Telefoonscam topic

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik kreeg gisteren de gespecifieerde factuur van m'n mobiele abonnement en daar stond één (buiten bundel) SMS'je op naar 'het buitenland'. Extra kosten: €0.30. Nou gebruik ik sowieso al bijna nooit SMS als protocol op m'n iPhone doordat alles aan 'berichten' naar vrienden en bekenden middels iMessage gaat doordat bijna iedereen welke ik privé ken ook een iPhone heeft, maar een SMS naar een Russisch nummer versturen is sowieso niet iets wat ik zou doen zónder daar bewust van op de hoogte te zijn.

Nummer waar het SMS'je volgens de factuur naar toe gestuurd was: '0072262265' en dat nummer plus de gehele activiteit zijn in het geheel nérgens terug te vinden op m'n toestel.

Als ik dat nummer vervolgens op 'Het Grote Boze Internet' ga zoeken dan blijken er al langer gelijksoortige meldingen te zijn, verspreid over diverse telecom providers, waarbij de oplossing en verklaring ook vrij divers is. Het idee bestaat dat het door een Malicious App veroorzaakt wordt maar dat lijkt me in mijn geval vrij sterk.... Alle App's welke ik heb zijn gelieerd aan (grote) geregistreerde bedrijven en/of van bijv. de NL overheid.

Dat wat er qua tijdstip het dichtst in de buurt komt is het gebruik van de App van de Rabobank waarin ik rond dat tijdstip een (negatieve) kredietlimiet aanpassing deed voor m'n Creditcard én waar dus een bevesting van kwam middels een SMS (2 minuten voor het SMS'je naar dat vage nummer).

Vaag spel dus.... Maar dat nummer heb ik maar even als 'contact' in m'n iPhone opgenomen én vervolgens geblokkeerd.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 11:34
@Will_M Rabobank in T9 is 72262265. Heb je niet per ongeluk een sms van Rabobank proberen te beantwoorden?

• Jimster
Vannacht kreeg ik een phishing email van Revolut met een 085 nummer. Nummer gebeld en kreeg een oplichter aan de lijn. Vervolgens via https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers-zoeken opgezocht welk bedrijf dat nummer beheert en dat bedrijf gebeld. Nummer was na 10 minuten niet meer bereikbaar :Y)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jimster schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:51:
@Will_M Rabobank in T9 is 72262265. Heb je niet per ongeluk een sms van Rabobank proberen te beantwoorden?
WTF :o :*) _/-\o_

Zoiets moet het haast wel geweest zijn, alleen vraag ik me dan wel weer af hoe ik dat aan het doen ben geweest vanuit de Rabobank App op m'n iPhone. Ik ga de Rabo komende week eens zakelijk contacten om daar te vragen of dat ze in d'r App wat 'rare' code hebben opgenomen welke dit kan bewerkstellingen.

Als je op dat nummer gaat zoeken op het internet dan kom je vrij veel van dit soort meldingen tegen waarbij nog niemand de link met een T9 klavier gelegd had.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik en anderen krijgen een sms binnen:
Votre code de vérification est ******
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1uh4rqm/mrelay/

Het schijnt een 'storing' te zijn. Wat ik vreemd vind is dat er alleen staat MRELAY en geen nummer, dus kan niet blokkeren.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

M(ondial)Relay ken ik als legit bedrijf, maar inderdaad, zie zo nu en dan ook wel eens wel een naam maar geen te blokkeren nummer.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:05
Soldaatje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:38:

[...]

Het schijnt een 'storing' te zijn. Wat ik vreemd vind is dat er alleen staat MRELAY en geen nummer, dus kan niet blokkeren.
Franse mobiele nummers beginnen met 06 of 07, misschien dat nummers die zonder landcode zijn geregistreerd nu per ongeluk naar Nederlandse nummers worden geroutet. Je zou je eigen nummer met +33 ervoor kunnen bellen en vragen of zij met probeerden in te loggen maar geen code hebben ontvangen.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-09 17:47
Soldaatje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:38:

[...]

Hier ook 32(!) smsjes ontvangen 8)7 Ondertussen wel weer gestopt gelukkig.

• davefox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 08:09
Ik heb voor de 4de keer vandaag een spooktelefoontje gekregen. Het lijkt erop of er weer een "champange" aankomt.

Wat het rare hiervan is, is dat alle telefoonnummers die bellen met de eerste 4 cijfers gelijk is aan mijn telefoonnummer.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dergelijke telefoontjes neem ik al niet eens meer op, vandaag ook weer 06 XXXX YYYY waarbij XXXX overeen komt met mijn 06, dat heb vaker gezien.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

davefox schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:13:
Ik heb voor de 4de keer vandaag een spooktelefoontje gekregen. Het lijkt erop of er weer een "champange" aankomt.

Wat het rare hiervan is, is dat alle telefoonnummers die bellen met de eerste 4 cijfers gelijk is aan mijn telefoonnummer.
Moët & Chandon dan toch wel, hè... De spullen van Pommery zijn meer voor het plebs >:)

En een Dom Pérignon is pér definitie zwaar overpriced.

• hcQd
davefox schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:13:
Dan lijken het locale nummers en zijn mensen eerder geneigd op te nemen, alleen werkt dat niet bij mobiel.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mogelijk de database gesorteerd en opgesplitst. Ik kreeg vorige week een Tiktok herstelcode. Ik doe niets met Tiktok dus vermoet dat iemand een verkeerd telefoonnummer heeft ingevuld maar kan ook net zo goed phishing zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08

bladebla

<Piéééép>

Jimster schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:53:
Merken jullie ook dat de Chinese ambassade scammers weer heel erg actief zijn de laatste weken? Enkel keren per week wordt ik gebeld.

Ik toets dan een 1 om iemand aan de lijn te krijgen, dan verspil ik in ieder geval iets van hun tijd.
Ik ben de afgelopen maand soms meerdere keren op een dag gebeld. Deze week was het wat minder maar het stopt niet. Heb jij een idee wie Nederlandse telefoonnummers gelukt zou kunnen hebben?

Ik ben relatief vaak in China en ben het met iemand anders afgegaan die er ook last van heeft. Het is geen Taobao of JD. Contact met ambassade in Den Haag is lang geleden. Misschien trip.com / ctrip.com, China Southern Airlines?

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:15
Deze week een telefoontje gehad van ING over een speciaal aanbod van een kortingsactie als ik ga aflossen op mijn aflossingsvrije hypotheek.
Ik vroeg gelijk hoe ik kan controleren of die mevrouw wel van ING is, want ik had dat op dat moment niet paraat. Die mevrouw klonk wel behulpzaam, maar wist dat ook niet uit te leggen want ik bankier nog via de website.
Ze vroeg ook niet om gevoelige gegevens, misschien ook omdat ze al nattigheid voelde.

Nu ook nog via de chat van ING melding gemaakt en aangegeven dat ik geen prijs stel op telefoontjes en als ze een aanbieding willen doen dan graag via MijnING of per brief, maar toen ik eindelijk een mens "aan de lijn" had van de hypotheekafdeling werd ik er uit gegooid voordat ik een inhoudelijke reactie had ontvangen.

Nou twijfel ik nog steeds of dat een poging tot oplichting is of dat het een serieus geval is. Kan op de ING site niets vinden over deze kortingsactie.
En ook knap onbeschoft dat er geen reactie komt van ING in de chat.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 03-07-2026 22:09 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Jimster
bladebla schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:31:
[...]

Ik ben de afgelopen maand soms meerdere keren op een dag gebeld. Deze week was het wat minder maar het stopt niet. Heb jij een idee wie Nederlandse telefoonnummers gelukt zou kunnen hebben?

Ik ben relatief vaak in China en ben het met iemand anders afgegaan die er ook last van heeft. Het is geen Taobao of JD. Contact met ambassade in Den Haag is lang geleden. Misschien trip.com / ctrip.com, China Southern Airlines?
Misschien AliExpress ofzo.

Of gebruiken ze de info van het darkweb en filteren ze op Chinese achternamen. Ik heb geen NL achternaam namelijk.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jimster schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Misschien AliExpress ofzo.

Of gebruiken ze de info van het darkweb en filteren ze op Chinese achternamen. Ik heb geen NL achternaam namelijk.
Ik krijg/kreeg deze spam ook en op AliExpress vul ik al jaren een verkeerde tel nr in, dus denk niet dat het door AliExpress komt. Ik zou nog eerder denken door Mallware op iemands telefoon die al hun contacten doorspeelt.

• memphis

memphis

JukeboxBill schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:00:
Deze week een telefoontje gehad van ING over een speciaal aanbod van een kortingsactie als ik ga aflossen op mijn aflossingsvrije hypotheek.
Ik vroeg gelijk hoe ik kan controleren of die mevrouw wel van ING is, want ik had dat op dat moment niet paraat. Die mevrouw klonk wel behulpzaam, maar wist dat ook niet uit te leggen want ik bankier nog via de website.
Ze vroeg ook niet om gevoelige gegevens, misschien ook omdat ze al nattigheid voelde.

Nu ook nog via de chat van ING melding gemaakt en aangegeven dat ik geen prijs stel op telefoontjes en als ze een aanbieding willen doen dan graag via MijnING of per brief, maar toen ik eindelijk een mens "aan de lijn" had van de hypotheekafdeling werd ik er uit gegooid voordat ik een inhoudelijke reactie had ontvangen.

Nou twijfel ik nog steeds of dat een poging tot oplichting is of dat het een serieus geval is. Kan op de ING site niets vinden over deze kortingsactie.
En ook knap onbeschoft dat er geen reactie komt van ING in de chat.
Naar mijn weten kan de ING app je laten zien of je inderdaad een ING medewerker aan de lijn hebt.

[quote]Twijfelt u of u een echte medewerker aan de lijn heeft? Gebruik direct de knop 'Check het Gesprek' in de ING-app (beschikbaar op het inlogscherm of tijdens een lopend gesprek). Bevestigt de app dit niet of vertrouwt u het niet? Hang direct op, dit is altijd de veiligste keuze.[/quote]

[ Voor 14% gewijzigd door memphis op 03-07-2026 23:53 ]

• hcQd
JukeboxBill schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:00:
Op de inlogpagina van Mijn ING zit ook een knop voor Check het gesprek, daar heb je de app niet voor nodig. Vreemd dat een medewerker van de ING dat niet weet.

• Jimster
Nu ook Nederlands gesproken bandjes: Rabobank: er is zojuist een creditcard aangevraagd. Toets 1 om de tijd van de scammer te verspillen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Recentelijk verbaas ik mij over geloofwaardig ogende verkoopsites voor niet super hip & high end. Oftewel: géén bijzonder aanbod voor (alleen maar) de allernieuwst iPhone, maar een website vol met gereedschap, of tuinproducten. Daar kom ik dan via Google zoekresultaten wanneer ik een goed aanbod zoek voor een specifiek product.

Vandaag bijvoorbeeld deze: https://www.coppelmannl.com/ . Geen adres / bedrijfsgegevens en 'n pakket van 3x 20kg (Belgische) kalk komt wel even gratis vanuit de VS verzonden. Dat kan niet.

Maar waarom bestaan deze sites dan? Wat wordt de scammer hier wijzer van? Gaat dit puur om het ontfrutselen van geldige credit card data (ondanks de 2fa en het vermoedelijk snel ingrijpen van de verstrekker)?

En hoe zijn ze (snel, gemakkelijk) te herkennen? De prijzen zijn (nog net) geloofwaardig op zo'n site. Veel pagina's zien er ook prima uit - vaak zijn legitieme MKB websites ook niet top. Ik kom soms akelig dicht bij bestellen op zoiets / verdoe me er teveel tijd mee :(...

N.B. Ja, ik zie 'telefoon' in de topic titel. Dus misschien zie ik een zuster-topic over het hoofd. Sorry dan; dit is 't enige algemene scam-discussietopic dat ik kon vinden met leven in 't afgelopen jaar.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:15

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gwaihir schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:10:
[...]

Maar waarom bestaan deze sites dan? Wat wordt de scammer hier wijzer van? Gaat dit puur om het ontfrutselen van geldige credit card data (ondanks de 2fa en het vermoedelijk snel ingrijpen van de verstrekker)?
Zoals met alle scams: ze willen je geld. Waarschijnlijk krijg je je producten niet, en is het bedrijf met de noorderzon vertrokken tegen de tijd dat je je afvraagt waar je levering blijft.
En hoe zijn ze (snel, gemakkelijk) te herkennen? De prijzen zijn (nog net) geloofwaardig op zo'n site. Veel pagina's zien er ook prima uit - vaak zijn legitieme MKB websites ook niet top. Ik kom soms akelig dicht bij bestellen op zoiets / verdoe me er teveel tijd mee :(...
  • De site staat vol rare taalconstructies. Overduidelijk een (slechte) machinevertaling. Ik vermoed uit het Italiaans, zo aan de zinsopbouw te zien
  • Stevast "Coppelmans Winkel" als bedrijfsnaam hanteren, in plaats van "Coppelman" of "Coppelmans Tuincentrum" o.i.d.
  • Verzending uit de VS (yeah right), met een levertijd van 15 weken (dat is meer dan drie maanden!) (Waarschijnlijk zodat ze genoeg tijd hebben om geld binnen te harken en de site te sluiten voordat er grote negatieve aandacht komt)
  • Accepteert alleen creditcardgegevens op een vaag bestelformulier
  • Stockfoto's
  • Geen adresgegevens
  • Geen KVK-inschrijving (ook geen buitenlandse)
  • Een of ander onsamenhangend verhaal over backpacken als je naar de "Over Ons" pagina gaat
  • Geen "normale" betaalmethodes
  • etc.
Er is niet één specifiek ding waardoor alarmbellen afgaan, maar alles bij elkaar geeft (bij mij) een soort "uncanny valley" gevoel waardoor ik de site bij voorbaat niet vertrouw.
N.B. Ja, ik zie 'telefoon' in de topic titel. Dus misschien zie ik een zuster-topic over het hoofd. Sorry dan; dit is 't enige algemene scam-discussietopic dat ik kon vinden met leven in 't afgelopen jaar.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Gwaihir
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:26:
Zoals met alle scams: ze willen je geld. Waarschijnlijk krijg je je producten niet, en is het bedrijf met de noorderzon vertrokken tegen de tijd dat je je afvraagt waar je levering blijft.
Dat werkt toch helemaal niet? Als er al een payment provider een contract met zo'n toko aandurft, houdt die toch de betalingen ruim voldoende tijd vast om de onvermijdelijke charge backs af te handelen?

(Ik hoor juist legitieme bedrijven hieronder zuchten: dat het altijd minstens twee werkdagen duurt voor ze hun geld krijgen. Langer indien een bedrijf onvoldoende reputatie weet op te bouwen en vast te houden.)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 14:21

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

"Copyright © 2026 Coppelmans Winkel. Tutti i diritti riservati." in de footer :D

Ik denk wel dat het is zoals @Heroic_Nonsense aangeeft. Ze hopen op bestellingen en dan verdwijnen ze.

De whois komt ergens uit Tokyo en de verzendingen uit de VS. wat een amateurs. Riekt naar NK, imho

-edit-
Buiten dat, als je Googled op Coppelman Tuincentrum, dan kom je bij de echte verkoper terecht:
https://www.coppelmans.nl/
Gewoon een slechte kopie dus. Ik zal daar iig een mail heen sturen ter attentie van deze frauduleuze site.

-edit 2-
Er is al melding op de site van Coppelmans zelf over allerhande kopie sites...

Heb je al melding gedaan bij Meldpunt Internet fraude?

[ Voor 33% gewijzigd door ElCondor op 02-09-2026 10:17 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gwaihir schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:50:
[...]

Dat werkt toch helemaal niet? Als er al een payment provider een contract met zo'n toko aandurft, houdt die toch de betalingen ruim voldoende tijd vast om de onvermijdelijke charge backs af te handelen?

(Ik hoor juist legitieme bedrijven hieronder zuchten: dat het altijd minstens twee werkdagen duurt voor ze hun geld krijgen. Langer indien een bedrijf onvoldoende reputatie weet op te bouwen en vast te houden.)
Of het werkt of niet, weet ik niet. Maar gezien het feit dat dit soort fraude schering en inslag is, is het blijkbaar lucratief.

Wellicht gaat het ze niet eens om het geld, maar om de combo naam/CC-nummer/CVC, wat dan weer op het darkweb verkocht kan worden. Geen idee.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ElCondor schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:10:
"Copyright © 2026 Coppelmans Winkel. Tutti i diritti riservati." in de footer :D
Ah, inderdaad Italiaans dus.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-09 09:11
Wel lijkt weer een golf aan te komen. Vandaag al sinds 9:30 een aantal pogingen vanaf 3 keer een +33 nummer. 2 keer een +31 6 nummer.

Allemaal een robot over een transactie die verdacht is en je op 1 moet drukken.

Probleem is, dat het een leverancier kan zijn of een contact uit een ander territory van onze firma, dus ik moet wel opnemen.

En het is pas kwart over 11 en nu al 5 telefoontjes.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Gwaihir
  • Niet online
Er is niet één specifiek ding waardoor alarmbellen afgaan, maar alles bij elkaar geeft (bij mij) een soort "uncanny valley" gevoel waardoor ik de site bij voorbaat niet vertrouw.
Dat dus. Da's hoe dit soort grappen op z'n minst tijd kosten om doorheen te prikken.

Maar goed. Mensen proberen kennelijk de gekste dingen. Vandaag met bol aan de lijn over slecht gedrag van een partner: doet een aanbod (A-merk) en levert vervolgens namaak (eigen merk). Vindt dat ook doodnormaal - 'u kunt het evt. terugsturen meneer'. Het aanbod staat er dus ook nog steeds en bol lijkt daar niet op door te gaan pakken.

Wel heb ik bij bol het standpunt erdoor gekregen dat als er doelbewust niet geleverd is en wordt, ik dus ook gewoon m'n geld terug krijg. D.w.z. zonder hun probeersel te hoeven retourneren. Hopelijk doen meer ontvangers dat, dan worden dergelijke praktijken tenminste onaantrekkelijker.

• Gwaihir
  • Niet online
Dat dus. Da's hoe dit soort grappen op z'n minst tijd kosten om doorheen te prikken.

Maar goed. Mensen proberen kennelijk de gekste dingen. Vandaag met bol aan de lijn over slecht gedrag van een partner: doet een aanbod (A-merk) en levert vervolgens namaak (eigen merk). Vindt dat ook doodnormaal - 'u kunt het evt. terugsturen meneer'. Het aanbod staat er dus ook nog steeds en bol lijkt daar niet op door te gaan pakken.

Wel heb ik bij bol het standpunt erdoor gekregen dat als er doelbewust niet geleverd is en wordt, ik dus ook gewoon m'n geld terug krijg. D.w.z. zonder hun probeersel te hoeven retourneren. Hopelijk doen meer ontvangers dat, dan worden dergelijke praktijken tenminste onaantrekkelijker.
ElCondor schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:10:
Heb je al melding gedaan bij Meldpunt Internet fraude?
Nee, daar verwacht ik voor 'n geval als dit niets van.

Ik wil vooral bijleren hoe dit snel te herkennen. En doorgaans werkt het dan voor me te snappen waar ze op uit zijn. Maar dat is kennelijk niet alleen voor mij lastig te doorgronden.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:03
Gwaihir schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:23:
[...]

[...]

Nee, daar verwacht ik voor 'n geval als dit niets van.

Ik wil vooral bijleren hoe dit snel te herkennen. En doorgaans werkt het dan voor me te snappen waar ze op uit zijn. Maar dat is kennelijk niet alleen voor mij lastig te doorgronden.
Kennelijk zijn er wel meldingen gedaan, ik kan zelf namelijk die link niet bezoeken, wordt direct geblokkeerd door Norton 360.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:45

Gast1981

room with a moose!

WargamingPlayer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:15:
Wel lijkt weer een golf aan te komen. Vandaag al sinds 9:30 een aantal pogingen vanaf 3 keer een +33 nummer. 2 keer een +31 6 nummer.

Allemaal een robot over een transactie die verdacht is en je op 1 moet drukken.
Deze robot heeft ons ook gevonden, paar dagen geleden al. Inderdaad vanaf een 'normaal' 06 nummer. Er was heel even lichte twijfeling, omdat we daadwerkelijk op die dag een dikkere rekening dan normaal betaald hadden, bij precies diezelfde bank die genoemd werd. Maar de combo 'toets 1' en een 06-nummer waren toch voldoende om gauw op te hangen. Toen we daarna het 'toets 1' bericht ook op de voicemail hadden staan, wisten we het 200% zeker.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:53

Eraser127

Nijkerk

Ben ook net gebeld door een 06 door de "Fraude Helpdesk" met een afgedraaid bandje met een verdachte transactie :F

My Discogs

• memphis

memphis

De scamsites zie ik dagelijks in grote getallen op Facebook voorbij komen. Doen zich voor als een Nederlandse winkel zonder enige informatie dat verplicht is volgens de wet "kopen op afstand". Ooit een periode gehad dat wel 20 verschillende promoters op Facebook een dezelfde normaal 1200 euro kostende Dewalt accu gereedschap set aanbood voor maar 49,95. Ook drones zijn populair om mee te scammen, foto's en filmpjes van een 500 euro DJI en in de winkel je een goedkoop chinees ding verkopen of je die uberhaupt wel krijgt. Er was ook ooit een periode dat ik doodgegooid werd met voor laptop 2 uitbreiding schermen voor ook een belachelijke lage prijs. En zoals altijd met het melden bij FB zien ze er geen probleem mee maar bedanken je wel dat je het platform veilig wilt houden.

En ja, toevallig ben ik vorige week ook gebeld door een fraude helpdesk van Paypal met een geautomatiseerd bandje ondanks dat ik geen paypal heb. maar het leukste is dat ik werd gebeld door een 043 nummer dat door Google een groot rood uitroepteken in het scherm. Maar ja, er was een verbindingsprobleem en zou later weer proberen. En 2 dagen later hetzelfde nummer en weer een groot uitroepteken. Ondertussen via info op het net begrepen dat het een callcenter is van Vodafone/Ziggo. Die hebben dan een goede reputatie opgebouwd als er een groot rood uitroepteken in het scherm komt.

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:06
Raven schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:54:
Dergelijke telefoontjes neem ik al niet eens meer op, vandaag ook weer 06 XXXX YYYY waarbij XXXX overeen komt met mijn 06, dat heb vaker gezien.
Dit is mij deze week ook overkomen. Maar nu ik deze post lees valt mij dit patroon pas op.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:13

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

[...]
Het is tegenwoordig voor iemand met ook maar een klein beetje kennis van AI waarschijnlijk ook heel simpel en heel weinig werk om zo'n scam website te bouwen... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:13

Fiber

Beaches are for storming.

weekend warrior schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:21:
[...]

Dit is mij deze week ook onderkomen. Maar nu ik deze post lees valt mij dit patroon pas op.
Hier ook. Geneuzel over Amazon terwijl ik daar niks heb gekocht... :N

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Eraser127 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:52:
Ben ook net gebeld door een 06 door de "Fraude Helpdesk" met een afgedraaid bandje met een verdachte transactie :F
Je moet op 1 drukken om een medewerker te spreken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:53

Eraser127

Nijkerk

@Marzman die idd

My Discogs

• xileS
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:54:
Viel mij ook op idd, of wij hebben allemaal toevallig een 06 nr die begint met dezelfde 4 cijfers ;p.

vandaag XXXX en gisteren XXX (eerste 3 cijfers dezelfde).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@weekend warrior @xileS Zojuist ook weer zo'n telefoontje gehad, zonder op te nemen weggedrukt. Even de block-lijst bijwerken en toevoegen aan contactpersoon Block06 zodat die wordt gebackupped, ik heb de vele nummers per netnummer gegroepeerd onder contactpersonen daar de block-lijst geen export functie heeft :/

Oscar Wilde

• Gwaihir
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:04:
Ooit een periode gehad dat wel 20 verschillende promoters op Facebook een dezelfde normaal 1200 euro kostende Dewalt accu gereedschap set aanbood voor maar 49,95.
Ach, daar heb ik niet zo'n moeite mee, want dat is eenvoudig te doorzien. (Wie daarvoor gaat hoopt ergens dat hij / zij gekozen wordt als heler en moet m.i. ook niet al te hard klagen achteraf.)

Mijn verbazing zit 'm erin dat het nu ook gebeurt met producten die bijv. een prijsrange van 20-28 euro lijken te hebben bij verschillende winkels en dan voor 16 staan bij zo'n neppert. Dus een prijs die het laagste is wat je op dat moment tegen komt, maar op zich prima een legitieme aanbieding kan zijn. En dat dan voor zulke doorsnee producten (ver weg van die 1200 euro) en via reguliere Google Search (geen advertentie).

De telefoon-bandjes zijn trouwens voor mijn vrouw momenteel, op haar nieuwe nummer. Bijvoorbeeld dat ze bij identiteitsfraude betrokken is geraakt en toch echt direct een paspoortkopie moet inzenden om 't recht te zetten...

• memphis

memphis

Gwaihir schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:05:
[...]

Ach, daar heb ik niet zo'n moeite mee, want dat is eenvoudig te doorzien. (Wie daarvoor gaat hoopt ergens dat hij / zij gekozen wordt als heler en moet m.i. ook niet al te hard klagen achteraf.)
Ik heb er wel moeite mee om meerdere redenen. Allereerst heb ik een hekel aan een overdaad aan reclames. Dan zijn er nog steeds genoeg mensen die erin trappen ondanks dat het ook een taak van Meta is om hun netwerken veilig te houden. En het meest irriterende is dat als je het meld Meta er geen probleem in ziet. Met het nieuwsbericht van een tijdje terug dat intern bij Meta bekend is dat advertentie-inkomsten een flink deel van de omzet geeft mag het duidelijk zijn dat Meta dit niet wilt aanpakken door iedere aanvraag beter te onderzoeken en te filteren. In mijn ogen zijn ze gewoon medeplichtig tot oplichting.
Gwaihir schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:05:
Mijn verbazing zit 'm erin dat het nu ook gebeurt met producten die bijv. een prijsrange van 20-28 euro lijken te hebben bij verschillende winkels en dan voor 16 staan bij zo'n neppert. Dus een prijs die het laagste is wat je op dat moment tegen komt, maar op zich prima een legitieme aanbieding kan zijn. En dat dan voor zulke doorsnee producten (ver weg van die 1200 euro) en via reguliere Google Search (geen advertentie).
Ook hier gaat het om oplichting waar Meta beter naar mag kijken maar nogmaals, het is inkomsten dus iedereen mag van alles adverteren. Ook hier (in jouw woorden) moet je achteraf niet klagen als je bij een onbekende winkel goedkoop uit wilt zijn en niet krijgt wat je besteld hebt.

Het ergste is dat je eigenlijk geen enkele advertentie op de Meta platformen nog kunt vertrouwen en dus ook de goede winkels er onder lijden.

• xileS
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:01:
@weekend warrior @xileS Zojuist ook weer zo'n telefoontje gehad, zonder op te nemen weggedrukt. Even de block-lijst bijwerken en toevoegen aan contactpersoon Block06 zodat die wordt gebackupped, ik heb de vele nummers per netnummer gegroepeerd onder contactpersonen daar de block-lijst geen export functie heeft :/
Naar mijn ervaring, ben ik nooit 2x gebeld door hetzelfde nr. Dus blokken heeft dan weinig zin.

• memphis

memphis

Ze pakken inderdaad gewoon een willekeurige nummer uit hun grote database en spoofen daarmee.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:00

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb inmiddels ook al op mijn odido-nummer al 3x een telefoontje gehad uit Bulgarije. Dit keer dus eens niet uit Ierland.

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Gwaihir
  • Niet online
memphis schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:47:
Ik heb er wel moeite mee om meerdere redenen. [..]
Voor alle duidelijkheid: waar ik geen moeite mee heb is dat type scams als scam te herkennen. Met het overige wat je nu erbij brengt heb ik ook wel moeite. Dermate dat ik geen Meta producten gebruik.
Ook hier (in jouw woorden) moet je achteraf niet klagen als je bij een onbekende winkel goedkoop uit wilt zijn en niet krijgt wat je besteld hebt.
Vertrouw nooit een vreemde? En dus ook dat advies van jou niet?

Dat gaat me te ver. Ook een goede winkel moet ik voor 't eerst leren kennen. Vertrouwen opbouwen moet mogelijk blijven. Volgens mij gaat 'n topic als dit dan ook over het voortdurend samen vaststellen wat (nog) in welke mate goede indicatoren zijn.

Voor mij naar aanleiding hiervan dalend: redelijk ogende websites met realistisch prijzen, de eerste pagina in Google Search halen. (En jij schrijft advertenties via Meta nog even nadrukkelijk af.)

[N.B. Je rant tegen meta is je gegund, maar ik had 't NIET over advertenties.]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:50:
[...]

Ze hebben geen payment provider nodig. Je vult je betaal gegevens bij de scammer in, en ze krijgen (vaak bijna alles) op een presenteerblaadje wat ze nodig hebben om met die gegevens zelf aankopen te doen. Het is ook niet voor niets dat ze om een creditcard vragen i.p.v. iDeal of Wero, want bij die laatste hebben ze een katvanger in NL nodig, wat voor hen kostenverhogend werkt.

Dit soort scam webshops, die zich richten op de Nederlandse markt, zijn over het algemeen vrij gemakkelijk te herkennen. Maar met AI kunnen scammers steeds echter lijkende sites maken, maar de consument kan ook AI gebruiken om scam sites te herkennen.

@Heroic_Nonsense heeft het al opgenoemd waar je op kan letten. Ik zou daarop willen aanvullen of aanstippen:
  • Let op, het gaat vaak om een combinatie van meerdere van de onderstaande factoren, al hoewel sommige factoren al voldoende zijn om sites meteen te mijden.
  • Geen contactgegevens. (In dit geval zijn er wel contactgegevens, maar die zijn dusdanig afwijkend dat je op basis daarvan alleen al de site zou moeten mijden.)
  • Het internet domein is recent aangemaakt (< 1 jaar). (In dit geval 1 maand oud.) https://lookup.icann.org/en/lookup
  • Netcraft flagged de site als verdacht. (Netcraft loopt vaak wat voor op de rest, maar kan ook false positives geven.) https://sitereport.netcraft.com/?url=http://coppelmannl.com
  • De registrar (domeinboer) bevindt zich in een land dat je niet zou verwachten. (In dit geval een land in Oost-Azie.)
  • Geen reviews. (Reviews kunnen uiteraard ook fake zijn.)
  • Geen iDeal of Wero, ondanks dat ze zich op Nederland richten.
  • Geen .nl domein, maar proberen wel weer iets van Nederland in het domein te krijgen. (In dit geval "nl" toegevoegd aan het domein.)
  • Gebruiken vaak een CDN om het achterhalen van de webhost iets lastiger te maken, waardoor ze gemakkelijker in de lucht kunnen blijven. (In dit geval de CDN van Cloudflare.)
Hier een voorbeeldje van dezelfde scammers, waar ze zich richten op de VS: campgearonsale punt com
Die (als Nederlander) al lastiger te herkennen is lettende op on-page content dan de Nederlandse scam webshop van dezelfde groep. Maar de site faalt nog steeds op een aantal criteria van hierboven.

Het lastige van dit soort webshops is vaak het bewijs dat het scammers zijn. Alles maar dan ook echt alles wijst er op, maar als er geen aangiftes zijn, of de politie nog meer bewijs en aangiftes wilt verzamelen, blijf je achter de feiten aanlopen.

• Gwaihir
  • Niet online
Cyb schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:27:
ze krijgen (vaak bijna alles) op een presenteerblaadje wat ze nodig hebben om met die gegevens zelf aankopen te doen. Het is ook niet voor niets dat ze om een creditcard vragen i.p.v. iDeal of Wero, want bij die laatste hebben ze een katvanger in NL nodig, wat voor hen kostenverhogend werkt.
Dus m'n CC-verstrekker maakt mij gek met z'n 2fa, maar voor wie kwaad wil is dat makkelijk te omzeilen?

Netcraft hiervoor kende ik nog niet. Tx.

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 04-09-2026 20:10 ]

• Cyb
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:05:
[...]

Dus m'n CC-verstrekker maakt mij gek met z'n 2fa, maar voor wie kwaad wil is dat makkelijk te omzeilen?
De nadruk ligt op "vaak". Bij creditcard betalingen is het creditcard nummer, cvv nummer en vervaldatum vaak al voldoende om betalingen uit te kunnen voeren. Maar er zijn ook creditcard aanbieders die per betaling een bevestiging van de gebruiker eisen, wat bij jou blijkbaar via 2fa gaat. Dan gaat de betaling uiteraard niet door als je het blokkeert.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:02

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Wat mij opvalt is dat die scamtelefoontjes vaak erg op je eigen nummer lijken. De eerste 5 á 6 cijfers van het gespoofde nummer zijn altijd gelijk. Wie merkt dat ook?

Volgens mij is hun tactiek om nummers te gebruiken die op die van jouw lijken, zodat je denkt dat het een nummer uit je omgeving is, en dus betrouwbaar, zodat je sneller geneigd bent om de telefoon op te nemen. Uiteraard niet nadenkende dat mobiele nummers nooit in je eigen omgeving op elkaar lijken. Dit lijkt dus behoorlijk gericht op landlines, al bellen ze dus ook mobiele nummers.

Creatief van ze, maar hier vallen ze door de mand.

[ Voor 57% gewijzigd door AW_Bos op 08-09-2026 23:12 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gisteren uit wanhoop mijn nummer laten veranderen. Sinds de hack bij Odido continu telefoon over een verdachte transactie. Iedere keer het nummer geblokkeerd, maar dit werd bijna een dagtaak en merkte dat het geen reet uitmaakt want ze bellen direct met een ander nummer..

Hopelijk nu weer even stil!

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
AW_Bos schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:08:
Wat mij opvalt is dat die scamtelefoontjes vaak erg op je eigen nummer lijken. De eerste 5 á 6 cijfers van het gespoofde nummer zijn altijd gelijk. Wie merkt dat ook?

Volgens mij is hun tactiek om nummers te gebruiken die op die van jouw lijken, zodat je denkt dat het een nummer uit je omgeving is, en dus betrouwbaar, zodat je sneller geneigd bent om de telefoon op te nemen. Uiteraard niet nadenkende dat mobiele nummers nooit in je eigen omgeving op elkaar lijken. Dit lijkt dus behoorlijk gericht op landlines, al bellen ze dus ook mobiele nummers.

Voor mij werkt het gewoon het beste met de instelling op mijn telefoon om alle onbekende nummers gewoon te weigeren en naar voicemail door te zetten. Merk het dus niet als ik gebeld wordt en als ze me echt nodig hebben dan spreken ze maar een voice mail in.

• Slingert
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-09 19:23
Vast het verkeerde topic maar kan echt geen draadje vinden over websites (of ik zoek niet goed, ben net wakker)

Gisteravond stuitte ik tijdens het zoeken naar een designlamp op deze website;

Secondlight

To good to be true prijzen, zelfs voor tweedehands. Vestigingsadres in een klein kantoor met nog 500 postadressen en geen afhaallocatie. Waar kun je zo’n frauduleuze website melden? Fraudehelpdesk heb ik gekeken maar doet niks, te weinig meldingen over de site en bij de politie kan het enkel met aangifte.

• memphis

memphis

Slingert schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:22:
Vast het verkeerde topic maar kan echt geen draadje vinden over websites (of ik zoek niet goed, ben net wakker)

Secondlight

To good to be true prijzen, zelfs voor tweedehands. Vestigingsadres in een klein kantoor met nog 500 postadressen en geen afhaallocatie. Waar kun je zo’n frauduleuze website melden? Fraudehelpdesk heb ik gekeken maar doet niks, te weinig meldingen over de site en bij de politie kan het enkel met aangifte.
De site vermeld zelfs 2 adressen. Ik vrees zonder een werkelijke oplichting het lastig is om zo'n site aan te geven. Gewoon weg klikken en nooit meer naar kijken.

• AW_Bos

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Net weer een telefoontje, van de immigratiedient. :w

Dit keer geen nummer wat op mijn nummer leek, maar wel een zogenaamd mobiel nummer.

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Cyb
  • Niet online
Slingert schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:22:

Secondlight

Dat zijn naar mijn mening nog te weinig aanwijzingen om het een frauduleuze site te noemen. De site die we vorige week bespraken is vrij duidelijk/relatief duidelijk een phishing site naar creditcard gegevens. Bij Secondlight is dat niet duidelijk. Het gebruik van een virtueel kantoor is ook niet vreemd voor bijvoorbeeld een dropshipper. Bij een dropshipper hebt je wel grote kans dat je een slechte service krijgt, een product met matige kwaliteit en allerlei retour problemen, maar dat maakt het nog geen frauduleuze site.

Als je echt wilt weten hoe het zit, dan zou je contact kunnen opnemen met expotrading.nl en hen kunnen vragen of ze het Secondlight kennen. Kennen ze het niet, dan klopt er iets niet bij Expotrading en/of Secondlight.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien in bedrijven, als die hele batches mobiele nummers kopen dat die op elkaar lijken?

Er zal wel een theorie achter zitten dat ze het doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 11-09-2026 07:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• AW_Bos

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Maar als die nummers zijn gewoon gespoofed. Waarom zou je dan een heel nummerblok aanschaffen?

• Slingert
Cyb schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 00:14:
[...]

Dat zijn naar mijn mening nog te weinig aanwijzingen om het een frauduleuze site te noemen. De site die we vorige week bespraken is vrij duidelijk/relatief duidelijk een phishing site naar creditcard gegevens. Bij Secondlight is dat niet duidelijk. Het gebruik van een virtueel kantoor is ook niet vreemd voor bijvoorbeeld een dropshipper. Bij een dropshipper hebt je wel grote kans dat je een slechte service krijgt, een product met matige kwaliteit en allerlei retour problemen, maar dat maakt het nog geen frauduleuze site.

Als je echt wilt weten hoe het zit, dan zou je contact kunnen opnemen met expotrading.nl en hen kunnen vragen of ze het Secondlight kennen. Kennen ze het niet, dan klopt er iets niet bij Expotrading en/of Secondlight.
Het is frauduleus. De merken die ze ‘verkopen’ zijn enkel bij dealers te krijgen. Bijvoorbeeld Flos en Louis Poulsen. De prijzen zijn 2-3 keer goedkoper dan regulier en dat bestaat simpelweg niet bij de aangeboden merken. Het is alsof je een IPhone Duo voor 900 te koop zet of een PS5 Pro voor 300. Koop je er 2? Dan krijg je nog eens 15% extra korting haha.

• Cyb
  • Niet online
Slingert schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:54:
[...]

Het is frauduleus. De merken die ze ‘verkopen’ zijn enkel bij dealers te krijgen. Bijvoorbeeld Flos en Louis Poulsen. De prijzen zijn 2-3 keer goedkoper dan regulier en dat bestaat simpelweg niet bij de aangeboden merken. Het is alsof je een IPhone Duo voor 900 te koop zet of een PS5 Pro voor 300. Koop je er 2? Dan krijg je nog eens 15% extra korting haha.
Het gaat om een site die 2de handse spullen verkoopt. De site heet ook niet voor niets "Second Light". Dus dat die prijzen een stuk lager zijn, is op zich geen bewijs van fraude. Het kan natuurlijk wel zijn dat het gaat om namaak artikelen, maar dat kan je op voorhand niet zeggen, ondanks dat er wel bepaalde red flags aanwezig zijn.
Het domein staat geregistreerd op naam van een bedrijf ingeschreven in de KVK en gespecialiseerd in de import en export van lampen. Die domeinregistratie kan nep zijn. Dus als je het echt wilt weten, kan je gewoon contact met dat bedrijf opnemen en vragen stellen over Secondlight. Het gaat om expotrading.nl en gloeilicht.nl

• Slingert
Cyb schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:27:
[...]

Het gaat om een site die 2de handse spullen verkoopt. De site heet ook niet voor niets "Second Light". Dus dat die prijzen een stuk lager zijn, is op zich geen bewijs van fraude. Het kan natuurlijk wel zijn dat het gaat om namaak artikelen, maar dat kan je op voorhand niet zeggen, ondanks dat er wel bepaalde red flags aanwezig zijn.
Het domein staat geregistreerd op naam van een bedrijf ingeschreven in de KVK en gespecialiseerd in de import en export van lampen. Die domeinregistratie kan nep zijn. Dus als je het echt wilt weten, kan je gewoon contact met dat bedrijf opnemen en vragen stellen over Secondlight. Het gaat om expotrading.nl en gloeilicht.nl
Ik heb geen verstand van domeinnamen en registraties. Jij hebt geen verstand van (design)lampen ;) Het is fake. Je kunt werkelijk elke lamp in je mandje pleuren en afrekenen met extra korting voor prijzen beduidend lager dan de gangbare tweedehandsprijzen en nieuwprijzen. De site zelf heeft geen KVK en enkel veel blabla.

• Cyb
  • Niet online
Slingert schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:05:
[...]

Ik heb geen verstand van domeinnamen en registraties. Jij hebt geen verstand van (design)lampen ;) Het is fake. Je kunt werkelijk elke lamp in je mandje pleuren en afrekenen met extra korting voor prijzen beduidend lager dan de gangbare tweedehandsprijzen en nieuwprijzen. De site zelf heeft geen KVK en enkel veel blabla.
Je vraag was in eerste instantie:
Waar kun je zo’n frauduleuze website melden? Fraudehelpdesk heb ik gekeken maar doet niks, te weinig meldingen over de site en bij de politie kan het enkel met aangifte.
Als je het wilt aanpakken, zal je met meer aanwijzingen moeten komen. Je kan het zelf 100% zeker weten, maar dat is vaak onvoldoende als bewijs. Het domein staat op naam van Expo Trading Holland B.V.. Als dat bedrijf van niets weet (vraag voor de zekerheid ook aan Gloeilicht.nl), dan heb je een redelijke aanwijzing (qua bewijs) om aan te nemen dat er iets mis is met de domeinregistratie (identiteitsfraude). Je kan dan vervolgens SIDN inlichten, welke dan een onderzoek kan starten en het domein direct offline kan halen.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:48
BTFD schreef op woensdag 9 september 2026 @ 06:53:
Gisteren uit wanhoop mijn nummer laten veranderen. Sinds de hack bij Odido continu telefoon over een verdachte transactie. Iedere keer het nummer geblokkeerd, maar dit werd bijna een dagtaak en merkte dat het geen reet uitmaakt want ze bellen direct met een ander nummer..

Hopelijk nu weer even stil!
Ik ben ex-odido klant. Ongeveer twee jaar geleden vertrokken, mijn vrouw idem (nog iets later zelfs). Wij hebben beide geen last van vreemde telefoontjes.

Mijn moeder (87) heeft bijna wekelijks iets van spouwmuurisolatie, thuisaccu, energiemaatschappij, waterfilterverkoper, bankmedewerker aan de lijn. Nooit bij odido klant geweest.

Hoe kan dat nou zo'n verschil maken?

En onbekende nummers blokkeren kan niet in haar geval. Vervoer op maat en ziekenhuis belt of met prive nummer of met wisselende nummers. Niet-opgeslagen nummers blokkeren kan daarom niet. Spam blokkeren wel ingeschakeld op alle telefoons maar op haar telefoon heeft dat nog onvoldoende effect. En ik blokkeer wekelijks alle spam nummers waardoor ze gebeld is, maar ze bellen steeds met andere nummers

• memphis

memphis

Je hoeft geen Odido klant te zijn om spam/scam te krijgen. Misschien heeft 1 van haar contacten met haar telefoonnummer opgeslagen een virusje opgelopen en zo contactinfo doorgestuurd. Of als haar nummer ergens bij een winkel in een klantdatbase staat die gehackt is.

Maar als het om Nederlandse spam is een keertje gewoon erop in gaan, kijken hoever je kunt komen tot een afspraak. Ooit (ik geloof hier op tweakers) het verhaal gelezen dat iemand op Nederlands spam had gereageerd en er uiteindelijk een verkoper aan huis kwam om vervolgens hem de les te lezen.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:48
memphis schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:38:
Je hoeft geen Odido klant te zijn om spam/scam te krijgen. Misschien heeft 1 van haar contacten met haar telefoonnummer opgeslagen een virusje opgelopen en zo contactinfo doorgestuurd. Of als haar nummer ergens bij een winkel in een klantdatbase staat die gehackt is.

Maar als het om Nederlandse spam is een keertje gewoon erop in gaan, kijken hoever je kunt komen tot een afspraak. Ooit (ik geloof hier op tweakers) het verhaal gelezen dat iemand op Nederlands spam had gereageerd en er uiteindelijk een verkoper aan huis kwam om vervolgens hem de les te lezen.
Ze heeft wel eens vaker een (vage) verkoper over de vloer. Dat hoor ik dan pas achteraf.

Laatste keer was een verkoper van thuisaccus. Gelukkig liep dat met een sisser af omdat het over minimaal €9000 ging. Ze heeft 6 panelen, wat die verkoper bedacht had? Zou hij nou voor €2000 iets aangeboden hebben en waanzinnige rendementen voorgespiegeld hebben dan was ze er nog meer in zee gegaan. Maar bijna het hele spaargeld opofferen voor break even in 10-12 jaar zag ze het nut niet van in.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste