Telefoonscam topic

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik kreeg gisteren de gespecifieerde factuur van m'n mobiele abonnement en daar stond één (buiten bundel) SMS'je op naar 'het buitenland'. Extra kosten: €0.30. Nou gebruik ik sowieso al bijna nooit SMS als protocol op m'n iPhone doordat alles aan 'berichten' naar vrienden en bekenden middels iMessage gaat doordat bijna iedereen welke ik privé ken ook een iPhone heeft, maar een SMS naar een Russisch nummer versturen is sowieso niet iets wat ik zou doen zónder daar bewust van op de hoogte te zijn.

Nummer waar het SMS'je volgens de factuur naar toe gestuurd was: '0072262265' en dat nummer plus de gehele activiteit zijn in het geheel nérgens terug te vinden op m'n toestel.

Als ik dat nummer vervolgens op 'Het Grote Boze Internet' ga zoeken dan blijken er al langer gelijksoortige meldingen te zijn, verspreid over diverse telecom providers, waarbij de oplossing en verklaring ook vrij divers is. Het idee bestaat dat het door een Malicious App veroorzaakt wordt maar dat lijkt me in mijn geval vrij sterk.... Alle App's welke ik heb zijn gelieerd aan (grote) geregistreerde bedrijven en/of van bijv. de NL overheid.

Dat wat er qua tijdstip het dichtst in de buurt komt is het gebruik van de App van de Rabobank waarin ik rond dat tijdstip een (negatieve) kredietlimiet aanpassing deed voor m'n Creditcard én waar dus een bevesting van kwam middels een SMS (2 minuten voor het SMS'je naar dat vage nummer).

Vaag spel dus.... Maar dat nummer heb ik maar even als 'contact' in m'n iPhone opgenomen én vervolgens geblokkeerd.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
@Will_M Rabobank in T9 is 72262265. Heb je niet per ongeluk een sms van Rabobank proberen te beantwoorden?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Vannacht kreeg ik een phishing email van Revolut met een 085 nummer. Nummer gebeld en kreeg een oplichter aan de lijn. Vervolgens via https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers-zoeken opgezocht welk bedrijf dat nummer beheert en dat bedrijf gebeld. Nummer was na 10 minuten niet meer bereikbaar :Y)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jimster schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:51:
@Will_M Rabobank in T9 is 72262265. Heb je niet per ongeluk een sms van Rabobank proberen te beantwoorden?
WTF :o :*) _/-\o_

Zoiets moet het haast wel geweest zijn, alleen vraag ik me dan wel weer af hoe ik dat aan het doen ben geweest vanuit de Rabobank App op m'n iPhone. Ik ga de Rabo komende week eens zakelijk contacten om daar te vragen of dat ze in d'r App wat 'rare' code hebben opgenomen welke dit kan bewerkstellingen.

Als je op dat nummer gaat zoeken op het internet dan kom je vrij veel van dit soort meldingen tegen waarbij nog niemand de link met een T9 klavier gelegd had.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik en anderen krijgen een sms binnen:
Votre code de vérification est ******
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1uh4rqm/mrelay/

Het schijnt een 'storing' te zijn. Wat ik vreemd vind is dat er alleen staat MRELAY en geen nummer, dus kan niet blokkeren.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

M(ondial)Relay ken ik als legit bedrijf, maar inderdaad, zie zo nu en dan ook wel eens wel een naam maar geen te blokkeren nummer.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-07 20:30
Soldaatje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:38:

[...]

Het schijnt een 'storing' te zijn. Wat ik vreemd vind is dat er alleen staat MRELAY en geen nummer, dus kan niet blokkeren.
Franse mobiele nummers beginnen met 06 of 07, misschien dat nummers die zonder landcode zijn geregistreerd nu per ongeluk naar Nederlandse nummers worden geroutet. Je zou je eigen nummer met +33 ervoor kunnen bellen en vragen of zij met probeerden in te loggen maar geen code hebben ontvangen.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Soldaatje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:38:

[...]

Hier ook 32(!) smsjes ontvangen 8)7 Ondertussen wel weer gestopt gelukkig.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste