Heb je hierbij een Florius-calcasa waarderapport gebruikt? Ik vraag me namelijk af of deze strikter is en lager uitkomt dan direct via calcasa.Big Mama schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:32:
Hypotheek 14 maanden geleden afgesloten bij Florius. Toen voor 98,5% van de woningwaarde (taxatie). En nu al minder dan 85% volgens Calcasa, doordat de huizenprijzen zo hard zijn gestegen. Dus renteherziening aangevraagd vanwege lagere risico-klasse. Gestaafd met een rapport van Calcasa à EUR 25,-. En goedgekeurd. Scheelt toch weer ongeveer 60,- per maand.
Dat is zo. Zit er ook een stuk aflossingsvrij bij? En niet van plan om eerder grote delen af te lossen? Anders vind ik 30 ipv 20 jaar in veel gevallen zonde van het geld.matty___ schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:55:
[...]
Ja weet ik ook niet. Het verschil tussen 20 en 30 was verwaarloosbaar en ik verwacht niet dat hij nog veel lager gaat worden.
Het is allemaal koffiedik kijken
Inderdaad een florius-calcasa rapport, door de link te volgen op de website van florius. Ik weet niet of die strikter is, of lager uitkomt dan een gewoon calcasa rapport. Maar hij wordt in ieder geval wel geaccepteerd, en dat weet ik niet zeker van een gewoon calcasa rapport.User88 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:57:
[...]
Heb je hierbij een Florius-calcasa waarderapport gebruikt? Ik vraag me namelijk af of deze strikter is en lager uitkomt dan direct via calcasa.
Als je het zeker wil weten moet je van beiden eentje aanvragen en die vergelijken. Kost wel E25 extra, maar dan weet je het ook 😀 Maar dat was in mijn geval niet nodig, want met deze waardebepaling kwam ik al onder de 85% uit.
[ Voor 17% gewijzigd door Big Mama op 22-01-2022 09:32 ]
Computers follow your orders, not your intentions.
In mijn geval is de waarde in 14 maanden met 19% gestegen. Als je hypotheek schuld minder dan 90% van de waarde is, scheelt dat ongeveer 0,1% rente. Is de schuld minder dan 85%, dan scheelt dat ongeveer 0,2%. De stap daarna is 65%.outlandos schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:25:
[...]
Kom je daar een beetje hoog mee uit dan, zo'n Calcasa rapport? Ik zit ook bij Florius, ruim half geleden getaxeerd. Vraag me af of er nu al "wat te halen" valt.
Met ruim een half jaar geleden heb je kans dat je net onder de 90% duikt. Er vanuit gaande dat je 100% financiering hebt bij aankoop.
Computers follow your orders, not your intentions.
1,01% voor 10 jaar vast bij ABN Amro, aflossingsvrij met NHG en energielabel A. Gaat per 1 februari in.
20 jaar 2,55% annuitair. In 2016 afgesloten. Best tevreden mee 
Mijn motivatie, tja ik wist niet wat de markt ging doen (nu nog niet) en vond het laag genoeg om mee akkoord te gaan. Achteraf denk ik zelfs, 30 jaar was ook prima geweest. Gelukkig heb ik een relatief lage hypotheek (180K) dus dat bouwt netjes af in de komende jaren.
Heb overigens wel gekozen voor een hypotheekverstrekker die de laagste rente aan kon bieden, heb niet gekeken naar extra producten ofzo.
Mijn motivatie, tja ik wist niet wat de markt ging doen (nu nog niet) en vond het laag genoeg om mee akkoord te gaan. Achteraf denk ik zelfs, 30 jaar was ook prima geweest. Gelukkig heb ik een relatief lage hypotheek (180K) dus dat bouwt netjes af in de komende jaren.
Heb overigens wel gekozen voor een hypotheekverstrekker die de laagste rente aan kon bieden, heb niet gekeken naar extra producten ofzo.
[ Voor 79% gewijzigd door marapuru op 25-01-2022 20:22 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/GazXAL0FlEqsY6JsefVBKub9.png?f=user_large)
Volgens mij kan ik 37% van de eenmalige vergoeding via de belasting terugvragen?
Er is een kans dat ik over 2 jaar ga verhuizen, maar als bovenstaande klopt dan zou de terugverdientijd korter zijn.
Zouden jullie voor 1.16% gaan? Ik denk hier met namen aan omdat de rente wellicht gaat stijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door marshallq op 25-01-2022 19:07 ]
Wat maakt het uit hoe lang je in een huis verwacht te wonen? Veruit de meeste hypotheken kan je tegenwoordig meeverhuizen.overhyped schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:32:
Net een hypotheek afgesloten voor 20 jaar vast, ondanks dat ik eerder van de korte looptijden was. (En daar erg blij mee was)
Momenteel 80% woning waarde, iets van 1.5% rente.
de reden: nu een huis waar we verwachten lang te wonen, laatste huis zolang we nog zelfstandig wonen idee, en ook een huis waarvan de aanschafprijs ‘iets’ anders is dan m’n vorige huis. (We hebben meer afgelost nu bij de start dan m’n vorige hypotheek was)
Dat alles bij elkaar heeft ons nu doen besluiten om voor zekerheid te gaan.
marapuru schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:22:
20 jaar 2,55% annuitair. In 2016 afgesloten. Best tevreden mee
Mijn motivatie, tja ik wist niet wat de markt ging doen (nu nog niet) en vond het laag genoeg om mee akkoord te gaan. Achteraf denk ik zelfs, 30 jaar was ook prima geweest. Gelukkig heb ik een relatief lage hypotheek (182.5K) dus dat bouwt netjes af in de komende jaren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
37% hangt af van je inkomstenbelasting maar waarschijnlijk klopt dat.marshallq schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:06:
[Afbeelding]
Volgens mij kan ik 37% van de eenmalige vergoeding via de belasting terugvragen?
Er is een kans dat ik over 2 jaar ga verhuizen, maar als bovenstaande klopt dan zou de terugverdientijd korter zijn.
Zouden jullie voor 1.16% gaan? Ik denk hier met namen aan omdat de rente wellicht gaat stijgen.
Als je binnen 10 jaar gaat verhuizen zou ik niet gaan middelen. Als je verwacht dat de rente gaat stijgen wellicht weer wel. Alhoewel de nieuwe rente ook 10 jaar loopt, dus veel zal het niet uitmaken?
Als je verwacht dat je ergens 30 naar gaat wonen, kan ik me een 30 jarige rente wel voorstellen. Dan weet je zeker dat je vaste lasten gelijk blijven.outlandos schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:39:
[...]
Wat maakt het uit hoe lang je in een huis verwacht te wonen? Veruit de meeste hypotheken kan je tegenwoordig meeverhuizen.
Kwestie van uitrekenen. Wat is de boete? Terugverdientijd? Tegen welk percentage kan je van de belasting aftrekken? Renteverwachting? Van plan te verhuizen? Hoe lang loopt de rente nog?
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik zou, als je tussen nu en ongeveer 8 jaar zou verhuizen, zeker gebruik maken van rentemiddeling. Je betaalt dan in totaal minder oversluitboete en hebt wel lagere rente.evleerdam schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:55:
[...]
37% hangt af van je inkomstenbelasting maar waarschijnlijk klopt dat.
Als je binnen 10 jaar gaat verhuizen zou ik niet gaan middelen. Als je verwacht dat de rente gaat stijgen wellicht weer wel. Alhoewel de nieuwe rente ook 10 jaar loopt, dus veel zal het niet uitmaken?
Ik ben nog nooit verhuisd in een situatie dat bij de verhuizing de situatie zo hetzelfde was dat dat echt nuttig was. Leuk dat je (als je duurder gaat wonen) een deel van de hypotheek mee kan nemen, maar is dan ook daadwerkelijkoutlandos schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:39:
[...]
Wat maakt het uit hoe lang je in een huis verwacht te wonen? Veruit de meeste hypotheken kan je tegenwoordig meeverhuizen.
De huidige aanbieder de gunstigste voor de rest?
Ik ben wel benieuwd naar cijfers over hoeveel Hypotheken daadwerkelijk verhuisd worden. Het is voor mij in elk geval Geen selectie criterium.
Verwijderd
Zoek even uit hoe de bank de terugverdientijd berekent. Bij mijn bank (ABN) berekenen ze dat door de bruto boete te delen door het verschil in bruto maandbedrag (rente + aflossing).marshallq schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:06:
[Afbeelding]
Maar dat is een ontzettend foute berekening (die overigens per toeval wel ongeveer kan kloppen!). Wat je moet berekenen is de netto boete gedeeld door het verschil in netto maandrente.
Aflossing is namelijk geen kosten maar een verschuiving van vermogen, en daarmee kan je dus niks terugverdienen. En netto bedragen omdat HRA, zeker met de afbouw van het aftrekpercentage en de afbouw van de wet Hillen, niet zo triviaal is dat je het kan negeren.
Zo te zien Florius.marshallq schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:06:
[Afbeelding]
Ik heb eind oktober afgekocht (niet middeling) naar 1,28% voor 20 jaar. (had ook 3,15% en zat op 7 van de 10 jaar). Heb rekensom gemaakt van het nieuwe bedrag en heb bijv. de jaarrentes en/of de boete in de voorlopige aanslag ingevuld om het netto te maken. Waar ik ook rekening mee heb gehouden is dat mijn verzamelinkomen (door minder aftrek) stijgt en ik daarmee ook minder kinderopvangtoeslag krijg.
Uiteindelijk levert dat de komende 3 jaar niet heel veel geld op (voordeel netto lasten jaarlijks 300,-; netto-boete 3.500 en over 3 jaar 4.200 meer afgelost) maar met deze rente weet ik tot na de eventuele studie van mijn kinderen waar ik aan toe ben. Ook met mogelijke verhuizing. Het kan maar zo zijn dat over 3 jaar Florius niet de goedkoopste is maar wel dat ze allemaal in de 2,8%-3,2% of hoger zitten bijvoorbeeld.
my 2 cents...(of door de recente rentestijgingen sinds oktober al iets meer
Het kostte me nogal wat moeite om een antwoord te krijgen maar:Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:51:
[...]
Zoek even uit hoe de bank de terugverdientijd berekent. Bij mijn bank (ABN) berekenen ze dat door de bruto boete te delen door het verschil in bruto maandbedrag (rente + aflossing).
Maar dat is een ontzettend foute berekening (die overigens per toeval wel ongeveer kan kloppen!). Wat je moet berekenen is de netto boete gedeeld door het verschil in netto maandrente.
Aflossing is namelijk geen kosten maar een verschuiving van vermogen, en daarmee kan je dus niks terugverdienen. En netto bedragen omdat HRA, zeker met de afbouw van het aftrekpercentage en de afbouw van de wet Hillen, niet zo triviaal is dat je het kan negeren.
Om de terugverdientijd te berekenen delen we dus de bruto vergoeding door het bruto verschil in maandbedrag.
Bedankt voor de input!jedijkhuis schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:11:
[...]
Zo te zien Florius.
Ik heb eind oktober afgekocht (niet middeling) naar 1,28% voor 20 jaar. (had ook 3,15% en zat op 7 van de 10 jaar). Heb rekensom gemaakt van het nieuwe bedrag en heb bijv. de jaarrentes en/of de boete in de voorlopige aanslag ingevuld om het netto te maken. Waar ik ook rekening mee heb gehouden is dat mijn verzamelinkomen (door minder aftrek) stijgt en ik daarmee ook minder kinderopvangtoeslag krijg.
Uiteindelijk levert dat de komende 3 jaar niet heel veel geld op (voordeel netto lasten jaarlijks 300,-; netto-boete 3.500 en over 3 jaar 4.200 meer afgelost) maar met deze rente weet ik tot na de eventuele studie van mijn kinderen waar ik aan toe ben. Ook met mogelijke verhuizing. Het kan maar zo zijn dat over 3 jaar Florius niet de goedkoopste is maar wel dat ze allemaal in de 2,8%-3,2% of hoger zitten bijvoorbeeld.
my 2 cents...(of door de recente rentestijgingen sinds oktober al iets meer)
Ik heb inmiddels voor de middeling gekozen, want sinds mijn laatste post is de rente van 1.16% naar 1.21% gegaan voor 10 jaar.
Klein beetje off-topic, maar heeft hier iemand toevallig een idee hoeveel een adviseur vraagt voor vergoeding als ik de hypotheekaanvraag annuleer? Er ligt nu een offerte met rentegarantie die over 2 weken verloopt. Er hoeft alleen nog getekend te worden, voor de rest is alles al geregeld.
Daar is geen standaard bedrag voor, dat zul je waarschijnlijk kunnen terugvinden in je dienstverleningsovereenkomst.outlandos schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:40:
Klein beetje off-topic, maar heeft hier iemand toevallig een idee hoeveel een adviseur vraagt voor vergoeding als ik de hypotheekaanvraag annuleer? Er ligt nu een offerte met rentegarantie die over 2 weken verloopt. Er hoeft alleen nog getekend te worden, voor de rest is alles al geregeld.
Het dienstverleningsovereenkomst van mijn adviseur er even bijgezocht. Staat niets in over annuleringskosten oid. Of zie ik iets over het hoofd?Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:51:
[...]
Daar is geen standaard bedrag voor, dat zul je waarschijnlijk kunnen terugvinden in je dienstverleningsovereenkomst.
https://www.waar-partners...mat=save_to_disk&ext=.pdf
Waarom zou er sprake zijn van annulering?outlandos schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:15:
[...]
Het dienstverleningsovereenkomst van mijn adviseur er even bijgezocht. Staat niets in over annuleringskosten oid. Of zie ik iets over het hoofd?
De uren zijn toch gemaakt door ze?
Of je nou tekent of niet.
Of het advies moet bagger zijn, maar goed dan ga je normaliter eerst in gesprek daarover….
Het lijkt me dat in elk geval de 'advies'-fase in rekening gebracht wordt, omdat je die hebt doorlopen. Dus dan kom je uit op "Advies hypotheek eigen woning particulier, zonder bemiddeling". Oftewel 2000 euro. Wellicht ook (een deel van) de bemiddeling, aangezien er ook voor een offerte gezorgd is. Waarmee het op 2750 uitkomt.outlandos schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:15:
[...]
Het dienstverleningsovereenkomst van mijn adviseur er even bijgezocht. Staat niets in over annuleringskosten oid. Of zie ik iets over het hoofd?
https://www.waar-partners...mat=save_to_disk&ext=.pdf
Tenzij je uurtarief hebt afgesproken.
Omdat ik *wellicht* de hypotheek niet meer nodig heb.bart.koppers schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:42:
[...]
Waarom zou er sprake zijn van annulering?
De uren zijn toch gemaakt door ze?
Of je nou tekent of niet.
Of het advies moet bagger zijn, maar goed dan ga je normaliter eerst in gesprek daarover….
Maar ik vraag enkel he, ik heb geen idee wat gebruikelijk is, vandaar de vraag.
Ik heb amper advies gehad. Ik heb alles zelf uitgekozen. Voor de goede orde het betreft een verhuurhypotheek. Het gebruikelijke tarief is 2800 EUR maar ik krijg 500 EUR korting omdat ik mijn andere hypotheek ook via hen heb afgesloten.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:47:
[...]
Het lijkt me dat in elk geval de 'advies'-fase in rekening gebracht wordt, omdat je die hebt doorlopen. Dus dan kom je uit op "Advies hypotheek eigen woning particulier, zonder bemiddeling". Oftewel 2000 euro. Wellicht ook (een deel van) de bemiddeling, aangezien er ook voor een offerte gezorgd is. Waarmee het op 2750 uitkomt.
Tenzij je uurtarief hebt afgesproken.
Vrees dus dat ik die 2300 sowieso kwijt ben? Dan kan ik net zo goed doorzetten
Heb momenteel nog 3,85% rente. Heb bij de bank opgevraagd wat de boeterente is als ik overstap. Zou zo'n 6000 euro zijn voor nog 2 jaar.
Nu staat mijn nieuwe gewenste rente op 1,33% voor 20 jaar. Ondertussen is dit al opgelopen naar 1,43%.
Ben dus eigenlijk benieuwd hoeveel geld het me zou kosten als ik voor 1,33 afsluit, en voor 1,43.
Is er een site om het verschil makkelijk te berekenen? Of het break-even percentage te berekenen?
Dan kan ik makkelijker kiezen om nu de boete te betalen en vast te zetten op 1,33%, of toch wachten tot die 2 jaar om is...
Nu staat mijn nieuwe gewenste rente op 1,33% voor 20 jaar. Ondertussen is dit al opgelopen naar 1,43%.
Ben dus eigenlijk benieuwd hoeveel geld het me zou kosten als ik voor 1,33 afsluit, en voor 1,43.
Is er een site om het verschil makkelijk te berekenen? Of het break-even percentage te berekenen?
Dan kan ik makkelijker kiezen om nu de boete te betalen en vast te zetten op 1,33%, of toch wachten tot die 2 jaar om is...
[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 02-02-2022 20:41 ]
Je moet volgens mij goed opletten op welke grondslag een site de berekening doet. Dit is anders sinds 2016. Daarnaast maken de berekeningen het er met annuitaire hypotheken niet makkelijker op omdat er daarnaast ook rekening gehouden moet worden met mogelijkheden die een klant heeft voor tussentijdse aflossingen bijvoorbeeld.Waah schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:38:
Heb momenteel nog 3,85% rente. Heb bij de bank opgevraagd wat de boeterente is als ik overstap. Zou zo'n 6000 euro zijn voor nog 2 jaar.
Ik denk dat je hier de meeste kans maakt.
https://www.berekenhet.nl...boeterente-berekenen.html
https://www.berekenhet.nl...enen-afm-richtlijnen.html
Je zou kunnen kijken of die berekeningen aansluiten bij het voorstel van de bank.
En anders verder zoeken op "Boeterente berekenen".
Bij Florius stond elke maand een geupdate boetebedrag op de site. Daarom heb ik mij daar iets minder in verdiept. Heb wel met diverse Excelformats (zoek maar eens op Hypotheek en Excel) bekeken wat nieuwe maandlasten worden en bijvoorbeeld jaarlijkse rentekosten worden etc. Zodat je daarna verder kan bekijken wat bijvoorbeeld netto-effecten zijn. Ik heb geen eenduidig simpel tooltje gevonden (dat ik vertrouwde).
Succes
Oh de boeterente klopt wel. Die had ik ook al zelf berekend via die site, en dat is ook wat er uit kwam bij mijn hypotheekverstrekker.jedijkhuis schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:51:
[...]
Je moet volgens mij goed opletten op welke grondslag een site de berekening doet. Dit is anders sinds 2016. Daarnaast maken de berekeningen het er met annuitaire hypotheken niet makkelijker op omdat er daarnaast ook rekening gehouden moet worden met mogelijkheden die een klant heeft voor tussentijdse aflossingen bijvoorbeeld.
Ik denk dat je hier de meeste kans maakt.
https://www.berekenhet.nl...boeterente-berekenen.html
https://www.berekenhet.nl...enen-afm-richtlijnen.html
Je zou kunnen kijken of die berekeningen aansluiten bij het voorstel van de bank.
En anders verder zoeken op "Boeterente berekenen".
Bij Florius stond elke maand een geupdate boetebedrag op de site. Daarom heb ik mij daar iets minder in verdiept. Heb wel met diverse Excelformats (zoek maar eens op Hypotheek en Excel) bekeken wat nieuwe maandlasten worden en bijvoorbeeld jaarlijkse rentekosten worden etc. Zodat je daarna verder kan bekijken wat bijvoorbeeld netto-effecten zijn. Ik heb geen eenduidig simpel tooltje gevonden (dat ik vertrouwde).
Succes
Dat is ook niet echt de vraag. Ik wil eigenlijk kijken hoe ver de rente moet stijgen in 2 jaar, om te kijken wanneer nu afsluiten voordeliger is, of wachten tot ik geen boete hoef te betalen.
Als ik over 2 jaar afsluit, en de rente is 1,8% bijvoorbeeld. Ben ik dan méér kwijt over 20 jaar dan die 6000 euro boeterente? En bij welk rentepercentage ben ik nu meer kwijt dan nu gewoon die boeterente aftikken?
Volgens mij is het principe zo dat je de boete al de komende 2 jaar terugverdiend. De bank mag er geen winst op maken en jij dus geen verlies. En omdat zij ook evt. met extra aflossingen rekening moeten houden is het al zelfs iets voordeliger.Waah schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:59:
[...]
Oh de boeterente klopt wel. Die had ik ook al zelf berekend via die site, en dat is ook wat er uit kwam bij mijn hypotheekverstrekker.
Dat is ook niet echt de vraag. Ik wil eigenlijk kijken hoe ver de rente moet stijgen in 2 jaar, om te kijken wanneer nu afsluiten voordeliger is, of wachten tot ik geen boete hoef te betalen.
Als ik over 2 jaar afsluit, en de rente is 1,8% bijvoorbeeld. Ben ik dan méér kwijt over 20 jaar dan die 6000 euro boeterente? En bij welk rentepercentage ben ik nu meer kwijt dan nu gewoon die boeterente aftikken?
Dat lijkt misschien in brutolasten niet zo maar dat komt omdat je een nieuwe annuïteit krijgt waardoor je over 2-3 jaar ook al meer afgelost hebt.
Volgens mij gaat het uiteindelijk hierom:
Als de rente over 2 jaar hoger is dan nu, heb je dan nog 18 jaar voordeel. Als de rente over 2 jaar lager is dan nu heb je 18 jaar lang spijt dat je niet gewacht hebt. Maar dat is nu dus nog niet te bepalen.
Maar misschien kunnen anderen dat nog beter verwoorden of hebben zij andere ideeen.
Misschien het verkeerde topic, maar kon de juiste niet vinden. Mijn vraag is namelijk of er ook mensen recent een hypotheek hebben afgesloten bij Florius. Wij willen van onze huidige overstappen naar Florius. We weten van vorige hypotheken dat je veel documenten moet aanleveren en ook veel moet opzeggen. Bij de vorige verstrekkers waren dat oa een creditcard die opgezegd moest worden, een mogelijkheid tot roodstand bij een bank opzeggen, bankafschriften tot 3 maanden terug aanleveren en zo waren er nog een paar. Willen dit graag zsm op orde hebben, dus graag wat info wat Florius van ons verlangt zodat we zo snel mogelijk kunnen schakelen. Onze loonstroken, werkgeversverklaringen hebben ze in inmiddels ontvangen. Alvast bedankt voor jullie hulp.
Paar maanden geleden dat wij via onze adviseur een hypotheek bij Florius hebben afgesloten. En je krijgt gewoon online inzicht in het proces. Daar zie je dus de hele lijst aan benodigde documenten. Wat er wordt gevraagd, of het ontvangen is en wat de uiteindelijke uitkomst van de beoordeling is geweest.Bolsward1970 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:10:
Misschien het verkeerde topic, maar kon de juiste niet vinden. Mijn vraag is namelijk of er ook mensen recent een hypotheek hebben afgesloten bij Florius. Wij willen van onze huidige overstappen naar Florius. We weten van vorige hypotheken dat je veel documenten moet aanleveren en ook veel moet opzeggen. Bij de vorige verstrekkers waren dat oa een creditcard die opgezegd moest worden, een mogelijkheid tot roodstand bij een bank opzeggen, bankafschriften tot 3 maanden terug aanleveren en zo waren er nog een paar. Willen dit graag zsm op orde hebben, dus graag wat info wat Florius van ons verlangt zodat we zo snel mogelijk kunnen schakelen. Onze loonstroken, werkgeversverklaringen hebben ze in inmiddels ontvangen. Alvast bedankt voor jullie hulp.
Dus ofwel Florius heeft nu een andere werkwijze of het is bij mij anders dan gebruikelijk verlopen (maar mij leek het juist een vrij logische werkwijze). Ik snap daarom je opmerking niet zo goed dat je wel loonstrook en verklaring hebt toegestuurd maar verder niet weet wat er verwacht wordt.
Overigens: onlangs al gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om de risico-opslag te verlagen middels een calcasa rapport van Florius. Datzelfde rapport dien ik over een paar maanden opnieuw in omdat dan de nieuwe grenswaarde is bereikt en nog een stukje opslag kan vervallen.
[ Voor 8% gewijzigd door marcelcee op 04-02-2022 21:41 ]
[quote]marcelcee schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:38:
[...]
Dus ofwel Florius heeft nu een andere werkwijze of het is bij mij anders dan gebruikelijk verlopen (maar mij leek het juist een vrij logische werkwijze). Ik snap daarom je opmerking niet zo goed dat je wel loonstrook en verklaring hebt toegestuurd maar verder niet weet wat er verwacht wordt.
Zo gaat het in volgorde. Eerst de inkomsten naar de hypotheekadviseur die het vervolgens bij Florion aan biedt. Hierop dus gisteren groen licht gekregen. Vervolgens verwacht een bank of hypotheekaanbieder dat je de kleine (vaak onbenullige documenten) opzegt, aanbiedt of wijzigt. Wil dit zsm in orde maken ivm rentestijgingen enz.
[...]
Zo gaat het in volgorde. Eerst de inkomsten naar de hypotheekadviseur die het vervolgens bij Florion aan biedt. Hierop dus gisteren groen licht gekregen. Vervolgens verwacht een bank of hypotheekaanbieder dat je de kleine (vaak onbenullige documenten) opzegt, aanbiedt of wijzigt. Wil dit zsm in orde maken ivm rentestijgingen enz.
Creditcard op afbetaling, rood staan ed moet je niet verplicht opzeggen, dat geld op krediet levert je alleen een verminderde leenruimte voor je hypotheek op.Bolsward1970 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:27:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wij kregen al vrij vlug een hypotheekofferte, niet meer dan de verklaring dat als je alle spullen aanlevert dan is Florius bereid je €xxx te lenen tegen yyy% rente. Wat de hypotheekrentes daarna doen is niet meer interessant (want niet meer van invloed) en geeft je dus alle tijd om de documenten aan te leveren.Bolsward1970 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:27:
[...]
Bedankt beiden voor het reageren. We snappen elkaar niet volgens mij. Nadat wij bij Aegon en BLG groen licht hadden gekregen voor onze vorige hypotheken wat het hypotheekbedrag aangaat was het aanleveren van loonstroken plus werkgeversverklaringen voldoende om te weten of het geld geleend kon worden. Aanvullend daarop kwamen bij beiden de aanvullingen erop dat het alleen door kon gaan als de creditcard werd opgezegd, alle bankafschriften tot 3 maanden terug werden gemaild, roodstand dr af ging en nog wat zaken. Dat soort dingen bedoel ik dus. Met andere woorden wat verwacht In dit geval Florius nog meer van de klant ?
Onze antwoorden kruidden elkaar haha. Wat moest jij dan zoal nog indienen ? De reden is ook dat we zsm willen overstappen ivm 300 euro netto minder kosten en het daarom snel wil regelen.marcelcee schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 06:42:
[...]
Wij kregen al vrij vlug een hypotheekofferte, niet meer dan de verklaring dat als je alle spullen aanlevert dan is Florius bereid je €xxx te lenen tegen yyy% rente. Wat de hypotheekrentes daarna doen is niet meer interessant (want niet meer van invloed) en geeft je dus alle tijd om de documenten aan te leveren.
[ Voor 9% gewijzigd door Bolsward1970 op 05-02-2022 06:54 ]
In 2012 heb ik een spaarhypotheek (30 jaar) afgesloten bij de Rabobank, rente toen voor 10 jaar vastgezet op 4,7%. Binnen een paar maanden loopt die periode af en dan wordt het 10 jaar vast à 1,35%. Voor mij maakt de nieuwe rente netto weinig verschil, maar als de rente op langere termijn zou stijgen zou dat voor de laatste tien jaar gunstiger zijn. Aan de andere kant is bij 10 jaar tegen 1,35% zelfs een lagere rente na tien jaar niet negatief. Daarom bleek een keuze voor 10 jaar à 1,35% de meest gunstige van de opties die ik had.
[ Voor 47% gewijzigd door voske op 05-02-2022 12:36 ]
Be yourself, no matter what they say ...
Misschien was ik nog niet helemaal wakker.Bolsward1970 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 06:50:
[...]
Onze antwoorden kruidden elkaar haha. Wat moest jij dan zoal nog indienen ? De reden is ook dat we zsm willen overstappen ivm 300 euro netto minder kosten en het daarom snel wil regelen.
Bij het aangaan van een nieuwe hypotheek moest er worden aangeleverd (een greep uit de toch best wel lange lijst): loonstrook, werkgeversverklaring, paspoort en andere usual suspects. Bankafschriften ivm spaargeld en dubbele lasten (nogal vreemd want wij deden een woningruil en dus letterlijk op hetzelfde moment ons huis verkocht als aangekocht). Taxatierapport, koopovereenkomst, pensioenoverzicht. Oh en ook wat formulieren over de invloed van Corona op je inkomsten + een klantbeeldformulier (ook maar een kort iets van Florius zelf)
Dit zijn voornamelijk zaken als je tegen de max leent. Als jij 50k bruto per jaar verdiend en een ton wilt lenen kun je gewoon roodstand en credit card behouden.Bolsward1970 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 06:47:
Bedankt beiden voor het reageren. We snappen elkaar niet volgens mij. Nadat wij bij Aegon en BLG groen licht hadden gekregen voor onze vorige hypotheken wat het hypotheekbedrag aangaat was het aanleveren van loonstroken plus werkgeversverklaringen voldoende om te weten of het geld geleend kon worden. Aanvullend daarop kwamen bij beiden de aanvullingen erop dat het alleen door kon gaan als de creditcard werd opgezegd, alle bankafschriften tot 3 maanden terug werden gemaild, roodstand dr af ging en nog wat zaken. Dat soort dingen bedoel ik dus. Met andere woorden wat verwacht In dit geval Florius nog meer van de klant ?
Een credit card die tot bv 2500 kan en een mogelijkheid tot roodstand van 1000, kan zomaar resulteren in bijvoorbeeld 15k minder leen capaciteit. Dus alleen in de gevallen dat je die 15k nodig hebt zul je deze zaken op moeten zeggen.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
In mei verloopt mijn rentevaste periode van 1 jaar. Ik overweeg nu ook om straks mijn rente voor lange tijd vast te zetten.
De toekomst valt natuurlijk niet te voorspellen, maar met de oplopende inflatie wordt de kans op renteverhogingen alleen maar groter.
De toekomst valt natuurlijk niet te voorspellen, maar met de oplopende inflatie wordt de kans op renteverhogingen alleen maar groter.
Hoe 'lang' is dan lang vooor jou?Uniciteit schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:20:
In mei verloopt mijn rentevaste periode van 1 jaar. Ik overweeg nu ook om straks mijn rente voor lange tijd vast te zetten.
en wat is dan de periode waarover je een voortdurend verhoogde rente verwacht?
Ikzelf volg de rente al tien jaar en het verhaal dat 'nu echt de rente het dieptepunt bereikt heeft en dat een renteverhoging echt voor de deur staat' hoor ik al ongeveer iedere 1,5 jaar.
In al die tijd is het eigenlijk nog nooit voorgekomen dat het werkelijk financieel gunstig was je rente erg lag vast te zetten, de meerkosten die banken daarvoor rekenen blijken altijd maar één partij te begunstigen en dat is de kredietgever zelf.
Ik heb altijd een heel sterke vermnoeding dat dat deels een soort van marketing is van de kredietaanbieders.... om een beetje de angst die altijd bestaat uit te nutten om zoveel mogelijk mensen aan te zetten hun rente extreem lang vast te laten zetten, tegen net eenn wat hoger tarief dan ze zouden vangen met korter lopende renteperiodes.
Jij, iemand die nu zn rente 1 jaar vast heeft staan, is darbij natuurlijk de perfecte doelgroep om angstig te laten maken en je nu te laten kiezen voor eenn zeer lange rentevaste periode voor een half of heel procentpunt meer dan je eerst betaalde
Ook nu merk ik dat het ook geenszins zo is dat bv er een kapitaaltekort is, en bv de rente op spaartegoeden gaat stijgen... het tegendeel is eerder het gevall...
afgelopen oktober is een bepaalde spaarrekening die ik nog had domweg opgeheven, omdat de bank die erachter zat en die lang bewust geworven had met een iets hogere rente domweg al haar activiteiten ingesteld heeft...
verder hebben mn twee dochters een ING-spaarrekeningen en die kregen nu al tweemaal een brief met expliciete aanwijzingen _hoe ze liefst zsm hun rekening konden opzeggen, omdat de bank geen zin had veel rente meer te betalen....
Natuurlijk is er nu eenn stevige inflatie, die volgens mij echter eerder samenhangt met problemen in de transportbusiness en veel materiaaltekorten overal, een opgedreven fossiele energieprijs waarchter ik vooral politieke redenen zie en een inhaalslag tov een extreem lage en zelfs negatieve inflatie in de eerste fase van de corona-pandemie...
Geen structurele en langblijvende problemen vermoed ik, maar dingen die ook opgellost kunnen worden, deels ook juist snel vervalllen als de prijsopbrengst gestegen is.
natuurlijk kan dat wel doorwerken op de middellange termijn, maar ik betwijfel sterk of die effecten bv nog steeds over 5 jaar bestaan.
Wat betreft een structurele renteverhoging voor bv hypotheekkredieten zie ik voooral een bestaande reden dat er ongelooflijk veel kapitaal in de markt zit... en dat een helebel beleggers doodgraag ook in zekere rendementen willen beleggen, die gewoon een vaste opbrengst bied per jaar... zij het obligaties, die echter bij de veilige landen al bijna geen enkel of zelfs negatieve rente opleveren, (nederlands 10jaars rente is naar 0,34% estegen in de laatste twe weken, maar stond daarvoor ook gewoon op 0%, en begin december op -0.25%... ik durf zeker niet te zeggen dat ook als die nu eventjes opveert, die over drie maanden weer negatief komt te staan)
[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 05-02-2022 14:40 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Voor mij is een cruciaal verschil dat centrale banken wereldwijd al rentes hebben verhoogd, de Amerikanen hebben aangekondigd dit te gaan doen en de ECB de stelligheid heeft losgelaten dat er in 2022 geen renteverhoging komt.RM-rf schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:37:
[...]
Hoe 'lang' is dan lang vooor jou?
en wat is dan de periode waarover je een voortdurend verhoogde rente verwacht?
Ikzelf volg de rente al tien jaar en het verhaal dat 'nu echt de rente het dieptepunt bereikt heeft en dat een renteverhoging echt voor de deur staat' hoor ik al ongeveer iedere 1,5 jaar.
In al die tijd is het eigenlijk nog nooit voorgekomen dat het werkelijk financieel gunstig was je rente erg lag vast te zetten, de meerkosten die banken daarvoor rekenen blijken altijd maar één partij te begunstigen en dat is de kredietgever zelf.
Ik heb altijd een heel sterke vermnoeding dat dat deels een soort van marketing is van de kredietaanbieders.... om een beetje de angst die altijd bestaat uit te nutten om zoveel mogelijk mensen aan te zetten hun rente extreem lang vast te laten zetten, tegen net eenn wat hoger tarief dan ze zouden vangen met korter lopende renteperiodes.
Jij, iemand die nu zn rente 1 jaar vast heeft staan, is darbij natuurlijk de perfecte doelgroep om angstig te laten maken en je nu te laten kiezen voor eenn zeer lange rentevaste periode voor een half of heel procentpunt meer dan je eerst betaalde
Ook nu merk ik dat het ook geenszins zo is dat bv er een kapitaaltekort is, en bv de rente op spaartegoeden gaat stijgen... het tegendeel is eerder het gevall...
afgelopen oktober is een bepaalde spaarrekening die ik nog had domweg opgeheven, omdat de bank die erachter zat en die lang bewust geworven had met een iets hogere rente domweg al haar activiteiten ingesteld heeft...
verder hebben mn twee dochters een ING-spaarrekeningen en die kregen nu al tweemaal een brief met expliciete aanwijzingen _hoe ze liefst zsm hun rekening konden opzeggen, omdat de bank geen zin had veel rente meer te betalen....
Natuurlijk is er nu eenn stevige inflatie, die volgens mij echter eerder samenhangt met problemen in de transportbusiness en veel materiaaltekorten overal, een opgedreven fossiele energieprijs waarchter ik vooral politieke redenen zie en een inhaalslag tov een extreem lage en zelfs negatieve inflatie in de eerste fase van de corona-pandemie...
Geen structurele en langblijvende problemen vermoed ik, maar dingen die ook opgellost kunnen worden, deels ook juist snel vervalllen als de prijsopbrengst gestegen is.
natuurlijk kan dat wel doorwerken op de middellange termijn, maar ik betwijfel sterk of die effecten bv nog steeds over 5 jaar bestaan.
Wat betreft een structurele renteverhoging voor bv hypotheekkredieten zie ik voooral een bestaande reden dat er ongelooflijk veel kapitaal in de markt zit... en dat een helebel beleggers doodgraag ook in zekere rendementen willen beleggen, die gewoon een vaste opbrengst bied per jaar... zij het obligaties, die echter bij de veilige landen al bijna geen enkel of zelfs negatieve rente opleveren, (nederlands 10jaars rente is naar 0,34% estegen in de laatste twe weken, maar stond daarvoor ook gewoon op 0%, en begin december op -0.25%... ik durf zeker niet te zeggen dat ook als die nu eventjes opveert, die over drie maanden weer negatief komt te staan)
In een tijd van monetaire verruiming is een kortlopende rente heel logisch. Dat beleid slaat nu langzaam om. Dan is het niet heel gek om te overwegen je rente langdurig vast te zetten voor een percentage dat lager is dan zelfs de zeer lage inflatie van de afgelopen jaren.
Ik heb nog een aantal maanden voordat ik een nieuw renteaanbod krijg en dan heb ik nog tot diep in de zomer om een keuze te maken - wat dat betreft nog genoeg tijd om goed te wikken en wegen.
Klinkt inderdaad wel logisch om nu langer vast te zetten, afhankelijk van je persoonlijke situatie, toekomstverwachtingen, etc. Maar als je dat toch van plan bent waarom niet nu al? Je kan afkopen (boete zal gering zijn) en we zitten juist nu in een periode van stijging. Zonde om die mis te lopen (rentes zijn gemiddeld al een paar tienden gestegen). Als je de verwachtingen van economen leest blijkt daar niet uit dat nog voor mei de rente weer wat gaat zakken, er bestaat eerder de kans dat in mei de rente weer ietsjes hoger staat dan nu.Uniciteit schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:52:
[...]
Voor mij is een cruciaal verschil dat centrale banken wereldwijd al rentes hebben verhoogd, de Amerikanen hebben aangekondigd dit te gaan doen en de ECB de stelligheid heeft losgelaten dat er in 2022 geen renteverhoging komt.
In een tijd van monetaire verruiming is een kortlopende rente heel logisch. Dat beleid slaat nu langzaam om. Dan is het niet heel gek om te overwegen je rente langdurig vast te zetten voor een percentage dat lager is dan zelfs de zeer lage inflatie van de afgelopen jaren.
Ik heb nog een aantal maanden voordat ik een nieuw renteaanbod krijg en dan heb ik nog tot diep in de zomer om een keuze te maken - wat dat betreft nog genoeg tijd om goed te wikken en wegen.
Wij gaan op korte termijn ons eerste huis kopen. Spannend! Wij hebben beide behoefte aan zekerheid. Hierom ben ik erover aan het denken om de rente 20 jaar lang vast te zetten. Ik wil nog berekenen hoeveel duurder wij dan uit zijn over de eerste tien jaar, t.o.v. 10 jaar lang vastzetten.
Wat de rente na 10 jaar doet, dat weet natuurlijk niemand. Maar hoe maken jullie de keuze hiervoor? Ik lees al even mee in dit topic, maar ik kan het nog niet goed volgen.
In hoeverre speelt het mee hoelang je verwacht in het huis te gaan wonen?
Wat de rente na 10 jaar doet, dat weet natuurlijk niemand. Maar hoe maken jullie de keuze hiervoor? Ik lees al even mee in dit topic, maar ik kan het nog niet goed volgen.
Eerste huis hadden we 20 jaar vast gezet, we wilden voor zekerheid en die zekerheid was het rente verschil wel waard.. Maar na 5 jaar zijn we verhuisd dus dat was een domme keus achteraf.Gautama schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:43:
Wij gaan op korte termijn ons eerste huis kopen. Spannend! Wij hebben beide behoefte aan zekerheid. Hierom ben ik erover aan het denken om de rente 20 jaar lang vast te zetten. Ik wil nog berekenen hoeveel duurder wij dan uit zijn over de eerste tien jaar, t.o.v. 10 jaar lang vastzetten.
Nu toch voor ze zekerheid van 10 jaar gegaan tegen 0,99%. Geen zin in korter, dan zit ik steeds de rente in de gaten te houden en heb ik stress als die iets stijgt! En het verschil over een periode van 10 jaar met een iets lagere rente was minimaal.
En die 10 jaar is prima, als we willen hebben we over 10 jaar genoeg gespaard om de gehele hypotheek schuld af te lossen als de rente echt onwijs zou stijgen. Los dat het openstaande bedrag over 10 jaar een stuk lager is
Bij verhuizing mag je boetevrij oversluiten. Als de rente dan lager staat dan je huidige rente is het interessant om te switchen en gebruik te maken van de nieuwe lagere rente zonder boete. Als je na 10 jaar verhuisd terwijl je je rente voor 20 jaar had vastgezet heb je 10 jaar lang een te hoge rente betaald (het verschil tussen 10 en 20 jaar). Je kan uitrekenen hoeveel dat is, maar het kan zomaar om €10.000 gaan of meer.Gautama schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:43:
Als de rente bij verhuizen hoger staat kan je in sommige gevallen je huidige rente meenemen bij je huidige hypotheekverstrekker, dit heet een verhuisregeling. Hier zou ik dan ook goed op letten in de voorwaarden als je een hypotheek gaat afsluiten. In dat geval loont het juist om 20 jaar af te sluiten. Maar in de praktijk koop je een duurder huis bij verhuizen en heb je een stuk nieuw af te sluiten hypotheek nodig. Hiervoor geldt sowieso de dan actuele rente. Wellicht is die bij je huidige hypotheekverstrekker duurder dan bij de concurrenten en loont het alsnog om over te sluiten naar een andere partij (en wat verlies te nemen op de hogere rente van je bestaande deel). In dat geval heb je ook achteraf gezien te veel betaald door nu 20 jaar vast te zetten (hogere rente) terwijl je na 10 jaar ging verhuizen.
Het kan dus nog steeds lonen om 20 jaar vast te zetten, ook als je eerder verhuisd, maar volgens mij dan alleen als de rente tegen die tijd een stuk hoger is dan nu en mét een goede verhuisregeling. De eaxcte voorwaarden van de verhuisregeling zou ik ook goed bekijken, in de praktijk kan er vaak geen gebruik van worden gemaakt omdat je bijvoorbeeld naar een andere risicocategorie verhuisd of geen recht op NHG meer hebt, etc.
Als je verwacht dat de inflatie de komende jaren hoog blijft, kan je beter 10 jaar vastzetten en profiteren van de 0,5% lagere rente. Je kan beter 100 euro besparen in 2022 en in 2032 200 euro meer betalen.
Als de inflatie 5% blijft, dan is je euro in 2032 70% minder waard dan nu.
Als de inflatie 5% blijft, dan is je euro in 2032 70% minder waard dan nu.
Ik heb dan het idee dat ik heel erg de markt ga timen. Het kan de komende maanden inderdaad wat verder stijgen, maar ook lichtjes zakken.Stefan79 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:54:
[...]
Klinkt inderdaad wel logisch om nu langer vast te zetten, afhankelijk van je persoonlijke situatie, toekomstverwachtingen, etc. Maar als je dat toch van plan bent waarom niet nu al? Je kan afkopen (boete zal gering zijn) en we zitten juist nu in een periode van stijging. Zonde om die mis te lopen (rentes zijn gemiddeld al een paar tienden gestegen). Als je de verwachtingen van economen leest blijkt daar niet uit dat nog voor mei de rente weer wat gaat zakken, er bestaat eerder de kans dat in mei de rente weer ietsjes hoger staat dan nu.
Dan zou ik nu extra kosten moeten maken en direct een hogere rente gaan betalen. Ik kan ook tot mei wachten, dan staat het aanbod vast, kan nog rustig tot ver in de zomer de marktsituatie bekijken en dan pas een hogere rente gaan betalen.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar eigenlijk ben je zelf ook bezig met timen omdat je aangaf nu langer vast te willen zetten (maar pas in mei). Een beetje timen is op zich niet verkeerd denk ik en moet volgens mij ook tot op zekere zin wel mogelijk zijn voor een termijn van enkele maanden.Uniciteit schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:42:
[...]
Ik heb dan het idee dat ik heel erg de markt ga timen. Het kan de komende maanden inderdaad wat verder stijgen, maar ook lichtjes zakken.
Dan zou ik nu extra kosten moeten maken en direct een hogere rente gaan betalen. Ik kan ook tot mei wachten, dan staat het aanbod vast, kan nog rustig tot ver in de zomer de marktsituatie bekijken en dan pas een hogere rente gaan betalen.
Volgens mij kan je o.b.v. wat je leest van experts en nieuwsberichten over de rente voor jezelf best een beeld vormen over welke kant het meest waarschijnlijk op zou kunnen gaan. Daarnaast volgt de hypotheekrente ook pas later de kapitaalmarkt rente en kan je als ware op tijd reageren. Wat ik steeds terug zie is dat men denkt dat de kapitaalmarktrente heel langzaam gaat oplopen dit en volgend jaar. Nu loopt de rente al harder op dan dat en vanochtend hoorde ik Nederlandsche Bank zeggen dat men zelfs een renteverhoging verwacht eind van dit jaar en een volgende begin 2023. Ik denk dat dit ook zo z`n effect zal hebben op korte termijn voor de rente.
Ook voor volgende week zijn weer veel verhogingen gepland van de hypotheekrentes. De kans dat die weer vóór mei gaat dalen naar het huidige peil acht ik zeer klein. Dat je dan nu even een paar maanden wat meer betaalt weegt niet op tegen bijvoorbeeld 10 jaar lang een hogere rente betalen. Als je toch van plan bent om lang vast te zetten, misschien beter nu te handelen. Maar het blijft uiteindelijk een gok, ben ik met je eens.
Waar kun je die info zien? Verder eens met wat je schrijft.Stefan79 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:13:
[...] Ook voor volgende week zijn weer veel verhogingen gepland van de hypotheekrentes
https://www.rentebox.nl/r...E0-4875-82E3-902151893771kraanwagen schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:54:
[...]
Waar kun je die info zien? Verder eens met wat je schrijft.
Ik snap wat je bedoelt en ik ben er dan ook zeker nog over aan het nadenken. Ik houd in ieder geval scherp mijn eigen aanbieder in de gaten. Mochten de signalen vóór mei ernstig verslechteren, dan kan ik altijd nog ingrijpen.Stefan79 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:13:
[...]
Ik begrijp wat je bedoeld, maar eigenlijk ben je zelf ook bezig met timen omdat je aangaf nu langer vast te willen zetten (maar pas in mei). Een beetje timen is op zich niet verkeerd denk ik en moet volgens mij ook tot op zekere zin wel mogelijk zijn voor een termijn van enkele maanden.
Volgens mij kan je o.b.v. wat je leest van experts en nieuwsberichten over de rente voor jezelf best een beeld vormen over welke kant het meest waarschijnlijk op zou kunnen gaan. Daarnaast volgt de hypotheekrente ook pas later de kapitaalmarkt rente en kan je als ware op tijd reageren. Wat ik steeds terug zie is dat men denkt dat de kapitaalmarktrente heel langzaam gaat oplopen dit en volgend jaar. Nu loopt de rente al harder op dan dat en vanochtend hoorde ik Nederlandsche Bank zeggen dat men zelfs een renteverhoging verwacht eind van dit jaar en een volgende begin 2023. Ik denk dat dit ook zo z`n effect zal hebben op korte termijn voor de rente.
Ook voor volgende week zijn weer veel verhogingen gepland van de hypotheekrentes. De kans dat die weer vóór mei gaat dalen naar het huidige peil acht ik zeer klein. Dat je dan nu even een paar maanden wat meer betaalt weegt niet op tegen bijvoorbeeld 10 jaar lang een hogere rente betalen. Als je toch van plan bent om lang vast te zetten, misschien beter nu te handelen. Maar het blijft uiteindelijk een gok, ben ik met je eens.
Ben hier ook aan het rekenen geweest. Met het idee om een boeterente te betalen en dan voor 20 jaar vast te zetten. (boeterente, 6300 euro. Eigenlijke einde rentevaste periode 2024)
Echter, ik zie dat de terugverdientijd dus al in 2024 is, precies wanneer ik normaal zou mogen veranderen van percentage. Maar dat is op basis van bruto.
Als ik dan kijk wat ik netto ga betalen, dan heb ik nog maar 1/3e van het bedrag dat ik aan boeterente moet betalen terugverdient (2100 euro).
Klopt dat? Of reken ik heel fout of teveel op korte termijn.... of vergeet ik een aftrekpost?
Echter, ik zie dat de terugverdientijd dus al in 2024 is, precies wanneer ik normaal zou mogen veranderen van percentage. Maar dat is op basis van bruto.
Als ik dan kijk wat ik netto ga betalen, dan heb ik nog maar 1/3e van het bedrag dat ik aan boeterente moet betalen terugverdient (2100 euro).
Klopt dat? Of reken ik heel fout of teveel op korte termijn.... of vergeet ik een aftrekpost?
/f/image/MXGZrENdScHl6KRXONNv1Av8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Waah op 06-02-2022 21:50 ]
Heb je ook de boete al netto gemaakt? Die mag je namelijk aftrekken. En kijk nog naar je schuld over 2 jaar die zou ook lager moeten zijn.Waah schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:47:
Ben hier ook aan het rekenen geweest. Met het idee om een boeterente te betalen en dan voor 20 jaar vast te zetten. (boeterente, 6300 euro. Eigenlijke einde rentevaste periode 2024)
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door jedijkhuis op 06-02-2022 22:46 ]
@jedijkhuis Ah, nu zie ik het ja. Boete nog niet netto gemaakt, maar zie inderdaad dat de aflossing voor Annuitair omhoog gaat. Voor lineair blijft die gelijk (wat logisch is, want lineair). Dat maakt het al íéts genuanceerder.
Vond het al vreemd.
Vond het al vreemd.
https://www.nu.nl/economi...ne-stapjes-verder-op.html
Prognoses voor dit jaar zijn een kleine stijging van 0,2 tot 0,4 procentpunt.
In principe is dat nog wel binnen de perken, maar wel een goed iets om in het achterhoofd te houden dat de vals plat omhoog toch wel aan het beginnen is.
In principe is dat nog wel binnen de perken, maar wel een goed iets om in het achterhoofd te houden dat de vals plat omhoog toch wel aan het beginnen is.
Ben wel benieuwd wat hier 'de marktrente' genoemd wordt, is dat een soortvan tussenmarkt tussen banken onderling nog buiten de ECB rente om?Volgens Van Bruggen lopen de hypotheekrentes de laatste weken op omdat de marktrente ook omhooggaat.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Die 0.2 tot 0.4 procentpunt hebben diverse (ook groter) verstrekkers al lang gehaald.
Het gaat best hard nu, alles lijkt in een versnelling te komen.
Het gaat best hard nu, alles lijkt in een versnelling te komen.
Mijn koffiezetapparaat is kapot dus misschien verreken ik me.
Maar verhoogt Munt hun 10j rente woensdag nou met 0.31% ?!
https://www.rentebox.nl/r...E0-4875-82E3-902151893771
[ Voor 33% gewijzigd door outlandos op 07-02-2022 12:25 ]
Blijkbaar kregen ze teveel hypotheekaanvragenoutlandos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:25:
Mijn koffiezetapparaat is kapot dus misschien verreken ik me.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Het is goed om op te merken dat vooral de langlopende contracten (10- en 20-jarige rentes) oplopen nu.
De 1-jarige rentes zijn eigenlijk rotsvast.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Heeft vooral te maken met de rentes op de langlopende staatsobligaties, een NL 10-jaar loopt namelijk weer wat op. De hypotheekrentes voor 10 jaar en langer zijn gebaseerd op de opbrengsten van het alternatief met een risk premium.YakuzA schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:44:
https://www.nu.nl/economi...ne-stapjes-verder-op.html
[...]
Ben wel benieuwd wat hier 'de marktrente' genoemd wordt, is dat een soortvan tussenmarkt tussen banken onderling nog buiten de ECB rente om?
Historisch gezien eigenlijk nog steeds niets om wakker van te liggen...
De kortlopende contracten zijn vooral gebaseerd op de Euribor met een risk premium. Die lopen maar nauwelijks op.
Is het niet een kwestie van tijd dat die ook wat omhoog zullen gaan, en dus ook de 1- en 2-jaars hypotheekrentes? Mede als de ECB de rente aan het eind van het jaar verhoogt? Of staat dat los van elkaar?JanHenk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:11:
[...]
De kortlopende contracten zijn vooral gebaseerd op de Euribor met een risk premium. Die lopen maar nauwelijks op.
Wat zijn normaliter de voorwaardes waar jullie op letten bij het kiezen van een hypotheekverstrekker, naast rentepercentage i.c.m. rentevaste periode?
Ikzelf denk aan:
- geldigheid offerte (huis waar wij een bod op hebben gedaan willen er pas laat uit)
- % boetevrij aflossen
- verhuisregeling
- oversluitregeling
Hoe zit het met verzekeringen die afgesloten dienen te worden bij de hypotheek (bijv. overlijdensrisicoverzekering)? Sluit je deze bij de hypotheekverstrekker af of is hierin ook een vrije keuze?
Ikzelf denk aan:
- geldigheid offerte (huis waar wij een bod op hebben gedaan willen er pas laat uit)
- % boetevrij aflossen
- verhuisregeling
- oversluitregeling
Hoe zit het met verzekeringen die afgesloten dienen te worden bij de hypotheek (bijv. overlijdensrisicoverzekering)? Sluit je deze bij de hypotheekverstrekker af of is hierin ook een vrije keuze?
Zoals Klaas Knot zei moet de ECB eerst nog de voet van het gaspedaal halen, alvorens ze op de rem willen trappen.Stefan79 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:36:
[...]
Is het niet een kwestie van tijd dat die ook wat omhoog zullen gaan, en dus ook de 1- en 2-jaars hypotheekrentes? Mede als de ECB de rente aan het eind van het jaar verhoogt? Of staat dat los van elkaar?
De 10-jaarsrente is zo laag omdat de ECB één van de grootste spelers is op die obligatiemarkt met hun opkoopprogramma. Feitelijk hebben ze een groot deel van de Europese staatsschulden in handen momenteel (gaat echt om duizelingwekkende bedragen, duizenden miljarden). Dat opkoopprogramma loopt nog steeds. Dat is het eerste dat afgebouwd zal (moeten) worden, alvorens aan de basisrentes (die al sinds 2012 op 0% staan) iets gedaan gaat worden.
Ik denk niet dat de kortlopende (1-jarige) rentecontracten snel op gaan lopen. De ECB stopt echter binnenkort wel met opkopen van obligaties en daardoor lopen zowel de prijzen (rentes) van de obligaties op als in het kielzog daarvan de langjarige hypotheekrente.
ORV is over het algemeen iets persoonlijks.Gautama schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:32:
Wat zijn normaliter de voorwaardes waar jullie op letten bij het kiezen van een hypotheekverstrekker, naast rentepercentage i.c.m. rentevaste periode?
Ikzelf denk aan:
- % boetevrij aflossen
- verhuisregeling
- oversluitregeling
Echter, als je een tophypotheek (dus tegen de 100% van het waarde van het onderpand) wilt financieren op twee namen en inkomens, zal in sommige gevallen de bank het ook eisen voor in ieder geval een stuk of 20% van de waarde. Meestal moet je dit dan ook verplicht aan de bank verpanden.
Het doel van de bank is dat ze op deze wijze, in geval van overlijden en (executie)verkoop, het risico op de eerste 20% waardedaling hebben afgedekt.
Ik heb (toevallig) een ORV bij dezelfde partij als mijn hypotheekverstrekker, maar deze is niet verpand aan de hypotheek. Mocht ik overlijden ontvangt mijn partner een lump sum, maar ze is niet verplicht om de hypotheek ermee af te lossen. Of vice versa als mijn partner zou overlijden. Of je deze afsluit, voor welke hoogte en welke looptijd, kan een financieel adviseur je mee helpen.
Verder is vooral een opstalverzekering handig en ook verplicht door de geldverstrekker
Ik zie nu dat NN ook met +0,25% is gestegen.. denk dat meerdere zulke stappen zetten.Morpheusk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:36:
[...]
Blijkbaar kregen ze teveel hypotheekaanvragen
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Heeft alles te maken met kapitaalmarktrente (swaps). Die is zo'n 0.8% gestegen sinds een half jaar geleden en hypotheken hadden nog nauwelijks gevolgd. Volume aanvragen is secundair.
[ Voor 37% gewijzigd door Longcat op 10-02-2022 09:26 ]
Einde van het jaar is ook maar een beetje uit de duim gezogen. Kan zo maar Q2 worden. Als alles zo weer open gaat krijgt de inflatie vermoedelijk nog een boost. Daarnaast nog een heleboel onzekerheden (zoals oekraine) die ook weer een katalysator kunnen vormen.Stefan79 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:36:
[...]
Is het niet een kwestie van tijd dat die ook wat omhoog zullen gaan, en dus ook de 1- en 2-jaars hypotheekrentes? Mede als de ECB de rente aan het eind van het jaar verhoogt? Of staat dat los van elkaar?
Denk persoonlijk dat de trend van lage rentes echt gebroken is en we in de komende maanden snel blijven doorstijgen.
Gisteren maar eens gekeken hoeveel boete we zouden moeten betalen als we onze kleine annuitaire hypotheek nu zouden afbetalen. Had dat eigenlijk vorig jaar al kunnen doen!
Het was een hypotheek van 25K (voor de keuken), waarvan nu nog net geen 6K meer van openstaat. Rente tarief is 6.65%. Als ik het goed begrijp, wordt er gekeken wat er op dat moment de rente is (1,65% werd er genoemd), wordt dat van de oorspronkelijke rente afgetrokken en is dat het percentage wat vermenigvuldigd wordt met het nog openstaande bedrag met nog wat lastige berekeningen omdat de rente steeds minder zou worden... Dus hoe hoger de huidige rente, de gunstiger het zou zijn?
Het was een hypotheek van 25K (voor de keuken), waarvan nu nog net geen 6K meer van openstaat. Rente tarief is 6.65%. Als ik het goed begrijp, wordt er gekeken wat er op dat moment de rente is (1,65% werd er genoemd), wordt dat van de oorspronkelijke rente afgetrokken en is dat het percentage wat vermenigvuldigd wordt met het nog openstaande bedrag met nog wat lastige berekeningen omdat de rente steeds minder zou worden... Dus hoe hoger de huidige rente, de gunstiger het zou zijn?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Er zijn wel wat handige online tools om de boeterente te berekenen, bijvoorbeeld deze.Wailing_Banshee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:49:
Gisteren maar eens gekeken hoeveel boete we zouden moeten betalen als we onze kleine annuitaire hypotheek nu zouden afbetalen. Had dat eigenlijk vorig jaar al kunnen doen!
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat de boete de misgelopen rente van de bank compenseert.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Kun je niet gewoon boetevrij 10% of 20% per jaar aflossen? Dan zou ik dat doen.Wailing_Banshee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:49:
BLG geeft een heel mooi overzicht, per maand. Volgens dat overzicht zouden we nog 200 euro rente betalen, en de boete is 150 euro, dus we zouden 50 euro besparen!Martinusz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Er zijn wel wat handige online tools om de boeterente te berekenen, bijvoorbeeld deze.
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat de boete de misgelopen rente van de bank compenseert.
Ik probeerde het alleen even abstract helder te krijgen in m'n hoofd
Ja, dat is wat we nu al een paar jaar gedaan hebben. En volgend jaar zou ik het laatste bedrag kunnen doen. Maar als ik er nu helemaal vanaf zou kunnen, zou dat natuurlijk mooi zijn. Geld op de spaarrekening doet helemaal niets en dankzij corona hebben we de afgelopen 2 jaar behoorlijk kunnen sparen (geen vakanties, wat bij ons toch een van de grootste kostenposten is, naast benzine waar we ook behoorlijk op bespaard hebben omdat we beiden 100% thuis hebben gewerkt).de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:01:
[...]
Kun je niet gewoon boetevrij 10% of 20% per jaar aflossen? Dan zou ik dat doen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Tsja vrijwillig onnodige boetes betalen is niet hoe ik mijn spaargeld in zou zetten in ieder geval. Maargoed, ga het rekensommetje maar eens maken.Wailing_Banshee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:09:
[...]
BLG geeft een heel mooi overzicht, per maand. Volgens dat overzicht zouden we nog 200 euro rente betalen, en de boete is 150 euro, dus we zouden 50 euro besparen!
Ik probeerde het alleen even abstract helder te krijgen in m'n hoofd
[...]
Ja, dat is wat we nu al een paar jaar gedaan hebben. En volgend jaar zou ik het laatste bedrag kunnen doen. Maar als ik er nu helemaal vanaf zou kunnen, zou dat natuurlijk mooi zijn. Geld op de spaarrekening doet helemaal niets en dankzij corona hebben we de afgelopen 2 jaar behoorlijk kunnen sparen (geen vakanties, wat bij ons toch een van de grootste kostenposten is, naast benzine waar we ook behoorlijk op bespaard hebben omdat we beiden 100% thuis hebben gewerkt).
Als je een aflossingsvrij deel overweegt kan je ook nog kijken of jouw hypotheekverstrekker aflossing na 30 jaar eist, of dat de hypotheek in principe oneindig door kan lopen. Bijvoorbeeld Rabobank geeft die laatste mogelijkheid.Gautama schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:32:
Ikzelf denk aan:
- % boetevrij aflossen
- verhuisregeling
- oversluitregeling
Als je over 30 jaar andere keuzes zou willen maken dan aflossen heb je in ieder geval die ruimte.
Ikzelf vind een openstaande box3 hypotheek voorlopig wel prima tegenover een opbouwende beleggingsrekening. Vrh besparing lijkt op langere termijn gunstiger dan hypotheekrenteaftrek.
Het zou ons nu 50 euro besparen. En dat is meer dan dat we als rente op ons spaargeld krijgen... Het zou best kunnen dat het vorig jaar niet de moeite was (omdat de rente toen nog lager stond en het verschil met onze huidige rente nog groter was). Het is dus hopen dat de rente oploopt de komende paar maandende Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:16:
[...]
Tsja vrijwillig onnodige boetes betalen is niet hoe ik mijn spaargeld in zou zetten in ieder geval. Maargoed, ga het rekensommetje maar eens maken.
ten op zichte van boetevrij aflossen??Wailing_Banshee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:39:
[...]
Het zou ons nu 50 euro besparen.
Je bedoelt dit jaar 10% aflossen en volgend jaar de rest? Als ik dat nu snel even uitreken (bierviltje berekening), zouden we dit jaar iets van 150 euro aan rente betalen en dan volgend jaar nog minimaal een euro of 8 (aflossen op 1 februari). Dus ja.
Ja maar dat is vóór 10% boetevrij aflossing. Je moet kijken naar ná 10% boetevrij aflossen lijkt me.Wailing_Banshee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:00:
[...]
zouden we dit jaar iets van 150 euro aan rente betalen
Heeft iemand hier een verklaring voor? ik heb zelf ook een hypotheek die 1 jaar vast staat en eind vorig jaar weer opnieuw voor een jaar vast staat bij Lloyds voor 0,85%.JanHenk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:05:
Het is goed om op te merken dat vooral de langlopende contracten (10- en 20-jarige rentes) oplopen nu.
alle langere rentes zie ik ondertussen oplopen en ben beetje in dubio. nu langer vastzetten voordat alles verder stijgt of blijven zitten op 1 jaar. Wat doen anderen met 1 jaars rente?
Nee, dat is na de 10% boetevrije aflossing. Met 6,65% rente betaal je over 3200 euro 208 euro rente, dus zo'n 17 euro per maand (wat natuurlijk afneemt omdat we ook aflossen).de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Ja maar dat is vóór 10% boetevrij aflossing. Je moet kijken naar ná 10% boetevrij aflossen lijkt me.
2 Weken geleden eindelijk succes en in de huidige woning markt ons eerste huis gekocht. EINDELIJK.
Woning waar we onszelf komende 20 jaar wel zien wonen.
Vorige week de rente vast gezet, en inmiddels is de rente voor zelfde hypotheek al 0.2% omhoog. Geeft toch een 'fijn' gevoel.
Woning waar we onszelf komende 20 jaar wel zien wonen.
Members only:
Inloggen
Vorige week de rente vast gezet, en inmiddels is de rente voor zelfde hypotheek al 0.2% omhoog. Geeft toch een 'fijn' gevoel.
Ja dus als jij 2500 euro boetevrij aflost blijft er nog 700 euro over aan schuld, dat is 49 euro rente. Dat is dus het goedkoopste scenario.Wailing_Banshee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:37:
[...]
Nee, dat is na de 10% boetevrije aflossing. Met 6,65% rente betaal je over 3200 euro 208 euro rente, dus zo'n 17 euro per maand (wat natuurlijk afneemt omdat we ook aflossen).
die 10% gaat t.o.v. het oorspronkelijke leenbedrag, niet de opstenstaande schuld. Anders blijf je eeuwig doorgaan ;-)
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 10-02-2022 11:43 ]
Hoe langer de looptijd hoe meer toekomstige ontwikkelingen die verwacht worden moeten worden ingeprijsd.Crysania schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Heeft iemand hier een verklaring voor? ik heb zelf ook een hypotheek die 1 jaar vast staat en eind vorig jaar weer opnieuw voor een jaar vast staat bij Lloyds voor 0,85%.
alle langere rentes zie ik ondertussen oplopen en ben beetje in dubio. nu langer vastzetten voordat alles verder stijgt of blijven zitten op 1 jaar. Wat doen anderen met 1 jaars rente?
Hier ook recentelijk ons eerste (nieuwbouw)huis gekocht. Hypotheek afgesloten in januari, maar renteaanbod stond al sinds september vast:
Net als de anderen hier erg tevreden mee zo
Members only:
Inloggen
Waarom 20 jaar? Je kunt toch beter een stuk korter vastzetten....? Ik zie het voordeel van lang de rente vastzetten niet.Luqq schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:01:
Hier ook recentelijk ons eerste (nieuwbouw)huis gekocht. Hypotheek afgesloten in januari, maar renteaanbod stond al sinds september vast:
***members only***
Dat is toch het hele bestaansrecht van dit topic, dat iedereen uitlegt hoe lang hij vastzet en met welke reden.Sunri5e schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Waarom 20 jaar? Je kunt toch beter een stuk korter vastzetten....? Ik zie het voordeel van lang de rente vastzetten niet.
Nadelen lang vastzetten:
- Je betaalt "nu" sowieso meer rente dan korter vast zetten
- Historisch gezien betaal je altijd meer rente dan mensen die variabel / telkens 1 jaar vastzetten
Voordelen lang vastzetten:
- Je weet voor een lange periode vrij goed wat de maandlasten zijn, geen plotse fluctutaties (handig als je geen grote buffer hebt maar wel stabiel inkomen)
- Over 30 jaar bezien, inclusief renteaftrek en inflatie, is het verschil wat je totaal aan rente betaalt vaak helemaal niet zo boeiend
- Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst (stel dat er nu weer een scenario jaren 70-80-90 aankomt, dan heb je wel degelijk ontzettend veel voordeel aan 30 jaar vast)
Lang vastzetten geeft zekerheid, maar kost in ieder geval op korte termijn wat geld. Is een afweging die voor iedereen anders kan uitpakken.Sunri5e schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Waarom 20 jaar? Je kunt toch beter een stuk korter vastzetten....? Ik zie het voordeel van lang de rente vastzetten niet.
...
Wat @jurjen_g en @inhico zeggen inderdaad, het is een afweging voor wat meer zekerheid. Ben nu gezien de bouw veel met de hypotheek bezig, maar ik hoop dat ik daar straks de komende tijd niet naar om hoef te kijken. Ook aangezien de inflatie en stijgende rentes hoop ik dat dit een goede gok is. Het is dat mijn hypotheekverstrekker niet 30jr de rente vast wil zetten anders had ik dat overwogen mits de rente niet te hoog zou zijn.Sunri5e schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Die 3200 hypotheek blijft over ná het stuk boetevrije aflossing van dit jaar...de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Ja dus als jij 2500 euro boetevrij aflost blijft er nog 700 euro over aan schuld, dat is 49 euro rente. Dat is dus het goedkoopste scenario.
die 10% gaat t.o.v. het oorspronkelijke leenbedrag, niet de opstenstaande schuld. Anders blijf je eeuwig doorgaan ;-)
Schuld nu is bijna 6k, daar kun je 10% van de originele lening boetevrij van aflossen, waarna er nog 3200 overblijft. Dan kun je ofwel nu aflossen tegen bv 150 euro boeterente of je betaalt nog een jaar lang ong 200 euro rente (plus een stuk aflossing) en lost dan opnieuw 2500 boetevrij af.
De crux is dat de 'boeterente' in feite helemaal geen boete is, maar puur een stuk contant gemaakte vooruit betaalde rente. Als je dat geld hebt, dan is het bij een redelijk hoge rente vaak voordeliger om die rente al vooruit te betalen (ic boeterente betalen) ipv. iedere maand een stukje.
ah ik zit niet op te letten inderdaad. Je hebt gelijk.Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Die 3200 hypotheek blijft over ná het stuk boetevrije aflossing van dit jaar...
Schuld nu is bijna 6k, daar kun je 10% van de originele lening boetevrij van aflossen, waarna er nog 3200 overblijft. Dan kun je ofwel nu aflossen tegen bv 150 euro boeterente of je betaalt nog een jaar lang ong 200 euro rente (plus een stuk aflossing) en lost dan opnieuw 2500 boetevrij af.
De crux is dat de 'boeterente' in feite helemaal geen boete is, maar puur een stuk contant gemaakte vooruit betaalde rente. Als je dat geld hebt, dan is het bij een redelijk hoge rente vaak voordeliger om die rente al vooruit te betalen (ic boeterente betalen) ipv. iedere maand een stukje.
Mee eens hoor. Al zijn wij de eerste keer voor 20 jaar gegaan en de tweede keer voor 10 jaar... Hadden we de eerste keer geweten dat we 5 jaar later zouden gaan verhuizen... Ohw well..Luqq schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Wat @jurjen_g en @inhico zeggen inderdaad, het is een afweging voor wat meer zekerheid. Ben nu gezien de bouw veel met de hypotheek bezig, maar ik hoop dat ik daar straks de komende tijd niet naar om hoef te kijken. Ook aangezien de inflatie en stijgende rentes hoop ik dat dit een goede gok is. Het is dat mijn hypotheekverstrekker niet 30jr de rente vast wil zetten anders had ik dat overwogen mits de rente niet te hoog zou zijn.
Maar ook nu weer voor een langere periode. Ik heb geen zin om mij zorgen te maken of en wanneer de rente weer gaat stijgen. Dan zou ik namelijk nu met stijgende rentes ook weer elke dag gaan nadenken of ik het niet voor langer moet gaan vastzetten

En over 10 jaar is de schuld toch al afgelost zoals we nu jaarlijks overhouden, dus ik heb helemaal 0,0 zorgen over de hypotheekschuld en de rentes.
Bij mijn huidige hypotheekverstrekker zijn inmiddels ook de 1- en 2-jaarsrente een stukje omhoog gegaan. Ik zie dit ook gebeuren bij bijna alle andere partijen inmiddels. Ik heb ook altijd korte rentevaste periodes afgesloten, zat zelf nu in een twee-jaars periode. Maar omdat de kans toch aanwezig is dat de rentes gaan stijgen heb ik de renteperiode boetevrij (dat kon in mijn geval) een maand geleden opengebroken en voor 10-jaar vastgezet. Nu staat de 1-jaarsrente al hoger dan de rente die ik voor 10 jaar heb afgesloten.Crysania schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Heeft iemand hier een verklaring voor? ik heb zelf ook een hypotheek die 1 jaar vast staat en eind vorig jaar weer opnieuw voor een jaar vast staat bij Lloyds voor 0,85%.
Zet deze post in je bookmarks en kom over 10 jaar eens terug.Sunri5e schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Dan kijken of je mening is veranderd
Met de oplopende langetermijn rentes kun je tegenwoordig ook goed spreiden, 2/10/20j bijvoorbeeld
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 10-02-2022 12:38 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Inflatie loopt op > druk op centrale banken om de rente te verhogen loopt op > rente verhogingen worden verwacht en ingeprijsd. Korte rentes zullen ook verhoogd worden zodra de ECB de rente gaat verhogen. Dus nu eerst de wat langere rentes, later dit jaar de kortere rentes.Crysania schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Als de inflatie weer zakt, dan zal de rente ook zakken. Als de inflatie hoog blijft, zal de rente zeker nog verder stijgen.
Verwachting is dat de inflatie nog hoog blijft tot halverwege 2023, dus tot die tijd kan je nog wel rente stijgingen verwachten. Maar dat is allemaal koffiedik kijken.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Als voorbeeld; ik heb zelf nu dus net overgesloten (moet nog passeren). In het begin was ik vooral aan het rekenen met 10 jaars rentes (die waren voor mijn situatie namelijk slechts 0,9% voor annuitair en 1,0% voor aflosvrij). Vervolgens had ik een oriënterend gesprek met de hypotheker (*), die triggerde mij om na te denken wat mijn situatie is over 10, 20 en 30 jaar. Ik had een enorme rekensheet gemaakt en daar al wel gespeeld met 1, 10 en 20 jaars rentes, maar had daar nog nooit de 30 jaars rentes in gezet ter vergelijk. 20 jaar was 1,3/1,4%; maar 30 jaar 1,6/1,7%. Dat is dan weliswaar "bijna 2 keer zoveel" als de 1 jaars rente was, maar uiteindelijk gaat dat maar om 0,8%, waarvan ook nog eens een flink deel aftrekbaar.Luqq schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Wat @jurjen_g en @inhico zeggen inderdaad, het is een afweging voor wat meer zekerheid. Ben nu gezien de bouw veel met de hypotheek bezig, maar ik hoop dat ik daar straks de komende tijd niet naar om hoef te kijken. Ook aangezien de inflatie en stijgende rentes hoop ik dat dit een goede gok is. Het is dat mijn hypotheekverstrekker niet 30jr de rente vast wil zetten anders had ik dat overwogen mits de rente niet te hoog zou zijn.
Als ik dan in mijn super Excel tool (samengesteld op basis van wat diverse Tweakers mooi hebben gebouwd) wat "renteverwachtingen" na 10 en 20 jaar invul; blijkt dat als de rente na 10 of 20 jaar circa 2,7% of hoger is, de 30 jaars variant al zo'n beetje netto hetzelfde getal aan totaal betaalde rente geeft.
Kortom: ik heb uiteindelijk toch gekozen voor 30 jaar zekerheid; behalve circa 1/3e deel annutitair 20 jaar (1,3%) ivm renteaftek looptijd. Ik besef dat als de rentestanden de komende 20 jaar onder de 2% blijven, ik eigenlijk meer betaal dan nodig, maar tegelijkertijd heb ik de ervaring uit mijn eigen verleden van 8% rente op de spaarrekening. Plus de ervaring dat ik in 2005 de hypotheekrente van ons eerste huis van 3,7% al als "wauw wat laag!" beoordeelde.
(*) Ik heb uiteindelijk execution only gedaan; de Hypotheker kon namelijk niet tippen aan Moneyou qua rentes, plus dat het eenmalig 2000 Euro scheelt aan advieskosten.
[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 10-02-2022 12:47 ]
Vraag blijft natuurlijk of hij de komende 10 jaar doorstijgt. Ik verwacht dat hij verder zal zakken. Niemand weet het.Stefan79 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:32:
[...]
Bij mijn huidige hypotheekverstrekker zijn inmiddels ook de 1- en 2-jaarsrente een stukje omhoog gegaan. Ik zie dit ook gebeuren bij bijna alle andere partijen inmiddels. Ik heb ook altijd korte rentevaste periodes afgesloten, zat zelf nu in een twee-jaars periode. Maar omdat de kans toch aanwezig is dat de rentes gaan stijgen heb ik de renteperiode boetevrij (dat kon in mijn geval) een maand geleden opengebroken en voor 10-jaar vastgezet. Nu staat de 1-jaarsrente al hoger dan de rente die ik voor 10 jaar heb afgesloten.
Lang vastzetten geeft idd de zekerheid dat je ALTIJD teveel betaald. Ongeacht wat de rente doet. Er is ook altijd nog iets van inflatie. Die zorgt ervoor dat de 100 euro die het nu waard is over 10 jaar veel minder waard is.inhico schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:15:
[...]
Lang vastzetten geeft zekerheid, maar kost in ieder geval op korte termijn wat geld. Is een afweging die voor iedereen anders kan uitpakken.
Naast zekerheid speelde bij ons ook gemak een rol. Inmiddels 2,5 jaar geleden was onze eerste termijn van 10 jaar voorbij. Het verschil tussen resterende 20 jaar vast (aflossingsvrij) en kortere termijn (1 jaar) was als ik me goed herinner maximaal 0,5%. Dan hebben we het in ons geval over bruto iets meer dan 100€ per maand, dus netto ca 60€.
Niet niks, maar ook niet iets om wakker van te liggen. Daarnaast lossen we versneld af en wordt het verschil snel kleiner. Vermindering van de aftrek werkt dan weer wat tegen, maar dat gaat minder hard dan de besparingen door aflossen.
Verder had ik geen zin om het jaarlijks opnieuw te moeten bekijken. En verschil tussen 20 jaar vast en 5 of 10 jaar vast was nog kleiner. We hadden natuurlijk voor variabel kunnen gaan, maar we hebben gekozen voor zekerheid en gemak.
En waarom aflossingsvrij? Ook hier de afweging tussen zekerheid/vrijheid en de iets hogere kosten. Die hogere kosten vielen wel mee en voor ons is belastingaftrek nog van toepassing. Toen we begonnen wisten we niet hoe goed we het konden opbrengen. En voor nu is het prettig om niet persé te hoeven aflossen, voor het geval we een keer andere grote uitgaven hebben.
Niet niks, maar ook niet iets om wakker van te liggen. Daarnaast lossen we versneld af en wordt het verschil snel kleiner. Vermindering van de aftrek werkt dan weer wat tegen, maar dat gaat minder hard dan de besparingen door aflossen.
Verder had ik geen zin om het jaarlijks opnieuw te moeten bekijken. En verschil tussen 20 jaar vast en 5 of 10 jaar vast was nog kleiner. We hadden natuurlijk voor variabel kunnen gaan, maar we hebben gekozen voor zekerheid en gemak.
En waarom aflossingsvrij? Ook hier de afweging tussen zekerheid/vrijheid en de iets hogere kosten. Die hogere kosten vielen wel mee en voor ons is belastingaftrek nog van toepassing. Toen we begonnen wisten we niet hoe goed we het konden opbrengen. En voor nu is het prettig om niet persé te hoeven aflossen, voor het geval we een keer andere grote uitgaven hebben.
...
duidelijk voorbeeld van de zekerheid om te veel te betalen.inhico schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:56:
Naast zekerheid speelde bij ons ook gemak een rol. Inmiddels 2,5 jaar geleden was onze eerste termijn van 10 jaar voorbij. Het verschil tussen resterende 20 jaar vast (aflossingsvrij) en kortere termijn (1 jaar) was als ik me goed herinner maximaal 0,5%. Dan hebben we het in ons geval over bruto iets meer dan 100€ per maand, dus netto ca 60€.
Alle lichten stonden op groen om voor 10 jaar te kiezen: je lost extra af, 0.5% goedkoper.
Ik begrijp, ondanks je verhaal, echt niet dat je dan voor 20 jaar kiest. Maar blijft uiteraard een persoonlijke keuze.
Inderdaad, maar die inflatie zorgt er ook voor dat het het verschil in maandbedrag van 100 veel minder relevant wordt.Sunri5e schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:50:
[...]
Lang vastzetten geeft idd de zekerheid dat je ALTIJD teveel betaald. Ongeacht wat de rente doet. Er is ook altijd nog iets van inflatie. Die zorgt ervoor dat de 100 euro die het nu waard is over 10 jaar veel minder waard is.
@de Peer die 0,5 % wsa het verschil tussen 1 jaar vast en 20 jaar vast. Verschil met 10 jaar vast was ca 0,25%. Irrelevante bedragen wat mij betreft. Overigens realiseer ik me dat dergelijke bedragen voor anderen misschien wel relevant zijn, al verwacht ik dan niet die een dergelijke hypotheek hebben.
[ Voor 28% gewijzigd door inhico op 10-02-2022 13:07 ]
...
30 jaar, 2,54% paar jaar geleden. Goede keus? Tja, vast. Geen idee. Kunnen het prima betalen, dus denk het wel?
Professioneel Heftruck Syndroom
Heb je in die afweging ook naar andere zaken gekeken dan alleen puur de cijfertjes van de totaal te betalen bedragen?jurjen_g schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:36:
[...]
Als ik dan in mijn super Excel tool (samengesteld op basis van wat diverse Tweakers mooi hebben gebouwd) wat "renteverwachtingen" na 10 en 20 jaar invul; blijkt dat als de rente na 10 of 20 jaar circa 2,7% of hoger is, de 30 jaars variant al zo'n beetje netto hetzelfde getal aan totaal betaalde rente geeft.
Kortom: ik heb uiteindelijk toch gekozen voor 30 jaar zekerheid; behalve circa 1/3e deel annutitair 20 jaar (1,3%) ivm renteaftek looptijd.
Als ik naar mezelf kijk bv 15 jaar geleden en naar nu, dan is mijn inkomen inmiddels ongeveer ¾ gestegen. Iedere 100 euro hypotheeklasten van toen voelt daardoor ongeveer als 175 euro nu. De extra euro's rente aan het begin van de looptijd voelen dus veel zwaarder dan de euro's aan het eind van de looptijd. 15 jaar 100 euro hypotheek en daarna 15 jaar 200 euro hypotheek is daardoor in de praktijk veel gunstiger dan 30 jaar 150 euro hypotheek. Dat zou je ook in je overweging moeten meenemen.
Los daarvan spelen er natuurlijk nog meer zaken, zoals mogelijk extra aflossingen, verhuizingen etc. Ik zou daarom voor het deel van de hypotheek waarop je wilt aflossen niet heel lang vastzetten, maar als je een deel van je hypotheek bewust (aflossingsvrij) wilt aanhouden, dan kan een lange rentevaste periode voor dat deel wel een vorm van zekerheid bieden.
[ Voor 13% gewijzigd door Rubbergrover1 op 10-02-2022 13:08 ]
Ik wil toch wel even reageren op de posters die zo stellig zijn over de zekerheid dat lang vastzetten gelijk staat aan teveel betalen. Ja je betaalt 'dit jaar' meer dan iemand die nu variabel of 1 jaar vast heeft gezet. Maar wat ga jij komende maanden doen als de 1 jaarrente bijvoorbeeld nog voor eind van het jaar doorstijgt naar 2 procent? Ga je dan alsnog een 10 jaar vastzetten? Dan betaal jij namelijk de komende 10 jaar 'teveel' althans meer dan ik. En als je niet vastzet en de rente blijft 2 procent dus ook. Kortom, jouw zekerheid heeft te maken met jouw stellige verwachting dat de variabele rente structureel onder de 1,6 procent zal blijven. Wellicht heb je gelijk, ik schat die kans ook als meer dan 50 procent, maar het is geen zekerheid, maar een (goed beargumenteerde) verwachting.de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:00:
[...]
duidelijk voorbeeld van de zekerheid om te veel te betalen.
Alle lichten stonden op groen om voor 10 jaar te kiezen: je lost extra af, 0.5% goedkoper.
Ik begrijp, ondanks je verhaal, echt niet dat je dan voor 20 jaar kiest. Maar blijft uiteraard een persoonlijke keuze.
Ja inflatie heb ik ook meegenomen, een kolom met 'totaal netto betaald inclusief inflatie'. Ik heb 1 deel (zonder renteaftrek) waar ik eigenlijk zsm op wil aflossen, en die had ik beter op 10 jaar kunnen zetten achteraf. Maar bruto scheelt dat echt maar een paar euro per maand (ik meen 9) dus dat heb ik toch maar zo gelaten. Voordeel is dat ik dan juist kan spelen met 'voorgenomen extra aflossingen', mocht om welke reden dan ook het maandinkomen wegvallen.Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:05:
[...]
Heb je in die afweging ook naar andere zaken gekeken dan alleen puur de cijfertjes van de totaal te betalen bedragen?
Als ik naar mezelf kijk bv 15 jaar geleden en naar nu, dan is mijn inkomen inmiddels ongeveer ¾ gestegen. Iedere 100 euro hypotheeklasten van toen voelt daardoor ongeveer als 175 euro nu. De extra euro's rente aan het begin van de looptijd voelen dus veel zwaarder dan de euro's aan het eind van de looptijd. 15 jaar 100 euro hypotheek en daarna 15 jaar 200 euro hypotheek is daardoor in de praktijk veel gunstiger dan 30 jaar 150 euro hypotheek. Dat zou je ook in je overweging moeten meenemen.
Los daarvan spelen er natuurlijk nog meer zaken, zoals mogelijk extra aflossingen, verhuizingen etc. Ik zou daarom voor het deel van de hypotheek waarop je wilt aflossen niet heel lang vastzetten, maar als je een deel van je hypotheek bewust (aflossingsvrij) wilt aanhouden, dan kan een lange rentevaste periode voor dat deel wel een vorm van zekerheid bieden.
Wel is heel verhelderend aan alles doorrekenen, dat ook alles effect heeft. Bijv. hoe meer je extra aflost, hoe minder van belang om lage rentes te hebben. Of maandlasten dalen harder als je extra aflost op een annuïtair deel, waarmee je dat vrijgekomen bedrag misschien kan gebruiken voor beleggingen (hoewel je begrijpt dat ik meer van zekerheid ben 😂 ).
Initieel was mijn idee de annuïtaire delen 10 jaar en aflosvrij 20 jaar. Dat was / is ook nog altijd een goede keuze hoor, maar zoals gezegd vind ik de beperkte meerkosten de zekerheid die ik terugkrijg waard.
Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.