WhiteRaver schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:02:
Ik zie graag foto's en het is een beetje stil hier, dus dan post ik maar eens wat:
Eigen input: Ik vind het zelf wel een goede foto, vooral over de scherpte en focus ben ik tevreden. Veel beter krijg ik meestal niet uit mijn 650D. Ik ben er nog niet over uit of ik de foto van verderaf moest nemen (linker oor valt ietwat weg) of moet croppen. De schaduw op het rechter oog vind ik net een beetje jammer. Wat vinden jullie?
Heel mooi hoe je dat licht in z'n oogjes gevangen hebt! De scherpte is goed, maar verder doet het de foto me niet zoveel, ik denk dat dat er mee te maken heeft dat 'ie zich in een rare bocht gewrongen heeft.
Aan de ene kant zou ik willen weten waarom 'ie zo moeilijk zit (waar kijkt 'ie naar), maar aan de andere kant staat 'ie nu maar half op de foto en dat komt ook niet zo lekker uit.
Het lastige is natuurlijk dat zulke beesten zich niet echt laten commanderen

Eigenlijk heb ik hier maar één woord voor: Wow!
In mijn rare hoofd treed trouwens een bij-effect op. Door alle vlakjes (ramen, balken) begint het plaatje te dansen en tot leven te komen. (een beetje het "zwart-witte-blokjes spiraal effect)Mooie scherpte, en een gevoel van "eindeloosheid aan het aantal boeken". Eén ding valt me op, net in het midden (verticaal voor het raam langs) hangt een soort kabel/staaf, die net het gevoel van ideale symmetrie doorbreekt.
Mooi hoe je het relief in het heuvellandschap gevangen hebt, door te wachten op een laagstaande zon!
Ik zit een beetje in tweestrijd bij deze foto. Van "het uitgestrekte weidelandschap" zie ik eigenlijk net niet genoeg, en voor "eenzame huizen in een verlaten landschap" zie ik weer te veel.
jd1987 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:15:
Ik wilde spelen met mijn nieuwe draadloze Nissin kit, maar met geen model voorhanden maar een zelfportretje gemaakt
[afbeelding]#Selfie by
Jeroen Diks, on Flickr
Leuke eerste ervaring met flitsfotografie. Vanuit mijn achtergrond(cameraman) ben ik alleen continue licht gewend. Vooral Dedo's met veel light modifiers en Kino's voor zacht licht. Gebruik van HSS en sluiter opent veel nieuwe creatieve mogelijk tov film. Wel even wennen met licht instellen dat je niet direct ziet wat je doet.
Sorry, maar deze foto doet me in deze uitvoering niet zo veel. Misschien had je het licht wat harder van één kant kunnen laten komen en zo een beetje met een sterke schaduwrand op je gezicht kunnen spelen, of zelfs precies je halve gezicht uitlichten.
Ik zou de mensen er juist op houden. In mijn beleving geeft het juist een beetje kleur aan het geheel, zonder af te leiden van het sterk de aandacht trekkende monument.
Ik weet niet precies waarom, maar iets in m'n hoofd roept heel hard dat het monument naar rechts helt. Maar dat klopt niet, je hebt 'm keurig recht staan.
F.West98 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 02:59:
Zelf vanavond gemaakt. Totaal niet voorbereid om foto's te gaan maken maar kon het niet laten. Niet veel van verwacht, had geen statief bij de hand en ik fotografeerde tussen de bomen door (zoals je wel kan zien), maar ik vond het een opvallend scherpe plaat geworden. Geschoten uit losse hand, 1s sluitertijd, ISO 200, 10.4mm op f/1.8.
[afbeelding]
De andere foto's waren helaas niet goed scherp (lastig als je niet weet waar het komt, deze compact kan je ook niet handmatig focussen

) of waren over-/onderbelicht of er viel een deel buiten het plaatje. Dit was imo de beste.
Knappe timing, je weet vooraf nooit waar je precies mikken moet

Het effect is gaaf, maar door de onderste helft van de foto oogt het wat rommelig. Misschien de onderste helft helemaal weglaten?
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:35:
Dit is eigenlijk mijn eerste serieuze zwart wit portretfoto. Het is ook de eerste keer dat ik serieus in LR aan de slag ben gegaan met ruis verwijderen (een klein beetje), radiaalfilters, gegradueerd filter en wat er al niet meer aan schuifjes is. Het is voor mij wat spelen geweest. Het resultaat vind ik zelf niet onbevredigend, maar ik twijfel of ik de foto wat lichter moet maken, of iets donkerder. Ook ben ik niet tevreden over de rechterkant van de bril, maar dat is iets waar ik niets aan kan doen.
De foto is uit de hand geschoten met de Sigma 105mm macro lens. Minimaal gecropt om te centeren. De achtergrond stoort mij niet omdat het gezicht prominent aanwezig is. Geschoten met één focuspunt op het rechteroog (links zoals je er nu tegenaan kijkt). F3 gekozen omdat ik zijn gelaat karakeristiek vond en dat op de voorgrond wilde hebben.
Wat zou er nog aan verbeterd kunnen worden? Ideeën altijd welkom.
[afbeelding]Can't smile today by
Remco van der Tuin, on Flickr
De focus is geweldig, echt zo'n priemend oog wat je top op het bot raakt. Het enige wat er nog aan ontbreekt is dat het oog je ook echt loodrecht aankijkt. De achtergrond mag er best op zoals je hem nu hebt. Een mens leeft tenslotte niet in een steriel leeg hok.
Het enige puntje van aandacht vind ik de donkere vlek op zijn wang, die had van mij iets lichter gemogen.
PdeBie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:51:
Gisteren lopen spelen met een balpen (zie macro topic) en vandaag aan het oefenen geweest met foto stacking. Nog nooit gedaan, dus ik dacht "waarom niet proberen?"
Het is puur een experiment. Dus ik heb hier geen hoogstaand plaatje mee willen maken. Puur het idee van meerdere foto's samenvoegen zodat de schelp in zijn geheel scherp is. In dit geval 8 foto's. Ik vind hem best goed gelukt. Ga hier zeker meer mee oefenen.
[afbeelding]
Photo stack experiment by
Patrick de Bie, on Flickr
Was overigens prima temperatuurtje op het strand. Hoef er ook niet ver voor van huis gelukkig. Maar dat kan je in de rest van het album zien op Flickr.

Zelfs zoals 'ie nu is kan 'ie best aan de muur hoor! Gave plaat!
Het enige vreemde aan de foto is nu het rare scherpteverloop in het zand rechts naast de schelp.
Op zich is het een mooi scherpe foto, maar ik mis iets (of beter, er ontbreekt iets levendigs). Probleem is echter dat ik niet precies weet wát ik nu mis.
Mooie kleuren, mooi licht en mooie focus. Experiment geslaagd dus!
...daardoor gaan echter wel individuele vlekjes op de blaadjes juist wel afleiden, zoals dat zwarte vlekje links, op ca. 1/3 van de hoogte. Maar eigenlijk mag ik niet zeuren, want ik ben nog lang niet zo ver dat ik ook zulke meesterwerkjes kan produceren

F.West98 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 02:04:
Het is inmiddels beginnen te dooien hier en dus komen er allemaal stukken ijs los zetten. Waaronder dit stuk uit een emmer met erg veel luchtbelletjes erin, die gaven een erg mooi effect vond ik zelf:
[afbeelding]
f/7.1 .4s, ISO 200
Ik heb hier
meerdere van gemaakt, maar met f/1.8. Tijdens het bewerken zag ik pas duidelijk dat het niet goed scherp was (wellicht ook van te dichtbij geschoten) en heb dus deze nog gemaakt op f/7.1, stukken scherper. Alleen helaas de kleur niet meer zo terug kunnen krijgen (ijs was al verder gesmolten en dit is een andere hoek).
Heel mooi gevonden, en ook prachtig uitgevoerd qua belichting met die donkere achtergrond! Het takje en het groen voegen naar mijn idee iets moois toe, waardoor het niet een "een willekeurig stuk glas" is, maar echt een natuurlijk iets.
----------------------------------------------------
Afgelopen weekend ben ik met een vriendin wat aan het experimenteren geweest met off-camera flitsen. Onze insteek was "vooral lol hebben" en de resultaten waren bijzaak. Lol hadden we zeker, dus dat deel is in ieder geval gelukt.
Er kwamen wat leuke plaatjes uit, maar naar mijn mening van te lage kwaliteit en gebrek aan "een serie" om als testcase neer te zetten. (sleutelwoorden zijn waternevel en flitslicht, naast overmatige lens-flare en ruis)
Nikon D80 - Sigma 18-200 @55mm - SB700
ISO400 - 1/20sec. f/5.6
Ik wilde ook wat natuurlijk licht op het paard hebben, vandaar de relatief lange sluitertijd. Alleen wil een paard niet echt stilstaan
Om heel eerlijk te zijn ben ik alleen tevreden over het concept, want technisch is 't nog lang niet volmaakt. De scherpte/focus is niet goed, de balans tussen lichte en donkere delen is niet goed en als laatste zit er zeer veel lens-flare in. En ruis, maar dat hadden jullie vast ook al ontdekt
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......