Jammer dat je dit zo probeert te spinnen, natuurlijk is elke dode er 1 te veel.Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:04:
[...]
Dat maakt de aantallen (burger)slachtoffers minder erg?
Dat zou kunnen, ik ben zeker geen expert om verschillende aanpakken van zulke soort ethisch te kunnen wegen.Is het niet ethischer om via de VN een werkbaar mandaat af te dwingen dat Assad voor het blok zet en als sancties niet werken indien nodig alsnog militair ingegrepen kan worden maar dan wel met steun van de brede internationale gemeenschap?
Een ding is zeker, onze sorties gebeuren onder een heel wat internationaler kader dan de Russische.
Ethiek is documenteren hoe je je probeert te houden aan bepaalde principes en methodes. Dit zit diep in Westers buitenlands ingrijpen (zelfs als het een omstreden ingreep, toch was er eerst de Powellpoint presentatie). De Russen rotzooien maar wat aan.[...]
Dus ethiek zou dan kiezen zijn voor degenen die het minst fout gedaan heeft?
Dit is het verschil tussen ethisch en niet-ethisch handelen. Stel hierbij overigens ethisch niet gelijk aan juist, dat is weer iets anders, en nog veel meer moeilijk te beantwoorden.
Het is zeker zo dat in conflicten zelden groepen schone handen behouden, maar het dom om daaruit te concluderen dat er geen enkel onderscheid mogelijk is. Het stroomt over van de bewijzen van marteling en zuiveringen aan met name (vziw zelfs uitsluitend) de kant van Assad en ISIS. Dat telt.Hoe bepaal je überhaupt wat fout is en wat minder fout in een land in oorlog wat zo chaotisch is dat men niet eens weet wie er nog 'gematigd' is en wie samenwerkt met Al Nusra, ISIS etc?
Ik begrijp zijn betoog als de neiging van een toenmalige pacifistische organisatie misdaden van een bepaalde groep te bagatelliseren omwille van de vrede, of preciezer: omwille van het hebben van een officiële vrede. Je kunt bijvoorbeeld ook nu in dit conflict of in Oekraïne zien hoeveel makkelijker de PR omtrent een conflict is als er geen officiële oorlogsverklaring is. We kunnen het dan hebben over een conflict, of zelfs binnenlandse onafhankelijkheidsstrijders.Wie bedoel je hier mee? Je leeftijd weet ik niet maar het betoog van van het Reve heeft ook betrekking op zijn verhouding met de (katholieke) kerk jegens het IKV. Met die context erbij geeft het een hele andere dynamiek dan dat hier gezocht wordt om een punt te maken.
Ik ben er faliekant tegen in die logische val te stappen. Natuurlijk ben ik ook voor vrede, maar niet ten koste van de menselijkheid en ethisch handelen (dat wil dus zeggen, handelen n.a.v. bepaalde principes (humanitaire), onszelf informeren, keuzes motiveren, steun vinden, organen gebruiken die we hebben, zoals VN, etc). Als wij fouten maken, dan kunnen we veel daarvan terughalen en begrijpen, en eventueel zelfs straffen. De daden van de Russen nu en de Sovjets toen zijn overduidelijk niet bezwaart met zulke overwegingen. Dat gaat puur om machtspolitiek. Het woord 'verantwoording' heb ik nog nooit gebezigd gehoord als het om Russische politiek gaat. Dit verschil bagatelliseren, daar gaat w.m.b. dat IKV verhaal over.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos