Ik wil even een tip delen na wat issues en oplossingen te hebben geprobeerd:
Ik gebruik HomeKit, Philips Hue, IKEA Dirigera en heb wat hubs: 2x Apple TV en 7 HomePods mini.
Hue en IKEA Lampen, IKEA deur sensoren, eufy HomeKit camera’s, IKEA water sensoren, IKEA en Philips hue knoppen, EVE, Hue en IKEA stopcontacten en natuurlijk de hue sensoren voor beweging en temperatuur.
Issue: Philips hue lampen die regelmatig niet meer bereikbaar zijn / niet meer reageren in HomeKit. Alsof de koppeling verbroken is. In de hue app werkt het wel nog prima maar je moet ze dan opnieuw linken aan HomeKit.
Ook slimme knoppen van zowel IKEA als Philips waarvan de acties (scenes) niet meer werken.
Ik moest dan de Hue bridge verwijderen en alles opnieuw in Apple home toevoegen (wat frustrerend is).
Op weg naar de oplossing: sinds iOS 18 kun je zelf je home hub kiezen, logischerwijs ging ik voor de bekabelde Apple TV 4K (1st gen 2018) die uiteraard altijd stroom blijft krijgen. Maar de issues bleven aanhouden.
Hue bridge eens direct via Matter toegevoegd, knoppen en afstandsbedieningen verwijderd en opnieuw toegevoegd maar het loste niets permanent op, na een paar uur werkte de helft weer niet.
Dan maar eens de HomePod mini geprobeerd die centraal geplaatst staat in de woonkamer met goede wifi. -> probleem direct opgelost!
Oorzaak: de Apple TV (4K 2018) veroorzaakt de issues, dit lijkt erger sinds tvOS 18.
Nog even melden dat ik geen bijzondere router of (poort, DNS) restricties heb ingesteld, alles is via de kabelmodem verbonden (met switches) in de standaard configuratie.
Ik ben nu 95% zeker dat de issues verholpen zijn daarom dat ik de tip deel om eens een andere home hub te proberen, ook al gaat het tegen de principes in (bekabelde Apple TV zou beter moeten werken dan HomePod met wifi).
Bonus tip: als je 1 naam gebruikt voor je wifi netwerk (dus geen gescheiden netwerken van 2.4 / 5 / 6 GHz) werkt HomeKit en het afspelen van muziek doorheen je huis ook beter. Apple schrijft het ook zo voor.
[
Voor 7% gewijzigd door
Ptoeneigh op 21-09-2024 16:34
]