Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

badboyqxy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:32:
@Sport_Life mocht je deel van 2 jaar, over 22 maanden in zijn geheel kunnen aflossen is het natuurlijk perfect op deze manier
Lol nee, helaas niet .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

Sport_Life schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:24:
Ach wij hebben het opgeknipt in een deel 2/10/20 jaar vast resp 1/1.15/1,52% en nu alweer een beetje spijt van die 2 jaar vast, had m achteraf gezien met de kennis van nu (2 mnd later) ook 20 jaar vast willen zetten 8)7.
Nu wordt het over 2 jaar spannend wat de rente doet, vermoedelijk hoger dan 1,52%.

Als je nu kort vast zet en de rente stijgt baal je , maar als je nu 20j vast zet en de rente daalt verder of blijft gelijk baal je ook...
Als je nu contact opneemt met bank dat je het deel van 2jaar vast om wil zetten naar 20 jaar vast denk ik dat de boeterente heel erg meevalt. Volgens mij rekenen ze dan puur het "renteverlies" tussen jouw rente en de huidige rente voor die periode van 2 jaar (en kijken ze niet naar wat de rente over 2 jaar potentieel doet).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Ypho

Allround Nerd

2009: 10 jaar vast gezet tegen 4.8%. 50k aflossingsvrij, 180k spaarhypotheek.
2019: 1 jaar verlengd tegen 1.65%, om te orienteren.
2020: 30 jaar vast gezet tegen 1.6%, 200k (incl bouwdepot), volledig aflossen.
2021: 20k extra afgelost (boetevrij)
2022: 20k extra aflossen (boetevrij)

Tussen 2009-19 met eigen vermogen al een hoop verbouwingen gedaan (deel kunststof kozijnen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe wc)

Na 2022 is er nog een potje om tussen de 40-60k af te lossen, afhankelijk van eventuele extra nog te komen verbouwingen (warmtepomp?, vloerverwarming, extra deel kunststof etc).

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pietje63 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Als je nu contact opneemt met bank dat je het deel van 2jaar vast om wil zetten naar 20 jaar vast denk ik dat de boeterente heel erg meevalt. Volgens mij rekenen ze dan puur het "renteverlies" tussen jouw rente en de huidige rente voor die periode van 2 jaar (en kijken ze niet naar wat de rente over 2 jaar potentieel doet).
Nee, probleem is dat de rente sindsdien is gestegen. 20 jaar vast kon toen voor 1,52%, dat is nu (bij ons) boven de 2%. Dus 0,5% hoger over 20 jaar = 1.000 euro per jaar voor dat leningdeel. (box 3 dus geen HRA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 11:18
jedijkhuis schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Ik mis alleen in jouw berekening bijv. een scenario 120 mnd 3,55% en 240mnd 6%. In dat ongustige scenario kan je volgens mij niet meer spreken over 19k verschil. En 19k netto bij een hypotheek van 134k is wat anders dan bij een hypotheek van 400k
Een (doom)scenario van 6% rente lijkt mij onwaarschijnlijk en daarom heb ik hiermee ook niet gerekend. Mocht de rente toch absurd stijgen kan ik alsnog ervoor kiezen om nu de boeterente te betalen en vastleggen. Ja die 10 jaar vast voor 1.21% vorige maand is nu inmiddels 1.61% maar daar lig ik niet wakker van, vooral omdat het gaat om een kleine schuld.

Maar je hebt wel gelijk, een hypotheek van 400k+ met daar bovenop een flinke rentestijging resulteert in financiële problemen voor mensen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
  • Laatst online: 16-09 11:18
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Ik weet niet hoe hoog je huidige hypotheek nog is, maar met een renteverschil van 2,35% heb je bij de oorspronkelijke leensom die 3k in een jaar terugverdiend. En waarschijnlijk heb je dan de rente ook wat langer vast staan dan de twee jaar die er nu nog aan komt. Tegen de huidige lage rente. Ik denk dat ik in jouw situatie toch een andere keus had gemaakt.
Er staat nog 110k open, lagere rente betekent ook minder HRA, mijn maandlasten zouden 120 euro per maand minder worden, maar mijn HRA ook 80 euro minder, dus netto 40 euro per maand op vooruit. De terugverdientijd is dan een stukje langer.

Ik begrijp dat nu langer vastleggen en profiteren van een lagere rente financieel rust geeft. Echter als de rente verder zou zakken zou ik me alsnog genaaid voelen. Het is gewoon een gok en die durf ik te nemen met een lage schuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:02
Slckaer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:35:
[...]

Er staat nog 110k open, lagere rente betekent ook minder HRA, mijn maandlasten zouden 120 euro per maand minder worden, maar mijn HRA ook 80 euro minder, dus netto 40 euro per maand op vooruit. De terugverdientijd is dan een stukje langer.
Maar de boeterente van 3k is ook aftrekbaar... 2,35% van 110k is ongeveer 2600. Je zou dus komende 2 jaar bruto ongeveer 2600 per jaar minder betalen (en daar dus ook minder renteaftrek over krijgen) voor eenmalig 3000 bruto kosten (ook aftrekbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Leuk. Ik had een klein deel van mijn hypotheek 5 jaar geleden vastgezet voor een periode van 5 jaar. Deze stond inmiddels op 1,65%.
Kreeg dus bericht dat de 5 jaar binnenkort voorbij zijn en ik een nieuwe rentevaste periode mag kiezen.
Heb ik even gekeken: voor 10 jaar vast ga ik naar 1,41%. Dat scheelt maar liefst € 3,75 per maand! :D

Ik heb gevraagd om het maandbedrag gelijk te houden en de looptijd te verkorten. Als mijn berekening klopt scheelt dat zo’n 13 maanden…

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41
Pietervs schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:58:
Leuk. Ik had een klein deel van mijn hypotheek 5 jaar geleden vastgezet voor een periode van 5 jaar. Deze stond inmiddels op 1,65%.
Kreeg dus bericht dat de 5 jaar binnenkort voorbij zijn en ik een nieuwe rentevaste periode mag kiezen.
Heb ik even gekeken: voor 10 jaar vast ga ik naar 1,41%. Dat scheelt maar liefst € 3,75 per maand! :D

Ik heb gevraagd om het maandbedrag gelijk te houden en de looptijd te verkorten. Als mijn berekening klopt scheelt dat zo’n 13 maanden…
Edit: las het verkeerd , snap hem al ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Valorian op 09-03-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:46

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Ondanks dat ik veel in Excel heb zitten rekenen wil ik jullie ook nog even de situatie voorleggen voordat ik naar een hypotheekadviseur ga. Na 10 jaar is het einde van de rentevasteperiode en kunnen we eindelijk van de 'lage' rentes gaan genieten ware het niet dat ongeveer de helft een spaarhypotheek is.

Maar we zijn al een paar jaar op zoek naar een andere woning, natuurlijk nog niks kunnen kopen in deze gekke markt. Dus zijn we nu aan het kijken of we zelf kunnen gaan bouwen maar dat is ook nog niet direct rond. Graag zou ik dan ook nu een keuze maken qua hypotheek en rentes zodat als we, hopelijk binnen 2-3 jaar, er van kunnen profiteren wanneer we kunnen gaan bouwen en de rente misschien hoger is.

Huidige hypotheek (start in 06-2012)
SpaarhypotheekAflossingsvrij
118k (opgebouwde vermogen 24k)4,35%112k4,35%

Is het mogelijk om nu beide leningdelen voor 20jr vast te zetten en dan bij verkoop van de huidige woning en 'aankoop' van nieuwe woning deze oude leningdelen te behouden (overgangsrecht?) en voor het aanvullende dan een nieuw leningdeel te nemen die wel moet voldoen aan de huidige voorwaarden?

Het aanbod (geldig tot 18-05-2022) van onze huidige hypotheekverstrekker is:
SpaarhypotheekAflossingsvrij
10jr1,40%10jr1,50%
20jr1,73%20jr1,84%

Ik heb al wel gezien dat het renteaanbod veel lager is dan wat ik nu online kan vinden.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Overgangsrecht is het fiscale gedeelte waarmee je HRA blijft houden op die oude delen. Als je wilt verhuizen met behoud van rentevaste periode moet je kijken naar de voorwaarden van je hypotheek, daar zou dan een verhuisregeling in moeten staan. Vaak zit er een maximale periode tussen verkoop/aflossen en het ingaan van de nieuwe lening, de basisrente blijft gelijk waarbij risico opslagen wel kunnen veranderen (LTV, NHG). Je lening wordt ook opnieuw getoetst aan je inkomen met de nu geldende normen, volgens mij ook als je niets extra leent. Of er bij nieuwbouw/zelfbouw nog bijzonderheden zijn zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mr.Viper schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:00:
Is het mogelijk om nu beide leningdelen voor 20jr vast te zetten en dan bij verkoop van de huidige woning en 'aankoop' van nieuwe woning deze oude leningdelen te behouden (overgangsrecht?) en voor het aanvullende dan een nieuw leningdeel te nemen die wel moet voldoen aan de huidige voorwaarden?
Bij sommige hypotheken geldt dat je de hypotheekvoorwaarden bij verhuizing mag meenemen. Dat geldt dan voor de 'rentetabel' en de overige voorwaarden, tot maximaal de hoogte van je huidige hypotheek. Voor het restant betaal je de nieuwe rente (en krijg je ook voor de rest de nieuwe voorwaarden). Met de 'rentetabel' bedoel ik dat als je nu bijvoorbeeld in een lagere risicoklase valt maar na verhuizing in een hogere risicoklasse, dat de rente dan wel meeverandert naar wat je nu zou betalen als je in die hogere risicoklasse zou vallen.
Ik heb al wel gezien dat het renteaanbod veel lager is dan wat ik nu online kan vinden.
Dat zal zijn omdat het renteaanbod de rente biedt van het moment dat ze dat aanbod hebben opgesteld. Sindsdien zal de rente gestegen zijn, zodat je nu online hogere rentes vindt.

Overigens hoef je natuurlijk niet naar een hypotheekadviseur als je gewoon bij je huidige geldverstrekker blijft. Als je zou willen overstappen, dan kost je dat wel weer een paar duizend euro aan adviseur, notaris, taxatie etc. Kijk eerst even of het je dat waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:00
jurjen_g schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Wat wij deden: vorig jaar rentemiddeling bij eigen bank, dit jaar oversluiten naar andere bank. De 2e boeterente wordt dan berekend met de nieuwe middelrente, en dat scheelt aanzienlijk. En nu met de rentestijging helemaal, we moeten nog passeren maar elke week wachten levert een paar duizend euro korting op de boeterente...
Nog even hierop terugkomend; de rente is inmiddels "bizar" gestegen (t.o.v. wat we nu een paar jaar gewend waren). Deze week lijkt het weer echt in grote stappen te gaan bij een aantal verstrekkers. Vanaf aanstaande donderdag (*) bijvoorbeeld zijn de tarieven van 20 jaars rentes bij Nationale Nederlanden maar liefst 0,86% hoger dan op 31 december. Dankzij deze ontwikkeling heeft ons oversluiten achteraf enorm positief uitgepakt; nieuwe hypotheektarieven uit januari en we hoeven uiteindelijk helemaal geen boeterente te betalen (die we initieel op 24k hadden begroot!)

(*) Dit ook nog even als tip aan mensen die nu bezig zijn met hypotheekaanvragen, z.s.m. een rentevoorstel zien te krijgen voordat de volgende verhoging eraan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

jurjen_g schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:18:
[...]
Dankzij deze ontwikkeling heeft ons oversluiten achteraf enorm positief uitgepakt; nieuwe hypotheektarieven uit januari en we hoeven uiteindelijk helemaal geen boeterente te betalen (die we initieel op 24k hadden begroot!)
Ik vind dat je nog niet echt van 'achteraf' kunt spreken na 3 maanden. Kijk over 5, 10 en 20 jaar nog eens terug zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
de Peer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Ik vind dat je nog niet echt van 'achteraf' kunt spreken na 3 maanden. Kijk over 5, 10 en 20 jaar nog eens terug zou ik zeggen ;)
Je hebt gelijk als het over het gehele besluit om over te sluiten gaat. Ik bedoelde meer als in "onverwacht extra voordeel dat we tijdens het oversluiten niet voorzien hadden"...

Maar onze 30 jaars rente is nu nog maar een fractie meer dan de 1 jaars rente van veel aanbieders (1,6 %), en ons 20 jaar deel met 1,3 zelfs onder de variabele rente, dus mijn verwachting is dat ik over 5 jaar en daarna nog steeds tevreden terugkijk op het oversluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:23
jurjen_g schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Je hebt gelijk als het over het gehele besluit om over te sluiten gaat. Ik bedoelde meer als in "onverwacht extra voordeel dat we tijdens het oversluiten niet voorzien hadden"...

Maar onze 30 jaars rente is nu nog maar een fractie meer dan de 1 jaars rente van veel aanbieders (1,6 %), en ons 20 jaar deel met 1,3 zelfs onder de variabele rente, dus mijn verwachting is dat ik over 5 jaar en daarna nog steeds tevreden terugkijk op het oversluiten.
Je kan de conclusie pas gaan trekken na respectievelijk 20 en 30 jaar in jouw geval. De rente kan zomaar over 5, 10 of 15 jaar weer zo laag staan als in januari, dan ben je dus duur uit geweest door zo lang vast te zetten. De renteverhoging van nu is in het hele tijdsvak van 20 of 30 jaar niets, een klein lijntje omhoog dat je waarschijnlijk niet eens ziet in het grote geheel.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefan79 op 15-03-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
jurjen_g schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Wij hebben ook in januari voor 30 jaar afgesloten op 1.4%, incl de 60k boete halveert onze maandlast.

Of het een goede keus was? De tijd zou het leren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Laatst online: 15-08 13:52
Een ruim half jaar geleden heb ik zelfstandig een eerste woning gekocht. Toentertijd had ik meer kennis kunnen vergaren over hypotheekconstructies en opties. Stukje bij beetje probeer ik nu alsnog wat meer begrip te kweken en in te schatten hoe verstandig mijn keuzes zijn geweest.

Onderstaand wat informatie over de hypotheek en de ideeën waar ik mee speel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb destijds gekozen voor een looptijd van 10 jaar omdat ik er van overtuigd was dat de rente op de langere termijn waarschijnlijk niet sterk kon stijgen, dus waarom nu meer betalen. Dit is voor mij echt een tussenwoning en het idee is om binnen 5-7 jaar te verhuizen.

Als het blijkt dat mijn hypotheeknemer voordelige voorwaarden heeft voor het meenemen van de lopende rente bij het overstappen dan was de keuze voor 10 jaar waarschijnlijk niet het meest verstandig. Ik heb hiervoor een vraag bij ze uitgezet.

Het aanbod voor een RVP van 20 jaar was 1,16%.

Als ik mijn hypotheekadviseur en het getekende aanbod goed het begrepen heb ik de mogelijkheid om 100% van de hypotheekschuld vervroegd af te lossen zonder uitstapkosten, zolang het jaarlijkse deel boven 10% uit eigen middelen bestaat. Om dit te toetsen heb ik via het portaal een 100% aflossing ingevoerd waaruit een 0 euro boeterente is berekend, ook heb ik door de hypotheeknemer een aflosnota laten opstellen waar geen kosten op terug zijn gekomen.

De tekst in het renteaanbod:
U mag per kalenderjaar altijd zonder uitstapkosten maximaal 10,00% van het beginbedrag van het krediet terugbetalen. In een aantal gevallen hoeft u geen uitstapkosten te betalen. Bijvoorbeeld als u het krediet uit eigen middelen terugbetaalt, bij overlijden van u of uw partner. Of als u verhuist naar een andere woning. Lost u het krediet af op de laatste dag van de rentevaste periode van dat krediet? Dan hoeft u geen uitstapkosten te betalen.
Aangezien de hypotheekrentes toch aardig aan het stijgen zijn is het kleine tweede leningdeel een risico. Momenteel overweeg ik om dit deel voor het einde van de RVP volledig af te lossen. De vraag wordt dan of ik dat nu direct doe of over een half jaar.

Daarnaast is er de hoofdsom. Als ik het zou willen is het voor mij realistisch om binnen 12-15 jaar de volledig hypotheek af te lossen. Als mijn veronderstelling klopt dat er geen sprake is van uitstapkosten dan is globaal het plan als volgt: De komende 10 jaar het besteedbare inkomen voor een groot deel investeren en gebruik blijven maken van de HRA. Aan het einde van de RVP of voor het moment van oversluiten kan ik dan beslissen of het voordelig is om een zeer groot deel van het bedrag af te lossen of om het gehele bedrag over te sluiten.

Met salarisverhogingen en een bepaald rendement is 10 jaar voor het aflossen van de volledige hypotheek niet onrealistisch als optie, maar het leven wordt ook duurder.

Kritiek, opmerkingen of tips voor de bovenstaande situatie zijn welkom. Ik ben slechts een beperkt geïnformeerde beginneling dus ik heb nog veel te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Soru schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:43:
Met salarisverhogingen en een bepaald rendement is 10 jaar voor het aflossen van de volledige hypotheek niet onrealistisch als optie, maar het leven wordt ook duurder.
Juist door je salarisverhogingen wordt het 'gewicht' van je gelijkblijvend hypotheeklasten steeds lichter. Op dit moment zouden een paar tienden hogere rente mede daarom relatief zwaar voelen. Als je inkomen de komende jaar gemiddeld met 3% per jaar stijgt, dan is je inkomen over 10 jaar meer dan eenderde hoger. Je kunt tegen die tijd dus ook eenderde hogere maandlasten aan. Dat betekent dat je zelfs zonder extra aflossingen probleemloos een rentestijging naar 4% of nog hoger zult kunnen opvangen. Als je tegen die tijd nog extra aflossingen doet, kun je zelfs een nog hogere stijging opvangen. Geen gekke keus om voor toen jaar vast te zetten, vind ik dus. Zeker als je probeert om ieder jaar een steeds groter deel van je inkomen apart te zetten.

Ik zou me daarom er niet veel zorgen over maken, maar dat geld zeker wel apart zetten. Dan kun je over tien jaar, of bij een eerdere verhuizing, wel zien wat je met die buffer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 16-09 20:16
Soru schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:43:

***members only***

Als ik mijn hypotheekadviseur en het getekende aanbod goed het begrepen heb ik de mogelijkheid om 100% van de hypotheekschuld vervroegd af te lossen zonder uitstapkosten, zolang het jaarlijkse deel boven 10% uit eigen middelen bestaat. Om dit te toetsen heb ik via het portaal een 100% aflossing ingevoerd waaruit een 0 euro boeterente is berekend, ook heb ik door de hypotheeknemer een aflosnota laten opstellen waar geen kosten op terug zijn gekomen.

De tekst in het renteaanbod:

[...]
Die resterende 90% moet eigen spaargeld zijn, dat mag dus niet uit een andere hypotheek lening van een andere bank zijn. Alleen op dit moment is er iets anders aan de hand omdat de rentes aan het stijgen zijn/gestegen zijn. De huidige rente van je bank is zeer waarschijnlijk hoger dan jouw rente en dan mag je 100% aflossen, de bank kan met het geld van jouw geld namelijk meer verdienen aan een nieuwe klant. Ze kijken hoeveel looptijd er nog over is en nemen dan de rente van een vergelijkbare looptijd (b.v. je hebt een rentevats van 20 jaar en je hebt er 5 jaar op zitten nemen ze de rente van 15 jaar vast om de boete rente te berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soru
wortelsoft schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Die resterende 90% moet eigen spaargeld zijn, dat mag dus niet uit een andere hypotheek lening van een andere bank zijn.
Ik bedoelde inderdaad dat ik de komende 10 jaar praktisch het volledige bedrag in eigen middelen zou opsparen / investeren. Vervolgens kan ik dan en 10 jaar gebruik maken van de lage rente en HRA.

Mocht ik in 2031 een voordelig rentevoorstel krijgen dan kan ik mijn investeringen laten staan. Mocht het een fikse rente zijn dan kan ik op dat moment er voor kiezen om de hypotheek af te lossen uit eigen middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
wortelsoft schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Die resterende 90% moet eigen spaargeld zijn, dat mag dus niet uit een andere hypotheek lening van een andere bank zijn. Alleen op dit moment is er iets anders aan de hand omdat de rentes aan het stijgen zijn/gestegen zijn. De huidige rente van je bank is zeer waarschijnlijk hoger dan jouw rente en dan mag je 100% aflossen, de bank kan met het geld van jouw geld namelijk meer verdienen aan een nieuwe klant. Ze kijken hoeveel looptijd er nog over is en nemen dan de rente van een vergelijkbare looptijd (b.v. je hebt een rentevats van 20 jaar en je hebt er 5 jaar op zitten nemen ze de rente van 15 jaar vast om de boete rente te berekenen.
Daarnaast heb je aan het eind van de looptijd altijd de mogelijkheid om boetevrij volledig af te lossen. Ook als dat niet uit eigen geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 15:56

PinusRigida

I put the p in pool.

Hier (België) aanvankelijk voor 25 jaar aan 2,5%.

Midden-eind 2021 herfinanciering gedaan bij andere bank voor ongewijzigde looptijd maar aan 1,8%...

En dat eigenlijk toevallig: vrouw is in 2021 zelfstandig ondernemer geworden en kocht wagen op de zaak, dit werd geregeld met die -huidige- bank, waarvan de vertegenwoordiger terloops vroeg of we een hypotheek hebben en aan hoeveel we die betalen... en zo geschiedde... 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:12

FreakNL

Well do ya punk?

Danielson schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Wij hebben ook in januari voor 30 jaar afgesloten op 1.4%, incl de 60k boete halveert onze maandlast.

Of het een goede keus was? De tijd zou het leren! :)
Met 60k boete had je toch net zo goed je hypotheek kunnen laten lopen? En dan die 60K aflossen... Wat is je "terugverdientijd"?

In 2014 koos je met je volledige bewustzijn voor 4.3% (wat nog steeds geen slechte rente is) en nu gooi je er even 60k tegenaan? De lachende 3e is de bank natuurlijk...

Ik ben oprecht geinteresseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
FreakNL schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Met 60k boete had je toch net zo goed je hypotheek kunnen laten lopen? En dan die 60K aflossen... Wat is je "terugverdientijd"?

In 2014 koos je met je volledige bewustzijn voor 4.3% (wat nog steeds geen slechte rente is) en nu gooi je er even 60k tegenaan? De lachende 3e is de bank natuurlijk...

Ik ben oprecht geinteresseerd
Van die 60k krijgen we nog 40% terug van de belastingdienst, het bedrag wat overblijft is een stuk aflossingsvrij wat overblijft aan het einde van de looptijd, aangezien onze woning gigantische overwaarde heeft heb ik daar niet zo'n moeite mee.

Het scheelt ons in ieder geval de komende 10 jaar ongeveer 700 euro per maand! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Begrijp ik nu goed dat je van die 60k 40% terugkrijgt (dat klopt om en nabij) = 36k en dat je die 36k betaalde hebt van een ( nieuwe)aflossingsvrije hypotheek?

Dat kan volgens mij niet uit over het geheel.

Als je die 36k uit eigen zak betaald had geloof ik wel dat je dat binnen een jaar of 8-10 eruit hebt.. Alsnog vind ik het veel geld. Ieder zijn meug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
FreakNL schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:07:
Begrijp ik nu goed dat je van die 60k 40% terugkrijgt (dat klopt om en nabij) = 36k en dat je die 36k betaalde hebt van een ( nieuwe)aflossingsvrije hypotheek?

Dat kan volgens mij niet uit over het geheel.

Als je die 36k uit eigen zak betaald had geloof ik wel dat je dat binnen een jaar of 8-10 eruit hebt.. Alsnog vind ik het veel geld. Ieder zijn meug :)
Dat ligt helemaal aan de rentetarieven die je bij oversluiten kon krijgen; in mijn geval was tot circa 28k boeterente (dus hypotheek ophogen) zowel netto als bruto over de gehele looptijd goedkoper als niet oversluiten. Break even point voor 24 k was 18 jaar. Uiteindelijk was de boete trouwens 0 door de stijgende rente voor passeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oh, ik geloof best dat oversluiten goedkoper is over de lange termijn. Maar dan moet je wel 1000% zeker weten dat je niet verhuist. Anders is het weggegooid geld.

Heb het voor mezelf even uitgerekend net.. Terugverdientijd is 8 jaar.. En dan zet ik de marktrente vast tot 2032. Als ik vastzet tot 2038 (zo lang loopt mijn rente-vasteperiode nodig) is de terugverdientijd zelfs langer want hogere marktrente.

Of vastzetten tot 2032 nu een goeie keuze is? Geen idee. Maar dat weet echt serieus niemand.

Ik heb ooit spijt als haren op mijn hoofd gehad dat ik het in 2014 20 jaar vast heb gezet (rentemiddeling gedaan in 2018 dus vandaar 2038 nu), maar aan de andere kant, de mensen die het toen 10 jaar vast gezet hebben (ipv 10) beginnen nu al te zweten...

Misschien moet ik maar gewoon blij zijn met mijn 3.5% tot 2038 (is relatief ok) en lage schuld....

[ Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zojuist banksparen weer verlengd voor 2 jaar tegen 1,56%. Iets hoger dan de 1,28% 2 jaar terug. Verder 2500 euro extra inleggen en dan zien we over 2 jaar wel weer.
Aflossingsvrije deel loopt nog 8 jaar tegen 1,3%, die mag dan nog een keer verlengd worden.

En nee, ik heb geen spijt van de 2 jaar, want is bij NN de enige manier om tussentijds extra in te mogen leggen. Hogere rente aan het eind is bij banksparen juist voordeliger zolang de HRA nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57

DukeBox

loves wheat smoothies

_JGC_ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:35:
En nee, ik heb geen spijt van de 2 jaar, want is bij NN de enige manier om tussentijds extra in te mogen leggen.
Aflossen is vaak minder beperkt, door in te leggen i.c.m. verkorten beperk je mogelijk ook het rendement (vaak 'pushen' ze je ook die kant op omdat het meestal gunstiger is voor de Bank).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
DukeBox schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Aflossen is vaak minder beperkt, door in te leggen i.c.m. verkorten beperk je mogelijk ook het rendement (vaak 'pushen' ze je ook die kant op omdat het meestal gunstiger is voor de Bank).
Ze houden 1:5 bandbreedte aan, dus bijstorten is sowieso wel beperkt. Over 2 jaar weer bijstorten, als tzt de rente stijgt mag ik niet meer bijstorten en kan ik zelfs buiten de 1:10 bandbreedte komen. Zal aan het eind dan uitkomen op looptijdverkorting.

Aflossen is idd minder beperkt, gewoon 10% per leningdeel per jaar, dat stuk aflossingsvrije hypotheek heb ik inmiddels al 1/3 van afgelost de afgelopen 12 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zit een beetje in dubio :D. Rente bij aankoop woning vorig jaar (net voor de rentestijging) vastgezet in 3 delen 2/10/20 jaar. Ik dacht, zodra rente gaat stijgen zet ik die 2 jaar lang vast , maar dat ging niet voordat we de sleutel kregen..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41
Sport_Life schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:55:
Ik zit een beetje in dubio :D. Rente bij aankoop woning vorig jaar (net voor de rentestijging) vastgezet in 3 delen 2/10/20 jaar. Ik dacht, zodra rente gaat stijgen zet ik die 2 jaar lang vast , maar dat ging niet voordat we de sleutel kregen..

***members only***
Blijft koffiedik, maar uiteindelijk lijkt het erop (ook als ik je andere posts zie in topics rond huizen en hypotheken) dat je e.e.a. goed kan opvangen en gedisciplineerd met geld en vermogen kan omgaan en wellicht ook mogelijkheden hebt om t.z.t. af te lossen op het aflossingvrije deel als dat veel geld scheelt.

Daarom én omdat een geanticipeerde verdere stijging wellicht ook al (deels) verdisconteerd is in de huidige aangeboden verlengtarieven zou ik zeggen: gewoon huidige strategie aanhouden. Dan maak je ook geen (administratieve) kosten voor vroegtijdig aanpassen en ben je niet aan het paniek-voetballen.

Maar goed, dat gezegd hebbende, is het wel makkelijk om het bovenstaande te zeggen als het iemand ánders geld en risico's betreft. Wat ik zélf zou doen is een andere zaak, maar ik zit ook in een ander schuitje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 28-03-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Ondertussen contact gehad met de hypotheeknemer. In de voorwaarden van de hypotheek staat dat ik inderdaad de rente over het hypothecaire deel mag meenemen naar een nieuwe woning.
• de meeneemregeling geldt tot uiterlijk 6 maanden na verkoop van de oude woning. Dus de nieuwe lening moet binnen 6 maanden na aflossing zijn gepasseerd

• is de nieuwe hypothecaire lening hoger dan de hypothecaire lening die wordt meegenomen naar de nieuwe woning? Dan geldt voor dit nieuwe leningdeel de op dat moment geldende hypotheekrente. Voor dit nieuwe leningdeel kan worden gekozen voor een andere rentevastperiode uit de rentevastperiodes die wij op dat moment aanbieden

• bij de financieringsaanvraag voor de nieuwe woning stellen wij de tariefklasse vast op basis van de hoogte van de totale hypothecaire leningen de waarde van de nieuwe woning. Als deze afwijkt van de oude hypotheek op de oude woning, kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van het rentepercentage van het leningdeel dat wordt meegenomen naar de nieuwe woning

• is er sprake van een hogere opslag of een extra opslag op de rente voor het nieuwe leningdeel? Bijvoorbeeld vanwege de hoogte van de lening in verhouding tot de waarde van de nieuwe woning. Dan hanteren wij de opslagenstructuur die gold op de ingangsdatum van de betreffende rentevastperiode van het oude leningdeel
Dit ziet er vrij gunstig uit voor het geval ik ergens de komende 5 jaar al zou willen verhuizen. Wel is dit streepje voor 20 jaar vast, tegenover de 10 jaar vast die ik heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 20:54

page404

Website says no

Interessant scenario is dat ik 2 maanden geleden nog een forse boeterente moest betalen bij het aanpassen van de rente. (mijn 10 jarige rente heeft nog 4,5 jaar resterend). Nu is die boete 0.
Het viel me op dat als ik de rente voor 5 jaar vastzet ik ongeveer €45 per maand minder rente betaal. Zet ik het langer vast dan is die winst snel verdwenen natuurlijk. Ik heb de knoop toch maar doorgehakt, aangezien in de glazen bol kijken weinig zin heeft. Ik wist welke rente ik de komende 4.5 jaar betaalde, en ik weet nu wat ik de komende 5 jaar betaal, en dat is minder dan eerst. Het verschil ga ik nu extra aflossen op de AVH.
Over 5 jaar kijk ik wel hoe het er voor staat, mocht de rente heel hoog zijn dan ga ik gewoon naar variabele rente (alhoewel, volgens mij heeft BLG Wonen dat niet, dan wordt het een 1-jaars rente).

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:23:
Interessant scenario is dat ik 2 maanden geleden nog een forse boeterente moest betalen bij het aanpassen van de rente. (mijn 10 jarige rente heeft nog 4,5 jaar resterend). Nu is die boete 0.
Het viel me op dat als ik de rente voor 5 jaar vastzet ik ongeveer €45 per maand minder rente betaal. Zet ik het langer vast dan is die winst snel verdwenen natuurlijk. Ik heb de knoop toch maar doorgehakt, aangezien in de glazen bol kijken weinig zin heeft. Ik wist welke rente ik de komende 4.5 jaar betaalde, en ik weet nu wat ik de komende 5 jaar betaal, en dat is minder dan eerst. Het verschil ga ik nu extra aflossen op de AVH.
Over 5 jaar kijk ik wel hoe het er voor staat, mocht de rente heel hoog zijn dan ga ik gewoon naar variabele rente (alhoewel, volgens mij heeft BLG Wonen dat niet, dan wordt het een 1-jaars rente).
De online tool van BLG voor het tussentijds aanpassen van rente heeft bij mij een aantal maanden niet gewerkt, gaf foutcode. Naar aanleiding van jouw post weer even gekeken, en gelukkig werkt 'ie nu weer.
Wat ik wel vreemd vind dat jij op 0 euro boeterente komt. Ik moet nog 2 jaar en heb gewoon een boeterente staan. Heb jij een idee waarom je op 0 boeterente komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
1 jaar is tegenwoordig goedkoper dan variabel.

De administratieve last van maandvariabele rente is denk ik dermate hoog dat de variabele rentetarieven, als ze al worden aangeboden, gewoon een stuk hoger zijn dan de 1-jaars rente.

Overigens heeft mijn ouweheer ooit een keer een hypotheek afgesloten met een maandvariabele rente op basis van Euribor met een opslag. Die krijg iedere maand een papieren brief met zijn rente. De postzegel was op enig moment duurder dan dat de rente oplevert...

Helaas zijn die producten niet meer verkrijgbaar.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Wailing_Banshee

You're Next

Die hadden ze altijd wel. De hypotheek van ons eerste huis hadden we ook een variabele rente. Die hebben we pas vast gezet toen we ons huidige huis gekocht hebben (omdat we in dat eerste huis niet lang wilden blijven en in dit huis wel).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het viel me op dat als ik de rente voor 5 jaar vastzet ik ongeveer €45 per maand minder rente betaal. Zet ik het langer vast dan is die winst snel verdwenen natuurlijk. Ik heb de knoop toch maar doorgehakt, aangezien in de glazen bol kijken weinig zin heeft. Ik wist welke rente ik de komende 4.5 jaar betaalde, en ik weet nu wat ik de komende 5 jaar betaal, en dat is minder dan eerst.
Even kort samengevat: de rente voor 5 jaar vast is lager dan de rente voor 10 jaar vast. Doordat je nu kiest voor 5 jaar vast, bespaar je daarom 45 euro per maand. Hamvraag is dan: waarom heb je eerder voor 10 jaar vast gekozen en wil je nu 5 jaar vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Cheesy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:51:
[...]

De online tool van BLG voor het tussentijds aanpassen van rente heeft bij mij een aantal maanden niet gewerkt, gaf foutcode. Naar aanleiding van jouw post weer even gekeken, en gelukkig werkt 'ie nu weer.
Wat ik wel vreemd vind dat jij op 0 euro boeterente komt. Ik moet nog 2 jaar en heb gewoon een boeterente staan. Heb jij een idee waarom je op 0 boeterente komt?
Volgens mij gaat die boeterente naar 0 zodra de huidige rente op of boven jouw hypotheekrente komt. Dat is ook de situatie dat je meer dan die 10% mag aflossen zonder boete.
Het zou kunnen zijn dat jouw rente bv 2.8% is. Mijn rente was 2.15 (ALV) en 1.95 (lineair). Volgens mij is hij op dit moment hoger.
Waarom het voor mij geld opleverde was omdat ik een kortere looptijd heb gekozen.
Wel moest ik 195€ administratiekosten betalen |:( snap niet waarom, maar goed. Gelukkig is dat binnen 5 maanden terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:13:
[...]

Even kort samengevat: de rente voor 5 jaar vast is lager dan de rente voor 10 jaar vast. Doordat je nu kiest voor 5 jaar vast, bespaar je daarom 45 euro per maand. Hamvraag is dan: waarom heb je eerder voor 10 jaar vast gekozen en wil je nu 5 jaar vast?
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar volgens mij was het simpel. Of ik doe niks, en over 4.5 jaar moet ik een nieuwe rentevaste periode kiezen tegen een dan onbekende rente.
Of ik pas hem nu aan en bespaar kosten, voor in elk geval de komende 5 jaar. Daarna, zie optie 1.
Zoals je het nu stelt doe ik iets vreemds omdat ik hem nu omzet naar een kortere looptijd dan toen. Welk voordeel heb ik om hem nu voor langere tijd vast te zetten, behalve dat ik zeker weet dat ik 10 of 15 jaar hetzelfde blijf betalen (niet meer maar ook niet minder)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:20:
[...]

Volgens mij gaat die boeterente naar 0 zodra de huidige rente op of boven jouw hypotheekrente komt. Dat is ook de situatie dat je meer dan die 10% mag aflossen zonder boete.
Het zou kunnen zijn dat jouw rente bv 2.8% is. Mijn rente was 2.15 (ALV) en 1.95 (lineair). Volgens mij is hij op dit moment hoger.
Waarom het voor mij geld opleverde was omdat ik een kortere looptijd heb gekozen.
Wel moest ik 195€ administratiekosten betalen |:( snap niet waarom, maar goed. Gelukkig is dat binnen 5 maanden terugverdiend.
Yep, duidelijk verhaal zo snap ik 'm. Ik zit inderdaad een stuk hoger. Voordat ik in jouw situatie kom, moet de hypotheekrente dik 1,7 procentpunt stijgen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Cheesy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:28:
[...]

Yep, duidelijk verhaal zo snap ik 'm. Ik zit inderdaad een stuk hoger. Voordat ik in jouw situatie kom, moet de hypotheekrente dik 1,7 procentpunt stijgen :|
Nou als het zo doorgaat komt dat moment voor jou ook snel. Gisteren vastgezet, vandaag alweer met 0.1% omhoog. Is toch weer 203€ per jaar :D
Ik blijf toch verrast worden door de wondere wereld van hypotheekverstrekkers en hypotheken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

Zag dat ASR per morgen weer met 0,20% omhoog gaat.. en het is niet de eerste keer dat ze zulke sprongen maken.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:53
JanHenk schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:52:
1 jaar is tegenwoordig goedkoper dan variabel.
Nu is "tegenwoordig" natuurlijk een rekbaar begrip maar dit is bij veel aanbieders al heel lang het geval. Toen ik in 2014 mijn woning kocht was dit voor mij ook de reden om steeds per jaar vast te zetten i.p.v. variabel te nemen (Rabobank).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
20 jaar 1.54% (80% mw). offerte afkomstig uit 11e maand 2021. In maart verlengd met behoud van rente en gaat in juni in :)

[ Voor 3% gewijzigd door hoi3344 op 08-04-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 21:14
Hier 20 jaar tegen 1,17% (met NHG). Offerte uit maart 2021, gepasseerd op 1 sept 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:11
Hier twee leningdelen die 20 jaar vast staan en eentje die 1 jaar vast staat. Dat was nodig om zo de maximale hypotheek te krijgen. Voelde wel gek om nu helemaal aan de max te zitten, maar dat hadden we een aantal jaren geleden ook. Uiteindelijk wen je daaraan. Ik ben meer gaan werken om de verhuizing mogelijk te maken. Hopelijk kan ik met de overwaarde van ons appartement, als dat hoger uitvalt dan onze overbruggingshypotheek, het leningdeel van 1 jaar aflossen. Die is nu nog goedkoop, maar dat loopt hard op. De andere leningdelen staan dus 20 jaar vast voor 1.96%, zonder NHG. We hadden niet heel veel opties wat dat betreft, het ging allemaal maar net.

Toevoeging: de verhuizing en ingangsdatum van de hypotheek duurt nog 4 maanden. Maar toch voelt het alsof we de hypotheek al hebben. Je hebt immers getekend.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenomyscus op 08-04-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Hier nog 9 jaar vast, deel annuïtair 1,08% en deel aflossingsvrij op 1,23% bij <65% LTV. Over 9 jaar los ik bij hele hoge rente wellicht extra af om maandlast te beperken om dan de rente voor 1 jaar steeds vast te zetten. Vooralsnog best geluk gehad om destijds 10 jaar vast te zetten, wel bewuste keuze in verband met zekerheid gedurende studieperiode kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zucht... 2 weken geleden formulier ingestuurd naar NN voor bijstorten in banksparen... vandaag reactie terug: nemen we niet in behandeling, u moet de financiële adviseur vragen...

Nou goed, doorgestuurd naar financieel adviseur incl scan van het formulier en mijn berekening die uitwijst dat het mag volgens voorwaarden, die heeft het zojuist weer doorgestuurd naar NN zonder wijziging... mogen ze hetzelfde formulier nog eens bekijken 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:34
_JGC_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:43:
Zucht... 2 weken geleden formulier ingestuurd naar NN voor bijstorten in banksparen... vandaag reactie terug: nemen we niet in behandeling, u moet de financiële adviseur vragen...

Nou goed, doorgestuurd naar financieel adviseur incl scan van het formulier en mijn berekening die uitwijst dat het mag volgens voorwaarden, die heeft het zojuist weer doorgestuurd naar NN zonder wijziging... mogen ze hetzelfde formulier nog eens bekijken 8)7.
Zover ik weet mag je bij NN niet bijstorten in banksparen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Morpheusk schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:59:
[...]

Zover ik weet mag je bij NN niet bijstorten in banksparen.
Alleen bij renteherziening, en dat is per 1 juni...

Edit: wederom voor 2 jaar vast tegen 1,56% (was 1,28). Over 2 jaar weer bijstorten en dan mag de rente van mij hoog worden. Zal tzt wel looptijdverkorting worden als ik vaker bijstort en de rente hoger wordt, dan mag de adviseur wel even een berekening maken.

[ Voor 36% gewijzigd door _JGC_ op 08-04-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:14
Lekkerboeie86 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:23:
[...]

Alles afgewogen in de aflopen dagen. We zijn we tot conclusie gekomen dat we gebruik gaan maken van het aanbod. 20 jaar voor 1.33% dat is dan ook de laatste termijn tot we hypotheek vrij zijn. Dat geeft ons prettig gevoel. We hebben alles nog is door laten rekenen. Netto per maand is het allemaal niet zo schokkend met de huidige 3%. Maar we gaan toch niet wachten wat de rente doet eind 2024.

Iedereen bedankt voor de adviezen, tips en aandachtspunten :)
Het heeft even geduurd, maar alle documenten zijn goed ontvangen en de bevestiging van Argenta is binnen. We zijn blij met de 1.33 voor 20 jaar. Dit is ook ongeveer de rest van de looptijd van de totale hypotheek.

Het huidige rente tarief is 2.53 voor 20 jaar. Dat is wel forse stijging in zo'n korte tijd. Al met al kan ik Argenta wel aanraden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 13:03
In 2008 een woning gekocht. Op dat moment een volledig aflossingsvrije hypotheek genomen tegen 4,95% voor 10 jaar vast. In die tijd was dat echt bizar laag. We kwamen van de 6,5% en echt iedereen was verbaasd dat het zo laag kon...

In 2015 overgesloten, inmiddels was er best wel wat afgelost, maar door gewijzigde regelgeving mocht ik niet meer volledig aflossingsvrij afsluiten. Een deel werd toen annuitair. De rente ging naar 2,6%, de maandlasten daalden een klein beetje, maar dan dus wel met een vast stuk aflossing per maand erin. Extra aflossingen telkens gedaan op het anuitaire deel. Zodat dat na een aantal jaar was afgelost.

Eind vorig jaar het gesprek aangegaan met een hypotheekadviseur, ik zag de eerste tekenen van de stijgende rente, dus wilde kijken of ik nog een keer echt laag kon vastzetten. Doordat de rente rond de 1,8% zat en de hypotheek inmiddels zover was afgelost dat er nog maar beperkte rente aftrek is, kon ik de boeterente niet terugverdienen met de lagere rente. De boeterente was een dermate bedrag dat ik besloten heb om niets te doen.

Inmiddels is de rente een aardig stukje gestegen, met als fijne bijkomstigheid dat de boeterente dus fors gedaald is. Twee weken geleden via Independer maar eens gekeken wat ik zonder hypotheekadviseur voor elkaar kon krijgen. Aanbod gekregen van Moneyou voor 2,1% voor 15 jaar vast volledig aflossingsvrij. Doordat ik de hypotheek zelf afsluit zijn de kosten "maar" € 795. De boete bedraagt nu ongeveer de helft van eind vorig jaar en komt nu uit op ongeveer € 1400. Dan nog een taxatie van € 700 en de totale kosten zitten net onder de € 3.000.

Als ik naar alle getallen kijk zal ik de kosten er net wel/net niet uit gaan krijgen, vooral afhankelijk van hoe snel ik door ga met aflossen en wat er met de hypotheekrenteaftrek zal gaan gebeuren. Toch besloten om door te gaan. Voornamelijk omdat ik niet verwacht dat ik over 3 jaar over zal kunnen sluiten voor de huidige 2,6% die ik betaal. De hypotheek is nu nog 15 jaar fiscaal aftrekbaar (als dat blijft) en daarom heb ik nu gekozen om hem voor de rest van die termijn ook vast te zetten. Misschien had het iets goedkoper gekund door voor 5 of 10 jaar te kiezen. Maar gezien het bedrag dat er nog aan hypotheek staat en de huidige rente, kies ik vooral voor een stuk zekerheid. Komende 15 jaar hoe ik mij geen zorgen te maken over mijn maandlasten. Die zijn inmiddels zo laag, dat ik twijfel of ik door ga met aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnii
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-04 10:31
Wij hebben vorig jaar zomer een huis gekocht. De rente hebben we toen 20 jaar vast gezet tegen 1,23%. (met NHG)

De hypotheekverstrekker die we graag wilden bood geen 30 jaar vast aan, anders waren we vermoedelijk daarvoor gegaan. Wat betreft financiën zijn we behoorlijk risicomijdend, we betalen liever iets meer voor wat meer zekerheid.

Het mijden van risico heeft ons inmiddels ook wat opgeleverd. De prijzen van elektriciteit en gas hebben we toen ook vast gezet voor de maximale contractduur van 5 jaar bij een energieproducent met een hoge solvabiliteit. Met de gedachte, dan hoeven we er ons in ieder geval geen zorgen meer om te maken de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Onnii schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:15:

Het mijden van risico heeft ons inmiddels ook wat opgeleverd. De prijzen van elektriciteit en gas hebben we toen ook vast gezet voor de maximale contractduur van 5 jaar bij een energieproducent met een hoge solvabiliteit. Met de gedachte, dan hoeven we er ons in ieder geval geen zorgen meer om te maken de komende tijd.
Het levert je nu misschien iets op. Maar de afgelopen 20 jaar is dat een dure keuze geweest en had je veel bespaard door gewoon elk jaar over te stappen en de welkomstbonus te incasseren.
Bovendien kan je door dat vastzetten nu niet profiteren van de terugleververgoeding zonnepanelen die sky high is. Sterker nog, misschien leg je zelfs geen panelen vanwege je in jouw ogen voordelige contract.

Het is maar net hoe je het bekijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:22:
[...]

Het levert je nu misschien iets op. Maar de afgelopen 20 jaar is dat een dure keuze geweest en had je veel bespaard door gewoon elk jaar over te stappen en de welkomstbonus te incasseren.
Bovendien kan je door dat vastzetten nu niet profiteren van de terugleververgoeding zonnepanelen die sky high is. Sterker nog, misschien leg je zelfs geen panelen vanwege je in jouw ogen voordelige contract.

Ik heb nu precies dit probleem. Had mijn energiecontract vastgezet voor 5 jr 4 dagen voor de oorlog en de prijzen stegen. Mijn enkeltarief was 0,14 per kWh. Nu kost het mij 4750eu om mijn dak vol te leggen. Met de teruglevertarieven duurt het dus jaren voordat het terug is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onnii
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-04 10:31
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:22:
[...]

Dat klopt zeker, er was inderdaad de afgelopen jaren meer te verdienen (of minder uit te geven) door een hoger risico te nemen. Ik zie het als investeren, je kunt kiezen voor bijvoorbeeld aandelen met een hoger risico of kiezen voor manieren met een lager risico. De winsten bij de een kunnen hoger zijn, maar dan moet je wel op het juiste moment in- en uitstappen.

Doordat we voor een aantal jaren onze woonlasten vastgezet hebben (qua hypotheek én energie) kunnen we juist het verduurzamen van onze woning goed plannen en budgetteren. Als beide variabel zijn weet je niet of er over een jaar die financiële ruimte er is om te isoleren, zonnepanelen te leggen of die warmtepomp aan te schaffen.

Voor mij persoonlijk geldt: Ik slaap beter als ik minder risico loop op de korte termijn, dat me dat dan meer geld zou kunnen kosten neem ik graag voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Weet niet of dit het juiste topic is, maar met de stijgende hypotheekrente, vraag ik me af of het wel verstandig is om de overwaarde van de verkoop van een woning in de hypotheek te storten. De rente was vorig jaar 1% en nu 2%. Als de verwachting is dat de spaarrente snel de 1% gaat evenaren is het niet zo handig om af te lossen. Zeker gezien de schuld niks kost in box 3, behalve de rente die de bank rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De rente die je ontvangt op de tegoeden op de vrij opneembare spaarrekeningen, bedoel je @Z___Z ?

Waarom denk je dat die 'snel de 1% gaat evenaren', als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:01:
De rente die je ontvangt op de tegoeden op de vrij opneembare spaarrekeningen, bedoel je @Z___Z ?

Waarom denk je dat die 'snel de 1% gaat evenaren', als ik vragen mag?
Met snel bedoel ik binnen 2 jaar, gezien de inflatie is het IMHO niet ondenkbaar. Hoeft ook niet vrij opneembaar te zijn, als het opneembaar is aan het eind van de rentevaste periode van de hypotheek is het ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:08:
[...]

Met snel bedoel ik binnen 2 jaar, gezien de inflatie is het IMHO niet ondenkbaar. Hoeft ook niet vrij opneembaar te zijn, als het opneembaar is aan het eind van de rentevaste periode van de hypotheek is het ook prima.
In deze tijden is niets ondenkbaar natuurlijk.

Zelf denk ik dat de kortlopende rentes (dus de korte rentevastperiodes) nog wel even op een ultra-laag niveau blijven. Inclusief spaarrente van vrij opneembare tegoeden dus.

Mogelijk dat langjarige deposito's in het kielzog van de obligatie- en hypotheekrente mee omhoog gaan. Dan zou ik inderdaad niet aflossen op je hypotheek maar even wachten tot die depositorente mee omhoog is gegaan en daar in storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 17:18
Vorige week heb ik aanvraag gedaan voor een nieuw renteaanbod, eigenlijk loopt m'n hypotheek nog 4 jaar (van de eerste 10 jaar) maar aangezien de rente flink aan het stijgen is leek het me beter de rente nu vast te zetten i.p.v. over 4 jaar.

Als ik de rente nu wil vastzetten voor 20 jaar betaal ik 2,45%, nu betaal ik 1,95%. Hierdoor had ik verwacht geen boete te krijgen voor het missen van eventuele rente aangezien de rente die ik ga betalen hoger ligt.

Nu komt de hypotheek verstrekker echter aanzetten met een berekening voor de boete met een rente van 1,69%, 5 jaar vast. Dit doen ze volgens hun omdat dit het beste overeenkomt met de resterende looptijd van het huidige contract. Hierdoor moet ik 1000 euro boete betalen.. Heb ze gebeld en ze weigeren dit aan te passen.

Zijn er meer mensen die hier tegen aanlopen? Ben wel benieuwd of dit alleen bij mijn hypotheekverstrekker zo werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Nopheros Rare constructie. Je verlengt je rente eerder en gaat over de resterende looptijd van je huidige rentevast periode fors meer betalen, dus zou je geen boete verwachten.
Ik zit zelf bij NN, als ik daar mijn 8 van de 10 jaar resterend openbreek en een nieuwe periode kies (ongeacht lengte), betaal ik geen boete omdat de nieuwe rente hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Nopheros schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:00:
Vorige week heb ik aanvraag gedaan voor een nieuw renteaanbod, eigenlijk loopt m'n hypotheek nog 4 jaar (van de eerste 10 jaar) maar aangezien de rente flink aan het stijgen is leek het me beter de rente nu vast te zetten i.p.v. over 4 jaar.

Als ik de rente nu wil vastzetten voor 20 jaar betaal ik 2,45%, nu betaal ik 1,95%. Hierdoor had ik verwacht geen boete te krijgen voor het missen van eventuele rente aangezien de rente die ik ga betalen hoger ligt.

Nu komt de hypotheek verstrekker echter aanzetten met een berekening voor de boete met een rente van 1,69%, 5 jaar vast. Dit doen ze volgens hun omdat dit het beste overeenkomt met de resterende looptijd van het huidige contract. Hierdoor moet ik 1000 euro boete betalen.. Heb ze gebeld en ze weigeren dit aan te passen.

Zijn er meer mensen die hier tegen aanlopen? Ben wel benieuwd of dit alleen bij mijn hypotheekverstrekker zo werkt..
Ja, dat is de standaard. Ook zo voorgeschreven door de AFM. En het is ook de enige logische manier om te bepalen wat de geldverstrekker zou mislopen. Dat staat namelijk helemaal los van wat je voor nieuw contract afsluit en of je überhaupt een nieuw contract afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Nopheros schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:00:

Dat is de zogenoemde vergelijkingsrente, vrij gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Cheesy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:52:
[...]

Dat is de zogenoemde vergelijkingsrente, vrij gangbaar.
Bedankt voor de reacties.

Blijkbaar moet ik het gewoon accepteren. Echter blijf ik het vreemd vinden aangezien de hypotheek verstrekker zelf in de begeleidende brief aangeeft dat ik de boete moet betalen voor het mislopen van rente, geld wat ze dus niet gaan mislopen omdat ik juist meer rente ga betalen.

Het geeft in ieder geval meer zekerheid voor de komende jaren ondanks dat ik de komende 4 jaar meer betaal dan nodig is. Voor hetzelfde geld staat de rente over 4 jaar op 4% en dan heb ik het met een maand of 12 weer terug verdient..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Nopheros schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:51:
[...]

Blijkbaar moet ik het gewoon accepteren. Echter blijf ik het vreemd vinden aangezien de hypotheek verstrekker zelf in de begeleidende brief aangeeft dat ik de boete moet betalen voor het mislopen van rente, geld wat ze dus niet gaan mislopen omdat ik juist meer rente ga betalen.

Het geeft in ieder geval meer zekerheid voor de komende jaren ondanks dat ik de komende 4 jaar meer betaal dan nodig is. Voor hetzelfde geld staat de rente over 4 jaar op 4% en dan heb ik het met een maand of 12 weer terug verdient..
Wat betreft het overzetten is uiteraard je eigen keus. Ik zou het zelf niet doen.
In 4 jaar tijd kan heel veel veranderen (zowel op persoonlijk gebied als in gebeurtenissen wereldwijd / rente) en in die 4 jaar betaal je al hogere rente. Het lijkt erop dat je dubbel safe wil gaan zitten en daar best veel geld voor over hebt. FOMO? (Fear of missing out)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Cheesy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:07:
[...]

Wat betreft het overzetten is uiteraard je eigen keus. Ik zou het zelf niet doen.
In 4 jaar tijd kan heel veel veranderen (zowel op persoonlijk gebied als in gebeurtenissen wereldwijd / rente) en in die 4 jaar betaal je al hogere rente. Het lijkt erop dat je dubbel safe wil gaan zitten en daar best veel geld voor over hebt. FOMO? (Fear of missing out)
Het is en blijft een gok, zeker. De resterende looptijd is 3 jaar en 10 maanden.

Boete, 970 euro.
Extra kosten hogere rente: 1426 euro.
Totaal: 2396 euro.

Als ik m'n looptijd nu niet aanpas en de rente is over 4 jaar hoger dan m'n huidige rente (1,95%) dan ben ik toch altijd duurder uit of mis ik dan wat?

Het enige echte probleem is (volgens mij) als ik besluit om over 4 jaar te verhuizen, dan heb ik inderdaad teveel betaald. Maar als je kijkt naar de afgelopen 50 jaar dan is 2,45% rente voor 20 jaar vast belachelijk laag.

Zou je het met deze informatie nog steeds niet doen @Cheesy ?

[EDIT]
Ik zou het zelf overigens geen FOMO noemen maar ik snap je punt, ik zit veel in aandelen en weet hoe de markten reageren op de rentes van de Centrale Banken. Aangezien de rentes in de komende jaren omhoog gaan acht ik de kans zeer groot dat de hypotheekrente over 4 jaar hoger staat als nu.

[ Voor 13% gewijzigd door Nopheros op 13-04-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
Nopheros schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:18:
[...]

Het is en blijft een gok, zeker. De resterende looptijd is 3 jaar en 10 maanden.

Boete, 970 euro.

Als ik m'n looptijd nu niet aanpas en de rente is over 4 jaar hoger dan m'n huidige rente (1,95%) dan ben ik toch altijd duurder uit of mis ik dan wat?

Het enige echte probleem is (volgens mij) als ik besluit om over 4 jaar te verhuizen, dan heb ik inderdaad teveel betaald. Maar als je kijkt naar de afgelopen 50 jaar dan is 2,45% rente voor 20 jaar vast belachelijk laag.

Ik kan het niet voor je uitrekenen, maar zou ook eens een berekening doen met bijvoorbeeld 3%, en dan kijken wat je nétto kwijt zou zijn, dus niet bruto.

Bruto zit er vaak best verschil tussen, maar Netto kan het best wel eens meevallen :+

Zoiets kan je helpen bij de berekening
https://www.berekenhet.nl...asten-rentewijziging.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
[...]

Boete, 970 euro.

Op zich vallen je extra kosten wel mee inderdaad. Iedereen heeft natuurlijk weer andere wensen.
Wij willen graag verhuizen dus misschien projecteer ik het iets teveel op m'n eigen situatie. En wensen om te verhuizen kunnen ook opeens opkomen. Wij dachten ook 10+ jaar in hetzelfde huis te blijven wonen.

Ik heb collega's die 15 of 20k boeterente betaald hebben. Dat vind ik echt forse bedragen. Ik ben hier gewoon wat rustiger en afwachtender in denk ik. Heb liever het bedrag liquide. We zien wel waar de rente over x jaar op staat. En het rente-component van de aflossing wordt steeds kleiner, dus een eventuele hogere rente werkt niet zo hard meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
[...]

Boete, 970 euro.

[EDIT]
Ik zou het zelf overigens geen FOMO noemen maar ik snap je punt, ik zit veel in aandelen en weet hoe de markten reageren op de rentes van de Centrale Banken. Aangezien de rentes in de komende jaren omhoog gaan acht ik de kans zeer groot dat de hypotheekrente over 4 jaar hoger staat als nu.
Ja en Nee.
Voor de komende 4 jaar heb je nu een lagere rente.
Stel na 4 jaar is de rente hoger dan de rente die je nu vastlegt. Pas op dat moment ga je besparen door nu vasttteleggen. Maar die besparing is verschil in rente en terugverdienen boete. Dat kost ook weer een paar jaar.

Eigenlijk ben je net een jaar te laat met je rente vastzetten voor langere tijd maar dat is achteraf.

Voor nu zou ik zelf afwachten wat de stand van zaken over een jaar of 2 a 3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
D-dark schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:31:
[...]

Ja en Nee.
Voor de komende 4 jaar heb je nu een lagere rente.
Stel na 4 jaar is de rente hoger dan de rente die je nu vastlegt. Pas op dat moment ga je besparen door nu vasttteleggen. Maar die besparing is verschil in rente en terugverdienen boete. Dat kost ook weer een paar jaar.

Eigenlijk ben je net een jaar te laat met je rente vastzetten voor langere tijd maar dat is achteraf.

Voor nu zou ik zelf afwachten wat de stand van zaken over een jaar of 2 a 3 is.
Ik heb vorig jaar al geprobeerd m'n rente vast te zetten voor 20 jaar, boete was 6000 euro en heb ik niet geaccepteerd. Verspreid over 20 jaar was dat misschien nog wel goedkoper geweest alhoewel ik dat nu ook niet meer ga uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Weet iemand hier een antwoord op;

Ik kan op de site van mijn verstrekker de boeterente bereken voor omzetten naar marktrente. Zonder verdere input van mijn kant. Die is +- 6k. Dus (bierviltje) 3600 netto na belastingteruggave.

Maar mag ik dan elke nieuwe rentevaste periode kiezen? Mijn huidige rentevaste periode loopt in 2038 af.

Liefst zou ik een nieuwe rentevaste periode van 10 jaar kiezen, dus tot 2032. Risico is dat de rente dan op 12% staat maar de hypotheek is dan inmiddels zo klein geworden (60k resterend op dat moment) dat ik dat in mijn overweging meeneem. Ik kan op dat moment die 60k zo aflossen (daar zorg ik wel voor) mocht de nood aan de man zijn.

Ik kan me echter voorstellen dat de boeterente afhankelijk is van de nieuw gekozen rentevaste periode. Met andere woorden; als je nu opnieuw tegen 20 jaar vastzet tegen 2,7% is de boeterente lager dan als je 10 jaar vastzet tegen 2,4%. Of denk ik dan helemaal verkeerd?

Maw
Hoe berekent mijn bank de boeterente als ik in die tool geen nieuwe rentevaste periode kan kiezen? Of is dat niet relevant en maak ik een denkfout?

Als ik de rente 10 jaar kan vastzetten is de terugverdientijd 6 jaar btw. Maar ik verwacht dat de boeterente hoger is bij korter vastzetten… Of ik maak een enorme denkfout :)

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 13-04-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 18:06
FreakNL schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:58:
Weet iemand hier een antwoord op;

Ik kan op de site van mijn verstrekker de boeterente bereken voor omzetten naar marktrente. Zonder verdere input van mijn kant. Die is +- 6k. Dus (bierviltje) 3600 netto na belastingteruggave.

Maar mag ik dan elke nieuwe rentevaste periode kiezen? Mijn huidige rentevaste periode loopt in 2038 af.

Liefst zou ik een nieuwe rentevaste periode van 10 jaar kiezen, dus tot 2032. Risico is dat de rente dan op 12% staat maar de hypotheek is dan inmiddels zo klein geworden (60k resterend op dat moment) dat ik dat in mijn overweging meeneem. Ik kan op dat moment die 60k zo aflossen (daar zorg ik wel voor) mocht de nood aan de man zijn.

Ik kan me echter voorstellen dat de boeterente afhankelijk is van de nieuw gekozen rentevaste periode. Met andere woorden; als je nu opnieuw tegen 20 jaar vastzet tegen 2,7% is de boeterente lager dan als je 10 jaar vastzet tegen 2,4%. Of denk ik dan helemaal verkeerd?

Maw
Hoe berekent mijn bank de boeterente als ik in die tool geen nieuwe rentevaste periode kan kiezen? Of is dat niet relevant en maak ik een denkfout?

Als ik de rente 10 jaar kan vastzetten is de terugverdientijd 6 jaar btw. Maar ik verwacht dat de boeterente hoger is bij korter vastzetten… Of ik maak een enorme denkfout :)
De boete is niet afhankelijk van je nieuwe keuze. Het werkt normaal als volgt. Stel je hebt 10 jaar terug de afspraak gemaakt om het 20 jaar vast te zetten voor 3%. De bank gaat om de boete te bepalen dan kijken naar het rentepercentage van de resterende duur van je contract. In dit geval dus 10 jaar. Stel ze krijgen daar nu 2% voor, dan missen ze dus 1% gedurende 10 jaar. Met die 1% berekenen ze dan op basis van je schuldrest de boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah ze kijken dus naar de resterende looptijd van het rentevaste deel (in mijn geval nog 16 jaar) en berekenen de boete dan op basis van wat 16 vast nu zou zijn qua rente? (Zeg ik dat goed)?

Ik kom er nu wel achter dat onze kinderopvangtoeslag ook naar beneden zou gaan omdat het verzamelinkomen ook hoger wordt (minder aftrek) maar ik denk dat dat in ons geval niet heel veel impact heeft. We krijgen sowieso maar 55% (om en nabij) terug en ons kind gaat ook maar zo’n 40 uur per maand. Bovendien zou ik van 3.45 maar 2.7% rente gaan op een kleine schuld…

Zou eens moeten berekenen wat de rente (en dus aftrek) in de nieuwe situatie wordt. Iemand daar een tool voor? Berekenhet doet dat moet geloof ik.

Maar het maakt de berekening wel complexer. Aan de andere kant, als ik ervoor ga heb ik natuurlijk in 2022 juist veel aftrek (boeterente is aftrekbaar) en daardoor een lager verzamelinkomen. Dus in 2022 nog spekkoper wat betreft KOT.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 13-04-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
nnomiS schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:12:
[...]

De boete is niet afhankelijk van je nieuwe keuze. Het werkt normaal als volgt. Stel je hebt 10 jaar terug de afspraak gemaakt om het 20 jaar vast te zetten voor 3%. De bank gaat om de boete te bepalen dan kijken naar het rentepercentage van de resterende duur van je contract. In dit geval dus 10 jaar. Stel ze krijgen daar nu 2% voor, dan missen ze dus 1% gedurende 10 jaar. Met die 1% berekenen ze dan op basis van je schuldrest de boete.
Klopt. Kleine aanvulling: de nieuwe rentevaste periode moet in de regel wel binnen de looptijd van de hypotheek 'passen'. Als je bv 15 jaar geleden een hypotheek voor 30 jaar hebt afgesloten, dan kun je nu natuurlijk niet ineens de rente voor 30 jaar vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FreakNL schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:23:
Ik kom er nu wel achter dat onze kinderopvangtoeslag ook naar beneden zou gaan omdat het verzamelinkomen ook hoger wordt (minder aftrek) maar ik denk dat dat in ons geval niet heel veel impact heeft.
Het eerste jaar heb je juist een extra laag inkomen doordat je de boeterente kunt aftrekken. Die kinderopvangtoeslag houd je niet de komende 16 jaar. Met relatief veel kinderopvangtoeslag is het daarom vaak juist gunstig om nu eenmalig een hogere boeterente te kunnen aftrekken in plaats van dat over 16 jaar gespreid te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 13:23
zit met een dillema. Eigenlijk veel te lang hebben liggen slapen:S

ik heb nu nog 2 jaar een hypotheek van 3.85%
verlengen bij de bank waar ik nu zit voor 20 jaar
en dan 20 jaar voor 2.86 ( boete rente van 3000,- euro)

of bij een adviseur maar daar betaal je dan meteen 2500,- kosten
En dan met de overige kosten kom je al snel op 8000,-

Ook hebben we nog de hoop om te verhuizen (maar dat willen er volgens mij wel meer deze tijd;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
chimera2 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:29:

Ook hebben we nog de hoop om te verhuizen (maar dat willen er volgens mij wel meer deze tijd;))
Grappig, lijkt heel veel op onze situatie.
Ik zat nog eens in m'n hypotheekofferte te kijken, blijkt dat er standaard een meeneemregeling inzit (BLG). Dat wist ik niet, maakt de situatie wel weer anders.

De rente gaat nu wel met forse stappen omhoog bij BLG:
8 april: 10 jaar NHG 2,17%
14 april: 10 jaar NHG 2,32%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Ik denk dat 8000 euro enigszins overschat is. Maar een andere geldverstrekker betekent inderdaad sowieso extra kosten. Je kunt zelf waarschijnlijk beter inschatten of dat voordeliger uitpakt of niet. Hangt namelijk o.a. af van risicoklasse, hoogte van de hypotheek en soort hypotheek (annuïtair, aflossingsvrij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 20:40
1.13 % sinds 1 januari 2022, 5 jaar vast. Bankspaarhypotheek.

Koos sinds 2012 ieder jaar de korte rente vast periode die mogelijk was, en dat was 1 jaar iedere keer.
Vorig jaar beetje klaar mee om iedere jaar opnieuw weer het proces te doorlopen, en dus voor de resterende looptijd vastgezet op zo'n beetje het all-time minimum.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb nog even berekend wat het me op zou leveren. (zie mijn vorige posts)

Over de resterende looptijd van de hypotheek (tot 2044) betaald betaal ik 190k bruto als ik op 3.5% blijf zitten (staat nog vast tot 2038).

Als ik nu omzet naar 10 jaar vast (2.4%) betaal ik over de gehele looptijd 174k bruto, uitgaande dat het tot 2044 2.4% blijft..

Langer vastzetten (bijvoorbeeld 15 jaar of 20 jaar) maakt het bruto verschil nog kleiner. Als ik het nu 15 jaar vastzet tegen 2.7% kom ik op 180k bruto.. Terugverdientijd is dan +-8 jaar btw...

Het zet allemaal nog geen zoden aan de dijk. Ik heb nu een relatief hoge rente maar hij staat wel vast tot 2038.. Maar niemand heeft natuurlijk enig idee wat er gaat gebeuren..

Als ik nu openbreek en 10 jaar vastzet en in 2032 staat de rente nog steeds op 2.4% (of lager) ben ik natuurlijk spekkoper. Maar als hij dan op 8% staat had ik hem beter kunnen laten lopen...

Mijn schuld stelt ook niks voor btw dus we praten niet over wereldbedragen qua maandelijkse besparing

Op basis van nu 10 jaar vastzetten (kost me netto 3600 euro):
100 bruto winst in de eerste maand, +-50 netto. Terugverdientijd ongeveer 6 jaar.
Op basis van nu 15 jaar vastzetten (kost me netto 3600 euro)
80 euro bruto winst in de eerste maand, +-40 netto. TVT ongeveer 8 jaar

Het is eigenlijk allemaal klein bier.. Maar dat is die 3600 euro ook (alhoewel dat in eerste instantie wel 6k bruto is)...

Ben er nog niet uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 14-04-2022 12:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@FreakNL Je bent aan het speculeren.

Vooral de bijzin "...uitgaande dat het tot 2044 2,4% blijft". Dat is speculatie. Zo kun je alles naar de gewenste uitkomst redeneren.

Ik zou rustig blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:23:
@FreakNL Je bent aan het speculeren.

Vooral de bijzin "...uitgaande dat het tot 2044 2,4% blijft". Dat is speculatie. Zo kun je alles naar de gewenste uitkomst redeneren.
Klopt, ik zou in deze vergelijking sowieso niet tot 2044 rekenen maar tot 2038. De afweging is immers tussen tot 2038 vastzetten en tot 2032 vastzetten. Dan komt het eigenlijk neer op de vraag wanneer je met die 6 onzekere extra jaren duurder uit bent. Dan kun je uitrekenen bij welke rentestand per 2032 je duurder uit bent én je kunt uitrekenen wat het effect is als de rente dan ineens 1-2-3% hoger dan die 'grenswaarde' is. Vervolgens nagaan of dat betaalbaar is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oh ik ben het met jullie eens hoor. Ik heb ook al wat fictieve berekeningen gedaan, bijvoorbeeld als de rente in 2032 op 8% staat..

Speculeren is het goeie woord, wat dat betreft.

Als escape zou ik in 2032 ook de gehele schuld kunnen aflossen, maar daar moet ik dan wel een flinke buffer voor aanleggen.. En als ik dat voor 16k bruto winst moet gaan doen (tot 2044), dat schiet toch ook niet op...

Als ik nu 15 jaar vastzet is het tot 2037 btw (dat is bijna hetzelfde als 2038), maar de TVT is wel 8 tot 9 jaar.. En de bruto winst is dan wel heel klein dan het niet eens merkbaar is... Het verschil in maandbedrag (80 bruto) wordt ik verder ook niet rijk van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g

Oversluiten kan ook bij execution-only partijen, dat scheelt wel veel geld als je het aandurft. Ik heb overgesloten van NN naar MoneYou en was kwijt:

Hypotheekverstrekker:
- Afsluitkosten Moneyou: 325
- Taxatie: 595
Notaris:
- Aflossen/doorhalen (*): 120
- Inschrijving / akte (*): 580
- Bijkomend: 80
Boeterente:
- Uiteindelijk 0 door wachten met passeren totdat rente hoog genoeg was geworden

Totaal dus ~ EUR 1700 waarvan het overgrote deel nog aftrekbaar ook.
In onze situatie hadden we 5 jaar geleden "gewoon" met een adviseur hypotheek vastgelegd, de uitgangspunten van dat advies waren wat mij betreft niet zodanig veranderd dat ik weer voor > 2000 euro advies voor het oversluiten nodig had.

(*) omdat onze parkeerplaats een "appartement" is, was dit zelfs nog iets duurder dan een normale situatie, kon nog circa 100 euro goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Hier nog voor 9 jaar vast voor 50% aflossingsvrij op 1,24% en 50% annuïteiten voor 1,14%.
Het bedrag wat we maandelijks door deels aflossingsvrij minder betalen tov annuïteiten zetten we welke maand weg in beleggingen. Hyptheekbedrag €465.000,- geschatte waarde van de woning is 850/900k. Over 9 jaar zien we wel weer hoe de wereld ervoor staat.

[ Voor 23% gewijzigd door Sunri5e op 18-04-2022 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 14:06
[...]

Ik hier gaat waarschijnlijk hetzelfde doen. Ik heb ook nog 4 jaar te gaan van eerste 10 jaar.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Wat mij trouwens het meest verstandige lijkt is als je nu moet oversluiten om dan de meest kortlopende periode vann1 jaar te pakken. Zo hard het nu stijgt kan het ook weer omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:45
Ik zie het eerder doorstijgen naar >5%

Zeker als de lonen zouden gaan stijgen dan kan de rente echt gaan knallen om die inflatie te beteugelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Kan mij herinneren dat meeste van onze ouders in de jaren 80 dik 7-8% hebben betaald. Inflatie was destijds ook hoog.

Heb nog 2 jaar te gaan op een hypotheek met 2.9%. Bij ING nu om aanbod gevraagd (kan niet naar ander omdat ik sinds dit jaar ZZPer ben). Kreeg aangeboden 2.6% plus 5k boete. Terug verdient in 4 a 5 jaar. 10 jaar vastzetten. Twijfelde over 15 jaar, maar als het goed gaat met de zaak kan ik over 5-10 jaar die hypotheek zelf verstrekken uit mijn BV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
TheWalrus schreef op woensdag 20 april 2022 @ 04:52:
[...]

Ik hier gaat waarschijnlijk hetzelfde doen. Ik heb ook nog 4 jaar te gaan van eerste 10 jaar.
De rente is in de paar dagen alweer flink gestegen, ben blij dat ik de keus gemaakt heb. 20 jaar vast voor 2,45%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Nopheros schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:25:
[...]

De rente is in de paar dagen alweer flink gestegen, ben blij dat ik de keus gemaakt heb. 20 jaar vast voor 2,45%.
Ik heb de aanvraag ingediend en de papieren zijn dus onderweg.
Ik zal waarschijnlijk op 2,65% uitkomen voor 20 jaar.

ik kom met deze hypotheek vanaf 3,1. Toen de opslagen er af weten te krijgen tot 2,1.

We kopen dus zekerheid in. Ik heb 2 kleine kinderen en kan het niet veroorloven om maar te gokken dat het meevalt.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
TheWalrus schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:39:
[...]

Ik heb de aanvraag ingediend en de papieren zijn dus onderweg.
Ik zal waarschijnlijk op 2,65% uitkomen voor 20 jaar.

ik kom met deze hypotheek vanaf 3,1. Toen de opslagen er af weten te krijgen tot 2,1.

We kopen dus zekerheid in. Ik heb 2 kleine kinderen en kan het niet veroorloven om maar te gokken dat het meevalt.
Als we kijken naar het verleden is die rente belachelijk laag d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Nopheros schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:43:
[...]

Als we kijken naar het verleden is die rente belachelijk laag d:)b
Klopt ik ben begonnen met 5,6% in 2008. Vorige woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Eerder in het topic was ik wat sceptisch over vroegtijdig een nieuwe termijn vastzetten maar toch zit er nu zelf ook aan te denken. Ik kwam er sinds kort namelijk achter dat ik een "verhuisregeling" heb. Ik moet nog 2 jaar tegen 3,9%

Momenteel kan ik 'm openbreken en vastzetten met het volgende aanbod:
10 jaar tegen 2,42%
boete ca. 3,2k met terugverdientijd 2 jaar 8 maanden
maandlasten dalen met 100 p/m (de boete dus niet meefinancieren)

In principe willen we nog verhuizen, er zit een Rente Meeneemregeling in onze hypotheek. De vraag is alleen of dat ooit gaat gebeuren.

Meningen? Ik neig namelijk nu iets meer naar openbreken dan behouden :D Sowieso moet ik dagelijks rentebox even bijhouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 20-04-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Wailing_Banshee

You're Next

init6 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:01:
Kan mij herinneren dat meeste van onze ouders in de jaren 80 dik 7-8% hebben betaald. Inflatie was destijds ook hoog.
Niet alleen onze ouders hoor. De hypotheek die we net afgelost hebben was 6.45% rente. En die was afgesloten in 2011.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Het is helemaal niet vreemd. Jouw bank is voor jou (6 jaar geleden) waarschijnlijk zelf een lening aangegaan voor 10 jaar, met de toen geldende tarieven/voorwaarden.

Vandaag moeten ze dit openbreken en een nieuwe lening afsluiten ook al loopt deze nog 4 jaar. Zij kunnen niet het risico nemen dat de rente tegen die tijd nog hoger is, dus moeten ze de boel zelf ook herfinancieren voor de nieuwe termijn met de huidige tarieven/voorwaarden.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:30:
[...]

Niet alleen onze ouders hoor. De hypotheek die we net afgelost hebben was 6.45% rente. En die was afgesloten in 2011.
Voor onze ouders/grootouders is het nog gekker geweest, in de jaren 80 ongeveer heeft 'ie boven de 13% gestaan. Ik ken mensen die door die hoge rente hun vaste lasten niet meer konden betalen.

Ik zit nu tot einde looptijd hypotheek vast op 3.5% en vind het wel prima zo. Dit jaar even gekeken of ik een leuke woning kon vinden zodat ik nog kon profiteren van de ultra lage rente, maar ben toch afgehaakt. Het nieuwbouwproject waar ik gekeken heb bouwt te weinig echt leuke woningen op leuke locaties, ze geven ronduit toe dat ze 50k buffer ingebouwd hebben in de woningprijs voor de materiaalkosten waardoor de prijzen erg hoog zijn voor kosten koper en de rente is aan de andere kant ook aan het stijgen. Kwam nog bij dat ze pas eind 2023 op konden gaan leveren, en dan zou ik al met al of dubbel moeten verhuizen of lang in onzekerheid moeten zitten wat het juiste moment is om m'n huidige woning op de markt te gooien.

Ik wacht nog wel een poosje, ben kennelijk toch niet zo'n risiconemer :X

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Pagina: 1 ... 78 ... 100 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.