Acties:
  • +3 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:41:
[...]

Al meer dan 40 jaar hou ik mijn meterstanden bij en wist precies wat ik in het verleden moest betalen en nog steeds, daar heb ik dat tweemaandelijkse berichtje echt niet voor nodig. Laat staan dat mensen hiermee kunnen bezuinigen, is dus volstrekt nutteloos. Tegenwoordig is mijn voorschot zelfs nul euro p/maand en krijg bij de afrekening juist geld terug.

Je moet inderdaad maar afwachten of de doorgegeven meterstanden standen kloppen en juist worden verwerkt. Eneco maakt er helemaal een bende van omdat hun systeem negatieve meterstanden niet kan verwerken waardoor ze de standen van voorgaande jaren gaan aanpassen. Dat is dus totaal oncontroleerbaar en ik verwacht niet dat het met een SM beter zal gaan. Bij elk normaal bedrijf, bijvoorbeeld de supermarkt, kun je op je bonnetje precies zien wat je gekocht hebt en wat je moest betalen. Laat ze dat eerst maar eens inzichtelijk maken zodat je daar niet voor verrassingen komt te staan.
Hier net zo, al jaren een exell met meterstanden per dag. en het kleinste verschil tussen mijn berekening en eindrekening was 0.65€ dit komt hoofdzakelijk door de calorie factor op het gas.

Kortom ik weet dat erg goed en de rekening is dan ook perfect na te lezen en totaal niet moeilijk, ik lees dat jij dat ook al jaren doet en de rekening moeilijk blijft vinden en zelfs niet klopt of ik moet dat verkeerd lezen.
De meterstanden kloppen dan ook altijd en geef ik en de slimme meter dan ook niet door behalve de ene keer per jaar voor de eindrekening van exact 365/66 dagen, die uitlees functie staat uit en is zichtbaar op het display. Kortom mijn bonnetje klopt elk jaar weer. En de registratie van gegevens is "in huis" op een eigen unit hiervoor welke niet via internet uit te lezen is.
Ik ben nog wel zo privacy gek, geen facebook, geen klantenkaart geen noem het maar op. Ik mis niets.
Maar wist je ook als je tussendoor bij bijvoorbeeld Essent je meterstanden invult om te kijken of je voorschot nog klopt deze standen in het systeem blijven staan.? en je daarmee zelf je privacy dus weggeeft, waarom dan zo moeilijk over die slimme meter. die de standen niet doorgeeft aan de leverancier. -ik weet niet of je die functie gebruikt-

Kortom ik ben best wel blij met die slimme meter, zolang je zelf maar oog houd op dat wat men ermee doet. als ik de laatste keer geen belletje had gedaan naar de leverancier had ik nooit geen rekening gehad, juist omdat men niet mocht uitlezen en men verwachte dat die standen zouden komen. -systeem zegt slimme meter- Niet dus.

Als Eneco het dan zo fout doet waarom blijf je dan jaren hangen bij die club.? ik was echt al wel weggeweest, maar goed ik heb die problemen dan ook allemaal niet omdat het gewoon klopt, leesbaar is en ook de terugleverstanden gewoon netjes verwerkt worden in dezelfde rekening en niet later wat je wel eens tegenkomt.
Weet je waarom het fout gaat, omdat jou ene telwerk wisselend is in de standen en daar kan het inderdaad niet mee overweg, dat is niet de schuld van Eneco hoor omdat de software nooit geschreven is voor wisselende standen negatief. De software is wel geschreven om vier telwerken te verrekenen met elkaar waardoor je geen gedonder hebt met de juiste standen, best wel een voordeel voor die slimme meter. Want dat zocht je toch.? Als je dus van je rekening gedoe af wil is die meter zo gek niet voor je. Maar ja. Je vraagt om voordelen maar je wil ze alleen niet lezen, best wel jammer.

Maar wat mij het meest wel blijft verbazen in dit draadje is dat er mensen zijn die blijkbaar denken dat de meter van hun is, is mijn, mijn afblijven.. En de deur dichthouden voor de netbeheerder.
Wat ik nu wel eens zou willen lezen alhier is de reden van mensen voor het denken dat de meter van hunzelf is, hun eigendom. Want zeggen het is het eigendom van de netbeheerder maar vervolgens deze niet tot hun eigendom toelaten -wettelijk geregeld- is zo hypocriet als het maar kan. Beetje het eigendom van een ander toe-eigenen en daar over willen beslissen en tegelijk een ander daar op willen wijzen. Jou eigendom begint pas boven het meterbord.
Herinneren we ons de spotjes van postbus-51 nog over korte lontjes en ik gedrag.? in al die jaren nog niets beter geworden helaas, nu eigenen we ons al de meters van de netbeheerder toe, die uiteraard niet snapt dat die van Mij -ik- is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
EddoH schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:22:
[...]

Nee, de huidige uitrolvorm van slimme meters leidt tot minder energiebesparing dan men vooraf begroot had. Dat is wat anders.

Dit komt voornamelijk doordat er niet standaard een methode voor aflezen, zoals een display voor in de woonkamer, wordt meegeleverd.
Dat zou ook een dure grap zijn.
En echt nodig is het ook niet, als mensen even de moeite nemen een app te installeren, of gewoon op de site kijken.
Als mensen dat niet doen en daardoor niet besparen, dat betalen ze uiteindelijk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zoals zo vaak in Nederland word er iets veranderd of gedaan waar een of andere lobby achter zit en komt men er gaande weg pas achter dat het niet zo'n goed of doordacht idee is.(is het ooit anders geweest hier?)
Men had inderdaad meteen op of aan de meter een fancy display moeten leveren die je realtime verbruik laat zien en echte opwek en terug levering van zonnepanelen dan was er meer draagvlak geweest denk ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:28:
[...]

En echt nodig is het ook niet, als mensen even de moeite nemen een app te installeren, of gewoon op de site kijken.
Als mensen dat niet doen en daardoor niet besparen, dat betalen ze uiteindelijk zelf.
Noem mij eens een goede app die mij het realtime verbruik laat zien?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wat een goed geschreven en treffende reactie.
[...]

klump4u schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:30:
Zoals zo vaak in Nederland word er iets veranderd of gedaan waar een of andere lobby achter zit en komt men er gaande weg pas achter dat het niet zo'n goed of doordacht idee is.(is het ooit anders geweest hier?)
Men had inderdaad meteen op of aan de meter een fancy display moeten leveren die je realtime verbruik laat zien en echte opwek en terug levering van zonnepanelen dan was er meer draagvlak geweest denk ik.
Ze hadden (al dan niet in samenwerking met commerciële partijen) de optie moeten aanbieden om tegen een scherp tarief een p1 uitleesmogelijkheid tijdens plaatsing van de meter mee te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een centrale meter kan hooguit een optelsom weergeven van het verbruik. Daarom is het niet geschikt om te zien welke apparaten teveel verbruiken.

Een energiemeter van 10-20 euro van de bouwmarkt is voldoende om vast te stellen waar je kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
klump4u schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:33:
[...]
De apps van de bekende P1 monitors als Toon, Qbox en Plugwise?
En real time én historie op hoge resolutie.

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
[...]

Ik heb zelf een CEMM unit hangen voor de uitlezing van de p1. Uitgaande van de minimaal 10 sec, praat je toch over redelijk realtime. Via webbrowser in te zien en ook buitenshuis kan dat, of zelf regelen of via hun protocol wat dan externe uitlezing mogelijk maakt.
Maar geen externe opslag van gegevens, alles blijft binnen de unit zelf.
Is ook een beetje wat verwacht je zelf te doen hierin.
Mensen verwachten blijkbaar ik hang een slimme meter op en nu verbruikt mijn koffie zetter minder energie. Ik hoef daar zelf niets voor te doen, zelf(s) nadenken is overbodig geworden.

Beetje zoeken kan leuke dingen opleveren hoor, maar ja dan komt die volgende factor, het mag niets kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

mrmrmr schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:36:
Een centrale meter kan hooguit een optelsom weergeven van het verbruik. Daarom is het niet geschikt om te zien welke apparaten teveel verbruiken.

Een energiemeter van 10-20 euro van de bouwmarkt is voldoende om vast te stellen waar je kan besparen.
Met de realtime uitleesmogelijkheid van je P1 poort kun je een prima indicatie krijgen wat een apparaat gebruikt. Als ik de oven of waterkoker aanzet zie ik dat direct terug. Geen aparte energiemeter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

emmerx schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:41:
[...]

Dit zijn apps waar je nog extra hardware voor moet aanschaffen.
Werd niet gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

webcamjan schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:41:
[...]

Ik heb zelf een CEMM unit hangen voor de uitlezing van de p1. Uitgaande van de minimaal 10 sec, praat je toch over redelijk realtime. Via webbrowser in te zien en ook buitenshuis kan dat, of zelf regelen of via hun protocol wat dan externe uitlezing mogelijk maakt.
Maar geen externe opslag van gegevens, alles blijft binnen de unit zelf.
Is ook een beetje wat verwacht je zelf te doen hierin.
Mensen verwachten blijkbaar ik hang een slimme meter op en nu verbruikt mijn koffie zetter minder energie. Ik hoef daar zelf niets voor te doen, zelf(s) nadenken is overbodig geworden.

Beetje zoeken kan leuke dingen opleveren hoor, maar ja dan komt die volgende factor, het mag niets kosten.
Is ook niet alleen een kwestie van een app installeren, kost een paar duiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
klump4u schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:46:
[...]

Is ook niet alleen een kwestie van een app installeren, kost een paar duiten.
Mijn laatste zin dus.
Wat verwacht je dan dat ik jou een app geef die zomaar je meterstanden kan lezen. Hoe dan.? Ergens zal er een koppeling moeten worden gedaan, of je geeft de meter vrij voor extern uitlezen op een gratis website hiervoor -niet voor mij kwa privacy- of je neemt zelf initiatief en maakt, bouwt of koopt wat.
Beetje wat ik al zei over de meter ophangen en verwachten dat het verbruik vanzelf minder gaat worden, zo werkt het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
[...]

Ik snap jouw punt, maar dan is de vraag of de meerwaarde van live-verbruiksdata mensen nog meer doet besparen in zoverre dat dit de extra kosten rechtvaardigt om ze (gratis) bij een slimme meter te leveren, vergeleken met de kwartierwaarden. Al weet ik niet hoe vaak die kwartierwaarden opgevraagd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
klump4u schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:45:
[...]

Dit zijn apps waar je nog extra hardware voor moet aanschaffen.
Werd niet gemeld.
"Noem mij eens een goede app die mij het realtime verbruik laat zien?"

Dan had ik je vraag denk ik niet goed gelezen?
Of had je dat zelf niet gemeld ..

[ Voor 8% gewijzigd door emmerx op 12-02-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:02:
[...]

Ik snap jouw punt, maar dan is de vraag of de meerwaarde van live-verbruiksdata mensen nog meer doet besparen in zoverre dat dit de extra kosten rechtvaardigt om ze (gratis) bij een slimme meter te leveren, vergeleken met de kwartierwaarden. Al weet ik niet hoe vaak die kwartierwaarden opgevraagd kunnen worden.
Extra kosten zullen wel meevallen bij grote orders maar ik denk zelf dat het merendeel (80-90%) van de bevolking het geen ruk interesseert wat hun verbruik is en ze alleen maar afgaan wat er op de media gemeld wordt over stijging of daling van de energiekosten maar wel met de meute mee klagen dat het zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Mee eens. Bovendien, als ik in een wijde kring om me heen kijk, dan moet ik constateren dat erg veel mensen niet eens weten wat het allemaal betekent, dus wat ze "in vredesnaam" met die info moeten. Veel mensen weten hoegenaamd het verschil niet tussen W, kW en kWh, evenmin als het verschil tussen stroom en spanning. Conclusie, zo'n display, liefst boven mijn bureau in de woonkamer, zou ik ook wel leuk vinden, maar ik vermoed dat het maar een kleine groep mensen is die het snappen en op waarde weten te schatten. Voor zo'n kleine groep is het inderdaad veel te duur en het zou in het geheel naar mijn idee ook nauwelijks iets toevoegen aan meer energiebesparing. De echte enthousiastelingen hebben denk ik allang de juiste wegen gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

webcamjan schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:52:
[...]

Mijn laatste zin dus.
Wat verwacht je dan dat ik jou een app geef die zomaar je meterstanden kan lezen. Hoe dan.?
Daarom stelde ik die vraag ook, er werd gesteld dat je door alleen een app te installeren je realtime verbruik kon inzien, deze bestaat dus niet zonder extra hardware aan de P1 poort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Techneut schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:56:
[...]
Mee eens. Bovendien, als ik in een wijde kring om me heen kijk, dan moet ik constateren dat erg veel mensen niet eens weten wat het allemaal betekent, dus wat ze "in vredesnaam" met die info moeten. Veel mensen weten hoegenaamd het verschil niet tussen W, kW en kWh, evenmin als het verschil tussen stroom en spanning. Conclusie, zo'n display, liefst boven mijn bureau in de woonkamer, zou ik ook wel leuk vinden, maar ik vermoed dat het maar een kleine groep mensen is die het snappen en op waarde weten te schatten. Voor zo'n kleine groep is het inderdaad veel te duur en het zou in het geheel naar mijn idee ook nauwelijks iets toevoegen aan meer energiebesparing. De echte enthousiastelingen hebben denk ik allang de juiste wegen gevonden.
Je hebt helemaal gelijk dat de meeste mensen niet alles begrijpen. Maar een grafiekje begrijpt vrijwel iedereen en veel is duur en weinig is minder duur begrijpen ze dan toch echt wel. En ja, het staat of valt met de interesse... Daar schort het nog wel eens aan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:23
emmerx schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:41:
[...]

Toon is abbo, plugwise is niet écht live app, je moet met je telefoon er bijna naast gaan zitten. Qbox is per kwartier en rond af per????? 50 watt ofzo.... In ieder geval niet accuraat en live

Denk dat alleen youless écht accuraat is, maar dan kun je weer niet de teruglevering uit de sm halen toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
reneeke1970 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:46:
[...]
Qbox is per kwartier en rond af per????? 50 watt ofzo.... In ieder geval niet accuraat en live

Denk dat alleen youless écht accuraat is, maar dan kun je weer niet de teruglevering uit de sm halen toch?
Geen idee waar je dit vandaan hebt?
Afronden geldt niet voor slimme meters, alleen voor hoofdmeters die zelf minder resolutie hebben.
Qbox heeft een real time Live functie (per 10W en vertraging 10 tot max 60s) en historie heeft resolutie per X minuten, afhankelijk van de resolutie en oriëntatie van je scherm; meestal 2 tot 4 minuten.

Real time

Afbeeldingslocatie: http://www.emmerx.dds.nl/TwGfx/20170212%20QurrentApp%20Live.png

Grafiek Intraday

Afbeeldingslocatie: http://www.emmerx.dds.nl/TwGfx/20170212%20QurrentApp%20Intraday.png

Overigens geen idee wat je nu betaalt voor een Qbox (alleen borg?) en of je ook energie bij Qurrent moet afnemen om hem te kunnen gebruiken.

[ Voor 59% gewijzigd door emmerx op 18-04-2017 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gewoon zelf knutselen en data in eigen beheer en geen abbo kosten.
Omdat het kan en omdat je een Tweaker bent.
Alles realtime.
Hier met door een Netduino

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/dashboard.jpg

En parallel ernaast een raspberry met domoticz

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/domoticz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
emmerx schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:22:
[...]

Geen idee waar je dit vandaan hebt?
Afronden geldt niet voor slimme meters, alleen voor hoofdmeters die zelf minder resolutie hebben.
Qbox heeft een real time Live functie en historie is per X minuten, afhankelijk van de resolutie en oriëntatie van je scherm; meestal 2 tot 4 minuten.

Real time
https://dl.dropboxusercon...QurrentApp%20Realtime.png

Grafiek Intraday
https://dl.dropboxusercon...QurrentApp%20Intraday.png
[afbeelding]

Overigens geen idee wat je nu betaalt voor een Qbox (alleen borg?) en of je ook energie bij Qurrent moet afnemen om hem te kunnen gebruiken.
Ik zeg toch ook dat de qbox afrond niet de sm .
Dat wil zeggen hij meet in blokken per??? Watt. .ben de details kwijt maar tien watt verbruik zie je niet. Ook komt verbruik vertraagd binnen, niks live dus
Ik heb de qbox gratis, maar gebruik hem niet, waardeloos ding

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
reneeke1970 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:07:
[...]

Ik zeg toch ook dat de qbox afrond niet de sm .
Dat wil zeggen hij meet in blokken per??? Watt. .ben de details kwijt maar tien watt verbruik zie je niet. Ook komt verbruik vertraagd binnen, niks live dus
Ik heb de qbox gratis, maar gebruik hem niet, waardeloos ding
Ik zeg toch dat de Qbox niet afrondt, maar de 'slimme' meter.
De (meeste) 'S'M's geven per 10s het verbruik/teruglevering door met een oplossend vermogen van 10W.
De 'Qbox' app heeft daarmee een vertraging van 10-60s.
SMeterstanden worden doorgegeven in kWh X 0,001, ofwel resolutie in Wh

[ Voor 6% gewijzigd door emmerx op 13-02-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

emmerx schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:19:
[...]

Ik zeg toch dat de Qbox niet afrondt, maar de 'slimme' meter.
De (meeste) 'S'M's geven per 10s het verbruik door met een oplossend vermogen van 10W.
De 'Qbox' app heeft daarmee een vertraging van 10-60s.
Mijn slimme meter doet getallen met 3 cijfers achter de komma. Dus oplossend vermogen van 1W omdat er gemeten wordt in kW

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

webcamjan schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:26:
[...]

Hier net zo, al jaren een exell met meterstanden per dag. en het kleinste verschil tussen mijn berekening en eindrekening was 0.65€ dit komt hoofdzakelijk door de calorie factor op het gas.
Alleen dat is al een reden om te juichen voor de Slimme Meter.
Ik zie mijzelf nog elke maand de stand opschrijven van de meters en zonnepanelen om vervolgens allerlei Excel sheets te moeten vullen om een idee te krijgen van opwek en verbruik.

Nu heb ik het in 10 seconden op mijn scherm, over elke gewenste periode die denkbaar is (zolang het maar gemeten is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:42:
[...]

Alleen dat is al een reden om te juichen voor de Slimme Meter.
Ik zie mijzelf nog elke maand de stand opschrijven van de meters en zonnepanelen om vervolgens allerlei Excel sheets te moeten vullen om een idee te krijgen van opwek en verbruik.

Nu heb ik het in 10 seconden op mijn scherm, over elke gewenste periode die denkbaar is (zolang het maar gemeten is).
YouLess?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:24

Wailing_Banshee

You're Next

PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:37:
[...]
Ik heb nog nergens, en ook hier niet, ook maar één voordeel gezien van die SM en ik kan mij alleen maar nadelen bedenken. Er zijn voor mij geen voordelen.
Voor mij zijn er wel degelijk voordelen, waarvan de belangrijkste toch het vele malen makkelijker uitlezen van de meter is.

Het is dat de logging van mijn omvormer op het moment niet werkt, anders had ik precies kunnen zien hoeveel ik nu gebruik (ik kan alleen zien dat ik nu terug lever, maar zonder omvormer gegevens weet ik natuurlijk nog eigenlijk niets...)
[...]

Wijs ze dan minimaal bij het installeren op het bestaan van de diverse mogelijkheden die er zijn, ook voor niet-tweakers, waarmee ze actuele informatie van de meter kunnen ontvangen.

En welke site? Ik heb nergens een app of site gevonden waar ik actuele informatie kon opzoeken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, of een van de andere 10-tal duurbetaalde opties.

Blij dat de Slimme Meter dat native kan. Geen geklooi met extra apparaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:55:
[...]

Ja, of een van de andere 10-tal duurbetaalde opties.

Blij dat de Slimme Meter dat native kan. Geen geklooi met extra apparaatjes.
En hoe haal jij Native, zonder extra hardware/software, een realtime overzicht uit jouw SM dan?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nhz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:02:
[...]

En hoe haal jij Native, zonder extra hardware/software, een realtime overzicht uit jouw SM dan?
https://enelogic.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:50:
Voor mij zijn er wel degelijk voordelen, waarvan de belangrijkste toch het vele malen makkelijker uitlezen van de meter is.

Het is dat de logging van mijn omvormer op het moment niet werkt, anders had ik precies kunnen zien hoeveel ik nu gebruik (ik kan alleen zien dat ik nu terug lever, maar zonder omvormer gegevens weet ik natuurlijk nog eigenlijk niets...)
Wat heb je praktisch gezien aan die informatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zonder extra hardware en realtime?
Echt niet. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Dus extra hardware is uit den boze, maar extra software niet? Daarnaast, je data staat online, het grote struikelblok voor velen. Als je real-time data wil moet je ook nog eens even 8 tientjes aftikken voor extra hardware. :/

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Zonder extra hardware en realtime?
Echt niet. ;w
Ok, die is een dag vertraagd.

Het realtime gedeelte heb ik opgelost met de reeds bestaande NAS met Domoticz 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nhz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:34:
[...]

Dus extra hardware is uit den boze, maar extra software niet? Daarnaast, je data staat online, het grote struikelblok voor velen. Als je real-time data wil moet je ook nog eens even 8 tientjes aftikken voor extra hardware. :/
Ja, daarom heb ik dat opgelost met een bestaande NAS en Domoticz ;)

En nee, software is niet uit den boze. Hardware ook niet. Maar extra hardware gaan kopen omdat je het vertikt om een slimme meter te hebben is echt te grappig in 2017 :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Conclusie, er is dus niks wat realtime verbruik laat zien zonder extra hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

klump4u schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:42:
Conclusie, er is dus niks wat realtime verbruik laat zien zonder extra hardware.
Inderdaad, niet op afstand en niet lokaal. Daarom snap ik dat verzet ook niet tegen de slimme meter die eigenlijk zo dom als wat is. Alleen in interface beschikbaar stelt om realtime uit te kunnen lezen.

En wat iemand hierboven al postte... Die meter is helemaal niet van jou, die is van de netbeheerder dus je kan helemaal niet er iets over roepen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gé Brander op 13-02-2017 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:36:
[...]

En nee, software is niet uit den boze. Hardware ook niet. Maar extra hardware gaan kopen omdat je het vertikt om een slimme meter te hebben is echt te grappig in 2017 :')
Ik zeg niet dat ik vertik om een slimme meter te hebben, ik vraag me af hoe jij realtime zonder extra hardware de gegevens uit je SM haalt. ;)

Jij haalt aan dat dat veel makkelijker gaat met een SM, dat valt allemaal nog best tegen.

Ik lees nu mijn ouderwetse meter uit met een Youless, realtime in eigen beheer. Wat zou voor mij dan het voordeel van een SM zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Nhz op 13-02-2017 14:50 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

klump4u schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:42:
Klopt, en dat is het enige nadeel. Ja, je hebt die P1 poort, maar waarom is het niet gewoon een ethernetpoort zodat je hem rechtstreeks op je netwerk kunt aansluiten en rechtstreeks met bijvoorbeeld een app kunt uitlezen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Nhz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:48:
[...]

Ik zeg niet dat ik vertik om een slimme meter te hebben, ik vraag me af hoe jij realtime zonder extra hardware de gegevens uit je SM haalt. ;)

Jij haalt aan dat dat veel makkelijker gaat met een SM, dat valt allemaal nog best tegen.

Ik lees nu mijn ouderwetse meter uit met een Youless, realtime in eigen beheer. Wat zou voor mij dan het voordeel van een SM zijn?
Maar met de Youless kan je toch geen teruglevering monitoren? Of kan dat tegenwoordig wel?
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:48:
[...]

Klopt, en dat is het enige nadeel. Ja, je hebt die P1 poort, maar waarom is het niet gewoon een ethernetpoort zodat je hem rechtstreeks op je netwerk kunt aansluiten en rechtstreeks met bijvoorbeeld een app kunt uitlezen.
Dat had inderdaad 100 keer beter geweest.

[ Voor 42% gewijzigd door Gé Brander op 13-02-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:36:
[...]

Bij je slimme meter moet je dus ook extra hardware kopen, is ook grappig in 2017 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:58:
[...]

Bij je slimme meter moet je dus ook extra hardware kopen, is ook grappig in 2017 :)
Alleen een kabel, maar dat is voor mij geen extra hardware. Je moet het tenslotte op een of andere manier verbinden, met elke oplossing.

Ik heb er behalve de kabel niks voor gekocht *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:48:
[...]

Nee, het had beter geweest als je er een adapter bij kreeg om het van P1 naar Ethernet te zetten. Als er over 15 jaar geen Ethernet meer is, maar je slimme meter nog wel, dan zou je met een simpel kastje vervangen klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:03
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:58:
Ik heb er behalve de kabel niks voor gekocht *O*
Hij bedoelde wss de Youless a €80. ;)
Gé Brander schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:49:
Maar met de Youless kan je toch geen teruglevering monitoren? Of kan dat tegenwoordig wel?
De Youless LS110 kan dat wel gewoon i.c.m. een DIN rail kWh meter. (of eventueel een LED op je omvormer)

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 13-02-2017 15:10 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Gé Brander schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Je omvormer kan monitoren wat je opwekt. Mijn punt was echter dat je in alle gevallen 'moeilijk' moet doen om real-time data uit je meter te krijgen.

Zelf heb ik niet echt een duidelijk standpunt voor of tegen de slimme meter. Voorlopig hoef ik hem nog niet, maar dat is meer omdat alles nog op zijn kop gaat rondom de meterkast.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

SmiGueL schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:01:
[...]

De Youless kan wel, i.c.m. een apart DIN rail kWh meter.
Aha, dus bij de Youless moet je extra meten om de teruglevering uit te rekenen en bij de slimme meter moet je extra meten om je bruto opbrengst uit te rekenen.

Wat mij betreft dus geen voor of nadeel voor de een
Nhz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:03:
[...]

Je omvormer kan monitoren wat je opwekt. Mijn punt was echter dat je in alle gevallen 'moeilijk' moet doen om real-time data uit je meter te krijgen.

Zelf heb ik niet echt een duidelijk standpunt voor of tegen de slimme meter. Voorlopig hoef ik hem nog niet, maar dat is meer omdat alles nog op zijn kop gaat rondom de meterkast.
Dat is de enige goede reden die ik kan verzinnen inderdaad. Als je veel extra geld moet gaan uitgeven omdat hij niet in de meterkast zou passen.

[ Voor 38% gewijzigd door Gé Brander op 13-02-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gé Brander schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:04:
[...]

Aha, dus bij de Youless moet je extra meten om de teruglevering uit te rekenen en bij de slimme meter moet je extra meten om je bruto opbrengst uit te rekenen.

Wat mij betreft dus geen voor of nadeel voor de een of de ander.
Het voordeel van de slimme meter is dat je maar 1 apparaatje nodig hebt om alle 4 de standen uit te lezen. De Youless kan er maar 2 (hoog en laag). Dan heb je nog een DIN rail kWh meter en een tweede youless nodig om je opbrengst uit te lezen.

Ik heb een Plugwise Smile gekocht. Sloot ik aan op de P1 en op m'n netwerk en ik was klaar (als ik natuurlijk geen ontwikkelaar was geweest en hier natuurlijk zelf software voor wil maken die wat met die data doet :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

De meeste omvormers kunnen je ook gewoon vertellen wat je opwekt, daar heb je (vaak) niet persee extra hardware voor nodig.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Op de website : www.energieverbruiksmanagers.nl staan diverse app,s waarmee je de slimme meter kunt uitlezen ( incl teruglevering ). Sommige gratis ; sommige niet.
Wellicht zit daar een geschikte app bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De energie maatschappijen zeggen dat het voor hun goedkoper wordt om de administratie te doen. Met één druk op de knop zien ze het 2 maandelijks gebruik (volgens de wet mogen ze niet meer dan 6 keer per jaar uitlezen).

OK, ik kan er mee leven dat het proces voor hun "goedkoper" wordt.

Maar wordt deze besparing ook doorgegeven aan mij als consument? Dacht het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Hopelijk verminderen ze de nu niet-gemeten en dus niet afrekenbare energie; er zijn veel verliezen bij utilities door verschillende oorzaken.
En dat verhelpen zou tot lagere kosten moeten leiden voor de huidige wel betalende klanten ....

[ Voor 4% gewijzigd door emmerx op 13-02-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:05:
De energie maatschappijen zeggen dat het voor hun goedkoper wordt om de administratie te doen. Met één druk op de knop zien ze het 2 maandelijks gebruik (volgens de wet mogen ze niet meer dan 6 keer per jaar uitlezen).

Maar wordt deze besparing ook doorgegeven aan mij als consument? Dacht het niet!
Alleen als je toestemming geeft om dat te doen. Wij geven gewoon nog zelf de standen door. Ik heb geen automatische data koppeling met m'n energie bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je hier een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Hahaha, inderdaad, zonder de slimme meter had misschien de prijs wel omhoog gegaan... :+

Ach, precies het zelfde met PWN, die onderzoeken nu of de klanten meer willen betalen voor het vervangen van de leidingen... Dat vind ik ook zo een onzin. Als je goed werk levert als bedrijf dan zit afschrijving en sparen voor vervanging al in het tarief. Maar dat snappen de meeste bedrijven niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Gé Brander op 14-02-2017 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gé Brander schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Hahaha, inderdaad, zonder de slimme meter had misschien de prijs wel omhoog gegaan... :+

Ach, precies het zelfde met PWN, die onderzoeken nu of de klanten meer willen betalen voor het vervangen van de leidingen... Dat vind ik ook zo een onzin. Als je goed werk levert als bedrijf dan zit afschrijving en sparen voor vervanging al in het tarief. Maar dat snappen de meeste bedrijven niet.
Je pakt hem op waar ik hem losliet ;)

Ik vind het feit dat ik een nieuwe meter krijg zonder kosten prima. Zeker in mijn geval waar een nieuwe meter noodzaak was (geen registratie teruglevering). Kosteloos vervangen door een modern apparaat. Dus afschrijving en sparen voor vervanging zijn netjes gedaan door Stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, maar heb jij een "korting" gezien op je rekening? Of een mailing / schrijven van de energiemaatschappij die het aankondigt?

Het is ook niet aangekondigd dat het verdisconteerd is in het tarief, want dat kunnen ze niet doen, want er zijn nog veel "gewone domme meters". Dan moeten ze twee tarieven hanteren. Eentje voor klanten mét slimme meter, en eentje zonder.

Dat is dus niet het geval.

Dus als jij ergens de korting ziet, vertel maar graag.... Dan stap ik meteen over naar die leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

En waarom zou jij een korting moeten krijgen op een meter die niet van jou is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Misschien toch wel. Moeten ze namelijk elke besparing uitvoerig publiceren? Om jou woordkeuze te gebruiken, dacht het niet. Zou een heidens karwei zijn, wat dan weer hogere administratiekosten met zich meebrengt :). Wat denk je bijvoorbeeld van veel eenvoudiger een niet of geringer verhogen van de stroomprijs? Of wat ook echt wel eens is voorgevallen een verlaging. Moeten ze zo'n verlaging voor jou dan verantwoorden? Dacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik ken geen enkel bedrijf wat procesoptimalisaties doorcommuniceert aan haar eindgebruikers doormiddel van een 'korting' of iets dergelijks. Een beetje vreemde verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:19:
[...]

Nee, maar heb jij een "korting" gezien op je rekening? Of een mailing / schrijven van de energiemaatschappij die het aankondigt?

Het is ook niet aangekondigd dat het verdisconteerd is in het tarief, want dat kunnen ze niet doen, want er zijn nog veel "gewone domme meters". Dan moeten ze twee tarieven hanteren. Eentje voor klanten mét slimme meter, en eentje zonder.

Dat is dus niet het geval.

Dus als jij ergens de korting ziet, vertel maar graag.... Dan stap ik meteen over naar die leverancier.
Sowieso kan je niet van netbeheerder overstappen zonder te verhuizen. Maar dat even terzijde.

Ik heb geen verhoging gezien van de tarieven. Dat is voor mij net zoveel waard als korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:31:
[...]
Sowieso kan je niet van leverancier overstappen zonder te verhuizen. Maar dat even terzijde.
Je kan uitstekend van leverancier overstappen zonder te verhuizen, maar aan de netbeheerder blijf je dan wel vastzitten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freee!! schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:34:
[...]

Je kan uitstekend van leverancier overstappen zonder te verhuizen, maar aan de netbeheerder blijf je dan wel vastzitten.
Ja gebruikte het verkeerde woord omdat ik de post van haik01 nog aan het lezen was.

De meter is niet van je leverancier maar van je netbeheerder, dus je kan overstappen van leverancier wat je wilt :')

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2017 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Nou, even een bommetje gooien dan maar.

nieuws: Onderzoek Universiteit Twente: elektronica interfereert met deel ener...

Nou ben ik wel heeeel benieuwd wat er onder 'statische meters' wordt verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:01:

nieuws: Onderzoek Universiteit Twente: elektronica interfereert met deel ener...

Waarschijnlijk de domme meters met 4 telwerken (wat onze oude meter was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
EddoH schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:21:
Ik ken geen enkel bedrijf wat procesoptimalisaties doorcommuniceert aan haar eindgebruikers doormiddel van een 'korting' of iets dergelijks. Een beetje vreemde verwachting.
Korting bij betalen per automatische overschrijving ken je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:20:
[...]

Waarschijnlijk de domme meters met 4 telwerken (wat onze oude meter was).
De eerste ' slimme' meters waren ook dergelijke domme meters,
maar dan voorzien van een communicatiemodule ...

Zonder weer in een ferraris discussie terecht te komen; deze oude statische elektrische meters gingen/gaan slecht om met 'vuile' belastingen (fasedraaiïng, power factor) en opwekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

emmerx schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:24:
[...]

Goeie, zit iets in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Hebben veel energiebedrijven ook weer wat op gevonden, ze berekenen nu administratiekosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Weet je dat als nogal ingewijde in deze materie echt niet, of doe je maar alsof om vragen "wat is dit" uit te lokken? In dit zinsverband is dat dunkt me duidelijk, meters zonder bewegende delen, d.w.z. zonder die klassieke ferrarisschijf, maar in plaats daarvan met een stuk elektronica. Dus .......

Edit:
Om eerdere discussies te voorkomen over wat we moeten verstaan onder elektronica als aparte tak van de elektrotechniek, zie Wikipedia: Elektronica
Het apart opnoemen van slimme en statische meters komt inderdaad verwarrend overkomt. Gebeurt wel meer als een journalist zoals meestal geen technicus is.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 14-02-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Techneut schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:57:
[...]
Weet je dat als nogal ingewijde in deze materie echt niet, of doe je maar alsof om vragen "wat is dit" uit te lokken? In dit zinsverband is dat dunkt me duidelijk, meters zonder bewegende delen, d.w.z. zonder die klassieke ferrarisschijf, maar in plaats daarvan met een stuk elektronica. Dus .......
Ik snapte hem ook niet in eerste instantie hoor. Gewoon een beetje raar omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Meestal zijn het extra kosten bij betalen per acceptgiro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Techneut schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:57:
[...]
Ik heb natuurlijk wel een idee, maar het is weinig gebruikte term. Ik heb hem althans in de branche nooit voorbij zien komen. Derhalve mijn vraagtekens. Het gestelde onderscheid tussen 'statische' en 'slimme' meters maakt het alleen maar onduidelijker.

Het is sowieso een zeer vaag en onduidelijk artikel. Het roept meer vragen op dan dat het ergens antwoord op geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door EddoH op 14-02-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het is dan ook duidelijk niet een artikel dat geschreven is door een van de betrokken technici, maar door een journalist die in eigen bewoordingen het verslag navertelt. Ik heb dit ook naderhand er bij gezet in mijn oorspronkelijk artikel. Hier ging het voor de rest m.b.t. de bevindingen nog wel, ongeacht of die terecht zijn of niet. Maar soms word je niet vrolijk van ze als het gaat over technische artikelen.
Misschien een kwestie van een beetje leeftijdsverschil, maar ik heb in dit verband destijds wel terdege het begrip statische meter gezien in de vakbladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
EddoH schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:15:
[...]

Het is sowieso een zeer vaag en onduidelijk artikel. Het roept meer vragen op dan dat het ergens antwoord op geeft.
Dit is toch niet vaag?
Het was al jaren bekend dat de gebruikte statische meters slecht omgaan met niet zuiver sinusvormige belastingen (en opwekkers). Een andere professor van de TU Twente is daar al jaren mee bezig.

Tot voor kort hadden huishoudens weinig last van de effecten en zij hoeven in tegenstelling tot grootverbruikers geen blindstromen (kvar) af te rekenen.
Met foute meters doe je dat helaas wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou, het gaat beslist niet om blindstroom, die wordt bij kleinverbruikers evenmin als bij klassieke meters niet gemeten. Dat is geen aanleiding om die dingen af te wijzen De afwijkingen, als die er zijn, worden veroorzaakt door vervorming van de genoemde oorspronkelijk sinusvormige stroom en dat heeft helemaal niets met blindstroom te maken. Voor zover ik heb begrepen is daar bij het ontwerpen van de meters wel terdege rekening mee gehouden. Het begrip true-RMS is daar overbekend en ook bekend is dat over een groot gebied de ferrarisneter van nature correct meet. Maar het tot het uiterste correct meten heeft wel grenzen. Denk b.v. aan de samplefrequentie.
Geen idee welke grootte van afwijkingen hier worden bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Cyphax

Moderator LNX
Over die sinusvorm: een paar jaar terug had Radar een stukje over spaarlampen en hij liet met een oscilloscoop zien hoe dat er vooral niet als een sinus uit zag. Zijn claim was dat dat het net (ik weet niet welke omvang) vervuilt. Is dat vergelijkbaar?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:31:
[...]

Sowieso kan je niet van netbeheerder overstappen zonder te verhuizen. Maar dat even terzijde.

Ik heb geen verhoging gezien van de tarieven. Dat is voor mij net zoveel waard als korting.
Geen verhoging is ook geen korting. Korting betekent: MINDER betalen dan voorheen. Maar gewoon net zo veel betalen is geen korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

emmerx schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:15:
[...]

Dit is toch niet vaag?
Het was al jaren bekend dat de gebruikte statische meters slecht omgaan met niet zuiver sinusvormige belastingen (en opwekkers). Een andere professor van de TU Twente is daar al jaren mee bezig.

Tot voor kort hadden huishoudens weinig last van de effecten en zij hoeven in tegenstelling tot grootverbruikers geen blindstromen (kvar) af te rekenen.
Met foute meters doe je dat helaas wel...
Zoals gezegd gaat het hier absoluut niet om blindstromen.
Er is heel veel onduidelijkheid:
- hoeveel is de afwijking die gemeten is, welke orde van grootte
- welke 'verstoringen' worden er exact bedoeld?
- wat voor testopstelling?
- welke (soort)meters zijn er getest? Ik ken geen 'statische' meters (de term is wazig).

Ik ben heel erg benieuwd naar het volledige onderzoek.

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 14-02-2017 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:29:
[...]

Hebben veel energiebedrijven ook weer wat op gevonden, ze berekenen nu administratiekosten 8)7
Is dat zo? Zoals betalen, per maand, voor een bankpas? Dat we dat pikken heb ik nooit gesnapt. Ik betaal toch ook niet voor toegang tot de supermarkt? Men is niet langer blij met je klandizie. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:34:
[...]

Is dat zo? Zoals betalen, per maand, voor een bankpas? Dat we dat pikken heb ik nooit gesnapt. Ik betaal toch ook niet voor toegang tot de supermarkt? Men is niet langer blij met je klandizie. :(
Bij Eneco € 6,00 en er zijn er nog al die het doen.
Op 100.000 klanten toch een nette 6 ton extra per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:02
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:34:
[...]

We pikken dat omdat er geen alternatief is. Alle banken rekenen die kosten inmiddels (linksom of rechtsom). Energiebedrijven gedragen zich net zo. Je hebt toch gas/elektriciteit en een betaalrekening nodig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van alle energienetbeheerders, heeft een contra-expertise uit laten voeren. De contra-expertise, die werd uitgevoerd door een onafhankelijke instelling, toont aan dat de onderzoeksresultaten van Leferink kloppen. Ook nu was de brancheorganisatie terughoudend in het accepteren van de resultaten. Volgens Leferink zei Netbeheer dat het probleem zich alleen voordoet bij verouderde meters en dat voor de nieuwere meters betere normen gelden. "Dat klopt niet, want ook de verbeterde meters laten dit probleem zien", aldus Leferink. Uit het onderzoek blijkt dat vijf van de tien onderzochte meters een te hoge uitlezing aangaven. Op basis daarvan schat de hoogleraar dat in Nederland ruim 750.000 meters verkeerde standen weergeven.
Kortom, ze vinden het wel best, geld in het laatje.

Nieuwe / digitale /slimme meter anyone ? Ik pas.
;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Goh, toevallig vandaag komt dat nieuws naar buiten op de dag dat mijn slimme meter geplaatst zou worden.
Volgens de monteur was ik niet thuis terwijl hij twee keer had aangebeld... en ik maar wachten.
Nu een afspraak voor over drie weken, maar denk er nu sterk over om te weigeren.

Ik vind het wel jammer en vreemd dat er maar één artikel verschenen is over de foute meters namelijk van Tubantia, de publicatie zelf kan ik ook nergens vinden.
Het lullige is dat je een slimme meter wel kan weigeren maar een domme digitale niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Soldaatje op 14-02-2017 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

De bron met antwoord op je vragen: http://ieeexplore.ieee.org/document/7739298/?reload=true
, gevonden via https://www.utwente.nl/ew...scientificstaff/leferink/

[ Voor 6% gewijzigd door djwice op 15-02-2017 00:05 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dus: heb je een slimme meter?
Is je verbruik duidelijk hoger dan eerst.

Claim geld terug bij je netbeheerder met het artikel als bron. Zoek ff op internet welke sensor en in jouw slimme meter zit.

Bij afwijzing, consuwijzer melden, aangifte van oplichting en geschillencommisie contacten. - wellicht een jurist zoeken die dit pro-deo wil doen, met een hele groep gebruikers [vereniging eigenhuis?].

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Dank, maar dat zou mij 33 Dollar kosten voor de PDF, dus ik wacht wel op de andere nieuwsberichten en experts die hier wat zinnigers over kunnen zeggen en concluderen dan ikzelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Soldaatje schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 00:03:
[...]

Dank, maar dat zou mij 33 Dollar kosten voor de PDF, dus ik wacht wel op de andere nieuwsberichten en experts die hier wat zinnigers over kunnen zeggen en concluderen dan ikzelf. ;)
Je kunt hem een verzoekje sturen frank.leferink(remove)@utwente.nl of http://doc.utwente.nl/cgi/request_doc?docid=206171

[ Voor 8% gewijzigd door djwice op 15-02-2017 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
En... als je wat verder leest moet je kijken of je van je netbeheerder een meter kunt krijgen met een 'Hall effect-based current sensor' die geven een -46% afwijking, in plaats van een 250% afwijking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Rol-Co schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Kortom, ze vinden het wel best, geld in het laatje.

;)
Geld in het laatje, bakken met geld in het laatje bedoel je. Grote winsten binnen harken ondanks het op grote schaal uitrollen van de SM:
http://www.ad.nl/nieuws/s...nergienota-hoog~a5a0ea28/

Nog geen bericht gehad van Stedin, maar de ferraris uit 1964 is nog steeds niet afgekeurd. Dit blijft dus hangen totdat het echt moet....
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:42:
[...]

Je pakt hem op waar ik hem losliet ;)

Ik vind het feit dat ik een nieuwe meter krijg zonder kosten prima. Zeker in mijn geval waar een nieuwe meter noodzaak was (geen registratie teruglevering). Kosteloos vervangen door een modern apparaat. Dus afschrijving en sparen voor vervanging zijn netjes gedaan door Stedin.
Je blijft gewoon huur betalen hoor voor je nieuwe meter, die is echt niet gratis. Extra betalen zou overigens bizar zijn, je wordt geen eigenaar van dat ding. En een modern apparaat die teveel aangeeft, die moet je niet willen. Ik snap nu wel waarom de druk om een SM te nemen zo groot is.

[ Voor 38% gewijzigd door drielp op 15-02-2017 01:09 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens de meest recente lijst is onze meter ook nog niet afgekeurt. het valt me wel op dat ik heel erg veel stedin autos zie rijden de laatste tijd in ons dorp. zolang ze mijn deur maar voorbij rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 01:01:
Je blijft gewoon huur betalen hoor voor je nieuwe meter, die is echt niet gratis. Extra betalen zou overigens bizar zijn, je wordt geen eigenaar van dat ding. En een modern apparaat die teveel aangeeft, die moet je niet willen. Ik snap nu wel waarom de druk om een SM te nemen zo groot is.
Ja, ik betaal dezelfde huur als voorheen.
Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dank, maar zoals aangegeven, ik ga geen geld betalen voor het downloaden van een onderzoek van een publieke instelling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Als je klant word bij powerpeers ,en je leverd energie terug in combi met sm krijg je 4 cent extra bovenop de 11 cent teruglevering vergoeding. Toch wel aantrekkelijk voordeel van een sm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb even dat paper bekeken. Helaas is één plaatje compleet onleesbaar, en dat is juist degene die de afwijking laat zien tov een Ferraris meter. Dat is dus ook hun referentie meter.

Verder lijkt het hier compleet te gaan over de load stroom profielen, en dus zaken als blind vermogen, waar vast goed mee wordt omgegaan, maar vooral als probleem de vervuiling die op het net komt door bijvoorbeeld dimmers die zich niet heel netjes gedragen. We hebben het niet over EM velden die de meter in koppelen bijvoorbeeld. (Zover ik zie in het paper iig).

De conclusie lijkt te zijn dat meters gebaseerd op Rogowski principe niet nauwkeurig zijn. Hall sensor meters hebben ook een fout, maar die is in het voordeel van de consument. En eentje gebaseerd op transformator is nauwkeurigste.
Maar voordat je dus je nieuwe meter weg doet, het kan ook dat hij te weinig aangeeft! Als iemand specifieke vragen heeft wil ik het wel even checken in de publicatie, maar ik mag uiteraard geen kopietje hier delen :).

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 15-02-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dank voor de info. Het grote probleem is dat je er vrijwel niet achter kan komen of het voor jou en mij ook het geval is. Tenzij je op elke groep een stroommeter plaatst.

[ Voor 11% gewijzigd door Gé Brander op 15-02-2017 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Soldaatje schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:34:
Goh, toevallig vandaag komt dat nieuws naar buiten op de dag dat mijn slimme meter geplaatst zou worden.
Volgens de monteur was ik niet thuis terwijl hij twee keer had aangebeld... en ik maar wachten.
Nu een afspraak voor over drie weken, maar denk er nu sterk over om te weigeren.

Ik vind het wel jammer en vreemd dat er maar één artikel verschenen is over de foute meters namelijk van Tubantia, de publicatie zelf kan ik ook nergens vinden.

[...]

Het lullige is dat je een slimme meter wel kan weigeren maar een domme digitale niet.
Ja, volgens de Enexis website kun je de meter weigeren, zoals ook vermeld staat op ConsuWijzer.

Er zijn twee scenario's. Als je meter te oud is moet je wel een nieuwe hebben en dat wordt dan een digitale zonder wireless functionaliteit. Als je oude meter nog niet afgeschreven is mag je die houden.

De tweede optie is om wel een nieuwe digitale meter te nemen waarvan dan de wireless functies wordt uitgezet. Ze kunnen dan niets uitlezen.

Echter, mijn indruk is dat ze dit op afstand kunnen doen want ik lees niets over dat er een monteur langs komt om de 'administratie functie' uit te schakelen. Dat betekent dat je alsnog gehackt kunt worden of dat een aanbieder van stroom 'een foutje kan maken' en of jij er achter komt dat ze best wel elke twee maanden iets uitlezen zou je niet merken. Of wel?

Weiger je de meter en wil je later alsnog een, dan is het bijna 80 euro. Dus dat is nog de extra bedreiging die ze je mee geven.

Het is dus beter geen slimme meter te nemen, ook geen slimme meter die dom gemaakt wordt omdat blijkbaar er wel een luisterpoort open blijft waarmee je het ding weer slim maakt. En de hacker weet hoe.

Als je geen slimme meter wil, ben je zelf slim. En houdt je je leven in eigen hand. Het kost enige beheersing en het hanteren van principes maar je kunt de klantenservice bellen en dan lijnen ze de monteur aan. :*)

Ik wacht op de brief die werd aangekondigd en dan geef ik ze de middelvinger: geen slimme meter want het is geen oplossing voor een bestaand probleem.

En aangezien die krengen blijkbaar ook nog eens niet heel zuiver meten en zelf energie gebruiken, is het weer een typische slecht uitgevoerde techno-fix voor een samenleving die zo veel ICT misbruikt dat in samenhang met slinkende eneregie voorraden de noodklok luidt en dat het netwerk dreigt uit te vallen als we de boel niet reguleren met onze windmolens die alleen draaien met wind en panelen die alleen overdag leveren.

De oplossing is niet slimme meters maar structureel energie besparen. Geef iedereen niet de slimme meter maar zonnepanelen. Dan pak je meteen het probleem op een lager niveau aan, dan wanneer je techno-fixes aan de oppervlakte stapelt.

Maar met al onze kennis en wetenschap en techniek blijven we als ras zo dom als het achtereind van een }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Weiger je de meter en wil je later alsnog een, dan is het bijna 80 euro. Dus dat is nog de extra bedreiging die ze je mee geven.
die 80 euro ben je alleen kwijt als je op eigen verzoek alsnog besluit om een slimme meter te nemen

in het geval dat je anno vandaag de slimme meter weigert en de netbeheerder staat over 3 jr op de stoep met aantoonbaar bewijs dat je meter is afgekeurt dan zijn de kosten voor het vervangen voor de netbeheerder en niet voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:19:
[...]

Echter, mijn indruk is dat ze dit op afstand kunnen doen want ik lees niets over dat er een monteur langs komt om de 'administratie functie' uit te schakelen. Dat betekent dat je alsnog gehackt kunt worden of dat een aanbieder van stroom 'een foutje kan maken' en of jij er achter komt dat ze best wel elke twee maanden iets uitlezen zou je niet merken. Of wel?
Nee. Wij hebben een slimme meter en die is administratief uitgezet (moet inderdaad op afstand gebeuren). De meter geeft aan wanneer hij een verbinding heeft, door middel van een lichtje.

Alu hoedje even op: ze kunnen natuurlijk dat apparaat zo aangepast hebben dat ze op afstand alleen het lichtje uitzetten* en de verbinding open laten :p

*weet even niet meer of het lichtje nu aan of uit ging, hij veranderde bij ons in ieder geval wel van status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:19:
[...]

Ja, volgens de Enexis website kun je de meter weigeren, zoals ook vermeld staat op ConsuWijzer.

Er zijn twee scenario's. Als je meter te oud is moet je wel een nieuwe hebben en dat wordt dan een digitale zonder wireless functionaliteit. Als je oude meter nog niet afgeschreven is mag je die houden.

De tweede optie is om wel een nieuwe digitale meter te nemen waarvan dan de wireless functies wordt uitgezet. Ze kunnen dan niets uitlezen.

Het is dus beter geen slimme meter te nemen, ook geen slimme meter die dom gemaakt wordt omdat blijkbaar er wel een luisterpoort open blijft waarmee je het ding weer slim maakt. En de hacker weet hoe.

Als je geen slimme meter wil, ben je zelf slim. En houdt je je leven in eigen hand. Het kost enige beheersing en het hanteren van principes maar je kunt de klantenservice bellen en dan lijnen ze de monteur aan. :*)

Ik wacht op de brief die werd aangekondigd en dan geef ik ze de middelvinger: geen slimme meter want het is geen oplossing voor een bestaand probleem.

En aangezien die krengen blijkbaar ook nog eens niet heel zuiver meten en zelf energie gebruiken, is het weer een typische slecht uitgevoerde techno-fix voor een samenleving die zo veel ICT misbruikt dat in samenhang met slinkende eneregie voorraden de noodklok luidt en dat het netwerk dreigt uit te vallen als we de boel niet reguleren met onze windmolens die alleen draaien met wind en panelen die alleen overdag leveren.

De oplossing is niet slimme meters maar structureel energie besparen. Geef iedereen niet de slimme meter maar zonnepanelen. Dan pak je meteen het probleem op een lager niveau aan, dan wanneer je techno-fixes aan de oppervlakte stapelt.

Maar met al onze kennis en wetenschap en techniek blijven we als ras zo dom als het achtereind van een }:O
Als je zo zeker weet dat een NL slimme meter gehackt kan worden, zorg ook even voor bronvermelding. Anders is het gewoon stemmingmakerij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:32:
[...]

Nee. Wij hebben een slimme meter en die is administratief uitgezet (moet inderdaad op afstand gebeuren). De meter geeft aan wanneer hij een verbinding heeft, door middel van een lichtje.

Alu hoedje even op: ze kunnen natuurlijk dat apparaat zo aangepast hebben dat ze op afstand alleen het lichtje uitzetten* en de verbinding open laten :p

*weet even niet meer of het lichtje nu aan of uit ging, hij veranderde bij ons in ieder geval wel van status.
Post Edward Snowden en Julian Assange is het verboden om het woord 'alu hoedje' te gebruiken. Ik heb hier al genoeg artikelen langs zien komen waarbij via een hack een ledje uitgezet kon worden.

We zijn niet paranoia genoeg. Ik schep vaak op dat ik twee jaar voor loop met mijn waarschuwingen. Dat is gewoon het zorgvuldig cultiveren van paranoia. En de mens kennende stellen ze je nooit teleur. :+

En je geeft heel mooi weer wat één van de gevaren is van deze brave new world.

Je weet niet meer of het ledje nu aan of uit ging. 'Er veranderde 'iets''. En zo zijn de meesten van ons, ikzelf incluis. Maar ik ben me er altijd bewust van dat ik iets niet weet en dat klinkt wat paradoxaal, maar het leidt tot een positieve paranoia, een vervelende kriebel of een hintergedanke dat ik niet moet vertrouwen op wat me verteld wordt, wijs wordt gemaakt of te denken dat ik zo slim ben dat ik alles weet en kan voorzien.

En dat schept de ruimte voor kritisch denken.

De slimme meter blijkt nu al problemen te geven. En de reactie van de netwerkbeheerders is ronduit bedenkelijk, protectionistisch en ontwijkend. En DAT soort lui moet IK vertrouwen?

Er zijn allerlei zware documenten waarin in volle taal wordt uitgelegd hoe ontiegelijk je privacy beschermd wordt. Maar ik weet ook van artikeltjes hier dat de privacy waakhond constateert dat een groot percentage bedrijven hacks, cyberaanvallen etc niet rapporteert.

Optellen is niet zo moeilijk. Het gaat dus maar even duren of er gaan rare dingen ontstaan. Vreemde onvoorzien interacties tussen cyber crime, IOT, netwerkbeheerders en aanbieders van die kastjes en apps om je meter uit te lezen, die allemaal alleen of gezamenlijk gehackt worden.

En zoals bij de banken waar ze je veiligheid garanderen maar niet altijd de schade op zich nemen van hacks zal dat bij de energie sector net zo gaan. Je bent gehackt? Sorry, niet ozne schuld, declareer maar bij de crimineel. Want 'wij zijn ook slachtoffer'.

ICT distribueert verantwoordelijkheid net zo snel als een Stuxnet worm in een energiecentrale. 8)

De mensen zonder slimme (slimme als Orwelliaanse 1984 Newspeak) meter is op termijn veiliger.
Pagina: 1 ... 16 ... 54 Laatste