Ik probeer mensen uiteraard te spreken die mij bellen. Maar terugbellen ligt wat lastiger. Je belt iemand terug die mogelijk al meerdere keren is opgebeld onder jouw gespoofde nummer door de spoofer, dus je hebt een grote kans dat dat persoon sowieso niet zal opnemen. En dat je nummer geblokkeerd en gerapporteerd wordt. En je zorgt voor een soort self-fulfilling prophecy: iemand denkt door jou gebeld te zijn, wat niet klopt, maar door terug te bellen wordt dat de waarheid. Als dat persoon bij dezelfde telefoonmaatschappij zit, en ze stellen een onderzoek in waarbij ze niet goed opletten, dan kunnen ze al snel denken dat jij er achter zit, want je hebt immer ook daadwerkelijk (terug)gebeld.
Met een beetje pech zeg je je naam, en rapporteren ze het met je naam er bij, ergens op een site. Ik neem bij onbekende nummers daarom ook nooit op met mijn naam.
De situatie is dus als bijvoorbeeld volgt. Voor het gemak noem ik het gebelde persoon, "persoon-A" of "A", en zijn nummer 06-A.
Patroon 1:
De spoofer belt persoon-A op en gebruikt als gespoofd nummer het nummer 06-B. Persoon-A neemt op, zegt "hallo" en hoort vervolgens niets en hangt weer op. Dit herhaalt zich een aantal keer, een Persoon-A besluit het nummer van 06-B te blokkeren en te rapporteren als spam. Persoon-B weet verder van niets, en ziet later ergens op internet dat zijn nummer allerlei negatieve reviews heeft.
Patroon 2:
De spoofer belt persoon-A op onder een willekeurig nummer 06-C. Persoon-A kan niet opnemen, maar A besluit even later om terug te bellen. Persoon-C neemt niet op. Persoon-A belt een paar uur later weer, en C neemt niet op. Na een tijdje neemt persoon-C wel op, en A zegt dat C hem probeerde te bellen, maar C kent 06-A niet, en zegt juist dat A hem probeerde te bellen. Ze besluiten beiden om elkaars nummer te blokkeren en te rapporteren, om het bellen te stoppen.
Patroon 3:
De spoofer belt persoon-A op onder een willekeurig nummer 06-C. Persoon-A kan niet opnemen, maar A besluit even later om terug te bellen. Persoon-C neemt niet op. Even later ziet persoon-C dat er gebeld is, en belt zelf terug. Persoon-c zegt dat persoon-a heeft gebeld, en persoon-a zegt dat persoon-c heeft gebeld.
[Voor 10% gewijzigd door Cyb op 09-09-2021 10:53]