Oogt al een stuk natuurlijker.barktus schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 21:05:
[...]
Inmiddels de foto aangepast, al een stuk beter zo![]()
Ter vergelijking
[afbeelding]
Bensimpel
Positieve meneer
@Barktus, vind hem mooi!
@Dirkfi lol, moest 2 keer kijken, foto is ook mooi recht genomen
Amerikaanse zeearend.
DSC_0318 by Pascal Kelderman, on Flickr
@Dirkfi lol, moest 2 keer kijken, foto is ook mooi recht genomen
Amerikaanse zeearend.

😆 - Denk ook eens om ;)
Verwijderd
@Simmeh
Ondanks de onscherpte toch een hele mooie foto. Het is ook niet makkelijk om een foto te schieten van een vogel. Vorig jaar in een safaripark ook gedaan met de Nex-6. Geen makkelijke opgave, en geen een gelukt
Ondanks de onscherpte toch een hele mooie foto. Het is ook niet makkelijk om een foto te schieten van een vogel. Vorig jaar in een safaripark ook gedaan met de Nex-6. Geen makkelijke opgave, en geen een gelukt
Ik vind het een mooie foto, komt ook goed uit zonder kleur. Een heel klein puntje van kritiek, jammer dat de voegrand niet wegvalt achter de trap. Dit maakt het uiteinde van de trap een beetje rommelig.dirkfi schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 13:43:
Kleine bijdrage van mijBen zelf te spreken over de combinatie van lijnen en vlakken.
[afbeelding]
Flickr: https://flic.kr/p/v7tgPc
Bensimpel
Positieve meneer
@tuintje, inderdaad, erg lastig, moet nog flink wat oefenen.
Wat vind je van deze uil?
DSC_0281 by Pascal Kelderman, on Flickr
Deze vind ik meer geslaagd dan de arend.

😆 - Denk ook eens om ;)
Vind de uil er erg leuk opstaan! Net of de uil onder de vleugels geplakt is.Bensimpel schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:31:
@tuintje, inderdaad, erg lastig, moet nog flink wat oefenen.
Wel jammer dat de vleugel net bovenaan dicht tegen de rand aan zit.
Bedankt voor de terugkoppelingFrunz schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:57:
[...]
Ik vind het een mooie foto, komt ook goed uit zonder kleur. Een heel klein puntje van kritiek, jammer dat de voegrand niet wegvalt achter de trap. Dit maakt het uiteinde van de trap een beetje rommelig.
Moet wel toegeven dat het een snelle foto is geweest met mijn Samsung Galaxy S6. Ben erg te spreken over de kwaliteit van foto's die daar uit komen!
[ Voor 44% gewijzigd door Universal Creations op 01-07-2015 13:48 . Reden: Gebruik voortaan de "wijzig" knop i.p.v. nieuw bericht ]
@Simmeh, bloempje: foto is nergens echt scherp, ook niet in het focusvlak. Ook had ik een iets andere positie genomen, zodat de kelk links en de gesloten bloem rechts beiden in het focusvlak vallen. DoF had ook wat groter gemogen (300mm en f/5.6 en ongeveer minimale focusafstand geeft natuurlijk wel een hele kleine DoF).
@Sj44k13: mooi patroon, zwarte rand onder had ik weggecropt. En misschien ook de bovenste laag fietsen, zodat de foto van beton tot beton loopt. Ik heb het idee dat de foto nog sterker wordt in zwart/wit met wat extra contrast.
@cedras: ik denk dat ie verticaal beter was geweest, zodat het gebeuren rechts niet afleidt en je meer symmetrie in de foto had gekregen. Foto helt wat naar links helaas. Licht en de reflectie komen mooi tot uiting.
@dirkfi: sterk lijnenspel. Met een tikje lager standpunt was de laatste voegrand voor de trap niet meer zichtbaar geweest. Prima zwart/wit omzetting ook. Smaakvolle plaat.
@barktus: prima plaat. Ik heb een beetje twijfel over de huizen op de achtergrond. Enerzijds horen ze wel een beetje bij de plaat, geeft wat meer context. Anderzijds vind ik het niet zo passend in het geheel.
@Simmeh, zeearend: ook deze plaat is niet scherp. Deels ligt dit aan de lens, deels aan je panning skills. Focus ligt wel goed en de krappe crop komt goed uit de verf in deze plaat. Al had ik hem dan zo gecropt dat je links meer ruimte hebt dan rechts (rule of thirds gebruiken).
@Simmeh, uil: vleugel iets te dicht bij de rand, verder wel een goede uitsnede zo. Verder zelfde verhaal over scherpte.
Lang geleden dat ik zelf hier iets heb geplaatst, dus laat ik maar eens een poging doen.
Gisteravond op pad geweest met de camera. Ik ging eigenlijk voor een zonsondergang bij een vennetje waar ik altijd tijdens mijn fietsrondje langskom. Helaas was er geen zonsondergang te zien langs de kant van het vennetje... Maar goed, dan maar wat anders fotograferen.
_MG_84825-Pano by Universal Creations, on Flickr
Ik had mijn flitser meegenomen zodat ik de voorgrond wat kon inflitsen. En dat werkte best goed zonder dat het als geflitst overkomt. Who needs 14 stops dynamic range if you can use a flash...
Het is trouwens een pano van 5 foto's gemaakt met de Zeiss 21 op statief (wat ook nodig was qua sluitertijden, kan zo in het long exposure topic
). En ik heb de kleurtemperatuur redelijk opgekrikt om het wat meer een zomers tintje te geven.
Voor de liefhebber is er ook een hogere resolutie (7900x5110) op aanvraag via dm beschikbaar.
@Sj44k13: mooi patroon, zwarte rand onder had ik weggecropt. En misschien ook de bovenste laag fietsen, zodat de foto van beton tot beton loopt. Ik heb het idee dat de foto nog sterker wordt in zwart/wit met wat extra contrast.
@cedras: ik denk dat ie verticaal beter was geweest, zodat het gebeuren rechts niet afleidt en je meer symmetrie in de foto had gekregen. Foto helt wat naar links helaas. Licht en de reflectie komen mooi tot uiting.
@dirkfi: sterk lijnenspel. Met een tikje lager standpunt was de laatste voegrand voor de trap niet meer zichtbaar geweest. Prima zwart/wit omzetting ook. Smaakvolle plaat.
@barktus: prima plaat. Ik heb een beetje twijfel over de huizen op de achtergrond. Enerzijds horen ze wel een beetje bij de plaat, geeft wat meer context. Anderzijds vind ik het niet zo passend in het geheel.
@Simmeh, zeearend: ook deze plaat is niet scherp. Deels ligt dit aan de lens, deels aan je panning skills. Focus ligt wel goed en de krappe crop komt goed uit de verf in deze plaat. Al had ik hem dan zo gecropt dat je links meer ruimte hebt dan rechts (rule of thirds gebruiken).
@Simmeh, uil: vleugel iets te dicht bij de rand, verder wel een goede uitsnede zo. Verder zelfde verhaal over scherpte.
Lang geleden dat ik zelf hier iets heb geplaatst, dus laat ik maar eens een poging doen.
Gisteravond op pad geweest met de camera. Ik ging eigenlijk voor een zonsondergang bij een vennetje waar ik altijd tijdens mijn fietsrondje langskom. Helaas was er geen zonsondergang te zien langs de kant van het vennetje... Maar goed, dan maar wat anders fotograferen.

Ik had mijn flitser meegenomen zodat ik de voorgrond wat kon inflitsen. En dat werkte best goed zonder dat het als geflitst overkomt. Who needs 14 stops dynamic range if you can use a flash...
Het is trouwens een pano van 5 foto's gemaakt met de Zeiss 21 op statief (wat ook nodig was qua sluitertijden, kan zo in het long exposure topic
Voor de liefhebber is er ook een hogere resolutie (7900x5110) op aanvraag via dm beschikbaar.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@Universal Creations:Universal Creations schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:11:
[afbeelding]_MG_84825-Pano by Universal Creations, on Flickr
Het is trouwens een pano van 5 foto's gemaakt met de Zeiss 21 op statief (wat ook nodig was qua sluitertijden, kan zo in het long exposure topic). En ik heb de kleurtemperatuur redelijk opgekrikt om het wat meer een zomers tintje te geven.
Sterke plaat! Ook al is de achtergrond erg druk, de foto oogt erg rustig! Waarschijnlijk door de uitgebreide verzameling groen. Mooie weerspiegeling in het water. Het licht door de bomen heeft een beetje een sprookjessfeer!
Nog kleine toevoeging van mij:
Te vroeg voor een afspraak bij een klant, nog een klein rondje over het industrieterrein.

Beetje jammer van het stukje boot aan de zijkant. Toch nog maar een stukje verder croppen!
Of gewoon weghalen met de clone/heal tool in Lightroom. Maar ik had misschien nog meer gecropt, zodat de foto aan de bovenkant begint met de waterkant en het gebouw helemaal niet op de foto meer staat.
Bensimpel
Positieve meneer
@Universal Creation Panning kan ik inderdaad leren, wat bedoel je met scherpte? Betere lens kopen? If so, welke raad je aan voor een Nikkon?
😆 - Denk ook eens om ;)
Je kunt proberen meer af te stoppen maar ik vrees dat die lens gewoon niet veel scherper is. Voor een scherpere tele moet je aardig wat neerleggen maar je kunt deze foto wat oppoetsen door de CA weg te werken en dan met name de purple fringing bij zijn kop en ook heel lokaal wat contrast toe te voegen met wat sharpening.
Qua sharpening moet je heel goed uitkijken dat je ook een masker instelt zodat je alleen de details scherper maakt maar niet ook de ruis, dan is het hele effect weg. Op Google staan veel manieren om sharpening toe te passen met hun voor en nadelen. Wel heb je hier Photoshop bij nodig
Qua sharpening moet je heel goed uitkijken dat je ook een masker instelt zodat je alleen de details scherper maakt maar niet ook de ruis, dan is het hele effect weg. Op Google staan veel manieren om sharpening toe te passen met hun voor en nadelen. Wel heb je hier Photoshop bij nodig
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
@Simmeh
Panning kun je leren, is ook niet zo heel moeilijk volgens mij als ik de YouTube filmpjes bekijk. Maar op een of andere manier verlies je de focus als je een bewegend onderwerp kiest. Ik heb een E5200 en die heeft een AF-C modus. De scherpstelling wordt niet vergrendeld nadat de ontspanknop half ingedrukt is. Hij blijft het bewegende onderwerp continu volgen en stel de scherpstelling automatisch bij. Ook heb ik bij snelbewgende onderwerpen de AF-veldstand op 3D staan. Nu weet ik niet of dat mogelijk is met jouw camera en of objectief. In ieder geval het proberen waard als het kan.
Panning kun je leren, is ook niet zo heel moeilijk volgens mij als ik de YouTube filmpjes bekijk. Maar op een of andere manier verlies je de focus als je een bewegend onderwerp kiest. Ik heb een E5200 en die heeft een AF-C modus. De scherpstelling wordt niet vergrendeld nadat de ontspanknop half ingedrukt is. Hij blijft het bewegende onderwerp continu volgen en stel de scherpstelling automatisch bij. Ook heb ik bij snelbewgende onderwerpen de AF-veldstand op 3D staan. Nu weet ik niet of dat mogelijk is met jouw camera en of objectief. In ieder geval het proberen waard als het kan.
de 55-300 is een goedkope kitlens (voor dubbelzoom kits), ik zie ook wat onscherpte door beweging, maar ik denk dat het meeste aan de kitlens te wijten valt.Bensimpel schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:30:
Panning kan ik inderdaad leren, wat bedoel je met scherpte? Betere lens kopen? If so, welke raad je aan voor een Nikkon?
Wel opvallend van je exif trouwens:
55-300mm f/4.5-5.6
ƒ/8.0
302.0 mm
302mm op een 300mm lens
Voor de rest eens met ventieldopje, echt goede tele (zoom) lenzen zijn nu eenmaal duur.
nikon 70-300 vr is ook maar "gemiddeld" in prestaties (wel beter dan de 55-300)
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 01-07-2015 18:53 ]
ora et labora
De 70-300 heeft volgens mij vooral betere focus dan de 55-300 en het is natuurlijk een full frame lens. Ik heb zelf uiteindelijk mijn 55-300 geupgrade naar de 70-200 f4. Iets minder zoom, maar veeeeeeeel betere focus dan de 55-300 en veel betere beeldkwaliteit. Hij kost dan ook 5x zoveel als een 55-300...
Tracken e.d. is overigens een wereld van verschil.
Tracken e.d. is overigens een wereld van verschil.
Bensimpel
Positieve meneer
Thanks heren,
@tuintje, ja dat kan ik aanpassen, heb nu 3D tracking aanstaan met AF-A, AF-C kan ik ook aanzetten, even mee spelen.
Deze 55-300 had ik gekocht als aanvulling op de 18-55 kitlens, mijn volgende lens gaat ook wat duurder worden, maar voordat ik een goede telelens ga kopen, wilde ik eerst een goede macro lens, voor nu stilstaande objecten fotograferen, daar is deze lens prima voor
@tuintje, ja dat kan ik aanpassen, heb nu 3D tracking aanstaan met AF-A, AF-C kan ik ook aanzetten, even mee spelen.
Deze 55-300 had ik gekocht als aanvulling op de 18-55 kitlens, mijn volgende lens gaat ook wat duurder worden, maar voordat ik een goede telelens ga kopen, wilde ik eerst een goede macro lens, voor nu stilstaande objecten fotograferen, daar is deze lens prima voor
😆 - Denk ook eens om ;)
@UC: thx voor de tip
Ik heb het nu heel anders geprobeerd in zwart wit, zoals je hieronder ziet. Jouw foto vind ik geslaagd. Op het eerste gezicht vond ik hem wat minder, maar als je wat langer kijkt zie je hoe "strak" alles is. Misschien een beetje jammer dat de lucht wit is.
@dirkfi: ik vind het gebouw in de verte niet mooi. Ook zou ik het bootje wegklonen.
@tuintje: mooie kleuren, mogelijk iets te fel. Heb er eigenlijk weinig op aan te merken. Leuk dat als je wat langer kijkt je details als de zwanen ziet.
DSC02518 by Sj44k13, on Flickr
@dirkfi: ik vind het gebouw in de verte niet mooi. Ook zou ik het bootje wegklonen.
@tuintje: mooie kleuren, mogelijk iets te fel. Heb er eigenlijk weinig op aan te merken. Leuk dat als je wat langer kijkt je details als de zwanen ziet.

Beetje donker nu. Het zwart is goed, maar de lichtere tinten mogen lichter, zodat het contrast groter wordt.
Wat betreft de lucht in mijn foto's: die was niet blauw te krijgen...
Wat betreft de lucht in mijn foto's: die was niet blauw te krijgen...
@UC: De highlights tussen de bomen door zijn me helaas iets te aanwezig. Vind de de rest een prima plaat en kan er de rust wel in vinden, maar het licht tussen de bladeren (met name de grotere vlakken) storen me. Is niets aan te doen natuurlijk, want daar komt zo'n bak licht vandaan. Dan moet je met flinke filters aan de slag.
@dirkfi: Mooi in het midden. Alleen verkeerde steiger uitgekozen denk ik. Pand aan de overkant doet afbreuk aan het mooie beeld van de steiger en het water. Ow ja, en kont van het bootje rechts even wegclonen of croppen
@Tuintje: Qua kleuren mooi. Mooi silhouet!
Wat zitten er voor grijze vlekken rond de kop van de lantaarnpalen? Aan het brushen geweest?
@Klaas: Eens met UC. Iets te donker nu, maar voor de rest nog steeds leuke plaat
---------
Eigen bijdrage
Ik heb gisteren een website ontdekt met allerlei DIY tutorials om fotografie hulpmiddelen te vinden en daar kwam ik een snoot tegen gemaakt van een Pringles bus. Kon het niet laten om die ook eens te maken.
De foto hieronder is gemaakt met de snoot op mijn SB-900 speedlight. Het is wat mos op het dakleer van ons appartement.

Moss - DIY snoot by Patrick de Bie, on Flickr
Wat betreft de snoot. Die is heel simpel te maken. De voorbereidingen zijn echter wel heel belangrijk!!
Je moet de chips namelijk met dit warme weer heerlijk rustig, met je voeten op een bankje, in de zon en een koud biertje erbij opeten. Heel belangrijk mensen! Anders wordt het niks.
Daarna de bus goed schoonmaken. Gat erin zodat je flitser er in past. Stukje keukenpapier of iets anders over de opening als diffuser en klaar
@dirkfi: Mooi in het midden. Alleen verkeerde steiger uitgekozen denk ik. Pand aan de overkant doet afbreuk aan het mooie beeld van de steiger en het water. Ow ja, en kont van het bootje rechts even wegclonen of croppen
@Tuintje: Qua kleuren mooi. Mooi silhouet!
Wat zitten er voor grijze vlekken rond de kop van de lantaarnpalen? Aan het brushen geweest?
@Klaas: Eens met UC. Iets te donker nu, maar voor de rest nog steeds leuke plaat
---------
Eigen bijdrage
Ik heb gisteren een website ontdekt met allerlei DIY tutorials om fotografie hulpmiddelen te vinden en daar kwam ik een snoot tegen gemaakt van een Pringles bus. Kon het niet laten om die ook eens te maken.
De foto hieronder is gemaakt met de snoot op mijn SB-900 speedlight. Het is wat mos op het dakleer van ons appartement.

Wat betreft de snoot. Die is heel simpel te maken. De voorbereidingen zijn echter wel heel belangrijk!!
Je moet de chips namelijk met dit warme weer heerlijk rustig, met je voeten op een bankje, in de zon en een koud biertje erbij opeten. Heel belangrijk mensen! Anders wordt het niks.
Daarna de bus goed schoonmaken. Gat erin zodat je flitser er in past. Stukje keukenpapier of iets anders over de opening als diffuser en klaar
Een filter gaat daar niets aan veranderen. Misschien dat ik in Lightroom de highlights plaatselijk nog kan wegpoeten.PdeBie schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:35:
@UC: De highlights tussen de bomen door zijn me helaas iets te aanwezig. Vind de de rest een prima plaat en kan er de rust wel in vinden, maar het licht tussen de bladeren (met name de grotere vlakken) storen me. Is niets aan te doen natuurlijk, want daar komt zo'n bak licht vandaan. Dan moet je met flinke filters aan de slag.
Bliksem is toch 'gewoon' schieten met lange sluitertijd?
Niet echt AB voor nodig?
Ga ik wel even er vanuit dat het in de avond/nacht is.
Niet echt AB voor nodig?
Coole plaat! Linkje naar die site?PdeBie schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:35:
Eigen bijdrage
[afbeelding]
My middle finger salutes you.
Juist een AB is dan handig. Sluiter op zo lang mogelijk instellen, AB op lock zetten en de foto's worden automatisch gemaakt terwijl jezelf iets anders kunt gaan doenNeutraleTeun schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:07:
Niet echt AB voor nodig?
Ah. De lock inderdaad.
Gebruik ik momenteel/voortaan ML voor.
Gebruik ik momenteel/voortaan ML voor.
Verwijderd
Ik heb gisteren in Noordpolderzijl met verschillende sluitertijden geschoten. Wat ik merk is dat, ook al is de ontspanknop van de D5200 niet zwaar om in te drukken, ik toch beweging had in sommige foto's. Dat wil ik voorkomen.NeutraleTeun schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:07:
Niet echt AB voor nodig?
Wat UC bedoelt met AB op lock zetten weet ik niet, maar ik hoor graag wat dat inhoudt
Lock op de AB is hetzelfde als de sluiterknop ingedrukt houden, maar in tegenstelling tot de sluiterknop blijft de knop op de AB gewoon "hangen".Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:19:
Wat UC bedoelt met AB op lock zetten weet ik niet, maar ik hoor graag wat dat inhoudt
Verder: Hoe onweer te fotograferen?
[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 01-07-2015 23:28 ]
Verwijderd
Dus de knop op de ab kan je half indrukken zodat de camera focust, vervolgens doordrukken en ingedrukt houden?
Er zit een soort schuifje om de knop op de AB en die verschuif je naar de lockpositie.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:29:
Dus de knop op de ab kan je half indrukken zodat de camera focust, vervolgens doordrukken en ingedrukt houden?
Je kunt voor minder dan dat bedrag beter een intervalometer halen uit China.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:39:
Als ik de ab zo bekijk, de Nikon AF ML-L3, zie ik geen schuifje zitten.
En over trilling vanaf statief.
Kun je niet timer 2sec zetten? Dan elimineer je ook alweer wat trillingen.
[ Voor 17% gewijzigd door NeutraleTeun op 02-07-2015 00:33 ]
Verwijderd
Dat zou ook kunnen, maar dan moet ik weer zo lang wachten. Ik heb weinig geduld:) Ik kan hemook op 2 sec. zetten. Maar een ab is handiger.
Die intervalometer kan je toch ook kopen in Nederland? Ik heb trouwens op de D5200 een interval modes zitten: http://www.dummies.com/ho...pse-photography-with.html
Edit: ik ga er een kopen die bedraad is, en je kan locken. Ik heb nu verschillende video's gezien en dat is wat ik ga kopen.
Die intervalometer kan je toch ook kopen in Nederland? Ik heb trouwens op de D5200 een interval modes zitten: http://www.dummies.com/ho...pse-photography-with.html
Edit: ik ga er een kopen die bedraad is, en je kan locken. Ik heb nu verschillende video's gezien en dat is wat ik ga kopen.
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 02:37 ]
offtopic:
Naja met die optie kun je dus ook 'locken', heb je dat hele kastje niet meer nodig. Is alleen even iets meer instelwerk.
En natuurlijk kun je dat ook hier kopen, alleen kost het maar een paar Euro als je via China bestelt.
Persoonlijk:
Intervalometer op camera gebruiken;
en dan inderdaad die kleine AB zonder draad en zonder opties.
Naja met die optie kun je dus ook 'locken', heb je dat hele kastje niet meer nodig. Is alleen even iets meer instelwerk.
En natuurlijk kun je dat ook hier kopen, alleen kost het maar een paar Euro als je via China bestelt.
Persoonlijk:
Intervalometer op camera gebruiken;
en dan inderdaad die kleine AB zonder draad en zonder opties.
@dirkfi, leuke foto! wel zou ik hem iets croppen zoals de meeste al zeggen. Bootje er af en bovenkant misschien ook wel. Als de lucht heel mooi was geweest had ik het laten staan maar zo denk ik niet.
@tuintje, leuke foto die lekker rustgevend is. Wel veel zwarte vlakken die wel iets minder donker hadden gemogen van mij.
@Pdebie, niet een heel erg interessant onderwerp maar de foto is goed gelukt! Daarnaast zeker leuk dat je aan het DIY'en bent.
--------------------------------
Zelf gisteren een foto geschoten van mijn kersverse neefje:
IMG_2836-1 by Jeroen Feith, on Flickr
@tuintje, leuke foto die lekker rustgevend is. Wel veel zwarte vlakken die wel iets minder donker hadden gemogen van mij.
@Pdebie, niet een heel erg interessant onderwerp maar de foto is goed gelukt! Daarnaast zeker leuk dat je aan het DIY'en bent.

[ Voor 13% gewijzigd door Pindakaas op 03-07-2015 14:49 . Reden: SOLO gemaakt ]
don't mind me
Mooie compositie.Universal Creations schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:11:
Ik vind de kleuren versie nog steeds de beste. Ook al leent het onderwerp zich wel voor z-w geven de schaduwpartijen nu een wat vlekkerige indruk. Dat is in mijn ogen een stuk rustiger in de kleurenversie.Sj44k13 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:10:
Ik heb het nu heel anders geprobeerd in zwart wit, zoals je hieronder ziet.
Leuke plaat.
Bij de eerste foto vind ik de lijn die vlak boven de baby loopt storend en afdoen aan het Lowkey effect. Ook de tweede foto heeft wat storende onderdelen, het t-shirt van de man is niet Lowkey genoeg en ook de tussenruimte van man en vrouw stoort een beetje. De kleding van de vrouw en de verdere positionering vind ik wel goed gedaan.JeroenF schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:18:
[afbeelding]IMG_2836-1 by Jeroen Feith, on Flickr
[afbeelding]IMG_2869-2 by Jeroen Feith, on Flickr
Het is het SOLO testcase topic.
Welke lijn bedoel je precies? ik zie geen lijn zitten op mijn schermpje namelijk maar kan aan mij (scherm) liggen. Overigens heb ik de post even solo gemaakt.Frunz schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:07:
[...]
Bij de eerste foto vind ik de lijn die vlak boven de baby loopt storend en afdoen aan het Lowkey effect. Ook de tweede foto heeft wat storende onderdelen, het t-shirt van de man is niet Lowkey genoeg en ook de tussenruimte van man en vrouw stoort een beetje. De kleding van de vrouw en de verdere positionering vind ik wel goed gedaan.
Het is het SOLO testcase topic.
don't mind me
Ik zit een duidelijke lichte lijn (rood omcirkeld) en een klein beetje rommelig t-shirt (geel omcirkeld) op m'n scherm.JeroenF schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:51:
[...]
Welke lijn bedoel je precies? ik zie geen lijn zitten op mijn schermpje namelijk maar kan aan mij (scherm) liggen. Overigens heb ik de post even solo gemaakt.

Ah, op mijn scherm zag ik hem niet. (En al helemaal niet buiten in de zon) zal het zo even aanpassen. Bedankt iig!
don't mind me
Overigens, de manier van vasthouden van de baby zorgt wel voor een mooi shot zeg!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Erg gave foto dit! Alleen heb ik het idee dat de horizontale lijnen niet precies recht zijn.Sj44k13 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:47:
De foto is nu een tikkie lichter:
Ik probeer wat meer aan zwart-wit straatfotografie te doen en hoop wat feedback te krijgen van mensen die meer ervaren zijn in dit gebied. Wat denken jullie?
[ Voor 30% gewijzigd door Binscow op 03-07-2015 20:52 ]
Kan kloppen. Vond het best moeilijk om dat goed te krijgen, aangezien je al snel perspectief vervorming hebt en het lastig is km exact in het midden te komen.
Jouw foto heeft volgens mij nog wat meer punch en contrast nodig. Ook leiden de stenen op de voorgrond een beetje af. Misschien was hij beter als je het gezicht van de visser kon zien.
Nog een van mij... De roltrappen zijn niet geheel symmetrisch, maar ik vind dat wel passen bij de drukte.
DSC_0243 by Sj44k13, on Flickr
Jouw foto heeft volgens mij nog wat meer punch en contrast nodig. Ook leiden de stenen op de voorgrond een beetje af. Misschien was hij beter als je het gezicht van de visser kon zien.
@jeroenf: niet helemaal mijn ding dit soort foto's, maar de foto zelf lijkt mij prima gelukt. De door Frunz omcirkelde delen waren mij niet direct opgevallen. Je zou die wel kunnen weghalen met een beetje photoshop/lightroom.Binscow schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 20:43:
[...]
Erg gave foto dit! Alleen heb ik het idee dat de horizontale lijnen niet precies recht zijn.
Ik probeer wat meer aan zwart-wit straatfotografie te doen en hoop wat feedback te krijgen van mensen die meer ervaren zijn in dit gebied. Wat denken jullie?
Nog een van mij... De roltrappen zijn niet geheel symmetrisch, maar ik vind dat wel passen bij de drukte.

[ Voor 45% gewijzigd door Cobiwan op 05-07-2015 17:08 ]

Net begonnen met foto's maken maar vind hem goed gelukt, alleen weet ik nog niet of de compositie fijn kijkt.
[ Voor 48% gewijzigd door mike14.14 op 05-07-2015 15:22 ]
protip:mike14.14 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:15:
[afbeelding]
Net begonnen met foto's maken maar vind hem goed gelukt, alleen weet ik nog niet of de compositie fijn kijkt.

dan selecteer je BB code en dan de 800 PX breed.voor jou foto is dat dus:
code:
1
| [url=https://flic.kr/p/uEpEEw][img=800,534]https://c1.staticflickr.com/1/327/18812633994_8222ae57ef_c.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/uEpEEw]_MG_4002[/url] by [url=https://www.flickr.com/photos/133775368@N02/]Michael in 't Hout[/url], on Flickr |
ora et labora
Thanks, was al aan het zoekenmrc4nl schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:20:
[...]
protip:
[afbeelding]
dan selecteer je BB code en dan de 800 PX breed.voor jou foto is dat dus:code:
1 [url=https://flic.kr/p/uEpEEw][img=800,534]https://c1.staticflickr.com/1/327/18812633994_8222ae57ef_c.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/uEpEEw]_MG_4002[/url] by [url=https://www.flickr.com/photos/133775368@N02/]Michael in 't Hout[/url], on Flickr

Verwijderd
Willen de fotoposters even letten op de topicwarning. Commentaar op je voorgangers is hier een vereiste. Daarbij verwachten we dat je over een aantal foto's die voor de jouwe geplaatst zijn onderbouwd commentaar levert. "Mooie foto" bij je directe voorganger is niet voldoende.
Verwijderd
Puur als foto-liefhebber geef ik dit commentaar. Heb zelf geen ervaring maar dit zegt mijn gevoel:
@Robin522: die onscherpe (en vooral grote) steen rechtsvoor stoort mij een beetje. Kon je niet wat hogerop komen om zo de stenen niet op de plaat te krijgen?
@Sj44k13: Leuke foto. Van mij had de foto alleen wel wat rechter gemogen. Dus dat het plafond boven en het glazen hekwerk waar de mensen achter staan dus recht staan i.p.v. naar rechts aflopend.
@mike14.14: Leuk begin, maar ik mis toch wel iets. Ik vind het niet echt een spannende foto om naar te kijken. De rechter lijkt mij tevens onscherp, of ligt dat puur aan de kleur van het dorre plantje?
@Robin522: die onscherpe (en vooral grote) steen rechtsvoor stoort mij een beetje. Kon je niet wat hogerop komen om zo de stenen niet op de plaat te krijgen?
@Sj44k13: Leuke foto. Van mij had de foto alleen wel wat rechter gemogen. Dus dat het plafond boven en het glazen hekwerk waar de mensen achter staan dus recht staan i.p.v. naar rechts aflopend.
@mike14.14: Leuk begin, maar ik mis toch wel iets. Ik vind het niet echt een spannende foto om naar te kijken. De rechter lijkt mij tevens onscherp, of ligt dat puur aan de kleur van het dorre plantje?
@JeroenF
ik vind het zwarte wel goed werken, maar overall had de foto wel een tikkie lichter gemogen
@Robin522 Ik vind het echt lastig om commentaar te geven op deze foto, hij kijkt voor mij niet zo lekker weg qua compostie maar ik weet niet goed waarom. misschien omdat je teveel naar bedenen kijkt en teveel van opzij ipv erlangs. Overall had het contrast wel wat hoger gemogen, de hoeveelheid zwart is wat aan de lage kant in deze foto
@Sj44k13 ik vind de zwartwit omzetting echt mooi gelukt hier.
misschien had je de foto nog wat schuiner kunnen nemen, nu lijkt ie net net symmetrisch
bij gebrek aan een bosfoto topic plaats ik mijn foto maar eens hier
New green by Frank Van Dijk, on Flickr
ik vind het zwarte wel goed werken, maar overall had de foto wel een tikkie lichter gemogen
@Robin522 Ik vind het echt lastig om commentaar te geven op deze foto, hij kijkt voor mij niet zo lekker weg qua compostie maar ik weet niet goed waarom. misschien omdat je teveel naar bedenen kijkt en teveel van opzij ipv erlangs. Overall had het contrast wel wat hoger gemogen, de hoeveelheid zwart is wat aan de lage kant in deze foto
@Sj44k13 ik vind de zwartwit omzetting echt mooi gelukt hier.
misschien had je de foto nog wat schuiner kunnen nemen, nu lijkt ie net net symmetrisch
bij gebrek aan een bosfoto topic plaats ik mijn foto maar eens hier

ora et labora
Focus ligt volgens mij verkeerd en dat lost de sharpening helaas niet op...
Verkeerd? Het takje ligt niet volledig in het scherptevlak, true. Maar dat lijkt me ook niet echt op te lossen zonder fratsen.
Gaaf licht in elk geval, de boom precies achter het takje vind ik wat minder werken.
Gaaf licht in elk geval, de boom precies achter het takje vind ik wat minder werken.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Het focusvlak ligt voor het plantje. Het plantje staat echt op de grens en de scherpte is suboptimaal. Of je hebt een softe lens, dat kan ook....
scherptepunt zou bij deze wel goed moeten liggen, ik vind qua compositie zelf wat minder maar misschien denken jullie daar anders over
new green 2 by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora
Verwijderd
Het licht wat op het plantje valt, of bijna, is wel mooi. Ik vind die dikke boom op de achtergrond storend. Ook zou ik het plantje liever wat hoger in de foto willen zien, wat centraler.
Voor de rest helemaal niet verkeerd om naar te kijken.
Voor de rest helemaal niet verkeerd om naar te kijken.
@mrc4nl: Ik vind het bovenste exemplaar fijner kijken, zowel qua kleur als standpunt. De blauwe tinten van de lucht bovenin dragen naar mijn mening positief bij aan de sfeer in de foto.
@sj44k13: Mooie zwart/wit omzetting. Hij lijkt wel een beetje scheef te staan.
@sj44k13: Mooie zwart/wit omzetting. Hij lijkt wel een beetje scheef te staan.
[ Voor 33% gewijzigd door AdmiralSnipe op 12-07-2015 02:39 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Met Tuintje, ik denk dat hij meer aandacht krijgt als je helemaal plat was gegaan.
Zelf laatst ook wat geprobeerd bij het lokale meer. Het was een prachtig uitzicht maar in krijg dat gevoel minder terug uit mijn foto's.
Om van te leren dus.
Testcase 70D-32.jpg by Peter van Bokhorst, on Flickr
Zelf laatst ook wat geprobeerd bij het lokale meer. Het was een prachtig uitzicht maar in krijg dat gevoel minder terug uit mijn foto's.
Om van te leren dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 13:48 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Een sfeervolle foto maken is ook niet altijd makkelijk. Ik begrijp en snap heel goed wat je bedoeld, ik loop ook tegen dat probleem aan. Maar ja, ik ben amateur 
Het vogeltje links boven het riet zou ik eruit geshopt hebben, en ik zou de kleuren iets levendiger maken, als dat kan, om zo de sfeer te reflecteren.
Het vogeltje links boven het riet zou ik eruit geshopt hebben, en ik zou de kleuren iets levendiger maken, als dat kan, om zo de sfeer te reflecteren.
@Gonadan: Compositie en kleuren dat is ontzettend belangrijk bij zulke foto's. Je hebt nu redelijk wat water wat donker is en hierdoor de foto ook donkerder maakt. In je beleving zal je vooral het prachtige licht onthouden wat er tijdens de zonsondergang was wat waarschijnlijk nadrukkelijker aanwezig is in de lucht. De planten links in beeld zijn nu storende elementen in plaats van dat ze bijdragen aan het beeld, ditzelfde geld voor de steen. En de foto is in het algemeen onderbelicht. Dit kan een goede manier zijn om de focus te leggen op de kleuren maar ook die zijn nu onderbelicht wat de intensiteit van de kleuren wat flets maakt.
Van een screenshot bewerkt krijg je dit:
(Een beetje vreemde artefacten doordat het een screenshot is maar het is om een idee te krijgen.)
Van een screenshot bewerkt krijg je dit:

Ik had hem al iets opgekrikt maar ben daar nogal terughoudend in. Als je te veel moet repareren was je foto gewoon niet goed. 
Maar ik zal hem nog eens opnieuw bewerken, kijken of het dan nog wat wordt.
Edit:
Ik heb de originele vervangen door een nieuwe versie, is dat beter?
Maar ik zal hem nog eens opnieuw bewerken, kijken of het dan nog wat wordt.
Edit:
Ik heb de originele vervangen door een nieuwe versie, is dat beter?
[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 12-07-2015 19:42 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ja dat is zeker beter! Hierdoor komen de kleuren veel beter uit en word het riet ook weer een beetje groen.
Nu is de foto natuurlijk ook niet goed genoeg geweest anders had je hem minder bij te hoeven trekken in de nabewerking
volgende keer 2/3e stop langer belichten en je hebt al een beter resultaat met meer dynamisch bereik. Maar nu is het nog wel een mooie foto dus soms is het het wel waard.
Nu is de foto natuurlijk ook niet goed genoeg geweest anders had je hem minder bij te hoeven trekken in de nabewerking
Verwijderd
Ik lees dat vaker: stop. Wat is een stop? Ik ben op zoek naar een ND filter en daar lees ik ook over 'stops'. Het is mij niet geheel duidelijk wat daarmee bedoelt wordt.
Nou ja ik hing op half tien boven de sloot met mijn knie gebruikend als statief, dus heel veel opties had ik ook niet meer.walletje-w schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:37:
ja dat is zeker beter! Hierdoor komen de kleuren veel beter uit en word het riet ook weer een beetje groen.
Nu is de foto natuurlijk ook niet goed genoeg geweest anders had je hem minder bij te hoeven trekken in de nabewerkingvolgende keer 2/3e stop langer belichten en je hebt al een beter resultaat met meer dynamisch bereik. Maar nu is het nog wel een mooie foto dus soms is het het wel waard.
Maar je hebt gelijk, volgende keer de tijd wat oprekken, die lucht kan je wel weer dimmen als het te fel wordt.
Ik moet wel zeggen dat hij op mijn werkplek nog steeds wel erg donker over komt. Eens goed kijken of de helderheid van mijn schermen wel juist is.
Belichting wordt gerekend in stops waarbij elke stop een verdubbeling van de hoeveelheid licht betekent.Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:19:
Ik lees dat vaker: stop. Wat is een stop? Ik ben op zoek naar een ND filter en daar lees ik ook over 'stops'. Het is mij niet geheel duidelijk wat daarmee bedoelt wordt.
In het geval van een ND-filter houdt dat in dat je een aantal stops aan licht verliest waardoor je de sluitertijd hetzelfde aantal stops kunt verhogen, hierdoor kan je een zacht effect met water krijgen waar je normaal overbelichting zou krijgen.
Zie voor een goede uitleg:
http://www.digitalefotogr...rsus/belichtingsdriehoek/
[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 13-07-2015 14:25 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1 stop is 1 verdubbeling of halvering van het licht.
Dus:
f/2.8 is 1 stop minder licht dan f/1.4
1/100e van een seconde belichting is 1 stop meer licht dan 1/200e van een seconde
ISO 400 levert 1 stop meer licht dan ISO 200.
Dus:
1/100e van een seconde belichting is 1 stop meer licht dan 1/200e van een seconde
ISO 400 levert 1 stop meer licht dan ISO 200.
[ Voor 44% gewijzigd door PdeBie op 13-07-2015 14:24 ]
Verwijderd
Heb ik vanavond weer wat te leren
Ik dacht dat het te maken had met de EV. Daar zie je ook plus en min staan. Ik vroeg mij al af waarom mensen zulke mooie foto's konden maken met lange sluitertijden overdag. Als ik dat deed dan was het een lichtvlek
Maar die hebben dus een grijsverloopfilter gebruikt neem ik aan. Die gaat ook op de lijst van aan te schaffen zaken.
1 EV is synoniem aan 1 stop.
En die gebruiken geen verloopfilter maar meestal een ND-filter. Die heeft geen verloop maar is egaal grijs en verduistert dus een specifiek aantal stops.
Een verloopfilter gebruik je bij een landschap als er een groot verschil is tussen de lucht en de rest, dan beperk je het dynamisch bereik en krijg je een gebalanceerdere foto.
Ik raad je aan de hele basiscursus van die link die ik gaf te lezen, daar kom je veel principes tegen die goed zijn om te weten.
En die gebruiken geen verloopfilter maar meestal een ND-filter. Die heeft geen verloop maar is egaal grijs en verduistert dus een specifiek aantal stops.
Een verloopfilter gebruik je bij een landschap als er een groot verschil is tussen de lucht en de rest, dan beperk je het dynamisch bereik en krijg je een gebalanceerdere foto.
Ik raad je aan de hele basiscursus van die link die ik gaf te lezen, daar kom je veel principes tegen die goed zijn om te weten.
[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 13-07-2015 14:41 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nope, 2 stops. Als het diafragma 2x zo groot wordt qua diameter, wordt de oppervlakte 4x zo groot en dus 4x zoveel licht => 2 stops verschil.PdeBie schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:22:
Verwijderd
Precies, het rijtje gaat als volgt:
f/1.0 - f/1.4 - f/2.0 - f/2.8 - f/4.0 - f/5.6 - f/8.0 - f/11 - f/16 - etc...
Eén stop is grofweg een vermenigvuldiging van x1.4 en twee stops x2.
f/1.0 - f/1.4 - f/2.0 - f/2.8 - f/4.0 - f/5.6 - f/8.0 - f/11 - f/16 - etc...
Eén stop is grofweg een vermenigvuldiging van x1.4 en twee stops x2.
Ik zou zeggen een flinke ND. Maar waarschijnlijk ook gewoon nabewerkt.Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:12:
Als ik een foto wil maken als onderstaande, met een lange sluitertijd, over wat voor filter hebben we het dan?
[afbeelding]De Jonge Hendrik by HoiteJouke.NL, on Flickr
Zeiss Distagon 21 f/2.8
oeps ja. F/2.0 vergeten.Universal Creations schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:53:
[...]
Nope, 2 stops. Als het diafragma 2x zo groot wordt qua diameter, wordt de oppervlakte 4x zo groot en dus 4x zoveel licht => 2 stops verschil.
Een (grad) NDVerwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:12:
Als ik een foto wil maken als onderstaande, met een lange sluitertijd, over wat voor filter hebben we het dan?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Dat had ik al gezien. De vraag is alleen welkeVentieldopje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:45:
[...]
Een (grad) NDEven zoeken op google, er zijn allemaal soorten.
Hou er wel rekening mee dat ND filters een behoorlijke kleur cast op je foto's kunnen geven die niet altijd makkelijk weggewerkt kan worden. Duurdere filters hebben daar vaak minder last van, dit komt in reviews altijd wel aan bod.
Even goed kijken voordat je een (mis)koop doet!
Even goed kijken voordat je een (mis)koop doet!
www.maartendeboer.net
Ik zou eens rustig gaan zoeken naar voorbeelden en hoe men ze gebruikt heeft voordat je wat gaat kopen. Zo'n set kan al aardig in de papieren lopen en het is best zonde als het tegen blijkt te vallen.Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:38:
Die foto is nabewerkt, staat ook in de EFIX. Dus een ND filter is onmisbaar5 as je zulke foto's of soortgelijke wilt maken. Ik heb een D5200, een 18-105mm objectief, 67mm. Ik heb dus nodig:
- adapterring
- Cokin filterhouder
- ND filter (geen idee welke om mee te beginnen)
Schattig. Goed om op de ogen te focussen, dat is zo'n beetje tip #1 bij het fotograferen van dieren.Afgelopen week nog een fotootje gemaakt van onze Pluis. Ik heb daarbij geprobeerd de focus te leggen op haar ogen. Ik heb bewust niet haar hele koppie erop gezet omdat ik het idee heb dat je dan de focus verlegt. Ze zat aandachtig te kijken of er nog vlees van de BBQ af zou vallen.
[afbeelding]Pluis by R Tuin, on Flickr
Is een ietsie pietsie bewerkt in LR.
offtopic:
Nu weet ik ook eindelijk wie R Tuin is
Nu weet ik ook eindelijk wie R Tuin is
[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 13-07-2015 17:21 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De kat is groen. Ik zou even met de slider van groen naar magenta schuiven.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@ Gonadan, Wat het meest ontbreekt in de foto is een boeiende lucht. Een paar wolken zou de foto goed hebben gedaan, nu is het een vrij saaie plaat door het gebrek aan een onderwerp.
@ tuintje, hij is idd groen, beetje wit balans bijstellen naar magenta. Ik kan wel leven met de uitsnede.
Vrij extreem gedaan met de tone-curve en de split-toning, maar ik vond het effect hier toch best bij passen. De rode zweem laat zien hoe warm het in de schuur was, ik denk dat het daar wel 45 graden was op het moment van fotograferen...
Barn by Merijn Geurts, on Flickr
@ tuintje, hij is idd groen, beetje wit balans bijstellen naar magenta. Ik kan wel leven met de uitsnede.
Vrij extreem gedaan met de tone-curve en de split-toning, maar ik vond het effect hier toch best bij passen. De rode zweem laat zien hoe warm het in de schuur was, ik denk dat het daar wel 45 graden was op het moment van fotograferen...

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Verwijderd
Om eerlijk te zijn was het mij niet eens opgevallen omdat ik ook niet met die slider gespeeld heb. Ik heb de slider iets verplaatst naar magnenta, en volgens mij is het zo wel goed. Ik heb de oude foto vervangen.Deathchant schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:58:
De kat is groen. Ik zou even met de slider van groen naar magenta schuiven.
@Bonbridge
Ik kan ook wel leven met de uitsnede. Het zal niet perfect zijn, maar zoals gezegd wilde ik de focus op de ogen leggen. De rest van haar koppie is dan ook iets wazig.
Ik vind het licht in je foto wel leuk wegkijken. Die tractor vraagt om meer foto's. Ik denk dat je daar wel iets meer mee zou kunnen doen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 22:42 ]
@Bonbridge ik kan de toning wel waarderen. Geeft wel een spannend sfeertje, ook het perspectief werkt daar aan mee (beetje het gevoel van een stiekeme voyeur). Het enige is dat in de afzonderlijke elementen in de schuur wat saai vind.
@Tuintje Je doel was om de ogen scherp te krijgen, maar helaas is dat niet gelukt doordat je hele foto last heeft van bewegingsonscherpte. Dit is grotendeels te wijten aan de instellingen die je hebt gebruikt. f/14 op ISO100 is niet zo verstandig als je sluitertijd naar 1/5 moet. Zeker niet wanneer je op 105mm schiet. Je had hier in mijn ogen beter zowel je diafragma wat verder open mogen gooien als de gevoeligheid omhoog.
De uitsnede an sich vind ik overigens prima. Ik kan me niet storen aan een oor wat er niet helemaal op staat.
Foto genomen gisteren bij mij in de straat. Was tijdens "manhattanhenge", een situatie die zich een paar keer per jaar voor doet waarbij de zonsondergang precies in lijn ligt met de horizontale straten op Manhattan. Foto is niet geworden wat ik ver van wilde maken omdat ik te laat naar buiten ging en geen tijd meer had voor de juiste compositie. Was snel vanuit de voordeur de straat op, om nog snel een topje van de zon mee te maken.
Manhattanhenge by Ravnoss, on Flickr
@Tuintje Je doel was om de ogen scherp te krijgen, maar helaas is dat niet gelukt doordat je hele foto last heeft van bewegingsonscherpte. Dit is grotendeels te wijten aan de instellingen die je hebt gebruikt. f/14 op ISO100 is niet zo verstandig als je sluitertijd naar 1/5 moet. Zeker niet wanneer je op 105mm schiet. Je had hier in mijn ogen beter zowel je diafragma wat verder open mogen gooien als de gevoeligheid omhoog.
De uitsnede an sich vind ik overigens prima. Ik kan me niet storen aan een oor wat er niet helemaal op staat.
Foto genomen gisteren bij mij in de straat. Was tijdens "manhattanhenge", een situatie die zich een paar keer per jaar voor doet waarbij de zonsondergang precies in lijn ligt met de horizontale straten op Manhattan. Foto is niet geworden wat ik ver van wilde maken omdat ik te laat naar buiten ging en geen tijd meer had voor de juiste compositie. Was snel vanuit de voordeur de straat op, om nog snel een topje van de zon mee te maken.

Ja klopt, dat was ook wel balen. Neem ik eens de moeite om binnen het juiste half uurtje op pad te gaan en dan heb je zo'n heldere lucht.Bonbridge schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:12:
@ Gonadan, Wat het meest ontbreekt in de foto is een boeiende lucht. Een paar wolken zou de foto goed hebben gedaan, nu is het een vrij saaie plaat door het gebrek aan een onderwerp.
Zo zit ik al een tijdje te azen om met zonsopgang naar een bepaald park te gaan waar ik denk mooie foto's te kunnen maken, maar vooralsnog is het elke ochtend bewolkt en saai. Hoe kan je dat nu voorspellen? Of zet een echte fotograaf gewoon dag in dag uit zijn wekker net zolang tot de lucht er goed uit ziet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
@Tuintje: De groene waas lijkt nog niet 100% weg te zijn. Wat me verder opvalt is de ambitieuze sluitertijd van 1/5s. De kat zat behoorlijk stil, maar toch is de bewegingsonscherpte goed aanwezig. Aan je diafragma en ISO te zien had je nog wel wat speelruimte. Mag ik vragen welke stand op je camera je gebruikt?
@Bonbridge: Leuke locatie, sfeer goed vastgelegd.
@DivWhis: Zoals je zelf aangeeft, is de foto niet geworden wat je wilde omdat je geen tijd had en dus "even snel" nog even een foto gemaakt hebt. De foto is erg donker en niet super interessant verder. Ben niet bekend daar, maar lijkt er op dat je ook niet de beste locatie voor die foto had?
@Bonbridge: Leuke locatie, sfeer goed vastgelegd.
@DivWhis: Zoals je zelf aangeeft, is de foto niet geworden wat je wilde omdat je geen tijd had en dus "even snel" nog even een foto gemaakt hebt. De foto is erg donker en niet super interessant verder. Ben niet bekend daar, maar lijkt er op dat je ook niet de beste locatie voor die foto had?
Horizontalen straten op Manhattan, geen vertikale?DivWhis schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 04:58:
[...]
[afbeelding]Manhattanhenge by Ravnoss, on Flickr
Je ziet wel dat de foto een beetje snapshot-achtig is, maar verder wel mooi. Je zou links/rechts wat bij kunnen snijden om de halve persoon en auto eraf te halen.
@Bonbridge
Spannende plaat, de nabewerking vind ik erg goed bij een boerenschuur passen.
@DivWhis
De zonsondergang zo midden in de straat is een leuk concept om te fotograveren, helaas is de uitwerking zoals je zelf al zegt niet heel spannend.
Eén van mijn foto's van een rondreis op Kreta twee weken terug:
Spinalonga Island by Thy..., on Flickr
Spannende plaat, de nabewerking vind ik erg goed bij een boerenschuur passen.
@DivWhis
De zonsondergang zo midden in de straat is een leuk concept om te fotograveren, helaas is de uitwerking zoals je zelf al zegt niet heel spannend.
Eén van mijn foto's van een rondreis op Kreta twee weken terug:

[ Voor 6% gewijzigd door Thy... op 16-07-2015 09:50 ]
Zelfde de boomtoppen zijn vaag... gewoon hdr + photoshop gok ik :-)Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:12:
Verwijderd
@Thy...: Wat is er met de kleuren gebeurd? Nogal flets en enig contrast is ver te zoeken.
Verder wel mooie locatie. Wellicht dat het iets mooier was als de boot er iets groter op stond.
Verwijderd
Dat ISO zo laag is komt omdat ik met mijn vergeetachtigheid de ISO stand niet terug gezet heb op automatisch. Daar kom ik overigens nu pas achterDivWhis schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 04:58:
...
...

Trouwens een mooie foto. Misschien iets te donker?
Dit is zeker geen HDR. Dan zou ik dat ook wel kunnen denk ik. Hem kennende gebruikt hij een ND filter zoals ik begrepen heb.Lasteraar schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:58:
[...]
Zelfde de boomtoppen zijn vaag... gewoon hdr + photoshop gok ik :-)
Natuurlijk mag je dat vragen. Ik sta open voor alle vragen en als ik er van kan leren is dat altijd mooi meegenomen, en als een ander er iets van opsteekt helemaal goedVerwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:07:
@Tuintje: De groene waas lijkt nog niet 100% weg te zijn. Wat me verder opvalt is de ambitieuze sluitertijd van 1/5s. De kat zat behoorlijk stil, maar toch is de bewegingsonscherpte goed aanwezig. Aan je diafragma en ISO te zien had je nog wel wat speelruimte. Mag ik vragen welke stand op je camera je gebruikt?
...
Mijn ISO staat op automatisch, tenzij ik langere sluitertijden gebruik zet ik de automatische stand uit, en bedien het manueel. De stand die ik het meeste gebruik is A of S, M en P in sommige gevallen, maar die laatste komt weinig voor. De rest van de standen gebruik ik nooit. Ik ben nog niet helemaal thuis in wat het beste diafragma is voor welke foto en welke brandpuntsafstand. Er komt aardig wat rekenwerk bij te pas en laat ik slecht zijn in rekenwerk.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2015 17:30 ]
Ik zou niet dichterbij de kat komen (dan verandert het beeld). De 105MM is prima, maar dan moet je wel je andere settings daarop aanpassen. Dus inderdaad bijvoorbeeld naar f/8 gaan, of misscien ISO400 / ISO800Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:16:
[...]
Dat ISO zo laag is komt omdat ik met mijn vergeetachtigheid de ISO stand niet terug gezet heb op automatisch. Daar kom ik overigens nu pas achterEigenlijk zeg je dat ik het diafragma moet vergroten naar bijv. F5.6 of F8, dichter op kat had moeten zitten, een korte brandpuntsafstand, en de ISO op automatisch. Als dat zo is moet ik dat de volgende keer doen.
Laat reken werk maar weg, ervaringVerwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:16:
[...]
Mijn ISO staat op automatisch, tenzij ik langere sluitertijden gebruik zet ik de automatische stand uit, en bedien het manueel. De stand die ik het meeste gebruik is A of S, M en P in sommige gevallen, maar die laatste komt weinig voor. De rest van de standen gebruik ik nooit. Ik ben nog niet helemaal thuis in wat het beste diafragma is voor welke foto en welke brandpuntsafstand. Er komt aardig wat rekenwerk bij te pas en laat ik slecht zijn in rekenwerk.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Ik ben ook meer iemand die gewoon een platje schiet en thuis wel ziet wat de uitkomst is. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook onbewust steeds vaker bezig ben met allerlei berekeningen. Of het klopt is een tweede, maar de M stand gebruik ik bijna nooit.
Zolang je er maar plezier in hebt wat je doet toch
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Plezier is het belangrijkste, anders moet je het gewoon niet doen. Maar ik merk dat ik er persoonlijk veel meer plezier uithaal als ik merk dat er vooruitgang in zit. Niks is vervelender dan een mooie compositie gevonden te hebben om er vervolgens achter te komen dat hij mislukt is door verkeerde instellingen. Als je weet wat je wilt bereiken, dan kan je de camera wel het rekenwerk voor je laten doen.
Gezellig hier. Maar weinig foto's. 
Thy... Mis de rechterkant qua compositie. En de kleuren zijn wat flets. Ik mis wat contrast.
DivWhiz; beetje donkere plaat zo. Hierdoor overheersen wel erg de zwarte vlakken.
Ski lift in Summer by Barry B., on Flickr
Thy... Mis de rechterkant qua compositie. En de kleuren zijn wat flets. Ik mis wat contrast.
DivWhiz; beetje donkere plaat zo. Hierdoor overheersen wel erg de zwarte vlakken.

Verwijderd
@Barrycade: Leuk zo die symmetrie. Jammer van die uitgebeten lucht. Daarnaast heb je links wat meer ruimte dan rechts en lijkt de paal niet helemaal recht te staan. Ik snap dat dat een beetje muggenziften is, maar dat is wel een beetje hetgeen dat me als eerst opviel bij het bekijken van de foto.
Muggenziften mag hoor. Leer je het meeste van. Zie wat je bedoeld.
Maar zit nog op mijn vakantie adres dus nabewerken op een mobieltje is niet top
Dus de uitgebeten lucht moet ik op mijn PC nog even naar kijken.
Maar de paal lijkt mij wel recht en doordat het stoeltje rechts wat meer naar voren zit lijkt er wat onbalans maar de kabels lijken mij wel evenwijdig te lopen.
Maar de paal lijkt mij wel recht en doordat het stoeltje rechts wat meer naar voren zit lijkt er wat onbalans maar de kabels lijken mij wel evenwijdig te lopen.
Verwijderd
Heb hem even in Photoshop geopend en er een lijntje overheen gelegd. Daar lijkt het inderdaad wel iets scheef te staan, maar niet echt schokkend veel.
Als je toch bezig bent, je horizon staat scheef. 
Ik vind het een leuke plaat, maar ben het wel met GuidoH's comments eens.
Ik vind het een leuke plaat, maar ben het wel met GuidoH's comments eens.
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:14:
@Thy...: Wat is er met de kleuren gebeurd? Nogal flets en enig contrast is ver te zoeken.Verder wel mooie locatie. Wellicht dat het iets mooier was als de boot er iets groter op stond.
Thanks voor de feedback! Op mijn scherm vond ik het meevallen hoe flets de kleuren waren maar ik heb op wat andere schermen gekeken en daar vie het inderdaad tegen, ik heb hem wat contrastrijker gemaakt en de saturation wat omhoog gegooid en opnieuw geupload. Ziet hij er zo bij jullie beter uit of zou hij nog meer kleur kunnen hebben?Barrycade schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 19:03:
Het water is nu wel heel erg blauw. Net iets te overdreven. De gebouwen komen wel beter uit de verf.
Voor bewerken met een mobieltje ziet het er best aardig uit, maar ik vind hem wel erg hard. Logisch voor een foto overdag maar ik vind het contrast wel erg hoog. Schaduwen zijn een gat en de rest knalt eruit.Barrycade schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:04:
Muggenziften mag hoor. Leer je het meeste van. Zie wat je bedoeld.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.