[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik vind hem wel lekker MattiB. Qua toning/dynamisch bereik vrij filmisch/game achtig. Misschien is te rood/gesatureerd bij de blaadjes op de grond.

Met het druilerig weer van de laatste tijd heb ik nog niet echt tijd gehad op wat te spelen met mijn nieuwe Sigma 18-35. Vanmiddag was het goed te doen en een lekkere boswandeling gemaakt met mijn zoontje. Perfect oefenmateriaal ook om de AF van de lens eens flink aan de tand te voelen ;) Blij met het resultaat. Fijne onscherpte, lekkere pop en kleuren en de AF kan het nog prima bij houden.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/628/32889099360_452efd06cf_z.jpg

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

@jd1987 Als familiefoto is je plaatje denk ik best geslaagd, hoewel er qua scherpte nog wel wat aan te verbeteren valt. Als 'portfolio-foto' vind ik hem echter niet goed, net als je vorige bijdrage. Het heeft nog een veel te groot point-n-click gehalte; over compositie en moment van afdrukken lijkt niet echt nagedacht te zijn waardoor het een 13-in-een-dozijnfoto is geworden. De kleuren zijn niet bijzonder sprankelend, een spel van licht en donker komt er niet in voor en het is me zelfs niet duidelijk welke emotie je zoontje daar nou laat zien. Sorry, maar mij doet deze foto helemaal niets. Voor jou als vader zal dat ongetwijfeld anders zijn (en terecht hoor!), maar leerpunt is denk ik om meer tijd te nemen voor de gedachte achter de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Eens met Icephase ^^^

De compositie is het net-niet: onderwerp centraal (zonder dat daar een specifieke reden voor is) en de kadrering van de bomen/weg op de achtergrond is ook niet helemaal geslaagd: ik had iets meer lucht willen zien en een wat bovenkanten van bomen (nu worden ze allemaal afgekapt).
Het is ook wat vlak licht (midden op de dag?), dat helpt dan ook niet.

En verder: wat is het verhaal? Nu is het een kiekje. Wat als vader natuurlijk harstikke leuk is, begrijp me niet verkeerd.

Bijvoorbeeld: Had je minder voorgrond gedaan en meer bomen en beetje lucht erbij en dan je zoon op 1/3 van links, terwijl hij naar de weg kijkt (richting horizon, of misschien wijst naar de weg), dan had het iets spannender geweest.

Scherpte-diepte is wel geslaagd: je isoleert je zoontje goed van de achtergrond zo.
Scherpte vind ik okee.

Dus technisch goed, maar artistiek wat minder :+

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ach mensen, komop zeg. Als mijn zoon ook maar een hand had gehad, dan zou ik het ook een fantastische foto gevonden hebben...
Een beetje krappere uitsnede, zou een boel goed doen aan deze testcase (geen showcase) foto.
Gun elkaar wat ruimte om te leren, dan worden we er misschien allemaal iets beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Haha bedankt voor het commentaar hoor heren! Meer dan een familiekiekje tijdens een wandeling is het ook niet. Geen vooruit gedachte portret sessie, vandaar ook het solo testcase topic ;) Weinig artistieke bedoelingen, neem het compositieverhaal mee voor de volgende keer!

Ik zal nog eens kijken naar een wat krapper kader Toff(ps. hij heeft gelukkig wel gewoon 2 handen :+ )

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

In een heel ander kader: ik had dit shot al een hele tijd voor ogen en vandaag eindelijk tijd gehad om het uit te voeren :)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/743/33384656975_e70517a39c_z.jpg

Op het laatste stukje zonsondergang, met ND filter. 2 belichtingen van 3' op de Phantom 4 gemerged in Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 01:17

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Wauw!
Beetje bewogen/onscherp aan de randen, maar dat is onvermijdelijk. Ook een beetje jammer van de markeringen op de weg rechts.
Maar verder wel heel knap gedaan! De kleuren, de compositie, het is wel echt erg mooi :D

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:41

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MRIdev Interesante hoek maar toch werkt hij niet echt voor mij. De ogen zijn goed in focus maar zitten te laag in de foto qua compositie.

@MattiB Lekkere plaat. Ja hij is duidelijk bewerkt maar op een goede manier. De pad trekt je echt de foto in. Mooi.

@jd1987 Die foto van je zoontje is inderdaad beetje dertien-in-dozijn. Wat veel zou helpen is 1 stap dichterbij en de foto nemen op zijn ooghoogte of iets daar onder zelfs. Dat geeft een veel mooiere compositie (trust me: heb zelf ook twee jongens ;-) ). Die drone foto vind ik daarentegen heel mooi. Goed idee en goede uitvoering!

Zelf afgelopen weekend weer op pad geweest. Lente dus de macolens erop geschroefd. Wilde mijn Tamon 90mm eigenlijk weg doen/geven omdat ik toch geen Nikon camera's meer heb. Maar toen had ik een helder moment: waarom koop ik geen adapter (van 15 euro) en plak hem om mijn MFT camera?!?! De resultaten zijn echt super. Wist dat die Tamron erg scherp was maar dit is 1 van de scherpste lenzen die ik heb voor mijn GX8.

Maar genoeg gekletst, een plaatje: Een sporendoosje van het mos. Uit de hand geschoten want met statief in de buurt komen was vrij lastig maar is evengoed (na paar pogingen) gelukt om hem scherp te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/605/33209243952_298abc18f6_z_d.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
@ jd1987

Wow, erg mooi gemaakt! Ik heb er eerlijk gezegd weinig over op te merken :).
Interessante plaat!

@ sys64738

Mooie plaat, leuke start van de lente.
Scherpte waar het nodig is en een hele fijne bokeh. Goed gezien :).

Ik ben vandaag terug van een vakantie ijsland, onderstaande foto als experiment. Gewerkt met een ND filter en omgezet naar ZW.

Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3939/33190692640_4d62ed24d8_b.jpgDSC_0316 by Nando Donkersloot, on Flickr

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

De contrasten zijn prima, maar eigenlijk vind ik je zwart-wit een beetje storend. Ik word vooral nieuwgierig naar welke kleuren IJsland heeft :). En naar het kleurverschil tussen zee en lucht, want die hebben wel heel erg dezelfde tint. Erg benieuwd naar de kleurenversie dus, kun je die ook op Flickr zetten?

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Egocentrix schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 19:54:
De contrasten zijn prima, maar eigenlijk vind ik je zwart-wit een beetje storend. Ik word vooral nieuwgierig naar welke kleuren IJsland heeft :). En naar het kleurverschil tussen zee en lucht, want die hebben wel heel erg dezelfde tint. Erg benieuwd naar de kleurenversie dus, kun je die ook op Flickr zetten?
Bedankt voor je reactie!
Helaas regende het best hard toen we daar waren en was er niet zoveel contrast.
Heb genoeg andere foto's waar wel genoeg kleur op te zien is, noorderlicht, gletsjers, bergen maar wil het topic ook niet overspoelen ;) .

De kleuren versie is in ieder geval als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3710/33445956801_c3ecf77f24_b.jpgDSC_0316-colour by Nando Donkersloot, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ah, die is wat meer donkerbruin/wit dan zwart/wit :P
In kleur vind ik hem persoonlijk mooier, er zit iets meer tekening in het water zo.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

@jd1987 Mijn eerste reactie was: wow! hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Een drone dus. Compositie is dus goed gelukt :)

@sys64738 Ik vind dit soort foto's altijd erg fraai. Ik denk dat ik 'm mooier zou vinden als heel het plantje scherp in beeld was. (Misschien een hogere diafragma?) Bokeh is prachtig. Samengevat: heerlijk om naar te kijken.

@Tiwazz Dit is een landschapsfoto en bij dit soort foto's zou ik 't denk ik mooier vinden als er een groothoek lens was gebruikt. Ik had meer willen zien in deze foto, want dan zou er iets meer gebeuren. Ik krijg 't gevoel dat ik links nog iets mis. Een panorama misschien? Desondanks een prachtige foto. Voor een goed ZW effect heb je iets meer contrast nodig vermoed ik.

Ik wil ook graag een duit in 't zakje doen:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3856/32733058694_604090ebac_b.jpg

Net terug uit Thailand en deze foto is genomen in Bangkok. Heel spontaan toen we op 't groene licht aan 't wachten waren. Ik heb hier 2 versies van. Eerste is wat vaag en er reed net een auto langs dus het zebrapad was niet in beeld.

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirkeith
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 09:27
Ik vind de foto wel wat hebben. d:)b

Wat ik persoonlijk wel jammer vind (komt door je tekst eronder), is dat dit blijkbaar Bangkok is. Dit zie ik helaas niet terug in de foto (wat denk ik ook heel lastig is in een dergelijke foto, maar toch...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Younes originele foto! Hij oogt wat druk met alle verlichting, maar dat is denk ik ook precies de sfeer die je wilt laten zien. Ik vind hem leuk :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:29
Ik vind de foto niet zo indrukwekkend eigenlijk. Van mij had de bokeh wel wat minder gemogen en iets meer van het onderwerp in beeld. Maar he, ieder zijn smaak.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:11

Karel V

Een simpele ziel

Erg gaaf effect Younes! Ik vind de foto leuk en de vrouw interessant om van de achterkant te zien. Niet dat ik van tattoos houd alleen voegt dat in deze foto wel veel toe. Ook het strijklicht in haar haar, de dof, de sfeer en het zebrapad maken het een fijne foto om naar te kijken. Ik hou wel van dit soort drukke foto's met een duidelijk rustpunt.
De uitwerking had wel sterker gekund maar als probeersel is het zeer goed geslaagd. Ik vind haar nu eigenlijk te klein. Met extra zoom had je haar nadrukkelijker in beeld kunnen brengen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Karel V schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:27:
Erg gaaf effect Younes! Ik vind de foto leuk en de vrouw interessant om van de achterkant te zien. Niet dat ik van tattoos houd alleen voegt dat in deze foto wel veel toe. Ook het strijklicht in haar haar, de dof, de sfeer en het zebrapad maken het een fijne foto om naar te kijken. Ik hou wel van dit soort drukke foto's met een duidelijk rustpunt.
De uitwerking had wel sterker gekund maar als probeersel is het zeer goed geslaagd. Ik vind haar nu eigenlijk te klein. Met extra zoom had je haar nadrukkelijker in beeld kunnen brengen.
Ik zou 'm kunnen croppen? Ga ik van 't weekend even proberen om te kijken hoe dat uitkomt? Dank voor jouw reactie :D

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Younes
De foto doet me eerlijk gezegd niet zo heel veel. De belichting op de vrouw is prettig en vind de bokeh in dit geval goed, net scherp genoeg om de scene goed in te kunnen beelden.

Vind het lastig om er iets anders over te zeggen.

--

Van mij nog een test met een ND filter, ben benieuwd naar jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2936/33202592840_8d2ac6c86c_b.jpgDSC_0109 by Nando Donkersloot, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@Tiwazz: Het ND effect is zeker gelukt. Qua compositie had ik geprobeerd om minder rotsen in de linker bovenhoek te krijgen. Dat kwadrant is alleen maar blauw en bruin en er gebeurd helemaal niets. En door het perspectief vind ik dat ook wringen, omdat de horizon scheef lijkt (door het perspectief) terwijl de waterval wel recht is.
Misschien een standpunt meer naar links (geen idee of dat fysiek haalbaar is daar), of wellicht een (portet)crop op rechts waardoor je het hele linkse deel mist.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@BlaTieBla
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik begrijp wat je bedoelt, dat was voor mij het punt waar ik over twijfel. Ik had mijn standpunt iets lager kunmen nemen, links kon ook maar dan had ik een natte broek :).

Persoonlijk vind ik het water wat vooraan in de foto stroomt het mooiste, wilde het daarom niet af croppen. Ik zal in toekomstige situaties net iets meer tijd moeten nemen om de compositie daadwerkelijk goed uit te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Tsja, dat is het 'gemene' van foto's nemen: in het veld denk je, zeker door het kleine schermpje, 'dit is een goede compositie'. Thuis, op het grote scherm, "damnit, een stapje naar links."
Vandaar ook de miljoenmiljard compositie-tutorials op internet.

Het leuke daarentegen is dat met ervaring je steeds meer de 'foutjes' van tevoren spot.

En sowieso is een beetje talent/oog voor compositie ook niet slecht.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
@jd1987
Hele gave foto, die zie je niet zo vaak!

@sys64738
Mooie minimalistische foto.
Van mij had er nog net wat meer scherpte diepte in gemogen zodat de stengel ook meer in focus zou zijn.

@Younes:
Hele gave foto, mooi het lichtval op haar haar.
Als je haar wat meer rechts had gepositineerd en naar rechts kijkend wordt hij naar mijn mening nog spannender, omdat je dan wil weten waar ze naar kijkt.

@Tiawzz:
Mooie foto, toch best aardig gelukt.
Misschien de kamera was naar rechts draaien en een iets lager standpunt, dan wordt de rotslijn wat rechter.
Van mij had je nog iets meer detail uit het water mogen halen.

Gisteren morgen deze foto gemaakt. Wilde mij nieuwe ND1000 filter uitproberen, maar vond de foto zonder Nd filter beter geslaagd.
Heb ook nog geen cable release, dus kon niet boven de 30 sec komen.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3713/32872781044_c098eae1c8_c.jpgLMT2.0 by Ramon Vergeer, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het idee is leuk maar die boom voor die toren... Waarom niet een paar stappen achteruit of naar rechts?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remon_v
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:13:
Het idee is leuk maar die boom voor die toren... Waarom niet een paar stappen achteruit of naar rechts?
U heeft helemaal gelijk, vanochtend gelijk een nieuwe gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2818/32889763274_62e48ca55e_c.jpgLMT2.0 by Ramon Vergeer, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Die toren staat nog steeds niet midden tussen de bomen [/ocd-mode]
Ik vind je tweede foto een stuk beter. Die eerste doet wat klinisch aan (misschien was dat een effect waar je bewust voor ging?) maar omdat de tweede iets lichter is komen ook de reflecties in de ramen van de toren beter uit. Ik ben ook wel fan van de wolkenlucht met roze randjes, hele fijne kleuren!

Oh, en de auto links is nu scherp :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@remon_v de tweede is qua compositie beter (leuk dat je het zo snel nog een keer probeert :) ), al vind ik persoonlijk de zachte lucht van de eerste beter. Het is wel een leuk effect met zo'n ND1000, ik denk er ook aan om er een te kopen. Welke heb je en hoe is de scherpte?

Ik heb ook nog een bijdrage van de vuurtoren van Texel, paar weken terug:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2868/32609923153_4caf19f741_c.jpgLighthouse Texel (NL) by Thomas Kroon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@TKroon wel gaaf vast gelegd, maar hij valt wat in het niet door de uitsnede. Ik ben alleen bang dat als je hem kleiner pakt je een raar beeld krijgt met afgesneden huisjes. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Thanks, alleen ga je dan ISO5000 van dichtbij bekijken :P het was wel een idee geweest om het ook met de 35mm f2 te doen inderdaad. Volgende keer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 10:04
Vind het een gave plaat. De compositie vind ik prima zo. De lucht en de ruimte versterkt voor mij het effect vd vuurtoren. De stralen die eindigen in het niet zijn mooi zo.

[ Voor 11% gewijzigd door MattiB op 30-03-2017 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat je Orion erop hebt staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Van mij had deze nog wel wat ruimer gemogen, om de nietigheid van ons menselijk bestaan t.o.v. het heelal uit te drukken. Gave plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toff schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:43:
Van mij had deze nog wel wat ruimer gemogen, om de nietigheid van ons menselijk bestaan t.o.v. het heelal uit te drukken. Gave plaat.
Dat is ook wel een gaaf idee inderdaad. Wel wat lastiger omdat de hemel een andere sluitertijd verlangt dan de vuurtoren. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:57:
[...]

Dat is ook wel een gaaf idee inderdaad. Wel wat lastiger omdat de hemel een andere sluitertijd verlangt dan de vuurtoren. :P
Dat was ook een "probleem" inderdaad. Als de vuurtoren een paar minuten uit zou staan zou ik twee opnames kunnen combineren :P maar je krijgt helaas een lichte gloed over de sterren, had het wel geprobeerd. Wat wel een optie was om aan de andere kant de foto van de sterren te maken, zonder licht van de vuurtoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:41

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Younes Leuke straat plaat. Zebrapad geeft hem extra diepte en alles lekker out of focus maar toch herkenbaar.

@Tiwazz LE is altijd leuk. Maar ik vind hem wel wat krap gekadert aan de bovenkant. De waterval komt wat in de verdrukking zo. En denk dat de kleuren wat warmer mogen (maar dat weet jij zelf beter.... jij was erbij ;-) )

@remon_v Stapje opzij of niet, de foto is nog steeds niet mijn ding. Te druk en ik hem geen flauw idee waar ik moet kijken. Is het gebouw het onderwerp? Of de light trails? Beide zouden prima onderwerp maken maar niet tegelijk in dezelfde foto. Less is more.

@TKroon Wauw! Wat een mooie plaat! Ja, je zou hem op 1001 andere manieren kunnen croppen maar deze is ook prima. Veel ruimer had me ook wel mooi geleken inderdaad. Of portrait. Huisjes en vuurtoren helemaal onderin met flink stuk heelal erop.

Vorige weekend weer met mijn macrolens lopen pielen. Man, lente blijft leuk!

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3942/33626688126_dcff425ae3_z_d.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@sys32768 dankje! Jouw foto vind ik ook mooi. Lekker rustig met fijne kleuren, al was een insect erop nog leuker geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjzijderveld
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08 10:55
Ik vind het ook een lekkere rustige foto. Ik had misschien nog iets meer van de onderkant afgecropped, de onderste helft is volledig buiten focus, maar omdat het zo'n groot gedeelte is trekt dat imo net iets teveel de aandacht.

Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-clips
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:34
@ Tiwazz, goed uitgevoerd, ik zou hem ook nog wat verder croppen, zodat je wat minder rots/lucht en meer water/sneeuw in beeld hebt. je hebt resolutie genoeg
@ remon_v, tweede is beter inderdaad. Hier heb je idd geen hulp voor een langere sluitertijd nodig, de ND1000 is meer voor wolkjes / watervallen met meer licht.
@ Tkroon, mooie plaat. Ik vind de lichtstralen van de vuurtoren hier mooi en de ruis niet storend. Ik zou ook niet weten hoe je dit zelfde effect (mistige single stralen van de vuurtoren) kan combineren met een long exposure van de sterren zonder dat dit heel onnatuurlijk wordt geshopt.
@ sys64738 mooi scherp en lekkere kleuren.

Ik heb zelf ook een lenteplaat, al lijkt het meer herfst. De compositie is niet heel spannend, maar vond de combinatie van het licht en de mist wel mooi:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3939/33370368860_31e45310a2_c.jpgRed Mist by e2015clips, on Flickr

12 Augustus 2026 weer proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThijsX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
@TKroon Een hele mooie plaat. Zou zo op de site van VVV Texel kunnen als promotie materiaal. Het heeft haast een 3d effect qua look. Vooral ook de vier lichten zo verdeelt ook wat hebben.

@E-clips Het lijkt inderdaad haast een herfst, tegen de winter aan qua plaat.

Gisteren even in de kassen geweest en dit plaatje geschoten.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2853/33778371585_086f15b996_z.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door ThijsX op 04-06-2018 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
De 4 verschillende kleuren zijn leuk, maar de hoek vind ik niet de meest interessante. En de bokeh is bijzonder onrustig, wat een beetje afleidt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ThijsX schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:20:
Gisteren even in de kassen geweest en dit plaatje geschoten.

Leuke foto, met name door de diepte die erin zit. Makkelijk genoeg om je objectief open te draaien en een egaal groene achtergrond te creëren, maar door dit juist niet te doen, roep je bij mij - ex (vakantie) tomatenplukker - mooie herinneringen op.
edit: Op verzoek van ThijsX zijn links naar zijn foto op Flickr (die niet meer werken) verwijderd (?).

[ Voor 27% gewijzigd door Toff op 13-12-2018 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
@sys64738
De foto is leuk. Niet super bijzonder. Volgende keer kan je er misschien voor de details op letten dat alles goed in t licht zit. En nét iets meer scherptediepte als de achtergrond dan nog mooi was geweest.

@E-clips
Mooi goud licht. Op een of andere manier is het op klein scherm niet super duidelijk dat het heel mistig is. Misschien met blauwe lucht wat beter maar daar kan je natuurlijk niks aan veranderen.

@ThijsX
Goede illlustratie. Geeft op een goede manier de omgeving van de tomaat weer. Past zo in een magazine voor kassen bijvoorbeeld. Het is echt niet persé een mooie foto. Zou m zelf bijvoorbeeld niet aan de muur hangen. Had je een bepaald idee bij de foto?

Ik zou graag commentaar op deze foto willen.
Ik ben zelf erg tevreden, hij is flink bewerkt maar dat vond ik hier wel op z'n plek. Het is in een dierentuin dus hij is sowieso al 'nep'. Ben ik echter niet té ver doorgeschoten? Of zie ik andere dingen over t hoofd.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3853/33719076586_289ca81b3c_c.jpgIMGP5770.jpg by Thom van Oijen, on Flickr

[ Voor 19% gewijzigd door Heilige Kaas op 03-04-2017 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Heilige Kaas : je foto (die groene kruiper neem ik aan?) wordt door Flickr gezien als 'Adult content'. :?
Safety Level = Moderate ?!?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Heilige Kaas Ik vind het alleen jammer dat geen staart op staat. Te groen vind ik het beestje niet dat hoort er ook een beetje uit te spatten.

Leuk om te zien dat ik niet helemaal de enige ben met een Pentax dSLR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
@Heilige Kaas Mijn idee was van de foto was een beetje het kleurenverloop tussen de tomaten. En inderdaad zoals je zelf al zegt de omgeving van de tomaat weergeven. Voor de rest was het een redelijk "snelle" foto. Bij je eigen foto vind ik hem ook niet te groen. Het enige wat me stoort zijn de ietwat dubbele lijnen om de steen heen. Alhoewel dit bij onscherpte hoort lijkt me.

@Toff Fijn om te horen. Het was voor het eerst dat ik in een kas kwam(door middel van een open dag bij kassen) dus het was een beetje puzzelen ook wat een goede foto zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@ThijsX leuk idee, alleen valt mij ook de bokeh op, lijkt wel alsof daar erg veel ruis in zit. Jammer, want verder is de compositie wel erg goed.
@Heilige Kaas Leuke foto, mooi scherpe voorgrond, alleen lijkt het wel alsof je de achtergrond uit een andere foto hebt geknipt en hierin hebt geplakt. Past net niet helemaal goed bij elkaar lijkt het wel. Ook de dubbele lijn om de steen is wat jammer.

Mijn poging van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2829/33779716066_1f892981e6_c.jpg
Eerlijk gezegd positief verrast door de bokeh, deze lens is niet zo sterk daarin op f/5,6. Heeft denk ik wel geholpen dat ik op de volle 135mm heb geschoten. Klein beetje jammer dat de bij nog een beetje bewogen is, ISO 200 en kortere sluitertijd was beter geweest. Desalniettemin vind ik hem wel geslaagd voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-clips
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:34
@ Thijsx leuk dat de tomaten toffe herinneringen oproepen :-) Door de lijnen in de achtergrond zie ik beweging in de kas, verder een nette foto maar hou ik niet zo van tomaten, dus bij mij geen verdere emoties.
@ Heilige Kaas, hij staat er mooi op, coole blik op zijn gezicht. De dubbele lijn was mij niet opgevallen, ik blijf naar zijn mond en ogen kijken. Ik weet niet of je nog verder moet croppen, maar ik blijf inzoomen.
@F.West98 ben je zeker dat dit een bij is en geen hommel? Ik denk niet dat hij bewogen is op 1/320 maar de focus ligt volgens mij net op de voorste meeldraden

12 Augustus 2026 weer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

E-clips schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:27:
@ Thijsx leuk dat de tomaten toffe herinneringen oproepen :-) Door de lijnen in de achtergrond zie ik beweging in de kas, verder een nette foto maar hou ik niet zo van tomaten, dus bij mij geen verdere emoties.
@ Heilige Kaas, hij staat er mooi op, coole blik op zijn gezicht. De dubbele lijn was mij niet opgevallen, ik blijf naar zijn mond en ogen kijken. Ik weet niet of je nog verder moet croppen, maar ik blijf inzoomen.
@F.West98 ben je zeker dat dit een bij is en geen hommel? Ik denk niet dat hij bewogen is op 1/320 maar de focus ligt volgens mij net op de voorste meeldraden
Zou best kunnen :P
En ja de focus is ook niet ideaal, maar het was erg lastig. Ze vlogen steeds binnen een paar seconden weg dus tijd voor goed scherpstellen was er niet. Was allang blij dat ie goed geframed was en niet onder- of overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

@F.West98 De bokeh is inderdaad heel 'zacht'. De focus ligt op het blaadje en die sprietjes en niet op de hommel lijkt het. Voor mij zou de foto interessanter zijn als het takje niet zo relatief recht op de foto zou staan. Toch wel knap gedaan verder!

@Tiwazz Mooie plaat. Iets meer contrast in de lucht zou de foto denk ik spannender maken, valt misschien nog te bereiken met een radial filter?

Afgelopen weekend in Utrecht geweest en in de parkeergarage dit plaatje geschoten met vriendin en auto.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3944/33008429333_b045a69ffb_z.jpgDSCF1975 by Bart Visscher, on Flickr

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
@Brakkie, vind het jammer dat er een stuk van de auto is afgesneden, zelfde geldt voor de schaduw van het persoon.
Daarnaast vind ik de auto niet veel toevoegen en misschien wel storend. Een lege parkeerplaats had de foto meer kracht gegegeven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

@F.West98: Volgens mij zit er wel iets van bewegingsonscherpte in het insect. Wat je ook parten speelt is de zeer kleine DOF. Geen enkel deel van de foto lijkt echt scherp als ik ga pixelpeepen.

@Brakkie: Ik ben het wel met MattiB eens mbt de auto. Een lege parking had een sterkere foto opgeleverd. De afgesneden schaduw vind ik dan weer niet zo een probleem.

Een paar weken gelden deze foto gemaakt tijdens een kort verblijf in Luxemburg en was een goede gelegenheid om mijn onlangs gekochte ultra-groothoek te testen:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3941/33421819271_3ba11d8e99_c.jpg

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

EXX schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:09:
@F.West98: Volgens mij zit er wel iets van bewegingsonscherpte in het insect. Wat je ook parten speelt is de zeer kleine DOF. Geen enkel deel van de foto lijkt echt scherp als ik ga pixelpeepen.
Op f/5.6 zou die toch niet meer zo enorm klein moeten zijn? Hoger dan f/5.6 moet je ook niet willen want dan krijg je diffractie-onscherpte bij deze camera.
Een paar weken gelden deze foto gemaakt tijdens een kort verblijf in Luxemburg en was een goede gelegenheid om mijn onlangs gekochte ultra-groothoek te testen:

[afbeelding]
Mooie foto, ik had alleen geprobeerd ofwel een hele sterrenlucht te krijgen, of die ene ster weg te shoppen. Dit leidt nu een beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@EXX Ik ben niet zo va de architectuur maar het blauwe licht vind ik wel mooi. Sterretjes weghalen zou beter staan. Leuke foto.

Sinds vorige week een kleintje erbij. Dochterlief noemt de kitten Blik Blikje. Ik ben niet een pixelpeeper maar ik heb wat onscherpte in de foto zelf. Ik wil dus een betere lens die wat scherper is. Ik heb de sluitertijd vastgezet en het diafragma ook. ISO is auto.

De foto is op onze bank genomen met natuurlijk licht door het voorraam. Bewerkt in LR.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2828/33829337621_b09e3d4eb9_z.jpgBlik Blikje by Remco van der Tuin, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik kan niet echt onscherpte bespeuren? Focuspunt ligt ook goed op het linkeroog.

Ik vind het een prima foto. Voor mij gevoel wel ietsjes overbelicht en te koel qua kleurtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik me wat bij voorstellen. Ik heb de temperatuur een tikje omhoog gedaan en de belichting iets naar beneden.

Met onscherpte bedoel ik dat ik gehoopt had dat de haartjes scherper waren geweest, wat meer onderscheidend. De ene keer is deze lens fantastisch scherp en de andere keer lukt het, zo lijkt het althans, net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

F.West98 schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:13:
[...]

Op f/5.6 zou die toch niet meer zo enorm klein moeten zijn? Hoger dan f/5.6 moet je ook niet willen want dan krijg je diffractie-onscherpte bij deze camera.
Bij een macro opname is f/5.6 niet veel. De DOF van een 135mm F5.6 op een Canon 80D (crop x1.6) en een afstand tot het object van 1 meter is maar 1 cm.

Ik gebruik zelf bij macro vrijwel altijd f/8 tot f/13. Boven de f/13 begin ik echt last te krijgen van diffractie bij mijn camera/lens combinatie (Sony A77II met Minolta AF 100mm F2.8 Macro).
Mooie foto, ik had alleen geprobeerd ofwel een hele sterrenlucht te krijgen, of die ene ster weg te shoppen. Dit leidt nu een beetje af.
Een hele sterrenlucht zat er niet in, dan wordt je onderwerp overbelicht. Volgende keer toch maar wegshoppen dus.

@Tuintje:
Ik zie het probleem van de scherpte niet. De focus is goed en op de juiste plek. Volgens mij is het ook weer een kwestie van een geringe DOF. Niks mis mee, dat geeft deze erg leuke foto meer diepte.
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:58:
@EXX Ik ben niet zo va de architectuur maar het blauwe licht vind ik wel mooi. Sterretjes weghalen zou beter staan. Leuke foto.
Soms heeft dit concertgebouw alle kleuren van de regenboog. De laatste jaren ben ik regelmatig in Luxemburg en heb zo met veschillende camera's en lenzen foto's van dit gebouw gemaakt, te zien in dit fotoalbum.

[ Voor 30% gewijzigd door EXX op 11-04-2017 08:47 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke foto's. Ik hou wel van die kleuren. Dat geeft een gebouw soms net dat beetje meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Brakkie
Ik vind het een leuke foto, geeft me een filmisch gevoel op een of andere manier.
Vind het contrast en de zon reflectie op de auto een mooie sfeer zetten.

@EXX
Ik vind het lastig om hier nuttig commentaar op te geven, het doet me namelijk niet zo heel veel.
Het is technisch een goede foto, staat er scherp op en dergelijke alleen vind ik het niet echt een interessant onderwerp. Of hem dat in de foto zit of puur in mijn smaak weet ik niet.

@Verwijderd
Leuke foto, fijne DOF!
Als je hem zoomt snap ik wel wat je bedoelt met scherpte, onscherp is het zeker niet maar je zou wat meer detail wensen in de fijne haartjes. Wellicht dat dat nog te behalen valt door op f4 of f5.6 te fotograferen, al gaat dat dan wel ten koste van de DOF.

Nog een afbeelding van de recente trip Ijsland.
Ik heb geprobeerd het water dynamischer te maken door te fotograferen met een ND filter en een iets langere sluitertijd.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2942/33961893591_9a547d0b36_b.jpgBlack Beach by Nando Donkersloot, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tiwazz ik kan niet zoomen, het is een prime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:54:
@Tiwazz ik kan niet zoomen, het is een prime.
Weet ik, ik bedoelde de afbeelding groter maakt op mijn scherm. De foto op 100% bekijkt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Tiwazz schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:22:
Nog een afbeelding van de recente trip Ijsland.
Ik heb geprobeerd het water dynamischer te maken door te fotograferen met een ND filter en een iets langere sluitertijd.

Ben benieuwd naar jullie mening.
Het is heel persoonlijk natuurlijk, maar ik zie liever de "real time" spatten van het water dan de "ND"- effecten. Ieder z'n meug verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:40
Deze van de week geschoten als een 'huiswerk' opdracht voor mijn basisfotografie cursus. Opdracht was een foto in de sluitertijd stand te nemen waarin je de beweging bevriest.

Vind zelf de achtergrond nogal druk en had meer hoogte willen creëren door dichterbij te staan en lager het onderwerp te fotograferen.

Panasonic gx80 kitlens 12-32 / F3.5-5.6
f/8.0
sluitertijd 1/800
iso 200

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3950/34112351405_29151c0037_z.jpgP1000611 by Pim Eenkhoorn, on Flickr

[ Voor 255% gewijzigd door Odysseus87 op 18-04-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Baelrog schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:27:
Deze van de week geschoten als een 'huiswerk' opdracht voor mijn basisfotografie cursus. Opdracht was een foto in de sluitertijd stand te nemen waarin je de beweging bevriest.

Vind zelf de achtergrond nogal druk en had meer hoogte willen creëren door dichterbij te staan en lager het onderwerp te fotograferen.

f/8.0
sluitertijd 1/800
iso 200

[afbeelding]P1000611 by Pim Eenkhoorn, on Flickr
Ik vind de afstand en compositie juist goed zo. De omgeving voegt mijns inziens wat toe. Ook vind ik de bewerking van de kleuren goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

@Tiwazz
Ik sluit me aan bij @Toff: een korte sluitertijd met spattend water had ik veel mooier gevonden dan dit neveleffect door de 2s sluitertijd.

@Baelrog
Ik vind de foto te rommelig en het onderwerp komt niet goed los van de achtergrond. Ikzelf zou bovendien het onderwerp meer naar rechts hebben geplaats door rechts iets meer weg te snijden. Wat is de reden dat je de foto hebt omgezet naar sepia? Ik vind het weinig toevoegen, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Baelrog schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:27:

f/8.0
sluitertijd 1/800
iso 200

[afbeelding]P1000611 by Pim Eenkhoorn, on Flickr
Gezien de opdracht snap ik deze sluitertijd, maar persoonlijk vind ik dit soort shots mooier met een tragere sluitertijd.

Verder wel een mooi shot, zeker gezien de skater er redelijk 'symmetrisch' op staat.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:15
@Brakkie Door de 'kadering' aan de boven en onderkant krijg ik ook een soort filmische vibe bij de foto. Het zwart-wit doet het goed, maar ik zou de foto vanuit een lagere hoek hebben genomen en geprobeerd de auto er volledig op te krijgen.

@EXX Het gevoel van richting door de lampjes op de grond vind ik mooi, maar verder laat de foto mij een beetje koud. het mist wat mij betreft iets, maar wat kom ik zo niet op.

@Verwijderd Zeer fijne plaat!

@Tiwazz Voor de mate van wilderigheid van de zee, vind ik de foto maar wat rustig. Voor mijn gevoel is hij nu juist minder dynamisch dan met wat meer detail in de zee.

@Baelrog Voor mij is deze plaat zeer rommelig en ik merk aan mijzelf dat de focus al gauw richting iets anders gaat dan het onderwerp. Misschien een idee om de achtergrond wat minder opvallend te maken?

Zelf ook weer een aanvulling in dit topic.

Deze foto in een iets minder onheilspellende situatie gemaakt afgelopen december in Queenstown, Nieuw Zeeland. Ik heb echter geprobeerd hem zodanig te editen dat het weer 'dreigend' overkomt. (door zijn breedte:hoogte, wss beter te bekijken op Flickr)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2920/33986442012_bd6b7f06ce_c.jpgThunderous Mountain (wm) by Rob van Loon, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Laatst online: 21:58
@Hogader Ik vind de kleuren echt geweldig. Het dreigende komt wel over.
@Baelrog Misschien was een lager standpunt beter geweest. Aan de houding is duidelijk te zien dat de man acrobatisch bezig is. Alleen zijn skatebaord valt een beetje in het niets.

Ben zelf laatst in Ieper en omgeving geweest, en o.a. op de Bedford House Cemetry.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2912/33939378216_f81af01214_c.jpgBedford House Cemetery, Ieper by Cedras Liggiegoet, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind het een fijne foto, alleen die eerste schaduw helemaal onderin vind ik vrij storend. Die zou ik eraf croppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Als je die weghaalt, dan krijg je denk ik weer een redelijk standaard foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je cropped de foto horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
cedras schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:02:
Als je die weghaalt, dan krijg je denk ik weer een redelijk standaard foto.
Heb je het geprobeerd of denk je het alleen maar? ;) Ik vind 'm zelf een stuk fijner met de onderkant eraf, die schaduw verpest 'm voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een 5:7 verhouding met de onderste schaduw er af gesneden is het wat mij betreft een hotshot. Zulke foto's schieten we niet elke dag. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Met de schaduw eraf en die linkerkant minder in beeld (leidt wat af van het verder zeer strakke plaatje) is het wat mij betreft ook een superplaat. Misschien anders de rechterkant naar links klonen. Ja, ik weet het, totaal niet mijn stijl, maar ach, je schijnt er prijzen mee te kunnen winnen (https://petapixel.com/201...ed-photo-hilarity-ensues/) ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik stem ook voor "weg met de onderste schaduw", maar er blijft wel een wat merkwaardig formaat over. Misschien wat lucht eraf, om tot een vierkante foto te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Baelrog
Je opdracht, onderwerpen bevriezen, is goed gelukt zou ik zeggen.
De skater staat er scherp op in het juiste monent. De punten die je zelf ook aangeeft, lager standpunt en rommelige achtergrond ben ik het wel mee eens.

Wat is de keuze geweest om Sepia te doen?

@Hogader
De belichting op de bergen zijn prachtig! Hij ziet er inderdaad dreigend uit maar krijg er een sterk bewerkt gevoel bij. Ik ken het orgineel natuurlijk niet en was er niet bij maar het voelt too much, voornamelijk in de schaduwen van de wolken.

Edit:
Ik heb de plaat nog eens bekeken maar dan op een gekalibreerd scherm en dan ziet het er al een stuk beter uit :).

@cedras
Sterke plaat! De ZW bewerking voegt veel toe waardoor de schaduwen net even harder eruit springen. Doordat de lucht zo clean is wordt het een lekker rustige plaat.

Enige opmerking is inderdaad de schaduw aan de onderkant, ik zou 'm weg halen of eraf croppen. Ook trekt de tak links boven de boom een. Eentje m'n aandacht, weet alleen niet of je die goed weg krijgt.

--------

Van mij een plaat nogmaals uit Ijsland bij Black Beach. Wederom gemaakt met een ND filter. Het was aardig bewolkt en de kleuren variant had al niet veel kleur dus omgezet naar ZW. Ben benieuwd naar jullie mening!

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2903/33279676713_ba18a361c8_b.jpgBlack Beach B&W by Nando Donkersloot, on Flickr

[ Voor 6% gewijzigd door ndonkersloot op 25-04-2017 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remon_v
@Hogader: Hele mooie foto, erg dramatisch met mooie contrasten

@cedras: Hele mooie foto, die schaduw onderin is wat storend.

@Tiwazz: Mooie foto. Persoonlijk zou ik nog wat meer contrast en detail zien in de lucht.

Deze foto gemaakt in Dordrecht afgelopen weekend. Weer even de ND filter uitproberen.

edit:
Heb de lucht iets aangepast, beter zo?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4186/34100709222_6a69e034ef_c.jpgDordrecht by Ramon Vergeer, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door remon_v op 25-04-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@remon_v
De reflecties in het water en het effect van de Nd filter zijn wat mij betreft goed gelukt. De nabewerking aan de andere kant en dan voornamelijk de lucht zijn te ver gegaan.

Ik heb het idee je middels split toning een andere tint hebt gekozen voor de highlighta waardoor het on-natuurkijk blauw is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
remon_v schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:50:

edit:
Heb de lucht iets aangepast, beter zo?
Ik zit de foto thuis weer op mijn gekalibreerd scherm te kijken en wilde bijna typen dat het aan mij lag maar zie nu je reactie dat je wat hebt aangepast :P .

Het is inderdaad beter zo ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Allen bedankt voor het advies. Ik zal er binnenkort eens mee aan de slag.
Vind het wel bijzonder dat iedereen zo eensgezind is over die schaduw onderin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

@remon_v Beter zo, qua kleur vind ik hem iets te blauw/oranje(instragram filter-achtig)

@cedras Heb je de schaduw nog weggewerkt? Ben benieuwd, wordt de foto ook beter van denk ik :)

Ik heb gister een stuk van de Tulpenroute gereden. Mooie platen kunnen schieten met de drone en de 70D, dit is toch wel een van mijn favorieten ;) Gauw alles bewerken en een testcase topic aanmaken.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2832/34224597291_8e76afca3d_z.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jd1987 Fraai lijnenpatroon, zo uit de lucht! d:)b
Iets groter bekeken is het enige wat de boel doorbreekt die paar voetstappen in de verder keurige aarden richels.
Desnoods haal je die met content-aware geknutsel ff weg. >:)

BTW: wel grappig hoe Flickr die automagische tags toevoegt, in dit geval "wall, texture, window" :)

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 30-04-2017 10:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Kan je er niet wat magie op toepassen dat alle lijnen ook echt horizontaal en verticaal zijn? Nu is het net storend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Voor de liefhebbers. Even heel snel met snapseed aan de gang geweest. Later maar eens een goede bewerking doen.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2891/34208891442_02ef280173_c.jpgBedford house cemetery _ 2 by Cedras Liggiegoet, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Hij is wel netter zo, toch mis je een beetje de diepte van de originele versie.

Uiteindelijk is ie zo wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:47
Volgens mij is de initiele schaduw makkelijk weg te werken met Photoshop toch? Dan behoudt je de diepte.
Blijft verder echt een indrukwekkende foto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin1987
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@remon_v Ik vind de kleur en sfeer helemaal ok in deze foto, maar persoonlijk vind ik de voorgrond te donker en stoort mij de begroeiing aan de rechterkant. Het geheel mist ook een beetje een onderwerp.

@jd1987 Zeer mooi patroon in deze compositie. Vind de voetstappen en net niet rechte lijnen juist toevoegen aan de sfeer op deze foto. Wellicht kun je de kleur van de tractor en het gras nog wat meer benadrukken voor een extra beetje contrast.

@cedras De eerste versie, met storende schaduw, vind ik persoonlijk beter door de extra diepte die daar gesuggereerd wordt. Misschien dat je inderdaad in Photoshop kunt proberen de schaduw weg te werken.

Gisterochtend vroeg naar de Waterleidingduinen geweest om mijn nieuwe camera uit te proberen. Had nog wat moeite met de scherpte gedurende deze ochtend, waarschijnlijk door onbekendheid met de instellingen en extra focuspunten op de camera. Toch aardig tevreden over onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2871/34321908576_e67194063b_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Laatst online: 22:40
Bedankt voor alle feedback de vorige keer.

Ik hier een nieuwe foto waar ik graag wat feedback over zou willen:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4173/34557372955_3918786250_b.jpgP1010473 by Pim Eenkhoorn, on Flickr

[ Voor 203% gewijzigd door Odysseus87 op 10-05-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Baelrog Bizar!
Hoe kom je er op? >:)

Tja, dit moet ik ff laten bezinken...
Eerste kleine puntje; helemaal linksonder, een lichte diagonale streep + wat spikkels, die zou ik ff wegpoetsen. En de ene arm, helemaal links, (+ de handjes aan de onderzijde van het beeld) staat er net niet op.

BTW: moet het niet zijn 'Fondation de Louis Vitton' i.p.v. '...Luis Vitton'? Of is dat onderdeel van de grap?

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 10-05-2017 15:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

@robin1987 :
De achtergrond is wat aan de drukke kant en dat leidt af. Was een groter diafragma niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

EXX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:07:
@robin1987 :
De achtergrond is wat aan de drukke kant en dat leidt af. Was een groter diafragma niet mogelijk?
Als de exif klopt is dit f/4 en kan het niet groter ;)
Maar ik deel je mening. Vrij druk.

@Baelrog Ehhh..... Wauw. Dit is vrij bizar. Ik vind alleen de belichting niet echt geweldig. Beetje te groot contrast imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

F.West98 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:02:
[...]
Als de exif klopt is dit f/4 en kan het niet groter ;)
Maar ik deel je mening. Vrij druk.
LOL, daar had ik zelf ook aan kunnen denken. Gemaakt met een f/4 tele op f/4. Gezien de achtergrond had ik eigenlijk meer f/5.6 of zelfs f/8 verwacht.

Wellicht ben ik te zeer verwend door mijn Minolta AF 70-210 f/4. Geen wereldkampioen in scherpte en CA gebied op f/4, maar de achtergrond vervaging is wel beter dan bij deze Canon lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Bokeh dus ;) De hoeveelheid vervaging ligt redelijk vast in de parameters, de zachtheid is afhankelijk van het lensontwerp. De 70-200 f/4 is helaas niet zo met highlights.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Universal Creations schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:37:
Bokeh dus ;) De hoeveelheid vervaging ligt redelijk vast in de parameters, de zachtheid is afhankelijk van het lensontwerp. De 70-200 f/4 is helaas niet zo met highlights.
Ach, een beetje bewerking doet een hoop:
https://tweakers.net/ext/f/38TfsaSZSZy7Y190dSc4gNIe/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

NOFI, een beetje bewerking verpest een hoop zul je bedoelen. Je hebt gewoon alles, muv het onderwerp, geblurred. Dat is heel wat anders dan een mooi bokeh, een goede DOF en ziet er dus heel kunstmatig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
@robin1987
Ik vind de afwezigheid van bokeh nog wel prima. Zo zie je nog wat van de vegetatie.
Enige gekke is dat de hinde blauw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 12-09 11:47
robin1987 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:30:

Gisterochtend vroeg naar de Waterleidingduinen geweest om mijn nieuwe camera uit te proberen. Had nog wat moeite met de scherpte gedurende deze ochtend, waarschijnlijk door onbekendheid met de instellingen en extra focuspunten op de camera. Toch aardig tevreden over onderstaande foto.

[afbeelding]
Mooie compositie en natuurlijk mooi dat ie net jouw kant opkeek. Alleen kwa kleur is het net wat ongelukkig: het is ochtend zodat er, zoals altijd, een sterke splitsing is tussen warme en koude kleuren. Alleen nu is de foto net zo dat de voor- en achtergrond de warme kleuren hebben (want allemaal in de zon), maar het onderwerp heeft precies alle koude kleuren gekregen. Natuurlijk heel moeilijk om wat aan te doen in díe situatie want met zo'n onderwerp en afstand verander je dat niet zomaar even.
edit: ok spuit11 :P

Edit2: Foto van een kolibrie (één van de grotere soorten, dat wel) in Costa Rica. Ik vond het een van de mooiste foto´s van m'n vakantie. Weet niet echt wat er anders aan zou kunnen, misschien nog wat croppen? Overigens geschoten met een 50mm op aspc (sony nex5 met standaard glas), ik stond dus aardig dichtbij. Misschien dat hij daarom zo boos omkijkt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hRjCpDwhPUGirgT1Az6HHUZK/thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Menesis op 12-05-2017 15:31 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
EXX schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:28:
NOFI, een beetje bewerking verpest een hoop zul je bedoelen. Je hebt gewoon alles, muv het onderwerp, geblurred. Dat is heel wat anders dan een mooi bokeh, een goede DOF en ziet er dus heel kunstmatig uit.
Ja, LOL, het is mijn foto niet en ik heb het origineel niet, om te bewerken. Ik ga daar echt geen uur aan besteden. De bokeh is niet mooi en die zal je ook nooit meer heel mooi krijgen, maar met wat bewerking is het harde van de achtergrond best wat acceptabeler te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin1987
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bedankt voor de feedback iedereen! Ik kan me wel vinden in de te drukke achtergrond en inderdaad de bokeh is niet super op deze afstand en met deze achtergrond. Helaas wilde mijn onderwerp niet echt luisteren dus een mooiere belichting zat er even niet in >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Menesis schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:24:
[...]
Mooie compositie en natuurlijk mooi dat ie net jouw kant opkeek. Alleen kwa kleur is het net wat ongelukkig: het is ochtend zodat er, zoals altijd, een sterke splitsing is tussen warme en koude kleuren. Alleen nu is de foto net zo dat de voor- en achtergrond de warme kleuren hebben (want allemaal in de zon), maar het onderwerp heeft precies alle koude kleuren gekregen. Natuurlijk heel moeilijk om wat aan te doen in díe situatie want met zo'n onderwerp en afstand verander je dat niet zomaar even.
edit: ok spuit11 :P

Edit2: Foto van een kolibrie (één van de grotere soorten, dat wel) in Costa Rica. Ik vond het een van de mooiste foto´s van m'n vakantie. Weet niet echt wat er anders aan zou kunnen, misschien nog wat croppen? Overigens geschoten met een 50mm op aspc (sony nex5 met standaard glas), ik stond dus aardig dichtbij. Misschien dat hij daarom zo boos omkijkt ;)
[afbeelding]
Zeker croppen. Op deze manier valt het vogeltje helemaal weg. De ruimte eromheen bied toch niet zo veel meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:27

Acmosa

...no comment.

@cedras Heerlijke foto. Het steriele karakter daagt me uit om naar details op zoek te gaan.

@robin1987 Ik heb zelf altijd moeite om wild scherp op de lens te krijgen. Dus daarin vind ik de foto geslaagd. Je hebt helaas niet altijd de keuze over de achtergrond bij dit soort foto's dus daar kan ik niet veel van vinden maar de foto zou beter zijn met een meer cleane achtergrond naar mijn inzicht.

@Baelrog Knap dat je dit soort werk kunt maken. Het is niet voor mij maar kudos voor artistieke expressie! Nog een klein dingetje. Het rechter been van de meeste rechtse figuur is wat raar gestreched, zit een randje in....

Ik ben benieuwd naar jullie opbouwende kritiek. Ja, ik heb hem bewerkt maar dat is duidelijk. Ben ik alleen niet te ver gegaan?

Afbeeldingslocatie: https://images.pexels.com/photos/408899/pexels-photo-408899.jpeg?w=800&h=476&auto=compress&cs=tinysrgb

Grote versie https://static.pexels.com.../pexels-photo-408899.jpeg

But then again, I could be wrong..

Pagina: 1 ... 27 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.