Telefoonscam topic

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cyb schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Uiteraard kan Whatsapp op een iPhone gehackt worden. Kwetsbaarheden zitten altijd wel in dat soort software. Dat ze nog niet gepubliceerd zijn, betekent niet dat ze niet aanwezig zijn. Maar als je geen high profile target bent, en je mobiel verder up to date is, zou ik me daar niet al te druk om maken.
Veelal met virussen en hacks hoor je toch dat het meestal te maken heeft met je apparaat niet tijdig update etc. Of ze moeten inderdaad echt gericht gaan aanvallen, maar die indruk had ik niet.
Of het scheiden van Whatsapp Business van je prive telefoon handig is, hangt af van je privacy threat model. Als je het geen probleem vindt om zakelijk en prive door elkaar te mengen, en het geen probleem vindt apps van Meta te gebruiken, kan je het zo laten.
Duidelijk verhaal!

[quote}
Kan zijn dat het zakelijke nummer van iemand anders is geweest, waardoor je nu berichten bestemd voor iemand anders binnenkrijgt. Kan ook zijn dat scammers je proberen te testen. Des te meer je er op in gaat, des te meer van dergelijke berichten je kan krijgen. Eventueel je Whatsapp profiel zo veel mogelijk prive maken, online status etc verbergen. En dergelijke afzenders meteen blokkeren.
[/quote]
Het is ook niet mijn bedoeling om erop te reageren.
Het is een zakelijk whatsapp voor klanten, dus profiel foto, en beperkte informatie is zichtbaar.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:16

Masuchievo

Cpt. Average

De laatste tijd wordt ik door verschillende mensen gebeld, ze geven aan dat ze door mij gebeld zijn.
Na 2 telefoontjes is het duidelijk dat mijn nummer gespoofd wordt.

Wat is naast aangeven bij de mensen die bellen dat mijn nummer gebruikt wordt voor phishing de beste actie?

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op je handen zitten en niks doen.

Wat zou je willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 11:16
Masuchievo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:54:
De laatste tijd wordt ik door verschillende mensen gebeld, ze geven aan dat ze door mij gebeld zijn.
Na 2 telefoontjes is het duidelijk dat mijn nummer gespoofd wordt.

Wat is naast aangeven bij de mensen die bellen dat mijn nummer gebruikt wordt voor phishing de beste actie?
Ik vandaag ook en het vreemde is dat het op mijn 06 nummer was. Ze wisten ook mijn naam ( Ziggo)

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:29

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

appie35 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:12:
[...]
Ik vandaag ook en het vreemde is dat het op mijn 06 nummer was. Ze wisten ook mijn naam ( Ziggo)
In zulke gevallen is het even een paar dagen afwachten. Ze zullen niet eeuwig je telefoonnummer gebruiken.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Ik ben via Whatapp benaderd door iemand van een NL recruitmentbureau met een Amerikaans nummer. Of ik geinteresseerd bent in werk. Nieuwsgierig wat voor scam hier achter zit, ben ik hier op ingegaan.
Het NL bedrijf waarvoor ze zegt te werken geeft aan dat ze niet mensen via Whatsapp benaderen. Waarschijnlijk gebruikt de scammer dus hun naam om vertrouwen te wekken.
Vervolgens neemt een andere contactpersoon contact met mij op via Whatsapp. Ze zegt werk te hebben, ze geeft het volgende aan:
We mainly work on the Agent platform, It has an algorithm system that assist merchants generate real data and improve the ranking, and every time you click to optimize a product during work, the data will improve and the rating of the product will increase, just like you give a thumbs up in a YouTube video.
Generally speaking, the shopping network will rank merchants product according to their popularity and rating, such as product reviews, ranking and sales, etc., which is what Agent Company does for all customers.
Instead of buying and reviewing merchant products, we using the system to optimize and improve the data. As long as we provide them with "clicks" in the network, the merchant's products will generate real data and let them meet expectations. This is the content of the task.
Therefore, the platform requires real users to optimize data with their own network. Your own network refers to mobile Internet, wifi, etc. This cannot be done with artificial intelligence or means as this requires the help of real users. That's why we get paid for uploading data.
Job requirements and salary:
1. Need to complete 3 sets of homework every day. And have cs check in on weekdays. If you work continuously for 2 days, you can get a basic salary of around 100-400€
Afterwards, every 2 days after completion, you can continue to receive a minimum basic salary of 100-400€ (the basic salary is a fixed salary)

2.Complete each set of work every day, and the salary can be settled for you immediately. The daily salary is about 100€ (the daily salary will be settled to you on the day)

3: Complete the 7-day sign-in workday, and get an additional 500 € work subsidy
The salary structure is basic salary + daily salary. The daily salary will not be included in the basic salary (you need to complete the work on the platform within 10:00-22:59).
This is a part-time, online job that requires only 1-2 hours per day to complete the day's work,...
We need to register a working account on the Agent platform. After you have registered I will give you a training account to familiarise you with the process and operation of the platform so that you can understand it more directly and you can see if the job is suitable for you.
Ik moet een account aanmaken op de volgende website om het werk te doen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Even een account aangemaakt met fictieve gegevens via Tor, het ziet er allemaal amateurisch uit. Uitbetalen kan alleen via Crypto.
Domeinnaam is <1 maand oud.

Enig idee wat de scam precies is? Wat willen ze bereiken?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Die komen bij mij ook opeens recentelijk binnen van zogenaamd Adecco en Tempo-Team. Amerikaanse nummers met een baan in Nederland. Is inmiddels al te vinden via Google zoals: https://www.airswift.com/news/recruitment-scam-whatsapp

☻/
/▌
/ \

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Daar heb ik er ook 2 van ontvangen (al in juni-juli ofzo) maar na blokkeren van die 2 nummers daarna niets meer dus dat was snel voorbij. Ging om Randstad en nog een ander bedrijf bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Jimster schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:10:
Het zijn waarschijnlijk task investing scams, waarbij het slachtoffer taken moet uitvoeren op het platform onder beheer van de scammer. Daarbij wordt een saldo opgebouwd. Maar zodra je geld wil uit laten keren, moet je geld inleggen, wat het verdien model is van de scam. Mogelijk dat je in het begin wel wat uitgekeerd krijgt, om vertrouwen te wekken, maar zodra je een hoger saldo hebt opgebouwd, moet je meer *investeren* om je saldo uit te laten keren. Ook kan het zijn dat je moet *investeren* om bepaalde taken te krijgen.
Dergelijke scams kunnen ook worden uitgebreid met multi-level marketing methodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik kreeg vanmorgen telefoon vanuit +393491094990.

Het was blijkbaar een scam telefoontje voor trading meuk. Trading boeit mij geen ene biet, en scam al helemaal niet. Het was een Engels bedrijf, en ik heb ze op een boze toon duidelijk gemaakt dat ze naar een alarmnummer belde.

Al snel droop de vrouw af nadat ik dit een paar keer herhaald had, en wist ze niet hoe vaak ze nog sorry moest zeggen :p _O-

Als ik zulke trading-meuk nog een keer krijg, Hoe kan ik ze dan effectief trollen? Ik zit niet in deze wereld. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie35
AW_Bos schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:27:
Ik kreeg vanmorgen telefoon vanuit +393491094990.

Het was blijkbaar een scam telefoontje voor trading meuk. Trading boeit mij geen ene biet, en scam al helemaal niet. Het was een Engels bedrijf, en ik heb ze op een boze toon duidelijk gemaakt dat ze naar een alarmnummer belde.

Al snel droop de vrouw af nadat ik dit een paar keer herhaald had, en wist ze niet hoe vaak ze nog sorry moest zeggen :p _O-

Als ik zulke trading-meuk nog een keer krijg, Hoe kan ik ze dan effectief trollen? Ik zit niet in deze wereld. :P
Langzaam praten.. Doorverbinden met... en nog een keer. en o ja je krijgt even een lijntje tussendoor Laat ze maar wachten . Ga eerst in hun spel mee daarna steeds trager reageren.

Mijn record staat op 1 uur en eenb aantal x minuten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:31

D4NG3R

kiwi

:)

De laatste paar dagen is het overigens wel weer raak, minstens 5 nummers uit India hebben gepoogd mij via Whatsapp te bellen. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

appie35 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Langzaam praten.. Doorverbinden met... en nog een keer. en o ja je krijgt even een lijntje tussendoor Laat ze maar wachten . Ga eerst in hun spel mee daarna steeds trager reageren.

Mijn record staat op 1 uur en eenb aantal x minuten..
Oh ja, spontaan had ik ook een krijsend kind, een blaffende hond en een zeurende vrouw die steeds van alles kwam vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
appie35 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Langzaam praten.. Doorverbinden met... en nog een keer. en o ja je krijgt even een lijntje tussendoor Laat ze maar wachten
Hier een demonstratie van Lubach:

Zelf probeer ik het tegenwoordig zo kort mogelijk te houden. Opnemen met alleen "Hallo", en ophangen en blokkeren zodra je weet dat het spam, scam of telemarketing is. Met de sterke opkomst van AI weet je namelijk niet wat ze met de gesprekken doen. Voor hetzelfde zijn ze je stem aan het recorden voor voice cloning doeleinden. (Bij telemarketing nemen ze het gesprek sowieso op, want dat gebruiken ze als *bewijs* voor toestemming voor een product of service.)

Met de Google Pixel 8 heb je de mogelijkheid om in bepaalde landen Google Call Screen te gebruiken (Duitsland, Frankrijk, UK wel, hier helaas nog niet), waardoor je zelf de telefoon niet meer hoeft op te nemen, maar je dat laat doen door AI via je telefoon, die vervolgens kan bepalen of het telefoontje belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie35
AW_Bos schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:29:
[...]

Oh ja, spontaan had ik ook een krijsend kind, een blaffende hond en een zeurende vrouw die steeds van alles kwam vragen.
Zo zo jij sticht snel een gezinnetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

appie35 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
Zo zo jij sticht snel een gezinnetje :+
Even snel dat hun gouden bergen beloven in enkele dagen tijd. :)

En oh ja, ook heb ik een schoonmaker die behoorlijk veel prutst die ik steeds even moet uitleggen dat mijn Chinese Ming van vaas van 2,5 ton enkel met de kamelenharen borstel mag worden gepoetst, en ik heb natuurlijk mijn werk uit Abu Dhabi aan de lijn waarmee op de tweede telefoonlijn rustig Engels moet praten vanwege hun dialect. Ja, ik ben een drukke zakenman. De ideale prooi opeens voor trading. :')

[ Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 17-10-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 15:01
AW_Bos schreef op donderdag 7 september 2023 @ 01:10:
[...]

In zulke gevallen is het even een paar dagen afwachten. Ze zullen niet eeuwig je telefoonnummer gebruiken.
Hier hetzelfde, gevalletje spoofing, sinds gisteren gebeld door voor mij onbekende 06 nummers, ze zeiden dat ik ze gebeld had maar ik had geen uitgaande gesprekken naar die nummers, dus duidelijk een geval van spoofing.

Provider gebeld, die kunnen zoals ik al verwachte, niks doen, maar wilde wel een notitie hebben just in case.
Politie gebeld ivm aangifte telecom fraude, die gaven aan dat ze wel een aangifte kunnen doen maar dat ze daar verder niks mee kunnen. Ze hebben wel een melding in hun systeem gezet.

Hoop dat de scammers snel naar een ander nummer switches.

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:30

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Jaren geleden is er door het programma Basta van de VRT iets soortgelijks gedaan:

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Nosfera7u schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Hier hetzelfde, gevalletje spoofing, sinds gisteren gebeld door voor mij onbekende 06 nummers, ze zeiden dat ik ze gebeld had maar ik had geen uitgaande gesprekken naar die nummers, dus duidelijk een geval van spoofing.
Zoiets had ik ook pas geleden. Een SMS'je van Instagram met een herstel-code en een ig.me linkje van Instagram. Nu weet ik dat je die nooit aan anderen moet doorgeven of zomaar op linkjes moet klikken, maar het was afkomstig van een Nederlands 06-nummer. Opmerkelijk, want vaak komen die vanuit +44 als landnummer ofzo, en zelden uit Nederland. Toen ik het nummer anoniem opbelde, kreeg ik een vrouw aan de telefoon die van niets wist?

Conclusie: Het was een nep herstel-code? En dan? En zou die vrouw bewust ontkennen?
Of zou Instagram nummers faken in hun SMS'jes?

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 24-10-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@AW_Bos 06-nummers kunnen prima gespooft worden. Dat wil zeggen dat iemand zonder problemen een SMS kan sturen met jouw nummer als afzender zonder dat je dat door hebt. Bel je dat nummer dan terug dan krijg je de rechtmatige eigenaar van dat nummer aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

sypie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:38:
@AW_Bos 06-nummers kunnen prima gespooft worden. Dat wil zeggen dat iemand zonder problemen een SMS kan sturen met jouw nummer als afzender zonder dat je dat door hebt. Bel je dat nummer dan terug dan krijg je de rechtmatige eigenaar van dat nummer aan de lijn.
Dat snap ik, maar ik snap de intentie van dat SMS'je niet. Waarom zou het telefoonnummer gespoofd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
AW_Bos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Dat snap ik, maar ik snap de intentie van dat SMS'je niet. Waarom zou het telefoonnummer gespoofd zijn?
Was het wel een echt Instagram linkje? Misschien probeerden ze je te lokken naar een phishing website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik werd gisteren 2x gebeld op Whatsapp met een +62 landcode.
Een snelle zoekactie op die landcode gaf aan dat het Indonesie betreft en veelal gelinkt is aan Whatsapp scam. Ik wist genoeg. Block, report en door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:11
Misschien dat ze die vrouw haar instagram eerder succesvol gehacked hadden en contacten van die vrouw aan het benaderen waren met bedelmailtjes voordat ze jou een bericht stuurde. Daarna gewoon vergeten waren de sms shortcode terug te zetten naar 'INSTAGRAM". Hackers hebben misschien het imago van hyper intelligente en techsavvy mensen, maar 90% zijn gewoon kansloze sukkeltjes / scriptkiddies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Jimster schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Was het wel een echt Instagram linkje? Misschien probeerden ze je te lokken naar een phishing website.
In ieder geval een ig.me linkje. En dat is volgens mij een linkverkorter van Instagram. SMS is plain text, dus een linkje kan je niet faken, of je moet gebruik maken van domainsquatting, maar dat zie ik niet gebeuren voor twee letterige domeinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

HenkEisDS schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Hackers hebben misschien het imago van hyper intelligente en techsavvy mensen, maar 90% zijn gewoon kansloze sukkeltjes / scriptkiddies.
Confirmed. Ze praten totaal anders dan diegene wiens account ze gecompromitteerd hebben.
Het lijkt eerder alsof diegene totaal gehersenspoeld reageert. :P Maar het zal niet iedereen opvallen natuurlijk.

Ik had wel een keer gehad dat een volger op Instagram opeens vanuit het niets contact met mij opneemt of ik wil stemmen voor hem. Die stem-website kent uiteraard weer wat phishing-login-panels (zijn webhosters vaak erg allergisch voor ;) ), en dan gaan ze ook vaak geld beloven via vage spelletjes die nog eenvoudiger zijn dan vroeger met call-tv, en dan zeggen ze dat ze geld weggeven. En een enkele keer kreeg ik dus een SMS met een herstelcode, en het verzoek om een screenshot te maken. Ik ben Gekke Gerrit niet... ;)

Ik heb één gekraakt account gevolgd, en na 3 maanden kwamen ze weer terug met die onzin |:(

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 24-10-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
https://developers.facebo...ram/features/ig-me-links/

Is iets meer dan een shortener. Denk dat je na klikken direct bekend bent bij de verzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Ik gebruik geen Instagram, dus weet er verder weinig vanaf, maar hier wat meer er over: https://www.reddit.com/r/...instagram_igme_scam_link/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Ik ben een paar dagen geleden trouwens toegevoegd aan een grote whatsappgroep met iets van 300 leden, voornamelijk Nederlanders, waar ik de aanvalsvector ook niet helemaal van begrijp.
De Zero point club -11
Zal vast een aanloop tot iets spammerigs zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHPDXBrH0gl7wJehllA6W9lAl9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KS8wpPtkThgEdOfnsLa1fO2z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdNYEsYvyaONoFwqhw9-nBPSxyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bA61gMDpITwCWbvr4exNzBb6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_kUSTcmALFMtpkBuic7EVomQz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzgkH0cRkL2vHicv43IKADVy.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik krijg ook af en toe een spam belletje, meestal over 'mijn crypto account', via de telefoon maar ook een aantal keer via whatsapp.

Wat ik in elk geval gedaan heb, en ik raad iedereen aan dit ook te doen, is het volgende:

Profile Photo visible only to: My Contacts <- Kan gebruikt worden om je contacten in de maling te nemen.

Who can add me to Groups: My Contacts <- Ik weet dus nog niet wat de vector is, maar ik kon van die 300 personen dus het telefoonnummer zien. Kan me ook geen situatie bedenken waarin een niet-contact mij moet kunnen toevoegen.

Silence Unknown Callers: Aan <- Als ik je niet ken hoef je me ook niet via whatsapp te kunnen bellen.

Advanced: Protect IP address in calls Aan

Deze laatste zette me erg aan het denken. Blijkbaar als iemand je belt via whatsapp maakt hun toestel dus direct verbinding met jouw toestel. Dan heeft iemand die jouw telefoonnummer heeft en belt via whatsapp dus ook je IP. Dat lijkt me een linke combinatie. Ik weet niet of iemand ook daadwerkelijk verbinding moet maken hiervoor of dat het laten overgaan van mijn telefoon al voldoende is om mijn IP bloot te leggen. Ik zie in elk geval geen manier om in whatsapp de hele wereld te blokkeren behalve mijn contacten.

Misschien toch ook op mobiel maar permanent een VPN gaan draaien. Vreet alleen batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
HenkEisDS schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:46:

Advanced: Protect IP address in calls Aan
Staat er bij mij niet tussen, blijkbaar iets wat momenteel uitgerold wordt.
Wel vreemd want ik heb wel de nieuwste app op iOS 23.21.77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Nee? Ik draai Version 23.21.77 die ik 22 uur geleden heb geinstalleerd, net als jij.

Vanuit Whatsapp (dus niet vanuit iPhone Settings):
Settings > Privacy > Advanced > Protect IP address in calls

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpIvzsihGWzoAjQGR2WxPQg3hTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSsLISAsCsXcybgyY274ObdH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAum9g33m1V5tOOZ7PQYXYULCCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1crRkq0S0QLcNtqCULoRmM7a.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat me weer triggert op mijn iPhone privacy settings: middels App Privacy Report ga ik eens testen of het IP van een ander toestel daar verschijnt zodra ik een poging tot bellen doe zonder op te nemen.

Whatsapp: Here's some privacy. YouTube: Here's some privacy mom!🤣😂 :+

[ Voor 5% gewijzigd door HenkEisDS op 25-10-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:21
HenkEisDS schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:11:
Nee? Ik draai Version 23.21.77 die ik 22 uur geleden heb geinstalleerd, net als jij.

Vanuit Whatsapp (dus niet vanuit iPhone Settings):
Settings > Privacy > Advanced > Protect IP address in calls

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat me weer triggert op mijn iPhone privacy settings: middels App Privacy Report ga ik eens testen of het IP van een ander toestel daar verschijnt zodra ik een poging tot bellen doe zonder op te nemen.

Whatsapp: Here's some privacy. YouTube: Here's some privacy mom!🤣😂 :+
Ik heb hem er ook (nog) niet tussen staan. Staat wel op NL taal, misschien dat dat nog een verschil maakt, maar wel zelfde versie. De hele optie 'advanced' ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Oh geinig, zie nu dat ze het as-we-speak aan het uitrollen zijn. Even geduld nog dus.
https://wabetainfo.com/wh...-on-android-and-ios-beta/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:21
Citroentjuh schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb hem er ook (nog) niet tussen staan. Staat wel op NL taal, misschien dat dat nog een verschil maakt, maar wel zelfde versie. De hele optie 'advanced' ontbreekt.
Ah zie nu dat ik toch nog niet de laaste versie had. Net geinstalleerd en heb de functie nu ook. Direct ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Citroentjuh schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Hier wel op android versie mogelijk. Brengt dit echt een betere privacy? Vraag me af als ik bel, hoe ze aan mijn ip kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Hier wel op android versie mogelijk. Brengt dit echt een betere privacy? Vraag me af als ik bel, hoe ze aan mijn ip kunnen komen.
Dat gaat vrij simpel, even aannemende dat Whatsapp momenteel gewoon een peer to peer verbinding gebruikt voor telefoongesprekken, en met de nieuwe feature dat via een server van Meta gaat.

Het is een kwestie van bellen via Whatsap met dat persoon. Zodra dat persoon opneemt, is er een directe verbinding tussen beide gebruikers. Daarmee kan je met een beetje kennis van netwerken (of tutorials voor mensen zonder kennis) achterhalen wat het andere IP-adres is. Vervolgens kan je met geo ip databases bepalen waar dat persoon zich bevindt, waarbij de nauwkeurigheid afhankelijk is van de nauwkeurigheid van het database. In de meest onnauwkeurig database, kom je niet verder dan het land van de provider (wat meestal ook het land van de gebruiker is), en in het meest nauwkeurige geval krijg je straat + huisnummer. (Databases met een hoge precizie zijn meestal niet gratis.)
Met een VPN er tussen voorkom je het praktisch gezien, of met de nieuwe feature van Whatsapp. Maar de nieuwe feature kan wel zorgen voor kwaliteitsverlies in het gesprek.
Met een beetje pech zou de beller zelfs zonder dat degene die gebeld wordt opneemt, het IP-adres kunnen achterhalen, maar dat is afhankelijk van hoe slecht Meta het heeft geimplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-05 21:23
Ik word regelmatig gebeld door "bestaande" 06 nummers ((bedrijfs) naam staat er soms zelfs bij). Meestal is die gemist, en als ik dan terugbel heeft diegene geen idee dat hij of zij mij heeft gebeld. Kent iemand dit fenomeen? Het lijkt wel alsof criminelen tijdelijk het nr even gebruiken. Net ook weer iemand. Ik neem op, gelijk opgehangen, maar wel met een gewoon 06 nr.
Ik blokkeer ze maar gewoon, maar toch, het blijft heel raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:12:
Ik word regelmatig gebeld door "bestaande" 06 nummers ((bedrijfs) naam staat er soms zelfs bij). Meestal is die gemist, en als ik dan terugbel heeft diegene geen idee dat hij of zij mij heeft gebeld. Kent iemand dit fenomeen? [...]
Zo'n twee jaar geleden werd dat hier ook besproken. Hier wat tips: Cyb in "Telefoonscam topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:09

Barrycade

Through the...

Ik heb hier iemand /iets die zich voordeed als een headhunter via WhatsApp.

Maar duidelijk een robot was want na reactie van "geen interesse". Meteen een generiek antwoord.

Persoon staat niet bij de headhunter in kwestie op LinkedIn. En voor de rest geen verdere info want de boel is daarna geblokt en gerapporteerd.

Maar ruikt als phishing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:59:
Ik heb hier iemand /iets die zich voordeed als een headhunter via WhatsApp.
[...]
Vaak zijn dat task investing scams, waarbij het slachtoffer een baan denkt te krijgen/hebben waarbij allerlei triviale taken in een door de oplichter beheerd systeem moeten worden uitgevoerd. Maar zodra het slachtoffer zijn/haar salaris wilt innen, moet er geld worden bijgelegd, wat het verdienmodel van de scammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:25

PinusRigida

I put the p in pool.

https://www.hln.be/binnen...-tegen-kan-doen~a3a36386/

excuus voor de linkdrop, hier m'n 2 cents:
- is het echt zo moeilijk te ondersheiden?!

Het voorbeeld dat ze in het artikel geven vind ik pertinent want die Cardstop fakers hebben het bij mij ook geprobeerd... ze vielen na 3 seconden door de mand, nl. bij de begroeting "Hallo met ... van Cardstop"... Ik zie mezelf niet als een buitengewoon intelligent persoon dus zo moeilijk is het toch niet te onderscheiden?!

Ja ok, ze spreken nu vlot Nederlands, geen Indiaas accent meer bvb... maar er zijn toch nog tàl van red flags?! wat over het feit dat """Cardstop""" jou opbelt en niet jij hén, dat is op zich toch al een red flag?!

Ik snap vaak niet hoe mensen zo makkelijk op zich laten inpraten... mijn vrouw had het ook, een week ofzo voordat ze bij mij probeerden, ze probeerden haar wijs te maken dat één van haar kaarten gevonden was... beetje knullig want mijn vrouw kon terwijl ze aan de lijn was diezelfde bankkaart uit haar handtas vissen en zeggen "ehm... neen ik ben mijn kaart niet kwijt, ik heb ze hier in m'n hand"...

Hoe is het dan dat mensen -nog steeds!!- zo vlot in die dingen trappen vraag ik me af.

Retorische vraag, sorry, maar ik kan me wel een beetje ergeren aan zulke titels "amper nog te onderscheiden"... het is iétsjes moeilijker te onderscheiden, maar nog altijd niet "amper nog"... tenzij je hersenloos alles gelooft wat men je aan de andere kant van de lijn vertelt.

Wistjedatje: Inti was een stads -en cafégenoot van me toen we nog jonge springbokken waren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 23:35
PinusRigida schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:57:
https://www.hln.be/binnen...-tegen-kan-doen~a3a36386/

excuus voor de linkdrop, hier m'n 2 cents:
- is het echt zo moeilijk te ondersheiden?!

Het voorbeeld dat ze in het artikel geven vind ik pertinent want die Cardstop fakers hebben het bij mij ook geprobeerd... ze vielen na 3 seconden door de mand, nl. bij de begroeting "Hallo met ... van Cardstop"... Ik zie mezelf niet als een buitengewoon intelligent persoon dus zo moeilijk is het toch niet te onderscheiden?!

Ja ok, ze spreken nu vlot Nederlands, geen Indiaas accent meer bvb... maar er zijn toch nog tàl van red flags?! wat over het feit dat """Cardstop""" jou opbelt en niet jij hén, dat is op zich toch al een red flag?!

Ik snap vaak niet hoe mensen zo makkelijk op zich laten inpraten... mijn vrouw had het ook, een week ofzo voordat ze bij mij probeerden, ze probeerden haar wijs te maken dat één van haar kaarten gevonden was... beetje knullig want mijn vrouw kon terwijl ze aan de lijn was diezelfde bankkaart uit haar handtas vissen en zeggen "ehm... neen ik ben mijn kaart niet kwijt, ik heb ze hier in m'n hand"...

Hoe is het dan dat mensen -nog steeds!!- zo vlot in die dingen trappen vraag ik me af.

Retorische vraag, sorry, maar ik kan me wel een beetje ergeren aan zulke titels "amper nog te onderscheiden"... het is iétsjes moeilijker te onderscheiden, maar nog altijd niet "amper nog"... tenzij je hersenloos alles gelooft wat men je aan de andere kant van de lijn vertelt.

Wistjedatje: Inti was een stads -en cafégenoot van me toen we nog jonge springbokken waren. :)
Linkdrop is één ding, maar het artikel zit ook achter een paywall...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:25

PinusRigida

I put the p in pool.

Wild Chocolate schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Linkdrop is één ding, maar het artikel zit ook achter een paywall...
True, geen rekening mee gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Het nummer van de fraude helpdesk van ABN AMRO is 088-2262630. Ik werd laatst gebeld door 080-2262630 dat er iets met mijn rekening was en dat ze met mij mijn apparaten na wilden lopen.

Gezegd dat ik dat zelf op mijn gemak ging doen en gesprek beëindigd.

Ik heb in de bank app nog even gecontroleerd of er iets afwijkend was, ook bij de gekoppelde apparaten en dat was niet zo.

99% kans dat 1 of andere webshop mijn gegevens heeft gelekt. Wel zit ik sindsdien een beetje te lezen over Android security... wat ik niet snap, is dat mensen al in de problemen komen na het klikken op een link volgens allerlei nieuwsartikelen etc.

Maar Android heeft een complete application sandbox en hoe een verkeerde link aanklikken in de browser direct een probleem zou zijn verbaast mij. Sowieso is mijn toestel niet geroot, opent Firefox niet automatisch een app bij het klikken van een link, en zou ik nog allerlei meldingen moeten krijgen met vragen wat ik wil.

Een app buiten de Play Store installeren staat ook uit bijvoorbeeld. En een scan met Play Protect geeft aan dat alles goed is.

Na ja. Waarschijnlijk niks aan de hand, maar je wordt wel paranoïde van zo'n gesprek. Ik ben overigens op niets ingegaan. Maar je vraagt je af wat browsen op allerlei sites aan ellende kan geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 11-02-2024 21:37 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:34:
Het nummer van de fraude helpdesk van ABN AMRO is 088-2262630. Ik werd laatst gebeld door 080-2262630 dat er iets met mijn rekening was en dat ze met mij mijn apparaten na wilden lopen.

Gezegd dat ik dat zelf op mijn gemak ging doen en gesprek beëindigd.

Ik heb in de bank app nog even gecontroleerd of er iets afwijkend was, ook bij de gekoppelde apparaten en dat was niet zo.
Wisten ze welke apparaten je gekoppeld had?
99% kans dat 1 of andere webshop mijn gegevens heeft gelekt.
Wisten ze je naam en verdere gegevens op te noemen?
Als een bank je belt, en je een vermoeden hebt dat het ook daadwerkelijk de bank zou kunnen zijn, moet je eigenlijk controles uitvoeren door vragen te stellen.
Ook zou je kunnen zeggen dat je ter controle het tel nummer wilt terugbellen, ter controle van nummer spoofing.
Wel zit ik sindsdien een beetje te lezen over Android security... wat ik niet snap, is dat mensen al in de problemen komen na het klikken op een link volgens allerlei nieuwsartikelen etc.[...]
Links worden veel gebruikt in phishing, waarbij bijv. nep bank inlogpagina's worden weergegeven, of waar de gebruiker gelokt wordt allerlei persoonlijke gegevens op te geven. Het hoeft dus niet direct om een security probleem van het toestel zelf te gaan.
Na ja. Waarschijnlijk niks aan de hand, maar je wordt wel paranoïde van zo'n gesprek.
Bij twijfel kan je eventueel alsnog het nummer terugbellen om te vragen of ze kunnen nagaan of ze je daadwerkelijk hebben gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Cyb schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:51:
[...]
Wisten ze welke apparaten je gekoppeld had?
Wisten ze je naam en verdere gegevens op te noemen?
Als een bank je belt, en je een vermoeden hebt dat het ook daadwerkelijk de bank zou kunnen zijn, moet je eigenlijk controles uitvoeren door vragen te stellen.
Dat zijn goede vragen, maar ik was druk bezig met mijn werk en werd enigszins verrast door ze.

Ze wisten wel mijn volledige naam en delen van mijn bankrekeningnummer.
Ook zou je kunnen zeggen dat je ter controle het tel nummer wilt terugbellen, ter controle van nummer spoofing.
Ja, als dit mij ooit weer gebeurt, meld ik gewoon direct dat ik zelf de bank terug zal bellen erover en beëindig ik het gesprek meteen.

Als ik zelf bel, valt er immers weinig te spoofen.
Links worden veel gebruikt in phishing, waarbij bijv. nep bank inlogpagina's worden weergegeven, of waar de gebruiker gelokt wordt allerlei persoonlijke gegevens op te geven. Het hoeft dus niet direct om een security probleem van het toestel zelf te gaan.
Maar dan moet de gebruiker nog behoorlijk veel dingen doen. Zoals op een neppe site inloggen etc.

Ik heb wel een aantal casussen gevonden, maar dan zie je ook dat een slachtoffer erg ver gaat om de crimineel te helpen (toegang tot PC verlenen op afstand, op alles inloggen, enzovoorts). Ik ben soms misschien een beetje dom, maar niet zó dom :+
Bij twijfel kan je eventueel alsnog het nummer terugbellen om te vragen of ze kunnen nagaan of ze je daadwerkelijk hebben gebeld.
Ik zou de echte ABN AMRO fraude helpdesk kunnen bellen inderdaad, maar gezien er verder niets is gebeurd wil ik de bank ook niet triggeren. Heb al een keer eerder op vakantie zonder werkende bankpas gezeten, omdat ik ooit in Nederland gepind heb bij een automaat waar skimming plaats heeft gevonden. Moet er niet aan denken dat ze zometeen uit voorzorg dingen echt gaan blokkeren :D

Snap dat ze het doen, maar dat mijn nieuwe pas via de post onderweg was had ik erg weinig aan toen ik in Zuid Frankrijk zat.

Gelukkig gebruiken we tegenwoordig alleen nog de chip of mobiel betalen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@Lethalis Dat van "gekoppelde apparaten" is trouwens een vaker gebruikte manier door oplichters om de klant bang te maken, zie ik: https://www.bnnvara.nl/ka...oofing-bankhelpdeskfraude
Daarnaast benadrukt van Eeten dat criminelen bij deze fraude juist gebruik maken van andere fraude, door te zeggen dat er andere apparaten aan je rekening gekoppeld zijn.
Dus als ze een volgende keer bellen, zou ik persoonlijk niet eens aan controle vragen beginnen, maar meteen ophangen.
Ze wisten wel mijn volledige naam en delen van mijn bankrekeningnummer.
Dat klinkt inderdaad alsof het van een webshop of iets dergelijks komt, tenzij de volledige naam inclusief alle andere voornamen is. In webshops wordt vaak de bankrekeningnummer slechts gedeeltelijk opgeslagen.
Persoonlijk vul ik op webshops ook nooit mijn telefoonnummer in, zelfs niet als dat verplicht is. Dat maakt het voor oplichters ook een stuk moeilijker om je dan op te bellen. Ook geboortedata zijn naar mijn mening absoluut not done om te vragen als webshop.
Als je een email forwarding service gebruikt, wordt het nog lastiger voor oplichters als je ter controle vraagt of ze je email adres kunnen opnoemen. En dan weet je ook meteen de bron van het lek als ze dat opnoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik word de laatste tijd vaak gebeld door (volgens mij) nep-Ziggo om glasvezelinternet te verkopen. Dit moet wel een scam zijn, want:
  1. Ik zit al bij Ziggo.
  2. Dit is niet het telefoonnummer waarmee ik bij Ziggo ben aangemeld.
  3. Soms vissen ze naar bevestiging. "Je zit toch bij Ziggo?"
  4. Ik wordt steeds opnieuw gebeld nadat ik nee zeg.
Nummers van afgelopen week:Ik ben wel benieuwd wat de scam is. Verkopen ze dan heel duur internet via een tussenpersoon? Willen ze gewoon je bankgegevens? Of is het toch echt Ziggo zelf die weer eens agressieve telemarketers heeft ingehuurd, en dus geen scam maar "gewoon" telemarketing?

Duidelijk is wel dat ze een warm profiel hebben en bellen waar ook daadwerkelijk in de wijk wordt gewerkt aan glasvezel.

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 04-03-2024 13:29 ]

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:21
Sando schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:26:
Ik word de laatste tijd vaak gebeld door (volgens mij) nep-Ziggo om glasvezelinternet te verkopen. Het is volgens mij nep omdat ik steeds nee zeg maar weer opnieuw wordt gebeld door een ander.

Dit moet wel een scam zijn.
  1. Ik zit al bij Ziggo.
Nummers van afgelopen week:Ik ben wel benieuwd wat de scam is. Verkopen ze dan heel duur internet via een tussenpersoon? Willen ze gewoon je bankgegevens? Of is het gewoon Ziggo zelf die weer eens agressieve telemarketers heeft ingehuurd?

Duidelijk is wel dat ze een warm profiel hebben en bellen waar ook daadwerkelijk in de wijk wordt gewerkt aan glasvezel.
Zelfde hier, heb al een hoop nummers geblokkeerd. Nu is het weer rustig gelukkig.

Had een tijdje geleden ook een medewerkster aan de lijn toen ik was overgestapt naar Ziggo. Ik dacht dus even dat het ook daadwerkelijk Ziggo zelf was. Ik kwam er alleen vrij snel achter dat het niet echt Ziggo was omdat de medewerkster me nog steeds een abonnement probeerde aan te smeren. Toen ik vroeg wat ik nu dan voor abonnement had gaf ze aan "geen inzicht te hebben in huidige abonnementen". Wat frappant is voor iemand die claimt voor Ziggo te werken 8)7

Denk dat het gewoon dit is:
Of is het gewoon Ziggo zelf die weer eens agressieve telemarketers heeft ingehuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@Sando je kan op het Ziggo forum vragen of Ziggo medewerkers het nummer kunnen nachecken. Zie bijv: https://community.ziggo.n...o-0527857048/td-p/1274872

Verder kan je proberen (indien mogelijk) in de privacy settings van je Ziggo account aan te geven dat je geen contact wilt hebben met de marketing afdeling of derden met wie ze mogelijk data delen.
Als je tel nr verder niet door Ziggo wordt gebruikt voor account verificatie doeleinden, kan je ook proberen het nummer te vervangen door een nep nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Cyb schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:13:
@Sando je kan op het Ziggo forum vragen of Ziggo medewerkers het nummer kunnen nachecken.
Ik heb het nagevraagd, en:
Wat vervelend! Ik heb de telefoonnummers nagetrokken en deze zijn niet van Ziggo.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:36
Sando schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:26:
Ik word de laatste tijd vaak gebeld door (volgens mij) nep-Ziggo om glasvezelinternet te verkopen. Dit moet wel een scam zijn, want:
  1. Ik zit al bij Ziggo.
  4. Ik wordt steeds opnieuw gebeld nadat ik nee zeg.
Nummers van afgelopen week:Ik ben wel benieuwd wat de scam is. Verkopen ze dan heel duur internet via een tussenpersoon? Willen ze gewoon je bankgegevens? Of is het toch echt Ziggo zelf die weer eens agressieve telemarketers heeft ingehuurd, en dus geen scam maar "gewoon" telemarketing?

Check het nummer eens hier:
https://www.belfabriek.nl...pzoeken/?query=0508080490

Het nummer is van een VOIP aanbieder genaamd VOXBONE S.A.

Dan kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat het een scam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

vj_slof schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:36:

Check het nummer eens hier: belfabriek.nl

Het nummer is van een VOIP aanbieder genaamd VOXBONE S.A.
Interessante link. Eigenlijk wil ik zelf een paar van die nummers en dan nooit meer mijn echte nummer uitgeven. Helaas zie ik op diezelfde belfabriek dat het €10 per maand kost per nummer voor een beetje doorschakelen. Zoveel is het me nu ook weer niet waard.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:36
Sando schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Interessante link. Eigenlijk wil ik zelf een paar van die nummers en dan nooit meer mijn echte nummer uitgeven. Helaas zie ik op diezelfde belfabriek dat het €10 per maand kost per nummer voor een beetje doorschakelen. Zoveel is het me nu ook weer niet waard.
Dat kan ook via Cheapconnect.net
Een telefoonummer daar kost geloof ik maar iets van € 8,95 per jaar en gratis SIP-trunk maar ik heb me daar nog niet zo in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 17:35
Hallo,

Ik zoek hier wat info over poging tot telefoonhaak bij mijn zus gisteren (in Antwerpen). Onbekende nummers, eerst zogezegd bank over verdachte transacties, dan "support persoon van security bank". Probeert 2,5u lang anydesk geïnstalleerd te krijgen op haar Mac. Lukt niet. (Leve Mac).

Hier komt de vraag: in Safari web browser ziet ze in historie wel urls die zij niet ingetypt heeft. Zoals naar fake hacker dashboard op Prankstere.com. Ook stonden er bij Coolblue en Vandenborre winkelmandjes klaar met dure iPhones, echter was ze niet ingelogd.

Heeft er iemand info over eventuele remote access door Safari? Rest is rechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@AlainG Als ik je bericht lees, klinkt het ook alsof je zus niet veel weet over computers en erg gevoelig is voor scams. Ook klinkt het alsof er juist wel iets gelukt is, anders zouden die winkelmandjes niet meerdere iphones bevatten. Dat 2,5 u aan de lijn houden, kan ook gebruikt worden om op de achtergrond gebruikt te maken van Mac om via haar browser sessies (cookies) en internet verbinding (IP-adres), aankopen proberen te verrichten.

Ze zou die Mac per direct uit moeten zetten, totdat iemand met kennis er naar gekeken heeft, want er kan nu mogelijk ingrijpende malware op zitten. Verder moet ze op een andere computer eigenlijk op zijn minst het Coolblue en Vandenborre wachtwoord veranderen, en eigenlijk ook dat van haar email account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainG
@Cyb Dat is een understatement ;-) Dank voor je reactie. Ik heb alles nagekeken, inclusief via activity monitor. Ook malware scan gedaan, maar we houden de iMac uit tot het duidelijk wordt hoe die url truc werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@AlainG je zou kunnen checken in de Safari history of die vreemde urls bezocht zijn tijdens het scam telefoongesprek. Maar die urls komen daar normaal gesproken alleen in te staan als er via die computer met die browser op die pagina's gekomen is, of er moet iets van browser sync aan staan waardoor het ook met een ander apparaat gedaan kan zijn. Eventueel kan je ook checken op rare browser plugins.

Verder kan je kijken of er misschien Anydesk log files op de computer staan, zodat je beter kan zien wat er mogelijk precies gebeurd is.

Als cookies gestolen zijn, kunnen die winkelmandjes ook remote zijn gevuld, maar dat hangt een beetje van de site af of dat mogelijk is, of dat het op de Mac op de achtergrond is gebeurd, bijv. via infostealers als LummaC2, wat je ook bij malware-as-a-service terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainG
@Cyb Bedankt voor de info! Met Minfostealers ben ik nog niet vertrouwd. History is tijdens gesprek, er zijn een heel aantal pagina's opgeroepen. Ook Prankster.com bijvoorbeeld met hacker screen, volgens mij om haar te overdonderen maar dat wil ze niet toegeven natuurlijk.

Plugins en zo en sharing allemaal nagekeken, blijft raar. Ik ga eens naar die LummaC2 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 11:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet niet of het scam is of een virus. Begon een 2 jaar gelden denk ik al met gemiste gesprekken van 06 nummers en als je terug belde wisten mensen van niets. Na een paar keer meegemaakt te hebben belde ik niet meer terug, als ze mij nodig hebben bellen ze nog wel een keer. Het is opvallend want de telefoon gaat maar even over en stopt weer direct.

Helaas word ik ook met grote regelmaat gebeld door mensen die van mij een gemist gesprek hebben terwijl ik en mijn telefoon van niets weten.

Het lijkt dan ook geen scam maar meer een soort van pesten. Ik kan veel over misbruik van bestaande nummers op het net vinden maar niets over dit, is dit een soort virus?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 16:26
memphis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:50:
Ik weet niet of het scam is of een virus. Begon een 2 jaar gelden denk ik al met gemiste gesprekken van 06 nummers en als je terug belde wisten mensen van niets. Na een paar keer meegemaakt te hebben belde ik niet meer terug, als ze mij nodig hebben bellen ze nog wel een keer. Het is opvallend want de telefoon gaat maar even over en stopt weer direct.

Helaas word ik ook met grote regelmaat gebeld door mensen die van mij een gemist gesprek hebben terwijl ik en mijn telefoon van niets weten.

Het lijkt dan ook geen scam maar meer een soort van pesten. Ik kan veel over misbruik van bestaande nummers op het net vinden maar niets over dit, is dit een soort virus?
Het is kennelijk vrij eenvoudig om nummers te spoofen. Als je er veel last van hebt kun je het beste je provider contacteren voor een nieuw nummer en sim kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:50:
Het lijkt dan ook geen scam maar meer een soort van pesten. Ik kan veel over misbruik van bestaande nummers op het net vinden maar niets over dit,
https://www.fraudehelpdes...uikt-mijn-telefoonnummer/
is dit een soort virus?
Als het een virus op je mobiel zou zijn, dan zou je het terug kunnen vinden in de belspecificaties van je provider. (Tenzij die provider het niet weergeeft als het persoon aan de andere kant niet opneemt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 11:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

OK, duidelijk. Dat artikel had ik nog niet gevonden.

Maar ik snap de bedoeling erachter niet. Totaal vreemden en dan vertrouwen winnen? En tja, als je dit 10x per week overkomt dan wordt je eerder achterdochtig dan dat je een vertrouwen krijgt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@memphis Het zijn gok ik oplichters die om efficientie redenen niet één persoon tegelijkertijd opbellen, maar meerdere personen in één keer. Degene die dan als eerste opneemt, krijgt de oplichter aan de lijn, en bij de rest wordt de hoorn er op gelegd. Het bellen wordt daarbij gedaan door een willekeurig gespoofd 06 nummer, die dus vervolgens last krijgt van mensen die terugbellen omdat ze de oplichter niet aan de lijn kregen.

Het beste is om niet terug te bellen, want daarmee vergroot je het ongewenst belletje effect. Als het belangrijk is, sturen ze wel een sms, email of laten ze een voicemail achter.
Het is vaak een kwestie van tijd voordat het minder wordt.

Verder kan je bij voorkeur beter niet opnemen met je naam, want die informatie kan door oplichters gebruikt worden in vervolg scams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Duke of Savage schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:54:
[...]

Het is kennelijk vrij eenvoudig om nummers te spoofen. Als je er veel last van hebt kun je het beste je provider contacteren voor een nieuw nummer en sim kaart.
In de meeste gevallen wordt het gespoofte nummer weer na afzienbare tijd gebruikt met een ander nummer, zodat je overlast weer af zal nemen. Je telefoonnummer aanpassen voor een spoofing issue is een flinke maatregel als je nummer bij een hoop diensten en mensen bekend is.

De beste oplossing is om je voicemail aan te zetten met een uitleg waarin je vertelt dat je nummer misbruikt is met spoofing, en of mensen die je echt willen dringend bereiken je kunnen bellen op een ander nummer: <telefoonnummer>, of een bericht kunnen achterlaten na de bekende pieptoon.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 24-04-2024 01:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jimster
Afgelopen zaterdag een telefoontje gehad van iemand van een bitcoin bedrijf dat ik nog 2 bitcoins had staan. Ik heb gezegd dat ik er nog 10.000 heb en dat hij die 2 mag houden, toen gooide hij snel de hoorn er op :)
Ze noemden mijn hele oude adres, dus zeer waarschijnlijk komen de gegevens uit een oude datalek.
Een paar jaar geleden had ik een vergelijkbaar telefoontje gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt er inderdaad op dat er tegenwoordig een levendige handel in data uit oude datalekken op gang gekomen is. Ik kreeg vanochtend een 'Afpers E-Mail' welke binnen kwam op een E-Mail adres wat in 2006 ooit bij Adobe gelekt is en waarbij het er uiteraard ook op leek of dat de mail vanuit dat adres verzonden was..... :P
Security status not satisfied.

I was planning to say hello, but now I think greetings are unnecessary.

Firstly, I already know you and all your loved ones very well.
Secondly, the occasion for which I'm writing to you is not the happiest one for a friendly greeting.

You've heard that the Internet is a dangerous place, infested with malicious links and hackers like me?
Of course, you've heard, but what's the point in it if you are so dismissive of your internet security and don't care what websites you visit?
Times have changed. You read about AI, judging by your browser history, and still didn't understand anything?

Technologies have stepped far forward, and now hackers like me use artificial intelligence.
Thanks to it, I can get not only access to your webcam and record your fun with highly controversial video
(I recorded it also, but now that's not the point), but also to all your devices and not only yours.
And I saved a special sauce for this dish. I went further and sent malicious links to all your contacts from your account.

Yes, someone was smarter and realized that this was a trap and you were hacked, but believe me,
about 70% of your contact list (and these are your friends, colleagues, and family) bought into my scam.
They have as many skeletons in their closet as you do. Some turn out to be hidden homosexuals...

I have accumulated and analyzed a huge amount of compromising data on you and those with whom you communicate.
Very soon I'll start a crossfire - everyone will receive the full history of correspondence
(and there are enough of "sensitive moments") and recordings from the other contact's webcam.
I can go further and put all these files, as well as the recorded fun of you and your hacked contacts with "hardcore videos" into the public domain.

You can imagine, it will be a real sensation!
And everyone will understand where it came from - from you.
For all your contacts and, you will be enemy number one. Even your relatives will take a long time to forgive you and forget such a family shame...

It will be the real end of the world. The only difference is that there will be not four horsemen of the apocalypse, but only one - (=
But there is no such thing as a completely black stripe without any white dots.
Luckily for you, in my case the "Three M Rule" comes into play - Money, Money and Money again.

I'm not interested in your worthless life, I'm interested in people from whom I can profit.
And today you are one of them.

That's why: Transfer $1390 in Bitcoin to: 1PPJpvSPbbMwbESJZXGS8VtKiFQkmm7DvK ...within 48 hours!

You don't know how to use cryptocurrencies? Use Google, everything is simple.

Once payment is received, I will delete all information associated with you and you will never hear from me again.
Remember one thing: my crypto address is anonymous, and I generated this letter in your mailbox and sent it to you.
You can call the cops, do whatever you want - they won't find me, my demands won't change, but you'll just waste precious time.

The clock is ticking. Tick tock, a minute out of 48 hours has passed right now. An hour will soon pass, and in two days your old life will pass forever.
;w ;w

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:24

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ja, zo van die afpers mails heb ik ook al verschillende keren gehad. Netjes in de spam folder wel. Gewoon in het Nederlands trouwens.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jimster schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:21:
Afgelopen zaterdag een telefoontje gehad van iemand van een bitcoin bedrijf dat ik nog 2 bitcoins had staan. Ik heb gezegd dat ik er nog 10.000 heb en dat hij die 2 mag houden, toen gooide hij snel de hoorn er op :)
Was het niet makkelijker geweest of ze het in goud staven konden opsturen of aandelen in een bloeddiamantmijn?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Wat de ING sindskort heeft toegevoegd in de bank app. Dat je in de app kan kijken of ING ook echt belt.

Zeer goede toevoeging. Er staat ook, wij bellen je nu niet, hang direct op en bel de Fraudehelpdesk.

https://www.ing.nl/de-ing...lf-doen/check-het-gesprek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 10:57
Jimster schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:10:
Ik ben via Whatapp benaderd door iemand van een NL recruitmentbureau met een Amerikaans nummer. Of ik geinteresseerd bent in werk. Nieuwsgierig wat voor scam hier achter zit, ben ik hier op ingegaan.
Het NL bedrijf waarvoor ze zegt te werken geeft aan dat ze niet mensen via Whatsapp benaderen. Waarschijnlijk gebruikt de scammer dus hun naam om vertrouwen te wekken.
Vervolgens neemt een andere contactpersoon contact met mij op via Whatsapp. Ze zegt werk te hebben, ze geeft het volgende aan:

[...]

[...]

Ik moet een account aanmaken op de volgende website om het werk te doen:

***members only***

Even een account aangemaakt met fictieve gegevens via Tor, het ziet er allemaal amateurisch uit. Uitbetalen kan alleen via Crypto.
Domeinnaam is <1 maand oud.

Mijn vriendin is helaas ook in dit soort scam getrapt. Dacht even makelijk euro's te maken vanaf de bank in de woonkamer...

Via https://easy-clothes-nl.com moest ze een account maken inloggen en dan komt daar dat zogenaamde werk. Und je moet nog een bitcoin wallet ergens aanmaken als je die nog niet hebt. Het bedrijf waarvoor ze werken heet SAP zeggen ze. Ze nemen je helemaal mee in het verhaal en regelen alles samen met je.

Ze laten je dan eerst vaag klikkerde klik werk doen en op een gegeven moment ben jij de gene die een lucky package wint...Dan begint de ellende.

Maar goed, ik had al gezegd ik snap niet hoe jij opeens een vreemde gewoon even 400 en 600 eu gaat overmaken :( Volgende fund wat gedaan moest worden was namelijk 3200 eu. Wat ze aan mij vroeg en toen kwam dit verhaal aan het licht >:)

Dus wees opgelet mensen, deze zogenaamde Cindy heeft een NL 06 nummer wat eindigt op 0811 .

[ Voor 3% gewijzigd door DutchPlayer op 09-05-2024 21:30 ]

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:28
Ik woon bijna 11 jaar in Uganda.

Vaak veel voorkomende scams hier zijn dat ze je bellen namens "Uganda Communications Commission" met de mededeling dat je SiM kaart geblokkeerd gaat worden omdat je ID nummer mist, (wat wel gebeurd maar niet via deze weg) of dat je miljoenen hebt gewonnen en alleen maar even wat USSD codes in moet typen... En weg is je Mobile Money.

Als ze voor mijn ID nummer bellen geef ik het ze gerust: "one,... two..., three..." Todat ze ophangen.

Het gebeurd tegenwoordig steeds minder maar het kwam echt meerdere malen per maand voor, en soms ook met inside knowledge van een telecom. Zo konden ze precies mijn Mobile Money tegoed aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:22
CB32 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:25:
Ik woon bijna 11 jaar in Uganda.

Vaak veel voorkomende scams hier zijn dat ze je bellen namens "Uganda Communications Commission" met de mededeling dat je SiM kaart geblokkeerd gaat worden omdat je ID nummer mist, (wat wel gebeurd maar niet via deze weg) of dat je miljoenen hebt gewonnen en alleen maar even wat USSD codes in moet typen... En weg is je Mobile Money.

Als ze voor mijn ID nummer bellen geef ik het ze gerust: "one,... two..., three..." Todat ze ophangen.

Het gebeurd tegenwoordig steeds minder maar het kwam echt meerdere malen per maand voor, en soms ook met inside knowledge van een telecom. Zo konden ze precies mijn Mobile Money tegoed aflezen.
Maar misschien handig om er bij te vertellen hoe er wordt omgegaan met telefoon-tegoed in Uganda.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CB32
zetje01 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Maar misschien handig om er bij te vertellen hoe er wordt omgegaan met telefoon-tegoed in Uganda.
Mobile Money is ontzettend groot in Uganda. Bijna iedereen gebruikt het in een of andere vorm. Je kunt vrijwel alles betalen: bij winkels, peer-to-peer, TV, belasting, schoolgeld... de fees zijn relatief laag (of zelfs 0). Contant storten/opnemen is ook mogelijk. Veel mensen hebben geen traiditionele bankrekening en gebruiken MobileMoney ook als spaarpotje. Er zit nog best goede rente op van 2% tot 5% op jaarbasis, maandelijks uitbetaald. Werkt via een App maar ook volledig via USSD codes zodat ook dumbphones het kunnen gebruiken.

Een andere veel voorkomende scam is dat ze je een SMS sturen waarbij het lijkt alsof iemand je geld heeft gestuurd. Deze is op de letter precies alleen komt niet van de juiste afzender (een nummer inplaats van "MTN Mobile Money" bijvoorbeeld). Een paar minuten later krijg je iemand aan de lijn "ooh sorry naar verkeerde nummer verstuurd; kun je het terug sturen?". Dan stuur je dus je eigen tegoed terug. Opnieuw prima te doorzien, maar geloofwaardig genoeg om rendabel te zijn voor de scammers met zo'n groot publiek. Ik kreeg dat telefoontje vaak zonder de SMS eerst te krijgen dus dan weet je het sowieso wel.

[ Voor 2% gewijzigd door CB32 op 11-05-2024 07:39 . Reden: spelvauten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46

Wuursj

want worst is al bezet

Net als vele anderen, wordt ik met enige regelmaat gebeld door spoofers die zich voordoen als mijn bank. De ene keer professioneler dan de andere keer, soms staat zelfs de naam van mijn bank op het scherm. Uiteraard scam maar de eerste keer (een jaar of twee geleden) was ik de eerste paar minuten toch echt in de veronderstelling dat het mijn bank was. Ze lijken op eerste oog best veel te weten maar eigenlijk niet meer dan een hack van een bestelling bij een webshop al aan het licht kan brengen. Ze poogen wel meer te weten dan ze hebben met 'mag ik ter verificatie uw geboortedatum'

Wat kan ik doen om ze dwars te zitten?
Een aantal keer ben ik vrij lang met ze in gesprek geweest om ze bezig te houden tot ik het beu was en melde dat ik direct al door had van de scam. Dan veranderd hun uiterst correcte nederlands opeens in een straattaaltje dat ik soms maar half begrijp en willen ze mijn moeder n##ken? :? (ze is 73..) of dat iets in mijn anus stop :? . Ze weigeren dan op te hangen en gaan door met bedreigingen en verwensingen tot ik op hang. Ik heb inmiddels een impressive lijst van ziekten 'gekregen' op deze manier.

Overigens een keer een naar omstandigheden aardig gesprek gehad over normen, waarden en of hij niet gewoon moest werken voor zijn geld en zijn (naar eigen zeggen) HBO papiertje zo ter gelde maken. Maar hij vond dit ook werken en via legale wegen, kon hij niet meer 9k uitgeven tijdens een avondje stappen.

Het nare is... ze hebben dus oa. mijn (kloppende) adres (wat ze ook duidelijk laten weten bij het gescheld) dus wil het niet te bont maken :/ Bij eentje heb ik zijn ip adres ontfrutseld door lang genoeg mee te gaan maar als ze een beetje slim zijn, heb je daar ook weinig aan. En elke keer aangifte doen met weinig/kansloze leads is ook weer zowat.

Andere ideeen om dit gespuis dwars te zitten?

Me als opaatje voordoen om ze hier bij de deur te krijgen voor mijn pinpas oid, heeft mijn vriendin tegen gehouden met een veto dus die valt al af ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 28-05-2024 21:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:11:
[...]

Me als opaatje voordoen om ze hier bij de deur te krijgen voor mijn pinpas oid, heeft mijn vriendin tegen gehouden met een veto dus die valt al af ;(
Gesprek opnemen en online op Youtube plaatsen, en opname aan de politie geven. Die kunnen het in een voice database aanleggen (als ze dat hebben) om voice recognition op toe te kunnen passen.
Het is in principe een kwestie van tijd voordat men dat soort databases heeft. (Ook criminelen kunnen dat soort databases van aanleggen om fraude te plegen.)

Als je ze aan deur wilt opwachten als ze een pinpas komen ophalen, om ze vervolgens in de kraag te vatten, moet je wel uitgaan dat dat niet zonder slag of stoot zal verlopen. Je kan er van uit gaan dat dat persoon een wapen bij zich heeft, maar wel zal proberen te vluchten, lukt dat niet, dan heb je kans dat dat wapen te voorschijn komt.
Ook heb je meestal niet veel tijd om versterking te vragen, want die lui weten ook dat des te langer ze wachten met ophalen nadat iemand instemt, des te groter de kans dat ze gepakt worden.

Als je geen oud persoon bent, zou je verwachten dat ze niet aan de deur langs komen, vooral niet als je ze al een paar keer telefonisch betrapt hebt. Ze zullen eerder proberen je bang te maken met dat je rekening gehackt is, en dat je dan snel je geld moet veiligstellen door het naar een rekening van hen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Iemand hier recent te maken gehad met Airbnb Whatsapp groep scam? Recent ben ik toegevoegd aan een whatsapp groep, daarin zaten allemaal willekeurige mensen. Je kon 10 euro verdienen door 3 Airbnb locaties te liken. Daarna moest je voor de 10 euro je melden in een Telegram groep.
In de Whatsapp groep zaten mensen die duidelijk samenwerken met de scammers door te spelen alsof ze die 10 euro echt hebben ontvangen. Kenmerkend is dat die mensen allemaal screenshots van Airbnb in het Deens postten.
Ik weet niet precies wat de scam inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 07:23
Jimster schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:43:
Iemand hier recent te maken gehad met Airbnb Whatsapp groep scam? Recent ben ik toegevoegd aan een whatsapp groep, daarin zaten allemaal willekeurige mensen. Je kon 10 euro verdienen door 3 Airbnb locaties te liken. Daarna moest je voor de 10 euro je melden in een Telegram groep.
In de Whatsapp groep zaten mensen die duidelijk samenwerken met de scammers door te spelen alsof ze die 10 euro echt hebben ontvangen. Kenmerkend is dat die mensen allemaal screenshots van Airbnb in het Deens postten.
Toevallig paar dagen terug ook ja, genegeerd en groep verlaten (nou ja, in de groep gegooid dat het een scam is om iig eventuele anderen te waarschuwen en tien verlaten)

Geen idee wat het plan erachter is, vast info verkrijgen (bank gegevens om je geld te krijgen? Iets overmaken om...?)

Dacht dat het misschien iets net de Ticketmaster hack te maken had, kreeg toevallig diezelfde week een sms van een crypto dienst dat er een nieuw toestel was toegevoegd met een link om te handelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@Jimster Hoe zag je dat de andere "mensen" samenwerkten met de scammers?

Deze scam zou verschillende vormen kunnen hebben, bijv. job scam or phishing.

Bij jobscams moet je werk verrichten (liken van objecten in dit geval) waarna je vervolgens uitbetaald krijgt, maar voordat je dat krijgt moet je eerst geld overmaken. Uiteindelijk wordt het dan zo gespeeld dat je meer moet overmaken dan je krijgt.

Of phishing: je geeft je gegevens op om uitbetaald te krijgen, waarna die gegevens misbruikt worden.

Maar ook als het geen scam is, is het liken tegen betaling onethisch.
Eigenlijk zou je een review op het object moeten plaatsen met dat mogelijke scammers tegen betaling positieve reviews er op proberen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jimster schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:43:
Dat soort 'onzin' is simpel te voorkomen door in WhatsApp zelf aan te geven dat alléén contactpersonen in je contactlist (van je telefoon) je mogen toevoegen aan wat voor een whatsapp gesprek dan ook?

"Ik kén jou niet dus je hoeft me ook niet benaderen middels WhatsApp als primaire methode. Je mág me eventueel proberen te bellen en anders bel ik jou wel al ik dat zelf eventueel nodig acht" >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 02-06-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Cyb schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:10:
@Jimster Hoe zag je dat de andere "mensen" samenwerkten met de scammers?
Er werden airbnb.ca links gedeeld van locaties die je moest liken. De Canadese website van Airbnb dus.
Iedereen die screenshots deelden van hun actie liet de site in het Deens zien. Wel erg toevallig dat het bij allemaal in het Deens was..
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUZQmh2lVdNran42mZPjXDFdgLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDPAxt0WUF6vOFuN4YBP6TTc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Net als vele anderen, wordt ik met enige regelmaat gebeld door spoofers die zich voordoen als mijn bank.

Wat kan ik doen om ze dwars te zitten?
Waarom neem je de telefoon op en ga je met ze in gesprek? Wegdrukken en blokkeren. Op spam in je mail reageer je toch ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@Jimster kan technisch gezien zijn dat de fraudeur bruteforce en sequentieel tel. nummers afgaat in Denemarken en andere rijke westerse landen, waarvan een like meer waard is dan van iemand uit een niet-Westers land. Maar een Nederlandse telnummer met een Deense review is wel extra verdacht (los van het uitendelijke doel van de scam), wat de suggestie wekt dat de fraudeur de verkeerde taal heeft ingesteld bij het maken van de screenshot op Booking en ook ontvangers van de berichten probeert te scammen.

Hier ook meer over AirBnb-like scam:
https://www.reddit.com/r/...iming_to_work_for_airbnb/
Kan dus ook zijn dat ze voor een *uitbetaling* vragen om een app te installeren, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Net als vele anderen, wordt ik met enige
Moment, ik haal mijn vader even die mijn bankzaken beheert.

* Leg telefoon weg, en zet Netflix-serie op *

Desnoods even een bandje laten horen met: Een momentje, even geduld, hij komt eraan etc.

En anders doorverbinden met de beruchte 'afscheeplijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:34:
[...]

En anders doorverbinden met de beruchte 'afscheeplijn'.
Dat doorverbinden is natuurlijk wel leuk naar die afscheeplijn. Mijn vraag is hoe doe jij dat. In mijn dailer op een androidtoestel zie ik alleen een optie 'doorschakelen, gesprek in de wacht zetten, maar een optie "doorverbinden"zit niet in de dailer?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@RCBL

Op Android met de mobiele telefoon is het wel lastiger, maar je kan het ook zo aanpakken:

"Hej, u was op zoek naar {naam}. Je spreekt nu met een 24/7 alarmcentrale voor verkeerslichtstoringen in Den Haag! Graag dit nummer verwijderen met prioriteit! Zijn/haar nummer is overigens 085-303 3 033"
Winschoten in de plaats van Den Haag noemen is ook leuk, daar zijn voor zover ik weet geen verkeerslichten :')

Uiteraard moet je je dan niet met je eigen naam opnemen. Maar het is prachtig om te zien hoe snel ze dan geschrokken het gesprek willen afkappen. _O-

Als ik ze op de vaste telefoon krijg kan ik wel doorverbinden. Moet alleen even kijken hoe dat moet, maar dat zoek ik wel op mijn gemak uit in de wachtstand :D

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 18-06-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Zoveel energie steek ik er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

RCBL schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:44:
Zoveel energie steek ik er niet in.
De truuk door kortaf te zijn en te zeggen dat ze een alarmnummer bellen, dat werkt wel goed >:)
In 10 seconden heeft het effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Woei, ik kreeg net weer hoogstwaarschijnlijk een nieuw scam-telefoontje. Een Nederlands nummer met netnummer uit Enkhuizen die blijkbaar gespoofed is.

Toen ik opnam kreeg ik een bandje aan de lijn die zich voorstelde als Paypal, en dat er een transactie plaats vond van 200 euro, ofzo. En dat ik deze kon refunden door op 1 te drukken. Ik heb maar opgehangen omdat ik geen zin in deze onzin had.

Ik neem aan dat Paypal nooit belt met een ingesproken bandje, enkel als je een verificatie aanvraagt voor inloggen? En wat willen de scammers bereiken?

Ik heb even ingelogd en er is niks aan de hand op mijn rekening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AW_Bos schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:59:

En wat willen de scammers bereiken?
Ik vermoed dat drukken op 1 ertoe leidt dat er een echt persoon aan de lijn komt. Dan begint de scam pas echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@AW_Bos Op deze Reddit wordt er ook over gesproken.
Misschien dat het doel is om het PayPal account in handen te krijgen, of om je geld te laten overboeken naar scammers.

Opvallend is dat de OP zegt:
Notes: Initial trigger payment made on Backerkit, using their Payment system, so either their PayPal or their System has been hacked enough to have gotten my number.
Of die conclusie correct is, is onduidelijk.
Heb altijd al een hekel aan betalingssystemen waarvan het onduidelijk is welke informatie ze doorspelen aan de verkoper.

https://www.reddit.com/r/...m_phone_call_from_paypal/
This happened to me as well today. They call, you press 1 then someone answers (strong Indian accent) and then they ask you to download an app. Claiming to be a safe app for scammers. As soon as I heard that I just hung up. Mfers really do getting better.
Paypal vishing:
https://www.paypal.com/lc...urity/suspicious-activity
"This is PayPal calling about a possible fraudulent transaction on your account. Please enter your password now to hear the transaction details. We need your immediate response to block this transaction."

[ Voor 34% gewijzigd door Cyb op 17-07-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

downtime schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:18:
[...]

Ik vermoed dat drukken op 1 ertoe leidt dat er een echt persoon aan de lijn komt. Dan begint de scam pas echt.
En dan begint de lol voor mij pas echt >:)

Ik heb al opgenomen, dus ze weten dat mijn nummer bestaat, shit happens :P
Maar de fun is het leukste >:)

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 17-07-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Cyb schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:20:
Paypal vishing:
https://www.paypal.com/lc...urity/suspicious-activity

"This is PayPal calling about a possible fraudulent transaction on your account. Please enter your password now to hear the transaction details. We need your immediate response to block this transaction."
Hoe moet ik J3B3nt33nL0s3r eigenlijk invoeren tijdens een telefoontje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 23:33

Crazy Harry

Altijd te laat

Mijn vrouw krijgt zojuist zo'n kapotte-telefoon-sms waarbij ze gevraagd wordt door 'ons kind' om geld te sturen voor een nieuwe.

Iemand een idee om hiermee te kloten en de scammer zijn tijd te verdoen? Ik weet dat er veel leuks voor telefoonscams is maar voor sms-scamming heb ik nog maar weinig gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
Crazy Harry schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:50:
Mijn vrouw krijgt zojuist zo'n kapotte-telefoon-sms waarbij ze gevraagd wordt door 'ons kind' om geld te sturen voor een nieuwe.

Iemand een idee om hiermee te kloten en de scammer zijn tijd te verdoen? Ik weet dat er veel leuks voor telefoonscams is maar voor sms-scamming heb ik nog maar weinig gezien.
Vragen hoe je kan helpen. En dan doen of je het net niet snapt. Of 'geld overschrijven ' naar de verkeerde rekening of account. Zodat ze denken dat het geld naar iemand anders gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ja hoor - een discussie aangaan met "je kind".

Of ze eens flink te laten schrikken:

"Zo, jij hebt lef, om 17 jaar nadat je je broer en zijn vriend hebt vermoord zomaar een SMS-je te sturen met de vraag om geld! Krijg je niet genoeg geld van je mafiavrienden ofzo? Ik ga nu naar de politie met dit nieuwe nummer - misschien krijgen ze je dan eindelijk eens te pakken voor die dubbele moord!"

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Zeg dat je momenteel alleen (heel veel) geld op een PayPal account hebt staan, klaar om direct te versturen. Vraag naar het PayPal account waar je geld naar kan overmaken. Rapporteer vervolgens bij PayPal dat het een scam account is, en eventueel bij de email provider van het email account.

Verder kan je voor de gein een Canary Token sturen naar de scammer. Misschien dat je nog wat kan achterhalen over de scammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 23:33

Crazy Harry

Altijd te laat

Bedankt voor de leuke en interessante tips :)
Met mijn zoektocht op internet kwam ik toch nog wel langs een goede tip maar dat gooit ook het plezier weg. En dat is helemaal niet reageren omdat het nummer dan niet gesignaleerd wordt als 'levend', wat het waarschijnlijk erger zou maken.
Dus nu is het een beetje een dilemma, al denk ik dat het voor mijn vrouw geen moeilijke keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@AW_Bos Zo'n zelfde bericht kreeg ik onlangs ook vanop NL en DE nummers, in gebrekkig Engels, waarbij er gesuggereerd werd dat er 'Gift-Cards' middels Amazon accounts op mijn account werden uitgegeven en geïncasseerd.

Ik ben toevallig nét niet in de buurt van een PC. Bel later maar terug als het nogmaals gebeurd ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 01-08-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Terug-reageren is leuk, maar terug SMS'en heeft weer niet altijd zin, omdat ze vaak SMS-centrales gebruiken van telecomorganisaties. Je zult dan moeten SMS'en of WhatsAppen naar het nummer wat ze noemen. SMS is best anoniem, maar met WhatsApp heb je kans dat je ze jouw identiteit kunnen kopiëren door je profielfoto te kopieeren.

Terugpesten blijft even risicovol ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 01-08-2024 20:09 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste