Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 56 Laatste
Acties:
  • 263.407 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt IS is ook niet het grootste probleem ver weg zelfs. Maar er moet wel wat aan gedaan worden en wel direct en niet hiero maar daar waar het begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:36:
[...]

Ik hoop dat er eerder inzicht komt en men leert samen te werken tegen dit gezwel. Aan de andere kant hoeven ze maar een paar grotere successen te hebben (tegen bijvoorbeeld westerse troepen / vliegtuigen) om nog meer steun binnen te zuigen (hoeven er niet eens in te geloven, jumping the bandwagon). Ging vanaf 1933 ook zo hier. Ik hou mijn hart vast als Israël in het nauw komt....

Ze zijn nu nog *relatief* eenvoudig te stoppen, ik ben benieuwd of de wil er nog komt. Maar dan nog blijft de oorsprong van dit alles bestaan. Dat is op het moment helaas nog taboe.
Ja, dat hoop ik natuurlijk ook. Maar mijn ervaringen om uberhaupt één persoon tot inzicht te laten komen, laat me denken dat het helaas niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:32:
Ja, dat hoop ik natuurlijk ook. Maar mijn ervaringen om uberhaupt één persoon tot inzicht te laten komen, laat me denken dat het helaas niet gaat gebeuren.
Dan moet je wat aan je insteek en aanpak gaan doen. Juist je eigen fundamentalisme maakt dat je kansloos bent in het overtuigen van mensen, omdat je totaal niet discussieert maar alleen blijft drammen en ad nauseam hetzelfde herhaalt. Al ben ik wel blij dat je jezelf buitenspel zet, het is veel erger als mensen de fundamentalisten niet meer zo makkelijk kunnen herkennen.

Je bent nu een predikant voor je eigen religie, niets anders dan de imams waar je tegen ageert. En je gedachtengoed is net zo verfoeilijk.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 14-09-2015 20:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:16
Politici verontrust: 'IS geniet brede steun onder Turkse jongeren in Nederland'

80 procent van de Turkse jongeren in Nederland keurt niet af dat uit naam van de jihad geweld wordt gebruikt tegen mensen met een ander geloof. Ook vindt 80 procent van de ondervraagden de terugkeer van jihadstrijders naar Nederland geen probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van Motivaction, in opdracht van Forum, bij 300 Turkse en 400 Marokkaanse Nederlanders van 18 tot 34 jaar oud.

Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), een samenwerkingsverband van 380 moskeeën, heeft „met ontsteltenis" kennis genomen van het onderzoek, schrijft De Telegraaf. Het CMO wil het onderwerp aankaarten maar nuanceert:

„Er is nader onderzoek nodig, des te meer omdat dit rapport sterk afwijkt van eerdere onderzoeken. Op het eerste gezicht ontbreekt op onderdelen de nuancering."

De Nederlandse politiek reageert verontrust over de brede steun onder Turkse jongeren in Nederland voor gewelddadige groepen als IS.

Express.be

Natuurlijk niets nieuws.. Er zijn al meerdere van die onderzoeken voorbij gekomen, zowel in NL en in Belgie. Telkens was het resultaat angstaanjagend om te zien hoeveel % wel degelijk sympathiseerde met is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En die verontwaardiging is weer hypocriet. Even los van of de vraagstelling wel neutraal was, zul je ook vinden dat 80% van de Nederlandse en Belgische bevolking sympathie heeft voor de Israelische bombardementen in Gaza en zelfs het walgelijke gebruik van witte fosfor, of de Westerse bombardementen en dronestrikes waar zat onschuldigen bij omkomen.

Ik maak me meer zorgen om de 25-50% van de bevolking die sympathie heeft voor de denkbeelden van Wilders, Le Pen en die Flip in Belgie. Die stemmen namelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 14-09-2015 21:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gambieter schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:18:
En die verontwaardiging is weer hypocriet. Even los van of de vraagstelling wel neutraal was, zul je ook vinden dat 80% van de Nederlandse en Belgische bevolking sympathie heeft voor de Israelische bombardementen in Gaza en zelfs het walgelijke gebruik van witte fosfor, of de Westerse bombardementen en dronestrikes waar zat onschuldigen bij omkomen.
Heb je hier een bron voor of is het je onderbuikgevoel dat je weer eens met 'Nederlanders zijn net zo erg als X' moet komen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

IJzerlijm schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:19:
Heb je hier een bron voor of is het je onderbuikgevoel dat je weer eens met 'Nederlanders zijn net zo erg als X' moet komen.
Het geeft gewoon simpel aan hoe dergelijke enquetes misbruikt kunnen worden voor de "gewenste" boodschap. Maar je kunt natuurlijk gewoon nietes zeggen. Het is trouwens veelzeggend hoe je een conclusie invult zonder enige onderbouwing; het laat alleen zien dat je heel makkelijk lies, damn lies, statistics en je eigen conclusie kunt ophangen aan een tendentieuze interpretatie van vage gegevens.

[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 14-09-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Rubberen schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:57:
80 procent van de Turkse jongeren in Nederland keurt niet af dat uit naam van de jihad geweld wordt gebruikt tegen mensen met een ander geloof. Ook vindt 80 procent van de ondervraagden de terugkeer van jihadstrijders naar Nederland geen probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van Motivaction, in opdracht van Forum, bij 300 Turkse en 400 Marokkaanse Nederlanders van 18 tot 34 jaar oud.
Schitterend om te zien hoe men graag met statistieken speelt.

Want de 1e zin kan dus wel geprojecteerd worden op alle turkse jongeren.
Maar terugkeer van jihadstrijders dat is dan opeens 80% van de ondervraagden...

Hoe werkt dat precies, zijn er 2 groepen geweest waarvan er 1 statistisch wel relevant was en 1 niet en is dat mooi verweven in een "telegraafconclusie".
Waarom kan je wel spreken over 80% van de turkse jongeren, maar wordt er niets gezegd over de marokkaanse jongeren die meer dan de helft van het onderzoek uitmaakten.

Waarom wordt er überhaupt onderscheid gemaakt tussen Nederlanders en Nederlanders? Want tja, als je 700 jongeren uit de schilderswijk gaat pakken, tja dan had ik de uitkomst ook al kunnen voorspellen. Maar pak ze nu eens uit heel NL.

En aangezien ik ook niets hiervan kan vinden als ik op de site van Motivaction ben ik even gaan kijken of ik misschien iets via de opdrachtgever kon vinden : http://forum.nl die bestaat dus helemaal niet meer sinds 1 januari 2015.
En dan ga je dus maar eens kijken op de site express.be en daar kan ik het ook niet vinden in het nieuws van de afgelopen dagen.

Wat is dit in vredesnaam voor onderzoek dat er nergens iets over te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
IJzerlijm schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:19:
[...]
Ehm, het hele onderzoek betrof alleen maar Nederlanders hoor. Dus of er moet meer duidelijkheid komen over de de manier waarop het onderzoek gedaan is, of de eindconclusie is waardeloos omdat het niets zegt.

Statistisch is wellicht een groep van 300 genoeg om iets te zeggen over de totale groep, maar daar zitten nog wel allerlei randvoorwaarden aanvast waar ook aan voldaan moet zijn.

Maar sowieso wil ik eerst wel eens weten van wanneer dat onderzoek nou echt is. Want de genoemde opdrachtgever bestaat sinds 1 januari 2015 al niet meer.
En het maakt nogal redelijk wat verschil of het een onderzoek uit 2012 / 2013 is (toen IS nog geen echt nieuws was hier) of van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:31:
Maar sowieso wil ik eerst wel eens weten van wanneer dat onderzoek nou echt is. Want de genoemde opdrachtgever bestaat sinds 1 januari 2015 al niet meer.
En het maakt nogal redelijk wat verschil of het een onderzoek uit 2012 / 2013 is (toen IS nog geen echt nieuws was hier) of van vandaag.
https://www.rijksoverheid...mpathieen-turkse-jongeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Tja, halve berichtgeving van Rubberen dus (het onderzoek is al lang afgekeurd schijnbaar) en ook nog eens oude berichtgeving.

Waarom wordt dat soort bagger hier toch geplaatst? Ik snap in ieder geval wel waarom er geen linkje naar het onderzoek staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gambieter schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:23:
[...]

Het geeft gewoon simpel aan hoe dergelijke enquetes misbruikt kunnen worden voor de "gewenste" boodschap. Maar je kunt natuurlijk gewoon nietes zeggen. Het is trouwens veelzeggend hoe je een conclusie invult zonder enige onderbouwing; het laat alleen zien dat je heel makkelijk lies, damn lies, statistics en je eigen conclusie kunt ophangen aan een tendentieuze interpretatie van vage gegevens.
Het geeft helemaal niks aan. Je verzint een statistiek om een werkelijk uitgevoerde enquete met een conclusie die je niet bevalt te relativeren.

Nogmaals, waarop baseer je je claim dat 80% van de Nederlanders de aanvallen op Gaza steunt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:38:
Waarom wordt dat soort bagger hier toch geplaatst? Ik snap in ieder geval wel waarom er geen linkje naar het onderzoek staat
Omdat het al lang geen meningen of opvattingen meer zijn gebaseerd op ratio of feiten.
Het is overtuiging geworden en net zoals met andere vormen van overtuiging is er met het uitdragen ervan en met het zieltjes winnen voor die overtuiging blijkbaar veel meer toegestaan dan iemand vanuit opvatting of ratio zou accepteren.

All is fair vanuit de loopgraaf van overtuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

IJzerlijm schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:51:
Het geeft helemaal niks aan. Je verzint een statistiek om een werkelijk uitgevoerde enquete met een conclusie die je niet bevalt te relativeren.

Nogmaals, waarop baseer je je claim dat 80% van de Nederlanders de aanvallen op Gaza steunt ?
Die is net zo verzonnen als de conclusies die getrokken worden uit het nieuwsbericht van rubberen en alle conclusies van tweaklol en jezelf. Maar of het nu 50% of 80% is, Israel krijgt veel steun en excuusgedrag (ja, die Palestijnen schuilen tussen de burgers), dus doe nou maar niet alsof die steun er niet is.

En in de posts hierboven is die "werkelijk uitgevoerde enquete" wel genoeg weerlegd. Die je zelf steunt omdat de uitkomst je aanstaat, dus pot-ketel.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 14-09-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Het is ook nog maar de vraag of al die Turkse jongeren nog wel zo pro-IS zijn op het moment dat zelf last krijgen van de fundamentalistische waarden van die toko. Als hun vrienden of familie omkomen doordat IS (die ongetwijfeld het gros van die jongeren als afvalligen zien) een bomaanslag plegen in de Rotterdamse markthal. Vanachter het veilige internet is het altijd makkelijk om ergens voor of tegen te zijn. Tot het dichterbij komt en de realiteit ineens toch anders is dan verwacht. Zet die jongeren als experiment een maandje onder IS-sharia (en dan niet als 'machthebber met een AK-47 en het recht op sexslavinnetjes en het recht om half de regels aan hun laars te lappen, maar als 'gewone' moslim) en van die 80% blijft echt niet veel over. Geen TV, geen alcohol, neit roken, niet meer uitgaan, geen merkkleding, 20 zweepslagen voor je vrouw/vriendin als die per ongeluk wat bloots laat zien etc etc.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12

Player1S

Probably out in the dark

Rubberen schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:57:
Politici verontrust: 'IS geniet brede steun onder Turkse jongeren in Nederland'

Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), een samenwerkingsverband van 380 moskeeën, heeft „met ontsteltenis" kennis genomen van het onderzoek, schrijft De Telegraaf. Het CMO wil het onderwerp aankaarten maar nuanceert:

„Er is nader onderzoek nodig, des te meer omdat dit rapport sterk afwijkt van eerdere onderzoeken. Op het eerste gezicht ontbreekt op onderdelen de nuancering."

De Nederlandse politiek reageert verontrust over de brede steun onder Turkse jongeren in Nederland voor gewelddadige groepen als IS.

Express.be

Natuurlijk niets nieuws.. Er zijn al meerdere van die onderzoeken voorbij gekomen, zowel in NL en in Belgie. Telkens was het resultaat angstaanjagend om te zien hoeveel % wel degelijk sympathiseerde met is.
En hoeveel van die 80% is stoere kinderpraat?
Ik durf wel te stellen dat als puntje bij het paaltje komt en ze moeten kiezen tussen hun westerse vrijheden te verdedigen of zich aan te sluiten bij IS het gros uiteindelijk toch wel graag hun huidige vrijheden willen verdedigen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rusland ijvert voor de oprichting van een internationale coalitie ter bestrijding van de terreur in Syrië. Voor de situatie daar en in andere crisislanden wijst de Russische president Vladimir Poetin met de beschuldigende vinger naar het Westen.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:53:
Zou iemand überhaupt weten hoeveel mensen er nu echt hier heen komen en zijn gekomen en met welke intentie. Tot nu toe krijg ik de indruk dat de mensen die hulp echt hard nodig hebben niet hierheen (kunnen) komen maar vast zitten in de gezellige kampen in naburige landen van Syrie. Mensen die al jaren in Turkije wonen hebben het vast niet makkelijk, maar daar heerst geen oorlog zover ik begrijp.

[afbeelding]
Ik ben er zelf bij geweest en er zitten gewoon echte oorlogsvluchtelingen tussen uit Syrië en niet alleen maar mannen ook heel veel vrouwen en kinderen. Ben zelf actief tussen de vluchtelingen uit Syrië geweest in Oranje. Jammer dat er zo veel media propaganda is hier om want iedereen komt bij mij aanzetten met vragen hoe het nu echt zit en de meeste mensen geloven de leugens die verspreid word door sommige media. Ik denk ook dat hun doel is haat zaaien voor nog meer oorlog en slachtoffers.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een stuk in de Guardian waarin de Finse onderhandelaar Martti Ahtisaari uitlegt dat hij van een Russische VN ambassadeur een aanbod kreeg om te praten over het mogelijke aftreden van Assad. Hij heeft deze boodschap doorgestuurd naar andere VN leden (lid van de permanente raad) maar die hebben er niets mee gedaan omdat ze veronderstelden dat Assad regime op het punt stond om verdrongen te worden.
Bij wederhoor worden twee diplomaten genoemd die deze beweringen in twijfel trekken.

http://www.theguardian.co...e-syrias-assad-step-aside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:43:
[...]

Dan moet je wat aan je insteek en aanpak gaan doen. Juist je eigen fundamentalisme maakt dat je kansloos bent in het overtuigen van mensen, omdat je totaal niet discussieert maar alleen blijft drammen en ad nauseam hetzelfde herhaalt. Al ben ik wel blij dat je jezelf buitenspel zet, het is veel erger als mensen de fundamentalisten niet meer zo makkelijk kunnen herkennen.

Je bent nu een predikant voor je eigen religie, niets anders dan de imams waar je tegen ageert. En je gedachtengoed is net zo verfoeilijk.
Naast de persoonlijke insteek die dacht ik niet gewenst is hier, geef je me wel onbedoeld een compliment.
De tegenstanders van IS moeten inderdaad net zo radicaal en waar mogelijk radicaler zijn in de waardes waar zij voor staan, als IS. Dit is wat je bij mij herkent. Sommige mensen geloven dogmatisch dat al het radicalisme fout is, of erger nog, even fout. Maar die notie dient niet lang serieus genomen te worden.

Wat updates mbt IS:
*Er gaan geruchten dat de Taliban zich aangesloten heeft bij het kalifaat. Inmiddels zijn deze tweets van Twitter verdwenen , dus het is nog even afwachten. Maar dit hoeft, net als bij Boko Haram die zich bij het kalifaat gevoegd heeft, niet groot in het nieuws te komen.

*De Libanese minister van onderwijs stelt dat 20.000 IS-leden de vluchtelingenkampen in zijn land geinfiltreerd zijn.

*12 Egyptenaren zijn in Libie door IS ontvoerd. Libië behoort volgens de kalief inmiddels tot het kalifaat.

*IS heeft de persoonlijke gegevens van 100 Amerikaanse militairen online gezet, als doelwit voor Amerikaanse jihadisten

*In Engeland wordt inmiddels 1 jihadist/IS-rekruut per dag gearresteerd.

*Wat IS hoopt te bereiken tegen 2020:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1wiNXSe.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taliban en IS zijn vijanden en geen vrienden dus die tweets lijkt me niet te kloppen en wat op dat propaganda kaartje te zien is gaat natuurlijk nooit lukken.

Ik ben trouwens meer bang voor de social media die veel misbruikt word om mensen te winnen via allerlei leugens. Je ziet gewoon de haat in de westerling op komen door die gevaarlijke media waar echt wat aan gedaan moet worden want ze gaan echt veel te ver. Mensen worden bang, gaan alles direct geloven, worden boos op moslims en andersom. Het nadeel is dat veel mensen niet meer de juiste media bekijken en daar word juist door die media misbruik van gemaakt omdat ze zelf niets uit zoeken en dat geldt voor de meeste mensen want die zoeken noot wat zelf uit. Wel done media ga vooral zo door tot de media ook door mensen als mij voor de rechter worden gesleept.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

http://nos.nl/artikel/205...l-assad-af-te-zetten.html

Ruim drie jaar geleden heeft Rusland voorgesteld om de Syrische president Assad "op elegante wijze" af te zetten. Dat onthult de voormalige Finse president en Nobelprijswinnaar Martti Ahtisaari in een interview met het Finse weekblad Suomen Kuvalehti.

Assads aftreden zou onderdeel zijn van een vredesakkoord tussen het Syrische regime en de oppositie. Volgens Ahtisaari werd het voorstel genegeerd omdat het Westen ervan overtuigd was dat het regime van Assad toch snel zou vallen.

Als dit bericht waar is, is het westen nog incompetenter dan ik voor mogelijk had gehouden. Ik heb nog meer vertrouwen in rusland dan in dat stelletje nozems hier in het westen.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:42:

Bij wederhoor worden twee diplomaten genoemd die deze beweringen in twijfel trekken.
Het is in twijfel te trekken omdat rusland altijd syrie schijnt te hebben gesteund. Ze zouden Assad dus zomaar moeten laten vallen. Op zich zijn ze daar wel toe in staat mits hun dat op een of andere manier voordeel oplevert.

[ Voor 22% gewijzigd door Salvatron op 15-09-2015 22:33 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat artikelen betreft zit in dat van de Guardian veel meer journalistieke diepgang dan van de NOS.
Van een afstandje lijken ze hetzelfde te zeggen maar in detail zitten er opvallende verschillen.
Vooral het wederhoor verhaal van de Guardian is meer uitgebreid en toegelicht.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:28:
Naast de persoonlijke insteek die dacht ik niet gewenst is hier, geef je me wel onbedoeld een compliment.
De tegenstanders van IS moeten inderdaad net zo radicaal en waar mogelijk radicaler zijn in de waardes waar zij voor staan, als IS. Dit is wat je bij mij herkent.
Je wilt radicaler zijn dan IS? Ik weet niet eens hoe dat mogelijk zou zijn maar het is wel duidelijk dat je het over geweld hebt. Welke vorm moet dat volgens jou aannemen?

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 16 september 2015 @ 00:35:
[...]

Je wilt radicaler zijn dan IS? Ik weet niet eens hoe dat mogelijk zou zijn maar het is wel duidelijk dat je het over geweld hebt. Welke vorm moet dat volgens jou aannemen?
Radicalisme is niet per definitie gewelddadig. Het hangt helemaal af waarin je radicaal wilt zijn.
Ghandi was bijvoorbeeld radicaal in zijn geweldloosheid. Maar zelfs al zou het gewelddadig zijn, is dat natuurlijk niet gelijk fout. Het leger gebruikt geweld in de overtreffende trap. Onze bommen zijn groter.

De mensen die weigeren zich te informeren in IS en het gedachtegoed wat alle jihadistische groepen ter wereld gemeen hebben, zullen tenslotte altijd naar geweld neigen omdat niets wat zij voorstellen werkt. Hun aanpak sluit gewoon niet aan op de realiteit. Geweld is zeer zeker een onderdeel van de aanpak, maar het is niet genoeg. Je kunt oneindig bommen blijven gooien op de mensen die opgeleid worden tot jihadist, als je de opleiding zelf niet aanpakt.

Daarnaast zullen die mensen door gebrek aan materiekennis de radicalen steunen/financieren/opleiden simpelweg omdat zij niet in staat zijn de radicalen van de gematigden te onderscheiden. Wanneer je onbekend bent met het gedachtegoed, kun je dat niet herkennen in de mensen waarmee je te maken hebt. Gecombineerd met het vooroordeel dat iedereen gematigd is tenzij het tegendeel bewezen is, leidt dit onvermijdelijk tot oorlog. In het Westen kenmerkt dit gedrag zich door het aanvallen van gematigde moslims en islamcritici die hun mond opentrekken over de ideologie. Grote delen van de IS strijdmacht zijn opgeleid/opgevoed door het Westen, en er is militaire kennis en kunde bijgebracht aan IS-leden.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 12:55 ]

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 16 september 2015 @ 00:35:
[...]

Een serieuze vraag voor jou: hoe denk jij dat met IS en de andere gelieerde radicale groepen moet worden omgegaan? Ik ben gewoon nieuwsgierig. Het is natuurlijk erg populair om tegen geweld te zijn.

Dat ben ik doorgaans ook, tot aan het moment dat blijkt dat je met een tegenstander te maken hebt die oprecht en met volle overtuiging ernaar streeft te sterven met medeneming van zoveel mogelijk ongelovige honden, en die niet tolereert dat je er anders over denkt dan hij (met jouw dood tot gevolg, mocht hij de kans krijgen), én die ernaar streeft deze manier van zakendoen te exporteren naar een zo groot mogelijk gebied, tegen elke prijs.

Zullen we gaan onderhandelen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
Is natuurlijk heel moeilijk om groeperingen als IS volledig te stoppen. De poel waar ze uit vissen is gewoon te groot. Maar dat is wel gelijk de enige oplossing, zorg dat de doelgroep verdwijnt.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:06:
Een serieuze vraag voor jou: hoe denk jij dat met IS en de andere gelieerde radicale groepen moet worden omgegaan? Ik ben gewoon nieuwsgierig. Het is natuurlijk erg populair om tegen geweld te zijn.
Ik ben tegen geweld maar geen pacifist.

Tweaklol's opmerking over "radicaler als IS zijn", samen met zijn opvatting dat de Islam per definitie extreem is, en je daarom geen onderscheid tussen radicale en gematigde moslims kunt maken, komt op mij over als pleiten voor geweld tegen (alle) moslims. En wellicht zelfs tegen iedereen die zijn mening niet deelt. Dan ga je vanzelf over mensen als Breivik nadenken en ga ik me afvragen of Tweaklol zijn opvattingen deelt.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:De Topic Warning is aangepast.

Vluchtelingenproblematiek is hier offtopic.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:27:
[...]

Tweaklol's opmerking over "radicaler als IS zijn", samen met zijn opvatting dat de Islam per definitie extreem is, en je daarom geen onderscheid tussen radicale en gematigde moslims kunt maken, komt op mij over als pleiten voor geweld tegen (alle) moslims. En wellicht zelfs tegen iedereen die zijn mening niet deelt. Dan ga je vanzelf over mensen als Breivik nadenken en ga ik me afvragen of Tweaklol zijn opvattingen deelt.
Dat zijn niet mijn opvattingen.
Wat ik zei was dat mensen die zich niet geinformeerd hebben in het gedachtegoed wat alle jihadistische groepen gemeen hebben, niet in staat zijn om gematigd van radicaal te onderscheiden.
Voor degenen die de kennis wel in huis hebben is het prima te doen.

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:27:
[...]

Op mij komt het helemaal niet over alsof hij alle moslims bedoeld. Mijn interpretatie is dat hij zegt dat je IS (en aanverwanten) alleen kunt verslaan als ze op gelijke voet of erger bestreden worden.

Nog een keer: hoe denk jij dat met IS moet worden omgegaan dan?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:50:
Mijn interpretatie is dat hij zegt dat je IS (en aanverwanten) alleen kunt verslaan als ze op gelijke voet of erger bestreden worden.
En ik vraag wat hij daarmee bedoelt. IS gebruikt hele onaangename methoden op na. En jij denkt dat je ze aanpakt door dezelfde (of nog ergere) methoden te gebruiken?

Dus: IS verbrandt piloten. Wij moeten gepakte IS-symphatisanten dus ook levend verbranden? IS pleegt zelfmoordaanslagen. Dat moeten wij ook doen? IS ontziet niemand die het niet met hun eens is. Moeten wij ook doen? Ook gelijk maar een beetje slavenhandel erbij?

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
*snip*

[ Voor 100% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2015 15:39 ]

Verwijderd

Een recente interview met Assad waarin hij zijn kijk op zaken geeft. Opvallend is dat hij overduidelijk gebruik maakt van een anti-terrorisme standpunt om zich te verdedigen. Hij stelt dan ook dat hij het terrorisme volledig wil uitbannen.
Let wel dat dit een overduidelijk charme offensief is van Rusland om Assad in de media te helpen om een genuanceerd beeld te geven als reaktie op de anti-Assad berichtgevingen.
YouTube: Syria 'in a state of complete war' with terrorism - Assad (FULL INTERVIEW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:55:
[...]

En ik vraag wat hij daarmee bedoelt. IS gebruikt hele onaangename methoden op na. En jij denkt dat je ze aanpakt door dezelfde (of nog ergere) methoden te gebruiken?

Dus: IS verbrandt piloten. Wij moeten gepakte IS-symphatisanten dus ook levend verbranden? IS pleegt zelfmoordaanslagen. Dat moeten wij ook doen? IS ontziet niemand die het niet met hun eens is. Moeten wij ook doen? Ook gelijk maar een beetje slavenhandel erbij?
Ohh? Waar zeg ik dat dan? Volgens mij zeg ik alleen dat ik Tweaklol's woorden zo interpreteer. Het is toch voor een redelijk intelligent iemand eenvoudig om daar een boodschap uit te halen: IS keihard aanpakken, gloves off. Moeten we ze dan ook gaan verbranden, nee, natuurlijk niet man! Waar háál je het vandaan.

Wat ik hierover denk hoef je niet over te speculeren, je hoeft het alleen maar terug te lezen als je het écht wil weten. In ieder geval ben ik vóór zeer soepele RoE, want met één hand op je rug kun je dit niet bevechten.

Het valt op hoe (vooral door de idealistische en probleem-ontkennende stroming hier) zaken worden verdraaid, in de mond gelegd, onder een vergrootglas gelegd, tactisch gequote, en uit hun verband worden gerukt. .

Dat is niet beargumenteren of discussiëren, maar niets anders dan pogingen mensen monddood te maken en in diskrediet te brengen. Triest. Dit probleem brengt nu eenmaal vele meningen met zich mee, het is niet nodig en niet productief voor de discussie.

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:06:
Een recente interview met Assad waarin hij zijn kijk op zaken geeft. Opvallend is dat hij overduidelijk gebruik maakt van een anti-terrorisme standpunt om zich te verdedigen. Hij stelt dan ook dat hij het terrorisme volledig wil uitbannen.
Let wel dat dit een overduidelijk charme offensief is van Rusland om Assad in de media te helpen om een genuanceerd beeld te geven als reaktie op de anti-Assad berichtgevingen.
YouTube: Syria 'in a state of complete war' with terrorism - Assad (FULL INTERVIEW)
Wouter, serieuze vraag:

Ik zag je link eerder naar het Guardian artikel over het afzetten van Assad door Rusland als diplomatiek mogelijkheid (interessant overigens). Ik vermoedt dat je op die link bent gekomen omdat ik in het Oekraïne topic een aantal Guardian artikelen aanreikte die linken naar dat artikel (misschien zit ik er naast, niet heel belangrijk, ik vond vooral jouw referentie naar de Guardian opvallend en had die link zelf ook al eerder gezien).

In hoeverre denk jij dat Assad een puppet staatshoofd is nu (ik heb het niet zozeer over zijn opvolging van zijn vader) en in hoeverre hij onder Russische of andere invloed staat? In hoeverre neem jij de voorgestelde strijd van Rusland vs ISIS serieus of zie jij daarbij bijbedoelingen?

• Rubberen
Hier hebben we een feedback topic voor.
We hebben al twee mislukte pogingen gehad om dat te bespreken.

[ Voor 128% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2015 15:40 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:17:
Het valt op hoe (vooral door de idealistische en probleem-ontkennende stroming hier) zaken worden verdraaid, in de mond gelegd, onder een vergrootglas gelegd, tactisch gequote, en uit hun verband worden gerukt. .

Dat is niet beargumenteren of discussiëren, maar niets anders dan pogingen mensen monddood te maken en in diskrediet te brengen. Triest. Dit probleem brengt nu eenmaal vele meningen met zich mee, het is niet nodig en niet productief voor de discussie.
Klassiek voorbeeld van een pot-ketel verwijt, zeker als je het combineert met "redelijk intelligent iemand" en "probleem-ontkennende stroming" opmerkingen en drogredenen. Lees tweaklol's repertoire maar eens kritisch door.

Kunnen jullie deze discussie met elkaar via DM voeren?

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2015 15:55 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rubberen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:33:
... Het is het grootste europees probleem die zich ooit heeft voorgedaan,...
:?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:17:
Ik heb heel bewust vragend gereageerd. Ik vond het onduidelijk wat hij bedoelde en dus vraag ik door. Dat jij daar een andere draai aan geeft heeft echt met jezelf te maken.

• Rubberen
Post met een zeer goeie inhoud, 10/10..
"Ben je bezorgd over vluchtelingen, steun dan geen terroristen"

De Syrische president Bashar al-Assad haalt uit naar de dubbelzinnige houding van het Westen tegenover de vluchtelingen uit het Midden-Oosten en tegenover het aanhoudende conflict in zijn land. Hij doet dat in een interview met verschillende Russische media.

*Snip* C/p van nieuwssites is niet toegestaan. Beperkt het tot de alinea of een relevante quote.

[ Voor 64% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2015 15:54 ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Voor ons zijn zowel al-Nusra, IS of eender welke organisatie die burgers doodt extremistische organisaties
Zijn leger is nog steeds de organisatie die de meeste burgerslachtoffers heeft veroorzaakt.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 21:48
IJzerlijm schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:51:
[...]

Zijn leger is nog steeds de organisatie die de meeste burgerslachtoffers heeft veroorzaakt.
Maakt dat uit voor iemand die zijn land verdedigt?

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 12:10
cbr600f4i schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:56:
[...]

Een hoop van die slachtoffers zijn niet gevallen als onderdeel van de landsverdediging, maar meer als wegwerken van potentiële tegenstanders op grond van etniciteit of politiek. Zo begon de opstand dan ook tenslotte, niet met IS dat toen nog niet bestond, maar met Syriers die het gehad hadden met hun dictator.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rubberen
*Snip*, hetzelfde artikel nog een keer posten is helemaal niet de bedoeling. Anderen kunnen ook de link in Rubberen in "Opmars IS in het Midden-Oosten" lezen. Verder is het gebruiken van quote tags erg wenselijk om je posts leesbaar te houden. :)

Assad heeft natuurlijk wel een punt. Het westen wel klaagt en zaagt maar ondertussen leveren sommige westerse landen zeker en vast wapens aan zekere groeperingen..

Nu dat Rusland het voortouw lijkt te nemen in het steunen van Assad, ben ik benieuwd wat de westerse reactie hierop zal zijn.

Ikzelf steun Rusland in hun doen momenteel, ook al mag je zeker zijn dat er een addertje zal zijn met het optreden van Rusland. Belangrijkste momenteel is dat de dreiging IS wordt uitgeschakeld en dat het midden oosten zo stabiel wordt als mogelijk is in deze situatie.

[ Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2015 16:18 ]

• cbr600f4i
Brent schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:01:
[...]

Zo begon de opstand dan ook tenslotte, niet met IS dat toen nog niet bestond, maar met Syriers die het gehad hadden met hun dictator.
Die Syriers waar je het over hebt, wie waren dat, hun achtergrond? Was dat de gewone man of waren dat gewoon mensen die de macht wilden grijpen? Als het de gewone man was dan waren ze net als in de Oekraine niet al te slim. Op het moment dat dit alles begon kon je voorspellen wat er zou gaan gebeuren en dat is ook gebeurd. Met wederom de steun van het Westen. Alles naar de filistijnen. Ik kan daar Assad niet verantwoordelijk voor houden.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

cbr600f4i schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:56:
[...]

Zijn land, dat hij van zijn vader kado heeft gehad.

• Brent
cbr600f4i schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:13:
[...]

Die Syriers waar je het over hebt, wie waren dat, hun achtergrond? Was dat de gewone man of waren dat gewoon mensen die de macht wilden grijpen?
Beide. Zoals dat altijd gaat in de werkelijke wereld ;) Op een gegeven moment probeerden ze zich wat te professionaliseren en verenigen, misschien herinner je dat nog (Syrian National Council etc). Toen kreeg men ook Westerse luchtsteun. Dat samensmeden van de oppositie is nooit goed gelukt, en IS kwam rond die tijd op en maakte handig gebruik van die situatie. Je kunt zeker zeggen dat het Westen door niets te doen inderdaad de orde niet heeft kunnen vergroten. Maarja, wat 'het Westen' ook doet, iets of niets, er is altijd kritiek ;) Kennelijk is het Westen inderdaad de enige 'fractie' die orde op zaken kan en moet stellen, maar dat even tussendoor. Een derde partij (Assad, Coalitie, en toen IS) heeft de dynamiek duidelijk verstoord (het zag er een tijdje zeker uit dat de Coalitie de overhand zou krijgen).

Buiten de oorlog om, Assad is een massamoordenaar en IS ook, beide zijn verantwoordelijk voor hun daden.

Dat het de Coalitie, al dan niet met Westerse steun, niet gelukt is te winnen, is een ander verhaal.

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:55:
[...]

De manieren waarop je de vijand in de pan hakt is tactiek. Mensen verbranden slaat nergens op. Onze Westerse tactieken staan ver boven die van de jihadisten, de bodycounts staan niet in verhouding. Daar heb ik verder niks op aan te merken. De strategie wel. De vijand moet gedefinieerd worden zoals hij zichzelf definieert. Onderzocht moet worden welke ideeën zij aanhangen, en vervolgens waar die geleerd/gepreekt worden.

Over het radicaler zijn dan IS, dat heeft vooral te maken met motivatie. We moeten minstens zo gemotiveerd zijn als IS en ons minstens net zo veel bezig houden met deze problematiek willen we ze kunnen verslaan. IS is op weg om een wereldmacht te worden en zal zijn invloed in onze landen zal laten gelden. De potentiële aanhang is gigantisch. Voor mensen die denken dat dit nog eenvoudig te beteugelen is; zet het aantal Nederlandse jihadisten af tegen het aantal AIVD'ers die hen in de gaten moet houden, en hou er daarbij rekening mee dat je per jihadist 10-50 man nodig hebt om het op de huidige manier bij te benen. Dit Europa breed, dan moet je toch concluderen dat dit bijbenen een fantasie is.

De trend is dat de aantallen groeien. Kijk terug naar 10 jaar geleden en vergelijk met nu, het escaleert snel. Men moet concluderen dat de aanpak niet werkt.

Verwijderd

djengizz schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:19:
In hoeverre denk jij dat Assad een puppet staatshoofd is nu (ik heb het niet zozeer over zijn opvolging van zijn vader) en in hoeverre hij onder Russische of andere invloed staat? In hoeverre neem jij de voorgestelde strijd van Rusland vs ISIS serieus of zie jij daarbij bijbedoelingen?
Zijn vader was een VS puppet en volgens mij is Assad zelf uit de gratie gevallen door zijn eigen weg te gaan.
(Gezien de geschiedenis en hoe Assad en Saddam aan de macht zijn gekomen is genoeg documentatie over te vinden.)
Er zijn sterke overeenkomsten tussen de gewelddadigheden in het MO en die van midden, zuid Amerika en Azië ruim 30 jaar geleden waar ook militante groepering gelang de belangen opstandelingen of terroristen genoemd werden en van een van de geopolitieke spelers wapens kregen.
Assad is nu een instrument voor Rusland geworden om hun geopolitieke belangen te behartigen terwijl de VS Assad wil vervangen voor iemand die wel luistert of te zwak is om het land te beschermen tegen externe partijen. Immers een land zwak en afhankelijk houden is veel goedkoper dan het bezetten.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:30:
... De vijand moet gedefinieerd worden zoals hij zichzelf definieert. ...
Dit is iets wat je voortdurent stelt, maar niet nader onderbouwt (of uitlegt over wat die definitie dan volgens jou zou zijn). Prima facie vind ik dat niet echt iets vanzelfsprekends.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 16-09-2015 17:16 ]

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:15:
[...]

Dit is iets wat je voortdurent stelt, maar niet nader onderbouwt (of uitlegt over wat die definitie dan volgens jou zou zijn). Prima facie vind ik dat niet echt iets vanzelfsprekends.
Er gaat een enkel samenhangend gedachtegoed schuil achter alle moderne terreurorganisaties. Men weigert systematisch om hiernaar te kijken. Je moet je vijand kennen zodat je kan anticiperen wat hij gaat doen. En om hem überhaupt te herkennen, zodat je geen verkeerde bondgenootschappen aangaat. Partijen die dan wel tegen IS strijden, maar er dezelfde ideeën op nahouden. Het lijkt mij dan ook een goed idee om alle allianties en banden die het Westen heeft met islamitische groepen en regeringen te heroverwegen.

Dit heeft overigens precedent in Nederlands-Indië rond 1900. Toen is er een Arabist bijgehaald om een lange guerilla strijd met jihadisten te beëindigen. Een ander voorbeeld is Thomas Jefferson die de "Barbary Wars" won na het lezen van de koran. Het kwartje moet even vallen, en dan lijkt het aanpakken van IS lang niet zo onmogelijk als mensen zich wijsmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2015 20:01 ]

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:00:
[...]

Dit heeft overigens precedent in Nederlands-Indië rond 1900. Toen is er een Arabist bijgehaald om een lange guerilla strijd met jihadisten te beëindigen. Een ander voorbeeld is Thomas Jefferson die de "Barbary Wars" won na het lezen van de koran. Het kwartje moet even vallen, en dan lijkt het aanpakken van IS lang niet zo onmogelijk als mensen zich wijsmaken.
Welk kwartje en hoe gaan we IS dan aanpakken? Ik zie namelijk niet echt de relatie tussen van Heutz/Snouck en het bestrijden van IS en/of de radicalere stromingen van de Islam. Appels en peren. Even kort door de bocht geschetst kwam het neer op verdeel en heers tactiek tussen verschillende stromingen/groeperingen, een minder afwachtend en meer proactieve houding van de KNIL en respect/gelijkheid en religieuze vrijheid voor de moslims. Ik zie wel wat overeenkomsten met het internationale beleid dat nu al gevoerd wordt tegen IS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:00:
[...]
Er gaat een enkel samenhangend gedachtegoed schuil achter alle moderne terreurorganisaties. MenTweaklol weigert systematisch om hiernaar te kijkendit concreet te maken. Je moet je vijand kennen zodat je kan anticiperen wat hij gaat doen. En om hem überhaupt te herkennen, zodat je geen verkeerde bondgenootschappen aangaat. Partijen die dan wel tegen IS strijden, maar er dezelfde ideeën op nahouden. Het lijkt mij dan ook een goed idee om alle allianties en banden die het Westen heeft met islamitische groepen en regeringen te heroverwegen.
Bla, bla, bla en het belangrijkste gedeelte heb ik voor je gefixed.

Je blijft maar hangen in pure bangmakerij en weigert ook maar iets concreet te maken waardoor niemand er ook maar enig waardeoordeel over kan geven.

Persoonlijk is het enige samenhangende gedachtengoed wat ik bij de terroristen zie : Angst / haat zaaien.

Jij begint echt een 100% compleet exemplarisch voorbeeld te zijn van een IS-strijder, alleen je einddoel is anders. Maar de weg ernaartoe is echt 100% identiek aan de gemiddelde extremistische IS-strijder.

Ongefundeerd angst aanjagen : check voor IS, check voor tweaklol
Bodycount moet zo hoog mogelijk liggen : check voor IS, check voor tweaklol
Claimen dat je goed moet nadenken over wel bondgenootschappen aan te gaan : check voor IS, check voor tweaklol
Preken over normen en waarden die al lang niet meer opgaan : check voor IS, check voor tweaklol
Compleet negeren van de realiteit : check voor IS, check voor tweaklol
etc. etc.
Ik moet zo onderhand daadwerkelijke moeite gaan doen om de verschillen tussen jou en IS te gaan zien qua werkwijze. Zo snel bedacht zie ik het nog niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jay-P schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:12:
[...]

Welk kwartje en hoe gaan we IS dan aanpakken? Ik zie namelijk niet echt de relatie tussen van Heutz/Snouck en het bestrijden van IS en/of de radicalere stromingen van de Islam. Appels en peren. Even kort door de bocht geschetst kwam het neer op verdeel en heers tactiek tussen verschillende stromingen/groeperingen, een minder afwachtend en meer proactieve houding van de KNIL en respect/gelijkheid en religieuze vrijheid voor de moslims. Ik zie wel wat overeenkomsten met het internationale beleid dat nu al gevoerd wordt tegen IS.
Wat destijds wel gebeurde, gebeurt nu niet: de vijand ideologisch doorgronden en daar strategie op baseren. Nu is het "het zijn terroristen en daar gooien we bommen op". Dus inderdaad, het is nu appels en peren.

Een groot deel van de IS-leden is Westers. Terwijl we staren naar Syrië, worden ze recht onder onze neuzen opgeleid. Vraag je je nooit af hoe dat kan? Waar die ideeën vandaan komen, waar ze geleerd worden? Hoe weet je dat de vijand niet voor de klas staat onze kinderen te onderwijzen? Dat er na de honderden en honderden, niet duizenden en duizenden jihadisten op zullen staan in onze steden? Dat die zich de komende jaren niet gaan focussen op Europa? We hebben de verantwoordelijkheid om dit te stoppen.

Er is helaas onwil om de vijand te doorgronden, en ook vijandigheid jegens mensen die naar de ideologische achtergrond willen kijken. Dat zie je terug in de reacties van sommige mensen hier. Misschien behoor jij daar zelf ook wel toe. Ik vraag mij af: hoe kom je erbij dat het doorgronden van de vijand niet nuttig zou zijn? Wat is de logica er achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jay-P schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:12:
[...]

Ik wel. Christiaan Snouck Hurgronje kwam erachter dat je niet een moslim hebt maar verschillende facties. Met de Oelama viel niet te praten in Atjeh en die moesten worden aangepakt. De Sultan was machteloos waardoor je hier ook niet veel aan had. Met de oeleëebalang (landheren) viel wel te praten.

Wat je er van kan leren is dat je actief moet proberen groepen uit elkaar te trekken in hun belangen en in dit geval de gematigde moslims scheiden van IS en dan IS aanpakken. Daar moet je geen bombardementen voor uitvoeren boven stedelijk gebied en je moet ook stoppen dat Assad dit doet en gematigde moslims naar IS drijft. Dat is alleen een langetermijnstrategie die er niet ingaat bij de huidige politieke elite die het al benauwt krijgen als iets een jaar duurt...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als je een deal maakt met de 'gematigde' soennieten om ISIS te bevechten krijg je precies hetzelfde probleem als met de Wikipedia: Anbar Awakening in 2006, dat die soennieten dan veel meer macht in Irak claimen dan waar ze gezien hun aantallen recht op zouden hebben. De shia staan dat nooit toe, die zien dat terecht als het belonen van degenen die ISIS hebben getolereerd tot het ze niet meer goed uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:10:
Zijn vader was een VS puppet en volgens mij is Assad zelf uit de gratie gevallen door zijn eigen weg te gaan.
Een pan-Arabist die jarenlang een pro-Soviet lijn volgde, daar ook zijn wapens kocht, leidend was in de Jom Kippur oorlog van 1973, en iemand die Hexbollah actief gesteund heeft, is in jouw ogen een "VS puppet"? Je verzint het ook echt ter plekke.

Assad Jr. is niet "uit de gratie gevallen", hij is nooit in de gratie geweest, hooguit was er een tijdje hoop dat hij een andere koers zou varen dan zijn vader. Syrië is al heel lang een paria, maar wel een paria met vrienden in Moskou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:27:
[...]

Een pan-Arabist die jarenlang een pro-Soviet lijn volgde, daar ook zijn wapens kocht, leidend was in de Jom Kippur oorlog van 1973, en iemand die Hexbollah actief gesteund heeft, is in jouw ogen een "VS puppet"? Je verzint het ook echt ter plekke.

Assad Jr. is niet "uit de gratie gevallen", hij is nooit in de gratie geweest, hooguit was er een tijdje hoop dat hij een andere koers zou varen dan zijn vader. Syrië is al heel lang een paria, maar wel een paria met vrienden in Moskou.
Syrië had in de 70-er en 80-er jaren een heel grote invloed in het MO. Die machtspositie wilden en willen ze niet afstaan, en dat is best logisch vanuit Assad's (Sr. en Jr.) positie gezien. Paria, misschien. Bepalende machtsfactor echter ook. Ik vraag me ook af hoe Assad het nu al 4 jaar volhoudt.

Overigens bedoel ik daar niet mee dat er niets mis zou zijn met het regime, daar gaat de discussie niet over. Ik vindt het in ieder geval best dat hij IS laat bestrijden. Dat maakt hem ongewild (van twee kanten) onze bondgenoot. Rare wereld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 15:14:
Syrië had in de 70-er en 80-er jaren een heel grote invloed in het MO. Die machtspositie wilden en willen ze niet afstaan, en dat is best logisch vanuit Assad's (Sr. en Jr.) positie gezien. Paria, misschien. Bepalende machtsfactor echter ook. Ik vraag me ook af hoe Assad het nu al 4 jaar volhoudt.
Ik denk dat die machtsfactor vandaag de dag heel beperkt is. Hun macht was al grotendeels uitgespeeld toen Egypte en Israël de Camp David akkoorden sloten. Toen stonden de Syriërs vrijwel alleen en speelden ze alleen in Libanon en via hun Palestijnse connecties nog een rol van betekenis. En dat laatste is na de Oslo-akkoorden ook stukken minder geworden.
Overigens bedoel ik daar niet mee dat er niets mis zou zijn met het regime, daar gaat de discussie niet over. Ik vindt het in ieder geval best dat hij IS laat bestrijden. Dat maakt hem ongewild (van twee kanten) onze bondgenoot. Rare wereld....
Inderdaad een rare wereld. Assad laat ons IS bestrijden, en laat IS zelf met rust, zodat hij op zijn beurt onze "bondgenoten" van FSA kan bestrijden.

• Jay-P
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:05:
[...]

Ik wel. Christiaan Snouck Hurgronje kwam erachter dat je niet een moslim hebt maar verschillende facties. Met de Oelama viel niet te praten in Atjeh en die moesten worden aangepakt. De Sultan was machteloos waardoor je hier ook niet veel aan had. Met de oeleëebalang (landheren) viel wel te praten.

Wat je er van kan leren is dat je actief moet proberen groepen uit elkaar te trekken in hun belangen en in dit geval de gematigde moslims scheiden van IS en dan IS aanpakken. Daar moet je geen bombardementen voor uitvoeren boven stedelijk gebied en je moet ook stoppen dat Assad dit doet en gematigde moslims naar IS drijft. Dat is alleen een langetermijnstrategie die er niet ingaat bij de huidige politieke elite die het al benauwt krijgen als iets een jaar duurt...
Dat zeg ik, verdeel en heers, zoals we nu in principe ook doen en zoals eigenlijk al onderdeel van oorlogsvoering in de meeste conflicten de laatste 100 jaar(Indochina, Vietnam, Afganistan bijv). Het probleem alleen is dat die tactiek niet meer werkt of op zijn minst veel minder effectief is. Waar het in Nederlands-Indië(en dan met name de Atjeh oorlog) maar één grootmacht betrof die militair superieur waren versus een stel losse zeer geïsoleerde en militair zwakke gemeenschappen. Dat is niet toe te passen in het conflict in Syrië waar er meerdere grootmachten (Iran/Westen/Rusland/Turkije etc.) meerdere en verschillende belangen hebben. Een mooi voorbeeld is de Nederlandse 'steun' aan de Koerden, een lading helmen en scherfvesten. Daar ga je natuurlijk geen verschil mee maken.

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:27:
Je moet dan wat jaartjes terug toen de steun aan de Baath partij gegeven werd en in Syrië en Irak omdat het gevaar dreigde dat de communistische partij(en) teveel macht zou krijgen. Syrië had een hele reeks coups en de laatste ervan was de uitkomst dat Assad aan de macht kwam en de boel stevig onder controle nam. In die zin was Assad in het zadel geholpen en verder met rust gelaten omdat hij een acceptabel alternatief was tegen een sterk pro-Russisch figuur omdat anders hij ook wel weer vervangen zou worden door een alternatief. Desondanks is Assad later zicht toch meer gaan richten naar Rusland en Saddam is zich meer richting islam richten ondanks dat Baath seculariteit als uitgangspunt had.
In die zin is het opmerkelijk dat diezelfde Baath partij (of de restanten ervan) in Irak een overeenkomst met ISIS getroffen heeft en samen vecht ook al staan hun ideologieën zeer ver uit elkaar.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De definitie van 'US puppet' is nu uitgebreid tot elke heerser die door de VS met rust gelaten wordt. Bijna iedereen dus.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:49:
Waar die ideeën vandaan komen, waar ze geleerd worden? Hoe weet je dat de vijand niet voor de klas staat onze kinderen te onderwijzen? Dat er na de honderden en honderden, niet duizenden en duizenden jihadisten op zullen staan in onze steden? Dat die zich de komende jaren niet gaan focussen op Europa? We hebben de verantwoordelijkheid om dit te stoppen.
Whatever you say Senator McCarthy....

Er is een lange lijst met mensen in de geschiedenisboekjes die net zo dachten als jij, meestal blijken het paranoïde psychopaten te zijn.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Verwijderd

Leo1010 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:54:
[...]

Whatever you say Senator McCarthy....

Er is een lange lijst met mensen in de geschiedenisboekjes die net zo dachten als jij, meestal blijken het paranoïde psychopaten te zijn.
Waarbij ik weer terugkom bij mijn andere uitspraak:
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:49:
[...]
Er is helaas onwil om de vijand te doorgronden, en ook vijandigheid jegens mensen die naar de ideologische achtergrond willen kijken. Dat zie je terug in de reacties van sommige mensen hier.
De oplossing van het probleem IS ligt volgens mij bij een strategie op maat, gericht op de ideologische achtergronden. Tot nog toe heb ik, naast persoonlijke aanvallen, geen enkel argument hiertegen gehoord. Welke logica schuilt er achter het idee dat het kennen van de vijand niet nodig zou zijn, en zelfs onwenselijk?

Waarom zijn de mensen die dit wel willen, radicalen? Het zijn geen xenofoben, geen racisten, geen islamofoben, en geen "Mc Carthys". Het kalifaat waar de slachtoffers van jullie scheldkanonnades jaren en jaren voor voor gewaarschuwd hebben, is er gekomen. Voortschrijdend inzicht is gewenst.

Wat ik zei is inmiddels overigens al realiteit:

ISIS maatschappijleraar te Almere:
http://www.geenstijl.nl/m...dokie_tekin.html#comments

UK monitort meer dan 3.000 moslims die bereid zijn aanslagen te plegen
http://www.theaustralian....ry-fnb64oi6-1227532712084

De aantallen groeien, en je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat de politie of veiligheidsdiensten dit kunnen blijven bijbenen in de toekomst. De volgende die het stokje overneemt is het leger. Omdat alle voorgaande partijen gefaald hebben, te beginnen bij het volk.

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 18:41:

De oplossing van het probleem IS ligt volgens mij bij een strategie op maat, gericht op de ideologische achtergronden. Tot nog toe heb ik, naast persoonlijke aanvallen, geen enkel argument hiertegen gehoord. Welke logica schuilt er achter het idee dat het kennen van de vijand niet nodig zou zijn, en zelfs onwenselijk?
Kan je dit iets concreter maken: "een strategie op maat, gericht op de ideologische achtergronden" . Proberen IS strijders een westers wereld beeld te geven?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou eerder iets in de richting van interneringskampen voor islamieten verwachten.

Maar goed, ik had tweaklol eerder al eens om wat verduidelijking gemaakt, en dat is niet in wezenlijke mate gekomen vooralsnog.

[ Voor 43% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2015 19:12 ]

• Jay-P
[...]

Waarbij ik weer terugkom bij mijn andere uitspraak:

[...]

Wie zegt waar dan dat dat onwenselijk is en hoe kom je erbij dat dat niet nu al het geval is.

En nogmaals hoe, in concrete taal en voorstellen, zie je dat dan voor je? IS bestrijden op ideologische achtergronden is voor mij een vaag en nietszeggende opmerking.

• Gomez12
[...]
De oplossing van het probleem IS ligt volgens mij bij een strategie op maat, gericht op de ideologische achtergronden. Tot nog toe heb ik, naast persoonlijke aanvallen, geen enkel argument hiertegen gehoord.
Je hebt ook nog geen enkel concreet iets genoemd van wat je hier beschrijft. Dus als er niets is valt er ook niet tegen te argumenteren.
Wat ik zei is inmiddels overigens al realiteit:

ISIS maatschappijleraar te Almere:
http://www.geenstijl.nl/m...dokie_tekin.html#comments
Dat noemt men ook wel N=1, en dat kan je overal voor zeggen. Of wil jij graag een pedofiel voor de klas of een inbreker of ... Het is gewoon de realiteit dat het zo is, niets om bang van te worden.
UK monitort meer dan 3.000 moslims die bereid zijn aanslagen te plegen
http://www.theaustralian....ry-fnb64oi6-1227532712084
Monitoren en niet oppakken zegt eigenlijk al genoeg, op dezelfde manier kan je alle telefoontaps in NL zien als monitoren en dan hebben we een veel groter probleem dan moslims...

Maar ok, laten we jouw getallen eens geloven. En echt aannemen dat ze bereid zijn om aanslagen te plegen. Zeg dat er 10 man nodig zijn voor een aanslag (is veels te hoog), laten we zeggen dat ze geduld hebben en het over 10 jaar willen verspreiden dan zou je dus praten over 30 aanslagen per jaar.
Dan negeren we nog even alle tijd tot nu toe, maar je zou dus uitkomen op 2 per maand. Laten we gewoon eens de volgende maand afwachten en kijken hoeveel aanslagen er komen de komende maand in de UK (ik voorspel 0).
Als jij de waarheid spreekt dan is het vrij duidelijk, als je aantallen/uitspraken onzin zijn dan is het ook vrij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Concreet gezien kan je de partijen die ISIS in Syrië gefinancierd hebben verbieden om nog langer om Europese 'goede doelen' te financieren die misbruikt worden om extremisten te werven. En dus ook veel strengere controles zodat er bijv geen 'haatimams' toegelaten worden. Want daar wordt nu relatief laks mee omgegaan.
De bestaande geloofsorganisaties kan je verplichten zich te committeren aan de Europese grondwet en dus gelijke behandeling voor vrouwen en LBGT en dus een wig te drijven tussen de normale mensen en extremisten. Daar zijn de Europese landen politiestaat genoeg voor om af te kunnen dwingen. (Niet dat ze dat zouden willen maar dat is een heel ander onderwerp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twerk schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:03:
[...]

Kan je dit iets concreter maken: "een strategie op maat, gericht op de ideologische achtergronden" . Proberen IS strijders een westers wereld beeld te geven?
Waar ik het over heb is de stelregel dat je je vijand moet kennen om hem te verslaan. Het gaat er bij mij niet in dat mensen het onderstaande bekende gezegde vergeten zijn. Het lijkt dan ook vooral onwil. Men is wijsgemaakt dat het fout of "racistisch" zou zijn je te verdiepen in de vijand. Daarmee hebben we de correcte oplossingsrichting in het verdomhoekje geplaatst, en logischerwijs verliezen we dan de oorlog.
If you know both yourself and your enemy, you can win a hundred battles without jeopardy.
-The Art of War, Sun Tzu
Gezien we duizenden en duizenden jihadisten op de wereld loslaten, kan ook gezegd worden dat we onszelf niet kennen.

Concreter dan dit zal ik het hier niet maken, vanwege de topicwarning.

1. Identificeer de ideeën die tot jihadisme leiden
2. Identificeer de bronnen van de ideeën en de plekken waar deze ideeën verspreid worden
3. Onze allianties "reshuffelen" op basis van deze ideeën
4. Begin van effectieve maatregelen tegen de bronnen/plekken
5. Identificeer partijen die dit belemmeren en verbreek die allianties (ik verwacht dat zij zich als bondgenoten voordoen totdat ze zich moeten bewijzen in daden).

Waarbij gezegd moet worden dat geweld de laatste optie is, en intussen de huidige militaire acties doorgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 10:51:
[...]

Waar ik het over heb is de stelregel dat je je vijand moet kennen om hem te verslaan. ...
Dat heeft weinig te maken met:
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:30:
... De vijand moet gedefinieerd worden zoals hij zichzelf definieert. ...
Sterker nog, die door jouw herhaaldelijk geposte stelling zou best tegenstrijdig kunnen zijn met wat je net postte.
offtopic:
Er is trouwens niets mis met het gebruiken Nederlandse in plaats van Engelse vertalingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Waar ik het over heb is de stelregel dat je je vijand moet kennen om hem te verslaan.
Als jij dat nu eens zou proberen dan zou er heel wat minder bagger van jou in dit topic verschijnen.

Jij bent zo ongeveer het voorbeeld van iemand die niet probeert om ze te leren kennen, want jij hebt je ideeën al gevormd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:56
[...]

1. Identificeer de ideeën die tot jihadisme leiden
2. Identificeer de bronnen van de ideeën en de plekken waar deze ideeën verspreid worden
3. Onze allianties "reshuffelen" op basis van deze ideeën
4. Begin van effectieve maatregelen tegen de bronnen/plekken
5. Identificeer partijen die dit belemmeren en verbreek die allianties (ik verwacht dat zij zich als bondgenoten voordoen totdat ze zich moeten bewijzen in daden).

Waarbij gezegd moet worden dat geweld de laatste optie is, en intussen de huidige militaire acties doorgaan.
Er word al lang gewerkt aan manieren om radicalisering tegen te gaan:

https://vng.nl/files/vng/...ten_en_radicalisering.pdf

Wat je precies bedoeld met allianties reshuffelen is me niet helemaal duidelijk. Een land als SA boycotten? Dan geef je Iran ruimte en schop je Israël tegen de schenen en is dus politiek niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zondag 20 september 2015 @ 11:51:
[...]

Dat heeft weinig te maken met:

[...]

Sterker nog, die door jouw herhaaldelijk geposte stelling zou best tegenstrijdig kunnen zijn met wat je net postte.
De vijand identificeer je door hem te definiëren zoals hij zichzelf definieert. Daar zit geen tegenstrijdigheid in. Als de vijand zich identificeert als een messias, hoeft dat natuurlijk niet waar te zijn. Waar het om gaat is dat hij gelooft dat het waar is, en dat je hem daaraan identificeert.

Of de vijand nou de ware islam vertegenwoordigd of niet, is niet relevant. Waar het om gaat is dat hij gelooft dat hij die vertegenwoordigd, en we herkennen de vijand aan het feit dat hij gelooft dat dit gedachtegoed de ware islam is.
twerk schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:24:
[...]

Er word al lang gewerkt aan manieren om radicalisering tegen te gaan:

https://vng.nl/files/vng/...ten_en_radicalisering.pdf
Ik citeer daaruit:
Het wegnemen van de voedingsbodem (a) gebeurt zoveel mogelijk via bestaand gemeentelijk beleid, zoals de aanpak van jeugdwerkloosheid (JWL), voortijdig schoolverlaten (VSV), de wijkenaanpak en anti-discriminatiebeleid.
Geloof je dat dat de bronnen van jihadisme zijn?

We moeten beseffen dat de vijand ons bij stap 1 al te slim af is. Vanuit hun doctrine is het voor ons verboden ons onafhankelijk van een islamitische autoriteit te informeren over hun geloof. Dit doen ze door middel van samenwerking/dialoog met onze autoriteiten: zij gaan ons uitleggen wat jihadisme veroorzaakt. En bepalen daarmee onze strategie.

Het identificeren van hun gedachtegoed moet onafhankelijk gebeuren. De enige manier waarop je weet of wat je voorgeschoteld krijgt geen desinformatie is:

-De informatie moet door een lid van de gemeenschap geschreven zijn
-De informatie moet voor de gemeenschap geschreven zijn
-Het werk moet in de gemeenschap autoritair zijn

Pas nadat je je onafhankelijk geinformeerd hebt, kun je verifiëren of wat onze samenwerkingspartners vertelden waar is. Hierop gebaseerd breek je de samenwerking af, houd hem in stand of gaat die aan met andere partijen.
Wat je precies bedoeld met allianties reshuffelen is me niet helemaal duidelijk. Een land als SA boycotten? Dan geef je Iran ruimte en schop je Israël tegen de schenen en is dus politiek niet haalbaar.
Een concreet voorbeeld dan maar voortbordurend op je document van de aanpak van radicalisering op gemeentelijk niveau: een imam waarmee de gemeente samenwerkt, vertelt dat geweld ten strengste verboden is in de islam en dat radicalisering buiten zijn weten om veroorzaakt wordt door discriminatie en uitzichtloosheid. Als dit na onafhankelijke analyse niet blijkt te kloppen, dan deze samenwerking verbreken. Ervan uitgaande dat een imam als geen ander op hoogte is van de leerstellingen van zijn stroming, heb je dan mogelijk te maken met een radicaal die onze strategie saboteert.

Op macroniveau, vervang imam met groeperingen of regeringen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
tweaklol schreef op zondag 20 september 2015 @ 18:22:
... Daar zit geen tegenstrijdigheid in. Als de vijand zich identificeert als een messias, hoeft dat natuurlijk niet waar te zijn. ...

Als de vijand zichzelf 'definieert' als messias, en jij definieert hem als iemand die zichzelf als messias definieert (maar niet als messias), definieer je de vijand niet zoals hij zichzelf definieert.

Hoe dan ook blijft het nogal vaag, en zo eendimensionaal als je het doet voorkomen is de wereld (helaas?) niet.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 20-09-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een beetje schelden in de kerk dit...
http://www.volkskrant.nl/...76f29b6edeb9dc47388a0aefe

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
Als deze mensen er vanaf dag 1 bij waren en along the way tot de conclusie zijn gekomen dat dit niet was hetgeen zij voor ogen hadden. In elk ander geval; no shit sherlock ;) Wat hadden ze gedacht? Dat je er zomaar mee wegkomt met het uitmoorden van onschuldige mensen?

Met een beetje geluk wordt iedere IS strijder aan de hoogste boom gehangen, dat is de toekomst voor dat ongedierte. Het is te hopen dat de deserteurs in het vizier zijn in Europa en dat ze een executie tegemoet mogen zien. En liefst geen praatje op een basisschool ter reintegratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cbr600f4i schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:33:
Met een beetje geluk wordt iedere IS strijder aan de hoogste boom gehangen, dat is de toekomst voor dat ongedierte. Het is te hopen dat de deserteurs in het vizier zijn in Europa en dat ze een executie tegemoet mogen zien. En liefst geen praatje op een basisschool ter reintegratie.
Dit soort van onderbuiken schiet je niets mee op. Sterker nog het zou genocide zijn en dan verlaag je ook nog eens tot aan het niveau van de mensen die je veroordeeld.
Misdaden bestraffen volgens de geldende wetten (waar doodstraf van toepassing kan zijn) en zorgen dat het extremisme uit de mensen wordt gehaald. Daar zijn behandel methodes voor mensen die in een sekte gezeten hebben en 'gedeprogrammeerd' worden. Misschien dat je e.a. specifiek aan moet passen maar in grote lijnen is dat haalbaar. Het geld wat daar voor nodig is kan uit energie baten van het land zelf worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De glans is wel een beetje van ISIS nu ze niet meer op alle fronten aan het winnen zijn. Bij de volgende radicale beweging die snel groeit staan deze overlopers weer voor in de rij om mee te mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 18:22:
Geloof je dat dat de bronnen van jihadisme zijn?
Dat zijn bewezen oorzaken ja. Werkeloze jongeren en schoolverlaters, uitgekotst door de maatschappij (want geen disco's binnen mogen e.d. -en dan laat ik in het midden wiens schuld dat is ivm kip-ei) zijn veel vatbaarder voor jihadisme dan werkenden.De laatsten zijn veel te druk bezig met materialistische zaken en het stichten van een gezinnetje. Zij hebben een doel in het leven.
De eersten hangen thuis op de bank en klikken verveeld van het ene Jihadistische filmpje naar het andere. Die zoeken een doel in hun kutleventje en radicaliseren is er daar 1 van.

Als jij denkt dat de gemiddelde 17-jarige Marokkaan of Turk iets anders wil dan huisje-boompje-beestje-babietje-baantje, dan praat je niet genoeg met die mensen. Opleiding. Kansen. Gezinsleven. Welvaart. De wapens tegen radicalisering.

Er is een reden dat de geboortecijfers, kerkgang en religieuze beleving van een gemiddelde moslim razendsnel afneemt zodra ze zich in een westers land vestigen.

Het is eigenlijk zo volslagen logisch dat ik bijna niet kan inzien waarom anderen dat niet willen begrijpen.

Wat overigens niet wegneemt dat ik het bijvoorbeeld wel degelijk een goede zaak zou vinden als elke financiering vanuit radicale hoek tegengewerkt zou moeten worden in NL. Geen door Arabie gefinancieerde moskeeen hier. Dit geldt overigens ook voor financiering van de PVV vanuit rechts-extremistische hoek (lees: schimmige Amerikaanse clubjes) bijv. Hoe dat bewerkstelligd moet worden weet ik dan even niet.

[ Voor 17% gewijzigd door FunkyTrip op 22-09-2015 11:11 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
FunkyTrip schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:07:
[...]
Wat overigens niet wegneemt dat ik het bijvoorbeeld wel degelijk een goede zaak zou vinden als elke financiering vanuit radicale hoek tegengewerkt zou moeten worden in NL. Geen door Arabie gefinancieerde moskeeen hier. Dit geldt overigens ook voor financiering van de PVV vanuit rechts-extremistische hoek (lees: schimmige Amerikaanse clubjes) bijv. Hoe dat bewerkstelligd moet worden weet ik dan even niet.
Radicaal of niet-radicaal is alleen iets totaal subjectiefs. Daar zit waarschijnlijk ook je grootste issue qua bewerkstelligen.

Vanuit Arabië gezien is een NL-moskee financieren helemaal niet radicaal.

Plus dat je er nog eens bovenop krijgt dat je wel regels kan willen, maar kan je het ook naleven (bijv een gift uit Arabië naar een prive-persoon in NL, waarna die prive-persoon weer een gift aan de moskee doet, gooi hier 5 stappen tussen en je kan het niet meer naleven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Gomez12 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:10:
[...]

Radicaal of niet-radicaal is alleen iets totaal subjectiefs. Daar zit waarschijnlijk ook je grootste issue qua bewerkstelligen.

Vanuit Arabië gezien is een NL-moskee financieren helemaal niet radicaal.

Plus dat je er nog eens bovenop krijgt dat je wel regels kan willen, maar kan je het ook naleven (bijv een gift uit Arabië naar een prive-persoon in NL, waarna die prive-persoon weer een gift aan de moskee doet, gooi hier 5 stappen tussen en je kan het niet meer naleven)
Ja, dat is het probleem dus. Het voelt natuurlijk niet goed: Buitenlandse instanties en groeperingen die polarisatie en haat binnen Nederland voeden, maar je kunt er niets tegen doen. Zwarte-piet discussie is zoiets ergens ook. Gevoed door het wereldwijd viral gaan (en dus allerlei instanties die het breed uitmeten) en Surinaamse clubjes die volgens mij vooral pestkopje spelen doordat ze herstelbetalingen willen.

Tja, er is wel een oplossing: Het volslagen negeren van dergelijke discussies door de media. Niets sterft zo snel uit als een onderwerp waar media geen aandacht aan besteedt.

[ Voor 8% gewijzigd door FunkyTrip op 22-09-2015 14:26 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat zijn bewezen oorzaken ja. Werkeloze jongeren en schoolverlaters, uitgekotst door de maatschappij (want geen disco's binnen mogen e.d. -en dan laat ik in het midden wiens schuld dat is ivm kip-ei) zijn veel vatbaarder voor jihadisme dan werkenden.De laatsten zijn veel te druk bezig met materialistische zaken en het stichten van een gezinnetje. Zij hebben een doel in het leven.
De eersten hangen thuis op de bank en klikken verveeld van het ene Jihadistische filmpje naar het andere. Die zoeken een doel in hun kutleventje en radicaliseren is er daar 1 van.

Als jij denkt dat de gemiddelde 17-jarige Marokkaan of Turk iets anders wil dan huisje-boompje-beestje-babietje-baantje, dan praat je niet genoeg met die mensen. Opleiding. Kansen. Gezinsleven. Welvaart. De wapens tegen radicalisering.

Er is een reden dat de geboortecijfers, kerkgang en religieuze beleving van een gemiddelde moslim razendsnel afneemt zodra ze zich in een westers land vestigen.

Het is eigenlijk zo volslagen logisch dat ik bijna niet kan inzien waarom anderen dat niet willen begrijpen.

Dat is niet bewezen en zal ook lastig zijn gezien dit sociale wetenschap betreft. Maar het gedachtegoed van jihadisten is tegenstrijdig aan die conclusies. Mensen die slavernij nastreven en de godsdienstvrijheid pogen af te schaffen, zouden gekrenkt zijn door discriminatie?

Alleen wie onbekend is met het gedachtegoed kan zulke dingen in eerste instantie verzinnen. En het zijn ook geen ongevaarlijke conclusies. Het idee dat radicalisering ontstaat door armoede of gebrekkige opleidingskansen, wijst inherent een oplossingsrichting aan van meer geld, meer opleidingen. Dit komt netto neer op het sponsoren van de jihadistische beweging. Hoe meer kansen en middelen deze lui krijgen, hoe sterker ze zich kunnen inzetten voor waar zij in geloven.

Hun gedachtegoed leert dat onze samenlevingen onrechtvaardig zijn. Niet omdat onze samenlevingen discrimineren, maar omdat we niet discrimineren. Niet omdat onze samenleving ongelijk is, maar omdat we een gelijkheidsideaal hebben. Niet omdat we gebrekkige godsdienstvrijheid hebben, maar omdat we andere godsdiensten dan de islam vrijheden geven. Deze idealen staan haaks op hun geloof en daar vechten ze tegen.

De meeste jihadistische aanvallen in het Westen zijn gepleegd door hoogopgeleide, welgestelde moslims. Vaders die de metro's en bus in Londen opbliezen, de zoon van een rijke bankier die zijn onderbroek in een vliegtuig probeerde op te blazen, een arts en een ingenieur die een aanslag op het vliegveld in Glasgow pleegden, universiteits alumni, imams, leraren en piloten die 9/11 pleegden, Mohammed B. die meerdere opleidingen volgde, en ga zo maar door. Het is een vooroordeel dat het gaat om arme kansloze mensen. Compleet het tegenovergestelde is wat je ziet als je de biografieën bekijkt van jihadisten.

Er valt ook wel wat voor te zeggen: hoe hoger-opgeleid, hoe meer men zich bezig houdt met politiek. En dus ook zich politiek zal uiten middels terrorisme, wanneer dit een legitiem middel beschouwd wordt in het geloof.

Je zult verder moeten kijken dan of iemand een huis en baan wil. Elke groep die ooit een oorlog veroorzaakt of begonnen is, wil eten, drinken, een huis, een meid en seks. Dit soort generieke generalisaties vullen uitsluitend het hiaat in de kennis over het jihadistische gedachtegoed, resulterend in kansloze strategieën terwijl de vijand oprukt.

Welke ideeën maken jihadisten radicaal? Waar worden die ideeën geleerd? Hoe denken de groepen waar onze instanties mee samenwerken over deze ideeën?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:56:
[...]
Hun gedachtegoed leert dat onze samenlevingen onrechtvaardig zijn. Niet omdat onze samenlevingen discrimineren, maar omdat we niet discrimineren. Niet omdat onze samenleving ongelijk is, maar omdat we een gelijkheidsideaal hebben. Niet omdat we gebrekkige godsdienstvrijheid hebben, maar omdat we andere godsdiensten dan de islam vrijheden geven. Deze idealen staan haaks op hun geloof en daar vechten ze tegen.
Ergens benoem je hier wel een kern van waarheid, ik poog niet te discrimineren maar ik begrijp volgens jou ook de gedachtengang van die mensen niet.
Jij discrimineert er lustig op los, gelijkheidsideaal heb ik je ook nog op kunnen betrappen en vrijheid van godsdienst ben jij ook compleet wars van als het niet je eigen godsdienst is.

Het enige jammere is dan dat jij wel al het "slechte" doet maar je weigert hun te willen begrijpen.

In wezen komt jouw hele betoog er voornamelijk op neer : Ik ken mezelf, ik discrimineer, ik kleineer en iedereen die niet mijn denkwijze volgt moet maar dood.
De meeste jihadistische aanvallen in het Westen zijn gepleegd door hoogopgeleide, welgestelde moslims. Vaders die de metro's en bus in Londen opbliezen, de zoon van een rijke bankier die zijn onderbroek in een vliegtuig probeerde op te blazen, een arts en een ingenieur die een aanslag op het vliegveld in Glasgow pleegden, universiteits alumni, imams, leraren en piloten die 9/11 pleegden, Mohammed B. die meerdere opleidingen volgde, en ga zo maar door. Het is een vooroordeel dat het gaat om arme kansloze mensen. Compleet het tegenovergestelde is wat je ziet als je de biografieën bekijkt van jihadisten.
Wow, jihadisten hebben ook een 1%, niet echt iets nieuws. Maar is die 1% nou het probleem of de 99% die wel arm en kansarm is?

Wat jij hier een vooroordeel benoemt was eerder nog "het grote probleem" of gaat de hele IS discussie over die 1% die wel rijk is?
Welke ideeën maken jihadisten radicaal? Waar worden die ideeën geleerd? Hoe denken de groepen waar onze instanties mee samenwerken over deze ideeën?
- oa. Jouw haatzaaierij...
- Op Got (blijkbaar), maar ook op Stormfront etc...
- Ik hoop dat de gemiddelde burger jouw haatzaaierij verafschuwt...

Verwijderd

Dit soort extremisten kan je ook eerder met een soort sekte vergelijken die een bepaalde leer in het extreme trekt. En door slim ronselen kunnen ze die mensen bereiken die er open voor staan. Ergens bij willen horen, onbegrepen etc. Of zoals in Syrie/Irak zelf van kinds af aan zo gedrillt.
Maar veel van hun denkbeelden zijn veel breder verspreid dan veel mensen inschatten (of willen geloven). Anti semitisme, anti LBGT, anti feminisme en dergelijke zaken wordt van jongs af aan geleerd en vormen handvaten voor extremisten om te kunnen connecten met hun doelgroep. In die zin zullen dit soort taboes in de brede groepen ook doorbroken moeten worden om het potentiële kwaad jegens de samenleving in de kiem te smoren. En daarbij zal vanuit de brede kant van de bevolking ook een bijdrage verwacht mogen worden en zullen zij moeten inzetten om samen met de rest dit soort sektes tegen te gaan.
En daar hoort dus ook bij dat financiering kan maar dat daar geen voorwaarden aan mogen zitten die strijdig zijn met de gekozen lijnen. Daar heeft de overheid een sturende rol in die zij zo goed mogelijk zal moeten toepassen ook al zal dat in eerste instantie op veel kritiek stuiten.
Niet voor niets dat in seculiere landen dit soort problematiek beter aangepakt kan worden.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22
[...]

Gemiddelden pakken en projecteren op extremen is niet echt realistisch. Ze doen er juist alles aan om een doorsnee bestaan te ontlopen en zetten daar zelfs hun eigen leven voor op het spel. Ik kan me daar tot op zekere hoogte mee identificeren als in dat een huisje-boompje-beestje scernario en een gezin met kinderen bij mij meer afgrijzen opwekt dan dat ik dat als levensdoel heb. Dat zie ik meer als veilige makkelijke alternatieve fallback indien andere zaken niet lukken (niet gevreesd, ik ben geen extermist, ik reis liever de wereld af). Ik zie meer raakvlakken met mensen die als doel hebben om de Mount Everest te beklimmen (waar de lijken als landmark gebruikt worden), of bij mensen die zich bij de Hells Angels aansluiten, of mensen die zich vrijwillig in een kooi laten opsluiten om met een ander te vechten. Het zijn doelen die totaal niet aansluiten bij de ideaalbeelden van de gemiddelde persoon en het zijn mensen die kiezen voor risico, uitdaging en spanning boven het veilige comfort van huisje-boompje-beestje. Het doel in hun leven is nu om te strijden voor de stichting van een Islamitische Staat. Daar kan iedereen alles van vinden, het blijft een vrij ambitieus doel ;) . Wat me ook opvalt is dat de meeste syriëgangers niet eens oog lijken te hebben voor het Westen en hier simpelweg niet eens willen zijn. Ze gaan zo snel mogelijk weg zonder hier een aanslag te plegen oid. Wat ook al naar voren kwam in die filmpjes van de Hollandse vakantiegangers.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=miqGbVdj2xQ]

Financiering proberen tegen te houden zal volgens mij trouwens niet veel uit kunnen halen. Het riekt juist meer naar censuur. Het hele punt met IS was tenslotte toch dat ze juist een hypermoderne wervingsstrategie gebruiken op het internet met slim gebruik van social media. Zo'n moskee is ook veel te duidleijk te zien, daar hoef je niet voor te vrezen. Het gevaar zit hem nog eerder in geïsoleerde gekken die zich onzichtbaar voortbewegen op het web.

Welvaart zal wel helpen tegen algemene criminaliteit, maar ik vermoed dat het niet veel uit zal maken bij de extremisten. Dat is tenslotte meestal niet de beweegreden. En dat is trouwens ook niet echt een moslimding. Je hebt ook strijders van de andere kant die vrijwillig naar Syrië trekken om het op te nemen tegen de IS ( http://uk.businessinsider...tias-to-fight-isis-2015-3 ). Sommige mensen willen gewoon vechten en voelen zich niet thuis in een gewone samenleving.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:56:

Er valt ook wel wat voor te zeggen: hoe hoger-opgeleid, hoe meer men zich bezig houdt met politiek. En dus ook zich politiek zal uiten middels terrorisme, wanneer dit een legitiem middel beschouwd wordt in het geloof.
Punt blijft dat 95% van de jihadis die daadwerkelijk met een AK-47 rondlopen in de woestijn de armere onopgeleide klasse is. De hoogopgeleide politiek zeer geengageerde en dus mateloos gefrustreerde terrorist is een kleine groep die die 'troops on the ground' nodig heeft. Met opleiding en kansen haal je wel degelijk die AK-47 uit de handen van zo'n jihadi. Als de leiders geen voetvolk meer hebben is het klaar.

Dit dus.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

FunkyTrip schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:59:
[...]

Punt blijft dat 95% van de jihadis die daadwerkelijk met een AK-47 rondlopen in de woestijn de armere onopgeleide klasse is. De hoogopgeleide politiek zeer geengageerde en dus mateloos gefrustreerde terrorist is een kleine groep die die 'troops on the ground' nodig heeft. Met opleiding en kansen haal je wel degelijk die AK-47 uit de handen van zo'n jihadi. Als de leiders geen voetvolk meer hebben is het klaar.
Een opleiding tot sergeant in de Koninklijke Luchtmacht bijvoorbeeld ?

Jouw claim dat 95% van de Nederlandse jihadgangers onopgeleid is, wat is je bron daarvoor ? Het lijkt me een onderbuikgevoel dat het toch weer allemaal de schuld is van de Nederlandse maatschappij en dat degenen die vrijwillig zich bij een genocidaal terreurleger aansluiten hier het slachtoffer zijn.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

IJzerlijm schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:33:
[...]

Een opleiding tot sergeant in de Koninklijke Luchtmacht bijvoorbeeld ?

Jouw claim dat 95% van de Nederlandse jihadgangers onopgeleid is, wat is je bron daarvoor ? Het lijkt me een onderbuikgevoel dat het toch weer allemaal de schuld is van de Nederlandse maatschappij en dat degenen die vrijwillig zich bij een genocidaal terreurleger aansluiten hier het slachtoffer zijn.
Ik heb het over de buitenlandse jihadi's. De IS strijder in het algemeen. Voor NL geldt hetzelfde overigens Hoogopgeleide marokkanen/turken worden hier ook flink gediscrimineerd, onbewust of bewust. Ze worden continue geconfronteerd met de vooroordelen die (soms ook gewoon gebaseerd op feiten) heersen over de gemiddelde marokkaan/turk: crimineel, slechte arbeidsethos etc. Als je dan ook nog eens intelligent bent moet dat toch mateloos frustreren? Tja, dan is vluchtgedrag richting de islam gauw gedaan. Eindelijk een doel in je leven. Eindelijk je moreel superieur kunnen voelen over die irritante werkgevers en 'domme' blanke autochtonen die je geen kans gunnen. Waar moet een hoogopgeleide gediscrimineerde moslim die nergens thuis hoort anders naar toe vluchten dan naar de radicale islam om ergens bij te kunnen horen?

[ Voor 39% gewijzigd door FunkyTrip op 23-09-2015 11:23 ]

Dit dus.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

FunkyTrip schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:17:
[...]
Ik heb het over de buitenlandse jihadi's. De IS strijder in het algemeen.
En daar heb je wel cijfers van dat 95% daar is omdat ze niet genoeg kansen hebben gekregen ?
Twin girls who ran away to Syria were star pupils with 28 GCSEs between them
http://www.manchestereven...halane-twin-girls-7394173

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

IJzerlijm schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:20:
[...]

En daar heb je wel cijfers van dat 95% daar is omdat ze niet genoeg kansen hebben gekregen ?

http://www.manchestereven...halane-twin-girls-7394173
Kijk anders eens even wat undercover youtube filmpjes over wat er aan gemiddelde strijder rondloopt. Dat is vooral onopgeleid plebs met een baard die eindelijk hun frustraties kunnen botvieren omdat ze macht hebben verkregen. De 'regels' gelden over het algemeen ook niet voor hun. Rookverbod, alcoholverbod e.d. En ja, soms wordt er even een voorbeeld gesteld door een IS-leider en wordt een rokert met geweld tot de orde geroepen. Ik zie daar niet vooral universitair opgeleide mensen rondlopen. En ook niet de gemiddelde kutmarokkaan nee. De jihadi's die uit het westen komen zijn dan inderdaad de politiek geengageerde hoogopgeleide frusti's. Zoals ik al zei. Hoogopgeleid en ingemetseld tussen 2 culturen en discriminatie. Volslagen logisch dat ze vluchten in radicalisering. Met dank aan het internet natuurlijk.

Een gedeelte van die hoogopgeleide meisjes smeken vervolgens om weer terug te mogen komen. Blijkt de werkelijk toch anders te zijn. En een ander deel eigent zich eindelijk de macht toe waar ze -zich moreel superieur voelend- altijd naar op zoek waren en eindigen als bazin van een bordeel vol slavinnen

[ Voor 11% gewijzigd door FunkyTrip op 23-09-2015 11:31 ]

Dit dus.

Verwijderd

BarôZZa schreef op woensdag 23 september 2015 @ 02:41:
[...]

Gemiddelden pakken en projecteren op extremen is niet echt realistisch. Ze doen er juist alles aan om een doorsnee bestaan te ontlopen en zetten daar zelfs hun eigen leven voor op het spel. Ik kan me daar tot op zekere hoogte mee identificeren als in dat een huisje-boompje-beestje scernario en een gezin met kinderen bij mij meer afgrijzen opwekt dan dat ik dat als levensdoel heb. Dat zie ik meer als veilige makkelijke alternatieve fallback indien andere zaken niet lukken (niet gevreesd, ik ben geen extermist, ik reis liever de wereld af). Ik zie meer raakvlakken met mensen die als doel hebben om de Mount Everest te beklimmen (waar de lijken als landmark gebruikt worden), of bij mensen die zich bij de Hells Angels aansluiten, of mensen die zich vrijwillig in een kooi laten opsluiten om met een ander te vechten. Het zijn doelen die totaal niet aansluiten bij de ideaalbeelden van de gemiddelde persoon en het zijn mensen die kiezen voor risico, uitdaging en spanning boven het veilige comfort van huisje-boompje-beestje. Het doel in hun leven is nu om te strijden voor de stichting van een Islamitische Staat. Daar kan iedereen alles van vinden, het blijft een vrij ambitieus doel ;) . Wat me ook opvalt is dat de meeste syriëgangers niet eens oog lijken te hebben voor het Westen en hier simpelweg niet eens willen zijn. Ze gaan zo snel mogelijk weg zonder hier een aanslag te plegen oid. Wat ook al naar voren kwam in die filmpjes van de Hollandse vakantiegangers.

[video]

Financiering proberen tegen te houden zal volgens mij trouwens niet veel uit kunnen halen. Het riekt juist meer naar censuur. Het hele punt met IS was tenslotte toch dat ze juist een hypermoderne wervingsstrategie gebruiken op het internet met slim gebruik van social media. Zo'n moskee is ook veel te duidleijk te zien, daar hoef je niet voor te vrezen. Het gevaar zit hem nog eerder in geïsoleerde gekken die zich onzichtbaar voortbewegen op het web.

Welvaart zal wel helpen tegen algemene criminaliteit, maar ik vermoed dat het niet veel uit zal maken bij de extremisten. Dat is tenslotte meestal niet de beweegreden. En dat is trouwens ook niet echt een moslimding. Je hebt ook strijders van de andere kant die vrijwillig naar Syrië trekken om het op te nemen tegen de IS ( http://uk.businessinsider...tias-to-fight-isis-2015-3 ). Sommige mensen willen gewoon vechten en voelen zich niet thuis in een gewone samenleving.
Als we dan toch vergelijkingen maken, zou ik het vergelijken met een ons leger:
-er zit doctrine achter
-ze willen vechten voor hun "land", tegen wat hun "land" als onrechtvaardig bestempelt
-het levert ze een heldenstatus op bij een veel grotere groep
-de aantallen (0,25% van de Nederlanders zit in het leger) doen vermoeden dat het om een klein groepje extremisten gaat. Dat is de invalshoek als je doet alsof de doctrine erachter niet bestaat.
-de aantallen groeien drastisch als er oorlog komt
FunkyTrip schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:59:
[...]

Graag zie ik hier een bron voor. Welvaart is natuurlijk niet gelijk verspreid over de wereldbevolking. Als een bevolking 10% rijken telt en 90% armen, en ditzelfde percentage zien we terug onder jihadisten, dan is jihadisme gelijk aanwezig in alle lagen van de bevolking. Desondanks zien we dat van de jihadisten die ons in het Westen bekend zijn van aanslagen hier, een buitenproportioneel aantal welgesteld en hoogopgeleid is. Radicalisme is vertegenwoordigd in alle lagen van de bevolking, met name de hogere lagen. Het lijkt erop alsof universiteiten en scholen in het Westen plekken zijn geworden waar men radicaliseert.

Jihadisme en wat wij subjectief beschouwen als radicalisme, hoeft dat voor de islamitische wereld helemaal niet te zijn. Wordt jihad, een belangrijk concept in de islam, als radicaal beschouwd in diezelfde islam? Natuurlijk niet.

Wij moeten dan ook niet zoeken naar signalen van "radicalisering" bij potentiële jihadisten, maar signalen van vroomheid. Bied je ze kansen en opleidingen, dan zullen ze hun nieuwe kansen benutten om te streven naar wat hun geloof leert dat goed is. Net zoals we allemaal streven naar wat we geloven dat goed is. Totdat we aanpakken wat hen geleerd wordt dat goed is, staat hun richting vast. En al is het maar een klein percentage, het percentage Nederlanders dat in ons leger zit is net zo goed klein.

• Brent
Hier een rapport over de defectors voor wat meer feitelijke info: http://icsr.info/2015/09/...-islamic-state-defectors/

Verwijderd

FunkyTrip schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:17:
[...]

Ik heb het over de buitenlandse jihadi's. De IS strijder in het algemeen. Voor NL geldt hetzelfde overigens Hoogopgeleide marokkanen/turken worden hier ook flink gediscrimineerd, onbewust of bewust. Ze worden continue geconfronteerd met de vooroordelen die (soms ook gewoon gebaseerd op feiten) heersen over de gemiddelde marokkaan/turk: crimineel, slechte arbeidsethos etc. Als je dan ook nog eens intelligent bent moet dat toch mateloos frustreren?
40 jaar integratiebeleid maar het is allemaal alleen maar vooroordeel? Hou toch op. De normale hardwerkende allochtoon komt tegenwoordig net zo ver als een ander. Tolerantie is een twee-richtingen straat. Zoals ik me erger aan een luid toeterende stoet Turken om 12u 's avonds omdat ze ergens een voetbalwedstrijd hebben gewonnen ergeren, mohammedanen zich aan minirokjes. Wat is het verschil? Voor hen zijn we ongelovigen die een verderfelijk leven leiden, en zij zijn voor ons aanhangers van een geloof met pre-middeleeuwse richtlijnen (wat naar onze norm niet deugt). Wat is het verschil?

Het gaat daarbij om een minderheid, maar die krijgt in dit land het gewicht van de mount Everest2. Door al dat keer op keer te proberen recht te praten en te blijven hameren op dat wij tolerant moeten zijn maakt men het juist erger, veel mensen zijn het zat (heb geen statistieken, maar hoor de geluiden in de maatschappij, om mij heen). Nog nooit heb ik zo'n twee-splitsing ervaren...triest.
Tja, dan is vluchtgedrag richting de islam gauw gedaan. Eindelijk een doel in je leven. Eindelijk je moreel superieur kunnen voelen over die irritante werkgevers en 'domme' blanke autochtonen die je geen kans gunnen. Waar moet een hoogopgeleide gediscrimineerde moslim die nergens thuis hoort anders naar toe vluchten dan naar de radicale islam om ergens bij te kunnen horen?
Frustratie is zeker een belangrijke factor, ben ik met je eens. Maar intelligentie? Kom op. Als je intelligent bent weet je dat dat geen heil brengt. "Hoog opgeleide gediscrimineerde moslims". Ja, die stempel hadden we nog niet. Hoppa, weer een sub-groep erbij die hun eigen belangen moet gaan vertegenwoordigen, die hebben we nog niet genoeg.

Intelligente moslims (hard-liners bedoel ik, niet de gematigde gelovigen)? Die weten dat de enige oplossing is om in hun eigen landen orde op zaken te stellen en een maatschappij in te richten en te onderhouden waar ze zich prettig voelen. Maar ja, daar zitten ook wee gematigde moslims die dat liever niet hebben, én, dat is weer nét een idealistische brug te ver, want het makkelijke leventje hier wil je toch niet opgeven. Wie frustreert nou wie?

Wie zich nog bij IS aansluit is gewoon niet wijs (zeker nu er zoveel bekend is over hun modus-operandi), gefrustreerd of niet, is een gevaar voor onze samenleving, en hoort hier niet thuis. Ze gaan maar.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jeetje, het lijkt verdorie wel alsof het toch iets met religie te maken heeft.
y. Many defectors
became convinced that IS represented a perfect Islamic state which
every Muslim had a duty to support and help succeed. In their view,
it offered the opportunity to live in accordance with Sharia law and
fight for a holy cause. In the majority of cases, the defectors who
articulated this narrative had been part of extremist milieus and
accepted the notion and legitimacy of a jihadist state long before it
was declared. For them, going to Syria was a logical consequence of
the extremist beliefs and ideology they had been socialized into.
Brutality, therefore, didn’t seem to be a universal concern: it was seen
through a sectarian lens, and caused outrage mostly when its victims
were fellow Sunnis.

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:18:
Wie zich nog bij IS aansluit is gewoon niet wijs (zeker nu er zoveel bekend is over hun modus-operandi), gefrustreerd of niet, is een gevaar voor onze samenleving, en hoort hier niet thuis. Ze gaan maar.
Er zit een verschil tussen begrijpen en legitimeren. Een misdaad mag je ook niet begaan als je schizofreen bent, maar valt het dan beter te begrijpen? Ja.

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:24:
[...]

Er zit een verschil tussen begrijpen en legitimeren. Een misdaad mag je ook niet begaan als je schizofreen bent, maar valt het dan beter te begrijpen? Ja.
Die vergelijking in relatie tot het onderwerp snap ik niet helemaal, maar inderdaad, een moord gepleegd door een schizofreen persoon is 'te begrijpen', vanuit intelligentie.

Dwars gedrag van een peuter is ook te begrijpen én te legitimeren, vanuit de peuter gezien.

We moeten eens daarmee ophouden. Er zijn zaken die hoef je niet te analyseren, te begrijpen, te legitimeren, maar die moet je gewoonweg afkeuren o.b.v. waarneming, en (pro)actief bestrijden. IS en aanverwanten bijvoorbeeld. En eigenlijk zouden wij dat niet moeten doen, maar MO en Afrika, eensgezind, gemotiveerd, en doelgericht. Ik hoop het, ooit....

• Brent
Ik begrijp niet waarom dat of-of zou moeten zijn. Het voordeel van het begrijpen is dat we daar verder mee kunnen: zwakke plekken identificeren en daar aangrijpen. Bommen gooien is slechts 1 van de dingen die we kunnen doen om zulke groepen aan te pakken, ik ben er sterk voor om geen kans onbenut te laten.
maar MO en Afrika, eensgezind, gemotiveerd, en doelgericht. Ik hoop het, ooit....
Daar ben ik het mee eens. Een hoop M-O landen staan erbij en kijken ernaar.

Verwijderd

Marcouch heeft zijn licht er vorig jaar ook eens over geschenen.
PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch wilde als puber in de jaren tachtig in Afghanistan meevechten in de jihad tegen de Russen. In Trouw zegt hij vandaag dat hij destijds in kleren liep van de radicale islamitische beweging Moedjahedien Khalq, en samen met andere jongeren naar opzwepende video's van moslimstrijders keek. Hij noemt radicalisering iets van alle pubers, en zegt dat de moslimgemeenschap er zelf tegen moet opstaan.

Marcouch denkt dat ook meespeelt dat de moslimgemeenschap radicalisering niet in de kiem smoort. Sommige ouders zijn volgens hem zelfs blij als hun kinderen radicaliseren. Ze hebben dat liever dan alcohol of drugs, zegt Marcouch.
http://nos.nl/artikel/673...-wilde-op-jihad-gaan.html
Brent schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:54:
[...]

Ik begrijp niet waarom dat of-of zou moeten zijn. Het voordeel van het begrijpen is dat we daar verder mee kunnen: zwakke plekken identificeren en daar aangrijpen. Bommen gooien is slechts 1 van de dingen die we kunnen doen om zulke groepen aan te pakken, ik ben er sterk voor om geen kans onbenut te laten.
Ik ben helemaal voor het begrijpen, maar we moeten ons geen zand in de ogen laten strooien door propaganda en desinformatie.

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:58:
Marcouch heeft zijn licht er vorig jaar ook eens over geschenen.

[...]

Kijk, dat draagt ontzettend bij aan het begrijpen! En biedt een aantal duidelijke aangrijppunten.

[...]

Ik ben helemaal voor het begrijpen, maar we moeten ons geen zand in de ogen laten strooien door propaganda en desinformatie.
Die twee zijn zo zeer tegengesteld, ik kan me niet voorstellen dat je ze door elkaar haalt.

Pagina: 1 ... 20 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle onderwerpen omtrent Israël/Palestina zijn hier offtopic.

Het is hier niet de bedoeling om het wel en wee van de islam/jihad/sharia te bediscussiëren.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid