Fornoo schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 19:10:
1.) Nu de hypotheek al oversluiten of wachten totdat de ABN AMRO de hypotheekrente verhoogt? Iedere maand die ik kan rekken, levert een aanzienlijk lagere boeterente op. Maar ik word een beetje zenuwachtig van nog twee jaar te moeten wachten.
2.) Is het mogelijk om het aflossingsvrije deel om te zetten in een andere lening waarbij ik wel aflos? Of zou ik dan beter zelf jaarlijks kunnen aflossen? Ik wil aan het einde eigenlijk totaal geen schuld meer hebben.
1) Je hebt de boeterente, maar ook de hogere netto rentekosten. Tevens mag je de boeterente over het jaar 2015 aftrekken van je belasting. Uitgaande dat je sowieso boven de forfait bijtelling zit en je ruim in de 42% valt, is je netto boeterente dus ongeveer €5600,- = €210,- per maand.
Daar kun je dus nog de maandelijkse netto besparing op verminderen, maar dat moet je zelf even uitrekenen, aangezien ik de aangeboden rente niet ken en ook niet weet over welk gedeelte van de hypotheek we praten.
Linksom of rechtsom, in principe is boeterente niks anders dan een vooruitbetaling van de rentebetalingen voor een deel van de rente (je huidige rente - huidge marktrente = gedorven rente voor de bank en dus jouw boeterente). Voordeeltje voor jou is het jaarlijks aflossingsvrije deel waar de boetenrente niet over betaald hoeft te worden. Afhankelijk van jouw bank 10 of 20% van de hoofdsom. Er zal vast wel ergens een winstje voor de bank in zitten, maar dat is beperkt.
Kort door de bocht wordt je door de kat of de hond gebeten, het gaat in feite alleen om het moment wanneer je het betaalt. Als je jezelf niet laat verleiden om het bedrag uit te gaan geven, dan zou ik het nu nog een tijdje aanzien en in de tussentijd de hypotheek nog een stukje extra aflossen. Wat betreft die kopzorgen: is het erg als je niet op de allerlaagste bodem hebt vastgezet, of ben je ook tevreden als het nu een half procentje hoger zou staan? Als je met die laatste kunt leven, dan slaap je ook al een stuk rustiger in de resterende 26 maanden. Wel zo nu en dan even kijken of er een stijging is begonnen en dan evenueel rustig openbreken en vastzetten.
2) Ik ga alleen even in op het deel aflossingsvrij. (bank)spaar heb ik geen ervaring mee / kennis van (omdat ik het zelf ook een smerig product vind: de bank zo lang mogelijk susidie laten krijgen van de overheid).
Kijk eerst je hypotheekakte even na. Mag je jaarlijks extra aflossen en zo ja, welk percentage van de hoofdsom? Mag het niet, dan is omzetten voor jou een optie. Of zelf sparen, dat kan natuurlijk ook
Daarna moet je over jezelf oordelen: heb je de discipline om te sparen en frequent een extra aflossing te doen? Is het antwoord ja, dan zou ik het NIET omzetten, zodat je ook wat flexibeler bent als je even in een moeilijke tijd zit. Werkloos bijvoorbeeld.
Heb je die discipline niet en kun (en wil!) je de hogere maandelijkse lasten dragen, dan kun je over omzetten nadenken.
Houd wel in gedachte dat omzetten waarschijnlijk extra kosten met zich meebrengt, dus als je de discipline hebt zou ik het geld in je zak houden (herstel, in de hypotkeen stoppen

)