Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:41:
[...]
Dat is niet waar. Door middel van allerlei slimme algoritmes probeert men iets te maken van die enorme hoeveelheid informatie, maar dat betekent dat er mensen door het systeem uitgespuugd worden voor nadere inspectie die helemaal niets verkeerd hebben gedaan. De Amerikaanse terreurlijsten zijn daar een goed voorbeeld van - als je er eenmaal op staat, kom je er nooit meer vanaf. Plus dat iedereen denkt wat jij denkt en je dus met een schuin oog aankijkt. Waar rook is is vuur, toch?
Kan je dit aantonen. dat dit gebeurd? Ik zoek regelmatig informatie op waarbij jee zou kunnen denken dat ik een terrorist ben, maar ik vind de informatie vooral interessant. Tot op heden kom ik Amerika zonder problemen in en heb ik nooit vragen gehad. Ik ben zeer benieuwd hoe ik dit systeem kan dan kan triggeren?
Daarbij zijn de algoritmes geen mensen, maar computers. De computer die je gebruikt om dit te typen weet alles al van je. Wat je opzoekt op internet, je e-mails, je alles. Ze maken alleen beslissingen op basis van wat je erin stopt.
Juist omdat dergelijke algoritmes ontzettend complex zijn - zo complex dat soms niet duidelijk is hoe ze werken, alleen dat ze (soms) werken - kan je je er ook bijna niet tegen verdedigen. Zogenaamde slimme algoritmes maken op dit moment levens van mensen zuur die dat op geen enkele manier verdiend hebben.
Kan je hiervan ook voorbeelden geven? Mensen die worden achtervolgd door de systemen van de RDW i.v.m. verkeerde boetes bijvoorbeeld? Dit komt soms toch ook door mensen die geen melding maken van een fout, brieven weggooien en niks doen. Voor zover ik weet zijn alle dergelijke gevallen voor de rechter gekomen en heeft de rechter hier korte metten mee gemaakt. Vooruitgang gaat niet zonder fouten, vroeger niet, nu niet.
Maak overigens niet de fout te denken dat dit een ver-van-je-bed-show is. Als jij nu bijvoorbeeld een auto huurt of wilt leasen, wordt aan de hand van de over jou bekende data een risicoprofiel gemaakt. Er zijn bedrijven die daarvan bestaan. Is het risico te groot, dan gaat de deal niet door. Dat lijkt eerlijk, maar als je de pech hebt op een adres te wonen waar eerder wanbetalers woonden, dan zit je dus met de lasten van een ander. Dit zijn geen hypothetische verhalen en zelfs geen uitzonderingen. Dit is aan de orde van de dag.
Als de leasemaatschappij merkt dat ze te strikt zijn verliezen ze klanten en worden ze weer losser. Als er echt een fout zit in de informatie is dat over het algemeen een uniek probleem (en fouten zullen er altijd blijven) en niet iets wat bij alle klanten voorkomt.
Als je met veel pijn en moeite probeert uit te zoeken
waar je data allemaal terecht is gekomen en waarom bijvoorbeeld een foutieve inschatting is gemaakt, loop je stelselmatig tegen onwil aan, niet zelden onder het mom van bedrijfsgeheim.
Je zegt dat het aan de orde van de dag is dat mensen tegen dergelijke problemen aanlopen, toch is het probleem blijkbaar niet zo groot dat hier keihard tegen moet worden opgetreden. De wereld is niet perfect en fouten zullen blijven bestaan. Door mensen. Een computer doet exact wat hem is opgedragen.
Alweer even terug is een vader op hoge poten
naar Target gestapt, omdat zijn dochter advertentiemateriaal voor zwangere vrouwen kreeg. Later bleek dat het meisje inderdaad zwanger was en dat de algoritmes van Target dat feilloos opgepikt hadden. Winkelketens kunnen nu al zeer persoonlijke data afleiden uit dat kleine beetje dat ze van je weten.
Het systeem van target werkt niet zonder input. Hij kan niet magisch aanvoelen dat iemand zwanger is (daar was input voor nodig, en die klopte ook nog eens, vet toch!). Maar ook hier wordt duidelijk niet het gezonde verstand gebruikt door voorlichting te geven aan de dochter. Als je als vader boos naar target gaat voor iets dergelijks is het eerder al fout gegaan. Niet het systeem de schuld geven.
Hoe meer informatie je hebt, hoe meer je dergelijke zaken kunt zien. Het kost nauwelijks enige fantasie te bedenken wat zorgverzekeraars of werkgevers zouden kunnen met gedragsinformatie die erop wijst dat iemand mogelijk depressief aan het worden is, of zwanger, of suikerziekte heeft, of wellicht dat er een scheiding aan zit te komen. Al die zaken hebben nu al serieuze gevolgen voor mensen, maar nu zijn het nog de mensen zelf die ervoor kiezen de informatie te delen.
Al deze dingen zijn opnieuw, als, als, als. We horen deze verhalen nu al een hele tijd maar ik zou graag voorbeelden zien waarin dit impact heeft op meer dan 0,01% (foutmarge) van de bevolking. En het werkt altijd twee kanten op, als er iets goed mee wordt gedaan (in de ogen van de bevolking) wilt niemand iets anders, is het iets wat mensen minder prettig vinden dan moet opeens alles stoppen. Maar het 1 werkt niet zonder het ander.
Het probleem is dat mensen geen benul hebben hoeveel informatie er al over ze rondslingert. Zoals je erover praat lijk je zelf ook te onderschatten hoeveel er over je bekend is. Niet alleen is totaal niet na te gaan wie welke informatie heeft en of deze klopt, ook is die informatie niet meer terug te stoppen in het doosje. Wachten totdat het mis is gaat dus niet, want dan is het veel en veel te laat. Spijt hebben dat je de verkeerde afslag hebt genomen als je tot aan je lippen in een moeras staat heeft geen zin.
Ik ben me extreem van bewust welke informatie ik vrij geef en wat wij met de informatie van onze klanten doen (en geloof me, er zijn partijen in de wereld die een moord voor deze informatie zouden doen). En voor een groot deel is dat een keuze. Ik ben het absoluut met iedereen eens dat je inzicht zou moeten krijgen in welke gegevens bekend zijn. Maar zoals ik al eerder zei: we kunnen de voordelen niet zonder de nadelen hebben. Als je kind straks op de IC ligt en helaas overlijd omdat je geen toestemming gegeven hebt medische details te delen tussen het ziekenhuis en de huisarts of als je hulpbehoevende moeder valt en niet geholpen kan worden omdat er geen goedkeuring gegeven is de data van de slimme meter te gebruiken voor detectie of er een probleem is: dan moet je niet komen klagen. Vooruitgang komt nou eenmaal met gebreken. Laten we eerst eens goed gaan kijken hoe zich dit ontwikkelt door de jaren heen en laten we zeer
kritisch blijven en dus ons gezonde verstand gebruiken.
Laten we jouw stelling dat het allemaal zo makkelijk is eens omkeren - is die ene keer per jaar je meterstand invullen nu echt het inleveren van je privacy waard?
Ja, ik moedig vooruitgang aan, dus ook de slimme meter zodat ik zelf mooie grafiekjes kan bouwen en me geen zorgen meer hoef te maken over het doorgeven. Dat zouden mensen toch heerlijk moeten vinden?
Mensen werden nog nooit zo oud, door ontwikkelingen op alle gebieden (medische, hulpmiddelen thuis). We maken mensen beter van de meest erge ziektes. Het komt heus wel goed en als je toch echt niks van dit alles wilt heb ik geen idee hoe je hier onderuit gaat komen, het niet nemen van een slimme meter gaat je niet helpen. Want als ze informatie van je willen hebben stopt de politie wel in een mooi wit busje ergens in de buurt van je huis en luistert alles af als je zo belangrijk voor ze bent (en daar is echt wel genoeg reden voor dan). Voor de rest is het een marketing tool, alleen persoonlijker, net zoals het Target meisje.
Maar, genoeg, dit topic gaat over bezwaar tegen de slimme meter en/of de GSM functionaliteit, ieders recht natuurlijk, maar ik ben er blij mee. En nu genoeg offtopic gepraat! Sorry.
Ieder moet zijn eigen keuze maken, en die respecteer ik ook, natuurlijk. Maar ik probeer te kijken welke voordelen we allemaal halen uit deze ontwikkelingen en met een open vizier beide kanten te belichten.