paQ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:50:
[...]

Je zou het ook eerst kunnen testen door een nieuwe bogus automatisering aan te maken, met een soortgelijke opdracht. Aankomst en vertrek simuleren is sowieso een pain in the ass, want je moet een behoorlijke radius verlaten wil het reageren. (ca 600 meter om er redelijk zeker van te zijn)

en dan gewoon heel simpel wat ook te controleren valt:
bij verlaten maak lamp x rood
bij aankomst maak lamp y groen

als je dan binnenkomt kun je makkelijk zien of beide zijn geslaagd.
Er vanuit gaande dat je niet al je automatiseringen hoeft te verwijderen heb ik dit al gedaan, net even een nieuwe aangemaakt die de lamp start als de vrouw thuis komt (die was weg) maar de lamp gaat mooi niet aan.

Het is ook alleen met de automatiseringen die op locatie gebaseerd zijn, verder werken ze allemaal prima. Volgens mij gaat ook gewoon de verlichting uit als we beide van huis zijn maar de thermostaat gaat niet aan als ik thuis kom en de stofzuiger start niet als we weg gaan.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Heb de laatste tijd ook paar keer gehad dat ik onterechte locatie-gebaseerde notificaties kreeg (met name meldingen die alleen verstuurd zouden moeten worden als er niemand thuis is, maar die plots ook na thuiskomst nog bleven komen).

Oplossing die bij mij tot nu toe werkt: alle hubs (Apple TV, HomePod) uit doen, als eerste je belangrijkste hub aan, daarna je tweede en volgende. Dat lost bij mij de problemen op.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
Toppe schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:56:
[...]

Er vanuit gaande dat je niet al je automatiseringen hoeft te verwijderen heb ik dit al gedaan, net even een nieuwe aangemaakt die de lamp start als de vrouw thuis komt (die was weg) maar de lamp gaat mooi niet aan.

Het is ook alleen met de automatiseringen die op locatie gebaseerd zijn, verder werken ze allemaal prima. Volgens mij gaat ook gewoon de verlichting uit als we beide van huis zijn maar de thermostaat gaat niet aan als ik thuis kom en de stofzuiger start niet als we weg gaan.
Dan zou ik het toch eerst even in je hub zoeken.
rebooten
uit- inloggen enz

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Serena schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:19:
[...]

Ik heb er 4 en ze hebben echt top beeld. Ik heb geen abonnement, 24 uur is voor mij voldoende, dan heb ik echt wel ontdekt of er iets aan de hand is.
Ben ook tevreden over de webapp, heb ik op het werk altijd als extra scherm open staan.
Dus ik kan deze camera ook niet toevoegen aan Surveillance Station van mijn Synology NAS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:29:
[...]

Dus ik kan deze camera ook niet toevoegen aan Surveillance Station van mijn Synology NAS?
Dat kan je ook zelf checken he? ;)
https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/camera

Als alternatief kun je kijken of een rtsp stream mogelijk is, maar: https://community.synology.com/forum/3/post/119915

• RoTeK70
meesje schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:41:
[...]

Dat kan je ook zelf checken he? ;)
https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/camera

Als alternatief kun je kijken of een rtsp stream mogelijk is, maar: https://community.synology.com/forum/3/post/119915
Handig! Bedankt. Maar werkt dus niet. Dan moet ik er nog maar even over nadenken.
RoTeK70 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:45:
[...]

Handig! Bedankt. Maar werkt dus niet. Dan moet ik er nog maar even over nadenken.
Je hebt toch meerdere Foscam camera’s? Ik zou echt proberen om de foscam plugin werkend te krijgen.
Ik dacht dat je alleen bij homebridge een bericht kan verwachten dat een accessoire niet homekit gecertificeerd is. Ook dus bij Soma.... 8)7
https://9to5mac.com/2019/...blinds-work-with-homekit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
meesje schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:29:
Ik dacht dat je alleen bij homebridge een bericht kan verwachten dat een accessoire niet homekit gecertificeerd is. Ook dus bij Soma.... 8)7
https://9to5mac.com/2019/...blinds-work-with-homekit/
Naja. Is ook gewoon een pi met...

Ze komen nu ook met de soma tilt voor jaloezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Laat die Ikea dingen maar eens op de markt komen, lijken mij ideaal ter vervanging van de huidige rolgordijnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-09 06:19
Ik hoef alleen maar zo'n apparaatje voor het bolletjeskoord. Heb in de woonkamer roljaloezieën, nog geen jaar oud.
Maar jeetje, die Soma dingen vind ik maar duur in verhouding.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht moet ik al mijn kozijnen eens gaan opmeten, maar stoffering is toch maatwerk? En wat ik begrepen heb is dat die Ikea gordijnen niet zijn ontwikkeld om zelf op maat te maken (als het überhaupt al kan).
Het nadeel van Soma vind ik, dat je je gordijn niet meer met de hand kunt bedienen. Dat schijnt bij die van Ikea wel te kunnen.

Maar ja, laten ze eerst maar eens op de markt komen. Dan horen we wel hoe creatief tweakers zijn. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door meesje op 01-03-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:53:
Wellicht moet ik al mijn kozijnen eens gaan opmeten, maar stoffering is toch maatwerk? En wat ik begrepen heb is dat die Ikea gordijnen niet zijn ontwikkeld om zelf op maat te maken (als het überhaupt al kan).
Het nadeel van Soma vind ik, dat je je gordijn niet meer met de hand kunt bedienen. Dat schijnt bij die van Ikea wel te kunnen.

Maar ja, laten ze eerst maar eens op de markt komen. Dan horen we wel hoe creatief tweakers zijn. ;)
Zo ver ik begreep zijn ze niet op maat te maken. Maar een slijptol en een stofschaar liggen hier klaar om eens te kijken of dat waar is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
meesje schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:07:
[...]

Je hebt toch meerdere Foscam camera’s? Ik zou echt proberen om de foscam plugin werkend te krijgen.
Ja klopt drie foscam camera's maar vorige poging was nog niet zo's succes dus daarom ben ik opzoek naar Homekit camera's maar als ze dan niet werken met mijn NAS is dat ook weer zoiets. Dus ik twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze sensor gaat ook support krijgen voor Homekit.
https://www.hiome.com
Nu nog de afwerking. Allemaal ‘mooie’ kabelgootjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:33:
Leuk ding, maar niemand heeft een contactdoos boven z’n deur zitten. En doet ook wat met de WAF overigens... Je zou denken dat zoiets slimmer zou kunnen, met name kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 13:32
Voor de voordeur zou het nog praktisch zijn, hier heb je ook nog een stopcontact van de meterkast.

Je kan het dan gebruiken om te zien hoeveel personen er aanwezig zijn en hierop te schakelen. Vraag me echter ook af hoe die reageert op een persoon die in de deur blijft staan. Bijvoorbeeld tekenen voor een pakketje of het weg geven van een kopje suiker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:20
ro3lie schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:48:
[...]

Voor de voordeur zou het nog praktisch zijn, hier heb je ook nog een stopcontact van de meterkast.

Je kan het dan gebruiken om te zien hoeveel personen er aanwezig zijn en hierop te schakelen. Vraag me echter ook af hoe die reageert op een persoon die in de deur blijft staan. Bijvoorbeeld tekenen voor een pakketje of het weg geven van een kopje suiker :+
Moeten er geen andere in/uitgangen zijn naar buiten anders werkt dat ook niet.
Denk ook aan kinderwagens, rolkoffers, kinderen, katten en honden.
Voolopig alleen handig voor een toiletruimte, badkamer oid.
Ik kan wel slimmere en vooral goedkopere oplossingen vinden. Een vinger om een knopje in te drukken heb ik al 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 21:25
Ik gebruik al enige tijd de koogeek inbouw dimmer switches. Nu wil ik er wat bijbestellen voor de aanbouw, maar kom ze bijna niet meer tegen.

Zeker degene met twee knoppen (2xdimmer) niet en op ali veelal de UK-versie.

Weet iemand waarom dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Rgerr schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:32:
[...]

Leuk ding, maar niemand heeft een contactdoos boven z’n deur zitten. En doet ook wat met de WAF overigens... Je zou denken dat zoiets slimmer zou kunnen, met name kleiner?
Ik ga er ook even overheen plassen:

Je loopt zo altijd een (nog) donkere ruimte in. Hij reageert pas als je er al bent :? (te laat zeg maar voor een pro-actieve flow)

En telt ie hoeveel mensen er in en uitgaan? Of laat ie je familie in het donker achter als je door de deur gaat?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 05-03-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
boefje79 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 23:35:
Ik gebruik al enige tijd de koogeek inbouw dimmer switches. Nu wil ik er wat bijbestellen voor de aanbouw, maar kom ze bijna niet meer tegen.

Zeker degene met twee knoppen (2xdimmer) niet en op ali veelal de UK-versie.

Weet iemand waarom dat is?
Geen idee, je kunt altijd wel even een berichtje sturen op Ali naar Koogeek store. Die hebben misschien nog wel voorraad of kunnen je voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Oh wow, kijk nu pas dat filmpje. Wat ontzettend knullig met al die kabeltjes. Hoog plastic gehalte ook… Nee, dan fijn de Hue Motions sensors die dan maar 2 minuten later uitschakelen. Ziet er in ieder geval een stuk strakker uit.
Prima idee, hele slechte uitvoering.
Weet ook niet of je wilt dat steeds het licht uit gaat als je een ruimte verlaat toch?
Ik roep hier thuis gewoon 'Hey Siri, I'm leaving'. Tadaaa!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:42
Serena schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:54:
[...]

Oh wow, kijk nu pas dat filmpje. Wat ontzettend knullig met al die kabeltjes. Hoog plastic gehalte ook… Nee, dan fijn de Hue Motions sensors die dan maar 2 minuten later uitschakelen. Ziet er in ieder geval een stuk strakker uit.
Weet ook niet of je wilt dat steeds het licht uit gaat als je een ruimte verlaat toch?
Ik ben met je eens dat "Sleek Design" nou niet echt van toepassing is ;-).

Echter als je ze in Homekit hebt kun je er natuurlijk ook andere dingen mee automatiseren. En zie ik voor hun concept toch wel toepassing.

Ik ben aan het experimenteren met een (PIR) Motion sensor die mijn Tado's automatisch warmer zet op het moment dat er iemand in de kamer is. En weer lager zet als ik er niemand meer is. Probleem is dat als je te stil zit/ligt, de huidige sensor denkt dat er niemand meer is en als gevolg daarvan de verwarming lager zet. Dat heb ik nu enigszins ondervangen door de Sensor een timeout van 15 minuten te geven, die automatisch "gereset" wordt als er weer Motion is. Maar als een systeem 100% zeker weet dat er wel of niet iemand in een kamer is hoef je geen rekening te houden met Timeouts. Ik neem aan dat dit systeem een Motion sensor binnen Homekit geactiveerd laat totdat hij zeker weet dat iedereen de betreffende kamer verlaten heeft.

Dus, ja het is zeker niet het mooiste systeem, en de prijzen zeker daarvoor hoog. Maar als hij inderdaad kan bepalen of en hoeveel mensen er in een kamer zijn, dan zie ik daar best toffe toepassingen voor.

Het grootste probleem met traditionele sensors is dat ze beweging registreren en niet of er iemand een ruimte in/uit is gegaan.

Overigens zou ik ook weer niet willen dat als ik even een paar keer de kamer in en uitloop meteen mijn Verwarming uit/aan/uit/aan geschakeld wordt, dus dan wil je eigenlijk toch in ieder geval een korte Delay lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door wvanommen op 05-03-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:54:
[...]

Ik ga gewoon weg en Siri doet de rest :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Toppe schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:55:
[...]

Ik ga gewoon weg en Siri doet de rest :+
Hier ook hoor. Maar zo weet ik wel meteen zeker dat alles uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen11
Vandaag de Xiaomi Mijia bedside lamp binnen. Geen interesse in Mi Home apps, maar kon hem zonder externe app direct in Homekit hangen (er zitten alleen Chinese instructies bij). Siri e.d. werkt ook meteen.

Functioneel en qua kwaliteit kleuren redelijk vergelijkbaar met de Hue Go maar hij zit direct op Wifi (geen bridge nodig) en heeft natuurlijk een andere vorm. Ook handiger dan de Go is de bediening via touch buttons, met een aparte aan/uit knop en slider voor helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cross-post uit Homebridge topic:

OK. Ik moet toegeven dat ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie.

Huidige situatie:
Domme lampen met domme schakelaars. Werkt prima.
Hue bridge met verschillende lampen, motion detectors en dimmer switches (de rechthoekige bakjes) aangesloten. Dus slimme lampen met domme schakelaars. Werkt prima.
Tahoma met controle voor Evohome en rolluiken. Werkt prima.
Alles gekoppeld via Homebridge om het geheel bedienbaar te maken met Homekit. Werkt prima.

Maar:
De WAF verplicht me om de huidige (domme) muurschakelaars te behouden, zodat de verlichting ook langs die weg bediend kan worden. Het zijn dus aan/uit schakelaars en geen pulse schakelaars. Dat het licht met die schakelaars niet gedimd kan worden, is geen probleem. Als de WAF gestegen is, kan ik evt nog overschakelen naar pulse schakelaars.

Probleem:
Als de Wife of de kinderen de muurschakelaar (uit gewoonte) uitzetten, is de aangesloten lamp uiteraard onbereikbaar omdat ze niet meer onder stroom staat. Dit is gewenst gedrag bij de domme lamp/domme schakelaar combi, maar uiteraard niet bij de slimme lamp/domme schakelaar situatie.

Mijn vraag:
Probleem 1: Domme lamp / Domme schakelaar:
Welke inbouw module steek ik onder de domme aan/uit schakelaar weg, zodat deze wel gevonden wordt in de Hue / Homekit app en langs die weg bediend kan worden. De schakelaar fysiek uit zetten, betekent dan dat de lamp in de app als "uit" staat. De fysieke schakelaar aanzetten betekent uiteraard het omgekeerde. Kan ik dat met de hier al vaak besproken iCasa inbouw modules, of werken die enkel met pulse schakelaars?

Probleem 2: Slimme lamp / Domme schakelaar:
Welke inbouw module steek ik hier onder de schakelaar weg, zodat de lamp bij het fysiek aanzetten van de schakelaar, aan springt, en bij het uitzetten van de schakelaar ook inderdaad uit gaat. Hieronder dezelfde module als in probleem 1 steken, lijkt me fout omdat ik dan 2 slimme apparaten heb in Hue / Homekit om 1 lamp te bedienen. Of zie ik dat fout?

Ik heb een Fibaro Single Switch Homekit module (de witte) Die kan, volgens ik lees, gedetecteerd worden als "lamp" zodat ik die achter een domme lamp / domme schakelaar zou kunnen plaatsen. Denk ik. Registreren bij Fibaro om het op hun forum te vragen, lukt echter momenteel niet omdat je je eerst moet aanmelden. Daarna krijg je een mailtje om je account te activeren, maar die mail komt om onduidelijke redenen niet bij mij aan (ook niet in map ongewenste e-mail). Zonder die bevestiging kan je geen actief lid van het forum worden (lijkt me logisch). Ik heb het enkele dagen geleden al gemeld aan Fibaro, maar kreeg tot op heden nog geen reactie.

Hopelijk hebben jullie wat concreet advies om terug overzicht te krijgen?

[Update] De Fibaro single switch HomeKit werkt ook met gewone aan/uit schakelaar. Zo heb ik van 1 domme schakelaar / domme lamp toch al een wat slimmer duo kunnen maken ;)
Nu nog een antwoord op probleem 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Voor een vergelijkbare situatie ben ik gegaan voor de koogeek inbouw switches.
Te bedienen als domme schakelaar, maar stiekem is deze slim ;)

Daardoor kan oma/kind/oppas gewoon aan en uitschakelen met de schakelaar, maar kan papa scenes en automatiseringen instellen waardoor handmatig schakelen minder en minder nodig wordt...

Ik heb meteen ook een vraag:
Wij hebben een aantal solarspots om extra daglicht toe te laten.
Deze zijn voorzien van verduistering door middel van een domme aan/uit-schakelaar.
Welke opties heb ik om deze aan/uit functie naar homekit te brengen? (Mag inbouw zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Brynnie schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:18:
Cross-post uit Homebridge topic:

OK. Ik moet toegeven dat ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie.

Huidige situatie:
Domme lampen met domme schakelaars. Werkt prima.
Hue bridge met verschillende lampen, motion detectors en dimmer switches (de rechthoekige bakjes) aangesloten. Dus slimme lampen met domme schakelaars. Werkt prima.
Tahoma met controle voor Evohome en rolluiken. Werkt prima.
Alles gekoppeld via Homebridge om het geheel bedienbaar te maken met Homekit. Werkt prima.

Maar:
De WAF verplicht me om de huidige (domme) muurschakelaars te behouden, zodat de verlichting ook langs die weg bediend kan worden. Het zijn dus aan/uit schakelaars en geen pulse schakelaars. Dat het licht met die schakelaars niet gedimd kan worden, is geen probleem. Als de WAF gestegen is, kan ik evt nog overschakelen naar pulse schakelaars.

Probleem:
Als de Wife of de kinderen de muurschakelaar (uit gewoonte) uitzetten, is de aangesloten lamp uiteraard onbereikbaar omdat ze niet meer onder stroom staat. Dit is gewenst gedrag bij de domme lamp/domme schakelaar combi, maar uiteraard niet bij de slimme lamp/domme schakelaar situatie.

Mijn vraag:
Probleem 1: Domme lamp / Domme schakelaar:
Welke inbouw module steek ik onder de domme aan/uit schakelaar weg, zodat deze wel gevonden wordt in de Hue / Homekit app en langs die weg bediend kan worden. De schakelaar fysiek uit zetten, betekent dan dat de lamp in de app als "uit" staat. De fysieke schakelaar aanzetten betekent uiteraard het omgekeerde. Kan ik dat met de hier al vaak besproken iCasa inbouw modules, of werken die enkel met pulse schakelaars?

Probleem 2: Slimme lamp / Domme schakelaar:
Welke inbouw module steek ik hier onder de schakelaar weg, zodat de lamp bij het fysiek aanzetten van de schakelaar, aan springt, en bij het uitzetten van de schakelaar ook inderdaad uit gaat. Hieronder dezelfde module als in probleem 1 steken, lijkt me fout omdat ik dan 2 slimme apparaten heb in Hue / Homekit om 1 lamp te bedienen. Of zie ik dat fout?

Ik heb een Fibaro Single Switch Homekit module (de witte) Die kan, volgens ik lees, gedetecteerd worden als "lamp" zodat ik die achter een domme lamp / domme schakelaar zou kunnen plaatsen. Denk ik. Registreren bij Fibaro om het op hun forum te vragen, lukt echter momenteel niet omdat je je eerst moet aanmelden. Daarna krijg je een mailtje om je account te activeren, maar die mail komt om onduidelijke redenen niet bij mij aan (ook niet in map ongewenste e-mail). Zonder die bevestiging kan je geen actief lid van het forum worden (lijkt me logisch). Ik heb het enkele dagen geleden al gemeld aan Fibaro, maar kreeg tot op heden nog geen reactie.

Hopelijk hebben jullie wat concreet advies om terug overzicht te krijgen?

[Update] De Fibaro single switch HomeKit werkt ook met gewone aan/uit schakelaar. Zo heb ik van 1 domme schakelaar / domme lamp toch al een wat slimmer duo kunnen maken ;)
Nu nog een antwoord op probleem 2...
Kijk hier eens naar:

https://medium.com/jacob-...ght-switches-ce29d00aa981

Koop een stel van die sensoren, met een Aqara HomeKit hub, soldeerbout en je bent er.
boefje79 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:18:
Voor een vergelijkbare situatie ben ik gegaan voor de koogeek inbouw switches.
Te bedienen als domme schakelaar, maar stiekem is deze slim ;)

Daardoor kan oma/kind/oppas gewoon aan en uitschakelen met de schakelaar, maar kan papa scenes en automatiseringen instellen waardoor handmatig schakelen minder en minder nodig wordt...

Ik heb meteen ook een vraag:
Wij hebben een aantal solarspots om extra daglicht toe te laten.
Deze zijn voorzien van verduistering door middel van een domme aan/uit-schakelaar.
Welke opties heb ik om deze aan/uit functie naar homekit te brengen? (Mag inbouw zijn)
Voor inbouw geef je zelf Koogeek al aan, anders zou ik voor een Fibaro switch gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Rgerr op 13-03-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Rgerr schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:24:
[...]

Kijk hier eens naar:

Koop een stel van die sensoren, met een Aqara HomeKit hub, soldeerbout en je bent er.
Bedankt voor je reactie, maar mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing zonder batterijen, zo hoef ik niet elke x tijd alle schakelaars terug open te prutsen om batterijen te vervangen. Ik heb (waar gecheckt) een nuldraad ter beschikking.

Ik denk dat de enige mogelijkheid die iCasa module wordt. Vreemd dat voor deze toepassing niet meer opties beschikbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Brynnie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:42:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing zonder batterijen, zo hoef ik niet elke x tijd alle schakelaars terug open te prutsen om batterijen te vervangen. Ik heb (waar gecheckt) een nuldraad ter beschikking.

Ik denk dat de enige mogelijkheid die iCasa module wordt. Vreemd dat voor deze toepassing niet meer opties beschikbaar zijn...
X tijd is om en nabij twee jaar. En je zou het theoretisch zelfs zo kunnen bouwen dat je niet eens een batterij nodig hebt. Maar ach, voor die twee jaar... Je kunt het ook zo instellen dat wanneer de batterij <10% komt, je een melding krijgt dat je de batterijen moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 08:07
Ik ben zelf ook op zoek naar een goede inbouwdimmer die het liefst native homekit compatible is ter vervanging van oude KAKU dimmers. Alles wat ik tegenkom daar is een blauwe draad voor nodig en die heb ik helaas niet.

Z-wave oplossing met homebridge zie ik liever als plan B omdat bij mij homebridge op een pi om de havenklap eruit knalt.

Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Een knop die ook altijd een signaal moet kunnen zenden/ontvangen zal ook altijd voeding moeten hebben, dus daar ontkom je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
paQ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:59:
Een knop die ook altijd een signaal moet kunnen zenden/ontvangen zal ook altijd voeding moeten hebben, dus daar ontkom je niet aan.
Waarom werkt Z-wave dan wel zonder blauwe draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
symen89 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:01:
[...]

Waarom werkt Z-wave dan wel zonder blauwe draad?
Misschien met batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Rgerr schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:45:
[...]

X tijd is om en nabij twee jaar. En je zou het theoretisch zelfs zo kunnen bouwen dat je niet eens een batterij nodig hebt. Maar ach, voor die twee jaar... Je kunt het ook zo instellen dat wanneer de batterij <10% komt, je een melding krijgt dat je de batterijen moet vervangen.
Heb wat van die Aqara door/window sensors besteld en we gaan het eens proberen. Nu wachten tot Ali ze levert (prijsverschil met BE/NL webshops was belachelijk!). Het zou in elk geval een mooie oplossing zijn om via de domme schakelaar de slimme lampen aan te spreken.

Daarnaast bij Robbshop.nl ook wat van die iCasa dingen besteld voor de domme schakelaar / domme lamp situaties.

Kunnen die Aqara sensors ook een signaal sturen als het batterijlevel onder een bepaalde grens zakt? Zou ideaal zijn.

Ik neem aan dat die Aqara sensors niet native Homekit compatible zijn, dus voor alle zekerheid ook maar een Aqara hub met European adapter besteld.

Volgende stap: Ervoor zorgen dat de Dahua camera een snapshot stuurt via Pushed wanneer een Philips motion sensor beweging detecteert. Het plan is om een Philips motion sensor onderaan bij de pedalen in de auto te monteren en wanneer een dummy switch met de naam “Autoalarm” aanstaat en er beweging gedetecteerd wordt, er een snapshot genomen wordt met de Dahua camera op de oprit gemaakt wordt die vervolgens verstuurd wordt naar mijn iPhone. Lijkt me een leuk autoalarm voor wanneer de wagen voor de deur geparkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
paQ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:03:
[...]

Misschien met batterij?
Volgens mij hebben de inbouw dimmers van fibaro geen batterij of ik moet mij flink vergissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Brynnie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:23:
[...]

Heb wat van die Aqara door/window sensors besteld en we gaan het eens proberen. Nu wachten tot Ali ze levert (prijsverschil met BE/NL webshops was belachelijk!). Het zou in elk geval een mooie oplossing zijn om via de domme schakelaar de slimme lampen aan te spreken.

Daarnaast bij Robbshop.nl ook wat van die iCasa dingen besteld voor de domme schakelaar / domme lamp situaties.

Kunnen die Aqara sensors ook een signaal sturen als het batterijlevel onder een bepaalde grens zakt? Zou ideaal zijn.

Ik neem aan dat die Aqara sensors niet native Homekit compatible zijn, dus voor alle zekerheid ook maar een Aqara hub met European adapter besteld.

Volgende stap: Ervoor zorgen dat de Dahua camera een snapshot stuurt via Pushed wanneer een Philips motion sensor beweging detecteert. Het plan is om een Philips motion sensor onderaan bij de pedalen in de auto te monteren en wanneer een dummy switch met de naam “Autoalarm” aanstaat en er beweging gedetecteerd wordt, er een snapshot genomen wordt met de Dahua camera op de oprit gemaakt wordt die vervolgens verstuurd wordt naar mijn iPhone. Lijkt me een leuk autoalarm voor wanneer de wagen voor de deur geparkeerd staat.
Aqara werkt sinds vorig jaar met een aparte HomeKit hub, die dus direct met HomeKit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
[...]

[...]

Voor inbouw geef je zelf Koogeek al aan, anders zou ik voor een Fibaro switch gaan.
Stomme vraag misschien, maar kan ik zo’n koogeek dan ook gewoon voor open/dicht-schakelaar gebruiken?

Fibaro, ga ik even uitzoeken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Rgerr schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:25:
[...]

Aqara werkt sinds vorig jaar met een aparte HomeKit hub, die dus direct met HomeKit
Heb deze besteld. Veronderstel dat dat een goede is, aan de omschrijving te zien:
https://m.nl.aliexpress.com/item/32973685459.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
symen89 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:09:
[...]

Volgens mij hebben de inbouw dimmers van fibaro geen batterij of ik moet mij flink vergissen
Het zal wel moeten, anders hebben ze geen verbinding als de stroom eraf is.

Fibaro gebruikt ook gewoon een last draad, en daarvoor moet je dus ook een ongeschakelde nul hebben, anders sluit het circuit niet. Het gaat gewoon niet zonder.

edit:
een fibaro dimmer 2 kun je blijkbaar ook doorlussen. (zonder blauwe draad in je muur dus)
6. I want to control the lighting but I do not have Neutral wire. Can I connect Single/Double Switch 2 to such circuit?
No, FIBARO Single/Double Switch needs to be connected to Neutral Wire. To control circuits where there is no Neutral wire at the switch, please refer to the FIBARO Dimmer module.
Maar die is Zwave, niet homekit.

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 13-03-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
boefje79 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:33:
[...]

Stomme vraag misschien, maar kan ik zo’n koogeek dan ook gewoon voor open/dicht-schakelaar gebruiken?

Fibaro, ga ik even uitzoeken, thanks!
Als contactsensor bedoel je? Of als aan/uit schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Rgerr schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:33:
[...]

Als contactsensor bedoel je? Of als aan/uit schakelaar?
Als noob weet ik het verschil niet, sorry...

De verduistering werkt door middel van een schakelaar, naar boven is dicht, naar beneden is open. Dat zou ik graag automatiseren en op kunnen nemen in een homekit-scene

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
boefje79 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:46:
[...]

Als noob weet ik het verschil niet, sorry...

De verduistering werkt door middel van een schakelaar, naar boven is dicht, naar beneden is open. Dat zou ik graag automatiseren en op kunnen nemen in een homekit-scene
Je zou een (enkele of dubbele) Koogeek schakelaar kunnen nemen, als er in je wandcontactdoos twee zwarte draden zitten. Dan zou je zo kunnen automatisering: aan is open, uit is dicht. Maar hangt wel af hoe de motor werkt. Dien je de knop ingedrukt te houden? Of éénmalig indrukken en hij gaat open/dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
[...]

Kijk hier eens naar:

[...]
Bedankt voor het meedenken @Rgerr, maar gaat dergelijke oplossing geen problemen geven?

Situatieschets:
Toilet met 1 lichtpunt, 1 schakelaar.

Huidige situatie:
Lichtpunt bevat Hue lamp en in de kleinste kamer is ook een Hue motion detector actief. Dus, wanneer iemand naar het toilet gaat, floept het licht aan. Uiteraard enkel wanneer de schakelaar "aan" is. Wanneer de schakelaar uit is, detecteert de bewegingsmelder wel de persoon maar kan het licht niet aanzetten omdat de Hue lamp onbereikbaar is. Resultaat: Persoon (vloekt over onbetrouwbare domotica en) zet licht aan met schakelaar.

Situatie met jouw voorgestelde idee:
Schakelaar wordt vervangen door de aangepaste Aqara door/windowssensor. Electriciteit naar lichtpunt wordt vast aangesloten. Lichtpunt staat dus continu onder stroom.

Bij het betreden van het toilet (en bij het verlaten van het toilet) kan een persoon telkens de lichtschakelaar aan- dan wel uitzetten. (Old school, zonder rekening te houden met domotica).
Ik vraag me af of er geen scenario kan optreden waarin de programmatie de mist in gaat. Er zijn immers 2 virtuele schakelaars: de omgebouwde Aqara en de Hue bewegingsmelder.

Bijvoorbeeld:
De Aqara schakelaar staat "aan" bij het binnenkomen, maar licht brandt (nog) niet. De persoon denkt niet na en schakelt de Aqara schakelaar "uit" met de gedachte dat hij/zij het licht aanzet. Zal het licht dan aangaan door de bewegingsmelder of uitgaan omdat de automatisatie ervoor zorgt dat bij het uitschakelen van de Aqara, de Hue lamp uitgeschakeld wordt.

Het is niet de bedoeling dat in bovenstaand scenario het licht aanspringt door de bewegingsmelder, daarna weer uitgaat door het bedienen van de schakelaar en vervolgens weer aanspringt omdat er toch beweging gedetecteerd wordt.

Lijkt me niet echt intuïtief werken.

Zoals ik al elders in dit topic of het Homebridge topic gelezen heb: 2 slimme apparaten kunnen elkaar ook "in de weg zitten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
bedenk ook: als de sensor faalt, door batterij, een offline hub (internet problemen bijv) of iets anders, je het licht niet aan krijgt. Dat is HET voordeel van een hardwired oplossing natuurlijk, of een hue lamp die een op een communiceert via een remote knop.

edit:
oh... dat staat ook onder aan het artikel lees ik nu :')

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 14-03-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:13:
bedenk ook: als de sensor faalt, door batterij, een offline hub (internet problemen bijv) of iets anders, je het licht niet aan krijgt. Dat is HET voordeel van een hardwired oplossing natuurlijk, of een hue lamp die een op een communiceert via een remote knop.

edit:
oh... dat staat ook onder aan het artikel lees ik nu :')
Net daarom ben ik op zoek naar de ideale manier om een Hue lamp, naast via programmatie, ook nog steeds met de good-old-fashionned schakelaar te kunnen bedienen. Blijkbaar is dat net als zoeken naar de heilige graal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Google eens op friends of hue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rgerr
Brynnie schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:10:
[...]

Bedankt voor het meedenken @Rgerr, maar gaat dergelijke oplossing geen problemen geven?

Situatieschets:
Toilet met 1 lichtpunt, 1 schakelaar.

Huidige situatie:
Lichtpunt bevat Hue lamp en in de kleinste kamer is ook een Hue motion detector actief. Dus, wanneer iemand naar het toilet gaat, floept het licht aan. Uiteraard enkel wanneer de schakelaar "aan" is. Wanneer de schakelaar uit is, detecteert de bewegingsmelder wel de persoon maar kan het licht niet aanzetten omdat de Hue lamp onbereikbaar is. Resultaat: Persoon (vloekt over onbetrouwbare domotica en) zet licht aan met schakelaar.

Situatie met jouw voorgestelde idee:
Schakelaar wordt vervangen door de aangepaste Aqara door/windowssensor. Electriciteit naar lichtpunt wordt vast aangesloten. Lichtpunt staat dus continu onder stroom.

Bij het betreden van het toilet (en bij het verlaten van het toilet) kan een persoon telkens de lichtschakelaar aan- dan wel uitzetten. (Old school, zonder rekening te houden met domotica).
Ik vraag me af of er geen scenario kan optreden waarin de programmatie de mist in gaat. Er zijn immers 2 virtuele schakelaars: de omgebouwde Aqara en de Hue bewegingsmelder.

Bijvoorbeeld:
De Aqara schakelaar staat "aan" bij het binnenkomen, maar licht brandt (nog) niet. De persoon denkt niet na en schakelt de Aqara schakelaar "uit" met de gedachte dat hij/zij het licht aanzet. Zal het licht dan aangaan door de bewegingsmelder of uitgaan omdat de automatisatie ervoor zorgt dat bij het uitschakelen van de Aqara, de Hue lamp uitgeschakeld wordt.

Het is niet de bedoeling dat in bovenstaand scenario het licht aanspringt door de bewegingsmelder, daarna weer uitgaat door het bedienen van de schakelaar en vervolgens weer aanspringt omdat er toch beweging gedetecteerd wordt.

Lijkt me niet echt intuïtief werken.

Zoals ik al elders in dit topic of het Homebridge topic gelezen heb: 2 slimme apparaten kunnen elkaar ook "in de weg zitten".
Snap dat je daar over nadenkt. In mijn toilet heb ik een Hue lamp en Hue motion zitten. Die zijn middels Hue app geconfigureerd en vallen dus buiten de HomeKit automatisering. Resultaat is dat de lamp altijd aangaat en indien geen beweging na een paar minuten weer uit gaat.

Daarnaast heb ik het volgende gedaan: de schakelaar verwijderd en draden (bruin en zwart) in een lasdoosje gedaan. Daardoor staat de lamp altijd onder spanning en kan dus niet per ongeluk worden uitgedrukt. Door het verwijderen van de schakelaar, is er een gat in de muur. De Hue motion past precies in mijn raampjes van de schakelaar. Resultaat is een nagenoeg perfect (lijkt bijna alsof het nooit anders is geweest) passend systeem. WAF is erg hoog en tevreden op dit aspect van de domotica. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat iemand in het donker zit. :)

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ebdctd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:00:
Google eens op friends of hue
Die kende ik al, maar bieden geen mogelijkheid tot hergebruik van de bestaande schakelaar. Mocht er nu een inbouw variant bestaan...

Overal een iCasa dimmer inbouwen, wordt een duur grapje, vandaar dat de door @Rgerr voorgestelde aanpassing van de goedkope Aqara door/windows sensor me wel een alternatief lijkt/leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Brynnie schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:18:
[...]

Die kende ik al, maar bieden geen mogelijkheid tot hergebruik van de bestaande schakelaar. Mocht er nu een inbouw variant bestaan...

Overal een iCasa dimmer inbouwen, wordt een duur grapje, vandaar dat de door @Rgerr voorgestelde aanpassing van de goedkope Aqara door/windows sensor me wel een alternatief lijkt/leek.
Je hoeft niet alle schakelaars ‘slim’ te maken. Slim automatiseren is ook veel waard, dus dat lampen aangaan voordat je de behoefte hebt. Bijvoorbeeld door een Hue motion zijn lux metingen te gebruiken, zo kun je tussen 17.00 en 20.00 bij een lux waarde van <5 bepaalde lampen laten aanspringen. Elders heb ik bijvoorbeeld op slaapkamers een Hue lamp met een Hue dimmer switch hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Als het goed is moet een frans merk samen werken met netatmo bridge. En zo in homekit kunnen.
Maar dan moet je ook de schakelaars vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met firmware 1.5.9 kun je het alarm af laten gaan van de Aqara hub.
https://smartapfel.de/aqa...irmware-gibt-sirene-frei/

Edit: Hmmm..... alleen aqara sensoren kunnen het alarm af laten gaan. Jammer van deze beperking. Hetzelfde eigenlijk als met de Aqara cube, deze kan alleen aqara devices bedienen.

[ Voor 40% gewijzigd door meesje op 15-03-2019 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:25:
Met firmware 1.5.9 kun je het alarm af laten gaan van de Aqara hub.
https://smartapfel.de/aqa...irmware-gibt-sirene-frei/

Edit: Hmmm..... alleen aqara sensoren kunnen het alarm af laten gaan. Jammer van deze beperking. Hetzelfde eigenlijk als met de Aqara cube, deze kan alleen aqara devices bedienen.
Die laatste zin, dan is het maar goed dat ik die Cube nog niet besteld heb. Tig vragen gesteld voor screenshots en zo, blijkbaar kon niemand me een geschikt antwoord geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Serena schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:14:
[...]

Die laatste zin, dan is het maar goed dat ik die Cube nog niet besteld heb. Tig vragen gesteld voor screenshots en zo, blijkbaar kon niemand me een geschikt antwoord geven.
Met de xiaomi gateway (v2) en homebridge werkt ie wel (5 van de 6 bewegingen). Wellicht dat de zesde beweginig nu wel werkt, we zijn weer een paar firmware versies (gateway) verder. Misschien maar een keer de cube weer afstoffen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:48:
[...]

Met de xiaomi gateway (v2) en homebridge werkt ie wel (5 van de 6 bewegingen). Wellicht dat de zesde beweginig nu wel werkt, we zijn weer een paar firmware versies (gateway) verder. Misschien maar een keer de cube weer afstoffen.... ;)
Ben benieuwd naar je bevindingen. Zou heel graag wat screenshots zien en weten of ik dan ook mijn Hue en Tradfri lampen aan kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik heb sinds kort een Aqara Homebridge en deze actief in Homekit.
Op de Aqara bridge zitten oa twee deursensoren. In Homekit heb ik een automatisering aangemaakt waarbij in de nacht de Hue verlichting in de woonkamer aanspringt. Het werkt als ik de tijd waarin dit mag gebeuren op willekeurig zet. Als ik dit instel op nacht dan werkt het (in de nacht) helaas niet.

Enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 16:54
Rgerr schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:00:
[...]
Door het verwijderen van de schakelaar, is er een gat in de muur. De Hue motion past precies in mijn raampjes van de schakelaar. Resultaat is een nagenoeg perfect (lijkt bijna alsof het nooit anders is geweest) passend systeem.
[...]
Edit:

[Afbeelding]
Wat voor merk en type schakelmateriaal is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
robertwebbe schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:41:
[...]

Wat voor merk en type schakelmateriaal is dit?
https://www.allekabels.nl...-U-VDH0SaZKoaAodPEALw_wcB

Dit dingetje zit er om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mrtnhsp schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:00:
Ik heb sinds kort een Aqara Homebridge en deze actief in Homekit.
Op de Aqara bridge zitten oa twee deursensoren. In Homekit heb ik een automatisering aangemaakt waarbij in de nacht de Hue verlichting in de woonkamer aanspringt. Het werkt als ik de tijd waarin dit mag gebeuren op willekeurig zet. Als ik dit instel op nacht dan werkt het (in de nacht) helaas niet.

Enig idee wat ik verkeerd doe?
er ontbreekt info...

Kun je de automatisering eens posten?
wat is je trigger, conditie en uitkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
Goedemorgen,

Is onderstaande compleet genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4xtTbyKR/Image-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het zou gewoon zo moeten werken ja.
Gegeven dat "nacht" voor homekit tussen zonsondergang en zonsopkomst is.

Met welke app heb je deze automatisering opgemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
Serena schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:19:
[...]

Ik heb er 4 en ze hebben echt top beeld. Ik heb geen abonnement, 24 uur is voor mij voldoende, dan heb ik echt wel ontdekt of er iets aan de hand is.
Ben ook tevreden over de webapp, heb ik op het werk altijd als extra scherm open staan.
Ik heb er ondertussen ook een binnengekregen. Inderdaad werkt deze top. Zowel met eigen app als in Homekit. Vele malen beter dan die Foscams. Ik ben bang deze ik deze allemaal ga vervangen voor een circle 2. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
paQ schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:55:
Het zou gewoon zo moeten werken ja.
Gegeven dat "nacht" voor homekit tussen zonsondergang en zonsopkomst is.

Met welke app heb je deze automatisering opgemaakt?
Die heb ik met HomeKit gemaakt. Vreemde is dat het dus wel werkt als je de beperking nacht er uit haalt.
Met de aqara app kan ik niet de gewenste automatisering maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe Aqara G2 camera krijgt wellicht HomeKit support.
https://homekitnews.com/2...-getting-homekit-support/
Too good to be true?

Mijn 'droom' ;) (Homekit only devices) wordt misschien toch bewaarheid.

Indien inderdaad HomeKit support, is dit natuurlijk een zware slag voor D-Link, Logitech en Netatmo. Ook opslag op NAS mogelijk. Netatmo heeft nog wel een unique selling point (gezichtsherkenning).

[ Voor 27% gewijzigd door meesje op 21-03-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
meesje schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:43:
Nieuwe Aqara G2 camera krijgt wellicht HomeKit support.
https://homekitnews.com/2...-getting-homekit-support/
Too good to be true?
Dat zou super zijn, ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi dat de iRoom iTop docking stations support krijgen voor HomeKit.
https://homekitnews.com/2...-to-gain-homekit-support/
Maar wat een geld! Begint bij 700 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
OK. Ik moet even ventileren... Homekit (of bij uitbreiding alle Domotica oplossingen) moet echt nog volwassen worden... Ik weet dat er nog veel te ontwikkelen valt en niet alles nu reeds toepasbaar is voor de gemiddelde gebruiker, maar ...

Ik heb nu een domotica installatie die volgende onderdelen combineert:
Dahua IP Camera's (PoE) met NVR
Homekit
Homebridge
Philips Hue
Somfy Tahoma

De voorbije dagen heb ik geëxperimenteerd met Domoticz om Z-wave devices aan mijn set-up te kunnen toevoegen. Dat heb ik echter na verschillende dagen testen en vallen en opstaan opgegeven. Het installeren van Domoticz op een Mac Mini was al geen eenvoudige opgave, daarnaast moest de Aeotec Z-wave USB stick gekoppeld worden en vervolgens de Fibaro Roller Shutter 3 eraan hangen. Nadat alles (eindelijk) gelukt was, kon het testen beginnen. Na enkele uren heb ik het opgegeven. Het bleek zo goed als onmogelijk om de Roller Shutter correct te kalibreren. Wanneer het dan eens lukte, en het rolluik correct omhoog gegaan was, bleek bob 10 minuten later dat, toen ik het rolluik via Homekit (-homebridge-domoticz) wilde sluiten, ik de melding kreeg dat het rolluik al gesloten was. Volgens Homekit dan toch, in Domoticz stond het om onverklaarbare wijze deels gesloten, deels open. Kortom, een onbetrouwbare set-up.

Ik moet bijna mijn vrouw gaan geloven. Zij zei vooraleer ik aan de automatisatie begon: "If it ain't broke, don't fix it" met als ondertoon: Laat alles zoals het is, we zijn niet te lui om schakelaars manueel te bedienen...

Een ander voorbeeld:
WC, met 1 lichtpunt en 1 schakelaar. Bedoeling is dat wanneer iemand naar het toilet gaat, het licht uiteraard aan gaat. Ofwel door de bewegingsmelder, ofwel door de schakelaar.

Huidige set-up: Drukknop met daarachter een Fibaro Single Switch Homekit. De lamp is direct doorverbonden en krijgt dus continu spanning, ongeacht de stand van de schakelaar. In het lichtpunt zit een Hue lamp. De bewegingsmelder is ook van Hue.

Automatisaties:
- Als schakelaar aan gaat, moet lamp aan gaan.
- Als schakelaar uit gaat, moet lamp uit gaan.
- Als lamp aan gaat, moet schakelaar aan gaan.
- Als lamp uit gaat, moet schakelaar uitgaan.
- Als bewegingsmelder beweging detecteert, moet de lamp aan gaan (en moet door de vorige automatisaties, de schakelaar aan gaan).

Realiteit: Alles "werkt", maar vlot zou ik het niet noemen. Als je de WC binnen stapt en je drukt op de schakelaar, duurt het 8 seconden vooraleer de lamp aan gaat. Als je niet op de schakelaar drukt, gaat de lamp wel sneller aan (door de bewegingsmelder). Maar dan bestaat het risico dat de lamp net aan gaat wanneer de gebruiker op de drukknop drukt. Resultaat: Lamp gaat aan en na enkele seconden terug uit. De schakelaar werd immers net uit gezet (terwijl de persoon net dacht de schakelaar aan te zetten). Maar als de lamp uit gaat, denk dan niet dat de bewegingsmelder de lamp weer doet aangaan. Nee die telt zijn 5 minuten af en reageert dan pas terug op beweging. Of zo lijkt het toch.

Resultaat: Mensen zitten in het donker op toilet, staan met hun armen te zwaaien om het licht aan te krijgen of drukken vol goede moed op de drukknop maar die reageert pas seconden later... Onbruikbaar dus.

Laatste optie is om de schakelaar gewoon te verwijderen en enkel met bewegingsmelder te werken. Maar gezien de problemen, onbetrouwbaarheid van de oplossingen, is de WAF aanzienlijk gedaald.

Diegene die mij kan vertellen hoe ik de WC correct "programmeer", krijgt van mij een virtuele bak bier!

Alles hangt aan elkaar vast en het geheel is maar zo sterk als de zwakste schakel. Het volstaat dat 1 device / automatisatie niet of te laat actief wordt en de hele werkwijze valt stil.

Frustraties, frustraties... En te bedenken dat het in theorie zou mooi zou kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Brynnie schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:40:
OK. Ik moet even ventileren... Homekit (of bij uitbreiding alle Domotica oplossingen) moet echt nog volwassen worden... Ik weet dat er nog veel te ontwikkelen valt en niet alles nu reeds toepasbaar is voor de gemiddelde gebruiker, maar ...

Ik heb nu een domotica installatie die volgende onderdelen combineert:
Dahua IP Camera's (PoE) met NVR
Homekit
Homebridge
Philips Hue
Somfy Tahoma

De voorbije dagen heb ik geëxperimenteerd met Domoticz om Z-wave devices aan mijn set-up te kunnen toevoegen. Dat heb ik echter na verschillende dagen testen en vallen en opstaan opgegeven. Het installeren van Domoticz op een Mac Mini was al geen eenvoudige opgave, daarnaast moest de Aeotec Z-wave USB stick gekoppeld worden en vervolgens de Fibaro Roller Shutter 3 eraan hangen. Nadat alles (eindelijk) gelukt was, kon het testen beginnen. Na enkele uren heb ik het opgegeven. Het bleek zo goed als onmogelijk om de Roller Shutter correct te kalibreren. Wanneer het dan eens lukte, en het rolluik correct omhoog gegaan was, bleek bob 10 minuten later dat, toen ik het rolluik via Homekit (-homebridge-domoticz) wilde sluiten, ik de melding kreeg dat het rolluik al gesloten was. Volgens Homekit dan toch, in Domoticz stond het om onverklaarbare wijze deels gesloten, deels open. Kortom, een onbetrouwbare set-up.

Ik moet bijna mijn vrouw gaan geloven. Zij zei vooraleer ik aan de automatisatie begon: "If it ain't broke, don't fix it" met als ondertoon: Laat alles zoals het is, we zijn niet te lui om schakelaars manueel te bedienen...

Een ander voorbeeld:
WC, met 1 lichtpunt en 1 schakelaar. Bedoeling is dat wanneer iemand naar het toilet gaat, het licht uiteraard aan gaat. Ofwel door de bewegingsmelder, ofwel door de schakelaar.

Huidige set-up: Drukknop met daarachter een Fibaro Single Switch Homekit. De lamp is direct doorverbonden en krijgt dus continu spanning, ongeacht de stand van de schakelaar. In het lichtpunt zit een Hue lamp. De bewegingsmelder is ook van Hue.

Automatisaties:
- Als schakelaar aan gaat, moet lamp aan gaan.
- Als schakelaar uit gaat, moet lamp uit gaan.
- Als lamp aan gaat, moet schakelaar aan gaan.
- Als lamp uit gaat, moet schakelaar uitgaan.
- Als bewegingsmelder beweging detecteert, moet de lamp aan gaan (en moet door de vorige automatisaties, de schakelaar aan gaan).

Realiteit: Alles "werkt", maar vlot zou ik het niet noemen. Als je de WC binnen stapt en je drukt op de schakelaar, duurt het 8 seconden vooraleer de lamp aan gaat. Als je niet op de schakelaar drukt, gaat de lamp wel sneller aan (door de bewegingsmelder). Maar dan bestaat het risico dat de lamp net aan gaat wanneer de gebruiker op de drukknop drukt. Resultaat: Lamp gaat aan en na enkele seconden terug uit. De schakelaar werd immers net uit gezet (terwijl de persoon net dacht de schakelaar aan te zetten). Maar als de lamp uit gaat, denk dan niet dat de bewegingsmelder de lamp weer doet aangaan. Nee die telt zijn 5 minuten af en reageert dan pas terug op beweging. Of zo lijkt het toch.

Resultaat: Mensen zitten in het donker op toilet, staan met hun armen te zwaaien om het licht aan te krijgen of drukken vol goede moed op de drukknop maar die reageert pas seconden later... Onbruikbaar dus.

Laatste optie is om de schakelaar gewoon te verwijderen en enkel met bewegingsmelder te werken. Maar gezien de problemen, onbetrouwbaarheid van de oplossingen, is de WAF aanzienlijk gedaald.

Diegene die mij kan vertellen hoe ik de WC correct "programmeer", krijgt van mij een virtuele bak bier!

Alles hangt aan elkaar vast en het geheel is maar zo sterk als de zwakste schakel. Het volstaat dat 1 device / automatisatie niet of te laat actief wordt en de hele werkwijze valt stil.

Frustraties, frustraties... En te bedenken dat het in theorie zou mooi zou kunnen werken...
Je hebt vast geen MQTT broker (Mosquitto) geïnstalleerd en in Domoticz staan? https://www.domoticz.com/wiki/MQTT en dan specifiek hoofdstuk 2.2 installeren. Daarna een MQTT broker toevoegen als hardware in Domoticz. Deze communiceert tussen je devices.

Voor je toilet zou ik het niet in HomeKit configureren. Ik snap dat je er een switch in hebt gezet, maar dat zou ik eerder een mogelijkheid tot falen zien dan een toevoegde waarde. Want wanneer het systeem juist werkt, hoef je er niet tussen te zitten met een fail-switch. Zo heb ik je al uitgelegd dat ik enkel en alleen een Hue lamp en een Hue Motion Sensor heb zitten welke perfect werken met elkaar, geconfigureerd binnen de Hue app. Daar kom ik niet aan, is wat dat betreft enigszins 'gesloten' en werkt derhalve altijd.

Voor het bovenstaande, probeer het eens als de vrouw niet thuis is. Dan kun je in alle rust het toilet configureren. Voor Domoticz, dat zal hoe dan ook een proces van trail by error zijn. Iedere beginner heeft met een ontzettende leercurve te kampen, simpel omdat het nieuw is en een bepaalde logica hanteert. Mocht je er nou echt niet uitkomen, mag je gerust een PM sturen. Dan wil ik met alle plezier met je meedenken. Wat ik je direct wil meegeven is dat er heel veel over te lezen valt, check eens de Domoticz wiki en lees daar eens wat in. Veel voorkomende problemen zijn vaak ook op dit forum of het Domoticz forum terug te vinden.

Mijn vrouw was ook erg sceptisch toen ik twee jaar geleden begon, maar wil ondertussen niet meer zonder. Het is fantastisch dat onder andere automatisch rolluiken, verlichting en sproeiers aan en uit gaan. Wat ik het leukste er van vind, is dat het ontzettend veel voldoening geeft zodra het na wens werkt. Dat kost soms wat gevloek en soms wat geld. Maar is het dan wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik heb hier een Koogeek Homekit schakelaar voor de plee.
Die werkt altijd hard wired.
Als je de deur openzwiept in 95 van de 100 gevallen dan werkt de Aqara human motion sensor ook, dus die is dan eerder dan dat je de knop kunt indrukken.

Dat was het.

Niet met een hue lamp dus, maar gewoon een LED plafonddingetje.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 25-03-2019 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
paQ schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:13:
Ik heb hier een Koogeek Homekit schakelaar voor de plee.
Die werkt altijd hard wired.
Als je de deur openzwiept in 95 van de 100 gevallen dan werkt de Aqara human motion sensor ook, dus die is dan eerder dan dat je de knop kunt indrukken.

Dat was het.

Niet met een hue lamp dus, maar gewoon een LED plafonddingetje.
@Rgerr : Bedankt voor je reactie. Gelukkig experimenteer ik niet wanneer de vrouw idd thuis is, dan zou het nog stresserender worden :) MQTT en Node-red zijn intussen geïnstalleerd en actief. Nu nog puzzelen. Het lijkt een beetje op spelen met Lego: Veel verschillende blokjes en een uitdaging om er een mooi functioneel geheel van te maken.

@paQ : Ik neem aan dat de bewegingsmelder dan de schakelaar aanzet, waardoor het licht aan gaat? Anders snap ik niet he je het gedaan hebt. Die Koogeek Homekit schakelaars zien er mooi uit, maar aangezien mijn wederhelft overal dezelfde schakelaars wil, zie ik mezelf nog niet overal Koogeek schakelaars plaatsen. Zitten er bij jou dan overal Koogeek's, of is het een samenraapsel van schakelaars die vooral doen waarvoor ze bestemd zijn? Niet overal dezelfde schakelaars (zeker in 1 ruimte) lijkt me visueel storend.

[ Voor 8% gewijzigd door Brynnie op 25-03-2019 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Brynnie schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:14:
[...]

@Rgerr : Bedankt voor je reactie. Gelukkig experimenteer ik niet wanneer de vrouw idd thuis is, dan zou het nog stresserender worden :) MQTT en Node-red zijn intussen geïnstalleerd en actief. Nu nog puzzelen. Het lijkt een beetje op spelen met Lego: Veel verschillende blokjes en een uitdaging om er een mooi functioneel geheel van te maken.
Je dient nog wel de MQTT broker toe te voegen in Domoticz onder de hardware tab. Vervolgens dien je in je Homebridge config op te nemen dat Domoticz een MQTT broker heeft draaien. Voorbeeld voor de config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        {
            "platform": "eDomoticz",
            "name": "eDomoticz",
            "server": "192.168.1.xx",
            "port": "8080",
            "ssl": 0,
            "mqtt": 1,
            "excludedDevices": []
        },

Toevoegen van de MQTT broker: https://www.domoticz.com/....22MQTT_Client_Gateway.22

[ Voor 5% gewijzigd door Rgerr op 25-03-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Had ik al gedaan, maar moet nog een beter overzicht krijgen van hoe alles precies werkt en wat in mijn use-case de best practice is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Brynnie schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:14:
[...]

@paQ : Ik neem aan dat de bewegingsmelder dan de schakelaar aanzet, waardoor het licht aan gaat? Anders snap ik niet he je het gedaan hebt. Die Koogeek Homekit schakelaars zien er mooi uit, maar aangezien mijn wederhelft overal dezelfde schakelaars wil, zie ik mezelf nog niet overal Koogeek schakelaars plaatsen. Zitten er bij jou dan overal Koogeek's, of is het een samenraapsel van schakelaars die vooral doen waarvoor ze bestemd zijn? Niet overal dezelfde schakelaars (zeker in 1 ruimte) lijkt me visueel storend.
Alleen voor de plee hangt er een koogeek schakelaar.

Thuis hangen verder overal hue schakelaars op een blindplaat waaronder de oude schakelaar zit of zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
paQ schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:55:
[...]

Alleen voor de plee hangt er een koogeek schakelaar.

Thuis hangen verder overal hue schakelaars op een blindplaat waaronder de oude schakelaar zit of zat.
Just out of curiosity: waarom hang je daar dan niet gewoon een Hue bewegingsmelder met Hue lamp, zonder schakelaar, (Zoals @Rgerr voorstelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Brynnie schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:26:
[...]

Just out of curiosity: waarom hang je daar dan niet gewoon een Hue bewegingsmelder met Hue lamp, zonder schakelaar, (Zoals @Rgerr voorstelt)
47 euro vs 56 euro + armatuur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 18:10
Voor de plee:

Kaku bewegingsmeter
kaku stopcontact schakelaar welke getriggered word door de bewegingsmelder.

Compleet standalone, werkt perfect en voor 3 tientjes ( ex spotje ) ben je klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Voor het toilet:

Ik heb zo'n trekschakelaar voor het licht. Hue lamp en licht aangezet, trekstangetje verwijderd.
Bewegingsmelder op het muurtje achter het toilet.
Licht gaat direct aan als de deur geopend wordt. Heb nog nooit in het donker gezeten. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik heb vandaag in mijn Woning app de automatisering aangezet.

Als er iemand thuis komt [bij woning] dan schakelaar X aan.

En “als er iemand van huis vertrekt [bij woning] dan schakelaar X uit.

Mijn locatiegegevens staan aan in iCloud maar de schakelaar gaat niet uit of aan. Gebruik ik de “test” functie in de aangemaakte automatisering dan gaat de schakelaar wel aan/uit maar niet op basis van geofencing dus. Iemand een tip? Misschien geofencing instellen met een kleiner gebied?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
krizzziz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:32:

Mijn locatiegegevens staan aan in iCloud maar de schakelaar gaat niet uit of aan. Gebruik ik de “test” functie in de aangemaakte automatisering dan gaat de schakelaar wel aan/uit maar niet op basis van geofencing dus. Iemand een tip? Misschien geofencing instellen met een kleiner gebied?
Geen andere personen in je Woning toegevoegd? Probeer eens uit- en in te loggen op iCloud op je iPhone en toestel uit- en opnieuw aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@krizzziz Ik heb zelf geen ervaring met geofencing. Regelmatig zie ik wel berichten voorbij komen dat het niet altijd even lekker werkt (daarom heb ik ook niet aanstaan). Zie bijvoorbeeld: https://www.reddit.com/r/...isfiring_since_yesterday/
Ik weet het niet zeker, maar het staat me bij dat in de settings van de Homekit hub (ATV, HomePod, iPad) ook locatievoorziening aan moet zetten. Staan deze aan? Nogmaals ik weet het niet zeker, ik kan het nu niet checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
@krizzziz Wat gebruik je als hub? Heb je er meerdere toevallig? Ik heb een aantal notificaties die alleen moeten versturen als er niemand is. Dat gaat soms mis (dus dan krijg ik notificaties terwijl ik wel thuis ben). Wat mij bij dan werkt is alle hubs uitdoen en degeen die het beste bereik naar de accessoires heeft als eerste aanzetten, daarna de rest weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zijn nu al weer bijna drie maanden verder. Is er al bekend wanneer Homekit support wordt toegevoegd aan de Arlo Pro 2 en Arlo 4K? De Pro 2 zie je soms wel eens in een leuke aanbieding voorbij komen op amazon.de. Maar we weten allemaal wel (Ring als grootste voorbeeld) dat je niet van beloftes moet uitgaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:42
krizzziz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:32:

Heb je wel dat apparaat ingesteld als degene die bepalen is voor je locatie. Bij mijn vrouw was haar iPad ingesteld als het bepalende device terwijl dat uiteraard haar iPhone had moeten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:50:
Werkt dit product ook in een gangbare NL woning?
https://smartapfel.de/aqa...eifache-lichtschalter-an/
De prijs is leuk, Fibaro is een stukje duurder.
Gisteren eentje besteld, ga het meemaken. Lijkt wel te passen in een inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 20:25
Bij Ali hebben ze momenteel kortingsdaten. Nog drie dagen korting. De p1eu stekker nu voor 20,73 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blazez schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:41:
Bij Ali hebben ze momenteel kortingsdaten. Nog drie dagen korting. De p1eu stekker nu voor 20,73 euro
Ik zag ook de Koogeek DW1 door/window sensor voorbij komen voor 15 euro. Normaal rond e 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:35:
[...]

Gisteren eentje besteld, ga het meemaken. Lijkt wel te passen in een inbouwdoos.
Ik zie hier wat foto’s. Het blokje ziet er best groot uit. Ik had de grootte van Fibaro verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 16:54
Rgerr schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:00:
[...]
Daarnaast heb ik het volgende gedaan: de schakelaar verwijderd en draden (bruin en zwart) in een lasdoosje gedaan. Daardoor staat de lamp altijd onder spanning en kan dus niet per ongeluk worden uitgedrukt. Door het verwijderen van de schakelaar, is er een gat in de muur. De Hue motion past precies in mijn raampjes van de schakelaar. Resultaat is een nagenoeg perfect (lijkt bijna alsof het nooit anders is geweest) passend systeem. WAF is erg hoog en tevreden op dit aspect van de domotica. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat iemand in het donker zit. :)
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/2ebdctd.jpg

Hoe zit het zaakje nu vast dan? Geplakt met dubbelzijdige tape?

Ik heb zelf de achterzijde van de Philips sensor verwijderd, dat kan gewoon door het schroefje los te draaien en dan komt het uitpuilende deel geheel los. En als je dan alleen de deksel van het wipgedeelte eruit haalt, dan past die er ook zo in. De schakelaar zelf blijft dan gewoon zitten.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7850/47498550621_7d978d6277_n.jpg Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7923/33621720958_fd3146c42e_n.jpg Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7892/47498546921_6c7b2691a3_n.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door robertwebbe op 30-03-2019 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Ik zie hier wat foto’s. Het blokje ziet er best groot uit. Ik had de grootte van Fibaro verwacht.
Pffff, lekker snugger. Vergeet ik de link te plaatsen.
https://nl.aliexpress.com...-41e6-aa9c-e161ada553a7-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
robertwebbe schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:50:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Hoe zit het zaakje nu vast dan? Geplakt met dubbelzijdige tape?

Ik heb zelf de achterzijde van de Philips sensor verwijderd, dat kan gewoon door het schroefje los te draaien en dan komt het uitpuilende deel geheel los. En als je dan alleen de deksel van het wipgedeelte eruit haalt, dan past die er ook zo in.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Vier druppels secondelijm op de hoekjes van de frame. Vastdrukken tegen de muur met de Hue motion in het frame, vervolgens een drupje secondelijm (maar kan ook zonder) aan de onderkant van Hue motion en in het frame duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
:')

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1lwz7NjTpK1RjSZKPq6y3UpXaY.jpg

ow man....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:20
Knap dat de kabelgoten nog IN de muren zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 12:24
Ik heb de laatste weken issues met een timer op basis van zonsondergang. De 2 lampen die ik daarmee aanstuur ga nu rond 15:00 uur in de middag aan ipv na zonsondergang. Ik heb de automatisering al eens verwijderd uit Homekit en gisteren de AppleTV gereset. Vandaag weer zelfde euvel. Alles staat op tijdszone Amsterdam. Is er nog iets wat ik kan proberen of ga ik het maar via de Hue app proberen ipv Homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ZiSE schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:43:
Ik heb de laatste weken issues met een timer op basis van zonsondergang. De 2 lampen die ik daarmee aanstuur ga nu rond 15:00 uur in de middag aan ipv na zonsondergang. Ik heb de automatisering al eens verwijderd uit Homekit en gisteren de AppleTV gereset. Vandaag weer zelfde euvel. Alles staat op tijdszone Amsterdam. Is er nog iets wat ik kan proberen of ga ik het maar via de Hue app proberen ipv Homekit.
zeker weten dat er niets anders is dat het triggert?
Heb je al eens een andere app geprobeerd?

Ik heb er ook een...
op twee plekken hangen er twee sonoff HK schakelaars naast elkaar die en ventilator aansturen.
Op de ene plek nooit problemen, op de andere plek heb ik regelmatig dat de ene sonoff op de andere reageert :?

m.a.w.: ik schakel sonoff 1 uit, en op datzelfde wifi signaal schakelt sonoff 2 dan in 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 12:24
paQ schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:28:
[...]

zeker weten dat er niets anders is dat het triggert?
Heb je al eens een andere app geprobeerd?
Ik zou niet weten waar! Ik gebruik alleen de Home app van Apple en als backup de Hue app. Wat is de route om alle triggers te verwijderen? Is dat een reset van Hue? Ik heb alles al eens uit Home gehaald maar dat heeft niet geholpen. Lampen staan nu weer aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
ZiSE schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:30:
[...]

Ik zou niet weten waar! Ik gebruik alleen de Home app van Apple en als backup de Hue app. Wat is de route om alle triggers te verwijderen? Is dat een reset van Hue? Ik heb alles al eens uit Home gehaald maar dat heeft niet geholpen. Lampen staan nu weer aan :(
Wat ik zou proberen is alle automations uit HomeKit gooien, de hue hub herstarten, misschien ook al je IOS devices en dan de automatiseringen opnieuw aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ZiSE schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:30:
[...]

heb je in de hue app aangegeven dat je de hue motion configureert in een apple homekit app?

Pagina: 1 ... 37 ... 88 Laatste