Cross-post uit Homebridge topic:
OK. Ik moet toegeven dat ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie.
Huidige situatie:
Domme lampen met domme schakelaars. Werkt prima.
Hue bridge met verschillende lampen, motion detectors en dimmer switches (de rechthoekige bakjes) aangesloten. Dus slimme lampen met domme schakelaars. Werkt prima.
Tahoma met controle voor Evohome en rolluiken. Werkt prima.
Alles gekoppeld via Homebridge om het geheel bedienbaar te maken met Homekit. Werkt prima.
Maar:
De WAF verplicht me om de huidige (domme) muurschakelaars te behouden, zodat de verlichting ook langs die weg bediend kan worden. Het zijn dus aan/uit schakelaars en geen pulse schakelaars. Dat het licht met die schakelaars niet gedimd kan worden, is geen probleem. Als de WAF gestegen is, kan ik evt nog overschakelen naar pulse schakelaars.
Probleem:
Als de Wife of de kinderen de muurschakelaar (uit gewoonte) uitzetten, is de aangesloten lamp uiteraard onbereikbaar omdat ze niet meer onder stroom staat. Dit is gewenst gedrag bij de domme lamp/domme schakelaar combi, maar uiteraard niet bij de slimme lamp/domme schakelaar situatie.
Mijn vraag:
Probleem 1: Domme lamp / Domme schakelaar:
Welke inbouw module steek ik onder de domme aan/uit schakelaar weg, zodat deze wel gevonden wordt in de Hue / Homekit app en langs die weg bediend kan worden. De schakelaar fysiek uit zetten, betekent dan dat de lamp in de app als "uit" staat. De fysieke schakelaar aanzetten betekent uiteraard het omgekeerde. Kan ik dat met de hier al vaak besproken iCasa inbouw modules, of werken die enkel met pulse schakelaars?
Probleem 2: Slimme lamp / Domme schakelaar:
Welke inbouw module steek ik hier onder de schakelaar weg, zodat de lamp bij het fysiek aanzetten van de schakelaar, aan springt, en bij het uitzetten van de schakelaar ook inderdaad uit gaat. Hieronder dezelfde module als in probleem 1 steken, lijkt me fout omdat ik dan 2 slimme apparaten heb in Hue / Homekit om 1 lamp te bedienen. Of zie ik dat fout?
Ik heb een Fibaro Single Switch Homekit module (de witte) Die kan, volgens ik lees, gedetecteerd worden als "lamp" zodat ik die achter een domme lamp / domme schakelaar zou kunnen plaatsen. Denk ik. Registreren bij Fibaro om het op hun forum te vragen, lukt echter momenteel niet omdat je je eerst moet aanmelden. Daarna krijg je een mailtje om je account te activeren, maar die mail komt om onduidelijke redenen niet bij mij aan (ook niet in map ongewenste e-mail). Zonder die bevestiging kan je geen actief lid van het forum worden (lijkt me logisch). Ik heb het enkele dagen geleden al gemeld aan Fibaro, maar kreeg tot op heden nog geen reactie.
Hopelijk hebben jullie wat concreet advies om terug overzicht te krijgen?
[Update] De Fibaro single switch HomeKit werkt ook met gewone aan/uit schakelaar. Zo heb ik van 1 domme schakelaar / domme lamp toch al een wat slimmer duo kunnen maken
Nu nog een antwoord op probleem 2...