Mijn 2c:
Rationaliteit is allang gevlogen in dat groepje. Als je de waarom stelt aan zo'n terrorist en blijft doorvragen, krijg je uiteindelijk het antwoord "omdat jihad" of "omdat god". En dan is het cirkeltje zo rond en het wassen in onschuld zo gedaan. Het blijft verbazingwekkend hoe het gedeelte in het menselijk brein dat verantwoordelijk is voor het geloven in een hogere macht, het gedeelte dat zich bezig houd met schuld gevoel en empathie zo gemakkelijk wordt overschrijft/onderdrukt.
Dat gezegd, persoonlijk zie ik IS niet als een dusdanige dreiging zoals we de Taliban/Al Qaida kende. IS heeft veel overeenkomsten met de Nazis, en Taliban/ Al Qaida meer met de Vietcong. Dit voornamelijk in de zin van manier van oorlog voeren (maar ook andere aspecten die nu even niet belangrijk zijn om op in te duiken). Geschiedenis heeft uitgewezen dat het eerste typen vijand (dat traditioneler is) veel gemakkelijker is om te bestrijden dan het laatste. De reden waarom we dat nog niet zien gebeuren is natuurlijk dat IS nog steeds veel vrijspel heeft. Als het ooit tot een fullscale oorlog komt, dan stort die groepering snel ineen. Dat, of ze zullen net zoals de Taliban meer underground moeten gaan, wat zeker dan het voorlopige einde betekent van de opmars.
Maar ik heb op dit moment meer interesse alles rondom IS. Landen (Saudi-Arabië, Iran, Jordanië, VAE) die voornamelijk passief waren in de regio en gedeeltelijk sympathiseerde (althans met dit soort groeperingen) worden eindelijk langzamerhand gedwongen om zelf te handelen. Dwingt het Arabische landen de banden aan te halen met het Westen onder mom van vechten tegen een common goal. En ook dwingt het om mensen die echt geven om de samenlevingen in het Westen, uit de passieve schulp te komen en het te verdedigen, in plaats van het terrein grotendeels aan een stelletje malloten over te laten.
M.a.w, laat je eigen niet gek maken door de nieuws bronnen.
Oh ja, en slightly off-topic, maar voor de geïnteresseerde: ik ben op dit moment de docu serie aan het kijken
Onze Man in Teheran. Het heeft niet direct iets met IS te maken, al vond ik het wel belangrijk om iets meer over de werking van Iran te weten, gezien dat land nog een grotere rol gaat spelen in het hele conflict.
[
Voor 0% gewijzigd door
PostHEX op 27-02-2015 03:28
. Reden: link ge-corrigeerd. ]