Mijn bericht ging over 10 jaar versus 20 jaar.jurjen_g schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:10:
[...]
Ik wil toch wel even reageren op de posters die zo stellig zijn over de zekerheid dat lang vastzetten gelijk staat aan teveel betalen. Ja je betaalt 'dit jaar' meer dan iemand die nu variabel of 1 jaar vast heeft gezet. Maar wat ga jij komende maanden doen als de 1 jaarrente bijvoorbeeld nog voor eind van het jaar doorstijgt naar 2 procent? Ga je dan alsnog een 10 jaar vastzetten? Dan betaal jij namelijk de komende 10 jaar 'teveel' althans meer dan ik. En als je niet vastzet en de rente blijft 2 procent dus ook. Kortom, jouw zekerheid heeft te maken met jouw stellige verwachting dat de variabele rente structureel onder de 1,6 procent zal blijven. Wellicht heb je gelijk, ik schat die kans ook als meer dan 50 procent, maar het is geen zekerheid, maar een (goed beargumenteerde) verwachting.
Maargoed, als ik zal ingaan op wat jij aangeeft. Ik zou van tevoren een strategie bepalen en die zal hoogstwaarschijnlijk neer komen op niet (alsnog) vastzetten, maar gewoon de rit uitzitten met flexibel/1jr rente, in de overtuiging dat de daling van de laatste jaren door zal zetten.
Je kunt natuurlijk wel tot andere inzichten komen door veranderingen in de wereld. Maar op simpelweg fluctuaties zou ik proberen niet te reageren.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018