Nature schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:36:
In syrië ook moet kunnen het is alleen wat anders als er buitenlandse mensen ook mee komen protesteren gesponsord door grote mogendheden die er niets te zoeken hebben het is wat anders als buitenlandse entiteiten wapens uit gaan delen onder de demonstranten, dan kom je als land in actie dat zou overal gebeuren.
Heb je daar ook serieuze bronnen voor?
De protesten begonnen vreedzaam en zijn vooral keihard en gepaard met zeer veel geweld neergeslagen door het regime. Nu nog worden er Syriërs die toen protesteerde of hun steun betuigde vermist, zijn gedood, worden vervolgd of zitten in de beruchte gevangenissen waaruit berichten over martelingen naar buiten blijven komen. Een gewelddadige reactie op een vreedzaam protest lijkt me nooit terecht, gesponsord of niet.
Je doet net alsof de niet alawiten het zo slecht hadden onder Assad dat viel dus reuze mee, minder goed maar lang niet slecht je moest je wel in een bepaald keurslijf houden.
Nee. Als je goed leest heb ik het juist
niet over de alawitische minderheid, die kwamen nauwelijks in opstand op wat prominente figuren na.
Dat de alawieten het over het grote deel niet zo slecht hadden (wat overigens ook selectief was) is logisch, het regime bestaat uit alawieten. Overigens krijg zelfs die minderheid nu vaker het deksel op de neus en zijn ze bijvoorbeeld over-gerepresenteerd in de vluchtelingenstroom. Dit vooral omdat ze nog over middelen beschikken (en sowieso vaak de hogere inkomens hadden) om te vluchten en omdat de paranoia van het regime zich ook tegen eigen groep begint te keren en die in toenemende mate gaan inzien dat er een flinke prijs betaald moet worden voor hun loyaliteit.
Zo ken ik een voorheen pro-regime alawiet die inmiddels gevlucht is nadat hij zelf ook gemarteld is nadat hij gearresteerd werd omdat hij zijn ontheffingspapieren voor dienstplicht was vergeten en gearresteerd werd bij een routine controle. Hij vreest nu overigens ook voor zijn familie ter plekke en dat is niet vanwege dreiging door extremisten maar uit eigen groep vanwege zijn vlucht.
Dat soort verhalen hoor je steeds vaker nu de druk toeneemt.
Ook heeft ook de steun vanuit Iran zijn weerslag op de alawieten, ook hier zit een ideologische grondslag achter die niet matched met hun eigen religie en cultuur. Iran doet dit niet zonder prijs en Assads keus van bondgenoten voor eigen behoud brengt ook zijn eigen groep steeds verder in het nauw en doet vrezen voor de toekomst.
Dus ja, ik had het niet over de alawiten maar juist over de overige Syriërs (de meerderheid) die het regime juk veel zwaarder voelen en een nog grotere prijs betalen. Echter zelfs de alawieten hebben het maar selectief zo goed onder deze dictator en dit in afnemende mate. Dit om even de optie van het laten zitten van Assad in (een ander) perspectief te plaatsten.