• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Stoerekerel schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:33:
Weet iemand of het mogelijk is om deze game te spelen op 1440p met een RTX 5070 Ti (16 GB) en 32 GB RAM?
De systeemeisen staan bij de patch notes:

https://public.cdn.cdpr.app/common/news/bbb3386d3b2ebba3ffa8200e4375ebc3_q90_900x900.png

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 28-09-2026 22:38 ]

March of the Eagles

• Stoerekerel
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 01:33
Bedankt :)

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 19:10
12:00 uur vandaag NL tijd release toch?

• Wimpie79
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 04:02
vosss schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:39:
12:00 uur vandaag NL tijd release toch?
Ja klopt. Ik begin deze avond na het werk...

• ntzv
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:03
Hij is hier aan het updaten nu (Steam). Het is een 41GB update.

En bij mij, ondanks 1000mbit gaat het niet zo snel, ik den dat dit komt omdat het een patch is en dat het niet alleen gaat over downloaden, maar ook bestanden overschrijven.

[ Voor 72% gewijzigd door ntzv op 29-09-2026 12:13 ]

"The wonder is, not that the field of stars is so vast, but that man has measured it."

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:21
ntzv schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:12:

En bij mij, ondanks 1000mbit gaat het niet zo snel, ik den dat dit komt omdat het een patch is en dat het niet alleen gaat over downloaden, maar ook bestanden overschrijven.
Ik heb sinds 20 minuten 1gb binnen (mijn verbinding is ook niet de beperkende factor, andere downloads getest en gaan veel sneller). Gaat nog wel even duren voordat ik aan de slag kan...

De downloadlocatie in steam naar een nog of al slapend land kan helpen. BIj mij is ie klaar nu _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Megupe op 29-09-2026 12:58 . Reden: downloadlocatie ]

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Het spel compleet opnieuw installeren gaat sneller denk ik.

• Roshnak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 15:47

Roshnak

PSN: Roshgill

Als ik nu The Witcher 3: Wild Hunt — Remastered koop op de PS5, is dit dan al de gehele nieuwe versie van de game? Aangezien deze nu 25 euro is.

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Roshnak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:41:
Als ik nu The Witcher 3: Wild Hunt — Remastered koop op de PS5, is dit dan al de gehele nieuwe versie van de game? Aangezien deze nu 25 euro is.
Niet 100% zeker, maar voor zover ik kan zien zijn alle andere versies delisted.

Dus ik zou denken dat het die versie als enige overblijft, of de nieuwe update krijgt ook nog een eigen versie, die nog niet zichtbaar is

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.
@Technomania: We zijn niet allemaal zo perfect als Bas170
- Stik in je LLM drek

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-10 16:06
Oehh was dit helemaal vergeten, vanavond eens testen :). Uiteraard weer mensen die lopen te klagen dat het niet mooier is etc... het is gratis als je het spel al hebt!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Westland1940 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:11:
Oehh was dit helemaal vergeten, vanavond eens testen :). Uiteraard weer mensen die lopen te klagen dat het niet mooier is etc... het is gratis als je het spel al hebt!
Tweede grafische overhaul, serieuze dlc, allerhande qol aanpassingen en fixes aan het grootste kritiekpunt (vechten) en alsnog lees je geklaag. Gotta love gamers

• Farabi
  • Niet online
Nou, ik zie nog steeds geen koffie bij de koek.

• Dirk22
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 11:15
Via Steam kan je dadelijk kiezen uit 3 versies! The Witcher 1.32 gisteren installeert en Ultra+, Texture en vuur mod erbij gedaan. Daarmee is het al een hele mooie game die je nu mooi 4k 60fps kan spelen. Later vandaag kijken of de remaster ook zo smooth te draaien is :>

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Netjes, zo te zien ondersteunt de PS5 versie nu mods oOo

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.
@Technomania: We zijn niet allemaal zo perfect als Bas170
- Stik in je LLM drek

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:24
Net even snel opgestart, 1 tip schakel hairworks uit. En je FPS daalt flink (en/of je GPU verbruikt veel meer), en je haar ziet er heel nat/zilver uit.
Verder doet hij het hier verassend goed op 1440p met alles op max (Ray Reconstruction, Ray Tracing, Path tracing, Frame Generation (die is dan wel nodig bij mij) aan), en heb ik de nVidia control panel de FPS gelimiteerd op 60FPS, vanuit het spel werkt dat bij mij niet.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou vergeet het maar als je een RDNA3 GPU hebt.
Met mijn 7900XT heb ik na een paar minuten het volgende al:

-RT aanzetten crasht de game meteen.
-Fakkels zorgen voor enorme artifacts.
-Er zijn artifacts rondom gebouwen.
-NPC's worden willekeurig voorzien van rood en blauwe textures en switchen dan weer terug.
-Hairworks is weer stuk. Het resulteert nu alsof Geralt circa 5kg gel over zijn haar heeft gesmeerd. Het glimt, ziet er niet uit en er komt ook nog eens een rare gloed rondom Geralt.
-Gras kan ook nog zwart worden.

Heb al twee drivers geprobeerd. Er lijkt ook nog geen driver te zijn voor deze game vanuit AMD.
Vanuit HWU al gehoord dat die er wel aan zit te komen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• 418O2
  • Niet online
Hair works tankt de performance en amd heeft geen goede drivers. Typisch :p

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:11
ntzv schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:12:

Oh, bijzonder dat de GOG versie een update-grootte heeft van 58 GB.

• Ocin32
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-10 16:18
TommyL0204 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:01:
[...]

Oh, bijzonder dat de GOG versie een update-grootte heeft van 58 GB.
Dan moet je voor de gein bij de systeemeisen eens naar het sterretje kijken onderaan, de epic game versie vereist om een of andere rede 35GB meer opslagruimte? Ik kan echt even niet bedenken waarom.

[ Voor 3% gewijzigd door Ocin32 op 29-09-2026 14:24 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb met echt álles aan met een RTX 5090 40 FPS zonder framegen, dus het is inderdaad wel een forse jongen. Met Hairworks uit en 1x framegen zit ik op een prima 90 fps @ 4k.

Maar moet zeggen dat de verbeterde textures, patches, GUi fixes en combat updates echt alles weer naar de modernere tijd trekken, dus ook zonder path tracing heb je echt al wel een waardige update denk ik die prima op veel GPU's te spelen is. Hulde aan project red dat ze hem zo waardig opgepoetst hebben, mooie herfst zo want ik had de beide expansions nog niet gespeeld, dus hoog tijd dit weer eens op te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-09-2026 14:42 ]

• Remy!!!!
Hahaha mooie reddit thread over de nieuwe graphics :D

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:06

Vrijdag

De Goede

Ocin32 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:23:
[...]

Dan moet je voor de gein bij de systeemeisen eens naar het sterretje kijken onderaan, de epic game versie vereist om een of andere rede 35GB meer opslagruimte? Ik kan echt even niet bedenken waarom.
Voor de epische beeldkwaliteit natuurlijk 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• 418O2
  • Niet online
Ocin32 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:23:
[...]

Worden downloadgroottes en installsizes niet door elkaar gehaald hier? Kan me voorstellen dat verschillende stores verschillende compressie gebruiken voor de downloads

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

418O2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:48:
Voor CD Project Red titles ja.
Het is daar elke keer ellende met AMD en dan fixt AMD het met drivers. Ondertussen krijgt Nvidia update na update. Met deze nieuwe versie is FSR3/4 er ook eindelijk pas...

Maar nieuwe driver is er. https://www.amd.com/en/resources/support-articles/release-notes/RN-RAD-WIN-26-9-2.html

edit
Artifacting is opgelost met 26.9.2.
Hairworks ziet er nog steeds niet uit.
RT is nog steeds fundamenteel stuk. Ik heb het nu wel eens aangekregen, voor iets van 20s voordat het weer crashte. Performance met FSR4 (1440P) in Oxenfurt in de nacht was ruim boven de 60fps. Dat zit dus wel goed.

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-09-2026 16:51 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Er zitten nog wat kleine performance dingetjes in, maar het is wel echt ontzettend mooi.

Het kan denk ik geen kwaad om te wachten op een patch (of drivers). Ik zie op Nexusmods ook al wat compatible mods verschijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEN8t_Rcrj6NMrS_OW8xpXTMPUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXa5lRW83N1buapin9aZ8kxm.png?f=fotoalbum_large

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Speed24 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:55:
Er zitten nog wat kleine performance dingetjes in, maar het is wel echt ontzettend mooi.

Het kan denk ik geen kwaad om te wachten op een patch (of drivers). Ik zie op Nexusmods ook al wat compatible mods verschijnen.

[Afbeelding]
als ik de textures zo zien van de gebouwen...

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:08
nou?! hoe groot is de hype? ik ben erg benieuwd of ik nu echt hooked ga raken, ik heb het zovaak geprobeerd haha! wow!

• RogerW
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 17:55
Voor mensen die de omgeving/kleuren te licht vinden - zet Bloom uit in de settings. Maakt een groot verschil: https://www.reddit.com/r/Witcher3/comments/1wtcc45/tw3_remaster_turn_bloom_off/

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:43
418O2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:48:
2015 vibes haha. Een typische Witcher 3 release.

Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.

• 418O2
  • Niet online
Schway schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:06:
[...]

als ik de textures zo zien van de gebouwen...
Dan?

• Dirk22
Draait goed met DLSS Q op mijn RTX 5060 ti 8-)

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Vind ik het niet zo mooi voor een modern spel.

• Remy!!!!
Eventjes in de "eerste" indoor locatie een vergelijking gemaakt:
Alle settings staan op Ultra+ of max, DLSS op Quality, blur en bloom staan uit.
1. Path Tracing aan, Ray Reconstruction aan, Frame Generation aan.
2. Path Tracing aan, Ray Reconstruction uit, Frame Generation aan.
3. Ray Tracing aan, Ray Reconstruction uit, Frame Generation aan.
3. Ray Tracing uit, Ray Reconstruction uit, Frame Generation uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMb6fMvYg0PJDKSsTTBjNgtgqCQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0js3UFcs1pDp0opPdjsgq7vw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-HxWOaJW3uxKTRKEZSoA-6u9_E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nZSoFtuFsNT4W4PIBH3womQB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIz8N4top7v3I4af8bpfuBTqv4s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/efoyRONxweRsEOjfsmKxBXIO.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_kxFEnBiYYEjXx6MZD11TZNjBA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dwMyKqvr67ug1pg2w89fOw31.png?f=fotoalbum_tile

• Remy!!!!
Schway schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:51:
[...]

Ok

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

[...]

Dat is het ook niet. Maar voor een spel van ruim tien jaar oud ziet het er toch best een beetje acceptabel uit in vergelijking met huidige indie pixel art 2,5d roguelike sprite retro cellshaded cosy platform cardbattlers :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Farabi
  • Niet online
Ziet er erg goed uit op de PS5 Pro. Het verschil is zeker te merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 29-09-2026 18:40 ]

• fib3rlight
Ik twijfel tussen 4k dlss rt path tracing ultra en fg op 1 of 4k ultra dlss quality

Rtx5070ti hier

iemand tips?

• 418O2
  • Niet online
fib3rlight schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:16:
Ik twijfel tussen 4k dlss rt path tracing ultra en fg op 1 of 4k ultra dlss quality

Rtx5070ti hier

iemand tips?
Probeer het gewoon

• Ricmaniac
  • Nu online

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

[...]

Maar het is ook alles behalve een modern spel :P

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:00
Keuzes, keuzes, keuzes ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAcpLdnzvZwqVjbJ_Jao1W4n4W0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vUBQWWUAdnuV7RxKqbWVbHpv.png?f=fotoalbum_large

:P

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:06
Vorige week al een beginnetje gemaakt t/m ongeveer de Bloody Baron, maar de download is helaas nog niet klaar :P

Ik heb de DLC's nog nooit gespeeld, dus ik heb nog wat te doen.

• Yonix
Yonix schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:43:
Daarnet nog even op pc gespeeld en het viel mij op dat ik kort last had van stutters, terwijl die gisteren - na het installeren van de patch - juist verdwenen waren. :S

Daarbij vielen mij ook wat inconsistenties op die waarschijnlijk toe te schrijven zijn aan het gebruik van Ray Tracing:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
^Zie de gekke blauwe gloed die verschijnt op verschillende reflecterende onderdelen van Geralt zijn armour.

Maar goed, verder speelde het prima en blijf ik onwijs onder de indruk van deze update. Zoveel pracht en praal! :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat deze bug in de Remastered-versie nog steeds aanwezig is. :s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMOZqfAUdcOibj4roVqgpWcGTsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sm7ECSIFWyTyMUxuwUqZ7h1M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsBmvTh6GTzsuZGQ3cVz8XeZ6Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQS70MsJLIahLikRWZjvJdKh.png?f=fotoalbum_large

Aldus ook in deze versie de gekke blauwe gloed i.c.m. RT.

Maar goed, spel ziet er verder prima uit in 4K met alles op Ultra+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vjov9XcpqGgZv3mZx0iecLzT3yQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rW0bqvnzU1VNAI0oVRiAZgVQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL7Av87fXaRv54Ift2Zc0rfbfNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NpBRfcNmw8m2qVSDve018Z2s.png?f=fotoalbum_large

Nu eerst even beginnen aan 'The Blood of Dawnwalker' en dan weer opnieuw beginnen aan The Witcher 3. :)

• Ricmaniac
  • Nu online

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Yonix schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:11:
[...]

Fijn dat deze bug in de Remastered-versie nog steeds aanwezig is. :s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aldus ook in deze versie de gekke blauwe gloed i.c.m. RT.

Maar goed, spel ziet er verder prima uit in 4K met alles op Ultra+.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu eerst even beginnen aan 'The Blood of Dawnwalker' en dan weer opnieuw beginnen aan The Witcher 3. :)
Ligt dat niet gewoon aan je TV instellingen? ik zie denk ik niet wat jij ziet qua blauwe gloed. nvm ik zat over het hele beeld te kijken..

• fib3rlight
poah de game ziet er echt wel vet uit hoor, en ik noemde het altijd 'the clunker 3' dat is ook wel weg vind ik, ik ga me er lekker in verdiepen!!! :D ik heb hem nog nooit gespeeld haha

• Yonix
Ricmaniac schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:13:
[...]
Ligt dat niet gewoon aan je TV instellingen? ik zie denk ik niet wat jij ziet qua blauwe gloed. nvm ik zat over het hele beeld te kijken..
Nee, is echt het spel en implementatie van RT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgJ8pKoTw41d5sOEm5m9NWfh6q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq7EmDMgKtJRBS77dgdlmb76.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.reddit.com/r/...nge_blue_reflections_and/

• Farabi
  • Niet online
Het ironische is, door het spel te remasteren heeft cd red project een flnke lading met negativiteit over hun gekregen. En dat allemaal gratis :P

• Westland1940
Wat voor lading negativiteit precies? Ik heb het zelf net even gecheckt (zal het voorlopig verder niet spelen, al 100x uitgespeeld), maar het ziet er zeker mooier uit, en het is gratis.

• Changshan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-10 23:08
Farabi schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:50:
Het ironische is, door het spel te remasteren heeft cd red project een flnke lading met negativiteit over hun gekregen. En dat allemaal gratis :P
Dat is zo weer rechtgezet. Maar ik zou wel een clean install aanraden, dat leek me bij de vorige remaster ook enorm te helpen. Ik had mét AMD-kaart (6900XT) geen enkel probleem. Zou iemand als Yonix ook kunnen helpen.

Even deïnstalleren en de map opschonen is denk ik voor mij sowieso het slimst, aangezien ik ook bij die laatste versie nog die mod voor het weergeven van alle quests op de map nodig had, om fijn te kunnen spelen...

• 418O2
  • Niet online
Westland1940 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:54:
Wat voor lading negativiteit precies? Ik heb het zelf net even gecheckt (zal het voorlopig verder niet spelen, al 100x uitgespeeld), maar het ziet er zeker mooier uit, en het is gratis.
Performance en het ziet er anders uit, de sfeer is anders. En daar is dan weer ophef over.

• Remy!!!!
Remy!!!! schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:09:
Eventjes in de "eerste" indoor locatie een vergelijking gemaakt:
Alle settings staan op Ultra+ of max, DLSS op Quality, blur en bloom staan uit.
1. Path Tracing aan, Ray Reconstruction aan, Frame Generation aan.
2. Path Tracing aan, Ray Reconstruction uit, Frame Generation aan.
3. Ray Tracing aan, Ray Reconstruction uit, Frame Generation aan.
3. Ray Tracing uit, Ray Reconstruction uit, Frame Generation uit.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Net wat verder met de settings wezen spelen, en ik ga voor alleen RT zonder FG en RR. Want met PT is het beeld af en toe best wel vlekkerig/wazig.
En met FG heb ik hetzelfde probleem als bij Crimson Desert, zodra je het menu ingaat of alt-tabt dan schakelt het spel FG tijdelijk uit, en dan loopt m'n GPU als een malle te blazen.
Misschien dat ik na een paar patches/driverupdates weer een stapje omhoog ga, maar voor nu is het comfortabel genieten met deze settings, en gaan we weer eens heerlijk genieten van dit spel _/-\o_

• Dirk22
Persoonlijk vind ik de Remaster echt een flinke stap voorwaarts vergeleken met versie 1.32, hoewel die ook zijn nostalgische waarde behoudt. Het voelt bijna als een compleet nieuwe game.

Wat ook indrukwekkend is: de aankomende DLC (Songs of the Past) wordt al twee jaar door ruim 190 man ontwikkeld. Als je nagaat dat CD Projekt Red de originele game destijds in 2015 uitbracht met een intern kernteam van zo'n 240 ontwikkelaars, zijn de verhoudingen vandaag de dag echt bizar. Erg gaaf om te zien dat ze zoveel mankracht in deze uitbreiding steken! _/-\o_

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:37
Zijn er andere die dit op Linux (Bazzite) spelen en DLSS & path tracing niet aan krijgen?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:10:
[...]

Voor CD Project Red titles ja.
Het is daar elke keer ellende met AMD en dan fixt AMD het met drivers. Ondertussen krijgt Nvidia update na update. Met deze nieuwe versie is FSR3/4 er ook eindelijk pas...

Maar nieuwe driver is er. https://www.amd.com/en/resources/support-articles/release-notes/RN-RAD-WIN-26-9-2.html

edit
Artifacting is opgelost met 26.9.2.
Hairworks ziet er nog steeds niet uit.
RT is nog steeds fundamenteel stuk. Ik heb het nu wel eens aangekregen, voor iets van 20s voordat het weer crashte. Performance met FSR4 (1440P) in Oxenfurt in de nacht was ruim boven de 60fps. Dat zit dus wel goed.
RT inmiddels werkende gekregen.
Lijkt erop dat de combinatie van RT en Hairworks voor crashes zorgt op RDNA3.

• Ocin32
Switch 2 speler hier, het ziet er allemaal fantastisch uit! Op de switch is er wel een setting genaamd "blur" (naast het reguliere motion blur) die een waas over het gehele beeld heen legt, vooral merkbaar in handheld. Wat daar de lol van is? Een tip om dat in ieder geval echt uit te schakelen als je het mij vraagt...

Verder last gehad van een audio bug na het inladen van een oude save, daarna inladen van een nieuwe save, stemmen waren extreem zacht. Spel opnieuw opstarten heeft dat verholpen.

Ik denk zomaar dat ik hier voor de zoveelste keer compleet ingezogen ga worden....wat een fijne game.

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Gisteren even een beetje gespeeld op de basis PlayStation 5. Had ray tracing aangezet maar speelde voor mijn gevoel niet soepel. Daarna terug naar performance en dat ging weer lekker. Nu is mijn pc monitor wel 4k maar heeft geen HDR en gaat ook maar tot 60hz. Heb het nog niet op mijn tv geprobeerd.

Moet zeggen dat het er ook op performance prima uitziet en de extra toegankelijkheid opties ook wel fijn zijn. Heb ze nog niet allemaal geprobeerd maar wat ik zo zag maakt het wel aangenaam om door het spel te gaan als je gewoon weinig tijd hebt maar wel van alles wil genieten.

Nadeel is wel dat de skill points zijn gereset en ik niet meer weet hoe ik alles had ingesteld. Dus heb maar wat aangeklikt wat mij logisch lijkt :P Anders maar een build opzoeken en respeccen als ik dat echt nodig vind. Aan de andere kant speel ik op gamerdad stand dus dat is lekker makkelijk 8)

Heb de mod optie nog niet geprobeerd maar daar moet je een apart account voor aanmaken volgens mij.

Al met al vind ik het bewonderingswaardig dat er tien jaar na release nog zoveel aan gewerkt wordt. En het is ook nog eens een puur singleplayer spel.

/edit: wat @Ocin32 hierboven ook opmerkt, de stemmen zijn inderdaad erg zacht. Achtergrond muziek en ambient waren harder dan de stemmen. En motion blur is ook het eerste dat ik uitzet.

[ Voor 7% gewijzigd door Vrijdag op 30-09-2026 09:27 ]

• Ocin32
Daarop inhakend, de geluidsmix is denk ik anders in deze remaster. Audio output op "tv" zetten of "headphones" zorgt voor duidelijkere stemmen, vooral de modus "tv". Daar heb ik hem op laten staan, vond ik een mooie balans en leek mij het meest op het origineel.

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Vrijdag schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:22:
Gisteren even een beetje gespeeld op de basis PlayStation 5. Had ray tracing aangezet maar speelde voor mijn gevoel niet soepel. Daarna terug naar performance en dat ging weer lekker. Nu is mijn pc monitor wel 4k maar heeft geen HDR en gaat ook maar tot 60hz. Heb het nog niet op mijn tv geprobeerd.
Hier op de base PS5 gespeeld met performance mode op een 4k HDR 120HZ scherm en het speelt niet heel lekker. FPS drops en stotteringen vliegen je om de oren, vooral bij het lopen of wanneer je op je paard zit.

• Westland1940
418O2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:01:
[...]

Performance en het ziet er anders uit, de sfeer is anders. En daar is dan weer ophef over.
Mensen zeiken om het zeiken zoals gewoonlijk. Ja, het ziet er iets anders uit als in gamma/contrast/licht/kleur, maar dat krijg je altijd met een remaster. Dat je die stijl iets minder mooi vindt kan, maar dat het spel zelf er minder mooi uitziet dan de OG... :+ Zelfs met mods krijg je de vorige versies niet zo mooi :)

• pakkiwakki
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 11:11
Voor mij niet de beste update.
Eerst trage downloadspeed, vpn heeft dit deels gefixed.

Met mijn AMD kaart heb ik zwart gras, en personages zijn grijs in de schaduw.

Dit kan gefixed worden met de AMD drivers te updaten, maar zo happig ben ik niet om die update te doen, omdat ik een bizar systeem heb. R5 5600x en RX 9070 XT.
Het spel crashed ook na een paar minuten spelen, zoals meerdere games (vooral Unreal engine games).

Ik kan op dit moment niet spelen, of ik moet updaten en dan alsnog kan het nog steeds crashen.

• 418O2
  • Niet online
Je zal toch echt moeten updaten

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:46
Gaaf hoor ik heb deze game nooit volledig gespeeld omdat ik destijds na paar uur spelen belangrijke irl stuff had waardoor de game stof lag te happen, wat ziet het er prachtig uit nu en het vechten is ook versoepeld heerlijk.

Heb alleen veel te weinig tijd voor dit soort games, maar ga toch proberen het nu is een keer goed door te spelen want het is wel genieten.

[ Voor 5% gewijzigd door Stylze op 30-09-2026 12:45 ]

Playstation 5 / Switch 2

• Changshan
pakkiwakki schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:06:

Dit kan gefixed worden met de AMD drivers te updaten, maar zo happig ben ik niet om die update te doen, omdat ik een bizar systeem heb. R5 5600x en RX 9070 XT.
Het spel crashed ook na een paar minuten spelen, zoals meerdere games (vooral Unreal engine games).

Ik kan op dit moment niet spelen, of ik moet updaten en dan alsnog kan het nog steeds crashen.
Volgens mij is het hebben van verschillende generaties hardware niet per se een reden om drivers (gericht op specifieke onderdelen van je hardware) af te houden hoor. Die houding lijkt me eerder riskant.

Dan zou ik nog eerder als reden nemen dat sommige video drivers van AMD net zoveel problemen introduceren als dat ze fixen. Dat is ook waarom ik voor specifiek mijn videokaart nog een driver van begin zomer 2025 heb. Werkt heerlijk vooralsnog (maar ik heb W3 nog niet opgestart sinds de update).

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:00
pakkiwakki schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:06:

VPN is een tunnel op je bestaande verbinding, geen vervanging voor. Daar zou een andere oorzaak moeten liggen voor de trage downloadspeed.

Ik heb in ieder geval een soortgelijk systeem en met de nieuwe driver van AMD speelt het spel gewoon goed. Geen crashes, geen zwart gras of grijze personages. Download de laatste versie van de graphics drivers en probeer het dan nog eens. download: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 26.9.2 Optional

• Megupe
Nu met de nieuwe update helaas wel ray tracing uit moeten zetten (rtx3080, 5700x3d), maar het speelt wel heel soepel verder met alles aan en ziet er alsnog heel mooi uit.

Enige wat irritant is (en dat was ik helemaal vergeten na 7 jaar niet spelen), is dat je de algemene abilities niet in je extra slots kwijt kunt,
spoiler:
dus dat gaat dan ten koste van abilities die je combineert met greater mutagens...
Ik ben opnieuw begonnen met new game + en er weer helemaal ingezogen. Wat een vet spel!

• pakkiwakki
JanW schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:44:
[...]

VPN is een tunnel op je bestaande verbinding, geen vervanging voor. Daar zou een andere oorzaak moeten liggen voor de trage downloadspeed.

Ik heb in ieder geval een soortgelijk systeem en met de nieuwe driver van AMD speelt het spel gewoon goed. Geen crashes, geen zwart gras of grijze personages. Download de laatste versie van de graphics drivers en probeer het dan nog eens. download: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 26.9.2 Optional
Andere games downloade tege full speed, het was waarschijnlijk gewoon het moment dat iedereeen aan het downloaden was om 12u. Vanuit londen was het dubbel zo snel. Hoe dat komt mag je voor mij part uitzoeken, maar ik lig er niet wakker van.

AMD updaten is een beetje roulette, het werkt of het werkt niet.
Dat is bij Nvidia toch wel anders.

maar ik zal het proberen en als er geen verschil is, zal er ergens toch wel een bottleneck zijn want andere games (CS2 uitgezonderd raar genoeg) crashen vrijwel allemaal wel eens.
Vooral unreal engine games lopen ineens vast.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:00
pakkiwakki schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:33:
[...]

Andere games downloade tege full speed, het was waarschijnlijk gewoon het moment dat iedereeen aan het downloaden was om 12u. Vanuit londen was het dubbel zo snel. Hoe dat komt mag je voor mij part uitzoeken, maar ik lig er niet wakker van.

AMD updaten is een beetje roulette, het werkt of het werkt niet.
Dat is bij Nvidia toch wel anders.

maar ik zal het proberen en als er geen verschil is, zal er ergens toch wel een bottleneck zijn want andere games (CS2 uitgezonderd raar genoeg) crashen vrijwel allemaal wel eens.
Vooral unreal engine games lopen ineens vast.
offtopic:
Dat kan ook zomaar kunnen komen door verouderde drivers. Ik update bijna maandelijks (in ieder geval wanneer er een nieuwe update beschikbaar is) mijn GPU drivers. Niet de optional drivers, tenzij het een game betreft die ik wil spelen. Ik heb al zeker 10 jaar AMD kaarten (RX 580, RX6800 en nu een 9070XT) en nog nooit issues gehad met het updaten van drivers. Een roulette is 't niet wat mij betreft. Dat was het misschien 20 jaar geleden, toen had AMD (of ATI toen nog?) wel een slechtere naam daarin dan NVidia.
Maar terug ontopic. Zojuist een nieuwe game begonnen. Had nog een save staan van 2023 ongeveer, daar zat ik nog maar een paar uur in. Met deze update hoop ik meer tijd om er serieus mee aan de slag te gaan. Zin in

• fib3rlight
eerste indruk > ik ben voor het eerst echt 'hooked' en zin om te spelen ,het is mega smooth en ziet er echt goed uit (ik speel voorlopig zonder raytracing en zonder frame gen) op 4k ultra+ haal ik 100FPS met DLSS op quality (rtx 5070ti) - fantastische ervaring tot zover.

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nog wel wat werk te doen aan de game op de PC, als je frame gen aanzet (heb een 4080super) is er flink wat flickering in het beeld.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:59

defiant

Moderator General Chat
Voor de mensen die spelen onder linux met steam proton, hier een methode om ray tracing aan de praat te krijgen als je deze niet ingeschakeld krijgt. Zelf nog nog niet geprobeerd.
The Witcher 3 5.0 on Proton: re-enable DLSS, DLSS-G and ray tracing

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• steenbok
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 16:33
Heeft iemand de bug van vesemir en zijn onzichtbaar paard ook al meegemaakt, zat al in de game toen hij pas uit was 11 jaar geleden. Ik speel de remastered GOG versie.

[ Voor 3% gewijzigd door steenbok op 01-10-2026 00:24 ]

• ntzv
Megupe schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:18:
Nu met de nieuwe update helaas wel ray tracing uit moeten zetten (rtx3080, 5700x3d), maar het speelt wel heel soepel verder met alles aan en ziet er alsnog heel mooi uit.

Enige wat irritant is (en dat was ik helemaal vergeten na 7 jaar niet spelen), is dat je de algemene abilities niet in je extra slots kwijt kunt,
spoiler:
dus dat gaat dan ten koste van abilities die je combineert met greater mutagens...
Ik ben opnieuw begonnen met new game + en er weer helemaal ingezogen. Wat een vet spel!
Ik heb het ook niet gespeeld sinds 2018 en ik ben er ook blij mee hoe het er uit ziet op mijn 3080. Ik heb RT wel aan staan, (niet alles, ik kan eventueel mijn settings delen)

Maar heb je ook AMD FrameGen aanstaan? ik wel namelijk. en dat zorgt bij mij voor echt een soepele 100 ongeveer op 1440p. Wat ik overigens wel merk, en wat een bug lijkt te zijn, is dat elke keer als ik de game opnieuw opstart, de resolutie op 1024 staat.

"The wonder is, not that the field of stars is so vast, but that man has measured it."

• Megupe
ntzv schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 06:13:
[...]

Ik heb het ook niet gespeeld sinds 2018 en ik ben er ook blij mee hoe het er uit ziet op mijn 3080. Ik heb RT wel aan staan, (niet alles, ik kan eventueel mijn settings delen)

Maar heb je ook AMD FrameGen aanstaan? ik wel namelijk. en dat zorgt bij mij voor echt een soepele 100 ongeveer op 1440p. Wat ik overigens wel merk, en wat een bug lijkt te zijn, is dat elke keer als ik de game opnieuw opstart, de resolutie op 1024 staat.
Framegen is dat van de processor? Dat vinkje zou ik dan nog even moeten checken. Ben wel benieuwd naar jouw settings ja, en welke cpu heb jij?

De bug van 1024 komt mij niet bekend voor.

• Megupe
steenbok schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 00:22:
Heeft iemand de bug van vesemir en zijn onzichtbaar paard ook al meegemaakt, zat al in de game toen hij pas uit was 11 jaar geleden. Ik speel de remastered GOG versie.
Ja ook op steam nu.

• pakkiwakki
JanW schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:44:
[...]

Heb de update geinstalleerd en weliswaar is het gras groen, maar het systeem crashed nog steeds. Ik heb een 5700x3D op de kast liggen, maar de motivatie nog niet gehad om hem er in te knallen. Misschien toch maar eens werk van maken, en dan heb ik misschien minder crashed in UE games.

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-10 17:21
pakkiwakki schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:28:
[...]

Heb de update geinstalleerd en weliswaar is het gras groen, maar het systeem crashed nog steeds. Ik heb een 5700x3D op de kast liggen, maar de motivatie nog niet gehad om hem er in te knallen. Misschien toch maar eens werk van maken, en dan heb ik misschien minder crashed in UE games.
Do note dat Witcher 3 niet op de UE draait maar op een zwaar gemodificeerde RedEngine.

• pakkiwakki
GamatronCleric schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:41:
[...]

Do note dat Witcher 3 niet op de UE draait maar op een zwaar gemodificeerde RedEngine.
Ik ben er me van bewust. WItcher 2 heeft geen problemen, UE engine games meerendeel wel.
Dus ik weet niet wat juist de oorzaak is. Source2 engine geen enkel probleem last mee...

• Remy!!!!
Remy!!!! schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:18:
[...]

Net wat verder met de settings wezen spelen, en ik ga voor alleen RT zonder FG en RR. Want met PT is het beeld af en toe best wel vlekkerig/wazig.
En met FG heb ik hetzelfde probleem als bij Crimson Desert, zodra je het menu ingaat of alt-tabt dan schakelt het spel FG tijdelijk uit, en dan loopt m'n GPU als een malle te blazen.
Misschien dat ik na een paar patches/driverupdates weer een stapje omhoog ga, maar voor nu is het comfortabel genieten met deze settings, en gaan we weer eens heerlijk genieten van dit spel _/-\o_
Gisteren nog verder wezen spelen met de settings, en ik heb nu een stabiele 72FPS (ingesteld als max haalbare FPS), met PT aan.
De oplossing voor mij was heel simpel, Full screen aanzetten (hielp een beetje met de gekke FPS FG issues), en VSync uitschakelen.
Normaal gesproken heb ik snel last van screen tearing als ik geen vsync aan heb staan, maar in dit spel blijkbaar niet, en het scheelt enorm qua FPS.

• Carrieretijger
  • Niet online
So_Surreal schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 22:29:
Zijn er andere die dit op Linux (Bazzite) spelen en DLSS & path tracing niet aan krijgen?
Hier ook Bazzite en DLSS werkt prima :) , maar ray tracing laat het spel crashen. Toch vind ik de next gen met DX11 er mooier uitzien inclusief hoge framerate. DX12 is wat laggie hier. Ik twijfel dus om te kiezen tussen beide versies. De een haalt net geen 60fps en de andere spuugt er 180fps moeiteloos uit, maar is ouder. Lastig.

• fib3rlight
haha ja ik kan niet echt kiezen, pathtracing/rt aan of uit... het voelt sluggish met aan terwijl FPs 60 is...

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 19:03

Format-C

Tracing Rays

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNNqncxjG1T7RwtoqTfipMxCnvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6e0RwFVvJjVDVYdXMB0dugNr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6fCacQjEIDqkXPIX4cLZJtE_aM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Y913ECamJXBrMMHEENfodvi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKwyZWmcHdqrjYwJ2bLdblifRow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeKzxmSWo8gc9lrMPwzljTgr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLdlDJV4t_1NzYKmYtFEhOaUZHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xt0IpKBwxcNHdwpxCkoGcAn8.png?f=fotoalbum_large

Ziet er best ok uit. En draait ook goed. Heb alles aan behalve PT. DLSS Q, hairworks max, en FG op Dynamic. Dynamic FG werkt prima (als de basis FPS 60+ is, en die is bij mij tussen de 65 en 80 oid) en is voor zover ik kan zien onzichtbaar. (Dat was in Avatar ook zo). Eigenlijk ook geen last van inputlag of flikkeringen oid. :)

Later vandaag nog maar even verder kijken. ;)

Edit: k zal bloom ook ff uitzetten. Dan worden de kleuren (nog) wat mooier zag ik. Edit: al schijnt dat na de patch wat beter te zijn. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 02-10-2026 09:19 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Farabi
  • Niet online
Gisteren een update ontvangen, maar nog steeds flinke haperingen op de ps5 pro als ik met ray-tracing speel. Dus we gaan nog even verder in performance mode.

• fib3rlight
Format-C schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 03:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er best ok uit. En draait ook goed. Heb alles aan behalve PT. DLSS Q, hairworks max, en FG op Dynamic. Dynamic FG werkt prima (als de basis FPS 60+ is, en die is bij mij tussen de 65 en 80 oid) en is voor zover ik kan zien onzichtbaar. (Dat was in Avatar ook zo). Eigenlijk ook geen last van inputlag of flikkeringen oid. :)

Later vandaag nog maar even verder kijken. ;)

Edit: k zal bloom ook ff uitzetten. Dan worden de kleuren (nog) wat mooier zag ik. Edit: al schijnt dat na de patch wat beter te zijn. :)
vet!!! FG op dynamic heb ik nog niet geprobeerd, ik speel nu even zonder RT/PT en zonder FG, ik zal morgen eens proberen met FG op dynamic en raytracing aan!
welke resolutie speel jij?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 15:32

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben ook weer begonnen, dit keer op de PS5 :)

Het speelt weer heerlijk als vanouds, maar nu vanaf de bank met de controller.
Ik heb tot nu toe 1 wel irritante bug ontdekt: Het geluid van de stemmen staat na verloop van tijd ineens erg zacht. Even meditaten, en het is weer (tijdelijk) verholpen. Ik kreeg gisteren een update, maar dit heeft dit euvel nog niet verholpen. Online zie ik dat ik niet de enige ben met dit euvel...

Voor de rest: Dit wordt mijn derde playthrough. Hearts of Stone heb ik bij de laatste playthrough uitgespeeld, maar Blood & Wine niet. Dus dat wordt een leuke extra. En natuurlijk de expansion volgend jaar!

Wat mij ook opvalt trouwens: Het uiterlijk van Ciri is aangepast. Of het is alleen het 'alternatieve' uiterlijk dat je voor alle hoofdpersonen kan kiezen.
Maar Ciri's uiterlijk lijkt meer op haar gezicht zoals we zagen in de trailer van de volgende Witcher game waar zij de hoofdrol speelt.
En uiteraard verwacht ik in de nieuwe expansion ook meer 'set-up' voor de volgende game!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 19:03

Format-C

Tracing Rays

fib3rlight schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:02:
[...]

vet!!! FG op dynamic heb ik nog niet geprobeerd, ik speel nu even zonder RT/PT en zonder FG, ik zal morgen eens proberen met FG op dynamic en raytracing aan!
welke resolutie speel jij?
4K 120Hz HDR, op mn OLED TV (vanaf de bank met controller)

Of op 5120x1440 120 Hz op een ultra wide. (Maar die gebruik ik meer voor race games)

:)

Edit: zal zo nog even naar bloom kijken. :)

Volgens mij heeft nVidia flink in dit spel "geïnvesteerd". Met name voor Frame Generation. In sommige games is FG waardeloos en krijg je geflikker, tearing, artifacts. Lag. Of "gestotter". Maar met deze game (en Avatar bijv) werkt FG echt geweldig. Moet er wel bij zeggen dat ik niet onder de 60 FPS kom zonder FG, dus dat zal ook wel helpen denk ik. En heb hem op dynamic gezet zodat FG "zelf kan bepalen" hoeveel frames er gegenereerd moeten worden en wanneer. En het is smooth dus laat m mooi zo staan. :)

Had nooit verwacht ooit frame generation te gaan gebruiken (want ben geen fan van "nep frames", en meer een native speler)) maar dit werkt zo goed dat ik wel een beetje "om" ben. :) Het is zo smooth als boter.

Edit; PT is me te zwaar (op 4k). Vooralsnog. Misschien kan er dmv driver updates nog wat gehaald worden, maar met PT en RT en alles vol.open, kom ik onder de 60 FPS uit, en dat speelt niet lekker. Dan voel je wel dat je onder een/de magische grens uitkomt zeg maar.

[ Voor 60% gewijzigd door Format-C op 02-10-2026 12:53 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• 418O2
  • Niet online
NVidia "gebruikt" Cyberpunk ook voor veel nieuwe tech/versies van die tech en die draait op een engine met dezelfde basis. Dus dat zal de reden zijn dat het goed werkt

• Carrieretijger
  • Niet online
Format-C schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:40:
[...]

Of op 5120x1440 120 Hz op een ultra wide. (Maar die gebruik ik meer voor race games)

Volgens mij heeft nVidia flink in dit spel "geïnvesteerd". Met name voor Frame Generation. In sommige games is FG waardeloos en krijg je geflikker, tearing, artifacts. Lag. Of "gestotter". Maar met deze game (en Avatar bijv) werkt FG echt geweldig. Moet er wel bij zeggen dat ik niet onder de 60 FPS kom zonder FG, dus dat zal ook wel helpen denk ik. En heb hem op dynamic gezet zodat FG "zelf kan bepalen" hoeveel frames er gegenereerd moeten worden en wanneer. En het is smooth dus laat m mooi zo staan. :)

Had nooit verwacht ooit frame generation te gaan gebruiken (want ben geen fan van "nep frames", en meer een native speler)) maar dit werkt zo goed dat ik wel een beetje "om" ben. :) Het is zo smooth als boter.

Edit; PT is me te zwaar (op 4k). Vooralsnog. Misschien kan er dmv driver updates nog wat gehaald worden, maar met PT en RT en alles vol.open, kom ik onder de 60 FPS uit, en dat speelt niet lekker. Dan voel je wel dat je onder een/de magische grens uitkomt zeg maar.
Hier merk ik toch een klein beetje dat ik ouder aan het worden ben. Ik hou nog wel van gaming, maar al die moderne features zijn een beetje een ver van mijn bed show. In het recente verleden heb ik met Windows 11 en met Nvidia de nodige problemen gehad, problemen die ik onder Linux nog niet heb gezien. Verder vind ik het een heel gaaf spel en ik speel het met alle plezier, maar als ik de screenshots bekijk vind ik het verschil niet zo heel groot. Ik denk dat als ik het spel af heb dat ik dan de nieuwe uitbreiding probeer, maar dat weet ik nog niet. Ik ben voorlopig nog niet klaar met het spel, maar ik begrijp heel goed dat mensen zo enthousiast zijn want het is ook een heel mooi spel in beeld en verhaal. Ik geniet er vol van, maar ik keer niet naar Windows terug puur om alle nieuwe features te gebruiken :)

• fib3rlight
Format-C schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:40:
[...]

ik zie dat jij een 5090 hebt, respect xD ik heb nu dynamic frame gen aangezet en Raytracing full, en idd geen PT, wel nvidia hair ding. op 5070ti gaat dit nu heel goed op Ultra met fg dynamic, dankje! (speel 4k btw)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 15:32

Nyarlathotep

Crawling Chaos

En nog meer bugs. Joepie!
Vanmiddag stond er ineens een noclip modus aan ofzo, en kon ik overal doorheen rennen.
Zojuist rond ik een pittig gevecht af waar ik echt wat pogingen voor nodig had. Vervolgens komt er bij het looten een laadscherm en loopt de boel vast. Ik was pissed...
Oh, en de audiobug is nog niet opgelost.

Dit spel gaat weer even in de kast. Hoe kan CDPR zo'n oude game weer om zeep helpen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Carrieretijger
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 00:05:
En nog meer bugs. Joepie!
Vanmiddag stond er ineens een noclip modus aan ofzo, en kon ik overal doorheen rennen.
Zojuist rond ik een pittig gevecht af waar ik echt wat pogingen voor nodig had. Vervolgens komt er bij het looten een laadscherm en loopt de boel vast. Ik was pissed...
Oh, en de audiobug is nog niet opgelost.

Dit spel gaat weer even in de kast. Hoe kan CDPR zo'n oude game weer om zeep helpen?
Bij elk stuk software dat aangepast wordt ontstaan er bugs. Of het aan CDpR ligt of aan Windows of wat dan ook; dit is helaas een feit. Zelf speel ik de DX11 versie en deze is sinds ik Linux gebruik nog geen enkele keer vastgelopen. Die versie is stabiel. Ik durf niet te zeggen of het een Windows probleem is of dat het inderdaad wijs is om het spel na een paar maanden opnieuw te proberen. Zelf vind ik het minder zwaar wegen omdat het vrije software is. De intentie van CDpR is goed bedoeld. Ook toen dit spel net op de markt kwam zat het vol met bugs. Genoeg ellende erover gelezen zodanig dat ik het spel pas heel veel later kocht.

En ach, DX11 met sharpening, TAAU en ultra+ settings ziet er heel vet uit en ik haal een hoge framerate zonder dips.

• QuZyX
  • Laatst online: 06-10 08:17
Daarnet de download binnen gehaald, was toch de moeite.

Ik wil even kort mijn mening geven over de "vele bugs"... We hebben net een gratis volledige remaster gekregen. Ik wil graag weten hoeveel manuren hierin zitten en dan die (loon)kost weten. Al dat werk, geld,... is ons gratis gegeven.

Misschien hadden ze er toch beter 20 euro voor gevraagd, dan hadden mensen reden om te klagen & te zagen (alhoewel ik nog altijd vind van niet). Maar ik begin echt allergisch te worden aan mensen die klagen & zagen over zaken die we gratis krijgen.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 18:03
Zal de aankomende DLC ook iets aanpassen aan deze remaster? Het is al jaren geleden dat ik Witcher 3 heb gespeeld en het was elke keer "even wachten ze zijn ermee besig". Damn you CDPR :+
Nu lijkt een mooie tijd, maar je zult maar zien dat de DLC een soort re-remaster wordt.

• Changshan
mister_S schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:29:
Zal de aankomende DLC ook iets aanpassen aan deze remaster? Het is al jaren geleden dat ik Witcher 3 heb gespeeld en het was elke keer "even wachten ze zijn ermee besig". Damn you CDPR :+
Nu lijkt een mooie tijd, maar je zult maar zien dat de DLC een soort re-remaster wordt.
Hier ben ik het niet echt mee eens.

1) De vorige remaster (2022) kreeg twee belangrijke patches. Daarvóór moest je wel een Tweaker zijn om alles eruit te halen en er dan nog van te genieten. Maar de periode ná die patches was een prachtig moment om te spelen.

2) Bij de huidige remaster vind ik het ook duidelijk: of je speelt nu meteen en gaat niet zitten klagen (want er is veel veranderd, túúrlijk zijn er bugs), of je wacht weer even die vermoedelijke twee essentiële patches af. Ik wacht nu ook, al vind ik het leuk om mee te lezen.

3) De DLC wordt al binnen een halfjaar verwacht, dus daar gaan geen nieuwe instellingen of engine-level veranderingen vandaan komen. Dat is 'gewoon' content, en die kan mooi achter de main story en andere twee DLC aan gespeeld worden. Ik zou (met de kennis van nu) ook niet weten waarom je er een nieuwe playthrough voor zou beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Changshan op 04-10-2026 13:40 ]

• Megupe
Changshan schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 13:39:
[...]

Hier ben ik het niet echt mee eens.

1) De vorige remaster (2022) kreeg twee belangrijke patches. Daarvóór moest je wel een Tweaker zijn om alles eruit te halen en er dan nog van te genieten. Maar de periode ná die patches was een prachtig moment om te spelen.

2) Bij de huidige remaster vind ik het ook duidelijk: of je speelt nu meteen en gaat niet zitten klagen (want er is veel veranderd, túúrlijk zijn er bugs), of je wacht weer even die vermoedelijke twee essentiële patches af. Ik wacht nu ook, al vind ik het leuk om mee te lezen.

3) De DLC wordt al binnen een halfjaar verwacht, dus daar gaan geen nieuwe instellingen of engine-level veranderingen vandaan komen. Dat is 'gewoon' content, en die kan mooi achter de main story en andere twee DLC aan gespeeld worden. Ik zou (met de kennis van nu) ook niet weten waarom je er een nieuwe playthrough voor zou beginnen.
Nou, een nieuwe playthrough omdat mijn vorige van 7 jaar terug is en ik op dat moment het spel en dlc had uitgespeeld.

Tegen de tijd dat ik nu daarmee weer klaar ben komt de nieuwe dlc , dus prima timing al met al.

• Changshan
Megupe schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:43:
[...]

Nou, een nieuwe playthrough omdat mijn vorige van 7 jaar terug is en ik op dat moment het spel en dlc had uitgespeeld.

Tegen de tijd dat ik nu daarmee weer klaar ben komt de nieuwe dlc , dus prima timing al met al.
Haha, kon ik dat maar... Ik ben altijd ongelooflijk compleet met één playthrough, beetje te perfectionistisch misschien. Zonder al te veel gelummel/AFK kwam ik daardoor alsnog op bijna 450 speeluren uit. Een nieuw potje zou me met mijn manier van spelen een rib uit m'n lijf kosten. :D

• ntzv
Ik heb een poging gewaagd, de remastered geinstalleerd, een uur of 3 a 4 gespeeld met een nieuwe savegame. maar ik kwam er niet lekker in.

Voor de duidelijkheid heb een oude playtrough uit 2018 met ongeveer 50 uur. Ik denk ongeveer tot zo'n 50 % van de main story gekomen.

Aan de ene kant jammer, maar heb geen zin om 'door te zetten'. misschien ooit nog eens

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:01
Pfff, ik blijf crashes krijgen. RT uitgezet, mods disabled, files gecontroleerd. Niets lijkt te helpen. Ik zie ook nergens logs, dus heb ook geen idee wat het zou kunnen zijn.

Online lees ik wel veel van AMD GPU's waarbij crashes vaker gebeuren, maar elk kwartier is wel heel erg. Iemand nog ideeën wat het probleem zou kunnen zijn?

Specs:
AMD Radeon 7900 GRE
AMD Ryzen 7 7700
32 GB 6000 MT/s DDR 5
AMD Driver 26.9.2

• Westland1940
@ntzv Helaas het zelfde hier. Komt wellicht ook omdat ik het spel minimaal 10x compleet heb uitgespeeld ;) Mensen die zeggen dat het niet mooier is moeten niet slap ouwehoeren, want het is wel degelijk mooier. Maar misschien persoonlijk niet te veel verschil met de vorige versies om het nog eens op te pakken. Over een jaar nog eens proberen :)

• Bartis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:57
Extigo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 21:17:
Pfff, ik blijf crashes krijgen. RT uitgezet, mods disabled, files gecontroleerd. Niets lijkt te helpen. Ik zie ook nergens logs, dus heb ook geen idee wat het zou kunnen zijn.

Online lees ik wel veel van AMD GPU's waarbij crashes vaker gebeuren, maar elk kwartier is wel heel erg. Iemand nog ideeën wat het probleem zou kunnen zijn?

Specs:
AMD Radeon 7900 GRE
AMD Ryzen 7 7700
32 GB 6000 MT/s DDR 5
AMD Driver 26.9.2
In Unreal engine games wil het wel eens helpen om FSR uit te zetten en XESS te gebruiken. Ik weet dat dit geen Unreal game is, maar mss toch het proberen eens waard?

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:01
Bartis schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:59:
[...]

In Unreal engine games wil het wel eens helpen om FSR uit te zetten en XESS te gebruiken. Ik weet dat dit geen Unreal game is, maar mss toch het proberen eens waard?
Geprobeerd, maar helaas weer binnen 15 minuten een crash. Bedankt in ieder geval voor de suggestie.
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste

Let op:
Voor vragen/opmerking over de performance van de PC versie kun je terecht in: [PC] Witcher 3 performance topic