Telefoonscam topic

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AW_Bos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:54:
Ja, je mist het feit dat deze scam al eerder genoemd is, en dat het om een bandje gaat die je hoort, waarna de verbinding wordt verbroken. Anders had ik K3 allang opgezet >:)
Dan mis ik inderdaad een stukje verduidelijking in jouw post, maar waar ze op uit zijn is dat je gaat terugbellen naar dat nummer....

De rest omschrijft @Qwerty-273 hierboven al ....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Will_M schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:59:
[...]

Dan mis ik inderdaad een stukje verduidelijking in jouw post, maar waar ze op uit zijn is dat je gaat terugbellen naar dat nummer....

De rest omschrijft @Qwerty-273 hierboven al ....
Ik heb het (Nederlandse) nummer al anoniem gebeld. Voicemail...
De scammers zetten gewoon Niet Storen aan, en gaan ongestoord lekker scammen....

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
AW_Bos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:08:
[...]

De scammers zetten gewoon Niet Storen aan, en gaan ongestoord lekker scammen....
Ben benieuwd hoeveel mensen hier daadwerkelijk op ingaan. Nr toevoegen aan je contactlijst, whatsapp bericht sturen. Je moet er wat voor doen voordat je wat kan sturen.
Ik reageer er voor de lol op, is zo'n job offer scam waarbij je dingen moet liken voor crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jimster schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Ben benieuwd hoeveel mensen hier daadwerkelijk op ingaan. Nr toevoegen aan je contactlijst, whatsapp bericht sturen. Je moet er wat voor doen voordat je wat kan sturen.
Ik reageer er voor de lol op, is zo'n job offer scam waarbij je dingen moet liken voor crypto.
Waarschijnlijk zijn er dus genoeg mensen welke reageren om het (nog) rendabel te kunnen houden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

In de rage van de geautomatiseerde telefoontjes is er weer een dieptepunt bereikt (of een hoogtepunt voor de scammers). Je wordt dan gebeld door een 06-nummer (in mijn geval dan, zal wel weer gespoofed zijn), en vervolgens krijg je een bandje:

"Goedendag... je spreekt met de HR-afdeling van TikTok. We zoeken mensen die gratis geld willen verdienen met het bekijken van onze filmpjes"

Ik heb opgehangen, want ik had toch geen zin in dom geleuter en gewauwel. Maar ik ben wel benieuwd wat de scam is dat hierachter steekt. Dat ze geen geld krijgen, snap ik nog wel.

Daarover zeggende ben ik die ad-filmpjes op Facebook over die Chickenroad ook kots beu, waarin ze zeggen dat je spelenderwijs geld kan verdienen met een simpel dom spel. Die losers lijken nu ook gekaapte accounts te gebruiken voor hun ad's. Die kl*tekip! 🍗

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 14-06-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 15:54

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:37:
In de rage van de geautomatiseerde telefoontjes is er weer een dieptepunt bereikt (of een hoogtepunt voor de scammers). Je wordt dan gebeld door een 06-nummer (in mijn geval dan, zal wel weer gespoofed zijn), en vervolgens krijg je een bandje:

"Goedendag... je spreekt met de HR-afdeling van TikTok. We zoeken mensen die gratis geld willen verdienen met het bekijken van onze filmpjes"

Ik heb opgehangen, want ik had toch geen zin in dom geleuter en gewauwel. Maar ik ben wel benieuwd wat de scam is dat hierachter steekt. Dat ze geen geld krijgen, snap ik nog wel.

Daarover zeggende ben ik die ad-filmpjes op Facebook over die Chickenroad ook kots beu, waarin ze zeggen dat je spelenderwijs geld kan verdienen met een simpel dom spel. Die losers lijken nu ook gekaapte accounts te gebruiken voor hun ad's. Die kl*tekip! 🍗
Dezelfde scam als bij al die "Hoi, ik wil met je praten. Voeg me alsjeblieft toe aan WhatsApp"-telefoontjes: ze proberen in dialoog te komen met je, waarna de daadwerkelijke scam begint. Men zal geld en/of persoonsgegevens buit willen maken.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, dat lijkt nu de trend te zijn. Ik krijg geautomatiseerde bandjes van openstaande rekeningen bij Amazon.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:58

Fiber

Beaches are for storming.

Ik een keurig bandje van de abn-amro terwijl ik bij de Rabobank zit... Niet afgewacht wat ze wilden verder. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik kreeg gisteren, 18:35 uur tijdens een etentje, een belletje vanop een mobiel nummer wat m'n privé telefoon niet herkende (volgens m'n contacten) en dus liet ik dat telefoongesprek gewoon voor dat wat 't was.

Vandaag dat nummer toch maar eens anoniem (#31#) proberen terug te bellen vanop m'n zakelijke toestel....

Nummer is niet in gebruik en ik wordt doorgeschakeld naar een 'zoekdienst' welke niet gespecificeerde 'extra kosten' rekent bovenop het tarief wat m'n mobiele provider ( = tevens m'n werkgever) al berekent :P

+31 6 864 637 20

>>and it's gone...<<

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 22-06-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Waarschijnlijk geautomatiseerd een vrouw die vraagt of je haar telefoonnummer kunt toevoegen aan Whatsapp. Of dat ze een baan voor je hebben en of je het nummer aan whatsapp kon toevoegen. Die had ik gister. Beide nummers heb ik als spam aangemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zo kreeg ik op telegram het aanbod of ik wel parttime wilde werken want ze hadden wat parttime vacatures. Ik zag ook dat de naam en icon 4 dagen ervoor was aangepast dus hat niet het idee dat hier een legale recruiter achter zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:19
Gisteren een dame die in perfect Nederlands vertelde namens ABN AMRO te bellen. Er stond een verdachte transactie klaar. Toets 1 als ik het was, En 2 als ik het niet was.
Toen heb ik ophangen.
CallerID was 06 nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

Zag zo snel niet mijn 'probleem' al denk ik dat het behoorlijk identiek is aan die andere onzintelefoontjes.
Werd gebeld door onbekend nummer, maar wel voor minimaal de helft dezelfde cijfers als een kennis, dus nam nietsvermoedend op (ja, ik ken nog steeds een hoop nummers uit mijn hoofd).
Mevrouw zei, in het Engels, ik kan u niet verstaan meneer (tja, 50% kans), kunt u mij een whatsapp sturen?

Engels sprekende dame met Nederlands nummer is niet de meest logische combinatie, dus uiteraard nooit terug geappt. Nummer was 06537647**.
Wilde het nummer vervolgens in een database toevoegen en moest daar mijn hele doopceel lichten voordat ze het wilden opslaan. Dus dat ook maar niet gedaan en hier neergezet...

[ Voor 3% gewijzigd door R-P op 26-07-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@R-P
Denk dat je dat nummer even weg moet halen, want de kans is aanwezig dat je nu een nummer van een nietsvermoedend onschuldig persoon hier hebt geplaatst. (Ivm spoofing) Hoe zou jij het vinden als je jouw nummer hier genoemd ziet staan als zijnde spam/oplichter/scam/bedenk maar wat?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

remco_k schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 01:31:
@R-P
Denk dat je dat nummer even weg moet halen, want de kans is aanwezig dat je nu een nummer van een nietsvermoedend onschuldig persoon hier hebt geplaatst. (Ivm spoofing) Hoe zou jij het vinden als je jouw nummer hier genoemd ziet staan als zijnde spam/oplichter/scam/bedenk maar wat?
Tja, zit wat in. Maar mijn gedachte erachter is vooral dat iemand die het nummer googled dit hier terug vindt en daarin bevestiging ziet het niet terug te bellen of te beantwoorden.
Ik weet verder niet hoe dat spoofing precies softwarematig werkt maar het lijkt mij dat providers dit onmogelijk zouden kunnen/moeten maken.

Heb het nummer iets aangepast maar dan kun je het weer niet terug vinden, dus weet verder ook geen betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:50
R-P schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:00:
[...]
Ik weet verder niet hoe dat spoofing precies softwarematig werkt maar het lijkt mij dat providers dit onmogelijk zouden kunnen/moeten maken.
Nee dat kunnen ze niet. Toen het protocol is ontworpen is aan deze vorm van misbruik kennelijk niet gedacht. Het zit er expres in, namelijk veelgebruikt door bedrijven, ziekenhuizen etc om een centraal algemeen nummer mee te sturen bij uitbellen. Kortom, spoofing is een feature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
remco_k schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 01:31:
@R-P
Hoe moet dat dan werken, als het nummer van een nietsvermoedende is, maar tegelijkertijd gebruikt wordt voor een scam?
Als @R-P een app stuurt naar dat nummer om in te gaan op de scam, komt zijn bericht dan bij de scammer of de nietsvermoedende gebruiker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb nu laatste weken meerdere scam telefoontjes gekregen van mensen die mijn naam kennen. Omdat mijn account op de blockchain verloopt! Nederlands 06 nummers, Indiaas call center. Laatste werd heel boos op mij toen ik consistent in Nederlands ging spreken tegen haar, ik moest Engels leren :P . Maar ja, je vraagt je wel af uit welk datalek ze mijn naam + 06 hebben.

In haveibeenpwned enige waarbij telefoonnummers zijn buitgemaakt en waar mijn email adres in stond is: https://www.troyhunt.com/...her-622m-email-addresses/ uit 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@Sissors De meeste datalekken worden niet gerapporteerd. Veel lekken zijn ook onbekend; een bedrijf heeft een lek maar weet het niet. Omdat de scammer crypto als onderwerp heeft gebruikt, zou ik beginnen met af te vragen of het lek uit een crypto gerelateerde bron zou kunnen komen. (Hoeft natuurlijk niet, veel Nederlanders hebben wel eens iets met crypto gedaan, dus je schiet al snel raak.)
Als je een ander emailadres per contact hanteert (d.m.v. een email aliasing service), zou je aan de scammer "ter controle" kunnen vragen of ze je emailadres kunnen opnoemen. Dan weet je meteen waar het lek vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sissors schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:32:
Maar ja, je vraagt je wel af uit welk datalek ze mijn naam + 06 hebben.
Kan ook ongeoorloofde toegang zijn geweest tot iemands (telefoon) contact gegevens waar jouw naam+tel in stond.

Scammer boos maken: +1. Ik probeer ook altijd even die kleine moeite te doen en zo lang mogelijk het gesprek te rekken.

[ Voor 37% gewijzigd door remco_k op 27-07-2025 09:39 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

vanaalten schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:10:
[...]
Als @R-P een app stuurt naar dat nummer om in te gaan op de scam, komt zijn bericht dan bij de scammer of de nietsvermoedende gebruiker?
Onbewust is dat misschien wel waarom ik het nummer in eerste instantie hier wel durfde neer te zetten maar dit was geen bewuste, doordachte keuze. Dus je maakt mijns inziens een heel terechte opmerking. Ben bijna (maar niet helemaal) gemeigd alsnog een whatsapp te sturen om te kijken wat ze willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
AW_Bos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:08:
Waarschijnlijk het gespoofde nummer van nietsvermoedende mensen, wordt ook regelmatig gebeld door een vreemd iemand met de vraag 'u had mij net gebeld?'. Nee dus... :r

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

hoevenpe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:51:
[...]

Waarschijnlijk het gespoofde nummer van nietsvermoedende mensen, wordt ook regelmatig gebeld door een vreemd iemand met de vraag 'u had mij net gebeld?'. Nee dus... :r
Hoe willen ze een telefoonnummer spoofen, terwijl ze vragen om op dat nummer WhatsApp toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
AW_Bos schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:17:
Hoe willen ze een telefoonnummer spoofen, terwijl ze vragen om op dat nummer WhatsApp toe te voegen?
Ah, verkeerd begrepen.
Dacht dat je het nummer terugbelde wat jou met een bandje gebeld had.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

hoevenpe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Ah, verkeerd begrepen.
Dacht dat je het nummer terugbelde wat jou met een bandje gebeld had.
Ik heb het ook voor de verandering eens teruggebeld, want het kan dus niet gespoofd zijn (lijkt me).
Kan geen kwaad om voor ene keertje zulke scam-pipo's een beetje te stangen, tenzij het toch een spoof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

AW_Bos schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Als het gespoofde telefoonnummer bij de originele gebruiker geen Whatsapp heeft geregistreerd lijkt het mij dat je een whatsapp account kan aanmaken met dat nummer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
memphis schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Als het gespoofde telefoonnummer bij de originele gebruiker geen Whatsapp heeft geregistreerd lijkt het mij dat je een whatsapp account kan aanmaken met dat nummer.
Ik gebruik gelukkig geen Whatsapp, maar lijkt mij dat Whatsapp een sms verificatie uitvoert als je een account wilt maken. Dus een account maken gaat dan niet lukken met een gespoofd nummer. Oftewel, het nummer is waarschijnlijk wel van de scammer, anders heeft het voor de scammer weinig nut om te vragen om het nummer toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:21
Hier ook weer raak. Ik word er een beetje moedeloos van. Elke keer een ander nummer, maar de reeks begint altijd met 033 808 17 xx. Via de ACM en wat google'en kom ik erachter dat dit een reeks is die is verstrekt aan Voxbone S.A.

De partij die belt, probeert mij een KPN abonnement te verkopen. Dit doen ze in periode's van elke keer een week of 3-4, waarin ik 50 x wordt gebeld, elke keer door een ander nummer. Blokkeren lijkt nutteloos, want dezelfde dag belt een ander nog uit die reeks. Na 3 x overgaan stopt de oproep. Erg irritant.

Heeft het in jullie ervaring nut om contact op te nemen met abuse@voxbone.com? Of is dit kansloos?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Gein, nieuw smaakje welke ik nog niet eerder langs heb zien komen. Wat is dit überhaupt, een groepschat via SMS?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZYzebJbS5MMFHANbLeWNTd75pY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5CM2f5Au4XVimUIE0UMazCVR.png?f=fotoalbum_large

Ding stond voordat ik 'em als spam rapporteerde in de Messages app van Samsung, behalve SMSjes heb ik geen idee wat die app nog meer kan.

Edit: Wikipedia: Rich Communication Services, blijkbaar de opvolger van SMS.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 12-08-2025 13:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:35

sll

D4NG3R schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:08:
Gein, nieuw smaakje welke ik nog niet eerder langs heb zien komen. Wat is dit überhaupt, een groepschat via SMS?

[Afbeelding]

Ding stond voordat ik 'em als spam rapporteerde in de Messages app van Samsung, behalve SMSjes heb ik geen idee wat die app nog meer kan.

Edit: Wikipedia: Rich Communication Services, blijkbaar de opvolger van SMS.
Deze heb ik vorige week ook gehad. Zat opeens in een groepschat met 18 anderen. Degene die de chat aanmaakte had telefoonnummer +225 ...

Een persoon stuurde als reply zijn of haar adres nog door in de chat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

sll schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Een persoon stuurde als reply zijn of haar adres nog door in de chat...
Je mag er eigenlijk niet om lachen, maar ik zou toch wel even grinniken als ik dat in deze chat gespot had.

Iets met Schadenfreude. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nu ik dit topic weer zie bovendrijven kon ik zeggen dat het alweer een tijdje stil was... yep was.... Van de week kreeg ik weer een telefoontje "u had mij gebeld?" Tot op heden was dat de enige maar ik vrees weer een nieuwe golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik werd afgelopen week ook weer gebeld door zo'n scam-clown met zo'n bandje dat ze mensen zochten voor werk, en of ik ze op WhatsApp wou toevoegen.. Wakker gebeld om 6:37, dus geen 9-17 mentaliteit, is mij duidelijk.

Man man man........

Ik mis wel een beetje die scammers die je meteen live aan de lijn hebt. Heerlijk trollen......

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 01-09-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:54
Vanmorgen wakker geworden met 7 gemiste oproepen van een privénummer. Vijf gisteravond tussen 23:45 en middernacht en nog twee rond 1:30 vannacht. Nog nooit zoiets gehad, maar we gaan maar eens kijken hoe dit zich ontwikkelt. Voor nu heb ik privénummers geblokkeerd, maar als mijn vrouw aan het werk is belt ze ook privé dus het is niet ideaal.

Hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Oh ja, die bandjes in het engels dat ze werk kunnen aanbieden heb ik ook gehad, ik kan het over de afgelopen maanden wel op 1 hand tellen dus niet zo agressief.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste