LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
Dit Topic lijkt mij opnieuw relevant. Ik heb genoten van bijvoorbeeld Arjan Lubach ergens halverwege.
Maar eventjes op een persoonlijk ernstiger nootje, ik word sinds 2 weken ook om de paar dagen gebeld door voornamelijk 085 nummers en specifiek 085 888 * nummers.
Dit leek mij dan ook een systeem, of een block/groep nummers, en ook wist ik al dat 085 niet geografische commerciële nummers waren. En toen ben dus wat gaan zoeken om uit te komen bij deze super handige lijst van de ACM waar gewoon de verantwoordelijke bedrijven waaraan deze nummers zijn toegekend, in opgenomen zijn:
https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers-zoeken
Zo kwam ik uit bij het bedrijf VoxBone S.A. in Brussel dat kennelijk nummers verhuurt aan iedereen die er maar voor wil betalen. Nu blijkt echter, getuige de reviews, dat meer mensen deze ontdekkingsreis hadden gemaakt en vol in beklag gaan bij TrustPilot. Waar overigens niemand de pagina namens dit bedrijf beheert, maar toch is het een gerenommeerde partij op het gebied van inschatten waar we mee te maken hebben lijkt me:
https://nl.trustpilot.com/review/voxbone.com
Waarschijnlijk is deze slechte PR ook bij Voxbone niet onopgemerkt gebleven en zijn ze druk doende hun naam en bedrijfsvoering onder te brengen onder een nieuwe handelsnaam of in ieder geval internet domein te weten:
https://www.bandwidth.com
En ondanks de gelikte nieuwe site, blijkt dit ook niet onopgemerkt door het publiek dat ook bij deze handelsnaam steen en been klaagt over frauduleuze telefoontjes:
https://nl.trustpilot.com/review/bandwidth.com
Maandag wil ik mijn bevindingen overleggen met de ACM zelf, en vragen of zo'n nummertoewijzing beperkt, ingetrokken of opgezegd kan worden of aan voorwaarden onderworpen is. En of ik VoxBone aansprakelijk kan stellen voor schade die ik ervaar door het ongesolliciteerd, maar vooral met een crimineel motief, lastig vallen.
Want als natuurlijk persoon met 1 mobiel nummer dat ik zowel zakelijk als privé gebruik, is misbruik vooral erg hinderlijk. Wat ze voor l*lkoek willen ophangen of dat er gefraudeerd wordt, dat is voor de politie om (n)iets mee te doen, daar ben ik gelukkig niet dom genoeg voor... Maar het is gewoon frustrerend en hinderlijk. Dat ik er een ding van maak door het uit te zoeken onderstreept dit dan wel denk ik.
Wordt vervolgd van mij uit hier...
Ik lees graag ook nog anderen die hier mee te maken hebben of gehad hebben en wat ze gedaan hebben en of en hoe het over is gegaan.
P.S: Dat telguarder appje lijkt me betrekkelijk zinloos verder, om ook in het topic genoemde redenen. In het ergste geval geef je door gebruik er van juist weer meer data aan mensen waarvan je niet wil dat ze je data hebben.
Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.
Voxbone levert IT-oplossingen voor het aansluiten van callcenters op VoIP-, glasvezel- en PSTN-netten.Ulysses schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:41:
[...]
Zo kwam ik uit bij het bedrijf VoxBone S.A. in Brussel dat kennelijk nummers verhuurt aan iedereen die er maar voor wil betalen. Nu blijkt echter, getuige de reviews, dat meer mensen deze ontdekkingsreis hadden gemaakt en vol in beklag gaan bij TrustPilot. Waar overigens niemand de pagina namens dit bedrijf beheert, maar toch is het een gerenommeerde partij op het gebied van inschatten waar we mee te maken hebben lijkt me:
https://nl.trustpilot.com/review/voxbone.com
[...]
Omdat de lijnen in sommige gevallen op naam van Voxbone zelf staan, kom je via het ACM-register wel bij Voxbone uit. Dat had echter net zo goed één van de soortgelijke dienstverleners in deze branche kunnen zijn.
Ze zijn dus niet de dader, maar er zijn dus klanten van Voxbone die de irritatie opwekken. Er zijn ook genoeg normale bedrijven die SIP-trunks via Voxbone hebben ingericht.
De Trustpilot-reviews zijn in feite dus aan het verkeerde adres gericht.
[ Voor 7% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-08-2024 09:59 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
dat betwijfel ik.De Trustpilot-reviews zijn in feite dus aan het verkeerde adres gericht.
Ik denk dat we anno 2024 met de kennis die er inmiddels is over het reguleren van grote ICT bedrijven en platformen als deze, prima tools in handen hebben om specifiek dit soort dienstverleners tot handhaving van de wet te bewegen. De tijd dat Internet bedrijfjes maar hun eigen wetten konden dicteren, lijkt me ten einde lopen kortom... Feit is dat de klanten van Voxbone in deze direct in verband gebracht kunnen worden met georganiseerde misdaad. Daar kun je screening op vereisen kortom. Want als Voxbone zich er niets van aantrekt, met kennis van illegale activiteiten tevens, zijn ze zelf ook in overtreding.
Dat is wel een hellend vlak.Ulysses schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:40:
Ik begrijp natuurlijk wat je zegt, maar:
[...]
dat betwijfel ik.
Ik denk dat we anno 2024 met de kennis die er inmiddels is over het reguleren van grote ICT bedrijven en platformen als deze, prima tools in handen hebben om specifiek dit soort dienstverleners tot handhaving van de wet te bewegen. De tijd dat Internet bedrijfjes maar hun eigen wetten konden dicteren, lijkt me ten einde lopen kortom... Feit is dat de klanten van Voxbone in deze direct in verband gebracht kunnen worden met georganiseerde misdaad. Daar kun je screening op vereisen kortom. Want als Voxbone zich er niets van aantrekt, met kennis van illegale activiteiten tevens, zijn ze zelf ook in overtreding.
Deze kwaadwillende bedrijfjes zitten ook in een kantoorpand, hebben een energiecontract en mogelijk nemen ze zelfs een koffieabonnement af van een vendingmachineboer.
Faciliteren de verhuurder van dat kantoorpand, het energiebedrijf en de koffieboer ook allemaal het gedrag van deze callcenters? En moeten ze dan ook worden bewogen tot het handhaven van de wet, zoals jij dat noemt?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Het punt is dat die malafide bedrijven een heel normaal product afnemen (een SIP-trunk), die over het algemeen voor normale, zakelijke doeleinden gebruikt worden. De callcenterbedrijfjes zitten ongetwijfeld achter een BV-constructie die het moeilijk maakt om het kaf van het koren te scheiden. Misschien doen ze zelfs ook nog wel "legit" werk met die SIP-trunk, naast het "malafide" werk waar we het nu over hebben.Ulysses schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:12:
Laat de koffie er maar buiten inderdaad. Dit is echter helemaal geen hellend vlak. De nummers waarmee gebeld wordt zijn in dit geval onderdeel van de criminele activiteiten. Zoals een vluchtauto in beslag genomen kan worden zonder de producent er van aan te klagen, noch de benzinepomp of de snelweg exploitatie in twijfel te trekken. Er is een geldspoor van huren van telefoonnummers tot lastig vallen van burgers/consumenten met illegale activiteiten, Voxbone kan hier duidelijkheid over verschaffen en bijvoorbeeld de ACM of wellicht andere instanties aandringen op handhaving. Tis geen onmogelijke actie verder, het lijkt mij zelfs betrekkelijk simpel. De vraag is eerder wie er momenteel baat bij hebben dat er nog niet op gehandhaafd wordt?
Als dienstverlener is het niet jouw rol om je klanten aan de wet te laten houden. Sterker nog, ik denk dat het wel eens een dure en vervelende rechtszaak kan worden als jij het contract met zo'n klant zou opzeggen.
En hoe "malafide" het is, is ook een grijs gebied. Een bedrijf mag ex-klanten en klanten onder bepaalde voorwaarden ongevraagd benaderen (voorlopig nog - gaat veranderen). Een bedrijf mag dat ook uitbesteden aan een derde partij.
Dat een individuele werknemer tijdens zo'n gesprek dingen zegt die niet door de beugel kunnen, kun je de IT-dienstverlener van het callcenter (in juridische zin) onmogelijk kwalijk nemen.
Nogmaals: Dat hier geen capaciteit voor wordt vrijgemaakt is een bijna Politieke Keuze, geen gebrek aan technische mogelijkheden. En ik zou dolgraag willen weten wie besluit dat kwetsbare mensen, waaronder ook bejaarden, die in de val gelokt worden of uitgevist of in mijn geval vooral lastig gevallen, Geen bescherming door de wetgever zouden verdienen.
https://nos.nl/artikel/25...op-een-inschattingsfoutjeHeroic_Nonsense schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:19:
Dat een individuele werknemer tijdens zo'n gesprek dingen zegt die niet door de beugel kunnen, kun je de IT-dienstverlener van het callcenter (in juridische zin) onmogelijk kwalijk nemen.
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
mobiele nummer gebruikt wordt om te scammen? Ik ben nu binnen korte tijd opgebeld door mensen die zeggen dat ze terug bellen omdat ik ze gebeld zou hebben
[ Voor 56% gewijzigd door remco_k op 18-08-2024 10:15 ]
Alles kan stuk.
Is verder weinig tegen te doen anders dan wachten tot de scammers je nummer niet meer gebruiken, of je moet een ander nummer nemen. Bel onbekende bellers verder niet terug, want die zitten mogelijk in dezelfde situatie als jou.amiaima schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:09:
Heeft iemand wel een meegemaakt dat haar of zij
mobiele nummer gebruikt wordt om te scammen? Ik ben nu binnen korte tijd opgebeld door mensen die zeggen dat ze terug bellen omdat ik ze gebeld zou hebben
Let wel op wat ik zeg hé: de IT-dienstverlener van het callcenter.
Het callcenter (of in jouw geval: de bank) is uiteraard wel aansprakelijk voor wat het personeel uitvreet.
In aanvulling wat al gezegd is.amiaima schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:09:
Heeft iemand wel een meegemaakt dat haar of zij
Je kunt overwegen je voicemail duidelijk in te spreken en bij onbekende bellers ze door te schakelen naar de voicemail.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Zijn hier technische middelen tegen in te zetten overigens? Of kan elke l*l met wat telefooncentralekennis 'gewoon' 06-nummers naar keuze uitdelen? Dat lijkt me toch niet?
Nee.Ulysses schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:08:
Zijn hier technische middelen tegen in te zetten overigens? Of kan elke l*l met wat telefooncentralekennis 'gewoon' 06-nummers naar keuze uitdelen? Dat lijkt me toch niet?
Ja.
Helaas wel.
Alles kan stuk.
remco_k schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:11:
Helaas wel.

Deprimerende situatie. Lijkt me onwenselijk overigens. Maar op dit niveau van techniek heb ik dan weinig kaas gegeten. Doet erg 90's aan dan wel qua technisch niveau...
Het probleem is dat het netwerk geen validatie heeft ingebouwd. Dus het netwerk stuurt het meegezonden "afzendnummer" gewoon door, zodat jij dat nummer op je scherm ziet. Zo is het "afzendnummer" met iedere VoIP-centrale eenvoudig te spoofen dus.Ulysses schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:40:
[...]
![]()
![]()
Deprimerende situatie. Lijkt me onwenselijk overigens. Maar op dit niveau van techniek heb ik dan weinig kaas gegeten. Doet erg 90's aan dan wel qua technisch niveau...
Er zijn ook real-ife use cases. Als jij (bijvoorbeeld) door de ANWB wordt gebeld, staat er een 0800-nummer in je scherm. In werkelijkheid belt die persoon met een 088 of een 06 nummer, maar dat wordt bewust afgeschermd. Als je terugbelt naar het 0800-nummer, krijg je het callcenter aan de lijn en stoor je niet de eerdere medewerker die dan al met een andere klant bezig is.
De hierboven genoemde COIN-database zou een optie zijn, maar dan moet er wel iets worden ingebouwd voor de "ANWB's" van deze wereld.
Daarvoor zijn denk ik best oplossingen te bedenken, zoals een lijst van nummers die "namens" een ander nummer mogen bellen.Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:19:
[...]
Het probleem is dat het netwerk geen validatie heeft ingebouwd. Dus het netwerk stuurt het meegezonden "afzendnummer" gewoon door, zodat jij dat nummer op je scherm ziet. Zo is het "afzendnummer" met iedere VoIP-centrale eenvoudig te spoofen dus.
Er zijn ook real-ife use cases. Als jij (bijvoorbeeld) door de ANWB wordt gebeld, staat er een 0800-nummer in je scherm. In werkelijkheid belt die persoon met een 088 of een 06 nummer, maar dat wordt bewust afgeschermd. Als je terugbelt naar het 0800-nummer, krijg je het callcenter aan de lijn en stoor je niet de eerdere medewerker die dan al met een andere klant bezig is.
De hierboven genoemde COIN-database zou een optie zijn, maar dan moet er wel iets worden ingebouwd voor de "ANWB's" van deze wereld.
Maar het voorkomen van fraude heeft duidelijk geen prioriteit bij de telefoonmaatschappijen.
Kost geld en je krijgt er niets voor terug, beetje hetzelfde als het bcp-38.Wild Chocolate schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:29:
[...]
Daarvoor zijn denk ik best oplossingen te bedenken, zoals een lijst van nummers die "namens" een ander nummer mogen bellen.
Maar het voorkomen van fraude heeft duidelijk geen prioriteit bij de telefoonmaatschappijen.
Verwijderd
Of daadwerkelijk verkeerd verbonden en iemand voor 2k aan reparaties aangesmeerd...Verwijderd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:28:
Vorige week werd ik uit het niks gebeld door de 'Mazda dealer' bleek dat de banden rondom glad waren en wat rubbers vervangen moesten worden en nog wat dingen, zou totaal 1800 euro extra kosten. Ik wist al gelijk dat dit een scam was want ik heb helemaal geen Mazda ook nooit gehad dus ik heb het spelletje mooi meegespeeld en gewoon verteld "Doe maar wat nodig is de kosten zijn geen probleem", daarna was het gesprek over.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja, dat lijkt mij ook dus.hoevenpe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:33:
[...]
Of daadwerkelijk verkeerd verbonden en iemand voor 2k aan reparaties aangesmeerd...
Nu is het wachten op een topic van die Mazda bezitter dat zijn garage zonder overleg 2k aan reparaties doet.
[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 25-08-2024 13:36 ]
Alles kan stuk.
Geen idee of je in dit topic een grap maaktVerwijderd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:28:
Ik wist al gelijk dat dit een scam was want ik heb helemaal geen Mazda ook nooit gehad dus ik heb het spelletje mooi meegespeeld

Klant komt dan zijn auto ophalen voor een simpele goedkope APK keuring van 40 euro en krijgt dan bij het afrekenen te horen "Is alles naar wens meneer? Dat is dan 2000 euro."
[ Voor 15% gewijzigd door Cyb op 25-08-2024 14:42 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
Wist direct dat het een scam was en speelde het spelletje mee.
Ze moesten een @Verwijderd hebben om te vertellen dat hij direct een behandeling moest hebben omdat het anders te laat was. Heb ze vriendelijk bedankt, en de behandeling afgewezen.
Tevens zijn gsm nummer laten wijzigen en gevraagd geen contact meer op te nemen...
Leuk he, en stoer dat ik het vertel. Kunnen we allemaal even lachen.
Behalve @Verwijderd .........
Zo ik trek het even in het extreem. Vertel eens wat de scam is als een garage het verkeerde nummer heeft en belt met een verwachting van kosten? Hoe zou jij het vinden als je een nieuwe motor in je auto hebt en de bijbehorende kosten? Misschien heeft de eigenaar van de Mazda perongeluk het verkeeerd nummer doorgegeven, of de garage heeft het verkeerd opgeschreven.
Ik vind *knip, niet zo op de man spelen...*
[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 25-08-2024 18:46 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Zo een reactie hoeft nu ook weer niet he. Alsof hij dit bewust heeft gedaan... Hij zal echt gedacht hebben dat het een scam was he.
Anders ben ik het met je eens. Tot die tijd zou ik hem toch het voordeel van de twijfel geven.
o zeker doet hij het bewust. en hij is er trots op ook nog.daffie82 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:07:
@jack zomer
Zo een reactie hoeft nu ook weer niet he. Alsof hij dit bewust heeft gedaan...
ik denk alleen niet dat hij zich realiseerde dat het geen scam hoeft te zijn.
Maar ook prima een verkeerd nummer en een echte garage kan zijn.
(wat trouwens wat zou de scam zijn?) (de garage kan plotseling de banden niet betalen en of je ze ff wil voorschieten?)
ik heb er niks op tegen als je de Microsoft bellers voor de gek houd (die bellen nooit)
of de 10 Somalische princes die jou graag wil laten genieten van haar bank rekening, mits je even de boekings kosten wilt voorschieten.
Maar als je het niet zeker weet, dan hang je op. of in het geval van boven. Je meld dat je geen auto bij hun in de garage hebt staan en dat ze vermoedelijk het verkeerde nummer hebben.,
Ik bedoelde meer dat hij ze niet bewust om de tuin heeft geleid om die garage en de klant te "kloten".
[ Voor 25% gewijzigd door daffie82 op 25-08-2024 19:24 ]
Bij onbekende nummers neem ik al niet eens meer op met mijn naam... maar luisteren of praten met een bandje gaan we ook niet doen.
Maar ja, in de avond bellen en dan "goedenmiddag" zeggen... Nah, gaat te ver.
Geachte heer Van der Pal,
Allereerst onze excuses voor de verlate reactie. In verband met extreme drukte zijn wij niet eerder in de gelegenheid geweest uw melding in behandeling te nemen.
Hartelijk dank voor uw melding. Wij vinden het erg vervelend dat u op deze manier benaderd bent.
Wij zijn bekend met de werkwijze die u beschrijft. Door andere meldingen weten wij dat deze werkwijze uiteindelijk eindigt in zogenoemde "voorschotfraude".
Bij deze vorm van fraude stelt de fraudeur een groot geldbedrag in het vooruitzicht. Om dit bedrag te krijgen, moet eerst een voorschot worden betaald. In uw situatie zou er betaald moeten worden om het saldo uit te laten betalen. Het bedrag dat u volgens de oplichter zou ontvangen, krijgt u nooit. Gelukkig bent u er niet op in gegaan.
Wij raden u aan om alert te blijven op toekomstige benaderingen. Uw telefoonnummer is blijkbaar bekend in dergelijke kringen. Dat betekent dat u meer van dit soort benaderingen kunt verwachten via de telefoon (sms, telefonisch, WhatsApp).
Door uw melding krijgen wij een beter beeld over deze vorm van fraude. Daarnaast geeft het ons meer inzicht in wat we kunnen doen op het gebied van voorlichting en preventie. Zo zijn op onze website waarschuwingen te vinden. Ook op Facebook, Instagram en twitter.com proberen wij mensen te behoeden voor fraude door hen goed te informeren.
De Fraudehelpdesk geeft informatie en advies over fraude en houdt zich bezig met voorlichting en preventie. Wij hebben, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de politie, helaas niet de beschikking over opsporingsbevoegdheden.
Verwijderd
Heb dit hele voorval bij de fraudedesk aangekaart en die vonden het ook een zeer vreemd verhaal dus die vermoeden ook fraude, net zoals ik zelf dacht. Een excuus naar mij toe zou wel op zijn plaats zijn na dit relaas.jack zomer schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:38:
Ben net gebeld door het olvg(ziekenhuis)
Wist direct dat het een scam was en speelde het spelletje mee.
Ze moesten een @Verwijderd hebben om te vertellen dat hij direct een behandeling moest hebben omdat het anders te laat was. Heb ze vriendelijk bedankt, en de behandeling afgewezen.
Tevens zijn gsm nummer laten wijzigen en gevraagd geen contact meer op te nemen...
Leuk he, en stoer dat ik het vertel. Kunnen we allemaal even lachen.
Behalve @Verwijderd .........
Zo ik trek het even in het extreem. Vertel eens wat de scam is als een garage het verkeerde nummer heeft en belt met een verwachting van kosten? Hoe zou jij het vinden als je een nieuwe motor in je auto hebt en de bijbehorende kosten? Misschien heeft de eigenaar van de Mazda perongeluk het verkeeerd nummer doorgegeven, of de garage heeft het verkeerd opgeschreven.
Ik vind [mbr]*knip, niet zo op de man spelen...*[/]
nee. ik sta achter wat ik getypt heb.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 01:44:
[...]
Heb dit hele voorval bij de fraudedesk aangekaart en die vonden het ook een zeer vreemd verhaal dus die vermoeden ook fraude, net zoals ik zelf dacht. Een excuus naar mij toe zou wel op zijn plaats zijn na dit relaas.
Jij vermoed. Hun vermoeden. En het interesseert mij niet wat iemand vermoed.
Een vermoeden is geen feit.
Denk eens na, wat zou de mogelijke scam kunnen zijn?
Er moeten namelijk een paar dingen 100% zijn voordat deze ''scam'' überhaupt zou kunnen gaan werken.
1. de gebelde MOET een auto hebben.
2. de gewenste auto MOET een Mazda zijn.
3. de Mazda MOET ook exact op dat moment bij de garage staan.
4. de Mazda MOET daar niet staan voor banden en rubbers, want dan is er reeds opdracht voor gegeven
Oké. dat zijn de eisen.
En wat is nu de scam???
Dit is de garage, dit kost het. En dat moet u even voorschieten?
Wilt u even de banden even betalen en ophalen, en afleveren op een totaal ander adres?
Ik kan wel verder gaan, maar dat is net zo kansloos als mijn eerste 2 ideeën..
Dus wat zou de oplichting kunnen worden, want ik kan echt niks bedenken wat geloofwaardig is EN uitvoerbaar.
Ik hou het op een foutje van een garage, en hopelijk heb je een Mazda rijder blij gemaakt met gratis onderhoud.
Je zou natuurlijk het nummer even kunnen googleen. Maar het probleem daarmee is dat ik niet kan controleren of dat het nummer was. Dus je kan werkelijk elk nummer niet van een garage geven om op die manier toch je gelijk te kunnen claimen..
Dus nee, er komen geen excuses voor mijn reactie op jou verhaal.Nummer is trouwens wel van een echte Mazda dealer dus waarschijnlijk ook gespooft.
Ik denk niet dat je het slecht bedoelde. Ik vind het alleen een beetje ondoordacht om te reageren zoals jij dat gedaan hebt. Waarin eigenlijk het enigste feit is dat je gebeld bent. De rest is gissen en gokken.
Wel sorry voor de moderator ingreep, ik vermoed dat ik daar iets te onaardig was richting jou.
(ik heb werkelijk geen idee wat ik daar had getypt.)
[ Voor 23% gewijzigd door jack zomer op 10-09-2024 13:03 ]
Verwijderd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:28:
[...]
Nummer is trouwens wel van een echte Mazda dealer dus waarschijnlijk ook gespooft.
Waarom neem je wel de moeite om het bij de "fraudedesk" (fraudehelpdesk.nl neem ik aan?) aan te kaarten, maar niet de moeite om de echte Mazda dealer op te bellen?Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 01:44:
[...]
Heb dit hele voorval bij de fraudedesk aangekaart en die vonden het ook een zeer vreemd verhaal dus die vermoeden ook fraude, net zoals ik zelf dacht. Een excuus naar mij toe zou wel op zijn plaats zijn na dit relaas.
De Fraudehelpdesk kan niet anders dan gissen, terwijl de echte Mazda dealer het feitelijk zou moeten kunnen bevestigen of er daadwerkelijk iets mis gegaan is.
Dat je de Mazda dealer niet hebt opgebeld (of dat in ieder geval hier niet beschrijft), wekt de suggestie dat je het aannamelijk acht dat je er naast zit, of:
Om eens te kijken wat de scam was, besloot ik maar op 1 te drukken om iemand te spreken. En ik hoorde wat geroezemoes van een hoop telefonisten bij elkaar. Na een paar keer: "Hallo? Wie spreekt mij?" te hebben geroepen, werd er opgehangen. Knotsgek word je van die zemelaars!
Maar wat willen ze nou dat ik doe? Een wachtwoord laten opnoemen?
[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 11-09-2024 13:43 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Best gek om te zien dat je eigen nummer je eigen telefoon belt.
Achteraf had ''mijn'' nummer een Spaanse extentie. ipv van de Nederlandse.
+31612345678 en het nummer dat belde was +34612345678
Ik zeg meestal niks meer, op het moment dat de pc iemand hoort verbinden ze door naar een persoon,
Stil zijn is erg handig, verbinding valt dan vanzelf weg
Word je vaak gebeld door scammers, dan zou ik een nieuw nummer nemen of wachten tot een betrouwbare partij met een call screener komt.

Wel makkelijk te onthouden nummer heb jijjack zomer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:43:
ja, had er vannacht ook weer een.
Best gek om te zien dat je eigen nummer je eigen telefoon belt.
Achteraf had ''mijn'' nummer een Spaanse extentie. ipv van de Nederlandse.
+31612345678 en het nummer dat belde was +34612345678
Ik zeg meestal niks meer, op het moment dat de pc iemand hoort verbinden ze door naar een persoon,
Stil zijn is erg handig, verbinding valt dan vanzelf weg
Ik heb m meestal ook gewoon uit staan 's-nachts, maar nu toevallig even niet. Wat voor scam is het precies? Ik ging vannacht wat googelen en las toen dat ze nog wel eens bellen om te kijken of je snel opneemt, zo niet dan slaap je er waarschijnlijk doorheen en is het makkelijker inbreken.Cyb schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:04:
@remcovp zal wel een scam nummer zijn, omdat er recente meldingen zijn met een ander nummer in die range. Als je er niet van houdt om 's nachts gebeld te worden, kan je eventueel instellen dat je mobiel in do-not-disturb mode gaat vanaf bepaalde tijdstippen, waarbij je uitzonderingen kan instellen voor bepaalde belangrijke nummers.
Ik denk dat dat wel meevalt. Ten eerste moet een inbreker jouw telefoonnummer achterhalen en dan nog matchen aan jouw woonadres. Ze zouden in theorie een gestolen database kunnen kopen, maar dat lijkt mij niet kostenefficiënt.remcovp schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:26:
[...]
Ik heb m meestal ook gewoon uit staan 's-nachts, maar nu toevallig even niet. Wat voor scam is het precies? Ik ging vannacht wat googelen en las toen dat ze nog wel eens bellen om te kijken of je snel opneemt, zo niet dan slaap je er waarschijnlijk doorheen en is het makkelijker inbreken.
Ze weten niet wat er te halen valt en het kan ook nog eens zo zijn dat telefoonnummer en woonadres niet meer matchen. Daarbij komt ook nog dat er meerdere huisgenoten kunnen zijn die wel wakker worden. Het lijkt mij efficiënter om even een paar weken te posten om te achterhalen wanneer er niemand thuis is.
Ik vind het waarschijnlijker dat het oplichters uit het buitenland zijn. Die bellen midden in de nacht, zodat er een grote kans is dat jij een gemiste oproep hebt. 'S ochtends bel je terug en krijg je een bandje aan de lijn met een kiestoon. Op dat moment denk jij dat je nog niet verbonden bent, maar dan draait de meter van het dure servicenummer van de oplichter al roodgloeiend.
Onder andere om die reden heb ik dus een scheithekel aan mensen die mijn voicemail niet inspreken. Onbekende nummers bel ik dus simpelweg alleen terug als ze een voicemail ingesproken hebben. Anders is het klaarblijkelijk niet belangrijk genoeg.
[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 03-10-2024 09:38 ]
Ik stelde me voor en gelijk een automatisch bandje over mijn paypal account waar problemen mee zijn. Als ik iemand wil spreken moest ik op 1 drukken. Ik was even van me stuk, omdat ik wel een belletje verwacht van een niet voor mij bekend 06. Gelukkig wist ik dat ik paypal aan een andere telefoonnummer had gekoppeld en dat dit niet waar kon zijn. Moet zeggen ik heb het meestal gelijk door, maar twijfelde nu heel eventjes.
1x was het een MS medewerker met een sterk Indisch accent en 1x dezelfde geautomatiseerde PayPal band zoals hierboven. Bij de eerste moest ik lachen en werd er gelijk op gehangen, bij de 2e nog even gewacht maar werd er vanzelf op gehangen na niet op 1 te drukken.
Mijn moeder belde zojuist dat ze ook gebeld was voor PayPal... Lijkt een grotere campagne van een scammer...
Ah, was jij dat…memphis schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:17:
De afgelopen 2 weken is het weer heel erg met mensen die mij "terug" bellen omdat ze een oproep van mijn nummer gemist hebben.
De Indisch sprekende MS medewerkers zijn wel bekend.Loen schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:33:
Ik ben deze week al 2x gebeld door een Nederlands nummer.
1x was het een MS medewerker met een sterk Indisch accent en 1x dezelfde geautomatiseerde PayPal band zoals hierboven. Bij de eerste moest ik lachen en werd er gelijk op gehangen, bij de 2e nog even gewacht maar werd er vanzelf op gehangen na niet op 1 te drukken.
Mijn moeder belde zojuist dat ze ook gebeld was voor PayPal... Lijkt een grotere campagne van een scammer...
Laatst had ik een ticket aangemaakt bij MS, toen werd ik ook gebeld door iemand met een Indisch accent. Het is toch maf, de hele tijd moest ik mijzelf voorhouden dat dit een echte MS medewerker was. Alles in mij schreeuwde: hang op.
Uiteindelijk was het ticket goed afgerond en had ik al mn geld nog
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Elk van de terugbellers hadden ook al erg lang het nummer van de mobiel in gebruik. Ik heb ze verwezen naar de website van https://haveibeenpwned.com/ en de website van de politie over 'check je hack': https://www.politie.nl/informatie/checkjehack.html
3 van de 7 hebben direct gekeken en schrokken zich rot (ik heb ook duidelijk gezegd dat ik hun mailadres *niet* wil weten). Een telefoontje dat begon met ergernis werd zo prima voorlichting.
Mijn nummer dat ik al zo lang heb gebruik ik nu met een minimaal abonnement enkel voor legacy contact en gaat standaard naar een voicemail. Om iemand anders niet te belasten met dit besmette nummer houd ik het dus aan (o.a. sociale apps).
Voor de lange termijn probeer ik mijn nieuwe nummer zo min mogelijk uit te delen en houd ik een lijst bij welke bedrijven en instanties het hebben om het te laten verwijderen na beëindiging contact relatie.
aw snap, was dat het alweer?
Ik krijg echt weinig spam of scams op dit nummer. Als in minder dan 1 x per jaar.
Maar deel van mijn gegevens zijn wel openbaar via wat hack's. Maar blijkbaar is een /mijn telefoonnummer niet zo interessant.
Dus @phizzie heeft jouw telefoonnummer ergens op internet gestaan. Mijn zakelijke nummer is blijkbaar wel op internet beland en daar wordt ie af en toe gecrawld. Daar komen er meer op binnen.
Heel fijn dat het bij jou rustig is.Barrycade schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:03:
...
Ik krijg echt weinig spam of scams op dit nummer. Als in minder dan 1 x per jaar.
...
Dus @phizzie heeft jouw telefoonnummer ergens op internet gestaan.
...
Mijn mobiele nummer heb ik nooit online gezet, bewust niet. Ook bij de KVK vrij snel weer weggehaald toen ik voor een onderzoeksbureau werkte en er achter kwam dat al die gegevens misbruikt konden worden.
Mijn vermoeden is dat er kruis referenties worden gebruikt uit verschillende data breach sets en gekeken of recentelijk nog een 06-nummer matcht met een mailadres. Aangezien ik in de recente NY Pizza hack zat is mijn nummer dus 'hot' verwacht ik. (Edit: echt flut was dit; nooit klant geweest, 1x ergens bij en voor vrienden besteld, week later in de breach - normaliter bel ik op en haal ik af vanwege dit soort databanken)
[ Voor 16% gewijzigd door phizzie op 17-11-2024 16:18 . Reden: Toevoegen link NYP hack 2021 ]
aw snap, was dat het alweer?
AI neemt onze hobby over
[ Voor 31% gewijzigd door AW_Bos op 17-11-2024 16:28 ]
Dit lijkt de laatste weken opeens veel erger. Ik word al jaren sporadisch gebeld en dat was regelmatig met buitenlandse nummers (ik neem niet op dan). Het vervelende is dat ik veel bel voor m'n werk (zelfde telefoon), ook soms door nummers die niet in mijn contacten staan. Negeren is niet echt een optie. De nummers Googlen levert niets op.
Ik vermoed dat mijn gegevens rondslingeren in gelekte databases. Mijn gegevens zijn ook twaalf keer gebreached door de jaren heen, al is de laatste keer even geleden. Ik weet niet of daar mijn telefoonnummer bij zat. Mijn nummer en volledige naam stonden ook tot zeer recent openbaar op mijn eigen website. Dus wellicht is het nummer gescrapped door een bot. Een nieuw 06-nummer wil ik liever niet aan beginnen.
Is er ook maar iets wat ik kan doen? Of weet iemand waarom het opeens zo erg is?
Dat je er nu opeens meer last hebt, is vaak gewoon pech hebben. Des te langer je het nummer gebruikt of hebt blootgesteld, des te groter de kans.Fuujii schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:36:
Is er ook maar iets wat ik kan doen? Of weet iemand waarom het opeens zo erg is?
Er is weinig tegen te doen, anders dan wachten tot Google met Call Screen uit komt in NL, of een soortgelijke app. Als je er veel last van hebt, zou ik een ander telnr nemen en dergelijke gegevens uit je site kunnen verwijderen.
Bij voorkeur prive en zakelijk scheiden met een apart toestel en apart nr, en niet opnemen met je naam. Dan nog kan het verkeerd gaan, doordat andere mensen allerlei schadelijke apps kunnen installeren, en jou in hun contactenlijst kunnen hebben staan, waardoor je gegevens alsnog in gelekte databases terecht kunnen komen.
Verder ook opletten dat je niet je volledige naam hebt ingevuld bij apps als Whatsapp. En als het gaat om een eigen bedrijf, ook je KVK dichttimmeren, minimaliseren en eventueel een fake telnummer doorgeven indien KVK per se een telnr wilt. Desnoods met een prepaid sim die je laat vervallen na aanschaf.
[ Voor 31% gewijzigd door Cyb op 25-11-2024 18:59 ]
Dank voor je tips. Kan opnemen überhaupt kwaad, zolang je snel opgooit, niet inhoudelijk reageert, terugbelt of ergens op een toets drukt?Cyb schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:59:
[...]
Dat je er nu opeens meer last hebt, is vaak gewoon pech hebben. Des te langer je het nummer gebruikt of hebt blootgesteld, des te groter de kans.
Er is weinig tegen te doen, anders dan wachten tot Google met Call Screen uit komt in NL, of een soortgelijke app. Als je er veel last van hebt, zou ik een ander telnr nemen en dergelijke gegevens uit je site kunnen verwijderen.
Bij voorkeur prive en zakelijk scheiden met een apart toestel en apart nr, en niet opnemen met je naam. Dan nog kan het verkeerd gaan, doordat andere mensen allerlei schadelijke apps kunnen installeren, en jou in hun contactenlijst kunnen hebben staan, waardoor je gegevens alsnog in gelekte databases terecht kunnen komen.
Verder ook opletten dat je niet je volledige naam hebt ingevuld bij apps als Whatsapp. En als het gaat om een eigen bedrijf, ook je KVK dichttimmeren, minimaliseren en eventueel een fake telnummer doorgeven indien KVK per se een telnr wilt. Desnoods met een prepaid sim die je laat vervallen na aanschaf.
Nee.Fuujii schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:21:
[...]
Dank voor je tips. Kan opnemen überhaupt kwaad, zolang je snel opgooit, niet inhoudelijk reageert, terugbelt of ergens op een toets drukt?
Zolang het opnemen beperkt is tot alleen "hallo?" en daarna ophangen, kan er niet veel gebeuren. Ga je wel het gesprek aan, dan zou de informatie die je aan hen geeft, misbruikt kunnen worden, zoals bijv. naam en stem.Fuujii schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:21:
[...]
Kan opnemen überhaupt kwaad, zolang je snel opgooit, niet inhoudelijk reageert, terugbelt of ergens op een toets drukt?
De laatste tijd word ik vaak gebeld door telemarketeers of oplichters. Ze weten mijn voor- en achternaam, wat mij erg boos maakt. Vaak hang ik na ongeveer 20 seconden op. Zijn mijn gegevens misschien gelekt, waardoor ze mijn nummer hebben gekregen? En hoe blokkeren jullie scam-nummers? Ik heb inmiddels TelGuarder op mijn telefoon geïnstalleerd om enkele scammers te blokkeren.
ik zie het persoonlijk als een fout van mijn verzekering?
email adres klopt, logo alles klopt precies goede taal maar de factuur staat niet in mijn account, daar knapte ik op af. tegenwoordig haal ik alles van de websites af en betaal amper nog iets vanuit een mail.
Heeft iemand dit eerder gezien? en hoe zou ik contact kunnen krijgen met mijn verzekeraar om dit te verder te onderzoeken?
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Kan ook zijn dat een andere klant per ongeluk een op jouw emaildres lijkend emailadres heeft doorgegeven.
Staat er helemaal geen klantnaam op de factuur of email, dan kan het gemakkelijk om scam gaan. (Staat het er wel op, dan kan het natuurlijk nog steeds scam zijn, maar het ontbreken van je naam op een factuur of een persoonlijke email van een dergelijke partij, is een rode vlag.)
Als je er verzekerd bent, zou je kunnen inloggen om te kijken of er nog openstaande facturen zijn.
Verder lijkt het me wel handig om met de verzekeraar contact op te nemen, want iets gaat blijkbaar fout. Zorg er wel voor dat je zeker weet dat je op de juiste manier contact opneemt, dus dat het tel of email adres wat je contacteert ook daadwerkelijk van de verzekeraar is. En dat de verzekeraar een redelijke reputatie heeft als je hen wilt contacteren. Komt de verzekeraar bijv. nergens op het Internet voor, dan kunnen het scammers zijn.
Als je weet wat voor type product de telemarketeers proberen aan te smeren, dan zou je kunnen kijken of misschien per ongeluk bij een bedrijf het delen van gegevens met derden hebt aangevinkt ergens. Als je bijv. telefoontjes krijgt over energieleveranciers, dan je kijken of je bij je huidige leverancier iets aangevinkt hebt staan. Als je een KvK inschrijving hebt, zorg er dan voor dat je een non-mailing indicator hebt, en zo veel mogelijk gegevens uit de KvK verwijdert.
Vul bij de gemiddelde webshops nooit je tel nummer in, gebruik fake gegevens indien ze een tel vereisen.
Heb je er veel last van en werken oplossingen als TelGuarder niet (ik gebruik het zelf niet, geen ervaring mee), dan zou je kunnen denken aan het nemen van een ander telefoonnummer.
Daarna kwam het echt vreemde verhaal. Hij had mijn bedrijfswebsite gezien, mijn diensten en portfolio en hij wilde mijn bedrijf inhuren.
Alleen ik ben/was ZZP'er in de IT, mijn website is meer een placeholder, dienstenpagina is nagenoeg leeg en mijn telefoonnummer staat niet op mijn website. Voor zover ik weet is mijn telefoonnummer niet publiek bekend en kan diegene mijn mobiel alleen via de KvK hebben verkregen.
Ik vond het verhaal zo vaag dat ik de verbinding heb verbroken.
Er zijn duizenden kleine bedrijfjes en ZZP'ers met een betere website dan wat ik online heb staan.
Ik vraag mij alleen af; Wat is de scam in dit geval?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Maar als ik je bericht zo lees over je bedrijf, klinkt het wel als een scammende beller. Maar kan misschien bijv ook een controle onderzoek zijn vanuit instanties als banken (als je een zakelijke rekening hebt) of misschien de Belastingdienst, afhankelijk van wat je met de rekening doet en hoe je aangiftes in elkaar zitten.
Je zou kunnen kijken welke gegevens er bij de KvK bekend zijn. Zorg dat je de non-mailing indicator aangeschakeld hebt, en verwijder zo veel mogelijk gegevens uit de KvK, zoals tel nummers en website domeinen. Tel nummers eventueel vervangen door een nep nummer indien verwijdering niet mogelijk is.
Verder zou ik voor een eventuele volgende keer, het gesprek opnemen, en vragen wie hij is en wat voor diensten hij zoekt.
Wat voor stem had de beller? Accent? Taalgebruik?
Ik heb gemerkt dat mijn CV "verhandeld" is en ik denk ook te weten door wie. Had een sollicitatiegesprek bij een bekende wervingsbureau hier in de omgeving en een paar dagen later begon de spam en rare aanbiedingen met een aanhef zoals het op mijn CV staat. Overigens best een enge gedachte want je CV bevat heel veel info...Cyb schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:56:
@UltraInstinct Bijna iedereen zijn/haar gegevens zijn wel een keer gelekt.
Als je weet wat voor type product de telemarketeers proberen aan te smeren, dan zou je kunnen kijken of misschien per ongeluk bij een bedrijf het delen van gegevens met derden hebt aangevinkt ergens. Als je bijv. telefoontjes krijgt over energieleveranciers, dan je kijken of je bij je huidige leverancier iets aangevinkt hebt staan. Als je een KvK inschrijving hebt, zorg er dan voor dat je een non-mailing indicator hebt, en zo veel mogelijk gegevens uit de KvK verwijdert.
Vul bij de gemiddelde webshops nooit je tel nummer in, gebruik fake gegevens indien ze een tel vereisen.
Heb je er veel last van en werken oplossingen als TelGuarder niet (ik gebruik het zelf niet, geen ervaring mee), dan zou je kunnen denken aan het nemen van een ander telefoonnummer.
Overigens was idd 1 van de spams een Nederlands energie leverancier met een 5 jaar oude website en een geregistreerd kantoor in Rijswijk met over het net goede en slechte recenties. Ze hebben mijn vraag hoe ze aan mijn mail komen nooit beantwoord dus heb ik ze bij het ACM aangegeven.
Terug naar de telefoontjes. Hoewel ik momenteel veel minder gebeld wordt (eens per dag tot eens in de 2~3 dagen) gebeurd het nog steeds maar nu ook een aantal uit zweden en 1 uit België dus mogelijk zijn ze aan het schuiven. En ja, een Nederlands nummer in het buitenland zal minder serieus gezien worden en dus niet zo snel terug gebeld.
Eens, mijn gegevns zijn al vaker gelekt, mogelijk dat er 2 of meer databanken aan elkaar gelinkt zijn. Het was overigens een man met een normale Nederlandse stem zonder accent en zeker weten geen robotbeller.Cyb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:05:
@mkleinman KvK gegevens zijn (of waren) vaak gewoon in te zien in de KvK, dus ook al zijn ze nu misschien niet meer in te zien, het kan zijn dat ze ooit in databases van derden zijn beland, omdat de KvK weinig om de privacy van de ingeschrevenen geeft of heeft gegeven. Veel ondernemers zijn op die wijze gebeld door spammers of scammers. Je zou eens kunnen googlen op je telnr of adres. Gebruik double quotes om wat exacter te zoeken, bijv "straatnaam huisnummer". Probeer het telnr uit in verschillende formaten, bijv. met/zonder landcode, spatie na 06 enz.
Maar als ik je bericht zo lees over je bedrijf, klinkt het wel als een scammende beller. Maar kan misschien bijv ook een controle onderzoek zijn vanuit instanties als banken (als je een zakelijke rekening hebt) of misschien de Belastingdienst, afhankelijk van wat je met de rekening doet en hoe je aangiftes in elkaar zitten.
Je zou kunnen kijken welke gegevens er bij de KvK bekend zijn. Zorg dat je de non-mailing indicator aangeschakeld hebt, en verwijder zo veel mogelijk gegevens uit de KvK, zoals tel nummers en website domeinen. Tel nummers eventueel vervangen door een nep nummer indien verwijdering niet mogelijk is.
Verder zou ik voor een eventuele volgende keer, het gesprek opnemen, en vragen wie hij is en wat voor diensten hij zoekt.
Wat voor stem had de beller? Accent? Taalgebruik?
Ik ben zo dom geweest om bij de KvK mijn normale telefoonnummer op te geven, NMI staat aan, alleen lijken bedrijven zich daar ook niets van aan te trekken gezien de hoeveelheid troep die ik thuis in mijn brievenbus krijg.
Bank of belastingdienst die bellen op deze wijze met een normaal 06- nummer? Is dat niet wat te ver gezocht?!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Als je verder geen criminele activiteiten hebt of relaties met criminelen, is dat inderdaad waarschijnlijk wat te ver gezocht. Je zal dan waarschijnlijk ook eerst een normaal telefoongesprek of schriftelijk verzoek krijgen tot doorlichting (Customer Due Diligence) van je financiele positie en administratie.mkleinman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:22:
[...]
Bank of belastingdienst die bellen op deze wijze met een normaal 06- nummer? Is dat niet wat te ver gezocht?!
Een andere optie is misschien het lekken van je gegevens via de domeinregistratie. Ze wisten immers je domein, en misschien heeft de domain registrar of SIDN ook je tel nummer en zakelijke n.a.w. gegevens.
Voor mij de 1e keer dat ik zoiets meemaak.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Ja ook gehad. Ik was wel nieuwsgierig welke scam hier achter hing.Zondagskindje schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:17:
Ik werd laatst gebeld door een, voor mij onbekend 06 nr, een computerachtige stem zei: "Hallo, ik wil met je praten, voeg mij toe op whatsapp" Daarna werd de verbinding verbroken.
Op Whatsapp wordt je dan (in matig Nederlands dus waatschijnlijk vanaf een buitenlands scamfarm) gevraagd een tiktok filmpje te liken (bewijs door tiktok screenshots terug te sturen maar een screenhsot van google 'slikken' ze ook ) waarna je zogenaamd betaald zou worden: 10 euro per like.
Dat moet dan weer via Telegram (hier ben ik gestopt, Telegram heb ik niet) om je om zoveel mogelijk manieren op vage linkjes te laten klikken.
Op een tikkie voor de betaling wordt niet gereageerd
[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 14-03-2025 11:11 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Ik was redelijk kortaf omdat ik het gelijk doorhad dat het een scam was. Hij hing na een paar zinnen weer op.
0302165718 / +31302165718
Ze wisten wel mijn volledige naam.. Scam nummer dus
Dat hoeft niet altijd, soms spoofen ze bestaande nummers. Ik heb wel eens een scammer terug gebeld en kreeg een nietsvermoedende jongedame aan de lijn.wokkelz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:39:
Scam nummer dus
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Mijn collega's op werk zeiden, als je al wordt gezocht is dat niet telefonisch maar komen ze jou ophalen van de Internationale Politie
Daarna was het even stil, toen opeens werd ik 16 keer per dag willekeurig steeds opgebeld door oplichters met allerlei soorten van verhalen en ik zei steeds dat ik geen interesse in had. Uiteindelijk heb ik een nieuwe 06-nummer moeten aanvragen.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
https://www.rabobank.nl/v...ren/controleer-je-gesprek
https://www.ing.nl/de-ing...lf-doen/check-het-gesprek
Die kreeg ik ook, een 06-nummer. Ik ga er maar vanuit dat die gespoofed zal zijn.Zondagskindje schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:17:
Ik werd laatst gebeld door een, voor mij onbekend 06 nr, een computerachtige stem zei: "Hallo, ik wil met je praten, voeg mij toe op whatsapp" Daarna werd de verbinding verbroken.
Geen idee wat ze ermee willen bereiken met een geautomatiseerde stem. Als je AI kan toepassen, doe het dan goed alsof je een echt gesprek hebt, in plaats van een vloeiend Nederland sprekende robot die meteen na het zegje weer ophangt....

Eigenlijk liever weer niet natuurlijk
[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 14-03-2025 16:39 ]
Precies dat!AW_Bos schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:37:
[...]
Die kreeg ik ook, een 06-nummer. Ik ga er maar vanuit dat die gespoofed zal zijn.
Geen idee wat ze ermee willen bereiken met een geautomatiseerde stem. Als je AI kan toepassen, doe het dan goed alsof je een echt gesprek hebt, in plaats van een vloeiend Nederland sprekende robot die meteen na het zegje weer ophangt....![]()
Eigenlijk liever weer niet natuurlijk
Ja, in die slechte TTS stem trap ik natuurlijk niet in.
Vandaag weer iets anders gehad, werd gebeld door een normale 06 nummer, neem op, en na twee seconden stilte werd er weer opgehangen. Vraag me af wat ze hiermee wilden bereiken.
Wangiri-fraude lijkt me het meest onwaarschijnelijk aangezien het een nederlands nummer is.
Dat is een robodialer.davefox schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:27:
Heb sinds dat ik bij vodafone zit twee keer een scamoproep gehad over een zgn baan via indeed (bijde gevallen een 06 nummer).
Vandaag weer iets anders gehad, werd gebeld door een normale 06 nummer, neem op, en na twee seconden stilte werd er weer opgehangen. Vraag me af wat ze hiermee wilden bereiken.
Wangiri-fraude lijkt me het meest onwaarschijnelijk aangezien het een nederlands nummer is.
Die belt voor één callcentermedewerker alvast het eerstvolgende nummer rond de tijd dat het lopende gesprek klaar moet zijn (volgens de statistieken).
Is het gesprek nog niet klaar, en is er ook geen andere medewerker precies op dat moment klaar, dan wordt er opgehangen.
Ook kan dat systeem meerdere nummers “predialen”. De persoon die als eerste opneemt, krijgt verbinding met de medewerker. De andere verbindingen blijven heel even actief, zodat kan worden gelogd hoe snel jij opnam. Hoe sneller je opneemt, hoe groter de kans dat je weer een keer wordt gebeld on dezelfde ronde.
De callcentermedewerker blijft zo lekker bezig, want die heeft meteen weer iemand aan de lijn als het gesprek klaar is.
Onder andere Ziggo Zakelijk gebruikt dit systeem.
Ik kreeg vandaag ook zo'n telefoontje met een bandje in het Engels about a job offer. Het was even rustig maar toevallig is het vandaag weer redelijk raak met mensen die terug bellen, ook mensen met een +47 nummer die mij terug bellen of een "even niet beschikbaar" SMS sturen.davefox schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:27:
Heb sinds dat ik bij vodafone zit twee keer een scamoproep gehad over een zgn baan via indeed (bijde gevallen een 06 nummer).
Dat je Vodafone noemt is opvallend, ergens terug in dit topic had ik aangegeven dat ik op een gegeven moment een vrouwtje aan de lijn had die ook alsmaar werd terug gebeld en op een gegeven moment vroeg ze de mensen of ze bij Vodafone zaten en dat was dus zo.
Nog opvallender (of misschien ook niet?). Het nummer wat toen in beeld kwam was van de tandarts. Als ik nu de voicemail terug luister dan kan ik aangeven dat ik het nummer wil horen. Het nummer wat dan naar voren komt is anders dan het nummer wat ik toen in beeld kreeg. Dit nummer geeft als zoekresultaat op Google dat het een spam/scam nummer is. Laat je als je een voicemail inspreekt je echte nummer achter in plaats van het gespoofde nummer?bleepie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:22:
Paar weken terug werd ik gebeld en heb ik niet opgenomen maar de persoon aan de andere kant van de lijn zij eerst hallo, toen hello en toen mijn naam. Denk niet dat hij door had dat het inspreken van de voicemail aanstond. Nummer opgezocht en dat hoorde bij een tandarts aan de andere kant van het land. Die tandarts benaderd en die weet van niets. Was zelfs gesloten die desbetreffende dag. Gok dus dat het nummer van die tandarts gespoofd is. Wat is nu eigenlijk het doel van dit soort belletjes. Ze weten mn naam (waarschijnlijk uit een of andere database die geleaked is).
Allereerst wil je als oplichter nooit je herkomst prijs geven. Dan als je als scam organisatie vanuit het buitenland werkt wil je als een betrouwbare nummer overkomen dus doe je dat met een locale nummer. En dan als ze iedere keer hetzelfde nummer gebruiken is de kans groot dat het nummer geblokkeerd wordt dus pakken ze iedere keer een willekeurig nummer als herkenning, mensen gaan dan op hun android aangeven dat het spam is en komt je nummer bij Google in een spam database. Ik heb inderdaad nu bij een paar mensen die "terugbellen" in de oproep "mogelijk spam" zien staan.bleepie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:22:
Wat is nu eigenlijk het doel van dit soort belletjes. Ze weten mn naam (waarschijnlijk uit een of andere database die geleaked is).
En dan een leuke (nare) bijkomstigheid dat al die mensen met gemiste gesprekken elkaar ook nog eens gaan bellen, als een soort virus idee.
Vandaag werd ik ook door de scammers gebeld, de trilmotor van de telefoon ging even rond zonder dat die aan de beltoon toe kwam, daarom mis je dus de oproep. Overigens gister ook op mijn huistelefoon gebeld en kreeg iets van een bandje te horen, maar gelijk opgehangen.
Wangiri zou ik denken.Rene44 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 00:13:
Echter gaat alleen de telefoon 1 keer over, en dan stopt het. Wat is daar nu precies het verdienmodel achter?
Contact opgenomen met provider maar kunnen er helemaal niks aan doen. Was zo erg dat ik onbekende nummers maar gewoon helemaal niet meer op nam.
Hopelijk nu gestopt want zoals ik zei bedenk ik me nu dat het eigenlijk wel 2 weken rustig is.
Join the club. Ook hier lijkt het de afgelopen week redelijk rustig met hooguit 1 terugbel telefoontje per dag.Ricmaniac schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:19:
Mijn nummer wordt meer en meer gespoofd. Toevallig is het nu een weekje of 2 rustig maar kort geleden werd ik bijna elke dag wel 1 a 2 keer gebeld door iemand die dan zegt dat ik hen gebeld had.
Contact opgenomen met provider maar kunnen er helemaal niks aan doen. Was zo erg dat ik onbekende nummers maar gewoon helemaal niet meer op nam.
Hopelijk nu gestopt want zoals ik zei bedenk ik me nu dat het eigenlijk wel 2 weken rustig is.
Nee, de nummers die weergegeven worden zijn gewone 06 nummers met een gewone persoon erachter. De nummers zijn gespoofd.
Weer wat geleerd!
Het wisselt. De niet doorbelnummers zijn vaak uit een exotisch land, de 06-nummers zijn de AI stemmetjes met 'dit is de belastingdienst!!!11!! etc"memphis schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:23:
[...]
Nee, de nummers die weergegeven worden zijn gewone 06 nummers met een gewone persoon erachter. De nummers zijn gespoofd.
Wat ik begrijp is dat die spoofprogrammas op diverse sites of telegramkanalen aan iedereen te koop worden aangeboden, dus je weet niet of je met een doordachte campagne te maken hebt of de buurjongen op zn zolderkamertje.
Nu weet ik al een halve eeuw en een dag dat telefoonnummers heel eenvoudig gespoofed kunnen worden. Maar hoe zit dit in het geval van het toevoegen op WhatsApp? Die telefoonnummers worden altijd geverifieerd met een SMS'je die onderwater gestuurd wordt. Dus dat zijn gewoon bestaande nummers, lijkt me.
Maar wat nu als een scammer een telefoonnummer heeft, daar een WhatsApp account aan vasthangt. Het nummer laat verlopen. En een onschuldig iemand anders krijgt het nummer toebedeeld, terwijl deze onschuldige voor de verandering geen WhatsApp-account neemt.
Dan kan een scammer toch nog steeds onder zijn nummer aan de slag, toch? Terwijl telefoontjes (buiten WA om) bij het slachtoffer uitkomen?
Of mis ik iets?
Als je dat dikgedrukte deel uit je post al telefonisch vernam dan sprak je diegene aan de andere kant van de lijn toch al? Wat let je dan nog om op dat moment te vragen WIE het is .....AW_Bos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:46:
Vandaag kreeg ik weer zo'n duf telefoontje met: "Hallo, ik wil je spreken. Voeg mij op Whatsapp toe!"
Nu weet ik al een halve eeuw en een dag dat telefoonnummers heel eenvoudig gespoofed kunnen worden. Maar hoe zit dit in het geval van het toevoegen op WhatsApp? Die telefoonnummers worden altijd geverifieerd met een SMS'je die onderwater gestuurd wordt. Dus dat zijn gewoon bestaande nummers, lijkt me.
Maar wat nu als een scammer een telefoonnummer heeft, daar een WhatsApp account aan vasthangt. Het nummer laat verlopen. En een onschuldig iemand anders krijgt het nummer toebedeeld, terwijl deze onschuldige voor de verandering geen WhatsApp-account neemt.
Dan kan een scammer toch nog steeds onder zijn nummer aan de slag, toch? Terwijl telefoontjes (buiten WA om) bij het slachtoffer uitkomen?
Of mis ik iets?
of mis ik iets?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Veel van deze nummers zijn van blokken die toebehoren aan voip-serviceproviders. Dat kunnen betaalde nummers zijn, maar er zijn ook verschillende "gratis" diensten, of diensten die tijdelijk (enkele uren tot dagen) worden aangeboden. Dan kan je dus een rits "echte" nummers registreren, terwijl ze allang niet meer toebehoren aan jou (als ze dat überhaupt al gedaan hebben). Of diensten waar ze via rondslingerende inloggegevens bij kunnen en op een rits nummers whatsapp actief hebben gemaakt.AW_Bos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:46:
Vandaag kreeg ik weer zo'n duf telefoontje met: "Hallo, ik wil je spreken. Voeg mij op Whatsapp toe!"
Of mis ik iets?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.