[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8GUS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 10:34

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:36:
@Bzrk80 @Don_Appie
De lucht kan inderdaad iets minder blauw. Al vind ik het contrast tussen het gras, de koe en de lucht wel bij elkaar passen. Ik kan met Photoshop die mast wel weg shoppen en er een panorama/breedbeeld foto van maken.
Het gaat mij persoonlijk niet zo om de mast (kan wel, hoef naar mijn mening niet), maar meer om het gehele beeld. Je hebt een vrij veel horizontale lijnen in je foto. Die kun je nog meer benadrukken met minder lucht en gras. De boven en onderkant voegen in dit geval niet veel toe...vind ik :P

Bricks In Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga straks eens Photoshoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
don_appie schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:51:
En bij deze nog eentje van mij, een familie die in de avond aan het vissen was in de haven:

[afbeelding]
Ligt het aan mij of is er iets geks aan de hand met de belichting op de schouders van de moeder? Lijkt wel alsof de highlights zijn geclipt oid. Zit in ieder geval geen detail meer in.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:59
@tosemime: simpele maar mooie doeltreffende foto! Mooie vlakverdeling. Fotografische Mondriaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Tosemime, altijd leuk maar wel héél vaak gedaan ;)

@don_appie, het eerste dat mij opvalt is de kwaliteit die neem ik aan door wat bewerking toch wel achteruit is gegaan. Je ziet voornamelijk op de jas dat daar door de highlight recovery de kleur helemaal is uit gegaan, iets te licht geschoten? Het zou inderdaad fijn zijn om wat meer te kunnen zien waarom ze daar staan.

@Tuintje, ten eerste je watermerk, dat doet enorm afbreuk aan de foto. Verder is het wel een aardig shot en de bewerking is goed gelukt. Vind het alleen wel een beetje een standaard shot waar niet heel veel in gebeurd en ook wat centraal is gecropped. Een verhouding van 3:2 zou het beter doen mits er ook nog ruimte zit aan die kant of is hij echt 4:3 geschoten?

[ Voor 32% gewijzigd door Ventieldopje op 27-05-2015 12:40 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:52
Ventieldopje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:37:
@don_appie, het eerste dat mij opvalt is de kwaliteit die neem ik aan door wat bewerking toch wel achteruit is gegaan. Je ziet voornamelijk op de jas dat daar door de highlight recovery de kleur helemaal is uit gegaan, iets te licht geschoten? Het zou inderdaad fijn zijn om wat meer te kunnen zien waarom ze daar staan.
Ik denk een combinatie van bewegen, vol in het licht en het bewerken. Ik zal eens kijken of ik opnieuw kan beginnen en er iets meer detail uit te halen valt. Wellicht met een ander shot, ik heb er een aantal gemaakt rondom dit moment.

Tnx in ieder geval!

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 12:46
@Tosemime: leuke compositie. De kleuren werken inderdaad goed. Maar er is niet iets in de foto waardoor ik heel erg lang blijf kijken.

@Tuintje: voor mij geen boeiende plaat. Te centraal en het onderwerp vind ik ook niet heel boeiend. Andere compositie had hier wel mee kunnen helpen.

@don_appie: ben benieuwd of je met de commentaren van mijn voorgangers een verbetering voor elkaar kan krijgen omdat ik wel potentie zie.

Mijn eigen bijdrage. Om de één of andere reden doet de rendering (met wat bewerking) me denken aan een scene uit het spel Commando's. En dat zorgt er bij mij voor dat ik naar details blijf zoeken (dus wel een zoekplaatje, ook omdat er geen echt onderwerp is).

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7747/18133848446_44b704c056_c.jpgSwiss tunnel by Robbert Van Weelderen, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:54:
@Ventieldopje @robbertvw
Nee, hij is niet 4:3 geschoten. Ik heb aan weerskanten nog veel ruimte, boven en onder ook. Watermerk heeft mijn imageresize programma er ingezet. Had ik even moeten uitvinken. Ik weet dat het voor velen geen boeiende plaat is, dat begrijp ik. Maar ik ben voor het eerst in het bezit van en dSLR, dus het is voor mij trial and error :)

Ik hoor 'compositie'. Hoe zou het idealiter moeten dan? En de verhouding 3:2, wat wordt hier mee bedoeld. Ik neem aan 3 delen voorgrond, 2 delen lucht?

Origineel NEF bestand: https://db.tt/KV1lXvSI
Wat betreft de compositie, Link0007 gaf me deze link een paar posts terug in dit topic: compositie
Met de verhouding wordt de verhouding van het beeld bedoeld :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je. kan ik weer wat lezen. The rule of thirds ken ik een beetje, maar in die link staan andere interessante dingen die ik nog niet wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04

breinonline

Are you afraid to be known?

robbertvw schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:09:
Mijn eigen bijdrage. Om de één of andere reden doet de rendering (met wat bewerking) me denken aan een scene uit het spel Commando's. En dat zorgt er bij mij voor dat ik naar details blijf zoeken (dus wel een zoekplaatje, ook omdat er geen echt onderwerp is).

[afbeelding]Swiss tunnel by Robbert Van Weelderen, on Flickr
Ik vind hem wel interessant. Ik heb wel het gevoel dat er een onbalans is tussen de rechter en de linkerzijde. De rechter is veel rustiger, je blijft vooral links hangen. Ik denk dat als je het tunnelgat op 2/3 (aan de rechterzijde) had gezet, de foto wellicht meer in balans was geweest.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

@robbertvw: op de een of andere manier wil ik meer van het viaductje zien. Volgens mij had de foto het beter gedaan als je links juist meer van de brug erop had, en rechts minder van de rots/berg waar je naar binnen gaat. Hij is wel ragscherp zo te zien, lekker! :)

Beroest bootje op Isle of Harris, Schotland:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/369/17766824434_777a237a94_c.jpg
1600-reso

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Engineer
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 15:43
@Deathchant Zeer leuke foto, maar heb je niet toevallig ook een foto van wat verderaf? Ik denk dat als er wat meer van het landschap zichtbaar is dit ook een leuk effect teweeg zou brengen.

Hierbij mijn bijdrage. Ik ben neem enkel foto's als we op reis gaan of op uitstap en hoop natuurlijk hierin te verbeteren. Deze foto werd getrokken door de kooi van de volaire heen en is volgens mij nog redelijk goed gelukt. Ik denk dat het wel iets heeft, maar zou graag jullie mening eens horen.

(ik weet niet waarom deze gedraaid is, maar als je er op klikt staat deze wel in juiste positie.)
Vogel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@The_Engineer....Ik snap niet wat je bedoelt...Verderaf zou de focus niet meer op de boot zijn en het landschap op de achtergrond ligt sowieso al veraf.
Ik heb deze foto op 10mm gemaakt, heel dichtbij de boot, zodat het een grote "neus" zou krijgen, dit gecombineerd met de uitgesmeerde wolken wilde ik een soort van beweging erin hebben.

Over jouw foto: hij heeft veel paarse CA, de achtergrond is erg onrustig en de gehele foto is onscherp. Heb je dit niet gezien voordat je em plaatste?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
Geen variant/mogelijkheid/overweging met/tot nog meer beweging in de wolken cq langere sluitertijd?
Had waarschijnlijk een dramatischer effect gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Deathchant: Snap het idee (denk ik) maar vind het huisje links storend. Daardoor zou ik 'm wellicht met wat meer landschap rechts willen zien. Wellicht al geprobeerd, maar hoe doet ie het in Z/W?

The _Engineer: 1/125e is wat lang op 200 mm waardoor je waarschijnlijk de onscherpte hebt opgelopen en daarnaast lijkt hij qua kleuren een "tik"te hebben gekregen. Ik weet niet of dit door nabewerking komt of door de lens ofzo. Maar dit soort foto's belanden niet op mijn short listje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Toyota: had gekund idd, maar heb ik niet aan gedacht, ik vond het zo ook goed :) Ik ga binnenkort een testcase aanmaken waarbij ik toch een ND-shot heb, maar dan van de Callanish standing stones ;)

@barrycade...ik denk dat het persoonlijk smaak is, maar een landschap in zwartwit moet wat mij betreft wel echt supergoed zijn wil ik het mooi vinden. En ik ben daarnaast niet zo goed in ZW-bewerkingen. Ik vind landschap voor 95% onrecht aangedaan in ZW ;)

Het is een wrak, oud en roestig, zo is dat huisje ook, zie je idd niet zo goed. Ik wilde net vanuit het midden beginnen en dan in een punt naar linksboven laten lopen. Rechts van deze scene stond een elektriciteitspaal of hoe je het ook wilt noemen. Vind ik zoooo lelijk in foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

@Deathchant: Leuke foto, de lucht had van mij iets dramatischer gemogen. Het hutje links vindt ik door het roesten van het dak bij de foto horen, het stoort niet.

@The_Engineer: De foto is niet zuiver. Wellicht komt het omdat je aangeeft hem door de kooi heen genomen te hebben?

Bijdrage van mijn kant. Gisteren een Minolta 50mm f1.7 AF binnen gekregen, mijn eerste prime lens. In de avond gelijk mee aan het testen geweest bij de Bovensas. Met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/457/18576724291_ffe92ceb06_c.jpgBollard at Bovensas by bart.va

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja! hij lijkt het te doen, of is het meer dan een testshot? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Barrycade schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:32:
Ja! hij lijkt het te doen, of is het meer dan een testshot? :)
Haha, de lens had ik thuis al op werking getest :P. Had al een tijdje in m'n hoofd om rond zonsondergang op die locatie foto's te gaan nemen. Dus gisterenavond gebruikt om gelijk de lens in het veld uit te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:33
Hij lijkt wel scherp maar er zit wel veel CA rond het voorste touw zo te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door AdmiralSnipe op 07-06-2015 23:48 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barktus, wat wil je ons met deze foto laten zien? Wat vind je zelf goed aan deze foto?
De focus ligt op de voorste steigerpaal, maar ik mis daar een verhaal of betekenis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

AdmiralSnipe schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:47:
Hij lijkt wel scherp maar er zit wel veel CA rond het voorste touw zo te zien.
Nu je het zegt, was me eerder nog niet opgevallen. Eens kijken of ik daar nog wat aan kan doen :)
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:49:
barktus, wat wil je ons met deze foto laten zien? Wat vind je zelf goed aan deze foto?
De focus ligt op de voorste steigerpaal, maar ik mis daar een verhaal of betekenis bij.
De focus heb ik inderdaad op de steigerpaal gelegd. Er zit niet echt een verhaal of betekenis achter, ik was meer aan het oefenen met de 50mm en dacht dat het wel een fijne foto op zou leveren op deze manier. De focus op de steigerpaal vind ik goed, al heb ik het idee dat hij bovenaan niet helemaal scherp is. Daarnaast is de achtergrond nog wat flets voor mijn gevoel.

Mede omdat het "oefenen" was, ben ik me er van bewust dat het geen top-plaat is. Maar juist van de kleine dingen kan je een hoop leren, so shoot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

De achtergrond vind ik niet slecht, maar ik twijfel of de kadrering me bevalt.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:33
Tsja, het is niet de meest fotogenieke steigerpaal die ik ooit gezien heb...

@Deathchant: Fijne plaat om naar te kijken, goede kleuren ook.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@DC: Gave foto! Mooi contrast van die oranje reddingsboei met de blauwe boot en lucht. Lange sluitertijd had goed gewerkt hier, denk ik. Had de romp misschien iets lichter gemaakt (vooral rondom de boeg) en iets meer ruimte links in de foto, nu lijkt de boot net niet helemaal gecentreerd te zijn. Verder eigenlijk niet zo veel op aan te merken :)

@barktus: Dat blijft een fotogeniek stukje! Ik zeil er zelf regelmatig, dus de steigerpaaltjes komen me bekend voor :) Ik kan me wel vinden in het commentaar van mijn voorgangers: je foto mist een beetje een verhaal. Deze fase hebben we allemaal gehad bij het aanschaffen van onze eerste 50mm-prime :) dus je bent zeker niet de enige. Je had wellicht het rode plaatje op de paal frontaal van voren kunnen fotograferen, dan had je mooi kleurcontrast gehad met de blauwe lijnen, de bruine paal en de lichtgele achtergrond. Bokeh creëren is leuk, maar een mooie wazige achtergrond is vaak niet genoeg om een interessante foto te krijgen.

Ik ben de afgelopen dagen druk bezig geweest met verhuizen. Daar hoorde uiteraard een tripje naar de IKEA bij, en wel op tweede pinksterdag... Anyway, daar heb ik dit plaatje kunnen schieten:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1fwubq.jpg

Ik zie nu dat 'ie niet helemaal recht staat, maar de RAW zit ergens op een externe HD in een verhuisdoos :+ dus vergeef me alsjeblieft O-)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

witeken schreef op maandag 08 juni 2015 @ 00:25:
De achtergrond vind ik niet slecht, maar ik twijfel of de kadrering me bevalt.
Dankje! :) Hoe had jij hem gekaderd?
tobiasvs schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:16:
@barktus: Dat blijft een fotogeniek stukje! Ik zeil er zelf regelmatig, dus de steigerpaaltjes komen me bekend voor :) Ik kan me wel vinden in het commentaar van mijn voorgangers: je foto mist een beetje een verhaal. Deze fase hebben we allemaal gehad bij het aanschaffen van onze eerste 50mm-prime :) dus je bent zeker niet de enige. Je had wellicht het rode plaatje op de paal frontaal van voren kunnen fotograferen, dan had je mooi kleurcontrast gehad met de blauwe lijnen, de bruine paal en de lichtgele achtergrond. Bokeh creëren is leuk, maar een mooie wazige achtergrond is vaak niet genoeg om een interessante foto te krijgen.
Goed om te horen, en zeker iets om in de toekomst op te letten. Dankje! :) Wat betreft het rode plaatje, dat was een goed idee geweest. Echter lag er aan de andere kant van de wal een plezierjacht aangemeerd welke er dan ook op had gekomen. Dat had die foto tenietgedaan. Maar wel een goed punt om in het vervolg op te letten.

Woon je er in de buurt?
Ik ben de afgelopen dagen druk bezig geweest met verhuizen. Daar hoorde uiteraard een tripje naar de IKEA bij, en wel op tweede pinksterdag... Anyway, daar heb ik dit plaatje kunnen schieten:

[afbeelding]

Ik zie nu dat 'ie niet helemaal recht staat, maar de RAW zit ergens op een externe HD in een verhuisdoos :+ dus vergeef me alsjeblieft O-)
Het is je vergeven :+. Hoe ben je zo hoog op de stelling kunnen komen? Verder een drukke maar leuke plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Weet ik niet, maar bijvoorbeeld de paal staat in de weg van de rivier op de achtergrond. Dat blauw ding dat eraan hangt, staat er maar half op.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

barktus schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:54:
[...]

Dankje! :) Hoe had jij hem gekaderd?

[...]

Goed om te horen, en zeker iets om in de toekomst op te letten. Dankje! :) Wat betreft het rode plaatje, dat was een goed idee geweest. Echter lag er aan de andere kant van de wal een plezierjacht aangemeerd welke er dan ook op had gekomen. Dat had die foto tenietgedaan. Maar wel een goed punt om in het vervolg op te letten.

Woon je er in de buurt?

[...]

Het is je vergeven :+. Hoe ben je zo hoog op de stelling kunnen komen? Verder een drukke maar leuke plaat.
Nope, maar de boot van mijn ouders ligt in Numansdorp (tegenover Willemstad) dus we komen er regelmatig langs. Aan die palen kan je namelijk heel leuk overnachten :)

In de IKEA Duiven heb je vanaf de WC's uitzicht over het magazijn. Zit een glazen wand in van zo'n 3 meter breed, dus hoefde niet te klimmen in de stellages zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tobias: Gaaf standpunt maar naast het puntje van niet recht mis ik ook wat scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Misschien dat dat door Tinypic komt? Op 100% is hij wel gewoon scherp namelijk, dus dat zou bij 800px breed zeker zo moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 22:39
Aan die palen kan je namelijk heel leuk overnachten :)
Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zo, lang geleden... Eerst de opmerkingen :p :

@robbertvw voor mijn gevoel is ie wat plat. Dat kan met opzet zijn, maar dan komt het toch niet uit. Als ik de spoorbrug verberg met mijn hand, vind ik hem eigenlijk mooier. Of alleen een klein stukje spoorbrug. Als je er een soort van 16:9 van maakt. Dan is het onderwerp misschien wat minder duidelijk, maar de foto m.i. wel spannender.

@Deathchant ha, fijn. Blij dat het huisje er nog opstaat, anders was het te glad. Links de wolken mooi in balans met rechts het moerassise deel. Blauw van de boot mooi terug in lucht. Als huisje er niet had gestaan, was ie m.i. te glad geweest, té mooi.

@The_Engineer hm. wat al gezegd is denk ik.

@barktus het is een test he ;) Wel een gezellige foto, maar ja, een waterliefhebber vindt alles waar een stootwil opstaat aardig natuurlijk :p De bokeh in de bomen boven de steigerpaal in het midden vind ik niet zo mooi. Te grof.

@tobiasvs inspiratie komt van die foto's die nu overal ter wereld langskomen van die Hong Kong-housing units? ;) Dergelijke foto's komen heel groot altijd lekker over, zo op mijn beeldscherm doet het me niet zo veel. Ondanks de felle kleuren van de meubels onderin, zijn die nu toch wat flets. Maar zoals ik al zei: dit soort dingen werkt vooral goed op grote platen.

Zo, en dan nu een eigen duit. Gisteravond was ik in de Leidse Oude Sterrewacht (vandaar geen tussen-n). Met de 50mm 'plastic fantastic' mkII 1.8 Canon (altijd handig, zo past het hele zooitje tenminste in een tas met andere meuk). Kocht dit objectief om te voelen wat je met 50mm kunt doen. Het bevalt me op zich wel, zeker voor statische situaties of architectuur-dingen.

Heb meerdere foto's geschoten, vier op flickr gegooid. Onbewerkt, hop de jpg uit de camera. De foto hieronder, de hoeken kloppen. Ik heb wat lopen croppen, maar uiteindelijk kom ik toch steeds weer terug bij die ene foto: het begin. Zwart/wit is ook mooi, maar dan moet ik wel echt werken aan het witte vlak rechts, dat wordt dan wel erg plat. Anyway, eens? Of?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/373/18587543386_5f42fcc84e_c.jpgIMG_4366 by Krijn Soeteman, on Flickr

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
[afbeelding]

O+ Ik hou wel van dit soort foto's. Heel Gurskyesque (denk 99cents, workers at a cane factory, chicago board of trade).

Misschien dat je de schaduwen wat kunt optrekken aan de bovenkant (het plafond) zodat de belichting wat egaler wordt.

@letatcest: de foto heeft een heel mooi lijnenspel. Wat ik een beetje mis is wat sfeer. Meestal worden dit soort mechanisme-foto's gemaakt van oude apparatuur, die van nature sfeer uitademen (groene lak, bronzen tandwielen, roest en olie overal, etc.) Maar in jouw foto is de apparatuur spik-en-span. Dat zou je kunnen versterken door er echt een klinisch beeld van te maken (koele toon, sterke wittonen, etc.) of juist door er wat nostalgie in te blazen (vignetting, bokeh, warme kleuren, etc..)
En een ander verbeterpuntje: misschien kan het tandwiel in het midden iets lichter. Nu loopt het een beetje dicht daar.
Maar het is sowieso een prettige foto om naar te kijken, al is het maar vanwege de mooie lijnen :Y

[ Voor 37% gewijzigd door link0007 op 09-06-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

link0007 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:54:
[...]

@letatcest: de foto heeft een heel mooi lijnenspel. Wat ik een beetje mis is wat sfeer. Meestal worden dit soort mechanisme-foto's gemaakt van oude apparatuur, die van nature sfeer uitademen (groene lak, bronzen tandwielen, roest en olie overal, etc.) Maar in jouw foto is de apparatuur spik-en-span. Dat zou je kunnen versterken door er echt een klinisch beeld van te maken (koele toon, sterke wittonen, etc.) of juist door er wat nostalgie in te blazen (vignetting, bokeh, warme kleuren, etc..)
En een ander verbeterpuntje: misschien kan het tandwiel in het midden iets lichter. Nu loopt het een beetje dicht daar.
Maar het is sowieso een prettige foto om naar te kijken, al is het maar vanwege de mooie lijnen :Y
Ha, ja, dat is een interessant advies om het wat klinischer te maken, zal dat eens proberen. Het is trouwens wel een onderdeel van een telescoop uit 1836 ;) Al weet ik niet hoe oud dit onderdeel is, dat is dan weer niet makkelijk terug te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Compositie en lijnenspel zijn idd erg mooi om naar te kijken, zeker door de ronde vorm van het tandwieltje wat het gewoon lekker doet tegen de "vierkante" achtergrond. me likes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

@barktus, de (kleuren) foto met de boot doet mij niet zoveel. het mist een duidelijk onderwerp. Er is weinig te zien, slechts een boot en een paar gebouwen. Het onderwerp is te ver verwijderd, zoom in op de boot, of probeer een hele wijde overzichtsfoto te maken.

@link0007 het zwart/wit helpt hier iig niet, de spelende kinderen "verdwijnen" in de drukke achtergrond, je ziet ze slecht, een kleinere DOF had hier veel geholpen.

@Tosemime leuke foto. ik heb er verder niet zoveel op te merken

@don_appie de gele kleur komt mij nogal onnatuurlijk over, verder lijkt de man links overbelicht te zijn geweest, en het "vissen" zie ik niet terug op de foto.

@Tuintje
een foto van een koe.. tja dat is het wel zon beetje, niet interesant om naar te kijken.

@robbertvw leuke zoekfoto inderdaad, hij mag van mij alleen wel wat lichter.

@The_Engineer
bewogen, drukke achtergrond doen de foto niet veel goeds, anders wat het echt een leuke foto geweest.

@barktus
ik zou de volgende keer wat meer van de paal op de foto zetten, dit lijkt echt op een snelle testfoto.

hier mijn foto van een mast, ik vond de 45 graden draai wel wat hebben
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8894/17669721456_a64754e079_c.jpgP1530696 by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zit wat CA in.
Voor de rest wel leuk.
Ik had denk ik het blauw wat meer laten spreken en wat helderheid op het staal?

(en jammer nét niet in het midden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

@MRC4L: Mooie foto. Maar wat al gezegd werd, net niet in het midden :P. Die 45 graden draai is erg fijn. Al moet je er niet te hard naar turen... ;)
Ik had denk ik geprobeerd om de kleuren van de constructie omhoog te trekken. Het meer eruit te laten knallen. Maar dat kan smaak zijn :)

Ik ben in antwerpen geweest. Tijdens een korte stop in een goed biercafe heb ik dit plaatje kunnen schieten.
Weinig aan bijgewerkt, niks gecropped. Just as-is.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8833/18646808682_9b76bfc218_c.jpgAntwerp - Proper beer by Reneger, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
@mrc4nl: ik had perfecte symmetrie mooier gevonden. Je kan bv. één kwart met photoshop spiegelen beide kanten op, zodat je weer een heel beeld krijgt met perfecte tweezijdige symmetrie.
Dat zou de foto beter maken, al kan ik me voorstellen als je principieel tegen zo'n gebruik van photoshop bent.

@Reneger: ik vind het geen slechte foto, maar ook niet echt heel bijzonder. Er mist een duidelijk onderwerp/idee. Is het de man die wegloopt, de lege bar, of echt alleen het bierglas? Dat is iets waar je in je foto rekening mee moet houden; je moet een sukkel als ik duidelijk maken waar ik naar kijk, wat het verhaal erbij is, etc.
De titel is bv. 'proper beer', maar dan zou ik eerder een verticale frame-vullende foto van het bierglas verwachten, met bv. de bubbeltjes die nog omhoog reizen met licht van onderen/achteren om de kleur van het bier te benadrukken. Misschien nog wat druppeltjes op het glas om de kou te benadrukken, een mooie volle schuimlaag erop (als dat bij het bier hoort)... die foto zou mij de indruk geven "wauw dat ziet er als een lekker biertje uit!"
Nu ben ik meer geïnteresseerd in die man die wegloopt. De lijnen in de bar, de tapinstallatie, de koperen stang; ze wijzen mijn blik naar die man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
Deathchant schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 22:50:
@robbertvw: op de een of andere manier wil ik meer van het viaductje zien. Volgens mij had de foto het beter gedaan als je links juist meer van de brug erop had, en rechts minder van de rots/berg waar je naar binnen gaat. Hij is wel ragscherp zo te zien, lekker! :)

Beroest bootje op Isle of Harris, Schotland:
[afbeelding]
1600-reso
Tnx voor de comment. Overigens leuk detail: momenteel loopt ergens een discussie over de scherpte van de Sony/Zeiss 24-70. In de bewerking heb ik wel sharpening en clarity toegevoegd maar toch niet verkeerd kwa scherpte om mee te beginnen voor een midrange zoom.

Jouw foto is gewoon een sterke plaat, alleen omdat ik zelf meer van landschappen hou dan van "human made stuff" vraag ik me wel af hoe het landschap achter de boot eruit ziet (met name in de verte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

robbertvw schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:33:
[...]

Tnx voor de comment. Overigens leuk detail: momenteel loopt ergens een discussie over de scherpte van de Sony/Zeiss 24-70. In de bewerking heb ik wel sharpening en clarity toegevoegd maar toch niet verkeerd kwa scherpte om mee te beginnen voor een midrange zoom.
Zeker niet verkeerd nee :) Ik probeer nooit teveel scherpte toe te voegen. Bij mijn zeiss lenzen hoeft dat sowieso niet, maar als ik teveel sharpness/clarity toevoeg vind ik het lelijk uitzien, soms zelfs wat ruizig. Hopelijk lost de overstap naar de 6D een klein beetje op :)
Jouw foto is gewoon een sterke plaat, alleen omdat ik zelf meer van landschappen hou dan van "human made stuff" vraag ik me wel af hoe het landschap achter de boot eruit ziet (met name in de verte).
Dankje :)

Vóórdat iemand voor moderator gaat spelen en direct gaat zeggen dat het het SOLO testcasetopic is: ik ga deze foto's plaatsen onder het "U vraagt, wij draaien"-principe als reactie op robbertvw, dus jullie hoeven er niet op te commenten ;)
Vooruit dan maar, voor deze ene keer. ;)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/265/18203304139_c2a4b05067_c.jpg

En deze is wel even een bochtje verder genomen, maar toch:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/256/18389452175_25c420c3e8_c.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ga ik lekker wel doen (commenten) :P eerste met huisje is wel een prima plaat met fijne kijklijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 14:16
Weer een paar leuke platen hier!

@letatcest: als techneut hou ik wel van zulke platen. Van mij had hij nog wel iets meer ingezoomd mogen worden. Grote witte stukken rechts geven geen details over het apparaat prijs (wat is het trouwens?).

@mrc4nl: leuk lijnenspel. :P

@Reneger: mooie plaat. Vind de persoon op de achtergond wel wat storend. Ik wil eerder naar de persoon in de achtergrond kijken ipv naar het biertje. :9

@Deathchant: mooie landschappen. Zo ken ik er meer van je. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dxxx

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jolke schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:26:

Dankje :) hint: Ik heb vorige week een testcase aangemaakt van Isle of Harris, daar staat nog meer. Geen bootjes of huisjes, maar wel landschappen met stenen en stranden enzo ;)

@Barrycade: thanks ;)

@Tuintje: troosteloos is het zeker. Bij het verhaaltje wat ik schrijf, zie ik een wat donkerdere stoffigere achtergrond voor me. Ja de fabriek is verlaten, maar op de een of andere manier doet het licht buiten daar een beetje afbreuk aan. Wellicht zou naar mijn smaak de sfeer iets passender zijn bij veel minder licht.

offtopic:
@Woutoud, dankje. Woutoud is toch wel liev soms ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog donkerder? Ik vond hem al aardig donker. Ik ga er volgende week nog eens heen, dan kan ik wel een shot maken vanaf een andere hoek. Dan moet ik het orgel wel verplaatsen, en dat is wat ik nu niet gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hoeft toch niet te verplaatsen? Gewoon gaan als iets donkerder buiten is.
Of, probeer HDR...
Of, probeer als lichtstraal naar binnen schijnt en dan wat stof omhoog gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn wel goede ideeën. Ik zal vanavond weer eens heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
@Reneger: mooie foto, marge om het glas heen is prima. Hij staat alleen scheef naar mijn idee.
Die man in de verte complementeert wel de foto alleen staat hij er net niet op en dat zorgt bij mij weer voor onrust. Kleuren zijn mooi.

Mooie foto @Tuintje!
Krijg nu alleen wel de neiging om wat meer info van de piano te zien die ik nu niet zie maar misschien is dat juist ook wel de uitdaging hierin.
Winsum dus? Bij mij verderop...

[ Voor 45% gewijzigd door Harribo op 12-06-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga straks weer even heen. Die oude fabriek is bij om de hoek. Wat zou je van dat orgel willen zien? Waar ik mij wel meer en meer aan stoor is die groene balk erachter. Deze leidt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Jolke schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:26:
Weer een paar leuke platen hier!

@letatcest: als techneut hou ik wel van zulke platen. Van mij had hij nog wel iets meer ingezoomd mogen worden. Grote witte stukken rechts geven geen details over het apparaat prijs (wat is het trouwens?).

@mrc4nl: leuk lijnenspel. :P

@Reneger: mooie plaat. Vind de persoon op de achtergond wel wat storend. Ik wil eerder naar de persoon in de achtergrond kijken ipv naar het biertje. :9

Het is een onderdeel van een telescoop, copy/paste flickr-tekst:

Oude Sterrewacht Leiden

Close van instrumentarium op telescoop

De zes-duims Merz-refractor is een lenzentelescoop van 225 cm lengte en 16.6 cm diameter, met een unieke houten kijkerbuis uit 1838 – ouder dan het sterrenwachtgebouw zelf. De sterrenkijker heeft de eerste decennia op het dak van het Academiegebouw gestaan en Kaiser heeft hem nog als prive-instrument gebruikt.

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
@Tuintje: door het grote contrast in de foto mis ik voornamelijk dat waar je met je verhaal naar toe wilt: sfeer. Ben benieuwd wat je op een ander tijdstip en met een andere compositie krijgt.

En dan weer eens een bijdrage van ondergetekende. En daarbij iets wat in dit topic weinig voorbij komt.
Afgelopen zaterdag na de gezellige meet in Emmen en ondanks de vermoeidheid toch nog gaan dansen in Breda en mijn A7s en flitser meegenomen.
De kenmerken van het fotograferen op deze feesten waar brazilliaanse zouk word gedanst is samen te vatten als weinig licht en veel beweging. Toen ik nog Nikon schoot (D750) heb ik ook wel eens gefotografeerd en ik moet zeggen dat de A7s me beter bevalt doordat ik via het LCD kan fotograferen en geen gebruik moet maken van een viewfinder. Hierdoor ben ik me beter bewust van de omgeving (kleine ruimten en bewegende dansers) en dat levert duidelijk een prettigere ervaring.
Focus van de A7s was snel genoeg om de foto's lekker te timen dus over de low-light performance valt niet te klagen.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/4/3754/18827060901_05432b2bb6_c.jpgZouk hair by Robbert Van Weelderen, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:28
Sfeervolle plaat! Lekkere dynamiek en prachtig licht.

Commentaar: ik had eerst het idee dat de man een ober was die een drankje op tafel zette :P . Er is niet echt een connectie tussen de dame en heer, of althans niet zichtbaar.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
@tuintje misschien mooi om het orgel van dichterbij te fotograferen. De lege hal is cool maar details als de groene balk en dergelijken zijn wat minder. Dan kun je ook wat meer bokeh creëren.

@robbertvw mooi dynamisch. Ik vind het zelf wel mooi als je zo'n soort foto ook met gezicht zou hebben maar snap dat dat niet altijd kan.

Hier een foto van de Utrechtse heuvelrug. Heb hem zwart wit wel fijner werken.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/342/18576307610_967964dd51_c.jpgDrift-sand by Licht Sluw, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@robbervw
Met contrast bedoel je dat de achtgrond niet onscherp genoeg is? Ik ben lerende dus begrijp niet altijd wat er bedoelt wordt.

Ik vind jouw foto kleurvol, of beter kleurrijk. Ik hou van bonte felle kleuren. Vind het wel jammer dat die man erop staat. Ik weet ook niet of het zo hoort, maar iets scherper zou ik persoonlijk mooier vinden, maar wel zo onscherp dat je wel ziet dat er beweging in de foto zit.

@Sluw
Ik zie dat je mij volgt via Flickr, altijd leuk. Ik heb wel een foto die dichterbij is van het orgel, maar die zit het HDR album. Op een of andere manier weet ik ook niet hoe ik er naar moet kijken.

Zou jouw foto niet mooier zijn in kleur en dan iets bonter maken qua kleur? Of was het een grijzige lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
@Tuintje het licht was echt heel fel. Midden op de dag. Daardoor zit er veel zwart in de bomen/schaduw. In zwart-wit kun je dat beter bijwerken zonder dat het er onnatuurlijk uitziet vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is z/w inderdaad de betere oplossing. Doet mij een beetje denken aan de foto's van vroeger, die waren ook veelal z/w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
[b][message=44418288,noline]
@robbertvw mooi dynamisch. Ik vind het zelf wel mooi als je zo'n soort foto ook met gezicht zou hebben maar snap dat dat niet altijd kan.

Hier een foto van de Utrechtse heuvelrug. Heb hem zwart wit wel fijner werken.
Dit shot zou ik zelf niet zo snel met het gezicht maken omdat het gezicht dan nogal kleurrijk word. Dan zou ik eerder voor een wat snellere sluitertijd kiezen. Met het haar vind ik het daarentegen wel mooi.

Met dit type van fotografie speelt geluk ook wel een rol. Dynamiek van het licht en poses van de dansers veranderd continue. En met wat langere sluitertijden kan op het moment van afdrukken (dus focus) en het moment dat de flitser afgaat (rear flash) nog wel wat tijd tussen zitten en je onderwerp al niet meer scherp.
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:00:
@robbervw
Met contrast bedoel je dat de achtgrond niet onscherp genoeg is? Ik ben lerende dus begrijp niet altijd wat er bedoelt wordt.

Ik vind jouw foto kleurvol, of beter kleurrijk. Ik hou van bonte felle kleuren. Vind het wel jammer dat die man erop staat. Ik weet ook niet of het zo hoort, maar iets scherper zou ik persoonlijk mooier vinden, maar wel zo onscherp dat je wel ziet dat er beweging in de foto zit.
Met contrast bedoel ik dat door de ramen in de foto op te nemen er een heel groot verschil is tussen een donkere voorgrond en een lichte achtergrond.

De man is de danspartner en als hij in dit geval niet op de foto zou staan zou dat voor mij heel raar ogen omdat ik de dans ken (zelf ook dans) en de dame niet deze houding had kunnen hebben.
Wat betreft de scherpte. Foto is even van FB gekopieerd omdat ik geen toegang had tot het origineel. Het focusvlak valt op het shirt van de dame en is scherp door de flitser. Ik zou het origineel moeten checken of hij echt helemaal scherp is of dat tussen het moment van afdrukken en het afgaan van de flitser zoveel tijd zat dat het focusvlak veranderd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 159% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:26:
Die ramen aan het einde van de hal, en misschien ook wel de lichtdoorlatende platen van het dak, laten teveel licht door. Dat is wat ik eruit opmaak. Ik heb wel een andere maar die is in HDR en misschien een beetje over de top. Die staat wel in mijn album op Flickr.

Ik wilde jullie deze niet onthouden, en dat is de laatste die ik laat zien wat betreft de steenfabriek. Is weliswaar HDR middels bracketing, maar ik ben er stiekem een beetje verliefd op. Ik heb sinds een maand een D5200, ben heel veel aan het leren en ook probeer ik de fotoprogramma's onder de knie te krijgen. Deze foto is bewerkt met Photomatrix Pro voor HDR en daarna nog iets bijgewerkt in LR.
[afbeelding]Hall by R Tuin, on Flickr
Technisch misschien nog niet perfect maar zeker wel een stuk sfeervoller. Wat mij betreft dus geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01
@robertvw: Ik vond hem in eerste instantie (had hem gisteren al gezien) maar mwa. Maar nu ik hem weer zie vind ik hem toch leuk. De beweging, het licht... ja, hij bevalt me wel :)

@Sluw: Ik vind het landschap wel mooi, maar ik vind de nabewerking niet heel geslaagd. Het donker is te donker en de wolken lijken erg nep. Alsof de lucht er later ingeplakt is.

@Tuintje: Mooie lichtinval en mooie toning. Prima plaat! :)

----------------

Zelf ook maar weer eens wat posten.

Vandaag een BBQ op de zaak gehad. Lekker stukje vlees, vis en weet ik wat nog meer op de BBQ. Kon het niet laten om mijn camera erbij te pakken en te gaan fotograferen. Daar kwam o.a. dit plaatje uit.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5611/18247948504_eb2535af45.jpg
Shrimps by Patrick de Bie, on Flickr

En? Geschikt voor een Jamie Oliver boek? :P

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 16-06-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zou maken dat ie volgens jou geschikt is voor een Jamie Oliver boek? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu tosti's te eten maar ik krijg er wel meer trek van als ik die garnaaltjes zo zie :) Ik vind die andere foto mooier die je gemaakt hebt van de garnalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:30:
Wat zou maken dat ie volgens jou geschikt is voor een Jamie Oliver boek? ;)
Haha, was een opmerking van mijn vriendin. "joh! die kan zo in een boek van Jamie!". :P

Qua toning komt hij volgens mij aardig in de buurt van de foto's in de boeken van Jamie en het is voedsel, maar dat is het dan ook :P

@Tuintje: die is ook wel aardig ja, maar deze vond ik persoonlijk net even wat fijner.
Helaas heb ik er zelf geen van op. Toen ik een rondje ging maken om wat te eten waren ze al op :'(

[ Voor 18% gewijzigd door PdeBie op 17-06-2015 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Over 't algemeen is belichting bij foodfotografie tegenlicht en met kleine dof vanvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof jullie gelijk, maar neemt niet weg dat garnalen lekker zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Bah, garnalen. Zo bizar dat garnalen algemeen geaccepteerd zijn, terwijl andere eetbare insecten met walging worden behandeld.

Over de foto: De kleurcombinatie is een heel beroemde moderne trend, 'teal and orange'. Dat, gecombineerd met de strakke achtergrond, 'leading lines' van het voedsel en de inclusie van de hand met de tang, maken het een heel nette foto met absoluut een hoog jamie-oliver gehalte.
Waar ik minder over te spreken ben:
- de 'horizon' (uiteinde van de barbeque) staat scheef
- de voorgrond (voorste deel van de barbeque) is saai
- de hoek t.o.v. het voedsel is een beetje te sterk; wat meer van bovenaf was beter geweest denk ik
- de beperkte scherptediepte is niet helemaal mijn ding; op klein formaat (hier in het topic) ziet het er prima uit, maar op groter formaat kijkt het heel onprettig omdat de voorste spiezen te onscherp zijn. Het was beter geweest om wat meer scherp te hebben, en wellicht de focus wat naar voren te verplaatsen. Houd er rekening mee dat de blik van onderaf de foto in geleid wordt, waardoor het eerste wat je ziet nu een onscherpe spies is. Dat kijkt niet prettig.

@sluw: de foto vind ik niet onaardig, maar ik heb het gevoel dat er nog flink winst te behalen is door wat meer met de kleurconversie te spelen. Het blauw van de lucht mag donkerder, terwijl het groen (?) van de bomen lichter mag. Als je z/w interessant vindt, kan het de moeite waard zijn om je in te lezen in het zgn. 'zone system'. Het doel in z/w is om gebruik te maken van de verschillende zones om contrast en compositie in je foto te krijgen. Je hebt niet de luxe om zaken te onderscheiden van elkaar d.m.v. kleur, dus je moet datzelfde voor elkaar krijgen d.m.v. exposure. Ter inspiratie zou je kunnen kijken naar deze foto's: https://enfysradley.wordpress.com/2015/03/05/ansel-adams/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:22
Ik ga er geen verhandeling van maken zoals Link dat doet, maar 1 ding moet me van het hart. De hoek van de foto, die maakt het geheel voor mij oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zeer veel covers met dezelfde blauw/oranje style.
GI Joe, Jumper, Bourne Identity, Night at Museum... Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:09
@PdeBie Ik stoor me niet echt aan het scheef zijn van de barbecue, maar het onscherp zijn van de eerste paar spiesjes is wel lichtelijk storend. Verder inderdaad een foto die niet zou misstaan in een etensboek :D

@Tuintje Het is een mooie grote hal, maar juist doordat het zo leeg is vind ik het weinig zeggen. Ik ben zelf ook wel een redelijke fan van urbex, maar dit soort ruimtes doet mij toch vrij weinig. Aan de andere kant is het qua kleur en belichting wel een goede foto. En hoera voor een goed gelukte HDR :) Het geheel ziet er nog erg natuurlijk uit.

Dan ook eens een foto van mij, hoewel ik moet zeggen dat deze op groot formaat véél beter uitkomt dan hier in het topic. Verder zit er meer kleur in op mijn gewone scherm dan op m'n laptop. En ten slotte ben ik niet héél tevreden over de waterdruppel net voor het oog... Maar goed, dit was een toevalstreffer :+

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3802/18374021553_2a5d72e10b_z_d.jpg Hap een krab door Xudonax op Flickr.

Geschoten terwijl ik zat te wachten op de boten bij de Volvo Ocean Race. Ik ben bang dat ik meer foto's van deze vogel heb dan van de boten zelf O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Xudonax op 20-06-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Die druppel is écht te storend. Kan je die niet eruit clonen in lightroom?

Ook vind ik de compositie niet interessant; er is veel loze ruimte waar niks mee gebeurd, en de keuze voor widescreen uitsnede begrijp ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:09
Ik heb geprobeerd om die druppel eruit te werken in Aperture, maar het resultaat word er niet mooier op... Iemand die tips heeft hoe ik dat aan zou moeten pakken?

Ik heb eventueel ook nog Photoshop Elements 13, maar daar kan ik mijn weg écht niet in vinden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
@Tuinje, afgezien van de foto, bevat een goede interieur foto verticale wanden, dus niet scheef. Ik doe dat zelf professioneel. In dat kader raad ik je/iedereen een gratis programmaatje aan: ShiftN.

Met dit programmaatje kan je zelf aangeven wat verticaal is bedoeld in de foto en daarna zet het programma dat dan verticaal. Eerst laat je het programma zelf een analyse maken zeg maar en daarna zie je 2 schermen waarmee je met de rechter-en linkermuisknop verticale wanden aan/uit kan zetten om te corrigeren. Daarna doe je een her-analyse (oid) en dan zal de foto rechte wanden bevatten.
Het is aardig goed in wat het doet, let alleen wel op de kwaliteit van de uitvoer.

@Xudonax: ik gebruik hiervoor gewoon Photoshop. Eerst probeer ik het snel weg te werken door het snel-retoucheerpenseel (sneltoets j , ff checken) te gebruiken. Daarna kloon ik nog wat rare oneffenheden weg met de kloonstempel (sneltoets s). De engelse benamingen van deze tools weet ik zo niet.

Dan zou je een aardig eind moeten komen lijkt me. Kijk eerst eventueel hoe die tools werken. daar heb je in de toekomst dan ook veel plezier van.
En nieuwe laag maken natuurlijk zodat je altijd terug kan naar het origineel.:)

[ Voor 26% gewijzigd door Harribo op 21-06-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-s
@ Tuintje. Een mooie HDR foto met goed licht. Bijna geen over de top kleuren (alleen de eerste boog rechts). Kijkt lekker weg.

@ PdeBie. Het is dat ik niet van garnalen / gamba's houd, anders had ik gezegd dat het er smakelijk uit zag ;) Leuk geschoten

@ Xudonax. Jammer van de drupper voor zijn oog. En wellicht anders uitsnijden zodat je minder loze ruimte hebt.

--------

Zo'n anderhalf jaar terug een Lumix FZ-200 aangeschaft om wat meer te doen met fotografie. Mijn inziens een geschikt toestel om te leren hoe je foto's moet maken op iets anders dan de auto stand :)

Hieronder een foto genomen op de AutoRai dit jaar. Mijn eigen commentaar op de foto is dat het mooier had geweest als het rooie doek (?) in het midden van de auto had gehangen. En als ik de skills al had gehad, zou het leuker zijn als het snoer onder de auto weg geshopt was.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/291/18390603804_e6d079dbb6_c.jpgP1040631 by Mark Stevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ondanks je links en rechts evenveel ruimte over lijkt te hebben, ziet het er toch niet symetrisch uit. Stond je er kaarsrecht voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Zo te zien aan de zijkanten niet. En het paardje op de motorkap en voor in de gril staan ook niet op 1 lijn met het midden van de rest van de auto.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-s
Dank voor jullie commentaar. Ik ben bang dat ik er inderdaad niet recht voor stond. Goed om te kijken naar de kijken naar het embleem. Dit zal ik meenemen voor een volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Die spots die in het raam reflecteren trekken bij mij veel meer (negatief) de aandacht.

Misschien toch volgende keer de auto stand gebruiken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Bloemetje

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/544/19097853721_37467b943f_z.jpgDSC_0016 by Pascal , on Flickr

Vind hem zelf misschien een tikkeltje te veel licht hebben (vooral rechts), maar dat maakt het aan de andere kant juist ook weer mooi.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou van bloemetjes :) Ik vind niet dat er teveel licht op valt, wat mij eerder stoort is het bloemetje links op de achtergrond. Misschien dat het beter uitkomt in portret weergave? In ieder geval in een andere verhouding.

Leuke foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bensimpel schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:27:
Bloemetje

[afbeelding]DSC_0016 by Pascal , on Flickr

Vind hem zelf misschien een tikkeltje te veel licht hebben (vooral rechts), maar dat maakt het aan de andere kant juist ook weer mooi.
Allereerst, gefeliciteerd! Dan als tweede, zou je ook even commentaar op voorgangers willen geven? Had je ook kunnen lezen in de topicwarning. :>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 16:39:
[...]

Allereerst, gefeliciteerd! Dan als tweede, zou je ook even commentaar op voorgangers willen geven? Had je ook kunnen lezen in de topicwarning. :>
Sorry, bij deze (en thanks voor de felicitatie! <3)

@mark-s

Als je hem misschien een tikje van de onderkant had genomen, zag het misschien er net wat grootser uit. Well mooie bak ;)

@tuintje, hmm jah idd, ik ga hem wel een keer opnieuw schieten, gelukkig hier dicht in de buurt :P

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkremer
  • Laatst online: 01-09 08:58
@simmeh mooi plaatje! Iets te overbelicht voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/268/19153550875_acc989479c_c.jpg

Ik was onze tijger eens aan het fotograferen, het linker oor had scherper gemogen van mij.

[ Voor 25% gewijzigd door Jkremer op 25-06-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Nu stoort het mij dat het oor er niet volledig op staat. Dus of je cropt de oren er beide (grotendeels) af, of ze staan er beide volledig op. Dit is zo net niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkremer
  • Laatst online: 01-09 08:58
@universal, ik heb je commentaar toegepast, ziet er idd een stuk beter uit!

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/268/19153550875_e811c48c2f_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik vind de bokeh vooral wat storend, misschien dat het op groter formaat wat minder opvalt maar ook door de haren lijkt het een compleet onscherpe foto (beweging). Vooral boven het linker oog (voor ons links dus) valt dat flink op. Mooi zou ook zijn om nog iets meer van het lijfje (van voren) te zien maar wel met de kop scherp en de rest onscherp zoals nu :)

Leuk moment in ieder geval ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Leuk moment, maar is er eigenlijk iets scherp aan?
Daarom kijkt hij ook niet lekker weg vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Inderdaad, jammer dat ie zo onscherp is, zou de volgende keer ook een andere hoek nemen ;)

Nog een bloempie!

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/4/3869/18590666133_fd98718184_z.jpgYellow flower by Pascal , on Flickr

De achtergrond is gewoon wow

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het bloemetje steekt in ieder geval wel mooi af bij de achtergrond. Jammer alleen dat hij onscherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@jkremer: hij lijkt een beetje vaag en alsof het een afgehakt hoofd aan de muur is :)

@Simmeh:: Eens met tuintje. Ook lijkt de bloem iets wat overbelicht. Misschien de highlights verminderen?

Hieronder een probeersel van mij van de honderden fietsen die op de muur van de jaarbeurs zijn geplaatst...
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/487/19040927268_65f9b2a968_z.jpgDSC02518 by Sj44k13, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 22:39
@simmeh - kleur van de achtergrond bevalt me zeker. Jammer dat bloem niet scherp is.

@ Sjaak - Intrigerend. Heb je ook een foto van het geheel? Had graag die zwarte rond er onder niet gezien.

Een beetje aan het spelen met mijn nieuwe sigma 19mm op de galerij. M'n eerste prime-lens.

Shoot!
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/441/19239529052_4f28d922e5_z.jpg#Reflection #goldenhour by Cedras Liggiegoet, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkfi
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 21:35
@cedras Fijne foto om naar te kijken! Mooie kleuren. Fijne combinatie van lijnen en goede reflectie in het water!

Kleine bijdrage van mij :) Ben zelf te spreken over de combinatie van lijnen en vlakken.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/401/19107566469_fb1a7f3244_z.jpg

Flickr: https://flic.kr/p/v7tgPc

[ Voor 16% gewijzigd door dirkfi op 30-06-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

@cedras, geen hele spannende foto, maar wel fijne lijnen en kleuren!
@simmeh, toffe foto, jammer dat deze onscherp is. Denk ook dat de foto mooier was geweest als het enkel de linkerbloem was.
@irkfi, de foto is niet spannend, wel fijne lijnen.

Zelf gisteren weer eens op pad geweest met de camera. Aantal leuke foto's gemaakt, waaronder deze. Heb alleen het gevoel dat ik te ver gegaan ben in de bewerking. Graag jullie mening :)

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/5y3z1vy7z/20150629_DSC_1543.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

barktus schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:47:
[...]
Heb alleen het gevoel dat ik te ver gegaan ben in de bewerking. Graag jullie mening :)

[afbeelding]
What gave you that idea? :)
Inderdaad.... wel ietsiepietsie te ver doorgeslagen met de nabewerking. Het komt gewoon niet meer natuurlijk over zo.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

BlaTieBla schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:56:
[...]

What gave you that idea? :)
Inderdaad.... wel ietsiepietsie te ver doorgeslagen met de nabewerking. Het komt gewoon niet meer natuurlijk over zo.
Ik zelf nadat ik vanmorgen de foto nog eens bekeek. Maar ik reflecteer het graag ook met anderen :) .Ik denk zelf dat het beter wordt als ik de lucht en het gras iets minder intensief maak. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@barktus
Ik denk dat de kleuren iets te verzadigd zijn. Vooral het groene gras op de voorgrond is té.

Mijn vrouw vind het wel een mooie plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 19:31:
@barktus
Ik denk dat de kleuren iets te verzadigd zijn. Vooral het groene gras op de voorgrond is té.

Mijn vrouw vind het wel een mooie plaat :)
Inmiddels de foto aangepast, al een stuk beter zo :)

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/6ykpdpaf7/20150629_DSC_1543a.jpg

Ter vergelijking

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/fuvhhn11f/foto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
dirkfi schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 13:43:
Kleine bijdrage van mij :) Ben zelf te spreken over de combinatie van lijnen en vlakken.

[afbeelding]

Flickr: https://flic.kr/p/v7tgPc
Ik vind hem leuk. Moest twee keer kijken hoe het nu precies zat met die trap :P
Missie geslaagd dus.
Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.