2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Echte kerstfoto inderdaad.Toff schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:55:
Ik zou hem als kerstkaart gebruiken. Onderin is ruimte zat voor de gebruikelijke wensen. Bijzondere kleuren inderdaad. Iets metaligs.
Je ziet niet dat het een glazen tafel is. Dat maakt hem (vind ik) nog wat leuker.
Paar maand geleden in Oostenrijk en zuid Duitsland geweest en een beetje geëxperimenteerd met het fototoestel. Vond deze zelf wel leuk omdat het juist een foto van/in de bergen is maar dan een keer op en bewolkte dag.

https://farm1.staticflick...90421474_0778e92a62_h.jpg
@Stoell: Mooi sfeertje, geslaagde foto wat mij betreft.

Eentje van mij in Detroit
[ Voor 4% gewijzigd door Bio op 09-12-2016 21:21 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Bio: Waarom heb je die auto op de voorgrond geplaatst? Ik vind 'm nogal afleiden. Ook jammer van de lage kwaliteit JPEG!
Ik liep vorige week een rondje door het bos toen me de rijp op de grond opviel. Ik wilde eens kijken of ik daar wat abstracts van kon maken. Achteraf bezien mocht het van mijzelf nog wel wat abstracter ; F.West heeft het wat dat betreft beter gedaan.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@ Stoell: goede sfeer, maar ik zou hem liever iets lichter zien.
@ Bio: eens met Evano... De JPG is te lage kwaliteit, waardoor de foto lelijk wordt. Ook zou hij mooier zijn zonder de auto op de voorgrond.
@ Evano: leuk idee, maar ik vind hem iets te rommelig overkomen door alle losse blaadjes etc die in beeld zijn. Wel mooi de wintersfeer op de foto gezet.
Gisteren voor de tweede maal met mijn 10stops ND-filter gefotografeerd:
Het is een exposure van ongeveer 4 minuten die ik helaas nog een stop heb moeten pushen in Lightroom.

[ Voor 10% gewijzigd door Cobiwan op 28-12-2016 22:24 ]
@Evano: Idee is leuk, maar het oogt een beetje rommelig.
@Sj44k13: Net een ijsbaan op deze manier
Wat ik echter wel had geprobeerd, is om het rode lijntje wat horizontaal in het midden alles door snijd (waarschijnlijk lampje van een boot) weg te klonen. Voor de rest prima plaat
Een poging Brenizer methode van mij dit keer (klik voor groter):

Gaat puur om de methode. Die vind ik op zich wel geslaagd.
Had echter onderaan wat meer ruimte moeten hebben, dus dat er nog wat been te zien viel, en wat minder hoofdruimte.
En er mocht wat meer licht in het gezicht vallen.
En ik sluit kritiek niet uit, het was meer om aan te geven dat dit geen foto is waar ik hele hoge ogen mee wil gooien

Niet de beste foto, maar wel de beste uit de set. Niet de beste omstandigheden met een bijna lege batterij, enorme rook overal, koude handen en geen statief, maargoed.
Niet helemaal testcasewaardig dus, maar vooral: Gelukkig nieuwjaar allemaal!
OK, duimen omhoogPdeBie schreef op zondag 1 januari 2017 @ 01:50:
Yup. Foto is samengesteld uit (kan het opzoeken, maar dacht) 20 foto's.
En ik sluit kritiek niet uit, het was meer om aan te geven dat dit geen foto is waar ik hele hoge ogen mee wil gooien
Bij het maken van een wandeling kwam ik deze koe tegen, ik vond vooral de combinatie van de ondergaande zon en de koude adem van koeien erg leuk. Ik kwam er later achter dat hij niet helemaal verticaal recht was, dit dus even uitgelijnd.

[ Voor 3% gewijzigd door timmert26 op 02-01-2017 13:27 ]
Kon niet verder uitzoomen volgens mijtimmert26 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:24:
@F.West98 ondanks geen statief is hij toch nog zeer aardig gelukt. Persoonlijk had hem iets verder uit gezoomd, vind hem nu nogal vol.
Mooi gelukt, maar een beetje jammer dat de lucht wat overbelicht is.Bij het maken van een wandeling kwam ik deze koe tegen, ik vond vooral de combinatie van de ondergaande zon en de koude adem van koeien erg leuk. Ik kwam er later achter dat hij niet helemaal verticaal recht was, dit dus even uitgelijnd.
[afbeelding]
@Stoell: Leuk plaatje, maar een beetje donker/grauw. Wellicht iets meer kleur erin bewerken en dan de lucht juist wat dreigender maken.
@Bio: kan aan mij liggen, maar lijkt alsof de hele foto niet goed scherp is, wat een beetje afbreuk doet aan de gebouwen. Ook de auto op de voorgrond leidt een beetje af.
@Evano: Mooie situatie wel, maar wellicht wat te druk? Het gedeelte zonder ijs zit nu in het midden, imo was het mooier als een stukje met ijs in het midden zat en dan de rest eromheen wat donkerder. Dan had dat er iets meer uit gesprongen.
@Sj44k13: Erg goed gelukt! Mooie foto, dat lichtje wat hieronder genoemd werd viel mij eerst ook niet op, maar nu ik het zie vind ik het ook niet heel vervelend.
Verwijderd
Ik had even gegoogled maar ik kom er niet helemaal achter wat de bedoeling is. Ik zou het trouwens wel weten als ik die meneer kende. Daar zou ik een paar mooie portretfoto's van maken. Kenmerkende kop, met alle respect.
@F.West98
Lijkt wel een paardenbloem
knip
[ Voor 55% gewijzigd door PowerUp op 02-01-2017 19:30 . Reden: Niet stiekem genoeg, het blijft niet de bedoeling ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Tuintje: Mooie foto inderdaad. Ik heb alleen het gevoel dat 'ie te ver ingezoomd is - of (aangezien je een prime lens hebt gebruikt zie ik nu) je had verder achteruit moeten stappen, want ik vind de kadering nogal slordig. De boomstam helemaal links voelt nu nogal abrupt uit beeld geknipt en ook de zonnestralen lijken nog wat door te gaan naar rechts.
Verwijderd
Panoportretten wil ik ook nog een keer mee gaan kloten, leuk dat ik niet de enige ben.PdeBie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:32:
[....]
[afbeelding]
Had echter onderaan wat meer ruimte moeten hebben, dus dat er nog wat been te zien viel, en wat minder hoofdruimte.
Verwijderd
Wel een beetje bewerkt in LR maar zonder enig filter genomen. Dat lukte mij nooit met de D5200. Ik ben erg blij met het resultaat.tobiasvs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:46:
Ik vind 'm fijn! Mooie lichtval, belichting is prima dus kleurtjes komen goed uit de verf. Sterretje rechtsboven maakt 'm af
Inzoomen gaat niet hé is een primeEvano schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:46:
timmert26: Je hebt mooi licht te pakken, maar inhoudelijk doet het me vrij weinig eerlijk gezegd. Ik zie twee koeien en een hoopje hooi. Tja...
Tuintje: Mooie foto inderdaad. Ik heb alleen het gevoel dat 'ie te ver ingezoomd is - of (aangezien je een prime lens hebt gebruikt zie ik nu) je had verder achteruit moeten stappen, want ik vind de kadering nogal slordig. De boomstam helemaal links voelt nu nogal abrupt uit beeld geknipt en ook de zonnestralen lijken nog wat door te gaan naar rechts.
Ik heb nog geen andere lens dus is het nog even behelpen met de.
Dit was ook echt een van de eerste pogingen. Wil het straks eigenlijk gaan toepassen op een ander vlak, maar mijn schoonpa is gelukkig niet te beroerd om af en toe voor de lens te staanVerwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:06:
[...]
Panoportretten wil ik ook nog een keer mee gaan kloten, leuk dat ik niet de enige ben.
@Sj44k13 Ik vind 'm prachtig, vooral de "ijsbaan" geeft een heerlijk zacht reflecterend beeld waar de strakke lijnen van de architectuur mooi tegen uitkomen.
@PdeBie Een heerlijk model om te fotograferen lijkt me zo, echter valt de struik in de linkeronderhoek net teveel op, helpt niet dat ie deels scherp is.
@F.West98 Netjes vanuit de losse pols, en beste wensen! (tot welke datum was dat ook alweer nog geoorloofd?
@timmert26 Licht op de koeien vind ik prachtig, alleen achtergrond vind ik niet zo, vooral het witte bovenste stuk trekt iets teveel aandacht naar zich toe. Misschien een minder hoge crop?
Goed, eerst voorstelmomentje:
21, technische student, en via vrienden een beetje in aanraking gekomen met fotografie, en toen maar besloten zelf een leuke tweedehandsje aan te schaffen, die nu net geen 2 weken in mijn bezit is, en met het heerlijke weer van gisteren mocht ie voor het eerst ook even mee naar buiten.
Iets over vier in de middag geschoten en lichtjes aangeraakt in DPP 4.

Wat een schitterende foto. Wil daar ook in de avond eens een foto maken.Sj44k13 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:11:
@ F.west: mooie kleuren en verder eens met Heilige Kaas
@ Stoell: goede sfeer, maar ik zou hem liever iets lichter zien.
@ Bio: eens met Evano... De JPG is te lage kwaliteit, waardoor de foto lelijk wordt. Ook zou hij mooier zijn zonder de auto op de voorgrond.
@ Evano: leuk idee, maar ik vind hem iets te rommelig overkomen door alle losse blaadjes etc die in beeld zijn. Wel mooi de wintersfeer op de foto gezet.
Gisteren voor de tweede maal met mijn 10stops ND-filter gefotografeerd:
Het is een exposure van ongeveer 4 minuten die ik helaas nog een stop heb moeten pushen in Lightroom.
[afbeelding]DSC_2052 by Sj44k13, on Flickr
Thanks!VinnyAMS schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:59:
[...]
Wat een schitterende foto. Wil daar ook in de avond eens een foto maken.
Mooie foto met mooie kleuren!
@Sj44k13
Reflectie in het water ziet er goed uit!
https://drscdn.500px.org/...0a73e8e6b5a2b9b37ada94daf
Mijn eerste foto die ik plaats op Tweakers!
Deze is genomen zonder lens!
[ Voor 28% gewijzigd door error 404 op 28-01-2017 20:41 . Reden: Afbeelding verkleind ]
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Ja, een bodydop met een gat in dus!Twhomp schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:28:
Heb je de foto genomen met een pinhole 'lens'?
Ik blijft die krappe DoF van een goed uitgevoerde Brenizer method ontzettend waarderenPdeBie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:32:
[afbeelding]
Er zijn een paar technische dingetjes waar je nog even goed mee moet spelen voordat je het goed onder de knie hebt. Maar qua beeld is deze top, genoeg scherpte in het gezicht met die lijnen, en het snelle uit focus lopen. Echt alsof hij gemaakt is met een grootbeeld camera. Toning bevalt ook goed zo, heerlijke ouderwetse uitstraling
Het is wat veel om allemaal hier te posten, maar ik heb tijd geleden een serie van 50 van die Brenizer portretten gemaakt, waarbij de voor mij mooiste technisch de slechtse is

Mijn vader in zijn schuur. Check alle stitch fouten dan, maar juist de houding en de nieuwsgierige blik doen het hem voor mij. Hoewel het uiteraard ook kan omdat mijn vader is, en daarom al meer lading krijgt
[sub]klik hier voor zij die nieuwsgierig zijn naar de hele serie
Deze foto heeft een scherpte diepte die anders alleen te halen is met een 30mm lens met een diafragma van f0,6 op een fullframe sensor.Heilige Kaas schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:00:
Maar kan je hier nu meer mee berijken dan met een 50 1.4 of een 100 1.8?
De enige andere manier om dit te bereiken is door met analoge platen te gaan fotograferen, ook wel groot formaat genoemd. Dus negatieven van 4 bij 5 inch, waarbij een lens van 50mm groothoek is. Deze camera's zijn lastig te vinden of ontzettend prijzig en dan is het toepassen van een panorama techniek met achteraf stitchen een heel stuk bereikbaarder.
Probeer het zelf eens en zie wat het verschil is. Een goed begin is de wikipedia pagina over de Brenizer methode en de youtube tutorials die je van daaruit kan vinden.
Bedankt voor je antwoord.
Leuke techniek dan. De onderwerpen poppen er zeker wel uit. Ik ontvang zelf binnenkort een 50 1.4 en dacht dat dit ook wel zou moeten lukken.
Maar 50 foto's voor één eindplaat. Weet niet of ik dit de moeite waard zou vinden.
Het kost inderdaad meer tijd en moeite om je beeld zo te krijgen. De andere optie is analoog fotograferen, ontwikkelen, positieve afdruk maken. Dus ook dat kost veel tijd en moeite.Heilige Kaas schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:58:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Leuke techniek dan. De onderwerpen poppen er zeker wel uit. Ik ontvang zelf binnenkort een 50 1.4 en dacht dat dit ook wel zou moeten lukken.
Maar 50 foto's voor één eindplaat. Weet niet of ik dit de moeite waard zou vinden.
Voor die serie heb ik elke week een nieuw portret gemaakt en tussendoor weinig anders gefotografeerd, puur om de techniek eens goed onder de knie te krijgen. Probeer zelf eens een keertje zo'n foto te maken, kijk of het bevalt, dan kan je zelf beter bepalen of je daar mee doorgaat of toch andere dingen wilt doen
Verwijderd
Tof dat je je pa zo op de foto hebt kunnen krijgen, helemaal in zijn element zo te zien! Vergeet de stitchfouten en geniet gewoon van de plaatWolfensteijn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:31:
[...]
Ik blijft die krappe DoF van een goed uitgevoerde Brenizer method ontzettend waarderen
Er zijn een paar technische dingetjes waar je nog even goed mee moet spelen voordat je het goed onder de knie hebt. Maar qua beeld is deze top, genoeg scherpte in het gezicht met die lijnen, en het snelle uit focus lopen. Echt alsof hij gemaakt is met een grootbeeld camera. Toning bevalt ook goed zo, heerlijke ouderwetse uitstraling
Het is wat veel om allemaal hier te posten, maar ik heb tijd geleden een serie van 50 van die Brenizer portretten gemaakt, waarbij de voor mij mooiste technisch de slechtse is
[afbeelding]
Mijn vader in zijn schuur. Check alle stitch fouten dan, maar juist de houding en de nieuwsgierige blik doen het hem voor mij. Hoewel het uiteraard ook kan omdat mijn vader is, en daarom al meer lading krijgt
[sub]klik hier voor zij die nieuwsgierig zijn naar de hele serie
Van je serie zijn er eigenlijk maar twee foto's die er uit springen voor mij: de 7e (die man in de kroeg) en die jongedame met dat groene vestje en hoofdtelefoon. Bij deze twee bleef ik hangen, de rest pakte me niet echt.
Om het nog even bij testcase foto's te houden waar ik wat van kan leren, mijn zoon en zijn 'out of bed look':

Afgelopen weekend eigenlijk pas voor het eerst met de 5D + 50mm in de weer geweest. Echt een heerlijk apparaat om mee te werken! De DOF van een 50mm 1.8 op full frame is wel echt een kunst om mee te werken hoor, daar ligt nog wel een uitdaging voor me. Bovenstaande foto is zo uit de camera komen rollen en heb alleen een stukje stoel er af gecropped. Ik merk wel dat ik het diafragma wat moet knijpen om hem goed scherp te krijgen, al helpt de jpeg compressie voor het uploaden ook niet echt in de scherpte. (geschoten op 1.8 en het origineel is scherper) Wat er bij mij het meest uitspringt bij de 5D zijn de kleuren en tinten, dit krijgt mijn Olympus E300 nooit zo goed. Vandaag met het mooie weer ook nog even naar buiten geweest en daar besloten dat er binnen aanzienlijke tijd een objectief in de richting van 20-35mm bij komt. De groothoek voor wat landschapswerk mis ik nu al. (de komende tijd marktplaats maar in de gaten houden voor een 17-40 of iets dergelijks, anders misschien nog wel een prime er bij)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2017 23:18 ]
Naast die twee dingen kan ik enerzijds zeggen dat je zoon leuk lacht, maar toch ook een beetje gedwongen. Probeer in het vervolg wat meer spontaniteit te bereiken!
De lambrisering heb ik minder moeite mee.
Ook de belichting vind ik best: nergens volgelopen of weggeblazen.
Zelfs het vignet (wat op GoT altijd een major no-no is) vind ik passen.
Alleen vind ik de foto qua scherpte erg soft. Focus lijkt ook meer op de wenkbrauwen te liggen dan op de ogen. Verder vind ik de compositie en blik niet heel erg spannend.
Verwijderd
- achtergrond, die zwarte vlek is een soort rieten hartje (geen stof dus
- belichting is bewust zo gedaan, was bang dat anders zijn lichte kant zou gaan bijten. Plus dat de foto is geschoten zonder kunstlicht, dus het is wel een realistisch beeld. Ik heb de plaat ook nog in RAW dus ik ga sowieso nog even met de belichting spelen. Het vignet is out-of-the-camera, geschoten op 1.8 dus dat wordt waarschijnlijk wel minder als ik 'em wat knijp. Desondanks vind ook ik het wel gepast in deze foto.
- uitdrukking op zijn gezicht had ik me eerlijk gezegd nog niet echt mee bezig gehouden, ik was denk ik te druk met de technische kant
- de onscherpte komt waarschijnlijk mede doordat ik op 1.8 heb geschoten (want bokeh
- nogmaals wat betreft uitdrukking en compositie: zoals je hierboven kunt lezen heb ik nog voldoende te leren/ontdekken, maar ik ga me er absoluut meer op focussen. Vooral als ik nog vaker wat wil posten, het moet immers voor jullie ook interessant zijn om naar te kijken
Vooralsnog heb ik nog geen spijt van de whooping 325 euro die ik in dit Full Frame experiment heb gestopt. Het verschil in beeldkwaliteit en functionaliteit van de camera overall hebben mij weer flink enthousiast gemaakt in de fotografie!
Nogmaals bedankt voor jullie reactie, hier kan ik wat mee!
edit: voor de nabewerking op foto's heb ik gisteravond 'Raw Therapee' gevonden, eerst maar even kijken wat ik hier allemaal mee kan. Ik heb nog geen review kunnen vinden die de verschillen uitlegt maar misschien dat ik ooit nog wel een licentie koop voor Lightroom koop mocht dit programma niet bevallen. (a 130 euro?) Vroeger had ik een 'gratis' versie van Photoshop maar ik ben van de illegale software afgestapt
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2017 14:39 ]
Maar meer dan een testshotje is het in mijn ogen ook niet. DoF is leuk maar moet ook functioneel zijn. Dus dan moet je ook rekening houden met de achtergrond ondanks dat ie lekker vaag wordt kan het ook blijven afleiden zoals hier dus het geval is.
Niets mis mee voor het familie album, maar artistiek zijn er al vele woorden aan vuil gemaakt en zal ik de eerder genoemde punten niet gaan echoën
Verwijderd
Het is dan ook niet voor niets een 'testcasefoto om van te leren'. Ongeacht of mijn onderwerp of compositie hoogstaand is zit er genoeg leerstof in deze foto die van toepassing is in veel meer situaties dan deze. (achtergrond, belichting, DOF, focus)Barrycade schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:56:
Mooi die discussies over een over de tafel heen testshotje van de kids (die ik ook in grote hoeveelheden maak)
Maar meer dan een testshotje is het in mijn ogen ook niet. DoF is leuk maar moet ook functioneel zijn. Dus dan moet je ook rekening houden met de achtergrond ondanks dat ie lekker vaag wordt kan het ook blijven afleiden zoals hier dus het geval is.
Niets mis mee voor het familie album, maar artistiek zijn er al vele woorden aan vuil gemaakt en zal ik de eerder genoemde punten niet gaan echoën
Op het moment dat er werkelijk iets interessants uit mijn camera komt rollen dan zal ik het in het betreffende verzameltopic posten
@Wolfensteijn: Mooie foto, goed gelukt ondanks de (niet echt merkbare, heb er naar lopen zoeken) foutjes hier en daar.
Hier weer eens iets van mij. Was vandaag een erg mooie en heldere dag, maar toen ik besloot wat foto's te gaan maken werd het helaas net mistig en ging de zon onder. Dit heeft wel deze foto opgeleverd waar ik toch best tevreden mee ben. Heeft iets mysterieus ofzo.

f/4,5; ISO 125; 1/100s
Zelf had ik de boomstam linksbovenin weggecropt. En wellicht de tweede boom rechts ook.
Heb je de foto RAW geschoten? Rechts, zeker rechtsonderin, zou ik proberen het zwart toch op te trekken: als je op een afstandje door je wimpers kijkt, dan is dat deel toch wel erg donker.
Ik vind de diagonale lijn fraai, door het samenspel van waar de lucht is, de schuine takken links en de mist. Trekt het oog ook nog eens naar de auto.
Goed punt van linksboven, die had ik even gemist. Tweede boom rechts weghalen is imo een beetje zonde, omdat ie dan al snel vierkant wordt waar ik zelf een hekel aan heb. En nog verder croppen is dan zonde.Twhomp schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:38:
Sfeervolle foto. De achterlichten voegen daarbij zeker toe!
Zelf had ik de boomstam linksbovenin weggecropt. En wellicht de tweede boom rechts ook.
Heb je de foto RAW geschoten? Rechts, zeker rechtsonderin, zou ik proberen het zwart toch op te trekken: als je op een afstandje door je wimpers kijkt, dan is dat deel toch wel erg donker.
Ik vind de diagonale lijn fraai, door het samenspel van waar de lucht is, de schuine takken links en de mist. Trekt het oog ook nog eens naar de auto.
Ik had m juist een klein beetje donkerder gemaakt daar, voor het effect. Lokaal heb ik 'm nu idd iets lichter gemaakt en dat is toch wel iets beter. Zeker op mindere monitoren vallen de details in dat donker vrij snel weg merkte ik al.
Haha, dat herken ik. VierkantF.West98 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:07:
[...]
...omdat ie dan al snel vierkant wordt waar ik zelf een hekel aan heb.

Eigenlijk hou ik al mijn foto's op 4:3 (of 3:4
Scherp op de ogen, enthousiast gezicht maar vind het niet echt bijzonder. Of dit komt door de wat simpele achtergrond of simpele belichting weet ik niet. Als foto van je kind natuurlijk harstikke leuk
@West98
Inderdaad erg mysterieus, je hebt de mist en goed vast weten te leggen. Op een of andere manier vind ik de rechter kant van de foto en de weg met auto interessanter. De mist links boven in achter de bomen die wat lichter gekleurd is storen me op een of andere manier in de rest van de foto.
Een plaatje van mij op Gran Canaria, ben benieuwd naar jullie mening:

[ Voor 19% gewijzigd door ndonkersloot op 18-01-2017 20:32 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Daar kwam de ondergaande zon vandaan, daarom is dat wat lichter. Had het ook al iets donkerder gemaakt, maar nog donkerder vond ik ook weer wat saai worden.Tiwazz schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:27:
@West98
Inderdaad erg mysterieus, je hebt de mist en goed vast weten te leggen. Op een of andere manier vind ik de rechter kant van de foto en de weg met auto interessanter. De mist links boven in achter de bomen die wat lichter gekleurd is storen me op een of andere manier in de rest van de foto.
Mooie foto, alleen had de voorgrond (rechtsonder) iets minder mistig/vaag kunnen zijn, of iig iets duidelijker groen. Qua kleuren is het nu een beetje een monotone foto. Wellicht ook een beetje overbelicht...Een plaatje van mij op Gran Canaria, ben benieuwd naar jullie mening:
[afbeelding]DSC_9637 by Nando Donkersloot
Mag vast niet, maar ik ga toch nog maar een keertje eentje posten:

Vanmiddag gemaakt, was erg mooi weer. Heldere vrij blauwe lucht, met net een beetje zon op de bomen. Panorama uit 5 foto's, alles op ISO 125, f/5.6, 1/1000s. Was wellicht nog wat mooier geweest met long-exposure voor het water, maar heb helaas geen geschikte ND-filters om donker genoeg te maken (daarnaast ook geen statief mee).
@tiwazz, beetje hetzelfde, het stukje voorgrond mag wel wat meer contrast en verzadiging in, zodat het lekker afsteekt tegen de mistigige achtergrond.
@f.west, ik vind m geen lekkere symetrie hebben. Ik zou een flink bijsnijden en alleen de linker helft houden.
Ik ben afgelopen weer ook weer eens bezig geweest, en heb in mn dorp deze foto geschoten, ben er zelf erg tevreden over

ora et labora
Enige commentaar wat ik zou kunnen bedenken is dat het jammer is dat de kop van rund3 net teveel bedekt wordt door de tak.
Zijn dit de werkelijke kleuren? Roze lucht is wel mooi
Je hebt trouwens wel een afwijkende spot-removal plek in de lucht.
Verwijderd
Enne, had je viezigheid op je lens? Boven het linker rund zit een vlek
Zou hem inderdaad wat incroppen aan de linker kant. Ben je meteen dat paaltje kwijt (of die er anders uitclonen). En de sensor-politie had je ondertussen al gewezen op het vlekje ;-)
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Mooie plaat, maar ik zou ook het gebergte in de rechteronderhoek wat ontdoen van de mist.
@F.West
Jammer dat de mooiste boom erg "krap" aan de rechterzijde staat. Verder een zeer fijne rustige plaat.
@mrc4nl
Zeer mooi hoe de kleur van de runderen afsteekt tegen het vele wit. Alleen jammer van de tak die een beetje in de weg zit. (en ik zeg ff niets over de vlek
-----
Ben in dit topic vooral een lurker geweest, maar nu ook eens tijd om wat van mezelf te delen. Onder de noemer: "Er valt nog genoeg te verbeteren."
Deze plaat afgelopen december geschoten in Queenstown, New Zealand. Heel toevallig ongeveer het eerste wat ik zag van het land na die middag aangekomen te zijn.

-Ik had zelf een stapje naar links gedaan, om het bankje waar die 2 mensen zitten, helemaal in beeld te krijgen.
-je hebt de kleuren teveel aangezet, want ze zijn nu enorm gesatureerd (blauwe lucht is onwerkelijk blauw, het groen van de flares is heel erg chemisch van kleur en de paarse zweem in de bergen duidt ook op teveel saturatie)
-ik zie halo's rond de bomen door het teveel aanzetten van de clarity
-ook in de lucht lijkt teveel clarity te zitten + een hdr met foute tonemapping gevoel
-de groene flare bij die boom stoort mij toch teveel. De andere flares horen bij het sfeertje.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Vandaag voor de 2e keer met mijn nieuwe aanwinst gespeeld

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Verwijderd
Zoals UC al zei vind ik ook dat er teveel saturatie in zit. Die andere foto van je op Flickr, in de bergen met die bergbeklimmers, vind ik vele malen mooier. Ook daar iets teveel saturatie maar dat stoort veel minder.
Ik struin nog wel eens door het Groninger landschap en je ziet veel, heel erg veel dezelfde foto's op Flickr van bijvoorbeeld de huizen aan het Reitdiep haventje, of alle trekpleisters in de stad zelf. Ik ben liever op het platteland. Zo ook eergisteren dat ik in het Reitdiepdal was. Mooie natuur en als je goed kijkt valt er veel te zien.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik monochrome of zwart wit fotografie steeds mooier vind worden. Ik vind het vaak ook lekkerder kijken. Rustiger. Onderstaande foto is een HDR foto van de boerderij bij Harssensbosch in het Reitdiepdal ten zuiden van Adorp in de gemeente Winsum. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Harssens)
De foto is bewerkt in LR, PS en Photomatrix.

Desalniettemin zijn er ook nog wel een paar verbeterpunten qua HDR, de lichte halo's om alle objecten die met de lucht in aanraking komen zijn storend, dat kan wel iets subtieler. Ook is de lucht vooral een redelijk boel ruis geworden, dat zou ik nog even gladstrijken, dat kan redelijk eenvoudig omdat er verder to geen definitie in de lucht zit.
Qua compositie vind ik hem wel goed gelukt. Ondanks dat het onderwerp exact in het midden staat en de horizon zich ook redelijk in het midden bevindt stoort het me niet. Wellicht zou ik hem iets krachtiger vinden wanneer je aan de rechterzijde en aan de bovenkant wat cropt, maar ik vind hem zo ook wel werken.
Ik vind de andere foto op Flicker in zwart/wit een stuk beter overigens!
[ Voor 5% gewijzigd door Don Quijote op 27-01-2017 20:01 ]
Verwijderd
Die andere vind ik zelf ook beter. Ik zie nog wel een vlekje in de foto dus dat haal ik er nog uit.
Foto's heb ik iets bij gecropped. Zijn wel in 16:9 formaat. Ik heb de foto aangepast, wat halo's verwijderd en de ruis getracht terug te brengen.

Deze is geen HDR foto en alleen wat bewerkt in LR.

Die 2e foto kun je makkelijk zo krijgen als die eerst.... maar dan zonder de halos.
Vind de compositie wel prima. Mooie plekje. Zeker voor herhaling vatbaar als je het mij vraagt. Gaat de zon in de zomer wel onder in het frame? Dan zou ik die een keer proberen te schieten. En dan wel met HDR he...
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Verwijderd
Verwijderd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 01:29 ]
Verwijderd
Leuk gekaderd, ik weet zeker dat er meer mensen in de straat interesse hebben in deze foto!jd1987 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:34:
Vandaag voor de 2e keer met mijn nieuwe aanwinst gespeeldHet nieuwbouwhuis in aanbouw van een collega gefilmd/gefotografeerd met de Phantom 4.
Maar hoe breed zijn die tuintjes eigenlijk, 1,5 meter? Het oogt wel erg opgehokt
Ik ga alsnog voor de (haast) onbewerkte non-HDR versie, die oogt toch het meest natuurlijk. Ik denk niet dat zo'n foto veel nabewerking nodig heeft.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:03:
Alle adviezen ter harte genomen, ook die van MattiB. Dit rolt er dan bij mij uit:
[afbeelding]Boerderij Reitdiepdal by Remco van der Tuin, on Flickr
Verwijderd
Alleen maar fijn dat er aanmerkingen zijn, dan heb ik hem niet voor niets hier neer gezet.Universal Creations schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:30:
@Hogader: Het is een mooi moment met genoeg te zien in de plaat, maar ik heb toch een paar aanmerkingen:
-Ik had zelf een stapje naar links gedaan, om het bankje waar die 2 mensen zitten, helemaal in beeld te krijgen.
-je hebt de kleuren teveel aangezet, want ze zijn nu enorm gesatureerd (blauwe lucht is onwerkelijk blauw, het groen van de flares is heel erg chemisch van kleur en de paarse zweem in de bergen duidt ook op teveel saturatie)
-ik zie halo's rond de bomen door het teveel aanzetten van de clarity
-ook in de lucht lijkt teveel clarity te zitten + een hdr met foute tonemapping gevoel
-de groene flare bij die boom stoort mij toch teveel. De andere flares horen bij het sfeertje.
- Ik had tijdens het maken van de foto geen rekening gehouden met het bankje en wilde er koste wat het kost de boom aan de rechterkant op hebben staan voor het perspectief.
- Na nog wat aan de settings in lightroom te hebben gezeten, ben ik ook tot de conclusie gekomen dat het allemaal een beetje "te" was. Voor mijn eindversie dus wat teruggebracht en dat oogt idd lekkerder.
Thnx. Een graduated filter zit er idd in de lucht. Hij gaf na er nog eens naar te kijken ook mij iets te abrupte overgang.jd1987 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:34:
Ik vind hem lekker sfeervol Hogader! Knalt qua kleuren, maar stoort mij niet. Zelf vind ik het vierkante formaat niet zo lekker kijken en ik zou kijken of ik die groene flare in het midden weg te poetsen is. Heb je nog iets aan de lucht gedaan? De overgang van donker naar licht blauw is vrij abrupt(filter in post?).
Vandaag voor de 2e keer met mijn nieuwe aanwinst gespeeldHet nieuwbouwhuis in aanbouw van een collega gefilmd/gefotografeerd met de Phantom 4.
[afbeelding]View from Above by Jeroen Diks, on Flickr
@Foto,
Grappig om te zien hoe symmetrisch we tegenwoordig wel niet bouwen
Het vloeit in die andere foto net wat beter idd.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:08:
@Hogader
Zoals UC al zei vind ik ook dat er teveel saturatie in zit. Die andere foto van je op Flickr, in de bergen met die bergbeklimmers, vind ik vele malen mooier. Ook daar iets teveel saturatie maar dat stoort veel minder.
De smooth reflection app neemt verschillende foto's (tussen de 4 en 256 afhankelijk van je instelling) en creëert hierna een nieuwe RAW, waarbij het idee is dat beweging tussen die foto's "glad" wordt gemaakt zodat je bijvoorbeeld mooie melkerige watervallen krijgt. Ik had zo snel even geen mooi riviertje/waterval in de buurt, dus heb ik het maar op de lucht geprobeerd. Dit is er eentje met 32 foto's en ik moet eerlijk zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van de app. De beweging in de lucht is eigenlijk exact zo als je zou verwachten bij een ND filter en het grote voordeel is dat er geen enkele kleurzweem is. Iets wat zelfs met de duurste filters geen gegeven is. Daarnaast ook geen gepriegel met filters omzetten van objectief naar objectief.
Grootste nadeel is dat ik nog niet heb uitgevonden of ik het ook samen met silent/Electronic shutter kan gebruiken. Want zeker wanneer je 256x moet afdrukken voor uiteindelijk 1 RAW ga je wel heel snel door je sluiter heen.
Ik ga in ieder geval de aanschaf van filters nog even achterwege laten tot dat ik wat meer getest heb met deze app en de Sky HDR app (als vervanging van ND-Grad filters).
Hieronder Lyndhurst Castle, ongeveer dertig minuten van mijn huis. We wilden naar binnen gaan, maar helaas was het gesloten voor het seizoen (en waren wij te lui om even op de website naar openingstijden te kijken). Voordeel was wel dat we voor de deur konden parkeren en dat er geen mensen door het beeld heen liepen

Om te beginnen vind ik aan dit plaatje de auto het mooist, dat dat even duidelijk moge wezeDivWhis schreef op maandag 30 januari 2017 @ 00:21:
Vandaag eens voor het eerst naar de Apps zitten kijken op mijn Sony camera. Ik stond namelijk op het punt om een dure filter set aan te schaffen van Lee met ND-GRAD en normale ND filters. Echter heeft Sony twee apps die deels de rol van graduele filters, als ook volledige ND filters over kan nemen. Vandaag tijdens een rondje rijden de proef op de som genomen en de Smooth reflection app geprobeerd, een mogelijk vervanging van de ND filter.
De smooth reflection app neemt verschillende foto's (tussen de 4 en 256 afhankelijk van je instelling) en creëert hierna een nieuwe RAW, waarbij het idee is dat beweging tussen die foto's "glad" wordt gemaakt zodat je bijvoorbeeld mooie melkerige watervallen krijgt. Ik had zo snel even geen mooi riviertje/waterval in de buurt, dus heb ik het maar op de lucht geprobeerd. Dit is er eentje met 32 foto's en ik moet eerlijk zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van de app. De beweging in de lucht is eigenlijk exact zo als je zou verwachten bij een ND filter en het grote voordeel is dat er geen enkele kleurzweem is. Iets wat zelfs met de duurste filters geen gegeven is. Daarnaast ook geen gepriegel met filters omzetten van objectief naar objectief.
Grootste nadeel is dat ik nog niet heb uitgevonden of ik het ook samen met silent/Electronic shutter kan gebruiken. Want zeker wanneer je 256x moet afdrukken voor uiteindelijk 1 RAW ga je wel heel snel door je sluiter heen.
Ik ga in ieder geval de aanschaf van filters nog even achterwege laten tot dat ik wat meer getest heb met deze app en de Sky HDR app (als vervanging van ND-Grad filters).
Hieronder Lyndhurst Castle, ongeveer dertig minuten van mijn huis. We wilden naar binnen gaan, maar helaas was het gesloten voor het seizoen (en waren wij te lui om even op de website naar openingstijden te kijken). Voordeel was wel dat we voor de deur konden parkeren en dat er geen mensen door het beeld heen liepen. Enfin, genoeg gepraat. Gemaakt dus met de Smooth Reflection App op een A7Rii.
[afbeelding]Lyndhurst by Ravnoss, on Flickr
Goed geslaagd experiment verder, toch weet ik niet of dit uiteindelijk zoveel makkelijker is dan een simpele nd filter gebruiken. Vooral als je 256 foto's moet nemen..
Enige kritiekpuntje is dat de linkerkant van het kasteel wat krap oogt. Misschien een stap naar achter had wat meer ruimte gegeven.
Verwijderd
Als dat oranje is dan is er iets mis met mij denk ikMattiB schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:02:
@DivWhis, mooie foto! Zoals andere al aangeven, heel mooi het contrast tussen gebouw en de knal oranje auto op de voorgrond.
Goed geslaagd experiment verder, toch weet ik niet of dit uiteindelijk zoveel makkelijker is dan een simpele nd filter gebruiken. Vooral als je 256 foto's moet nemen..
Enige kritiekpuntje is dat de linkerkant van het kasteel wat krap oogt. Misschien een stap naar achter had wat meer ruimte gegeven.
Lekker foto alleen jammer dat er links en rechts naast het huis niet evenveel ruimte is in het kader. Dat zou je nog makkelijk kunnen croppen
Rood danVerwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:11:
[...]
Als dat oranje is dan is er iets mis met mij denk ik
Lekker foto alleen jammer dat er links er rechts naast het huis niet evenveel ruimte is in het kader. Dat zou je nog makkelijk kunnen croppen
Ik vind de stenen bij het huis nogal aan de blauwe kant, horen ze niet wat grijzer te zijn?DivWhis schreef op maandag 30 januari 2017 @ 00:21:
Hieronder Lyndhurst Castle, ongeveer dertig minuten van mijn huis. We wilden naar binnen gaan, maar helaas was het gesloten voor het seizoen (en waren wij te lui om even op de website naar openingstijden te kijken). Voordeel was wel dat we voor de deur konden parkeren en dat er geen mensen door het beeld heen liepen. Enfin, genoeg gepraat. Gemaakt dus met de Smooth Reflection App op een A7Rii.
[afbeelding]Lyndhurst by Ravnoss, on Flickr
Het gras ziet er idem wat bleekjes uit, een wat warmere witbalans proberen misschien?
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 30-01-2017 12:29 ]
ora et labora
Offtopic: Mauritshof?jd1987 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:34:
Ik vind hem lekker sfeervol Hogader! Knalt qua kleuren, maar stoort mij niet. Zelf vind ik het vierkante formaat niet zo lekker kijken en ik zou kijken of ik die groene flare in het midden weg te poetsen is. Heb je nog iets aan de lucht gedaan? De overgang van donker naar licht blauw is vrij abrupt(filter in post?).
[afbeelding]View from Above by Jeroen Diks, on Flickr
Ja!
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Thanks! Links is inderdaad wat overbelicht. Heb ik overigens in post express gedaan (het origineel was wat egaler belicht) om het iets dynamischer te maken. Maar wellicht iets te veel gedaan.timmert26 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:13:
[...]
Om te beginnen vind ik aan dit plaatje de auto het mooist, dat dat even duidelijk moge weze![]()
. Ik vind het stukje helemaal links wel een beetje licht. Hij zou overigens zo als Ford promo poster gebruikt kunnen worden. Het contrast van de rode auto op een redelijk monotoon paleisje/huis vind ik erg mooi!
Het kan inderdaad ook in Photoshop, maar zoals je aangeeft is dat wel een stuk omslachtiger. Doel is juist om te kijken in hoeverre zo'n simpel appje een alternatief is voor een Filter ofwel Photoshop.Sj44k13 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:23:
Dit kan ook met Photoshop, zij het dat dat meer tijd en moeite kost en bestanden van enkele gigabytes oplevert.
256 is het maximale wat je kan doen. Dit zijn er 32. Ook ben je niet zelf op de sluiterknop aan het drukken. Je stelt het in, klikt een keer, en de camera ratelt de foto's er doorheen. Ik denk dat het instellen ongeveer even lang duurt als een ND filter er op draaien. Maar het grootste voordeel is uiteraard dat ik geen honderden Euro's aan filters kwijt ben en ook niet met filters hoef rond te lopen.MattiB schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:02:
@DivWhis, mooie foto! Zoals andere al aangeven, heel mooi het contrast tussen gebouw en de knal oranje auto op de voorgrond.
Linkerkant is een foutje van mij. Had niet helemaal goed ingeschat hoeveel perspectiefcorrectie ik nog nodig had in Lightroom om het kasteel een beetje overeind te zetten. Was al blij dat het uberhaupt nog allemaal in beeld kwam.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De stenen zijn in het echt zelfs meer naar het geel. Echter vond ik de koude witbalans mooi contrasteren met de Rode auto. Dus het is wel een bewuste keuze. Maar wellicht niet de juistemrc4nl schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:28:
[...]
Ik vind de stenen bij het huis nogal aan de blauwe kant, horen ze niet wat grijzer te zijn?
Het gras ziet er idem wat bleekjes uit, een wat warmere witbalans proberen misschien?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Dank.Universal Creations schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:54:
Je hebt hem wat te ver overeind gezet, want het gebouw loopt omgekeerd taps.
Dit weekend voor het eerst naar Liberty Island geweest om het symbool van New York eens op de foto te zetten.

Ik zou hem in ieder geval iets bijkroppen dat het vrijheidsbeeld dan ook in het midden van je foto staat. Hij staat iets te ver naar rechts. Ik mis een beetje diepte in de foto. Contrast tussen het beeld en de stenen is wel mooi sprekend.DivWhis schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 04:31:
[...]
Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Dank.
Dit weekend voor het eerst naar Liberty Island geweest om het symbool van New York eens op de foto te zetten.
[afbeelding][] by Ravnoss, on Flickr
Er lijkt iets vreemds aan de hand te zijn met de onderliggende ster: De punten links en rechts wijzen omhoog. Is me nooit eerder opgevallen, dus ik denk dat hier sprake is van vertekening door het gebruikte objectief. Moet wel te corrigeren zijn, lijkt me.DivWhis schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 04:31:
[...]
De lucht is wat minder doortekend als dat je misschien zou willen, maar aan de andere kant leidt het niet af van het standbeeld en is het licht wel fijn om naar te kijken.
IMO een groot pluspunt is het ontbreken van mensen. Op de meeste foto's van toeristische attracties wemelt het er helaas van.
Voor mij is een fotografisch voornemen voor 2017 wat beter leren hoe foto's te bewerken. Ben ik bij onderstaande te ver gegaan hiermee? Eigenlijk wilde ik ook de ogen nog een rode gloed geven, maar dat kreeg ik niet lekker voor mekaar.
Ik denk dat je in het contrast niet te ver bent gegaan, het enige wat ik denk dat misschien iets "te" is, is het wit van de ogen. Dit is erg egaal wit en daarom niet erg natuurlijk meer. Als ik zelf twijfel of ik iets teveel bewerkt heb dan laat ik de foto een paar dagen links liggen en kijk er dan later weer opnieuw naar. Zelf merk ik dan dat ik er veel beter objectief naar kan kijken dan als ik er net lang aan heb zitten werken.MRIdev schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:09:
@ DivWhis: Mooie strakke foto! De wolken leiden mooi naar het beeld toe.
Voor mij is een fotografisch voornemen voor 2017 wat beter leren hoe foto's te bewerken. Ben ik bij onderstaande te ver gegaan hiermee? Eigenlijk wilde ik ook de ogen nog een rode gloed geven, maar dat kreeg ik niet lekker voor mekaar.
[afbeelding]
Grappig. Je foto doet mij erg denken aan een analoge afdruk van een hooggevoelige film op iets te hard papier. En dat bedoel ik zeker niet negatief!MRIdev schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:09:
Ben ik bij onderstaande te ver gegaan hiermee?
Als je die rooie oogies maar uit je hoofd laat...
Mooi perspectief, ik vraag me alleen af (de locatie kennende) of je geluk hebt gehad dat er niemand liep of dat je iedereen hebt wel gepoets.DivWhis schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 04:31:
[...]
Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Dank.
[afbeelding][] by Ravnoss, on Flickr
Ikzelf heb een foto waar ik over twijfel:

Heb ik nou de juiste kleur tone te pakken. Inmiddels al diverse variaties geprobeerd dat ik het zelf nauwelijks meer zie.
Hele fijne plaat van de statue of liberty. Mooi strakke compositie. Op Flickr even groter bekeken, fijne toning ook!
Heb hem hier van mijzelf uit een ander perspectief:

Ik heb het franse cadeautje ff op volle resolutie bekeken, maar dan is het wel jammer dat de onderkant ontbreekt... Dan had ik liever een portrait oriëntatie gezien van het hele beeld versus de landscape uitvoering met de grote luchtpartijen links/rechts, zoals nu.
Enne, je opname @ f/20 laat wel wat sensorvlekken zien in de luchtpartij; die zijn uiteraard tijdens PP weg te halen.
En de wat kleinere weergave geeft een soort van licht halo-effect rond het beeld.
[ Voor 26% gewijzigd door Sleehond op 12-02-2017 12:30 ]
@MRIdev: scherpte en contrast op de ogen is OK, maar juist daardoor wordt het deel daarboven wat rommelig. Misschen het bovenste stuk (onder de twee roosschilfertjes
@Lennartc: Kleur lijkt mij wel okee, maar ik was er natuurlijk niet bij. Misschien de boten voorin wat optrekken zodat je niet allen die oranje bal hebt om naar te kijken?
@sleehond: weet niet of portrait wel zo'n goed idee zou zijn, krijgt dan misschhien wel een erg hoog kiekjesgehalte. Misschien minder lucht links, zodat de kijker de blikrichting van LL kan volgen - maar dan zou er rechts idealiter wel wat te zien moeten zijn: wolken, een American Eagle of een passerende Boeing. En f/20 is wel erg veel van het goede, levert eerder minder dan meer scherpte op.
Sinds begin dit jaar laat ik samen met de hond ook elke dag een oude (>30 jaar) manual focus lens uit op mijn A7. Soms met verrassend aardige resultaten - zoals deze foto met een el cheapo Pentacon 30mm 3.5, indertijd bedoeld als budget groothoek voor fotograferende werkers uit het Oostduitse arbeidersparadijs.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik weet niet of de foto er beter door wordt maar de mogelijkheid bestaat om het standbeeld meer links te zetten zodat er meer ruimte is aan de oogkant.Sleehond schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:06:
@DivWish
Hele fijne plaat van de statue of liberty. Mooi strakke compositie. Op Flickr even groter bekeken, fijne toning ook!
Heb hem hier van mijzelf uit een ander perspectief:
[afbeelding]Statue Of Liberty New York by Leon van Laarhoven, on Flickr
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
@bobcom, vignetting vind ik te sterk links en rechtsonder. En ik zou iets meer van de lucht wegcroppen zodat je een wijdsere blik krijgt.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@DivWhis (vrijheidsbeeld): het vrijheidsbeeld vanuit een standpunt dat ik eerder nog niet heb gezien, en fijn dat er geen mensen opstaan, maar verder doet het beeld me weinig. Een ietwat spannender lucht had kunnen helpen, nu is het nogal egaal.
@MRIdev: mijn aandacht gaat direct naar de ogen, goed zwart-wit beeld met veel contrast. De ogen hadden misschien iets hoger in het frame gemogen, dus misschien aan de bovenkant ietsje croppen en/of een ander formaat kiezen (bv. vierkant)?
@Bobcom: fijne dieptewerking en mooie lucht. Links is het wel een beetje rommelig en voor mij mag er een beetje minder lucht op, ook om iets meer de aandacht te trekken naar die zonnestralen die door de wolken komen.
Een beeld van mij, genomen bij dageraad in het Snowdonia National Park (in het noorden van Wales):

Link naar origineel
@bobcom: De kleur van het gras tussen de boomrijen vind ik niet mooi en erg onnatuurlijk. Daar is op zich niks tegen, maar hier klopt het niet.
@Husky_|IA: mooie foto, klein storen element helemaal rechts doorbreekt de symmetrie:
Hier nog een keer dezelfde foto als de vorige met wat aanpassingen zoals voorgesteld. Zelf twijfel ik wel of wat afsnijden van de bovenkant de foto mooier maakt. Toevoegen aan de onderkant om de ogen wat hoger in de foto te krijgen werkte in dit geval niet. Verder nog wat aan de ogen gewerkt:
Verwijderd
Het verschil in scherpte tussen boven en onder vind ik nu wat te veel, lijkt haast alsof ik naar twee helften van verschillende foto's zit te kijken. Wat dat betreft vond ik de eerste fijner, de crop die je hebt toegepast vind ik wel geslaagd.MRIdev schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:12:
Hier nog een keer dezelfde foto als de vorige met wat aanpassingen zoals voorgesteld. Zelf twijfel ik wel of wat afsnijden van de bovenkant de foto mooier maakt. Toevoegen aan de onderkant om de ogen wat hoger in de foto te krijgen werkte in dit geval niet. Verder nog wat aan de ogen gewerkt:
[afbeelding]
De eerdere versie spreekt mij meer aan.Hier nog een keer dezelfde foto als de vorige met wat aanpassingen zoals voorgesteld. Zelf twijfel ik wel of wat afsnijden van de bovenkant de foto mooier maakt. Toevoegen aan de onderkant om de ogen wat hoger in de foto te krijgen werkte in dit geval niet. Verder nog wat aan de ogen gewerkt:
Hmmm, voor deze versie heb ik minder verscherping toegepast om het voorhoofd wat zachter te krijgen, maar ik geef je gelijkVerwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:57:
[...]
Het verschil in scherpte tussen boven en onder vind ik nu wat te veel, lijkt haast alsof ik naar twee helften van verschillende foto's zit te kijken. Wat dat betreft vond ik de eerste fijner, de crop die je hebt toegepast vind ik wel geslaagd.
@Husky_|IA hele fijne symmetrie en mooie rustige sfeer
Ik heb eens wat met de filters in Nik Color Efex zitten spelen, weet eigenlijk niet of het wat te is. Dat laat ik maar aan jullie

Verwijderd
Verwijderd
Prima sfeerbeeld als wallpaper. Het enige waar ik me aan stoor is het takje met blaadjes rechtsboven.MattiB schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:21:
@DivWhis Mooi het vrijheidsbeeld in beeld gebracht, wat mij betreft niets meer aan doen
@Husky_|IA hele fijne symmetrie en mooie rustige sfeer
Ik heb eens wat met de filters in Nik Color Efex zitten spelen, weet eigenlijk niet of het wat te is. Dat laat ik maar aan jullie![]()
[afbeelding]Endless by MattiB, on Flickr
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.