Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 10:32
Hoe krijg ik mijn Photos library op een externe HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Plankton schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:11:
Hoe krijg ik mijn Photos library op een externe HD?
Gewoon kopiëren naar die externe HD.
Hij staat, als het goed is, onder ~/user/afbeeldingen/iPhoto-bibliotheek

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik werk nu een maand met OSX - Yosemite op een Macbook Pro. Moet zeggen dat de overstap me erg goed bevalt en ik begin behoorlijk gewend te raken aan OSX. Er zijn nog een aantal zaken waar ik niet aan kan wennen. Wellicht doe ik zelf dingen niet goed of zijn er eenvoudige oplossingen voor. Normaal zoek ik op Google en vind ik vrij snel een oplossing voor mijn probleem maar in deze gevallen is het lastig om de juiste zoekterm te omschrijven waardoor de resultaten ook niet to the point zijn. Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

CMD+TAB werkt anders dan in Windows. Apps die je afgesloten hebt maar die wel in het geheugen (?) blijven staan (je ziet het puntje op de dock bij deze apps) kom je ook tegen in het CMD+TAB overzicht. Dit irriteert mij behoorlijk omdat ik zo steeds de indruk heb dat ik nog een Word of Excel document open heb staan, terwijl dit niet het geval is. Ik zou graag willen dat CMD+TAB alleen apps meeneemt die werkelijk open staan. Ook heb ik soms het idee dat niet alle vensters meegenomen worden wanneer ik met 4 vingers horizontaal swipe. Dit is meestal beperkt tot 2 vensters.

Het tweede probleem heb ik hierboven al omschreven. Als ik een Word document sluit en verder geen document meer open heb staan mag van mij de app compleet afgesloten worden in plaats van dat het in het geheugen (?) blijft draaien.

Finder sorteert bij mij de mappen niet zoals ik in Windows gewend ben. Dat wil zeggen dat in een directory waar zowel mappen als bestanden staan, ik deze regelmatig door elkaar zie staan. Als ik dan sorteer op 'Programma' dan kom ik heel behoorlijk in de buurt, maar bijvoorbeeld een bestand als 'archive.pst' van Outlook blijft tussen de verschillende mappen staan. Kan ik dit in Finder oplossen of moet ik een andere app hiervoor downloaden? Ook heb ik de indruk dat het sorteren niet voor de gehele mappenstructuur ineens geldt, waardoor ik regelmatig opnieuw op 'Programma' moet sorteren.

Apps open niet standaard fullscreen. Ik werk graag fullscreen, ongeacht wat voor app ik gebruik. Met fullscreen bedoel ik niet per se beeldvullend, de OSX menubalk mag van mij in beeld blijven, maar ik bedoel dat ik niet handmatig nog horizontaal of verticaal een venster uit moet rekken. Het lijkt er op (is dat ook zo?) dat als ik 1x een app fullscreen maak en vervolgens de app afsluit via de dock de volgende keer fullscreen wordt geopend. Maar dat geldt dan nog niet standaard voor iedere app.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:58
Aghanim schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:18:

CMD+TAB werkt anders dan in Windows. Apps die je afgesloten hebt maar die wel in het geheugen (?) blijven staan (je ziet het puntje op de dock bij deze apps) kom je ook tegen in het CMD+TAB overzicht. Dit irriteert mij behoorlijk omdat ik zo steeds de indruk heb dat ik nog een Word of Excel document open heb staan, terwijl dit niet het geval is. Ik zou graag willen dat CMD+TAB alleen apps meeneemt die werkelijk open staan. Ook heb ik soms het idee dat niet alle vensters meegenomen worden wanneer ik met 4 vingers horizontaal swipe. Dit is meestal beperkt tot 2 vensters.

Het tweede probleem heb ik hierboven al omschreven. Als ik een Word document sluit en verder geen document meer open heb staan mag van mij de app compleet afgesloten worden in plaats van dat het in het geheugen (?) blijft draaien.
Met CMD+Q sluit je een programma volledig af. Dan gaat het puntje onderin weg en komt hij, voor zover ik weet, ook niet meer in een overzichte van openstaande programma's te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Als ik een Word document sluit en verder geen document meer open heb staan mag van mij de app compleet afgesloten worden in plaats van dat het in het geheugen (?) blijft draaien.
Dit is gewoon hoe OSX werkt. Voor zover ik weet vraagt een app (nagenoeg) geen cpu of werkgeheugen als er geen vensters van openstaan en de app verder niets "doet". Dit is dus toch iets waar je aan zult moeten wennen denk ik.
Zie het zo: als je klaar bent met werken in een bepaalde app, hoef je niet per se de vensters te sluiten. Je ramt gewoon op Command+Q. Als je de app dan opnieuw opstart, heb je ook direct de vensters weer open staan waar je in bezig was. Ideaal toch? Scheelt je werk.
Finder sorteert bij mij de mappen niet zoals ik in Windows gewend ben. Dat wil zeggen dat in een directory waar zowel mappen als bestanden staan, ik deze regelmatig door elkaar zie staan. Als ik dan sorteer op 'Programma' dan kom ik heel behoorlijk in de buurt, maar bijvoorbeeld een bestand als 'archive.pst' van Outlook blijft tussen de verschillende mappen staan. Kan ik dit in Finder oplossen of moet ik een andere app hiervoor downloaden? Ook heb ik de indruk dat het sorteren niet voor de gehele mappenstructuur ineens geldt, waardoor ik regelmatig opnieuw op 'Programma' moet sorteren.
Ten opzichte van Windows Verkenner komt Finder nog wel wat puntjes tekort. Maarrrr: kijk eens naar XtraFinder en ForkLift voor meer functionaliteit, o.a. op het gebied van sorteren.
Apps open niet standaard fullscreen. Ik werk graag fullscreen, ongeacht wat voor app ik gebruik. Met fullscreen bedoel ik niet per se beeldvullend, de OSX menubalk mag van mij in beeld blijven, maar ik bedoel dat ik niet handmatig nog horizontaal of verticaal een venster uit moet rekken. Het lijkt er op (is dat ook zo?) dat als ik 1x een app fullscreen maak en vervolgens de app afsluit via de dock de volgende keer fullscreen wordt geopend. Maar dat geldt dan nog niet standaard voor iedere app.
OSX mist enkele fijne Windows-features als de snap-to-edge (of hoe dat ook mag heten). Als je direct van Windows komt, krijg je daardoor al snel het gevoel niet veel macht te hebben over de window sizing van apps. Echter, er zijn echter talloze apps die deze functionaliteit ook naar OSX brengen, en zelfs versterken (ik houd zelf met name van BettterTouchTool). Hiermee kun je in ieder geval zeer snel apps fullscreen maken, of de helft van je scherm laten bedekken. Ben je autistisch en heb je tijd teveel, kun je ook naar Mjolnir kijken om het écht tot in de puntjes naar je eigen hand te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ethirty schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:32:
[...]

Jammer dat ze die ellende meenemen van Office 2013 voor Windows. Hoezo heeft Office hardware rendering nodig voor stomme animaties in een tool gemaakt om productief te zijn :?

Modern doen om het modern doen :N
Is op Windows helaas ook zo.
We moesten hier op de zaak veel machines vervangen of upgraden om outlook een beetje fatsoenlijk te laten draaien.
Zeker met veel mails is outlook zeer traag.

Dus als het op windows al een puinhoop is verwacht ik ook niet dat ze het beter gaan doen op OSX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CMD+TAB werkt anders dan in Windows. Apps die je afgesloten hebt maar die wel in het geheugen (?) blijven staan (je ziet het puntje op de dock bij deze apps) kom je ook tegen in het CMD+TAB overzicht.
Dat is een denkfout want cmd-tab werkt exact hetzelfde als de vergelijkbare variant in Windows. Hij laat al je draaiende apps zien. Als je een app in dat overzicht iet is deze dus niet afgesloten. Het is vrij normaal dat switchers op het kruisje klikken en denken dat ze daarmee de app afsluiten. Dat is niet het geval. Je sluit daarmee het venstertje en meer ook niet. Wil je het programma sluiten dan moet je dat via het menu doen of de toetscombinatie cmd-q.
Finder sorteert bij mij de mappen niet zoals ik in Windows gewend ben. Dat wil zeggen dat in een directory waar zowel mappen als bestanden staan, ik deze regelmatig door elkaar zie staan.
Dat is de UNIX manier van sorteren (doe maar eens een ls op de commandline, zie je hetzelfde). Alles wordt als hetzelfde gezien en alfabetisch gesorteerd. Wil je dat anders dan moet je uitwijken naar een vervangende app of een addon zoals Xtrafinder.
Apps open niet standaard fullscreen. Ik werk graag fullscreen, ongeacht wat voor app ik gebruik. Met fullscreen bedoel ik niet per se beeldvullend, de OSX menubalk mag van mij in beeld blijven, maar ik bedoel dat ik niet handmatig nog horizontaal of verticaal een venster uit moet rekken.
Je bent nog heel erg op de Windows manier aan het werken en dat is niet iets wat goed werkt in OS X. Als je dat goed onder de knie wil krijgen is het handig om te gaan werken op de OS X manier. Niet alles fullscreen, gebruik maken van Mission Control en fullscreen wanneer je het nodig hebt. Sinds Yosemite kun je vensters ook makkelijker groter maken door te dubbelklikken op de titelbalk. Sommige vensters zoomen nog naar de content (als je option indrukt en dan op het groene knopje drukt gedraagt hij zich ook zo, zonder die option doet ie fullscreen).

Als je wat meer info wil hebben van mede-switchers zoek dan hier op het forum het switchers topic terug. Veel van het gedrag van OS X wordt daar al besproken en kun je ook in Yosemite toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
ppl schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 23:49:
[...]

Dat is een denkfout want cmd-tab werkt exact hetzelfde als de vergelijkbare variant in Windows. Hij laat al je draaiende apps zien. Als je een app in dat overzicht iet is deze dus niet afgesloten. Het is vrij normaal dat switchers op het kruisje klikken en denken dat ze daarmee de app afsluiten. Dat is niet het geval. Je sluit daarmee het venstertje en meer ook niet. Wil je het programma sluiten dan moet je dat via het menu doen of de toetscombinatie cmd-q.

[...]
Het is alleen wel vervelend dat ook dat weer per programma verschilt. iPhoto of de AppStore sluiten bijvoorbeeld wel het hele programma af als je op het rode balletje (kruisje) drukt. Dat vind ik storend. Ik had liever gezien dat daar 1 lijn in getrokken werd (dus rood balletje is altijd alleen betreffende venster sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
CoiLive schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 07:38:
Ik had liever gezien dat daar 1 lijn in getrokken werd (dus rood balletje is altijd alleen betreffende venster sluiten).
Het is niet consequent, dat klopt. Maar dit is zeker:
- een rood bolletje sluit altijd het window;
- cmd-Q (menu Programma / Stop Programma) stopt altijd het programma met alle windows van dat programma.

Soms stopt het rode bolletje ook het programma, als dat window het enige open window van dat programma is. Maar als je een programma wilt stoppen, dan kun je beter met cmd-Q (of via het menu) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor jullie tips. Daar kan ik zeker wat mee. CMD-Q kan ik mezelf prima aanleren en doet exact wat ik wil. Ik ga eens kijken naar add-ons en alternatieven voor Finder en eens op zoek naar het 'switches' topic, wist niet dat dit bestond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CoiLive schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 07:38:
Ik had liever gezien dat daar 1 lijn in getrokken werd (dus rood balletje is altijd alleen betreffende venster sluiten).
Die lijn is er dus al, immers het venster sluit als je op het rode bolletje klikt :) Het probleem is alleen wat het programma doet wanneer je het laatste venster sluit. Een aantal programma's kan maar 1 venster hebben en heeft ook 1 venster nodig om te werken. Die sluiten wanneer je dat venster sluit. De rest doet dat niet. Het is fijner als ook dat soort apps dan nog blijven draaien omdat het consistenter en dus makkelijker aan te leren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
ppl schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:22:
[...]

Die lijn is er dus al, immers het venster sluit als je op het rode bolletje klikt :) Het probleem is alleen wat het programma doet wanneer je het laatste venster sluit. Een aantal programma's kan maar 1 venster hebben en heeft ook 1 venster nodig om te werken. Die sluiten wanneer je dat venster sluit. De rest doet dat niet. Het is fijner als ook dat soort apps dan nog blijven draaien omdat het consistenter en dus makkelijker aan te leren is.
Daarom heb ik mijzelf direct in het begin geleerd met cmd+q dingen af te sluiten. Dan is het tenminste duidelijk wat het doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:35

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Misschien dat jullie weten hoe ik dit ongedaan maak, een paar dagen geleden is mijn spotlight venster ineens van formaat veranderd. inplaats van het standaard formaat is hij nu ineens 1500 pixels breed wat er echt vaag uit ziet en compleet overbodig is (ik had liever meer hoogte dan breedte gehad :P ).

Iemand een idee hoe ik die weer terug breng naar het oorspronkelijke formaat?

Spotlight 1500px breed

[Edit]
Een reboot heeft het verholpen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Spike_wolf op 06-04-2015 17:09 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
Zag dat wat mensen het hadden over muis acceleratie in OSX. Jaren geleden veel problemen mee gehad, de muis acceleratie van OSX vond ik een nachtmerrie.

Allerlei tooltjes geprobeerd, maar de acceleratie bij lage snelheden werkte nooit echt "lekker".

Totdat ik het volgende tooltje/scripte tegenkwam (gehost vanaf eigen g-drive):
https://drive.google.com/...zbHgySmM/view?usp=sharing

Het "killed" de muis acceleratie in OSX, maar laat je trackpad ongemoeid. Proberen is redelijk onschuldig, want na een reboot zijn de effecten weer ongedaan gemaakt. IMO is dit as good as it gets.

NB: Zit zelf nog in OSX 10.9, dus of het ook in 10.10 werkt hoor ik graag, maar lijkt me wel :)

edit, kleine toevoeging nadat ik de bron (terug) gevonden heb:
1) curl -O http://ktwit.net/code/killmouseaccel
This will fetch the script that allows you to disable Mouse or Trackpad acceleration

2) chmod +x killmouseaccel
chmod will allow the script to be executable

3) ./killmouseaccel mouse
This executes the script and disables mouse acceleration. You can also change "mouse" to "trackpad" if wanted.

This does reset on reboot, however, so you may want to create a script to run part 3 at boot.

[ Voor 26% gewijzigd door Bliep op 06-04-2015 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is de meerwaarde van de 'show desktop' gesture met de trackpad? Als je daarna een applicatie aanklikt komt je bureaublad toch weer vol te staan..of kun je dit ook anders instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is zodat je bij je desktop kunt. Dat doet 't toch gewoon?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19
De "show desktop" feature is nog een achterblijvertje van Exposé wat inmiddels al een tijdje vervangen is door Mission Control. Ik vind dat het vrij weinig meerwaarde heeft in mijn workflow. Wat ik daarentegen wel handig vind is de "App Exposé" feature (3 vingers naar beneden swipen) zodat je gemakkelijk de verschillende kleine vensters en recente documenten kunt benaderen. Dit werkt helaas niet met fullscreen applicaties, maar is erg handig bij meerdere finder en pages windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is helemaal geen achterblijvertje. Het is zodat je bij de files *op je desktop* kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Heb een vraagje over het verbinden naar servers.

ik heb hier een server(Debian) staan waar ook netatalk op draait voor TimeMachine.
Nu wil ik alle bestanden gewoon sharen via SMB[2-3] en niet via AFP(vanwege dat ik in een aantal mappen met het zelfde protocol wil werken).

Nu komt er in "finder" aan de linker kant de server te staan. Alleen als ik dan verbind dan verbind hij alleen automatisch als AFP en zie ik alleen de TimeMachine map, de samba shares zie ik niet.

Ik weet dat ik via CMD+K wel kan verbinden naar bv smb://ip-adres of smb://hostname. Dit werkt.
Maar dat is niet echt WAF geaccepteerd.
Ik weet dat je bij login automatisch verbinding kan laten maken maar dat is niet helemaal wat ik zoek.

Hoe kan ik beide laten zien in finder, of de AFP niet laten zien.

Zijn er meerdere met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeRtjh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-07-2023
SublimnAll schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:35:
[...]

Dit is gewoon hoe OSX werkt. Voor zover ik weet vraagt een app (nagenoeg) geen cpu of werkgeheugen als er geen vensters van openstaan en de app verder niets "doet". Dit is dus toch iets waar je aan zult moeten wennen denk ik.
Zie het zo: als je klaar bent met werken in een bepaalde app, hoef je niet per se de vensters te sluiten. Je ramt gewoon op Command+Q. Als je de app dan opnieuw opstart, heb je ook direct de vensters weer open staan waar je in bezig was. Ideaal toch? Scheelt je werk.

[...]

Ten opzichte van Windows Verkenner komt Finder nog wel wat puntjes tekort. Maarrrr: kijk eens naar XtraFinder en ForkLift voor meer functionaliteit, o.a. op het gebied van sorteren.

[...]

OSX mist enkele fijne Windows-features als de snap-to-edge (of hoe dat ook mag heten). Als je direct van Windows komt, krijg je daardoor al snel het gevoel niet veel macht te hebben over de window sizing van apps. Echter, er zijn echter talloze apps die deze functionaliteit ook naar OSX brengen, en zelfs versterken (ik houd zelf met name van BettterTouchTool). Hiermee kun je in ieder geval zeer snel apps fullscreen maken, of de helft van je scherm laten bedekken. Ben je autistisch en heb je tijd teveel, kun je ook naar Mjolnir kijken om het écht tot in de puntjes naar je eigen hand te kunnen zetten.
Ik gebruik voor het snappen van windows de applicatie Spectacle. Misschien ook interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
The Fatal schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:18:
Heb een vraagje over het verbinden naar servers.

ik heb hier een server(Debian) staan waar ook netatalk op draait voor TimeMachine.
Nu wil ik alle bestanden gewoon sharen via SMB[2-3] en niet via AFP(vanwege dat ik in een aantal mappen met het zelfde protocol wil werken).

Nu komt er in "finder" aan de linker kant de server te staan. Alleen als ik dan verbind dan verbind hij alleen automatisch als AFP en zie ik alleen de TimeMachine map, de samba shares zie ik niet.

Ik weet dat ik via CMD+K wel kan verbinden naar bv smb://ip-adres of smb://hostname. Dit werkt.
Maar dat is niet echt WAF geaccepteerd.
Ik weet dat je bij login automatisch verbinding kan laten maken maar dat is niet helemaal wat ik zoek.

Hoe kan ik beide laten zien in finder, of de AFP niet laten zien.

Zijn er meerdere met dit probleem?
Doet dit wat je wilt?

Create a file /etc/avahi/services/samba.service:

<?xml version="1.0" standalone='no'?><!--*-nxml-*-->
<!DOCTYPE service-group SYSTEM "avahi-service.dtd">
<service-group>
<name replace-wildcards="yes">%h filer</name>
<service>
<type>_smb._tcp</type>
<port>139</port>
</service>
</service-group>
Then restart avahi:

service avahi restart

http://serverfault.com/qu...on-the-local-lan-via-bonj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasG schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:01:
De "show desktop" feature is nog een achterblijvertje van Exposé wat inmiddels al een tijdje vervangen is door Mission Control. Ik vind dat het vrij weinig meerwaarde heeft in mijn workflow. Wat ik daarentegen wel handig vind is de "App Exposé" feature (3 vingers naar beneden swipen) zodat je gemakkelijk de verschillende kleine vensters en recente documenten kunt benaderen. Dit werkt helaas niet met fullscreen applicaties, maar is erg handig bij meerdere finder en pages windows.
Ja precies, het is echt essentieel om dit aan te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
GeeMoney schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:25:
[...]

Doet dit wat je wilt?

Create a file /etc/avahi/services/samba.service:

<?xml version="1.0" standalone='no'?><!--*-nxml-*-->
<service-group>
<name replace-wildcards="yes">%h filer</name>
<service>
<type>_smb._tcp</type>
<port>139</port>
</service>
</service-group>
Then restart avahi:

service avahi restart

http://serverfault.com/qu...on-the-local-lan-via-bonj
thanks, had inderdaad al zoiets gevonden.
Samba.service werkte niet, dan kon ik geen verbinding maken met de share.

Deze werkt wel.
/etc/avahi/service/smb.service

<?xml version="1.0" standalone='no'?>
<service-group>
<name replace-wildcards="yes">%h Server</name>
<service>
<type>_smb._tcp</type>
<port>445</port>
</service>
<service>
<type>_device-info._tcp</type>
<port>0</port>
<txt-record>model=Xserve</txt-record>
</service>
</service-group>

krijg nu mooi "HostName + Server" te zien en dan verbind hij met SMB.

[ Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 07-04-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Na zo'n 2 maanden met een Macbook Pro Retina Late 2013 te hebben gewerkt kom ik tot de conclusie dat ik toch wel tegen een (voor mij) belangrijk probleem aanloop. Ik gebruik mijn MBP zowel privé als zakelijk. Privé werkt alles perfect en ben ik helemaal gewend. Zakelijk lukt het echter niet om een fatsoenlijke suite/programma voor Office te vinden. Omdat ik zo'n 6 uur per dag werk met Outlook, Word, Excel en Powerpoint is dit voor mij zeer hinderlijk. Dit weekend moest ik even iets op mijn oude laptop doen (Dell ultrabook) in Office 2013 en ik verbaasde me over hoe fijn dit werkt. Hierdoor overweeg ik om toch weer terug te gaan naar Windows :(

Ik heb ondertussen een drietal applicaties geprobeerd:
- Office 2011: GUI erg verouderd en diverse functies werken onhandig (geen standaard zoom instelbaar etc.)
- Office 2016 preview: totaal niet snappy en diverse features ontbreken (nog) in deze build. GUI is wel goed
- LibreOffice: Word/Excel zijn prima, Powerpoint heeft compatibility problemen met Office 2013 presentaties (pptx) en het afspelen van animaties gaat totaal niet vloeiend.

Ik ben van Outlook 2011 overgestapt naar iCal en Mail en dat wendt aardig. Voor de rest van de Office suite heb ik dus nog geen volledig werkend alternatief gevonden. Office op de PC is super vloeiend, op de Mac is dit veel minder en voor mij ontzettend irritant als je het continu gebruikt. LibreOffice doet dit beter maar is niet 1 op 1 compatible en heeft weer andere problemen zoals enorm traag opstarten van bestanden.

Vermoed dat dit niet aan de specs van mijn Late 2013 ligt, maar ik heb het probleem ook in dat topic gepost.

Iemand een idee/advies? Bootcamp installeren of een variant is voor mij geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeRtjh
Aghanim schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:04:
Na zo'n 2 maanden met een Macbook Pro Retina Late 2013 te hebben gewerkt kom ik tot de conclusie dat ik toch wel tegen een (voor mij) belangrijk probleem aanloop. Ik gebruik mijn MBP zowel privé als zakelijk. Privé werkt alles perfect en ben ik helemaal gewend. Zakelijk lukt het echter niet om een fatsoenlijke suite/programma voor Office te vinden. Omdat ik zo'n 6 uur per dag werk met Outlook, Word, Excel en Powerpoint is dit voor mij zeer hinderlijk. Dit weekend moest ik even iets op mijn oude laptop doen (Dell ultrabook) in Office 2013 en ik verbaasde me over hoe fijn dit werkt. Hierdoor overweeg ik om toch weer terug te gaan naar Windows :(

Ik heb ondertussen een drietal applicaties geprobeerd:
- Office 2011: GUI erg verouderd en diverse functies werken onhandig (geen standaard zoom instelbaar etc.)
- Office 2016 preview: totaal niet snappy en diverse features ontbreken (nog) in deze build. GUI is wel goed
- LibreOffice: Word/Excel zijn prima, Powerpoint heeft compatibility problemen met Office 2013 presentaties (pptx) en het afspelen van animaties gaat totaal niet vloeiend.

Ik ben van Outlook 2011 overgestapt naar iCal en Mail en dat wendt aardig. Voor de rest van de Office suite heb ik dus nog geen volledig werkend alternatief gevonden. Office op de PC is super vloeiend, op de Mac is dit veel minder en voor mij ontzettend irritant als je het continu gebruikt. LibreOffice doet dit beter maar is niet 1 op 1 compatible en heeft weer andere problemen zoals enorm traag opstarten van bestanden.

Vermoed dat dit niet aan de specs van mijn Late 2013 ligt, maar ik heb het probleem ook in dat topic gepost.

Iemand een idee/advies? Bootcamp installeren of een variant is voor mij geen optie.
Heb je de office-suite van Apple al geprobeerd? Zo ja: wat mis je daar?
Is wel even wennen, maar uiteindelijk werkt het eigenlijk best prima. Ook kan je eventueel exporteren naar .docx (indien nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Waarom geen parallels? Dan is office gewoon office.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
BeRtjh schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:34:
[...]

Heb je de office-suite van Apple al geprobeerd? Zo ja: wat mis je daar?
Is wel even wennen, maar uiteindelijk werkt het eigenlijk best prima. Ook kan je eventueel exporteren naar .docx (indien nodig).
Nee, maar die is ook betaald en na de aankoop van Office 2011 ben ik een beetje huiverig met geld uitgeven.
Idem voor Parallels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeRtjh
Aghanim schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:41:
[...]

Nee, maar die is ook betaald en na de aankoop van Office 2011 ben ik een beetje huiverig met geld uitgeven.
Idem voor Parallels.
Ik dacht dat de office-suite van Apple tegenwoordig gratis was, maar je lijkt inderdaad gelijk te hebben: Pages is bijvoorbeeld €19.99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Laatst online: 22:14
BeRtjh schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:46:
[...]

Ik dacht dat de office-suite van Apple tegenwoordig gratis was, maar je lijkt inderdaad gelijk te hebben: Pages is bijvoorbeeld €19.99.
En parallels heeft een gratis trial periode. Ideaal programma, vooral met coherence mode heb je enigszins het gevoel dat je excel 2013 gewoon native draait op osx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bliep schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:48:
[...]

En parallels heeft een gratis trial periode. Ideaal programma, vooral met coherence mode heb je enigszins het gevoel dat je excel 2013 gewoon native draait op osx :)
Misschien toch maar eens Parallels proberen dan. Voelt wel als veel 'extra werk' om alleen Office lekker te kunnen draaien maar als het werkelijk een verschil maakt dan is het dat wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeRtjh
Aghanim schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:52:
[...]

Misschien toch maar eens Parallels proberen dan. Voelt wel als veel 'extra werk' om alleen Office lekker te kunnen draaien maar als het werkelijk een verschil maakt dan is het dat wel waard.
Just saying: als je tegen die tijd Parallels moet kopen, ben je ongeveer hetzelfde bedrag kwijt aan de office-suite van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
BeRtjh schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:46:
[...]

Vreemd, beide dochters hebben recent een nieuwe ipad gekocht (2014) en hebben daardoor recht op gratis gebruik van de apple office suite op ipad en macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
satya schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:22:
[...]

Vreemd, beide dochters hebben recent een nieuwe ipad gekocht (2014) en hebben daardoor recht op gratis gebruik van de apple office suite op ipad en macbook.
Het is in principe ook gratis, tenzij je niet aan de voorwaarden voldoet. Ik geloof dat je Mac/iOS-apparaat na oktober 2013 aangeschaft moest zijn. Maar als je bijvoorbeeld de retail versie van iWork hebt geinstalleerd op OS X, wordt het gratis aan je App Store account toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Voor de mensen met een Mac van vóór 2013 die nog geen iWork hebben: wellicht werkt deze hack nog. Heeft mij ook gratis iWork opgeleverd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:10
Werkt ook met de illegale variant van de recentere versies. Dan gewoon wachten tot er een update komt, die update installeren, en vervolgens is dat product toegevoegd aan je 'Purchased' lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
BeRtjh schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:54:
[...]

Just saying: als je tegen die tijd Parallels moet kopen, ben je ongeveer hetzelfde bedrag kwijt aan de office-suite van Apple.
Het is vooral een boel extra ruimte (en vermindering in accuduur) voor Office. Het ligt er maar net aan hoeveel je er in doet of dat de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
SublimnAll schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:00:
Voor de mensen met een Mac van vóór 2013 die nog geen iWork hebben: wellicht werkt deze hack nog. Heeft mij ook gratis iWork opgeleverd :*)
Ja die truck werkt nog, dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:18
10.10.3 met Photos waarschijnlijk vandaag te downloaden.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Ben eerlijk gezegd vooral benieuwd naar de bugfixes etc. Dat Photo's kan me gestolen worden, en ik denk de meeste hier, die wel wat betere software hebben (Pixelmator, Fotor, Photoshop etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24
De nieuwe OSX versie 10.10.3 wordt nu op mijn MBP binnengehaald en zometeen geinstalleerd....

rMBP 13 ook 2.02GB.

Ps dl-en gaat niet erg rap meer opeens...kan wel ff duren nog ;)

[ Voor 107% gewijzigd door dafmay op 08-04-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
2.02GB op m'n 15" Retina MacBook Pro.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:56
Dit is de eerste OSX update waar het bij mij fout gaat, ik kreeg namelijk het vreselijke folder icoontje met het vraagteken na restart van de software update. Na handmatig de startup disk gekozen te hebben gaat hij verder met installeren.. Ben benieuwd. Ik zou eigenlijk beter moeten weten omdat ik morgen echt belangrijke dingen moet doen, maar ik wil toch ook graag Photos eens proberen. :+

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Servers worden zwaar belast. Al een uur aan het downloaden en is pas op 815MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Hier geen probleem...OSX 10.10.3 in 1x prima kunnen installeren. Na herstarten alles (op 1e gezicht) ok :)

Ps bij mij bleef de download ook hangen (rond 700Mb). Toen maar een herstart gedaan en daarna liep de download wel in 1x goed door...

[ Voor 39% gewijzigd door dafmay op 08-04-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
In OS X 10.10.3 werkt een Three Finger Tap nu hetzelfde als het nieuwe Force Touch.
Werkt echt super. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9xFhgse.png

[ Voor 20% gewijzigd door Rivanov op 08-04-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Die is geinagh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:25

Niellie41

[object Object]

Nu twee keer de update gedownload, maar na de restart zegt die dat het bestand niet geverifieerd kan worden en waarschijnlijk corrupt is geraakt tijdens het downloaden.

[ Voor 23% gewijzigd door Niellie41 op 08-04-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Rivanov schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:47:
In OS X 10.10.3 werkt een Three Finger Tap nu hetzelfde als het nieuwe Force Touch.

[afbeelding]
Zie geen verschil, 3 vingers is gewoon nog steeds Opzoeken volgens mijn settings.

Wat is er anders bij jou dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
blackjack21 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:11:
[...]

Ja die truck werkt nog, dank je :)
Heb je dit vandaag geprobeerd? Bij mij werkt het niet namelijk. Na download van trial en openen van alle losse apps (en sluiten natuurlijk) zie ik geen updates in de App Store en ook als ik op iWork zoek moet ik nog steeds betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Pyrone89 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:58:
[...]

Zie geen verschil, 3 vingers is gewoon nog steeds Opzoeken volgens mijn settings.

Wat is er anders bij jou dan?
Preciews (Quick Look) van websites als je op een link tapt met 3 vingers. En ook Quick Look op bestanden en afbeeldingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Verrek, nu zie ik het ook. Jammer dat je perse een trackpad nodig hebt. Voor de desktop Mac gebruikers onder ons niet altijd even handig (niet iedereen heeft zo'n trackpad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 11:08

duderuud

Sliden is koel

Bij mij is het nog steeds opzoeken ipv preview...?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
duderuud schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:14:
Bij mij is het nog steeds opzoeken ipv preview...?
In het Engels staat er ook nog gewoon Look up, maar dat is afhankelijk van de content preview. Als je gewoon een woord "aanklikt" krijg je nog steeds de dictionary en wikipedia. Maar bij een linkje de website, en bij een afbeelding de afbeelding, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 11:08

duderuud

Sliden is koel

Nou, bij mij niet hoor :) Alle links zijn ook gewoon een dictionary.

Ah, ik zie het al. Werkt alleen in Safari. Ik gebruik alleen Chrome...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
duderuud schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:19:
Nou, bij mij niet hoor :) Alle links zijn ook gewoon een dictionary.

Ah, ik zie het al. Werkt alleen in Safari. Ik gebruik alleen Chrome...
Ik zat daar ook al naar te kijken, in Chrome, dacht al, werkt dan wellicht enkel in Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Dat ligt dan aan Chrome, want bij mij werkt het in de meeste applicaties. Als ik bijvoorbeeld in een text editor een linkje heb staat, krijg ik ook gewoon een preview. Het zijn er maar een paar waarbij het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Aangezien mijn Mac toch 24/7 aanstaat als download/script bak, zou ik daar ook graag een VPN server op draaien tbv externe toegang (liefst L2TP). Nu weet ik dat de service hiervoor al ingebakken in 10.10 zit, maar welke interface, skin of enabler is hiervoor aan te raden? Liefst iets grafisch ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Rivanov schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:47:

[afbeelding]
Awesome. Ik kreeg ook een melding dat er meer informatie werd binnengehaald met quick look-up. Iemand die weet wat er nu nog meer mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Cyleo schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:17:
[...]

Awesome. Ik kreeg ook een melding dat er meer informatie werd binnengehaald met quick look-up. Iemand die weet wat er nu nog meer mogelijk is?
Website preview wanneer je 3 vinger tapt op een linkje (behalve in Chrome) opent een preview van de achterliggende website.
Doe je de tap op een datum, krijg je gelijk een agenda popup om een afspraak in te plannen op die datum.
En meer van dat soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 22:26
Servor schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:00:
Aangezien mijn Mac toch 24/7 aanstaat als download/script bak, zou ik daar ook graag een VPN server op draaien tbv externe toegang (liefst L2TP). Nu weet ik dat de service hiervoor al ingebakken in 10.10 zit, maar welke interface, skin of enabler is hiervoor aan te raden? Liefst iets grafisch ;) .
Ik denk dat je met OS X Server het wel (grafisch) kan instellen. Is te downloaden in de Mac App Store.

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Sinds de laatste update heb ik nog geen last meer van mijn scherm gehad.
(die vertekende het beeld bij uit sluimerstand gaan en af en toe op web pagina's)

Ook Photos is op zich mooi en up2date qua vormgeving alleen jammer dat het Info van de foto nu in een los window verschijnt? (command+i)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vraagje.
Kan ik de gegevens in onderstaande folders verwijderen? Ze nemen behoorlijk wat ruimte in zo te zien.
Ik weet niet precies waar ze voor dienen.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/vpcjmx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Application support zéker niet leeggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Hangt er vanaf.. Caches kan je mogelijk leeghalen afhankelijk van de app. Spotify is een veelvraat qua cache en die kun je wel leeggooien.. maar na verloop van tijd staat die toch weer vol.
Application Support zeker niet leeggooien, dat is content van apps.
Mobile Documents zijn o.a. je bestanden in iCloud.. dus die kun je mogelijk wel wat opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Da's toch raar? waarom heb ik bestanden in iCloud staan als ze ook lokaal staan en dan ook nog eens erg verstopt? ik zal de cache dan maar voorzichtig gaan opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Dat is niet raar, dat is de manier waarop OSX (en soms andere systemen) werkt. Wat je kunt doen is een programma gerbuiken om je schijf en caches op te schonen. Bestanden in je iCloud(drive) staan trouwen ook lokaal opgeslagen.

Programma's die ik gebruik om op te schonen zijn:
ccleaner for mac: https://www.piriform.com/mac/ccleaner
AVG Cleaner: in de app store

en voor gevorderden:
ONX: http://www.titanium.free.fr/onyx.html

Dit opschonen zio je sporadisch kunnen doen. Denk dan aan een keer per drie maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:06

RnB

RnB schreef op donderdag 18 september 2014 @ 21:34:
Ai ai ai, wat zonde dit; dezelfde glitch als bij Mavericks:

[afbeelding]

Sporadisch blijft dock de download voortgang laten zien, ondanks dat er niks gedownload wordt.
En nog steeds aanwezig in 10.10.3.
Ik ben er inmiddels maar gewend aan geraakt. :P

Ik moet overigens wel zeggen dat de animaties een stuk vloeiender zijn dan bij de vorige versies, dat is wel fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
RnB schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 14:36:
[...]

En nog steeds aanwezig in 10.10.3.
Ik ben er inmiddels maar gewend aan geraakt. :P

Ik moet overigens wel zeggen dat de animaties een stuk vloeiender zijn dan bij de vorige versies, dat is wel fijn. :)
Misschien tijd om die bug te reporten :+ Ik had aan het begin van de Yosemite beta een bug gevonden dat de mission control gestures niet werken wanneer je geen applicaties open had staan (dus swipen voor fullscreen applicatie "rechts" en daarna omhoog swipen voor mission control - wat dan niet werkte), en die hebben ze nu eindelijk gefixed in 10.10.3.

Ik heb nog een bug van Safari open staan, maar daar zijn ze blijkbaar nog mee bezig. Wanneer je in fullscreen Safari een tabblad eruit sleept om een nieuw fullscreen scherm te maken, dan verspringt de tab omhoog. Waardoor je onder een zwarte balk hebt, en het bovenste deel van de pagina niet kunt bekijken. Scherm vergroten/verkleinen ed heeft geen effect. Enkel via het Safari icoontje een nieuw scherm openen, en daar de pagina in openen. Ben benieuwd wanneer ze dit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey als ik in de nieuwe photos app, save to mac aanklik.
Waar staat deze foto dan op mn mac ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb een aantal applicaties geprobeerd maar het lijkt net alsof screen shots die ik maak niet helemaal scherp zijn. Het gebeurt zowel bij de in yosemite ingebouwde functie als ook met 2 applicaties. Als ik een screen shot plak in Word dan is het beeld een beetje vaag. Doe ik iets fout? Ik heb in de applicaties de 'retina' optie ook geprobeerd omdat ik een pro retina heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Laatst online: 20:31

Soul__assasin

de Belbelg

nog steeds geen wifi fix :(

[ Voor 29% gewijzigd door Soul__assasin op 11-04-2015 07:53 ]

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Aghanim schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 19:46:
Ik heb een aantal applicaties geprobeerd maar het lijkt net alsof screen shots die ik maak niet helemaal scherp zijn. Het gebeurt zowel bij de in yosemite ingebouwde functie als ook met 2 applicaties. Als ik een screen shot plak in Word dan is het beeld een beetje vaag. Doe ik iets fout? Ik heb in de applicaties de 'retina' optie ook geprobeerd omdat ik een pro retina heb.
Zijn de screenshots ook "vaag" als je ze met bijvoorbeeld Preview op 100% bekijkt? Word zal best met de afbeelding aan de gang gaan om deze in de door jouw opgegeven afmetingen te stoppen en dat kan best voor verslechtering van de afbeelding zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
kdbruin schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 09:40:
[...]

Zijn de screenshots ook "vaag" als je ze met bijvoorbeeld Preview op 100% bekijkt? Word zal best met de afbeelding aan de gang gaan om deze in de door jouw opgegeven afmetingen te stoppen en dat kan best voor verslechtering van de afbeelding zorgen.
Nee dan zijn ze wel scherp dus het lijkt inderdaad aan Word te liggen. Wel bijzonder want de Windows variant van Word heeft dit probleem niet. Edit: de 2016 preview van Office heeft dit probleem niet. Lijkt dus echt aan Office 2011 te liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 11-04-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

readytoflow schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:31:
Vraagje.
Kan ik de gegevens in onderstaande folders verwijderen? Ze nemen behoorlijk wat ruimte in zo te zien.
Ik weet niet precies waar ze voor dienen.

[afbeelding]
Ik heb naar aanleiding van jouw post even gekeken hoe veel ruimte die folders bij mij innemen, Caches neemt een whopping 65GB in, daar gaat dus al mijn ruimte dus van de 512GB ssd 8)7

Hoe krijg jij trouwens de grootte van een map te zien in je finder lijst?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:06

RnB

CTRL+J en dan calculate sizes aanvinken. Moet je wel een column sizes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Opmerkelijk, want mijn [User]/Library/Caches is slechts 461 MB en mijn /Library/Caches is 2813Mb (2.8Gb), Dat is bij elkaar net iets over de 3Gb en zeker geen 65GB.

Ik stel voor dat je een in de commandline een 'du [folder]' uitvoert om te kijken welke app de meeste cache vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RobV schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 11:05:
Opmerkelijk, want mijn [User]/Library/Caches is slechts 461 MB en mijn /Library/Caches is 2813Mb (2.8Gb), Dat is bij elkaar net iets over de 3Gb en zeker geen 65GB.

Ik stel voor dat je een in de commandline een 'du [folder]' uitvoert om te kijken welke app de meeste cache vraagt.
Ja het is de map 'Caches/com.apple.bird' die 64GB is, geen idee wat die doet.

Een rondje Onyx en CCleaner hebben die map niet opgeruimd, maar van wat ik zo lees kan het denk ik geen kwaad die map zelf weg te gooien.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Een beetje software zet geen belangrijke data in een Cache folder... Zéker Apple niet.

Een beetje googlen op 'com.apple.bird' en je kan zelf je conclusies trekken:

https://discussions.apple.com/thread/6603335
http://www.reddit.com/r/a...ontained_in_comapplebird/

[ Voor 55% gewijzigd door RobV op 11-04-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
  • Laatst online: 23:29
Na het updaten van mijn MacBook Air van medio 2011 naar Yosemite 10.3.3 start mijn MacBook veel trager op. Het duurt dus langer voordat ik het apple logo krijg te zien als ik hem aan zet en voordat ik mijn inlogscherm krijg. Meer mensen hier last van? En zo ja is er een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 23:29

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

SSD toevallig? Had ik ook, maar niet alleen met yosemite...ook met mavericks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
maikel7 schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:27:
Na het updaten van mijn MacBook Air van medio 2011 naar Yosemite 10.3.3 start mijn MacBook veel trager op. Het duurt dus langer voordat ik het apple logo krijg te zien als ik hem aan zet en voordat ik mijn inlogscherm krijg. Meer mensen hier last van? En zo ja is er een oplossing?
Hoeveel keer heb je hem gereboot dan? Wat noem je 'lang'? Heb je het verschil kunnen meten, want daar ben ik wel benieuwd naar. Waarom reboot je hem eigenlijk? Ik heb na de 10.3.3 update nog 1 extra reboot nodig gehad (XCode update) en sindsdien is 'ie alleen maar in sleep geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
Yzord schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:29:
SSD toevallig? Had ik ook, maar niet alleen met yosemite...ook met mavericks
Inderdaad met 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
RobV schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:43:
[...]

Hoeveel keer heb je hem gereboot dan? Wat noem je 'lang'? Heb je het verschil kunnen meten, want daar ben ik wel benieuwd naar. Waarom reboot je hem eigenlijk? Ik heb na de 10.3.3 update nog 1 extra reboot nodig gehad (XCode update) en sindsdien is 'ie alleen maar in sleep geweest.
bijna 40 seconden voordat ik het Apple logo zie en ik mijn wachtwoord in kan voeren, daarna nog het balkje.
Voorheen ging het veel sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maikel7 schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:11:
[...]

bijna 40 seconden voordat ik het Apple logo zie en ik mijn wachtwoord in kan voeren, daarna nog het balkje.
Voorheen ging het veel sneller
Check even of je startup disk nog goed ingesteld staat. Dit klinkt alsof 'ie eerst moet proben voor 'ie kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
Na herstel schijfbevoegdheden krijg ik weer binnen 10 seconden mijn inlogscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
maikel7 schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:23:
Na herstel schijfbevoegdheden krijg ik weer binnen 10 seconden mijn inlogscherm
Fijn. Bedankt voor het doorgeven van je oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 04:32
Ik heb nu al een tijd dat mijn Macbook (mid 2012 13'' MBP, i5, 4GB) wisselend lastig doet als ik uit de sluimerstand kom. Soms krijg ik het inlog scherm te zien, maar kan ik niet typen en gaat hij zelf na 20-30 seconden eerst weer op zwart, waarna ik weer op een knop moet drukken, voordat het inlogscherm weer komt en ik m'n wachtwoord kan intypen. De onregelmatigheid waarmee dit gebeurt doet mij denken dat dit niet alleen aan de leeftijd/HDD/ram kan liggen, maar als ik op google kijk zie ik zoveel verschillende varianten op dit probleem langs komen dat ik niet goed weet wat ik ermee moet. Ik heb wel de schijf encryptie op aanraden van een kennis een tijd geleden uit gezet, wat leek te helpen maar hij is alsnog onresponsief op willekeurige momenten. Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:54
Ik heb een probleem met het installeren van de update 10.10.3. Via de App Store heb ik de update al vier keer proberen te installeren, maar iedere keer krijg ik het bericht dat de update niet kan worden geverifieerd en dat er misschien mee geknoeid is. De combo-update heb ik ook al geprobeerd, maar geeft hetzelfde resultaat. De bevoegdheden heb ik hersteld (zowel vanuit het systeem, als vanaf de herstelmodus). Ook heb ik de update geprobeerd te installeren vanuit de veilige modus.

Ik ben een beetje radeloos nu, heeft er iemand een idee hoe ik de update wél kan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Laatst online: 05:54
Voorheen kon ik mijn Macbook uit de slaapstand halen met een willekeurige toets- of muisklik, maar na de update lukt dit alleen nog maar met de powerbutton.
Is dit nog te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Japsuh schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:05:
Ik heb een probleem met het installeren van de update 10.10.3. Via de App Store heb ik de update al vier keer proberen te installeren, maar iedere keer krijg ik het bericht dat de update niet kan worden geverifieerd en dat er misschien mee geknoeid is. De combo-update heb ik ook al geprobeerd, maar geeft hetzelfde resultaat. De bevoegdheden heb ik hersteld (zowel vanuit het systeem, als vanaf de herstelmodus). Ook heb ik de update geprobeerd te installeren vanuit de veilige modus.

Ik ben een beetje radeloos nu, heeft er iemand een idee hoe ik de update wél kan installeren?
Misschien heb je hier iets aan: https://discussions.apple.com/thread/6983045

Wat ik gedaan heb is de componenten 1 voor 1 installeren. Als je in de update op 'meer' drukt dan is er een update voor itunes, backup en osx 10.10.3. Het binnenhalen er van was op meerdere systemen retetraag. sc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Pff,

Ik ben nu al gefrustreerd met Photos.
iPhoto werkt niet meer onder 10.3, Geotagging is niet meer mogelijk, de adjuste date & time is aangepast en batch rename vind ik ook niet in 1,2,3 terug.

Voorzie dan toch gewoon een extra dropdown menu 'advanced' met deze functies.
Spijtige zaak toch.

Uit pure miserie Lyn eens afgehaald om te zien of dit aangenamer werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door nagasy op 13-04-2015 10:05 ]

Battle.net: NagaByrd#2844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:52
Ik ben ook niet echt gelukkig met Photo’s. Mis gewoon het gebruik van gebeurtenissen en een dia show aan de hand van geotaggging gebruikte ik ook vaak. Ik zoek een goede oplossing voor het gemis van gebeurtenissen, iemand een idee? Nu gaat het gewoon op datum en tijd en dat wil ik niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ook mis is erg de drag & drop. Bijvoorbeeld voor het uploaden van een foto naar imgur.com moet ik klikken op 'open' dan 'photos' dan de juiste folder kiezen, helemaal naar beneden scrollen en dan klikken. Eerst dragde vanuit iPhotos ik gewoon de foto over de 'upload' knop in Safari en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Ha Tweakers,

Ik heb eigenlijk al een tijdje een probleem hier. Elke keer als ik probeer over te stappen naar Yosemite loop ik tegen een aantal irritante problemen aan. Mijn grootste probleem is dat Yosemite erg hapert op mijn nivdia kaart van mijn Macbook Pro mid 2012 15" (gt650 geloof ik). Ook op de forums van Apple lees ik hier klachten over terug,

Is het mogelijk om er iets van nvidia drivers op te zetten o.i.d? Want als ik bijvoorbeeld mijn download map open via mijn dock gaat die waaier erg schokkerig open. Op mijn Intel chip integendeel gaat het vloeiend?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsaj_Nav
  • Laatst online: 15-09 14:54

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

RobV schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:11:
Ook mis is erg de drag & drop. Bijvoorbeeld voor het uploaden van een foto naar imgur.com moet ik klikken op 'open' dan 'photos' dan de juiste folder kiezen, helemaal naar beneden scrollen en dan klikken. Eerst dragde vanuit iPhotos ik gewoon de foto over de 'upload' knop in Safari en klaar.
Dat kan bij mij niet meer als ik 1 foto geopend heb of de zijbalk, maar vanuit het overzicht lukt het nog wel.
Probeer dat eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Repsaj_Nav schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:03:
[...]

Dat kan bij mij niet meer als ik 1 foto geopend heb of de zijbalk, maar vanuit het overzicht lukt het nog wel.
Probeer dat eens?
weet je zeker dat je kan draggen naar een safari websiteupload form? dat werkt dus echt niet. Drag en drop naar desktop of naar Pages werkt wel.

Ga bijvoorbeeld naar http://imgflip.com/memegenerator en probeer daar maar eens een image te droppen op de 'upload your image' button. Dat werkt met iPhoto welen is een van mijn meest gebruikte workflows. Nu moet ik eerst de file naar de desktop draggen en dan nogmaals naar de website, en dan de desktop file weer weggooien 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door RobV op 16-04-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 19:51
GielFox schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:59:
Ik heb nu al een tijd dat mijn Macbook (mid 2012 13'' MBP, i5, 4GB) wisselend lastig doet als ik uit de sluimerstand kom. Soms krijg ik het inlog scherm te zien, maar kan ik niet typen en gaat hij zelf na 20-30 seconden eerst weer op zwart, waarna ik weer op een knop moet drukken, voordat het inlogscherm weer komt en ik m'n wachtwoord kan intypen. De onregelmatigheid waarmee dit gebeurt doet mij denken dat dit niet alleen aan de leeftijd/HDD/ram kan liggen, maar als ik op google kijk zie ik zoveel verschillende varianten op dit probleem langs komen dat ik niet goed weet wat ik ermee moet. Ik heb wel de schijf encryptie op aanraden van een kennis een tijd geleden uit gezet, wat leek te helpen maar hij is alsnog onresponsief op willekeurige momenten. Klinkt dit iemand bekend in de oren?
Ik heb hetzelfde als de macbook onder stroom staat. Als hij op de accu werkt heb ik dit niet en kan ik binnen 5 seconden werken.
Bij jou hetzelfde?

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Een plaatje draggen vanuit Photos of iPhoto naar het element waarmee je een bestand kan selecteren (dus het html element met bladeren knop) moet wel kunnen. En anders even naar een map, vanuit die map naar het bladeren element, en dan het formulier submitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dat via de map is mijn workaround. Handig is het zeker niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 04:32
PVD66 schreef op zondag 19 april 2015 @ 10:26:
[...]

Ik heb hetzelfde als de macbook onder stroom staat. Als hij op de accu werkt heb ik dit niet en kan ik binnen 5 seconden werken.
Bij jou hetzelfde?
Merendeel van de tijd lijkt dat zo te zijn, maar soms ook als hij verbonden is geloof ik. Er is niet echt regelmaat in te ontdekken. Wel heb ik voorzichtig het idee dat het minder is geworden sinds ik de schijfbevoegdheden heb hersteld..
Pagina: 1 ... 30 ... 33 Laatste