Toon posts:

Telefoonscam topic

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 14:43
Jimster schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

Ze richten zich op Chinezen in NL, misschien zelfs over de hele wereld.
Hoe deze scam precies werkt weet ik niet. Waarschijnlijk willen ze dat je geld overmaakt.
In de afgelopen jaren ben ik vaak zo'n Chinees bandje gebeld. O.a. zogenaamd DHL, UPS en de Chinese ambassade.
Deze week voor het eerst gebeld, je ziet een 10-cijferig 06 nummer dus ik neem gewoon op (stond bij de kassa...).
Vanochtend wakker gebeld door telefoontje 2.
Vraag me inderdaad af wat ze willen bereiken. Jij verstond het voldoende om eruit op te maken dat ze zich voordoen als allerlei bedrijven?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43
R-P schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Deze week voor het eerst gebeld, je ziet een 10-cijferig 06 nummer dus ik neem gewoon op (stond bij de kassa...).
Vanochtend wakker gebeld door telefoontje 2.
Vraag me inderdaad af wat ze willen bereiken. Jij verstond het voldoende om eruit op te maken dat ze zich voordoen als allerlei bedrijven?
Ik niet, mijn vrouw wel ;)
Dit speelt al jaren:
https://www.google.com/am...he-phishing-campagne/amp/
https://forum.tele2.nl/ac...ees-sprekende-vrouw-77096
https://www.reddit.com/r/...content=comments_view_all

• Jimster
Vanochtend gebeld door 'DHL'. Eerst een paar woorden in het Engels. Daarna Chinees. Druk een 9 om iemand te spreken.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb nu last van mensen die onder mijn 06 nummer gespooft opgebeld worden, en mensen wiens 06 nummer gespooft mij opbellen. Die mensen hebben waarschijnlijk allemaal te maken met hetzelfde probleem als dat ik heb. Een persoon die ik aan de lijn kreeg, gaf aan door diverse nummers gebeld te worden, waaronder de mijne. Ik vraag me af wat hier precies het idee achter is....

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wij krijgen de afgelopen 2 weken vrijwel elke dag wel een 'uw bestelling is onderweg' sms

Er is niet tegenop te blokkeren ;)

Vervelend, de nummers hebben we al zeker 19 jaar ... die zeg je niet zomaar even op hé ;)

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

FreshMaker schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:21:
Wij krijgen de afgelopen 2 weken vrijwel elke dag wel een 'uw bestelling is onderweg' sms

Er is niet tegenop te blokkeren ;)

Vervelend, de nummers hebben we al zeker 19 jaar ... die zeg je niet zomaar even op hé ;)
Volgens mij een nieuwe generatie FluBot malware. Hoogstvermoedelijk afkomstig van geïnfecteerde telefoons wat het lekker snel laat verspreiden :X.

Maar op internetsite moet je voorzichtig zijn, voor je het weet heb je een SMS in je outbox staan. Op een schimmige site had ik dit ooit eens die maar liefst naar 5 verschillende buitenlandse nummers wou SMS'en :X :X.

Gelukkig heb ik het snel ontdekt en is er niks gebeurd. maar eenvoudig is het wel.
code:
1
<a href="sms://+31612345678?body=I%27m%20interested%20in%20your%20product.%20Please%20contact%20me.">Verstuur een SMS-bericht</a>

Dit protocol moet gewoon dood!

[Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 09-09-2021 00:44]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Cyb schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:19:
Ik heb nu last van mensen die onder mijn 06 nummer gespooft opgebeld worden, en mensen wiens 06 nummer gespooft mij opbellen. Die mensen hebben waarschijnlijk allemaal te maken met hetzelfde probleem als dat ik heb. Een persoon die ik aan de lijn kreeg, gaf aan door diverse nummers gebeld te worden, waaronder de mijne. Ik vraag me af wat hier precies het idee achter is....
Vraag het ze eens? Ik neem aan dat ze vast een stem aan de lijn gehoord hebben?

Nummerweergave is ook zo lek als een zeef. Sterker zelfs, het is gewoon van oudsher een onbetrouwbaar protocol. En ik maar denken in de jaren 2005 dat callerID spoofing, wat je vaak in films zag, fictie was. Nou, echt niet :P

[Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 09-09-2021 00:47]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:45:
[...]

Nummerweergave is ook zo lek als een zeef. Sterker zelfs, het is gewoon van oudsher een onbetrouwbaar protocol. En ik maar denken in de jaren 2005 dat callerID spoofing, wat je vaak in films zag, fictie was. Nou, echt niet :P
Dat hebben we te danken aan de VOIP centrales e.d
Vroeger kon dit ook al wel, alleen is het nu op locatie al aan te passen, ipv via een provider
Zakelijk gebruiken wij dit ook, onze status en storings-sms komen van 'de afdeling' waar verzonden ( service of pac )
Onze uitbelnummers krijgen een ander terugbelnummer mee, dan waar we mee uitbellen.
En ja, als men het voor 'goede' dingen in kan zetten, kan je er geld op inzetten dat de "andere" kant dit ook wel gaat doen.

• Cyb
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:45:
[...]

Ik probeer mensen uiteraard te spreken die mij bellen. Maar terugbellen ligt wat lastiger. Je belt iemand terug die mogelijk al meerdere keren is opgebeld onder jouw gespoofde nummer door de spoofer, dus je hebt een grote kans dat dat persoon sowieso niet zal opnemen. En dat je nummer geblokkeerd en gerapporteerd wordt. En je zorgt voor een soort self-fulfilling prophecy: iemand denkt door jou gebeld te zijn, wat niet klopt, maar door terug te bellen wordt dat de waarheid. Als dat persoon bij dezelfde telefoonmaatschappij zit, en ze stellen een onderzoek in waarbij ze niet goed opletten, dan kunnen ze al snel denken dat jij er achter zit, want je hebt immer ook daadwerkelijk (terug)gebeld.

Met een beetje pech zeg je je naam, en rapporteren ze het met je naam er bij, ergens op een site. Ik neem bij onbekende nummers daarom ook nooit op met mijn naam.

De situatie is dus als bijvoorbeeld volgt. Voor het gemak noem ik het gebelde persoon, "persoon-A" of "A", en zijn nummer 06-A.

Patroon 1:
De spoofer belt persoon-A op en gebruikt als gespoofd nummer het nummer 06-B. Persoon-A neemt op, zegt "hallo" en hoort vervolgens niets en hangt weer op. Dit herhaalt zich een aantal keer, een Persoon-A besluit het nummer van 06-B te blokkeren en te rapporteren als spam. Persoon-B weet verder van niets, en ziet later ergens op internet dat zijn nummer allerlei negatieve reviews heeft.

Patroon 2:
De spoofer belt persoon-A op onder een willekeurig nummer 06-C. Persoon-A kan niet opnemen, maar A besluit even later om terug te bellen. Persoon-C neemt niet op. Persoon-A belt een paar uur later weer, en C neemt niet op. Na een tijdje neemt persoon-C wel op, en A zegt dat C hem probeerde te bellen, maar C kent 06-A niet, en zegt juist dat A hem probeerde te bellen. Ze besluiten beiden om elkaars nummer te blokkeren en te rapporteren, om het bellen te stoppen.

Patroon 3:
De spoofer belt persoon-A op onder een willekeurig nummer 06-C. Persoon-A kan niet opnemen, maar A besluit even later om terug te bellen. Persoon-C neemt niet op. Even later ziet persoon-C dat er gebeld is, en belt zelf terug. Persoon-c zegt dat persoon-a heeft gebeld, en persoon-a zegt dat persoon-c heeft gebeld.

[Voor 10% gewijzigd door Cyb op 09-09-2021 10:53]

• Jimster
Vandaag een nieuwe scam met een bandje in het Engels. Het nummer was een 020 nummer. Ik kon het niet helemaal goed volgen. Er werd gezegd dat ze van de politie zijn er dat er fraude is gepleegd. Je moest een 1 drukken om iemand te spreken. Ik had helaas geen tijd om het spel mee te spelen.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:07
Jimster schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:29:
Vandaag een nieuwe scam met een bandje in het Engels. Het nummer was een 020 nummer. Ik kon het niet helemaal goed volgen. Er werd gezegd dat ze van de politie zijn er dat er fraude is gepleegd. Je moest een 1 drukken om iemand te spreken. Ik had helaas geen tijd om het spel mee te spelen.
Jep, hier ook opeens gebeld door 4 verschillende 020-nummers sinds gisteren. 1 keer opgenomen en hetzelfde Engelstalige bandje gehoord. Lekker blokkeren dus, woon gelukkig niet in Amsterdam dus zal daar niet veel legitieme telefoontjes uit krijgen, dus ik kan het gewoon negeren.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:12
PeeVv schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:45:
[...]
woon gelukkig niet in Amsterdam dus zal daar niet veel legitieme telefoontjes uit krijgen, dus ik kan het gewoon negeren.
Nee want in het gehucht Amsterdam zitten vrijwel geen landelijk opererende bedrijven en instellingen…

• Geertdv
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-12-2022
Jimster schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:29:
Vandaag hetzelfde telefoontje gekregen alleen van een 06 nr, rare was dat ik letterlijk 5 seconden mijn telefoon van vliegtuigstans had gehaald nadat ik was geland. Schrok in 1e instantie van het bericht dat mijn BSN 'compromised'' zou zijn omdat ik net in Praag was geweest, Ik lette eerst ook totaal niet op het nummer dat belde maar nam domweg op.

Vervolgens op 1 gedrukt om doorverbonden te worden en toen werd het gesprek op 1 of andere manier beëindigd. Toen zag ik een NL 06 nr. Is dus gespoofed.

Nu vraag ik mij af of het kwaad kan dat ik alsnog op 1 had gedrukt?

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

@Geertdv

Ik durf te wedden van niet, tenzij je belangrijke gegevens zou doorspelen op dat moment. Ik heb begrepen dat je dan normaal wordt doorverbonden, en dan vragen ze waarschijnlijk diverse persoonsgegevens. Mij is echt alleen nog de vraag wat ze ermee willen en kunnen doen.

Ik vermoed een soort 'straf-afkoping' vanwege de misdaad of fraude die volgens de belscammers door jou gepleegd zou zijn, en ik denk een lulsmoes waarmee ze je naar een phishingsite sturen.

Ik heb het idee dat ze met geautomatiseerde bandjes meer telefoonnummers tegelijkertijd kan bellen, en dat ze nog meer mensen kunnen binnenhengelen en dus net een fractie meer geld dan de Microsoft-scam.

Vandaag kreeg ik ook zo een telefoontje. Toevallig (?) op de nummerweergave had deze bijna mijn telefoonnummer op drie cijfers na. En uiteraard gespoofed. Maar gezien ik aan het werk was, heb ik maar 'Val dood' gezegd en opgehangen. Nu afwachten of ze nog eens terugbellen.

[Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 26-10-2021 22:01]

• Geertdv
AW_Bos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:58:
@Geertdv

Ik durf te wedden van niet, tenzij je belangrijke gegevens zou doorspelen op dat moment. Ik heb begrepen dat je dan normaal wordt doorverbonden, en dan vragen ze waarschijnlijk diverse persoonsgegevens. Mij is echt alleen nog de vraag wat ze ermee willen en kunnen doen.

Ik vermoed een soort 'straf-afkoping' vanwege de misdaad of fraude die volgens de belscammers door jou gepleegd zou zijn, en ik denk een lulsmoes waarmee ze je naar een phishingsite sturen.

Ik heb het idee dat ze met geautomatiseerde bandjes meer telefoonnummers tegelijkertijd kan bellen, en dat ze nog meer mensen kunnen binnenhengelen en dus net een fractie meer geld dan de Microsoft-scam.

Vandaag kreeg ik ook zo een telefoontje. Toevallig (?) op de nummerweergave had deze bijna mijn telefoonnummer op drie cijfers na. En uiteraard gespoofed. Maar gezien ik aan het werk was, heb ik maar 'Val dood' gezegd en opgehangen. Nu afwachten of ze nog eens terugbellen.
Thanks. Ik ben zojuist ook weer gebeld, inderdaad bijna hetzelfde 06 als mijn eigen, laatste 2 cijfers weken af.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Geertdv schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:52:
[...]

Thanks. Ik ben zojuist ook weer gebeld, inderdaad bijna hetzelfde 06 als mijn eigen, laatste 2 cijfers weken af.
Dus geen toeval zo te zien. Heb je nog opgenomen, of jezelf laten doorverbinden ofzo?

• Geertdv
AW_Bos schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 00:00:
[...]

Dus geen toeval zo te zien. Heb je nog opgenomen, of jezelf laten doorverbinden ofzo?
Proberen door te verbinden, bij doorverbindtoon werd gelijk de verbinding verbroken. De scammers waren in gesprek denk ik.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:14
Ugh, sinds gisteren word ik veel gebeld door onbekende +316 nrs, gisteren voicemail geluisterd en onbegrijpelijk bericht dus genegeerd.

Vanochtend al 3x gebeld, steeds andere nummers (1x per uur) en niks opgenomen (doe ik sowieso meestal niet met onbekende nrs), maar hoe is evt te achterhalen waar dit vandaan komt? (Ik heb nergens mijn 06 op internet gezet voor zover ik weet).

En is er uberhaupt iets aant e doen naast negeren (en de anti spam beveiliging van de telefoon zelf wellicht)?

• timt1961
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-03 21:00
m0ridin schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:07:
Ugh, sinds gisteren word ik veel gebeld door onbekende +316 nrs, gisteren voicemail geluisterd en onbegrijpelijk bericht dus genegeerd.

Vanochtend al 3x gebeld, steeds andere nummers (1x per uur) en niks opgenomen (doe ik sowieso meestal niet met onbekende nrs), maar hoe is evt te achterhalen waar dit vandaan komt? (Ik heb nergens mijn 06 op internet gezet voor zover ik weet).

En is er uberhaupt iets aant e doen naast negeren (en de anti spam beveiliging van de telefoon zelf wellicht)?
Precies hetzelfde hier.. T-mobile nummer, al 5 keer gebeld vandaag, steeds wisselende 06-nummers. Engelstalig bandje met vage "This is the central court of the Netherlands" berichten.

Wat kun je hier tegen doen ?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Helaas helemaal niets meer, de sites met de strekking "wie heeft mij gebeld" zijn gestopt te functioneren. Naar verluidt mag dit niet meer volgens de privacywet. En blokkeren biedt ook geen soelaas, want (mijn ervaring) doorgaans is het steeds opnieuw een ander telefoonnummer.
Rest maar één advies, ga nooit met ze in discussie, ook al ben je er nog zo toe geprikkeld, je bereikt er niets mee. En al helemaal niet met snedige of giftige opmerkingen, want dan heb je grote kans dat ze je "straffen" met je de hele rest van de dag opnieuw lastig te vallen.

• Cyb
  • Niet online
timt1961 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:08:
[...]

Precies hetzelfde hier.. T-mobile nummer, al 5 keer gebeld vandaag, steeds wisselende 06-nummers. Engelstalig bandje met vage "This is the central court of the Netherlands" berichten.

Wat kun je hier tegen doen ?
Echt veel kan je niet doen. Beste wat je kan doen:
- Bel/sms nummers die je niet kent, niet terug. Anders heb je o.a. kans dat je zelf geblokkeerd wordt door andere slachtoffers, of ze gaan je vaker terugbellen.
- Neem niet op met je naam, maar alleen met "hallo" of iets dergelijks. Hang op als je geen antwoord krijgt, na nog één of meerdere herhalingen van "hallo".
- Neem niet op indien je denkt dat het telefoonscam is. Als het belangrijk is, bellen ze wel terug met hetzelfde nummer, of spreken ze een voicemail in.
- Zorg dat je in je eigen voicemail begroeting, je naam niet noemt.

• m0ridin
  • Laatst online: 18:14
Tnx voor de tips, ik neem simpelweg niet op (idd met het idee, als het belangrijk is spreken ze wel wat in) maar zal nog even checken of ik idd niet mijn naam noem in de voicemail.

Na de 3 telefoontjes vanochtend is het verder rustig gebleven dus hopelijk was dat even toeval...

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Cyb schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:29:
[...]

Echt veel kan je niet doen. Beste wat je kan doen:
- Bel/sms nummers die je niet kent, niet terug. Anders heb je o.a. kans dat je zelf geblokkeerd wordt door andere slachtoffers, of ze gaan je vaker terugbellen.
Of bel ze anoniem terug. Maar 9/10 keer is het gespoofed.
- Neem niet op met je naam, maar alleen met "hallo" of iets dergelijks. Hang op als je geen antwoord krijgt, na nog één of meerdere herhalingen van "hallo".

- Zorg dat je in je eigen voicemail begroeting, je naam niet noemt.
Een voornaam moet gewoon kunnen. Dat zegt voor een scammer niet echt veel en is lastiger te traceren dan een achternaam.

• Cyb
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:56:
[...]
Of bel ze anoniem terug. Maar 9/10 keer is het gespoofed.
[...]
Als je terugbelt, draag je bij aan verdere verspreiding van het probleem. Je belt dan vreemde mensen op die helemaal niet door jou (en andere slachtoffers) opgebeld willen worden, want dan maak je van hen ook een slachtoffer.
Een voornaam moet gewoon kunnen. Dat zegt voor een scammer niet echt veel en is lastiger te traceren dan een achternaam.
Zelf je voornaam gaat een vreemde niets aan, laat staan een scammer. Ook weet je de intentie niet van deze criminelen. Voor hetzelfde geld zit er een systeem achter dat probeert van elke telefoonnummer geautomatiseerd de naam van de eigenaar te achterhalen d.m.v. speech recognition, om dat vervolgens in een groot database op te slaan. Zelfs een voornaam is dan eigenlijk informatie die je niet zou moeten afstaan. Ze kunnen ook een stap verder gaan: je stem gebruiken om bekenden op te lichten, nu of in de verre toekomst.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
Ik word de laatste dagen ook mega veel gebeld door vreemde 020, +44 en +316 nummers. Bloed irritant. Neem hierdoor geen enkel onbekend nummer meer op, als het belangrijk is bellen ze nog wel een keer, smsen ze of spreken ze een bericht in.

Eigenlijk vaag dat hier dus niets aan gedaan kan worden. Hoor zoveel mensen in mijn omgeving met hetzelfde probleem

• Cyb
  • Niet online
https://radar.avrotros.nl...plichting-via-06-nummers/
Stukje over oplichting waarbij gespoofde 06-nummers gebruikt worden, en een robotstem, waarbij ze proberen voor te laten komen alsof: je BSN nummer misbruikt wordt, er een arrestatiebevel tegen je is, of je onderdeel uitmaakt van criminele activiteiten.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:56:
Nee!
Je voornaam hergebruiken ze in een volgende scam waarbij ze je aanspreken in een SMS of WhatsApp bericht.
"Hey Ariën! Ik heb een nieuw teleoonnummer maar blah blah geef geld"

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M’n moeder is net gebeld op dr thuis telefoonnummer met iemand die zich voordeed als een apple medewerker. Kwam mij nogal onbetrouwbaar over, dus gelijk op laten hangen en niet meer laten reageren.

Maar nu is blijkbaar haar WiFi toch geblokkeerd. Was het toch legit dan?

Heb voorlopig geen tijd om langs te gaan ook :X

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Cyb schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:42:
Stukje over oplichting waarbij gespoofde 06-nummers gebruikt worden, en een robotstem, waarbij ze proberen voor te laten komen alsof: je BSN nummer misbruikt wordt, er een arrestatiebevel tegen je is, of je onderdeel uitmaakt van criminele activiteiten.
Had er vandaag een waarbij het nummer opvallend veel op m'n eigen nummer leek, twee getallen omgedraaid.

Misschien om het vertrouwder over te laten komen, herkenning.

• Cyb
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:22:
M’n moeder is net gebeld op dr thuis telefoonnummer met iemand die zich voordeed als een apple medewerker. Kwam mij nogal onbetrouwbaar over, dus gelijk op laten hangen en niet meer laten reageren.

Maar nu is blijkbaar haar WiFi toch geblokkeerd. Was het toch legit dan?

Heb voorlopig geen tijd om langs te gaan ook :X
Apple als bedrijf heeft lijkt me niets met de wifi bij je moeder thuis te maken, of het moet gaan op een speciale Apple router met acount etc. Ook belt Apple lijkt me geen klanten op die ergens een iPhone hebben gekocht.
Je provider zou er iets mee kunnen, als de wifi via een router van de provider gaat, maar dat ze wifi dan blokkeren, lijkt me ook onwaarschijnlijk. Misschien is er gewoon een Internet storing bij de provider, of je moeder heeft per ongeluk iets op haar mobiel uitgeschakeld. Eventueel checken of een ethernet verbinding op de router wel werkt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cyb schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:41:
[...]

Apple als bedrijf heeft lijkt me niets met de wifi bij je moeder thuis te maken, of het moet gaan op een speciale Apple router met acount etc. Ook belt Apple lijkt me geen klanten op die ergens een iPhone hebben gekocht.
Je provider zou er iets mee kunnen, als de wifi via een router van de provider gaat, maar dat ze wifi dan blokkeren, lijkt me ook onwaarschijnlijk. Misschien is er gewoon een Internet storing bij de provider, of je moeder heeft per ongeluk iets op haar mobiel uitgeschakeld. Eventueel checken of een ethernet verbinding op de router wel werkt.
Precies mijn idee... Maarja wel heel toevallig zo ineens :)

• Techneut
  • Niet online
Dan nog is volgens mij toeval het meest waarschijnlijk. Het is denk ik net als met die eeuwige irritante "Microsoft bellers". Toevallig hadden we gisteren weer zo'n gast aan de lijn. Vroeg in de ochtend, we waren net wakker. "Goodmorning, the reason of calling you is ......". Ik heb gewoon niet verder geluisterd en heb meteen de verbinding verbroken. Voor mij is dat riedeltje in alle variëteiten al meer dan 10 jaar overbekend. Bovendien neem ik aan dat Apple net als Microsoft NOOIT zomaar individuele klanten belt. En waarom zouden ze ongevraagd zomaar een dienst afsluiten? Die vermeende problemen waar ze zogenaamd op willen attenderen kunnen ze helemaal niet zien.
Eén advies, al eerder betoogd, het heeft geen enkele zin om met zo'n gast in discussie te gaan. Misschien weten sommigen niet eens precies met welke kwalijke praktijken ze mee bezig zijn. In het verleden heb ik dit ooit een keer gedaan. Die man werd hoe langer hoe kwader en eindigde met: "Ik blokkeer nu uw internetverbinding". Waarop ik antwoordde: "Ga je gang maar, dat kun je helemaal niet".

• Cyb
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:23:
Eén advies, al eerder betoogd, het heeft geen enkele zin om met zo'n gast in discussie te gaan.
Ik probeer er een sport van te maken om ze zo lang mogelijk aan de lijn te houden en tegelijkertijd er zelf zo weinig mogelijk energie in te steken. Dat kost ze tijd, tijd waarin ze anderen niet kunnen bestelen, en ik vind het kwa psychologie interessant om te testen hoe en of ze geduldig zijn. >:) Heb alleen al een tijd geen belletjes meer gehad van Microsoft bellers........

• Techneut
  • Niet online
Bij mij was het ook al een lange tijd geleden en eerder was dat ook al het geval. Ik hoopte ook dat het gelazer afgelopen was. Maar het begint steeds weer opnieuw. Mogelijk zijn het regelmatig anderen die er nog brood in zien. Maar die psychologie of sport (die ik zeker wel begrijp) is voor mij na meer dan tien jaar zo langzamerhand een gepasseerd station.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:43
Van het weekend gewoon gebeld door een 06 nummer, krijg ik opeens een raar bandje van de politie (in het Engels) en dat ik een keuze menu moest drukken. De laatste maand of 2 steeds 06 nummers die mij bellen waarvan het gewoon Spam is of oplichters. Erg vervelend en daardoor neem ik geen 1 06 nummer meer op dat ik niet ken. Vandaag al 8 keer gebeld door dit Amsterdams nummer : https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/0202266200. Draaien die gasten gewoon random nummers en waarom was dit 10 jaar geleden niet zo erg?

• dutchnltweaker
Dit had ik dus, het wordt met de week erger.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:38
Ik neem bij voorbaat al geen onbekende nummers aan tenzij ik een belletje verwacht, maar luisterde gisteren voor de gein mn voicemail eens af; exact de bovenstaande scam.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• remco_k
  • Laatst online: 02:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dutchnltweaker schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:50:
[...]

Dit had ik dus, het wordt met de week erger.
Mijn nummer wordt dus veelvuldig misbruikt door scammers die mijn nummer spoofen.
Hoe ik dat weet? Door de 10-tallen mensen die mij sinds een aantal weken terugbellen omdat ze een gesprek gemist hebben. De eerste paar keer had ik uiteraard ff geen idee. "U heeft mij gebeld"... nou, nee.
Nu leg ik maar uit dat mijn nummer misbruikt wordt. Provider kan er niets aan doen, want het loopt volledig buiten hun om.

Irritant is het wel en er is dus geen klap aan te doen. Blijkbaar hebben "we" in de voip wereld dezelfde fout gemaakt als we 3000 jaar geleden maakten in de mail wereld, het afzender adres is veel te eenvoudig te spoofen door jan en alleman met een klein beetje ict vaardigheden. Verrot irritant dat dat (kennelijk) niet goed is opgezet en dat werkt dus oplichting in de hand. En ik wordt om de haverklap door (legitieme) goedbedoelende bellers gebeld. :(

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Cyb
  • Niet online
remco_k schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:06:
[...]
Provider kan er niets aan doen, want het loopt volledig buiten hun om.
Heb je toevallig T-Mobile of een provider die gebruik maakt van het T-Mobile netwerk?

• dutchnltweaker
Cyb schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:30:
[...]

Heb je toevallig T-Mobile of een provider die gebruik maakt van het T-Mobile netwerk?
In welk opzicht zit hier verschil in als ik vragen mag?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dutchnltweaker schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:36:
[...]

In welk opzicht zit hier verschil in als ik vragen mag?
T-Mobile heeft veel 'oude' nummers opgekocht en vervolgens opnieuw uitgegeven. Ze konden ook niet veel anders doordat de inmiddels 'teruggeven' en uitgegeven 'oude 06 nummers' ooit al uitgegeven waren door bijv. Libertel (Vodafone) & KPN.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• remco_k

remco_k

Cyb schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:30:
[...]

Dat is in mijn geval niet van belang. Ik heb dit mobiele nummer al langer dan 20 jaar.

Ik ben op zich ook niet geinteresseerd hoe ze aan mijn nummer komen. Dat is gewoon een guess of een datalek ergens. Waar het mij om gaat is dat de voip techniek het kennelijk aan een ieder vrijlaat om elk willekeurig nummer als afzender te kunnen gebruiken. Met scams tot gevolg.

[Voor 32% gewijzigd door remco_k op 20-12-2021 22:11]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• dutchnltweaker
Will_M schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:40:
[...]

T-Mobile heeft veel 'oude' nummers opgekocht en vervolgens opnieuw uitgegeven. Ze konden ook niet veel anders doordat de inmiddels 'teruggeven' en uitgegeven 'oude 06 nummers' ooit al uitgegeven waren door bijv. Libertel (Vodafone) & KPN.
Oke, maar wat heeft het er mee te maken dat je nu door 06 nummers gebeld wordt? Ik heb al meer dan 10 jaar hetzelfde nummer.

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik heb in het verleden ook weleens meegespeeld ;-)

Maar ik ben stiekem bang dat als jij bijv. "Yes correct" zegt, dit wordt opgenomen en wellicht wordt misbruikt door de scammer..

Pak nu meestal gewoon niet meer op.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

DaYwaLkUr schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:18:
Ik heb in het verleden ook weleens meegespeeld ;-)

Maar ik ben stiekem bang dat als jij bijv. "Yes correct" zegt, dit wordt opgenomen en wellicht wordt misbruikt door de scammer..

Pak nu meestal gewoon niet meer op.
Gewoon een naam faken:

"Is this DaYwaLkUr?" (uiteraard met je echte naam)
"Eh, no, this is Mr. Imakkunt"

Paar dagen later:
"Hello... is this I'm a cunt?"
Wehehehe :P

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

[...]

Mijn nummer wordt dus veelvuldig misbruikt door scammers die mijn nummer spoofen.
Hoe ik dat weet? Door de 10-tallen mensen die mij sinds een aantal weken terugbellen omdat ze een gesprek gemist hebben. De eerste paar keer had ik uiteraard ff geen idee. "U heeft mij gebeld"... nou, nee.
Nu leg ik maar uit dat mijn nummer misbruikt wordt. Provider kan er niets aan doen, want het loopt volledig buiten hun om.
Tja, het is even k*t, maar na een paar weken neemt het vast wel af en gaan ze weer over op een ander nummer.

• remco_k

remco_k

AW_Bos schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:05:
[...]

Tja, het is even k*t, maar na een paar weken neemt het vast wel af en gaan ze weer over op een ander nummer.
Uitetaard. Maar daarmee is de essentie van het probleem wat ik aanstipte niet weg. Namelijk dat het veel te makkelijk is om je voor te doen als een ander. Iets wat met email al miljoenen keren fout is gegaan. Ik had toch gedacht dat we (de ict wereld, zeg maar) wel iets over hadden geleerd. Het stuit me gewoon een beetje tegen de borst dat er geen enkele bescherming lijkt te zijn op uitgaande nummers. Moeten we daar nu ook 20+ jaar op wachten? Want pas sinds relatief korte tijd is er voor mail ook enige bescherming gekomen (o.a. DMARC) en dat zorgt niet alleen voor bescherming maar ook weer voor andere onmogelijke problemen bij de kleine doe het zelver die het niet meer goed voor elkaar krijgt om te mailen naar b.v. een microsoft account.

/hart gelucht.

Kan iemand gewoon NU wat aan die voip doen? Dichttimmeren die handel. Niet speciaal voor mij en mijn "overlast" maar voor iedereen die opgelicht wordt en erin trapt cq zijn prive gegevens geeft aan zijn "bank".

Alles kan stuk.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

remco_k schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:14:
[...]

Uitetaard. Maar daarmee is de essentie van het probleem wat ik aanstipte niet weg. Namelijk dat het veel te makkelijk is om je voor te doen als een ander. Iets wat met email al miljoenen keren fout is gegaan. Ik had toch gedacht dat we (de ict wereld, zeg maar) wel iets over hadden geleerd. Het stuit me gewoon een beetje tegen de borst dat er geen enkele bescherming lijkt te zijn op uitgaande nummers. Moeten we daar nu ook 20+ jaar op wachten? Want pas sinds relatief korte tijd is er voor mail ook enige bescherming gekomen (o.a. DMARC) en dat zorgt niet alleen voor bescherming maar ook weer voor andere onmogelijke problemen bij de kleine doe het zelver die het niet meer goed voor elkaar krijgt om te mailen naar b.v. een microsoft account.

/hart gelucht.

Kan iemand gewoon NU wat aan die voip doen? Dichttimmeren die handel. Niet speciaal voor mij en mijn "overlast" maar voor iedereen die opgelicht wordt en erin trapt cq zijn prive gegevens geeft aan zijn "bank".
Enige oplossing is een nieuwe protocol voor nummerweergave maken, zoals DMARC doet, en die over miljoenen VOIP-centrales uitrollen. En altijd heb je mensen die dat niet willen/doen/kunnen.

We moeten gewoon ermee leven dat nummerweergave een zwak protocol is, net als SMTP. Maar dan is er nog de beperking waarbij een provider volgens mij niet kan achterhalen waar een telefoontje vandaan komt, wat wel met mails met SPF/DMARC kan via SMTP.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:15
Werd mijn moeder door gebeld vanochtend.

Ze wist wel dat het scam was, zo overduidelijk is het in haar geval (gelukkig) dus dat was het probleem niet.

Wat het probleem wel was is als je meerdere keren door dat soort pieten op 1 ochtend gebeld wordt, gewoon achter elkaar na ophangen.

• Cyb
  • Niet online
Mizgala28 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:06:
[...]
Werd mijn moeder door gebeld vanochtend.
Gisteren kwam het ook op AvroTros Opgelicht. Niet alleen ouderen kunnen er in trappen. I.t.t. de nep-Microsoft bellers, kunnen sommige mensen hier dus volledig van in paniek raken.

Erg jammer trouwens dat NPO na 21 jaar de stekker uit Avrotros Opgelicht heeft getrokken. Het is voor veel mensen een middel om toch op de hoogte te blijven van scams, en daarmee leed te besparen. https://opgelicht.avrotro...dedeling-van-de-redactie/

• Jimster
Cyb schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:36:
[...]

Gisteren kwam het ook op AvroTros Opgelicht. Niet alleen ouderen kunnen er in trappen. I.t.t. de nep-Microsoft bellers, kunnen sommige mensen hier dus volledig van in paniek raken.
[YouTube: Duizenden euro's schade na telefonische oplichtingstruc: spoofing namens de Hoge Raad]

Erg jammer trouwens dat NPO na 21 jaar de stekker uit Avrotros Opgelicht heeft getrokken. Het is voor veel mensen een middel om toch op de hoogte te blijven van scams, en daarmee leed te besparen. https://opgelicht.avrotro...dedeling-van-de-redactie/
Het verbaasde mij dat zo'n jonge vrouw hier in trapt. Het lijkt wel dat ze gehypnotiseerd werd ofzo.
Erg jammer dat het programma stopt.

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad verbaas ik me ook dat zo'n jonge volwassene daar intrapte. Het zou heel goed kunnen dat het telefoontje dat ik vorige week kreeg van hetzelfde allooi was. Deze keer met wat ik nog niet eerder hoorde: "Goodmorning sir, the reason I 'm calling you is ....." op dat moment luisterde ik gewoon niet verder (immers, waarom zou ik dat nog doen, ik had daar geen geduld voor en bovendien ben ik zulke telefoontjes meer dan zat) en verbrak ik geïrriteerd de verbinding. Het telefoonnummer begon met 038 en dat is Zwolle of omgeving, daar hebben we geen familie of bekenden, noch privé noch zakelijk, dus vast en zeker gespoofd. We hadden behoorlijk de pest in op die gast want we lagen nog lekker te pitten,

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:17
Cyb schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:36:
[...]

Wat een aderlating. De NPO die weer een programma met maatschappelijk nut de grond in boort. Gelukkig krijgen we er shows als "showcolade" voor terug :X 8)7

Voor wat betreft de truc; je moet toch wel erg goedgelovig zijn om hier in mee te gaan?
- gebroken engels
- 15min aan het bellen (gok zelfs nog langer?)
- 2 apps installeren
- etc.
Gevalletje van de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt; valt een beetje in lijn met het "de foute vrienden van vroeger" verhaal wat er aan vooraf ging. Ben wel benieuwd hoeveel geld ze met een dergelijke truc nou buitmaken.

• BadRespawn
  • Laatst online: 15:15
Blijkbaar heeft de echte NL politie moeite om te achterhalen wie zich uitgeeft voor politie (of het kan ze niet veel schelen). Het was al een hele tijd aan de gang en ik ben de afgelopen maand al 4 of 5 keer gebeld; vrouwelijk computer stem "this is a call from... national police..." (dan heb ik al weer opgehangen).
Merkwaardig ook dat ze het maar blijven proberen bij mensen die er blijkbaar niet intrappen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
BadRespawn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:34:
Blijkbaar heeft de echte NL politie moeite om te achterhalen wie zich uitgeeft voor politie (of het kan ze niet veel schelen). Het was al een hele tijd aan de gang en ik ben de afgelopen maand al 4 of 5 keer gebeld; vrouwelijk computer stem "this is a call from... national police..." (dan heb ik al weer opgehangen).
Merkwaardig ook dat ze het maar blijven proberen bij mensen die er blijkbaar niet intrappen.
Ze gebruiken gespoofte nummers met daarachter een of andere goedkope cloud-PBX, over grenzen heen, en spammen robot telefoontjes tot herkend wordt dat je begint te antwoorden. Op dat moment komt er pas een persoon bij kijken, dus ze zijn ook niet gebonden aan het aantal mensen dat ze in dienst hebben.

Kan de Nederlandse politie gewoon helemaal niks tegen doen, die hebben niet het recht om in het buitenland zomaar gegevens op te vragen en zelfs al komen ze zover dan is het een hele dure zaak die weinig oplevert. Het is uiteindelijk goedkoper om een paar ton per jaar uit te geven aan reclamespotjes en medewerking in TV programma's om mensen op de hoogte te brengen van deze praktijken.

En als je dan ziet dat bijv. Tweakers veel medewerking biedt bij het oprollen van seriefrauders in de V&A, daar succesvol mensen mee achter de tralies heeft gekregen, maar die vervolgens na een weekend of hooguit een paar maanden weer vrolijk verder gaan dan snap ik wel dat de politie betere dingen te doen heeft dan solo achter dit soort criminelen aan gaan.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

BadRespawn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:34:
Gewoon opnemen en terug zeggen dat je van de politie bent of van een bedrijf wat zich right op telecomfraude. Jij maakt immers geen misbruik, hun wel. Ze zetten je vast wel op een zwarte lijst.

Sowieso is dit het meest stupide wat ik gezien hebt in de scam-wereld. Je gaat Nederland bang maken met een Engelstalig gaar bandje? 8)7

[Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 06-01-2022 13:48]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AW_Bos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Sowieso is dit het meest stupide wat ik gezien hebt in de scam-wereld. Je gaat Nederland bang maken met een Engelstalig gaar bandje? 8)7
Eén van de duizend mensen die opneemt is een expat/immigrant die erin tuint.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

downtime schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Blijft nog veel, maar hoeveel tuinden er op het hoogtepunt in de Microsoft scams?

• Techneut
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Dat is wel erg veel. Is dat inside information, of is het een veronderstelling van je? Ik zou me kunnen voorstellen dat het meer dan tien jaar geleden (of was het al veel langer gaande) toen toen deze poging tot oplichting pas was begonnen best waar zou kunnen zijn. Maar ik heb nu toch wel de indruk dat het fenomeen wel bij verreweg de meesten bekend is. Ook als het niet uit eigen ervaring is, dan is het wel uit verhalen van anderen. Maar niettemin schijnt het nog steeds lonend te zijn.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Techneut schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:09:
[...]
Dat is wel erg veel. Is dat inside information, of is het een veronderstelling van je? Ik zou me kunnen voorstellen dat het meer dan tien jaar geleden (of was het al veel langer gaande) toen toen deze poging tot oplichting pas was begonnen best waar zou kunnen zijn. Maar ik heb nu toch wel de indruk dat het fenomeen wel bij verreweg de meesten bekend is. Ook als het niet uit eigen ervaring is, dan is het wel uit verhalen van anderen. Maar niettemin schijnt het nog steeds lonend te zijn.
Dat is een geheel fictief getal. Wat ik bedoel is dat zelfs een heel klein groepje mensen wat ervoor valt, al is het maar 1 op 1000, al lonend kan zijn voor dit soort oplichters.

• Cyb
  • Niet online
Hoeveel mensen er in trappen hangt ook sterk af van de oplichtingstruc en de nieuwheid er van.
Veel mensen zullen niet meer ingaan op een Engels sprekend persoon met Indiaas accent die zegt dat er iets mis is met je computer.
Maar als iemand je belt onder het nummer van je bank, en je smartphone ook nog eens automatisch de naam van de bank er bij weergeeft, en een net Nederlands sprekend persoon je zegt dat je bankrekening in gevaar is, en dat persoon ook nog eens diverse persoonlijke gegevens van je kan opnoemen, zal een hoger percentage mensen er in trappen. Op Opgelicht zat er bijvoorbeeld ook een advocate tussen van ergens in de 30 of 40, die er in trapte.

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:30
Ik werd van de week door een nederlands 06 nummer gebeld, engels spreken man vroeg of ik interesse had in de financiele wereld, crypto en dergelijke.
Ik zei hem dat ik geen interesse had en vroeg hem hoe hij aan mijn nummer kwam. Toen werd hij agressief en wilde het niet beantwoorden. Ik heb opgehangen en het nummer geblokkeerd.

Nu ben ik sindsdien meerdere keren gebeld door nummers welke heel erg op mijn eigen 06 lijken. 1x opgenomen en diegene zei sorry verkeerd verbonden.

Geen idee of dit aan elkaar verbonden is of het gewoon toeval is. Maar kan het zijn dat mijn nummer "gebruikt" wordt en degenen wie mij bellen, slechts terugbellen?

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Kasper schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:15:
Ik werd van de week door een nederlands 06 nummer gebeld, engels spreken man vroeg of ik interesse had in de financiele wereld, crypto en dergelijke.
Ik zei hem dat ik geen interesse had en vroeg hem hoe hij aan mijn nummer kwam. Toen werd hij agressief en wilde het niet beantwoorden. Ik heb opgehangen en het nummer geblokkeerd.

Nu ben ik sindsdien meerdere keren gebeld door nummers welke heel erg op mijn eigen 06 lijken. 1x opgenomen en diegene zei sorry verkeerd verbonden.

Geen idee of dit aan elkaar verbonden is of het gewoon toeval is. Maar kan het zijn dat mijn nummer "gebruikt" wordt en degenen wie mij bellen, slechts terugbellen?
Het zou theoretisch kunnen dat de scammer boos is en jouw nummer gebruikte als spoofing om anderen lastig te vallen. :/

• remco_k

remco_k

@Kasper
Dat kan en dat heb ik ook: remco_k in "Telefoonscam topic"
Je nummer wordt door scammers gebruikt als 'afzender'.

Alles kan stuk.

• Jimster
Gisteren ben ik gebeld door het welbekende bandje waarbij je op 1 moet drukken om doorverbonden te worden ivm fraude met je BSN.

Lang verhaal over een huurauto in Amsterdam, gehuurd met mijn gegevens bla bla. Het was duidelijk een onervaren scamster, ze kreeg de vragen ingefluisterd. Dat kon je horen op de achtergrond.
Op een gegeven moment vroeg ze: hoeveel rekeningen heeft u? Hoeveel geld staat er op de rekening? Ik zei 5 euro. Toen vroeg ze of ik digitale munten heb zoals Bitcoin, ik zei nee. Ik zei: ik heb wel 500 cash.
Kort daarna verbrak ze de verbinding. Blijkbaar niet de moeite waard. :+ Ik heb ze een kwartier aan de lijn gehouden.
Ja dat zou kunnen, daar kom je nooit achter zonder het te vragen.

• Cyb
  • Niet online
Dat soort scammers zullen vrijwel nooit aangegeven hoe ze aan je nummer komen. Beste is nooit met je naam opnemen, en zeggen dat je denkt dat ze verkeerd vebonden zijn, en meteen ophangen en te blokkeren.

Ja, dat kan. Vaak gebeurt hetzelfde met degenen die jouw opbellen. Beste is om onbekende nummers nooit terug te bellen. Als het belangrijk is, spreken ze wel een voicemail in.

• Cyb
  • Niet online
Jimster schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:09:
Gisteren ben ik gebeld door het welbekende bandje waarbij je op 1 moet drukken om doorverbonden te worden ivm fraude met je BSN.

Lang verhaal over een huurauto in Amsterdam, gehuurd met mijn gegevens bla bla. Het was duidelijk een onervaren scamster, ze kreeg de vragen ingefluisterd. Dat kon je horen op de achtergrond.
Op een gegeven moment vroeg ze: hoeveel rekeningen heeft u? Hoeveel geld staat er op de rekening? Ik zei 5 euro. Toen vroeg ze of ik digitale munten heb zoals Bitcoin, ik zei nee. Ik zei: ik heb wel 500 cash.
Kort daarna verbrak ze de verbinding. Blijkbaar niet de moeite waard. :+ Ik heb ze een kwartier aan de lijn gehouden.
[...]
Ja dat zou kunnen, daar kom je nooit achter zonder het te vragen.
Wisten ze ook je gegevens te vertellen?

• Jimster
Cyb schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Wisten ze ook je gegevens te vertellen?
Nee, ze vroegen alleen maar om gegevens 'om het dossier op te halen'. BSN, naam, postcode. Uiteraard fictieve gegevens gegeven.

De scammer had trouwens een Indiaas accent.

[Voor 7% gewijzigd door Jimster op 29-01-2022 14:28]

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:30
Bedankt voor de reacties, ik zal voorlopig geen onbekende nummers opnemen. Hopelijk dat het van zelf weg ebt.

Gelukkig trap ik er niet zo snel in, al neem ik altijd wel standaard op met mijn voornaam, automatisme. En ik heb er ook wel een handje van om ze aan de praat te houden, mits ik tijd heb.

Gisteren was toevallig bij mijn ouders toen zij gebeld werden door een "glasvezel bedrijf"
"Jullie zijn lang klant bij kpn, maar krijgen nooit kortingen welke nieuwe klanten wel krijgen. Blablabla wij willen langs komen om de korting wie jullie nu wel kunnen krijgen door te nemen etc etc."
Mijn ma vertrouwde het al niet en gaf de telefoon aan mij, ik heb m vervolgens alles weer opnieuw laten uit leggen haha. En uiteindelijk gezegd, wij doen alleen zaken direct met kpn ipv via een tussenpersoon. En toen was het snel afgelopen.
(Alles in goed ABN trouwens, het zijn niet alleen buitenlands sprekenden dus)

• Cyb
  • Niet online
Gevaar met veel spreken tegen scammers is ook dat er een risico bestaat dat ze het opnemen, en vervolgens je stem gaan misbruiken d.m.v. deep fake voice cloning. Ik weet niet of dit al word toegepast, maar het kan natuurlijk gemakkelijk misbruikt worden tegen collega's, vrienden en familie.

Hier wat voorbeelden van voice cloning.
https://google.github.io/...tions/speaker_adaptation/

Het kan dus zijn dat er een tijd gaat komen waarin je dus zelfs je stem moet gaan beschermen tegen fraude. Je zou dan eigenlijk op voorhand moeten opnemen in telefoongesprekken door zelf een deep fake voice te gebruiken.
Wel kunnen dergelijke technieken in principe ook tegen scammers gebruikt worden, door de stem van de scammer op te slaan in een zoekbaar voice recognition database, zodat ze in de toekomst herkend kunnen worden.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ik blijf elke week zo'n gaar SMSje krijgen vanaf verschillende Nederlandse mobiele nummers over die pakketjes met:
Bezorging: uw pakket is onderweg naar u: http://www.bladiebla.nl/?yaddah
Hoe groot is de kans dat deze nummers gespoofd zijn? Ik denk niet groot gezien dit die Flubot malware is en rechtstreeks SMS't?
Als het niet gespoofed is loont het denk ik om een SMS'je te sturen met een bericht "...dat zijn/haar telefoon mogelijk geïnfecteerd is." voorzien van wat uitleg?

• Cyb
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 01:35:
[...]
Hoe groot is de kans dat deze nummers gespoofd zijn? Ik denk niet groot gezien dit die Flubot malware is en rechtstreeks SMS't?
Als het niet gespoofed is loont het denk ik om een SMS'je te sturen met een bericht "...dat zijn/haar telefoon mogelijk geïnfecteerd is." voorzien van wat uitleg?
Dat soort verspreidingsmethoden komen inderdaad regelmatig voor. Als je er interesse in hebt, zou je i.p.v. een sms ook kunnen proberen een Whatsapp (als je dat gebruikt) conversatie te starten met het nummer.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:51
Cyb schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:32:
zou je i.p.v. een sms ook kunnen proberen een Whatsapp (als je dat gebruikt) conversatie te starten met het nummer.
Als je niet je contactenlijst wilt vervuilen kun je op Android de app "click to chat" gebruiken.

• Cyb
  • Niet online
hcQd schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Als je niet je contactenlijst wilt vervuilen kun je op Android de app "click to chat" gebruiken.
Die kende ik nog niet.
https://play.google.com/s...trianguloy.openInWhatsapp
Netjes, nog nooit zo'n kleine permissielijst gezien:
This app has access to:
Other
    install shortcuts

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

inf3rno89 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:21:
Ja mijn vriend heeft ook helaas een nieuw nummer moeten nemen.. Man man, wat een k*t scam.
Hoelang had die er last van? Je zou toch denken dat de scammers na een paar dagen overgaan op een ander nummer? Dan liever een paar dagen overlast i.p.v. een nieuw nummer je weer aan iedereen moet doorgeven.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

[...]

Briljant _O_
Meteen een oplossing voor een FWP waar ik regelmatig tegenaanloop :)

[Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 05-02-2022 11:33]

• inf3rno89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-03 21:08
AW_Bos schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Hoelang had die er last van? Je zou toch denken dat de scammers na een paar dagen overgaan op een ander nummer? Dan liever een paar dagen overlast i.p.v. een nieuw nummer je weer aan iedereen moet doorgeven.
Lang genoeg om toch een nieuw nummer te overwegen. Als je telefoon 50x per dag over gaat dan zou een ieder er snel klaar mee zijn denk ik. Niks tegen te doen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

inf3rno89 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Lang genoeg om toch een nieuw nummer te overwegen. Als je telefoon 50x per dag over gaat dan zou een ieder er snel klaar mee zijn denk ik. Niks tegen te doen.
Is Mr. Number dan niet nog een oplossing? Hier kan je complete landen en/of wildcards mee blokkeren. Ik heb heel +44 ( Engeland ) en +32 ( Belgie ) geblokkeerd. Verder doet Mr Number ook automatisch nummer controle en mocht die in de scamdb staan dan wordt call meteen weg gedrukt.

Ik heb in elk geval zo een stuk minder last van scammers.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• FrogFrog
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-02-2022
Alvast excuses als dit bericht niet hier hoort! Ik kreeg net een sms vanuit Tikkie met een code, die je krijgt als je de app aan het installeren bent en je telefoonnummer aan het koppelen bent. Ik was zelf niets aan het doen, heb de app momenteel niet op mijn telefoon. Bank gebeld, die zeiden niks geks te zien aan mijn rekening, tikkie zelf is helaas niet bereikbaar op zondag.

Weet iemand wat een mogelijk risico hiervan kan zijn, en heeft iemand een tip welke actie eventueel nodig is? Ik vermoed dat mijn eigen rekening niet zozeer gevaar loopt, maar misschien kunnen er tikkies uit mijn naam naar contacten worden gestuurd? Alvast bedankt!

• Cyb
  • Niet online
@FrogFrog Ik heb geen ervaring met de Tikkie app, dus ik weet niet exact wat de risico's zijn. Maar die code in ieder geval niet aan derden gegeven. De komende tijd ook even extra opletten naar mensen die vragen om per ongelukke betalingen terug over te maken, vooral als je ook actieve Marktplaats advertenties hebt lopen. En goed opletten naar nep Tikkie fishing mails etc. Maar inderdaad goed om even contact met Tikkie op te nemen, of er iets aan je rekening of telefoonnummer gekoppeld is.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Cyb schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:32:
[...]

Dat soort verspreidingsmethoden komen inderdaad regelmatig voor. Als je er interesse in hebt, zou je i.p.v. een sms ook kunnen proberen een Whatsapp (als je dat gebruikt) conversatie te starten met het nummer.
[...]

En het werpt zijn vruchten af:
Ik: "Goedendag, ik kreeg een SMS van u over een pakketje. Ik vermoed dat uw telefoon geïnfecteerd is met een virus of malware."
Reactie: "Geachte heer. helaas klopt dat. Sorry voor het ongemak."
Naarna heb ik geadviseerd dat diegene zijn telefoon het beste opnieuw moet installeren.

Ik heb dit al eerder via SMS gedaan, maar dat werd niet beantwoord. Zou die malware zulke SMS'jes onderscheppen, vraag ik mij af? WhatsApp in ieder geval niet :)

[Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 09-02-2022 12:33]

• hoi1234
  • Laatst online: 17:37
De laatste tijd word ik continu gebeld door scammers. Zijn dan gewoon Nederlandse nummers uit verschillende regio's.

Dodelijk irritant. Is er een manier om een alias te gebruiken als telefoonnummer? Ik gebruik voor m'n mail simplelogin. Dat is een dienst die alisassen aanbiedt. De mail wordt naar het allias gestuurd, maar komt wel in je eigen mailbox aan. Erg prettig, want dan weet je tenminste wie je kunt blamen. Ik blame de HAN, maar heb er nu helaas geen bewijs voor.

Ik zoek dus eigenlijk een vergelijkbare dienst als simplelogin maar dan voor telefoonnummers.

[Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 17-03-2022 16:35]

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-03 17:22
[...]
We zijn inmiddels een paar maanden verder; hoe gaat het bij jou? Heb je er iets aan kunnen doen? Ik word naast de "er loopt een politieonderzoek naar je"-telefoontjes nu ook telkens gebeld door goedbedoelende mensen die "door mij gebeld zijn" :-(

Bij mij wordt het op dit moment alleen maar erger maar ik zit aan het begin nu; heb jij het nog onder controle of moet ik me voorbereiden op het nooit meer opnemen van onbekende nummers? :D

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00

Marc H

- Mr. Burstmode -

[object Object] schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:11:
[...]

We zijn inmiddels een paar maanden verder; hoe gaat het bij jou? Heb je er iets aan kunnen doen? Ik word naast de "er loopt een politieonderzoek naar je"-telefoontjes nu ook telkens gebeld door goedbedoelende mensen die "door mij gebeld zijn" :-(

Bij mij wordt het op dit moment alleen maar erger maar ik zit aan het begin nu; heb jij het nog onder controle of moet ik me voorbereiden op het nooit meer opnemen van onbekende nummers? :D
Bij mij is het net begonnen, kreeg vandaag mijn eerste telefoontje van iemand die mij terugbelde.
Twee? maanden geleden ook zelf een telefoontje in het Engels gehad van "De overheid", maar die had ik meteen afgekapt.

Ik vraag mij een beetje af wat mij te wachten staat.

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-03 17:22
Marc H schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:22:
[...]

Bij mij is het net begonnen, kreeg vandaag mijn eerste telefoontje van iemand die mij terugbelde.
Twee? maanden geleden ook zelf een telefoontje in het Engels gehad van "De overheid", maar die had ik meteen afgekapt.

Ik vraag mij een beetje af wat mij te wachten staat.
Ik heb even in m'n telefoongeschiedenis gekeken. 4 februari was de eerste spam (ik kan ze herkennen omdat ik ze trouw als spam markeer als het weer dat bandje is). Toen 8 feb, 3x op 15 feb, de 25e, gisteren, en vandaag. En sinds vandaag heb ik dus door dat mensen me terugbellen omdat mijn nummer waarschijnlijk dus ook gebruikt wordt voor deze ongein.

Wat me opvalt nu ik er op een andere manier naar kijk, is dat de nummers die met deze spam te maken hebben lijken op mijn telefoonnummer. Na de '06' zijn de eerste drie getallen hetzelfde als van mijn telefoonnummer. Toeval of niet? Ik geloof daar niet zo in. Herken jij of iemand anders dit ook?

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

• dutchnltweaker
[object Object] schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:06:
[...]

Ik heb even in m'n telefoongeschiedenis gekeken. 4 februari was de eerste spam (ik kan ze herkennen omdat ik ze trouw als spam markeer als het weer dat bandje is). Toen 8 feb, 3x op 15 feb, de 25e, gisteren, en vandaag. En sinds vandaag heb ik dus door dat mensen me terugbellen omdat mijn nummer waarschijnlijk dus ook gebruikt wordt voor deze ongein.

Wat me opvalt nu ik er op een andere manier naar kijk, is dat de nummers die met deze spam te maken hebben lijken op mijn telefoonnummer. Na de '06' zijn de eerste drie getallen hetzelfde als van mijn telefoonnummer. Toeval of niet? Ik geloof daar niet zo in. Herken jij of iemand anders dit ook?
Wat ik de laatste maanden heb als ik random gebeld wordt is dat het 06 nummer de eerste 4 of 5 cijfers hetzelfde is.

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

dutchnltweaker schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Wat ik de laatste maanden heb als ik random gebeld wordt is dat het 06 nummer de eerste 4 of 5 cijfers hetzelfde is.
Lijkt een nieuwe trick te zijn al ontgaat mij de logica en het waarom, de ene keer een robotstem, de andere keer wordt je direct opgehangen. Zal het dan toch een soort spoofing zijn?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

• hoi1234
  • Laatst online: 17:37
[object Object] schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:06:
[...]

Heb ik ook. Eerste paar cijfers zijn hetzelfde.

• dutchnltweaker
freestyler2 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Lijkt een nieuwe trick te zijn al ontgaat mij de logica en het waarom, de ene keer een robotstem, de andere keer wordt je direct opgehangen. Zal het dan toch een soort spoofing zijn?
Lastig, ik neem niet meer op als ik zo een nummer zie.

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-03 13:25

OverloadOfRed

Bla, blabla

Oh dit is een mooi topic. Ook de laatste tijd 3 keer gebeld door mensen die met 1 of 2 cijfers verschillend van mijn eigen telefoonnummer bellen met de vraag waarom ik ze gebeld heb. Vond het nog wel meevallen, maar wel een beetje raar weer....

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• Marc H

Marc H

- Mr. Burstmode -

Diegene die mij vanmiddag belde had de eerste 7 cijfers gelijk, allen de laatste drie waren anders. Een verschil van slechts 325 nummers tussen mijn nummer en het nummer die mij belde.

Misschien toeval, maar ik heb het gevoel van niet.

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 21:38
Ik ben vandaag ook gebeld. Ook de eerste 4 cijfers na 06 zijn hetzelfde als mijn eigen nummer. Kan toch haast geen toeval zijn.

• Marc H

Marc H

- Mr. Burstmode -

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 19% gewijzigd door Marc H op 30-03-2022 21:09]

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:34
Ik zit absoluut niet in die reeks en mij viel wel hetzelfde op.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

timenator schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:02:
Ik ben vandaag ook gebeld. Ook de eerste 4 cijfers na 06 zijn hetzelfde als mijn eigen nummer. Kan toch haast geen toeval zijn.
Ik heb het inmiddels ook een keer of vier gehad. Eerste vier cijfers na 06 zijn gelijk aan mijn nummer.

A'dam ZonPHP PVOutput

• timenator
  • Laatst online: 26-03 21:38
Ik zit ook niet in die range.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• sll
  • Laatst online: 18:54
Had de laatste weken ook 2 verschillende spam-telefoontjes, eerste 2 cijfers hetzelfde. Toevallig allebei naar voicemail gegaan omdat ik niet in de gelegenheid was op te nemen. Voicemail was een bandje en eindigde met: 'toets ... om door te gaan' in het Engels. Weet niet meer wat het cijfer precies was, 9 dacht ik?

Ik denk dat het zeker geen toeval is, die dezelfde cijfers. Het valt wel op, dus mensen zijn meer geneigd op te nemen? Nummer van de 'afzender' is natuurlijk gespoofd.

Ik weet verder dat mobiele nummers in bijv. de USA eruit zien als gewone telefoonnummers, dus begint met een netnummer (van regio waar sim is verkocht?). Een nummer wat begint met dezelfde reeks als de jouwe is dus een lokaal telefoontje, en niet iemand 'ver weg'. Misschien denken de spammers zo de kans te verhogen dat er wordt opgenomen.

• Marc H

Marc H

- Mr. Burstmode -

sll, ik denk dat het inderdaad ook zoiets zal wezen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:31
Het is gewoon mogelijk om namens een ander telefoonnummer te bellen.
https://www.ad.nl/binnenl...je-van-een-cent~a1f043d9/

Dit is een kleine handleiding om een toegewezen telefoonnummer aan te passen :
https://www.voys.nl/hulp/...efoonnummer-cli-wijzigen/
Als je aangepaste firmware op dat ding zet, zou je ook willekeurige nummers kunnen kiezen.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

dutchnltweaker schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Lastig, ik neem niet meer op als ik zo een nummer zie.
Om er van af te zijn heb ik gewoon een hele reeks geblokkeerd

+316xxxx*

Waarbij xxxx is vervangen voor mijn eigen eerste 4 nummers. Hopelijk is het "probleem" daarmee opgelost.

Meer dan dat lijk je er niet tegen te kunnen doen. Provider kan er in ieder geval niets mee anders dan een nieuw nummer verstrekken. Dat is slechts verplaatsen van het probleem dus geen goede optie en wachten tot je weer random gebeld gaat worden.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee