[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
Sleehond schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:51:
Bedankt, helder antwoord. Is het dan niet handig om RAW + JPEG optie te selecteren?

Alvast bedankt dan weet ik even genoeg en hoef ik het topic niet verder te vervuilen ;)
Ik gebruik zelf ook RAW + JPEG. Puur omdat ik de foto's vaak pas later bewerk, maar soms al wel foto's wil delen (point n shoot foto's... niet fotoshoots.) Dan zijn jpeg's wel makkelijk en hoef je niet eerst alles om te (laten) zetten. En als je de ruimte er voor hebt kwa geheugen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
Ik gebruik nooit RAW+JPG, omdat het onnodig ruimte vreet en voor snel delen van foto's kan ik met een programma in no-time jpg's uit de raw's destilleren (in de raw zit een jpg ingebakken die ook in de camera gebruikt wordt).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:56:
Ik gebruik nooit RAW+JPG, omdat het onnodig ruimte vreet en voor snel delen van foto's kan ik met een programma in no-time jpg's uit de raw's destilleren (in de raw zit een jpg ingebakken die ook in de camera gebruikt wordt).
Dat is waar. Al wil ik ze nog wel eens via mijn mobiel delen :P en dan is het lastig (ik gebruik enkel Micro-SD kaartjes, omdat de rest van mijn (video)camera's dat slikken). En het geheugen... das niet zo'n probleem bij mij, gezien ik meer dan genoeg foto's kan schieten voor mijn kaartje vol zit. Maar als je een D800 hebt is dat misschien wel een punt ja.

conclusie: ieder zijn voorkeur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:56:
Hoe heet dat programma? Ik haal ze soms door LR heen met camera standard profiel bij camera calibration maar puur de jpg extracten zal in deze gevallen ook voldoen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
http://michaeltapesdesign.com/instant-jpeg-from-raw.html
Het is wel gratis, maar je moet jezelf wel registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook enkel in RAW schieten en dan achteraf met de camera de foto zoeken en processen in de camera zelf. Althans op een Nikon kan dit, kan je wel enkel opslaan in jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bij Olympus gaat dat alleen per foto. Je kan wel meerdere foto's selecteren om ze te verwijderen of locken, maar niet om ze in bulk naar jpg te converteren.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:50
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8698/16582774603_547225a1c8_c.jpguntitled-27-3.jpg by Marijn_, on Flickr
Heb voorpagina van de lokale krant gehaald :)
http://www.omroepbrabant....OD+geeft+sein+veilig.aspx
http://issuu.com/uitgever...23/1?e=4988217%2F12457403
Mooie was dat de enige pers fotograaf die aanwezig was aan de verkeerde kant stond en niks zag!!
En de rest had alleen maar korte lenzen mee terwijl ik mijn 100-300 tele bij had.

[ Voor 6% gewijzigd door Haas_nl op 24-04-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 08:36
Gefeliciteerd! Maar vind je dit niet meer iets voor het community topic? Ik wel eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:54
Ik zie die foto niet bij het artikel van omroep brabant staan.

[ Voor 6% gewijzigd door AdmiralSnipe op 24-04-2015 21:42 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 09:51
@Haas_nl ik zie de foto ook niet bij het artikel staan. Verder vind ik dit meer een snapshot foto. Ik heb niet echt een bepaald gevoel bij deze foto waardoor deze mijn aandacht blijft houden.

Wij zijn gister avond met het hele gezin gezellig bij elkaar gekomen om te eten bij mijn vader. En aangezien hij een fanatiek amateur kok is dacht ik dat het leuk was om wat foto's te maken van zijn creaties.
Hier 1 van de 4 die ik geselecteerd heb.

Alle tips zijn welkom natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XsMZjqnh.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door kalekat op 26-04-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Ik zou beginnen met het een heel stuk lichter te maken (en commentaar te geven op je voorgangers ;)).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Hahn schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:55:
Ik zou beginnen met het een heel stuk lichter te maken (en commentaar te geven op je voorgangers ;)).
Ja klopt ik heb net me post aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
@kalekat: waarom heb je specifiek voor deze belichting gekozen? Of heb je niet gelet op de instellingen van je camera? Ik vind het namelijk nogal overkomen als een ondoordachte foto. Ziet er niet uit alsof je echt veel meer gedaan hebt dan een foto gemaakt op de auto-stand.

- belichting is verkeerd
- kadering is niet goed; asperge valt buiten beeld bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:39
@Kalekat.
Food photography is niet een makkelijk onderwerp. Daar gaan hele teams omheen zitten om het mooi op de foto te zetten, dus je hebt jezelf wel gelijk wat op je hals gehaald. Voor wat algemene tips kun je even op google kijken bijvoorbeeld: http://digital-photograph...aphy-techniques-and-tips/

Maar daarnaast zijn er nu ook een aantal basis elementen verkeerd gegaan. Waaronder een drukke achtergrond, een onderbelichte foto, verkeerde witbalans, weinig saturatie en een verkeerde compositie. De asperge zou naar mijn mening prima buiten beeld mogen vallen maar dan moet dat passen. De saus heb ik persoonlijk meer problemen mee. Dat maakt het voor mijn gevoel een zooitje.

Ik heb hem even door lightroom gehaald om te kijken wat er met nabewerking eruit te halen valt. Zo valt er al een veel interessantere compositie te kiezen. Ik kwam er daardoor achter dat het origineel veel te centraal gericht is.
Als je het niet fijn vind dat ik hem bewerkt heb zal ik hem weer verwijderen. (De sharpening is nu wat te veel maar ik had ook erg weinig detail om mee te werken ;) )
tweakers_voorbeeld_product_food

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
Minus de rozige kleurzweem is die al een stuk beter. Het high key achtige maakt het al een stuk frisser/smakelijker om naar te kijken.

Overigens, ik heb wel eens gelezen dat voedselfotografie een manipulatie van jewelste is. Naar schijnt wordt aan koffie bijvoorbeeld afwasmiddel toegevoegd om de kleur te verbeteren; en bij kip gebruiken ze daar beits voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
link0007 schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:07:
@kalekat: waarom heb je specifiek voor deze belichting gekozen? Of heb je niet gelet op de instellingen van je camera? Ik vind het namelijk nogal overkomen als een ondoordachte foto. Ziet er niet uit alsof je echt veel meer gedaan hebt dan een foto gemaakt op de auto-stand.

- belichting is verkeerd
- kadering is niet goed; asperge valt buiten beeld bijvoorbeeld
Deze belichting was het minst bleek. Ik heb ook nader punten geprobeerd maar die werden heel bleek omdat dit licht van buiten was. Het licht wat ik nu gebruikte leek op het eerste gezicht een warme gloed te geven maar nu zie ik inderdaad wat je bedoelt.
walletje-w schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:33:
@Kalekat.
Food photography is niet een makkelijk onderwerp. Daar gaan hele teams omheen zitten om het mooi op de foto te zetten, dus je hebt jezelf wel gelijk wat op je hals gehaald. Voor wat algemene tips kun je even op google kijken bijvoorbeeld: http://digital-photograph...aphy-techniques-and-tips/

Maar daarnaast zijn er nu ook een aantal basis elementen verkeerd gegaan. Waaronder een drukke achtergrond, een onderbelichte foto, verkeerde witbalans, weinig saturatie en een verkeerde compositie. De asperge zou naar mijn mening prima buiten beeld mogen vallen maar dan moet dat passen. De saus heb ik persoonlijk meer problemen mee. Dat maakt het voor mijn gevoel een zooitje.
Dank je wel! Ik zal de link even doorlezen en ik wist dat Food photography lastig was, het is dan ook eerder bedoelt voor mijn vader dat hij dit in een scrapbook kan plaatsen samen met andere gerechten en de recepten erbij. :P

En inderdaad je bewerking maakt deze foto vele malen beter. Ik heb zelf Lightroom niet en ben dus ook helemaal niet thuis in het nabewerken. Mijn streven is dan ook om zo min mogelijk te moeten na bewerken.
blacktarantulaX schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:48:
Overigens, ik heb wel eens gelezen dat voedselfotografie een manipulatie van jewelste is. Naar schijnt wordt aan koffie bijvoorbeeld afwasmiddel toegevoegd om de kleur te verbeteren; en bij kip gebruiken ze daar beits voor :P
Ik heb inderdaad ook ooit wel eens zoiets gelezen. En dat ze bijvoorbeeld op sla met een spray wat water vernevelen zodat deze een verse uitstraling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kalekat schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:21:
[...]

Deze belichting was het minst bleek. Ik heb ook nader punten geprobeerd maar die werden heel bleek omdat dit licht van buiten was. Het licht wat ik nu gebruikte leek op het eerste gezicht een warme gloed te geven maar nu zie ik inderdaad wat je bedoelt.
Bleek of juist een warme gloed is een kwestie van je witbalans naar smaak aanpassen. Bovendien was hij vooral gewoon veel te donker. Kijk maar eens naar het histogram.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9SB8ucGIdVuYtBAuH6QBgQrf/full.png
Aangezien grote delen van je foto worden gevuld door een wit bord, zou er een behoorlijke piek aan de rechterkant van het histogram moeten zitten. Maar nu komt het niet verder dan de helft.

Ik weet niet precies wat voor camera je gebruikt, maar belichting en witbalans zijn doorgaans zaken die je prima op de camera kan beïnvloeden. Dat vereist dus niet per se een boel nabewerking. Veel camera's kunnen ook het histogram van een gemaakte foto laten zien, zodat je meteen kan zien of je instellingen qua belichting goed waren.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2015 12:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

@Haas: Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n bijzondere foto.
@walletje-w: Mooie kleuren, ziet er goed uit. Vind de rechterkant wel druk t.o.v. de linkerkant.

Ik weet nog de eerste keer dat ik in dit topic kwam. Ik zal jullie de foto besparen :X. Sindsdien ben ik terughoudend geworden in het zelf bijdragen aan dit topic (mede ook omdat ik niet zo'n goeie fotograaf ben en ik weinig bijzondere dingen trek), en heb ik maar 1 foto zelf nog bijgedragen. Ik heb wel steeds genoten van het bekijken en becommentariëren van anderen hun creaties. Daarnaast ben ik niet zo goed in het evalueren van mijn eigen foto's (emotionele bias o.i.d.) (zie onderschrift), dus weet ik nooit of een foto wel of niet netjes is. Maar ik heb beseft dat het plaatsen van foto's net waardevol is omdat je feedback kunt krijgen waardoor je je foto's kunt verbeteren, dus af en toe zal ik misschien eens posten...

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7683/17290847712_cd76d1cf33_c.jpg

https://farm8.staticflick...90847712_33e24ef6da_k.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door witeken op 27-04-2015 22:02 . Reden: Oops, die regel was ik vergeten. ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:46
kalekat schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:21:
[...]

Ik heb inderdaad ook ooit wel eens zoiets gelezen. En dat ze bijvoorbeeld op sla met een spray wat water vernevelen zodat deze een verse uitstraling krijgt.
Dat gebeurt zelfs in de supermarkt gewoon ;)
Net als dat er speciale tl lampen boven het vlees hangen, zodat het roder lijkt. Houdt hetzelfde pak vlees maar eens in de koeling van de yoghurt of melk bijvoorbeeld. Oogt het ineens minder lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:55

Reneger

Wie? IK?

@Witeken: Mooie foto, de scherpte op zijn kop vind ik erg goed gelukt. Alleen t object aan de rechterkant vind ik iets minder mooi in het beeld, maar geeft aan de andere kant wel weer meer diepte aan het geheel.

Voor het eerst dat ik hier wat neergooi. Ik ben niet zo lang begonnen met foto's maken. Heb een Canon 7D met een de Canon 18-200 aangeschaft, en schiet zo nu en dan puur hobbymatig wat foto's.

Afgelopen vrijdag onderweg kwam ik een luchtballon tegen. Auto aan de kant gegooid, en eigenlijk gelijk begonnen met schieten. Had niet echt de tijd om rustig van alles uit te proberen.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7768/17167732229_74441593bf_c.jpg
Link

Weinig aan bijgewerkt, iets de kleuren opgetrokken.

Alle commentaar is welkom. Zoals ik zei: Ik ben echt nog een groentje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:24
@Reneger: leuk dat je er iets mee doet, je kunt alleen maar leren.
Over de foto: zorg altijd dat je een focus hebt, de meeste foto's zonder duidelijke focus zijn vaak minder mooi hoewel dat natuurlijk altijd een kwestie van smaak blijft.
De focus hier is de luchtballon lijkt me. Zorg dat deze dan niet half achter de takken verdwijnt zoals hier.
Uiteraard moet het gefocuste object ook scherp zijn, volgens mij wat ik zo snel kan zien, is de ballon dat hier wel.

Verder vind ik de foto wat donker afgezien van de lucht en de ballon (hoewel ook deze iets te donker is). Gebruik dan bijvoorbeeld meerdere belichtingen om een hdr foto te maken (bracketing op de camera als je die functie hebt). Nu zijn de huizen nu niet zo belangrijk misschien maar dan nog zijn ze mijn inziens te donker.
Verder let op de compositie: de luchtballon is gelukkig niet in het midden van de foto maar op een derde wat heel goed is. Verder zou ik alles eraf knippen wat niet functioneel is maar hou altijd wel een marge tussen het hoofdobject en de kant (in dit geval de luchtballon).

Nu weet ik niet of de luchtballon naar rechts of naar links ging. Ging hij naar rechts dan had ik dus nog ff gewacht met de foto totdat hij er beter op stond. Ging hij naar links dan was nog ff tot aan dat slootje gelopen om die takken niet op de foto te krijgen.
En misschien had ik toch ook nog verder ingezoomd, ook om de takken weg te krijgen maar ook om de wolken mee te krijgen. Met dat beetje oranje erin gecombineerd met de kleuren van de luchtballon zou dat de foto ook wat vrolijker maken denk ik.

Tot zover mijn idee hierover, het blijft een mening, geen wet. Hoop dat je er wat aan hebt. Welkom hier :)

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 03-05-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Haar kop O+.

En over de scherpte: ik had niet door dat om een of andere reden de digitale zoom op 2x stond, dus het resultaat is nog redelijk.
Alle commentaar is welkom. Zoals ik zei: Ik ben echt nog een groentje :)
Ik vind de foto nogal donker, en tsja die boom. Verder weet ik niet of de keuze voor zo'n wijde FOV een goede was.

[ Voor 16% gewijzigd door witeken op 03-05-2015 16:29 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:55

Reneger

Wie? IK?

@Beide: Eens. Ik kon daar ter plekke niet goed zien of mijn focus goed stond. Zoals gezegd, ik heb de camera uit de tas getrokken en ben eigenlijk blind gaan schieten. Dat de focus teveel op de boom is gevallen is erg jammer. Dat hij zo donker is... Komt denk ik mede door het tijdstip. Half 9 's avonds o.i.d. Weinig licht meer.

De ballon ging naar rechts, however, juist op dat stuk werd de "vlammenwerper" niet echt gebruikt, wat wel het gene was waarvoor ik ging. Al met al een haastige foto, heeft de kwaliteit niet ten goede gedaan...

Dank voor de tip over de HDR trouwens, zal er naar kijken!

Over het algemeen probeer ik meer de tijd voor de foto's te nemen, mocht het onderwerp er zich voor lenen... Om toch het topic nog even te kapen, hier had ik dus wèl de tijd en de rust om de shoarma-in-spé vast te leggen. Compleet ander beeld..

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7763/17166507590_56bb050a47_c.jpgSheep by Reneger, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
En meteen een véééél beter beeld. Omdat je van schouderklopjes alleen niets bijleert (en ik anders niets te vitten heb :p ): probeer de volgende keer het hoofdonderwerp nog meer te isoleren (nu "groeien" er collega shoarmafabrieken uit het hoofd van je hoofdonderwerp; gezien ze dezelfde kleur hebben, kijkt dat net iets moeilijker)

ps ivm je ballon: Ik hou er niet van 'ik-weet-dat-haastwerk-was-maar-ik-gooi-em-er-toch-maar-op' foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
@ Reneger, fijne plaat om naar te kijken, mooie scherpe en heldere kleuren. De hoofdschaap is strak vastgelegd.

Gelijk even een follow erbij op je Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wel erg veel vignetting voor mijn smaak. De dieptewerking en het contrast zijn wel heel lekker en ook dat weggetje is heel goed geplaatst in je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

@Reneger, jammer van de takken voor de ballon. De tweede foto is erg fijn om naar te kijken!

Afgelopen vrijdag hier in de buurt een aantal foto's gemaakt. En er daarvan één uitgekozen

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7681/17161170167_5f8592402f_z.jpgTracks by bart.va

[ Voor 39% gewijzigd door barktus op 04-05-2015 17:48 ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Psst, dit is het solo testcasetopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:39
@ Reneger, ik kan me helemaal vinden in het commentaar van moozzuzz. Volgende keer dat schaap achter zijn oor eerst wegjagen, of je had nog een stapje naar rechts kunnen nemen zodat dat schaap achter de kop van je onderwerp zou verdwijnen.

@ barktus Ik moet goed kijken of te zien dat het rupsbanden zijn. De onderkant is behoorlijk licht en de bovenkant is aardig donker waardoor voor mij uiteindelijk het onderwerp niet erg duidelijk is.

Zelf ben ik even met snapseed op de mobiel aan de gang geweest. Beetje bijsnijden, wat dingen veranderen.
het origineel staat ook op flickr. Zelf trekt mij oog direct naar rechts omdat links nogal licht is.
Nu las ik ergens dat wanneer je in b/w wilt fotograferen je beter in raw kunt schieten en vervolgens met een goed programma de foto bewerken. True or false? Zo ja, dan gaan we dat de volgende keer eensnaar kijken.

Shoot!
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8734/17185726719_fe18640e32_z.jpg#Amicitia #Leeuwarden by CedrasLiggiegoet, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat je beter in raw kan schieten en vervolgens in een goed programma bewerken is altijd waar, niet alleen in zwart/wit. Waarom? Omdat raw meer detail bevat en een goed programma veel meer kan bewerkstelligen en je dus meer uit een foto kunt halen dan met jpg en een simpele app. Ik ben benieuwd waarom jij daarover twijfelt? :)

Foto zelf vind ik heel vet, apart gebouw en de lucht is interessant. Zou ook eigenlijk wel een kleurenversie hiervan willen zien.

Wel vind ik je opmerking dat je naar rechts gaat met je ogen, omdat het links zo licht is, apart. Lichtere delen zijn juist iets wat aantrekt en je geneigd bent om naar te kijken. Ook al vind ik de donkere plekken rechts in de lucht mooier, ik merk dat m'n ogen de hele tijd naar links vliegen, omdat het daar zo licht is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 05-05-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Hahn schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:14:
Dat je beter in raw kan schieten en vervolgens in een goed programma bewerken is altijd waar, niet alleen in zwart/wit. Waarom? Omdat raw meer detail bevat en een goed programma veel meer kan bewerkstelligen en je dus meer uit een foto kunt halen dan met jpg en een simpele app. Ik ben benieuwd waarom jij daarover twijfelt? :)
Omdat ik mij nog niet echt op de fotobewerking heb gestort. Eerst maar eens leren om plaatjes te schieten.
Foto zelf vind ik heel vet, apart gebouw en de lucht is interessant. Zou ook eigenlijk wel een kleurenversie hiervan willen zien.
Net een wat andere hoek. https://flic.kr/p/rwDLBq
Dit was ooit het lelijkste gebouw van Leeuwarden. En terecht. Nu hebben ze er (m.i.) een fantastsich appartementencomplex van gemaakt. http://www.bouwwereld.nl/...plex-amicitia-leeuwarden/
Wel vind ik je opmerking dat je naar rechts gaat met je ogen, omdat het links zo licht is, apart. Lichtere delen zijn juist iets wat aantrekt en je geneigd bent om naar te kijken. Ook al vind ik de donkere plekken rechts in de lucht mooier, ik merk dat m'n ogen de hele tijd naar links vliegen, omdat het daar zo licht is.
Misschien komt het omdat ik qua gevoel meer rechts blijf hangen door de lucht. Er is meer te zien daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56

Zym0tiC

^_^

Fijne foto Cedras, vind de z/w beter overkomen, mede ook vanwege de hoek waaruit geschoten.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
@cedras, leuke foto. Vooral de lucht vind ik erg mooi. Links inderdaad wel een beetje licht. Zelf was ik misschien iets meer naar rechts gaan staan voor wat symmetrie in de foto maar dat is natuurlijk persoonlijk.

@barktus, ik vind de foto lekker weg kijken. Veel detail in de foto door de modder en de rupsbanden. het linkergedeelte van de foto vindt ik wel minder interessant. links onder is niks en links boven is te donker maar desondanks een erg leuke foto.

Zelf probeer ik steeds meer aan fotografie te doen en nu mijn camera eindelijk weer terug is van reparatie kan ik weer kiekjes maken. Gisteren in Amsterdam de volgende foto gemaakt. Graag hoor ik wat er beter kan!

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8693/17380455722_045016338e_z.jpg20150505-IMG_0458 by JJFeith, on Flickr

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

JeroenF schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:05:
Zelf probeer ik steeds meer aan fotografie te doen en nu mijn camera eindelijk weer terug is van reparatie kan ik weer kiekjes maken. Gisteren in Amsterdam de volgende foto gemaakt. Graag hoor ik wat er beter kan!

[afbeelding]20150505-IMG_0458 by JJFeith, on Flickr
Nogal hoog gericht waardoor de mensen er maar half opstaan.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 17-09 15:26
JeroenF schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:05:
[...]

[afbeelding]20150505-IMG_0458 by JJFeith, on Flickr
Mijn ogen volgen de dikke zwarte balken die aan het dak hangen. Lijnenspel samen met het spoor is goed. Duurde wel even voordat ik andere delen van de foto ging bekijken. Dat de mensen er half opstaan stoort me niet, want om hen gaat de foto niet. De klok rechts komt ook goed uit.
Wat wilde je laten zien met de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Tja, wat wil ik er mee laten zien. Vond het lijnenspel van het station wel mooi toen ik er door heen liep dus ik dacht even een foto'tje maken. Dat hal is ook zo overweldigend groot dat ik de foto een beetje gecropped heb om dat wat beter over te laten komen. versie zonder crop voor de liefhebbers

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Mooie zwart-witfoto's hierboven :).

Als ik de foto in het treinstation wat vergroot, lijkt de focus niet helemaal goed te zijn, of was het de bedoeling op die mensen te focussen?

[ Voor 67% gewijzigd door witeken op 06-05-2015 12:42 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
JeroenF schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:47:
Tja, wat wil ik er mee laten zien. Vond het lijnenspel van het station wel mooi toen ik er door heen liep dus ik dacht even een foto'tje maken. Dat hal is ook zo overweldigend groot dat ik de foto een beetje gecropped heb om dat wat beter over te laten komen. versie zonder crop voor de liefhebbers
Als dat het origineel is, dan vind ik je z/w versie goed gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:14
@Jeroen, meeste is wel gezegd, de foto is ietwat hoog genomen maar de lijnen zijn prettig om naar te kijken.

Hier een plaat van mij, enige zelfkritiek: De persoon links kreeg ik niet netjes uit beeld en er zit vertekening in hoewel ik dat zelf niet storend vind. Klikbaar!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P8RqZYVqLYFRSbziTTQvJ5Oz/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
@renegeer, helemaal lente. Ik vind de tikkie scheve dijk niet zo mooi. Kun je hem zo croppen dat er geen lucht zichtbaar is? ik denk dat dit mooier kan zijn.
@barktus, goede foto, maar ik zie niet wat het is. Is dat de bedoeling?
@Ghengis, mooie foto maar. jammer van die persoon net in beeld. De vertekening stoort mij wel een beetje. Niet te fixen?

Deze foto van mij, hier kwam wat geluk bij kijken. Ik stond op de brug van een droog gevallen rivier en zag de drie personen aankomen. Hoefde alleen maar even te wachten tot ze onder de brug door waren. Heb niet hoeven croppen.

Ik vind de foto zo mooi, echter volgens lightroom is deze veel te donker. Wat is de mening hier?

Afbeeldingslocatie: http://www.heeling.nl/tweakers/IMGP0408_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik in photoshop de brightness 100 omhoog gooi ziet het er in mijn ogen veel beter uit, groter contrast tussen je onderwerp en achtergrond omgeving. De CA stoort me ook enigszins, automatisch verwijderen niet aangevinkt toevallig?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Kwa belichting lijkt die hier meer op een bewolkte dag genomen te zijn, dan vol in de zon. Daarom geeft lightroom vast ook aan dat die onderbelicht is.

Kracht van de foto is juist volgens mij het zware werk, in de brandende zon. Dat haal ik er nu minder uit.
Is je monitor gecalibreerd? :P Al zal die wel erg slecht staan als het zo bij jou kloppend lijkt.

Maar het blijft natuurlijk smaak. Maar zelf zou ik hem ook lichter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
@ JeroenF

Leuke plaat, kijkt fijn. Ben het wel eens met andere commentaar dat de bovenkant wel erg ruim is.
Al zal het waarschijnlijk lastig zijn geweest om het station zelf er ruimer op te krijgen?
Je ZW versie is wel absoluut beter dan de originele moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ghengis schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:56:
@Jeroen, meeste is wel gezegd, de foto is ietwat hoog genomen maar de lijnen zijn prettig om naar te kijken.

Hier een plaat van mij, enige zelfkritiek: De persoon links kreeg ik niet netjes uit beeld en er zit vertekening in hoewel ik dat zelf niet storend vind. Klikbaar!

[afbeelding]
Ik mis aan de bovenkant een stukje... maar dat heb ik altijd met zulke kerken... wil steeds verder omhoog kijken.
(wat overigens precies de bedoeling van de architecten/bouwers was)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:38
@JeroenF mooie foto, had denk ik wel nog iets beter gewerkt met een wat wijdere lens. Dan had je links de hele boog gezien, die is nu afgesneden. Zo'n constructie werkt altijd goed, mooie lijnen.

@Ghengis, de CA stoort mij ook een beetje, verder mooi met de symmetrie maar hij heeft net geen symmetrisch gevoel. Misschien doordat er links meer licht binnen valt. Andere schaduwen. Was ook wel benieuwd geweest als die wat verder onderbelicht zou zijn en je meer detail in de ramen had gezien.

@[Roland] komt voor m'n gevoel net niet over. Kleuren zijn een beetje raar. Wel mooie uitsnede met die vlakte al ben ik wel benieuwd hoe het er uit had gezien met boven wat meer ruimte.

Ik kwam een laaghangende zon tegen in Eye Amsterdam

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7683/17203613109_a1322df69c_c.jpgUpper deck by Sluw Licht, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 13:21

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

@JeroenF, in het zwart-wit is de foto stukken beter dan in kleur. Iets wijder was beter geweest en had misschien voorkomen dat er stukken van mensen en de hele boog werden afgesneden bij het croppen.

@[Roland] Ik moest een paar keer kijken om te zien waar de foto om draaide. Ik vind het moeilijk om te zien dat het een rivierbed is, daarvoor ontbreekt net iets te veel informatie. (Hmm.. op mijn Macbook Pro 13" Retina ziet de foto er beter uit. Alsof hij meer contrast heeft)

[ Voor 11% gewijzigd door Ralph Smeets op 06-05-2015 21:40 ]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dank voor de opmerkingen. Ik zal eens naar CA kijken (moet ik me dan nog even in verdiepen)

Ja, mijn laptopscherm is erbarmelijk slecht. Als ik lightroom automatische tinten laat toepassen wil hij de foto 1.85 stop verhelderen, dit terwijl ik standaard al schiet met 2/3 stop extra exposure. Ik vind het er dan ook niet uit zien. Maar zo te zien aan de opmerkingen hier ligt dat aan mij :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Tuintje
Altijd leuk zo'n aankoop. Zorgt bij mij altijd ervoor dat ik net even wat meer tijd neem voor een foto. En wat ik veel merk: Hoe meer tijd je in een foto stopt, hoe beter die word.

Naar mijn smaak is de DOF wat te klein (hoog F-getal), waardoor de achtergrond onrustig is. De achtergrond is sowieso wat onrustig vind ik. Persoonlijk had ik
  • OF de nadruk gelegd op het kind in de natuur (dus het feit dat het kind leuk in de natuur speelt).
  • OF de nadruk gelegd op het wegblazen van de pluisjes, met een simpele achtergrond (de lucht, of een rustige achtergrond met een grote DOF). Dan vallen de pluisjes meer op.
Daarnaast ben ik bij kinderen er erg fan van om op ooghoogte te schieten.

Dat je manueel schiet is natuurlijk erg goed, en daar leer je ook van wat de verschillende instellingen doen. Maar kijk je niet stuk op de techniek (zoals ik zelf ook vaak doe). De compositie is veel belangrijker. Zelf ga ik ook vaak fout met de achtergrond (focus op je onderwerp, en vergeten dat er een prullenbak oid op de foto staat) dus probeer daar eens bewust op te letten. Wat zie ik op de achtergrond?

Zelf schiet ik vaak "half automatisch". Dus op S of A. Dan weet ik zeker dat ik geen moment mis omdat ik nog met de manuele settings aan het prutsen ben. Maar ieder heeft daar zo zijn voorkeur in.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7723/17096366757_5224e876bc_b.jpg
Deze heb ik wel in Manual geschoten. De eerste keer dat ik iets in mijn aquarium fotografeer met het gebruik van flitsers. Ik weet niet of de compositie in deze helemaal lekker werkt. Maar kan ook niet echt vinden hoe het wel had gemoeten. De belichting met flitsers in deze vond ik ook best lastig, gezien je geen reflectie wilt op het glas.
Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

@waah, ik neem aan dat je bedoelt dat de foto van tuintje een te grote DoF heeft.

@tuintje, de diafragma die je hebt gekozen f/7.1, effectief dus f/10.6, is er eentje die ik zelf in het hoekje 'don't care' zou plaatsen en dat is dan ook meteen het probleem. Het levert een DoF op die te groot is om het onderwerp te isoleren en aan de andere kan is de DoF te klein om een verhaal te vertellen (alles scherp op de foto). Een dergelijke instelling gebruik je als er weinig diepte in het onderwerp zit omdat het dan niet uitmaakt of je veel of weinig scherptediepte hebt. Maar bij dit onderwerp en achtergrond wil je juist of alles scherp of alleen het onderwerp scherp. Zelf zou ik hierbij dan voor een minimale DoF hebben gekozen, zodat de achtergrond en voorgrond een stuk minder scherp zijn. Dat had het geheel wat rustiger gemaakt. Voordeel is dan dat je de sluitertijd nog hoger kunt instellen en/of de ISO wat omlaag had kunnen gooien.

Gegeven de omstandigheden vind ik het een goede compositie. Dat maakt de foto uiteraard niet echt speciaal, tenminste niet voor anderen. Toch is het niet een simpele snapshot en dat is natuurlijk sowieso al positief.

Wat me opvalt is dat je een de sluitertijd goed omlaag hebt gegooid en niet bang bent geweest om de ISO wat hoger in te stellen. Heel goed, aangezien die pluisjes bewegen en je daarom zoveel hoe mogelijk bewegingsonscherpte wilt voorkomen. Dit is dus technisch gezien een hele goede keuze.

Maar ga vooral zo door!

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet mij nog even inlezen, of beter inlezen, in DoF. Ik heb nog niet veel kaas gegeten van DoF en diafragma's. Als ik het goed begrijp zou ik een ander diaframa moeten gebruiken, lager als ik het goed heb, waarmee ik het onderwerp isoleer en rondom het onderwerp onscherpte creeer?

De sluitertijd wat omhoog en ISO omlaag. Dan zou ik het diafragma omlaag kunnen doen waardoor er meer licht op het objectief valt. Zie ik dat zo goed?

Tot zover bedankt want ik kan er zeker wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als je veel scherptediepte wilt hebben dan moet je je diafragma dichtknijpen. Dan kies je voor een groter diafragma getal. Wil je weinig scherptediepte hebben, dan wil je juist je diafragma openzetten. In dat geval kies je voor een kleiner diafragma getal.

Als je je diafragma dichtknijpt, dan komt er minder licht door de lens naar binnen en dat zul je moeten compenseren met een langere sluitertijd en/of een hogere instelling voor de gevoeligheid van de sensor (de ISO). Doe je je diafragma opengooien, dan komt er dus meer licht door de lens naar binnen en dat zul je ook moeten compenseren door de gevoeligheid van de sensor terug te draaien en/of een kortere sluitertijd te kiezen.

Maar dit wordt beter uitgelegd door bijvoorbeeld Bryan Peterson in zijn boek Understanding Exposure. Zeer zeker een aanrader.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Tuintje, snap dat je meteen all-in wil gaan met de Magische M stand. Maar ik vind het nogal veel gevraagd om beweeglijke kinderen daarmee achterna te zitten. Dus ik zet 'm afhankelijk van het effect dat ik beoog of op S of A en ISO op auto (met een minimale sluitertijd / maximale ISO).

Want compositie wil ook wat en dat maakt mij meer een goede foto, dan dat je 'm op M hebt weten te schieten.

Dus ik heb de vrijheid genomen om een iets andere uitsnede te maken:
[Verwijderd op verzoek van Remco]
Lijkt me dan eentje voor op de wand in het groot zo ;) , terwijl je oorspronkelijke foto mhwa was qua compositie.

En wat je dan meteen ziet doordat je de foto (bewust of onbewust) op 1250 iso hebt getrokken er ruist verschijnt in de donkere delen achter je dochter.
Dus in dit geval had 1/500 ook wel gewerkt en had je ISO ergens rond de 400 gezeten denk ik.

Zelfde voor Waah:
Slakje

Wat een ruimte om je onderwerp! (het slakje naar ik aanneem). Dus ook hier heb ik een crop gemaakt, kwestie van smaak zo, maar vond de piramidevorm van het hout wel geinig uitpakken.

Dm me maar als jullie ze niet zo online wil.

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 27-05-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Goede uitsnede, Barrycade! Vooral die eerste werkt een stuk beter nu. Ook die pluisjes komen een stuk beter uit. Als je terugkijkt naar het origineeel vielen die een stuk minder op, of konden het ook vliegjes boven het water zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Barrycade

All in zou je het wel kunnen noemen, maar dat is wat ze zeggen in de filmpjes en teksten die ik lees over fotografie. Dus probeer ik het maar omdat ik niet beter weet. Het is voor nu denk ik beter om op A of S te fotograferen totdat ik het wat beter doorheb. Begrijp ik dat zo goed? Moet ik alleen nog even uitvogelen hoe ik ISO op auto zet op de D5200. De ISO op de foto is bewist zo genomen omdat ik die pluisjes erop wilde hebben. Achteraf gezien had de ISO ook lager gekund dus, en daarmee ook de sluitertijd. Maar ja, ik heb hem net een paar dagen :)

Ik heb de foto nog in RAW op een resolutie van 6000x4000. Ik doe hem nog een keer in LR en crop hem naar de schaal zoals jij hem hebt. En ja, die gaat aan de muur :)

En de foto die je hebt bijgesneden van Waah is zoals ik het bedoelde. Vind het een leuke foto.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Je bent niet beter of meer pro door op M te schieten.
Algemene misvatting.

Uiteraard, als je alle instellingen (op voorhand) goed in M kunt zetten dan heb je de kennis onder de knie.
Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk(er) kan via Tv/Av (A/S)?

Bij speciale (flits)shots wil ik ook nog wel eens op M schieten.
Maar anders staat hier gewoon Tv/Av op, afhankelijk van scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over welke scenario's hebben we het dan als het gaat over A of S? En welk voordeel haal je uit een van beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
A gebruik je als je de scherptediepte wilt vastleggen, S als je de sluitertijd wilt vastleggen.

In 95% van de gevallen heb ik 'm op A staan, omdat het vooral de scherptediepte is die ik zelf wil bepalen. De sluitertijd bepalen kan interessant zijn als je bijvoorbeeld beweging wilt bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Bij mij staat meeste van de tijd op Av.
Dus zelf diafragma kiezen.
Ik kies dus wat ik wil, bv f/1.4 voor isoleren, of f/8 voor alles scherp.
De rest wordt automatisch meegenomen?

Ik kijk wel even met scheef oog naar sluitertijd, of dat haalbaar is, anders verhoog ik ISO even.

Wil ik echter ZEKER weten dat ik een snelle sluitertijd heb (of juist langzame) dan schakel ik over naar Tv.
De rest gaat ook weer automatisch mee.

Maar over het algemeen kan ik ook met de instellingen in Av mijn sluitertijd bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu deze site aan het doorspitten. Voor mij een duidelijke site, duidelijke uitleg, maar vooral in simpele taal. Ik begrijp het meeste :)

En volgens mij schijnt de zon dus ik trek er zo even op uit. Ik ga dan de A en S stand uitproberen, maar ook de P stand waar ik mijn eigen settings heb gemaakt. De P setting is wat ik veel gebruikte op mijn NEX-6. Met de guide in de link hierboven ga ik ook de P setting naar smaak inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik gebruik voornamelijk de P of de Tv stand. De laatste omdat ik vaak bewegende objecten fotografeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@boven (allen)

Ik ben nu die guide zo aan het doorspitten en merk gelijk dat de M modus te hoog gegrrepen is. De foto'sz die ik nu maak met P, A of S zijn al heel veel beter omdat er veel door de D5200 voor je gedaan wordt.

Ik ga zo denk ik even naar een borg hier in de buurt en kijken wat voor resultaat dit geeft.

Nogmaals bedankt, en complimenten voor dit topic. Ik ben er al heel veel mee geholpen, waarvoor veel dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ga mee met de rest: de uitsnedes van Barrycade zijn nu wel krapper, maar ze doen het wat mij betreft idd allebei beter. Nu gaat je blik direct naar het kind en het slakje toe.

Van mij nog eens eentje:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7713/17277484940_3694a491de_c.jpg
2048-reso

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Nog perspectief rechtzetten (zie ramen links en rechts) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
moozzuzz schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 00:32:
[...]

Nog perspectief rechtzetten (zie ramen links en rechts) :9
Dat staat volgens mij gewoon recht, maar de panden staan niet op een rechte lijn evenwijdig aan de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
Universal Creations schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:47:
[...]

Dat staat volgens mij gewoon recht, maar de panden staan niet op een rechte lijn evenwijdig aan de sensor.
Dat was ook mijn gedachte. Ik denk dat dit een gevalletje handmatig warpen in Photoshop wordt, maar DC heeft geen Photoshop voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

@[Roland] ik vind de foto aan de donkere kant, maar zo ontzettend veel is het dan weer niet.
@Sluw Ik vind het een geslaagde panorama, de voorgrond in wel helemaal donker, maar daardoor is leid het niet zoveel af van het uitzicht.
@Tuintje op zich een leuke foto, vooral met die pluisjes (goed scherp) alleen het zonlicht is erg fel en daardoor lijkt het huid spierwit, dat is niet mooi.
@waah ik vind de achtergrond te donker , ik zou juist voor lekker felle groene kleurtjes gaan.
@Deathchant prima foto, maar probeer de volgende keer de polarizer wat midner sterk te zetten, de lucht is normaal niet zo donkerblauw. of je corrigeert het met lightroom (luminatie slider voor blauwtinten)

Ik heb afgelopen maand veel foto's geschoten, eentje kiezen is niet makkelijk, maar laat ik dan maar voor de laatste gaan, lekker abstract.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5332/17526463032_6e4ec63212_c.jpgPlate by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
@mrc4nl: ik denk dat deze anders bewerkt moet worden. De achtergrond kan zwarter, en de tint van het bord kan wellicht wat beter. Nu is de achtergrond slordig vanwege de krassen, schaduwen en reflecties, en het bord is een beetje gebroken wit gekleurd. Ook is het jammer dat de rand van het bord aan de onderkant en rechterkant niet scherp is. Wellicht had je meer moeten afstoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

De reden dat ik links dat huisje niet eraf heb gecropt is omdat je anders de tekst op de luifel voorin de foto halveert.
En idd, de gebouwen zijn niet in een rechte lijn gebouwd en de panden stonden niet op een rechte lijn evenwijdig aan de sensor zoals UC al zei, maar ik heb wel al de vertical alignment gebruikt. Nog meer, en het grootste huisje links zouden bovenaan afgesneden worden.

@m4rcnl: Polarisatiefilter had ik idd gebruikt en de lucht was best donker, maar idd niet zo donker als dat ik het gemaakt heb. De blue luminance slider staat op -12 (niet teveel want dan krijg ik banding :'( ) ik vond het wel leuk :)

@Tuintje, in de P-stand heb je volgens mij alleen controle over je ISO en je flits. Het diafragma kun je dan niet zelf bepalen. Maar idd, ik heb een B+W 77mm MRC circ Pol KSM filter.

@zwartespin: ik heb wel photoshop, maar ik gebruik het maar minimaal (wanneer de clone/healingbrush niet goed genoeg is in LR en wanneer ik multiexposure moet mergen).

Oh, vergeten te vermelden: foto is gemaakt in Brugge, op 22mm met de 10-22.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die letters op de luifel had ik nog niet aan gedacht, maar dat is ook niet het eerte wat opvalt, bij mij althans. De l.ucht is iets te donker, maar ik vind het overall wel een vrolijke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@mrc4nl het eerste waar mijn blik naartoe gaat is de weerspiegeling linksboven in het glas. Daarnaast is de schaduw nog zichtbaar. Ik zou hier ook kiezen voor volledig zwart maken van het donkere deel.

Het idee is wel leuk. Doet me denken aan de tijd dat ik nog mee deed met het 365 project (al heb ik dat maar 2 weken volgehouden). Als je ergens de tijd in steekt zie je duidelijk het resultaat steeds verder verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Universal Creations schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:47:
Dus hellen ze zo zwaar over naar voren? Ik blijf op perspectief vervorming gokken eigenlijk (ruiterperspectief). Vertikaal blijft anders vertikaal toch?
Deathchant schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:59:
Nog meer, en het grootste huisje links zouden bovenaan afgesneden worden.
En langs boven een beetje uitrekken naar links& rechts? (heb geen PS/LR, maar zo doe ik het in RawTherapee/Gimp :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

@Deathchant: lekkere kleuren. Zelf zou ik toch eerder links hebben gecropped. Ik begrijp je standpunt over de tekst op de luifel maar dat zou mij minder storen dan het halve huisje. Gevalletje kwestie van smaak in ieder geval :) Leuk stad trouwens Brugge!

@mrc4nl: ik ga mee in de opmerkingen van link007, zou deze foto met die opmerkingen in het achterhoofd zeker nog eens over doen. Het idee is namelijk erg leuk.

Een tijdje terug met de auto naar Duitsland gereden om daar de open bruinkool mijn in Garzweiler (of beter gezegd, wat ooit Garzweiler was) te bekijken en vast te leggen. Heb een hele serie aan foto's van de omgeving en al de machines die daar hun werk uitvoeren. Was zelf wel erg gecharmeerd van deze close-up/crop.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8898/17552922802_a678614020_z.jpgThe Giant by Roger Lahaye, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Er is in ieder geval genoeg op te zien, maar ook dermate veel dat ik hem waarschijnlijk iets te druk vind.

Heb je ook nog shots van de machine in z'n geheel? Dan krijgen we een beter beeld van hoe groot zo'n ding is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

PdeBie schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 19:31:
Er is in ieder geval genoeg op te zien, maar ook dermate veel dat ik hem waarschijnlijk iets te druk vind.

Heb je ook nog shots van de machine in z'n geheel? Dan krijgen we een beter beeld van hoe groot zo'n ding is. :)
Die heb ik maar bewaar ik nog even voor een testcase :). Moet alleen binnenkort nog eens terug voor wat extra materiaal om uit te kiezen.

Kan in ieder geval zeggen dat je je handen kunt strekken als je in zo'n rupsband staat en je de bovenkant dan nog niet aantikt. En dan is dit nog een van de kleinere machines daar. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Eerst wat reacties op mijn voorgangers:

@JeroenF: ik vind je bewerking mooi gedaan (leuk dat je het orgineel laat zien), de klok in beeld voegt voor mij écht iets toe wat bij een treinstation hoort! De foto mist wel een stukje scherpte in het algemeen, misschien diafragma wat verder dichtknijpen voor grotere scherpte diepte?

@Ghengis: je hebt de grootsheid mooi in beeld gebracht, de barrel distortion (vooral zichtbaar in grote pilaren bovenin) zou ik er toch proberen uit te halen in dit geval.

@[Roland]: ik vind de personen links onderin wel wat donker hoor, misschien wat shadows & highlights toepassen?

@Sluw: de geval aandacht wordt naar de skyline getrokken, dat is goed. Maar ik vind eigenlijk dat de voorgrond met alle mensen te donker en te rommelig is. Misschien had je er aan de rechterkant nog iets af kunnen croppen (daar vind ik dit het meest storend).

@Tuintje: leuke foto, de belangrijkste verbeterpunten zijn al genoemd: crop en kleinere scherptediepte. Toch vind ik je oorspronkelijke foto ook al fijn om naar te kijken hoor.

@waah: mooie kleuren, ik mis wat scherpte, maar dat is misschien ook wel erg lastig met zo'n aquarium! Ben het eens met anderen dat een crop de foto interessanter maakt.

Hier mijn bijdrage. Mijn eigen commentaar zou zijn dat de sluier van het meisje voor in beeld nogal wegvalt tegen de fontijn erachter. En ik krijg vast wat commentaar op iets te dik vignette, met name zichtbaar in de rechter bovenhoek. Maar ik hou er toch wel van om wat vignette over een foto te gooien om de aandacht naar het onderwerp te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-11-2020 07:24 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De foto vind ik wel leuk, maar de vignette zou ik weghalen. Nu lijkt het dat de lucht eigenlijk grijs was en een stuk uitgebeten wit is. En linksboven vind ik het daardoor te donker. Met wat voor lens / camera heb je deze foto gemaakt?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je zegt dat je vignette erop gooit om de aandacht naar het onderwerp te trekken, maar bij mij werkt dit keihard averechts. De vignette is duidelijk nep, waardoor mijn aandacht daarheen gaat in plaats van het onderwerp, dus ik zou het wat subtieler doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Luxicon schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:22:
De foto vind ik wel leuk, maar de vignette zou ik weghalen. Nu lijkt het dat de lucht eigenlijk grijs was en een stuk uitgebeten wit is. En linksboven vind ik het daardoor te donker. Met wat voor lens / camera heb je deze foto gemaakt?
De foto is gemaakt met een Canon 70D met Canon EF 16-35 f/4L IS USM.
Nabewerking is gedaan in Darktable.
Hahn schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:24:
Je zegt dat je vignette erop gooit om de aandacht naar het onderwerp te trekken, maar bij mij werkt dit keihard averechts. De vignette is duidelijk nep, waardoor mijn aandacht daarheen gaat in plaats van het onderwerp, dus ik zou het wat subtieler doen ;)
De vignette lijkt in Darktable wat minder nadrukkelijk aanwezig te zijn dan in de geexporteerde jpeg. Ik zal nog eens kijken of ik hem nog wat terug kan schroeven.

[ Voor 35% gewijzigd door The Flying Dutchman op 14-05-2015 20:32 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
The Flying Dutchman schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:28:
[...]

De foto is gemaakt met een Canon 70D met Canon EF 16-35 f/4L IS USM.
Nabewerking is gedaan in Darktable.
Oke thanks, en Darktable heeft wel wat weg van Lightroom. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ik heb het vignette wat terug geschroeft, op de één of andere manier komt het in de export nadrukkelijker naar voren dan dat ik het in Darktable zie.

Ik zie dat ik ook vergeten ben om feedback te geven op mijn directe voorgangers, dus bij deze nog:

@Deathchant: lekkere kleuren, de uitsnede links is wat mij betreft prima zo, maar rechts lijkt het een beetje krap. En die lantaarn, hoe was het geweest als je een stapje opzij had gedaan zodat de lantaarn zelf niet zo weg valt tegen dat raam?

@mrc4nl: ik zou de achtergrond graag helemaal effen zien; nu zie ik aan de bovenkant een soort rand van een (groen?) bord eronder lijkt het wel, onderaan een schaduw en ook een schaduw (of tafelrand?) in de rechter bovenhoek.

@Zym0tiC: ik zou misschien proberen nóg wat meer te kroppen (linker onderhoek weg) zodat je onderwerp nog meer een wirwar van staal wordt. Is wel lastig om te doen, voordat je het weet wordt het gewoon rommelig.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Zym0tiC schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 18:21:
Een tijdje terug met de auto naar Duitsland gereden om daar de open bruinkool mijn in Garzweiler (of beter gezegd, wat ooit Garzweiler was) te bekijken en vast te leggen. Heb een hele serie aan foto's van de omgeving en al de machines die daar hun werk uitvoeren. Was zelf wel erg gecharmeerd van deze close-up/crop.

[afbeelding]The Giant
Belichting goed maar ik kan écht niet uitmaken wat ik op de foto zie of niet zie. Dus dit detail kan ik helaas niet smaken :9
Ik misbruik ook wel regelmatig vignette, eventueel enkel de vignetting enkel in de re-bovenhoek (waar ie duidelijk is - de andere hoeken valt ie niet op mi). Verder denk ik dat een kleinere scherptediepte hier ook wel had kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

@Zym0tiC: drukke foto maar wel tof. Wil zelf nog eens richting de maasvlakte met de camera :P

@The Flying Dutchman: Het vignette is te aanwezig en zonde van de hand van de vrouw in de bruine kledij, verder een leuke foto.

@mrc4nl: abstract en niet spannend. Ik denk dat een macro opname van dit object interessanter was geweest.

De komende weken even geen camera, daarom gebonden aan de smartphone. Resultaat van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5451/17021174864_dcc16da0d5_z.jpgShips by bart.va

Ik vind het zelf nog erg druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Het schip valt weg tegen de bebouwing op de kade. Daardoor krijg je inderdaad een rommelige indruk en heb je dus een "gewoon" strook gebouwen, lucht en water en valt het onderwerp boot, weg. Zou de boot meer onderin beeld zitten zou het al beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:03
FlyingDutchman:
Bewerking is geslaagd, sfeervol. Ik houd wel van dit soort werk met kleine DoF. Was denk ik wel mooier geweest als je haar iets meer van voren had gefotografeerd.

barktus: wat cedras zegt. Dat je het in Z/W doet helpt dan natuurlijk al helemaal niet om de zaken te kunnen onderscheiden.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

inquestos schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:43:
FlyingDutchman:
Bewerking is geslaagd, sfeervol. Ik houd wel van dit soort werk met kleine DoF. Was denk ik wel mooier geweest als je haar iets meer van voren had gefotografeerd.

barktus: wat cedras zegt. Dat je het in Z/W doet helpt dan natuurlijk al helemaal niet om de zaken te kunnen onderscheiden.
@cedras @inquestos, voorstaan een beter standpunt kiezen dus :).

Ik heb ook de kleurenvariant nog:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8736/17680758822_a854f85bb7_z.jpgShips (color) by bart.va

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ook in kleur ligt alles nog op één lijn waardoor het niet zo'n spannende foto is om naar te kijken, er zit geen diepte in.

Zoals cedras al zegt zou het meer diepte geven als de boot meer op de voorgrond aanwezig was :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:03
Ik had nog de stille hoop dat het schip een duidelijk andere kleur had dan de achtergrond maar helaas. Maar je ziet nu wel dat het rode schip er veel meer uitspringt, dus met kleur kun je ook elementen scheiden.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
@barktus: het is niet zozeer druk, maar vanwege het gebrek aan compositie weet je niet waar je naar moet kijken. Misschien dat je wat kan tutorials/uitleg kan opzoeken over compositie en gebruik van diepte, deze bijvoorbeeld.
Zolang je compositie niet goed is, is je foto niet goed. Ongeacht het onderwerp, het kleurgebruik of de kwaliteit van je camera.

@The Flying Dutchman: Prima foto. Wellicht dat er nog het één en ander kan gebeuren in nabewerking om 'm wat meer eruit te laten springen qua kleuren e.d., maar ik zou zo snel niet kunnen zeggen wat ik zou veranderen. Ik heb iig het idee dat er nog wat meer sfeer in zou kunnen door met de kleuring te spelen.

@Zym0tic: wat je wilde vastleggen is een gevoel van grootsheid; dat we kijken naar een machtig groot apparaat. Maar door de gekozen hoek en compositie komt dat niet echt naar voren. Aangezien je vast niet heel veel bewegingsvrijheid had (je kan niet zomaar onder bij de machine gaan staan denk ik :+ ) zal je het dus moeten hebben van je lijnenspel, perspectief, uitsnede en compositie. Vooral wat betreft lijnenspel zou het nog wel beter kunnen. Echt een duidelijke lijn zit er nu niet in. Misschien dat je deze tutorial kan doornemen, of kijk gewoon eens naar architectuur-foto's voor voorbeelden van compositie/lijnenspel die een gevoel van grootsheid opwekken.

edit: zelf nog een foto toevoegen:

Afbeeldingslocatie: https://drscdn.500px.org/photo/109403937/m%3D900/9d189f7ea4b79eb9a169730ccd620c1e
Children playing in Nijmegen

(Z/W-bewerking van HEMA ISO 200-rolletje)

[ Voor 9% gewijzigd door link0007 op 21-05-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
@link007: Door de gebouwen op de achtergrond zag ik eerst niet eens dat er kinderen op dat kunstwerk zaten, achtergrond maakt het erg druk.

van mij een foto van gistermiddag bij het natuurgebied 'Aardzee' in Flevoland, ik vond de lijn op de grond en de verschillende kleuren wel mooi uitkomen hier.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5326/17891892448_c792b4203b_z.jpgAardzee, Flevoland by Nick Hidding, on Flickr

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Deed me meteen denken aan de foto van Adros: adros in "[Verzamel] Landschappen deel 2"

Vind deze ook erg geslaagd! :)
Zou alleen dat vliegtuigstreepje en de maan (?) weg clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
@Tosemime:
Erg gaaf gedaan. Ik blijf er naar kijken op de één of andere manier. De vormen van de wolken passen ook mooi in het geheel. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 13:18
@Tosemime: mooie foto, erg mooi met die lijn. Misschien qua kleur nog even wat meer boosten.

@link0007: ook ik had niet door dat er kids in het kunstwerk geklommen waren. Wellicht o.a. het onderste stuk eraf croppen om de foto minder druk te maken

En bij deze nog eentje van mij, een familie die in de avond aan het vissen was in de haven:

Afbeeldingslocatie: https://drscdn.500px.org/photo/109614875/m%3D900/0635e073cc1fbefb2d5047f69386d293

[ Voor 28% gewijzigd door don_appie op 26-05-2015 15:45 ]

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxxx

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 13:18
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:57:
@Don_Appie

Een stuk van de rechterkant snijden, en nog een klein stukje van de onderkant snijden. Dan is het meer gecenterd. Ik vind het een leuke foto, maar ik zou ook graag zien wat die mensen aan het doen zijn.

Ik heb er ook een. Wel bewerkt in Lightroom. Misschien een beetje over the top, maar ik vond hem wel geinig.
Ik heb juist de lantaarnpaal op 1/3e gezet. De man is aan het vissen met vislijn zonder hengel, moeders en kind staan erbij te kijken. Het was 1 van de weinige shots waarin ze zo goed als stil stonden. Andere shots waarbij ze bewogen zag je ook niet echt goed wat ze aan het doen waren. Ik vond het mooi hoe ze daar zo de duisternis in kijken alle 3, met die vislijn, in de hoop wat te vangen.

Feedback op jouw foto: Ik zou denk ik de foto iets anders hebben gecropt, kop iets meer naar links, misschien de electriciteitsmast weg shoppen. Qua kleuren vind ik de foto niet heel erg over the top. Misschien de lucht een beetje. Mooi shot! :)

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8GUS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 10:34

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:57:
Ik heb er ook een. Wel bewerkt in Lightroom. Misschien een beetje over the top, maar ik vond hem wel geinig.
[afbeelding]
Ik zou de grond en de lucht wat meer weg croppen zodat je meer een breedbeeld gevoel krijgt. Denk dat dat net wat strakker staat.

Verder een interessante plaat :)

Bricks In Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Don_Appie
Ik had helemaal niet gezien dat ze aan het hengelen zijn, maar nu je het zo zegt. Hebben ze nog wat gevangen? :)

@Bzrk80 @Don_Appie
De lucht kan inderdaad iets minder blauw. Al vind ik het contrast tussen het gras, de koe en de lucht wel bij elkaar passen. Ik kan met Photoshop die mast wel weg shoppen en er een panorama/breedbeeld foto van maken.

Dank voor de feedback.
Pagina: 1 ... 13 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.