Telefoonscam topic

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
freestyler2 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Om er van af te zijn heb ik gewoon een hele reeks geblokkeerd

+316xxxx*

Waarbij xxxx is vervangen voor mijn eigen eerste 4 nummers. Hopelijk is het "probleem" daarmee opgelost.

Meer dan dat lijk je er niet tegen te kunnen doen. Provider kan er in ieder geval niets mee anders dan een nieuw nummer verstrekken. Dat is slechts verplaatsen van het probleem dus geen goede optie en wachten tot je weer random gebeld gaat worden.
Maar bij blokkeren komen ze toch nog steeds bij je voicemail? Het is wel handig om je voicemail af te kunnen luisteren. Onbekende nummers laat ik altijd de voicemail inspreken, zodat ik ze terug kan bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 30-03-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Als het vaak gebeurt zou je onbekende nummers kunnen blokkeren en op je voicemail een begroeting kunnen zetten. Iets als:

"Helaas gebruiken criminelen dit telefoonnummer. Als je belt in verband met een gemiste oproep, je bent de zoveelste die mij belt en je hoeft geen bericht achter te laten, want ze proberen jou te scammen. Ik kan er niets aan doen en kan jou ook niet helpen. Voor anderen, graag een bericht achterlaten, ik bel dan zo snel mogelijk terug."

[ Voor 4% gewijzigd door Marc H op 30-03-2022 22:01 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Marc H schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:00:
Als het vaak gebeurt zou je onbekende nummers kunnen blokkeren en op je voicemail een begroeting kunnen zetten. Iets als:

"Helaas gebruiken criminelen dit telefoonnummer. Als je belt in verband met een gemiste oproep, je bent de zoveelste die mij belt en je hoeft geen bericht achter te laten, want ze proberen jou te scammen. Ik kan er niets aan doen en kan jou ook niet helpen. Voor anderen, graag een bericht achterlaten, ik bel dan zo snel mogelijk terug."
Probleem is dat die scammers ook m'n voicemail inspreken. Ik wil niet eerst 65 scamberichten moeten aanhoren, voordat ik bij de relevante berichten kom.

Anders zorg ik er voor dat niemand me meer belt. Zeg ik gewoon dat ze me maar moeten whatsappen als het belangrijk is. Dit ivm scammers die me stalken. Kunnen ze trouwens nog iets met jouw stem? En is daar een oplossing voor? Dat ik wel een custom voicemail boodschap kan instellen, maar dat dat niet met mijn stem gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

In plaats van je stem zou je en gratis text to speech site kunnen gebruiken, bijvoorbeeld https://freetts.com/Home/DutchTTS. En dat op je voicemail zetten.

Je krijgt dan zoiets: Voicemail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[object Object] schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:06:
[...]

Wat me opvalt nu ik er op een andere manier naar kijk, is dat de nummers die met deze spam te maken hebben lijken op mijn telefoonnummer. Na de '06' zijn de eerste drie getallen hetzelfde als van mijn telefoonnummer. Toeval of niet? Ik geloof daar niet zo in. Herken jij of iemand anders dit ook?
Misschien dat dat komt door een slecht nummerselectie algoritme dat de scammers misschien toepassen.
Denk dat ze gewoon een 06 nr range pakken waarvan ze denken dat daar geldige nummers in zitten, bijv. 06-123*****. Daaruit pakken ze dan een source nummer om te spoofen, en bellen vervolgens een ander nummer in de range. Slimmer zou zijn om een gespoofd nummer uit een andere range te pakken, omdat dat minder opvalt.

Echt veel kan je niet doen. Beste wat je kan doen:
- Bel/sms nummers die je niet kent, niet terug. Anders heb je o.a. kans dat je zelf geblokkeerd wordt door andere slachtoffers, of ze gaan je vaker terugbellen, of je nummer gaat als "scammer" genoemd worden op een fraude site.
- Neem niet op met je naam, maar alleen met "hallo" of iets dergelijks. Hang op als je geen antwoord krijgt, na nog één of meerdere herhalingen van "hallo".
- Neem niet op indien je denkt dat het telefoonscam is. Als het belangrijk is, bellen ze wel terug met hetzelfde nummer, of spreken ze een voicemail in.
- Zorg dat je in je eigen voicemail begroeting, je naam niet noemt. Dat kan mogelijk in de toekomst tegen je misbruikt worden, of het kan gebruikt worden om een database van mensen op te bouwen.
- Als je een buitenlandse taal spreekt, en je krijgt een bot te horen die die taal spreekt, let dan extra goed op. Bijv. als je Chinees spreekt, en een bot vraagt je in het Chinees om op "1" te drukken, en je dat doet, dan weten ze (scammers of Chinese overheid) meteen dat je Chinees spreekt, wat mogelijk tegen je gebruikt kan worden.

Verder is het denk ik gewoon wachten tot het minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

timenator schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:02:
Ik ben vandaag ook gebeld. Ook de eerste 4 cijfers na 06 zijn hetzelfde als mijn eigen nummer. Kan toch haast geen toeval zijn.
Dat overkomt mij ook vaak. Alle telefoontjes van die scamkneuzen verschillen met de laatste vier á vijf cijfers van mijn telefoonnummer.

Blijkbaar hebben ze geen flauw idee dat het een mobiel nummer is, maar willen ze het slachtoffer laten denken dat dit een regionaal nummer is. Ik vermoed dat slachtoffers dan sneller geneigd zijn om het gesprek aan te nemen ipv een totaal ander netnummer. Maar door deze slimme theorie lijken ze hier wel in Nederland flink door de mand te vallen :p.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik snap nog steeds niet wat ze nou proberen te verkopen / ontfutselen / oplichten. Iemand wel?

Nu neem ik tegenwoordig bij onbekende nummers wel op, maar zeg niets tot de andere (welwillende) partij voorzichtig 'hallo?' vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 11:49
Ik kijg tegenwoordig van een onbekend anoniem nummer SMSjes: "Dit is uw sms code:" + zescijferigegetal. Iemand een idee wat deze ongein is?

[ Voor 14% gewijzigd door tony-stark op 31-03-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
tony-stark schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:21:
Ik kijg tegenwoordig van een onbekend nummer SMSjes: "Dit is uw sms code:" + zescijferigegetal. Iemand een idee wat deze ongein is?
misschien iemand die een verkeerd nummer ergens heeft ingevoerd. en zich nu afvraagt waarom zijn inlog token niet binnen komt op zijn eigen telefoon.....

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben al zo'n 10x gebeld door telefoonnummers waarvan (meestal) alleen de laatste 4 cijfers anders zijn dan die van mezelf. Dit is al een aantal maanden zo. Ben nog niet teruggebeld omdat mijn nummer gespoofd is.

M'n vrouw werd pas wel teruggebeld door iemand, die snapte er niets van.

Tegenwoordig herken ik de nummer en laat ik de telefoon gewoon overgaan zonder uit te drukken. Irritant is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

erwn schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:18:
Ik snap nog steeds niet wat ze nou proberen te verkopen / ontfutselen / oplichten. Iemand wel?

Nu neem ik tegenwoordig bij onbekende nummers wel op, maar zeg niets tot de andere (welwillende) partij voorzichtig 'hallo?' vraagt.
Vertrouwen proberen te winnen (met zo'n dom Engels bandje, no chance :') ) en personalia en andere persoonsgegevens ontfutselen om tegen je te gebruiken? Ze praten wel heel erg onverstaanbaar met Indiaas dialect. Ik ben er nog nooit achter gekomen toen ik een paar keer op de 1 heb gedrukt om mij door te verbinden als "Jan Janssen" o.i.d.

De Windows scammers waren eigenlijk wel vermakelijker :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

tony-stark schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:21:
Ik kijg tegenwoordig van een onbekend nummer SMSjes: "Dit is uw sms code:" + zescijferigegetal. Iemand een idee wat deze ongein is?
Klinkt als een authenticatie systeem die jou nummer heeft voor een van zijn accounts.

Je kan het nummer dat ze verstuurd eens door Google halen, misschien vind je wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:53:
[...]

misschien iemand die een verkeerd nummer ergens heeft ingevoerd. en zich nu afvraagt waarom zijn inlog token niet binnen komt op zijn eigen telefoon.....
Kan ook zijn dat ze (scammers) gewoon hopen dat iemand terugbelt, en dat je dan hoge telefoonkosten mag gaan betalen.
Het is typisch zo'n bericht waarvan de ontvanger snel denkt dat zijn account is gevaar is, zich ongerust gaat maken, en op een gegeven moment misschien terug gaat bellen, en daarmee genaaid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik word nu telkens gebeld met het bericht dat er iets is met mijn BSN. Ik vraag me echt af, waarom ik nog niet in de gevangenis zit, als ze al weken bellen dat er verdachte activiteiten gevonden zijn op mijn BSN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
erwn schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:18:
Meen je dat na al die jaren dat het al gaande is nou echt dat je dat niet snapt?
AW_Bos schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:22:
[...]
Vertrouwen proberen te winnen (met zo'n dom Engels bandje, no chance :') ) en personalia en andere persoonsgegevens ontfutselen om tegen je te gebruiken? Ze praten wel heel erg onverstaanbaar met Indiaas dialect. Ik ben er nog nooit achter gekomen toen ik een paar keer op de 1 heb gedrukt om mij door te verbinden als "Jan Janssen" o.i.d.
De Windows scammers waren eigenlijk wel vermakelijker :').
Ja laat ik die als een van duidelijkste voorbeelden te noemen.
Ze (zogenaamd van Microsoft) proberen je wijs te maken dat je computer zwaar besmet is met een zeer moeilijk te verwijderen virus "Your computer has big problems" Alleen zij kunnen dat als gratis service voor je fixen. Ze vragen je daartoe een paar dingen op je computer te verrichten waardoor ze toegang krijgen tot je systeem. Vervolgens zetten ze je computer helemaal op slot en vragen een fors bedrag losgeld om dit weer ongedaan te maken.
Wie trapt daar nou in? Wel vrijwel niemand zou je zeggen, en dat is ook zo. Maar toch af en toe vangen ze een argeloos slachtoffer. En dan is het kassa. Eén op de duizend of één op de tienduizend? Zeg het maar, niettemin loont het blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Zo'n bandje kreeg ik de laatste keren niet. Anders is het inderdaad duidelijk. Het terugbellen van een gespoofed nummer lijkt me ook het doel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:15
Deze week ben ik door 2 dames benaderd via Whatsapp. 1 uit Hong Kong die aangeeft dat mijn nummer in haar adresboek staat en ze weet niet waarom. Vervolgens wil ze vrienden worden?
Een ander nummer van een dame uit Singapore. Die vraagt of ik meneer Daniels ben. Daarna zegt ze dat ze het verkeerde nummer heeft en vraagt of we vrienden kunnen worden. Iemand dit ook meegemaakt?
Cyb schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:44:
[...]
- Als je een buitenlandse taal spreekt, en je krijgt een bot te horen die die taal spreekt, let dan extra goed op. Bijv. als je Chinees spreekt, en een bot vraagt je in het Chinees om op "1" te drukken, en je dat doet, dan weten ze (scammers of Chinese overheid) meteen dat je Chinees spreekt, wat mogelijk tegen je gebruikt kan worden.
@Cyb Zo erg is het niet. Ze richten zich op Chinezen. Spreek je geen Chinees dan hangen ze al gauw op (ik versta een klein beetje Chinees). Ik heb ze al een paar keer aan de lijn gehad (DHL, Ambassade), soms moet je 1 drukken, soms 9 om iemand aan de lijn te krijgen. Hiermee filteren ze de niet Chinees sprekenden er uit (aanname), aangezien ze niet verstaan op welk cijfer je moet drukken. Vervolgens krijgen ze van mij een paar bekende scheldwoorden te horen.

[ Voor 57% gewijzigd door Jimster op 31-03-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Laatst online: 00:39
.

[ Voor 100% gewijzigd door SampleUser op 01-04-2022 22:44 . Reden: op verzoek gewipet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Laatst online: 00:39
Nog eentje, zelfde eerste 4 cijfers... Ditmaal wel bijna een uur aan de lijn gehouden, ik verveelde me even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SampleUser schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:32:
Nog eentje, zelfde eerste 4 cijfers... Ditmaal wel bijna een uur aan de lijn gehouden, ik verveelde me even :)
Je moet de tijd er maar voor over hebben, maar goed.
Het moet wel een enorme ezel zijn geweest dat hij niet doorhad dat hij aan het lijntje werd gehouden. Blijkbaar aldoor gedacht dat hij eindelijk een (zeldzame) keer beet had en wellicht dacht dat hij een deel van de opbrengst kon incasseren. Eigenlijk vind ik het maar een zielige bedoening om zo de kost te moeten verdienen met zo weinig succes en af en toe een weinig vriendelijke reactie. En misschien is hij ook nog niet eens zelfstandig optredend, maar werkt in opdracht van een duistere figuur. Ik hoor namelijk vaak achtergrondgeluiden die me doen denken aan een callcentrum. Hoeveel procent van de roversbuit zou zo'n gast in dat geval verdienen? Ik vermoed maar weinig gezien de locatie ergens in India die ik vermoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[object Object] schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:11:
[...]

We zijn inmiddels een paar maanden verder; hoe gaat het bij jou? Heb je er iets aan kunnen doen? Ik word naast de "er loopt een politieonderzoek naar je"-telefoontjes nu ook telkens gebeld door goedbedoelende mensen die "door mij gebeld zijn" :-(

Bij mij wordt het op dit moment alleen maar erger maar ik zit aan het begin nu; heb jij het nog onder controle of moet ik me voorbereiden op het nooit meer opnemen van onbekende nummers? :D
Je kan hier niets aan doen. Je ondergaat het gewoon. :)
Het is bij mij destijds langzaam op komen zetten, heeft een paar weken aangehouden en is daarna weer weggezakt. Heb er ondertussen helemaal geen last meer van.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 18:58
Jolly, een +593 nummer van 14 chars wat de blocklist een invalid number aan het vinden is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik wordt de laatste weken/maanden regelmatig gebeld door verschillende nummers die de telefoon 1x overlaten gaan en dan direct ophangen, vandaag weer nu met nummer 0402310659, heel irritant

Weet iemand wat het doel is hiervan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 14:50

Soggney

Zeekomkommer

Je terug laten bellen naar een betaalnummer

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Slux schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:22:
Ik wordt de laatste weken/maanden regelmatig gebeld door verschillende nummers die de telefoon 1x overlaten gaan en dan direct ophangen, vandaag weer nu met nummer 0402310659, heel irritant

Weet iemand wat het doel is hiervan ?
Volgens de meldingen op deze site is het de "Stadsgids". Heb je misschien een bedrijf?
https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/31402310659

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Jimster schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:42:
[...]

Volgens de meldingen op deze site is het de "Stadsgids". Heb je misschien een bedrijf?
Dat soort *bedrijfjes* proberen meestal ondernemers dure en waardeloze abonnementen te laten afsluiten. Zeg je perongeluk "ja", dan ben je de sjaak.
Als ze bellen, moet je gewoon zeggen dat ze verkeerd verbonden zijn, en dat ze bellen naar een particulier nummer, en of ze je nummer uit hun database kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Jimster schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb een bedrijf maar daar heb ik een niet bestaand nummer ingevuld dus daar kan het niet van komen.

Als ik het nummer terug bel dan wordt er direct opgehangen, maar zo gaat het met al die nummers die mij 1 keer bellen, het zijn ook altijd lokale nummers willekeurig door heel Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Soggney schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:30:
Je terug laten bellen naar een betaalnummer
Het zijn allemaal lokale nummers, betaalnummers ben ik nog nooit door gebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenackwurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 10:44

Kenackwurst

LiquorSnurf

Jimster schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:06:
Deze week ben ik door 2 dames benaderd via Whatsapp. 1 uit Hong Kong die aangeeft dat mijn nummer in haar adresboek staat en ze weet niet waarom. Vervolgens wil ze vrienden worden?
Een ander nummer van een dame uit Singapore. Die vraagt of ik meneer Daniels ben. Daarna zegt ze dat ze het verkeerde nummer heeft en vraagt of we vrienden kunnen worden. Iemand dit ook meegemaakt?
Yup,
Kreeg een appje van een dame (denk ik.. de ava was een dame :P ) die op zoek was naar een David.
Ik ben en ken geen David, zij excuseerde zich en wilde toch het gesprek voortzetten.

Waar ben je op vakantie geweest? Wat zijn je interesses?
Leuk gesprek wel eigenlijk, even een onzinverhaaltje opgehangen dat ik overal was geweest enzo.

Toen kwam de aap uit de mouw: het ging ineens over of ik een belegger was en waarin.
En niet veel later ongevraagd een link naar een (ik denk) spam ICO.

Kwaed weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Is er ergens een lijst waar je die nummers kan melden? Krijg regelmatig die stomme justitie telefoontjes en sms over pakketjes .

Begint een beetje erg irritant te worden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

prutser001 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:37:
Is er ergens een lijst waar je die nummers kan melden? Krijg regelmatig die stomme justitie telefoontjes en sms over pakketjes .

Je kan ze op www.wieheeftgebeld.nl melden, maar of het zinvol is?
Ze zijn gefaked, en bij velen verschillen ze dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
prutser001 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:37:

06 nummers die gespooft zijn, kan je beter niet melden, want dan verpest je mogelijk het nummer van een onschuldige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Slux schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:46:
[...]

Ik heb een bedrijf maar daar heb ik een niet bestaand nummer ingevuld dus daar kan het niet van komen.

Als ik het nummer terug bel dan wordt er direct opgehangen, maar zo gaat het met al die nummers die mij 1 keer bellen, het zijn ook altijd lokale nummers willekeurig door heel Nederland
Wordt dat niet door jouw provider gedaan? Ik heb dat ook. Komt omdat ik een plafond heb ingesteld bij simpel. Als je een betaalnummer belt en je zit al op je plafond, wordt er opgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Cyb schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:41:
[...]

06 nummers die gespooft zijn, kan je beter niet melden, want dan verpest je mogelijk het nummer van een onschuldige.
Dat moet toch ook te melden zijn neem ik aan?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

prutser001 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:50:
[...]

Dat moet toch ook te melden zijn neem ik aan?
En dan? Wat heeft een slachtoffer eraan dat zijn gespoofde nummer gemeld is?
Publiceren is ook niet handig, want dan heb je juist mensen die weer gaan stalken.

Het is k*t met peren, maar nummerweergave is gewoon even zo lek als het SMTP-protocol. Ook daarmee kan ik gewoon een mail sturen namens b.gates@microsoft.com.

[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 08-04-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

AW_Bos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:27:
[...]

En dan? Wat heeft een slachtoffer eraan dat zijn gespoofde nummer gemeld is?
Publiceren is ook niet handig, want dan heb je juist mensen die weer gaan stalken.

Het is k*t met peren, maar nummerweergave is gewoon even zo lek als het SMTP-protocol. Ook daarmee kan ik gewoon een mail sturen namens b.gates@microsoft.com.
Als mijn nummer gespoofed is zou ik dat echt wel willen weten of ben ik dan vreemd? Dit zou toch gewoon ergens gemeld moeten kunnen worden en dat het dan bij de desbetreffende provider terecht komt zodat deze contact op kan nemen met de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

prutser001 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:42:
[...]

Als mijn nummer gespoofed is zou ik dat echt wel willen weten of ben ik dan vreemd? Dit zou toch gewoon ergens gemeld moeten kunnen worden en dat het dan bij de desbetreffende provider terecht komt zodat deze contact op kan nemen met de klant?
Hoe moet een provider weten dat het nummer gespoofed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:26
prutser001 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:42:
[...]

Als je het heel graag wilt kan je het heel makkelijk melden door de eigenaar van het nummer een bericht te sturen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Wild Chocolate schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:55:
[...]

Als je het heel graag wilt kan je het heel makkelijk melden door de eigenaar van het nummer een bericht te sturen...
De vraag is of het wel verstandig is. Misschien ben jij de enige waarbij het nummer van de 65-jarige Truus misbruikt wordt, en maak je haar onnodig bang. Ze kunnen zich er ook niet tegen wapenen.

Ikzelf stuur wel whatsappjes naar telefoonnummers die mij stalken met die pakketjes-ongein scam. Vaak met succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-09 14:48
Hoi allemaal,

Ik heb een vreemde situatie. Mijn mobielenummer begint met 06-2036xxxx

Ik ben vanmiddag gebeld door een telefoonnummer welke begint met dezelfde eerst vier cijfer als mijn mobiel nummer. En bedacht me dat ik wel meer door onbekende nummers ben gebeld.

Dus even in mijn oproepengeschiedenis gekeken en zie dat ik vanaf januari elke maand door een nummer gebeld ben welke begint met de zelfde vier cijfers als mijn eigen nummer.

12-01-2022: 09:49 nummer +3162036****
08-03-2022: 08:53 nummer +3162036****
24-03-2022: 09:17 nummer +3162036****
13-04-2022: 09:53 nummer +3162036****

Ik heb vandaag het nummer proberen terug te bellen maar er werd niet opgenomen. Twee keer heb ik een SMS gestuurd met de vraag waarom gebeld werd en 1x via WhatsApp.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is, want er lijkt me toch een verband in te zitten.

Misschien melden bij mij provider?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:35

Gaitman

The Real One

Zijn scammers. Gebeurd de laatste tijd heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Scam/spam Niet opletten/ verbinding verbreken.
Nummer is gespoofd.. het wordt pas vervelend wanneer je straks door je eigen nummer gebeld gaat worden.

Ik neem nummer die ik niet ken op zonder een woord te zeggen.
Meestal verbind het systeem erachter je door wanneer er geluid waargenomen wordt. Dus ik zeg niks, en als ik na 5 sec niemand hoor hang ik weer op

[ Voor 51% gewijzigd door jack zomer op 13-04-2022 18:52 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Scam idd. Ik heb ze ook regelmatig. Eentje is op mijn voicemail terechtgekomen, dat was een half verstaanbaar bandje in het Engels of ik mijn social security number even wilde doorgeven. Gewoon negeren dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:28
Was iemand anders ook al opgevallen: [object Object] in "Telefoonscam topic" Waarschijnlijk begrijpen de spammers ons nummerplan niet en van ervanuit dat nummers die op elkaar lijken uit dezelfde regio komen en verwachten dat mensen dan eerder geneigd zijn op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:00

-tom-562

Oliesjeik

Toevallig, ik heb de laatste 1,5 maand hetzelfde gehad. Steeds een nummer waarvan de eerste 4 cijfers hetzelfde zijn als mijn eigen telefoonnummer. Geen enkele keer opgenomen.
2x is er een voicemail ingesproken, dat was dan een vrouwelijke computerstem die (in het Engels!) vertelde dat er iets met mijn BSN-nummer aan de hand zou zijn :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
Hier hetzelfde, ook gemiste gesprekken van bijna mijn telefoonnummer (laatste 4 nummers anders). Gewoon laten zitten.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De laatste tijd komt het erg vaak naar voren, ik merge je topic met Telefoonscam topic

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Kenackwurst schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:04:
[...]
Yup,
Kreeg een appje van een dame (denk ik.. de ava was een dame :P ) die op zoek was naar een David.
Ik ben en ken geen David, zij excuseerde zich en wilde toch het gesprek voortzetten.

Waar ben je op vakantie geweest? Wat zijn je interesses?
Leuk gesprek wel eigenlijk, even een onzinverhaaltje opgehangen dat ik overal was geweest enzo.

Toen kwam de aap uit de mouw: het ging ineens over of ik een belegger was en waarin.
En niet veel later ongevraagd een link naar een (ik denk) spam ICO.
Inmiddels ook al een tijdje aan de lijn bij een dame die mij vriendelijk elke dag een fijne dag wenst + een foto. Ze ging inderdaad investeren in JPM Morgan crypto en vroeg of ik ook wilde. Ze stuurde een link naar een louche site
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, kreeg je die site ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BBB-Nick schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:48:
Hoi allemaal,

Ik ben vanmiddag gebeld door een telefoonnummer welke begint met dezelfde eerst vier cijfer als mijn mobiel nummer. En bedacht me dat ik wel meer door onbekende nummers ben gebeld.

Dus even in mijn oproepengeschiedenis gekeken en zie dat ik vanaf januari elke maand door een nummer gebeld ben welke begint met de zelfde vier cijfers als mijn eigen nummer.

12-01-2022: 09:49 nummer +3162036xxx
08-03-2022: 08:53 nummer +3162036xxx
24-03-2022: 09:17 nummer +3162036xxx
13-04-2022: 09:53 nummer +3162036xxx

Ik heb vandaag het nummer proberen terug te bellen maar er werd niet opgenomen. Twee keer heb ik een SMS gestuurd met de vraag waarom gebeld werd en 1x via WhatsApp.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is, want er lijkt me toch een verband in te zitten.

Dit zijn zeer waarschijnlijk gespoofde nummers.
Als mijn nummer gespoofd zou worden, zou ik het niet leuk vinden als deze online verschijnt.
Niet dat er per se wat mis mee is, maar leuk is anders. Je nummer wordt toch sneller aan scam/spam/phishing gekoppeld met eventuele nadelige gevolgen.
Deze nummers zijn nu al vindbaar via google. Ik zou ze toch even weghalen of tussen mo-tags plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenackwurst

Kenackwurst

LiquorSnurf

Jimster schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:19:
[...]

Inmiddels ook al een tijdje aan de lijn bij een dame die mij vriendelijk elke dag een fijne dag wenst + een foto. Ze ging inderdaad investeren in JPM Morgan crypto en vroeg of ik ook wilde. Ze stuurde een link naar een louche site
***members only***
, kreeg je die site ook?
Zodra 'ze' begon over beleggen/investeren heb ik 'haar' geblokkeerd en het gesprek verwijderd :P.
Zo jammer, ik dacht eindelijk aan een leuk contact in het buitenland :+

Kwaed weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
Kenackwurst schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:07:
[...]
Zodra 'ze' begon over beleggen/investeren heb ik 'haar' geblokkeerd en het gesprek verwijderd :P.
Zo jammer, ik dacht eindelijk aan een leuk contact in het buitenland :+
Inmiddels heb ik meer onderzoek gedaan en het blijkt heel veel voor te komen.
Ik had inmiddels al best een verzameling foto's van die dame verzameld. Met reverse image search op Google kon ik niks vinden. Uiteindelijk dit topic op Reddit gevonden: https://www.reddit.com/r/...rching_a_chinese_scammer/
En na een paar foto's geupload te hebben in de Baidu image search had ik het Weibo account van de knappe dame gevonden waar de scammers de foto's vanaf hebben geplukt.

Op Youtube is ook veel te vinden hierover:
YouTube: May the Best Scam Win: Ep 1 – Romance fraud investment recovery expe...
YouTube: May the Best Scam Win: Ep 2 – Hong Kong China Investment Analyst is ...
YouTube: May the Best Scam Win: Ep 3 – MetaTrader Expert Offers to Teach Scam...
YouTube: May the Best Scam Win: Ep 4 – The Lies and Deceit of a Hong Kong Wha...

YouTube: AM I TALKING WITH A PUMP&DUMP SCAMMER?! Week 1 of WhatsApp Convo
YouTube: A Fashion Guru Who Trades stocks?? Week 2 of Whatsapp Convo

YouTube: I Was Nearly Scammed: How WhatsApp Scams Work (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

BBB-Nick schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:48:
Hoi allemaal,

12-01-2022: 09:49 nummer +3162036****
08-03-2022: 08:53 nummer +3162036****
24-03-2022: 09:17 nummer +3162036****
13-04-2022: 09:53 nummer +3162036****

Appen of SMSén is zinloos. De nummer zijn gespoofed, en je maakt iemand anders bang.

Wat ik wel doe is een appje sturen naar mensen die mij terroriseren met een scam-SMS'je over pakketjes enzo. Dat is voor zover ik weet nooit gespoofed, en afkomstig van malware op een telefoon die random nummers SMS't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenackwurst

Kenackwurst

LiquorSnurf

Jimster schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:49:
[...]

Inmiddels heb ik meer onderzoek gedaan en het blijkt heel veel voor te komen.
Ik had inmiddels al best een verzameling foto's van die dame verzameld. Met reverse image search op Google kon ik niks vinden. Uiteindelijk dit topic op Reddit gevonden: https://www.reddit.com/r/...rching_a_chinese_scammer/
En na een paar foto's geupload te hebben in de Baidu image search had ik het Weibo account van de knappe dame gevonden waar de scammers de foto's vanaf hebben geplukt.

Op Youtube is ook veel te vinden hierover:
YouTube: May the Best Scam Win: Ep 1 – Romance fraud investment recovery expe...
YouTube: May the Best Scam Win: Ep 2 – Hong Kong China Investment Analyst is ...
YouTube: May the Best Scam Win: Ep 3 – MetaTrader Expert Offers to Teach Scam...
YouTube: May the Best Scam Win: Ep 4 – The Lies and Deceit of a Hong Kong Wha...

YouTube: AM I TALKING WITH A PUMP&DUMP SCAMMER?! Week 1 of WhatsApp Convo
YouTube: A Fashion Guru Who Trades stocks?? Week 2 of Whatsapp Convo

YouTube: I Was Nearly Scammed: How WhatsApp Scams Work (2022)
Jij maakt er nog behoorlijk wat werk van :o

Het is alweer een tijd geleden dat ik dag en dagelijks werd geteisterd door Scam/Phising sms'jes, Telefoontjes en appjes.
Ik verdoe mijn tijd er niet meer aan :9
Evenals het hele crypto en beleg gebeuren, ik laat iemand anders het wel doen.

Kwaed weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Blijkbaar bestaat de Microsoft-scam nog steeds, pas geleden werd mijn vader gebeld door een 0044-nummer en ik kreeg het zogenaamde Microsoft aan de lijn. Hij is ook niet gek, en gezien hij al iemand anders op de andere lijn aan het bellen was, heeft hij ze maar even kortaf gezegd dat ze oneindig lang de hik kunnen krijgen.

Ik dacht dat de politie-scam met zo'n Engels bandje nu de criminele booming business was...
Voor mij is dit al weer anderhalve maand geleden, dus ik denk dat dit ook wel minder is geworden.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 12-05-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
  • Laatst online: 15-09 13:28
Hmm krijg net zogenaamd een appje van een van mijn kinderen dat hun telefoon kapot is en ze nu een nieuwe hebben met een nieuw nummer. Heeft het zin dit ergens te melden, tijd te rekken etc? Of kan justitie daar niets mee?
Beetje suf, wie van de drie kinderen? ;-)

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Je kan het bij de politie melden, maar ik geef je mee dat ze prepaid gebruiken en over een paar dagen een andere SIM-kaart hebben.

Snelste oplossing is om de rollen om te draaien, en direct tegen je zogenaamde kind te zeggen dat je opgelicht bent door een Whatsapp-bende en geen geld meer hebt, en of je even 1337 euro mag lenen . ;)

Zo zet je ze ineens met een bek vol tanden ;).

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 28-05-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
GabberKooij schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:49:
Hmm krijg net zogenaamd een appje van een van mijn kinderen dat hun telefoon kapot is en ze nu een nieuwe hebben met een nieuw nummer. Heeft het zin dit ergens te melden, tijd te rekken etc? Of kan justitie daar niets mee?
Beetje suf, wie van de drie kinderen? ;-)
Je kan vragen naar welke bankrekening je het moet overmaken. Zeg erbij dat je dat op de ouderwetse manier wilt doen, niet via een Tikkie etc.
Probeer ook te vragen welke naam er aan die rekening gekoppeld zit. Zeg er eventueel bij dat je het geen probleem vindt als dat de naam van een vriend is van wie de bankrekening is, zodat ze sneller bereid zijn om een naam te geven. Controleer of je bank de naam accepteert.
Nu heb je dus de bankrekening en een mogelijke naam van een betrokkene van de oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik werd zojuist (middernacht ja) gebeld door een nummer dat 1 cijfer verschilt van mijn eigen nummer. Is dat een nieuwe vorm van scammen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 15:26
S_Chief schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 01:53:
Ik werd zojuist (middernacht ja) gebeld door een nummer dat 1 cijfer verschilt van mijn eigen nummer. Is dat een nieuwe vorm van scammen oid?
Misschien gewoon iemand die even wilt kletsen met zijn buurnummer.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
hcQd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:05:
Was iemand anders ook al opgevallen: [object Object] in "Telefoonscam topic" Waarschijnlijk begrijpen de spammers ons nummerplan niet en van ervanuit dat nummers die op elkaar lijken uit dezelfde regio komen en verwachten dat mensen dan eerder geneigd zijn op te nemen.
@S_Chief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Slappyjoez schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Misschien gewoon iemand die even wilt kletsen met zijn buurnummer.
Kan ook een scammer zijn die zich wil voordoen als een betrouwbaar nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook de afgelopen dagen twee keer gebeld door een nummer dat de eerste vijf cijfers gelijk aan het mijne heeft.

Met een shitty scam ook 'this call is from the government of the netherlands'.
Wie de fuck trapt hierin dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
MikeyMan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:09:
Hier ook de afgelopen dagen twee keer gebeld door een nummer dat de eerste vijf cijfers gelijk aan het mijne heeft.

Dit heb ik dus ook, wat wel interessant is dat alles vanuit T-Mobile gebeurd. Wel behoorlijk irritant.

automation fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Punkbuster schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:19:
[...]
... wat wel interessant is dat alles vanuit T-Mobile gebeurd.
Waar maak je dat uit op?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
remco_k schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Waar maak je dat uit op?
Je kan het nummer info opvragen, alles wijst naar tmobile nummers volgens die lookup. Ben nu 6 x gebeld de laatste tijd, waarvan 5 x T-Mobile 1 x Vodafone

[ Voor 14% gewijzigd door Punkbuster op 18-06-2022 15:54 ]

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
Punkbuster schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Je kan het nummer info opvragen, alles wijst naar tmobile nummers volgens die lookup. Ben nu 6 x gebeld de laatste tijd, waarvan 5 x T-Mobile 1 x Vodafone
Die nummers zijn allemaal gespooft, komen binnen via VoIP, waarschijnlijk uit India.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Punkbuster schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Die nummers zijn gespoofed. Je kan daarom de afkomst niet en ook niet de provider waar dit misbruik via plaatsvindt niet uit die nummers afleiden.

Zie ook een eerdere post van mij: remco_k in "Telefoonscam topic"

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 18-06-2022 16:06 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

MikeyMan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:09:

Lucratief is het niet echt, maar als je een paar simpele expats bereikt, zijn de kansen groter.
Verbaast mij alleen waarom ze al tijden een Engels bandje gebruiken voor Nederlandse scam. :?

En ja, zelf op vakantie op de Grossglockner ben je niet veilig. :X ;)
Wordt je even op 2.735 meter hoogte even gebeld door zo'n Indiaase paljas. Althans, dat vermoed ik, want het was een onbekend buitenlands nummer. En 9 van de 10 keer is het shitscam. Ik heb verder niet opgenomen, het uitzicht is leuker. De volgende dag was het een +31 681..... nummer. Vast gespoofed, want ik kreeg zo'n lomp Microsoft Sam achtigbandje. Ach, ik heb maar even op 1 gedrukt, en de scammer even een subtiele toewensing gedaan. :>
Ze weten dat mijn nummer bestaat, who cares. Dat wisten ze denk ik eerder ook al.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 22-07-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:59:
Toevallig, ik heb de laatste 1,5 maand hetzelfde gehad. Steeds een nummer waarvan de eerste 4 cijfers hetzelfde zijn als mijn eigen telefoonnummer. Geen enkele keer opgenomen.
2x is er een voicemail ingesproken, dat was dan een vrouwelijke computerstem die (in het Engels!) vertelde dat er iets met mijn BSN-nummer aan de hand zou zijn :')
Ik heb precies hetzelfde deze week. Viel mij gelijk op dat 1e 4 nrs hetzelfde zijn als die van mij. 2x vanaf een 06 nr en 2x vanaf een 071 (Leiden) nr.

volgens mij heb ik al een paar jaar last van ongewenste spam (voornamelijk Chinees) telefoontjes en geef ik tegenwoordig vaak mijn 2e simkaart tel nr door (aan mensen die ik niet opgeslagen heb), zodat ik weet dat het niet weer een spamtelefoontje is ;s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
De NOS schrijft er ook over (https://nos.nl/artikel/24...elstalige-neptelefoontjes) :
In minder dan een jaar tijd hebben Engelstalige neptelefoontjes geleid tot minimaal 1,7 miljoen euro aan schade. Dat blijkt uit cijfers die de Fraudehelpdesk heeft gedeeld met de NOS. Criminelen bellen op uit naam van bijvoorbeeld het ministry of justice, met de boodschap dat iemands bsn-nummer voorkomt in een drugszaak.

...

Het daadwerkelijke schadebedrag ligt vrijwel zeker hoger. Het bedrag is gebaseerd op het aantal meldingen dat slachtoffers doen bij de Fraudehelpdesk. De totale omvang van de fraude is daarmee onduidelijk. Uit onderzoek van de instantie blijkt dat in het algemeen zo'n 10 procent van de slachtoffers zich meldt.
En ter afsluiting de gebruikelijke 'we kunnen er niets aan doen en ga er vooral niet op in'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

erwn schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:44:
De NOS schrijft er ook over (https://nos.nl/artikel/24...elstalige-neptelefoontjes) :

[...]

En ter afsluiting de gebruikelijke 'we kunnen er niets aan doen en ga er vooral niet op in'.
Tja, helaas waarheid als een koe.
Ik vind het mindblowing belabberd hoe de huidige Voip wereld in elkaar zit en ik zal mezelf uit december 2021 eens quoten daarover:
remco_k schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:06:
[...]
Irritant is het wel en er is dus geen klap aan te doen. Blijkbaar hebben "we" in de voip wereld dezelfde fout gemaakt als we 3000 jaar geleden maakten in de mail wereld, het afzender adres is veel te eenvoudig te spoofen door jan en alleman met een klein beetje ict vaardigheden. Verrot irritant dat dat (kennelijk) niet goed is opgezet en dat werkt dus oplichting in de hand. En ik wordt om de haverklap door (legitieme) goedbedoelende bellers gebeld. :(
Ik ben wel benieuwd hoe banken hier zichzelf beter tegen beschermen, aldus dat artikel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Had er vanochtend weer eentje aan de lijn vanaf een verborgen nummer, normaliter neem ik geen onbekende / verborgen nummers aan maar ik verwachte een belletje.

Verassend genoeg een keer geen bandje; Een Indische stem welke mij wist te vertellen dat ik onderdeel was van een internationaal onderzoek en dat ik 5+ jaar de bak in zou kunnen gaan als ik niet meewerkte!

Heb 'em een paar minuutjes bezig gehouden totdat die geïrriteerd zelf op hing. :w

Elke minuut dat je ze bezig houd kunnen ze een ander niet neppen. :D

Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/zJvexdmTjA4AAAAC/im-doing-my-part-serious.gif

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 25-07-2022 12:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 15:56
erwn schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:44:

[...]

Hoe moeilijk kan het zijn om een telefoongesprek dat uit het buitenland komt en voorzien is van een Nederlands nummer niet verder te routeren. Eerst lag het aan de SS7 signalering en nu aan VOIP.

Kan Tweakers daar niet eens verder onderzoek naar doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Wat is de beste app om alle nummers uit een bepaald land te blokkeren? Mr. Number? Volgens mij kan dit niet standaard in Android...

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

D4NG3R schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:03:
Had er vanochtend weer eentje aan de lijn vanaf een verborgen nummer, normaliter neem ik geen onbekende / verborgen nummers aan maar ik verwachte een belletje.

Verassend genoeg een keer geen bandje; Een Indische stem welke mij wist te vertellen dat ik onderdeel was van een internationaal onderzoek en dat ik 5+ jaar de bak in zou kunnen gaan als ik niet meewerkte!

Heb 'em een paar minuutjes bezig gehouden totdat die geïrriteerd zelf op hing. :w

Elke minuut dat je ze bezig houd kunnen ze een ander niet neppen. :D

[Afbeelding]
"Really? That's funny, because I happen to know that YOU are subject to an ongoing international investigation as well. In fact, that investigation targets Indian phone scammers and is very real.

Now that you mention it, I reckon it's time to make sure YOUR money is safe. Maybe I can help you..."

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-09 18:03
De internationale politie belt tegenwoordig schijnbaar ook vanuit het buitenland met 065**.
Maar ze verbreken de verbinding vrij snel als je Nederlands blijft praten -O-
Volgende keer maar Engels praten zodat ik ze iets langer aan de lijn kan houden.
Nu heb ik een vm klaarstaan voor de volgende beller })

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 25-08-2022 14:04 . Reden: Nummer weggepoetst, ajb geen doxxing etc. En een nieuw nummer is zo gekocht ]

• erwn
  • Niet online
mekonghigh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:39:
Ik dacht net iets te lang na wat je met een virtual machine voor een beller wilde doen. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-09 18:03
erwn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ik dacht net iets te lang na wat je met een virtual machine voor een beller wilde doen. :F
Meestal proberen de scammers uiteindelijk op je pc te komen d.m.v. teamviewer enz.
Ik heb nu een Win 7 vm met minimaal 4 virussen klaar staan, zodat ze even kunnen spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

mekonghigh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:39:
De internationale politie belt tegenwoordig schijnbaar ook vanuit het buitenland met 06509*****.
Maar ze verbreken de verbinding vrij snel als je Nederlands blijft praten -O-
Volgende keer maar Engels praten zodat ik ze iets langer aan de lijn kan houden.
Misschien wil je dat nummer effe wegsterren in je post, want dat nummer behoort wellicht iemand toe die niets van deze scam afweet.

Alles kan stuk.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik heb 10 eur aan buitenlands SMS: Flubut / scam? even naar een los topic verplaatst vanuit Telefoonscam topic

[ Voor 25% gewijzigd door F_J_K op 15-09-2022 14:02 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedsen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 12:24
Vandaag kreeg ik mijn rekening van KPN. En die rekening was onverwacht hoog.
Er blijkt een gesprek op te staan van 21 minuten naar Lesotho...
Kosten 43 euro. En dit gesprek vond plaats om 11:30 vanuit Ierland op 6 september.
En op 6 september waren wij idd in Ierland. Als 11:30 de nederlandse tijd is dan zaten we nog bij onze vrienden thuis. Als het de Ierse tijd was zaten we in de bus op weg naar het vliegveld. Mijn telefoon was al die tijd in mijn bezit (zover ik weet). Mijn belgeschiedenis op mijn Samsung laat dat gesprek niet zien.

Op mijn telefoon heb ik "Link To Windows", ik geloof dat ik daar ook mee kan bellen via mijn PC, dus dat zou een mogelijke ingang kunnen zijn. Mijn PC heeft me gevraagd om DEX te activeren, de Samsung utility om iets soortgelijks te doen, ik neem aan dat dat automatisch ook op mijn Samsung zit. In ieder geval lijkt het er op dat iemand gebeld heeft via mijn telefoon. Zowel BT als Wifi had ik aan staan.

[ Voor 4% gewijzigd door geedsen op 23-09-2022 13:49 . Reden: Waar we waren om 11:30 afhankelijk van de tijdzone ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:20
Ik ben zojuist gebeld door iemand die zich voordeed als iemand van de fraude helpdesk van een Bank. Het was gewoon een nederlander die perfect ABN sprak. Hij wist vrijwel al mijn gegevens op te noemen.
Het kwam erg professioneel over.

- Hij vroeg om mijn saldo op te noemen om dit te controleren (niet gedaan)
- Hij wilde niet dat ik mijn wachtwoord ging veranderen
- Een van de gegevens die hij had was onjuist terwijl dat bij de bank goed stond
- Hij had haast

Toen ik vroeg of ik zijn naam en functie kon noteren spelde hij m.o.e.d.e.r.n.e.*.k.e.r en hing hij op.

Nu heb ik de app Cube ACR op mijn telefoon en dus een opname. De bank zelf kan er niks mee maar wellicht de politie wel. Ik heb inmiddels wel aangifte gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 21:56
inTIMidate schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:45:
Ik ben zojuist gebeld door iemand die zich voordeed als iemand van de fraude helpdesk van een Bank. Het was gewoon een nederlander die perfect ABN sprak. Hij wist vrijwel al mijn gegevens op te noemen.

- Een van de gegevens die hij had was onjuist terwijl dat bij de bank goed stond
- Hij had haast

Toen ik vroeg of ik zijn naam en functie kon noteren spelde hij m.o.e.d.e.r.n.e.*.k.e.r en hing hij op.

Nu heb ik de app Cube ACR op mijn telefoon en dus een opname. De bank zelf kan er niks mee maar wellicht de politie wel. Ik heb inmiddels wel aangifte gedaan.
Maar waren het basic gegevens? Of echte gegevens die moeilijk te vinden zijn? Ben wel benieuwd hoe ze er achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Hij wist bijvoorbeeld mijn naam, rekeningnummer, adres & email. Volgens de echt ING fraude helpdesk zijn er genoeg bedrijven waar deze gegevens vandaan kunnen komen en medewerkers deze dus meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

Maar waren het basic gegevens? Of echte gegevens die moeilijk te vinden zijn? Ben wel benieuwd hoe ze er achter komen.
Als je een bedrijf hebt, dan staan die zaken vaak al op de website vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
inTIMidate schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:45:

- Hij had haast

inTIMidate schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:00:
Hij wist bijvoorbeeld mijn naam, rekeningnummer, adres & email. Volgens de echt ING fraude helpdesk zijn er genoeg bedrijven waar deze gegevens vandaan kunnen komen en medewerkers deze dus meenemen.
Heeft hij nog een aanleiding genoemd om je te bellen? Of begon hij direct met vragen te stellen als saldo etc?

"Een van de gegevens die hij had was onjuist terwijl dat bij de bank goed stond"
Welk gegeven was dat?

Gegevens als naam, rekeningnummer, adres en email zijn overigens niet bijzonder. Elke webwinkel heeft ze van klanten, en zijn te koop in het criminele circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
In de Opsporing Verzocht aflevering van afgelopen dinsdag kwam ook bankmedewerkerfraude aan bod, waar men zich voor deed als medewerker van ABN AMRO.
https://opsporingverzocht...nam-dankzij-haar-geld-op/

Politie heeft het over "klantgegevens van een bepaalde bank", "hele vertrouwlijke informatie". Geen idee of ze hiermee de eerder genoemde eenvoudige gegevens bedoelen.

Politie heeft een telefoon in beslag genomen waarop de stem van een oplichtster te horen is. Waar de gemiddelde Nederlander inmiddels wel weet dat je niet moet ingaan op een Engelstalig telefoontje van een nep-Microsoft beller met sterk Indiaas accent, zal de stem van deze oplichtster bij veel mensen vertrouwd overkomen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inTIMidate
Het ging in dit geval om een man. Ik heb hier de laatste 30 seconden. https://drive.google.com/...hlHNVdaG/view?usp=sharing

Hij begon met dat hij vreemde transacties had gezien op mijn rekening. Hij wilde graag met mij controleren dat alles in orde was. Hij vroeg of ik iemand kende in Rotterdam die daar had ingelogd op mijn rekening. En dat hij zag dat er inlogpogingen waren geweest. Waarvan 1 succesvol. Ik moest controleren of er de laatste 3 dagen vreemde afschrijvingen waren. Hij heeft me niet gevraagd bepaalde actie te doen. Het feit dat hij mij geboortedatum onjuist had en dit bij de bank wel goed stond en dat hij mijn saldo wilde weten. Vond ik verdacht. Ik gaf ook aan dat hij mijn saldo op kon noemen zodat ik het kon bevestigen. Maar dat kon niet door de privacy-saldo wet dus mocht hij dat niet. Hij moest mijn saldo weten anders kon hij niet doorgaan. Als ik dat niet doorgaf dan was ik wettelijk niet meer verzekerd als er nog vreemde afschrijvingen zouden plaatsvinden in de toekomst. Dus het had wel haast. Maar wat nou zijn uiteindelijke plan was dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
inTIMidate schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:47:
Maar wat nou zijn uiteindelijke plan was dat weet ik niet.
Goed dat je aangifte hebt gedaan. Dat soort stemmen zijn best wel herkenbaar/onthoudbaar. Mogelijk dat de politie daar nu of in die toekomst stemherkenning op uitvoeren, en daarmee aangiftes aan elkaar linken.

Het plan is meestal het slachtoffer geld over te laten maken om hun vermogen "veilig" te stellen, of om daarmee te "helpen" door in te loggen op de PC via apps als TeamViewer, of om gegevens te verzamelen voor toekomstige oplichtingen. Maar zo ver kwam hij niet, omdat je te wantrouwend was om naar die fase in het gesprek te gaan.

Maar ook zaken als geboortedata, kunnen gemakkelijk in handen van criminelen komen, dus dat is eigenlijk te onbetrouwbaar als verificatie methode om te bepalen of de beller daadwerkelijk van de bank is.
Het beste is om te vragen of je ter verificatie mag terugbellen indien je redenen hebt om aan te nemen dat de beller echt van de bank zou kunnen zijn. En dan voordat je belt, het telefoonnummer en eventueel de medewerker te verifieren. Of om de medewerker bijv. de laatste 3 transacties op te laten noemen.

Legitieme bankmedewerkers kunnen overigens klanten wel bellen met vragen over transacties, bijv. i.v.m. de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) en KYC/CCD, maar ook bij fraude. Maar ze moeten dan eerst aantonen dat ze zelf van de bank zijn, i.p.v. andersom. En als er daadwerkelijk verdachte transacties zijn waarbij je bankrekening gevaar zou kunnen lopen, dan zullen ze niet vragen om het over te maken naar een rekening van *hen*, maar kunnen ze de rekening simpelweg tijdelijk blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Cyb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Maar ze moeten dan eerst aantonen dat ze zelf van de bank zijn, i.p.v. andersom. En als er daadwerkelijk verdachte transacties zijn waarbij je bankrekening gevaar zou kunnen lopen, dan zullen ze niet vragen om het over te maken naar een rekening van *hen*, maar kunnen ze de rekening simpelweg tijdelijk blokkeren.
Wel benieuwd hoe ze dat doen, aantonen dat ze van een bank zijn als ze je bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Wel benieuwd hoe ze dat doen, aantonen dat ze van een bank zijn als ze je bellen.
Voor als het scammers zijn:
Telefoonnummer spoofing, niets nieuws meer.
"Ziet u het nummer waarvandaan ik bel, dat is {$telefoonnummer}, check de site van {$banknaam} maar"
Daarom: Ophangen en direct even het nummer van de site opnieuw intoetsen (geen redial) en kijken wat ze te vertellen hebben.

Is het de echte bank, dan vragen ze zeker weten geen persoonlijke gegevens. Ik denk eerder dat je ze even naar kantoor vragen te komen, of een paar vragen stellen.

* AW_Bos is één keer door een bank gebeld vanwege skimming. Het viel mij achteraf ook al op aan de automaat waarbij er wat rare boorgaten in zaten, maar de skimapparatuur was op dat moment al weggehaald. Wel werd mijn pas geblokkeerd. Verder op kantoor meegekeken en geen gekke transacties gezien.

[ Voor 34% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2022 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
AW_Bos schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:30:
[...]

Telefoonnummer spoofing, niets nieuws meer.
"Ziet u het nummer waarvandaan ik bel, dat is {$telefoonnummer}, check de site van {$banknaam} maar"
Daarom: Ophangen en direct even het nummer van de site opnieuw intoetsen (geen redial) en kijken wat ze te vertellen hebben.
Nee bedoelde niet dat, maar @Cyb had het er over als een bank je echt belt.
Hij gaf aan dat:
Legitieme bankmedewerkers kunnen overigens klanten wel bellen met vragen over transacties
Maar ze moeten dan eerst aantonen dat ze zelf van de bank zijn, i.p.v. andersom.
daarop was mijn vraag :).

Edit: zie dat je al wat toegevoegd hebt aan je bericht @AW_Bos :).

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 29-10-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:26
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Ik ben weleens gebeld door de creditcardfraude afdeling van ING, omdat ze verdachte activiteit zagen op mijn creditcard. Het eerste wat ze zeiden, was dat ik geen enkele informatie moest geven. Vervolgens noemden ze mijn persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, adres en ik meen rekening- en pasnummer) om aan te tonen dat ze echt vanING waren. Toen gaven ze aan dat ze verdachte activiteit hadden gezien, met de vraag of ik die activiteit herkende.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
*knip* nog even los van dat het hier off-topic is, lijk je op te roepen tot een soort van doxxing en daar gaan we niet aan beginnen.

[ Voor 87% gewijzigd door F_J_K op 23-12-2022 12:57 ]

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Scam, spam... Who cares. Beiden zijn even irritant!
De nummerweergave gaf vanmiddag al aan: 'Vermoedelijk spam', en het was een 088-nummer.
Ik: Ja, hallo! Ariën hier!
Hij: Dag, je spreekt met bladiebla.nl. Bel ik gelegen?
Ik: Nou, niet echt. Je belt nu naar een 24/7 alarmnummer.
Hij: Oh, okee! Sorry. Mijn nederige excuses. Ik zal u uitschrijven met prioriteit.
Ik: Graag :) **klik **
Ik: Gna gna gna! >:)
Snel afgewimpeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Geen idee of dit per se in dit topic hoort, of dat ik eigenlijk een aparte topic moet openen.

Ik heb deze week mijn zakelijke eSim (telefoonnummer) aangevraagd + Whatsapp business geïnstalleerd op mijn iPhone 11 Pro welke ik ook privé gebruik.

Vanochtend erachter gekomen dat ik via Whatsapp (zakelijk) 2x door een buitenlandse nummer gebeld ben.
Deze gewoon gelijk geblokkeerd en natuurlijk niet opgenomen.

Paar uur later krijg ik ineens van een +44 nummer 2 willekeurige foto's toegestuurd, deze zijn gelukkig niet automatisch gedownload etc. Maar dit hierna gelijk uit voorzorg in Opslag en data uitgezet. Bericht verwijderd en geblokkeerd zonder iets te openen.

Hier screenshot van het bericht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0JBHSZ9xzS_TytemikKdNH2rBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIdqwq4qtZTPykWMtrxD14yB.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is:
Moet ik nu nog per se andere voorzorg maatregelen treffen, het lijkt mij stug dat je via Whatsapp op een iPhone gehackt kan worden... Het laatste bericht hierover wat ik kan vinden uit het nieuws is 2017, link: https://www.rtlnieuws.nl/...kon-je-whatsapp-overnemen

Ik heb ook iets ergens gelezen (kan even niet terug vinden) dat met whatsapp bellen kwade code geïnjecteerd kan worden met een soort van overloaden. Echter maar 2x gebeld dus dit lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk.

Of is het toch verstandig om een aparte telefoon te nemen voor Whatsapp Business?
Ik gebruik de laatste versie van beide apps + telefoon is up to date met 2FA verificatie staat aan.

Alvast bedankt voor de moeite!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:26:
Geen idee of dit per se in dit topic hoort, of dat ik eigenlijk een aparte topic moet openen.

Ik heb deze week mijn zakelijke eSim (telefoonnummer) aangevraagd + Whatsapp business geïnstalleerd op mijn iPhone 11 Pro welke ik ook privé gebruik.

Vanochtend erachter gekomen dat ik via Whatsapp (zakelijk) 2x door een buitenlandse nummer gebeld ben.
Deze gewoon gelijk geblokkeerd en natuurlijk niet opgenomen.

Paar uur later krijg ik ineens van een +44 nummer 2 willekeurige foto's toegestuurd, deze zijn gelukkig niet automatisch gedownload etc. Maar dit hierna gelijk uit voorzorg in Opslag en data uitgezet. Bericht verwijderd en geblokkeerd zonder iets te openen.

Hier screenshot van het bericht:
[Afbeelding]

Mijn vraag is:
Moet ik nu nog per se andere voorzorg maatregelen treffen, het lijkt mij stug dat je via Whatsapp op een iPhone gehackt kan worden... Het laatste bericht hierover wat ik kan vinden uit het nieuws is 2017, link: https://www.rtlnieuws.nl/...kon-je-whatsapp-overnemen

Ik heb ook iets ergens gelezen (kan even niet terug vinden) dat met whatsapp bellen kwade code geïnjecteerd kan worden met een soort van overloaden. Echter maar 2x gebeld dus dit lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk.

Of is het toch verstandig om een aparte telefoon te nemen voor Whatsapp Business?
Ik gebruik de laatste versie van beide apps + telefoon is up to date met 2FA verificatie staat aan.

Alvast bedankt voor de moeite!
Ik had gister hetzelfde, een gifje.. heb nog niks aan min telefoon gemerkt..

Persoon geblokkeerd en chat verwijderd

Helaas heb ik zelf wel op het gifje gedrukt, gebruik wel 2fa op whatsapp

Dit was bij mij het nummer, ben alleen niet gebeld.
+355 67 223 ****

Ik kwam net dit stukje tegen:

GIFs are quite popular across social networking platforms. Hackers, however, found a workaround to hack victim's phone by sending malicious GIF files. If successful, hackers could have gained remote access to victim's phone. The bug, now fixed, affected users running Android 8.1 and Android 9 versions.

"The key point that the [vulnerability disclosure] makes is that this issue affects the user on the sender side, meaning the issue could in theory occur when the user takes action to send a GIF.
The issue would impact their own device,'
WhatsApp confirmed the bug.

Moet ik mij als iPhone gebruiker verder nog zorgen maken?

[ Voor 15% gewijzigd door Patrick22221 op 08-08-2023 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Mijn vraag is:

Uiteraard kan Whatsapp op een iPhone gehackt worden. Kwetsbaarheden zitten altijd wel in dat soort software. Dat ze nog niet gepubliceerd zijn, betekent niet dat ze niet aanwezig zijn. Maar als je geen high profile target bent, en je mobiel verder up to date is, zou ik me daar niet al te druk om maken.

Of het scheiden van Whatsapp Business van je prive telefoon handig is, hangt af van je privacy threat model. Als je het geen probleem vindt om zakelijk en prive door elkaar te mengen, en het geen probleem vindt apps van Meta te gebruiken, kan je het zo laten.

Kan zijn dat het zakelijke nummer van iemand anders is geweest, waardoor je nu berichten bestemd voor iemand anders binnenkrijgt. Kan ook zijn dat scammers je proberen te testen. Des te meer je er op in gaat, des te meer van dergelijke berichten je kan krijgen. Eventueel je Whatsapp profiel zo veel mogelijk prive maken, online status etc verbergen. En dergelijke afzenders meteen blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Patrick22221 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

Ik had gister hetzelfde, een gifje.. heb nog niks aan min telefoon gemerkt..

Persoon geblokkeerd en chat verwijderd

Helaas heb ik zelf wel op het gifje gedrukt, gebruik wel 2fa op whatsapp

Dit was bij mij het nummer, ben alleen niet gebeld.
+355 67 223 ****

Ik kwam net dit stukje tegen:

GIFs are quite popular across social networking platforms. Hackers, however, found a workaround to hack victim's phone by sending malicious GIF files. If successful, hackers could have gained remote access to victim's phone. The bug, now fixed, affected users running Android 8.1 and Android 9 versions.

"The key point that the [vulnerability disclosure] makes is that this issue affects the user on the sender side, meaning the issue could in theory occur when the user takes action to send a GIF.
The issue would impact their own device,'
WhatsApp confirmed the bug.

Moet ik mij als iPhone gebruiker verder nog zorgen maken?
Ik heb gewoon preventief de Whatsapp app compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Tevens was er gister avond een nieuwe update, deze ook geïnstalleerd + telefoon een reset geven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
DutchWing schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Ik heb gewoon preventief de Whatsapp app compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Tevens was er gister avond een nieuwe update, deze ook geïnstalleerd + telefoon een reset geven.
En wat versta jij onder een reset?
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste