Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:29:
Wil je echt een discussie aan, of is alle indicatie van een pro Russische reactie een trigger om op de man af te provoceren en makkelijk punten scoren met retorische vragen, want daar lijkt het een beetje op. Volgens mij kun je beter toch?
Het enige wat ik wil is horen waar jij nu eigenlijk staat. Het simpelweg quoten van Russische leiders wekt wel een bepaalde indruk maar voor hetzelfde geld ga ik daar op in en verstop jij je dan achter "Maar dat vind ik helemaal niet, ik citeer alleen maar wat de Russen hebben gezegd".
Ik ben overigens geheel voorstander van de acties van Rusland, maar ben wat dat betreft voor elk land wat oprecht verbetering wil bewerkstelligen na jaren van destructieve acties in het midden oosten.
Ik ben geen voorstander van de Russische acties als dat betekent dat verschillende partijen opeens hun eigen troepen gaan inzetten om tegengestelde doelen na te jagen.
Tijdens de Koude Oorlog deden de grote mogendheden hun best om directe confrontaties uit de weg te gaan. De Russen hebben niet openlijk troepen in Korea en Vietnam ingezet. De Amerikanen bleven uit Afghanistan weg zolang de Russen daar zaten. Zo voorkom je ongelukjes.
Het lijkt erop dat Poetin alle voorzichtigheid overboord zet. Het risico van escalatie bestaat er vooral uit dat we nu het risico lopen dat een proxy-oorlog kan escaleren tot een direct conflict. Wat gebeurt er als een Russische piloot of een SAM-installatie onbedoeld een Amerikaans toestel neerhaalt, of vice versa? De stilzwijgende afspraak was altijd dat als één kant zich openlijk met een oorlog bemoeide, de ander dat niet deed.
Daarnaast is het maar de vraag of de Russen "oprechte verbetering" willen. Zij willen dat hun man deze oorlog wint. En ze presenteren dat als een "oorlog tegen alle terroristen". Maar jij en ik weten allebei dat ze Hezbollah niet zullen bombarderen, en geen terroristen zullen noemen omdat dat hen nu niet goed uitkomt. Maar er is geen wezenlijk onderscheid tussen Hezbollah en een club als Al Nusra. Alleen bestaat Hezbollah uit shiitische fanatici en Al Nusra uit soennitische fanatici. Als de Russen menen wat ze zeggen, dan bombarderen ze ook Hezbollah.
In de paar dagen dat Rusland nu bezig is hebben ze schijnbaar al meer bereikt dan de coalitie onder de leiding van de VS.
Wat hebben ze dan bereikt? Is ISIS nu opeens verslagen? Hebben ze zich uit steden terug getrokken? Wat is er bereikt?
Hoe komt het dat zelfs Irak nu de hulp van Rusland tegen IS heeft ingeroepen nadat ze de effectiviteit in Syrie hebben gezien, en effectief stellen dat de VS wel roept maar weinig doet. Allemaal terechte vragen, waarom doet de coalitie schijnbaar zo weinig om IS een halt toe te roepen. Te weinig effectiviteit door bureaucratie of een andere agenda?
Politiek. Obama heeft geen zin om zich te diep in een nieuwe oorlog in Irak te storten. Hij wil dat Irak leert om z'n eigen problemen op te lossen.
Irak zal nooit een goed werkend leger op poten zetten zolang de Amerikanen het elke keer oplossen als de Iraakse leiders er weer een rommeltje van maken. Toen de Amerikanen de laatste keer Irak verlieten, lieten ze een behoorlijk goed getraind en uitgerust leger achter, bestaande uit soennieten en shiieten, wat de nieuwe Iraakse leiders direct gezuiverd hebben van soennieten. Zolang Iraakse politici niet leren om hun eigen problemen op te lossen, en dat samen met soennieten en Koerden te doen, zal meer Amerikaanse inzet niks oplossen.
Waarom bijvoorbeeld Assad en Khadaffi wel willen afzetten maar Koning Abdullah niet? Zijn toch terechte vragen lijkt me

Simpel antwoord: Koning Abdullah streeft, net als zijn vader, al jaren een constructieve relatie met Israël en de andere buurlanden na. Dat kun je van Assad en (vooral) Khadaffi niet zeggen.