Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:02:
@drielp en @bazzh ik zou hierover even contact opnemen met Stedin zelf er staat niets op de webside over dat men langs kan komen ivm foto's van de meterkast zowiezo dient stedin dit vooraf middels een brief aan tekondigen ipv plotseling voor de deur te staan.

tevens legitimatie plicht.

[...]

dit hoort zowiezo niet.

ik weet wel dat ze er hier niet in komen als ze onaangekondigt aan de deur komen.
Geen tijd om hier achteraan te gaan. Ze zoeken het maar fijn uit met hun slimme meter. C'est le ton qui fait la musique. En deze toon bevalt me niet.

Ze kunnen altijd netjes vragen waarom ik dat ding ga weigeren en dan in de toekomst zich een beetje gedragen en het nog een keer proberen.

Ik heb mijn vrouw gevraagd om gewoon niet meer open te doen als er weer iemand met een "jas en pas van de zaak" onaangekondigd voor de deur staat. Dat is bij voorbaat ongewenst. Ook nog een keer uitgelegd dat ze best gewoon de deur dicht mag doen als ze met een weerwoord beginnen na de "nee".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:31:
[...]

Mijn v5 meter van Stedin heeft GPRS.

Dus de info hiervoor klopt dus sowieso niet over de communicatiemethodes.
Die info is ook al aardig oud, en blijkbaar inmiddels achterhaald. Uiteindelijk heeft blijkt GPRS dus het makkelijkst voor de netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder aankondiging komen ze er niet in hier,

ben overigens wel benieuwd naar dat plaatje van die nieuwe ferrearismeter
@sugarlee89 heb je al plaatje daarvan

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nhz schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:36:
[...]

Ik heb vandaag een 'uitnodiging' gehad van Enexis. In die folder wordt er min of meer geclaimd dat wij al een afspraak hebben om een slimme meter te laten plaatsen. We kunnen de afspraak wel verzetten, maar over het hele ding weigeren wordt uiteraard met geen woord gerept. Bijzonder, want ik heb nog nooit contact gehad met Enexis.
Ik kreeg ook zo'n brief. Er was zonder enig overleg een afspraak ingepland om de meter te vervangen. Omdat ik geen slimme meter wil heb ik maar even gebeld. Op de aankondiging stond een 0900 nummer en een 06 nummer. Dat laatste gebeld, gezegd dat ik geen slimme meter wilde en het antwoord was "ok, dan annuleren we de afspraak".

Dus gewoon even bellen en dan is de kous af.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet overigens zeggen dat ik meer dan content ben met mijn slimme meter. Realtime inzicht in mijn verbruik en opwekken zonder extra apparatuur of elke dag meterstanden noteren (:')).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 06:46:
zonder aankondiging komen ze er niet in hier,

ben overigens wel benieuwd naar dat plaatje van die nieuwe ferrearismeter
@sugarlee89 heb je al plaatje daarvan
Ik denk dat iedereen hier wel weet dat dat plaatje er niet komt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn nieuwbouw woning is ook een slimme meter geplaatst. Bij de bouwer geprotesteerd, maar ik moest bij de netbeheerder zijn (Liander).

Één belletje, en ze kwamen twee weken later de meter voor een gewone digitale (dus zonder GPRS modem) omzetten.
Geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:16:
In mijn nieuwbouw woning is ook een slimme meter geplaatst. Bij de bouwer geprotesteerd, maar ik moest bij de netbeheerder zijn (Liander).

Één belletje, en ze kwamen twee weken later de meter voor een gewone digitale (dus zonder GPRS modem) omzetten.
Geen punt.
En leg het voordeel eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@drielp zie nu net je vraag pas. Nee ze zijn hier nog niet langsgeweest.
volgens de webside van stedin planning 20mrt..20mei. maar ik weiger de nieuwe meter dus hoeven ze ook geen foto te komen maken van de bestaande situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:32:
[...]

En leg het voordeel eens uit?
Ik wil geen GSM modems in mijn huis. Ik wil geen volledige controle apparaat die "iemand" in verweggistan kan uitlezen.

Die slimme meter biedt ook geen enkele voordeel voor mij (OK, één keer per jaar niet de meterkaart invullen.... boehoe....).
Het is een voordeel voor de energiemaatschappij (minder overhead, automatisering etc...). maar die voordeel die NUON, Liander of wie dan ook heeft, wordt niet doorberekend aan de klant. Dus die slimme meter wordt ons "door de strot geduwd", maar voordeel geven.... echt niet.

Het zou mooier zijn, dat een klant bv. 2 euro korting kreeg op zijn maandelijkse rekening, omdat hij een hoop geld bespaart voor NUON i.v.m. mindere administratie. vanwege een slimme meter. Dát is klantvriendelijker en dan creëer je meer draagvlak of goodwill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik wil geen GSM modems in mijn huis zou een beetje vreemd zijn als je wel gsm's of smartphone's in huis hebt. Maar goed, het zou kunnen.

Ik vraag me af wat er gebeurt als de energiemaatschappijen straks hele goedkope stroom gaan leveren overdag. Met een slimme meter kan dat geregistreerd worden (volgens mij per kwartier). Dan staat (op de zonnepaneelbezitters na) iedereen natuurlijk weer in de rij voor een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11
Vorige week had ik ook een brief met een afspraak om afgelopen woensdag mijn draaischijfmeter te vervangen door een slimme meter. Kort telefoontje met Enexis en de afspraak was geannuleerd, ik behoud voorlopig de draaischijfmeter.

Voelt toch als inleveren op privacy, verhalen over onverklaarbaar toegenomen stroomverbruik schrikken af maar vooral, het voegt voor mijn gevoel niets toe dus waarom vervangen? Die 1 keer per jaar verplicht meterstanden doorgeven is een minuut werk.

Kreeg wel nog de vraag of ze in de toekomst opnieuw contact op mochten nemen voor een slimme meter. Aangegeven dat als ze product hebben wat werkelijk iets voor mij toevoegt ik wellicht interesse heb en ze dus nog contact op mogen nemen. Ik zie het in de toekomst wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Ik wil geen GSM modems in mijn huis. Ik wil geen volledige controle apparaat die "iemand" in verweggistan kan uitlezen.
Maar wel wifi, 3 en 4G, een magnetron, Digitenne, FM en AM signalen. Om maar een voorbeeld te geven.
En inderdaad, jouw meterstand is super belangrijk voor Verweggistan. Ik denk dat ze staan te trappelen voor dat inzicht.
Die slimme meter biedt ook geen enkele voordeel voor mij (OK, één keer per jaar niet de meterkaart invullen.... boehoe....).
Het is een voordeel voor de energiemaatschappij (minder overhead, automatisering etc...). maar die voordeel die NUON, Liander of wie dan ook heeft, wordt niet doorberekend aan de klant. Dus die slimme meter wordt ons "door de strot geduwd", maar voordeel geven.... echt niet.

Het zou mooier zijn, dat een klant bv. 2 euro korting kreeg op zijn maandelijkse rekening, omdat hij een hoop geld bespaart voor NUON i.v.m. mindere administratie. vanwege een slimme meter. Dát is klantvriendelijker en dan creëer je meer draagvlak of goodwill.
Je zou ook kunnen beredeneren dat de kosten de komende jaren niet zullen stijgen omdat ze minder administratiekosten hebben.

Al vraag ik mij af of het echt veel scheelt, of ze nou de digitaal ingevulde standen moeten verwerken of digitaal aangeleverde standen...

Ik zie uit naar het moment dat heel Nederland aan de slimme meter hangt, ik denk dat het miljoenen aan fraude gaat oplossen. Simpelweg op het meetstation kijken hoeveel kWh er een blok huizen ingaat en dat vergelijken met hoeveel de slimme meters in dat blok gebruiken. Te veel afwijking? Controle van het net en jammer voor alle illegale aftappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:37:
verhalen over onverklaarbaar toegenomen stroomverbruik schrikken af
Die verhalen zijn er over elke meter. Ik ben zeer precies met mijn energieverbruik en merk geen verschil tussen mijn vorige analoge draaischijf, mijn tussentijdse digitale (domme) meter en de huidige slimme meter.
maar vooral, het voegt voor mijn gevoel niets toe dus waarom vervangen? Die 1 keer per jaar verplicht meterstanden doorgeven is een minuut werk.
Ook meters slijten. Je auto vervang je toch ook op den duur? Ook al is het niet direct een wrak wat niet meer rijdt? En je koopt toch ook nieuwe kleren voor de oude versleten zijn?
Of een meer concreet voorbeeld voor ons IT'ers, draai jij ooit een systeem helemaal af of vervang je deze ook soms voor iets wat nieuwer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:40:
[...]

Die verhalen zijn er over elke meter. Ik ben zeer precies met mijn energieverbruik en merk geen verschil tussen mijn vorige analoge draaischijf, mijn tussentijdse digitale (domme) meter en de huidige slimme meter.

[...]

Ook meters slijten. Je auto vervang je toch ook op den duur? Ook al is het niet direct een wrak wat niet meer rijdt? En je koopt toch ook nieuwe kleren voor de oude versleten zijn?
Of een meer concreet voorbeeld voor ons IT'ers, draai jij ooit een systeem helemaal af of vervang je deze ook soms voor iets wat nieuwer is?
Ergens heb je wel een punt, maar waarom konden die oude meters eerst tientallen jaren mee en moeten ze nu en masse allemaal vervangen worden? Daarbij nogmaals, het voegt voor mij niets toe. De oude doet het prima, de nieuwe levert nadelen. Keuze snel gemaakt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

GH45T schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:57:
[...]

Ergens heb je wel een punt, maar waarom konden die oude meters eerst tientallen jaren mee en moeten ze nu en masse allemaal vervangen worden? Daarbij nogmaals, het voegt voor mij niets toe. De oude doet het prima, de nieuwe levert nadelen. Keuze snel gemaakt lijkt me.
De verhalen over plots toegenomen verbruik komt vaak omdat de oude meter brak was. Oud, versleten, niet meer voldoende voor het doel waarvoor hij is geplaatst.

De oude meters gaan nog wel een tiental jaar mee. Maar dan is het niet gegarandeerd dat ze nog precies meten.
Draai het eens om: jij bent iemand die een voorziening levert. Het verbruik van je voorziening wordt gemeten door een meter bij de klant. Je weet dat de oude meters soms niet meer goed meten en verliest daardoor inkomsten, dan wil jij toch ook een meter geplaatst hebben die het volgens de laatste standaarden goed doet? Jij als klant hoeft er geen voordeel bij te hebben, degene die de energie levert wil zeker weten dat er eerlijk wordt afgerekend.

Dit is even afgezien van het slimme meter communicatie aspect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:57:
[...]

Omdat dat nu eenmaal vooruitgang heet? Tot voor kort was dit niet beschikbaar, nu wel. Het brengt voor alle partijen voordelen, dus wordt het en masse uitgerold.

Vergelijk het eens met het bankstel of televisie van je ouders. Die kochten ze ook voor tientallen jaren. Tegenwoordig koop je elke 5 jaar een nieuwe TV (want nieuw nieuw nieuw) en elke 7 jaar een nieuw bankstel (jaren even ingevuld, maar je snapt wat ik bedoel). Is dat echt nodig? De oude doen het toch nog prima?

Ik ben hier overigens niet om te prediken of het op te nemen voor de slimme meter. Ik probeer alleen te begrijpen wat het probleem is van vernieuwing. Ik heb tot op heden nog geen argumenten gehoord tegen de slimme meter die ergens op slaan.

Bijvoorbeeld het privacy ding, klinkt leuk. Maar wat als ze Enexis of Stedin hun normale systeem hacken, dan hebben ze net zoveel info met of zonder meter.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:46:
[...]
Bijvoorbeeld het privacy ding, klinkt leuk. Maar wat als ze Enexis of Stedin hun normale systeem hacken, dan hebben ze net zoveel info met of zonder meter.
Zoals het herkennen van patronen wanneer je wel of niet thuis bent? Met een slimme meter zou je prima kunnen uitzoeken wanneer er niemand thuis is vanwege werk, school, vakantie of noem maar op. Uiteraard kun je dat ook uitzoeken door ergens langs te gaan, maar die informatie op afstand en structureel kunnen raadplegen zou voor het dievengilde wel extreem handig zijn.

Ook hangt er nog altijd een zweem rondom de mogelijkheid tot het op afstand af kunnen koppelen van een huishouden. Ook weer mooi voor een dievengilde, heb je een alarmsysteem gooien ze gewoon fijn de stroom er af. Of wat denk je van grootschalige cybercrime waarbij op grote schaal stroom wordt platgelegd? Kan een land behoorlijk ontregelen.

De voordelen voor energieleveranciers en netbeheerders zie ik uiteraard wel, maar ik zie, buiten dat ik 1 keer per jaar niet die minuut de meterstand op hoef te nemen, echt geen voordeel voor mij als afnemer. De mogelijkheid tot weigeren bestaat dus dan kies ik daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Niet correct: Zonder een slimme meter weten ze jaarcijfers, niet hethuidige (real time) verbruik).
Met een slimmer meter weten ze dat juist wél.

Als ze Stedin of Liander etc... zó hacken dat Stedin het niet weet dát ze gehackt zijn, en dat een "inbreker" of andere rare gast op ieder moment van de dag, midden in de jungle kan zien of jij thuis bent of niet, en zijn slaafje in Nederland kan appen van: "Kerkstaat 14 in Lutjebroek: NU leeghalen".... Dan is de zoektocht naar wie, wat, hoe etc... heel erg lang, en je komt er niet achter.

Dát is het gevaar.

Ik geloof heus wel dat Stedin, Liander etc... hun systemen op orde heeft, maar het gaat erom dat men nu voorbij jouw voordeur kan komen zonder daar veel voor te doen.

En dan kunnen nu mensen zeggen: dat is paranoia.... Nou, als het een keer gebeurt, dan ben je de sjaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:04

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:38:
[...]

Ik zie uit naar het moment dat heel Nederland aan de slimme meter hangt, ik denk dat het miljoenen aan fraude gaat oplossen. Simpelweg op het meetstation kijken hoeveel kWh er een blok huizen ingaat en dat vergelijken met hoeveel de slimme meters in dat blok gebruiken. Te veel afwijking? Controle van het net en jammer voor alle illegale aftappers.
Ik denk dat dat zeker wel mee valt! Sowieso zijn er legio legaal onbemeterde aansluitingen, daarnaast zouden ze dan ook alle trafo- en kabel verliezen netjes moeten registeren.
Het had in mijn ogen veel goedkoper gekunt als ze alle wijkstations een goede digitale meter hadden gehangen, dan was het inzicht ook voldoende te krijgen, enkel niet te herleiden naar 1 huishouden.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

GH45T schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:11:
[...]

Ook hangt er nog altijd een zweem rondom de mogelijkheid tot het op afstand af kunnen koppelen van een huishouden. Ook weer mooi voor een dievengilde, heb je een alarmsysteem gooien ze gewoon fijn de stroom er af. Of wat denk je van grootschalige cybercrime waarbij op grote schaal stroom wordt platgelegd? Kan een land behoorlijk ontregelen.
Voor de zoveelste keer. Dit kan niet(meer) met een slimme meter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Die meters kunnen tot 63A rechtstreeks meten. Daar is een HEEL zwaar relais (lees: groot) voor nodig om die stromen te kunnen schakelen.

Ze gebruiken goede stroomtransformatoren om de stroom te meten. De aders zijn gewoon heel dik en lopen rechtstreeks van IN naar UIT contact.

Nogmaals: Nee, de stroom kan niet worden uitgeschakeld.

Anders zoek je de handleiding op van je meter op Google. Lees dan wat de fabrikant verteld, over de meetmethode, wat er in zit etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:26:
Klopt. Die meters kunnen tot 63A rechtstreeks meten. Daar is een HEEL zwaar relais (lees: groot) voor nodig om die stromen te kunnen schakelen.

Ze gebruiken goede stroomtransformatoren om de stroom te meten. De aders zijn gewoon heel dik en lopen rechtstreeks van IN naar UIT contact.

Nogmaals: Nee, de stroom kan niet worden uitgeschakeld.

Anders zoek je de handleiding op van je meter op Google. Lees dan wat de fabrikant verteld, over de meetmethode, wat er in zit etc...
Wellicht kun je wat minder sarcastisch en cryptisch omschrijven wat je punt is. En even aangeven waar in de software de mogelijkheid tot afschakelen precies is geïmplementeerd.

Excuus. Helemaal verkeerd opgevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huh? Ik bedoel niets cynisch of zo..... Als er mensen denken dat de meter afgeschakeld kan worden, dan moet er (behalve software) ook hardware zijn die de stroom kan onderbreken. Dat kan alleen met een relais. En deze is groot van formaat.
Dat past bijna niet in zo'n klein (lees dun) meter.

Software: daar kom je nooit achter hoe dat gebouwd is, etc.... Maar dat is niet belangrijk. Het relais ontbreekt. En dat is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:11:
[...]

Zoals het herkennen van patronen wanneer je wel of niet thuis bent? Met een slimme meter zou je prima kunnen uitzoeken wanneer er niemand thuis is vanwege werk, school, vakantie of noem maar op. Uiteraard kun je dat ook uitzoeken door ergens langs te gaan, maar die informatie op afstand en structureel kunnen raadplegen zou voor het dievengilde wel extreem handig zijn.
Als ze willen inbreken gaan ze wel voor de deur kijken. Veel waardevollere informatie.
Je weet dat de gelegenheid de dief maakt he? Jouw huishouden met een TV en iPad is het echt niet waard om maanden of jarenlang elektra informatie over te gaan verzamelen. Als je je raam open hebt staan ben je je spullen kwijt, niet meer of minder.

Een plakkertje op je deur is vele malen goedkoper en effectiever voor een dief.
Dan blazen ze het trafo huisje wel op. Daarmee ontregel je veel meer.

En een beetje alarmsysteem heeft een accu. Die kan gerust een paar dagen zonder netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:32:
Huh? Ik bedoel niets cynisch of zo..... Als er mensen denken dat de meter afgeschakeld kan worden, dan moet er (behalve software) ook hardware zijn die de stroom kan onderbreken. Dat kan alleen met een relais. En deze is groot van formaat.
Dat past bijna niet in zo'n klein (lees dun) meter.

Software: daar kom je nooit achter hoe dat gebouwd is, etc.... Maar dat is niet belangrijk. Het relais ontbreekt. En dat is voldoende.
Sorry. Ik vatte je post helemaal verkeerd op. Ik dacht dat je GH45T was :P
Mijn excuses.

Voor de volledigheid. Het kon ooit wel. Maar nu niet meer:
Verwijderen schakelfunctionaliteit

Het voorliggende conceptbesluit regelt naast de grootschalige uitrol van slimme meters dat de thans bestaande eis dat slimme meters voorzien zijn van een schakelfunctionaliteit komt te vervallen. Belangrijkste reden hiervoor is dat de relatieve meerwaarde van de schakelfunctie met dusdanig veel onzekerheid is omgeven dat dit niet opweegt tegen de kosten en mogelijke veiligheidsrisico’s op termijn. Dit volgt uit overleg met betrokken stakeholders en aanvullend onderzoek dat ik door DNV KEMA8 heb laten verrichten op basis van twijfels die tijdens de kleinschalige uitrol zijn geuit over veiligheid, nut en noodzaak van de schakelfunctie. Ondanks alle eisen die de netbeheerders stellen en maatregelen die zij hebben genomen om de privacy en security van de slimme meters te waarborgen blijven er altijd restrisico’s aanwezig, met name op het gebied van cybersecurity. Bovendien brengen eventuele veiligheidsincidenten of negatieve beeldvorming rondom de schakelfunctie een risico met zich mee voor de acceptatiegraad en daarmee het behalen van de beoogde baten van de maatschappelijke business case. Het verwijderen van de schakelfunctionaliteit betekent wel dat de baten, zoals efficiënter af- en heraansluiten en prepaiddiensten ook niet behaald kunnen worden. Het vervallen van de verplichte functionaliteit betekent concreet dat de nieuwe meterversie die vanaf 1 januari 2015 wordt uitgerold niet meer voorzien zal zijn van een schakelfunctionaliteit. Voor meters die reeds zijn uitgerold of in 2014 worden uitgerold geldt dat deze nog wel beschikken over deze functionaliteit. Hiervoor blijven dezelfde eisen gelden wat betreft de veiligheid en de communicatie over de status van deze functie op de meter. Met netbeheerders is de afspraak gemaakt dat de meters met schakelfunctionaliteit die tot nu toe zijn opgehangen via de firmware zodanig worden aangepast dat de schakelfunctionaliteit permanent is uitgeschakeld. Daar waar een firmware aanpassing op de huidige geïnstalleerde slimme meters niet mogelijk is, zal periodiek door de netbeheerders een risicoanalyse worden uitgevoerd.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29023-160.html

[ Voor 64% gewijzigd door EddoH op 10-02-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:16:
[...]

Niet correct: Zonder een slimme meter weten ze jaarcijfers, niet hethuidige (real time) verbruik).
Met een slimmer meter weten ze dat juist wél.

Als ze Stedin of Liander etc... zó hacken dat Stedin het niet weet dát ze gehackt zijn, en dat een "inbreker" of andere rare gast op ieder moment van de dag, midden in de jungle kan zien of jij thuis bent of niet, en zijn slaafje in Nederland kan appen van: "Kerkstaat 14 in Lutjebroek: NU leeghalen".... Dan is de zoektocht naar wie, wat, hoe etc... heel erg lang, en je komt er niet achter.

Dát is het gevaar.
Ofwel geen gevaar.
Mijn realtime verbruik zegt niks, net als bij velen. Met mijn zonnepanelen en LED verlichting. En mijn uitgestelde wasmachine en vaatwasser.
Daar is 0,0 patroon uit te halen. Zonde van de tijd. Kunnen ze beter 2 nachtjes posten in een auto.
Ik geloof heus wel dat Stedin, Liander etc... hun systemen op orde heeft, maar het gaat erom dat men nu voorbij jouw voordeur kan komen zonder daar veel voor te doen.
Ik denk dat ze beter een steen door 1 van mijn vele ramen kunnen gooien. Veel sneller en effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:38:
[...]

Mijn realtime verbruik zegt niks, net als bij velen. Met mijn zonnepanelen en LED verlichting. En mijn uitgestelde wasmachine en vaatwasser.
Daar is 0,0 patroon uit te halen. Zonde van de tijd. Kunnen ze beter 2 nachtjes posten in een auto.
Die zou ik zelf nog eens teruglezen...
Ooit wel eens gezien hoe je (voor PV-gecorrigeerde) daggrafiek verandert als je op vakantie bent?

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

emmerx schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:44:
[...]

Die zou ik zelf nog eens teruglezen...
Ooit wel eens gezien hoe je (voor PV-gecorrigeerde) daggrafiek verandert als je op vakantie bent?
Yep.

Bar weinig.

Aangezien ik mijn verlichting aan en uit blijf schakelen tijdens de vakantie. Wat een veel betere maatregel (in combinatie met het alarmsysteem) is tegen inbrekers dan het weigeren van een meter.

De PV maakt het allemaal nog veel onvoorspelbaarder. Ideaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet patronen. Als jij iedere ochtend om 7:00 op staat, water gaat koken: hoppa 2,5 kW voor 1 á 2 minuten aan (klein piekje in verbrui,). Daarna misschien 80 á 100W erbij (TV voor ontbijtnieuws).... ga zo maar door.....

Het gaat niet om de exacte waardes, maar om patronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:45:
[...]

Yep.

Bar weinig.

Aangezien ik mijn verlichting aan en uit blijf schakelen tijdens de vakantie. Wat een veel betere maatregel (in combinatie met het alarmsysteem) is tegen inbrekers dan het weigeren van een meter.
Tegenwoordig met die 3W of 5W LED?
Zal niet zichtbaar zijn.

Ik heb ook zo'n display in mijn kamer (off line versie). Ieder 6 seconden update. Als in het huis niets aanstaat, fluctueert het tussen 150 en 180 W continu.
Als het licht aangaat, zie je het niet (LED lampen). etc.....

Maar als ik de waterkoker aanzet, of de laptop ..... dan wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:46:
[...]

Tegenwoordig met die 3W of 5W LED?
Zal niet zichtbaar zijn.
Klopt. Zeker niet in de zomer als ik op vakantie ben met zonnepanelen en 20 kW per dag overschot.

Maar het feit dat het licht aan is, zorgt voor een betere beveiliging dan je meter inpakken in zilverfolie. Dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:45:
Je ziet patronen. Als jij iedere ochtend om 7:00 op staat, water gaat koken: hoppa 2,5 kW voor 1 á 2 minuten aan (klein piekje in verbrui,). Daarna misschien 80 á 100W erbij (TV voor ontbijtnieuws).... ga zo maar door.....

Het gaat niet om de exacte waardes, maar om patronen.
Zeker.

En dan komen ze aan, en is het licht aan.. Hummm.. Dat is vervelend.

Patronen kunnen ze veel makkelijker herkennen door voor de deur te gaan staan, kunnen ze binnen 1 dag toeslaan. Stuk eenvoudiger dan even alle slimme meters hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct. Offline in combinatie met online gegevens....

Los van elkaar kan wel, maar is risicovoller....

En voor het licht aan verhaal: Mensen kopen dan die tijdklokken van 3 euro bij de Gamma. Die lopen iedere dag exact dezelfde programma. Binnen no time heeft een inbreker dat door.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:20

DJVG

Gewoon DJVG

Als..als...als, als mijn schoonmoeder een wiel op haar rug heeft was ze een draaiorgel. Zo zei mijn vader altijd.

Een ~jaar geleden is de miljoenste slimmer meter opgehangen, ik vraag me af hoeveel inbraken er hierdoor gepleegd meer gepleegd zijn. Ik denk toch echt dat er veel makkelijkere/efficiënter manieren zijn om mensen van hun eigendommen te ontdoen. Alle tegen argumenten hier zijn een manier om tegen verandering aan te trappen en dat niet toe te staan. Ik ben super blij met mijn slimme meter, doet zijn werk perfect en het realtime verbruik is hartstikke handig!

Hoezee voor de technische ontwikkelingen en wat dat ons in de toekomst nog gaat brengen, ik vind het geweldig!

Fijn weekend :-)

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:51:
Correct. Offline in combinatie met online gegevens....

Los van elkaar kan wel, maar is risicovoller....

En voor het licht aan verhaal: Mensen kopen dan die tijdklokken van 3 euro bij de Gamma. Die lopen iedere dag exact dezelfde programma. Binnen no time heeft een inbreker dat door.
Ja.

Daarom schakelt mijn verlichting op basis van tijdstip, zons op en ondergang, lumen en een random aantal minuten tussen de 0 en 30.

Succes met het patroon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb jij het goed voor elkaar, en weet jij wel wat je doet. Dat kan je niet van dat gros volk (80%) zeggen. En op DIE 80% richten ze... Jou laten ze links liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
Rara wanneer waren wij op vakantie?

Afbeeldingslocatie: http://www.emmerx.dds.nl/TwGfx/20170210_GraphMonth.png

Dit gebaseerd op dagwaarden is toch iets relaxter dan dagen staan posten?
Elke dag een mooi boodschappenlijstje van enkele huizen waar de grafiek al minimaal 3 dagen 'vlak' is.

Nou weet ik ook wel dat aan elke medewerker van een energiedienstverlener tegenwoordig een VOG wordt gevraagd ...

[ Voor 26% gewijzigd door emmerx op 18-04-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het gevaar van allerlei apparaten die aan het internet hangen en die gehackt is vele malen groter dan een inbraak bij een netbeheerder. Waarbij je ook nog de databases moet vinden waar een meter aan een adres gekoppeld wordt. En je gsm dan? Die kun je ook beter thuislaten als je op vakantie gaat. Stel je voor dat er bij telecom operator wordt ingebroken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Ik ben er zelf niet bang voor.
Maar als iemand zegt dat dagen posten effectiever is dan een (energie)medewerker wat geld toestoppen...

GSM is persoonlijk en meestal wonen er meer mensen in een huis; energieverbruik is 'huiselijk'.

Mooi verhaal.
In Bloemendaal werd een Oost-Europese inbrekersbende opgerold en de politie trof bij hen een lijst met alle huizen waar een hond aanwezig was. Voor de inbrekers kennelijk een no-go.
De gemeente kreeg die lijst en ging eens kijken of er wel overal hondenbelasting betaald was.
Werkt dus ook andersom :)

[ Voor 9% gewijzigd door emmerx op 10-02-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:54:
[...]

Ja.

Daarom schakelt mijn verlichting op basis van tijdstip, zons op en ondergang, lumen en een random aantal minuten tussen de 0 en 30.
Dan heb je vermoedelijk een astronomische klok, de voorloper van de toonfrequent besturing. Alleen dan vergt het zoals je het beschrijft wel een lichtcel vanwege die marge. Prima systeem, ook in de toekomst.
Of je hebt een toonfrequent ontvanger reagerend op het systeem van het netbedrijf in en rond je woonplaats.
Ook een prima systeem. MAAR!
Als dat laatste het geval is, dan is het over niet al te lange tijd wel uit met de pret. Want naar verluidt worden straks als de klus van de slimme meters overal is afgerond de toonfrequent installaties afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Toonfrequent stuurt ook de ov aan. Dus die zal nog wel wat langer in bedrijf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:21:
[...]
Dan heb je vermoedelijk een astronomische klok, de voorloper van de toonfrequent besturing. Alleen dan vergt het zoals je het beschrijft wel een lichtcel vanwege die marge. Prima systeem, ook in de toekomst.
Of je hebt een toonfrequent ontvanger reagerend op het systeem van het netbedrijf in en rond je woonplaats.
Ook een prima systeem. MAAR!
Als dat laatste het geval is, dan is het over niet al te lange tijd wel uit met de pret. Want naar verluidt worden straks als de klus van de slimme meters overal is afgerond de toonfrequent installaties afgebouwd.
Nee hoor, ik heb Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

janne_nl schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:47:
Toonfrequent stuurt ook de ov aan. Dus die zal nog wel wat langer in bedrijf blijven.
Veel ov-installaties zijn of worden al omgebouwd naar andere sturing (meestal gsm), de netbeheerders willen echt van die toonfrequent af, is veel te duur om te onderhouden en kost ook veel energie in de aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DJVG schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:53:
Een ~jaar geleden is de miljoenste slimmer meter opgehangen, ik vraag me af hoeveel inbraken er hierdoor gepleegd meer gepleegd zijn. Ik denk toch echt dat er veel makkelijkere/efficiënter manieren zijn om mensen van hun eigendommen te ontdoen.
Dat is op zich natuurlijk geen onredelijk standpunt, maar het gaat wel voorbij aan het overkoepelende verhaal - stukje bij beetje wordt onze omgeving uitgerust met sensoren waarmee ons gedrag tot in detail in kaart wordt gebracht. We hebben een slimme meter die fijnmazig kan meten wat er verbruikt wordt en zo zelfs kan verraden welk programma er gekeken wordt. Dat is echter niet nodig, want met de komst van het inmiddels gangbare IP-televisie kan een provider dat zonder moeite zien. Via je surfgedrag zien adverteerders in detail wat je voorkeuren zijn en met wie je omgaat, in meer detail dan jij zelf zou kunnen vertellen. In de net aangenomen wet staat omschreven dat de overheid onschuldige burgers op grote schaal mag monitoren om een beetje in die informatie te grasduinen en te zien of er wat interessants tussen zit. Die informatie wordt zonder inhoudelijke controle ook gedeeld met buitenlandse mogendheden. Aan de hand van je telefoon is vrij nauwkeurig te zien waar je wanneer bent geweest en met wie. Die gegevens slaat men verplicht maanden en soms jaren op. Via kentekenparkeren kan ook nagegaan worden wanneer je waar was. Dit wordt dan ook door de belastingdienst gebruikt om te controleren of je verhalen wel kloppen.

Ieder van die zaken op zich zijn een kleine concessie (op de nieuwe wetgeving na), maar bij elkaar vormen ze een angstig beeld. Waar houdt het op? In welk detail moeten andere mensen weten hoe jij je leven leidt, vaak in veel meer detail dan jij dat zelf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG

DJVG

Gewoon DJVG

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:51:
[...]

Dat is op zich natuurlijk geen onredelijk standpunt, maar het gaat wel voorbij aan het overkoepelende verhaal - stukje bij beetje wordt onze omgeving uitgerust met sensoren waarmee ons gedrag tot in detail in kaart wordt gebracht. We hebben een slimme meter die fijnmazig kan meten wat er verbruikt wordt en zo zelfs kan verraden welk programma er gekeken wordt. Dat is echter niet nodig, want met de komst van het inmiddels gangbare IP-televisie kan een provider dat zonder moeite zien. Via je surfgedrag zien adverteerders in detail wat je voorkeuren zijn en met wie je omgaat, in meer detail dan jij zelf zou kunnen vertellen. In de net aangenomen wet staat omschreven dat de overheid onschuldige burgers op grote schaal mag monitoren om een beetje in die informatie te grasduinen en te zien of er wat interessants tussen zit. Die informatie wordt zonder inhoudelijke controle ook gedeeld met buitenlandse mogendheden. Aan de hand van je telefoon is vrij nauwkeurig te zien waar je wanneer bent geweest en met wie. Die gegevens slaat men verplicht maanden en soms jaren op. Via kentekenparkeren kan ook nagegaan worden wanneer je waar was. Dit wordt dan ook door de belastingdienst gebruikt om te controleren of je verhalen wel kloppen.

Ieder van die zaken op zich zijn een kleine concessie (op de nieuwe wetgeving na), maar bij elkaar vormen ze een angstig beeld. Waar houdt het op? In welk detail moeten andere mensen weten hoe jij je leven leidt, vaak in veel meer detail dan jij dat zelf weet?
Omdat heel veel mensen vergeten dat er niemand in detail naar jou leven kijkt, behalve als daar reden voor is. En ik ben het met je eens dat het onnodig lijkt en wat veel, maar tegelijkertijd heb ik er tot op heden nog geen last van. Dat dat in de toekomst gaat veranderen, ongetwijfeld, zo gaat het in de wereld, dingen veranderen, soms leuk, soms niet leuk. Tot op heden krijg ik nog geen automatische bekeuringen als ik ergens te hard rijd. En het feit dat nog steeds heel veel problemen met internetoplichting niet opgelost kunnen worden geeft maar aan dat ALLE informatie er nog niet is. Heel veel informatie wordt gebruikt voor marketing doeleinden, en die worden steeds persoonlijker.

We moeten dus ons gezonde verstand blijven gebruiken: verlichting op schakelaars tijdens vakantie, zoals we al sinds jaar en dag doen.Geen persoonlijke informatie op publieke plekken zetten zoals openbare berichten op Facebook. Je liet vroeger je dagboek/agenda ook niet rondslingeren?
Ik ben heel benieuwd naar voorbeelden waarbij de recente ontwikkelingen het leven van de mens moeilijker en problematischer hebben gemaakt? Ik denk dat iedereen vooral heel blij is. En zolang we ons gezonde verstand gebruiken en blijven voorlichten denk ik dat het helemaal goed gaat komen en hoeven we ons niet druk te maken over een energiemeter die alleen even de meterstand doorstuurt zodat ze niet meer langs hoeven te komen.

Nogmaals, fijn weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DJVG schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:16:
Omdat heel veel mensen vergeten dat er niemand in detail naar jou leven kijkt, behalve als daar reden voor is.
Dat is niet waar. Door middel van allerlei slimme algoritmes probeert men iets te maken van die enorme hoeveelheid informatie, maar dat betekent dat er mensen door het systeem uitgespuugd worden voor nadere inspectie die helemaal niets verkeerd hebben gedaan. De Amerikaanse terreurlijsten zijn daar een goed voorbeeld van - als je er eenmaal op staat, kom je er nooit meer vanaf. Plus dat iedereen denkt wat jij denkt en je dus met een schuin oog aankijkt. Waar rook is is vuur, toch?

Juist omdat dergelijke algoritmes ontzettend complex zijn - zo complex dat soms niet duidelijk is hoe ze werken, alleen dat ze (soms) werken - kan je je er ook bijna niet tegen verdedigen. Zogenaamde slimme algoritmes maken op dit moment levens van mensen zuur die dat op geen enkele manier verdiend hebben.

Maak overigens niet de fout te denken dat dit een ver-van-je-bed-show is. Als jij nu bijvoorbeeld een auto huurt of wilt leasen, wordt aan de hand van de over jou bekende data een risicoprofiel gemaakt. Er zijn bedrijven die daarvan bestaan. Is het risico te groot, dan gaat de deal niet door. Dat lijkt eerlijk, maar als je de pech hebt op een adres te wonen waar eerder wanbetalers woonden, dan zit je dus met de lasten van een ander. Dit zijn geen hypothetische verhalen en zelfs geen uitzonderingen. Dit is aan de orde van de dag.

Als je met veel pijn en moeite probeert uit te zoeken waar je data allemaal terecht is gekomen en waarom bijvoorbeeld een foutieve inschatting is gemaakt, loop je stelselmatig tegen onwil aan, niet zelden onder het mom van bedrijfsgeheim.
Ik ben heel benieuwd naar voorbeelden waarbij de recente ontwikkelingen het leven van de mens moeilijker en problematischer hebben gemaakt?
Alweer even terug is een vader op hoge poten naar Target gestapt, omdat zijn dochter advertentiemateriaal voor zwangere vrouwen kreeg. Later bleek dat het meisje inderdaad zwanger was en dat de algoritmes van Target dat feilloos opgepikt hadden. Winkelketens kunnen nu al zeer persoonlijke data afleiden uit dat kleine beetje dat ze van je weten.

Hoe meer informatie je hebt, hoe meer je dergelijke zaken kunt zien. Het kost nauwelijks enige fantasie te bedenken wat zorgverzekeraars of werkgevers zouden kunnen met gedragsinformatie die erop wijst dat iemand mogelijk depressief aan het worden is, of zwanger, of suikerziekte heeft, of wellicht dat er een scheiding aan zit te komen. Al die zaken hebben nu al serieuze gevolgen voor mensen, maar nu zijn het nog de mensen zelf die ervoor kiezen de informatie te delen.
We moeten dus ons gezonde verstand blijven gebruiken: verlichting op schakelaars tijdens vakantie, zoals we al sinds jaar en dag doen.Geen persoonlijke informatie op publieke plekken zetten zoals openbare berichten op Facebook. Je liet vroeger je dagboek/agenda ook niet rondslingeren?
Het probleem is dat mensen geen benul hebben hoeveel informatie er al over ze rondslingert. Zoals je erover praat lijk je zelf ook te onderschatten hoeveel er over je bekend is. Niet alleen is totaal niet na te gaan wie welke informatie heeft en of deze klopt, ook is die informatie niet meer terug te stoppen in het doosje. Wachten totdat het mis is gaat dus niet, want dan is het veel en veel te laat. Spijt hebben dat je de verkeerde afslag hebt genomen als je tot aan je lippen in een moeras staat heeft geen zin.

Laten we jouw stelling dat het allemaal zo makkelijk is eens omkeren - is die ene keer per jaar je meterstand invullen nu echt het inleveren van je privacy waard?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJVG

DJVG

Gewoon DJVG

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:41:
[...]

Dat is niet waar. Door middel van allerlei slimme algoritmes probeert men iets te maken van die enorme hoeveelheid informatie, maar dat betekent dat er mensen door het systeem uitgespuugd worden voor nadere inspectie die helemaal niets verkeerd hebben gedaan. De Amerikaanse terreurlijsten zijn daar een goed voorbeeld van - als je er eenmaal op staat, kom je er nooit meer vanaf. Plus dat iedereen denkt wat jij denkt en je dus met een schuin oog aankijkt. Waar rook is is vuur, toch?
Kan je dit aantonen. dat dit gebeurd? Ik zoek regelmatig informatie op waarbij jee zou kunnen denken dat ik een terrorist ben, maar ik vind de informatie vooral interessant. Tot op heden kom ik Amerika zonder problemen in en heb ik nooit vragen gehad. Ik ben zeer benieuwd hoe ik dit systeem kan dan kan triggeren?
Daarbij zijn de algoritmes geen mensen, maar computers. De computer die je gebruikt om dit te typen weet alles al van je. Wat je opzoekt op internet, je e-mails, je alles. Ze maken alleen beslissingen op basis van wat je erin stopt.
Juist omdat dergelijke algoritmes ontzettend complex zijn - zo complex dat soms niet duidelijk is hoe ze werken, alleen dat ze (soms) werken - kan je je er ook bijna niet tegen verdedigen. Zogenaamde slimme algoritmes maken op dit moment levens van mensen zuur die dat op geen enkele manier verdiend hebben.
Kan je hiervan ook voorbeelden geven? Mensen die worden achtervolgd door de systemen van de RDW i.v.m. verkeerde boetes bijvoorbeeld? Dit komt soms toch ook door mensen die geen melding maken van een fout, brieven weggooien en niks doen. Voor zover ik weet zijn alle dergelijke gevallen voor de rechter gekomen en heeft de rechter hier korte metten mee gemaakt. Vooruitgang gaat niet zonder fouten, vroeger niet, nu niet.
Maak overigens niet de fout te denken dat dit een ver-van-je-bed-show is. Als jij nu bijvoorbeeld een auto huurt of wilt leasen, wordt aan de hand van de over jou bekende data een risicoprofiel gemaakt. Er zijn bedrijven die daarvan bestaan. Is het risico te groot, dan gaat de deal niet door. Dat lijkt eerlijk, maar als je de pech hebt op een adres te wonen waar eerder wanbetalers woonden, dan zit je dus met de lasten van een ander. Dit zijn geen hypothetische verhalen en zelfs geen uitzonderingen. Dit is aan de orde van de dag.
Als de leasemaatschappij merkt dat ze te strikt zijn verliezen ze klanten en worden ze weer losser. Als er echt een fout zit in de informatie is dat over het algemeen een uniek probleem (en fouten zullen er altijd blijven) en niet iets wat bij alle klanten voorkomt.
Als je met veel pijn en moeite probeert uit te zoeken waar je data allemaal terecht is gekomen en waarom bijvoorbeeld een foutieve inschatting is gemaakt, loop je stelselmatig tegen onwil aan, niet zelden onder het mom van bedrijfsgeheim.
Je zegt dat het aan de orde van de dag is dat mensen tegen dergelijke problemen aanlopen, toch is het probleem blijkbaar niet zo groot dat hier keihard tegen moet worden opgetreden. De wereld is niet perfect en fouten zullen blijven bestaan. Door mensen. Een computer doet exact wat hem is opgedragen.
Alweer even terug is een vader op hoge poten naar Target gestapt, omdat zijn dochter advertentiemateriaal voor zwangere vrouwen kreeg. Later bleek dat het meisje inderdaad zwanger was en dat de algoritmes van Target dat feilloos opgepikt hadden. Winkelketens kunnen nu al zeer persoonlijke data afleiden uit dat kleine beetje dat ze van je weten.
Het systeem van target werkt niet zonder input. Hij kan niet magisch aanvoelen dat iemand zwanger is (daar was input voor nodig, en die klopte ook nog eens, vet toch!). Maar ook hier wordt duidelijk niet het gezonde verstand gebruikt door voorlichting te geven aan de dochter. Als je als vader boos naar target gaat voor iets dergelijks is het eerder al fout gegaan. Niet het systeem de schuld geven.
Hoe meer informatie je hebt, hoe meer je dergelijke zaken kunt zien. Het kost nauwelijks enige fantasie te bedenken wat zorgverzekeraars of werkgevers zouden kunnen met gedragsinformatie die erop wijst dat iemand mogelijk depressief aan het worden is, of zwanger, of suikerziekte heeft, of wellicht dat er een scheiding aan zit te komen. Al die zaken hebben nu al serieuze gevolgen voor mensen, maar nu zijn het nog de mensen zelf die ervoor kiezen de informatie te delen.
Al deze dingen zijn opnieuw, als, als, als. We horen deze verhalen nu al een hele tijd maar ik zou graag voorbeelden zien waarin dit impact heeft op meer dan 0,01% (foutmarge) van de bevolking. En het werkt altijd twee kanten op, als er iets goed mee wordt gedaan (in de ogen van de bevolking) wilt niemand iets anders, is het iets wat mensen minder prettig vinden dan moet opeens alles stoppen. Maar het 1 werkt niet zonder het ander.
Het probleem is dat mensen geen benul hebben hoeveel informatie er al over ze rondslingert. Zoals je erover praat lijk je zelf ook te onderschatten hoeveel er over je bekend is. Niet alleen is totaal niet na te gaan wie welke informatie heeft en of deze klopt, ook is die informatie niet meer terug te stoppen in het doosje. Wachten totdat het mis is gaat dus niet, want dan is het veel en veel te laat. Spijt hebben dat je de verkeerde afslag hebt genomen als je tot aan je lippen in een moeras staat heeft geen zin.
Ik ben me extreem van bewust welke informatie ik vrij geef en wat wij met de informatie van onze klanten doen (en geloof me, er zijn partijen in de wereld die een moord voor deze informatie zouden doen). En voor een groot deel is dat een keuze. Ik ben het absoluut met iedereen eens dat je inzicht zou moeten krijgen in welke gegevens bekend zijn. Maar zoals ik al eerder zei: we kunnen de voordelen niet zonder de nadelen hebben. Als je kind straks op de IC ligt en helaas overlijd omdat je geen toestemming gegeven hebt medische details te delen tussen het ziekenhuis en de huisarts of als je hulpbehoevende moeder valt en niet geholpen kan worden omdat er geen goedkeuring gegeven is de data van de slimme meter te gebruiken voor detectie of er een probleem is: dan moet je niet komen klagen. Vooruitgang komt nou eenmaal met gebreken. Laten we eerst eens goed gaan kijken hoe zich dit ontwikkelt door de jaren heen en laten we zeer kritisch blijven en dus ons gezonde verstand gebruiken.
Laten we jouw stelling dat het allemaal zo makkelijk is eens omkeren - is die ene keer per jaar je meterstand invullen nu echt het inleveren van je privacy waard?
Ja, ik moedig vooruitgang aan, dus ook de slimme meter zodat ik zelf mooie grafiekjes kan bouwen en me geen zorgen meer hoef te maken over het doorgeven. Dat zouden mensen toch heerlijk moeten vinden?

Mensen werden nog nooit zo oud, door ontwikkelingen op alle gebieden (medische, hulpmiddelen thuis). We maken mensen beter van de meest erge ziektes. Het komt heus wel goed en als je toch echt niks van dit alles wilt heb ik geen idee hoe je hier onderuit gaat komen, het niet nemen van een slimme meter gaat je niet helpen. Want als ze informatie van je willen hebben stopt de politie wel in een mooi wit busje ergens in de buurt van je huis en luistert alles af als je zo belangrijk voor ze bent (en daar is echt wel genoeg reden voor dan). Voor de rest is het een marketing tool, alleen persoonlijker, net zoals het Target meisje.

Maar, genoeg, dit topic gaat over bezwaar tegen de slimme meter en/of de GSM functionaliteit, ieders recht natuurlijk, maar ik ben er blij mee. En nu genoeg offtopic gepraat! Sorry.

Ieder moet zijn eigen keuze maken, en die respecteer ik ook, natuurlijk. Maar ik probeer te kijken welke voordelen we allemaal halen uit deze ontwikkelingen en met een open vizier beide kanten te belichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Omdat dat nu eenmaal vooruitgang heet? Tot voor kort was dit niet beschikbaar, nu wel. Het brengt voor alle partijen voordelen, dus wordt het en masse uitgerold.
En waarom moet het dan verplicht worden? Als ik de toegevoegde waarde voor mij niet ziet, waarom zou ik hem dan toch moeten hebben?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
De meter is niet van jou. Jij hoeft hem dan ook niet te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle respect - en dit bedoel ik oprecht niet vervelend - maar je lijkt enorm naïef op het vlak van privacy en de repercussies van moderne datamining. Dat valt je niet eens echt te verwijten; als je niet erg let op het nieuws en niet goed op de hoogte bent van de stand van de techniek en hoe deze al concreet toegepast wordt, is het standpunt dat het allemaal wel meevalt en los zal lopen niet eens zo vreemd. Ik verdien mijn brood met computers en houd me veel bezig met de gevolgen die de moderne techniek heeft. Zelfs mijn collega's staan regelmatig met hun oren te klapperen wat er op dit moment al gebeurt en gedaan wordt. Begrijp me ook niet verkeerd - de techneut in mij vindt het fantastisch welke vooruitgang er op dit vlak wordt geboekt. Dat het een knap staaltje techniek is betekent echter niet dat de maatschappelijke consequenties er niet zijn. Dat we iets kunnen betekent niet noodzakelijk dat we het willen. We zullen als maatschappij moeten gaan bepalen wat we wel en niet willen. Die discussie wordt nu echter helemaal niet gevoerd, omdat het overgrote deel van de mensen geen benul heeft van welke data nu al op grote schaal ingewonnen en gebruikt wordt. Zelfs als je in je naïviteit denkt voorzichtig te zijn ontkom je er niet aan, zelfs met een hoop expertise blijf je je steeds weer verbazen.

Hoewel de voorbeelden uit mijn vorige post eenvoudig terug te zoeken zijn, wil ik niet zo flauw zijn om je te verwijzen naar Google. Een ellenlange opsomming van sites met artikelen over alle incidenten zal echter waarschijnlijk alleen maar meer discussie opleveren. In plaats daarvan kan ik aanraden dit boek eens te lezen. Dat behandelt ook meer de overkoepelende lijn, in plaats van ieder incident los. Het is geschreven vanuit Nederlands perspectief en de data is daarmee direct op jou, (ik gok) blanke hoger opgeleide Nederlander, van toepassing. De auteurs zijn twee Nederlandse onderzoeksjournalisten die het proces eveneens ietwat naïef ingestapt zijn. Onderweg rolden ze steeds weer in nieuwe zaken en ontdekten ze hoe diep het konijnenhol daadwerkelijk is. Het boek geeft een mooi gestructureerd overzicht van de pluraliteit van de verregaande datamining die ook op jouw leven van toepassing is.

Eveneens een aanrader zijn de losse artikelen op De Correspondent die tot dit boek geleid hebben. Let in de artikelen vooral ook op de links die in de rechterkantlijn verwijzen naar andere artikelen.

Nu kan je tenminste niet meer zeggen dat je het niet wist :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Onbegrijpelijk dat er hier mensen zijn die de SM nog steeds omarmen en bovendien anderen de "voordelen" proberen aan te praten die er m.i. niet zijn. En zelfs de vergelijking durven maken dat de mensen die de SM afwijzen maar bijvoorbeeld zelf wel een smartphone, wifi of telebankieren e.d. gebruiken.

Elk normaal mens zal zien dat als je ergens in de middle of no-where met autopech staat, of bij een boswandeling je enkel verstuikt of gebroken hebt dat een gsm dan een uitkomst is en een grote vooruitgang is. Je moet dan wel een heel vreemd beeld van de realiteit hebben als je het die ene keer per jaar niet meer door hoeven geven van de meterstand daarmee wilt vergelijken.

Dat er zonder probleem zoveel van die SM's geplaatst worden komt m.i. door de hebberigheid van mensen, want die worden lekker gemaakt met dat die gratis geplaatst wordt en met zo'n SM geld bespaart. Tja, wie wil nu niet gratis besparen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het gaat hier over de slimme meter. Vanaf de eerste klantenkaart wordt alles wat je koopt al bijgehouden. Als je dat niet wil en je privacy wil beschermen moet je dat niet doen. De slimme meter kun je nu weigeren. Alhoewel ik denk dat er online meer info wordt vergaard dan die slimme meter ooit kan opleveren.
Ik neem aan dat iedereen die een slimme meter weigert ook de voorwaarden van elke app leest (met name de privacy voorwaarden) die hij installeert en net als ik een app weigert als dat niet bevalt of niet duidelijk is. Want zoals al eerder gezegd. Het gevaar zit niet zozeer in het verzamelen van data maar in het combineren van schijnbaar onbelangrijke data.

En daarnaast, als de slimme meter uiteindelijk verplicht wordt laat je je toch afsluiten als je dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG

DJVG

Gewoon DJVG

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:18:
[...]

Met alle respect - en dit bedoel ik oprecht niet vervelend - maar je lijkt enorm naïef op het vlak van privacy en de repercussies van moderne datamining. Dat valt je niet eens echt te verwijten; als je niet erg let op het nieuws en niet goed op de hoogte bent van de stand van de techniek en hoe deze al concreet toegepast wordt, is het standpunt dat het allemaal wel meevalt en los zal lopen niet eens zo vreemd. Ik verdien mijn brood met computers en houd me veel bezig met de gevolgen die de moderne techniek heeft. Zelfs mijn collega's staan regelmatig met hun oren te klapperen wat er op dit moment al gebeurt en gedaan wordt. Begrijp me ook niet verkeerd - de techneut in mij vindt het fantastisch welke vooruitgang er op dit vlak wordt geboekt. Dat het een knap staaltje techniek is betekent echter niet dat de maatschappelijke consequenties er niet zijn. Dat we iets kunnen betekent niet noodzakelijk dat we het willen. We zullen als maatschappij moeten gaan bepalen wat we wel en niet willen. Die discussie wordt nu echter helemaal niet gevoerd, omdat het overgrote deel van de mensen geen benul heeft van welke data nu al op grote schaal ingewonnen en gebruikt wordt. Zelfs als je in je naïviteit denkt voorzichtig te zijn ontkom je er niet aan, zelfs met een hoop expertise blijf je je steeds weer verbazen.

Hoewel de voorbeelden uit mijn vorige post eenvoudig terug te zoeken zijn, wil ik niet zo flauw zijn om je te verwijzen naar Google. Een ellenlange opsomming van sites met artikelen over alle incidenten zal echter waarschijnlijk alleen maar meer discussie opleveren. In plaats daarvan kan ik aanraden dit boek eens te lezen. Dat behandelt ook meer de overkoepelende lijn, in plaats van ieder incident los. Het is geschreven vanuit Nederlands perspectief en de data is daarmee direct op jou, (ik gok) blanke hoger opgeleide Nederlander, van toepassing. De auteurs zijn twee Nederlandse onderzoeksjournalisten die het proces eveneens ietwat naïef ingestapt zijn. Onderweg rolden ze steeds weer in nieuwe zaken en ontdekten ze hoe diep het konijnenhol daadwerkelijk is. Het boek geeft een mooi gestructureerd overzicht van de pluraliteit van de verregaande datamining die ook op jouw leven van toepassing is.

Eveneens een aanrader zijn de losse artikelen op De Correspondent die tot dit boek geleid hebben. Let in de artikelen vooral ook op de links die in de rechterkantlijn verwijzen naar andere artikelen.

Nu kan je tenminste niet meer zeggen dat je het niet wist :+
Ik snap heel goed wat je probeert te zeggen en hoe je tot de conclusie komt dat ik naïef lijk(?) Maar in mijn dagelijks werk krijg ik hier heel veel mee te maken. En ik zie dus van dichtbij hoe die terabits aan data voorbij stromen en wat er mee gedaan wordt. En wat dit voor privacy voor onze klanten betekend, in de industrie waar ik zit komen we meerdere keren per jaar in aanraking met onder andere justitie omdat er bedrijven zijn die data van bepaalde mensen willen hebben die wij niet zomaar vrij geven. En ik ben het 100% eens met je privacy bezwaren, begrijp me niet verkeerd. Maar tegelijkertijd heeft ons ook tot hier gebracht. En we zullen als mens nog heel vaak op onze bek gaan en wie weet bieden ze over 10 jaar wel excuses aan voor de enorme grove fouten die er zijn gemaakt. Dat is ook zo gegaan met asbest en andere dingen. Uiteindelijk leren we hier alleen maar van en putten we daar informatie uit en is het goed voor onze ontwikkeling. Je hoeft het er uiteraard niet mee eens te zijn, dat ben ik ook niet met alles. Maar dan maar alles blokkeren en tegenwerken staat innovatie in de weg, innovatie waar we enorm veel van genieten en helaas ook nadelen van ondervinden, net zoals global warming een nadeel is van hoe de mens met de natuur omgaat.

Ik onderschat datamining absoluut niet, maar tegelijkertijd snap ik ook heel goed dat het belangrijk is voor bepaalde doeleinde (het is dan ook vooral een gevolg van onze technologische ontwikkelingen). Sommige dingen zouden niet werken als we bepaalde informatie niet zouden verzamelen. Ik ben wel een voorstander van een opt-in van bepaalde informatie. En een keuze van een opt-out van andere (belangrijkere) dingen, zolang iemand die dat doet daar ook de consequenties van inziet voor zichzelf. We leven tenslotte in een maatschappij waar we het samen moeten doen. En zonder ons werkt het systeem niet :)

Voor de rest goede artikelen waar ik niks op aan te merken heb, iedereen heeft iets te verbergen, en het is denk ik een veelgemaakte fout van mensen die zeggen niks te verbergen te hebben.

Voor de rest een interessante discussie die niet geheel in dit topic past. Maar ik denk dat we niet heel ver van elkaar vandaan zitten maar het vanuit verschillende standpunten bekijken. Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als men binnen wilt komen, dan KOMT men binnen. Slimme of domme meter..... Maakt niet uit.

Er zijn genoeg andere manieren om uit te zoeken of iemand thuis is of niet. (zoals een nep loterij laten winnen, maar met echte vliegtickets en vakantiehuizen.... Kost wel een paar duizend, maar het werkt wel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

En wat veel tegenstanders lijken te denken, dat de slimme meter realtime data uitspuugt naar de buitenwereld... Dat is niet zo. Alleen als jij zelf wat aan de P1 poort hangt en de data deelt met de buitenwereld alleen dan heb je realtime (elke 10 seconden en met de V5 versie elke seconde) de gegevens beschikbaar.

Standaard is het 6 keer per jaar uitlezen. Verder kan je je vrijwillig aanmelden bij service(s) die de data met een hogere frequentie (achteraf) ontvangen... Nog steeds niet realtime. Elke dag wordt de meter 1 x uitgelezen met 15 minuten waarden voor elektra en 1 uur waarden voor gas wat dan weer gedeeld wordt met de service(s) als je je daarvoor aanmeldt. Dus pas de dag erna kan je de data inzien. Natuurlijk ben je overgeleverd aan de beveiliging van die service(s) voor privacy en toegankelijkheid door anderen.

Realtime is niet mogelijk van buitenaf en als dat wel kan heb je dat zelf gedaan met de P1 poort. Als meneer de inbreker het realtime zou kunnen zien dan is het of je eigen schuld dat je het realtime deelt of de inbreker staat al binnen naar de meter te kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gé Brander op 11-02-2017 01:37 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:26:
Onbegrijpelijk dat er hier mensen zijn die de SM nog steeds omarmen en bovendien anderen de "voordelen" proberen aan te praten die er m.i. niet zijn. En zelfs de vergelijking durven maken dat de mensen die de SM afwijzen maar bijvoorbeeld zelf wel een smartphone, wifi of telebankieren e.d. gebruiken.

Elk normaal mens zal zien dat als je ergens in de middle of no-where met autopech staat, of bij een boswandeling je enkel verstuikt of gebroken hebt dat een gsm dan een uitkomst is en een grote vooruitgang is. Je moet dan wel een heel vreemd beeld van de realiteit hebben als je het die ene keer per jaar niet meer door hoeven geven van de meterstand daarmee wilt vergelijken.

Dat er zonder probleem zoveel van die SM's geplaatst worden komt m.i. door de hebberigheid van mensen, want die worden lekker gemaakt met dat die gratis geplaatst wordt en met zo'n SM geld bespaart. Tja, wie wil nu niet gratis besparen.
Om even in jouw taal te reageren:
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die geen vragen stellen bij hun internetprovider, hun gsm de hele dag door gebruikem zelfs als er geen nood is, het onbeveiligde email protocol SMTP gebruiken, voor een paar euro korting de Albert Heijn klantenpas gebruiken en hun hele levensverhaal op Facebook zetten. Je moet dan wel een heel vreemd beeld van de realiteit hebben om te denken dat je energieverbruik nog een waardevolle toevoeging is aan de sloot met privedata die elke dag willens en wetens lekt, terwijl van de slimme meter nog nergens is aangetoond dat er misbruik gemaakt kanworden van de data.

Dat er zoveel nieuwe meters geweigerd worden komt door de hebberigheid van mensen. Hopen dat ze bij het kleine percentage mensen horen die straks met een ferrarismeter lekker zelf salderen terwijl de rest van Nederland een ander tarief betaald voor teruggeleverde energie. Want ja, privacy he!

Zo kun je het ook zien PeterZon. Enig nuanceren zou goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EddoH schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 09:01:
[...]

Om even in jouw taal te reageren:
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die geen vragen stellen bij hun internetprovider, hun gsm de hele dag door gebruikem zelfs als er geen nood is, het onbeveiligde email protocol SMTP gebruiken, voor een paar euro korting de Albert Heijn klantenpas gebruiken en hun hele levensverhaal op Facebook zetten. Je moet dan wel een heel vreemd beeld van de realiteit hebben om te denken dat je energieverbruik nog een waardevolle toevoeging is aan de sloot met privedata die elke dag willens en wetens lekt, terwijl van de slimme meter nog nergens is aangetoond dat er misbruik gemaakt kanworden van de data.

Dat er zoveel nieuwe meters geweigerd worden komt door de hebberigheid van mensen. Hopen dat ze bij het kleine percentage mensen horen die straks met een ferrarismeter lekker zelf salderen terwijl de rest van Nederland een ander tarief betaald voor teruggeleverde energie. Want ja, privacy he!

Zo kun je het ook zien PeterZon. Enig nuanceren zou goed zijn.
Zeg EddoH, en wat zijn nu de voordelen van zo'n SM?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:40:
[...]

En waarom moet het dan verplicht worden? Als ik de toegevoegde waarde voor mij niet ziet, waarom zou ik hem dan toch moeten hebben?
Kan je dan niet beter de slimme meter wel nemen en de uitleesfunctie uit zetten?
Dan heeft een volgende bewoner geen kosten als ze alsnog een slimme meter willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 09:21:
[...]

Kan je dan niet beter de slimme meter wel nemen en de uitleesfunctie uit zetten?
Dan heeft een volgende bewoner geen kosten als ze alsnog een slimme meter willen.
Maar wel kosten als ze deze alsnog niet willen :+
Al denk ik dat als iedereen daadwerkelijk zou beseffen dat alleen zo'n meter je geen besparing oplevert, en de netbeheerders het niet zouden 'verplichten', er vele meters minder geplaatst zouden worden, dus wat is nu de daadwerkelijk toegevoegde waarde [/sarcasme]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 09:16:
[...]

Zeg EddoH, en wat zijn nu de voordelen van zo'n SM?
Ik neem aan dat je dit topic al hebt doorgenomen en ik hier geen nieuwe dingen aanhaal;

Voor mij persoonlijk heb grootste voordeel de P1 poort en de fijnmazigere controle op het energieverbruik. Verder hoop ik, dat het de netbeheerder dermate nuttige info oplevert dat we het energienet goedkoper en beter kunnen onderhouden.
Daarnaast hoop ik dat naast het 'slimme' aspect(zo slim is dat ding ook weer niet) het invoeren van apart teruglevertelwerk we eindelijk eens kunnen gaan innoveren op de lokale opwek-markt. De saldeerregeling is gunstig, maar staat innovatie in de weg.

Mag ik op mijn beurt van jou weten of je wel open staat voor een domme meter met teruglevertelwerk en dat je alleen tegen het slimme gedeelte bent? Of ben je ook tegen een nieuwe meter met teruglevertelwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Slimme meter wordt bij mij dinsdag geïnstalleerd.
Ik twijfel nu wel een beetje want ik heb gelezen dat de SM nauwkeuriger is en dus minder gunstig voor de klant? Dus dat mijn energierekening hoger wordt??
Ik heb nu een antieke ferrarismeter, zou die ook minder nauwkeurig worden na verloop van tijd (voordeel voor mij)? Ik heb geen zonnepanelen.
Privacy gedeelte boeit mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:10:
Ik twijfel nu wel een beetje want ik heb gelezen dat de SM nauwkeuriger is en dus minder gunstig voor de klant? Dus dat mijn energierekening hoger wordt??
Ik heb nu een antieke ferrarismeter, zou die ook minder nauwkeurig worden na verloop van tijd (voordeel voor mij)? Ik heb geen zonnepanelen.
In sommige gevallen is de ferrarismeter inderdaad heel onnauwkeurig geworden. Met een nieuwe meter kan het zijn dat je verbruik weer correct gemeten wordt, en dat je als gevolg daarvan meer zult betalen .

Het probleem ligt in dat geval dus bij de oude meter, niet bij de nieuwe. Het is ook geen specifieke eigenschap van 'de slimme meter'. Die meet net zo nauwkeurig als niet-slimme nieuwe meters. Overigens is er in veel gevallen ook geen verschil, het is niet vooraf te zeggen.

Je kunt je afvragen of je dan een überhaupt een nieuwe meter wilt als je dat risico wilt vermijden. Bedenk je alleen wel dat wat jij evt te weinig betaald, door alle andere klanten betaald wordt onder de post 'netverliezen'.

[ Voor 16% gewijzigd door EddoH op 11-02-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:40:
[...]

Er zijn zoveel dingen in je leven waar jij de toegevoegde waarde niet van ziet. Moet alle vooruitgang gestopt worden omdat iemand het niet ziet?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:10:
Je hoort natuurlijk ook alleen de verhalen van de mensen die opeens meer betalen. Dat kan meerdere oorzaken hebben:
1) De oude meter was onnauwkeurig geworden (had ook ten gunste van de klant kunnen zijn maar ja, dat hoor je dan niet)
2) De meterstanden waren de laatste jaren verkeerd doorgegeven aan de maatschappij en ze hadden het geluk dat er die jaren ook geen controle was geweest. Tja, als dan de slimme meter opgehangen wordt dan worden de echte standen doorgegeven en dus betaal je meer

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gé Brander schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:31:
[...]
2) De meterstanden waren de laatste jaren verkeerd doorgegeven aan de maatschappij en ze hadden het geluk dat er die jaren ook geen controle was geweest. Tja, als dan de slimme meter opgehangen wordt dan worden de echte standen doorgegeven en dus betaal je meer
Deze laatste geloof ik niet zo in, bij het verwijderen van de oude meter worden ook de standen daarvan opgenomen, dus komt dat direct uit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Freee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:35:
[...]

Deze laatste geloof ik niet zo in, bij het verwijderen van de oude meter worden ook de standen daarvan opgenomen, dus komt dat direct uit.
Dat klopt. Bij het vervangen worden de werkelijke standen opgenomen en dus meteen met de volgende afrekening ben je het bokje. Dan kan het zo zijn dat je dus de boel hebt lopen flessen tot het vervangen van de meter maar het komt uit. Vanaf dan wordt het verbruik dus goed gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Freee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:35:
[...]

Dat komt dan uit bij je eerstvolgende jaarrekening. En dan denkt men ,'waarom moet ik zo veel betalen? Ah wacht, dat komt omdat net die slimme meter is geïnstalleerd!'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EddoH schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:03:
[...]

Ik neem aan dat je dit topic al hebt doorgenomen en ik hier geen nieuwe dingen aanhaal;

Voor mij persoonlijk heb grootste voordeel de P1 poort en de fijnmazigere controle op het energieverbruik. Verder hoop ik, dat het de netbeheerder dermate nuttige info oplevert dat we het energienet goedkoper en beter kunnen onderhouden.
Daarnaast hoop ik dat naast het 'slimme' aspect(zo slim is dat ding ook weer niet) het invoeren van apart teruglevertelwerk we eindelijk eens kunnen gaan innoveren op de lokale opwek-markt. De saldeerregeling is gunstig, maar staat innovatie in de weg.

Mag ik op mijn beurt van jou weten of je wel open staat voor een domme meter met teruglevertelwerk en dat je alleen tegen het slimme gedeelte bent? Of ben je ook tegen een nieuwe meter met teruglevertelwerk?
Ik heb nog nergens, en ook hier niet, ook maar één voordeel gezien van die SM en ik kan mij alleen maar nadelen bedenken. Er zijn voor mij geen voordelen.

En dat het door die 'nuttige' info voor ons goedkoper wordt geloof ik niet. Zie hier http://www.ad.nl/nieuws/s...nergienota-hoog~a5a0ea28/ in het AD van vandaag.

Salderen zal met of zonder SM niet van elkaar mogen verschillen, dus daar ben ik niet zo bang voor. Daarom ben ik in principe ook niet tegen een echte slimme meter. Alleen ik vertrouw die energiebedrijven voor geen cent. Ze kunnen nog niet eens een nota fabriceren die ik kan controleren en moet maar geloven dat die juist is. Zie ook Radar van deze week. Klagen bij je energiebedrijf heeft geen enkele zin, dus daarom maar een klacht bij de ACM gedeponeerd.

De huidige SM is alleen maar ontwikkeld vanuit het belang van de energiemaatschappij en wordt met niet bestaande voordelen de consument als een worst voorgehouden. Zolang het belang van mij als consument niet wordt meegenomen en ik er geen voordeel in zie begin ik er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:37:
[...]

Ik heb nog nergens, en ook hier niet, ook maar één voordeel gezien van die SM en ik kan mij alleen maar nadelen bedenken. Er zijn voor mij geen voordelen.

En dat het door die 'nuttige' info voor ons goedkoper wordt geloof ik niet. Zie hier http://www.ad.nl/nieuws/s...nergienota-hoog~a5a0ea28/ in het AD van vandaag.

Salderen zal met of zonder SM niet van elkaar mogen verschillen, dus daar ben ik niet zo bang voor. Daarom ben ik in principe ook niet tegen een echte slimme meter. Alleen ik vertrouw die energiebedrijven voor geen cent. Ze kunnen nog niet eens een nota fabriceren die ik kan controleren en moet maar geloven dat die juist is. Zie ook Radar van deze week. Klagen bij je energiebedrijf heeft geen enkele zin, dus daarom maar een klacht bij de ACM gedeponeerd.

De huidige SM is alleen maar ontwikkeld vanuit het belang van de energiemaatschappij en wordt met niet bestaande voordelen de consument als een worst voorgehouden. Zolang het belang van mij als consument niet wordt meegenomen en ik er geen voordeel in zie begin ik er niet aan.
Het is al vaker hier langs gekomen; dat jij geen voordeel ziet, betekent natuurlijk niet per definitie dat die er überhaupt niet is. Herhalen dat er geen voordelen aan het ding zitten is dus nogal subjectief.

Voor de duidelijkheid; ik ben geen fan van de netbeheerders, absoluut niet. Echter wil ik niet het middel (de meter) verwarren met de politiek of uitvoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Robin4 schreef op donderdag 3 juli 2014 @ 02:56:
Heb vandaag de brief gekregen van enexis dat binnen bepaalde tijd mijn oude meter vervangen dient te worden. In de brief staat (in het kort): Nu behoort de meter op uw adres ook tot de groep meters die is afgekeurd. Daarom moeten wij deze vervangen

Nou wil ik deze dus weigeren, want ik wil hem dus niet. Ik ben alleen een beetje bang dat ze hier hem toch plaatsen maar met dat ding uitgeschakeld..

Alleen ik vraag mij af kan ik nog steeds *mits ik weiger* een andere meter krijgen..?

Of zullen ze de oude dan toch laten zitten.

Nou zat daar ook het foldertje bij van de slimme energie meter..
Daar in staat (in het groene vak)

U kunt ook het vervangen van de conventionele meter door een slimme meter weigeren. Indien u hiervan hiervan gebruik wilt maken, kunt u contact op nemen met enexis, (zie contact gegevens op de achterkant van deze brochure) Alleen er staat een postbus en voor de rest geen telefoon nummer of zo.

Nou vraag ik mij af kan je die gehele meter echt nog weigeren, of zullen ze dat gewoon door zetten en de ontvangst ervan uitschakelen of krijg ik als nog een andere digitale meter..

Wat ik raar vind: In het foldertje zegt dat je contact op kan nemen met enexis..

In de brief staat dat je het dan maar kenbaar moet maken bij de monteur ( toch bang dat hij niet luisterd en gewoon dat ding monteerd)

https://www.slimmemeterpo...Oude%20generatie%20meters

Ook zie ik hier dat bepaalde meters niet meer ondersteunt worden. Dus ik vraag mij af of een andere meter nog wel mogelijk zal zijn.
Hoi,

Je zult zoals je ondertussen gelezen hebt z.w.s. wel de meter kunnen weigeren. Mag ik vragen waarom als het om privacy gaat, deze informatie wordt anoniem getransporteerd er zit hier best wat regulering achter.

Ik heb een tijdje met wat slimme meters gewerkt, maar dan met name in een prepaid situatie (wat nog steeds niet in pilot is zover ik weet, ben van baan geswitcht). De slimme meters brengen voor de energiemaatschappijen weer wat handigheidjes mee, zo kunnen ze daadwerkelijk zien hoeveel je gebruikt, in plaats van dat dit telkens handmatig doorgegeven dient te worden.

Mag ik vragen met welke reden je liever aan een oude meter wilt blijven zitten?

Ik weet overigens niet of je huidige meter een Slimme, of half moderne is. De nieuwe meters hebben nieuwe manieren van comunicatie welke goedkoper is en sneller. En langzaam word de oude manier van communicatie uitgefaseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Gopher op 11-02-2017 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EddoH schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:43:
[...]

Het is al vaker hier langs gekomen; dat jij geen voordeel ziet, betekent natuurlijk niet per definitie dat die er überhaupt niet is. Herhalen dat er geen voordelen aan het ding zitten is dus nogal subjectief.

Voor de duidelijkheid; ik ben geen fan van de netbeheerders, absoluut niet. Echter wil ik niet het middel (de meter) verwarren met de politiek of uitvoerder.
Dat er wel voordelen zijn is dan ook subjectief want ik zie ze niet en jij wil ze niet noemen. Als de uitvoerder en politiek niet te vertrouwen zijn, dan vertrouw ik de meter ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EddoH schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:37:
[...]
Dat komt dan uit bij je eerstvolgende jaarrekening. En dan denkt men ,'waarom moet ik zo veel betalen? Ah wacht, dat komt omdat net die slimme meter is geïnstalleerd!'
Als het verschil groot genoeg is, komt er echt wel een tussentijdse afrekening. En die grens ligt ergens tussen de één en twee maandtermijnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
EddoH schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:12:
[...]

In sommige gevallen is de ferrarismeter inderdaad heel onnauwkeurig geworden. Met een nieuwe meter kan het zijn dat je verbruik weer correct gemeten wordt, en dat je als gevolg daarvan meer zult betalen .

Het probleem ligt in dat geval dus bij de oude meter, niet bij de nieuwe. Het is ook geen specifieke eigenschap van 'de slimme meter'. Die meet net zo nauwkeurig als niet-slimme nieuwe meters. Overigens is er in veel gevallen ook geen verschil, het is niet vooraf te zeggen.

Je kunt je afvragen of je dan een überhaupt een nieuwe meter wilt als je dat risico wilt vermijden. Bedenk je alleen wel dat wat jij evt te weinig betaald, door alle andere klanten betaald wordt onder de post 'netverliezen'.
Maar als de meeste mensen in mijn buurt ook nog een oude meter hebben en ik neem een slimme, betaal ik weer relatief meer dan mijn buren.
Als ik ga kijken in de meterkast een een jaartal vind, zou dat iets kunnen zeggen over de nauwkeurigheid?
Edit: datum is 23-09-1987

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 11-02-2017 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44

Orac

Ik mis je papa.

De energiebedrijven geven een gratis nieuwe slimme meter, zodat wij minder energie gaan verbruiken en zij dus minder winst maken. Wat klopt hier niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:37:
[...]

Een voordeel zou dan kunnen zijn , dat die SM 6 x per jaar wordt uitgelezen en je hiervan een bericht krijgt. Je ziet dus gedurende het jaar of je verbruik en je voorschot nog steeds bij elkaar passen. Een hoge jaarafrekening zou je hiermee kunnen voorkomen. Je krijgt die gegevens immers van je leverancier.
Met een ferrarismeter moet je de standen zelf opnemen / doorgeven en afwachten of de leveranciers dezelfde waarden gebruikt op de jaarafrekening.
Dat klagen geen zin heeft kan ik mij niet voorstellen. Het kan wel zijn dat leverancier en klant een verschillende mening hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:55:
[...]

Maar als de meeste mensen in mijn buurt ook nog een oude meter hebben en ik neem een slimme, betaal ik weer relatief meer dan mijn buren.
Als ik ga kijken in de meterkast een een jaartal vind, zou dat iets kunnen zeggen over de nauwkeurigheid?
Niet echt .
Ten eerste is het maar de vraag of de nieuwe meter nauwkeuriger is dan de huidige. Als het zo is zullen de verschillen minimaal zijn. Daarnaast kan het ook in jouw voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
[...]

Dat was de installatiedatum, het jaartal op de meter is 1975, de meter is van Meterfabriek Dordrecht, type D3XB.

Ik zie niet direct die combinatie staan in de volgende pdf's van afgekeurde meters, maar waarschijnlijk zal hij wel afgekeurd zijn.

https://www.agentschaptel..._elektriciteitsmeters.pdf
http://www.westlandsolar....1-01_afkeur_kWhmeters.pdf

Het zal weinig zin hebben om de slimme meter te weigeren; als ik dat doe is de kans zeer groot dat hij toch vervangen moet worden door een domme digitale meter, en dan maakt het nauwkeurigheidsverhaal toch niet meer uit.

https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren

[ Voor 23% gewijzigd door Soldaatje op 11-02-2017 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
weidevogel schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:20:
[...]

Een voordeel zou dan kunnen zijn , dat die SM 6 x per jaar wordt uitgelezen en je hiervan een bericht krijgt. Je ziet dus gedurende het jaar of je verbruik en je voorschot nog steeds bij elkaar passen. Een hoge jaarafrekening zou je hiermee kunnen voorkomen. Je krijgt die gegevens immers van je leverancier.
Met een ferrarismeter moet je de standen zelf opnemen / doorgeven en afwachten of de leveranciers dezelfde waarden gebruikt op de jaarafrekening.
Dat klagen geen zin heeft kan ik mij niet voorstellen. Het kan wel zijn dat leverancier en klant een verschillende mening hebben.
Al meer dan 40 jaar hou ik mijn meterstanden bij en wist precies wat ik in het verleden moest betalen en nog steeds, daar heb ik dat tweemaandelijkse berichtje echt niet voor nodig. Laat staan dat mensen hiermee kunnen bezuinigen, is dus volstrekt nutteloos. Tegenwoordig is mijn voorschot zelfs nul euro p/maand en krijg bij de afrekening juist geld terug.

Je moet inderdaad maar afwachten of de doorgegeven meterstanden standen kloppen en juist worden verwerkt. Eneco maakt er helemaal een bende van omdat hun systeem negatieve meterstanden niet kan verwerken waardoor ze de standen van voorgaande jaren gaan aanpassen. Dat is dus totaal oncontroleerbaar en ik verwacht niet dat het met een SM beter zal gaan. Bij elk normaal bedrijf, bijvoorbeeld de supermarkt, kun je op je bonnetje precies zien wat je gekocht hebt en wat je moest betalen. Laat ze dat eerst maar eens inzichtelijk maken zodat je daar niet voor verrassingen komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:41:
[...]
Bij elk normaal bedrijf, bijvoorbeeld de supermarkt, kun je op je bonnetje precies zien wat je gekocht hebt en wat je moest betalen. Laat ze dat eerst maar eens inzichtelijk maken zodat je daar niet voor verrassingen komt te staan.
AMEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Volgens mij krijg je elke twee maanden een overzicht van je verbruik met keurig begin en eindstanden.
Het voordeel van de slimme meter komt pas om de hoek kijken als ze variabele tarieven gaan berekenen op verschillende tijden in de dag.
En wat het bonnetje van de supermarkt betreft, je gaat toch ook niet bepalen welk kassa systeem de supermarkt moet hanteren. En ja deze vergelijking loopt ook net zo mank als veel voorbeelden hier.
Ik blijf iedereen veel plezier wensen met het weigeren van de slimme meter, ik laat het voorlopig maar langs me heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tsja, ik zie op mijn afrekening ook precies wat ik gekocht heb. Wellicht wat moeilijker dan een supermarktbonnetje, maar daar koop ik weer geen energie.

En de meter is niet van de energieleverancier maar van de netbeheerder die er voordeel kan hebben als er minder door zijn kabels gaat zodat hij investeringen kan uitstellen en plannen.

En ik ben niet zozeer een voorstander van de slimme meter meer een medestander. Vooral de p1 poort die je direct laat zien wat een apparaat verbruikt (hoeveel watt). Iets dat je met bijhouden van meterstanden nooit kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
sunnybird schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:56:
Volgens mij krijg je elke twee maanden een overzicht van je verbruik met keurig begin en eindstanden.
Het voordeel van de slimme meter komt pas om de hoek kijken als ze variabele tarieven gaan berekenen op verschillende tijden in de dag.
En wat het bonnetje van de supermarkt betreft, je gaat toch ook niet bepalen welk kassa systeem de supermarkt moet hanteren. En ja deze vergelijking loopt ook net zo mank als veel voorbeelden hier.
Ik blijf iedereen veel plezier wensen met het weigeren van de slimme meter, ik laat het voorlopig maar langs me heen gaan.
Je moet mij geen teksten toedichten die ik niet geschreven heb. Ik heb alleen de vergelijking gemaakt met een supermarktbonnetje omdat die wel te controleren is en mijn nota van Eneco niet. Welk (kassa) systeem ze daar voor gebruiken zal mij een worst zijn, als het maar duidelijk en correct is. Uit de laatste Radar blijkt dat een behoorlijk percentage van de nota's niet correct is en controle dus niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:53:
[...]

Je moet mij geen teksten toedichten die ik niet geschreven heb. Ik heb alleen de vergelijking gemaakt met een supermarktbonnetje omdat die wel te controleren is en mijn nota van Eneco niet. Welk (kassa) systeem ze daar voor gebruiken zal mij een worst zijn, als het maar duidelijk en correct is. Uit de laatste Radar blijkt dat een behoorlijk percentage van de nota's niet correct is en controle dus niet overbodig.
Als het bonnetje bij de supermarkt niet klopt ga je klagen of ga je naar een andere supermarkt. Waarom blijf je dan zo hangen bij Eneco als zij een track record hebben van niet kloppende afrekeningen? Ga dan naar een ander waar de bonnen wel kloppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Gé Brander schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:03:
[...]

Als het bonnetje bij de supermarkt niet klopt ga je klagen of ga je naar een andere supermarkt. Waarom blijf je dan zo hangen bij Eneco als zij een track record hebben van niet kloppende afrekeningen? Ga dan naar een ander waar de bonnen wel kloppen...
En het is bij een ander dan wel beter? En al die andere mensen die bij Eneco zitten, die moeten het dan maar doen met een oncontroleerbare nota. Lekkere reactie zeg, Eneco moet gewoon een fatsoenlijke nota produceren, niet meer en niet minder.

En wederom, ook nu heb ik niet gezegd dat Eneco een trackrecord heeft van niet kloppende afrekeningen, alleen maar dat de nota's niet te controleren zijn. Lijkt mij toch een essentieel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:41:
[...]

Al meer dan 40 jaar hou ik mijn meterstanden bij en wist precies wat ik in het verleden moest betalen en nog steeds, daar heb ik dat tweemaandelijkse berichtje echt niet voor nodig. Laat staan dat mensen hiermee kunnen bezuinigen, is dus volstrekt nutteloos. Tegenwoordig is mijn voorschot zelfs nul euro p/maand en krijg bij de afrekening juist geld terug.

Je moet inderdaad maar afwachten of de doorgegeven meterstanden standen kloppen en juist worden verwerkt. Eneco maakt er helemaal een bende van omdat hun systeem negatieve meterstanden niet kan verwerken waardoor ze de standen van voorgaande jaren gaan aanpassen. Dat is dus totaal oncontroleerbaar en ik verwacht niet dat het met een SM beter zal gaan. Bij elk normaal bedrijf, bijvoorbeeld de supermarkt, kun je op je bonnetje precies zien wat je gekocht hebt en wat je moest betalen. Laat ze dat eerst maar eens inzichtelijk maken zodat je daar niet voor verrassingen komt te staan.
Met een SM wordt het blijkbaar wel beter, want dan zijn er geen negatieve meterstanden meer !!
Jij creëert zelf een probleem , door die ferraris te gebruiken voor iets, waarvoor hij niet is bedoeld, namelijk terugdraaien.

En met betrekking tot al die zogenaamde 'foute' afrekeningen; in veel gevallen zijn die verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:20:
[...]

En het is bij een ander dan wel beter? En al die andere mensen die bij Eneco zitten, die moeten het dan maar doen met een oncontroleerbare nota. Lekkere reactie zeg, Eneco moet gewoon een fatsoenlijke nota produceren, niet meer en niet minder.

En wederom, ook nu heb ik niet gezegd dat Eneco een trackrecord heeft van niet kloppende afrekeningen, alleen maar dat de nota's niet te controleren zijn. Lijkt mij toch een essentieel verschil.
Ik heb geen Radar gezien dus heb geen idee wat er niet klopt aan de nota's maar bij Greenchoice heb ik geen problemen met de nota's.

Nou leef ik het leven ook onder het motto, choose your battles wisely en ga geen gevechten aan die ik niet kan winnen cq niet kan veranderen. Maar als jij blij wordt van blijven schoppen tegen je energieleverancier in plaats van ze de rug toe te keren en je energie beter te besteden, leef je dan vooral uit.

Verder ben ik wel nieuwsgierig naar wat er niet klopt aan de nota's. Als het de standen zijn zie ik alleen maar een voordeel in de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:53:
[...]

Dat er wel voordelen zijn is dan ook subjectief want ik zie ze niet en jij wil ze niet noemen. Als de uitvoerder en politiek niet te vertrouwen zijn, dan vertrouw ik de meter ook niet.
Uiteraard ook subjectief. Maar ik snap niet dat je steeds blijft herhalen dat er nergens voordelen genoemd worden. In mijn vorige post geef ik naar mijn mening enkele voordelen. Hoezo wil ik geen voorbeelden noemen? Ik noem ze net! Omdat jij het er niet mee eens bent of per se tegen wilt zijn bestaan ze niet?
[...]

Beetje rare redenatie v.w.b 'je buren'. Of het nu je buren zijn of iemand aan de andere kant van het land maakt natuurlijk niet uit ;)
Jaartal zegt niet per definitie iets. Er zullen oude meters zijn die nog goed meten, en oude die veel zijn gaan afwijken.

[ Voor 54% gewijzigd door EddoH op 11-02-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik snap uberhaupt niet dat negatieve meterstanden geaccepteerd worden.

Als ik energieleverancier zou zijn dan was tot 0 en niet verder. Gelukkig voor sommige ben ik dat niet.

Als je meer wil terugleveren dan een meter met een terugtel telwerk accepteren. Of dat nu een slimme is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Orac schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:04:
De energiebedrijven geven een gratis nieuwe slimme meter, zodat wij minder energie gaan verbruiken en zij dus minder winst maken. Wat klopt hier niet?
Hier klopt al niet dat het energiebedrijf je een nieuwe meter geeft maar dat de netbeheerder je een nieuwe meter geeft en die maakt het niets uit wat jij verbruik uitgezonderd het capaciteits tarief.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Gé Brander schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:32:
[...]

Ik heb geen Radar gezien dus heb geen idee wat er niet klopt aan de nota's maar bij Greenchoice heb ik geen problemen met de nota's.

.....
Verder ben ik wel nieuwsgierig naar wat er niet klopt aan de nota's. Als het de standen zijn zie ik alleen maar een voordeel in de slimme meter.
Greenchoice staat niet bekend om de nette manier van factureren in het verleden ...
http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2255

Deze maand kreeg ik weer een correctie op mijn huidige aansluiting met een slimme meter en geen opwekking omdat er in de facturatie vorig jaar iets mis was gegaan.??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Voordeel van een slimme meter is dat er een P1 poort opzit die je met een gekocht of zelfbouw apparaat kunt uitlezen en zo je realtime verbruik kunt zien, misschien dat mensen dan wel bewust worden van hun verbruik en hierdoor zuiniger worden dankzij de slimme meter. Overigens haden ze dit al standaard bij een slimme meter moeten mee leveren dan was er veel minder weerstand volgens mij.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

emmerx schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:14:
[...]

Greenchoice staat niet bekend om de nette manier van factureren in het verleden ...
http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2255

Deze maand kreeg ik weer een correctie op mijn huidige aansluiting met een slimme meter en geen opwekking omdat er in de facturatie vorig jaar iets mis was gegaan.??
Klopt, dit was een probleem uit 2011. Gelukkig hebben ze er wel van geleerd en gaat het nu wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:22:
Voordeel van een slimme meter is dat er een P1 poort opzit die je met een gekocht of zelfbouw apparaat kunt uitlezen en zo je realtime verbruik kunt zien, misschien dat mensen dan wel bewust worden van hun verbruik en hierdoor zuiniger worden dankzij de slimme meter. Overigens haden ze dit al standaard bij een slimme meter moeten mee leveren dan was er veel minder weerstand volgens mij.
Gekocht of zelfbouw apparaat. Ik heb wel eens zitten peinzen hoe verantwoord dat doe-het-zelf hier is. Heeft iemand misschien informatie over klungelig gepruts met zo'n zelfbouwding en de gevolgen daarvan? Je wilt vaak niet weten hoe ongelooflijk sommige mensen maar wat aanknoeien en niet beseffen dat ze hooguit maar half weten hoe ze zoiets aan moeten pakken. Waardoor de kans me niet denkbeeldig lijkt dat met een veel te hoge spanning zo'n P1-poort wordt opgeblazen en wat de gevolgen dan zijn voor de meter. Begrijp ik het goed dat de poort door een optocoupler van de eigenlijke meter gescheiden is, m.a.w. tegen dat geknoei is beveiligd? Moet haast wel. Niettemin, iedereen in bezit van een passende connector kan zomaar van alles aansluiten, waardoor de kans me niet denkbeeldig lijkt dat daardoor zo'n poort ernstig wordt beschadigd. Ook uiterst domme opzet lijkt me niet helemaal uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Beveiligd met een optocoupler inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wat is verantwoord bij doe het zelf?
Jezelf inlezen en zoeken wat andere hebben geprobeerd en getest en dan op je gezonde verstand vertrouwen.
Men heeft bij mij een slimme meter geplaats 5 jaar geleden omdat ik zonnepanelen had en mijn oude meter niet terug telde, de monteur die hem plaatste wees me op de P1 poort en zij dat er hiervoor apparaatjes waren in de handel en dat er ook mensen waren die er zelf iets op knutselde.
Ik heb er inmiddels 2 aanhangen, een Netduino en een raspberry pi en lees hem daar realtime mee uit, gewoon omdat het kan en ik het leuk vind om te knutselen.
Zou de poort of meter het begeven dan bel ik gewoon Enexis en zeg dat hij niks meer doet.
Of de poort gescheiden is van de meter weet ik niet maar dat denk ik wel want de poort kan maximaal 5 volt aan.
Ge was me voor, is dus gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

For the record, de DSMR P1 companion standard zegt:
To protect the Metering System and to lower the possibility of influencing the Metering Sys-
tem through the P1 port, the P1 port will be equipped with an opto-coupler. The
opto-coupler must be installed in the Metering System. The opto-couplers must adhere to the
relevant legislation and standards for measuring equipment. The interface must be protected
against reversed connection and necessary over-voltage protection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Uit recent onderzoek is gebleken dat een slimme meter niet of nauwelijks leidt tot besparingen.

Als je energie wilt besparen kun je dat het beste doen door een losse energiemeter aan te schaffen. Daarmee kun je per apparaat meten wat het verbruik is en daarna kun je besluiten of het zinvol is het apparaat te vervangen.

offtopic:
Denk bijvoorbeeld aan apparaten die altijd of vaak aan staan: vriezers, koelkasten, wasmachines, drogers, TV's. Oude apparaten hebben soms een hoog stand-by verbruik. Ook oude computers kunnen veel verbruiken. Er zijn voedingen van voor 2005 die continu 24W trekken zelfs als de computer uitstaat. Vervangen van apparaten die je kort gebruikt, bijvoorbeeld stofzuigers, heeft minder effect.

Wat verlichting betreft is LED eeen grote bespaarder. Kies wel een goed merk (bv. Philips), er wordt rommel verkocht die veel korter meegaat dan de verpakking beweerd. Uplighters met 150W halogeen kunnen tegenwoordig ook worden vervangen door LED vervangers.

Ook nog een waarschuwing over de energiezuinigheidslabels: die worden door fabrikanten zelf gegeven. Een zuinig label is niet vanzelfsprekend beter. Sommige fabrikanten bekorten bijvoorbeeld een droogsessie, waardoor de was niet voldoende droog wordt (of weer nat wordt door condensneerslag). Label is goed, apparaat niet. Drogen aan de lijn is natuurlijk het beste voor het milieu en de kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

De meter zelf inderdaad niet. De apparatuur die bij kunnen dragen aan inzicht kunnen dat wel. Een losse meter is handig om één specifiek apparaat te meten of een systeem als Plugwise. Ik blijf er bij dat de meter zeker voordelen biedt mits de juiste tools daarbij komen. Dat kan direct inzicht geven of achteraf. Deze tools hadden bij de meter aangeboden moeten worden. Nu veranderd er meestal niets omdat mensen natuurlijk niet elke dag naar de meter kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

mrmrmr schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:14:
Uit recent onderzoek is gebleken dat een slimme meter niet of nauwelijks leidt tot besparingen.
Nee, de huidige uitrolvorm van slimme meters leidt tot minder energiebesparing dan men vooraf begroot had. Dat is wat anders.

Dit komt voornamelijk doordat er niet standaard een methode voor aflezen, zoals een display voor in de woonkamer, wordt meegeleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 11-02-2017 19:25 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 54 Laatste