Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:20

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Weerz die 2e had je vrouw ook kunnen nemen met haar telefoon ;)

Niet op ooghoogte, geen scherpte diepte of iets wat naast de vrolijke lach van binkie rechts je blik wat langer vast houdt.

Sys ik denk een soort foto die we allemaal wel op de HDD wel hebben staan en we allemaal bij denken het heeft wat maar toch ook weer niets. Z/W vindt ik soms laatste redmiddel om iets spannend te maken. In dit geval weet ik niet of het werkt.

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-02 20:40
@sys64738

Zonder de paal was het te "gewoon".
Zo vind ik het beter.
Zelf zou ik meer door de knieŽn zijn gegaan, zodat je meer strand in beeld hebt en waardoor de golven meer tot zijn recht komen.

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-02 21:52
@Weerz Ik begrijp best, waarom je die tweede hier hebt gepost en ik vind het ook nogeens een prima foto. Komt natuurlijk omdat ik ook kinderen heb... Het mooie van foto twee is, dat je een tweeling ziet, die best op elkaar lijkt, maar die op hetzelfde moment toch veel van elkaar verschilt. Waar de aandacht in eerste aanleg al snel naar het lachebekkie rechts gaat, lijkt meneer links een meer beschouwende bui te hebben. Hij denkt er het zijne van. Je laat met foto twee zien, dat Z/W ook best vrolijk kan zijn. Bravo!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-02 18:19

sys64738

Press play on tape

@RobbieHifi K zal eens kijken of ie daar beter van wordt. Ben altijd bang voor die typische crush-the-blacks zwart-wit foto's....

@Barrycade Als jij een hele schijf vol met dit soort platen hebt, zou ik zo vooral posten. Ben benieuwd. Maar deze foto was voor mij geen twijfelgevalletje hoor. Ik vind hem prima. En hij was al met zwart-wit in gedachten geschoten en dat werkt best goed imho.

@streamnl Het ging met niet echt om de golven maar om het geheel. Als ik een lager standpunt had genomen, zou de verhouding tussen de vlakken en de lijnen niet meer kloppen. Daarnaast zou ook de paal te ver uitsteken boven de horizon (op zich wel te fixen door verder weg te staan maar dan wordt de compositie weer totaal anders).

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Weerz
  • Laatst online: 20-02 15:20
@sys64738 Mooie foto! Wel eens met streamnl. Denk dat als je lager zat, maar tevens verder weg het nog toffer zou worden. Soort verlaten gevoel zou dat creŽren verwacht ik....maar dat is puur de aanname...

@Toff Thanks!

Let's post a different one:

by Weers Photography, on Flickr

Instagram | Flickr | Nikon D3400 -> NIKON AF-S 17-55MM F/2.8 | NIKON AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 18-200MM F/3.5-6.3

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Weerz als ik naar je foto kijk, heb ik het idee dat de stad/gracht leegloopt, naar rechts toe... ;)

†††Mooie Plaatjes†††

• Weerz
Lol, stukje stroming in Ghent....
Verklaart misschien de bootjes :+

Maar inderdaad.
Helaas kon ik niet anders, brug was te kort om het anders te schieten en bij croppen ervan had ik het gevoel dat de foto geen effect meer had. Maar ben een beginner....ideeŽn om zo iets op te lossen zijn zeer welkom!

Instagram | Flickr | Nikon D3400 -> NIKON AF-S 17-55MM F/2.8 | NIKON AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 18-200MM F/3.5-6.3

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Weerz schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:01:

Helaas kon ik niet anders, brug was te kort om het anders te schieten en bij croppen ervan had ik het gevoel dat de foto geen effect meer had. Maar ben een beginner....ideeŽn om zo iets op te lossen zijn zeer welkom!
Da's geen excuus! >:). Dan maak je meerdere opnames en stitch je die aan/over elkaar. Kun je later altijd de juiste/gewenste crop er uit halen en eventueel ongewenste personen makkelijk wegpoetsen.

@Weerz Ik neem aan dat dit het Belgische Gent is?
ok, ff quick&dirty een beetje 'warping' met Photoshop:

en voila, het water loopt weer de goede kant op richting Leie/Schelde. :)

Denk dat uit dit soort foto's wel wat 'meer' te halen valt. Er zit nog wat flare rond die struik/boom die onder uit de huizen (langs de waterkant) ontspruit. Of een volledige zwart/wit, semi-ouderwetse bewerking zou ook kunnen. Of wat meer fade/glow effect, of juist niet. Of heftige zonnestralen uit de hemel komend, of niet... enzovoorts. :+ 't Is maar wat je mooi vindt!

ehtweak wijzigde deze reactie 22-11-2017 11:37 (27%)

†††Mooie Plaatjes†††

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Weerz Leuke plaat alleen eens met ehtweak: een plaat moet altijd netjes waterpas staan (tenzij de tilt echt als stijl element bedoeld is..... maar dat is hier niet zo). Vind het vergeelde old-skool effect zeker wat hebben maar mag wel iets meer nog.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
@Weerz op het al genoemde waterpas zetten na vind ik het eigenlijk wel een prima foto. De schaduwen lopen misschien wat dicht (met name links boven en bij de boom rechts), maar voor de rest oogt hij wel prettig.

Nieuwe foto:

- Fort bij Vechten -

website

• streamnl
quote:
Weerz schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:21:
@sys64738 Mooie foto! Wel eens met streamnl. Denk dat als je lager zat, maar tevens verder weg het nog toffer zou worden. Soort verlaten gevoel zou dat creŽren verwacht ik....maar dat is puur de aanname...

@Toff Thanks!

Let's post a different one:

[afbeelding]
Ik vind de flora iets te donker (en hij staat idd scheef). Maar voor de rest vind ik het een leuke foto. Er is toch veel te doen zonder dat het te druk wordt.
quote:
PdeBie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:08:
@Weerz op het al genoemde waterpas zetten na vind ik het eigenlijk wel een prima foto. De schaduwen lopen misschien wat dicht (met name links boven en bij de boom rechts), maar voor de rest oogt hij wel prettig.

Nieuwe foto:

- Fort bij Vechten -
Van de meeste foto's die bij mij mislukt zijn (en waar ik nog steeds 1 van wil hebben om op te hangen) is van een mooie houten brug die ik zelf gefotografeerd heb. Persoonlijk vind ik het mooi als het einde links- of rechtsboven uitkomt en niet in het midden. Ook vind ik het mooi als hij laag over de grond genomen word. Maar dit is natuurlijk allemaal persoonlijk.
Het is mij overigs nog niet gelukt om een foto te maken die ik "ophangwaardig" vind van een brug...

Maar nu over jouw foto.
Het doet mij niet veel (sorry).
Ik zou zelf iets verder hebben gestaan op de brug. Dan heb je dat lelijke hek aan de zijkant niet in zicht en je ziet dan niet het saaie, vieze bospad op de voorgrond. Ook zie ik niet goed wat het is, waar het pad uitkomt. Het is dat ik er ooit ben geweest voor een bruiloft (als gast) dat ik het wel weet.

@iedereen...
Als mijn feedback anders moet, dan hoor ik dat graag.

• Toff
quote:
streamnl schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:05:
[...]
@iedereen...
Als mijn feedback anders moet, dan hoor ik dat graag.
Zolang je vanuit jezelf praat (en niemand beledigt uiteraard) kan je wat mij betreft nooit fout zitten met feedback.

@PdeBie Inderdaad wel jammer van dat hek (maar niets aan te doen). Het is voor mij niet duidelijk, wat er aan de overkant te zien is. De sfeer die de foto krijgt door de kleur is wel apart en onheilspellend. Goed gelukt, als dat de bedoeling was (hoop ik).

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@PdeBie Nee, deze is het niet. Die vorige plaat van je was erg sterk maar vind ik niet zo best. Hij is niet scherp, heeft geen duidelijk onderwerp. Er gebeurt te veel in de plaat en niks trekt echt de aandacht. Snel weer terug naar het nivo van die vorige plz.

• PdeBie
  • Niet online
Thanks voor de feedback allen. Vind de foto voor een eerste poging tot 'bruggen die de diepte ingaan fotografie' (nieuwe term :+ ) niet slecht eigenlijk. Toch goed om te merken dat ik hier nog veel kan leren. Volgende poging beter.

website

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Ga jullie nog een keer vervelen met de palen van Petten ;) . Wel weer andere hoek. Die dingen zijn al zo vaak gefotografeerd en dan wordt het wel weer een uitdaging om er iets origineel van te maken. Vond dat laatste wel redelijk gelukt.

• ArchiebaldNL
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 01-02 05:37
quote:
In eerste instantie dacht ik "meh", maar als je dan goed kijkt is hij eigenlijk wel lekker! Dat meh kwam omdat de palen er bovenin niet echt opstaan, maar het spiegelbeeld ervan maakt dat zeker goed.

Toch een klein puntje van kritiek, volgens mij heb je wel scherpgesteld op de echte palen ipv op hun spiegelbeeld, dat had hem net even wat beter gemaakt denk ik :)

• ArchiebaldNL
Dan ga ik er ook meteen even 1 van mezelf in gooien hier, hopelijk mag dat zo kort op een andere foto :) Dit is wat ik het liefste doe, auto-fotografie en dan bij voorkeur 's nachts.

Dit is een lightpainting, bestaande uit een stuk of 5 a 7 foto's waarin ik in elke foto iets anders goed belicht. Denk b.v aan de zijkant/neus/interieur/voorgrond/achtergrond/lucht.

Night Polow 24 by Archiebald Photography, on Flickr

EXIF van de achtergrond van deze foto is:
Canon EOS 50D + Canon 17-85mm @ 17mm
ƒ/4.0
14seconden
ISO200

Auto belicht ik dan met mijn Yongnuo YN300 led lamp en het interieur flits ik remote in met een reportage flitser.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@ArchiebaldNL Mooi gedaan. Hij is mooi belicht. Misschien even het takje bij je voorbumper weg clonen? En ik vind de combi auto / bos niet zo mooi. Denk dat deze plaat veel mooier zou zijn geweest op industriegebied (industriele achtergrond / gebouwen)

Over mijn plaat: Het was juist de bedoeling om alleen klein deel van de palen te laten zien om een hint te geven waar de reflecties vandaan komen. En hij is wel degelijk gefocust op de reflectie (die zitten namelijk in hetzelfde focal plane als de palen zelf). Je moet niet focussen op de plas maar op wat er echt gereflecteerd wordt. Het zand is daarom wel onscherp maar de reflecties vrij scherp (en de onscherpte die er is, wordt veroorzaakt door de beweging in het water).

• Weerz
@PdeBie Thanks!
De brug heeft wel wat, maar het zou van mij meer indruk mogen maken. Hetzij donker of licht en daarop het accent op de brig ligt. Maar als het een first run is prima! Al doende leert men *O*

@sys64738 Vindt hem wel tof. Oogt wel druk door alle plasjes en daarop de spiegelbeelden....wil alle kanten opkijken en daardoor mis ik denk ik het wauw voor mezelf.

@ArchiebaldNL Je hebt er wel tijd/effort ingestoken met lichtbepaling etc. Nice!
Al is het niet mijn smaak en ben ik het eens met sys, industrie zou misschien toffer zijn, is hij wel geslaagd!

• PdeBie
  • Niet online
@ArchiebaldNL het lijkt erop dat je de highlights flink heb teruggetrokken bij het voorscherm van de auto. Waarschijnlijk omdat het hier wat te wit werd. Nu oogt het echter wat grauw en onnatuurlijk.

Voor de rest wel gaaf. Locatie is wel een dingetje

website

• ArchiebaldNL
M.b.t het bos, eens.... :( Maar dit wilde deze eigenaar echt heel erg graag. Ik zet auto's ook het liefste op hun natuurlijke ondergrond (Dus een Jeep Wrangler had hier wel gekund vind ik) maar goed :)

En het voorscherm klopt helemaal :( Die was in elke foto te overbelicht helaas.

• streamnl
quote:
sys64738 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:54:
Ga jullie nog een keer vervelen met de palen van Petten ;) . Wel weer andere hoek. Die dingen zijn al zo vaak gefotografeerd en dan wordt het wel weer een uitdaging om er iets origineel van te maken. Vond dat laatste wel redelijk gelukt.

[afbeelding]
Ik vind het ook orgineel. Ondanks je het bijna niet op de foto ziet, word je toch naar de palen getrokken.In plaats van de weerspiegeling.

@ArchiebaldNL
Mij lijkt dit supergaaf om bij een vervallen huisje te doen. Of bij een ouwe fiets die "achtergelaten" is in de bossen.
Leuk idee. Eens kijken of ik wat vrienden kan aansporen om mee te doen!

Jammer dat ik alleen mijn gsm bij me had en dat ik naar mijn werk moest...
|

Toch ga ik vanavond kijken of ik hem via LR hem kan bewerken.

streamnl wijzigde deze reactie 01-12-2017 16:09 (17%)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@streamnl Zie hem niet echt. Wat maakt deze foto mooi in jouw optiek? De vrachtwagen vind ik niet zo heel bijzonder en ook de lampen van de auto doen niet zo veel voor de foto. Of mis ik het grotere plaatje?

Zal zelf ook nog even wat posten. Nog eentje uit de Keulen collectie. Vond de compositie met de trap zo cool dat ik daar tijd ben blijven zitten totdat de juist "vulling" voorbij kwam. Ze hadden nog wel iets meer naar rechts gemogen zodat ze mooi binnen de vlakken vielen. Maar zo ben ik ook al blij met het resultaat.

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Nu online
@sys64738 Hij is goed gelukt, lekker strakke lijnen en goede zwart/wit versie.
Ook wat jij zegt, precies binnen die vlakken en hij was helemaal strak geweest.

5D3 | 7D | 14 2.8 | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 21 1.4 | 35 2.8

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
Hallo,

Na dit topic tijden lang gevolgd te hebben, twee jaar sparen en een speurtocht van dik een maand heb ik mijn nieuwe camera binnen. Ik ben gelijk een rondje gaan lopen met mijn Olympus Mark10-II met pancake lens. Wat een verschil met mijn oude Olympus SP 510-UZ van 11 jaar oud.

Ik heb nog geen ervaring met het maken van foto's met een dergelijke camera. Wel heb ik hier een hoop gelezen maar in de praktijk blijkt het toch best lastig. Nog een hoop te oefenen dus!

Schiet maar raak. Ik ben benieuwd wat jullie van deze twee foto's vinden.

Ryzen 1700 | Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 | Gigabyte GTX 1060 | 16GB RAM | Corsair RM550x | 820 EVO 120 | Antec Performance One P182 | Logitech G11 + G900 Chaos Spectrum | Flickr: https://www.flickr.com/photos/137281057@N05/albums

• streamnl
quote:
sys64738 schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:40:
@streamnl Zie hem niet echt. Wat maakt deze foto mooi in jouw optiek? De vrachtwagen vind ik niet zo heel bijzonder en ook de lampen van de auto doen niet zo veel voor de foto. Of mis ik het grotere plaatje?
In het donker staat een oude vrachtwagen te wachten, terwijl hij vol belicht wordt door een ander werkmachine.
En op de een of andere manier vind ik dat tof.
Nu nog steeds...
quote:
Zal zelf ook nog even wat posten. Nog eentje uit de Keulen collectie. Vond de compositie met de trap zo cool dat ik daar tijd ben blijven zitten totdat de juist "vulling" voorbij kwam. Ze hadden nog wel iets meer naar rechts gemogen zodat ze mooi binnen de vlakken vielen. Maar zo ben ik ook al blij met het resultaat.

[afbeelding]
Een mooie foto, goed gelukt. En ik vind het juist leuk dat ze niet in het midden lopen. (En vraag me af waar zij naar kijken ;) )

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@stevens20 Gefeliciteerd met je nieuwe "speeltje". Altijd leuk, nieuwe gear. Over je foto's: ze missen allebei een duidelijk onderwerp/doel. Die eerste foto heeft zeker potentie gezien het enorme contrast verschil maar heeft echt iemand nodig die op de straat naar je toe gefietst was. Die silhouet zou mooi afgestoken hebben tegen de felle reflectie van de straat.

Die 2e foto mist eigenlijk elke vorm van spanning. Wat was het doel van de foto, wat was je onderwerp (die Aygo en Zafira?!?)? Denk dat het belangrijk is om goed bedenken wat je wilt bereiken met een foto's en misschien eens wat meer leren over composities (via een boek of workshop). Denk dat het fotograferen dan nog leuker wordt...

• stevens20
quote:
sys64738 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:52:
@stevens20 Gefeliciteerd met je nieuwe "speeltje". Altijd leuk, nieuwe gear. Over je foto's: ze missen allebei een duidelijk onderwerp/doel. Die eerste foto heeft zeker potentie gezien het enorme contrast verschil maar heeft echt iemand nodig die op de straat naar je toe gefietst was. Die silhouet zou mooi afgestoken hebben tegen de felle reflectie van de straat.

Die 2e foto mist eigenlijk elke vorm van spanning. Wat was het doel van de foto, wat was je onderwerp (die Aygo en Zafira?!?)? Denk dat het belangrijk is om goed bedenken wat je wilt bereiken met een foto's en misschien eens wat meer leren over composities (via een boek of workshop). Denk dat het fotograferen dan nog leuker wordt...
Bedankt voor je feedback. Wel grappig, ik had er ook een met dat tegenlicht waar iemand in een scootmobiel mijn kant op komt. Daar verdween het effect van de zon op de straat teveel. Ik zal er aan denken.

Met het oog van je tip op het onderwerp heb ik deze foto nog. Zelf zeg ik achteraf dat het mooi was geweest om de auto iets schuin te hebben om wat meer diepte te krijgen. Helaas heb ik niet de sleutels van deze auto ;).

Ryzen 1700 | Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 | Gigabyte GTX 1060 | 16GB RAM | Corsair RM550x | 820 EVO 120 | Antec Performance One P182 | Logitech G11 + G900 Chaos Spectrum | Flickr: https://www.flickr.com/photos/137281057@N05/albums

• StevenzeN
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20-02 15:54
quote:
stevens20 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor je feedback. Wel grappig, ik had er ook een met dat tegenlicht waar iemand in een scootmobiel mijn kant op komt. Daar verdween het effect van de zon op de straat teveel. Ik zal er aan denken.

Met het oog van je tip op het onderwerp heb ik deze foto nog. Zelf zeg ik achteraf dat het mooi was geweest om de auto iets schuin te hebben om wat meer diepte te krijgen. Helaas heb ik niet de sleutels van deze auto ;).

[afbeelding]
Van de twee vorige foto's vind ik de bovenste mooi door het tegenlicht. Die tweede is niets meer dan point and click en hetzelfde gevoel heb ik bij bovenstaande foto. Werkelijk niets is interessant.

Klik hier voor toffe MW3 en League of Legends gameplay!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

quote:
stevens20 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:06:
[...]
Nee, je hebt misschien niet de sleutels van de auto. Maar je hebt wel benen. Dus paar stappen opzij of naar voren en je hebt al een veel spannendere compositie. Want deze foto is niet veel beter dan die rotonde plaat.

Wat mij direct opvalt aan de auto is de dikke Mercedes grille. Dat zou een onderwerp kunnen zijn. Lekker dicht bij de neus van de auto gaan staan en je lens lekker wijd en dan schuin langs de grille je foto schieten.

• Viccers
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-02 20:19
Om maar even op het onderwerp auto's te blijven; een plaatje van afgelopen vakantie in West-Amerika. Deze foto van mijn huurauto is genomen in Death Valley. Eigenlijk een soort van landschapsfoto met toch een duidelijk onderwerp wat mij betreft...

West Amerika-90 by Peter Soema, on Flickr

Viccers wijzigde deze reactie 05-12-2017 13:28 (10%)

• Weerz
@sys64738 Lekker plaatje weer. Ben altijd nieuwsgierig naar het moment erachter.
Daar bedoel ik mee, als die personen die omhoog kwamen ineens zien dat ze gefotografeerd werden of daar iemand staan met een statief . Mooi die blikken....tenminste, day heb ik dan een paar keer meegemaakt :P

@stevens20 Eerste stap is altijd spannen om iets te posten, ben er zelf ook net aan begonnen ;)
Ik mis inderdaad het doel bij de foto's, wat de rest ook aangeeft.
Je kijkt naar het plaatje...maar waar moeten we naar kijken....wat wilde je laten zien?
Bij de rotonde heb ik het gevoel dat er iets met de lucht was...erg grijs namelijk en toevallig de 2 auto's voorbij kwamen....of was het echt de 2 auto's?

In ieder geval welkom and happy shooting met je nieuwe speeltje!

@Viccers Dubbel gevoel, auto niks speciaals...breekt alleen het plaatje....maar de achtergrond is tof.
Vraag me wel af dat als de auto weg was en wat bewerking in LR je de foto alsnog niet erg vet kan maken.
Maar that's my opinion natuurlijk...anderen kunnen het wel fantastisch vinden. Das het mooie van een foto O-)

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@Viccers Ik vind het wel een geslaagde foto, kijkt lekker weg.

Kleine suggestie, het stukje gesteente of bebloeming op de hoek van het dak wegklonen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• streamnl
@stevens20
Welkom, je zal niet heel veel aan mijn advies hebben want ikzelf ben ook nog een beginner ;)
Maar wat de rest zegt, ik zie niet echt wat jij wilt laten zien.

Wat vind jij eigenlijk leuk om te fotograferen?

@Viccers
Zelf had ik hem veel mooier gevonden, zonder de auto. Wat een geweldige omgeving!
Volgens was dit een hele rustige weg dat jij je auto zo weg kon zetten. Mij lijkt het dan leuk om in hier de weg zelf op de foto te zetten. Dat je de weg helemaal kan volgen tot aan het einde.

(ik ben trouwens zo brutaal geweest om door jouw andere foto's te neuzen en ik vind jouw foto met de wasbeertje in de kruiwagen echt leuk)

streamnl wijzigde deze reactie 05-12-2017 19:55 (10%)

• Toff
@Viccers Naast de auto had van mij de weg ook weggemogen. Dan mis je wel iets op de voorgrond, zoals een lonesome cowboys die van je wegrijdt ofzo...

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Viccers Ten eerste zou het leuk zijn als je ook reageert op je voorgangers (zoals het rode waarschuwingvlak ook suggereert). Geldt trouwens ook voor @stevens20 . Je nivo maakt hiervoor niet uit. Je kunt altijd iets zeggen over de foto's van anderen (en ook dat is erg leerzaam).

Over je foto: De achtergrond en die wolken zijn werkelijk schitterend. Die heuvel rechts is op zich niet zoveel mis mee maar ik had liever die achtergrond over de hele foto gezien. De auto had wel iets groter in beeld gemogen door paar stappen vooruit te doen (waardoor de achtergrond niet veranderd en je meteen (voor een deel) van die rosten in de voorgrond af bent.... En een auto ziet er altijd spannender uit als de voorwielen ingestuurd staan. Dus de wielen in dit geval naar links gedraaid.

Zag dat dit je enige Death Valey foto was op Flickr. Neem aan dat je er toch wel meer geschoten hebt.... Ben benieuwd naar de rest.

• stevens20
quote:
sys64738 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:06:
@Viccers Ten eerste zou het leuk zijn als je ook reageert op je voorgangers (zoals het rode waarschuwingvlak ook suggereert). Geldt trouwens ook voor @stevens20 . Je nivo maakt hiervoor niet uit. Je kunt altijd iets zeggen over de foto's van anderen (en ook dat is erg leerzaam).

Over je foto: De achtergrond en die wolken zijn werkelijk schitterend. Die heuvel rechts is op zich niet zoveel mis mee maar ik had liever die achtergrond over de hele foto gezien. De auto had wel iets groter in beeld gemogen door paar stappen vooruit te doen (waardoor de achtergrond niet veranderd en je meteen (voor een deel) van die rosten in de voorgrond af bent.... En een auto ziet er altijd spannender uit als de voorwielen ingestuurd staan. Dus de wielen in dit geval naar links gedraaid.

Zag dat dit je enige Death Valey foto was op Flickr. Neem aan dat je er toch wel meer geschoten hebt.... Ben benieuwd naar de rest.
Ik zal, waar ik kan ook op jullie foto's reageren. Tot nu toe leer ik er met name van door jullie reacties op foto's te lezen. Zelf heb ik nog lang niet de vaardigheden en kennis om in de buurt van jullie foto's te komen. Daarom van mijn kant ook nog geen opmerkingen over werk van een ander. Wanneer dit, zoals jij nu aangeeft, wel gewaardeerd zou worden dan wil ik echt mijn steentje bijdragen.

Vandaag deze geschoten. Wat mij opviel is dat wanneer ik de foto's op 16x9 knipte dat het dan interessanter wordt. Er is een stuk lucht en ongebruikte voorgrond weg wat, in mijn ogen de compositie ten goede komt. Daarbij ben ik me gaan focussen op de 1/3de en 2/3de regel.

(Vignetting toegevoegd en de kleur wat aangepast met een standaard filtertje. Ook iets donkerder gemaakt voor een wat dramatischer effect).

Ik heb even een Flickr account aangemaakt:
https://www.flickr.com/photos/137281057@N05/albums/

• Barrycade
  • Registratie: november 2003

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@viccers Mooie omgeving maar de voorgrond voor de auto is te veel aanwezig. Hierdoor lijkt het heel onrustig.

@stevens20. Ik vind je keuze voor onderwerpen erg interessant. Maar je compositie ongemakkelijk.
In dit geval zijn er 2 soort onderwerpen: de mooie boom rechts en en de schoorsteen links.
Daarnaast is boom helemaal links afgehakt waardoor er in combinatie met het vignetring er een rommelige plaat ontstaat.

Ik raad je aan eens goed naar foto's te kijken van landschappen die je mooi vindt hoe de fotograaf daar zijn compositie bepaald en dit probeert te reproduceren.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@stevens20 Kijk. Dit is al een hele vooruitgang. Ben het met Barrycade eens dat hij nog steeds wat druk is. En de vignetting mag van mij ook wel iets minder. Maar de verhoudingen kloppen stuk beter. En leuk om te zien dat je een voorkeur voor 16x9 hebt ontdekt. Ik vind zelf het vierkante van MFT juist erg mooi maar das het leuke aan fotografie: ieder zijn eigen voorkeur en eigen stijl.

• Egocentrix
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online

Egocentrix

Parttime zeurkous

quote:
stevens20 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:06:
Ik zal, waar ik kan ook op jullie foto's reageren. Tot nu toe leer ik er met name van door jullie reacties op foto's te lezen. Zelf heb ik nog lang niet de vaardigheden en kennis om in de buurt van jullie foto's te komen. Daarom van mijn kant ook nog geen opmerkingen over werk van een ander. Wanneer dit, zoals jij nu aangeeft, wel gewaardeerd zou worden dan wil ik echt mijn steentje bijdragen.
Als je zelf vindt dat je de vaardigheden en kennis niet hebt, snap ik dat je daar geen commentaar op wilt leveren. Maar reageer dan op wat de foto in je wakker maakt en probeer te bedenken waar dat vandaan komt.

Dit zeg ik omdat kritisch kijken naar andermans foto's ervoor zorgt dat je erachter komt wat je zelf goed vindt werken in foto's. Dan kun je die ideeŽn weer meenemen als je zelf op pad gaat ;)

Over je fabriek: leuk om te lezen over je keuzes bij de compositie en bewerking van je foto, en ik vind dat je in de foto terugziet dat je er bewust mee bezig bent geweest, wat ik bij bijvoorbeeld je rotonde gemist heb.
Wel vind ik hem wat rommelig. Een veelgehoorde spreuk is dat alles wat niet iets toevoegt aan je foto, er afbreuk aan doet. Probeer eens om een stuk minder op je foto te zetten.

Voorbeeld: Ik vind de 'knuffels op de bank'-foto op je Flickr leuke kleuren hebben en ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je die ongeveer drie kilometer krapper kadert.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• stevens20
quote:
Egocentrix schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:02:
[...]

Als je zelf vindt dat je de vaardigheden en kennis niet hebt, snap ik dat je daar geen commentaar op wilt leveren. Maar reageer dan op wat de foto in je wakker maakt en probeer te bedenken waar dat vandaan komt.

Dit zeg ik omdat kritisch kijken naar andermans foto's ervoor zorgt dat je erachter komt wat je zelf goed vindt werken in foto's. Dan kun je die ideeŽn weer meenemen als je zelf op pad gaat ;)

Over je fabriek: leuk om te lezen over je keuzes bij de compositie en bewerking van je foto, en ik vind dat je in de foto terugziet dat je er bewust mee bezig bent geweest, wat ik bij bijvoorbeeld je rotonde gemist heb.
Wel vind ik hem wat rommelig. Een veelgehoorde spreuk is dat alles wat niet iets toevoegt aan je foto, er afbreuk aan doet. Probeer eens om een stuk minder op je foto te zetten.

Voorbeeld: Ik vind de 'knuffels op de bank'-foto op je Flickr leuke kleuren hebben en ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je die ongeveer drie kilometer krapper kadert.
Oke, mee eens. Ik zal de volgende keer reageren. Aankomend weekend ga ik het bos in (sneeuw???) en daarvoor zal ik eens wat Flickr-accounts doorspitten als voorstudie.

Ik heb nu maar een 14-42mm lens op een micro-fourthird. Dus heel dichtbij halen gaat hem niet worden. Ik kreeg van mijn broer wel de tip om groter dan je onderwerp te fotograferen om daarna makkelijk bij te kunnen snijden. Daarbij heb ik een WinterFotografieGids gekocht. Ik kan even vooruit.

Dank, ik ga mij ook over jullie foto's buigen.
Ik ben trouwens deze site nog tegengekomen: http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/
(wie weet voor anderen ook handig, of misschien in de startpost?)

stevens20 wijzigde deze reactie 07-12-2017 22:15 (4%)

• Coolyo_Lars
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20-02 17:57
Hey allemaal.
Ik ben hier een beetje nieuw maar @Viccers gave plaat. Ik zou deze zo als achtergrond op mijn pc willen. Ik sluit me wel aan bij @Unidentified ik zou dat stukje gras eff weg halen en dan is het echt een top plaat.

Zoals ik al zei ben ik opzich wel een beetje nieuw in de wereld van de fotografie. Ik heb deze foto gemaakt en wil wel eens horen wat jullie er van vinden. Denk zelf dat ik misschien een lagere ISO had moeten kiezen op het korrolige tegen te gaan maar dat zag ik pas op mijn computer jammer genoeg.

Coolyo_Lars wijzigde deze reactie 23-12-2017 14:13 (31%)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Coolyo_Lars Hoi en welkom hier. Altijd leuk, nieuwe fotografen.

Over je plaatje: hij is wat aan de kleine kant en ook nog eens niet klikbaar. Op dit formaat is het moeilijk om een foto te beoordelen. Maar wat ik wel wil weten is: wat wilde je laten zien met deze foto?

• Coolyo_Lars
@sys64738 ja i know wist niet hoe ik dat moest doen XD
Gewoon een mooie plant moest van me moeder eens wat anders fotograferen dan sporters. Toen zei ze doe die plant maar dus ja zo kwam dat een beetje :)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

quote:
Coolyo_Lars schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:21:
@sys64738 ja i know wist niet hoe ik dat moest doen XD
Gewoon een mooie plant moest van me moeder eens wat anders fotograferen dan sporters. Toen zei ze doe die plant maar dus ja zo kwam dat een beetje :)
Pro tip: fotografeer nooit dingen omdat anderen dat zeggen, maar omdat je ze zelf de moeite waard vindt. "Hier moet je een foto van maken. Kijk, vanaf hier.". En dan geef ik ze altijd mijn camera en wens ze succes :+

• Coolyo_Lars
quote:
sys64738 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:53:
[...]
Pro tip: fotografeer nooit dingen omdat anderen dat zeggen, maar omdat je ze zelf de moeite waard vindt. "Hier moet je een foto van maken. Kijk, vanaf hier.". En dan geef ik ze altijd mijn camera en wens ze succes :+
Het was vakantie en ze wou niet dat ik alleen maar ging gamen XD

• Weerz
@stevens20 @Coolyo_Lars Welkom! Wilde reageren op de foto's maar ik zie ze niet meer.
Tip van mij als mede beginner(4 maanden) blijven proberen, proberen, proberen!

Laat ik er weer 1 droppen.
Kan helaas niet bij het originele bestand, heb zelf een flaw gezien...water loopt wat scheef :9
Comments welkom :)

Instagram Post - DSC_0455 - 20170323 by Weers Photography

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Weerz das een prima plaat. Water niet honderd procent level geeft niet (kan door perspectief komen). Wat wel belangrijk is, is dat de gebouwen recht staan en dat is best goed gelukt.

Heb je ook versie van 15 minuten eerder? Iets meer kleur in de lucht zou hem misschien nog wel iets mooier maken dan hij nu al is.

• Toff
quote:
Weerz schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:47:
Laat ik er weer 1 droppen.
Kan helaas niet bij het originele bestand, heb zelf een flaw gezien...water loopt wat scheef :9
Comments welkom :)

[afbeelding]Instagram Post - DSC_0455 - 20170323 by Weers Photography
Hoezo kan je niet bij het originele bestand? Ik heb de 5000 x 4000 versie net gedownload (13GB).
Dat het water scheef zou lopen, kan mij niet bommen, maar de gebouwen dienen wel loodrecht te staan. Helaas lukt dat niet, door de horizon aan te passen. Waar links zo'n 1 graad correctie nodig lijkt, zit je rechts met een fout van 2,5 graden. Met wat perspectiefcorrectie lijkt het wel in orde te komen, maar helaas gaat dat wel weer ten kosten van de breedte van je foto. die toch al niet riant is. Waarom zo'n "geknepen" formaat? Nu lijkt het toch wel imposante schip totaal klem te liggen, tussen de grenzen van je kader.
Verder lijkt de foto nogal overbelicht, wat zich vooral wreekt in de overstraalde highlights. Weet, dat de meeste objectieven niet optimaal presteren bij (bijna) full open. F 1.8 @ 2 sec. ISO 100 is voor mij niet de meest voordehandliggende keuze hier. Door bijvoorbeeld naar ISO 400 te gaan, had je de sluitertijd kunnen halveren en een stop verder kunnen diafragmeren, bij dezelfde (over)belichting.
Als laatste had ik verwacht, dat je een foto van 9 maanden oud wel iets beter had bewerkt, alvorens hem hier te posten. In de lucht, rechts van de top van gebouw "De Rotterdam", zie ik een horizontale streep ("ufo"), die met weinig moeite weggeclooned had kunnen worden, bijvoorbeeld.
Hopelijk begrijp je, dat ik niet zomaar flink wat tijd in mijn reactie steek. Hoewel het voornamelijk negatief kan overkomen, bedoel ik het echt positief en doe ik het alleen omdat ik hoop dat je ervan leert en dat je ons in de toekomst betere foto's laat zien.

Voor wat het waard is, heb ik je foto een beetje bewerkt:

(oorspronkelijke foto van Weerz)

• Weerz
@Toff _/-\o_ Ik hou van dit soort feedback, daar leer je gewoon van!
Heel eerlijk als je hier niet tegen kan, moet je niet posten. "if you can't stand the heat get out of the kitchen"

Wat betreft het bestand, daar bedoelde ik de RAW file mee... ;)

Het snijden is gedaan voor Instagram posts.
Vooralsnog plaats ik heb ik alleen posts geplaatst die ik daarop plaats, maar de originele heeft een groter bereik.

De ufo had ik idd moeten zien. Toch meer tijd besteden aan het bewerken en zoeken naar flaws.

Qua iso, diafragma, sluitertijd -> mee eens, dit had anders moeten zijn zijn.
Ter verdediging, ik had de camera 2/3 weken en is mijn eerste camera. :9
Was allemaal nog een beetje nieuw.

Lessons learned:
- Geen Instagram posts hier plaatsen, maar de complete resolutie(indien dat beter uitkomt)
- Meer tijd besteden in wat zoom werk om foutjes eruit te halen
- Meer spelen met iso/diafragma/sluitertijd en daarop foto's nemen(resultaat zie je later op de PC)

Nu 3 weken vrij en wat meer tijd om eens opnieuw in de avond op pad te gaan met de camera.
Let's do it again.

En bedankt voor de feedback, hier heb ik wat aan en leer ik van!

• Aksnes
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
Ook maar eens melden in dit topic! Sinds een tijdje hobbymatig bezig met fotografie. Maar ik mis af en toe de feedback van een kritisch oog. Afgelopen weekend naar Texel geweest waar ik een paar leuke plaatjes heb kunnen schieten. Onder andere de onderstaande foto. Het strand was echt piekfijn, behalve deze tak. Die riep gewoon om een foto. Waarbij de mede reisgenoten nog afvroegen waarom ik een tak ging fotograferen.

Tijdens het bewerken van de foto's alleen een zwart/wit filter eroverheen gegooid en de details uitgelicht. En eigenlijk meteen het resultaat dat ik tijdens het maken al in mijn gedachten had. Ik twijfel zelf nog wel over de mensen op de achtergrond. Ik vind ze wel passen bij de foto en niet overheersend zijn. Maar misschien is het beter om ze uit de foto te halen.

Texel by Wouter, on Flickr

Aksnes wijzigde deze reactie 26-12-2017 22:39 (9%)

• Weerz
Het heeft wel iets, maar ook weer niet....
Moet zeggen dat ik deze lastig vindt...dubbel gevoel...

Maar als dit je eerste foto is, proficiat! Dan heb je de eerste meters snel gemaakt ;)
En welkom!

Wellicht als je meer uitleg geeft over het idee wat je met de foto wilde laten zien, dat het meer gaat leven....
Normaal moet dat in de foto zitten(Ben ik van mening), zover mogelijk....wat wil je vertellen met de foto..waar moeten we naar kijken wat bijzonder is...

De personen zijn wel een extra toevoeging in de foto!

En keer on posting :)

• Toff
@Aksnes Ik wil hier niet de reageerverveel uithangen, maar gezien de beperkte reacties ( niets ten nadele van @Weerz ) ga ik toch maar weer mijn zegje doen:
Zonder die mensen op de achtergrond, had ik deze meteen in de afvalbak gedaan. Nu passen ze - net - binnen de "omarming" van de tak en dat is prima.
De tak zelf is, als hoofdonderwerp, een beetje mager. Het is geen bijzonder fraaie tak en hij springt niet echt uit de foto.
De achtergrond ( zee, mensen ) is wat onscherper dan nodig / nuttig. Met een beetje meer diafragma, had alles vanaf de tak tot de horizon scherp kunnen zijn ( mijn voorkeur ).
Kwa compositie is je foto wel geslaagd, maar ook wel heel erg gebaseerd op de "regel van derden". Goed om regeltjes in je achterhoofd te houden, maar beter om er minstens een beetje van af te wijken, om je foto's net wat meer spanning te geven. ;)
De ongedefinieerde lucht voegt helemaal niets toe aan deze foto. Probeer eens om het grootste deel ervan weg te laten ( n**k de regel van derden ) en zie je foto aan kracht winnen?
Ik kijk uit naar je volgende foto's!

• Aksnes
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
@Toff @Weerz

Super bedankt voor jullie beide commentaren. Ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden. Ik heb veel tutorials gevolgd, met mensen gepraat, informatie opgezocht. Maar de feedback op je eigen foto's is nog wel het waardevolst!

Het was als doel een rustige achtergrondfoto / sfeerfoto te creŽren. Zoals Toff al aangeeft met de regel van derden in het achterhoofd. De tak niet vol in beeld maar ook de omgeving meegenomen. De onscherpe achtergrond was mijn doel. Het leek me zelf ook het beste voor deze foto. Interessant om te horen dat niet iedereen dat vind. Het was een "grauwe" dag dus met het zwart/wit leek hij mij het beste over te komen.

• streamnl
@Aksnes

Ik snap jou wel hoor. Ik houd ook van rust in mijn foto's.
Het enige wat ik jammer vind, is de lucht. Voor de rest vind ik hem prima.

Dit vind ik het belangrijkst :"En eigenlijk meteen het resultaat dat ik tijdens het maken al in mijn gedachten had.". Je doet het toch voor jezelf

Het was heerlijk rustig vanochtend in de bossen. Heerlijk weer met een mooie lucht.
Wat ik zelf jammer vind... Ik had hier graag eerder willen zijn, dat de wolken nog mooier roze waren.

Maar ja, toen stond ik boven een padde(n)stoel gebogen :+

streamnl wijzigde deze reactie 29-12-2017 11:13 (4%)

• Micktator
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:12
@Aksnes Ik vind het een mooie plaat! Vind de "laagjesvorming" (door de tak en de donkere lijn van de zee+de mensen). Errug mooi!

@streamnl Niet slecht, maar een beetje krap, vooral dat het topje van de boom er net wel/net niet opstaat, daar had ik graag iets meer ruimte gezien. Lucht is mooi, net als het ijs op het water. Erger me om een af andere reden wel aan die paar boompjes naast die grote, weet ook niet waarom. :P

Deze foto is tot stand gekomen omdat ik tja, honger had? En er slingerde nog een verdwaalde paprika rond die nadat deze praktisch opgegeten was een erg mooi "hart" prijs gaf. Belicht met een simpel zaklampje.

Voor mensen die het interreseert, deze foto heb ik gemaakt met een omgebouwde oude Canon lens. Nog wat voorbeelden in dit topic.

• boosterbosch
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:10

boosterbosch

The Travelling Belgian

mijn eerst bijdrage in dit topic ... foto genomen op de Ravenscraig site in Motherwell (Schotland). Een braakliggend stuk land waar vroeger zware staal industrie was en de grond enorm vervuild is. Heerlijke ochtend, -3 maar met zon. Foto genomen van 50m hoogte met een Xiaomi Mi 4K

boosterbosch wijzigde deze reactie 07-01-2018 22:43 (14%)

Je kan me volgen op: Facebook | Instagram | Twitter

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@streamnl Lekker sfeertje. Vind de boom helaas wat krap gekaderd.

@Micktator Deze doet het niet echt voor mij. De kleuren zijn niet spannend. Geen mooie herhalingen of patroon en dat puntje is niet echt eye-catcher als onderwerp. Technisch is ie op zich wel goed, dus nu iets meer focussen op de compositie...

@boosterbosch Ben niet zo van het postzegels verzamelen ;-) Oftewel: kun je hem wat groter posten zodat we er ook wat over kunnen zeggen want dit werkt niet.

• boosterbosch
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:10

boosterbosch

The Travelling Belgian

quote:
sys64738 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:47:
@boosterbosch Ben niet zo van het postzegels verzamelen ;-) Oftewel: kun je hem wat groter posten zodat we er ook wat over kunnen zeggen want dit werkt niet.
Zou nu aangepast moeten zijn sorry :)

Je kan me volgen op: Facebook | Instagram | Twitter

• streamnl
Bedankt voor de feedback.

@boosterbosch
Waarschijnlijk ligt het aan mij... maar ik vind jouw foto totaal niet scherp.
@Micktator
Ik weet eigenlijk niet waarom ik jouw macrofoto niet mooi vind. Ondanks je mooie kleuren hebt en een duidelijk punt waar je hem scherp hebt gesteld.
(overigs wel een gaaf projectje! )

• Falastine
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 06:30

Falastine

Think about my signature...

@ boosterbosch ik dacht serieus als eerste aan vuurwerk. Het lijkt zo onscherp allemaal maar wel leuk dat je moet raden wat de foto is.

Ik probeer bij mijn foto's een beetje een maffialook te creŽren de laatste tijd.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• Muse
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
Falastine schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:59:
@ boosterbosch ik dacht serieus als eerste aan vuurwerk. Het lijkt zo onscherp allemaal maar wel leuk dat je moet raden wat de foto is.

[afbeelding]

Ik probeer bij mijn foto's een beetje een maffialook te creŽren de laatste tijd.
Ik begrijp welke sfeer je probeert neer te zetten, maar ik vind de persoon nu niet goed overkomen. De plaat zou een stuk sterker worden als de persoon bijvoorbeeld schichtig over zijn schouders zou kijken in de richting van de camera. Laat de persoon dan ook nog eens een hand in zijn jas steken en er ontstaan vragen over wat de persoon vasthoudt. Is het een wapen? Is het drugs, geld of iets anders waardevols?
Je zou er zelfs een paparazzi/spionage-achtige serie van kunnen maken.

Deze plaat vind ik echter niet goed gelukt (en dan heb ik het nog niet eens over de onscherpte en scheefheid).

• Falastine
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 06:30

Falastine

Think about my signature...

quote:
Muse schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:34:
[...]

Ik begrijp welke sfeer je probeert neer te zetten, maar ik vind de persoon nu niet goed overkomen. De plaat zou een stuk sterker worden als de persoon bijvoorbeeld schichtig over zijn schouders zou kijken in de richting van de camera. Laat de persoon dan ook nog eens een hand in zijn jas steken en er ontstaan vragen over wat de persoon vasthoudt. Is het een wapen? Is het drugs, geld of iets anders waardevols?
Je zou er zelfs een paparazzi/spionage-achtige serie van kunnen maken.

Deze plaat vind ik echter niet goed gelukt (en dan heb ik het nog niet eens over de onscherpte en scheefheid).
Thanks, Ik moet nog heel erg spelen met de instellingen en de foto was zeg maar onaangekondigd gemaakt. Ik heb inmiddels wel een lichtmeter waar ik best wat aan heb. En met Lightroom moet ik ook veel meer oefenen maar met deze feedback kan ik in iedergeval genoeg. Thanks.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:34
quote:
Falastine schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:59:
Deze foto doet me niet veel. Meer een kiekje dat door de nabewerking specialer moet lijken. Verder graag kleiner formaat plaatsen (evt. link naar full-size). 9MB is een beetje overkill...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@boosterbosch Ja, zo groot is ie handiger te beoordelen. Vind dit soort composities altijd wel leuk. Die takken zijn prima (vooral die witte rechts) maar ik mis inderdaad wel wat scherpte / pop waardoor het geen super plaat is.

@Falastine Nee, ik vind er helaas ook weinig gangster-sfeer in zitten. Denk dat een wat ruwere zwart-wit conversie (grover en meer ruis) een klassieker gevoel neer zou zetten. Maar dan moet je er geen Rangrover op zetten ;-) En inderdaad iets meer referenties naar maffia/gangsters zou ook veel helpen.

Mijn eerste foto-trip van 2018 was Petten... waar ik vorige jaar ook al veel was geweest (voorspelbaar). Heb de palen al paar keer gedaan maar dit is toch wel mijn mooiste. Lekkere lange lens en groot diafragma voor mooie compressie. Ben er wel blij mee.

Dead Tree Forrest @ Flickr

• Weerz
@Micktator Nice! Mede door je projectje te lezen. Lijkt wat op het tussenplaatsen van de macro ringen, maar dan zelf gebouwd. Kleuren zijn scherp en het ijs heeft daarbij een extra toevoeging voor mij.

@boosterbosch Welkom!
De foto heeft voor mij geen toevoeging. Maar dat is het mooie van foto's/smaak.
Sys heeft er bijvoorbeeld wel wat mee. ;)
Dus keep on-going en neem de adviezen mee in je volgende shot.

@Falastine Nice try, snap met uitleg wel wat je wilde doen.
Wel is het zaak dat het volgende keer zonder uitleg gaat.
En wat bedoelde je met onaangekondigd, de persoon was wel een bekende van je?
Zo ja, dan zou ik adviseren aan je model te vragen om een aantal van de voorgestelde poses aan te nemen. >:)

@sys64738
Nice! Werkt voor mij. Ik vind hem gewoon goed.
Palen op de voorgrond scherp en richting zee valt dat stukje bij beetje weg....

Laat ik 2018 beginnen met deze oOo

Instagram Post - DSC_5224 - 20180107

• Micktator
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:12
quote:
Als reactie op de reacties van bovenstaande foto:
@sys64738 Duidelijk! Thanks!
@streamnl T kan ook gewoon je smaak niet zijn, dat speelt nou eenmaal nogal mee. Toch bedankt!
@Weerz Thanks! Tis trouwens geen ijs, maar een deel van dat witte spul wat in een paprika zit bij het hart ;)

En reacties op nieuwe foto's:
@sys64738 Mooi! Ik heb alleen het idee dat je 2 van die palen net hebt afgesneden, of lopen die stiekem nog 3 meter door?
@Weerz Ik vind m mooi! Alleen die takjes in de rechteronderhoek hadden er van mij niet opgehoeven.

• Weerz
Lol,
quote:
deel van dat witte spul wat in een paprika zit bij het hart ;)
Zal bij de volgende paprika die ik snij is wat beter kijken...of een maco erop zetten _O-

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-02 23:19

Deathchant

Don't intend. Do!

@Weerz Is niet lullig bedoeld, maar in verschillende topics hebben we dit onderwerp al voorbij zien komen. Maar goed, kon jij niet weten ;)

Daarnaast komt in deze foto de grootsheid van de brug niet echt naar voren. Ondanks de gebouwen rechts recht staan ziet de horizon er wat scheefjes uit; ook links hellen de gebouwtjes naar achteren. Hij is vrij donker en er zit best veel "loze" ruimte in de foto.

Dus ik vind em eigenlijk te ver weg zeg maar.
Maar smaak is subjectief zeg ik maar altijd ;)

Oh tip: f/22 is niet echt nodig he. Vanaf f/14+ krijg je last van diffractie en neemt scherpte af. Zeker met 18mm heb je eigenlijk al alles scherp vanaf f/5.6. Met f/8 heb je de randen ook al op max scherpte. Niet dat het deze foto beter zou maken, maar waarom zo ver dichtknijpen als je ook op het optimum alles scherp hebt qua scherptediepte?
Ik zou hier f/5.6 gekozen hebben met een ND filter.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss : 50MP | 100MP

• Weerz
Thanks voor de input, weer wat bijgeleerd in diafragma deel. _/-\o_

Begrijp het (denk ik dan) diafragma in het algemeen wel.
Alleen nog stoeiende icm met lange sluitertijden. Dus dacht, hop voluit die lens...kan nooit kwaad.
Zie zelf dan niet diffractie...maar dat is de onervarenheid O-)

Volgende keer de middenmoot proberen en meer shots in verschillende diafragma's.
Kan ik het(hoop ik) wel zien en zie ik de verschillen!

Onderwerp bedoel je mee de Erasmusbrug zelf?

Het ver weg met daarbij het water/lucht en daarmee de lijn vanaf hotel new york naar de boompjes vondt ik zefl weer de charme hebben. Het was dus wel wat je noemt bewust gedaan :)

ND-filter is helaas nog geen onderdeel van de beschikbare attributen 8)
Maar wat is niet is...kan nog komen.

Weerz wijzigde deze reactie 15-01-2018 15:14 (30%)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja :)

Maar goed, laat je niet weerhouden van mijn comment ;) Als je erasmusbrug wilt posten, post lekker ;) Maar kinderdijk, zeelandbrug, erasmusbrug e.d. zijn al erg vaak voorbij gekomen.

Nee, je lenzen hebben qua optische scherpte vaak een optimum, die vaak ligt bij f/5.6 of f/8. Bij de stap van 5.6 naar 8 zie je vaak dat alleen de randjes nog wat scherper worden, maar centrumscherpte een heel klein beetje afneemt.

Ik zou zelf pas verder dan f/8 gaan als je niet uitkomt met je scherptevlak. Dat heb je bijjvoorbeeld vaker als je onderwerpen erg dichtbij hebt. Dan moet je vaak f/11 of hoger gebruiken als je alles in het scherptevlak wilt hebben. Dat zie je natuurlijk vaker bij telelenzen. Bij ultrawideangle lenzen valt al vrij veel in het scherptegebied op het wijdste diafragma omdat alles zo ver weg lijkt. Daar zou je moeten afstoppen omdat vaak kitlenzen/budgetzoomlenzen op wijdste diafragmastand wat softer zijn.

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:34
@Weerz Ik vind het een mooie foto. De brug is niet heel prominent, maar ik zie het ook meer als skyline foto.

@Deathchant Loze ruimte (negative space) kan juist wel wat toevoegen aan een foto. The Art of Photography heeft er wel een aardige video over.

@Deathchant Ook non-budget lenzen zijn wide-open vaak minder scherp en/of hebben meer last van vignettering. Voor landschapsfotografie is een korte sluitertijd vaak niet zo belangrijk en is een wat grotere scherptediepte juist prettig. Daardoor is f/11 heel normaal voor een landschapsfoto en een goed objectief kan daar ook prima mee overweg. Wil je echt van voor tot achter scherp (kan soms erg mooi zijn), dan is focus-stacking ook altijd nog een optie (wel erg bewerkelijk). Maximaal afstoppen (zoals in dit geval) maakt de foto wellicht iets softer, maar geeft je in dit geval een 20s sluitertijd, waardoor de wolken wat dynamischer worden. Op f/5.6 was de sluitertijd naar 5s gegaan en dan was dit minder het geval geweest. Ik was denk ik voor f/11 gegaan met een 3-stops ND filter, maar als je die niet in je tas hebt zitten dan maar f/22. Die dynamische wolken zie je zelfs op 10% van de resolutie. De "onscherpte" waarschijnlijk alleen op 100%. Ik kies altijd voor de settings die de mooiste foto opleveren. Als dat iets minder scherpte tot gevolg heeft, maar de compositie wordt er beter van dan neem ik dat verlies wel.

BugBoy wijzigde deze reactie 15-01-2018 16:31 (7%)
Reden: Negative space toegevoegd

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@BugBoy Ik zou niet weten waarom ik bij welke lens dan ook voor f/11 boven f/8 zou moeten kiezen als mijn scherptediepte niet in gevaar komt.
Ik heb (nog) geen lenzen MFT grafieken gezien die op centrum en randen optisch beter presteren dan op f/8.

f/11 is absoluut niks mis mee, alleen ik zou er niet zo 1,2,3 voor kiezen tenzij ik de scherptediepte nodig heb. Als een onderwerp dusdanig kortbij staat dat ik met f/11 nog niet alles scherp heb van voor tot achter dan zou ik inderdaad overgaan tot stacking.

Als ik een lange sluitertijd nodig heb, gebruik ik filters, maar ik ga niks van optische kwaliteit "inboeten" door diafragma te ver dicht te knijpen. Ik ben wellicht ook wat pixelpeeperig erin, maar idd, zoals je zegt is dat een tradeoff die je voor jezelf moet bepalen. Als ik perse een long exposure wil doen en ik heb geen filters bij me, dan zit er niks anders op idd.

• Weerz
@Deathchant Check, Erasmusbrug is inderdaad een icoon wat veel is gefotografeerd. Volgens mij als je alle foto's bij elkaar haalt heb je hem serieus uit elke hoek/graden in zicht _O-

@Deathchant @BugBoy
Jullie discussie/inzicht is fantastisch, alleen door het lezen ervan leer ik al meer over het gebruik van filters/lens-capaciteiten/instellingen etc.! Thanks _/-\o_

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:22
@sys64738
Interessante foto. Ik vond het eerst vreemd dat twee palen afgesneden zijn aan de bovenkant. Maar toen ik wat langer keek, vond ik het wel mooi. Het is net alsof mijn ogen niet goed weten wat voor en achter is, daardoor wordt het nogal abstract. Ben benieuwd hoe het zou zijn als je de voorste paal ook aan de onderkant afsnijd. …ťn kritiekpuntje: ik vind het vervelend dat de voorste paal niet scherp is. Doordat’ie bijna scherp is, kijkt het minder prettig. Was hij onscherper of scherp, dan was het - voor mij - een betere foto geweest.

@Weerz
Mooie plaat. De takken rechtsonder leiden wat af als ik de foto fullscreen bekijk. Ik denk dat je dat best aan de onderkant kan afsnijden, zonder dat de foto er onder lijdt.

Mijn ogen vielen op deze berk die nog mooi rood stond te wezen tussen een aantal hogere naaldbomen:
L1020225 by a.breuker, on Flickr

*edit: omdat Flickr automatisch verscherpt en dat een onnatuurlijk beeld opleverde, heb ik de foto vervangen door een onverscherpte versie, zodat de extra verscherping door Flickr geen problemen oplevert.

Kwintessens wijzigde deze reactie 16-01-2018 20:44 (11%)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Weerz Daar is het tweakersforum voor he ;)
@Kwintessens Sow, pijn aan mijn ogen van de scherpte ;) Centrale kadering werkt op zich wel OK, ware het niet dat de boom rechts toch net iets teveel op de voorgrond staat waardoor die meer mijn aandacht krijgt. De sfeer in de foto, koud, nat en druppelig komt wel over.

• Kwintessens
quote:
Deathchant schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:48:
@Kwintessens Sow, pijn aan mijn ogen van de scherpte ;) Centrale kadering werkt op zich wel OK, ware het niet dat de boom rechts toch net iets teveel op de voorgrond staat waardoor die meer mijn aandacht krijgt. De sfeer in de foto, koud, nat en druppelig komt wel over.
Tja, Flickr verscherpt hem nogal. Hij is beter op 100%. Bedankt voor je feedback.

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21-02 11:45
@Kwintessens Waarom upload je hem niet groter dan als je weet dat hij dan beter tot z'n recht komt?

iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X – Fujifilm X-T2 / XF18-55mmF2.8-4

• Toff
quote:
Kwintessens schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:45:
Mijn ogen vielen op deze berk die nog mooi rood stond te wezen tussen een aantal hogere naaldbomen
Waarom zo centraal? Zelfs met het door jou geplaatste materiaal, is een knipje met meer spanning snel gemaakt:

(foto van Kwintessens)

• Kwintessens
quote:
GuidoH schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:12:
@Kwintessens Waarom upload je hem niet groter dan als je weet dat hij dan beter tot z'n recht komt?
Op Flickr staat hij groter. Dit is een kleinere variant van Flickr omdat de forumregels niet toelaten om een grotere te plaatsen.

• Kwintessens
quote:
Toff schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 00:39:
[...]

Waarom zo centraal? Zelfs met het door jou geplaatste materiaal, is een knipje met meer spanning snel gemaakt:
[afbeelding]
(foto van Kwintessens)
Ik vind zelf een centrale compositie mooier in dit geval. Maakt het rustiger.

• GuidoH
quote:
Kwintessens schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:38:
[...]

Op Flickr staat hij groter. Dit is een kleinere variant van Flickr omdat de forumregels niet toelaten om een grotere te plaatsen.
Op Flickr heeft ie ook nog minder dan 2MP. :9

iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X – Fujifilm X-T2 / XF18-55mmF2.8-4

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Kwintessens schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:38:
[...]

Wellicht een tip dan:
Op Flickr kun je zo groot plaatsen als je zelf wilt!
Dan kies je vervolgens de gewenste BBCode in de toepasselijke resolutie, en je gebruikt die BBCode alhier om je foto te tonen.
Dan is 'ie en klikbaar naar hogere resoluties, en iedereen kan zelf bepalen welke versie hij/zij bekijkt. Simpel. :)

†††Mooie Plaatjes†††

• Kwintessens
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:32:
[...]

Wellicht een tip dan:
Op Flickr kun je zo groot plaatsen als je zelf wilt!
Dan kies je vervolgens de gewenste BBCode in de toepasselijke resolutie, en je gebruikt die BBCode alhier om je foto te tonen.
Dan is 'ie en klikbaar naar hogere resoluties, en iedereen kan zelf bepalen welke versie hij/zij bekijkt. Simpel. :)
Dat is precies wat ik heb gedaan. Ik heb een circa 2MP foto op Flickr gezet en hier met de BBCode een kleinere variant. De 2MP-versie is niet oververscherpt. De kleine, door Flickr gemaakte variant, wel. Misschien had ik helemaal niet moeten verscherpen, dan was de verscherping van Flickr voldoende geweest. Ik probeer het vanavond wel.

*edit* Ik heb in mijn originele post de foto vervangen zodat de verscherping minder extreem is.

Kwintessens wijzigde deze reactie 16-01-2018 20:40 (5%)

• Kwintessens
quote:
GuidoH schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:26:
[...]

Op Flickr heeft ie ook nog minder dan 2MP. :9
Ja, dat is toch groot genoeg? Ik had hem zo verscherpt dat hij er goed uitziet op die resolutie. Maar goed, ik heb nu het origineel op Flickr gezet (16MP) zonder verscherping, zodat de kleinere versies er beter uitzien.

• stevens20
quote:
Kwintessens schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:45:
@sys64738
Interessante foto. Ik vond het eerst vreemd dat twee palen afgesneden zijn aan de bovenkant. Maar toen ik wat langer keek, vond ik het wel mooi. Het is net alsof mijn ogen niet goed weten wat voor en achter is, daardoor wordt het nogal abstract. Ben benieuwd hoe het zou zijn als je de voorste paal ook aan de onderkant afsnijd. …ťn kritiekpuntje: ik vind het vervelend dat de voorste paal niet scherp is. Doordat’ie bijna scherp is, kijkt het minder prettig. Was hij onscherper of scherp, dan was het - voor mij - een betere foto geweest.

@Weerz
Mooie plaat. De takken rechtsonder leiden wat af als ik de foto fullscreen bekijk. Ik denk dat je dat best aan de onderkant kan afsnijden, zonder dat de foto er onder lijdt.

Mijn ogen vielen op deze berk die nog mooi rood stond te wezen tussen een aantal hogere naaldbomen:
[afbeelding]L1020225 by a.breuker, on Flickr

*edit: omdat Flickr automatisch verscherpt en dat een onnatuurlijk beeld opleverde, heb ik de foto vervangen door een onverscherpte versie, zodat de extra verscherping door Flickr geen problemen oplevert.
Ik snap je centrale onderwerp maar waarom snij je hem niet wat uit? Hij blijft wat rommelig hierdoor, snij je hem uit dan blijven er nog genoeg bomen over om het een bos te laten zijn. (maar goed, dit komt van een enthousiaste starter)

Dan wil ik je toch even een ongelooflijk compliment geven voor de leguaan (of zoiets) van Burgers Bush. Die is echt hťťl gaaf.

• Kwintessens
quote:
stevens20 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:22:
[...]

Ik snap je centrale onderwerp maar waarom snij je hem niet wat uit? Hij blijft wat rommelig hierdoor, snij je hem uit dan blijven er nog genoeg bomen over om het een bos te laten zijn. (maar goed, dit komt van een enthousiaste starter)
Denk dat je gelijk hebt, ik heb een uitsnede gemaakt die ik zelf wel beter vind:
L1020225-2 by a.breuker, on Flickr
quote:
Dan wil ik je toch even een ongelooflijk compliment geven voor de leguaan (of zoiets) van Burgers Bush. Die is echt hťťl gaaf.
Dankje :-) Ik had geluk dat hij dichtbij zat, dat maakte het een stuk simpeler om de details te fotograferen. Iedereen stond natuurlijk te dringen om een foto te maken. Denk dat hij nog geen halve meter van me af zat.

• GuidoH
quote:
Kwintessens schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:43:
[...]

Ja, dat is toch groot genoeg? Ik had hem zo verscherpt dat hij er goed uitziet op die resolutie. Maar goed, ik heb nu het origineel op Flickr gezet (16MP) zonder verscherping, zodat de kleinere versies er beter uitzien.
Ik vind persoonlijk 2MP (of eigenlijk 1,6MP als ik het me goed herinner ;)) behoorlijk aan de kleine kant. Ben er wel van om het redelijk groot te bekijken, omdat je dan pas de details goed kan zien. Als je het dan ook nog op scherm met hoge resolutie kijkt (5K), dan blijft er weinig over van 2MP. :+

Vind hem zo groter er een stuk beter uit komen. Nog steeds qua onderwerp niet heel erg bijzonder, maar qua kleur oogt het eigenlijk wel erg fijn. Qua kadering zou ik of beide bomen links en rechts er op houden, of beide er af. :)

• Kwintessens
quote:
GuidoH schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:10:
[...]

Ik vind persoonlijk 2MP (of eigenlijk 1,6MP als ik het me goed herinner ;)) behoorlijk aan de kleine kant. Ben er wel van om het redelijk groot te bekijken, omdat je dan pas de details goed kan zien. Als je het dan ook nog op scherm met hoge resolutie kijkt (5K), dan blijft er weinig over van 2MP. :+
Tja, niet iedereen heeft een 5K scherm. :P En persoonlijk ben ik niet zo van het pixelpeepen. Het gaat mij om het totaalbeeld, niet om de details. (Tenzij dat het doel van het beeld is, zoals bijvoorbeeld in de schilderijen van Jeroen Bosch.)
quote:
Vind hem zo groter er een stuk beter uit komen. Nog steeds qua onderwerp niet heel erg bijzonder, maar qua kleur oogt het eigenlijk wel erg fijn. Qua kadering zou ik of beide bomen links en rechts er op houden, of beide er af. :)
Mijn laatste uitsnede gezien? Beide bomen zijn weg. Vind ik ook beter. Het is ook zeker geen heel bijzonder onderwerp. Er zijn best veel van dat soort bomen. ;) Maakt het voor mij niet minder mooi. :P

• stevens20
Ik ben zelf vandaag tussen de buien door ook nog even naar buiten geweest. Ben er onlangs pas achter gekomen dat ik een fantastisch park om de hoek (100m lopen) heb zitten. Hier een klein stukje van het park:
P1160036 by Daan Stevens, on Flickr

P1160060 by Daan Stevens, on Flickr
https://flic.kr/p/JA3mok

Ik was zelf best trots op hoe de laatste gelukt is. Ik heb nog niet veel ervaring met het tegen de zon in fotograferen.

• GuidoH
quote:
Kwintessens schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:22:
[...]

Tja, niet iedereen heeft een 5K scherm. :P En persoonlijk ben ik niet zo van het pixelpeepen. Het gaat mij om het totaalbeeld, niet om de details. (Tenzij dat het doel van het beeld is, zoals bijvoorbeeld in de schilderijen van Jeroen Bosch.)
Toch zijn er genoeg mensen die een hoge resolutie gebruiken. 1,6MP is op de meeste telefoons niet eens beeldvullend. :9
quote:
[...]

Mijn laatste uitsnede gezien? Beide bomen zijn weg. Vind ik ook beter. Het is ook zeker geen heel bijzonder onderwerp. Er zijn best veel van dat soort bomen. ;) Maakt het voor mij niet minder mooi. :P
Die had ik gezien ja. Werkt een stuk beter dan de andere uitsnede die ik voorbij zag komen, waar de boom er aan ťťn kant afgesneden was. :)

@stevens20 Ik zag gelijk welk parkje dat was... Iconisch in onze wereldstad! :+

• F.West98
  • Laatst online: 03:20

F.West98

Jongste 8 jaar-actieve user

@Kwintessens Leuke foto, maar de uitwerking vind ik niet echt geweldig. Ik vind die foto's altijd ook erg moeilijk om goed te bewerken, het is me nog nooit echt gelukt om dat gevoel van 'eindeloze bossen' goed vast te leggen. Hier lijkt het toch wat te veel scherpte te zijn oid, ik weet het niet precies.

@stevens20 De eerste foto doet eerlijk gezegd niet veel met me. Het is nou niet echt een bijzonder interessante compositie, met eerlijk gezegd vrij 'saai' licht. De achtergrond achter de bomen is wat overbelicht, waardoor die wat detail lijken te verliezen.
Je tweede foto is een stuk beter, door het interessante licht. De plas onderin leidt enigszins af, maar dat valt nog wel weg te croppen. Ook lijkt de horizon enigszins scheef te staan. Maar, al met al wel een prima foto!

Ik heb gisteren wat lopen spelen met mijn nieuwste speeltje: de Metz 52 AF-1 flitser. Dat ding geeft echt flink wat licht af en daar kan je leuke dingen mee doen; zoals dit blaadje wat bijna een abstract iets wordt.

Ik was echt positief verrast over de flitser, dit kon ik gewoon op ISO 100, f/10 en 1/60sec schieten, uit de hand, in een vrij donkere kamer. Dus zeker een aanwinst waar ik tevreden mee ben :)

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 32GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles
Firesphere: Chrome is dubieus. Firefox FTW
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Weerz
@stevens20
De eerste foto doet me niet veel. Wel zie ik mogelijkheden in de foto die je had kunnen benutten zodat het wel wat zou zijn(voor mij).
Als je lager de foto zou maken en groene riet scherp of onscherp erop had gekregen met daarbij ertussendoor scherp/onscherp het water en de brug. Dat had denk ik wel tof geweest.
Andere mogelijkheid die ik misschien had gekozen is de weerspiegeling. Het lijkt redelijk stil water en ik zie een stukje brug in de spiegeling van het water....
Met wat effort zou je daardoor een sterke foto kunnen creŽren.

2e foto is beter idd.

Gezien het een parkje dichtbij is, blijf proberen d:)b

@F.West98
Nice, echt een toffe foto met het zwart en het licht op het blaadje. Works for me.
Als dit eerste keer flitser is in gebruik _/-\o_

• F.West98
  • Laatst online: 03:20

F.West98

Jongste 8 jaar-actieve user

quote:
Weerz schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:31:
@F.West98
Nice, echt een toffe foto met het zwart en het licht op het blaadje. Works for me.
Als dit eerste keer flitser is in gebruik _/-\o_
Bedankt :D
Ja is eerste werk met een "echte" flitser. Dat ingebouwde ding heb je niet veel aan qua flexibiliteit en ik hield er in de praktijk vaak een papiertje voor om wat diffuser licht te krijgen, maar niet ideaal. Eerder ook wel dingen gedaan met een los lampje (van m'n telefoon bijvoorbeeld) wat qua mogelijkheden enigszins vergelijkbaar is maar veel minder licht geeft, dan is dit toch echt een stap omhoog :)

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 32GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles
Firesphere: Chrome is dubieus. Firefox FTW
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Weerz Mooie plaat hoor. Gewoon lekkere skyline. Staat (zoals al eerder opgemerkt) wel tikkie scheef. Dus even recht zetten (en perspectief correctie op de gebouwen toepassen). En als je toch bezig bent, mag ie wel iets lichter.

@Kwintessens Ja, die laatste uitsnede is stuk beter. Lekkere plaat zo. Hij mag van mij wel iets warmer maar das kwestie van smaak. En je kunt gewoon de Download link van Flickr pakken om hier te posten hŤ. Doe je gewoon Download -> 640 en dan met rechts erop klikken en Copy URL doen. Boem.

@stevens20 Kijk, das een mooie luxe zo'n park om de hoek! Vind je 2e foto inderdaad de beste. Die eerst is wat druk. Geen flauw idee wat het onderwerp zou moeten zijn. Die 2e is het jammer dat alles compleet blown out is rond de rond. En rest van de scene is erg donker. Als je hem RAW geschoten heb, zou je kunnen proberen de highlight wat in te drukken en de schaduwen wat omhoog trekken. En de plas onderin leidt wat af. Less is more.

@F.West98 Lekker hoor. Mooie abstracte plaat inderdaad. Uiteraard nog wel even dat draadje weg clonen :Y)

Ik ga ook een abstracte plaat posten. Schiet bijna nooit abstract spul maar je moet jezelf af en toe uitdagen. Liep hier tegenaan en zag meteen dat deze rotte boom de moeite van het vastleggen was. Hij is redelijk opgepimpt maar dat mag wel met zo'n abstrackte plaat vind ik.

Beautiful Decay @ Flickr

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 07:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Omdat mijn post in het Landschappen topic volledig genegeerd werd probeer ik het hier maar even: O-)

En dat is dus niet de bedoeling, zie ook de FAQ

PowerUp wijzigde deze reactie 18-01-2018 17:43 (93%)

|Het klinkt raar, maar al die keus in componenten maakt het er niet makkelijker op.|Instagram|YouTube|

• Toff
quote:
Kwintessens schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:22:
[...]
Afgezien van het centrale, wat ik eerder becommentarieerde, vind ik het jammer dat je met je laatste uitsnede de diepte uit je foto haalt, zowel door het verwijderen van de bomen in de voorgrond als door het afsnijden van de lucht, die op de oorspronkelijke foto nog wel hier en daar te zien was. Wat nu overblijft, doet mij niets.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@T.Kreeftmeijer Je post hier, en ook in het vorige topic, zonder ook maar enige commentaar / feedback te geven op andere foto's. Dan kun je toch ook niet echt verwachten dat anderen in de rij staan om jouw foto's en repliek te voorzien...

Ik snap dat je nog niet vrij jong bent en ook nog niet zo lang fotografeert. Ik vind het heel cool dat je hier post. Maar die onervarenheid betekent nog niet dat je geen mening over andere foto's mag hebben. Dus probeer ook eens te zeggen wat je van de foto's van andere vindt. Over smaak valt nooit te twisten dus je kunt onmogelijk ongelijk hebben ;-)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 07:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
sys64738 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:11:
@T.Kreeftmeijer Je post hier, en ook in het vorige topic, zonder ook maar enige commentaar / feedback te geven op andere foto's. Dan kun je toch ook niet echt verwachten dat anderen in de rij staan om jouw foto's en repliek te voorzien...

Ik snap dat je nog niet vrij jong bent en ook nog niet zo lang fotografeert. Ik vind het heel cool dat je hier post. Maar die onervarenheid betekent nog niet dat je geen mening over andere foto's mag hebben. Dus probeer ook eens te zeggen wat je van de foto's van andere vindt. Over smaak valt nooit te twisten dus je kunt onmogelijk ongelijk hebben ;-)
Sorry :) :) Dit had ik natuurlijk moeten weten en wist ik stiekem ook wel.
Ik weet niet zo goed wat ik over andere foto's kan zeggen, maar ik kijk even terug en vin de foto van @F.West98 erg mooi door de lichtdonker werking. De tweede foto van @stevens20 zou ik zelf ietsjes donkerder hebben gemaakt om net wat meer details in de lucht te krijgen. Verder best prima gelukt.

@sys64738, jouw foto van die boomstammen vind ik erg mooi, ik ben wel benieuwd hoe die eruit heeft gezien in kleur.

Dat zijn de echt mooie foto's (volgens mij) van deze pagina. De auto van @Falastine is erg mooi, maar niet mijn smaak.

Is dit dan en beetje de bedoeling?

Zelf kwam ik tijdens prestaties CKV op school er wel achter dat ik wel kritisch kan kijken naar foto's onder mijn niveau, of laat ik het zo zeggen, foto's minder goed dan ik kan maken. Dan zie ik wel waarom een foto het net niet is. Vaak iets met bekadering, compositie of scheve horizon. Zelf zie ik bij mijn eigen foto's wel eens dat bij niet klopt, maar weet ik niet waarom en bij andere foto's die vaak nog beter zijn, weer ik het al helemaal niet. :+ |:(

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 18-01-2018 06:58 (14%)

|Het klinkt raar, maar al die keus in componenten maakt het er niet makkelijker op.|Instagram|YouTube|

• Kwintessens
quote:
Toff schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:33:
[...]

Afgezien van het centrale, wat ik eerder becommentarieerde, vind ik het jammer dat je met je laatste uitsnede de diepte uit je foto haalt, zowel door het verwijderen van de bomen in de voorgrond als door het afsnijden van de lucht, die op de oorspronkelijke foto nog wel hier en daar te zien was. Wat nu overblijft, doet mij niets.
Ach ja, smaken verschillen nou eenmaal. Ik vind hem mooi zo.
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*