SemperFidelis schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 02:49:
[...]
Met alle respect dat was een article van ABC waar een feitelijke verslag werd gedaan van de feitelijke bombardementen van Turkije op Syrisch grondgebied. Alleen gebruikte ze dus beelden van een Kentucky shooting range. Ik keur dat af en het is niet handig, maar boy, als je dat al anti propaganda richting Turkije vindt... Dan kun je half Twitter afschrijven.
Nogmaals voor uitspraken dat de Westerse media aan anti Turkije propaganda doet verwacht ik wel een beter voorbeeld dan wat verkeerde beelden bij een bombardement wat daadwerkelijk plaats vond...
Wellicht dat jij en ik een ander beeld bij het begrip ‘propaganda’ hebben, propaganda hoeft niet altijd grootschalig te zijn.
“”Alles wat wordt gedaan om aanhangers te winnen: propaganda maken”.
Aldus de van Dale.
Door onjuiste, en veel heftigere beelden te laten zien zoals ABC News dat deed wordt de beeldvorming van de kijker negatief beïnvloedt.
Zo staat de NOS erom bekent gekleurd te zijn. Ze zijn pro-VS, pro-Europa, anti-Sovjet/ Rusland en pro-Israël. Oud NOS medewerker en journalist Janneke Monshouwer heeft er een boek over geschreven.
Dit is een interessante podcast waarin ze ook het een en ander uitlegt.
Het beïnvloeden van de publieke opinie c.q. propaganda maken wordt niet op een harde manier gevoerd, juist subtiel zodat het niet opvalt is mij opgevallen. Hierbij is Turkije slechts een voorbeeld, dit gebeurt overigens ook bij andere landen wat niet binnen de kleuren van de NOS past. Zo gebruikt de NOS bijv. wanneer Israël journalisten de mond snoert termen zoals:
'journalisten niet meer welkom’ en ‘nieuwsmedium X in de ban’. Als Turkije jounalisten de mond snoert worden er hardere termen gebruikt zoals:
‘kritische pers in Turkije wordt monddood gemaakt’. Dit heeft weer invloed op de beleving van de lezer wat in relatie staat tot zijn/ haar beeldvorming.
IJzerlijm schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:47:
[...]
Er is wat voor te zeggen dat de militaire interventie in 1974 gerechtvaardigd was maar vervolgens heeft Turkije precies dat gedaan wat ze zeiden te gaan voorkomen, etnische zuiveringen en annexatie van Cypriotisch territorium. Ik zie hier precies hetzelfde gebeuren, datgene dat Turkije aanhaalt om een invasie te doen gaan ze vervolgens zelf toepassen.
Er zal nu wel een waslijst aan dingen komen die Grieken en anderen gedaan hebben.
Jammer en weer typerend dat er gelezen wordt wat men wil lezen en niet met een objectieve blik de discussie wordt aangegaan.
Nogmaals, de Cyprus kwestie is geheel anders dan deze onethische, niet humane Turkse campagne in Syrie.
Lees je eerst goed in m.b.t. alle gebeurtenissen die voorafgegaan zijn aan de militaire interventie in Cyprus door Turkije alvorens je termen als etnische zuivering en annexatie in de mond neemt
1. Zoals ik al eerder aangaf wordt er 2004 een plan tot hereniging van federaal bestuurd Cyprus opgesteld door secretaris-generaal Kofi Annan, dit wordt in een referendum aangenomen door 65 procent van de Turks-Cyprioten. Maar het plan wordt verworpen door 76 procent van de Grieks-Cyprioten. De Europese Unie beloont de Grieks-Cyprus niettemin met lidmaatschap van de EU en breekt de belofte aan de Turks-Cyprioten om hun isolement op te heffen in ruil voor hun steun aan het zogeheten Annan-plan
2.
1Wikipedia: Geschiedenis van Cyprus
2Wikipedia: 2004 Cypriot Annan Plan referendumsLeon Zwiers schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:08:
[...]
Maar ergens snap ik die europese turken wel. Ze verdienen hier euro's, gaan een maand/2 maanden per jaar naar Turkije. Zon, zee, strand en ze kunnen door de euro/lira rate als goden leven en lijkt Turkije wel een soort Walhalla . Dan zie je de echte problemen natuurlijk helemaal niet zoals de mensen die in Turkije wonen en leven die wel ondervinden (slechte economie, onderdrukken van de vrije pers, censuur enz enz.) Niet zo gek ook dat Erdogan daar steun verliest.
Die Turkse Turken zullen ook wel balen van die europese turken die wel gewoon mogen stemmen en zo het land eigenlijk mede verpesten waar ze niet eens wonen.
Marzman schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:29:
Is dat wel zo? Sinds de Trump/Hillary strijd vertrouw ik niet meer zo op polls en nieuws hieromheen en in het geval van Turkije kan dat nieuws alleen nog van buitenlandse media komen. De Turken die je in het nieuws ziet zullen de Turken uit Istanbul of de toeristische gebieden zijn, maar er zijn nog veel meer Turken in armere gebieden. Ik denk dat zijn stemmers vooral daar vandaan komen.
Het ironische ervan is dat de meerderheid van de Turken in Europa in eigen land links stemmen en in Turkije op rechts stemmen.
Het zijn niet alleen de armere gebieden, de meeste stemmen voor Erdogan/ AKP komen uit Anatolie (binnenland van Turkije). Dit gebied heeft zich in een rap tempo de laatste twee decennia ontwikkeld, hierdoor zijn de Turkse burgers in dat gebied grotendeels nog steeds trouw aan de AKP ook speelt natuurlijk de geoliede propaganda machine (waar het Derde Rijk jaloers op zou zijn) van de Turkse staat een belangrijke rol aangezien 90% van de media in handen is van de AKP en AKP gelieerde groepen.