Your Friendly Neighborhood Moderator
Nu is het natuurlijk afwachten tot de eerste beller...
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Ik vraag me wel eens af of het echt afkomstig is van die nummers, of dat ze de boel spoofen/voor de gek houden. In het laatste geval maakt het namelijk niet uit welke nummers je blokkeert. Ook als ze onbekend bellen heb je er niks aan.Tallguy schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:45:
Vandaar mijn vraag in dit topic...is het mogelijk daarmee de nr's van die irritante scammers op de blocklijst te zetten?
Your Friendly Neighborhood Moderator
712641
Heb je een linkje naar die audio-file?yodeluxe schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:28:
Na nog een keer gebeld te zijn door de Indiase Microsoft bende, heb ik een aardige boodschap voor ze opgenomen.
***members only***
Nu is het natuurlijk afwachten tot de eerste beller...
En hoe heb je dit gedaan? Met Asterisk o.i.d.?
Ja..Cyb schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:21:
Leuke challenge: probeer ze zolang mogelijk aan de lijn te houden door alleen maar yes te zeggen.
[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 07-12-2017 17:24 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
True, maar het ligt wel aan de situatie. ALs ze inderdaad de intenties hebben om gegevens te achterhalen, dan moet je geen ja zeggen.Xyphoid schreef op woensdag 13 december 2017 @ 02:58:
Beste om geen ja of yes of je naam te zeggen. Dat kan al gebruikt worden als bevestiging op een overeenkomst. Ze kunnen zelfs zo ver gaan om jou stem op te nemen en te knippen en plakken in een gesprek waar je je naam zegt en ja zegt op een overeenkomst die niet eens in het gesprek genoemd is. Heb nooit gehoord of gelezen over gevallen die zijn voorgekomen, maar better safe than sorry.
Anyway, vanmorgen was het weer raak. Dit keer was het al weer vele maanden geleden dat ik door die mafklappers van 'Microsoft' weer eens gebeld werd. Uiteraard heb ik ze binnen 8 minuten succesvol getrolld. Dit keer had deze een nette vocabulaire en werd er niet opgehangen met een "F*ck you", "Bastard" of "Motherf*cker".
Maar het blijft gewoon triest dat dit na ruim 5 jaar nog steeds gaande is
Beter laat dan nooit, al hoewel ik er weinig vertrouwen in heb dat die gasten in India achter de tralies komen.
Niet handig, dan zien ze daar jouw nummer verschijnen op hun nummermelder. Dan ben jij dus de sjaak. Of naar +31853033033hexta schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:52:
Is het eigenlijk niet mogelijk om ze direct door te schakelen naar een politiebureau ofzo?
Volgens mij is dit een eindeloos keuzemenu met flauwe vragen
Maar ze kunnen daar in India vast geen Nederlands

Het zal mij benieuwen! Ik vraag mij af of KPN niet deze telefoongesprekken kan traceren tot het land India zelf. Het is toch VOIP, en dan zou dat toch eenvoudig moeten kunnen (tenzij ze VOIP-servers uit de hele wereld hacken)? Of denk ik nu te eenvoudig?Een coalitie van overheid en bedrijfsleven, waaronder Microsoft, TeamViewer, KPN, VodafoneZiggo en verschillende Nederlandse banken, hebben vandaag een intentieverklaring getekend om Microsoft-fraude, ook bekend als de tech support scam of helpdeskfraude, te bestrijden.
Ik pleit er eigenlijk voor een systeem dat KPN bij onbetrouwbare telefoonnummers een bandje vooraf laat gaan met uitleg. Dan kunnen de mensen zelf bepalen of ze ophangen en of ze aan de lijn willen blijven. Natuurlijk met een op-out voor dit soort bandjes voor wie legit telefoongesprekken krijgt.
Als opeens 90% van de mensen uit Nederlan de hoorn op de haak gooit, dan denk ik dat ze in India ook stoppen met bellen naar Nederland.
Zeg ik dat ik het druk heb en vraag of hij over een uurtje ff terug kan bellen (kan mij het rotten, als ze met mij aan de telefoon zitten kunnen ze een ander niet scammen). Hij belooft dat te doen.
Vervolgens niet ff terugbellen he! Wat een volstrekt onbetrouwbare aso.
Zo bouw je geen vertrouwensband op met je slachtoffers... Ongehoord.
Volgende keer dat ie belt meteen ff vragen of ik z'n manager mag spreken, het schort nogal aan de training daar. Op deze manier ga je natuurlijk nooit iemand scammen.
Waar ik me trouwens aan erger is dat ze tegenwoordig niet eens meer random bellen.
Ze pakken gelekte gegevens uit gehackte webshops en dergelijken zodat ze je mooi met je naam kunnen aanspreken, ik ben bang dat mensen er daardoor sneller intrappen.
[ Voor 24% gewijzigd door WhatsappHack op 29-03-2018 02:51 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dacht dat het weer om wat nieuws ging maar bleek om de al jaren bekende Microsoft bellers te gaan.
Heeft Microsoft geklaagd dat hun merknaam hiermee geassocieerd werd ofzo?
Zaten ze maar op een aanwijsbare locatie in de EU, want dan was dat zootje allang opgerold. Het mag duidelijk zijn dat ze daar nou net iets te slim voor zijn. Net nog op Tros Radar een geval van een man die de gegevens van z'n creditcard had verstrekt met het gevolg een strop van enige duizenden euro. Het loont dus nog steeds. Misschien heeft de overeenkomst op dit gebied die onlangs wereldwijd werd gesloten tussen diverse partijen eindelijk effect.
Ben benieuwd.. zou de eerste keer zijn
Als je het telefoonnummer zoekt dan kom je uit op MIJN Effecten B.V. in Purmerendnextware schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:26:
Gisteren ook gebeld door +31 20 716 7162. Toen ik opnam hoorde ik een paar piepjes en werd de verbinding verbroken. Volgens mij kan ik één dezer dagen "Microsoft" aan de lijn verwachten.
Ik moet je teleurstellen, geen Microsoft scammers. Maar het zijn wel crypto product verkopers of scammers:nextware schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:26:
Gisteren ook gebeld door +31 20 716 7162. Toen ik opnam hoorde ik een paar piepjes en werd de verbinding verbroken. Volgens mij kan ik één dezer dagen "Microsoft" aan de lijn verwachten.
https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/31207167162
Wat smerige bedrijven vaak doen is 100 mensen in één keer tegelijkertijd bellen, en de eerste die dan opneemt, krijgt de verkoper aan de lijn. Waardoor dus de andere 99 mensen die opnemen, geirriteerd met "hallo? hallo? hallo?!?!?!" achterblijven.
Als het een legaal bedrijf is, zou https://www.bel-me-niet.nl/ misschien kunnen helpen.
Achter dit nummer (dit keer niet gefaked) zitten blijkbaar wat scammers die zich voordoen als Microsoft Helpdesk. En wat doen die: Mijn neefje bang maken met een pratende laptop, dreigementen enzo....
Dikke scareware!
Helaas accepteren ze geen anonieme nummers, want anders had ik ze echt helemaal kapot gestalkt, tot ze een inzinking krege.n
Voxbone heeft inmiddels mail in hun abuse postvakje
Lang leve de OPTA (ACM nu, hé) die een mooie zoekmachine heeft!
[ Voor 98% gewijzigd door Cyb op 17-05-2018 23:45 . Reden: oeps, verkeerde topic, mag verwijderd worden... ]
Zojuist gebeld door "Microsoft", en op m'n Virtual Machine (Windows XP) leuk meegespeeld.
Eerst door de gebruikelijke problemen (eventvwr) en vervolgens TeamViewer geïnstalleerd.
Nu gaf de lieve dame aan de andere kant van de lijn aan dat ze niet mogen vragen om het ID en wachtwoord.
Ze geeft aan dat ik met haar computer moet verbinden door haar ID in te vullen (536850909), met wachtwoord 123456.
Dat biedt overigens - voor zover ik kan zien - veel meer mogelijkheden voor trolls, we hebben immers controle over hun pc. Liefhebbers, ga je gang...
Vervolgens vraagt ze me te verbinden, om daarna via "Communicate" > "Switch sides" mijn computer over te nemen. Natuurlijk eerst geprobeerd wat op haar computer te rotzooien, maar dat vond ze niet leuk. In eerste instantie hebben ze alles zwart afgedekt, maar klikken op Windows of op buttons in de taakbalk doet de zwarte laag tijdelijk verdwijnen. Wat ik kon zien is dat ze in een web-based omgeving werken, als een soort telefooncentrale. Chrome staat open waar de interface draait, en ze heeft nog een map open staan. In principe kan ik alles aanklikken, maar zoals gezegd, dat vindt ze niet leuk en verzoekt me duidelijk daar mee op te houden.
Na "Switch sides" word ik doorverbonden met haar supervisor, die me via Windows+R cmd laat openen.
Daar moet ik 2x "cd.." invullen, en vervolgens "tree". Volgens de beste man is dit een virusscan....
Hij voert daarna zelf nog een keer "tree" uit, en merkt dan dat ik hem zit te trollen.
Na een welgemeend "F*ck you" nemen we afscheid, toch weer 25 minuten van hun tijd verknoeid!
Update:
Gisteren opnieuw gebeld door mijn nieuwe vrienden: dit keer ruim 35 minuten gekletst, gezellig! Deze keer gingen ze iets anders te werk: opnieuw de eventvwr-methode, om daarna weer via Teamviewer contact te leggen. Mijn computer zou besmet zijn met meerdere virussen, en voor eenmalig € 7,- zou ik levenslang beschermd worden door hun antivirus-software. Als ik zo ver ben, blijkt de medewerker bereid om zijn gegevens door te geven. Terwijl ik meeschrijf, zegt mijn telefonische vriend dat het scherm tijdelijk zwart wordt om de installatie vast door te voeren. Waarschijnlijk vergeet hij dan daadwerkelijk het scherm uit te schakelen, want ik kan met hem meekijken hoe hij te werk gaat. Eerst gaat hij naar AH.nl waar hij een Apple giftcard t.w.v €100,- in het winkelmandje legt. Vervolgens gaat hij richting de afrekenpagina, en past daar in de broncode diverse gegevens aan. "Apple giftcard" wordt vervangen door "Microsoft Security" en "€ 100,-" wordt vervangen door "€ 7,-". Daarna vraagt hij mij de betaling af te ronden. Als ik dan een niet-bestaand bankrekeningnummer invul, wordt meneer boos: "If you think you're smart, I am much smarter than you. I knew from the beginning you were trying to fool me. And I tell you one thing mr. *werkelijke achternaam*, f*ck you!", waarom het gesprek eindigt.
Hij weet dus wel mijn werkelijke achternaam, maar dat is ook niet zo lastig aangezien het vaste huisnummer geregistreerd staat in de telefoonboeken. Ik heb opnieuw wat Teamviewer-gegevens, voor diegene die zin heeft om wat rond te neuzen. Wees wel voorzichtig, ze zijn best snel in hun handelingen dus gebruik altijd een Virtual PC. Teamviewer ID: 863400931; Password: 4919.
Ik ga nu wat software installeren om de volgende keer alles op te nemen, leuk en leerzaam!
Overigens: een kleine 20 minuten later ben ik opnieuw gebeld, ditmaal door een ander nummer maar blijkbaar wel collega's. Ik had toen geen zin meer, en gezegd dat ik die middag al gebeld was door Alex Marshall (zoals zijn collega zich voorstelde). Ook daarop volgt een welgemeend: "Why are you not dead yet? F*ck you!". Hopelijk bellen ze opnieuw, ik voel dat we langzaam een band beginnen op te bouwen...
Ultieme droom is natuurlijk iets terug doen, zoals deze YouTuber die WannaCry.exe op een pc van een scammer installeert: YouTube: Scammer Hacked, Destroyed His Computer
[ Voor 42% gewijzigd door Ronker32 op 22-06-2018 13:05 . Reden: Extra informatie ]

Het is een beetje afgeleid van een grap die mijn vader steeds aan de deur maakt als er van die energiebedrijf-colporteurs aanbellen. Mijn vader zegt dat vaak iets in de trant: En dat vraag je aan een oud-bestuurder van {$concurrent}? Vaak staan ze met een mond vol tanden en zijn ze snel weg.
Je kan wel: "Geen interesse" zeggen, maar ze ratelen dan toch vaak door
Anyway, volgende keer ga ik gezellig zo een praatje met hen aan. Vanmorgen belden ze weer, maar toen ik die Indiaase telefoon-clown in de luren legde ging hij een heel krantenartikel voorlezen over hoe onveilig Windows was

Het blijven echt vreemde figuren
[ Voor 31% gewijzigd door AW_Bos op 24-07-2018 13:16 ]
Maar nee ik had de beste John weer eens aan de lijn. Lekker agressief type. Als je ophangt belt hij weer gelijk terug.

Nummer gaat wel op de blokkade.
Zeg dat wel.AW_Bos schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:13:
Ik vraag me af, hoe die gasten reageren als je jezelf voordat als hun collega van Microsoft?![]()
Het is een beetje afgeleid van een grap die mijn vader steeds aan de deur maakt als er van die energiebedrijf-colporteurs aanbellen. Mijn vader zegt dat vaak iets in de trant: En dat vraag je aan een oud-bestuurder van {$concurrent}? Vaak staan ze met een mond vol tanden en zijn ze snel weg.
Je kan wel: "Geen interesse" zeggen, maar ze ratelen dan toch vaak door.
Anyway, volgende keer ga ik gezellig zo een praatje met hen aan. Vanmorgen belden ze weer, maar toen ik die Indiaase telefoon-clown in de luren legde ging hij een heel krantenartikel voorlezen over hoe onveilig Windows was. En toen hing hij op
Het blijven echt vreemde figuren
Ik mocht de eer ook na een hele tijd weer eens genieten. Zelfde riedeltje als altijd, "I'm calling you from Microsoft, you bla bla bla ". Vergeten welke onzin hij probeerde duidelijk te maken. Ik antwoordde "Please stop this nonsens going on about ten years".
Het antwoord nam, mocht er (uiterst denkbeeldig) nog enige twijfel zijn, die overduidelijk weg, "Fuck your mother" werd me toegebeten. Helderder kon het niet, ik kon niets anders bedenken dan een op heel vriendelijke toon, waarmee ik geen onvertogen woord gebruikte: "The same to you, have a nice day!".
De gasten lijken wel snel overhit te raken door hun scam-acties waar ze zich al 5 jaar mee bezighouden:Techneut schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:32:
[...]
Zeg dat wel.
Ik mocht de eer ook na een hele tijd weer eens genieten. Zelfde riedeltje als altijd, "I'm calling you from Microsoft, you bla bla bla ". Vergeten welke onzin hij probeerde duidelijk te maken. Ik antwoordde "Please stop this nonsens going on about ten years".
Het antwoord nam, mocht er (uiterst denkbeeldig) nog enige twijfel zijn, die overduidelijk weg, "Fuck your mother" werd me toegebeten. Helderder kon het niet, ik kon niets anders bedenken dan een op heel vriendelijke toon, waarmee ik geen onvertogen woord gebruikte: "The same to you, have a nice day!".
Snel gefrustreerd, kortaf, niet-luisterend. Vroeger was het nog wel gezellig met ze, maar nu zijn het echt norse trieste (triest waren ze altijd al) klootzakjes. Misschien moet ik hen maar even adviseren om een vrouw te nemen
Damn, ik krijg opeens een idee:
< "I'm calling about your Windows..."
> "Ah, nice. My Windows is not clean?"
< "Yes!"
> "And my Windows feels broken."
< "Yes, it is..."
> "Nice, i have 3 windows in the front of my house and 8 on the first floor" So you need a garden hose, or do you still have it? And what is your price? Do you also repair broken windows?
[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 04-12-2018 18:04 ]
In dit filmpje wordt gevraagd of het slachtoffer verbinding maakt met de PC van de scammer? Waarom eigenlijk?
Op 2:27.
In de tekst staat het.AW_Bos schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:38:
Even één vraagje:
In dit filmpje wordt gevraagd of het slachtoffer verbinding maakt met de PC van de scammer? Waarom eigenlijk?
[YouTube: Accessing a scammer's PC]
Op 2:27.
De scammer maakt een foutje en laat het slachtoffer verbinding maken met zijn pc, in plaats van dat hij verbinding maakt met de pc van het slachtoffer.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Als ik de andere video's kijk gebeurt vaak hetzelfde.Xyphoid schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:02:
[...]
In de tekst staat het.
De scammer maakt een foutje en laat het slachtoffer verbinding maken met zijn pc, in plaats van dat hij verbinding maakt met de pc van het slachtoffer.
Misschien zijn die scammers allemaal zo dom.AW_Bos schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:28:
[...]
Als ik de andere video's kijk gebeurt vaak hetzelfde.
Of het zijn nepvideos (daar denk ik altijd als eerste aan bij videos. "Fake until proven real").
Het lijkt wel alsof hun werkgebied aan het verplaatsen is van het VK naar NL.
[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 10-12-2018 10:38 ]
Op de PC van de scammer kan de scammer gemakkelijk een fishing website van ING open hebben staan en keyloggers. Dat gaat lastiger op het PC van het slachtoffer, omdat de browser en virusscanners waarschuwingen kan geven.AW_Bos schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:28:
[...]
Zelf heb ik een lange tijd geen telefoontjes meer gehad.
In laatste gesprek werd er gevraagd wat ik op het scherm zag. Ik zei voor de gein: "A naked woman...". De scammer reageerde met een enigzins verbaasde maar geinteresseerde stem: "..... A naked woman???".
Verder in de conversatie had ik moeite mijn lach in te houden..... wat hem misschien argwanend maakte.
[ Voor 31% gewijzigd door Cyb op 10-12-2018 12:28 ]
wat de "slachtoffers" in deze video's doen als de scammer verbinding wil maken met de pc is expres de verkeerde code invoeren/doorgeven die de scammer nodig heeft, dan duurt het ze allemaal te lang en zegt de scammer, maak maar verbinding met mijn pc en dan neem ik vanaf daar wel jouw desktop over. dat trucje bied deze figuren die de filmpjes maken dan dus mogelijkheid om op hun systemen rond te neuzen.AW_Bos schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:28:
[...]
De scammer probeerde z'n beoogde slachtoffer naar een bepaalde geheugenlocatie te leiden. Op dat adres staat een hexadecimaal getal, ik ben even kwijt wat het betekent, dat bij alle Windows computers hetzelfde is. Dat zal ongetwijfeld niet bij iedereen bekend zijn en daar probeerde die persoon misbruik van te maken.
Ik kan me voorstellen dat ten eerste niet iedereen ziet dat wat deze persoon code noemt duidelijk een hexadecimaal getal is. En niet iedereen heeft meteen door dat dit bij elke Windows computer eender is.Ik zal u bewijzen dat ik alleen als Microsoft medewerker echt in uw computer kan kijken. Gaat u maar even naar geheugenadres nnnnnnnn, daar staat een code zus-en-zo. U en ik zijn de enigen die dat kunnen zien.
Onlangs had ik weer zo'n gast. Die vertelde me dat ik illegaal aan het downloaden was geweest. Ik diende te weten dat dit strafbaar is. Maar geen nood, ik kon dit voor een redelijk bedrag afkopen en hij kon dit voor me regelen als ik hem mijn creditcard gegevens even verstrekte. Ja ja …...
Teamviewer waarschuwt als er een verbinding komt vanuit "verdachte" landen.Xyphoid schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:40:
Misschien zijn die scammers allemaal zo dom.
Daarom willen ze graag dat JIJ de verbinding opzet, en dan de controle aan hun geeft. (kan jij mooi hun scherm op zwart zetten en de virus.exe op hun PC zetten en opstarten
Edit: dit was een privé nummer.
[ Voor 4% gewijzigd door Ricardobrug op 17-12-2018 16:22 ]
Grote kans dat dit een joke van iemand isRicardobrug schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:17:
Ik werd net gebeld door een "hacking agency" over zogenaamde illegale content, aan het einde werd lachend gezegd "we hebben het toevallig niet over uw seksfilmpjes". De stem klonk best echt maar wel een klein beetje robot-achtig. Na 2 minuten hadden ze opgehangen maar er werd geen geld geëist of wat dan ook. Moet ik dit vertrouwen?
Edit: dit was een privé nummer.
Ja, ben er met nieuwjaar achtergekomen dat een paar vrienden deze meneer voor 5 euro hebben ingehuurd om dit te zeggen.
Lol, konden ze dat geld niet beter aan een biertje besteden ofzo?Ricardobrug schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:04:
[...]
Ja, ben er met nieuwjaar achtergekomen dat een paar vrienden deze meneer voor 5 euro hebben ingehuurd om dit te zeggen.
Een vriend kreeg dit met de post opgestuurd

Klink even voor vergroting met het verhaal te lezen
in het kort. De beste man zou 37 miljoen dollar erven van iemand met dezelfde achternaam in hongkong
en deze tussenpersoon wil daar wel in bemiddel voor 50% van dit bedrag.
Die (David) Shou-Yeh Wong is een miljardair uit hongkong trouwens.
Iemand die een idee heeft hoe de vervolg scam in elkaar zou zittne?
[ Voor 24% gewijzigd door s0ulmaster op 09-01-2019 10:16 ]
tijd voor wat klusjes!
Na eerste contact moet 'slachtoffer' eerst handelingskosten betalen (via Western Union) en dan nog een keer en dan nog een keers0ulmaster schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:14:
Iemand die een idee heeft hoe de vervolg scam in elkaar zou zittne?
Dat was ook het enige wat ik kon bedenkenMarber schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:28:
[...]
Na eerste contact moet 'slachtoffer' eerst handelingskosten betalen (via Western Union) en dan nog een keer en dan nog een keer
tijd voor wat klusjes!
De zogenaamde 4-1-9 scheme oftewel Nigerian Scam, omdat het vaak vanuit dat land werd gedaan in het verleden, hier een uitgebreide uitleg over het fenomeen en er zijn talloze versies waarbij de scammer zelf aan het lijntje wordt gehouden.s0ulmaster schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:23:
[...]
Dat was ook het enige wat ik kon bedenken
Dit is wel de eerste keer dat ik het zie via papier, ik vermoed omdat de email client ze er standaard uit plukt tegenwoordig en het er wat officieler uitziet op papier.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
Ja ik ken de varianten ook, maar meestal staat er ook een aanleiding tot betalen in de mail zelf.burgt schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:46:
[...]
De zogenaamde 4-1-9 scheme oftewel Nigerian Scam, omdat het vaak vanuit dat land werd gedaan in het verleden, hier een uitgebreide uitleg over het fenomeen en er zijn talloze versies waarbij de scammer zelf aan het lijntje wordt gehouden.
Dit is wel de eerste keer dat ik het zie via papier, ik vermoed omdat de email client ze er standaard uit plukt tegenwoordig en het er wat officieler uitziet op papier.
Dat is ook vooral waar ik mij het meest over verbaasde, dat het per brief kwam. Was ook gewoon vanuit Nederland verstuurd overigens
tijd voor wat klusjes!
Doet me een beetje denken aan heel vroeger toen je brieven met twee dubbeltjes aan de buitenkant toegestuurd kreeg, met het doel om geld over te maken naar zuster huppeldepup met een goed doel in een ver land.
Daarna "Microsoft" maar eens op de hoogte gebracht, dat het linux was...
Of ik niet ook een windows PC had, ja hoor W10 als VM. Gebruikelijke eventvwr verhaal, Ik zeg dat ik alleen normale foutmeldingen zie. Of ik ff teamviewer wil installeren. En of zij mogen connecten. Dat mocht niet van mij.
Doorgeschakeld naar supervisor. Weer klets verhaal. Hij mocht ook niet met teamviewer van mij. Ik vroeg of ik dan niet met hem mocht connecten. Mocht niet. Dan zou ik technical details zien. Impasse. Probeerde mij vervolgens te overtuigen dat hij mijn windows licentie had. ik moest in cmd assoc typen. Dan krijg je een lijst met bestands-associaties. Onderaan een verwijzing met code die mijn licentie zou zijn....Ik zeg die code is voor iedereen hetzelfde. Poef, opgehangen. Lekker nutteloos allemaal, maar voor digibeten kan het best overtuigend zijn, helaas.
Zouden ze eindelijk een leven ontdekt hebben?
Aangezien deze gozer nog steeds filmpjes maakt gok ik van nietAW_Bos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:19:
Ik zie op Wieheeftgebeld.nl weinig reacties meer van MS-scammers, en ook op mijn telefoon is het al heel lang stil.
Vrouw bekent verduistering miljoen euro 'om internetliefde'

Een paar weken terug: Opgenomen, bandje in het Chinees die zegt dat ze van DHL zijn. Als je dan op 9 drukt krijg je iemand aan de lijn. Waarschijnlijk willen ze dat je dan iets betaalt.
Vandaag is mijn partner gebeld door zogenaamd de Chinese ambassade. Je moet op 2 drukken om verder te gaan. Dus 2 gedrukt en het spelletje meegespeeld. Ze vragen je ID gegevens (valse info gegeven). Er wordt aangegeven dat met jouw ID gegevens een rekening in China is geopend waarmee fraude is gepleegd. Je kan nu NL niet meer in of uit. (angst creëren). Vervolgens wordt je doorverbonden met zogenaamd politie uit Shanghai. Hier kapten we het gesprek af. Vermoedelijk willen ze dat je geld overmaakt. Deze laatste persoon werd boos en belde later terug met een nummer uit China: 00862134074800
Het Nederlandse nummer is duidelijk gespoofed. Tijdens het gesprek probeerde ik met mijn telefoon dat nummer te bellen en kreeg ik "Dit nummer is niet in gebruik".
Je zou het wensen. Maar maak je geen illusies, bij mij leek het er een poosje op, maar sinds kort is het weer in alle hevigheid losgebarsten. Wat je ook zegt of je zegt niets en legt meteen op, het helpt niet. Het is bijna elke dag raak.AW_Bos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:19:
Ik zie op Wieheeftgebeld.nl weinig reacties meer van MS-scammers, en ook op mijn telefoon is het al heel lang stil.
De aanpak is nu alleen wat diverser dan voorheen. Ze melden zich met: "I' m NN from Windows service center of Microsoft" bla bla bla. De ene keer is m'n computer slachtoffer van hacking waardoor hij allerlei spam verstuurt, een andere keer hebben ze gezien dat op mijn computer op zeer grote schaal illegaal wordt gedownload, en ga zo maar door, elke keer weer een ongelooflijk dom geklets. Soms denken we dat ze ons op die manier murw willen praten in de verwachting dat we besluiten er toch maar op in te gaan.
is het verstandig om deze terug te bellen ?
kan wel een bericht vinden van RTL nieuws
https://www.rtlnieuws.nl/node/701006
Nee, dat is niet verstandig.Ghosty J schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:32:
Ben zojuist gebeld door een nummer 00442032693400
Ik wordt ook regelmatig gebeld, als er een buitenlands nummer in m'n scherm staat ga ik er eigenlijk van uit dat het een oplichter is. Dan neem ik telefoon op met "Federal Bureau of Investigation" of "Microsoft Police Department" al dan niet gevolgd met "you are being traced, please hold..."
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Duidelijk een vals nummer met twee herhalende reeksen.
Gelukkig werd het geen lang gesprek...
Maar alsof duivel ermee mijn speelt: Het is een half jaar geleden dat ik voor het laatst door deze paljassen gebeld werd. Van de week zei ik nog tegen iemand: "Goh, wat is het toch rustig met die Microsoft scammers, volgens mij sta ik op een blacklist
En jawel, vanmorgen was het dus weer raak...

Afgezien van de grote kans dat het een vervalst nummer is (zie vorige bericht), waarom zou je dat sowieso willen doen, het leidt toch helemaal nergens toe? Of heb je er (met het risico op hoge gesprekskosten) er zin in om met die lui in gesprek te gaan? Met idioten of met criminelen (maakt niet uit) ga je toch geen dialoog aan?Ghosty J schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:32:
Ben zojuist gebeld door een nummer 00442032693400
En mogelijk betreft het een gehackte centrale van een bedrijf. En krijg je een onschuldige receptie aan de lijn. Of in een ander geval als het echt gespoofed is, krijg je een "You've dialed the wrong number. Please check the number and try again", of je krijgt iemand aan de lijn die totaal onschuldig is en van niks weet.Techneut schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:06:
[...]
Afgezien van de grote kans dat het een vervalst nummer is (zie vorige bericht), waarom zou je dat sowieso willen doen, het leidt toch helemaal nergens toe? Of heb je er (met het risico op hoge gesprekskosten) er zin in om met die lui in gesprek te gaan? Met idioten of met criminelen (maakt niet uit) ga je toch geen dialoog aan?
Nummerweergave via CLIP is gewoon erg kwetsbaar. Eigenlijk moet er een soort van DNSSEC in worden gebouwd die verifieert of het telefoonnummer wel legitiem is, en anders in de centrale wordt geblocked. Maar probeer dat maar eens wereldwijd uit te rollen...

Ik heb het vermoeden dat ze na het proberen van je nummer standaard een rustpauze van ongeveer een half jaar instellen voordat je weer door de autocaller gebeld wordt. Want heb hier ook soms dat er rare telefoonnummers bellen, waarvan het dus erg duidelijk dat het nep is en dus wordt opgenomen, maar daarna ook langere tijd niet voordat het opeens weer gebeurd.AW_Bos schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:24:
En het hoeven ook niet eens buitenlandse nummers te zijn. Vanmorgen had ik weer zo'n Indiaanse Pipo aan de telefoon, dit keer met het nummer: 045-654 654 6
Duidelijk een vals nummer met twee herhalende reeksen.
Gelukkig werd het geen lang gesprek...
Maar alsof duivel ermee mijn speelt: Het is een half jaar geleden dat ik voor het laatst door deze paljassen gebeld werd. Van de week zei ik nog tegen iemand: "Goh, wat is het toch rustig met die Microsoft scammers, volgens mij sta ik op een blacklist"
En jawel, vanmorgen was het dus weer raak...
Volgens mij zijn het meerdere call-centers in India. Opgelicht of Radar heeft er eens keer onderzoek naar gedaan.Pompi schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:02:
[...]
Ik heb het vermoeden dat ze na het proberen van je nummer standaard een rustpauze van ongeveer een half jaar instellen voordat je weer door de autocaller gebeld wordt. Want heb hier ook soms dat er rare telefoonnummers bellen, waarvan het dus erg duidelijk dat het nep is en dus wordt opgenomen, maar daarna ook langere tijd niet voordat het opeens weer gebeurd.
Interessant om te zien, een kijkje achter de schermen.
Ik kwam toevallig vorige week deze tegen, ook grappig. Neemt ze vooral in de maling.
YouTube: Kitboga
[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 20-08-2019 14:41 ]
Behalve Kitboga o.a Hoax Hotel, ScammerRevolts, , Leo Tacacs, IRLRosie
Zo lang zij de scammers aan het lijntje houden kunnen die geen mensen oplichten.
Heel begrijpelijk die gedachte, maar het komt niet overeen met mijn ervaring. Die is namelijk dat het nogal willekeurig is, vaak heb ik heel lang geen last van ze, daarna begint het gedonder weer. soms bijna dagelijks. Ik kan wat de regelmaat betreft er geen touw aan vast knopen. De meest voor de hand liggende conclusie van mij is dan inderdaad dat ze een automatische random kiezer hebben. maar zonder geheugen met een register van gebelde nummers. Ook niet van nummers waar ze na honderd pogingen nog steeds niet succes hebben gehad. Bovendien merk ik mede door het duidelijk hoorbare klik-klik-klik meer dan eens dat het inleidende verhaal "You have big problems bla, bla" opgenomen is, want het gebazel gaat gewoon door als je probeert iets te antwoorden. Overigens wel voor de hand liggend, want dag-in-dag-uit honderden keren per dag hetzelfde riedeltje brabbelen is nogal vermoeiend.Pompi schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:02:
[...]
Ik heb het vermoeden dat ze na het proberen van je nummer standaard een rustpauze van ongeveer een half jaar instellen voordat je weer door de autocaller gebeld wordt.
Ik kom hierdoor tot twee mogelijke conclusies, ze zijn niet slim genoeg om zo'n register te programmeren, of ze denken je met aldoor maar weer proberen het beoogde slachtoffer helemaal murw te maken in de verwachting dat die er toch een keer intrapt.
Eerst oproepen via Viber, dat heb hierom afgelopen weekend verwijderd. Vervolgens gaat de onzin door met directe normale oproepen:
+1 205-551-0378 16-9 10:59
+1 323-703-5995 17-9 11:11
+1 984-355-0505 17-9 17:15 kort gesprek
+1 530-652-4499 18-9 10:27
+1 661-262-8154 19-9 10:32
In bijna gevallen wordt er heel snel opgehangen, nog voordat ik op kan nemen. In een geval begon de oproeper een gesprek (waarbij een engelssprekende man met een indiaas accent mij bij mijn naam noemde! ) en brak het na 15 seconden af.
Ik veronderstel dat men wil / hoopt dat ik uit nieuwsgierigheid terug ga bellen en dat dat vervolgens betaalnummers blijken zijn waarmee inkomsten gegenereerd wordt. Kan iemand dat onderschrijven?
En bestaat er misschien een app met een community-gevoedde database die dit soort oproepen onmiddelijk kan opnemen, om ze de wind uit de zeilen te nemen zogezegd?
edit 19-9: weer nieuwe oproep, en datum / tijd details toegevoegd
[ Voor 10% gewijzigd door joopv op 19-09-2019 11:37 ]
Call Insider lijkt te werken met WieHeeftGebeld.nljoopv schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:38:
Ik word de laatste weken gebeld door allerlei willekeurige US nummers.
Eerst oproepen via Viber, dat heb hierom afgelopen weekend verwijderd. Vervolgens gaat de onzin door met directe normale oproepen:
+1 205-551-0378 16-9 10:59
+1 323-703-5995 17-9 11:11
+1 984-355-0505 17-9 17:15 kort gesprek
+1 530-652-4499 18-9 10:27
+1 661-262-8154 19-9 10:32
In bijna gevallen wordt er heel snel opgehangen, nog voordat ik op kan nemen. In een geval begon de oproeper een gesprek (waarbij een engelssprekende man met een indiaas accent mij bij mijn naam noemde! ) en brak het na 15 seconden af.
Ik veronderstel dat men wil / hoopt dat ik uit nieuwsgierigheid terug ga bellen en dat dat vervolgens betaalnummers blijken zijn waarmee inkomsten gegenereerd wordt. Kan iemand dat onderschrijven?
En bestaat er misschien een app met een community-gevoedde database die dit soort oproepen onmiddelijk kan opnemen, om ze de wind uit de zeilen te nemen zogezegd?
edit 19-9: weer nieuwe oproep, en datum / tijd details toegevoegd

Het is een Amsterdams nummer die wordt doorgeschakeld naar vermoedelijk een kantoortje in India. De scammers vragen je op dwingende toon om naar Fast-Support te gaan. En ze beweren je ook te kunnen helpen met inlog-problemen...
Wat moet je met zo'n stel boeven?
Of ze moeten echt heel erg volhouden.... Zonder taalbarrière is het soms al lastig iets voor elkaar te krijgen bij een gebruiker

Laatste telefoontjes die ik nog kreeg, kreeg ik op mijn mobiele telefoon. Iets met Algerije enzo, gaat mooi op de blocklist, zo jammer alleen dat ze het volgende keer gewoon weer met een ander nummer proberen.
Dat niet alleen, er zijn ongetwijfeld mensen die al teruggebeld hebben en het is dus winstgevend voor de oplichters

Blijkbaar staan deze calls bekend onder de titel "Wangiri Fraude". Meer collega's hebben of hadden er last van. Ik heb er na 19 sept geen last meer van gehad.joopv schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:38:
Ik word de laatste weken gebeld door allerlei willekeurige US nummers.
Vorige week werd ik opnieuw gebeld door een Brits nummer, dit keer kreeg ik een man aan de lijn die veel Britser klonk, en ook hij wilde me wat vertellen over mooie investeringsmogelijkheden. Dit keer heb ik niet meteen opgehangen, maar hem even z'n verhaaltje laten doen. Vervolgens zei ik dat ik die markt 'heel goed ken'. Het was toen vrij duidelijk dat ik te veel van z'n script afweek, er kon nog net een 'goedendag' af voor hij ophing.
Boiler room scams?
We are shaping the future
Dus in plaats van dat ze zelf slachtoffers zoeken, laten ze hun slachtoffers naar hen toe komen. En als je belt zijn ze erg aardig, maar bijzonder gehaast en vragen ze altijd om naar je browser te gaan om een vage en gare remote-tool te downloaden, en dat ongeacht je vraag. Zelfs als je (voor de grap) beweert dat je niet in Gmail in kan loggen.
Volgens mij zit er een bende achter, en niet een paar mensen.
Moge tijd worden dat ze dit aan keihard aan gaan pakken.
[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 05-11-2019 00:36 ]
En een bende? Tja, er zijn daar hele callcenters ingericht die zich hier dagelijks mee bezig houden. Voor elke zoveel mensen die gelijk ophangen is er wel 1 die er in trapt =/
Edit: Wat ook populair is bij dit soort figuren zijn popups via advertenties en redirects via domeinen met tikfouten. Als ze je maar aan de telefoon kunnen krijgen om te "helpen" met je windows problemen
[ Voor 21% gewijzigd door Itrme op 05-11-2019 10:03 ]
Volgens mij is het gewoon ideaal om dit volk te trollen. Op een gegeven moment moeten ze het wel flink zat worden. En lang leve belbundels dat ik gratis naar een Indiaase knakker kan bellen..... Vroeger betaalde je de hoofdprijs met de vaste telefoon.Itrme schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:25:
@AW_Bos Is dat niet al een tijdje een werkwijze van oplichters? Niet persé met een neppe klantenservice site maar o.a. ook met pop up meldingen dat je een virus hebt etc en je een nummer moet bellen voor hulp...
En een bende? Tja, er zijn daar hele callcenters ingericht die zich hier dagelijks mee bezig houden.
Zijn paar mensen op twitch en youtube(scambaiting) die dat dus doen, best grappig om sommige te zien.AW_Bos schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:53:
[...]
Volgens mij is het gewoon ideaal om dit volk te trollen. Op een gegeven moment moeten ze het wel flink zat worden. En lang leve belbundels dat ik gratis naar een Indiaase knakker kan bellen..... Vroeger betaalde je de hoofdprijs met de vaste telefoon.
Vooral als ze na 2 uur aan telefoon zeggen dat ze de hele tijd door hadden dat ze gebait werden.
Eentje die er behoorlijk geld mee verdient via twitch ook.
Maar wat veel erger is, dat er 1 is die ook cijfers achterhaald qua geld en ze verdienen er behoorlijk goed mee helaas.
[ Voor 13% gewijzigd door Hairy23 op 10-11-2019 17:49 ]
Goed idee! Ik zal volgende keer even een klein opzetje maken naar een hulp, en dan na twee minuten even zeggen dat mijn vrouw roept, en dan een bandje random bandje laten horen met:Hairy23 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:46:
[...]
Zijn paar mensen op twitch en youtube(scambaiting) die dat dus doen, best grappig om sommige te zien.
Vooral als ze na 2 uur aan telefoon zeggen dat ze de hele tijd door hadden dat ze gebait werden.
Maar wat veel erger is, dat er 1 is die ook cijfers achterhaald qua geld en ze verdienen er behoorlijk goed mee helaas.
Yes, hold on..... have a moment... have you a minute? ... I'm getting back in a few minutes... hold on.....
Eens kijken hoelang je ze aan de lijn houdt....
Benieuwd of ze goede psychiaters in India hebben
Ik kijk graag naar die video's, heerlijk om te zien hoe die scammers in de zeik worden genomenHairy23 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:46:
[...]
Zijn paar mensen op twitch en youtube(scambaiting) die dat dus doen, best grappig om sommige te zien.
YouTube: Kitboga
YouTube: The Hoax Hotel
YouTube: Scammer Payback
[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 11-11-2019 06:57 ]
Gelukkig staat elke Android ook netjes toe om nummers te blokkeren alleen wordt de lijst wel lang
Ik heb ook een beetje het idee dat dit wellicht bots zijn die checken of een nummer nog actief is en je zo aan een spamlijst wordt toegevoegd. Vreselijk irritant. Automatisch blokkeren is prima hoor, maar nieuwe onbekende nummer neem ik als zelfstandig ondernemer wel op.
Maar soms werken de linkjes al niet eens meer die in de SMS staan

Wat zijn dat dan voor crimi-clowns die willen phishen?
Nou ja, hoe dommer, hoe beter
[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 23-11-2019 14:06 ]
Ik werd net gebeld door een 06 nummer (Nederlands dus), door een vrouw met een Amerikaans accent (Engelstalig), welke mij bij mijn voornaam noemde. Vrijwel direct opgehangen nadat ze niet kon zeggen waarom ze belde binnen 10 seconden.
Het nummer blijkt niet te bestaan, dus het zal wel gespoofed zijn, maar ik maak me wel zorgen erover dat ze me bij mijn voornaam noemde. Deze specifieke soort scam is voor mij nieuw, hebben anderen dit wel eens gezien?
"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"
Vast iets met de telefoongids, of een zoveelste uitgelekte database. Ik lig er niet wakker van. De meeste mensen uit dat segment mogen wel criminelen doeleinden hebben, maar ik geloof er echt niet in dat ze opeens voor mijn voordeur staan
(En anders mogen ze mijn ramen wel wassen)
[ Voor 47% gewijzigd door AW_Bos op 10-12-2019 18:59 ]
Wel echt vreemd dat ze een NL 06 nummer hiervoor spoofen. Vaste NL nummers heb ik eerder wel gezien, maar nog nooit een 06.
Aan de ene kan wel een beetje spijt ervan dat ik zo snel heb opgelegd. Had misschien iets meer info kunnen vragen, ik heb niet echt goed verstaan namens wie of wat ze precies belde.
De enige openbare plek waar je het van weet. Maar het kan ook iets anders zijn wat gelekt is via een bedrijf waar je klant bent of via een van je contacten. Die hebben ook allemaal je naam en nummer.ChromeBallz schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:00:
De enige plekken waar mijn nummer én naam ooit tegelijk in hebben gestaan zijn afaik de WHOIS van een oud domeintje en facebook. Kan misschien daaruit zijn gekomen denk ik maar.
Wel echt vreemd dat ze een NL 06 nummer hiervoor spoofen. Vaste NL nummers heb ik eerder wel gezien, maar nog nooit een 06.
Aan de ene kan wel een beetje spijt ervan dat ik zo snel heb opgelegd. Had misschien iets meer info kunnen vragen, ik heb niet echt goed verstaan namens wie of wat ze precies belde.
Mijn vrouw werd vorige week ook twee gebeld door nummers uit Afrika. Ze was te laat met opnemen (is ze altijd) en wilde terugbellen, maar ik heb gezegd dat ze dat niet moet doen omdat we niemand kennen uit Afrika. Ik hoop dat ze ook geluisterd heeft, ze is vrij koppig in die dingen.
[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 10-12-2019 19:09 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Blijft wel vreemd, ik heb nooit een energiecontract gehad, waarom denken ze dan dat ik goedkoper uit kan zijn?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, en heb geprobeerd het nummer terug te bellen puur om te checken welke reactie ik zou krijgen (als in, of er iemand opnam of 'dit nummer is niet in gebruik'), maar ik kreeg een 'call forwarded' melding gevolgd door een directe disconnect van de andere kant.Marzman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:07:
[...]
De enige openbare plek waar je het van weet. Maar het kan ook iets anders zijn wat gelekt is via een bedrijf waar je klant bent of via een van je contacten. Die hebben ook allemaal je naam en nummer.
Mijn vrouw werd vorige week ook twee gebeld door nummers uit Afrika. Ze was te laat met opnemen (is ze altijd) en wilde terugbellen, maar ik heb gezegd dat ze dat niet moet doen omdat we niemand kennen uit Afrika. Ik hoop dat ze ook geluisterd heeft, ze is vrij koppig in die dingen.
Ik probeerde daarop te checken door wie het nummer is geregistreerd (ofwel, bij welk bedrijf ik dit kan melden als abuse, 0645252321 for the curious), maar KPN (volgens ACM de beheerder) zei dat het niet in gebruik was. Ik vraag me wel af hoe deze scam precies in elkaar zit.
Ik zou er een beetje mee uitkijken dat het niet een of ander buitenlands betaalnummer is. Die nummers herkennen wij natuurlijk niet.ChromeBallz schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:21:
[...]
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, en heb geprobeerd het nummer terug te bellen puur om te checken welke reactie ik zou krijgen (als in, of er iemand opnam of 'dit nummer is niet in gebruik'), maar ik kreeg een 'call forwarded' melding gevolgd door een directe disconnect van de andere kant.
Ik probeerde daarop te checken door wie het nummer is geregistreerd (ofwel, bij welk bedrijf ik dit kan melden als abuse, 0645252321 for the curious), maar KPN (volgens ACM de beheerder) zei dat het niet in gebruik was. Ik vraag me wel af hoe deze scam precies in elkaar zit.
Uit zichzelf? Of heb je daar een app voor?Raven schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:12:
Laatst weer eens zo'n energiebedrijf die belde met (waarschijnlijk) een "aanbieding", gelukkig gaf Android zelf al aan dat het betreffende nummer voor marketing gebruikt wordt, dus genegeerd en geblocked. Google gaf aan dat het een of andere energieaanbieder was.
Blijft wel vreemd, ik heb nooit een energiecontract gehad, waarom denken ze dan dat ik goedkoper uit kan zijn?![]()
[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 10-12-2019 19:22 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het was een nederlands 06 nummer, en ik zie dat er niets voor in rekening is gebracht of zelfs maar is geteld als oproep volgens mijn provider. Gelukkig maarMarzman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:22:
[...]
Ik zou er een beetje mee uitkijken dat het niet een of ander buitenlands betaalnummer is. Die nummers herkennen wij natuurlijk niet.
Uit zichzelf, na een instelling aangepast te hebben, je moet 't inschakelen:Marzman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:22:
[...]
Uit zichzelf? Of heb je daar een app voor?
https://zapier.com/blog/how-to-stop-spam-calls/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat zegt niets, ik kan jou ook bellen met het nummer van jezelf in het scherm of ik stuur nummer 112 mee bijvoorbeeld.ChromeBallz schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:41:
[...]
Het was een nederlands 06 nummer, en ik zie dat er niets voor in rekening is gebracht of zelfs maar is geteld als oproep volgens mijn provider. Gelukkig maar
Who's general failure, and why is he reading my disk?
0858884022
0202628706
0337440073
0332077364
0337113988
0334337095
0337440009
Je zou bijna heel Amersfoort uit voorzorg willen blokkeren
Anoniem: 160587
Vervelend joh, zelf ook gehad. Ik verwachtte geen belletjes verder en heb ze gewoon allemaal erop gegooid.Freakster86 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:00:
Mijn nummer is na al die jaren helaas ook op een lijst beland. En ze bellen allemaal met NL nummersBegon begin oktober met een onbekend nummer dat 2x per dag (nog steeds) belde. Nooit opgenomen. Ook nooit een voicemail ingesproken o.i.d. Na een paar weken kwamen deze nummers er tussendoor:
0858884022
0202628706
0337440073
0332077364
0337113988
0334337095
0337440009
Je zou bijna heel Amersfoort uit voorzorg willen blokkerenZodra ik een nummer blokkeer proberen ze 't nog een keer of 2/3 en daarna krijg ik weer een ander nummer. Zou toch bijna van nummer gaan wisselen...
Heeft uiteindelijk een paar dagen geduurd afwisselend en toen werd ik opeens niet meer gebeld.
Wees niet te blij, het kan dat je over een half jaar weer gewoon automatisch gebeld word. Ik had nooit last van die belletjes tot dit en nu is het eens in de zoveel tijd dat ze het een aantal dagen proberen en dan weer tijden niet van zich laten horen.Anoniem: 160587 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:04:
[...]
Vervelend joh, zelf ook gehad. Ik verwachtte geen belletjes verder en heb ze gewoon allemaal erop gegooid.
Heeft uiteindelijk een paar dagen geduurd afwisselend en toen werd ik opeens niet meer gebeld.
Oooooh vast wel, maar bedoelde meer te schetsen dat de aanhoudende overlast ook wel weer stopt.Pompi schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:11:
[...]
Wees niet te blij, het kan dat je over een half jaar weer gewoon automatisch gebeld word. Ik had nooit last van die belletjes tot dit en nu is het eens in de zoveel tijd dat ze het een aantal dagen proberen en dan weer tijden niet van zich laten horen.
Tenminste, mag ik hopen :-)
Ik heb al zeker 10 jaar last van die lui. Geen kruid tegen gewassen. Soms een jaar lang niets meer, en net als je denkt "laat ie fijn zijn" begint het gelazer opnieuw. Echt, wat je ook doet of juist niet doet, het maakt helemaal niets uit.
Oh ja, die uitgelekte lijst met telefoonnummers hoeft niets te zeggen, met een programmaatje op een simpele computers bel je in een mum van tijd automatisch alle nummers die mogelijk zijn. Alleen bij raak noteert dat programma dat nummer. Super eenvoudig.
[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 12-12-2019 18:44 ]
Ik maak er een sport van om die persoon dan uit te schelden.
Maar...het kost jou tijd en die persoon zal zwaar onderbetaald zijn en ook maar een paar centen proberen te verdienen. En waarschijnlijk zal die persoon zich er niks van aan trekken...dus wat bereik je ermee?Jimster schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:42:
Sinds een paar dagen zijn Chinese DHL scammers weer actief. Gisteren en vandaag ben ik gebeld. Nummers zijn gespoofed. Je krijgt een Chinees bandje te horen. Als je het niet verstaat zal de verbinding op een gegeven moment verbreken. Als je op 9 drukt, krijg je iemand aan de lijn.
Ik maak er een sport van om die persoon dan uit te schelden.
Soort genoegdoening denk ik. En hopelijk stoppen ze dan met bellen.Anoniem: 160587 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:26:
[...]
Maar...het kost jou tijd en die persoon zal zwaar onderbetaald zijn en ook maar een paar centen proberen te verdienen. En waarschijnlijk zal die persoon zich er niks van aan trekken...dus wat bereik je ermee?
Fair enough. Het is natuurlijk aan jou om er zo in te staan.Jimster schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:36:
[...]
Soort genoegdoening denk ik. En hopelijk stoppen ze dan met bellen.
Ik bekijk het van de iets wat menselijkere kant, ik gooi de telefoon er gewoon op en redeneer dat die mensen wellicht niet geheel wetende dat het mag, onderbetaald dit werk doen om maar te kunnen overleven :-). Of zelfs dat als ze het weten, ze vaak geen andere keuze hebben om aan geld te komen behalve deze scammy praktijken. Dat praat het natuurlijk niet goed, maar ik ben het type persoon dat probeert te begrijpen waarom mensen bepaalde acties doen (zodoende in verlenging mijn nieuwsgierigheid jegens jou reactie).
Om dan iemand vol te schelden of dergelijke gaat mij persoonlijk te ver. Maar doe je ding uiteraard, ik was even nieuwsgierig naar de beweegredenen om het anders te benaderen :-)
Maar vergis je niet met de activiteiten, het is niet niks waar ze zich mee bezig houden. Overduidelijk in dienst van een criminele organisatie. Ook al is het best mogelijk dat ze er maar een paar centen mee verdienen en de grote jongens met de buit gaan strijken. Ze proberen argeloze mensen te verleiden tot handelingen waardoor hun computer helemaal vastloopt. En juist deze doelgroep is niet in staat om dat zelf te herstellen. Alleen met het overmaken van een fors bedrag verwijderen ze dat weer, Althans dat wordt hen beloofd. Zo langzamerhand zou iedereen dit wel moeten weten, maar blijkbaar is het nog steeds lonend voor ze.