pennywiser schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:56:
[...]
Goeie. Zoals ik het uitreken, betaal ik straks een x bedrag extra aan rente, want die is nu hoger. Dit bedrag krijg ik dan weer terug aan de eveneens hogere rente op de bankspaarrekening. Meer fiscale aftrek dat wel.
Ik heb altijd gedacht dat hoge rente voor banksparen voordelig is, maar ik kan niet zien waar precies. Ik zal eens virtueel de bankrekening ophogen inderdaad.
De HRA afbouw is versneld afgebouwd afgelopen jaren, maar alleen voor de hogere tarieven, ik verwacht echter niet dat ook zoiets voor het algemene lagere tarief gaat gebeuren, maar je weet het niet.
Het totale bruto bedrag van Rente + premie verschillen inderdaad niet zo veel bij verschillende rentes
Het voordeel van een spaarhypotheek zit op het eind als je veel in het depot hebt zitten en dat voordeel komt door de belasting aftrek.
Stel
schuld is 100k, inmiddels 80k in het depot. 5% rente. Voor het gemak reken ik met 40% belasting.
Je betaald dan aan bruto rente 5k per jaar, waar je 2k via belasting retour krijgt. Dus netto 3k aan rente.
Je ontvangt over je depot echter 4k aan rente. 1000 euro voordeel tussen netto rente betalen en de rente die je ontvangt op je depot.
Bij een lagere rente, stel 2%
Bruto rente betalen: 2k, netto 1200
Rente over je depot is 1600. Voordeel slechts 400 euro
Wil je het verschil tussen beide rentes voor jezelf uitrekenen, dan moet je de netto kosten over de gehele resterende periode bereken.
[
Voor 4% gewijzigd door
helloitsme op 09-09-2023 11:00
]