Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik ben normaal gesproken best een fan (en gebruiker) van hoge saturatie, dus wat dat betreft kan ik me er wel iets bij in denken.
Ik denk echter dat je bij deze foto net wat te ver bent doorgeschoten (niet alleen saturatie). Kijkend naar de 100% versie heb ik zeker van de muur en ook de tafel het idee alsof het computer renders zijn.
Bij de computerspullen past het wat beter, dus misschien is het een optie om 2 bewerkingen te doen en die te mergen in bijvoorbeeld photoshop? Op die manier springt je onderwerp er ook wat beter uit en wordt je een stuk minder afgeleid door de bakstenen muur.
Verder een leuke foto als header! de componenten komen er goed uit!
don't mind me
Het profiel dat ik gebruikt heb voor deze foto maakt gebruik van split toning. Niet veel, maar redelijk subtiel. Er is helemaal niets gebruikt qua automatisch. Elke slider is handmatig afgesteld en bij elke foto die dit profiel kreeg is met de hand nog aangepast aangezien niet elke foto toch net weer wat andere lichtomstandigheden en/of kleuren had.
Ik vraag me echter af waarom je deze foto flets vindt. Ik heb deze foto op verschillende gekalibreerde schermen bekeken (MacBook Pro 2017, iPad Air 2, Galaxy s7 (edge) ) en de foto knalt qua kleren van het scherm. Mogelijk is er dus iets mis of verkeerd ingesteld met je monitor.
Wat betreft je eigen foto: hij is inderdaad wat te overbewerkt. Daarnaast is ie niet heel scherp. Ook is de muur, mede door de HDR, te opvallend geworden. Ik denk dat de foto beter tot zijn recht zou komen wanneer je een egale en lichtkleurige achtergrond zou hebben, alles goed (en mooi) verlicht en er geen HDR van gemaakt gaat worden. Wanneer je vervolgens gaat spelen met de curves en de saturatie zou je er een goed plaatje van kunnen maken.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
@arsimo Ik heb doordat ik geen verstand van onderwaterfotografie heb weinig toe te voegen aan de reeds gegeven kritieken. Het is een wat wazige foto die door de bril en de houding van je dochter wat merkwaardig overkomt op de kijker. Hoe hem technisch te verbeteren kan ik je dus helaas niet vertellen. Wel zou ik haar dus een kleinere bril geven en proberen haar staart ook in zijn geheel op de foto te krijgen.
@TomsDiner Voor mij is de stenen muur op de achtergrond te heftig (clarity?) het blauw daarentegen is heftig maar naar mijn smaak niet te. Wat is eigenlijk de reden dat je voor een HDR bent gegaan in deze foto? Het lijkt mij dat een foto als deze prima belicht kan zijn met een single exposure. Ik zie volgens mij geen stukken die de dynamic range van je camera te buiten gaan.
Mijn foto is genomen vanaf de toren van de grote kerk in Den Haag. Ik ben (net als TomsDiner) redelijk zwaar op de hand geweest in de nabewerking. Veel zwaarder dan ik normaal doe daarom ook voor mijn foto de vraag of ik daarin niet ben doorgeschoten. Ook ben ik benieuwd of jullie een andere keus hadden gemaakt qua compositie (misschien lastig te beoordelen als je er niet zelf geweest bent).

Leuk dat je zoveel moeite neemt je overwegingen uiteen te zetten. Al die kritieken lezend begin ik me af te vragen hoeveel van je critici zelf al geprobeerd hebben iets onder water te produceren. Technisch vind ik de foto redelijk goed gelukt. Zeker voor een beginnend iemand met relatief eenvoudige apparatuur. Zelf zou ik het niet voor elkaar krijgen.arsimo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:01:
.....maar shots maken in zwembaden en simpel natuurwater (zee, meer e.d) niet ver onder oppervlakte blijkt voorlopig al lastig genoeg om er iets fatsoenlijks van te maken.
De SX230HS ondersteunt helaas geen raw ......maar maakt gelukkig behoorlijk fatsoenlijke jpg's out of the box.
................ Enige poging tot compositie om het interessant te maken - positie en houding van het 'model', de lijnen op de bodem, reflectie van de zon op de golfjes gereflecteerd op de bodem, reflectie van mijn dochter op onderkant van wateroppervlak en haar schaduw op de bodem. Zeg het maar.
Bijna alle moderne camera's produceren hele goede jpg's (lees: in camera bewerkingen) out of the box. Zo goed zelfs dat je je gaat afvragen of al dat RAW meerwerk wel de moeite waard is. Tenminste, als je RAW gebruikt zoals RAW bedoeld is, en dat is het ontwikkelproces vanaf de grond af aan opzetten en opnieuw instellen.
Maar goed, dat is allemaal technisch gedoe en dat ik vind ik persoonlijk maar een relatief geringe bijdrage leveren aan de belevingswaarde van een foto. En die belevingswaarde komt hier m.i. niet zo goed uit de verf omdat je eigenlijk te veel wil laten zien in één foto. Ik kan me voorstellen dat je de reflectie in het wateroppervlak wel boeiend vind maar in deze foto leidt het alleen maar onnodig af. Maak van je dochter het onderwerp en haal andere zaken er maar zoveel mogelijk af. Dit geldt in mindere mate voor de schaduw op de bodem. Wat ik zou doen is er een, pakweg, 3 bij 2 liggend formaat van maken met de tegelboog op de bodem in de linker onderhoek. Dat is een mooie basis waarmee de handen van je dochter wat lijken te doen. in ieder geval creëer je een veel rustiger en compacter beeld zo. Het zou nog veel mooier zijn indien we als kijker oogcontact met je dochter zouden hebben. Nu kijkt ze over/langs mijn linker schouder. Dat maakt de foto minder betrokken. En foto's waar we als kijker meer in betrokken worden vinden we het algemeen veel boeiender.
Specifieke tips voor onderwater fotografie kan ik je helaas niet geven. Succes kan ik je wel wensen. En een duik cursus is niet perse nodig. Zeker niet om te beginnen. Met een simpele snorkel heb ik in Egypte de meest fantastische onderwater werelden gezien. En Egypte is heel betaalbaar. En ze zien je graag komen in hun bepaald niet overvolle resorts. Dat is weer het relatieve voordeel van al die aanslag maniakken....
Zegt KISS jullie wat?
Tom: je HDR is wat doorgeschoten. Hierdoor krijgen de kleurtjes een wat rare zweem. En ik neem aan dat je de foto geschoten hebt als banner? Anders isbhet formaat vreemd.
Jelveen; prima bewerking. Mooi sfeertje. Qua compositie is het vervelend dat de beeldlijnen van de straten niet onderaan beginnen maar geblokt worden door dat gebouw op de voorgrond.
In KISS language: Crop in 3:2 tot de rechter gootlijn uit de rechter onderhoek komt.jelveen schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:40:
Ook ben ik benieuwd of jullie een andere keus hadden gemaakt qua compositie
Indien het me gegund is er nog wat meer van te zeggen: De bewerking vind ik zeker niet doorgeslagen. Dat doorslaan is een probleem dat ik overigens wel heb met veel andere bewerkingen. Veel mooi indirect licht op de gevels. Warm licht contrasteert heel overtuigend met het koude blauw van de onbelichte partijen. Met het object op de voorgrond heb ik geen enkel probleem. Integendeel. Nogal wat landschappen cq stadsgezichten ontbeert het aan een solide voorgrond.
Het punt wat barrycade aanhaalt is ook precies hetgeen waar ik achteraf mee zat te tobben. Had ik er niet voor kunnen zorgen dat de straten helemaal in beeld waren... Ik denk dat ik daarvoor een hoger standpunt nodig had en dan had ik tussen de klokken moeten kruipen.
Dank voor de suggestie voor de crop OttiglioM. Dat ga ik eens proberen. De strook aan de rechterkant die ik verlies bevat toch niet veel spannends. Zou dus best kunnen werken.
@arsimo: de foto doet mij niet zo veel. Zoals je al aangeeft leuk voor het familie album.
Bijdrage van mij. De Bromo vulkaan op Java by night. Dankzij de bijna volle maan een redelijk belichtte vulkaan, terwijl de sterren goed zichtbaar zijn. De gradient in de helderheid van de lucht vind ik zelf iets minder.

En ja... Die muur...
Ik heb eerst een test gedaan met gewoon een effen muur uit mijn huis, maar alle muren zijn geel, en ik vond dat niet zo mooi.... (klik)
Dus toen bij Ali_nogwat een fotoachtergrond voor enkele euro's besteld, en dat is inderdaad die bakstenen achterwand geworden. Ik had met opzet voor bakstenen gekozen, afsof je "een schapje in de schuur" bekijkt, maar het formaat van de stenen lijkt 50% te groot, en het centrale gedeelte is nagenoeg wit. Langs de randen zit iets meer kleur, maar daar zitten imho te diepe schaduwen bij. Een gedeelte van de fotowand is afbladderende pleister, misschien moet ik dat eens proberen.
Het hout is een beetje een raar verhaal, dat is gewoon een stuk triplex wat in de loop der jaren een verkleuring heeft opgelopen. En kennelijk heeft dat het visuele effect van een ronde rand, maar het is gewoon plat en 4mm dik

Volgens mij valt het HDR geweld op beiden nog wel mee, ik heb me met name uitgeleefd op de onderdelen, maar die bakstenen muur-foto is van zichzelf al enigszins lastig door zijn uitgebeten contrast... Ik had nog zo'n wandje gekocht met eiken planken -erg donker- misschien dat we die nog eens proberen. Want de gele muren hier in huis vinnik niet zo geschikt hiervoor.
En inderdaad, er zit rechts een halve knijper, om de RGB-ledstrip -die nogal weerbarstig is- op zijn plaats te houden. Omdat de foto een helderheidsprobleempje heeft (wit is dichtgelopen, zoals aan de kroonsteentjes te zien is) had ik toch al het plan om daar bij versie 3 beter op te letten...
@MazeWing: Mijn monitoren zijn inderdaad niet gecalibreerd. Staat al heel lang op mijn to do lijstje, moeten we maar eens werk van gaan maken. Ik heb jou foto (Bretagne) op drie schermen gezien (incl. iPhone), en misschien is flets niet een goeie omschrijving. Ik heb de foto nog eens goed bekeken, maar misschien spelen die donkere wolk icm de vignettering bij mij op een soort "gezichtsbedrog". Het effect wat ik meen(de) te herkennen is het aanpassen van de levels om een overbelichte foto meer contrast te geven. Daarmee wordt vaak wel veel meer zichtbaar, maar dat is dan vaak flets. (misschien verkeerde benaming)
(Met HDR krijg je dan zo'n zelfde probleem, de informatie in de overbelichte/onderbelichte zone wordt beter zichtbaar, maar met een beperkt contrast, daarom vroeg ik dat)
Maar goed, ik moet mijn mond houden met mijn niet gecalibreerde monitors.....

Wat bedoel je met gradiënt van de helderheid? Had je de lucht donkerder gewild? Of het helderheidsverloop sterker of juist zwakker? Je moet de plaat echt even in het (heel) groot gaan bekijken. Anders komt ie niet echt over. Qua compositie heb ik wat moeite met de verhouding hoeveelheid Caldera versus de hoeveelheid hemel. Wat dat betreft vind ik je andere beeld, met een struikje op de voorgrond, beter overkomen.FreddyT schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:53:
Bijdrage van mij. De Bromo vulkaan op Java by night. Dankzij de bijna volle maan een redelijk belichtte vulkaan, terwijl de sterren goed zichtbaar zijn. De gradient in de helderheid van de lucht vind ik zelf iets minder.
Het is hoe dan ook een eigenwijs beeld van de Bromo. Leuk idee om de vulkaan met maanlicht te fotograferen. Maar ik denk dat je nog meer voorgrond meer uit de toch wel unieke setting van deze omgeving gehaald had.
Na alle teksten weer tijd voor een plaatje:

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
De hemel is net boven de vulkaan lichter dan bovenin de foto. Dat vind ik iets minder mooi. Ik heb ervoor gekozen om de horizon erg laag te leggen, juist omdat ik het donkere stuk hemel (waarin de sterren dus goed uitkomen) voldoende aanwezig wilde laten zijn. Ook is deze foto van een andere locatie genomen dan degene van OttiglioM, er was dus buiten de struikjes niet zoveel om als voorgrond te laten dienen.psyBSD schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:51:
@Ottigliom Ik denk dat @FreddyT de 50 tinten grijs bedoelt die worden veroorzaakt door de nevel tussen de sterren en de vulkaan. Ik vind het juist wel mooi
Hier nog een zonsopkomst van de Bromo:

https://flic.kr/p/WWZ13u
[ Voor 10% gewijzigd door FreddyT op 09-09-2017 20:23 ]
Denk toch wel dat dit een van de slechtste foto's gepost is in F&V sinds enkele jaren.psyBSD schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:51:
@Ottigliom Ik denk dat @FreddyT de 50 tinten grijs bedoelt die worden veroorzaakt door de nevel tussen de sterren en de vulkaan. Ik vind het juist wel mooi
Na alle teksten weer tijd voor een plaatje:
[afbeelding]Around the corner by Stephan Arts, on Flickr
Mijn moeder zei altijd: "Als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan niks"cedras schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:09:
[...]
Denk toch wel dat dit een van de slechtste foto's gepost is in F&V sinds enkele jaren.
Maar aangezien in de topictitel staat "om van te leren", kan ik je alleen maar gelijk geven dat je zo reageert. Wel lekker weinig feedback
Wat ik er van vind:
- Onscherp (beweging en misfocus?)
- Ruisbak
- Belichting slecht
- Kleuren (nabewerking?) all over the place (ook niet raar met een nachtshot)
- Dooie pixels niet weggewerkt
- Vage kadrering/crop of slecht standpunt (maar waarschijnlijk uit een auto genomen, dus tsja)
- Ik snap niet welke sfeer opgeroepen wordt / oninteressante sfeer
- Waarom die DoF? Het lijkt een lukraak gekozen instelling
- Welk verhaal? Dit is een kiekje.
Het enige wat mij positief opvalt, en dit is omdat ik er naar zocht, omdat ik positief wil eindigen:
- Er zit gelaagdheid in de foto, wat vrij knap is voor dit soort foto.
Conclusie:
Dat je experimenteert is helemaal top. Zeker doen. Verder luister ik naar mijn moeder
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Verwijderd
@Twhomp Mijn opmerking was algemeen hoor, zeker niet aan jou gericht.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2017 14:03 ]
Ik ben trouwens inderdaad wel benieuwd naar de context.
@psyBSD :wat is het verhaal/bedoeling achter de foto?
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Twhomp schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:53:
Ik ben trouwens inderdaad wel benieuwd naar de context.
@psyBSD :wat is het verhaal/bedoeling achter de foto?
Ik denk niet dat de modbreak een reactie op jou was, ik interpreteerde het iig als opbouwende kritiek. Misschien na de reactie erboven zelfs wel een beetje te voorzichtig. Zeer netjes gedaan.
Ik wilde 'onderweg' uitbeelden, de plotselinge bocht naar links waar op af gereden wordt in het donker. Het natte wegdek dat oranje oplicht onder de straatverlichting. In een poging de auto zelf te vangen in het moment beweeg ik me achter die auto met ongeveer dezelfde snelheid.
Aan het commentaar te zien is dat niet helemaal gelukt
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Mooie foto hoor! Wat voor keuzes had je qua compositie? Kon je nog hoger of lager?jelveen schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:40:
Mijn foto is genomen vanaf de toren van de grote kerk in Den Haag. Ik ben (net als TomsDiner) redelijk zwaar op de hand geweest in de nabewerking. Veel zwaarder dan ik normaal doe daarom ook voor mijn foto de vraag of ik daarin niet ben doorgeschoten. Ook ben ik benieuwd of jullie een andere keus hadden gemaakt qua compositie (misschien lastig te beoordelen als je er niet zelf geweest bent).
[afbeelding]Den Haag bij nacht vanaf de toren van de grote kerk by jelmer veenstra, on Flickr
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Qua compositie had ik de takjes rechtsboven weggelaten, daarnaast iets meer hoofdruimte misschien?
Zelf erg benieuwd wat jullie van deze foto vinden. Is op IJsland gemaakt. Beetje gecheat met lightroom om de rule of third d'r uit te halen.. Had namelijk liever de zon links en schapen rechts, maar ze waren niet erg gediend van mijn aanwezigheid. Geschoten op een Hero 5 Black dus helaas geen zoomlens ter beschikking.

Thanks!

Wat ik zelf mooi vindt aan de foto is de relaxte pose & dromerige blik, maar ook de kleuren trekken me, ze zijn er redelijk 'ruw' (kan even geen beter woord bedenken) uit gekomen. Qua bewerking niet veel aan gedaan. Geschoten in RAW, Canon 5D3, 70-200/2.8 L IS II. Een van de eerste foto's met die lens. Wel (bewust) onderbelicht, iets opgetrokken in LR, klein beetje meer helderheid, verder niets. Focus helaas niet goed op te ogen, daarom verder niet echt bruikbaar. Maar als we daar even voorbij kijken.. wat is het dan voor een buitenstaander? Gewoon een kind? Of is het ook wat?
Klik is 2160 pixels verticaal.
Ik kan me echter niet vinden in wat je zegt over 'relaxte pose & blik'. Haar pose ziet er voor mij uit alsof ze bijna gaat opstaan (ook vanwege haar rechterarm die buiten beeld is, waardoor het lijkt alsof ze iets beetpakt om op te gaan staan) en d'r blik zou heel goed "moet dat nou?" of "wat doe je?" kunnen zeggen
Wat betreft bruikbaarheid: als jij het een leuke foto vindt, gewoon gebruiken
The devil is in the details.
Nee nouja met bruikbaar bedoel ik 50x70cm canvas (ik zoek nog iets groots voor aan de muur) - dat gaat 'm met deze niet worden.Hahn schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:38:
Wat betreft bruikbaarheid: als jij het een leuke foto vindt, gewoon gebruikenEen foto hoeft niet technisch perfect te zijn.
Ik zou hem vierkant croppen (onderkant afsnijden) en lekker 40x40 aan de muur hangen.ISaFeeliN schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:45:
[...]
Nee nouja met bruikbaar bedoel ik 50x70cm canvas (ik zoek nog iets groots voor aan de muur) - dat gaat 'm met deze niet worden.
Ook door de donkere kleur van haar iris mis ik een lichtje in haar ogen.
Dus apparatuur werkt, nu even wachten op een inschijnend zonnetje wat mij betreft.
Ben zelf recentelijk overgestapt van mft naar aps-c
[ Voor 58% gewijzigd door Gene op 14-09-2017 11:56 ]
PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE
Dank je wel! Ik sta hier op de bovenste rondgang van de toren van de grote kerk in Den Haag. Deze is sinds kort open voor bezoekers. Doordat mijn lieve oude vader hier gids is kon ik een keer in de avonduren naar boven.Royz schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:22:
[...]
Mooie foto hoor! Wat voor keuzes had je qua compositie? Kon je nog hoger of lager?
Hoger of lager is helaas geen optie. Dan moet je tussen de klokken boven je kruipen en dat mag uiteraard niet. Ik had overigens wel probleemloos naar links of naar rechts gekund of gewoon krapper kunnen kaderen door meer in te zoomen.
De locatie met die zon en die kleuren had denk ik meer potentie dan je er met de gebruikte camera uit wist te halen. Ik vind het op het eerste gezicht geen slechte foto (ik zou willen dat ik ze zo kon maken), maar als ik kritisch ga kijken wekt het bij mij te weinig interesse. Je legt vooral het landschap en de setting vast, maar verder gebeurt er niet veel op de foto. Nou moet ik wel toegeven dat dat waarschijnlijk erg lastig is met die bewegende, koppige schapen
Zelf ben ik afgelopen zaterdag met een fotocursus voor beginners begonnen. Ik ben al wat jaartjes aan het oefenen met de instellingen en heb een redelijk begrip van wat de instellingen doen. Het punt waar ik echter moeite mee heb is om die kennis goed toe te passen in de praktijk en om mooie composities te herkennen. De eerste opdracht voor ons was om een stilleven te fotograferen. Vol enthousiasme ben ik hiermee aan de slag gegaan. Diverse ideeën om er dan teleurgesteld achter te komen dat ik niet de juiste voorwerpen voor handen heb

APSC - f/11 - 34mm - 15 sec - ISO 200
Bij deze foto heb ik rechts van de kist een 4-tal theelichtjes staan om ook die kant wat te belichten, in de kist staat een theelichtje om de muntjes beter zichtbaar te maken en ik heb nog met een aansteker staan zwaaien om de bovenkant van de verrekijker wat beter zichtbaar te maken. Een langere belichtingstijd had helaas als resultaat dat de muur en de rest van de kamer zichtbaar werd. Ik realiseer me dat de foto nog steeds erg donker is, maar het geeft het misschien ook wat mysterieus'.

APSC - f/11 - 41mm - 30 sec - ISO 200
Hier heb ik nog wat meer kunstgrepen uitgehaald. Ook hier staat een theelichtje te branden om de linkerkant van de pasta te belichten. Het lichteffect aan de rechterkant heb ik op een bijzondere manier weten te realiseren (zie laatste foto onderaan). Ik ben zelf niet zo tevreden over de positionering van de onderwerpen. Het lijkt misschien wat te kunstmatig. Tegelijkertijd wist ik ook niet hoe ik het levendiger kon maken.

APSC - f22 - 41mm - 30 sec - ISO 1000
Dezelfde belichtingskunsten als hierboven, maar toch lijkt het een andere uitwerking te hebben.
Persoonlijk vind ik de plaatsing van de producten in deze foto wat beter geslaagd. De reflectie in de pot pesto valt me nu pas op eigenlijk, dat is misschien toch wat storend.

De opstelling van de 2e en 3e foto. Het vereist misschien wat uitleg. Ik gebruikte een led-lamp van 400lm, wat eigenlijk veel te fel was en met teveel strooilicht. De hele kamer was zichtbaar op de foto, dat wilde ik dus niet. Om strooilicht te beperken heb ik een keukenrolhouder om de lamp gedaan. Dat gaf een beetje een spotlight idee, wat ook niet wenselijk was. Vervolgens heb ik er een glas water voorgezet om het licht meer te breken/spreiden. Het idee van het papier met de uitgeknipte verticale stroken was om een lamellen-effect te creëren, wat maar deels gelukt is helaas.
Ik denk dat er betere manieren moeten zijn om een betere belichting te krijgen. Heeft er iemand tips? Ik wil niet gelijk naar paraplu's en dergelijke grijpen.
In het donker zonder knappe lampen is het niet makkelijk.
En je neemt f/22 dat maakt het ook niet eenvoudig want dan moet je ook nog rekening houden met de achtergrond want die wordt dan inderdaad scherp.
Doe het eens overdag zou ik zeggen.
Ik heb van de week de bruiloft van vrienden gefotografeerd. Nog erg druk met de nabewerking, in ieder geval al wel tevreden over deze plaat

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
- Er gebeurt iets vreemd op de hoogte van de bomen en de lucht met de kleuren
- Heb je er ook 1 met 1 stapje naar rechts? Bomenrij komt niet lekker uit bij zijn hoofd.
- Het oplichten van het stel veroorzaakt halo boven hun hoofd.

@basxt ik vind het kleurenspel erg leuk gedaan, niet iets waar ik snel aan zou denken, maar het zorgt voor een mooi plaatje. Het enige puntje van kritiek dat ik heb is dat mijn ogen geen vast punt hebben om op te rusten. Nadat ik de lijn van de heuvels heb gevolgd springen mijn ogen steeds tussen de zon en de schapen. Dit zorgt voor wat spanning in de foto, als dat de bedoeling is dan is daar niets mis mee, maar de overal sfeer in de foto straalt meer rust uit waardoor ik het idee krijg dat de onrust onbedoeld is. Sorry als dit allemaal een beetje vaag klinkt, ik hoop dat je er wat mee kunt
@jd1987 mooie plaat, vooral de diepte die wordt gecreëerd door de verschillende kleuren die het landschap een gelaagd karakter geven. Ik ben het wel eens met het eerdere commentaar dat er iets geks gebeurt bij het hoofd van de bruidegom. Misschien omdat de horizon precies 'door' zijn hoofd loopt, door de boom kom je er wel mee weg denk ik, maar toch 'voelt het gek'.
Ik heb weer eens wat nieuws geprobeerd, bewust een centrale compositie gekozen waarbij het blad de foto doorsnijdt. Het is niet het perspectief waarbij druppels de traditionele 'wow' factor hebben, maar ergens vind ik het toch een mooi plaatje geworden. (Ondanks de scherptediepte) Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Wat zou je in de nabewerking willen doen?ISaFeeliN schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:21:
@FreddyT Heel aparte foto. Door z'n redelijk platte contrast lijkt het net op een screen capture uit een film ofzo. Maar ik zou denk ik qua nabewerking nog wel wat meer er aan sleutelen voor ik er iets mee zou doen. Je hebt trouwens best wel last van wat hot pixels, was dat je opgevallen?
Ja, het is me ondertussen inderdaad opgevallen dat er nogal wat hot pixels zijn. Heb geprobeerd dit te "repareren" door >30 sec manual cleaning zoals je hier en daar op internet langs ziet komen. Maar bij hogere iso's (>1600) blijven ze toch aanwezig.
Kan je niet de bekende truuk uithalen door een puur zwarte foto te maken - waar als het goed is ook de hotpixels, of de meesten ervan, zichtbaar zullen zijn - en die zwarte foto als het ware af te trekken van je foto en zo dus de hotpixels voor een belangrijk deel te elimineren? Het bekende progje Neatimage ondersteunt ook zo iets, en je kan het uiteraard relatief simpel manueel doen met diverse overbekende fotoeditors.FreddyT schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:17:
[...]
Wat zou je in de nabewerking willen doen?
Ja, het is me ondertussen inderdaad opgevallen dat er nogal wat hot pixels zijn. Heb geprobeerd dit te "repareren" door >30 sec manual cleaning zoals je hier en daar op internet langs ziet komen. Maar bij hogere iso's (>1600) blijven ze toch aanwezig.Camera is een EOS 7D.
Ik heb hem in maart 2010 gekocht. Het is me ook nog niet eerder in deze mate opgevallen...ISaFeeliN schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:03:
@FreddyT iets meer contrast, maar dat is denk ik ook persoonlijk. Valt me trouwens wel tegen van de 7D. Hoe oud is die? (ik heb zelf een 5D3 en schiet regelmatig in 3200 (maar dan niet met lange sluitertijden)).
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Vandaag het vertrek van een het werkeiland Hermod gefotografeerd op de Dockwise Vanguard, was redelijk heiig wat wel weer een extra uitdaging was.

It's never easy.....
@radeon De kleurtoon in jouw plaat vind ik goed gelukt, beetje 'industrieel' ofzo. Ik vind het wel lastig om te zien wat de oriëntatie is van het schip en zijn cargo, misschien vanwege het platte perspectief, maar het zou ook ergens anders van kunnen komen. We kijken tegen de stuurboord zijde en het achtersteven aan toch? Met een zwarte kraan die haaks op het schip staat?
@Radeon Ik deel de bovenstaande opmerking dat het lastig is om te zien hoe je precies tegen het schip aankijkt. Ik vind de kleuren en het kleurverloop van de lucht erg geslaagd.
Na drie weken genoten te hebben in West-Canada, ben ik benieuwd wat jullie van deze foto vinden:

Hier kwam gelukkig een mooi onderwerp voorbij peddelen. Bij veel foto's van landschappen vond ik het lastig om er een goed onderwerp in te verwerken, zonder dat dit afleidde van de rust die de natuur uitstraalt. Wat doen jullie hiermee?
Edit: foto op Flickr beetje bijgewerkt.
Kleuren zijn wel lekker, alhoewel ik zelf van ietsje meer punch houd. En ik vind 'm misschien een tikje te donker, alhoewel ik snap dat het tegen zonsondergang (of opkomst?
Er waren veel bosbranden in de omgeving, dus de hele dag was het heiig. Zodra de zon daarop schijnt...Hahn schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:12:
Kleuren zijn wel lekker, alhoewel ik zelf van ietsje meer punch houd. En ik vind 'm misschien een tikje te donker, alhoewel ik snap dat het tegen zonsondergang (of opkomst?) aan zat.

Het heiige vind ik wel sfeer geven, dus daar vind ik niks mis meeTKroon schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:25:
[...]
Er waren veel bosbranden in de omgeving, dus de hele dag was het heiig. Zodra de zon daarop schijnt...In de ochtend (zoals hier) ging het nog wel, maar zeker de namiddag was het zicht erg slecht. De voorgrond heb ik alleen het blauw van het water wat versterkt, de achtergrond heb ik wel wat opgetrokken en "nevel verwijderd"
Zelf even geprobeerd en met 1 stop meer exposure, +30 saturation en +15 contrast vind ik 'm bijvoorbeeld nog een stuk lekkerder. Dat is echter mijn smaak, dus mogelijk dat jij dat te veel vindt, maar je kan het proberen!
Nu ik jouw versie zag kwam ik erachter dat die van mij net te donker was inderdaad. Ik ben voor de gulden middenweg gegaanHahn schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:31:
[...]
Zelf even geprobeerd en met 1 stop meer exposure, +30 saturation en +15 contrast vind ik 'm bijvoorbeeld nog een stuk lekkerder. Dat is echter mijn smaak, dus mogelijk dat jij dat te veel vindt, maar je kan het proberen!
Zo doe ik het ook vaak, uiteindelijk ergens op 50-70% van de changes gaan zitten die me in eerste instantie goed lekenTKroon schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:17:
[...]
Nu ik jouw versie zag kwam ik erachter dat die van mij net te donker was inderdaad. Ik ben voor de gulden middenweg gegaanthanks!
@psyBSD ook niets mis mee. ik had m zelf net iets meer vignetting gegeven. maar das eigen smaak.
@Radeon Het werkeiland staat er goed op. maar verder niet zon spannend onderwerp.
@LA-384 Het zwart van de balsamico steekt niet goed af tegen de zwarte achtergrond. een deel van de controur lijk zo weg te vallen. en let bij de 2e even op je scherptediepte, dit is eigenlijk net te krap.
Afgelopen zaterdag was het mooi weer, en heb ik deze plaat geschoten, ben er zelf wel tevreden over, al hadden de kleuren misschien nog wat meer punch kunnen hebben

ora et labora
Verwijderd
Beetje meer punch inderdaad. Verder helemaal geen slechte foto lijkt me. Ik houd er wel van; zonnestralen, boompjes, beetje groen. Sterker nog, doe me een beetje denken aan de foto die ik vorig jaar december gemaakt heb. Die heb je ook voorbij zien komen op Flickr: https://flic.kr/p/Qa27aL
Deze fijne plaat moet het volgens mij niet hebben van "punch", maar van de vele schakeringen groen. Zelf zou ik er niets meer aan doen en zeer tevreden zijn.mrc4nl schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:48:
Afgelopen zaterdag was het mooi weer, en heb ik deze plaat geschoten, ben er zelf wel tevreden over, al hadden de kleuren misschien nog wat meer punch kunnen hebben
[afbeelding]DSC03964 by Frank Van Dijk, on Flickr
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Onderstaande foto van het zelfde schip is het wat makkelijker te zien.

@TKroon Mooie foto, had hem zelf misschien nog iets meer gecropped aan de onderkant.
It's never easy.....
Waarom zou je mijn foto croppen overigens? Het gaat grotendeels over de symmetrie door de weerspiegeling van de bergen in het water.
Jouw beschrijving en de foto maken mij nog meer verward. Ik heb het beeld dat ik tegen het voorschip en bakboord aankijk, en dat de stuurhut langs de volledige lengte van het schip de stuurboord zijde beslaat. Misschien moet ik een keer in de haven gaan kijken om het met eigen ogen te zien. Het is in ieder geval een bijzonder stukje maritieme techniek.Radeon schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:09:
@psyBSD Je kijkt tegen stuurboord zijde aan en tegen het voorschip. En het werk eiland (cargo) staat er haaks op. Kan inderdaad wel begrijpen dat het een beetje lastig is om te zien hoe de oriëntatie is. Is gelukkig ook geen alledaags transport.
Onderstaande foto van het zelfde schip is het wat makkelijker te zien.
Edit:
Google is your friend YouTube: The Largest Heavy Lift Ship in The World - Dockwise Vanguard
[ Voor 8% gewijzigd door psyBSD op 26-09-2017 20:31 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Wat meer dehazen en schaduwen optrekken doet de foto goed inderdaad. Ik moet er al bij zeggen dat hij nu al flink dehazed is, dat zegt veel over de rook die er hingUnidentified schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:56:
@TKroon Ik ben benieuwd wat Dehaze met de foto doet, verder echt een prachtig stukje land. 8 Jaar geleden ook in Canada geweest en de Niagra Falls bezocht, waanzinnige beleving.
@Radeon Gaaf gevaarte! Geen slechte poging maar hier en daar kan de foto technisch gezien beter. Persoonlijk vind ik de ruimte aan de rechterzijde niets toevoegen en zou 1/3 er ongeveer afcroppen.
Wellicht de volgende keer ook een opname maken die de highlights goed belicht en deze dan blenden. De uitgebeten plekken op het schip vallen mij nu wel op.
Hier nog na lange tijd weer eens eentje van mij:

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
@Radeon Helaas werkt je linkje niet en kan ik hem niet groter bekijken. De kleine versie komt in ieder geval niet zo goe over. Had sowieso iets meer water/reflectie willen zien en meer onderwerp ipv loze ruimte rechts.
@Mr Pingu Lekkere plaat. Goed scherp en mooie compositie. Het enige jammere zijn die waterfietsen... Maar wat doe je eraan he.
Zelf afgelopen weekend naar Keulen geweest. Mooie stad waar je lekker los kunt gaan als fotograaf. Voor de nieuwe panden in de oude haven zijn erg mooi. Deze foto is een verticale panorama van 1 van de Kranhauser bestaande uit 7 foto's. Door de verticale pano kun je zowel de voor- als de achterpilaar zien. Soort Inception idee. Niet aan iedereen besteed maar ik vind hem erg geslaagd.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
aan mij wel, nice!sys64738 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:49:
Niet aan iedereen besteed maar ik vind hem erg geslaagd.
Kan voor sommige mensen zeker wel een mooie mindfuck opleveren
edit: verkeerd omschreven
[ Voor 39% gewijzigd door Wannial op 07-10-2017 13:27 ]
@Wannial Grappig hoe mensen anders foto's bekijken. Ik scroll altijd snel door tot de hele foto in beeld is en ga dan eens kijken. En ik begin onderaan de foto. Had de foto aan paar mensen laten zien maar dat zagen het niet eens of snapten er niks van....
Misschien vind je deze beter. Ook in de haven (met op de achtergrond het gebouw van de vorige foto).

Flickr versie
Ik ben voor werk in Canada en had tussendoor heel even de tijd om een foto voor mijzelf te maken

[ Voor 14% gewijzigd door jd1987 op 11-10-2017 11:18 ]
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Grappige foto. Waar is deze gemaakt? Ik ben net terug uit Canada en het viel me op op hoeveel plaatsen er verbodsborden voor drones stonden. Met name in de NP’s.jd1987 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:16:
Hoewel de foto mij in de eerste instantie niet veel deed, blijf ik er toch op een of andere manier naar kijken @sys64738... Hij roept een lekkere sfeer op en de compositie werkt qua lijnenspel erg goed!
Ik ben voor werk in Canada en had tussendoor heel even de tijd om een foto voor mijzelf te maken
[afbeelding]
Hier nog maar een foto van Keulen. Dit keer eentje met kleur (vrij zeldzaam voor mij

[ Voor 43% gewijzigd door sys64738 op 11-10-2017 17:22 ]
Ik ben zelf de afgelopen 2 weken op reis door Europa geweest waarin in natuurlijk de nodige fotos gemaakt heb. Persoonlijk vind ik deze foto van de Sacré-Cœur goed gelukt. Dus even kijken wat jullie er van vinden:
[ Voor 20% gewijzigd door lasharor op 04-09-2020 08:44 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 11-10-2017 20:46 ]
Twijfel zelf altijd een beetje. Dan is zwart wit vaker de "safe" keuze. Dit is dezelfde foto in kleur.Unidentified schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:46:
@lasharor Compositie is wel aardig, had alleen liever niet die mensen gezien. Doet afbreuk aan de architectuurWas de kleur versie niet mooi?
But then again, I could be wrong..
Afgelopen zomer ben ik weer eens een keer naar de dierentuin gegaan, en deze plaat geschoten. Helaas is ie niet helemaal 100% scherp op de panda, maar het overall effect van de foto vind ik persoonlijk wel mooi. Wat vinden jullie ervan?

Hij had inderdaad wat scherper op de oogjes mogen zijn, maar verder vind ik hem heel mooi.
Rangers lopen door een wildpark en een ranger neemt even een rustpauze. Tenslotte nog een mooie Giraffe tegen zonsopgang.

*knip*
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2017 10:20 . Reden: Solo testcase! ;) ]
Ik vind de eerste twee niet zoveel hebben. Het lijken doorsnee vakantiefoto's genomen uit de positie waarop je het zag, er gebeurt te weinig om ze speciaal te maken.
De derde foto is dan wel weer erg bijzonder. Ik ben fan van zonsopkomst/zonsondergang en deze spreekt me wel aan. De helder oranje kleuren en de strakke silhouetten, mooi! Minpuntje is de lensflare, maar ik weet niet of dat te voorkomen is (wegpoetsen is wel mogelijk lijkt mij). De compositie had misschien nog iets beter gekund.
Zelf heb ik weer een paar foto's gemaakt voor de cursus. Dit keer was de opdracht foto's gericht op scherpte-diepte (groot of klein).

Ik ben de hele peel doorgesjouwd om deze paddenstoelen te vinden, om er op de terugweg achter te komen dat ze gewoon langs de weg stonden
knip, max 1 foto
Oorlogskerkhof, nabewerkt voor authentieke sfeer
Deze had ik vorig jaar gemaakt met een compactcamera, helaas ben ik dit jaar niet meer een gelijke setting tegengekomen. Op deze foto viel alles samen naar mijn idee, maar de gebruikte camerasettings laten helaas te wensen over (F/2.0)
[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 03-11-2017 21:15 ]
[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 03-11-2017 21:48 ]
Deze tread kon ik nog niet. Zelf ben ik ook een beginnende (hobby) fotograaf.
Dus feedback is erg welkom.
Persoonlijk houd ik van rustige foto's en ik maak ze meestal in het zwart/wit. Denk aan dit soort foto's.
De meeste foto's maak ik in de natuur of van gebouwen e.d. Zelden van mensen.
Ondanks ik van zwart/wit houd, vond ik niet dat ik dat met mijn volgende foto moest doen.

(Fujifilm X-t1; 55mm; ƒ/7,1; 1/850s; ISO 200)
Geschoten in Oostenrijk.
Was nog vrij lastig om ze van zo dichtbij te benaderen en ik kon ook niet meer inzoomen met mijn standaard lens.
(wil al lang een andere lens, maar wat zijn die krengen duur...)
@Baelrog Volgende keer 1 foto plaatsen?!? Want nu is de minst boeiende van de drie blijven staan en das jammer....
@LA-384 Same here. Nu worden je foto's weggebutst. Maar die ene die is blijven staan is een beetje druk / veel afleiding. Wel een erg mooie paddestoel die je hebt gevonden....
@streamnl Je foto is een tikje onderbelicht. Het is zonnig en toch komt het donker over. Ook is de compositie niet zo heel spannend. De ganzen zitten mooi links onderin (netjes volgens de rule of thirds) maar spingen er niet echt uit. Denk dat hier ook minder = meer geldt. Als je iets minder elementen in je compositie plaatst, krijgt je onderwerp meer aandacht en je foto meer rust.
Zelf ook even een duit in het zakje doen. De befaamde palen van het strand bij Petten maar dit keer een iets stemmigere aanpak. De bewolking had van mij wel helemaal door mogen lopen naar rechts maar dat heb je als fotograaf helaas niet altijd voor het zeggen.

Bedankt voor je feedback.sys64738 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:44:
@streamnl Je foto is een tikje onderbelicht. Het is zonnig en toch komt het donker over. Ook is de compositie niet zo heel spannend. De ganzen zitten mooi links onderin (netjes volgens de rule of thirds) maar spingen er niet echt uit. Denk dat hier ook minder = meer geldt. Als je iets minder elementen in je compositie plaatst, krijgt je onderwerp meer aandacht en je foto meer rust.
Zelf ook even een duit in het zakje doen. De befaamde palen van het strand bij Petten maar dit keer een iets stemmigere aanpak. De bewolking had van mij wel helemaal door mogen lopen naar rechts maar dat heb je als fotograaf helaas niet altijd voor het zeggen.
[afbeelding]
Ik zal ook eens proberen om feedback terug te geven...
Ik houd van zwart/wit, daar win je al snel punten mee
Zelf vind ik de wolken zo mooi. Ik denk als het helemaal doorgelopen was, dat het té donker zou zijn.
Dus eigenlijk heb ik weinig opmerkingen "wat beter zou kunnen". Ik zou erg tevreden zijn als dit mijn foto was
Door alleen al een tijdje te kijken/meelezen in dit topic, veel (af)geleerd.
Nu dan de eerste stap met het plaatsen van eigen gemaakte foto(om van te leren)!

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Okay, toch nog even trutten, we houden hier van foto's die niet op volle resolutie worden weergegeven. Even de goede maat selecteren dus op Flickr de volgende keer
Maar Z/W maakt de plaat wel beladen. Ik hoop dat het niet zo is, maar het doet me denken aan een rouwplaat.
Wellicht zou kleur de plaat verzachten
Ik was even stil toen ik je foto zag. De baby kijkt erg mooi weg op de foto!
(En sterkte met de reden dat de baby aan het infuus ligt.)
En natuurlijk gefeliciteerd met je eerste geposte foto hier. Volgende keer is het leuk als je ook even feedback geeft op je voorgangers, net als wij dat doen op jouw foto....
@Weerz Dat is een zeer gevoelige foto. Ik vraag mij echt af wat er door het hoofdje gaat van het kind. Persoonlijk vind ik het wel wat jammer dat het rechter oog (voor de kijkers links) van het kind niet scherp is. Een iets grotere DOF was prettiger geweest.
Zelf ook maar weer eens wat in brengen:

Thanks!
Trutten is goed, daar leer ik van. Moet alleen ff bekijken hoe dat te doen in Flikr
@Barrycade
Gelukkig geen rouwplaat, maar zwaar beladen was wel de intentie
@streamnl @sys64738
Thanks!
Gaat goed met het persoontje! Waren(tweeling) 10 weken te vroeg.
Dit was een foto waarop ze nog niets meer een persoon waren.
Op mijn Flickr staan 2 foto's toen ze 2 dagen oud waren.
Nooit complicaties gehad, moesten alleen alle processen doorlopen tot ze naar huis mochten.
Inmiddels zijn ze lekker bol en echte draken
En zal u wat reacties plaatsen op andere foto's, eerste stap is gezet
@PdeBie
Dat is idd net dat stukje wat ik zelf ook jammer vindt...
Tof hoe de lijnen in je foto weglopen vanuit de architectuur!
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Het doet mij eerlijk gezegd niet veel. (Sorry, niet persoonlijk). Niet te vergelijken met jouw vorige foto. Die vond ik erg krachtig. Hier zie ik 2 vrolijke kinderen in het zwart wit. Ik vind het moeilijk om hierop feedback te geven.
(Mooie kindjes heb je)
Wat ze zien in kinderen snapte ik ook niet...tot je zelf hebt....vraag me niet hoe/wat het is er gewoon....

Het is niet mijn intentie om ze overal te posten.....heb zelf irritaties met personen die 80 foto's per week overal plaatsen van de kids....
Ik zal meer solo-testcasefoto's plaatsen maar dit was de laatste van de 2 heren

Laten we het houden op de before/after foto, gezien de wat zware eerste foto
Dus ik snap je punt, no offense taken
Of je een foto maakt van iemand die in het ziekenhuis ligt of dat je gewoon een foto van iemand maakt is een verschil op zich. Als dat een baby/kind is in het ziekenhuis, krijgt dat extra kracht meestal(afhankelijk van de foto en hoe geschoten)....
Een foto van 2 baby's is dan meer ahhhh cute en that's it of je hebt er niks mee.
Volgende week maar ff snuffelen of ik wat anders kan/ga posten wat ik heb geschoten om te leren.
Eerst maar eens andere foto's zien/beoordelen hier

Net nog even wat foto's uitgezocht en bewerkt van mijn strand uitje van afgelopen weekend. Vond deze mooi vanwege de alle horizontale lijken en de schuine verticale lijn van die paal. En de lucht helpt ook lekker mee. Ik denk zelfs dat deze foto heel goed had gewerkt zonder die paal. Gewoon alleen maar lijnen. Maar die heb ik helaas niet geschoten...

Misschien iets meer contrast. Wel lekker minimalistischsys64738 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:01:Gewoon alleen maar lijnen. Maar die heb ik helaas niet geschoten...
[afbeelding]
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.