• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:14

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Serena schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:15:
[...]

Ik heb alles al opnieuw opgestart, zij ook. Kan leuk worden met het alarm als ze deze week weer komt… 🫣
Ik had het zelfde. Er bleek een nieuwe woning te zijn aangemaakt. Switchen naar de ‘echte’ woning en dan is alles er weer.

www.oldskoolnl.nl

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27
Serena schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:50:
Hier is met de update bij mijn vriendin alles verdwenen van HomeKit, ze komt niet meer in de Woning app. Bij mij staat ze wel in de lijst, maar kan haar ook niet verwijderen of iets aanpassen. Ik heb echt geen idee hoe dit op te lossen.
Ik had dit ook op mij iPhone, reset hielp niet, wat andere dingetjes geprobeerd en toen de app vanuit control centre geopend en het werkte weer. Kost mogelijk wat tijd blijkbaar..

• Roppedop

Roppedop

Ik zie bij een camera zeker een snelheid verbetering. Aanklikken en direct live beeld.

www.oldskoolnl.nl

• Ronvgs
  • Nu online
Serena schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:15:
[...]

Ik heb alles al opnieuw opgestart, zij ook. Kan leuk worden met het alarm als ze deze week weer komt… 🫣
Je zou even uit en inloggen in iCloud kunnen proberen.

• iAR
  • Niet online
Heel fijn, die nieuwe HomeKit-dinges, maar mijn partner is nu niet meer in de woning te krijgen.
Als ik hem uitnodig dan zie ik hem verschijnen. Soms zie ik ook als hij geaccepteerd heeft maar beide keren na luttele minuten verdwijnt hij uit mijn woningen en hij ziet nooit de inhoud van de woning.

Ben ik de enige?
turkeyhakan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:00:
@iAR alle gebruikers én alle apparaten die iOS ondersteunen (bijv. Apple TV, HomePod, iPhone, iPad) moeten zijn bijgewerkt naar iOS 16.2. Dit geldt ook voor een eventuele Apple Watch. Daarna kunnen mede woningeigenaren pas weer gebruik maken van de nieuwe woningstructuur. Deze heb je dan al waarschijnlijk geüpgraded in de Woning app.
Uiteraard zitten hij en en ik beide op iOS 16.2.
Overigens is die informatie van Apple slecht, want die noemde alleen iPad, iPhone en Macs. Apple TV's en HomePods niet. Beetje vreemd.

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:17
iAR schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:29:
Heel fijn, die nieuwe HomeKit-dinges, maar mijn partner is nu niet meer in de woning te krijgen.
Als ik hem uitnodig dan zie ik hem verschijnen. Soms zie ik ook als hij geaccepteerd heeft maar beide keren na luttele minuten verdwijnt hij uit mijn woningen en hij ziet nooit de inhoud van de woning.

Ben ik de enige?

[...]

Uiteraard zitten hij en en ik beide op iOS 16.2.
Overigens is die informatie van Apple slecht, want die noemde alleen iPad, iPhone en Macs. Apple TV's en HomePods niet. Beetje vreemd.
Hier dus exact hetzelfde probleem.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:48
Ik wacht nog wel even op 16.2.1 O-)

Strava

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:02
iAR schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:29:

Ben ik de enige?
Vast niet. Ik had hetzelfde probleem maar na paar keer gebruiker verwijderen en toevoegen was het opeens opgelost.

• Serena
roT- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:10:
[...]

Vast niet. Ik had hetzelfde probleem maar na paar keer gebruiker verwijderen en toevoegen was het opeens opgelost.
Ik kan niet eens de gebruiker verwijderen.

• Serena
Voor de mensen met het bewoner probleem. Even ALLE hubs herstarten, dus HomePods en Apple TV’s. Ik kon mijn vriendin verwijderen en weer opnieuw toevoegen.

• iAR
  • Niet online
Serena schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:12:
Ik kan niet eens de gebruiker verwijderen.

[Afbeelding]
Het wordt een steeds groter nadeel om veel HomePods en Apple TVs te hebben.

Hopelijk blijven alle stereo paren stabiel bij reboots. Want ook dat is toch wel een probleem tegenwoordig.
Is HomeKit nou echt verbeterd in 16.2? Ik weet dat ze qua uiterlijk niets hebben aangepast en dat het vooral het onderliggende platform is maar twijfel even om over te stappen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:55:
Is HomeKit nou echt verbeterd in 16.2? Ik weet dat ze qua uiterlijk niets hebben aangepast en dat het vooral het onderliggende platform is maar twijfel even om over te stappen.
Ik vind de snelheid een aardige vooruitgang. Vooral met camera's en scenes lijkt alles sneller te reageren.

©2004

• Serena
Camera’s zijn sneller, maar nu zet hij mijn afwezigheidsscène niet meer aan als ik wegga. Schakelt wel uit als ik thuiskom. Bijzonder…
Ben nog niet lyrisch.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dit is nog steeds niet opgelost:

Dit is de werkelijkheid:

Info:

[Voor 19% gewijzigd door Dj-sannieboy op 16-12-2022 17:17]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:15
Dj-sannieboy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:34:
Dit is nog steeds niet opgelost:

[Afbeelding]

Dit is de werkelijkheid:

[Afbeelding]
Kan je hem niet omdraaien qua besturing binnen Somfy?
Het is sowieso een fout van hoe Somfy het heeft geïmplementeerd lijkt me, wat moet Apple daaraan doen?

Gallery

• Dj-sannieboy
  • Niet online
BiG-GuY schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:34:
[...]

Kan je hem niet omdraaien qua besturing binnen Somfy?
Het is sowieso een fout van hoe Somfy het heeft geïmplementeerd lijkt me, wat moet Apple daaraan doen?
Helaas valt er niets om te draaien. Ik heb geen idee waar de fout zit, maar in de Tahoma app is het in ieder geval wel in orde terwijl het in Homekit dus niet goed wordt getoond.
@Serena hoe heb jij die nieuwe HomeKit structuur geactiveerd? Gewoon alles naar 16.2 gezet en de woning app openen?

Hier krijg ik namelijk met geen mogelijkheid de nieuwe structuur optie te zien

• BiG-GuY
De upgrade optie was zichtbaar binnen de Woning --> Woninginstellingen. Ook voor ik alles naar 16.2 had geüpgraded. Het apparaat dat op 16.2 was op dat moment kon de upgrade starten, dan krijg je een waarschuwing als een van de apparaten in je Woning nog niet up-to-date is voor hij verder wilt gaan.

Gallery

BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:54:
De upgrade optie was zichtbaar binnen de Woning --> Woninginstellingen. Ook voor ik alles naar 16.2 had geüpgraded. Het apparaat dat op 16.2 was op dat moment kon de upgrade starten, dan krijg je een waarschuwing als een van de apparaten in je Woning nog niet up-to-date is voor hij verder wilt gaan.
Dit is nieuw voor mij. Een dergelijke melding heb ik nooit gezien. Behalve mijn MacBook (geen support voor laatste OS) heb ik al mijn andere devices naar de laatste versie geüpgraded. Zal dit betekenen dat ik nog niet op de nieuwe structuur zit?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:12
meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:25:
[...]

Dit is nieuw voor mij. Een dergelijke melding heb ik nooit gezien. Behalve mijn MacBook (geen support voor laatste OS) heb ik al mijn andere devices naar de laatste versie geüpgraded. Zal dit betekenen dat ik nog niet op de nieuwe structuur zit?
Het zou gewoon moeten werken op de andere devices.
Alleen heb je dan straks geen Homekit meer op je Macbook.
Het is alles of niks.

Weet niet of het hier al voorbij gekomen is, maar je kunt geen iPad meer gebruiken als Homekit hub.
Alleen een recente AppleTV of Homepod.

[Voor 12% gewijzigd door remmuz op 16-12-2022 14:32]

• BiG-GuY
Simpelweg je apparaten upgraden naar 16.2 zorgt er niet voor dat je de nieuwe HomeKit architectuur krijgt nee. Dus je moet dat echt handmatig kiezen. Als je de optie niet krijgt, zal er iets zijn in je huis of gelinkt aan je account wat het tegenhoud. Alle apparaten bij ons in huis ondersteunen 16.2, en ook toen ik alleen mijn iPhone 13 had geüpgraded naar 16.2, kon ik de optie al zien op die iPhone.

https://support.apple.com/en-us/HT213481

Gallery

BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:34:
Simpelweg je apparaten upgraden naar 16.2 zorgt er niet voor dat je de nieuwe HomeKit architectuur krijgt nee. Dus je moet dat echt handmatig kiezen. Als je de optie niet krijgt, zal er iets zijn in je huis of gelinkt aan je account wat het tegenhoud. Alle apparaten bij ons in huis ondersteunen 16.2, en ook toen ik alleen mijn iPhone 13 had geüpgraded naar 16.2, kon ik de optie al zien op die iPhone.

https://support.apple.com/en-us/HT213481
Dank! Dat betekent dus een extra argument om mijn MacBook Air 2015 te vervangen. Kennelijk houdt dit apparaat de upgrade tegen
meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:57:
[...]

Dank! Dat betekent dus een extra argument om mijn MacBook Air 2015 te vervangen. Kennelijk houdt dit apparaat de upgrade tegen
Geloof me, de woning app op een ‘22 pro werkt niet veel beter hoor :D

• BiG-GuY
Wat voor problemen ervaar je in de Woning app op MacOS dan? Werkt prima op mijn MacBook Air M1 (2020).

Gallery

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:27
meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:57:
[...]

Misschien stel ik je teleur maar ik heb hier een Macbook Air en Pro uit 2015 en kon gewoon updaten.

• La1974
Dj-sannieboy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:05:
[...]

Helaas valt er niets om te draaien. Ik heb geen idee waar de fout zit, maar in de Tahoma app is het in ieder geval wel in orde terwijl het in Homekit dus niet goed wordt getoond.
Bij mij gaat het met Luxaflex ook mis. De stand van de lamellen werkt in Homekit precies andersom.

• BiG-GuY
Dj-sannieboy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:05:
[...]

Van wat ik erover kan vinden is dit het antwoord:
Hi, this is known issue. The awning state exposed by Somfy within Homekit is reversed... According to them they apply the logic asked by Apple.

Vraag me af of het echt door Apple wordt voorgeschreven, want qua motor is het gelijk aan hoe een rolluik/vouwgordijn motor wordt uitgelezen en daar is 'opgerold' open en 'uitgerold' dicht. Wat nu ook is hoe je het ziet in HomeKit.

Nu zijn mijn vouwgordijnen nog met RTS motoren, dus moet ik ze via iets als Homebridge koppelen, daarin kan ik de richting omdraaien indien nodig, en ook in de Tahoma kan ik de richting omdraaien bij de RTS motoren.

De Homebridge plugin kan tegenwoordig ook de lokale Overkiz API gebruiken van de Tahoma Switch, dus werkt supersnel nu :). Veel beter dan via HA, omdat het wel stateful is als je alles via HomeKit bestuurt/automatiseert.

Gallery

BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:46:
[...]
Veel beter dan via HA, omdat het wel stateful is als je alles via HomeKit bestuurt/automatiseert.
Ik heb gewoon een homekit hub aangemaakt in HA, sterker nog, heb er 15. En qua snelheid zit er echt 0 verschil in tussen HA of HomeKit.

Als er voor HA nog geen lokale intergratie beschikbaar is dan is het niet echt eerlijk om de tijd te gaan meten met iets wat wél lokaal beschikbaar is.

• BiG-GuY
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:58:
[...]

Ik heb gewoon een homekit hub aangemaakt in HA, sterker nog, heb er 15. En qua snelheid zit er echt 0 verschil in tussen HA of HomeKit.

Als er voor HA nog geen lokale intergratie beschikbaar is dan is het niet echt eerlijk om de tijd te gaan meten met iets wat wél lokaal beschikbaar is.
HA is ook lokaal sinds een paar versies, maar niet stateful. Wat dus inhoud dat je wel open/dicht commando's kan geven, maar HA houd niet bij of hij dan open of dicht is. Via een omweg kan je het stateful maken in HA, maar die status gaat weer niet over op de HomeKit implementatie van HA.

Dus zoals ik zei, Homebridge is daarvoor beter, als je de besturing en automatisering volledig in HomeKit doet, zoals wij doen. Die was ook al stateful voordat de Tahoma Switch via de lokale API werkte.

Wilde al mijn automatiseringen op 1 plek doen en niet weer verschillende apps/systemen moeten openen als ik iets wil aanpassen.

Dit is overigens alleen als je nog RTS motoren hebt. IO motoren worden native ondersteund met de Tahoma Switch in HomeKit, weet niet of ze dan wel stateful zijn in HA.

[Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 16-12-2022 17:07]

Gallery

La1974 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:08:
[...]

Misschien stel ik je teleur maar ik heb hier een Macbook Air en Pro uit 2015 en kon gewoon updaten.
Dat vind ik niet teleurstellend hoor! Nu hoef ik niet perse mijn MBA 2015 te upgraden. Dit is wel tegenstrijdig met de eerder geplaatste Apple support link.
In ieder geval snap ik niet hoe je kunt checken of je over bent naar de nieuwe architectuur. Zoiets zou toch ook inzichtelijk moeten zijn?
BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:06:
[...]

HA is ook lokaal sinds een paar versies, maar niet stateful. Wat dus inhoud dat je wel open/dicht commando's kan geven, maar HA houd niet bij of hij dan open of dicht is. Via een omweg kan je het stateful maken in HA, maar die status gaat weer niet over op de HomeKit implementatie van HA.

Dus zoals ik zei, Homebridge is daarvoor beter, als je de besturing en automatisering volledig in HomeKit doet, zoals wij doen. Die was ook al stateful voordat de Tahoma Switch via de lokale API werkte.

Wilde al mijn automatiseringen op 1 plek doen en niet weer verschillende apps/systemen moeten openen als ik iets wil aanpassen.

Dit is overigens alleen als je nog RTS motoren hebt. IO motoren worden native ondersteund met de Tahoma Switch in HomeKit, weet niet of ze dan wel stateful zijn in HA.
Lijkt me eerder een fout in de API dan in de intergratie, hier werkt het namelijk met elk type wél zoals je graag zou willen.

• BiG-GuY
meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:07:
[...]

Dat vind ik niet teleurstellend hoor! Nu hoef ik niet perse mijn MBA 2015 te upgraden. Dit is wel tegenstrijdig met de eerder geplaatste Apple support link.
In ieder geval snap ik niet hoe je kunt checken of je over bent naar de nieuwe architectuur. Zoiets zou toch ook inzichtelijk moeten zijn?
Als je een Apple TV hebt, kan je het zien in het Airplay en HomeKit menu. Als je daar op de hoofdpagina de Hub functie aan/uit kan zetten zit je nog op de oude architectuur. Bij de nieuwe architectuur is die optie niet meer beschikbaar. Dan kan je de Apple TV enkel nog de hubfunctie uitzetten door hem volledig uit je Woning te verwijderen via dat menu.

Nu heb ik mn Apple TV juist sinds de upgrade weer ontkoppeld, met de Architecture Upgrade werkt HomeKit en Thread eindelijk stabiel op enkel de HomePod Mini's verspreid over mijn huis.

Gallery

• BiG-GuY
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:10:
[...]

Lijkt me eerder een fout in de API dan in de intergratie, hier werkt het namelijk met elk type wél zoals je graag zou willen.
Heb je Somfy RTS motoren? Die laten geen status weten, vanuit de techniek is het 1-richting verkeer, dus de motor, afstandsbediening of hub weten niet van elkaars bestaan af en communiceren niet met elkaar wat de laatste knop was. De Tahoma app zelf weet daar ook niks van, daar kan je ook enkel open/dicht en my drukken.

HA negeert de status dan dus ook, want er is geen status. Homebridge houd die status wel intern bij en rapporteert dat aan HomeKit en omgekeerd, waardoor die twee in sync zijn. De Homebridge plugin zorgt er op die manier voor dat de gordijnen wel stateful worden.

Gallery

BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:15:
[...]

Heb je Somfy RTS motoren? Die laten geen status weten, vanuit de techniek is het 1-richting verkeer, dus de motor, afstandsbediening of hub weten niet van elkaars bestaan af en communiceren niet met elkaar wat de laatste knop was. De Tahoma app zelf weet daar ook niks van, daar kan je ook enkel open/dicht en my drukken.

HA negeert de status dan dus ook, want er is geen status. Homebridge houd die status wel intern bij en rapporteert dat aan HomeKit en omgekeerd, waardoor die twee in sync zijn. De Homebridge plugin zorgt er op die manier voor dat de gordijnen wel stateful worden.
Neuh geen RTS, maar het is dus een beperking van de dienst zelf.

Maar ik heb zag integraties die in HomeKit staan via HA en daar onthoud HA prima de status van, ook als ik die aanpas in HomeKit.

• La1974
meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:07:
[...]

Het upgraden moet je zelf in gang zetten. Dus als je dat nog niet gedaan hebt ben je nog niet over lijkt me.

• BiG-GuY
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:17:
[...]

Neuh geen RTS, maar het is dus een beperking van de dienst zelf.

Maar ik heb zag integraties die in HomeKit staan via HA en daar onthoud HA prima de status van, ook als ik die aanpas in HomeKit.
Het gaat specifiek om hoe HA omgaat met raamweringen. Ik weet dat de andere zaken prima koppelen met HomeKit via HA, zeker als je simpelweg aan/uit commando's hebt.

Belangrijk verschil tussen HA en HB qua implementatie is dat je ziet dat bij de HB plugins de producten meer 'native' koppelingen hebben in HomeKit. Een van die dingen is dus met raamweringen die geen 2-weg communicatie hebben zoals Somfy RTS en vele andere 433Mhz systemen.

En in het verleden had ik mn Unifi camera's via Homebridge draaien, omdat dat wel HKSV ondersteunde. De HA koppeling is enkel een 'normale' camera.

Nu gebruik ik daarvoor Scrypted, omdat de camera's en deurbel als losse accessoires koppelen, i.p.v. als hub, waardoor de client devices direct de streams opbouwen en daardoor veel sneller reageren. Bedrade PoE camera's openen nu instant, degene via Wifi <1sec.

Vooral camera's en sensoren profiteren van die architecture upgrade trouwens, omdat die nu constant in sync zijn met de actieve HomeKit Hub in je huis.

Gallery

BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:11:
[...]

Als je een Apple TV hebt, kan je het zien in het Airplay en HomeKit menu. Als je daar op de hoofdpagina de Hub functie aan/uit kan zetten zit je nog op de oude architectuur. Bij de nieuwe architectuur is die optie niet meer beschikbaar. Dan kan je de Apple TV enkel nog de hubfunctie uitzetten door hem volledig uit je Woning te verwijderen via dat menu.

Nu heb ik mn Apple TV juist sinds de upgrade weer ontkoppeld, met de Architecture Upgrade werkt HomeKit en Thread eindelijk stabiel op enkel de HomePod Mini's verspreid over mijn huis.
Verdorie. Ik zie bij de instellingen op mijn ATV nog steeds de optie om deze als hub uit/aan te zetten.
Daarnaast heb ik bij het upgraden van iOS onderstaande screenshots niet voorbij zien komen. Dat wordt dus verder zoeken.
@BiG-GuY Het is gelukt! Ik heb zowel bij mijn Apple TV als bij de HomePod Mini’s aangegeven niet automatisch updates te installeren. De iOS updates had ik dinsdagavond wel allemaal geïnstalleerd, maar kennelijk had ik nog even een tweede ronde moeten doen. Nu werd in de Woning app bij de automatische updates van de HomePod aangegeven dat de nieuwe architectuur geïnstalleerd kon worden. Nu is de aan/uit optie voor de hub bij de instellingen van de Apple TV ook verdwenen.

• Serena
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:47:
@Serena hoe heb jij die nieuwe HomeKit structuur geactiveerd? Gewoon alles naar 16.2 gezet en de woning app openen?

Hier krijg ik namelijk met geen mogelijkheid de nieuwe structuur optie te zien
Ik kreeg na de update naar 16.2 inderdaad in de Woning app een scherm te zien waarin ik kon aangeven of ik wilde updaten.
Als het goed is moet die optie onder de woninginstellingen zitten als je het nog niet hebt uitgevoerd.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier zojuist op m'n Macbook Pro 2015 (MacOS 12.6.2) de koppeling met Homekit volledig verwijderd (wilde ná de update van Homekit op de Hubs en andere devices toch niet meer verbinden). Eerst op de Macbook de externe Hubs (o.a. 3 stuks Philips Hue) verwijderd en vervolgens de de Apple spullen verwijderd door de woning te verwijderen uit Homekit op de Macbook. De Macbook kon niet verbinden met de 'woning' HUB's op o.a. m'n AppleTV dus dat verwijderen gaat daar dan ook gewoon veilig zonder je werkende Homekit installatie te slopen.

Ik ben benieuwd of ze bij Apple nog ooit een update voor MacOS 12.6.2 uit gaan brengen aangaande Homekit óf dat ze daar serieus van me verwachten dat ik een nieuwe Macbook aan ga schaffen (vanwege een stukje software wat ik eigenlijk nooit gebruikte op de Macbook) :o

Nou heb ik hier sinds een paar weken géén iOS 15 apparaten meer in huis doordat ik m'n iPad Air 2 weg gegeven heb maar ik ben benieuwd of dat dát OS nog wel kan verbinden met de Homekit 16.2 installatie. Zou wel sneu zijn voor veel mensen als dat niet meer zo is :'(

[Voor 29% gewijzigd door Will_M op 17-12-2022 10:26]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Serena schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 02:39:
[...]

Ik kreeg na de update naar 16.2 inderdaad in de Woning app een scherm te zien waarin ik kon aangeven of ik wilde updaten.
Als het goed is moet die optie onder de woninginstellingen zitten als je het nog niet hebt uitgevoerd.
Heb deze hier ook staan maar ben nog een beetje terughoudend. Alles werkt nu gewoon prima en heb ook veel automatiseringen, scènes etc. Als daar iets mee zou gebeuren ben ik weer het hele weekend zoet.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Greatsword schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:19:
[...]

Heb deze hier ook staan maar ben nog een beetje terughoudend. Alles werkt nu gewoon prima en heb ook veel automatiseringen, scènes etc. Als daar iets mee zou gebeuren ben ik weer het hele weekend zoet.

[Afbeelding]
Bij mij is er niks omgevallen. Ik ben wel enige eigenaar van de HomeKit woning. Dus geen problemen ervaren met dat anderen niks meer kunnen in HomeKit. Volgens mij is dat het enige issue dat ik hier voorbij heb zien komen.

• BiG-GuY
Niemand dwingt je om de upgrade te doen van de architectuur. Als je later Matter producten wilt gebruiken heb je geen keuze, maar als je met HomeKit versies blijft werken, is er niks aan de hand als je op de oude architectuur blijft.

De nieuwe architectuur lost hier de problemen op die ik had sinds iOS16 en ook sommige die al liepen in iOS15, maar al onze Apple apparaten zijn van de 2020 of latere generaties.

iOS16/iPadOS draait nog op 5 jaar oude apparaten, dus vind het niet gek dat ze nieuwere hardware vereisen voor de nieuwste mogelijkheden.

In totaal hebben we hier 100+ apparaten, 100+ automatiseringen. Van de apparaten is 2/3e Hue en Eve, rest via HomeBridge en Scrypted (4 cameras met HKSV).

Wij zitten met z’n tweeën in de woning, ik ben de Eigenaar, mijn man is Beheerder en de overstap ging hier zonder problemen. We gebruiken wel pas Apple producten sinds een jaar, dus onze Apple Woning bestaat pas sinds iOS15.

[Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 17-12-2022 10:37]

Gallery

• BiG-GuY
meesje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:36:
@BiG-GuY Welke problemen had je welke nu opgelost zijn met de nieuwe architectuur.
HomePod Mini’s die constant stopte met muziek afspelen als er geen Apple TV in huis is die de Hub is. Dit werkte wel ok op OS15, maar sinds 16 nooit stabiel geweest. Nu met 16.2 en NA geen problemen meer. Heb nu de Apple TV ook compleet kunnen ontkoppelen, want gebruikte hem niet meer als mediaplayer.

De hub verplaatst overdag soms van HomePod Mini, maar merk er weinig van dat hij verplaatst.

Heb sinds OS16 ook meerdere keren gehad dat Thread compleet offline ging en meer dan een dag duurde voor alle Eve accessoires weer van BT terug naar Thread gingen, waardoor alle sensoren dus traag waren. Een deursensor die met 3sec vertraging werkt is vrij nutteloos.

Sinds 16.2 en NA reageren alle Eve accessoires (met Thread) sneller en halen ze sneller hun historie op als ik de Eve app open.

Ook reageren ze nu altijd, doordat ze dus constant in sync zijn met de Hubs en je telefoon data ophaalt via de gecachte Hub data ipv direct vanaf alle apparaten.

HKSV camera’s via Scrypted laden nog sneller. Bedrade camera’s instant en de WiFi camera’s/bel binnen 1sec.

Gallery

Serena schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 02:39:
[...]

Gelukt, merk wel weinig verschil.

Nog steeds geen nieuwe iconen voor, bijvoorbeeld, een grasmaaier of robot stofzuiger :-(

[Voor 10% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 14:05]

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Serena schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:43:
Voor de mensen met het bewoner probleem. Even ALLE hubs herstarten, dus HomePods en Apple TV’s. Ik kon mijn vriendin verwijderen en weer opnieuw toevoegen.
Had hier hetzelfde issue. Uiteindelijk opgelost door de AppleTV 4k (1st gen) te verwijderen uit de woning. (Die had ik voorheen als hub al uitgeschakeld omdat deze geen thread ondersteuning heeft)
Door de upgrade naar de nieuwe architectuur waren mijn kamers opeens niet meer gekoppeld aan een zone. De zones zelf bestonden nog wel. Alleen even opnieuw koppelen.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:54
Irritant dat sinds IOS16 je in the Home app geen tab meer hebt voor de kamers, of mis ik ergens een instelling? Je kon eerst makkelijk met je duim alles bedienen, klik op kamers onderaan en swipe naar de kamer

• Serena
Bij mij werken sinds de upgrade een paar automatiseringen niet meer. Mijn alarm schakelt bijvoorbeeld niet meer in als ik de woning verlaat.
Had ook een automatisering voor de luchtreiniger. Krijg deze niet meer werkend. Hij kiest steeds uitstekend of slecht bij luchtkwaliteit terwijl ik toch goed en matig selecteer. Behoeft nog wel wat updates denk ik.

• Roppedop

Roppedop

Deactiveren. Opslaan. Activeren. Opslaan.
Loste bij mij die automatisering problemen op.

www.oldskoolnl.nl

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Is er misschien een manier om de update terug te draaien? Ik heb in mijn enthousiasme lekker doorgeklikt gisteren bij de update maar totaal vergeten dat we nog twee iPhone 6S'en in huis hebben op iOS15 8)7 Is dit een rip?
Alexknl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:45:
Is er misschien een manier om de update terug te draaien? Ik heb in mijn enthousiasme lekker doorgeklikt gisteren bij de update maar totaal vergeten dat we nog twee iPhone 6S'en in huis hebben op iOS15 8)7 Is dit een rip?
Nee, daarom dat je ook expliciet en meermaals de vraag krijgt of je het zeker weet.

Serena schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:06:
Bij mij werken sinds de upgrade een paar automatiseringen niet meer. Mijn alarm schakelt bijvoorbeeld niet meer in als ik de woning verlaat.
Had ook een automatisering voor de luchtreiniger. Krijg deze niet meer werkend. Hij kiest steeds uitstekend of slecht bij luchtkwaliteit terwijl ik toch goed en matig selecteer. Behoeft nog wel wat updates denk ik.
Hier idem, alarm is niet grootste probleem maar de deur die van het slot blijft is stuk vervelender.

Snap ook nog steeds niet helemaal waarom ik het alarm of slot niet direct vanuit een automatisering kan in/uit schakelen.

• Serena
Hij schakelt gewoon niks als ik het huis verlaat, echt rete irritant!!!

Serena schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:43:
Waarschijnlijk die automatisering verwijderen en opnieuw aanmaken :-(

• Serena
Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:44:
[...]

Waarschijnlijk die automatisering verwijderen en opnieuw aanmaken :-(
Al tig keer gedaan. Het werkt gewoon voor geen meter.

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Heeft iemand met Eve Home producten deze update met ondersteuning van Matter al langs zien komen in de Eve Home app? Ik refresh me een breuk maar tot nu toe heb ik nog geen updates gevonden. https://www.evehome.com/e...es-for-three-eve-products

• BiG-GuY
JeppieW schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:02:
Heeft iemand met Eve Home producten deze update met ondersteuning van Matter al langs zien komen in de Eve Home app? Ik refresh me een breuk maar tot nu toe heb ik nog geen updates gevonden. https://www.evehome.com/e...es-for-three-eve-products
Zou niet updaten als je binnen HomeKit blijft. Aangezien je functies gaat verliezen met de Matter updates. De Matter updates is op dit moment alleen nuttig als je je Eve wilt koppelen aan Google Home (Beta).

De Matter updates zijn nog beta en moet je je specifiek voor aanmelden en de TestFlight app versie hebben.

Gallery

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
BiG-GuY schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:22:
[...]

Zou niet updaten als je binnen HomeKit blijft. Aangezien je functies gaat verliezen met de Matter updates. De Matter updates is op dit moment alleen nuttig als je je Eve wilt koppelen aan Google Home (Beta).

De Matter updates zijn nog beta en moet je je specifiek voor aanmelden en de TestFlight app versie hebben.
Duidelijk, bedankt voor de uitleg. Ik stop met refreshen want ik zit inderdaad volledig op HomeKit.

• Serena
Serena schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:43:
Ik heb de automatisering aangepast naar mij alleen en nu werkt het wel. Ligt dus blijkbaar aan het account van mijn vriendin. Even kijken hoe ik dat kan oplossen.

• remmuz
JeppieW schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:02:
Mijn Eve Energy gebruikt wel Thread en ik dacht dat Thread alleen werkte met Matter.
Maar misschien verkeerd begrepen. Sowieso nog veel onduidelijkheid over Matter. Als je reacties leest op Tweakers en Reddit dan zie ik alleen maar negatieve verhalen, vooral over verlies van functionaliteit.

• BiG-GuY
remmuz schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:00:
[...]

Mijn Eve Energy gebruikt wel Thread en ik dacht dat Thread alleen werkte met Matter.
Maar misschien verkeerd begrepen. Sowieso nog veel onduidelijkheid over Matter. Als je reacties leest op Tweakers en Reddit dan zie ik alleen maar negatieve verhalen, vooral over verlies van functionaliteit.
Matter is pas sinds kort uit. Alles wat nu Matter ondersteunt is in alpha/beta staat. Home Assistant ondersteunt sinds de december update Matter, maar nog geen accessoires op Matter, dat gaat ergens in Q1 komen.

Dus zoals ik eerder al zei, nu overstappen als je al op HomeKit zit, voegt niks toe.

Thread is een essentieel onderdeel van de Matter standaard en Eve heeft al aangegeven dat ze al hun Thread apparaten gaan upgraden naar Matter, maar zodra je de stap zet, is er geen weg terug.

Zodra Philips Hue de Matter upgrade krijgt (nu ook in beta mogelijk), kan je ook niet terug als je hem eenmaal om hebt gezet naar Matter. Bepaalde functies bestaan niet in Matter, die wel in HomeKit kunnen.

Ik ga dus sowieso pas overstappen, zodra de firmware en invulling niet meer beta is en ik geen belangrijke functies mis.

Gallery

BiG-GuY schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:29:
[...]

Matter is pas sinds kort uit. Alles wat nu Matter ondersteunt is in alpha/beta staat. Home Assistant ondersteunt sinds de december update Matter, maar nog geen accessoires op Matter, dat gaat ergens in Q1 komen.

Dus zoals ik eerder al zei, nu overstappen als je al op HomeKit zit, voegt niks toe.

Thread is een essentieel onderdeel van de Matter standaard en Eve heeft al aangegeven dat de ze al hun Thread apparaten gaan upgraden naar Matter, maar zodra je de stap zet, is er geen weg terug.

Zodra Philips Hue de Matter upgrade krijgt (nu ook in beta mogelijk), kan je ook niet terug als je hem eenmaal om hebt gezet naar Matter. Bepaalde functies bestaan niet in Matter, die wel in HomeKit kunnen.

Ik ga dus sowieso pas overstappen, zodra de firmware en invulling niet meer beta is en ik geen belangrijke functies mis.
Nog een kleine aanvulling hierop. Voor welke Eve apparaten ondersteuning hebben/krijgen zie https://www.evehome.com/en/identify-your-eve-accessory

Verder ben ik wel benieuwd naar welke functionaliteit verdwijnt in HomeKit wanneer Hue is geüpgraded naar Matter. Heb je hierover wat meer info? Ik ga me daar eerlijk gezegd weinig voorstelling bij maken. Stel ik voer t.z.t. een update uit van de Hue bridge en dan kunnen de lampen opeens iets niet meer in HomeKit? Zal de Matter update niet doorgevoerd worden als automatisch (indien ingesteld) van de bridge? Hetzelfde als security updates? Zo ja, dan heb je toch geen keuze?

[Voor 12% gewijzigd door meesje op 19-12-2022 18:46]

meesje schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:41:
[...]

Nog een kleine aanvulling hierop. Voor welke Eve apparaten ondersteuning hebben/krijgen zie https://www.evehome.com/en/identify-your-eve-accessory

Verder ben ik wel benieuwd naar welke functionaliteit verdwijnt in HomeKit wanneer Hue is geüpgraded naar Matter. Heb je hierover wat meer info?
Ik vraag me vooral af, waarom zou ik willen overstappen als ik een gesloten eco systeem gebruik en dat heel bewust doe?

Er zijn hooguit wat accessoire type’s die ik mis zoals een stofzuiger, robotmaaier en een regenmeter.

Uiteindelijk is Matter in het leven geroepen om fragmentatie tussen merken tegen te gaan, zolang je geen nieuwe of andere accessoires gaat ondersteunen heb je er dus weinig aan.
Stel ik voer t.z.t. een update uit van de Hue bridge en dan kunnen de lampen opeens iets niet meer in HomeKit?
Heb geen idee wat je zou missen, uiteindelijk heeft een lamp maar een aantal eigenschappen:

- Aan/Uit
- Dimmen
- Lichtkleur (Kelvin/RGB)

En de software doet de rest.

[Voor 15% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 18:48]

• BiG-GuY
meesje schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:41:
[...]

Verder ben ik wel benieuwd naar welke functionaliteit verdwijnt in HomeKit wanneer Hue is geüpgraded naar Matter. Heb je hierover wat meer info? Ik ga me daar eerlijk gezegd weinig voorstelling bij maken. Stel ik voer t.z.t. een update uit van de Hue bridge en dan kunnen de lampen opeens iets niet meer in HomeKit?
Het enige wat ik heb gezien is de Adaptive Lighting functie, welke ik zelf compleet nutteloos vind omdat alles veel te blauw wordt overdag.

Matter heeft geen Adaptive Lighting functie, dus die functie bestaat niet als je de Hue Bridge via Matter koppelt.

Zelfde overigens voor lampen van andere merken, sommigen brengen nieuwe lampen uit die Matter certified zijn, die dus geen Adaptive Lighting kunnen en de oudere HomeKit versies wel.

[Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2022 18:49]

Gallery

BiG-GuY schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:48:
[...]

Het enige wat ik heb gezien is de Adaptive Lighting functie, welke ik zelf compleet nutteloos vind omdat alles veel te blauw wordt overdag.

Matter heeft geen Adaptive Lighting functie, dus die functie bestaat niet als je de Hue Bridge via Matter koppelt.
Adaptive Lighting is gewoon een combinatie tussen lichtsterkte en lichtkleur en de juiste combinatie er tussen, dat staat geheel los van Matter.

• BiG-GuY
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:49:
[...]

Adaptive Lighting is gewoon een combinatie tussen lichtsterkte en lichtkleur en de juiste combinatie er tussen, dat staat geheel los van Matter.
Adaptive Lighting is een HomeKit functie, zit niet in de Matter spec. Zodra je iets via Matter laat praten met HomeKit, ben je gebonden aan wat die spec toestaat en verlies je dus bepaalde functies die HomeKit zelf wel heeft.

Link naar artikel.

De Matter 1.0 spec die nu uit is, mist gewoon nog aardig wat. Matter 2.0 zal veel extra categorieën producten toevoegen ook, weet niet of ze een definitieve roadmap gemaakt hebben.

[Voor 44% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2022 18:57]

Gallery

BiG-GuY schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:50:
[...]

Adaptive Lighting is een HomeKit functie, zit niet in de Matter spec. Zodra je iets via Matter laat praten met HomeKit, ben je gebonden aan wat die spec toestaat en verlies je dus bepaalde functies die HomeKit zelf wel heeft.

De Matter 1.0 spec die nu uit is, mist gewoon nog aardig wat. Matter 2.0 zal veel extra categorieën producten toevoegen ook, weet niet of ze een definitieve roadmap gemaakt hebben.
Matter is een bepaalde verbindingsstandaard waarbij de grote fabrikanten zich hebben aangesloten. Het heeft vooral te maken hoe de boel wordt verbonden en aangestuurd.

Adaptive lightning is het zelfde als dim to warm, waarom zou dat specifiek vanuit Matter ondersteund moeten worden volgens jou?

Edit: dat artikel is aardig summier, afgezien van ‘het werkt niet’ krijg je weinig informatie over bijvoorbeeld welke apparaat versies hij draait en dergelijke.

https://developers.home.google.com/matter

Stukje naar beneden scrollen, dan zie je welke apparaten er ondersteund worden. Dat zijn alle apparaten die Apple nu ook ondersteund.

Ik vermoed dat Apple straks ook dwars gaat liggen qua ondersteuning nieuwe apparaten.

Straks moet ik ook nog alle scènes wel ‘Matter proof’ maken…

[Voor 23% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 19:11]

[...]

Link naar artikel.

Ik kijk nog wel even de kat uit de boom. :)

Nu ben ik nog wel erg benieuwd naar hoe de Hue upgrade wordt uitgerold. Gewoon een regulier (automatische) update van de Hue bridge? M.a.w. je ontkomt er niet aan. Of is het iets wat bewust geactiveerd moet worden?
Ik kan me voorstellen dat het een onderdeel is van de reguliere Hue bridge updates. Hue zal zich denk ik minder druk maken om niet-Hue functionaliteit binnen het HomeKit platform.
meesje schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:11:
[...]

Ik kijk nog wel even de kat uit de boom. :)

Nu ben ik nog wel erg benieuwd naar hoe de Hue upgrade wordt uitgerold. Gewoon een regulier (automatische) update van de Hue bridge? M.a.w. je ontkomt er niet aan. Of is het iets wat bewust geactiveerd moet worden?
Ik kan me voorstellen dat het een onderdeel is van de reguliere Hue bridge updates. Hue zal zich denk ik minder druk maken om niet-Hue functionaliteit binnen het HomeKit platform.
Ik denk dat Hue meer gebruikt wordt via HomeKit dan via hun eigen app, een upgrade zullen ze dan ook niet zomaar geforceerd doordrukken.

• robin1979
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:44
BiG-GuY schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:29:
[...]

Per vandaag is de firmware uit early access. Ook al upgrade je nu naar de ‘Matter‘ firmware, je kan gewoon met HomeKit blijven verbinden. Je verliest dus geen functionaliteit.
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:18:
[...]

Ik denk dat Hue meer gebruikt wordt via HomeKit dan via hun eigen app, een upgrade zullen ze dan ook niet zomaar geforceerd doordrukken.
Waarop baseer je dit? Er is toch meer dan alleen Apple? :) Ik volg ook het Hue topic op tweakers, maar volgens mij zijn echt niet allemaal Apple gebruikers. Daarnaast configuur ik mijn Hue sensoren en de Dimmer Switch het liefst in de Hue app en niet in HomeKit. Verder ken ik een tweaker met een Apple TV en Hue die geen gebruik maakt van HomeKit.

[Voor 7% gewijzigd door meesje op 20-12-2022 21:17]

robin1979 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:39:
[...]

Per vandaag is de firmware uit early access. Ook al upgrade je nu naar de ‘Matter‘ firmware, je kan gewoon met HomeKit blijven verbinden. Je verliest dus geen functionaliteit.
Welke firmware versie is dit? Bij mij worden updates van de Hue bridge automatisch geïnstalleerd. Ik kan niet zien of er iets klaar staat.
Edit: ik zie nu dat ik de versie heb van 12 dec. https://www.philips-hue.c...port/release-notes/bridge

[Voor 11% gewijzigd door meesje op 19-12-2022 20:33]

• robin1979
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:44
meesje schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:28:
[...]

Welke firmware versie is dit? Bij mij worden updates van de Hue bridge automatisch geïnstalleerd. Ik kan niet zien of er iets klaar staat.
Edit: ik zie nu dat ik de versie heb van 12 dec. https://www.philips-hue.c...port/release-notes/bridge
Vanaf 1.54 (1954xxxxxx) ondersteunt Matter - per vandaag wordt 1.55 gepushed (1955082050).

• BiG-GuY
https://appleinsider.com/...-existing-essentials-line

Meer berichten over Matter lampen, die geen Adaptive Lighting ondersteunen en de HomeKit versie wel. Het gaat simpelweg niet mogelijk zijn met Matter 1.0 en de vraag is of het ooit gaat komen. Zoals in die eerdere link ook al aangegeven zijn bepaalde functies HomeKit exclusief. Ik zuig het niet uit m’n duim, heb het in meerdere artikelen gelezen, daarom waarschuw ik anderen voor ze alles omgooien naar Matter en in sommige gevallen niet terug kunnen.

De Hue bridge blijft HomeKit ondersteunen, de overstap naar Matter qua koppeling zorgt ervoor dat je alle lampen/accessoires opnieuw moet koppelen binnen je Home omgeving, inclusief alle scènes/automatiseringen. Dus dat gaan ze niet automatisch doen met een update.

Hue staat erom bekend dat ze met meerdere systemen tegelijk gekoppeld kunnen zijn, dus verwacht niet dat ze de native HomeKit support eruit zullen halen. De software kan best vanzelf updaten, maar de koppeling met je ecosysteem veranderd niet vanzelf.

[Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2022 21:12]

Gallery

• BiG-GuY
robin1979 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:39:
[...]

Goed om te weten, dat de update er is. Je verliest geen functionaliteit zolang je hem koppelt via HomeKit protocol, want die koppeling veranderd niet.

Van de Philips Hue eigen website:
Alle Philips Hue lampen en slimme accessoires, zoals dimmers en smart buttons, werken met Matter als deze verbonden zijn via een Philips Hue Bridge. De enige uitzonderingen zijn de Philips Hue Play HDMI sync box en de dial op de Tap dial switch.

Geen idee waarom de dial op de Tap dial specifiek niet ondersteund wordt, waarschijnlijk een specifieke aansturing die niet mogelijk is in Matter 1.0 .

[Voor 47% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2022 21:26]

Gallery

• remmuz
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:18:
[...]

Ik had juist het idee dat vrijwel niemand Hue gebruikt via Homekit maar eerder via apps als iConnectHue of anders via Homey en dergelijke.
Ik heb alleen maar Apple devices in huis en homekit gebruik ik voor alles behalve Hue. Het werkt gewoon niet fijn naar mijn mening.

• BiG-GuY
Ik gebruik zelf de Hue app enkel om de lampen en FriendsOfHue knoppen te koppelen aan de Hub. Alle automatiseringen en scenes heb ik in HomeKit ingeregeld.

Op die manier kan ik de FriendsOfHue knoppen gebruiken in HomeKit om ook andere dingen te besturen zoals mijn gordijnen. Zo heb ik ingesteld op de vier knoppen:
  • Linksboven is de lampen op de 'Dag' scene, nog een keer indrukken is uit
  • Linksonder is de lampen op de 'Avond' scene, nog een keer indrukken is uit
  • Rechtsboven is gordijnen open
  • Rechtsonder is gordijnen My stand en als de My stand al actief is gordijnen dicht
Alle tijdsgebaseerde en sensor triggered automatiseringen draai ik in HomeKit en triggeren de scenes. Gebruik zelden de Woning app om een lamp te besturen.

[Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 20-12-2022 09:52]

Gallery

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:18
remmuz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:48:
[...]

Ik had juist het idee dat vrijwel niemand Hue gebruikt via Homekit maar eerder via apps als iConnectHue of anders via Homey en dergelijke.
Ik heb alleen maar Apple devices in huis en homekit gebruik ik voor alles behalve Hue. Het werkt gewoon niet fijn naar mijn mening.
Geinig. Hier net andersom. Ik doe alles via HomeKit. De hue app open ik een a twee keer per jaar als het echt moet. Maar het meerendeel gaat toch automatisch of dmv knoppen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:14
Hier idem. Ik doe vrijwel alles met HomeKit. Ik heb alleen de dimmer switches en motion sensors in iConnectHue geconfigureerd, omdat HomeKit op dat vlak wat beperkingen heeft. Maar alle automations, scenes, etc lopen via HomeKit.

omniscale.nl

• Serena
remmuz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:48:
[...]

Het tegenovergestelde… Ik heb alles van Hue ingeregeld via HomeKit. Sowieso omdat je dan aan knoppen een aan/uit functie toe kunt wijzen. Geeft je veel meer opties.
Hue app gebruik ik zelden tot nooit.

[...]

Link naar artikel.

Vandaag door Hue een update vrij gegeven met Natural Light. Dus je kan veilig naar Matter

• BiG-GuY
Toppe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:02:
[...]

Vandaag door Hue een update vrij gegeven met Natural Light. Dus je kan veilig naar Matter
Als je m’n tekst volledig had gelezen, had je gezien dat ik zelf Adaptive Lighting compleet nutteloos vond, aangezien ik het licht veel te blauw vond overdag en met Adaptive Lighting kon je niks in aanpassen.

Natural Lighting functie ziet er wel een stuk interessanter uit, echter heb je hier niks aan met Matter of HomeKit, aangezien dit Hue app native is, dus die automatische kleurtemperatuur wissel overdag gaat enkel werken als je juist de Hue app gebruikt voor je lampbesturing.

Gallery

• Stuij91
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:05
BiG-GuY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:24:
[...]

Als je m’n tekst volledig had gelezen, had je gezien dat ik zelf Adaptive Lighting compleet nutteloos vond, aangezien ik het licht veel te blauw vond overdag en met Adaptive Lighting kon je niks in aanpassen.

Natural Lighting functie ziet er wel een stuk interessanter uit, echter heb je hier niks aan met Matter of HomeKit, aangezien dit Hue app native is, dus die automatische kleurtemperatuur wissel overdag gaat enkel werken als je juist de Hue app gebruikt voor je lampbesturing.

[Afbeelding]
Is dit van de Hue Tap V2? Want met geen andere accessoire kan je die tijdstip gebaseerde lichten instellen toch?

• BiG-GuY
Stuij91 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:00:
[...]

Is dit van de Hue Tap V2? Want met geen andere accessoire kan je die tijdstip gebaseerde lichten instellen toch?
Dit is dus nieuw, werkt met alle gradient en full colour lampen. Als je scene toevoegen doet in de Hue app, heb je nu de optie voor 'Natuurlijk licht'. Vervolgens kan je die nieuwe scene koppelen aan een willekeurige Hue knop, als je die instelt via de Hue app zelf.

Gallery

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:18
Wel een belangrijk nieuws voor degenen die nog niet de HomeKit infrastructuur hebben ge-update. Apple stelt nu de mogelijkheid om dit te doen uit. Ivm de vele problemen en bugs.

Maar goed dat ik deze keer de kat uit de boom heb gekeken.

https://www.macrumors.com...ls-new-home-architecture/

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toppe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:02:
[...]

Ik mis nog steeds de mogelijkheid om scenes toe te voegen aan HomeKit.

Echt super irritant dat dit ineens niet meer kan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Apple Outlines What to Do If You Have Issues Accessing a Home in HomeKit / iOS 16.2

https://www.macrumors.com...p-access-ios-16-2-issues/

[Voor 3% gewijzigd door RoRoNL op 23-12-2022 00:45]

• BiG-GuY
Greatsword schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:03:
[...]

Ik mis nog steeds de mogelijkheid om scenes toe te voegen aan HomeKit.

Echt super irritant dat dit ineens niet meer kan.
Heb je gekoppeld via HomeKit of via Matter? Via HomeKit werken de statische scènes wel voor ons.

Je moet wel in de Hue app de koppeling aanmaken via Instellingen -> Spraakassistenten -> Siri & Apple Home. Ook als de Hub al binnen HomeKit is, herkende hij het bij mij pas per apparaat als ik die stappen doorliep. Wij gebruiken nog de HomeKit koppeling, niet de Matter koppeling.

Gallery

BiG-GuY schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:15:
[...]

Heb je gekoppeld via HomeKit of via Matter? Via HomeKit werken de statische scènes wel voor ons.

Je moet wel in de Hue app de koppeling aanmaken via Instellingen -> Spraakassistenten -> Siri & Apple Home. Ook als de Hub al binnen HomeKit is, herkende hij het bij mij pas per apparaat als ik die stappen doorliep. Wij gebruiken nog de HomeKit koppeling, niet de Matter koppeling.
Niet dat ik er mee aan de slag ga, maar puur uit nieuwsgierigheid. Als ik voor Hue over zou willen naar Matter wat moet ik dan doen? De hierboven door jou genoemde instelling uitzetten? Hue devices verwijderen uit de Woning app? En dan?
Natuurlijk is een eerste vereiste dat al je devices up to date zijn.

• BiG-GuY
meesje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:26:
[...]

Niet dat ik er mee aan de slag ga, maar puur uit nieuwsgierigheid. Als ik voor Hue over zou willen naar Matter wat moet ik dan doen? De hierboven door jou genoemde instelling uitzetten? Hue devices verwijderen uit de Woning app? En dan?
Natuurlijk is een eerste vereiste dat al je devices up to date zijn.
Op dit moment is de Hub firmware wel Matter compatible in de standaard versie, echter moet je nog wel lid worden van de Hue Developers om de Matter QR code te unlocken voor je hub. Heb het zelf dan ook nog niet gedaan. Er komt later een extra optie bij in de Hue app naast de drie die er nu in staan.

Je zult dan uiteindelijk inderdaad de HomeKit koppeling ongedaan moeten maken, als je de Matter koppeling wilt maken. Maar beide opties blijven bestaan voor ons.

In geruchten wordt genoemd dat er ergens in Q1 2023 de Hue Hub v3 gaat komen, die Zigbee/Thread en Matter ondersteunen. Dus denk dat ik dan pas overstap op Matter voor Hue. Omdat ik dan toch alle lampen opnieuw moet pairen met de nieuwe Hub.

[Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 23-12-2022 10:01]

Gallery

BiG-GuY schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:56:
[...]

Op dit moment is de Hub firmware wel Matter compatible in de standaard versie, echter moet je nog wel lid worden van de Hue Developers om de Matter QR code te unlocken voor je hub. Heb het zelf dan ook nog niet gedaan. Er komt later een extra optie bij in de Hue app naast de drie die er nu in staan.

Je zult dan uiteindelijk inderdaad de HomeKit koppeling ongedaan moeten maken, als je de Matter koppeling wilt maken. Maar beide opties blijven bestaan voor ons.

In geruchten wordt genoemd dat er ergens in Q1 2023 de Hue Hub v3 gaat komen, die Zigbee/Thread en Matter ondersteunen. Dus denk dat ik dan pas overstap op Matter voor Hue. Omdat ik dan toch alle lampen opnieuw moet pairen met de nieuwe Hub.
Helder! Voor mij zie ik nu geen noodzaak om over te stappen naar Matter.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:07
Misschien een rare vraag maar sinds kort werk ik met Homekit. Nu gebruik ik HUE lampen. Ik heb er 3 in de woonkamer maar in de Homekit app moet ik ze alle 3 apart aanklikken om aan te zetten. Kun deze niet aan 1 knop koppelen?

• BiG-GuY
Erik1805 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:14:
Misschien een rare vraag maar sinds kort werk ik met Homekit. Nu gebruik ik HUE lampen. Ik heb er 3 in de woonkamer maar in de Homekit app moet ik ze alle 3 apart aanklikken om aan te zetten. Kun deze niet aan 1 knop koppelen?
Je kan binnen HomeKit accessoires groeperen, zodat ze tegelijk aan/uit gaan met elkaar. Of je kan een scene aanmaken waar deze drie lampen in zitten.

Voor onze FriendsWithHue knoppen gebruiken we met name scenes om per knop een andere scene te starten, die dan afhankelijk van de kamer/plek van knop meerdere lampen en andere accessoires tegelijk aanstuurt.

Gallery

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:07
BiG-GuY schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:16:
[...]

Je kan binnen HomeKit accessoires groeperen, zodat ze tegelijk aan/uit gaan met elkaar. Of je kan een scene aanmaken waar deze drie lampen in zitten.

Voor onze FriendsWithHue knoppen gebruiken we met name scenes om per knop een andere scene te starten, die dan afhankelijk van de kamer/plek van knop meerdere lampen en andere accessoires tegelijk aanstuurt.
Top, dat bedoelde ik, groeperen. Dank je wel.
Erik1805 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:20:
[...]

Top, dat bedoelde ik, groeperen. Dank je wel.
Deze lampen worden dan 1 lamp in HomeKit.
Zo hebben wij drie lampen boven de eettafel gegroepeerd. Deze drie lampen zijn van hetzelfde type Hue lamp (aan/uit en dimmen).
Mocht je incidenteel toch zo’n lamp afzonderlijk willen bedienen kun je via ‘details accessoire’ de individuele lamp bereiken.

• La1974
BiG-GuY schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:56:
[...]

Van versie 1 naar 2 werd geautomatiseerd door Hue. Heb geen lampen opnieuw hoeven pairen toen.

Mag dus hopen dat dit voor versie 3 ook gaat gelden.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:57
Wie kan mij helpen?

Na de laatste Homekit en iOS updates kan mijn vrouw de woning niet meer bedienen.

Betreffende apparaten:
- iPhone XS
- Iphone 11 Pro
- Macbook M1
- 3x Apple TV

Alle apparaten zijn geüpdatet naar de laatste versies.
Elke keer als ik mijn vrouw uitnodig kan ze deze accepteren, maar binnen 3 seconden verdwijnt ze vervolgens weer uit de woning.

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee