[object Object] schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:06:
[...]
Wat me opvalt nu ik er op een andere manier naar kijk, is dat de nummers die met deze spam te maken hebben lijken op mijn telefoonnummer. Na de '06' zijn de eerste drie getallen hetzelfde als van mijn telefoonnummer. Toeval of niet? Ik geloof daar niet zo in. Herken jij of iemand anders dit ook?
Misschien dat dat komt door een slecht nummerselectie algoritme dat de scammers misschien toepassen.
Denk dat ze gewoon een 06 nr range pakken waarvan ze denken dat daar geldige nummers in zitten, bijv. 06-123*****. Daaruit pakken ze dan een source nummer om te spoofen, en bellen vervolgens een ander nummer in de range. Slimmer zou zijn om een gespoofd nummer uit een andere range te pakken, omdat dat minder opvalt.
Echt veel kan je niet doen. Beste wat je kan doen:
- Bel/sms nummers die je niet kent, niet terug. Anders heb je o.a. kans dat je zelf geblokkeerd wordt door andere slachtoffers, of ze gaan je vaker terugbellen, of je nummer gaat als "scammer" genoemd worden op een fraude site.
- Neem niet op met je naam, maar alleen met "hallo" of iets dergelijks. Hang op als je geen antwoord krijgt, na nog één of meerdere herhalingen van "hallo".
- Neem niet op indien je denkt dat het telefoonscam is. Als het belangrijk is, bellen ze wel terug met hetzelfde nummer, of spreken ze een voicemail in.
- Zorg dat je in je eigen voicemail begroeting, je naam niet noemt. Dat kan mogelijk in de toekomst tegen je misbruikt worden, of het kan gebruikt worden om een database van mensen op te bouwen.
- Als je een buitenlandse taal spreekt, en je krijgt een bot te horen die die taal spreekt, let dan extra goed op. Bijv. als je Chinees spreekt, en een bot vraagt je in het Chinees om op "1" te drukken, en je dat doet, dan weten ze (scammers of Chinese overheid) meteen dat je Chinees spreekt, wat mogelijk tegen je
gebruikt kan worden.
Verder is het denk ik gewoon wachten tot het minder wordt.