Hier net zo, al jaren een exell met meterstanden per dag. en het kleinste verschil tussen mijn berekening en eindrekening was 0.65€ dit komt hoofdzakelijk door de calorie factor op het gas.PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:41:
[...]
Al meer dan 40 jaar hou ik mijn meterstanden bij en wist precies wat ik in het verleden moest betalen en nog steeds, daar heb ik dat tweemaandelijkse berichtje echt niet voor nodig. Laat staan dat mensen hiermee kunnen bezuinigen, is dus volstrekt nutteloos. Tegenwoordig is mijn voorschot zelfs nul euro p/maand en krijg bij de afrekening juist geld terug.
Je moet inderdaad maar afwachten of de doorgegeven meterstanden standen kloppen en juist worden verwerkt. Eneco maakt er helemaal een bende van omdat hun systeem negatieve meterstanden niet kan verwerken waardoor ze de standen van voorgaande jaren gaan aanpassen. Dat is dus totaal oncontroleerbaar en ik verwacht niet dat het met een SM beter zal gaan. Bij elk normaal bedrijf, bijvoorbeeld de supermarkt, kun je op je bonnetje precies zien wat je gekocht hebt en wat je moest betalen. Laat ze dat eerst maar eens inzichtelijk maken zodat je daar niet voor verrassingen komt te staan.
Kortom ik weet dat erg goed en de rekening is dan ook perfect na te lezen en totaal niet moeilijk, ik lees dat jij dat ook al jaren doet en de rekening moeilijk blijft vinden en zelfs niet klopt of ik moet dat verkeerd lezen.
De meterstanden kloppen dan ook altijd en geef ik en de slimme meter dan ook niet door behalve de ene keer per jaar voor de eindrekening van exact 365/66 dagen, die uitlees functie staat uit en is zichtbaar op het display. Kortom mijn bonnetje klopt elk jaar weer. En de registratie van gegevens is "in huis" op een eigen unit hiervoor welke niet via internet uit te lezen is.
Ik ben nog wel zo privacy gek, geen facebook, geen klantenkaart geen noem het maar op. Ik mis niets.
Maar wist je ook als je tussendoor bij bijvoorbeeld Essent je meterstanden invult om te kijken of je voorschot nog klopt deze standen in het systeem blijven staan.? en je daarmee zelf je privacy dus weggeeft, waarom dan zo moeilijk over die slimme meter. die de standen niet doorgeeft aan de leverancier. -ik weet niet of je die functie gebruikt-
Kortom ik ben best wel blij met die slimme meter, zolang je zelf maar oog houd op dat wat men ermee doet. als ik de laatste keer geen belletje had gedaan naar de leverancier had ik nooit geen rekening gehad, juist omdat men niet mocht uitlezen en men verwachte dat die standen zouden komen. -systeem zegt slimme meter- Niet dus.
Als Eneco het dan zo fout doet waarom blijf je dan jaren hangen bij die club.? ik was echt al wel weggeweest, maar goed ik heb die problemen dan ook allemaal niet omdat het gewoon klopt, leesbaar is en ook de terugleverstanden gewoon netjes verwerkt worden in dezelfde rekening en niet later wat je wel eens tegenkomt.
Weet je waarom het fout gaat, omdat jou ene telwerk wisselend is in de standen en daar kan het inderdaad niet mee overweg, dat is niet de schuld van Eneco hoor omdat de software nooit geschreven is voor wisselende standen negatief. De software is wel geschreven om vier telwerken te verrekenen met elkaar waardoor je geen gedonder hebt met de juiste standen, best wel een voordeel voor die slimme meter. Want dat zocht je toch.? Als je dus van je rekening gedoe af wil is die meter zo gek niet voor je. Maar ja. Je vraagt om voordelen maar je wil ze alleen niet lezen, best wel jammer.
Maar wat mij het meest wel blijft verbazen in dit draadje is dat er mensen zijn die blijkbaar denken dat de meter van hun is, is mijn, mijn afblijven.. En de deur dichthouden voor de netbeheerder.
Wat ik nu wel eens zou willen lezen alhier is de reden van mensen voor het denken dat de meter van hunzelf is, hun eigendom. Want zeggen het is het eigendom van de netbeheerder maar vervolgens deze niet tot hun eigendom toelaten -wettelijk geregeld- is zo hypocriet als het maar kan. Beetje het eigendom van een ander toe-eigenen en daar over willen beslissen en tegelijk een ander daar op willen wijzen. Jou eigendom begint pas boven het meterbord.
Herinneren we ons de spotjes van postbus-51 nog over korte lontjes en ik gedrag.? in al die jaren nog niets beter geworden helaas, nu eigenen we ons al de meters van de netbeheerder toe, die uiteraard niet snapt dat die van Mij -ik- is.