Dat is natuurlijk de crux... Als je het op kunt vangen, welk risico wil je dan afdekken. Dan komt het neer op gokken. Kan goed uitpakken natuurlijk, maar kan net zo goed ook zonde van het geld zijn..Sport_Life schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:31:
[...]
tnxWe kunnen een rentestijging van 100% makkelijk opvangen, maar het is natuurlijk zonde als het niet nodig is.
Het verschil tussen de korte en lange rentevast periodes loopt juist nu alleen maar op, een beetje zoals het was toen de ECB niet massaal staatsobligaties opkocht..
Ik heb zelf 10 jaar vast. Ik zit redelijk 'hoog in de boom' qua schulden dus ben nog wel kwetsbaar. Ik verwacht dat dat na 10 jaar er wel wat anders uit ziet, dat is al een aardig lange termijn.
Het verschil in mijn geval met 15 en 20 jaar was ook best groot. Ze hadden de 10-jaarsrente gewoon scherp in de markt gezet.
Al met al keuze gemaakt voor 10 jaar. In die 10 jaar los ik een leuk stuk af, dat scheelt al 20 basispunten risico-opslag en daarna zie ik het wel weer. Zoals ik er nu insta, zou ik daarna gewoon 1-jaar vast kiezen voor de leningdelen waar maandelijks op wordt afgelost.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut