Ik zit een beetje in het zelfde schuitje, maar dan voor een nieuwe hypotheek.Munchkin schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:04:
Tot voorkort had ik 6 jaar lang de strategie om mijn hypotheekrentevastperiode op 1 jaar vast te zetten. Dat werkte prima, want elk jaar daalde mijn rente tot momenteel 0.96%. Maar met de huidige inflatiecijfers had ik vorig jaar beter niet een rentevastperiode van 1 jaar moeten kiezen, maar goed, ik beschik niet over een glazen bol.
Nu loopt in september de rentevast periode weer af, en ben aan het twijfelen wat ik moet doen.
Ik kan kiezen tussen variabel (1.45%), 1 jaar vast voor 2,11%, 2,72% voor 3 jaar, 2,90% voor 5 jaar, 2,93% voor 6 jaar, en 3,04% voor 10 jaar. Ik heb 2 leningdelen (momenteel tegen zelfde rentevastperiode): 1 van 33k en 1 van 100k. Op dit moment probeer ik maandelijks wat extra af te lossen op het kleine deel. Veel meer dan 100 per maand is het tot nu toe overigens niet.
Ik verwacht dat de variabele rente meestijgt met de geplande renteverhogingen van de ECB, maar ik heb eigenlijk geen flauw benul hoe de hyptheekrente daarop gaat reageren, een lichte stijging, of toch een forsere.
Ik neig er in eerste instantie naar om beide leningdelen op 6 jaar vast te zetten, omdat de rente dan nog onder de 3% zit, maar dit is puur psychologisch. Een andere gedachte die ik heb, is om het kleine deel of variabel, of op een kortere termijn te zetten omdat ik die toch versneld wil aflossen, en om dan het grote deel wat langer vast te zetten (of 6, of 10 jaar). Daarmee houd ik een groot deel van het maandbedrag stabiel, maar kan ik wellicht wat rentekosten besparen.
Kunnen jullie mij helpen met het maken van keuze?
Ik zit er aan te denken om de helft 10/20 jaar voor 3,5% resp. 4% vast te zetten en de andere helft variabel.
Want volgens mij betekent een hoge inflatie niet persé een hoge hypotheekrente. Maar helemaal zeker weten doet ik dat ook niet.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.