Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 56 Laatste
Acties:
  • 263.404 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:22
De laatste dagen is het nieuws over Turkije / de Koerden en IS nogal dramatisch. Als in, het is één groot drama. Ik hoor echter veel mensen zeggen dat Turkije een soort van tevredenheid met deze situatie heeft. Dat betwijfel ik, uiteindelijk is Turkije de grote verliezer. Ze hebben zichzelf in de nesten gewerkt door alles te steunen wat Assad bevocht. Ze worden er nu nog op aangekeken dat ze destijds IS strijders hebben geholpen (terwijl de halve wereld toen vond dat we alle middelen tegen Assad mochten gebruiken).

De situatie nu is echter zo dat ze moeten kiezen tussen: 1) IS helpen en een hele nare buur en ruzie met de NAVO hebben, 2) IS bestrijden en de regio in chaos storten waar sowieso andere partijen dan Turkije en/of IS het sterkst uit zullen komen (ofwel de PKK ofwel Al Nusra ofwel Ba'ath/Assad), 3) Niets doen en daarop aangekeken worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 08-10-2014 13:03 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Makkelijk schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:58:
Ze worden er nu nog op aangekeken dat ze destijds IS strijders hebben geholpen (terwijl de halve wereld toen vond dat we alle middelen tegen Assad mochten gebruiken).

De situatie nu is echter zo dat ze moeten kiezen tussen: 1) IS helpen en een hele nare buur en ruzie met de NAVO hebben
Zie je niet het dit een keuze is die je niet kunt valideren met "de halve wereld toen vond dat we alle middelen tegen Assad mochten gebruiken" en dat bijvoorbeeld die steun nu nog steeds direct of indirect doorgaat? Ophef tegen wat IS beweert voor te staan is wijdverspreid, redelijk unaniem en overstijgt met uitzondering van wat extreme meningen de ophef over Assad (daarbij sluit het één het ander niet uit). De kern is: IS helpen of als instrument gebruiken voor je belangen is een bizarre keus in de algemeen geldende opinie en één die onschuldige slachtoffers maakt.
2) IS bestrijden en de regio in chaos storten waar sowieso andere partijen dan Turkije en/of IS het sterkst uit zullen komen (ofwel de PKK ofwel Al Nusra ofwel Ba'ath/Assad)
Ik kan er daar nog wel één aan toevoegen: klik.
Ik zie niet in hoe Turkije direct bedreigt wordt door dit scenario. De dreiging van de Koerden zoals Turkije die ziet is nooit weggeweest en het is bekend hoe Turkije hier over denkt en hier mee omgaat. Aan de ene kant dit scenario stimuleren en aan de andere kant waarschuwen voor de gevaren die dit meebrengt is hypocriet.
3) Niets doen en daarop aangekeken worden.
Tja, you reap what you sow.

Overigens ben ik niet anti-Turkije of anti-Turks. Wel vind ik de motieven van Erdogan twijfelachtig en zie ik in hem een niet positieve kracht achter de schermen en vind ik zijn belangen een akelige mix van economische en religieuze motieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 23:10:
[...]
Met diezelfde bril op lijkt het mij ook hoogst onwaarschijnlijk dat IS de fout gaat maken Turkije aan te vallen.
IS ging toch het hele Midden-Oosten en vervolgens de hele wereld veroveren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:55

arie_papa

Running on Ubuntu

Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:01:
[...]
IS ging toch het hele Midden-Oosten en vervolgens de hele wereld veroveren? :)
Ja, dat is wel het plan volgens mij

Afbeeldingslocatie: http://pullzone1.atlas.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/06/is.jpeg

[ Voor 11% gewijzigd door arie_papa op 08-10-2014 16:24 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 15:19
Zorgwekkend dat Turkije zich afzijdig houdt, terwijl de halve Arabische wereld wel actief participeert in de bestrijding van IS. Ik snap dat ze het niet zo hebben op Koerden, maar wellicht kunnen ze nu meteen regelen dat het gebied tussen Syrie/Irak en Turkije Koerdistan wordt. Als land is het een stuk minder listig dan als rebellenbeweging lijkt me.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Uit: atlas voor de Islamofoob ;)
NiGeLaToR schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:28:
Ik snap dat ze het niet zo hebben op Koerden, maar wellicht kunnen ze nu meteen regelen dat het gebied tussen Syrie/Irak en Turkije Koerdistan wordt. Als land is het een stuk minder listig dan als rebellenbeweging lijkt me.
Klopt en vanuit een humanitair standpunt heb je gelijk.
Vanuit een geopolitiek standpunt komt er dan echter gekoppeld aan die soevereiniteit ook de controle over energie en doorgangen voor transport in hun handen. Iets wat vele belangen in de regio schaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

NiGeLaToR schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:28:
Zorgwekkend dat Turkije zich afzijdig houdt, terwijl de halve Arabische wereld wel actief participeert in de bestrijding van IS. Ik snap dat ze het niet zo hebben op Koerden, maar wellicht kunnen ze nu meteen regelen dat het gebied tussen Syrie/Irak en Turkije Koerdistan wordt. Als land is het een stuk minder listig dan als rebellenbeweging lijkt me.
Nou hoorde ik dat Turkije gewoon een aantal eisen heeft die niet bij de VS gelden. Bv de al 4 jaar durende oorlog van Assad (Assad moet weg) en de overige problemen zoals 1.5 miljoen vluchtelingen en een af en toe verdwaalde raket.
Wat de NAVO nu doet en wil is met F16's de problemen oplossen maar Turkije heeft wel een punt dat je zo wel beperkte oplossingen voor beperkte problemen opbrengt.

Dus ja, je grens dichtzetten en kijken hoe je 2 of 3 vijanden elkaar afmaken (koerden, Assad, IS) is vanuit die hoek bekeken nog best logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Delerium schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 18:46:
[...]

Nou hoorde ik dat Turkije gewoon een aantal eisen heeft die niet bij de VS gelden. Bv de al 4 jaar durende oorlog van Assad (Assad moet weg) en de overige problemen zoals 1.5 miljoen vluchtelingen en een af en toe verdwaalde raket.
Wat de NAVO nu doet en wil is met F16's de problemen oplossen maar Turkije heeft wel een punt dat je zo wel beperkte oplossingen voor beperkte problemen opbrengt.

Dus ja, je grens dichtzetten en kijken hoe je 2 of 3 vijanden elkaar afmaken (koerden, Assad, IS) is vanuit die hoek bekeken nog best logisch.
Daarom turkije de helft van onze PzH2000's (57 in reserve, 18 soort van klaar voor de strijd) cadeau doen, de rest oplappen en daar aan de grens opstellen. 2 dagen, paar miljoen aan shells beschikbaar gesteld door het midden-oosten of USA en ISIS is een paar duizend man minder sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:42:
Daarom turkije de helft van onze PzH2000's (57 in reserve, 18 soort van klaar voor de strijd) cadeau doen, de rest oplappen en daar aan de grens opstellen. 2 dagen, paar miljoen aan shells beschikbaar gesteld door het midden-oosten of USA en ISIS is een paar duizend man minder sterk.
En dat lost het wel op? Dat je een merendeel aan burgerslachtoffers maakt op die manier is van secundair belang?

Las ergens dat een generaal van het Pentagon zei dat de oorlog wel 30 jaar kan gaan duren. En er dan achter komen zoals net zoals in Vietnam of Afghanistan dat zo'n oorlog niet te winnen valt tenzij je dusdanig genocide pleegt dat er bijna niemand over meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:11:
Las ergens dat een generaal van het Pentagon zei dat de oorlog wel 30 jaar kan gaan duren.
Ex-generaal met, surprise surprise, opnieuw een net geschreven boek wat op het punt staat uit te komen.
Zijn (anti-Obama) kritiek bestaat dan ook uit het niet eerder volgen van een hardliner beleid, het niet bewapenen van gematigde Syrische rebellen en omverwerpen van het Assad regime, terugtrekking van het Amerikaanse leger uit Irak en het 'geen boots on the ground' beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:11:
[...]

En dat lost het wel op? Dat je een merendeel aan burgerslachtoffers maakt op die manier is van secundair belang?

Las ergens dat een generaal van het Pentagon zei dat de oorlog wel 30 jaar kan gaan duren. En er dan achter komen zoals net zoals in Vietnam of Afghanistan dat zo'n oorlog niet te winnen valt tenzij je dusdanig genocide pleegt dat er bijna niemand over meer is.
Weet je wat een PzH2000 is? De te kloppen SPG. Heeft een bereik van >40km dus op de meter accuraat schieten op een paar KM afstand is geen enkel probleem. En ja ISIS extremisten zijn burgers, maar hoe meer slachtoffers hoe beter :) Zij willen iedereen die niet voor hun is doden op barbaarse manieren, ik hoop dat iedereen die niet voor hun is hun dood wil :P

Probleem is vooral dat het nu van een soort te laat is want je schiet de stad in puin. Als die dingen er 1 week terug stonden was er nu een hoop ongedierte minder zonder YPG slachtoffers en Kobani was dan nagenoeg ongeschonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:21:
[...]

Weet je wat een PzH2000 is? De te kloppen SPG. Heeft een bereik van >40km dus op de meter accuraat schieten op een paar KM afstand is geen enkel probleem. En ja ISIS extremisten zijn burgers, maar hoe meer slachtoffers hoe beter :) Zij willen iedereen die niet voor hun is doden op barbaarse manieren, ik hoop dat iedereen die niet voor hun is hun dood wil :P

Probleem is vooral dat het nu van een soort te laat is want je schiet de stad in puin. Als die dingen er 1 week terug stonden was er nu een hoop ongedierte minder zonder YPG slachtoffers en Kobani was dan nagenoeg ongeschonden.
Het is niet zo eenvoudig:
-het is geen oliegebied, dus niet zo interessant (jammer genoeg speelt dat mee)
-het is Syrië, waar slechts een aantal landen willen ingrijpen
-als Turkije er niet wil ingrijpen, dan moet (mag?) een klein Europees land ook niet ingrijpen vanop hun grondgebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Hoe staat het eigenlijk met het Syrische leger?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:00:
[...]
Het is niet zo eenvoudig:
-het is Syrië, waar slechts een aantal landen willen ingrijpen
-als Turkije er niet wil ingrijpen, dan moet (mag?) een klein Europees land ook niet ingrijpen vanop hun grondgebied
Daarom Turkije paaien met 30 stuks geile arty. Die dingen staan hier toch maar stof te happen. Ik weet het. Wishfull thinking.
Nog nieuws uit kobani?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:00:
Niet helemaal correct: het is van groot geopolitiek strategisch belang vanwege transport corridors
Turkije heeft al een tijdje geleden aangegeven dit niet toe te staan en blijft bij dit standpunt.
Yup, ik gok van wel.
Nog nieuws uit kobani?
Strijd gaat door, naar Koerdische schatting nog zo'n 1000-3000 ongewapende burgers in de stad, rest is gewapend maar aan de verliezende hand. Berichten spreken van zo'n 40% van de stad in handen van IS waaronder een aantal gebouwen van waaruit de Koerden de strijd coördineerde. Koerdische twitter accounts spreken steeds vaker van bijna een complete omsingeling en het zich doodvechten.

Airstrikes zijn niet meer effectief vanwege tactische problemen en het feit dat IS zich effectief verspreid bij nadering van vliegtuigen.

Verder berichten over opnieuw het tegenhouden van versterkingen aan de Turkse grens en genocide door IS in de omliggende gebieden van Kobani. Tenslotte melden Turkse bronnen de vrijlating van Abu Hanzala, één van de spirituele leiders van IS al zou dit nog onderdeel kunnen zijn van de ruil met de eerder genoemde Turkse gijzelaars.

edit:
IS heeft ondertussen ook Abu Ghraib bereikt, een buitenwijk ten westen van Bagdad. Dit brengt Bagdad en met name Baghdad International Airport in range van IS artillery.

[ Voor 4% gewijzigd door djengizz op 10-10-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:35:
Ex-generaal met, surprise surprise, opnieuw een net geschreven boek wat op het punt staat uit te komen.
Je impliceert dat hij puur een marketingpraatje houdt en geen inzicht toont op jarenlange ervaring? Wat denk jij dan? Dat het over een paar jaar over is en dat ISIS dan niet meer bestaat?

Je kan je ook afvragen waarom er niet wordt samengewerkt met Assad en Iran want dat zijn de troepen die de kennis en kunde om ISIS goed aan te pakken. Want ondanks dat het een stelletje wilden lijken zijn ze miltair strategisch wel degelijk sluw.
Maar dat wordt niet gedaan is dus een gemiste kans om ISIS zo snel mogelijk aan te pakken. Of vinden ze het belangrijker dat Assad en Iran aangepakt worden dan ISIS te bestrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 20:46:
Je impliceert dat hij puur een marketingpraatje houdt en geen inzicht toont op jarenlange ervaring? Wat denk jij dan? Dat het over een paar jaar over is en dat ISIS dan niet meer bestaat?
Ik impliceer niks, ik stel vast dat deze man voordeel heeft bij het soort alarmisme wat hij bezigt. Ook denk ik dat een serieuze militaire missie IS ondanks hun successen redelijk snel kan vernietigen als IS inderdaad de organisatie is die ze beweren te zijn in aantallen en verspreiding. Wat hier voor in de plaats komt en of het reëel is om zo'n effort van de grond te krijgen is een tweede.
Want ondanks dat het een stelletje wilden lijken zijn ze miltair strategisch wel degelijk sluw.
Ik vraag me een hoop af en insinueer niet zoveel en heb al een aantal keer gezegd dat ik geen bewijs heb voor sturing. Wel is hun tactiek en deels moderne oorlogsvoering op sommige gebieden a-typisch voor dit soort groeperingen en dit puur als vaststelling.
Of vinden ze het belangrijker dat Assad en Iran aangepakt worden dan ISIS te bestrijden?
Als je m'n berichten hebt gelezen over geopolitiek dan kun je vanuit die optiek inderdaad vaststellen dat Assad, Iran, Irak (Irak is geopolitiek gezien veel minder een zooitje dan organisatorisch) en Rusland 'dwarsliggen' waar het de belangen van Turkije, SA, Qatar en de VS aan gaan. De Koerden zitten in feite alle belangen dwars. Dit zijn vaststellingen en niet zozeer insinuaties al kun je wel degelijk concluderen dat IS consequent de belangen van Turkije, Qatar en SA heeft bevoordeeld en opnieuw een zeer a-typische geopolitieke focus heeft voor een religieuze sekte zoals ze zich profileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Maar wat moet ik van deze foto maken eigenlijk ?
Afbeeldingslocatie: http://www.upload.ee/image/4279384/kerry-assad.jpg

Kerry: Hey gast, onze bondgenoten en handelspartners willen graag wat olie en gas exporteren door een pijplijntje die door je land gaat. Wat denk je ervan.
Assad: Nee, het zou mijn land verwikkelen in teveel buitenlandse belangen.
Kerry: Zeker weten?
Assad: Ja
Kerry: Krijg je spijt van kerel. En je land ook.

[ Voor 24% gewijzigd door Kain_niaK op 10-10-2014 22:19 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43

unclero

MB EQA ftw \o/

eL_Jay schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:41:
Daarom Turkije paaien met 30 stuks geile arty. Die dingen staan hier toch maar stof te happen. Ik weet het. Wishfull thinking.
Ze hoeven niet de afgeragde occasiontjes van een rats-kuch-en-bonen-leger.
Ze hebben zelf genoeg van dat spul ;).

Ze maken het ook nog zelf (ja, ik weet, de T-155 is eigenlijk een in licentie gebouwde Samsung K9), en dat heeft vooral te maken met het overheidsbeleid dat defensie-uitgaven voor een bepaald percentage in Turkije zelf uitgegeven moeten worden. Daarom gaan ze zodadelijk ook zelf de JSF bouwen, terwijl die van Nederland uit Italië komen. Daar kan Nederland nog wel wat van leren, maar dat is een andere discussie :P.

Daarnaast waren de Turken ook de eersten die artillerie tot een instrumenteel onderdeel van de krijgstactiek maakten. En verder herdenkt men in Australië en Nieuw-Zeeland ieder jaar nog dat het gebruik van zware artillerie prima aan de Turken is toe te vertrouwen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:03:
Ik impliceer niks, ik stel vast dat deze man voordeel heeft bij het soort alarmisme wat hij bezigt.
Je verwijt hem opportunisme dus. Ook een negatieve connotatie om hem als bron ongeloofwaardig te laten lijken. Maar als de beste man een boek erover heeft geschreven zal hij toch wel redelijk wat research gedaan hebben en als dit dan een van zijn conclusies is lijkt me dat op zijn minst interessant om eens nader te bestuderen.
Ook denk ik dat een serieuze militaire missie IS ondanks hun successen redelijk snel kan vernietigen als IS inderdaad de organisatie is die ze beweren te zijn in aantallen en verspreiding. Wat hier voor in de plaats komt en of het reëel is om zo'n effort van de grond te krijgen is een tweede.
Ze hadden al veel eerder veel betere kansen om serieuze aanvallen te plegen. Maar als je net zo doet alsof je het niet door hebt dan kan je duidelijk stellen dat er een alternatief motief achter zit. Wat dat dan precies is lijkt lastig omdat je dan buiten de lijntjes denkt en dat is uiteraard zeer verdacht.
Ik vraag me een hoop af en insinueer niet zoveel en heb al een aantal keer gezegd dat ik geen bewijs heb voor sturing. Wel is hun tactiek en deels moderne oorlogsvoering op sommige gebieden a-typisch voor dit soort groeperingen en dit puur als vaststelling.
Als je alles van zoveel mogelijk bronnen naast elkaar legt dan mag je wel stellen dat ISIS niet zomaar een islamitisch breiclubje is dat met een nieuw dingetje begonnen is.
Als je naar soortgelijke conflicten kijkt dan mag je vaststellen dat de boel zoveel mogelijk onder controle krijgen een behoorlijke klus is waarvan het resultaat erg afhangt of de lokale bevolking meewerkt of niet. Laat dat nou net een van de zorgpunten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 23:57:
Je verwijt hem opportunisme dus. Ook een negatieve connotatie om hem als bron ongeloofwaardig te laten lijken. Maar als de beste man een boek erover heeft geschreven zal hij toch wel redelijk wat research gedaan hebben en als dit dan een van zijn conclusies is lijkt me dat op zijn minst interessant om eens nader te bestuderen.
Beter leren lezen, ik verwijt hem niks in die quote. Maar als je hem dan echt hem wilt bespreken voordat zijn boek uit is (en ik begrijp wel waarom gezien jouw eigenschap overal samenzweringen te willen zien gecombineerd met de waarschijnlijke inhoud van zijn boek) wil ik wel een voorzet doen.
Niet alleen roept hij dat het 30 jaar gaat duren ook zegt hij:
“I think we’re looking at kind of a 30-year war,” he says, one that will have to extend beyond Islamic State to include emerging threats in Nigeria, Somalia, Yemen, Libya and elsewhere.
Dit soort warmongering is nu eenmaal niet mijn ding en noem ik misleidend alarmisme. Niet alleen dat, hij is een opportunist die verwijten maakt aan het systeem en de fouten die hij deels zelf gecreëerd heeft als beleidsmaker en o.a. hoofd van de CIA. Daarbij dus het feit dat zijn nieuwe boek eraan zit te komen maakt mij op zijn zachts gezegd sceptisch over zijn waarschuwende boodschap. Voor mij dus heel wat minder interessant leesvoer dan wellicht voor jou. Anyway, hier alvast wat reviews.
Ze hadden al veel eerder veel betere kansen om serieuze aanvallen te plegen. Maar als je net zo doet alsof je het niet door hebt dan kan je duidelijk stellen dat er een alternatief motief achter zit. Wat dat dan precies is lijkt lastig omdat je dan buiten de lijntjes denkt en dat is uiteraard zeer verdacht.
Buiten de lijntjes denken is niet verdacht, altijd denken in alternatieve motieven en samenzweringen is onrealistisch.
Als je alles van zoveel mogelijk bronnen naast elkaar legt dan mag je wel stellen dat ISIS niet zomaar een islamitisch breiclubje is dat met een nieuw dingetje begonnen is.
Als je naar soortgelijke conflicten kijkt dan mag je vaststellen dat de boel zoveel mogelijk onder controle krijgen een behoorlijke klus is waarvan het resultaat erg afhangt of de lokale bevolking meewerkt of niet. Laat dat nou net een van de zorgpunten zijn.
Tja, jouw bronnen zijn de mijne niet en waar ik maar blijf roepen dat ik geen sturing aan kan tonen en vooral waarnemingen maak met een geopolitieke bril wil jij juist zaken insinueren, groepsmanipulatie aantonen en meer validatie zoeken voor theorieën die jij al als waarheid hebt aangenomen. Zaken 'vaststellen' waar ik geen bewijs voor zie en die voor mij zelfs vergezocht en verwerpelijk zijn. Jouw logica is duidelijk niet de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:45:
Beter leren lezen, ik verwijt hem niks in die quote.
Daar denk ik anders over. Feit blijft dat de man toch wel wat meer inzicht heeft dan de gemiddelde tweaker. Of ben je het daar ook niet mee eens?
Maar als je hem dan echt hem wilt bespreken voordat zijn boek uit is (en ik begrijp wel waarom gezien jouw eigenschap overal samenzweringen te willen zien gecombineerd met de waarschijnlijke inhoud van zijn boek) wil ik wel een voorzet doen.
Is dat nou nodig, het alu-hoedjes excuus?
Dit soort warmongering is nu eenmaal niet mijn ding en noem ik misleidend alarmisme. Niet alleen dat, hij is een opportunist die verwijten maakt aan het systeem en de fouten die hij deels zelf gecreëerd heeft als beleidsmaker en o.a. hoofd van de CIA. Daarbij dus het feit dat zijn nieuwe boek eraan zit te komen maakt mij op zijn zachts gezegd sceptisch over zijn waarschuwende boodschap.
Als iemand fouten heeft gemaakt dan weet die misschien ook hoe die ze weer op kan lossen?
Buiten de lijntjes denken is niet verdacht, altijd denken in alternatieve motieven en samenzweringen is onrealistisch.
Another cheep shot.
Tja, jouw bronnen zijn de mijne niet en waar ik maar blijf roepen dat ik geen sturing aan kan tonen en vooral waarnemingen maak met een geopolitieke bril wil jij juist zaken insinueren, groepsmanipulatie aantonen en meer validatie zoeken voor theorieën die jij al als waarheid hebt aangenomen. Zaken 'vaststellen' waar ik geen bewijs voor zie en die voor mij zelfs vergezocht en verwerpelijk zijn. Jouw logica is duidelijk niet de mijne.
Lets agree to disagree?

Er zijn ook Nederlanders die meevechten met de Koerden.
https://twitter.com/KoerdenNL/status/520328498632986624

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

unclero schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:58:
Ze hoeven niet de afgeragde occasiontjes van een rats-kuch-en-bonen-leger.
Ze hebben zelf genoeg van dat spul ;).
[video]
Ze maken het ook nog zelf (ja, ik weet, de T-155 is eigenlijk een in licentie gebouwde Samsung K9), en dat heeft vooral te maken met het overheidsbeleid dat defensie-uitgaven voor een bepaald percentage in Turkije zelf uitgegeven moeten worden. Daarom gaan ze zodadelijk ook zelf de JSF bouwen, terwijl die van Nederland uit Italië komen. Daar kan Nederland nog wel wat van leren, maar dat is een andere discussie :P.

Daarnaast waren de Turken ook de eersten die artillerie tot een instrumenteel onderdeel van de krijgstactiek maakten. En verder herdenkt men in Australië en Nieuw-Zeeland ieder jaar nog dat het gebruik van zware artillerie prima aan de Turken is toe te vertrouwen.
Nou niet alle eer aan de Turken geven. ;)
Ja ze zijn al eeuwenlang fanatiek fan van met name grote artilleriestukken. Deze werden alleen steevast geïmporteerd uit Europa. Of het nou de Venetiaanse kanonnen waren welke de muur van Constinopel sloopten of de Krupp en Rheinmetall stukken bij gallipoli. Verder was het door de Duitsers getrainde Ottomaanse leger bijzonder effectief. Veel meer dan ze normaal word toegeschreven.

Oh en ik wil mijn vraagtekens zetten of het nou zo goed is om je eigen F35's te bouwen. Je neemt namelijk de F35 in gebruik maar dat is een ander verhaal. Het is in ieder geval beter dan door de Italianen. :P

@ djengizz:
Beter laat dan nooit. Het was druk de laatste dagen.
IS zit in Turkije. Dat kan je afleiden aan een paar dingen.
Ten eerste komen al die Europese jihadisten via Turkije naar Syrië of Irak. Daar is alleen organisatie voor nodig om ze naar IS te krijgen vanuit Turkije. Zomaar op zoek gaan naar IS in Syrië lijkt mij niet verstandig zelfs als je bij de groep wilt. Ten tweede moeten de strijders getraind worden. Laatst zag ik ergens dat dit in Turkije gebeurd. Dat is al genoeg reden om aan te nemen dat IS actief is. Ten derde is de grens zo lek als een mandje. IS strijders krijgen medische zorg in Turkije en als gewonden de grens over kunnen dan kunnen strijders dat zeker. IS is goedgeorganiseerd, dat ik nu wel duidelijk. Ze hebben naast de strijdkrachten ook propaganda en je kan er vergif op innemen dat ze actief zijn in Turkse steden om te rekruteren. Rekruteerders kunnen zo aanslagplegers worden.

Dan aan de andere kant zag je de spanningen en de rellen de afgelopen dagen al. Turkije zit muurvast tussen twee vuren. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 01:48:
@ djengizz:
Beter laat dan nooit. Het was druk de laatste dagen.
IS zit in Turkije. Dat kan je afleiden aan een paar dingen.
Ten eerste komen al die Europese jihadisten via Turkije naar Syrië of Irak. Daar is alleen organisatie voor nodig om ze naar IS te krijgen vanuit Turkije. Zomaar op zoek gaan naar IS in Syrië lijkt mij niet verstandig zelfs als je bij de groep wilt. Ten tweede moeten de strijders getraind worden. Laatst zag ik ergens dat dit in Turkije gebeurd. Dat is al genoeg reden om aan te nemen dat IS actief is. Ten derde is de grens zo lek als een mandje. IS strijders krijgen medische zorg in Turkije en als gewonden de grens over kunnen dan kunnen strijders dat zeker. IS is goedgeorganiseerd, dat ik nu wel duidelijk. Ze hebben naast de strijdkrachten ook propaganda en je kan er vergif op innemen dat ze actief zijn in Turkse steden om te rekruteren. Rekruteerders kunnen zo aanslagplegers worden.

Dan aan de andere kant zag je de spanningen en de rellen de afgelopen dagen al. Turkije zit muurvast tussen twee vuren. :/
Oh, en op die manier geef ik je ook helemaal gelijk: IS zit in Turkije.
Vraag is hoe groot de kans is dat ze zich tegen Turkije keren en daaraan gekoppeld de kans dat Turkije zich tegen IS keert.

Overigens denk ik dat het mee valt met de rekruteerders en dat het vooral doorvoerhaven is (de filmpjes van wat verloren lijkende, druk bellende, volledig uitgedoste IS strijders in het Turkse openbaar vervoer in de grensstreek geeft dit al wel een beetje aan). Ze zullen er best zijn maar niet op al te grote schaal verwacht ik. Hetzelfde geldt voor trainingskampen, dat lijkt meer kleine schaal, opportuun en tijdelijk. IS heeft inmiddels immers zelf gebied genoeg waar ze het veel beter buiten beeld kunnen houden.

Tenslotte denk ik dat Turkije dit soort partijen (maar ook bv. een Muslim Brotherhood wat asiel schijnt te krijgen in Turkije) zeer goed in de gaten houdt en een redelijk beeld heeft wat ze doen en waar ze zitten (onderschat de MIT en hun mogelijkheden niet). Hiermee komt waarschijnlijk het vermogen ze zeer snel uit te schakelen wanneer dit nodig is. IS terroristische cellen (en die moet je anders zien dan de klassieke terroristische cel) zoals je nu ziet ontstaan in de buitenwijken van Bagdad staan ze simpelweg niet toe. Het 'feral' maken van Turks gebied, wat zo'n moderne toepasselijke term is in dit conflict, en wat een grote voorwaarde voor hun succes is gaat veel lastiger worden vanwege etnisch-culturele aspecten en een al-Qaediaanse aanpak is ze vreemd.

Maar zoals gezegd zolang ze zich vriendelijk tegenover elkaar lijken te gedragen lijkt het me een non-issue. Verder blijft het deels speculatie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrFl0ppY schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:00:
[...]

Niemand zal er een punt van maken als er een IS strijder wordt omgebracht, hier zal niemand het mee oneens zijn.
De dodelijke aanname.
Er is ontzettend veel steun voor IS in de islamitische gemeenschappen. En er is nóg meer steun voor de idealen waar IS zich voor inzet. Die steun is er ook onder Europese moslims.

Enige strategie dient hier rekening mee te houden ipv uit te gaan van het best case scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je hebt vast en zeker een betrouwbare, onafhankelijke bron voor die claims, of is het weer het standaard cirkeltje van jouw aannames en angstdromen over wat moslims denken of zouden moeten denken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maanden geleden al in het nieuws:
ISIL planning jihad for Turkey.

Documents seized in police raids in six Turkish cities indicate that the "Islamic State of Iraq and the Levant" (ISIL) seeks to declare "jihad" in Turkey...

"After the jihad of Syria, Turkey will be the next target. We will conquer Istanbul, God willing," Bayancuk says in one of the recordings, a video apparently shot in a camp inside Syria.

"The reciprocal statements that contain violence, declarations of jihad, threats aimed at the destruction of holy shrines, kidnappings and killings should be regarded as the pre-shocks of the approaching mass disasters," it said.

http://al-shorfa.com/en_G...res/2014/07/08/feature-02
Islamic State Grooms Chechen Fighters Against Putin

http://www.bloomberg.com/...2b40801eaca96fbefb8395933

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:09:
Je hebt vast en zeker een betrouwbare, onafhankelijke bron voor die claims, of is het weer het standaard cirkeltje van jouw aannames en angstdromen over wat moslims denken of zouden moeten denken?
Laten we het aub niet persoonlijk maken en het netjes houden. Ik zal niet ingaan op beledigende reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar staat helemaal niets in van wat jij claimt. Niets over Europese moslims, niets over moslims in het algemeen. Dit is gewoon weer het standaard riedeltje dat je al die tijd herhaald. Een bron dient de conclusies te onderbouwen, niet de start van tendentieuze en negatieve extrapolaties en verzinsels te zijn.

En nee, dat is niet persoonlijk. Dat is puur gericht tegen de mening die je anderen al jaren door de strot probeert te douwen. Onderbouw nou eens je claims ipv alleen maar wat te roepen.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 12-10-2014 13:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:18:
Daar staat helemaal niets in van wat jij claimt. Niets over Europese moslims, niets over moslims in het algemeen. Dit is gewoon weer het standaard riedeltje dat je al die tijd herhaald. Een bron dient de conclusies te onderbouwen, niet de start van tendentieuze en negatieve extrapolaties en verzinsels te zijn.
Die berichten dienden niet als onderbouwing, maar staan op zichzelf. Vandaar dat ze ook in een andere post staan. Achtergrondinfo over de situatie met Turkije, en aangezien dit maanden geleden al verteld was door IS, kun je de situatie van nu in een ander licht bekijken. Turkije is een doelwit voor IS.
En nee, dat is niet persoonlijk. Dat is puur gericht tegen de mening die je anderen al jaren door de strot probeert te douwen. Onderbouw nou eens je claims ipv alleen maar wat te roepen.
Wederom, je maakt het te persoonlijk. Ik reageer daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je hebt dus geen bron, het is alleen je eigen angstdroom. De worst-case scenario is als we plannen en beleid op dergelijke verzinsels gaan baseren.

Doen alsof je alleen maar die overtuigende en onafhankelijke bron niet plaatst omdat er geen alsjeblieft wordt gezegd, tja.

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 12-10-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:33:
Je hebt dus geen bron, het is alleen je eigen angstdroom. De worst-case scenario is als we plannen en beleid op dergelijke verzinsels gaan baseren.

Doen alsof je alleen maar die overtuigende en onafhankelijke bron niet plaatst omdat er geen alsjeblieft wordt gezegd, tja.
<knip>

Inhoudelijk reageren graag.

Hij heeft wel degelijk een punt. Ook in Europa is er steun voor ISIS en hun jihaad. Er zijn zelfs mensen die mee helpen vechten. Of ze luisteren naar ingevlogen extremistische imams die hun vrije gang mogen gaan in de moskeeën. Bij demonstraties worden dan ook zwarte jihaad vlaggen getoond. Dat deze groep qua grootte wel meevalt is moeilijk te meten. Wat wel van belang is dat de AIVD goed moet toezien dat degenen die over de grens heengaan om geweld te gebruiken op tijd gestopt worden zodat ze geen gekke dingen gaan doen. Daar hebben ze ook extra budget voor gekregen, dus er wordt wel degelijk rekening mee gehouden.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 13-10-2014 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Je moet ook kijken naar de andere persoon, tweaklol heeft ook een geschiedenis van ononderbouwd haatzaaien etc.
Hij heeft wel degelijk een punt. Ook in Europa is er steun voor ISIS en hun jihaad. Er zijn zelfs mensen die mee helpen vechten.
Het gaat hier vermoedelijk over de massaliteit van de steun, je hebt altijd mafkezen en daar kan je niets mee doen. Tweaklol claimt dat je wel rekening moet houden met die mafkezen, dan mag hij daarvoor best een onderbouwing geven waarom in dit geval wel?
Wat wel van belang is dat de AIVD goed moet toezien dat degenen die over de grens heengaan om geweld te gebruiken op tijd gestopt worden zodat ze geen gekke dingen gaan doen. Daar hebben ze ook extra budget voor gekregen, dus er wordt wel degelijk rekening mee gehouden.
Dat blijf ik nog steeds gestoorde maatregelen vinden. Iedereen die naar Israel ging om te vechten werd geen strobreed in de weg gelegd, iedereen die naar een ander oord gaat om te vechten wordt geen strobreed in de weg gelegd.
En de persoon die echt voor IS wil vechten die houd je niet tegen (die gaat gewoon via 5 landen als je niet direct mag vliegen).

Het enige wat de AIVD doet is voor de buhne spelen...
Ik heb zelf met dit soort dingen meer zoiets van (als we deze kant op willen) : Huur een vliegtuig (of meerdere vliegtuigen) laat de mafketels gratis instappen op voorwaarde dat ze hun paspoort inleveren en wens ze een goed vervolg van hun leven.

[ Voor 2% gewijzigd door Ramzzz op 13-10-2014 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:03:
[...]

Je moet ook kijken naar de andere persoon, tweaklol heeft ook een geschiedenis van ononderbouwd haatzaaien etc.
Hou toch op met die persoonlijke aanvallen en leugens. Dit gaat niet over mij, probeer dat eens zo te houden.
Het gaat hier vermoedelijk over de massaliteit van de steun, je hebt altijd mafkezen en daar kan je niets mee doen. Tweaklol claimt dat je wel rekening moet houden met die mafkezen, dan mag hij daarvoor best een onderbouwing geven waarom in dit geval wel?
Jihadisten zijn geen onvoorspelbare mafkezen met een psychische stoornis waar je geen rekening mee kunt houden.

De mate van steun moet bespreekbaar zijn. Jihad is een belangrijk concept in de islam.
Hieruit volgt dat de omvang van de steun ervoor eveneens geen onbeduidend detail is, maar een belangrijk gegeven. Dit zou een uitgangspunt moeten zijn voor iedere effectieve strategie en vorm van beleid.

Hieruit volgt dat "IS" al in Turkije zit, evenals de omringende landen in die regio. Ze zitten in de steden die nog moeten vallen. Ze noemen zich alleen geen "IS" omdat "IS" het kalifaat is en ze daar nog niet bij aangesloten zijn. Het zijn moslims die jihad goed vinden en een kalifaat willen, maar omdat ze niet bij "IS" zitten, en men zich blind staart op "IS" als het probleem, hebben ze vrij spel. De steun is er desalniettemin in dusdanige mate dat ze landen in oorlog kunnen storten. Ook Europese landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:58:
De mate van steun moet bespreekbaar zijn. Jihad is een belangrijk concept in de islam.
Hieruit volgt dat de omvang van de steun ervoor eveneens geen onbeduidend detail is, maar een belangrijk gegeven. Dit zou een uitgangspunt moeten zijn voor iedere effectieve strategie en vorm van beleid.

Hieruit volgt dat "IS" al in Turkije zit, evenals de omringende landen in die regio. Ze zitten in de steden die nog moeten vallen. Ze noemen zich alleen geen "IS" omdat "IS" het kalifaat is en ze daar nog niet bij aangesloten zijn. Het zijn moslims die jihad goed vinden en een kalifaat willen, maar omdat ze niet bij "IS" zitten, en men zich blind staart op "IS" als het probleem, hebben ze vrij spel. De steun is er desalniettemin in dusdanige mate dat ze landen in oorlog kunnen storten. Ook Europese landen.
Hoe moet circa 2.000 man in Nederland in staat zijn Nederland in een oorlog te kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:02:
[...]

De dodelijke aanname.
Er is ontzettend veel steun voor IS in de islamitische gemeenschappen.
Nee, dat is er niet. In Nederland wordt het aantal radicale salafisten wat in potentie geweld zou kunnen gebruiken op de 3.000 geschat. Echter, die 3.000 salafisten sympathiseren niet direct of indirect met IS.
En er is nóg meer steun voor de idealen waar IS zich voor inzet. Die steun is er ook onder Europese moslims.
Integendeel; de afgelopen maanden hebben talloze groeperingen van moslims zich expliciet uitgesproken tegen IS. Zelfs als Al Qaida heeft dat gedaan. Niet dat daar nu veel waarde aan gehecht moet worden, maar het geeft te denken.

Propagandapraatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:58:
[...]
Dan heb je het over het ruimere begrip Jihad waarvan de interpretatie zoals IS die hanteert slechts door een zeer minieme minderheid gedragen wordt.

Bewuste misrepresentatie dat kan ik toch echt niet anders noemen als haatzaaien / liegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xa!pt schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:04:
[...]

Hoe moet circa 2.000 man in Nederland in staat zijn Nederland in een oorlog te kunnen storten?
Zijn we niet al in oorlog met IS?
Officieel wordt het nog niet gezegd nee. Maar zo vergezocht als je het wil doen voorkomen is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Tweaklol is al langer bezig met de propagandapraatjes waar nauwelijks of geen onderbouwing voor geleverd wordt. Moslims bij voorbaat wegzetten als potentiële terroristen die vroeg of laat IS zullen steunen en tot die tijd in het geheim op zolder met een radiootje snode plannen smeden om het westen omver te helpen. Dat zijn complottheorieën die alleen maar voort kunnen bestaan als er genoeg angst wordt gezaaid.

En als er inhoudelijk wordt gereageerd krijg je geen reactie terug of wordt het afgedaan als wegkijken en wat dies meer zij.
Hij heeft wel degelijk een punt. Ook in Europa is er steun voor ISIS en hun jihaad. Er zijn zelfs mensen die mee helpen vechten. Of ze luisteren naar ingevlogen extremistische imams die hun vrije gang mogen gaan in de moskeeën. Bij demonstraties worden dan ook zwarte jihaad vlaggen getoond. Dat deze groep qua grootte wel meevalt is moeilijk te meten.
De grootte van die groep lijkt me juist essentieel. Tweaklol beweert immers dat die groep ontzettend groot is en IS op steun van héél veel moslims kan rekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ramzzz op 13-10-2014 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:11:
[...]

Zijn we niet al in oorlog met IS?
Officieel wordt het nog niet gezegd nee. Maar zo vergezocht als je het wil doen voorkomen is het zeker niet.
Oorlog kun je het niet eens noemen. Maar hoe zorgen die circa 2.000 radicalen in Nederland daar precies voor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:11:
[...]

Dan heb je het over het ruimere begrip Jihad waarvan de interpretatie zoals IS die hanteert slechts door een zeer minieme minderheid gedragen wordt.
Dit soort claims worden dus al tig pagina's gemaakt zonder enige onderbouwing. Ik heb echter al bronnen gegeven die erop wijzen dat jihad voornamelijk een militaire aangelegenheid is. Wikipedia is daar heel duidelijk in.

Dat werd achteloos weggewuifd. Er zijn geen bronnen gegeven om het tegendeel aan te tonen. Er zijn persoonlijke opmerkingen geweest tegen de boodschapper, verder niets.
Bewuste misrepresentatie dat kan ik toch echt niet anders noemen als haatzaaien / liegen.
Dit is niet iets waar je over moet gokken. Dit is iets wat je moet weten voordat je mensen uit gaat maken voor haatzaaiers, en daarmee radicale moslims in bescherming neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xa!pt schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:16:
[...]

Oorlog kun je het niet eens noemen. Maar hoe zorgen die circa 2.000 radicalen in Nederland daar precies voor dan?
Welke 2.000 radicalen? Ik heb daar niks over gezegd.
Ik heb het over oorlog gehad. En we zijn zo goed als in oorlog met IS, aangezien onze straaljagers daar bombarderen. Alleen is het nog geen oorlog genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:27:
[...]

Dit soort claims worden dus al tig pagina's gemaakt zonder enige onderbouwing. Ik heb echter al bronnen gegeven die erop wijzen dat jihad voornamelijk een militaire aangelegenheid is. Wikipedia is daar heel duidelijk in.
Er is een onderscheid tussen de kleine en de grote jihad. Jij hebt het alleen over de kleine.
Dit is niet iets waar je over moet gokken. Dit is iets wat je moet weten voordat je mensen uit gaat maken voor haatzaaiers, en daarmee radicale moslims in bescherming neemt.
Jij beschuldigt moslims ervan IS te sympathiseren en dat de steun hiervoor ook in Europa epische proporties aan neemt zonder onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:30:
[...]

Welke 2.000 radicalen? Ik heb daar niks over gezegd.
Je zegt dat bepaalde moslims hier ons in een oorlog storten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xa!pt schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:35:
[...]

Er is een onderscheid tussen de kleine en de grote jihad. Jij hebt het alleen over de kleine.
Het onderscheid tussen een grote en kleine jihad is iets waar geen concensus over bestaat tussen de geleerden.
Distinction of "greater" and "lesser" jihad
In his work, The History of Baghdad, Al-Khatib al-Baghdadi, an 11th-century Islamic scholar, referenced a statement by the companion of Muhammad Jabir ibn Abd-Allah. The reference stated that Jabir said, "We have returned from the lesser jihad (al-jihad al-asghar) to the greater jihad (al-jihad al-akbar)." When asked, "What is the greater jihad?," he replied, "It is the struggle against oneself."[111][112][113] This reference gave rise to the distinguishing of two forms of jihad: "greater" and "lesser".[111]

The hadith does not appear in any of the authoritative collections, and according to the Muslim Jurist Ibn Hajar al-Asqalani, the source of the quote is unreliable:

"This saying is widespread and it is a saying by Ibrahim ibn Ablah according to Nisa'i in al-Kuna. Ghazali mentions it in the Ihya' and al-`Iraqi said that Bayhaqi related it on the authority of Jabir and said: There is weakness in its chain of transmission." Hajar al Asqalani, Tasdid al-qaws, see also Kashf al-Khafaa’ (no.1362)[114]

Nonetheless, the concept has had "enormous influence" in Islamic mysticism (Sufism).[113] Other observers have endorsed it [115][116]

In contrast, the Hanbali scholar Ibn Qayyim Al-Jawziyya did believe that "internal Jihad" is important[117] but he suggests those hadith as weak which consider "Jihad of the heart/soul" to be more important than "Jihad by the sword".[118] Contemporary Islamic scholar Abdullah Yusuf Azzam has argued the hadith is not just weak but "is in fact a false, fabricated hadith which has no basis. It is only a saying of Ibrahim Ibn Abi `Abalah, one of the Successors, and it contradicts textual evidence and reality."[119]

Some contemporary Islamists have succeeded in replacing the greater jihad, the fight against desires, with the lesser jihad, the holy war to establish, defend and extend the Islamic state.

Wikipedia: Jihad
Kortom, voornamelijk iets uit het Soefisme en van sommige islamisten.
Dat is iets heel anders dan de norm he?
Jij beschuldigt moslims ervan IS te sympathiseren en dat de steun hiervoor ook in Europa epische proporties aan neemt zonder onderbouwing.
Ik zeg dat jihad een belangrijk concept in de islam is en het onlogisch is om ervanuit te gaan dat de aanhang ervan gering is. Het probleem is het doel en de idealen ervan. Wie met zijn innerlijk strijdt om zo goed mogelijk volgens de sharia te leven en daarbij het ideaal van het kalifaat verheerlijkt, je snapt hopelijk wel dat daar een relatie ligt met het gewelddadig streven naar het kalifaat, gezien het concept jihad in dat geval beide versies (grote en kleine jihad) omvat. Wie de innerlijke jihad goed vindt, zal het concept jihad nooit verwerpen.

Dit is geen geval van "onschuldig tot het tegendeel bewezen is".
Dit is ervan uitgaan dat moslims de islam volgen, totdat het tegendeel bewezen is.
In dezelfde zin kun je ook niet stellen dat iedereen, ook theocraten, een democraat is tot het tegendeel bewezen is. Niks met schuldig te maken, men moet maar weer eens gewoon erkennen dat er verschillende ideologieën in de wereld zijn en niet iedereen Westerse idealen heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2014 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:53:
[...]

Het onderscheid tussen een grote en kleine jihad is iets waar geen concensus over bestaat tussen de geleerden.
Dat hoeft ook niet; voor de gewone moslims is dat onderscheid er wel degelijk.
Ik zeg dat jihad een belangrijk concept in de islam is en het onlogisch is om ervanuit te gaan dat de aanhang ervan gering is.
Muslim public opinion
A poll by Gallup showed that a "significant majority" of Muslim Indonesians define the term to mean "sacrificing one's life for the sake of Islam/God/a just cause" or "fighting against the opponents of Islam". In Lebanon, Kuwait, Jordan, and Morocco, the majority used the term to mean "duty toward God", a "divine duty", or a "worship of God", with no militaristic connotations.[108] The terminology is also applied to the fight for women's liberation.[109] Other responses referenced, in descending order of prevalence:

"A commitment to hard work" and "achieving one's goals in life"
"Struggling to achieve a noble cause"
"Promoting peace, harmony or cooperation, and assisting others"
"Living the principles of Islam"[110]
Het probleem is het doel en de idealen ervan.
Het probleem is dat je nu een vrij fundamentalistische interpretatie aan moslims dicteert.
Wie met zijn innerlijk strijdt om zo goed mogelijk volgens de sharia te leven en daarbij het ideaal van het kalifaat verheerlijkt, je snapt hopelijk wel dat daar een relatie ligt met het gewelddadig streven naar het kalifaat, gezien het concept jihad in dat geval beide versies (grote en kleine jihad) omvat. Wie de innerlijke jihad goed vindt, zal het concept jihad nooit verwerpen.
Jihad =/= IS.
Dit is geen geval van "onschuldig tot het tegendeel bewezen is".
Dit is ervan uitgaan dat moslims de islam volgen, totdat het tegendeel bewezen is.
De islam? Er is geen religie zo versplinterd over de islam en er is allesbehalve unanimiteit te vinden onder moslims m.b.t. concepten als de jihad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xa!pt schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:37:
[...]

Je zegt dat bepaalde moslims hier ons in een oorlog storten..
Quote mij eens waar ik dit zeg, en lees het nogmaals.
Dit is niet zwart/wit moslims hier/moslims daar. Het is één grote spaghetti.
Daarom had ik het eerder over bondgenootschappen in mijn analogie met Luxemburg. Als je doet alsof die niet bestaan (omdat je het "haatzaaiend" vindt om te doen alsof die wél bestaan) kun je de gevolgen van een paar bommen op Luxemburg ook nauwelijks inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:07:
[...]

Quote mij eens waar ik dit zeg, en lees het nogmaals.
Het zijn moslims die jihad goed vinden en een kalifaat willen, maar omdat ze niet bij "IS" zitten, en men zich blind staart op "IS" als het probleem, hebben ze vrij spel. De steun is er desalniettemin in dusdanige mate dat ze landen in oorlog kunnen storten. Ook Europese landen.
Hoe willen moslims in Nederland zorgen dat Europa, of Nederland for that matter, in een oorlog gestort wordt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xa!pt schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:06:
[...]

Dat hoeft ook niet; voor de gewone moslims is dat onderscheid er wel degelijk.
De bron stelt wat anders.
Soefisme, sommige islamisten, een paar landen.

De norm is een militaire interpretatie.
In elk geval beperkt deze interpretatie zich niet tot geringe aantallen.
Jihad =/= IS.
Exact. Het probleem is jihad. Staar je dus niet blind op IS.
De islam? Er is geen religie zo versplinterd over de islam
De islam? ;)
Mag jij het woordje wel gebruiken, maar als ik het gebruik komen er woordspelletjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xa!pt schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:09:
[...]

[...]

Hoe willen moslims in Nederland zorgen dat Europa, of Nederland for that matter, in een oorlog gestort wordt? :?
Waar lees jij iets over "moslims in Nederland"?

Daarnaast: zijn we niet al zo'n beetje in oorlog? Dus waarom doe je alsof het zo vergezocht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:12:
[...]

De bron stelt wat anders.
Soefisme, sommige islamisten, een paar landen.
Nee, de bron stelt alleen dat geleerden het er niet over eens zijn. En dat alleen in Indonesië een significante meerderheid volgens een poll de jihad interpreteert als militaristisch.
De norm is een militaire interpretatie.
In Indonesië, ja.
De islam? ;)
Mag jij het woordje wel gebruiken, maar als ik het gebruik komen er woordspelletjes?
Je stelt dat moslims de islam volgen; en onderdeel van de islam is de gewapende jihad dus zijn volgens jou moslims uit op een strijd. Dat komt simpelweg niet overeen met de mate waarin de islam versplinterd is. De onderbouwing hiervan is ook gestoeld op een fundamentalistische interpretatie van de term jihad. Leuk dat er bepaalde geleerden zijn die dit leren, maar nergens blijkt uit dat moslims er ook op die manier over denken. In Indonesië dan, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:13:
[...]

Waar lees jij iets over "moslims in Nederland"?
Het zijn moslims die jihad goed vinden en een kalifaat willen, maar omdat ze niet bij "IS" zitten, en men zich blind staart op "IS" als het probleem, hebben ze vrij spel. De steun is er desalniettemin in dusdanige mate dat ze landen in oorlog kunnen storten. Ook Europese landen.
De dodelijke aanname.
Er is ontzettend veel steun voor IS in de islamitische gemeenschappen. En er is nóg meer steun voor de idealen waar IS zich voor inzet. Die steun is er ook onder Europese moslims.
Is die steun er nu wel of niet in Nederland? En waar blijkt dat dan precies uit, dat er "ontzettend veel steun is voor IS in islamitische gemeenschappen"? In Europa. En hoe wil men Europa dan in een oorlog kunnen storten vanuit Europa? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Xa!pt op 12-10-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 02:21:
[...]

Oh, en op die manier geef ik je ook helemaal gelijk: IS zit in Turkije.
Vraag is hoe groot de kans is dat ze zich tegen Turkije keren en daaraan gekoppeld de kans dat Turkije zich tegen IS keert.

Overigens denk ik dat het mee valt met de rekruteerders en dat het vooral doorvoerhaven is (de filmpjes van wat verloren lijkende, druk bellende, volledig uitgedoste IS strijders in het Turkse openbaar vervoer in de grensstreek geeft dit al wel een beetje aan). Ze zullen er best zijn maar niet op al te grote schaal verwacht ik. Hetzelfde geldt voor trainingskampen, dat lijkt meer kleine schaal, opportuun en tijdelijk. IS heeft inmiddels immers zelf gebied genoeg waar ze het veel beter buiten beeld kunnen houden.
Ik denk dat die trainingskampen best wel eens uitgebreid kunnen worden. Syrië en Irak worden gebombardeerd. Ik zie de NAVO Turkije niet zo snel bombarderen. :P
Zo lang als de Turken niks doen is het een uitvalsbasis. Binnen Turkije zal alleen de PKK wat kunnen doen en als die iets proberen dan duikt het Turkse leger op ze. Maakt niet uit dat het doel IS is.
Tenslotte denk ik dat Turkije dit soort partijen (maar ook bv. een Muslim Brotherhood wat asiel schijnt te krijgen in Turkije) zeer goed in de gaten houdt en een redelijk beeld heeft wat ze doen en waar ze zitten (onderschat de MIT en hun mogelijkheden niet). Hiermee komt waarschijnlijk het vermogen ze zeer snel uit te schakelen wanneer dit nodig is. IS terroristische cellen (en die moet je anders zien dan de klassieke terroristische cel) zoals je nu ziet ontstaan in de buitenwijken van Bagdad staan ze simpelweg niet toe. Het 'feral' maken van Turks gebied, wat zo'n moderne toepasselijke term is in dit conflict, en wat een grote voorwaarde voor hun succes is gaat veel lastiger worden vanwege etnisch-culturele aspecten en een al-Qaediaanse aanpak is ze vreemd.
De Moslimbroeders zijn alleen even wat minder dan IS. Er zitten daar radicalen tussen en ze zijn echt niet 100% zuiver maar ze zijn echt niet de psychopaten zoals IS, Al-Qaida etc. IS is echt iets anders. Verder denk ik dat veiligheidsdiensten zwaar overschat worden. Je kan jezelf moeilijk te volgen maken als je er over nadenkt en een structuur hebt om dit te voorkomen. Als er een organisatie is die dit zou kunnen dan is het IS wel. Ze verschenen ook uit het niks in Irak tot het punt dat Obama moest toegeven dat ze hadden gefaald in de VS. Kijk als je de NSA, CIA etc te slim af kan zijn dan ben je aardig bezig. ;)

En voordat dit topic nu de volgende NSA discussie word even een cultureel-historische aanpak van het probleem waar het Midden-Oosten mee zit.

Je moet er rekening mee houden dat buiten West-Europa er heel snel veel scherpere tegenstellingen zijn tussen bevolkingsgroepen. Met afstand de belangrijkste verdienste van de 18de eeuwse verlichting was de tolerantie die eruit voortkwam. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen hoe er over andere bevolkingsgroepen word gedacht buiten ons cultuurgebied. Dat is ook iets waar we steeds tegenaan lopen als er weer discussie ontstaat over "de moslims". Je moet bedenken dat het voor hun culture achtergrond min of meer normaal is om negatief te zijn over andere bevolkingsgroepen met een andere religie. Dat was ook ooit hier zo. Zelfs in de "tolerante" 17de eeuw had je er genoeg welke andere religieuze groepen als de duivel afdeden en al die verdomde buitenlanders liever zouden zien oprotten. Oh en de buitenlanders waren toen met name veel Duitsers. Iemand moet toch de rotklusjes opknappen. (zoals naar Nederlands-Indië varen of nog erger op een slavenschip wat bijna zelfmoord was vanwege ziekten)
Wij gaan het echt niet doen. Uiteraard het perspectief van een Hollander maar het komt denk ik wel bekent voor. ;)
Wat ook hielp is dat de meeste "iedereen die geen protestant is is een duivelsaanbidder" in Dordrecht woonden. Dit soort mensen werden systematisch genegeerd in Amsterdam. Letterlijk elk jaar kwamen daar de officiële protestantse theologen en predikers met lijsten van onbehoorlijk gedrag zoals schuilkerken. Deze werden overhandigd aan de burgemeesters welke ze in een la stopten en er nooit naar keken. :+

Nu weer terug naar de 21ste eeuw. De lijn met de moslims is ook niet niet zwart/wit. Er zijn hier heel veel moslims welke het wel doorhebben wat er in West-Europa anders is en ze omarmen dit. Het is de stille meerderheid. Dit zijn ook de mensen welke je ziet protesteren bij het binnenhof. Dat zijn geen radicalen maar in dit geval Koerden welke een beroep doen op onze mensenrechten om iets te doen. Als er een groep is in het Midden-Oosten welke de westerse waarde van tolerantie omarmt heeft dan zijn het de Koerden wel. Het is niet vreemd dat ze zich verraden voelen. Ze worden ook verraden.

Uiteindelijk is de oplossing voor het Midden-Oosten denk ik dat ze deze ene waarden gaan omarmen. Daar zijn alleen decennia voor nodig. Het proces was ook langzaam in Europa en het ging met vallen en opstaan. Daarnaast hadden we nog een zeer beroemde terugval ergens in de periode 1933-1945 in een bepaald land. O-)

Het alternatief namelijk de grenzen opnieuw trekken zie ik niet snel gebeuren. Een grens hertrekken is een uitzonderlijk moeilijk punt wat je eigenlijk alleen met een oorlog kan afdwingen. Voor dit project zou je alleen even het hele Midden-Oosten moeten veroveren. Dat is misschien toch wat lastig.

Zo ben weer even uit gefilosofeerd. :P

PS:
Onderbouwing is een aantal hoorcolleges en het lezen van literatuur over dit onderwerp in verband van studie geschiedenis. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Ondertussen gaat de strijd om Kobane nog steeds door en zijn er vandaag 4 airstrikes waargenomen, 2 aan de oost kant van de stad en 2 nabij het politiebureau van waaruit IS hun aanvallen zou coördineren.
Syrische Koerden roepen Iraakse Koerden op om hun strijd te intensiveren aangezien IS zoveel resources lijkt te spenderen aan de strijd rond Kobane.

Het graf van Suleymen Shah wat volledig in IS gebied ligt en de bijbehorende Turkse beveiliging wordt nog steeds met rust gelaten en de Turkse grens nabij Kobane is nog steeds dicht.

Verder zijn de bomaanslagen in de Sjiitische wijken ten westen van Bagdad toegenomen en verschillende bronnen claimen zo'n 35 doden. Schattingen spreken van zo'n 1000 actieve IS troepen in deze westelijke buitenwijken.

Tenslotte heeft een driedubbele zelfmoord aanslag met auto's zo'n 26 Koerdische militairen (veiligheids troepen, soort van militaire politie) gedood in het noord oosten van Bagdad bij een security checkpoint. (opvallend aangezien dit niet Koerdisch gebied is en Koerden een grote minderheid zijn binnen het Iraakse leger en dit soort veiligheidstroepen).

edit:
De Moslimbroeders zijn alleen even wat minder dan IS. Er zitten daar radicalen tussen en ze zijn echt niet 100% zuiver maar ze zijn echt niet de psychopaten zoals IS, Al-Qaida etc. IS is echt iets anders.
Sommige zien in deze groep de vervanging voor het Assad regime waar het de Turkse belangen aangaat.,

[ Voor 12% gewijzigd door djengizz op 12-10-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:Dit topic loopt aardig uit de hand, met bijzonder veel niet onderbouwde aannames, die als feiten worden gepresenteerd, posts die ik nauwelijks anders kan uitleggen dan als islamofobie, en niet-inhoudelijke posts waarin 'de anderen' het gedaan hebben.

De inhoud - idealiter bestaand uit feiten - delft hier tamelijk stevig het onderspit.

Er zijn 2 mogelijkheden:

1. iedereen - en met name degenen die zich hierover zeer aangesproken zouden moeten voelen - gaat normaal bronnen aanboren en vermelden waar ze hun aannames op baseren, en niet zomaar wat roepen, en er gaat normaal worden gediscussieerd, zonder elkaar van vanalles en nogwat te betichten

of

2. het topic gaat dicht.

Gedrag van individuele posters kan aanleiding zijn voor extra maatregelen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
laatste geruchten zijn weer hoopgevend.
YPG heeft grond terug veroverd op ISIS
http://nos.nl/artikel/709...en-terrein-in-kobani.html.
Daarnaast valt tussen de regels te lezen dat ze heel erg blij zijn met de luchtaanvallen en dat ze lauter AT wapens nodig verwachten te hebben om de slag te winnen (plus ammo, eten en medicare)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
eL_Jay schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:40:
Daarnaast valt tussen de regels te lezen dat ze heel erg blij zijn met de luchtaanvallen en dat ze lauter AT wapens nodig verwachten te hebben om de slag te winnen (plus ammo, eten en medicare)
Klopt al zijn de berichten wel wat wisselend.
Zowel de YPG als IS hebben de neiging te overdrijven en IS heeft weer zijn eigen variant (zwart zou IS gebied zijn):
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/777cf5136c12f51a1c3c2a05ac60cd74.png
Wel is er dit keer een derde, Syrische bron die het verhaal van YPG en NOS lijkt te bevestigen wat hoopgevend is:
YPG advances and kills no less than 13 ISIS in EIn al-Arab

Verder zijn er meerdere bronnen die bevestigen dat IS steeds maar autobommen het YPG deel van de stad instuurt in een poging stellingen te breken die door YPG vervolgens meteen vernietigd worden met behulp van RPG's vanwege de aanname dat er in het door IS gecontroleerde deel van de stad toch geen burgers meer zouden zitten.

Laten we hopen dat de situatie zoals YPG het voorstelt klopt, in ieder geval is het aardig gezichtsverlies voor IS dat ze met zoveel middelen, zware wapens en tanks niet in staat zijn een relatief kleine groep Koerdische strijders met AK's en RPG's te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 22:14

Player1S

Probably out in the dark

eL_Jay schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:40:
AT wapens? Dus IS heeft tanks? Waarom dan niet paar A10's en/of AH64's die kant op? Die zijn veel geschikter om zulke voertuigen te vernietigen dan F18's en F16's

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Dat die tanks er zijn was al langer bewezen zie bv dit filmpje vanuit Kobane.

Ook zouden er wel degelijk Apaches en A-10's (al zijn dit er maar 'a dozen') gestuurd zijn.

De redenatie om dit niet grootschaliger in te zetten is dat A-10's gevoeliger zouden zijn voor de AA capaciteiten van IS en Syrië vanwege lagere snelheid en lagere hoogte waarop ze opereren.

Apaches zijn controversieel omdat dit erg in de buurt komt van het breken met de 'no-boots-on-the-ground' doctrine vanwege personele risico's die gepaard gaan met de inzet en het type support wat er nodig is om Apaches effectief in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:18:
Laten we hopen dat de situatie zoals YPG het voorstelt klopt, in ieder geval is het aardig gezichtsverlies voor IS dat ze met zoveel middelen, zware wapens en tanks niet in staat zijn een relatief kleine groep Koerdische strijders met AK's en RPG's te verslaan.
Je vergeet te vermelden dat ze ook vliegtuigbommen- en raketten tegen zich hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 12:00
L1nt schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:25:
[...]

AT wapens? Dus IS heeft tanks? Waarom dan niet paar A10's en/of AH64's die kant op? Die zijn veel geschikter om zulke voertuigen te vernietigen dan F18's en F16's
Omdat inzet van die wapens een veel groter risico met zich meebrengt. Ze vliegen lager en trager waardoor ze kwetsbaar zijn voor aanvallen door jachtvliegtuigen (die IS niet heeft) maar ook vuur vanaf de grond. Je hoort dus eerst air superiority af te dwingen via precisiebombardementen van Surface2Air installaties met F22/F16/F18 (en dogfights als de tegenstander ook luchtcapaciteiten heeft).

IS zou een hoop SAM wapens hebben buitgemaakt op assad en het iraakse leger. Dat ze schrik hebben voor SAM merk je aan de inzet van de F22 (nog nooit in operaties gebruikt, en door de USAF beschouwd als hun beste jet, is een stealth jet en dus erg moeilijk neer te halen in theorie). De SAM zou eerst moeten worden uitgeschakeld maar daarvoor moet wel bekend zijn waar ze zich bevinden (intelligence) waarvan het niet echt duidelijk is of de VS daarover ondertussen beschikken (2 maand geleden in ieder geval helemaal niet). Die inzet van Apaches bij Baghdad was dus ofwel een serieus risico of ze wisten dat er geen onmiddelijk gevaar was.

Hoe dan ook smijt de USAF zeker niet het volle potentieel de strijd in. De inzet van de jachtbommenwerpers is tot nu toe ook niet met veel overtuiging gebeurd. Hier en daar wordt er eens een pick-up truck of tank uitgeschakeld, dat is wat anders dan de full-blown massa bombardementen zoals we die zagen in bv de golfoorlogen. Of dat komt door een groot gebrek aan informatie over wat er moet worden uitgeschakeld of omdat men niet harder wil doorduwen is mij niet erg duidelijk.

edit: en in syrie kun je natuurlijk ook nog altijd beschoten worden door Assad zelf natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:39:
[...]
Je vergeet te vermelden dat ze ook vliegtuigbommen- en raketten tegen zich hebben.
Klopt, al was dat niet zo in de eerste weken (de belegering duurt nu al bijna een maand) en daarna ook selectief.
Xeon_vl schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:40:
Die inzet van Apaches bij Baghdad was dus ofwel een serieus risico of ze wisten dat er geen onmiddelijk gevaar was.
Daar is inmiddels zekerheid over:
Militants of the Islamic State of Iraq and Syria (ISIS) have infiltrated one of Baghdad's outer suburbs, Abu Ghraib which is only eight miles from the runway perimeter of Baghdad's international airport.

It's cause for serious concern now that the Iraqi Defense Ministry has confirmed ISIS has MANPADs, shoulder fired anti-aircraft missiles.
bron

[ Voor 53% gewijzigd door djengizz op 13-10-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

almightyarjen

When does the hurting stop?

Wat me opvalt, of ik kijk niet goed, is dat je vrij weinig van Assad hoort. Zijn halve land is bezet door IS, maar je hoort hem er verder niet over. Het enige wat hij heeft gezegd is dat als Turkije de Koerden zou gaan helpen in Syrië, dat hij dat dan ziet als een daad van agressie (met alle gevolgen van dien). Hoe denkt Assad over die hele IS-situatie?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
almightyarjen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:19:
Wat me opvalt, of ik kijk niet goed, is dat je vrij weinig van Assad hoort. Zijn halve land is bezet door IS, maar je hoort hem er verder niet over. Het enige wat hij heeft gezegd is dat als Turkije de Koerden zou gaan helpen in Syrië, dat hij dat dan ziet als een daad van agressie (met alle gevolgen van dien). Hoe denkt Assad over die hele IS-situatie?
Die heeft het druk ;).

Assad wil ze zeker kwijt alleen is die vooral bezig met het terugslaan van een groot offensief in de provincie Aleppo van andere rebellen die in opstand gekomen zijn tegen zijn regime. Hij heeft hierin zojuist een grote slag gewonnen.
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/60acf43a035cd97fed8734b9c8a5b5fc.png
Paars is gebied dat in de afgelopen 4 dagen terug veroverd is door het Assad regime. Zoals je kunt zien zit het Syrische leger aardig 'gesandwiched' in dit gebied. IS zelf heeft zijn focus liggen op de Koerden en Irak.

Edit:
Om de complexiteit van dit conflict een beetje duidelijk te maken:
Assad is het niet eens met de Koerdische claim op Syrisch gebied waaronder o.a. Kobane en ziet in hun dus ook tegenstanders. Verder is Turkije een openlijke vijand van Assad en heeft als prioriteit zijn regime omver werpen. Tenslotte bevecht IS ook weer eerder genoemde rebellen en bevechten deze rebellen groepen elkaar ook onderling.

Deze groepen hebben vaak de steun van buitenlandse partijen die belang hebben bij de val van Assad. Ook Assad zelf krijgt weer steun van buitenlandse partijen en zo vecht er bv. voor Assad zelfs een in Hong Kong gevestigde private military contractor mee die gesponsord wordt door Rusland 8)7.

[ Voor 37% gewijzigd door djengizz op 13-10-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ah thanks, duidelijke uitleg :Y

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Shia militias 'killing Iraqi Sunnis in reprisal attacks'

Shia militias in Iraq have kidnapped and killed scores of Sunni civilians in recent months, a report by campaign group Amnesty International has said.
[...]
Amnesty said the militias had been supported and armed by the Iraqi government and operated with impunity.
[...]
Ik mag hopen dat de coalitie Irak hiervoor op de vingers tikt en eist dat de milities worden beteugeld.
Het lijkt me niet dat we, ten eerste, (meer) verzeild raken in een heuse burgeroorlog en, ten tweede, mogelijk medeplichtig worden aan genocide (wat ironisch is, omdat we dat juist proberen te voorkomen).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
http://www.telegraaf.nl/b...ten_tegen_ISIS_mag__.html

Met niet maar tegen wel?

Edit:
Persoonlijk heb ik er dus helemaal geen probleem mee maarrrr dan moet je het ook toelaten dat men met ISIS meevecht. Of men in het buitenland dan strafbare feiten pleegt vind ik een verhaal voor achteraf.

[ Voor 51% gewijzigd door Shamalamadindon op 14-10-2014 20:35 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
edit: dubbelop, zie hierboven. Bericht staat ook in de buitenlandse media met iets andere quotes.

Verder lijken de Koerden wel degelijk terrein te winnen en zouden ze enkele kilometers ten westen van Kobane hebben heroverd en is er een YPG vlag waargenomen op een heuvel bij één van de dorpen ten westen van Kobane.

Ook was vandaag het aantal airstrikes rondom Kobane ongekend (soms om de 10 minuten) en waren er meerdere berichten vanuit de YPG dat het effectief was.

[ Voor 68% gewijzigd door djengizz op 14-10-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Ha! Wedden dat ze iemand die voor de FSA gaat vechten wel oppakken.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zou die basis in Turkije al actief zijn? Dat zou de opgevoerde luchtaanvallen verklaren.
Verder moet je een A-10 niet onderschatten. Het is een vliegende tank welke tanks vernietigd. Vrij handig toestel om te hebben. ;)

En dit is denk ik einde vredesproces tussen Turkije en de PKK...
http://nos.nl/artikel/709...uchtaanvallen-op-pkk.html

Dan nog wat geopolitiek
http://nos.nl/artikel/709...-over-bestrijding-is.html
Van Middelkoop zit er ook.

Word ook gekeken naar Syrië.
http://nos.nl/artikel/709...ng-missie-voor-syrie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
A-10's zijn awesome maar wel vrij kwetsbaar als ze worden bestookt; het is nu niet de snelste vlieger, en die mega motoren trekken ook wel vlot heat seakers aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Hmm, interessant al vind ik de term fact finding mission wel grappig.

Ik denk dat dit wel eens een gevolg kan zijn van de eis van Turkije om een bufferzone in te stellen en gematigde rebellen te bewapenen in Syrië gekoppeld aan hun grondsteun tegen IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 17:54
Leo1010 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:33:
http://www.telegraaf.nl/b...ten_tegen_ISIS_mag__.html

Met niet maar tegen wel?

Edit:
Persoonlijk heb ik er dus helemaal geen probleem mee maarrrr dan moet je het ook toelaten dat men met ISIS meevecht. Of men in het buitenland dan strafbare feiten pleegt vind ik een verhaal voor achteraf.
Als je tegen Nederland vecht ben je strafbaar, aangezien ze niet tegen nederland vechten mogen ze dit gewoon doen. Als je met IS meevecht, vecht je ook tegen Nederland, en ben je dus wel strafbaar.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Barfman schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:50:
Als je tegen Nederland vecht ben je strafbaar, aangezien ze niet tegen nederland vechten mogen ze dit gewoon doen. Als je met IS meevecht, vecht je ook tegen Nederland, en ben je dus wel strafbaar.
Sinds wanneer vecht IS op Nederlands grondgebied? *wij vinden* dat ze tegen ons vechten, dat is iets anders dan dat ze dat ook daadwerkelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Xeon_vl schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:43:
A-10's zijn awesome maar wel vrij kwetsbaar als ze worden bestookt; het is nu niet de snelste vlieger, en die mega motoren trekken ook wel vlot heat seakers aan :p
Krijg alleen maar eens een A-10 neer met een Stinger, Strela of IGLA. ;)
Niet alleen moet je door de muur van flares heenkomen maar het toestel moet ook echt beschadigd raken. Vliegende tanks zijn moeilijk te slopen. Verder als je opereert bij Kobani ben je zo de grens over. Crashen in Turkije kan je nog wel met een motor en een toestel in de fik. :P
djengizz schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:51:
[...]

Hmm, interessant al vind ik de term fact finding mission wel grappig.

Ik denk dat dit wel eens een gevolg kan zijn van de eis van Turkije om een bufferzone in te stellen en gematigde rebellen te bewapenen in Syrië gekoppeld aan hun grondsteun tegen IS.
Zou kunnen, dan moet alleen Turkije daar aan gaan bijdragen. Het is en blijft hun grens. Aangezien die denk ik vrij succesvol het vredesplan met de PKK hebben gesaboteerd word dat nog lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 01:10:
Zou kunnen, dan moet alleen Turkije daar aan gaan bijdragen. Het is en blijft hun grens. Aangezien die denk ik vrij succesvol het vredesplan met de PKK hebben gesaboteerd word dat nog lastig.
Het één sluit het ander niet uit.
Some analysts say that Turkey’s call for a buffer zone would allow it to forestall any bid for Kurdish autonomy within northern Syria, and the Kurds have opposed the idea.

“Turkey is ultimately using the no-fly zone and talk of taking part in the coalition against ISIS as a cover for seeking international legitimacy for what they actually want to do, which is to crush the Kurds,” said Halil M. Karaveli, an expert on Turkey and a senior fellow at the Central Asia-Caucasus Institute in Stockholm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen laten de Turken de Koerden letterlijk creperen.
http://www.reuters.com/ar...ers-idUSKCN0I318O20141014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 23:12
Niet de Koerden, maar de Koerdische vrijheidsstrijders/terroristen, tis maar aan welk kant je staat.
Je doet alsof Turkije een hekel heeft aan Koerden. Als ze alle Koerden zouden laten creperen was het makkelijker geweest om de 200.000(?) vluchtelingen buiten de Turkse grenzen te houden. Niet zo moeilijk toch?

@ Danielww2 En hoe heeft Turkije nou het vredesplan met de PKK gesaboteerd?

[ Voor 11% gewijzigd door atillicious op 15-10-2014 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De PKK bombarderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
Nadat de PKK 2 agenten heeft doodgeschoten in Bingöl tijdens de 'vreedzame' protesten bedoel je? Actie-reactie heet dat...
En in datzelfde nieuwsbericht waar jij naar linkte staat ook dit;
"De PKK zou in de dagen ervoor een militaire post hebben aangevallen in Daglica, in de provincie Hakkari, niet ver van de Iraakse grens. Daarbij zijn volgens de krant machinegeweren en raketwerpers gebruikt."

[ Voor 53% gewijzigd door atillicious op 15-10-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
atillicious schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:24:
Nadat de PKK 2 agenten heeft doodgeschoten in Bingöl tijdens de 'vreedzame' protesten bedoel je? Actie-reactie heet dat...
En dat actie-reactie spelletje gaat heeeeeeel ver terug. Feit blijft dat beide partijen hun fanatici toch tijdelijk min of meer onder controle konden houden en aan het onderhandelen waren. Als er dan koerden naast de grens worden afgeslacht en je merkt dat de andere partij ferm hun best doen om dat zo te laten gebeuren... Politiek gezien doet turkije niets mis, praktisch gezien kun je dan wel de reactie van mijlenver zien aankomen. Turkije moest zelfs niet zelf ingrijpen, maar de koerden tegenwerken waardoor ze over de grens worden afgemaakt was ten aanzien van het vredesproces met de Koerden niet slim en zo is er een kans verloren gegaan, zoveel is zeker (en daarmee praat ik aanslagen niet goed maar ze waren nu net op weg om dat te stoppen). Nu komen er hier weer veel (onschuldige) slachtoffers van, en blijft in Kobane ook de crisis doorgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Xeon_vl op 15-10-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
En als je nog verder terug gaat kom je bij Adam en Eva of de oerknal (waar je maar in gelooft).
Mij ging het erom dat DaniëlWW2 zei dat Turkije de vredesbesprekingen met de PKK had verstoord, wat dus niet zo is.

En als je de Koerden die aan de grens doodgingen door gebrek aan medische hulp bedoelt met het laten creperen, Turkije ziet de PYD/YPG/PKK als terreurgroepen. Waarom zou Turkije hen dan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
atillicious schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:18:
En als je de Koerden die aan de grens doodgingen door gebrek aan medische hulp bedoelt met het laten creperen, Turkije ziet de PYD/YPG/PKK als terreurgroepen.
Opvallend hoe jij steeds dit draadje in komt over IS wanneer er kritiek tegen Turkije vanwege hun houding naar de Koerden wordt geuit.

Dat Turkije iedere Koerd met een wapen als een terrorist ziet is juist een teken van hoe ze denken over deze Koerden. Niemand ontkent hier dat het probleem tussen de Koerden en Turkije van twee kanten komt maar jouw opmerkingen zoals
atillicious schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 19:45:
Maar waarom neemt niet iedere Koerd dan de wapen niet op, ze hebben het niet zo goed in Turkije als ik het nieuws mag geloven.
Waarin je suggereert dat mensen die geen enkele uitweg hebben dan te vluchten over een grens van een land waar ze eigenlijk niet welkom zijn zich maar dood moeten vechten. Dit geldt overigens ook voor die 200.000 vluchtelingen die daar echt niet vrijwillig zitten en die jij gebruikt als onderbouwing voor de goede wil van Turkije. Of dit soort opmerkingen:
Waarom zou Turkije hen dan helpen?
Omdat het mensen zijn die letterlijk voor hun ogen lagen dood te bloeden en deze genswachten besloten allerhande beveiligings en gezondheids checks uit te voeren die in totaal uren duurde totdat ze dood waren?
Doctors, parliamentarians, ambulance drivers, security guards, lawyers and activists said between seven and 13 wounded Kurdish fighters died after being kept for hours at the Mursitpinar border gate last week during the worst fighting.

Several bled to death, including from bullet wounds to limbs that would have been survivable with treatment, doctors said.
Dit terwijl de grens wel open lijkt te staan voor elke IS strijder, beetje vreemde selectiviteit vind je niet?

Verder misbruikt Turkije op een misselijke manier overduidelijk de huidige situatie wat betreft Syrië en IS om een eigen agenda er internationaal door te drukken en om opnieuw de Koerden te bestrijden en direct en indirect steun te geven aan andere terroristische organisatie zoals IS.

In dat licht was de opmerking van DaniëlWW2 ook gewoon terecht en hoef je echt niet te doen alsof Turkije het beste jongetje van de klas is waar het de Koerden betreft. We weten allemaal hoe deze partijen elkaar bejegenen en dat is van beide kanten alles behalve vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
djengizz schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:30:
[...]

Opvallend hoe jij steeds dit draadje in komt over IS wanneer er kritiek tegen Turkije vanwege hun houding naar de Koerden wordt geuit.

Dat Turkije iedere Koerd met een wapen als een terrorist ziet is juist een teken van hoe ze denken over deze Koerden. Niemand ontkent hier dat het probleem tussen de Koerden en Turkije van twee kanten komt maar jouw opmerkingen zoals

[...]

Waarin je suggereert dat mensen die geen enkele uitweg hebben dan te vluchten over een grens van een land waar ze eigenlijk niet welkom zijn zich maar dood moeten vechten. Dit geldt overigens ook voor die 200.000 vluchtelingen die daar echt niet vrijwillig zitten en die jij gebruikt als onderbouwing voor de goede wil van Turkije. Of dit soort opmerkingen:

[...]

Omdat het mensen zijn die letterlijk voor hun ogen lagen dood te bloeden en deze genswachten besloten allerhande beveiligings en gezondheids checks uit te voeren die in totaal uren duurde totdat ze dood waren?

[...]

Dit terwijl de grens wel open lijkt te staan voor elke IS strijder, beetje vreemde selectiviteit vind je niet?

Verder misbruikt Turkije op een misselijke manier overduidelijk de huidige situatie wat betreft Syrië en IS om een eigen agenda er internationaal door te drukken en om opnieuw de Koerden te bestrijden en direct en indirect steun te geven aan andere terroristische organisatie zoals IS.

In dat licht was de opmerking van DaniëlWW2 ook gewoon terecht en hoef je echt niet te doen alsof Turkije het beste jongetje van de klas is waar het de Koerden betreft. We weten allemaal hoe deze partijen elkaar bejegenen en dat is van beide kanten alles behalve vriendelijk.
Vind je het gek dat als ik zie dat er iets in mijn ogen niet klopt reageer? Zo raar is dat toch niet?

Er werd in draadje gesuggereerd dat Turkije Koerden over het algemeen niet goed behandeld, dus de Turkse Koerden ook. Daar doelde ik op met waarom niet elke Koerd de wapen niet opnam.
Niet de 200.000 vluchtelingen die Turkije heeft binnengelaten.

De mensen die niet binnen werden gelaten zijn in de ogen van de Turkse overheid terroristen. Het Westen noemt ze YPG/PYD militanten.
De reden waarom Nederland geen wapens naar de militanten stuurt is vanwege de kans dat ze in de handen van de PKK kunnen vallen, er is dus een verbinding tussen beide partijen. En een reden voor Turkije om de grenzen niet te openen voor de gewonden.

Jij doet alsof er gewonde Koerdische burgers aan de grens aan hun lot worden overgelaten. Maar we weten allebei dat de meeste burgers van Kobani de stad allang hebben verlaten en in Turkije verblijven.

Ik ben bereid om te leren, als jij bronnen hebt dat Turkije IS leden binnenlaat/ medisch verzorgd wil ik ze wel zien.

Dat Turkije de boel misbruikt staat buiten kijf. Turkije wilde al vanaf het begin een internationale coalitie die de boel in Syrië onder controle moest houden.
Nu is er internationale druk op Turkije waarin Turkije moet doen wat het Westen wilt omdat Kobani belegerd wordt?
Turkije vraagt zich hardop af waar het Westen was toen alle overige steden in Syrië werden gebombardeerd door Asad. Wat maakt Kobani zó speciaal dat bijna elke westers land wilt dat er ingegrepen wordt?
Turkije speelt het gewoon slim, "Als Asad weggaat dan doe ik mee."

En de opmerking van DaniëlWW2 is gewoon niet waar. Van welke kant je het ook bekijkt. Dat heb ik eerder al laten zien met zijn eigen bron.

Nogmaals, ik ben bereid om te leren, als je kan aantonen dat de gewonden die aan de grens overleden zijn normale burgers waren die in gevechten tegen de IS gewond zijn geraakt, dan graag. Of het nou Koerden/Turken of wat dan ook zijn.

De normale mensen als jij en ik worden altijd de dupe van dit soort verschrikkelijkheden.
Laat er geen twijfel over bestaan, de enige die IS als moslims zien zijn alleen zijzelf.
In elke moskee waar ik ben geweest, ieder moslim met wie ik dit onderwerp heb besproken heeft een hekel aan de IS inclusief ikzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oh mijn opmerking is niet waar. Eens kijken wat er niet klopt dan...
De PKK en de Turkse overheid zijn jarenlang in onderhandeling geweest over vrede. Nu met IS en Kobani worden de Koerden op zijn zachts gezegd geïrriteerd dat het Turkse leger niks doet om ze te helpen en actief hulp aan de Koerden ook stopt. De PKK kwam met een aanval, dat heb ik nergens ontkent. Het Turkse leger slaat alleen terug met luchtaanvallen. Nou wie escaleert hier nou? Juist ja, het Turkse leger. Bij vredesonderhandelingen gebeuren er vaak incidenten. Er zijn altijd mensen binnen een conflict welke geen vrede willen en die worden gevaarlijk bij onderhandelingen. Het is alleen aan de andere partij om goed te reageren op incidenten. Als beiden partijen vrede willen dan worden de overtreders intern aangepakt en houd de andere partij een tegenactie af. Turkije slaat terug en bombardeert. Dat is het opblazen van vredesonderhandelingen.

ISIS/IS/whatever is en blijft een gezamenlijke vijand voor zowel de Koerden en dus ook de PKK als de Turkse regering. De Turkse regering doet alleen niks en dat lijkt verdacht veel op verdeel en heerspolitiek. Laat IS de Koerden maar afslachten en Assad bevechten. Wij doen alsof onze neus bloed en doen lekker niks. Ja misschien die bufferzone zodat ze alle vluchtelingen de grens weer over kunnen sturen. Zijn we daar ook mooi weer vanaf.

Als Turkije echt vrede wou met de PKK en het conflict met de Koerden achter zich wou laten dan waren de eenheden van IS rond Kobani allang afgeslacht. Dat zou nog eens voor een echte vrede hebben kunnen zorgen. Beiden partijen welke de verschillen naast zich neerleggen en elkaar helpen met een gezamenlijke vijand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
atillicious schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 18:55:
Jij doet alsof er gewonde Koerdische burgers aan de grens aan hun lot worden overgelaten.
Nope, ik doe alsof gewonde, ongewapende mensen aan hun lot worden overgelaten los van het label wat ze van Turkije hebben gekregen (iets wat overigens tegen vele internationale en Turkse wetgeving in gaat).

Het feit dat jij het terroristen noemt en dat als validatie ziet om hun te laten doodbloeden toont jouw disrespect voor Koerdische levens aan (net zoals overigens de twee uitspraken die ik eerder quote).

Ik ga daarom ook niet voldoen aan jouw roep om bronnen.
Die zijn volop te vinden over het hele internet en ik zou dit kunnen doen ware het niet dat je zo'n extreem standpunt inneemt over Koerdische levens. Ik zou zeggen ga zelf op onderzoek uit als je meent wat je zegt over bereidheid om te leren en bv. Google zal je al meteen op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
http://www.zamanvandaag.n...g-turkse-stad-bing%C3%B6l

Dit is gebeurd nadat de HDP (politieke tak PKK) heeft opgeroepen om massaal de straat op te gaan om te demonstreren tegen de Turkse overheid omdat men vindt dat ze te weinig(niets) deden tegen de IS. Dat is jouw goed recht, maar waarom gebruiken ze in Turkije molotov cocktails, katapulten e.d. maar in Europa niet?

In jouw link van de NOS staat dat het Turkse leger PKK-doelen in Hakkari (Zuid-Oosten Turkije) heeft gebombardeerd. Dit is gebeurd nadat de PKK een militaire basis heeft aangevallen met machinegeweren en raketwerpers. En dan escaleert Turkije de boel omdat ze bombardementen uitvoeren?
Wat verwacht je dan, dat ze pakketjes met rozen zouden werpen?
Er zijn tal van kleine schermutselingen geweest waaronder een PKK-lid die binnen een militaire basis de Turkse vlag naar beneden haalde. Als dat niet goed reageren op incidenten is weet ik het ook niet meer.

http://www.todayszaman.co...-turkish-flag_349962.html

Als Turkije nou de IS eenheden afslacht, zoals jij het mooi verwoord, moeten ze 'boots on the ground' hebben. Anders hadden de talloze bombardementen van de coalitie al de klus geklaard.
Het mooie hiervan is dat Assad dit als een act of agression ziet en het volste recht heeft om tegen de Turkse eenheden te vechten. In dit geval zal de NAVO ook niet kunnen helpen omdat Turkije de agressor is.
Om dit te voorkomen wil Turkije dat er meerdere landen meedoen, waaronder de VS. En ze willen dan ook meteen van Assad af.

@djengizz
Ik neem helemaal geen extreem punt in wat betreft Koerdische levens, dat maak jij ervan. Ik heb zorgvuldig elke keer terrorist gezegd (in de ogen van de Turkse overheid) om dit te voorkomen. Dat jij mij als anti-Koerd in een hoek wil stoppen neem ik je zeer kwalijk.
Degenen die doodgebloed zijn, zijn Koerdische terroristen (Turks standpunt) en in de ogen van het Westen Koerdische militanten/vrijheidsstrijders noem het maar op.
Of het nou Koerden/Turken/Irakezen/Syriërs zijn maakt voor Turkije niet uit, een terrorist is een terrorist. Dit is het standpunt van Turkije, voordat je me weer woorden in de mond legt.

http://news.yahoo.com/tur...der-kobane-164713188.html

Dit is de enige Engelstalige site die ik kon vinden wat betreft de 300 PYD-leden die zijn gevlucht naar Turkije. Het is hot news om het maar even zo te zeggen. Ik heb wel Turkse sites mocht men gebruik willen maken van Google Translate :)

Of we worden voorgelogen dat Turkije de gewonden niet binnen heeft gelaten, of we worden voorgelogen dat Turkije de 300 PYD-leden heeft binnengelaten. Want waarom zou je de woede van zoveel mensen/landen/organisaties op de hals halen als je later 300 PYD-leden wel binnenhaalt? Want
Degene die het weet mag het me zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
atillicious schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:07:
Ik heb zorgvuldig elke keer terrorist gezegd (in de ogen van de Turkse overheid) om dit te voorkomen. Dat jij mij als anti-Koerd in een hoek wil stoppen neem ik je zeer kwalijk.
Degenen die doodgebloed zijn, zijn Koerdische terroristen (Turks standpunt) en in de ogen van het Westen Koerdische militanten/vrijheidsstrijders noem het maar op.
Laatste wat ik hier over ga zeggen, het waren ongewapende mensen.
Of dat nu Koerden, ISIS strijders, terroristen of burgers zijn, die laat je niet doodbloeden, die geef je hulp.

Zie ook de Geneefse conventie hierover:
"Persons taking no active part in the hostilities, including members of armed forces who have laid down their arms and those placed hors de combat by sickness, wounds, detention, or any other cause, shall in all circumstances be treated humanely, without any adverse distinction founded on race, color, religion or faith, sex, birth or wealth, or any other similar criteria."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
Ach so, dat bedoelde je dus. My bad, tuurlijk hoort Turkije dan hulp te verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

https://twitter.com/C0d3f...21991866598694912/photo/1

:o issie waar?

Edit:

http://english.alarabiya....to-join-Kobane-fight.html

Als de syrische koerden dat dan ook doen incl trucks met eten,dekens en wapens.. afijn...

[ Voor 71% gewijzigd door ROFLASTC op 15-10-2014 22:04 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
atillicious schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:39:
Ach so, dat bedoelde je dus. My bad, tuurlijk hoort Turkije dan hulp te verlenen.
Fine, dat kan gebeuren en komt ook omdat oorlog zo'n bizar begrip is.
Aan de ene kant mag je elkaar dood proberen te maken en toch hebben we regels afgesproken hoe we dat gaan doen 8)7

Als jij dan kunt accepteren dat ik in jou geen anti-Koerd zie maar wel de boodschap wil mee geven dat ook het Turkse standpunt kritisch verdedigd moet worden (al begrijp ik wel dat je het verdedigt: het wordt hier zo vaak verkeerd begrepen / uitgelegd) kunnen we hopelijk weer door gaan met de discussie.

Laten we het een spraakverwarring noemen die te wijten is aan het surrealistische begrip van oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Wat precies?

Was gisteren al gemeld en gaat om een heuvel ten westen van Kobane (waar nog steeds gestreden wordt).
Betekent natuurlijk wel dat de Koerden een heel stuk ten westen van Kobane hebben ingenomen en dus zeker niet aan het verliezen zijn (deels door de toegenomen druk van airstrikes).

Het gaat trouwens om deze heuvel (Tell Shair) en het bijbehorende dorpje:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Bz42I0UIAAAmgBL.png:large

Het is nu vooral een lange afstand strijd geworden waarbij IS nog steeds gebied in en rond Kobane in handen heeft en Kobane zelf bestookt met zware wapens. Ook zouden er dus nog IS strijders zitten in Kobane maar de 'urban warfare' tegen de Koerden gaat ze dus niet echt goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
djengizz schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:11:
[...]
Ook zou er nog IS zitten in Kobane maar de 'urban warfare' tegen de Koerden gaat ze dus niet echt goed af.
Nouja, platgebombardeerd worden helpt natuurlijk ook niet mee :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:15:
[...]
Nee, inderdaad, zag een before en after foto van dat gebied (ik kan hem niet meer terug vinden) en daar werd je niet vrolijk van: er staat daar nog maar weinig overeind.
Daarnaast blaast IS dus ook zelf infrastructuur op die nuttig kan zijn voor de koerden zoals misschien dit ziekenhuis (al kan dit ook een airstrike zijn geweest).

[ Voor 4% gewijzigd door djengizz op 15-10-2014 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

anandus schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:15:
[...]
Merica, f*ck yea. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
djengizz schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:11:
Het is nu vooral een lange afstand strijd geworden waarbij IS nog steeds gebied in en rond Kobane in handen heeft en Kobane zelf bestookt met zware wapens. Ook zouden er dus nog IS strijders zitten in Kobane maar de 'urban warfare' tegen de Koerden gaat ze dus niet echt goed af.
Met USAF in de buurt kan zo'n bombardement toch ook nooit lang meer worden volgehouden, in dat opzicht was urban warfare toch meer in hun voordeel dus moet het echt wel tegen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Xeon_vl schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:23:
Met USAF in de buurt kan zo'n bombardement toch ook nooit lang meer worden volgehouden, in dat opzicht was urban warfare toch meer in hun voordeel dus moet het echt wel tegen steken.
Ja en Nee.

Deels zijn deze wapens mobiel en je moet ook de intelligence hebben wil je ze vanuit de lucht bestrijden, zonder dat kijg je dit probleem.
Juist de strijd in en rond Kobane gaf de focus van IS die nodig was om airstrikes op deze schaal effectief te maken.

Overigens voor de geïnteresseerde nog een mooi Newsweek artikel over de verdediging van Kobane en zijn inwoners.

edit:
And in other news; Iraakse leger blijft een stelletje noobs :P

[ Voor 9% gewijzigd door djengizz op 16-10-2014 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Vind iemand het ook niet opvallend dat die plaats Hit heet? :P
Verder denk ik zo dat de Nederlandse piloten het druk gaan krijgen. Die basis platgooien voordat er nog meer materiaal verdwijnt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dit zo lees komt er een WW3 door Isis?
http://www.wimjongman.nl/nieuws/2014/isis-cia.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

Rannasha

Does not compute.

Standaard ongefundeerd alu-hoedjes gebrabbel. Niet serieus nemen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1 ... 9 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle onderwerpen omtrent Israël/Palestina zijn hier offtopic.

Het is hier niet de bedoeling om het wel en wee van de islam/jihad/sharia te bediscussiëren.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid