Telefoonscam topic

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35

D4NG3R

kiwi

:)

hansie_k schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:33:
Behalve helemaal uit je plaat gaan tegen zo'n gast, nog andere tips?
Nummer blokkeren op je telefoon dan wel via de (app van de) provider en hier ook melding van maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
met een pen tegen de microfoon tikken, is ook bijzonder prettig aan de andere kant van de lijn.

Hoorde in m'n omgeving ook al dat er recent weer een flinke toename is op het Microsoft scammersfront.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:41:
[...]

Nummer blokkeren op je telefoon dan wel via de (app van de) provider en hier ook melding van maken.
Kun je lekker aan de gang blijven, het is elke keer weer een ander (fake)nummer.
Bij mij is na vrij lange tijd het feest weer begonnen. En geloof me, letterlijk niets van al die adviezen die hier de revue passeren helpt. Pogingen om grappig te zijn mogen dan voor iemand een leuk tijdverdrijf zijn, dat is dan echt ook alles, helpen doet het absoluut niet, wat je ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Techneut schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:48:
[...]
Kun je lekker aan de gang blijven, het is elke keer weer een ander (fake)nummer.
Bij mij is na vrij lange tijd het feest weer begonnen. En geloof me, letterlijk niets van al die adviezen die hier de revue passeren helpt. Pogingen om grappig te zijn mogen dan voor iemand een leuk tijdverdrijf zijn, dat is dan echt ook alles, helpen doet het absoluut niet, wat je ook zegt.
Het probleem is dat veel mensen deze houding aanhouden i.p.v. consequent melding te maken van (frauduleuze) nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
D4NG3R, ik vrees dat je me verkeerd begrijpt. Deze ongein duurt inmiddels ongeveer 10 jaar. Letterlijk alles is inmiddels al geprobeerd om het te stoppen, ook dat melden aan justitie. Het antwoord uit die richting is dat ze hier niets tegen kunnen doen, het enige dringende advies dat ze geven is negeren.
Wat die nummers betreft, tegenwoordig zijn het zelfs nummers uit onze eigen woonplaats. Fake (koud kunstje), de laatste keer was het toevallig zelfs van iemand die we kenden, in werkelijkheid dus bepaald niet afkomstig van dat adres. Dus je stelling "het probleem is dat ...." is ongetwijfeld goed bedoeld, maar is al heel lang achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Techneut Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar veel scammers lijken te werken vanaf een handje vol nummers. Ik weet echter het precieze aantal niet (en jij waarschijnlijk net zo min). Blijven rapporteren blijft de beste manier omdat ze constant van nummer moeten blijven wisselen.

Daar over gesproken; Hoe gaan mensen om met hun 06? Ik heb zelf een gouden nummer (Dus je zou verwachten dat ik sneller gebeld word) maar ga erg voorzichtig om met waar ik m'n 06 achter laat en neem simpelweg geen onbekende nummers op behalve als ik een telefoontje verwacht. Ik ben in de 7 jaar dat ik dit nummer heb maarliefst 2x benaderd door scammers via SMS. Onbekende bellers heb ik ook nauwelijks (en ik heb geen idee hoeveel er daarvan scammers zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 31-05-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:11

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Google (of Samsung?) heeft voor mijn telefoon (Galaxy S7) nu een app uitgerold om beter om te gaan met onbekende nummers/bellers, maar dat zullen wel meer mensen langs hebben zien komen ondertussen.

Werd ik net weer gebeld door een onbekend Nederlands 023 nummer en kreeg ik meteen de melding "vermoedelijk spam" in beeld waarna de oproep stopte. Nice!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
D4NG3R, uitzonderingen?
Waar we het hier over hadden zijn die gebrekkig Engels sprekende Aziaten die proberen je wijs te maken dat ze van Microsoft zijn. Ze beweren dat het slachtoffer dat ze aan de lijn hebben zeer ernstige problemen heeft met z'n computer en dat zij aanbieden dit op te lossen. Als je op hun nogal domme doorzichtige praatjes ingaat is één van hun trucs dat ze je proberen te verleiden om naar een bepaalde locatie op de PC te gaan. Daar staat een groot hexadecimaal getal dat voor iedereen gelijk is. Let wel, ze zeggen dan "alleen u en ik weten wat hier staat". Niet iedereen weet dat dit lariekoek is en wordt door die smoes misleid. Als je er intrapt, dan geef je met een door hen opgegeven code toegang tot je systeem. Het gevolg laat zich raden, ze zetten je hele systeem op slot en om dat ongedaan te maken moet je fors betalen. Dit is één van hun geintjes, ze zullen er vast wel meer hebben.
Ook al heeft 99,9% het meteen door, dat ene slachtoffer op de duizend is voor hen de moeite waard, doodgewoon omdat die blijk geeft dat hij/zij buitengewoon onwetend is en prompt betaalt.

Waar ik vertelde dat het steeds een ander nummer betreft, de laatste tijd meestal fakenummers, heb ik het dan ook over die namens-Microsoft-oplichters. Door andere scammers ben ik nooit gebeld. Geen idee hoe die te werk gaan. Zijn dat bellers uit Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 19:54
Volgens mij zijn ze in hun bestand van nummers weer bij mij aangekomen, want na een ongeveer een half jaar geen belletjes gehad is het de afgelopen 2 weken weer raak. Behalve het overduidelijke neppe nummer is het vaak ook te herkennen doordat ze hem maar paar keer laten overgaan in plaats van langer zoals de normale mensen zouden laten doen. En al dit gezeik alleen maar omdat UPC een aantal jaar geleden per ongeluk ook de "geheime" nummers had doorgegeven aan de telefoongids :F *zucht*, omdat ik mooi/makkelijk nummer heb en dit niet wou veranderen moet ik dit nu maar ondergaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat hoeft de uitleg niet te zijn. Bovendien hebben ook abonnees van andere telecombedrijven er last van.
Al vaker gezegd, als ze een computer tot robot hebben geprogrammeerd en alle nummers die mogelijk zijn in een bepaald gebied, noteren waar wordt opgenomen, dan bereiken ze in relatief korte tijd ook iedereen, inclusief de geheime nummers. Het verklaart dat maar een paar keer over laten gaan, in een week kunnen ze dan heel wat potentiele "klanten" pakken.

Je zucht, sterkte! :)
Ik kan je maar één troost geven, je bent niet de enige. Bijna iedereen die ik ken heeft die ongein in de loop der jaren meerdere keren ondervonden. Geheim nummer of niet, maakt helemaal geen verschil. Iedereen haalt z'n schouders er zo langzamerhand over op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:32
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:41:
[...]

Het probleem is natuurlijk, dat ze telkens met een ander nummer bellen...dus blokkeren is niet mogelijk.

Zojuist voor de 2e bedreigt met de politie...nu lijkt t de hele middag al stil, wie weet...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Techneut schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:57:
D4NG3R, uitzonderingen?
Waar we het hier over hadden zijn die gebrekkig Engels sprekende Aziaten die proberen je wijs te maken dat ze van Microsoft zijn.
Ik heb het ook altijd over het zelfde gehad. ;)

Scammers hebben het snel genoeg door als er niks te halen valt, dus ik gok er op dat jouw nummer ergens online staat.
Zijn dat bellers uit Nederland?
Verschilt. M'n opa had een keer iemand van 'Microsoft' aan de lijn met een nummer uit Duitsland en had de 'bank' aan de lijn met een nummer uit Rotterdam. Beiden in Indisch-Engels.
hansie_k schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:19:
[...]

Het probleem is natuurlijk, dat ze telkens met een ander nummer bellen...
Houd er rekening mee dat er 100'en al dan niet 1000'en individuen en groepen zijn die dit soort ongein proberen. Zelden belt dezelfde partij je nog een keer omdat ze weten dat er toch niks valt te halen.

Heb d'r een keer mee zitten kloten door 1 nummer (gebeld vanaf een stuk of 4 Skype accounts) te vragen later terug te bellen. Uiteindelijk ben ik door 2 verschillende nummers weer gebeld. (Meermaals het oorspronkelijke nummer en 1x een ander nummer)

Beide nummers herleide trouwens naar het zelfde bedrijfspand. Heb destijds hun ISP ook maar even aangetikt. >:)

Dikke lol om een middagje samen met een maat oplichters te irriteren met VM's en leuke tooltjes.

Vooral om het standaard script voor je ogen te zien gebeuren. Meneer opent services.msc en wou al beginnen met z'n verhaaltje over gestopte services. Ware het niet dat die via een tooltje altijd als active stonden weergeven. :D

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 31-05-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-05 12:31

burgt

Starbass

Hier hebben ze net ook gebeld op onze vast lijn (die natuurlijk sowieso niet gelinkt is aan welke pc dan ook). Ons nummer staat vermeld op het internet als contactpunt van de zwemvereniging waar mijn vrouw in het bestuur zit.

Er zouden een hoop errors gemeld worden vanuit mijn systeem met een uniek service ID, Mooi om het security nummer gevraagd, dit bleek het niet unieke nummer (888DCA60-FC0A-11CF-8F0F-00C04FD7D062) te zijn :)
Ik gaf al een paar keer aan dat het om een Ubuntu systeem ging, maar dat kennen ze blijkbaar niet (ookal is het wel een windows 10 laptop), ze bleven stug door gaan dat ze echt van MS zijn.

Achja, gelukkig staat ons nummer op de website, een paar andere bestuursleden waren er misschien wel in getrapt..

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:05:
[...]

Scammers hebben het snel genoeg door als er niks te halen valt, dus ik gok er op dat jouw nummer ergens online staat.
Zou kunnen, maar toch proberen ze het steeds weer. Ik twijfel dan ook aan dat soort registratie, anders hadden ze het bij mij allang opgegeven en anders zijn ze wel heel hardleers. Hoewel het wel veel minder vaak is dan voorheen, dat dan weer wel.
...........
Houd er rekening mee dat er 100'en al dan niet 1000'en individuen en groepen zijn die dit soort ongein proberen. Zelden belt dezelfde partij je nog een keer omdat ze weten dat er toch niks valt te halen.
Is een tijd lang ook mijn vermoeden geweest. Deze gedachte kwam aanvankelijk voort uit het aldoor afkomstig zijn (althans zo leek het) uit uiteenlopende landen van de wereld, zelfs uit Nederland. Tot ik in de gaten kreeg dat die nummers ook fake kunnen zijn. Geen idee hoe ze dat doen, maar ik vernam dat het een koud kunstje is.

Het zouden desondanks best veel partijen kunnen zijn die zich met deze lucratieve praktijken bezig houden, toch is het opvallend vaak dezelfde troela, met haar gebrekkig Engelse Aziatische accent zo langzamerhand voor mij duidelijk een herkenbare stem. Bij wijze van spreken is ze zo langzamerhand een vriendin van me geworden (maar niet heus). Ik ben voor haar blijkbaar beslist niet een bekende, want ze begint met steeds opnieuw hetzelfde onnozele verhaaltje te vertellen over "You have big problems with your computer".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:14

Pierre

Van nature lui!

Afgelopen week ook zo'n gast aan de lijn, die begon over mijn Windows. Ze zijn niet vuil zei ik daarna hing die op :)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 00:14

Fiber

Beaches are for storming.

Blijkbaar zijn er nog steeds genoeg mensen die er wel intuinen om het lonend te maken. En eigenlijk kun je het die individuele bellers nauwelijks kwalijk nemen, die doen waarschijnlijk gewoon hun 'werk' voor een hongerloontje. Het probleem zijn de maffia-achtige organisaties die er achter zitten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Afgelopen week was ik bij m'n ouders en de telefoon ging, mijn moeder nam op en gaf hem door aan mij nadat hij verteld had dat hij namens Microsoft belde.
Ik had niet heel veel tijd, maar ik heb die meneer wel even duidelijk uitgelegd dat ze eens moeten stoppen met het scammen van arme Nederlanders en dat ze echt niet meer hoeven te bellen want mijn ouders hebben [zogenaamd] geen computer.
Verder is er weinig tegen te beginnen en ik heb mijn ouders nog eens duidelijk deze praktijken uitgelegd en bij een volgende Engels-Indische beller meteen het gesprek te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

0235887745 mag ook op de blacklist.Ook hier achter dit niet-bestaande (!) nummer zit een scammer die wel zeer gebrekkig(!) zijn verhaal doet over onveilige internetverbindingen en gewauwel over IP-adressen. Deze was in tegenstelling tot de eerdere sjappies heel onduidelijk en niet te verstaan. Na 2 minuten hing ze de hoorn op de haak vanwege communicatiegebrek 8)7.

Eigenlijk is het best triest dat je sinds VOIP uitgekomen is, dat nummers dus gefaked kunnen worden :/
Kan ook zijn dat de centrale waarvandaan ze belt geen landnummer meegeeft en dus 0235887745 wel in een ander land kan bestaan. Die theorieën heb ik ook vaak gehoord.....

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 09-06-2017 14:14 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

712641

Als iemand opbelt met gebrekkig Nederlands, dan gaan er bij mij sowieso meteen alle alarmbellen af... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

712641 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:14:
Als iemand opbelt met gebrekkig Nederlands, dan gaat er bij mij sowieso meteen alle alarmbellen af... :D
Hier ook, maar als ik tijd over heb houd ik ze graag lang aan de telefoon, en kijken we wie het het langst kan volhouden. >:)
Zo voorkom je er een ander potentieel slachtoffer mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
0134638896 kan er ook bij. Hi, I am Lena from Micr *tuut tuut tuut*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

S_Chief schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:14:
0134638896 kan er ook bij. Hi, I am Lena from Micr *tuut tuut tuut*
Mijn adresboek is al voorzien van ik weet niet hoeveel meldingen met "niet opnemen", maar het is eigenlijk dweilen met de kraan open. Het is enkele maanden rustig geweest maar 46649085745 mag er dan ook weer bij. Zo'n nummer negeer ik überhaupt automatisch al, maar mijn vrouw neemt vaak "blindelings" (heeft leesbril nodig), de meeste gesprekken aan, om ze vervolgens aan mij door te geven. Gelukkig ben ik vrijwel altijd thuis en heb meestal de telefoon als eerste ter hand. Overigens kan mijn vrouw enkel haar Android tablet wat bedienen, dus bang voor veranderingen aan mijn desktop hoef ik niet werkelijk te zijn, mochten ze haar te spreken krijgen ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Sommige (huis)toestellen kennen ook een blacklist, da's wat handiger dan een telefoonboek vol met meneer "Niet Opnemen". :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nooto
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-05 11:38
Ik heb ze vandaag aan de lijn gehad en laten inloggen op een virtuele machine.
Volgens hun zat de PC vol met virussen en was het Microsoft certificaat verlopen. Juist ja.

Ze willen dat je Teamviewer installeert om het probleem te fixen.
Ze laten wat foutmeldingen uit het eventlog zien om te bewijzen dat er een virus op je pc staat.

Via Google Translate typen ze in het Engels van alles in om dit dan naar het Nederlands te vertalen.
Het komt erop neer dat je antivirus software nodig hebt en dat je deze vergoed krijg van Microsoft ivm garantie.

Om te zorgen dat Microsoft het geld kan overmaken, aub even doorgeven: je naam, adres en welke bank je gebruikt.
Ik heb wat fictieve gegevens doorgegeven.

Daarna gaan ze naar een 'beveiligde' omgeving waar je kan inloggen. Dit is een Teamviewer sessie van je eigen computer naar die van hun. Hier stond de bankpagina open van de rabo.
Ik heb gezegd dat ik mijn login informatie even moest zoeken en heb de telefoon opzij gelegd.
Na 15 minuten wachten gaf de beste heer het op en heeft hij de verbinding verbroken.

Ze hebben voor de rest niets bijzonders gedaan op de virtuele machine.
Ze spreken gebrekkig Engels en het is vrij druk in het callcenter.
Het klinkt als iemand uit India of Thailand ofzo.
Het hele proces heeft ongeveer 45 minuten gekost.
In totaal 3 verschillende 'Microsoft techneuten' aan de lijn gehad tijdens het gesprek.

Maar het verhaal is nog niet over.
Na een uur ging ik even kijken in de VM en ik zag dat het Teamviewer venster nog openstond, maar de verbinding was verbroken. Dit was de Teamviewer die ze hadden gebruikt voor de 'beveiligde' omgeving van mijn VM naar hun eigen PC . Toen ik op de "Verbinden met partner" knop drukte van Teamviewer werd er gevraagd om in te loggen met een wachtwoord. Nu mocht het zo zijn dat Teamviewer voor het gemak het wachtwoord onthoud van de andere machine als de verbinding verbroken wordt. Handig :)

Het idee was om snel in te loggen op de PC van de scammer en deze te 'optimaliseren' voordat Teamviewer aan de andere kant was afgesloten.

Ik heb vlug een opdrachtregel in elkaar geflanst om in vervolg bij het inloggen van een Windows gebruiker direct een "shutdown -f -s -t 0" uit te voeren, en om direct de computer uit te schakelen.

Vervolgens vingers gekruist en ingelogd met het onthouden wachtwoord. Tjakka, ik zat in zijn pc.
Toen snel voordat hij het doorhad de opdrachtregel in Start >> Uitvoeren geplakt en op enter geramd.
Na een paar seconden wachten... "Teamviewer - De verbinding is verbroken. Probeer opnieuw te verbinden..." :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

S_Chief schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:32:
Sommige (huis)toestellen kennen ook een blacklist, da's wat handiger dan een telefoonboek vol met meneer "Niet Opnemen". :+
Sommige (huis)toestellen hebben meerdere adresboeken, dus hoef je ze tijdens het zoeken binnen het standaardadresboek helemaal niet tegen te komen, enkel in het display als er iemand zo'n nummer gebruikt :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Was net weer raak, maar nu anoniem. :') Heb het verhaal meegespeeld tot Teamviewer, daarna gezegd dat er een melding verscheen. Toen ze vroegen wat er stond zei ik vriendelijk "go f*** yourself" en heb ik opgehangen. Leuke einde al zeg ik het zelf. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
hardware-lover schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 21:50:
[...]

Sommige (huis)toestellen hebben meerdere adresboeken, dus hoef je ze tijdens het zoeken binnen het standaardadresboek helemaal niet tegen te komen, enkel in het display als er iemand zo'n nummer gebruikt :+
Vertel eens eerlijk, heb je ooit profijt gehad van zo'n blacklist?
Lijkt me sterk, of spreek je niet uit eigen ervaring? Toen dat feest jaren geleden bij mij begon, van anderen vernam ik er al een aantal jaren lang van, dus ik was er helemaal op voorbereid, noteerde ik het nummer dat op m'n display stond. Een heel enkele keer was het hetzelfde nummer, maar meestal was het elke keer een ander land en ander nummer. In het begin meestal een Aziatisch land, later naar het zich voordeed uit alle landen van de wereld. Het mag duidelijk zijn dat ik hoe dan ook niets zou hebben gehad aan een blacklist. Wel erg vaak meende ik de zelfde stem te herkennen, de Engels sprekende troela met een enigszins Aziatisch accent. Maar kortom, wat heb je aan zo'n slimmigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik word gelukkig nooit gebeld op mijn vaste nummer, maar wel vaak op mijn mobiel. Gisteren weer eentje uit +44, maar gelukkig wordt dat tegenwoordig afgevangen met een "Vermoedelijk Spam" melding op de display waarna het gesprek verbroken wordt zonder zelf iets te hoeven doen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 878977

In mijn Fritzbox van xs4all heb ik gewoon al die nummers geblokkeerd, 0044* enz.
maar ook 085* 088* en anoniem...
Wat een rust sindsdien...

Ooit zo'n (piep) eens te grazen gehad
>You windows is not safe

lang lulverhaal waarin ik hem bleef bezighouden over gelaagd glas in mijn windows en tralies voor mijn windows in een soort "make that the cat wise" engels en tenslotte had ie na een kwartier eindelijk door dat ik hem in de zeik nam.
Vervolgens een hysterische scheldkanonnade met een lange stroom F woorden.

Ergens rond 2002 heb ik eens zo'n scammer zo lang bezig gehouden tot ie me echt een cheque stuurde van 9000 eurie (ik was net aan het verhuizen dus mijn adres mocht ie gerust weten)
Toch eens opzoeken dat ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Netnummer 085 is Arnhem en omgeving, een grote wijde cirkel om die stad. En alle bedrijven met doorkiesnummers hebben op die doorkieslijnen de melding anoniem staan, die blokkeer je dan ook. Realiseer je je dat? Zelfde geldt ook voor het buitenland.
Zelf weten natuurlijk, maar weet je absoluut honderd procent zeker dat je letterlijk nooit uit Arnhem of buitenland zal worden gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Techneut schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:27:
[...]
Vertel eens eerlijk, heb je ooit profijt gehad van zo'n blacklist?
Lijkt me sterk, of spreek je niet uit eigen ervaring?
[knip]
Jaren geleden had ik er meer profijt van dan tegenwoordig. Aangezien ik echter ook vervelende bedrijven in die lijst heb staan die schijt hebben aan een bel mij niet registratie, weet ik natuurlijk niet wie er aan de andere kant hangt als de tekst in het display weergeeft "niet opnemen". Maar de tekst laat zich regelmatig zien, maar wie het dan is?

Ik spreek uit eigen ervaring, zeveren laat ik graag aan anderen over. :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:02:
Netnummer 085 is Arnhem en omgeving, een grote wijde cirkel om die stad. En alle bedrijven met doorkiesnummers hebben op die doorkieslijnen de melding anoniem staan, die blokkeer je dan ook. Realiseer je je dat? Zelfde geldt ook voor het buitenland.
Zelf weten natuurlijk, maar weet je absoluut honderd procent zeker dat je letterlijk nooit uit Arnhem of buitenland zal worden gebeld.
Waar heb jij de laatste 20 jaar uitgehangen?
Arnhem is 026
085 is nu landelijk

En bedrijven die anoniem menen te moeten bellen kunnen me de pot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Met Arnhem realiseer ik me inderdaad dat ik eventjes met m'n gedachten in een heel ver verleden zat. Toen belde ik namelijk nogal vaak met dat netnummer, vandaar dat het nog vers in m'n geheugen zat.
Wat betreft die laatste zin over anonieme nummers, je blokkeert dan wel alle bedrijven, ziekenhuizen, instellingen etc. etc. en houdt dus alleen particulieren over. Niettemin zelf weten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Ik had afgelopen woensdag iemand die zijn laptop kwam brengen om op te schonen. Hij was door "Microsoft" gebeld en had de nodige acties uitgevoerd, waarna zijn buurman direct adviseerde om niets meer met de laptop te doen totdat ik er naar gekeken had. :)

Gelukkig waren ze niet ver gekomen. De gebruiker had op verzoek van "Microsoft" TeamViewer 12 geïnstalleerd. En daarna ging het fout doordat de gebruiker én "Microsoft" beiden gebrekkig Engels spraken en de gebruiker het Partner ID en wachtwoord niet foutloos via de telefoon door kon geven. :+ :w

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:22:
Met Arnhem realiseer ik me inderdaad dat ik eventjes met m'n gedachten in een heel ver verleden zat. Toen belde ik namelijk nogal vaak met dat netnummer, vandaar dat het nog vers in m'n geheugen zat.
Wat betreft die laatste zin over anonieme nummers, je blokkeert dan wel alle bedrijven, ziekenhuizen, instellingen etc. etc. en houdt dus alleen particulieren over. Niettemin zelf weten uiteraard.
085 nummers worden tegenwoordig gebruikt door landelijk opererende bedrijven... overlast dus.
088 idem dito regionaal
Nagenoeg al die bedrijven hebben lak aan het belmeniet register.

mbt anoniem
ik geef aan instellingen/artsen enz. mijn gsm nummer
alle overige vertel ik dat ze geen niet anoniem hoeven te bellen
Overigens staat de fritzbox ook nog eens een antwoordmelding met iets van "bel me maar mobiel" voor de overige spammers die niet anoniem bellen, wie me echt nodig heeft weet mijn mobiele nummer.

ik kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren ook maar 1 enkele anonieme beller gehad te hebben die geen spammer was.

kortom, ik blijf bij mijn statement, bel je anoniem dan kun je de pot op.

En uiteraard met dank aan de KvK die mijn nummer verkoopt zonder mijn toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 878977 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:16:
ik kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren ook maar 1 enkele anonieme beller gehad te hebben die geen spammer was.
Nou wij wel en vrij vaak ook, in toenemende mate. Iemand met een geheim nummer kan weliswaar het nummer alsnog laten vermelden d.m.v. een code vooraf, maar je kan moeilijk aan iedereen met een geheim nummer vragen om dit voortaan te doen. Wij hebben dit begrijpelijk alleen gevraagd aan familie en echt bekenden. Jouw toevallig comfortabele ervaring hoeven dus niet die van iedereen te zijn.

Die ervaring met de Kamer van Koophandel, weet je zeker dat ze dat doen? Kwalijke zaak, ik vraag me af of ze dit mogen doen. Het zou me niet verbazen dat dit helemaal niet mag. Vandaar dus m'n vraag of je hier echt aanwijzingen voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaar dus m'n vraag of je hier echt aanwijzingen voor hebt.
Dit is een vaststaand feit, iedere ondernemer kan het bevestigen en de KvK vindt in hun voorwaarden dat ze dat ze lijsten met gegevens mogen verkopen.

Er moet idd eens iets tegen gedaan worden want het is bij de wilde spinnen af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Techneut schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:59:
[...]
Die ervaring met de Kamer van Koophandel, weet je zeker dat ze dat doen? Kwalijke zaak, ik vraag me af of ze dit mogen doen. Het zou me niet verbazen dat dit helemaal niet mag. Vandaar dus m'n vraag of je hier echt aanwijzingen voor hebt.
Dit is inderdaad iets wat ze doen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vV7jmXGwT2Y]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zover ik weet is kvk gewoon een private organisatie en idd geen overheidsinstelling.

dat je je als bedrijf verplicht moet inschrijven bij de kvk vind ik al vreemd zat.
verder verkopen ze gewoon al je gegevens door.
Let maar op, nadat je je bij de kvk ingeschreven hebt word je ineens gebeld door ziggo zakelijk en andere organisaties.

ik neem anonieme nummers al helemaal niet meer op, zelfs normale nummers die ik niet herken laat ik naar de voicemail gaan. Als ze niks inspreken is het blijkbaar niet belangrijk genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 19-06-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Viper® schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:59:
Zover ik weet is kvk gewoon een private organisatie en idd geen overheidsinstelling.

dat je je als bedrijf verplicht moet inschrijven bij de kvk vind ik al vreemd zat.
Zo vreemd is dat niet, dergelijke organisaties zijn er wel meer in Nederland, wel door de overheid opgericht, maar als zodanig niet een overheidsbedrijf of semioverheid. Dat hoeft niet te zeggen dat ze helemaal los staan van de overheid, want de taak van de kamers is strikt door de overheid omschreven. Zoals het administreren van het wettelijke handelsregister. Wettelijk gezien niets mis mee.

Ik ben het wel volledig eens met de kritiek die hier wordt geuit. Het zonder uitdrukkelijke toestemming verstrekken/verkopen van telefoonnummers van de bedrijven die zich laten inschrijven vind ik ook raar. Hoewel, geen ervaring en het is dan ook maar een vraag, gebeurt dit inderdaad echt zonder toestemming, of vermeldt het in te vullen formulier regels die je al of niet dient aan te vinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Er komt nu in de media ook meer aandacht hiervoor. Zie bijvoorbeeld dit artikel bij de NOS: http://nos.nl/artikel/217...el-geld-binnenharken.html

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 937633

Mag ik ook een vraag stellen?

Ik zat op een chatsite, en een lekker wijf (:D - nepfoto, uiteraard, weet ik nu dan) wilde een afspraak met me, en vroeg om mijn GSM nummer. Ze belde me niet, maar 2 dagen daarna kreeg ik opeens een SMS van clickatell, "thanks for testing clickatell gateway, you will be able to change the content of your message after your initial purchase of message credits". Die SMS heb ik nu al 4x in 5 dagen gehad, en daarvoor nooit.

Wat voor scam halen ze hier uit? Ik heb de provider al een SMS gestuurd (de telefoon nemen ze niet op - Base).

Bedankt voor tips :-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:53
Anoniem: 937633 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 05:32:
Mag ik ook een vraag stellen?

Ik zat op een chatsite, en een lekker wijf (:D - nepfoto, uiteraard, weet ik nu dan) wilde een afspraak met me, en vroeg om mijn GSM nummer. Ze belde me niet, maar 2 dagen daarna kreeg ik opeens een SMS van clickatell, "thanks for testing clickatell gateway, you will be able to change the content of your message after your initial purchase of message credits". Die SMS heb ik nu al 4x in 5 dagen gehad, en daarvoor nooit.

Wat voor scam halen ze hier uit? Ik heb de provider al een SMS gestuurd (de telefoon nemen ze niet op - Base).

Bedankt voor tips :-0
Allereerst zorgen dat er geen geld wordt afgeschreven, heb je dat al gecontroleerd? Bij bijvoorbeeld T-Mobile kan je ook je nummer blokkeren voor betaalde SMS diensten, misschien kan dat bij andere providers ook.
Ow, en hopelijk inmiddels ten overvloede, maar echt nooooooit op zo'n site je gegevens achter laten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 937633

FoxLenny schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:43:
[...]

Allereerst zorgen dat er geen geld wordt afgeschreven, heb je dat al gecontroleerd? Bij bijvoorbeeld T-Mobile kan je ook je nummer blokkeren voor betaalde SMS diensten, misschien kan dat bij andere providers ook.
Ow, en hopelijk inmiddels ten overvloede, maar echt nooooooit op zo'n site je gegevens achter laten.....
Bedankt, maar hoe kunnen ze geld van mijn GSM nummer afschrijven? Dan kan toch iedereen dat doen? Ik bedoel, dan kan ik jouw nummer krijgen (hier, van V&A, bijvoorbeeld) en dan kan ik geld van jou wegtrekken? Hoe zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Laatst online: 13:53
Anoniem: 937633 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:32:
[...]

Bedankt, maar hoe kunnen ze geld van mijn GSM nummer afschrijven? Dan kan toch iedereen dat doen? Ik bedoel, dan kan ik jouw nummer krijgen (hier, van V&A, bijvoorbeeld) en dan kan ik geld van jou wegtrekken? Hoe zou dat werken?
Er zijn betaalde diensten waar je je voor kan opgeven en dan wordt er via een SMS geld van je telefoonrekening afgeschreven. Rond 2000 zeer populair met dure abonnementen (5 euro/week, sms 'ringtone aan' naar 1234) om de nieuwste ringtones (Crazy Frog) op je mobiel te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44
Vorige week voor het eerst scam op mijn (zakelijke) mobiel gehad, nummer uit Ierland. We hebben wat leveranciers zitten daar, dus uiteraard opgenomen. Nette Britse stem, gewoon zakelijk. Het duurde even voor ik doorhad dat ze me aandelen/opties e.d. wilden aanbieden. "Waar heb je m'n nummer vandaan?" "Je hebt je ingeschreven bij whatever." Nog even verder gevraagd, maar uiteindelijk beleefd 'sorry je hebt de verkeerde voor je' gezegd.

Toen ik daarna minimaal 1x per dag een ander belletje kreeg (voornamelijk uit Engeland, Londen en Manchester) kreeg ik het idee dat het niet gewoon zomaar een foutje was maar scam...

Microsoft is ook regelmatig langsgeweest overigens, maar erg stil de laatste tijd. Afhankelijk van mijn bui besteed ik er wel of geen tijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47
Anoniem: 878977 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:16:
[...]

085 nummers worden tegenwoordig gebruikt door landelijk opererende bedrijven... overlast dus.
088 idem dito regionaal
Nagenoeg al die bedrijven hebben lak aan het belmeniet register.

mbt anoniem
ik geef aan instellingen/artsen enz. mijn gsm nummer
alle overige vertel ik dat ze geen niet anoniem hoeven te bellen
Overigens staat de fritzbox ook nog eens een antwoordmelding met iets van "bel me maar mobiel" voor de overige spammers die niet anoniem bellen, wie me echt nodig heeft weet mijn mobiele nummer.

kortom, ik blijf bij mijn statement, bel je anoniem dan kun je de pot op.

En uiteraard met dank aan de KvK die mijn nummer verkoopt zonder mijn toestemming.
Ik heb laatst wel gehad dat een anoniem nummer mij continue aan het bellen was zonder voicemail in te spreken. Ik dacht meteen scam.
Maar ze bleven maar bellen en toen toch maar heel boos opgenomen.
Was het ziekenhuis dat mijn moeder was opgenomen en dat het heel slecht ging.
Ze hadden mijn nummer gekregen van haar.
Eerst dacht ik ook zoals jou, nu ben ik er toch wat voorzichtiger mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als mijn moeder in het ziekenhuis wordt opgenomen hoor ik dat echt wel.
Trouwens, Rijnstate belt niet anoniem maar gewoon met een 026 nummer.

Nogmaals, het is totale onzin om anoniempje te spelen.
ik beschouw het als ongemanierd zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ongemanierd gaat me wat te ver.
Een particulier kan heel goede niet nader te noemen redenen hebben om een anoniem nummer te hebben. Deze kunnen dan weliswaar voor hun bekenden *31 voor het te kiezen nummer zetten. Bijvoorbeeld door dat alvast in hun telefoonlijst te zetten. Maar ze zullen daar vast niet aan denken om dit te doen bij elk telefoontje naar iemand die ze niet of nauwelijks kennen.
Maar het is doodgewoon een feit dat bedrijfstelefooncentrales de voorziening niet op de doorkiesnummers hebben. Best mogelijk dat dit soms uit klantvriendelijkheidsoverweging toch wordt aangebracht, maar dat is zeker niet standaard.
Dat "niet standaard" kun je uiteraard van alles over roepen, maar daar verandert het niet door. Het blijft een realiteit waar je rekening mee mag houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:29
Net gebeld door "Microsoft Windows" afdeling India. Ik heb hem even zijn praatje laten doen, maar ik kon die Windows key maar niet vinden op mijn MacBook. Zijn bijna mijn hele toetsenbord afgegaan ("Welke toets zit er naast de control toets? Welke naast de option toets?":P) Daarna kwam hij tot de conclusie dat ik geen Windows. Meneer moest lachen. Toen ik zei dat ik Debian draaide, begon hij er over dat UNIX beter was en hing hij op.

Toch weer een paar minuten van die gasten verspild :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gelukkig hebben ze mijn vaste lijn nog nooit ontdekt en is mijn GSM nummer schijnbaar niet interessant ofzo :P

lijkt me sterk dat Ziggo het op de vaste lijn weg filtert ? en nu Tmobile (daarvoor VF, KPN/Telfort) het op het GSM netwerk weg filterden ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:58
Ik ben net gebeld vanaf telefoonnummer 00000000
Een man met een Indiaans of Pakistaans accent zegt in het Engels dat hij belt van Microsoft. Ik vraag kun je dat herhalen. Dat doet hij. Vervolgens zeg ik dat ik hier geen tijd voor heb. Wedervraag van hem is "Why!". Ik zeg: "Sorrie maar wat is dat voor een vraag?" Hij antwoord: "I call from Microsoft". Ik herhaal, ik heb hier geen tijd voor. Hij zegt "ok" en verbreekt de verbinding. Als je aan phishing doet doe het dan goed, gedraag je als een heer en stel je klantvriendelijke op. Maak in alle rust een terugbelafspraak :)

Een gemiste kans van de scammer. Had hem mij graag op zaterdagavond terug willen laten bellen. Dan hadden we met wat meer mensen kunnen lachen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:06
Even een check,

Ben net gebeld door een dame over het programma Tros Radar en dat de hypotheekrentes niet kloppen en dat ze een adviseur langs willen sturen.

Nu wekte ze de indruk dat ze was van Consuwijzer.nl maar dat is een overheids webpagina. Toen ik haar naam en achternaam vroeg om te controleren werd aangegeven dat ze daar niet van gediend was en ging de hoorn direct op de haak.

Een snelle google levert niets op.

Iemand een idee?

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik ben de laatste weken een paar keer gebeld door verschillende financiële adviesbureaus waarmee ik in het verleden zaken zou hebben gedaan (onder het mom van, dan mogen wij je bellen). Zodra ik vraag hoe ze aan mijn gegevens komen en welke financiële partij dat dan zou zijn, wordt het gesprek heel snel afgebroken zonder opgaaf van reden, ik krijg dan zelfs niet "het recht van verzet" aangeboden. Normaal gesproken neem ik zelden anonieme oproepen aan, ze spreken maar in als het belangrijk is, maar door omstandigheden (terugbellen van arts bijvoorbeeld), moet ik dit nu eigenlijk wel doen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
BroederM schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:36:
Even een check,

Ben net gebeld door een dame over het programma Tros Radar en dat de hypotheekrentes niet kloppen en dat ze een adviseur langs willen sturen.

Nu wekte ze de indruk dat ze was van Consuwijzer.nl maar dat is een overheids webpagina. Toen ik haar naam en achternaam vroeg om te controleren werd aangegeven dat ze daar niet van gediend was en ging de hoorn direct op de haak.

Een snelle google levert niets op.

Iemand een idee?
Was het niet gewoon een dame die bij een callcenter in dienst is? Vaak werken daar gewoon studenten. Dan zou ik mijn naam ook niet willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeboema
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 07:50
Ik krijg sinds gisteren smsjes van whatsapp en LINE met een activatie code voor de app. Ook 2x gebeld door +44 1865 587284, maar niet opgenomen. Blijkbaar heeft iemand mijn telefoonnummer en wil hij/zij graag chatten. Iemand anders dit ook wel eens gehad? Ik vraag me af of dit het begin van veel vervelende belletjes/smsjes gaat zijn...

He who has a shady past knows that nice guys finish last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:01

Ryan1981

Je ne sais pas

Zou je hiervoor niet een duur 0900 nummer op kunnen zetten en dan vragen of ze daar op terugbellen en het geld dat je verdiend daarmee doneren aan een goed doel?

Of kun je zoiemand niet doorverbinden met een gespecialiseerd politie team?

[ Voor 19% gewijzigd door Ryan1981 op 06-07-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 07:59
FF een schopje.

Ik kwam afgelopen week toevallig op deeveeaar. Deze mensen zijn bezig om scammers lastig te vallen. Dit zenden ze 24x7 uit op youtube. Erg vermakelijk om te volgen.

http://deeveeaar.com

Het is mogelijk om via discord een auditie te doen en evt ook een scammer te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zojuist vanaf 0341-415841 gebeld door een scamkneus die mij kwam vertellend at mijn Windows computer ernstige schade loopt.

Na wat acteerwerk van mijn kant hing hij op, maar misschien was het wel meer 'overacting too much'.

"Oh no... my computer is in danger? What now? Oh dear..... wow... :o "
Ryan1981 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:32:
Zou je hiervoor niet een duur 0900 nummer op kunnen zetten en dan vragen of ze daar op terugbellen en het geld dat je verdiend daarmee doneren aan een goed doel?

Of kun je zoiemand niet doorverbinden met een gespecialiseerd politie team?
Hoe wil je 0900 nummers vanuit het buitenland kunnen bellen? Voor zover ik weet kan dat hier niet. En ik denk dat de politie ook niet op een horde scammers staan te wachten die hun vanuit het buitenland stalken, en de telefoniste en de politie onbereikbaar maken.

En zo'n 090x nummer misbruiken is niet echt aan te raden. Een vlogger heeft dat gedaan, en dat is een flinke rel geworden:

http://www.ad.nl/digitaal...nden-jonge-fans~a02a64ba/

[ Voor 53% gewijzigd door AW_Bos op 21-08-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Net weer uit India gebeld. Toen hij er achter kwam dat ik geen Windows heb, werd ik "doorgeschakeld' met de afdeling die over Apple gaat. Schijnbaar hebben ze die nu wel. Uiteindelijk maar gedaan alsof ik hem niet meer hoorde. Toch weer een paar minuten van hun (en mijn) tijd verspild. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Laatst online: 25-05 17:19
oohh schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:56:
Net weer uit India gebeld. Toen hij er achter kwam dat ik geen Windows heb, werd ik "doorgeschakeld' met de afdeling die over Apple gaat. Schijnbaar hebben ze die nu wel. Uiteindelijk maar gedaan alsof ik hem niet meer hoorde. Toch weer een paar minuten van hun (en mijn) tijd verspild. >:)
Dus "Microsoft" belt je op om te zeggen dat ze problemen zien met je Windows installatie, en als je vermeldt dat je geen Windows hebt stuurt "Microsoft" je door naar hun "Apple afdeling"? En dan blijkt geheel toevallig je Mac problemen te vertonen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
oohh schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:56:
Wat die laatste zin betreft, wat je er ook aan probeert te doen, het is alleen maar verspilde tijd van je zelf. Het is alleen maar je zelf een beetje zitten plezieren, vooral niet meer, niemand van hen is er van onder de indruk. Die lui zitten verder nergens mee, gevatte opmerkingen zijn ze tot vervelendst toe allang gewend en heeft hooguit verveeld gegeeuw tot gevolg. Ik denk één op de honderd of misschien nog wel veel minder trapt er in. En dan is het kassa, wereldwijd schijnt het dan toch lonend te zijn. Anders waren ze er al heel lang geleden mee opgehouden. Ik zou iedereen dan ook willen adviseren geen illusies te koesteren dat hij of zij zo'n gast weer eens lekker te grazen heeft genomen. Het beste advies is nog steeds volledig negeren. Dat is trouwens ook het advies van de landelijke politie die helemaal op de hoogte is van deze praktijken. Nogmaals. alle moeite die je besteedt aan dat geteisem betekent alleen maar verspilde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ach, je kan van iets vervelends toch altijd proberen iets leuks te maken...

En die bellers zelf kunnen er ook niet veel aan doen, die zijn waarschijnlijk gewoon in loondienst en doen gewoon hun werk van negen tot vijf of zo...

Volgende keer zogenaamd een beetje meewerken en dan tussendoor proberen een 'echt' gesprek aan te knopen. Vragen wat hun hobby's zijn en waar ze wonen en zo... En als het een dame is of ze nog vrij is... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• AW_Bos

AW_Bos

Zojuist ben ik weer gebeld door zo'n koekenbakker (0344607916). Dit maal was het Peter die ik aan de lijn kreeg. Hij kwam met verhalen over mijn computer, hackers, mijn kwetsbare internetverbinding en vroeg steeds of ik het begreep. Uiteraard heb ik 'yes' gezegd.

Vervolgens vroeg hij of ik een CLS-ID nummer wou opschrijven. Maar nu vraag ik me af.. wat is de bedoeling vanaf dit punt? Vragen ze niet meer om de computer eerst op te starten, en de de runbox te openen?

Die malloot noemde inderdaad een rij getallen en letters op, die vermoedelijk een standaard code tonen. Uiteindelijk vroeg hij of ik de letters wou opnoemen:
0-0-F-D-F-U-C-K-Y-O-U.....

Hij had me in de gaten, waarna hij me alles verwenste en dat ik mijn middelvinger maar in mijn reet moest duwen 8)7 :'). Ik heb de verbinding zelf maar verbroken, want die mafketel sloeg behoorlijk door.

Maar los van dit lolletje snap ik zijn tactiek eerst niet zo met het laten opschrijven van die reeks letters en cijfers?
Wat denken jullie ervan?

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 07-09-2017 14:20 ]

• Fiber

Fiber

@AW_Bos Dat is een class identifier die uniek lijkt maar het niet is en die hij je op jouw pc wil laten zien (Start, Run, CMD, ASSOK) om daarmee je vertrouwen te winnen of zo en dan je verder te kletsen naar remote access...

Dat die Peter zo uit z'n plaat ging weerspreekt in ieder het verhaal van @Techneut dat ze allemaal nergens meer mee zitten en alles al een keer gehoord hebben... :)
Techneut schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:26:
[...]
Wat die laatste zin betreft, wat je er ook aan probeert te doen, het is alleen maar verspilde tijd van je zelf. Het is alleen maar je zelf een beetje zitten plezieren, vooral niet meer, niemand van hen is er van onder de indruk. Die lui zitten verder nergens mee, gevatte opmerkingen zijn ze tot vervelendst toe allang gewend en heeft hooguit verveeld gegeeuw tot gevolg...

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 07-09-2017 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ik handel dit soort ongewenste telefoontjes altijd op dezelfde manier af. Geef aan dat er iemand aan de deur is en of ze heel even kunnen wachten dan had ik alle tijd.

Daarna leg ik de telefoon op tafel en kijk hoe lang ze wachten. Soms toch best lang 😅

• AW_Bos

AW_Bos

@Fiber Je zou toch denken dat ze na elke dag getrolled te worden, toch op een moment helemaal gek worden. ;)

• Techneut
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:43:
@AW_Bos Dat is een class identifier die uniek lijkt maar het niet is en die hij je op jouw pc wil laten zien (Start, Run, CMD, ASSOK) om daarmee je vertrouwen te winnen of zo en dan je verder te kletsen naar remote access...
Zat ik ook aan te denken. Het moet dan een CLASS-ID zijn waarvan hij/zij de locatie dicteerde.
Met dat Start, Run, CMD, ASSOK kom ik nergens. Maar inmiddels al weer een poos geleden maakte iemand hier ons attent op truc waarmee men het slachtoffer probeerde te verleiden om naar een bepaalde locatie op de PC te gaan. Daar stond een vrij lang hexadecimaal getal, door die Microsoft meneer persoonlijke code genoemd. Met de mededeling: "You and I are the only people who can see this". Waarbij hij inderdaad die "code" vlekkeloos opnoemde. Suggererend dat die uniek was. Helaas heb ik die locatie toen niet genoteerd. maar dit is inderdaad een methode van ze om vertrouwd over te komen als echt een Microsoft medewerker met goede bedoelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dat het geen unieke ID was, dat wist ik al ;).
Maar de manier dat ze eerst vragen om de code op te schrijven om vervolgens door mij te laten herhalen... dat vond ik opvallend. Vaak vragen ze eerst naar de bekende weg om de runbox op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De runbox opstarten? Wat bedoel je daarmee? Ik ken de functies van de statknop met de linker en rechter muisknop en eventueel de er naast gelegen zoekknop. Maar runbox? Ik ken Windows al uitgebreid vanaf de jaren '90, maar runbox ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47
Valt me wel op dat hier altijd dezelfde personen worden gebeld, door een "helpdesk".
Ik en niemand die ik ken worden daarmee lastig gevallen. Lijkt er op dat ze de telefoonnummers niet zomaar genereren maar toch ergens vandaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
Techneut schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:21:
De runbox opstarten? Wat bedoel je daarmee? Ik ken de functies van de statknop met de linker en rechter muisknop en eventueel de er naast gelegen zoekknop. Maar runbox? Ik ken Windows al uitgebreid vanaf de jaren '90, maar runbox ken ik niet.
Druk maar eens Windows + R in :)
Arjantje72 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:47:
Valt me wel op dat hier altijd dezelfde personen worden gebeld, door een "helpdesk".
Ik en niemand die ik ken worden daarmee lastig gevallen. Lijkt er op dat ze de telefoonnummers niet zomaar genereren maar toch ergens vandaan halen.
Volgens mij werkt het zo (maar men mag mij verbeteren als ik het fout heb):

Je wordt eerst vooruitgebeld door een computer, die random telefoonnumers belt. Deze neemt waar of je daadwerkelijk opneemt en men weet dan of het een geldig telefoonnummer is. Als je opneemt, hoor je zelf niks en de computer hangt na een paar seconden op. Het kan zijn dat je kortstondig een stem hoort.

Een paar dagen/weken/etc later wordt je gebeld door de daadwerkelijke scammers.

[ Voor 52% gewijzigd door oohh op 08-09-2017 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal correct en dit is ook al meerdere keren eerder verteld. En het is ook onze ervaring, inmiddels jaren geleden. De veronderstelling dat ze hele lijsten met nummers kopen mag volgens mij gerust terzijde worden geschoven. Waarschijnlijk staat het woordje "kopen" niet eens in hun woordenboek. Is ook helemaal niet nodig, de computer die dienst doet als opbel-robot is veel efficiënter.
Ik heb de indruk in gesprekken met familie en kennissen dat zowat iedereen af en toe last heeft van deze irritante telefoontjes. Alleen denk ik dat verreweg de meesten het helemaal niet interessant vinden om daarover te discussiëren. Misschien hebben ze nog gelijk ook.
Vertekend beeld dus dat het maar een beperkt aantal slachtoffers is.

Wat betreft die runbox, Windows + R is me bekend, ik had niet in de gaten dat dit ermee werd bedoeld, Doorgaans zeg je dan "start programma nnn eens op". En dat kan op verschillende manieren en één er van is dan die runbox.

Edit:
Dat geval van een tijd geleden waar ik het over had was geen programma of routine, maar bepaalde locatie op de PC waar men heen diende te gaan, waar dan dat lange hexadecimale getal staat dat alleen door die gast van "Microsoft" en het slachtoffer kon worden gelezen. Dit alleen maar om overtuigend genoeg over te komen. Ik vermoed dat we hier met net zoiets hebben te maken. De persoon die daar intrapt wordt dan gevraagd bepaalde niet nader te noemen handelingen te verrichten zodat zij het systeem overnemen. Het gevolg laat zich raden. Het zelfde liedje als bij alle andere pogingen.

PS
Weet iemand misschien die locatie nog met die nogal lange hexadecimale code?

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 09-09-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Dat jullie zoveel moeite doen die mensen nog te woord te staan. Ik schakel meestal over in een buitenlands taaltje (Chinees = miwaaaa...mawaaaa) Binnen no time hangt men op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 14:23
En wat is hun plan nadat je de runbox hebt openstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anoniem: 323791 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:18:
Dat jullie zoveel moeite doen die mensen nog te woord te staan. Ik schakel meestal over in een buitenlands taaltje (Chinees = miwaaaa...mawaaaa) Binnen no time hangt men op.
verstaan die bel-chinezen dat dan niet...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Weer een nieuw nummer: 006527008000 Zijn vandaag erg actief geweest zie ik: https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/006527008000

Wat wel heel creepy is dat dit ik dit nummer vanmorgen op de mobiel kreeg (afgevangen als spam door telefoon), maar net ook op mijn vaste nummer. Uiteraard in beide gevallen niet opgenomen, maar ik vind het wel heel apart dat deze gasten zowel mijn vaste als mobiele nummer gevonden hebben en dus mogelijk gericht op personen zoeken. En dan staat als het goed is mijn 06 nummer nergens op internet, die publiceer ik nooit.

Dus hoe ze die link gelegd hebben....?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Gaan we weer.. Microsoftblablabla
- "Are you behind your computer sir?"
- "Ja, maar weet je wat, krijg de t***** en stop met bellen"
* S_Chief hangt op.
*5 seconden later*
- "Hallo?"
- "Sir, why did you hang up?"
Goed.. Moest m'n lach wel inhouden toen. :+
- "Als je mij nog één keer belt kom ik je zelf halen in India."

Wel, dat werkte. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
bvk schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:59:
Weer een nieuw nummer: 006527008000 Zijn vandaag erg actief geweest zie ik: https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/006527008000

Wat wel heel creepy is dat dit ik dit nummer vanmorgen op de mobiel kreeg (afgevangen als spam door telefoon), maar net ook op mijn vaste nummer. Uiteraard in beide gevallen niet opgenomen, maar ik vind het wel heel apart dat deze gasten zowel mijn vaste als mobiele nummer gevonden hebben en dus mogelijk gericht op personen zoeken. En dan staat als het goed is mijn 06 nummer nergens op internet, die publiceer ik nooit.

Dus hoe ze die link gelegd hebben....?
Op die link melden meerdere mensen dat de scammer hun namen wist.

Dergelijke informatie kan overal vandaan komen, afhankelijk hoe je het nummer bekend maakt aan de buitenwereld. Maar blijkbaar gaan ze nu een stap verder dan alleen random nummers bellen.
De info kan komen van gehackte webshops, zwarte markt, apps die je gegevens verkopen etc. Je hoeft tegenwoordig maar één kennis te hebben die beide nummers van jou in zijn/haar contactenlijst heeft opgeslagen, i.c.m. een app die de contactenlijst verhandelt, en de scammers weten je nummers, naam, adres, email, en eventueel met geboortedatum en profielfoto er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

SmokingSig schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:29:
Commando's laten intypen die geen kwaad kunnen, maar die wel verwijzen naar een bepaalde sleutel in het register o.i.d. die bij elke Windows gelijk is. Vervolgens proberen ze je te overtuigen dat dit een unieke key is, en dat ze op die manier dus het zogenaamde signaal van je computer konden krijgen dat die onbeveiligd zou zijn.

Met andere woorden: Ze stellen dus mensen gerust alsof ze echt van Microsoft zijn, en alsof ze echt weten wat jouw Windows-key is. Uiteindelijk na wat gedoe vragen ze je om Ammy of Teamviewer te downloaden. En dan pas begint het echte gesodemieter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 896479

SmokingSig schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:29:
Zelfs de consumentenbond heeft er aandacht aan besteed. 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Laatste paar dagen word ik steeds gebeld door een nummer: +1 647-796-0134 of +1 647-305-6492
Ook als de phone uitstaat, en natuurlijk spreken ze niks in.

Als ik opneem, hoor ik een fractie van een seconde iets en weg is het gesprek.

Ik kan via google niet echt achterhalen waar deze nummers vandaan komen.
Dit is via GSM (Simyo).

Ik heb een app geinstalleerd ( gespreksrecorder) die alles opneemt zodra er daadwerkelijk een gesprek (verbinding) is, maar daar word ik ook niet wijzer van, hoor vaag iets gepraat op de achtergrond voor een fractie van een seconde, dus waarschijnlijk zijn het gewoon van die MS wannabees.

Iemand bekend met deze bovenstaande nummers?

*edit* Het antwoord van ooh van 8 sept. lijkt er idd veel op.

[ Voor 4% gewijzigd door MarElo op 11-10-2017 23:26 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
NANP area code 647 is Ontario (Canada). Het zijn waarschijnlijk betaalnummers en ze hopen dat je terugbelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Zojuist door een Nederlands nummer gebeld, wel Engelstalig persoon en wilde dat ik teamviewer installeerde, omdat de Windows installatie gevaar loopt

Nummer: 0269854787
Arnhem?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Caller-id kan eenvoudig worden gespoofed, dus ik zou er niet teveel aandacht aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickeyjhart
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09-2023
Hey,

Zojuist ben ik gebeld door een Privenummer. Het was een raar gesprek omdat het een ge automatiseerd bericht was zoals een soort robot. Welke zich voordeed alsof hij van een advocaten kantoor was omdat ik illegaal zou downloaden. En dat dit een soort van waarschuwing is voordat ze een bekeuring ofzo geven.
Is dit een scam of moet ik dit serieus nemen?

Groet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Natuurlijk is dat niet serieus. Alleen een normale brief (van een advocatenkantoor) kan je serieus nemen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbro
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-04 01:46
Weer eens telefoontje gehad van een zgn Microsoft medewerker genaamd Gino. Spreekt gebrekkig engels, maar dat is normaal voor dit soort flauwe kul. Hij informeerde over een probleem in een PC in mijn bezit (!!) en daarna de gebruikelijke blablabla ..... start de PC, en voer het volgende commando in.

Heel interessant het was een niet anoniem telefoonnummer 0032206023775 dat is in Belgie !!
Wees gewaarschudt, nog maar even gevraagd naar zijn hobbies en hoe hij bij Microsoft terecht is gekomen (!!??) en of het beviel en goed betaalde.

[ Voor 12% gewijzigd door Jbro op 25-10-2017 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Jbro schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:23:
Heel interessant het was een niet anoniem telefoonnummer 0032206023775 dat is in Belgie !!
Waarom vind je dat heel interessant? Het nummer is zoals altijd gespoofed.

Zie het als simpele post. Als ik nu naar jou post stuur, maar op de achterkant schrijf ik als afzender het adres van Tweakers, komt dan de inhoud van Tweakers vandaan of heb ik gewoon een adres gebruikt waarvan ik denk dat jij daar de post wel van zou willen openen?

Zo werkt het dus ook met bellen, het is mogelijk een willekeurig nummer als afzender te gebruiken. Zolang het maar op een normaal nummer lijkt, hopen ze dat je het vertrouwt en je dus opneemt.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 12:17
Zojuist werd ik gebeld door een mevrouw met een erg Indiaas accent die in een erg rumoerige ruimte zat en beweerde van Microsoft te zijn en ze wilde praten over mijn computer...ik heb maar opgehangen. Normaal zou ik haar wel even haar gang hebben laten gaan (ik zal wel een virus hebben en tegen betaling kan ze dat verwijderen en dan moet ik vast iets downloaden) om haar vervolgens te vertellen dat ik op een mac werk, maar ik heb geen tijd vandaag.

Maar goed, ze proberen het dus nog steeds met de Microsoft scam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Laatst online: 14:28
Zojuist gebeld op thuisnummer en GSM door +6512221222. Wederom gebrekkig engels alleen geen Microsoft! Wel rumoerig callcentre met gebrekkig Engels.

Het vreemde was dat ze m'n achternaam wist. Hoe moet ze daarachter zijn gekomen?!

Wilde een survey doen over de Fortune500 ofzo en wilde enkele vragen stellen. Heb direct opgehangen maar nou weet ik dus niet of dit een scam is helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door Lucky0wn op 31-10-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:00
Aan iedereen die zich afvragen waarom ze toch maar blijven bellen!
Dit is de reden:

https://www.hln.be/regio/...er-niet-slim-he~a4161c49/

Je hoeft maar enkele 'klanten' per week te hebben zoals uit het artikel en je hebt een dikke winst.
Voor die criminelen is het een ware goudmijn met nul procent kans dat je daarmee in de gevangenis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Opsporen van die gasten is moeilijk denk ik. Maar toch vraag ik me een en ander af. De bank kan precies nagaan naar welke rekening van die criminelen de overschrijving heeft plaats gevonden. Dan zou het toch vrij eenvoudig moeten zijn om die transactie terug te draaien? Uiteraard na zorgvuldig te hebben bevestigd dat het een foutieve overschrijving was. Daarom vraag ik me af of dit een waar gebeurd verhaal is. Meestal verneem je dat de slachtoffers wel terdege schadeloos worden gesteld. Dat is dan stap één, verreweg de belangrijkste.

Maar als ze het rekeningnummer hebben, moet het toch ook mogelijk zijn met een internationaal geldend rechterlijk bevel de rekeninghouders op te sporen. Veel eenvoudiger op te sporen dan een roof van cash geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Internationaal, wordt naar een bank overgemaakt en dan meteen cash opgenomen (traceability nul) danwel naar een nog andere rekening weggesluist. Kosten van een paar duizend euro in India of elders terughalen zijn vele malen groter dan wat het oplevert, alleen al aan personeel en juridische kosten. Hier in NL nochtans wel. En banken hier zijn niet verplicht het te doen, want eigen domme fout van rekeninghouder. Logisch ook :)

Mijn pa is zo ook een paar honderd euro kwijtgeraakt. Overgemaakt, achteraf bank gebeld. Bank kon nog net zien dat het binnen 10 minuten was opgenomen en dus weg en ontraceerbaar was. En toen hield het op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:48:
Opsporen van die gasten is moeilijk denk ik. Maar toch vraag ik me een en ander af. De bank kan precies nagaan naar welke rekening van die criminelen de overschrijving heeft plaats gevonden. Dan zou het toch vrij eenvoudig moeten zijn om die transactie terug te draaien? Uiteraard na zorgvuldig te hebben bevestigd dat het een foutieve overschrijving was. [...]
In Tros Opgelicht Cybercrime hebben ze die gasten getraceerd en opgezocht in India:
https://www.npo.nl/opgeli...ime/20-12-2016/AT_2061426

Maar Opgelicht had gehoopt dat met een babbeltje met die gasten, het probleem meteen opgelost zou zijn.

Banktransacties kunnen denk ik ook niet gemakkelijk worden teruggedraaid, anders zou je er niet meer op kunnen vertrouwen dat "overgemaakt" ook overgemaakt betekent. Als een klant een foutje maakt in de tegenrekening, dan is dat de fout van de klant, en mag de klant zelf proberen bij de tegenpartij het bedrag terug te krijgen.
Bij creditcardbetalingen gaat het wel gemakkelijker om geld terug te krijgen bij fraude.

Van de week ook weer zo'n Indiase scammer aan de lijn gehad. Heb hem zo'n 30 a 40 minuten aan de lijn gehouden, terwijl ik op speaker stand andere dingen aan het doen was. Op een gegeven moment moest ik van hem Teamviewer downloaden. Ik zei dat bij het klikken op de download link, een waarschuwing verscheen: "People from India are bad people" :+ , waardoor ik niet verder kon. Hij werd hij kwaad en hing na wat discussie en woorden op. Toch zat hij te te twijfelen of ik hem zat te bedonderen, of dat het echt zo was. Hij had immers al veel tijd in mij gestoken. Dus hij belde opnieuw op. Ik vertelde hem dat hij had zelf gezegd dat er Russiche en Negeriaanse hackers op mijn computer zaten, dus ik zei dat zij het (die waarschuwing) veroorzaken, en zei dat hij me moest helpen. Daarna zei ik dat ik een andere TeamViewer link gevonden had, daarna gedownload en gestart. Op het moment dat ik bij de session ids kwam, heb ik gezegd dat mijn Laptop aan het stroom moest, en ik de adapter moest zoeken. Toen de telefoon naast me neergelegd, van speakerstand af, met hoorn van de haak.

Volgende keer ga ik hetzelfde doen met de "People from India are bad people, don't trust them" melding, en eisen om een collega aan te lijn te krijgen die geen Indiaas accent heeft. Hij zegt immers in Londen te zitten, dus dan mag je verwachten dat er ook mensen zonder accent zijn :+

[ Voor 37% gewijzigd door Cyb op 04-11-2017 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Zo te zien heeft de Indiaase Microsof gebeld, niet opgenomen, maar het nummer was nogal verdacht (niet de juiste opmaak). Het lijkt de laatste tijd toch vaker voor te doen, dus ik ga een ouder idee weer van stal halen: ik heb in het verleden al eens op basis van belregels alle anonieme nummers doorverwezen naar voicemail. Hoe? Dat kan met Fritz!Box routers. Ik nam een welkomstboodschap op, waarin werd gezegd dat anonieme nummers dus alleen een bericht op voicemail zou kunnen inspreken. Enig nadeel was dat er maar 1 welkomstboodschap kon worden gebruikt.

Nu heb ik een nieuwe Fritz!Box (7581), waar er 5 welkomstboodschappen afgespeeld kunnen worden. Welke de beller te horen krijgt, is afhankelijk van de regels. Anonieme bellers krijgen dan nog steeds de melding dat anonieme bellers naar voicemail gaan en dat ze maar een bericht moeten inspreken.
Maar voor nummers met vreemde opmaak ga ik kijken of ik die een Engels bericht kan voorschotelen. Misschien een bericht dat hij wordt doorgeschakeld naar een of ander politiebureau in India >:)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Na heel lange tijd begint het gelazer toch weer opnieuw. Alle opmerkingen in het verleden o.a. van geen interesse en laten merken dat ik ze door heb ten spijt. Zelfde stemmen, zelfde toonzetting, maar nu toch een wat andere strategie. Ik vermoed dat "big problems with your Windows" zo langzamerhand niet meer succes heeft. Nu komen ze met de boodschap dat ze constateren dat op mijn computer illegaal wordt gedownload, hetgeen strafbaar is. Maar ik kan de boete voor een redelijk bedrag afkopen. Een tweede keer met dat ik mijn computer wellicht compleet met security software had gekocht, maar dat de datum verstreken was. Steeds een bandje dat een woordenstroom van onzin afdraaide, want op "a moment please" werd totaal niet gereageerd.

Ik vrees dus dat we weer jaren kunnen genieten. En we merken dat ze opdringeriger dan ooit zijn, want ze bellen rustig drie keer achter elkaar opnieuw als ik meteen de verbinding verbreek. Ze geven ook niet gauw op, de laatste keer was er echt een troela aan het woord, ik legde zonder ook maar iets te zeggen de telefoon met het speakertje ingeschakeld op mijn bureau en ging verder met waar ik mee bezig was. Ik hoorde wel vijf minuten lang "hallo, hallo, ...". En vanmorgen was het weer raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Vooral het spoofen van normale Nederlandse telefoonnummers wordt vervelend. Gisteren weer vanaf een 078 nummer dus dan neem ik op omdat het een echte klant kan zijn. Hoor je weer "Hello, this is Microsoft...." dus maar weer op het rode knopje gedrukt zonder verder iets te zeggen.

Betreft een vaste lijn via Ziggo, maar eens kijken of ik daar ook iets mee kan doen qua "scamfilter" zoals mijn (KPN) Galaxy S7 wel heeft.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Leuke challenge: probeer ze zolang mogelijk aan de lijn te houden door alleen maar yes te zeggen.
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste