Ik moet zeggen dat ik The Witcher 3 de leukste RPG van de afgelopen 3 jaar vind. Fallout 4 was voor mij ook een grote teleurstelling, vooral omdat de quests niet zo leuk waren en er ook niet zoveel quests zijn lijkt het. Het "hele bouw een settlement" gedoe vind ik helemaal niets. The Witcher 3 is daarentegen een echte, pure RPG. Het is zelfs meer een RPG dan Skyrim dat was.
Het spel is zeer uitgebreid, met al zijn signs, decotions, rune stones en oils. Het feit dat je wapens schade oplopen en weer gerepareerd moeten worden is ook goed gedaan. De uitgebreidheid van alle voice acting is ook heel vet. Het is echt een enorm grote, epische game. De gevechten zijn leuk om te doen en je voelt vaak echt voldoening omdat je ergens moeite voor moest doen. Kijk, dat maakt een goede RPG een goede RPG.
Toch zitten er een paar enorme nadelen aan:
- Bewegen tijdens gevechten: Niet over ook maar een kleine drempel heen kunnen springen. Vast blijven zitten op plekken waar een pijl in de grond zit. Je hebt er geen last van als je op een vlakke ondergrond vecht maar op plekken waar veel dingen staan is het echt heel lastig en soms heel nep. Dit haalt heel erg de geloofwaardigheid van het spel naar beneden.
-Bewegen in gebouwen: Je loopt automatisch ipv rennen omdat het anders onbeleefd zou zijn. In verlaten hutjes geldt dit gedrag soms ook, waardoor je de shift onnodig moet indrukken. Nu komt het rare: Wanneer je een balkon opkomt mag je wel rennen! Je rent dus langzaam in een huis richting balkon. Eenmaal op het balkon sprint je keihard je dood tegemoet. Ik ben zo 5x doodgegaan. Je verwacht het gewoon niet.
- Zonder waarschuwing val je zo de afgrond in op plekken waar je rustig de rand wil verkennen. Je zou dit kunnen ondervangen met een angstreflex die niet heel storend is.
- Je kan niet naar beneden kijken en niet naar boven kijken, je hebt een enorm kleine kijkhoek. Dit is vooral voor granaatwerpen heel onlogisch en storend. Als je op een richel staat kan je niet handig naar beneden kijken. Kom je te dicht bij de rand, je bent zo dood. Ook trappen kan je bijna niet selecteren en moet je om dit te doen soms op een andere plek gaan staan. Dit is niet geloofwaardig.
- Je hebt enorm snel fall damage. Waarom? icm met het onhandig bewegen lijkt het me juist wel handig niet snel dood te vallen.
- Klimmen is bijna niet mogelijk. Je kan alleen op vooraf gescripte stukjes jezelf optillen op een rand, daar houd het wel mee op.
Bovenstaande problemen had ik niet met Skyrim. Dat spel heb ik helemaal grijsgespeeld. Het bewegen in Skyrim was misschien niet heel realistisch en zeer "vergevend" maar je kwam wel makkelijker van A naar B.
Ik hoop dat ze het bewegen in het algemeen goed onder de loep nemen in Cyberpunk. Zo niet, dan koop ik het wel maar scheld ik wat vaker
Wat ik nog het meest hoop: Dat Bethesda weer eens een pure TES RPG maakt.