geert1 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 17:51:
[...]
Blijkbaar ergeren veel mensen zich eraan, want ik lees het telkens en op meerdere sites. Ik vermoed wel dat dit mensen zijn die normaliter actiespellen en actie-RPG's als Bloodborne spelen. Die vergelijking is niet helemaal eerlijk: actiespellen hoeven maar een paar dingen goed te doen, waardoor er veel ontwikkeltijd en budget is voor het finetunen van de controls. Zo ook bij The Order; een klein, lineair spelletje in vergelijking met The Witcher.
Als je het zo vergelijkt, is The Witcher inderdaad wat stroef en onhandig. Maar The Witcher is qua opzet zoveel ambitieuzer; de ontwikkelaar heeft een enorme open wereld met honderden non-lineaire quests gebouwd, plus allerlei complexe systemen van Gwent tot crafting en alchemy tot paardrijden, zeilen, enz. Ik denk dat dat de reden is dat er niet meer geïtereerd kon worden op de controls.
Maar de kritiek is zeker begrijpelijk en ook wel terecht. Naar mijn mening zijn de controls het grootste minpunt aan het spel. Ik kan er inmiddels wel prima mee overweg en vind ze krap aan acceptabel, maar soepel kan ik het zeker niet noemen. De opzet van de gevechten doet vermoeden dat dit spel zou kunnen tippen aan bijvoorbeeld Bloodborne qua controls, maar The Witcher zit daar flink onder. Dus het is wel wat misleidend, en dan vooral voor console-gamers. Dit maakt het spel voor mij echter zeker niet slecht; mijn score gaat erdoor van een 10 naar een 9

Klopt, ik speel voornamelijk fps games en aangezien bewegen daar toch wel een core element is, ben ik daar veel gevoeliger voor. Sterker nog. De mensen die ik ken die het spel ook inmiddels hebben weg gelegd, zijn bijna ook allemaal fps spelers.
De frames zijn natuurlijk belangrijk en ik speel het liefst ook op 60 fps of hoger maar de uitwerking van het bewegen van een personage is ook van belang. Neem een Destiny. 30 frames en toch kan ik er mee uit de voeten. Komt omdat de besturing licht aan voelt en en direct reageert.
Dat doet de witcher 3 gewoon niet. Dat men daar aan gewent is geraak wil niet zeggen dat er geen issue is. Als je gewent bent aan strontlucht op het platteland wil toch ook niet zeggen dat het opeens niet meer stinkt omdat je er al een tijdje in rond loopt ?
Als iemand je vertelt van "He Kees is wel moeilijk maar als je hem beter leert kennen dan valt hij reuze mee" met andere woorden "Het is een klootzak maar je went eraan " exact zo met de controls. Zo blind over het spel dat men het of niet ziet of wilt inzien
Welk test team heeft dit door de vingers laten lopen ? Het is jammer aan 1 kant want ik was meer dan een jaar gehyped om nu al weer het spel te moeten door verkopen. Ik kan er niet mee overweg. Die rare overgangen van lopen en rennen en de onlogische mapping van nog harder rennen op een knop ?????
Gewoon niet alles op 1 stick rammen en dan vloeiende overgangen maken ? Op de console voelt het aan alsof Vertical Sync ook nog is roet in het eten gooit. Als ik de stick naar voren duw, duurt het bijna 1 seconde alvorens Geralt gaat lopen. Als je de camera wat sneller wilt draaien geeft deze er nog een extra sweep achter aan zodat ik steeds achter de feiten aan loop.
Wil ik iets pakken of bekijken loop ik 6 van de 10 keer er langs, over, achter. Ik moet dan als een robot draaien, achteruit lopen om iets simpels te doen.
Aangezien bewegen een essentieel onderdeel is van het spel vind ik het echt kwalijk dat men dit heeft gedaan.
Ik gun iedereen zijn plezier dus speel ze, maar ik pas er voor. Te veel frustratie met spelen waardoor ik niet op kan gaan in het spel.