Je vindt zo nu en dan nog wel eens wat leuks op internet
Aangezien ik echt geen zin om te studeren ben ik maar lekker met mn camera gaan spelen en zodoende kwam ik er achter dan mijn 18-135 IS STM best een aardige vergroting haalt. Maar, dan moet beter kunnen. Voor weinig. Zodoende kwam ik uit bij deze blog..
TL;DR: Je pakt een oude Canon 35-80mm of 28-80mm (de kitlenzen van de 35mm-filmtijd), sloopt de voorste lensgroep eruit en voila, een basale macrolens. Zoomen kan je nog, focussen kan je niet meer. Althans, niet meer zoals je gewenst bent. Je beweegt gewoon net zolang richting je subject totdat het scherp is. Diafragma werkt nog netjes. Na deze modificatie haal je vergrotingen ergens tussen de 0.8x en 1.9x! Werkafstand is enkele centimeters.
Allen bewerkt in Lightroom. Klikbaar.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Zoals je ziet aardige resultaten, vooral leuk om eens macro uit te proberen.
PS: Als je ze niet allemaal kan raden: titel op Flickr heeft het antwoord!
Aangezien ik echt geen zin om te studeren ben ik maar lekker met mn camera gaan spelen en zodoende kwam ik er achter dan mijn 18-135 IS STM best een aardige vergroting haalt. Maar, dan moet beter kunnen. Voor weinig. Zodoende kwam ik uit bij deze blog..
TL;DR: Je pakt een oude Canon 35-80mm of 28-80mm (de kitlenzen van de 35mm-filmtijd), sloopt de voorste lensgroep eruit en voila, een basale macrolens. Zoomen kan je nog, focussen kan je niet meer. Althans, niet meer zoals je gewenst bent. Je beweegt gewoon net zolang richting je subject totdat het scherp is. Diafragma werkt nog netjes. Na deze modificatie haal je vergrotingen ergens tussen de 0.8x en 1.9x! Werkafstand is enkele centimeters.
- Is ie superscherp? Nee
- Is ie praktisch? God no
- Focust ie tot oneindig? He grappenmaker, nee.
- Heeft ie boterzachte bokeh? Als boterzacht in jouw ogen 5 hoekig en niet afgerond is, dan ja. Anders nee.
- Last van flares? Nogal snel helaas.
- Is ie goedkoop? Ja. Die van mij kwam met een EOS 300 body, voor het welgetelde bedrag van €10
- Is t leuk? Zeker!
Allen bewerkt in Lightroom. Klikbaar.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Zoals je ziet aardige resultaten, vooral leuk om eens macro uit te proberen.
PS: Als je ze niet allemaal kan raden: titel op Flickr heeft het antwoord!