Ik denk niet dat de EU het verdrag gaat opzeggen, zie niet in waarom. Echter in de praktijk is de actie van de VS genoeg om het grootste deel van het voordeel voor iran teniet te doen.Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:48:
[...]
Misschien maar dat is dan de keuze van private bedrijven, op staatsniveau moet de EU het verdrag respecteren en dan moeten we maar hopen dat Iran daar genoegen mee neemt. Hoe het uitpakt voor private bedrijven kan ik niet inschatten. Het hangt ervan af in welke mate ze ook handel drijven met de USA, gelukkig is de wereld veel groter dan enkel de USA maar de USA heeft nog wel een groot aandeel in de wereldwijde handel, een te groot aandeel in het perspectief van hun schulden (staat en privaat) gezien. Die gekjes die het nu voor het zeggen hebben in de USA zullen er niet eeuwig blijven zitten. Ik vrees overigens wel dat ze een tweede termijn gaan krijgen aangezien de Democrats niets hebben geleerd van hun vele fouten maar dat is voor hier offtopic.
De vraag is dan idd wat besluiten die, en wat gaan de hardliners in iran die tegen dit verdrag zijn doen.
Iran was niet stabiel hoor, wat de VS deed verbterde het niet echt (kort maar) maar daarvoor was iran als instabiel vanwege beinvloeding langs alle kanten .Ik ben overigens niet bang dat Iran gekke dingen doet met nucleaire bommen, een groter risico is een dreigende escalatie van geweld omdat die Americanen het als smoes voor weer een oorlog gebruiken. Als de USA met Israël Iran aanvalt en China en Rusland Iran bijstaan...
Ik kan alleen maar hopen dat Europa dan zo verstandig gaat zijn om geen partij te kiezen. Het idiote van dat circus daar is dat de Americanen de extremisten in Iran op de troon hebben geholpen, het ging prima totdat de USA daar de boel ontregelde.
Betwijfel trouwens dat de VS daar een oorlog gaan beginnen.
Het grootste probleem imho blijft dat iran oorlog stookt in haar buurlanden en zo de hele regio destabiliseerd. Ik hoop nog steeds dat een nieuwe onderhandling daar effectief een einde aan zou kunnen maken.