Telefoonscam topic

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 160587 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:50:
[...]
Fair enough. Het is natuurlijk aan jou om er zo in te staan.

Ik bekijk het van de iets wat menselijkere kant, ik gooi de telefoon er gewoon op en redeneer dat die mensen wellicht niet geheel wetende dat het mag, onderbetaald dit werk doen om maar te kunnen overleven :-). [...]
Als je een menselijkere benadering wilt, dan ga je in gesprek en probeer je hen uit te leggen waarom het fout is en wat voor schade ze aanrichten ipv de hoorn er op de gooien.
Maar proberen die lui te overtuigen vind ik zonde van mijn energie. Ook schelden vind ik zonde, die lui krijgen continue scheldende mensen aan de lijn, dus dat zijn ze wel gewend, het doet ze niets. Leuker is het om er een sport te maken om ze zo lang mogelijk aan de lijn te houden met nutteloze antwoorden, terwijl je de telefoon op speaker stand hebt en je ondertussen gewoon achter de computer andere dingen doet. Probeer vervolgens langzaam het gesprek persoonlijker te maken door persoonlijke vragen te stellen richting de scammer. Die heeft dan inmiddels veel tijd in je gestoken, en zal het zonde vinden om op te hangen, waardoor je de rollen als het ware omdraait. Vervolgens kan je eindigen met een confrontatie over wat je van scammers vindt.

Hier wat inspiratie:

(Let op dat je door continue "ja" te zeggen niet per ongeluk een contract aan gaat.)

Misschien wat saai, maar vanaf 10:22 krijgt het een leuke wending:

YouTube: 20181113Scamming
YouTube: 20190129Scamming2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-07 21:17
Marzman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:22:
[...]

Ik zou er een beetje mee uitkijken dat het niet een of ander buitenlands betaalnummer is. Die nummers herkennen wij natuurlijk niet.

[...]

Uit zichzelf? Of heb je daar een app voor?
Een paar maanden geleden ben ik een paar keel gebeld door telemarketeers. Aan hem verteld dat ik zelf prima mijn eigen producten kan uitzoeken en hen helemaal niet nodig heb daar voor.
Belde volgende dag gewoon wéér. Toen hem zijn 06-gevraagd en toen hing hij op.
Volgende dag weer gebeld..

En toen was ik het zát en heb de app "should I answer" geïnstalleerd.
Daarin kan je o.a. instellen wat je telefoon moet doen bij gebeld worden door onbekende (of juist bekende) nummers.
Ook houdt hij een database bij met 'foute' nummers.
Ik ben nog één keer gebeld door diezelfde telemarketeer, de app heeft het afgehandeld, en daarna nooit meer gebeld door hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Deze werd hier nog niet gepost, een voorbeeld van iemand die alert is, goed opgeleid, maar toch in de scam is getrapt.
https://www.ad.nl/economi...uizenden-euro-s~a50be3b7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Henk007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 08:17:
Deze werd hier nog niet gepost, een voorbeeld van iemand die alert is, goed opgeleid, maar toch in de scam is getrapt.
Dan nog, hoezo zou je duizenden Euro's overschrijven omdat je bank dat vraagt via de telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Hij moest het wel naar een ING rekening overmaken. De eerste red flag.

Tweede red flag is natuurlijk dat een bank je nooit zal vragen om geld over te maken. Zeker niet via telefoon of mail.

Derde red flag is dat men bij vermoeden van hack de rekening blokkeert. Dat kan ik beste meneer vergeven niet te weten.

Wordt tijd voor voorlichtingscampagnes van de banken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Het blijft een raadsel hoe de oplichter de naam en het rekeningnummer van Leclercq wist. ,,Er worden allerlei persoonsgegevens uit datalekken via internet verkocht”, zegt een woordvoerder van de Fraudehelpdesk. RTL-Nieuws maakte eerder melding van online handel in lijsten met 06- en IBAN-nummers, afkomstig van ‘marktpartijen, die met acties persoonsgegevens verzamelen.’ Heeft Leclercq ooit zijn gegevens voor een winactie achtergelaten? ,,Niet dat ik weet.”
"Raadsel" en "Winactie"??? de gemiddelde burger gebruikt klakkeloos zijn/haar gegevens bij tientallen betalingen die via Internet verrricht worden. Dat soort gegevens worden gewoon keihard verhandeld. Geef daarom zo veel mogelijk nep gegevens op bij Internet betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:21
Er had bij hem wel een belletje kunnen gaan rinkelen waarom de ABN hem wel zou bellen, maar de ABN zelf z'n rekening niet zou kunnen blokkeren en alles overgemaakt zou willen zien naar de ING.

Maar helaas worden semi-vrij beschikbare gegevens nog steeds gezien als authenticatie. Niet alleen door prive personen maar bijvb ook bij klantenservices (postcode huisnummer, of geboortedatum bijvb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:10

SkyStreaker

Move on up!

Bij mij is het op dit ogenblik raak, sinds vorige week:

+447***-nummers uit London, elke dag 1x, elke dag een nieuw nummer. Gek wordt ik ervan, vraag straks t-mobile of ze standaard UK willen blokkeren maar.

Zucht.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:55:
Er had bij hem wel een belletje kunnen gaan rinkelen waarom de ABN hem wel zou bellen, maar de ABN zelf z'n rekening niet zou kunnen blokkeren en alles overgemaakt zou willen zien naar de ING.

Maar helaas worden semi-vrij beschikbare gegevens nog steeds gezien als authenticatie. Niet alleen door prive personen maar bijvb ook bij klantenservices (postcode huisnummer, of geboortedatum bijvb).
Eén ding nog over die crimineel. Hij vroeg z'n slachtoffer die geldbedragen over te maken op zijn rekening bij ING. Dan moet toch die persoon bekend zijn bij de ING? En dan moet toch via via deze transacties al dan niet via de politie terug gedraaid kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:51
Techneut schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:54:
[...]
Eén ding nog over die crimineel. Hij vroeg z'n slachtoffer die geldbedragen over te maken op zijn rekening bij ING. Dan moet toch die persoon bekend zijn bij de ING? En dan moet toch via via deze transacties al dan niet via de politie terug gedraaid kunnen worden?
Daar hebben ze natuurlijk katvangers voor. En dat geld is al lang en breed verdwenen voordat ze er achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is heel aannemelijk, maar die katvangers(s) kunnen ze toch ook aanpakken? Die is echt niet onschuldig en weet donders goed waar hij/zij zich mee inlaat. M.a.w. die stuurt het geld onmiddellijk door en die persoon is hem bekend, desnoods via nog zo'n katvanger. Uiteindelijk moet volgens mij te achterhalen zijn waar het geld terecht komt. Het doet er niets toe als blijkt dat het meteen wordt verbrast.

Kortom, ik zou wel eens willen weten hoe banken met die kant van dergelijke dubieuze transacties omgaan als deze worden gemeld. Of is dit een goed bedoeld verzonnen verhaal verhaal om mensen te waarschuwen tegen deze praktijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ehh nee. Laten we dat maar niet doen. Er zijn natuurlijk redenen dat er niet veel met katvangers gedaan word. Dit zijn mensen die het heel moeilijk hebben, of het verstand niet hebben om er nee tegen te zeggen. Of zelf ook gewoon opgelicht zijn oid.
Het zijn natuurlijk juist de mensen die niet goed weten waar ze zich mee inlaten. Of het wel weten maar gouden bergen beloofd worden, en in een situatie zitten dat ze geen nee kunnen zeggen.

Een "normale" persoon word geen katvanger, die weet dat zijn leven dan verpest is.

Dat is een beetje als daklozen oppakken omdat ze dakloos zijn.

Die katvangers zijn net zo hard slachtoffers. En die mensen komen het geld natuurlijk gewoon halen, dat kan op een makkelijke, of moeilijke manier. Als je het geld niet geeft heb je natuurlijk een probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 27-01-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die katvangers zijn net zo hard slachtoffers.
Jawel, maar ze kunnen wel even aan de tand worden gevoeld. Dat is heel wat anders dan geplukt worden. Afgezien van dat van een kale kip niets te plukken valt. Maar nogmaals, hoe gaan banken hier (d.w.z. die kant van de zaak) mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-07 21:17
@Techneut @WEBGAMING
Katvangers zijn over het algemeen dak/thuislozen, alcohol/drugsverslaafden en tieners waar weinig tot niets te halen valt. Verder heb je ook nog katvangers (vaak ook tieners) die onder druk van geweld het beheer over hun bankgegevens af moeten staan.

edit: en natuurlijk heb je ook nog katvangers die wèl weten waar ze mee bezig zijn, en snel en makkelijk wat geld denken te kunnen pakken.

En 'snel geld' is snel uitgegeven ook.
(Zo gewonnen, zo geronnen)

[ Voor 27% gewijzigd door zetje01 op 27-01-2020 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Techneut schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:00:
[...]
Jawel, maar ze kunnen wel even aan de tand worden gevoeld. Dat is heel wat anders dan geplukt worden. Afgezien van dat van een kale kip niets te plukken valt. Maar nogmaals, hoe gaan banken hier (d.w.z. die kant van de zaak) mee om.
Alsof die zinnige informatie hebben. Die weten natuurlijk ook gewoon niets.
Maar dat zal ook best wel gebeuren hoor.

@zetje01 Dat weet ik, daarom moet je ze ook niet "aanpakken". Daar heb je gewoon helemaal niets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 27-01-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
@Techneut Katvangers zullen op een zwarte lijst voor banken komen. Ze mogen dan alleen terecht bij 1 bank voor een eenvoudige betaalrekening. 8 jaar lang staan ze op deze lijst. Dat betekent geen kredieten, hypotheek, creditcard etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Allemaal duidelijk. Maar dat is maar één schakel, het is echter nog steeds geen definitief antwoord op mijn vraag. Volgens mij is elke bank wel terdege in staat om dan het spoor te volgen van deze dubieuze transacties. Wie er dan uiteindelijk gestraft moet worden is niet eens relevant, maar voor het slachtoffer hoeft het niet een verloren zaak te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 28-01-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58
Ik zet hem even hier neer, want om er een compleet topic voor te openen gaat mij een beetje te ver...

Ik krijg zojuist een telefoontje van een anoniem nummer, ik neem op en er wordt door een computer stem gezegd: "U bent succesvol ingelogd". Ik was op dit moment in gesprek met een collega. Dus ik was zelf nergens mee bezig.

Wellicht dat iemand dit van jullie herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CrazyFool schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:21:
Ik zet hem even hier neer, want om er een compleet topic voor te openen gaat mij een beetje te ver...

Ik krijg zojuist een telefoontje van een anoniem nummer, ik neem op en er wordt door een computer stem gezegd: "U bent succesvol ingelogd". Ik was op dit moment in gesprek met een collega. Dus ik was zelf nergens mee bezig.

Wellicht dat iemand dit van jullie herkend?
Was dit op een kantoor, en is er iets bekend over een 2FA systeem om in te loggen op een netwerk?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Telefoonnummer van 100 nep-helpdesks ingetrokken

Blijkbaar hadden de scammers toch de beschikking over 'echte' Nederlandse nummers en niet alleen gespoofte. Maar dit is een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Henk007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:40:
Telefoonnummer van 100 nep-helpdesks ingetrokken

Blijkbaar hadden de scammers toch de beschikking over 'echte' Nederlandse nummers en niet alleen gespoofte. Maar dit is een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk.
Wordt het eigenlijk niet tijd voor een centraal meldpunt. Ik heb ooit al eens bij een voip-provider een nummer gerapporteerd maar daar deden ze geen hol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:31
AW_Bos schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Wordt het eigenlijk niet tijd voor een centraal meldpunt. Ik heb ooit al eens bij een voip-provider een nummer gerapporteerd maar daar deden ze geen hol mee.
Heeft het zin? Ze spoofen de helft van de tijd toch niet bestaande of mogelijke nummers. Heb o.a. nummer langs zien komen van 5 nummers.
Nederlandse nummers worden ook gewoon gespooft.

[ Voor 5% gewijzigd door Pompi op 19-02-2020 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Pompi
Het gaat om de malafide telefoonnummers van nep-helpdesks waarmee consumenten worden verleid om naar te bellen als ze problemen hebben. Die kan je niet spoofen.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 19-02-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
Een man met het pseudoniem Jim Browning hackte de computers van een call centre, kijk en huiver:

Criminals on CCTV: Scammers caught red-handed
YouTube: Spying on the Scammers [Part 1/4]

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 03-03-2020 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
YouTube: SCAMMING KIDS: INSIDE INDIA'S CREEPIEST SCAM CALL CENTRE 👧

Die lui deinzen echt nergens voor terug... Dat meisje raakt gewoon helemaal in paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Net gebeld door 0703065391 met een bandje met vrouwen "microsoft-sam" stem. Of ik ff 0 wilde indrukken want er stond een bericht voor me klaar.

Meteen opgehangen natuurlijk, maar ik vraag me wel af wat voor voordeel zij eruit kunnen halen als ik daadwerkelijk die 0 in toets. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 12:26
Anoniem: 36835 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:36:
Net gebeld door 0703065391 met een bandje met vrouwen "microsoft-sam" stem. Of ik ff 0 wilde indrukken want er stond een bericht voor me klaar.

Meteen opgehangen natuurlijk, maar ik vraag me wel af wat voor voordeel zij eruit kunnen halen als ik daadwerkelijk die 0 in toets. :?
Misschien wordt je dan doorverbonden?

• AW_Bos

AW_Bos

FunFair schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:47:
[...]

Misschien wordt je dan doorverbonden?
@Anoniem: 36835
beetje late reactie. Maar ik denk dat die 0 gewoon is om te voorkomen dat ze een geautomatiseerd bandje laten afdraaien op een voicemail. Daarom wordt er gevraagd de 0 in te toetsen, en anders wordt na tiental seconden de verbinding verbroken. Dat is ook bij Burgernet, van de politie, zo.

Verder lijken de Microsoft-scammers na ruim 5 jaar gestopt te zijn met de zogenaamde belletjes.
Ik heb al een aardig poosje geen vreemde telefoongesprekken gehad. Er zijn wel een hoop nep-helpdesk-sites met telefoonnummers waarop mensen beweren dat ze van Microsoft zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 03-09-2020 01:13 ]

• Techneut
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 3 september 2020 @ 01:08:
[...]
Verder lijken de Microsoft-scammers na ruim 5 jaar gestopt te zijn met de zogenaamde belletjes.
5 jaar?
Ik heb er minstens 10 jaar last van gehad. In het prille begin noemden ze zich Windows Company. (die company bestaat niet eens). En als je daar ooit eens op inging was het heel nadrukkelijk "No, we are not Microsoft! Geen idee of het echt afgelopen is, zelf hebben we eerder ook heel lange tijd niets uit die richting vernomen, totdat het gezanik "vrolijk" weer opnieuw begon. Blijkbaar waren deze activiteiten toch wel winstgevend. Voorlopig maak ik me dan ook nog geen illusies.

• TheGirlWhoLived
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-11-2024
Tl;dr onderaan 7(8)7

Dat de dag aangebroken is dat ik zelf iets post op Tweakers waar ik al járen actief lurk, is teken dat het wel echt ver gekomen is 😁

Mijn vraag is helaas precies zo'n evidentie dat ik geen duidelijk en sluitend antwoord kan vinden.

Indien ik van telefoonnummer verander is het hele probleem toch opgelost? (Uiteraard slechts tot mijn nieuwe nummer in een lijst terecht komt...)

Dus even van nummer veranderen, vrienden en familie nieuwe nummer doorspelen en klaar met die gvdse kloothommels...?

Dat klinkt minder erg dan het huidige alternatief...
Gék word ik hiervan. Ik word dagelijks minstens drie keer gebeld met uitschieters naar ergens rond 6-7 keer op één dag...

Aangenaam is van nummer veranderen zeker niet, maar als niemand een oplossing kent, het steeds opnieuw terugkomt en toch wel een zeer lastig probleem is, dan zijn de ongemakken van een nieuw nummer voor mij niet langer onoverkomelijk.

Momenteel ben ik helemaal voor niemand meer bereikbaar, niet omdat mensen mijn nieuwe nummer niet (zouden) hebben, maar omdat mijn gsm nu 24/7 op stil staat en ik enkel terugbel naar door mij gekende nummers.
Rampzalig, niet alleen omdat ik regelmatig telefoon moet ontvangen van mensen die beroepshalve privé moeten bellen
(Bv een arts met een al dan niet dringende telefoon vanuit een ziekenhuis waar alle telefoons centraal privé staan ingesteld..., iemand waarvoor ik het enige contact ben vanuit een gesloten opname, etc etc

Tl;dr

Momenteel grote ongemakken door deze scam. Is dit met van nummer veranderen opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@TheGirlWhoLived Onbekend nooit opnemen, nummer googlen en bij spam het nummer blokkeren (zowel telefoon als sms). Dan krijg je daarna enkel nog een notificatie als dat nummer je opnieuw probeert te bellen, maar gaat je telefoon niet meer over. Uiteindelijk stopte het hier na een paar weken.

• hoi1234
@TheGirlWhoLived ik zou het zelfs doortrekken naar een nummer dat je echt alleen aan bekenden geeft. Heeft een webshop een nummer nodig? Geef ze een tweede telefoonnummer. Zorg er voor dat jouw nummer niet kan uitlekken. Als bijvoorbeeld een webshop jouw nummer lekt, heb je een probleem. Dan ga je gegarandeerd weer lastig gevallen worden. Pas helemaal op met bepaalde diensten die jouw nummer doorverkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Laat één ding duidelijk zijn, een ander telefoonnummer nemen is niet fijn! Daar zal iedereen het wel over eens zijn. Maar bovendien loop je heel grote kans dat de oplossing maar tijdelijk is. Want in feite hoeven ze helemaal niet te beschikken over een lijst met hen bekende nummers. Bedenk dat een eenvoudig computerprogramma alle mogelijke nummers kan bellen en noteren als er wordt opgenomen. Komt geen mensenhand aan te pas en het kost bijna niets. Ga dus niet over tot acties die wellicht helemaal niet nodig zijn of erger nog acties die geen oplossing blijken te zijn.

Verder nog eens opnieuw, ik heb zelf al heel lang geleden bij zo'n "Microsoft beller" ondervonden dat afwijzend, op welke manier dan ook, geen enkele invloed heeft. Ze bellen je vrolijk steeds weer. Eén keer reageerde ik steeds maar met één woord "nonsens", tot de persoon spinnijdig reageerde met: "ik blokkeer uw verbinding", waarop ik alleen maar antwoordde: "ga je gang en prettige dag verder".

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

De laatste keer dat ik gebeld werd door zo'n microsoft figuur gaf ik aan dat ik een mac had en geen windows pc. Werd pissig op me en zei dat ik de appel maar op moest eten. Daarna niets meer van gehoord. Laatste tijd gelukkig erg stil met die bellers.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hurricane schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:48:
Werd pissig op me en zei dat ik de appel maar op moest eten.
Dan had je de opmerking moeten maken geen aangevreten appel op te willen eten :+

De energiecontractverkopers blijven hier maar doorgaan, op dit moment heb ik 7* 010, 9* 020, 2* 033, 3* 040, 1* 050, 1* 073, 9* 085 en 1* 088 geblokkeerd. Ze staan inmiddels in de contactpersonenlijst omdat Android niet in staat is de lijst met geblokkeerde nummers te exporteren |:(

Gelukkig waarschuwt Android bij de meeste nummers dat het om marketing/fraude gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 10-09-2020 13:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Henk007
hoi1234 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:32:
@TheGirlWhoLived ik zou het zelfs doortrekken naar een nummer dat je echt alleen aan bekenden geeft. Heeft een webshop een nummer nodig? Geef ze een tweede telefoonnummer. Zorg er voor dat jouw nummer niet kan uitlekken. Als bijvoorbeeld een webshop jouw nummer lekt, heb je een probleem. Dan ga je gegarandeerd weer lastig gevallen worden. Pas helemaal op met bepaalde diensten die jouw nummer doorverkopen.
Dit vind ik naïef, een telefoonnummer is geen 'secret' in in een security of cryptografische context. Ik bedoel er zijn in Nederland hooguit 100 miljoen 06 nummers , puur mathematisch gezien, in de praktijk veel minder. Zoals in dit topic al vaak is gezegd, en even hierboven ook, het is voor een computer een peulenschil om die allemaal te bellen en een database aan te leggen van nummers die worden beantwoord.

• hoi1234
Henk007 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:16:
[...]

Dit vind ik naïef, een telefoonnummer is geen 'secret' in in een security of cryptografische context. Ik bedoel er zijn in Nederland hooguit 100 miljoen 06 nummers , puur mathematisch gezien, in de praktijk veel minder. Zoals in dit topic al vaak is gezegd, en even hierboven ook, het is voor een computer een peulenschil om die allemaal te bellen en een database aan te leggen van nummers die worden beantwoord.
In ieder geval ben je dan niet meer vindbaar in één of ander lek. Opnemen moet je sowieso nooit doen. Voor je het weet bel je met een duur betaalnummer.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

hoi1234 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:45:
[...]

In ieder geval ben je dan niet meer vindbaar in één of ander lek. Opnemen moet je sowieso nooit doen. Voor je het weet bel je met een duur betaalnummer.
:?

Ehrm... de kosten zijn voor degene die belt, niet voor degene die gebeld wordt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• hoi1234
Jester-NL schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:00:
[...]

:?

Ehrm... de kosten zijn voor degene die belt, niet voor degene die gebeld wordt.
Was denk ik even in de war met de scams waarbij je moet terugbellen naar een heel duur betaalnummer.

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar de verwarring is denk ik wel begrijpelijk. Want een poosje geleden beweerde iemand (in dit verband) dat een stel slimmeriken een methode had gevonden waarmee een collect-call zonder toestemming kan worden geforceerd. Lariekoek, maar dat gerucht is wel gaan rondzingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 10-09-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbro
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-07 18:36
Vandaag weer eens een vermeende call gehad van Microsoft ........ vertellen dat er iets met je computer aan de hand is ....Dus ben je al in modus van oppassen geblazen . Toch even geluisterd en ze geven aan dat ze een speciale code hebben waarmee je PC is te identificeren nl 00C04FD7D062

Maar ja dat is dus een list file associatie en geen pc id :
.ZFSendToTarget=CLSID{888DCA60-FC0A-11CF-8F0F-00C04FD7D062}

En dus niet uniek voor je computer ....... op alle windows systemen hetzelfde.

Even nagezocht en er staat een komisch filmpje over "Tech Support" op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Rvn6mCzRRpUI filmpje gestart en de telefoon voor de speaker gezet en ze hingen op. Maar ze zijn redelijk vasthoudend en bellen je zeker 5x terug. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De buit die dat gajes een enkele keer binnenhaalt van iemand die er argeloos intrapt moet wel buitengewoon groot zijn. Gezien ze het langer dan een uur vol houden met die nonsens. Terwijl ze echt wel vrij gauw gemerkt moeten hebben dat ze iemand aan de lijn hadden behoorlijk verstand van zaken. Als ze dat niet door hadden (ja pas in het laatst), dan twijfel ik er aan hoe slim ze eigenlijk zijn. Vermoedelijk arme meelijwekkende sloebers die een lesje uit het hoofd hebben geleerd.

Lang geleden probeerden ze met die zogenaamde "geheime" code mij ook te overtuigen. Ik ben vergeten waar die staat. Maar die inderdaad bij elke Windows klant dezelfde (gewoon een hexadecimaal getal) is. Ook die dreiging met de strekking: "I block down your computer" klinkt me heel bekend in de oren.

Ik vraag me trouwens wel af of hoe succesvol die truc met die code is. want ik geef toe dat deze wel slim bedacht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FWdeKlerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 20:43
Vandaag de tweede dag op rij dat ik wordt gebeld door:
- Henry the computer Guy
- David from Microsoft
Die mij doorschakelt naar
- Mike the Technician

Omdat ik gisteren het spelletje meespeelde en meteen heb opgenomen denken ze vandaag weer beet te hebben? Gisteren ongeveer een halfuurtje gekletst via:
+441909 72709
+31711242588
En vanochtend gezellig -weer een halfuur- via
+31505772489
+31169815023

Toch maar wat verder gegaan in het spelletje, na wel eerst de internetkabel uit de computer te hebben getrokken. Nadat de beste man mij het serienummer van de computer gaf wilde hij graag dat ik zou inloggen, dus ik volg de stappen en er komt inderdaad een CLSID nummer uitrollen dat voor iedere computer hetzelfde is, zie hieronder.

Ik heb de verschillende gesprekken opgenomen ter lering en om te kijken hoe ze te werk gaan en je proberen te overtuigen, omdat in het tweede telefoontje vandaag werd aangegeven dat ze dachten dat ik twijfels had. En ik vroeg hen hoe het kan dat ze steeds vanaf een ander nummer bellen... Daar had ie ook weer een mooi antwoord op. Zal het een dezer dagen ‘ns online zetten.

Wees gewaarschuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torx
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik kreeg zojuist een sms van +4915206897358:
Wij ondervinden problemen met de SEPA machtiging van uw abbonement. Er staat een bericht voor u klaar in uw account: https:// mijnaccount .club / Kpn.html
Uiteraard had ik gelijk door dat dit nep was, maar uit nieuwsgierigheid gekeken in Tor Browser. Je moet een bank kiezen en dan wordt je zogenaamd doorverwezen naar de gekozen bank, maar dat is een pagina op hetzelfde domein. Verder heb ik het niet onderzocht.

Honda CB750 Hornet :: Yamaha Fazer FZ6 SA (2011 - 2023) | F1Pool.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:17
Ik ondervind tegenwoordig ook wat problemen omtrent telefoonscam/telefoonterreur. De eerste keer dat ik had opgenomen was het een Engels sprekende vrouw die mij iets van financieel advies ging geven. Uiteraard gezegd dat ik geen interesse heb en medegedeeld dat ik niet meer gebeld wou worden. Dat laatste lijken ze maar moeilijk te begrijpen en ze zijn erg hardnekkig. We zijn nu een paar weken verder en ik word gemiddeld 1 tot 3 keer per dag gebeld, best vervelend.

Ik heb al een "callblocker" geïnstalleerd maar die kent de nummers helaas niet waarmee ze bellen. Het eigenaardige is dat ze steeds met een ander nummer bellen waarvan de afkomst erg varieert. Zo wordt er regelmatig gebeld met een nummer uit Amsterdam, Oosterhout, Leeds (Engeland) of Birmingham (Engeland).

Ik neem ook niet op in de hoop dat het een keer stopt. Iemand nog een gouden tip om er vanaf te komen?

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

FWdeKlerk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:22:

Ik heb de verschillende gesprekken opgenomen ter lering en om te kijken hoe ze te werk gaan en je proberen te overtuigen, omdat in het tweede telefoontje vandaag werd aangegeven dat ze dachten dat ik twijfels had. En ik vroeg hen hoe het kan dat ze steeds vanaf een ander nummer bellen... Daar had ie ook weer een mooi antwoord op. Zal het een dezer dagen ‘ns online zetten.

Wees gewaarschuwd!
En, kunnen we al genieten van je gesprekken?
Morrog op YouTube duikt ook vaak deze wereld van scammers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik kan iedereen https://www.telguarder.com/ aanbevelen. Zelf gebruik ik de app niet, maar alleen de data en die is super up-to-date! Echter kan de app gelijk blokkeren etc. Volgens mij is het nog gratis ook.

[ Voor 7% gewijzigd door g1n0 op 14-11-2020 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Met alle respect, hoezo kun je dat aanbevelen?
Heb je daar op welke manier ook ervaring mee? Het mag immers inmiddels bekend zijn dat de telefoonnummers waarmee ze tewerk gaan vaak bestaande nummers zijn van niets vermoedende gewone mensen. Spoofing dus. Dat kan zo'n zo'n programma nooit "ruiken", anders dan dat ze ten onrechte in zo'n lijst staan. Stel dat het iemand is die je kent. Een voorbeeld is dat we een keer bij thuiskomst een gemiste oproep zagen van iemand die we nog kenden ook in ons dorp. Maar die persoon wist van niets! Het zijn steeds weer andere nummers. Kortom, geloof je dat zo'n database met telefoonnummers van ze hebben werkelijk van enige waarde is?

Edit:
Om misverstanden te voorkomen, deze site bevat lijsten van vervelende bellers die je met reclame voor bepaalde bedrijven lastig vallen, zoals energiebedrijven. Dat is wel een andere categorie dan de bedriegers die zeggen dat ze van Microsoft zijn en proberen je te plunderen, die vind ik veel kwalijker.

Ik zie dat op deze site de lijst van Nederland om een voorbeeld te noemen nogal veel 085-nummers bevat. Dat zijn speciale nummers die niet bij een regio horen en doorgaans aangevraagd worden door landelijk opererende bedrijven. Maar dit is maar een deel van de overlast, die zogenaamde Microsoft-bellers vind ik een veel erger, want dat zijn regelrechte criminelen die uit zijn op veel geld,

[ Voor 34% gewijzigd door Techneut op 14-11-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-07 22:18
Een vrouw is meer dan 13000 euro kwijt omdat ze op nep site van de RIVM in maart wat via ideal besteld heeft.

https://www.bndestem.nl/b...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ik vermoed dat het bij Triodos voldoende om met inloggegevens + code voor ideal een app voor mobiel bankieren te activeren. Dat is wel slecht. Bij de ING heb je hiernaast ook nog een aantal gegevens van je bankpas nodig.
Op de Triodos site kan ik helaas niks vinden hoe je de app voor mobiel bankieren kan activeren. Bij de ING is het erg makkelijk te vinden en is er een helder en simpel filmje van te vinden.

Jammer dat ze al haar spaargeld bij de Triods geparkeerd had. Ze kon dit beter bij een andere spaarbank doen zoals bijvoorbeeld Leaseplanbank. Dan had de crimineel niet alles kunnen stelen en had ze wat meer rente gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 15-11-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
phantom09 schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:01:
Een vrouw is meer dan 13000 euro kwijt omdat ze op nep site van de RIVM in maart wat via ideal besteld heeft.

https://www.bndestem.nl/b...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ik vermoed dat het bij Triodos voldoende om met inloggegevens + code voor ideal een app voor mobiel bankieren te activeren. Dat is wel slecht. Bij de ING heb je hiernaast ook nog een aantal gegevens van je bankpas nodig.
Op de Triodos site kan ik helaas niks vinden hoe je de app voor mobiel bankieren kan activeren. Bij de ING is het erg makkelijk te vinden en is er een helder en simpel filmje van te vinden.

Jammer dat ze al haar spaargeld bij de Triods geparkeerd had. Ze kon dit beter bij een andere spaarbank doen zoals bijvoorbeeld Leaseplanbank. Dan had de crimineel niet alles kunnen stelen en had ze wat meer rente gehad.
Ze had inderdaad kunnen weten dat het RIVM waarschijnlijk haar telefoonnummer niet heeft, dus het een scam is. Daarnaast probeer ik altijd om zelf naar de bewuste site te gaan.

Ik vind het echter echt zeer kwalijk dat het überhaupt mogelijk is om de app op een telefoon van een derde te activeren. Dat er vervolgens geen alarmbellen afgaan bij de bank is ook de bank aan te rekenen. Dat ze dit volledig op hun klant afschuiven vind ik dus echt onbegrijpelijk. Als hun systemen gewoon deugdelijk in elkaar zouden steken, was de schade beperkt gebleven. Een simpele bevestigingsknop in de mail die gestuurd is zou al een hoop ellende beperken.

Ze had natuurlijk zelf het alarmnummer van de bank kunnen bellen en de rekening laten bevriezen, maar niet iedereen checkt de hele dag zijn mail. Bovendien als mij dit gebeurd was, was ik waarschijnlijk ook te laat geweest. Binnen 15 minuten is de rekening leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-07 22:18
Het is soms nog slechter gesteld met banken sites. Zo werkt Robeco alleen met inlognaam en wachtwoord....
Beveiliging anno 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
phantom09 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:04:
Het is soms nog slechter gesteld met banken sites. Zo werkt Robeco alleen met inlognaam en wachtwoord....
Beveiliging anno 2000
ING werkte trouwens ook hele lange tijd alleen met gebruikersnaam + wachtwoord. Maar heel erg was dat niet, omdat je voor alle overschrijvingen naar een andere rekening alsnog een TAN-code nodig had. Maar als Robeco nergens 2FA verplicht stelt, is dat zeer kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:38
Wat ik me af vraag, hoe komen ze aan je nummers?
Ik heb tot 2019 nooit problemen gehad, totdat ik overgestapt ben toen naar Vodafone (zit nu wel alweer ergens anders). Op een gegeven moment belletjes uit srilanka of weet ik uit welke uithoeken van de wereld. Nu al gelukkig wat minder, maar krijg af en toe nog steeds eens een belletje. Neem gelukkig nooit want wangrifraude natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:38
torx schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:36:
Ik kreeg zojuist een sms van +4915206897358:

[...]

Uiteraard had ik gelijk door dat dit nep was, maar uit nieuwsgierigheid gekeken in Tor Browser. Je moet een bank kiezen en dan wordt je zogenaamd doorverwezen naar de gekozen bank, maar dat is een pagina op hetzelfde domein. Verder heb ik het niet onderzocht.
Laatste maanden dat ik postnl smsjes krijg in die trant, open altijd in een veilige omgeving. Ik zie gelukkig gelijk dat het fake is. Heb alleen wel 1 keer een twijfel geval gehad toen ik een pakketje uit het buitenland verwachten. Maar de URL gaf mij gelijk alweer gelijk dat het fake was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Laatste paar keer nederlands blijven spreken en het bellen is nu gestopt. Lijkt wel of dat helpt. De gesprekken zijn wel lekker kort.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Was het maar waar dat het gestopt is. In die veronderstelling verkeerde ik ook een hele tijd, maar het begon kort geleden vrolijk weer opnieuw. Zelfde geneuzel als altijd, al meer dan tien jaar lang. Ik was een beetje geïrriteerd en liet het woord bullshit vallen. Wel, dat had ik niet moeten doen, want ik ben die dag zowat tien keer opnieuw gebeld. Eigen schuld dus, ik had beter moeten weten. Al eerder gezegd, niets helpt, anders dan niet reageren en meteen opleggen. Zegt mijn vrouw ook meer dan eens tegen me, zij is daarin verstandiger dan ik.

Recentelijk stelde Iemand voor om deze nummers te blokkeren. Helaas schijnt dat bij vaste telefoon bij Ziggo voor binnenkomende oproepen niet mogelijk te zijn. Maar los daarvan, op het display verschijnt steeds een ander telefoonnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:22

R-P

Goede subtopic?

Ach, als er weer zo'n sneue helpdesk medewerker van Microsoft belt, kun je ze altijd lekker even bezig houden, zeggen dat ze verbonden zijn met de Apple store, gewoon de telefoon wegleggen na het opnemen, zeggen dat het volgens de Nederlandse wet strafbaar is dat ze me ongevraagd bellen, etc.

Maar vanochtend een telefoontje gehad waar ik wellicht iemand tegen de schenen geschopt heb: ze bleven maar bellen. Het begint gewoon stront irritant te worden en is inmiddels echt telefoon terreur. Volgens de telefoonlog hebben ze in ieder geval met 11 verschillende 0044xxxxx nummers gebeld (en mogelijk dus nog vaker).

Is er een afdoende manier om hier van af te komen, behalve een nieuw telefoonnummer nemen?

EDIT: de nummers, al zal dat niet bijster veel nut hebben. Maar mocht er ergens een site zijn om ze in te vullen, dan heb ik ze vast uit m'n (vaste) telefoon gered.

0044756874288
0044744685837
0044719901346
0044722184219
0044746036761
0044799753911
0044738294205
0044725761909
0044710140588
0044736723605
0044754372311

[ Voor 18% gewijzigd door R-P op 20-04-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Kan je geen blokkade op Britse telefoon nummers doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-07 15:46
Ja, blokkeer alle telefoonnummers die beginnen met 0044*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

R-P schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:32:
Maar vanochtend een telefoontje gehad waar ik wellicht iemand tegen de schenen geschopt heb: ze bleven maar bellen. Het begint gewoon stront irritant te worden en is inmiddels echt telefoon terreur. Volgens de telefoonlog hebben ze in ieder geval met 11 verschillende 0044xxxxx nummers gebeld (en mogelijk dus nog vaker).
Wat heb je zelf gedaan? Goeie kans dat het een geautomatiseerd systeem is wat blijft bellen vanwege iets wat jij (niet) doet. Dan blijven ze het proberen totdat het systeem denkt dat er een gesprek is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

Hmm, ja kan (0044 blokkeren) maar dan moet ik m'n Engelse kennissen maar vertellen dat ze alleen mobiel kunnen bellen? Niet dat ze me nu zo vaak bellen, maar ik heb dit nummer al 20 jaar en dus langer dan mijn mobiele nummer dat in die tijd zeker 3 keer is verandert.

Eerste keer heb ik even iemand gesproken maar ik was niet vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:21

g0tanks

Moderator CSA
R-P schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:40:
Hmm, ja kan (0044 blokkeren) maar dan moet ik m'n Engelse kennissen maar vertellen dat ze alleen mobiel kunnen bellen? Niet dat ze me nu zo vaak bellen, maar ik heb dit nummer al 20 jaar en dus langer dan mijn mobiele nummer dat in die tijd zeker 3 keer is verandert.

Eerste keer heb ik even iemand gesproken maar ik was niet vriendelijk.
Dan blokkeer je alle Engelse nummers, maar maak je een uitzondering voor je kennissen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

Als dat de beste optie is, gaan we dat maar doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
R-P schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:32:

Maar vanochtend een telefoontje gehad waar ik wellicht iemand tegen de schenen geschopt heb: ze bleven maar bellen.
Wat heb jij gedaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb je topic samengevoegd met het juiste topic en P&B.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Had er laatst ook weer eentje. Het lukte me om ze iets van 11 minuten aan het lijntje te houden, terwijl we in het gesprek mijn "laptop" nog niet eens aan hadden gedaan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Cyb schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:47:
Had er laatst ook weer eentje. Het lukte me om ze iets van 11 minuten aan het lijntje te houden, terwijl we in het gesprek mijn "laptop" nog niet eens aan hadden gedaan. >:)
Gewoon langer aan het lijstje houden. Dan kunnen ze weer iemand met rust laten ;)

Je computer is gewoon traag, zit vol met virussen, dus daarom moet je Indiër gewoon erg lang wachten tot de boel opgestart is. Tussentijds om de paar minuten even steeds zeggen dat die bezig is. Eventueel een random bandje laten draaien. ;)

Helaas krijg ik deze scammers niet vaak meer. Laatste keer dat ze vermoedelijk belden was een paar maanden geleden, maar toen was ik niet thuis... ;(

Maar meestal als ik zeg dat ze al een poosje niet gebeld hebben, dan duurt het niet lang voordat ze bellen >:)
Voor de scammers, als ze meelezen: I'm ready for you >:)

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 21-04-2021 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

Volgens mij niet zo veel, tegengesproken dat ze van Microsoft zijn en me niet meer lastig moeten vallen. Volgens mij heb ik niet eens scheldwoorden gebruikt.
Ardana schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:15:
[mbr]Ik heb je topic samengevoegd met het juiste topic en P&B.[/]
Thanks, ik had wel gezocht maar alleen topics uit 2011 en 2018 gevonden dus leek me niet handig daarin verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Audiowaste schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:36:
Ja, blokkeer alle telefoonnummers die beginnen met 0044*
Beginnen de nummers van je vrienden ook met een 0044 7?
Lijkt wel een soort VOIP-achtige of niet-geografische netnummerreeks.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 21-04-2021 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat betreft al die voorstellen om bepaalde nummers te blokkeren, was het maar zo eenvoudig! Want sowieso vernam ik dat blokkeren van inkomende oproepen voor de vaste telefoon niet mogelijk is bij Ziggo. Of dat bij KPN wel kan is me niet bekend. Blijft over de mobiele sector. Ik heb hier zelf nog geen voldoende ervaring mee. Maar is het daar echt wel mogelijk om een bepaalde reeks nummers te blokkeren? Ik heb ooit één nummer geblokkeerd van een wat verwarde onbekende persoon geblokkeerd die me steeds opnieuw belde. En ik kreeg toen de indruk dat dit alleen kon met hele nummers, dus niet met enkel 0044 of 0044 7. Of zijn hier andere ervaringen mee bekend?

Verder, dit een plaag die al meer dan tien jaar voortduurt en we moeten constateren dat er letterlijk niets tegen te doen is. D.w.z. geen slimme opmerkingen of wat je ook bedenkt, het heeft hoegenaamd (was het maar zo eenvoudig) geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Techneut schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:46:
Wat betreft al die voorstellen om bepaalde nummers te blokkeren, was het maar zo eenvoudig! Want sowieso vernam ik dat blokkeren van inkomende oproepen voor de vaste telefoon niet mogelijk is bij Ziggo. Of dat bij KPN wel kan is me niet bekend. Blijft over de mobiele sector. Ik heb hier zelf nog geen voldoende ervaring mee. Maar is het daar echt wel mogelijk om een bepaalde reeks nummers te blokkeren? Ik heb ooit één nummer geblokkeerd van een wat verwarde onbekende persoon geblokkeerd die me steeds opnieuw belde. En ik kreeg toen de indruk dat dit alleen kon met hele nummers, dus niet met enkel 0044 of 0044 7. Of zijn hier andere ervaringen mee bekend?

Verder, dit een plaag die al meer dan tien jaar voortduurt en we moeten constateren dat er letterlijk niets tegen te doen is. D.w.z. geen slimme opmerkingen of wat je ook bedenkt, het heeft hoegenaamd (was het maar zo eenvoudig) geen effect.
Hier gebruik ik mijn eigen telefoonset (Gigaset) en de Fritzbox.
De telefoonset die overigens beperkt is met blokkeren kan maar 20 nummers aan en een mogelijk blokkade voor anonieme nummer. Die gooit dus bij een niet toegestaan inkomend nummer meteen de hoorn op de haak. Werkt zeer effectief, en als het moet gooi ik die blokkade er even af, maar meeste bedrijven, zorginstellingen hebben wel een alternatief mobiel nummer van ons.

De Fritzbox lijkt een soort van '403 header' te sturen via SIP die de beller laat weten dat het nummer niet bereikbaar is, op de manier zoals de provider van diegene doet.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 21-04-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat leidt me tot de volgende vraag:
Ik kende dergelijke mogelijkheden tot nu toe niet. Ik moest het dus tot dusverre doen met de wat dit betreft de zeer beperkte mogelijkheden (dus geen) van in mijn geval van Ziggo. Ik vind dit wel interessant en vandaar mijn vraag of dat blokkeren beperkt is tot hele nummers of dat wat hier werd genoemd ook een reeks nummers zoals alles wat begint met 0084. Zo niet, dan is het nog niet interessant voor me, want ik constateer dat het elke keer dat ze me lastig vallen een ander nummer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Dat blokkeren werkt o.b.v. sip telefonie, ik weet niet of jouw aanbieder (Ziggo) dit aanbiedt en jou de inloggegevens geeft?

Ik doe hetzelfde: vaste telefonie via een Asterisk VM, anonieme bellers krijgen een bericht dat deze oproepen niet geaccepteerd worden. Inmiddels twee nummers op een zwarte lijst staan, die krijgen een melding en daarna een disconnect. Je kan hele nummerreeksen instellen, mogelijkheden zijn eindeloos. Maar vergt wel wat werk, en je dient over de sip gegevens van je telefoonnummer te beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Xenir,
Dat was al gezegd, Ziggo doet dat helemaal niet met de vaste telefoon en op mijn mobiele telefoon is het alleen mogelijk met hele nummers. Jij hebt blijkbaar een andere telefoon provider en je noemt dat je twee nummers hebt geblokkeerd. Dat is beslist niet veel, heb jij dan niet last van die zogenaamde Microsoft bellers? De reden dat ik dit vraag is dat die lui zoals ik al zei steeds weer een ander telefoonnummer gebruiken. Dat betekent dus dat dit blokkeren voor mij totaal nutteloos is, tenzij ik dat in één keer met een hele categorie kan doen, zoals hier met het landnummer 0044. Alleen als dát ook mogelijk is, zou investeren in een nieuwe telefoon met die blokkeeroptie zin hebben. Ik vermoed dat die vrij duur zal zijn, maar die kosten zou ik er zeker voor over hebben, want ik ben het zo langzamerhand spuugzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Xenir schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:37:
Dat blokkeren werkt o.b.v. sip telefonie, ik weet niet of jouw aanbieder (Ziggo) dit aanbiedt en jou de inloggegevens geeft?

Ik doe hetzelfde: vaste telefonie via een Asterisk VM, anonieme bellers krijgen een bericht dat deze oproepen niet geaccepteerd worden. Inmiddels twee nummers op een zwarte lijst staan, die krijgen een melding en daarna een disconnect. Je kan hele nummerreeksen instellen, mogelijkheden zijn eindeloos. Maar vergt wel wat werk, en je dient over de sip gegevens van je telefoonnummer te beschikken.
Kan je die nummers ook makkelijk aan de lijst toevoegen? Zoals een short-number nadat ze gebeld hebben?
En wat als het anonieme nummers zijn?

Werkt Asterisk als een soort proxy ofzo? Dat je daar je SIP-gegevens invoert, en dat je in modem dan het interne IP van Asterisk invoert bij de SIP instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
AW_Bos schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:00:
[...]

Kan je die nummers ook makkelijk aan de lijst toevoegen? Zoals een short-number nadat ze gebeld hebben?
En wat als het anonieme nummers zijn?

Werkt Asterisk als een soort proxy ofzo? Dat je daar je SIP-gegevens invoert, en dat je in modem dan het interne IP van Asterisk invoert bij de SIP instellingen?
Je hebt ook Freepbx en daar zit een web interface bij waar je dat kan doen. Geen idee of het via shortnr kan, zal vast te scripten zijn. Anonieme nrs worden hier niet doorgelaten, dus als de vaste lijn rinkelt, dan heb ik een nummer.

Asterisk kan werken als een proxy ja. Eigenlijk is je modem een client op je Asteriskserver, die op zijn beurt zich aanmeldt bij je SIP aanbieder.

@Techneut Ik heb een aanbieder die inderdaad een SIP account vrijgeeft als je erom vraagt. Mijn handsets doen sip over Dect en melden zich aan op Asterisk. Daar kan ik doen wat ik wil. +44* blokkeren is geen probleem. Gelukkig zijn het er pas twee. Geheim nummer maar nog geen last gehad van Microsoft bellers. De twee zijn agressieve energie verkopers die blijkbaar lak hebben aan belmeniet-register.

[ Voor 20% gewijzigd door Xenir op 22-04-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xenir schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:32:
[...]
@Techneut Ik heb een aanbieder die inderdaad een SIP account vrijgeeft als je erom vraagt. Mijn handsets doen sip over Dect en melden zich aan op Asterisk. Daar kan ik doen wat ik wil. +44* blokkeren is geen probleem. Gelukkig zijn het er pas twee. Geheim nummer maar nog geen last gehad van Microsoft bellers. De twee zijn agressieve energie verkopers die blijkbaar lak hebben aan belmeniet-register.
Je zegt " ......, maar nog geen last gehad van Microsoft bellers".. Die overlast speelt bij mij nou juist wel, altijd wel te verstaan. Een tijdlang redelijk rustig geweest, maar onlangs in alle hevigheid weer begonnen. Blijkbaar loont het nog steeds.

Goed bedoeld dus en bedankt, maar voor mij helaas niet bruikbaar omdat het zonder uitzondering steeds weer een ander telefoonnummer is. Een enkele keer ziet het er zelfs uit als een regulier Nederlands nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:38

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Ik word zelf echt helemaaal lijp.
Nergens iets veranderd dat ik online onlangs mijn telefoon nummer of iets heb ingevuld maar ik word sinds vrijdag echt ontzettend vaak gebeld door willekeurige nummers uit Rotterdam en Amsterdam en Engeland

De eerste keer was om half 1 snachts en 10 min later nog een keer. Vandaar dat ik bij de eerste call al dacht dat het een scam was.

Nou gebeurd het elke keer random en bijna altijd in 2 keer. Ik blokkeer elk nummer maar telkens weer een ander nummer dat me beld.

Vannacht was ik niet gebeld dus dacht nice misschien is het klaar. Ben ik vanmorgen al weer 3 keer gebeld. Zodra ik het nummer gelijk blokkeer belt een ander nummer alweer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgpGsFbDDw1C0t1GAo36Mx4jVUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nc5ZSYdsMRch0qeByOqo2kml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3amkGvqC5bWM4TqZq3AcHkBYDGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/magWgHNgHNo7wcoBnVgfONyT.jpg?f=fotoalbum_large

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:45

Fiber

Beaches are for storming.

Het is een tikje overdreven wellicht, maar volgens mij kan je in Android alle onbekende nummers automatisch laten blokkeren. Wellicht een idee om dat (desnoods tijdelijk) in te stellen...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fiber schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:47:
Het is een tikje overdreven wellicht, maar volgens mij kan je in Android alle onbekende nummers automatisch laten blokkeren. Wellicht een idee om dat (desnoods tijdelijk) in te stellen...?
Dat kan je zeker doen d.m.v de Niet Storen stand, en enkel een whitelist samenstellen met bijv. je contactenlijst. Zo heb ik dit getimed van 23:00 tot 07:00 zodat ik niet wakker gebeld wordt door een dronken persoon... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, dat zijn allemaal best interessante mogelijkheden die je hebt met een mobiele telefoon, al dan niet een smartphone. Maar helaas bij geen van alle heb je iets aan als je een vaste telefoon hebt van b.v. Ziggo. En bij veel mensen speelt juist daar deze ergernis. Ziggo meldt dat alleen bepaalde uitgaande gesprekken geblokkeerd kunnen worden, inkomende niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Anoniem: 878977 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:06:
[...]

En bedrijven die anoniem menen te moeten bellen kunnen me de pot op.
Dit dus!

Ik heb een paar jaar lang anonieme inkomende nummers direct afgeschoten door onze huistelefoon zulke telefoontjes direct aan te nemen en op te hangen. Handige instelling, zo een blokkade ;).

Maar vanaf nu komen die op een speciaal 'white-label' antwoordapparaat binnen zonder persoonlijke begroetings-texten.

Waar er drie jaar geleden elke week een anoniem nummer belt is dat nu twee in een half jaar tijd :D

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 10-07-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
AW_Bos schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Dit dus!

Ik heb een paar jaar lang anonieme inkomende nummers direct afgeschoten door onze huistelefoon zulke telefoontjes direct aan te nemen en op te hangen. Handige instelling, zo een blokkade ;).

Maar vanaf nu komen die op een speciaal 'white-label' antwoordapparaat binnen zonder persoonlijke begroetings-texten.

Waar er drie jaar geleden elke week een anoniem nummer belt is dat nu twee in een half jaar tijd :D
http://aaas.tilaa.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

I know. Dat kan ook. :P

Maar dat is niet netjes bij anonieme nummers. Meer interessant voor nummers van stalkers.
Ik ga hem wel alvast inprogrammeren onder een vast nummer in mijn telefooncentrale... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 10-07-2021 23:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Dit dus!

Wordt wel veel meer gedaan. Maar weet wel dat vrijwel alle bedrijven, ook kleine zoals sommige winkels, een bedrijfstelefooncentrale met meerdere lijnen hebben die niet bij uitgaande gesprekken het telefoonnummer weergeven. Dat zijn dus niet alleen maar zoals vaak wordt aangevoerd ziekenhuizen e.d., een betrekkelijk kleine bedrijfstelefooncentrale heeft die eigenschap al. Alles bij elkaar kunnen het heel veel zijn, maar misschien hield je daar wel rekening mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 11-07-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Klopt, veel bedrijven weten onze mobiele nummers wel te vinden, maar het afstraffen door geautomatiseerd op te hangen vind ik te ver gaan. En als het moet, dan weten ze vaak wel onze mobiele nummers te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Techneut schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:38:
[...]
Wordt wel veel meer gedaan. Maar weet wel dat vrijwel alle bedrijven, ook kleine zoals sommige winkels, een bedrijfstelefooncentrale met meerdere lijnen hebben die niet bij uitgaande gesprekken het telefoonnummer weergeven. Dat zijn dus niet alleen maar zoals vaak wordt aangevoerd ziekenhuizen e.d., een betrekkelijk kleine bedrijfstelefooncentrale heeft die eigenschap al. Alles bij elkaar kunnen het heel veel zijn, maar misschien hield je daar wel rekening mee.
Altijd lekker als je collega's hebt die tijdens een consignatierooster / dienst iets van 'Do-Not-Disturb' op d'r mobiele telefoon aangezet hebben. Als je dan zo'n centrale hebt die 'anoniem' belt dan gooit de de telefoon dat gesprek actief weg én de mogelijkheid tot terugbellen binnen 'x' minuten (om er wel door te kunnen komen) is dan ook niet meer bruikbaar. Zo'n nummer kun je ook niet in je 'contacts' zetten zodat het wel ineens goed gaat.

Vanuit de klant / enterprise-servicedesk is het dan helaas vaak "Bel: 0800* Will_M maar weer uit z'n nest" .....Die gék is vast wel bereikbaar :(

Er zijn redenen om een mobiel zakelijk toestel + nummer aan te blijven houden én dat 'kreng' ook niet voor privé doeleinden te willen gaan gebruiken >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 11-07-2021 13:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:40
Ik werk voor een telecomoperator en wij werden net zoals alle collega operators door COIN gecontacteerd aangaande problematiek zoals besproken in dit topic.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een goede ontwikkeling. Er wordt nu ook vanuit die hoek actief gekeken naar het probleem en de oplossingen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ricmaniac schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:55:
Ik word zelf echt helemaaal lijp.
Nergens iets veranderd dat ik online onlangs mijn telefoon nummer of iets heb ingevuld maar ik word sinds vrijdag echt ontzettend vaak gebeld door willekeurige nummers uit Rotterdam en Amsterdam en Engeland

De eerste keer was om half 1 snachts en 10 min later nog een keer. Vandaar dat ik bij de eerste call al dacht dat het een scam was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hier, iets minder extreem, ook last van. Ik word 2 tot 5 keer per week gebeld door Engels sprekende mensen die mij financiële producten willen verkopen. Iets specifieker; Allemaal crypto gerelateerd. Sommigen stellen zichzelf zelfs voor als mijn accountmanager. 8)7

Ik word met name gebeld door +44 nummers, +32 nummers en af en toe door een gespoofd +31 ( Nederlands ) nummer. Het is nu dus terug naar 2 tot 5 keer per week, dat was in het begin 2 tot 10 keer per dag.

Mijn oplossing werkt redelijk goed op dit moment door alle +44 en +32 nummers meteen te blokkeren ( naar voicemail ) te laten gaan. Ik gebruik hiervoor de app Mr. Number. Telefoonnummers die er dan nog doorheen komen worden soms door Mr. Number zelf al gemarkeerd als "Possible spam" waarna ze dezelfde behandeling krijgen.

Onbekende nummers die er dan nog doorheen komen laat ik zelf overgaan naar mijn voicemail. Voicemail niet inspreken is jammer dan, dan bel ik niet terug.

En dat + dat het omdraaien van mijn telefoon ervoor zorgt dat hij naar stil gaat maakt het hier werkbaar.

Wat in elk geval niet werkt is met ze in discussie gaan of vragen om te worden verwijderd. Zeggen dat je geen interesse hebt snappen ze ook niet, je krijgt dan "Why don't you want to get rich" als vraag. Opnemen en ze dan op een gegeven moment niets meer zeggen helpt ook niet. Ik heb het al gehad dat ze meteen daarna weer bellen en dan zelf ook stil zijn als je opneemt.

Opnemen en bij het horen van een Engelse stem ophangen werkt ook niet, ze bellen letterlijk meteen weer terug.

Het enige wat bij mij lijkt te helpen is simpelweg onbereikbaar voor ze zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-07 13:57
Hey! Ik heb iets gelijkaardigs aan de hand. Ik word wekelijks meer dan 5x gebeld door buitenlandse nummers en ik weet totaal niet waarom. Het vreemde is dat ik al een paar keer heb opgenomen maar dat niemand iets zegt dan … verbinding wordt direct verbroken.

Enig idee wat het nut is? Wat ik er tegen kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
@Shattering Waarschijnlijk is het de bedoeling dat je terugbelt, tegen een leuk tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

hcQd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:48:
@Shattering Waarschijnlijk is het de bedoeling dat je terugbelt, tegen een leuk tarief.
Precies dat.

Nooit terugbellen. De centrale van de beller neemt meten op (binnen een halve seconde) en speelt vervolgens een geluidsopname af van het geluid dat je hoort als een telefoon nog niet is opgenomen.

Gevolg: jij denkt dat de telefoon nog overgaat en wacht tot er wordt opgenomen, maar de teller loopt al. Tegen een 5 euro per minuut kostend betaalnummer in de Bahama's.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-07 13:57
Amai, daar had ik nog niet bij stil gestaan :). Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 13:42
Afgelopen twee weken ben ik gebeld door een met mijn idee Nederland 06-nummer.

Als ik de telefoon opneemt krijg ik een soort Chinese computer stem te horen een uit angst voor extra kosten direct opgehangen.

De nummers zijn

+31 6 59851078
‪+31 6 38568201‬

Vind het wat vreemd, want ik versta het uiteraard niet, lijkt een NL nummer, geen extra kosten.. heb de nummers maar gemeld als spam in me telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
user_tweakers schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:13:
Afgelopen twee weken ben ik gebeld door een met mijn idee Nederland 06-nummer.

Als ik de telefoon opneemt krijg ik een soort Chinese computer stem te horen een uit angst voor extra kosten direct opgehangen.

De nummers zijn

+31 6 59851078
‪+31 6 38568201‬

Vind het wat vreemd, want ik versta het uiteraard niet, lijkt een NL nummer, geen extra kosten.. heb de nummers maar gemeld als spam in me telefoon
Ze richten zich op Chinezen die het bandje kunnen verstaan. Je moet een 8 drukken om iemand aan de lijn te krijgen. Zo voorkomen ze dat ze onnodig tijd verliezen aan mensen die geen Chinees spreken.
Ik kies dan een 8 en scheld ze uit.
De nummers zijn gespoofd, dus blokkeren heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 13:42
Jimster schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:06:
[...]

Ze richten zich op Chinezen die het bandje kunnen verstaan. Je moet een 8 drukken om iemand aan de lijn te krijgen. Zo voorkomen ze dat ze onnodig tijd verliezen aan mensen die geen Chinees spreken.
Ik kies dan een 8 en scheld ze uit.
De nummers zijn gespoofd, dus blokkeren heeft geen zin.
Oke ja dan heeft blokkeren geen zin. Maar ze richten blijkbaar wel op Nederlandse nummers? Dacht namelijk dat ze in China niet met 06 nummers werken. Zijn het dan verkopers of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
user_tweakers schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:29:
[...]
Oke ja dan heeft blokkeren geen zin. Maar ze richten blijkbaar wel op Nederlandse nummers? Dacht namelijk dat ze in China niet met 06 nummers werken. Zijn het dan verkopers of zoiets?
Ze richten zich op Chinezen in NL, misschien zelfs over de hele wereld.
Hoe deze scam precies werkt weet ik niet. Waarschijnlijk willen ze dat je geld overmaakt.
In de afgelopen jaren ben ik vaak zo'n Chinees bandje gebeld. O.a. zogenaamd DHL, UPS en de Chinese ambassade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Heroic_Nonsense schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Precies dat.

Nooit terugbellen. De centrale van de beller neemt meten op (binnen een halve seconde) en speelt vervolgens een geluidsopname af van het geluid dat je hoort als een telefoon nog niet is opgenomen.

Gevolg: jij denkt dat de telefoon nog overgaat en wacht tot er wordt opgenomen, maar de teller loopt al. Tegen een 5 euro per minuut kostend betaalnummer in de Bahama's.
Wat is nou het lucratieve winstgedeelte van die scammers? Voor ons kost het 5 euro per minuut. Maar wie bepaalt het bedrag? Bahama Telecom? Onze telecomproviders voor een groot deel?
En wat is de winst voor die scammers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AW_Bos schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:13:
[...]

Wat is nou het lucratieve winstgedeelte van die scammers? Voor ons kost het 5 euro per minuut. Maar wie bepaalt het bedrag? Bahama Telecom? Onze telecomproviders voor een groot deel?
Wie betaalt in NL de 0800 nummers, of nog erger: de 088 / 0900 / 0909 nummers?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:13:
[...]

In Nederland is het zo dat als je een 0909 of 0906 nummer exploiteert, je een deel van de kosten die de beller maakt mag houden.

Dat is in dergelijke landen vast ook zo. Van die $5 zal een deel naar de telecomoperators gaan, maar een deel gaat dus naar de exploitant. Lekker snel verdiend dus.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste