Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Afgelopen 10 jaar: 4,05%
Nu, de komende 10 jaar: 0,86%

(ABN, NHG, extra korting door duurzaamheidslabel en huisbankkorting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Afgesloten met 20 jaar vast op 4.55%, toen de rente flink lager stond een keer gemiddeld waardoor ik nu rond de 3% zit met rentevast tot einde looptijd hypotheek. Boete voor het middelen was binnen een half jaar terugverdiend.

Veel bekenden van ons zijn in de tijd dat wij onze rente gemiddeld hebben verhuisd om op die manier een nieuwe hypotheek af te kunnen sluiten. Geen idee wat in dat geval wijsheid is, we wonen naar ons zin en hebben op papier een lage schuld tegen een wat hogere rente in vergelijking met die bekenden die allemaal een nog veel lagere rente hebben maar een veel hogere hypotheekschuld.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:53

de Peer

under peer review

Thrilled schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:30:
Weet niet of dit de juiste plek is, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen in mijn schoenen:

Mijn 10-jarige hypotheekrente staat vast op 2,79% t/m september 2025 bij NIBC Direct. Ik zie de rentes al langzaam omhoog kruipen en mijn onderbuikgevoel zegt dat de huizenmarkt en het wereldwijde monetaire beleid op klappen staat. Ergo: Ik denk dat de kans vrij groot is dat, tegen de tijd dat ik mijn renteperiode mag herzien, de bubbel is geklapt en ik met significant hogere rentes te maken heb. Ik neig er dus naar om nu al de rentevaste periode open te breken en de hypotheekrente vast te zetten voor een zo lang mogelijke termijn.

Echter; hiervoor dien ik óf in 1x 10k boeterente af te tikken om nu mijn rente opnieuw vast te zetten, óf opnieuw naar de adviseur (advieskosten) om die boeterente op te laten nemen in mijn nieuwe maandbedrag. Of ik ga met geknepen billen de komende 4 jaar tegemoet en ga duimen draaien dat er niks gebeurt en de rente laag blijft.

Dus eigenlijk komt het neer op de vraag; hoe zeker ben je van je zaak en hoe veel lekkerder slaap je als je deze knoop doorhakt. Wat zouden jullie doen?
Ik zou lekker wachten. 4 jaar is niet lang meer en de kans dat die straks hoger wordt dan je nu hebt lijkt mij persoonlijk nihil. Maarja niemand die het weet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedijkhuis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 19:31
Weet niet of dit de juiste plek is, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen in mijn schoenen:

Mijn 10-jarige hypotheekrente staat vast op 2,79% t/m september 2025 bij NIBC Direct. Ik zie de rentes al langzaam omhoog kruipen en mijn onderbuikgevoel zegt dat de huizenmarkt en het wereldwijde monetaire beleid op klappen staat. Ergo: Ik denk dat de kans vrij groot is dat, tegen de tijd dat ik mijn renteperiode mag herzien, de bubbel is geklapt en ik met significant hogere rentes te maken heb. Ik neig er dus naar om nu al de rentevaste periode open te breken en de hypotheekrente vast te zetten voor een zo lang mogelijke termijn.

Echter; hiervoor dien ik óf in 1x 10k boeterente af te tikken om nu mijn rente opnieuw vast te zetten, óf opnieuw naar de adviseur (advieskosten) om die boeterente op te laten nemen in mijn nieuwe maandbedrag. Of ik ga met geknepen billen de komende 4 jaar tegemoet en ga duimen draaien dat er niks gebeurt en de rente laag blijft.

Dus eigenlijk komt het neer op de vraag; hoe zeker ben je van je zaak en hoe veel lekkerder slaap je als je deze knoop doorhakt. Wat zouden jullie doen?
Ik heb zelf recent (na 7 van 10 jaar, 3,15%) voor 20 jaar (1,28%) vastgelegd. Rentemiddeling kon alleen voor 5 of 10 jaar. Ik heb wel ook hypotheek met verhuisregeling. Afkoop kostte mij bruto iets van 6k. Daarnaast een aantal sommetjes gemaakt met behulp van voorlopige aanslag qua netto effect (let bij HRA niet alleen op directe teruggave maar ook op andere effecten van je verzamelinkomen zoals toeslagen (bijv. kinderopvang indien van toepassing natuurlijk). Heb het idee dat dit mij netto niet veel meer dan 1k in totaal oplevert de komende 3 jaar maar wel nu al een stukje langere zekerheid. Had hetzelfde gevoel als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

als je criterium hoe goed jij slaapt daarna, moet je het volgens mij echt zelf besluiten...

Mijn indruk is vooral dat je je een angst laat aanpraten, terwijl je net hooguit op de helft van de looptijd die je vastgelegd hebt, doorlopen hebt.
Je lijkt al op voorhand je vast te leggen dat de rente wel moet gaan stijgen, waarbij je enige argument ervoor een emotioneel 'gevoel' is, en iedere rationeel argument ontbreekt.

Ikzelf betwijfel sterk of er nu werkelijke sterke aanwijzingen zijn voor een binnenkort structurele rentestijging.
En zelfs dan is het maar de vraag of je dat risico niet gewoon kunt dragen, heb je dan werkelijk zo'n groot gevaar of denk je te kunen 'speculeren' op die toekomstige rentestijging?

enkel, als jij er beter door slaapt én je graag bereid bent daarvoor een 10K aan boeterente te betalen, moet je dat vooral doen, goede slaaprust mag best wat kosten....
Of het achteraf werkelijk de beste keuze zal blijken is maar de vraag... ik verwacht eerder dat de kans zeer groot is dat het je eigenlijk ofwel meer zal kosten of dat een eventuele winst relatief zeer laag zal blijken te zijn, en eigenlijk de 'onrust' of het verlies van slaap niet waard.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Thrilled Is rentemiddeling (en langer vastzetten) geen optie in jouw hypotheek? Ben je nog van plan te verhuizen? Hoe zit het met de verhuisregeling?

Als rentemiddeling geen optie is en je kunt de boeterente dragen, kun je daar voor kiezen. Opnieuw naar een adviseur kan ook, maar dan zou ik de hele hypotheek onder de loep nemen en niet enkel voor de rentevasteperiode. Wil je bijvoorbeeld verbouwen, een plukje schuld aflossingsvrij maken, etc. etc.

Verder precies wat @RM-rf zegt; je acht de kans op rentestijging blijkbaar hoog (persoonlijke inschatting), maar wat voor impact heeft een rentestijging eigenlijk op jouw financiën? Risico = kans x impact. Misschien is die laatste wel beperkt. Dan is het risico dat ook.

(Bijv: Je inkomen gaat met een gelijk percentage omhoog aan de hand van de inflatie. Of tegen de tijd dat de rentevasteperiode is afgelopen vallen andere lasten weg zoals de kinderopvang o.i.d. Kortom, hoe zit het met de financiële planning.)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 17-07 17:08
Vandaag de hypotheekrente voor het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek voor 20 jaar vastgezet tegen 1,6%. Betaal op dit moment 4,7%. Rentevaste periode liep op 1-7-2022 af. Van het spaarhypotheek deel loopt de rentevaste periode ook af op 1-7-2022. DIt deel los ik dan volledig af.

Van het aflossingsvrij deel ga ik volgend jaar ook nog een stuk aflossen. Hou dan per saldo een maandlast over van iets meer dan 100 euro in de maand.

Heb veder niet gekeken of het nog interessant is om aan het einde van de rentevaste periode over te stappen naar een andere geldverstrekker. Heb sinds 2,5 jaar een WIA uitkering en kan daardoor niet switchen. Een fors lagere maandlast komt me dan ook goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze hypotheek wordt nu als volgt afgesloten :).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2021 09:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Sport_Life schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:26:
Onze hypotheek wordt nu als volgt afgesloten :).

***members only***
Waarom het (2e stuk) aflossingvrije deel maar 2 jaar gekozen? Wat is jouw gedachte daarachter?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bombadil schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:31:
[...]

Waarom het (2e stuk) aflossingvrije deel maar 2 jaar gekozen? Wat is jouw gedachte daarachter?
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Nieuwe rentevastperiode bij ABN AMRO:

10 jaar
0,86%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sport_Life Klinkt een beetje als wedden op twee paarden; compensatie EWF (HRA) enerzijds en anderzijds een deel bewust naar box 3.

Op zich een goede tactiek, ik kan hem volgen. Spreid uw winkansen... ;)

Persoonlijk had ik juist het aflossingsvrije (box 1) deel langer vast gezet en het annuïteitendeel (box 1 ook?) wat korter (daar is de uitstaande schuld na 10 jaar immers alweer wat lager). Maar de keerzijde daarvan is dat je een hogere rente pakt (de renteopslag van aflossingsvrij). Maar hier is over nagedacht en alleen daarom al prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:54:
@Sport_Life Klinkt een beetje als wedden op twee paarden; compensatie EWF (HRA) enerzijds en anderzijds een deel bewust naar box 3.

Op zich een goede tactiek, ik kan hem volgen. Spreid uw winkansen... ;)

Persoonlijk had ik juist het aflossingsvrije (box 1) deel langer vast gezet en het annuïteitendeel (box 1 ook?) wat korter (daar is de uitstaande schuld na 10 jaar immers alweer wat lager). Maar de keerzijde daarvan is dat je een hogere rente pakt (de renteopslag van aflossingsvrij). Maar hier is over nagedacht en alleen daarom al prima. :)
De renteopslag voor aflossingsvrij 10jaar is 0,1% en voor 2 jaar 0,05%, daarom is het gunstiger om het aflossingsvrije deel korter vast te zetten. Maar niet volledig, want dan is het risico bij rentestijging weer hoger.

Uiteindelijk weet je achteraf pas wat het beste is, als de inflatie structureel is gaat de rente (denk ik) naar 2-3% (dus 200-300% stijging!), maar als de inflatie tijdelijk blijkt en covid blijft komende jaren rondgaan kan de rente nog wel zakken.
Idem voor de huizenprijzen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2021 10:21 ]

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05
Beetje domme vraag misschien, maar wil het toch even zeker weten:

Stel ik heb een appartement met een waarde van 3 ton en een hypotheek van 2 ton. Ik wil dat appartement gaan verhuren. Dan moet ik de hypotheek oversluiten naar een geldverstrekker die huur toestaat. Dit zal allemaal in 2022 gebeuren.

Stel ik los nu 50.000 af (om mijn box 3 omlaag te krijgen), kan ik dan straks bij het oversluiten nog wel een hypotheek van 2 ton aanvragen, of enkel nog voor 150k?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
20 jaar vast - 1,3% risicoklasse <60%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
outlandos schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:11:

Stel ik heb een appartement met een waarde van 3 ton en een hypotheek van 2 ton. Ik wil dat appartement gaan verhuren. Dan moet ik de hypotheek oversluiten naar een geldverstrekker die huur toestaat. Dit zal allemaal in 2022 gebeuren.

Stel ik los nu 50.000 af (om mijn box 3 omlaag te krijgen), kan ik dan straks bij het oversluiten nog wel een hypotheek van 2 ton aanvragen, of enkel nog voor 150k?
In principe wel, e.e.a. is afhankelijk van de eisen van de hypotheekverstrekker qua inbreng eigen vermogen. Als dat binnen de norm is, staat in principe niets in de weg om te herfinancieren en zo je centen er weer uit op te nemen.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Hier 50% hypo voor 1.69%, 20 jaar vast, aflossingsvrij + 50% - 1,69% 20 jaar vast, annuïtair. 100% LTV. Blij met dit voorstel!

[ Voor 10% gewijzigd door Hbeez op 23-12-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zodra je hem verhuurt is die vast nog maar een ca 2 ton waard in verhuurde staat, dus dan zal je idd wel rond de 2 ton hypotheek erop kunnen krijgen.
Zal van je taxatie afhangen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:34
Even een casus:

Ik heb een aflossingsvrij deel van 65K wat nog 4 jaar vast staat tegen 1,94%. De hoofdsom (aflossingsvrij + bankspaar) is 190K. Ik mag per jaar volgens mij 10% van de hoofdsom aflossen. Als ik over 4 jaar dit aflossingsvrije deel geheel wil aflossen, dan kan volgens mij de volgende dingen doen:

Optie 1: niets doen, en over vier jaar in een keer alles aflossen
Optie 2: elk jaar de maximale aflossing doen komende jaren, dan ben ik er ook binnen 4 jaar vanaf
Optie 3: eerst oversluiten naar een nieuwe rentevaste periode, van bijv weer 10 jaar, en 'boete' betalen. Dan na vier jaar in een keer aflossen
Optie 4: eerst overlsuiten naar een nieuwe rentevaste periode, van bijv weer 10 jaar, en kiezen voor rentemiddeling. Vervolgens elk jaar de max aflossen.

Optie 4 lijkt mij per saldo het meeste opleveren, omdat ik dan met de resterende jaren de laagst mogelijke rente heb en een deel van de middeling feitelijk verspreid zit over jaren waar ik niet meer mee te maken heb (want jaar 5 t/m 10 vervallen, want afgelost). Of zie ik iets over het hoofd?

PS: BIj bovenstaande casus graag even het feit dat mijn spaargeld ook meer kan renderen als belegging en aflossen an zich dus sowieso niet de beste keuze hoeft te zijn even buiten beschouwing laten.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 23-12-2021 23:28 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:43
YakuzA schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:13:
[...]

Zodra je hem verhuurt is die vast nog maar een ca 2 ton waard in verhuurde staat, dus dan zal je idd wel rond de 2 ton hypotheek erop kunnen krijgen.
Zal van je taxatie afhangen.
Zou zo maar 250k waard kunnen zijn. Taxatie is key.
Verder krijg je bij 200k of 250k geen hypotheek van dat bedrag. Vaak max 70% van de waarde in verhuurde staat. Dus respectievelijk 140k of 175k.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

Valorian schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:26:
Even een casus:

Ik heb een aflossingsvrij deel van 65K wat nog 4 jaar vast staat tegen 1,94%. De hoofdsom (aflossingsvrij + bankspaar) is 190K. Ik mag per jaar volgens mij 10% van de hoofdsom aflossen. Als ik over 4 jaar dit aflossingsvrije deel geheel wil aflossen, dan kan volgens mij de volgende dingen doen:

Optie 2: elk jaar de maximale aflossing doen komende jaren, dan ben ik er ook binnen 4 jaar vanaf
Optie 3: eerst oversluiten naar een nieuwe rentevaste periode, van bijv weer 10 jaar, en 'boete' betalen. Dan na vier jaar in een keer aflossen
Optie 4: eerst overlsuiten naar een nieuwe rentevaste periode, van bijv weer 10 jaar, en kiezen voor rentemiddeling. Vervolgens elk jaar de max aflossen.

Optie 4 lijkt mij per saldo het meeste opleveren, omdat ik dan met de resterende jaren de laagst mogelijke rente heb en een deel van de middeling feitelijk verspreid zit over jaren waar ik niet meer mee te maken heb (want jaar 5 t/m 10 vervallen, want afgelost). Of zie ik iets over het hoofd?

PS: BIj bovenstaande casus graag even het feit dat mijn spaargeld ook meer kan renderen als belegging en aflossen an zich dus sowieso niet de beste keuze hoeft te zijn even buiten beschouwing laten.
Waarom zou je af willen lossen op die 65k? Zou gewoon wachten en kijken wat de rente doet over 4 jaar. Eenmaal in je stenen krijg je niet makkelijk je geld terug. Wat je nu betaald voor die 65k is peanuts qua rente met HRA.

Als je echt er vanaf wil kan je ook nog nadenken over omzetten naar een lineaire hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Barrycade schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:02:
[...]

Waarom zou je af willen lossen op die 65k? Zou gewoon wachten en kijken wat de rente doet over 4 jaar. Eenmaal in je stenen krijg je niet makkelijk je geld terug. Wat je nu betaald voor die 65k is peanuts qua rente met HRA.

Als je echt er vanaf wil kan je ook nog nadenken over omzetten naar een lineaire hypotheek.
Vooralsnog neig ik inderdaad zelf ook nar helemaal niet aflossen, dan behoud ik ook het recht op dit aossingsvrije deel met hra mee te nemen in toekomst, en op beleggingsrekening rendeert het een stuk beter. Maar was even benieuwd naar de opties, en met name dus naar of je theoretisch dus voordeel kan halen uit middeling ipv boeteafkoop door dan daarna alsnog af te lossen, of dat de bank daar een stokje voor steekt qua voorwaarden gekoppeld aan middelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

-Muncky- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:43:
Nieuwe rentevastperiode bij ABN AMRO:

10 jaar
0,86%
Waarom geen 20/30 jaar tegen misschien ietsje hogere rente? Zie ook de modbreak.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 24-12-2021 07:08 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 16:11
Even een casus:

Check even je voorwaarden, maar die 10% geldt meestal per leningdeel. Dus je mag dan 6,5 kEUR per jaar boetevrij aflossen en niet 19 kEUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Out.of.Control schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:18:
[...]

Check even je voorwaarden, maar die 10% geldt meestal per leningdeel. Dus je mag dan 6,5 kEUR per jaar boetevrij aflossen en niet 19 kEUR.
Bij ING zijn ze daar wat flexibeler in: “Op deze hypotheek kun je in 2021 nog 19.000,00 EUR aflossen zonder aflossingskosten. Omdat je hypotheek uit verschillende leningdelen bestaat, kun je zelf kiezen hoe je de aflossing over de delen verspreidt.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:02
Even een casus:

Bij rentemiddeling mag je niet altijd (meteen) weer boetevrij aflossen. En kijk goed of bij de hypotheek na rentemiddeling het maximale boetevrije bedrag nog steeds op basis van de oude hoofdsom is, of op basis van de nieuwe hoofdsom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:12:
[...]

Bij rentemiddeling mag je niet altijd (meteen) weer boetevrij aflossen. En kijk goed of bij de hypotheek na rentemiddeling het maximale boetevrije bedrag nog steeds op basis van de oude hoofdsom is, of op basis van de nieuwe hoofdsom.
Goed om te weten. Ik denk overigens dat ik (gezien de rente toch al niet zo hoog is) deze periode gewoon uitzit, en als de rente t.z.t. nog steeds laag staat over ga naar variabel of 1-jaars, met de laagste rente. Dan kan ik vanaf dat moment gewoon per jaar aankijken, gaat het (te) hard omhoog los ik (eventueel in delen) alles af, blijft het laag dan hou ik het gewoon aan en gebruik ik mijn spaargeld om elders meer te renderen dan de hypotheek mij aan rentelasten kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 12:32
Wij hebben onlangs ons eerste koopwoning gekocht. We hebben een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar op 1.78% vast gezet met mogelijkheid tot meer aflossen dan de standaard 10%. We hebben direct een flinke hap van de waarde van de woning uit eigen middelen bekostigd (meer dan 100k) en hebben nu dan een hypotheek van rond de 250k.

Het geïnvesteerde geld drukt ons maandelijkse lasten omlaag.

We hebben met ons beiden ruim voldoende inkomen. Maar we leven over het algemeen vrij zuinig. Doel is om over de koers van 30 jaar een mooi vermogen op te bouwen door te blijven investeren.

Vraag is dan misschien waarom hebben jullie dit niet eerder gedaan?

Het plaatje viel op dit moment samen. Opleidingen zijn afgerond en ik heb een vaste baan gekregen. Ook kwam er voor ons begrippen een aardig vermogen beschikbaar uit een slepende zaak.
Geld wat in een woning zit staat daar voor mijn gevoel veilig voor de komende jaren + een eigen stuk woongenot is mij ook wel een goede investering waard.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

botneet schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:37:

Vraag is dan misschien waarom hebben jullie dit niet eerder gedaan?
De enige vraag is: waarom zet je in hemelsnaam een rente vast voor 30 jaar als je nu al weet dat je er geen gebruik van gaat maken.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Rubbergrover1
botneet schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:37:
We hebben met ons beiden ruim voldoende inkomen. Maar we leven over het algemeen vrij zuinig. Doel is om over de koers van 30 jaar een mooi vermogen op te bouwen door te blijven investeren.
Waarom kies je dan voor investeren tegen een mager langetermijnrendement van 1,78% (voor renteaftrek)? Ik zou mijn geld dan eerder in andere zaken investeren die over een termijn van 30 jaar beter renderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonKippenstein
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-08 22:17
Goedendag,

Vandaag bij de notaris geweest.

105k annuïteiten tegen 1,35% voor 20 jaar vast
100k aflossings vrij tegen 1,45% voor 20 jaar vast
We zijn van plan om hier te blijven wonen vandaar ook de 20 jaar vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
VonKippenstein schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:32:
105k annuïteiten tegen 1,35% voor 20 jaar vast
100k aflossings vrij tegen 1,45% voor 20 jaar vast
Zonder loan-to-value (hypotheek / marktwaarde) zegt dit niet veel. Ik pak jouw post er nu uit, maar dit gebeurt continu in dit topic. Als je een NHG hypotheek hebt, dan heb je een behoorlijk slechte rente voor 20 jaar vast. Voor 100% LTV is het geweldig (en onmogelijk).

Ik neem aan dat je <60% LTV hebt bij Moneyou en dan heb je een zeer aardige rente. Moneyou is sinds kort aan te vragen via intermediaire kanaal en is daarom aan het 'stunten' met de tarieven om zich in te kopen bij het intermediair.

[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 30-12-2021 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

Heb hier bericht gehad dat we vanwege een lagere LTV ratio we zakken in rente. We hadden 320k geleend (in diverse delen) voor 2.99% (datum mei 2018).

We hebben een deel afgelost, en een deel huis laten hertaxeren. Et voila, de LTV ratio maakt een sprong van 100% in 2018, naar 65% eind 2021.

We gaan nu naar 2.29% voor de nog resterende 27 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 30-12-2021 11:07 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• Valorian
Mijn situatie:

125K bankspaarhypotheek - NHG - 1 jaar vast met 1,04% rente (vastgezet in juni 2021)
65K aflossingsvrij - NHG - 10 jaar vast met 1,94% rente (vastgezet januari 2017)

Mijn plan is om:

- De bankspaarhypotheek gewoon elk jaar met één jaar te verlengen. Maar uiteindelijk voor mij weinig te winnen (en weinig risico te lopen) op dat punt. Als de rente hard stijgt dan gaan rentelasten omhoog en inleg omlaag, en vice versa. In periode 2010-2020 stond die bij mij op 4,55% en verschil in mijn maandlasten is nu tientjeswerk.

- De aflossingsvrije hypotheek gewoon aan te houden tot einde rentevaste periode. Ondertussen groeit spaargeld (middels beleggingsrekening) met een hoger percentage dan er te winnen valt met aflossen (want netto rentelast op die hypotheek immers maar 1,2% na HRA). Mocht einde looptijd de rente echt omhoog zijn geschoten dan kan ik t.z.t. natuurlijk altijd nog besluiten om (een deel) af te lossen. Als mijn spaargeld voldoende gegroeid is dan neig ik er naar om t.z.t. die aflossingsvrije hypotheek ook korter vast te gaan zetten, bijv 1 jaar, omdat risico dan nog beperkter is icm het kunnen aflossen wanneer nodig/gewenst.

• VonKippenstein
  • Laatst online: 12-08 22:17
Longcat schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:55:
[...]

Zonder loan-to-value (hypotheek / marktwaarde) zegt dit niet veel. Ik pak jouw post er nu uit, maar dit gebeurt continu in dit topic. Als je een NHG hypotheek hebt, dan heb je een behoorlijk slechte rente voor 20 jaar vast. Voor 100% LTV is het geweldig (en onmogelijk).

Ik neem aan dat je <60% LTV hebt bij Moneyou en dan heb je een zeer aardige rente. Moneyou is sinds kort aan te vragen via intermediaire kanaal en is daarom aan het 'stunten' met de tarieven om zich in te kopen bij het intermediair.
@Longcat
Hypotheek 205k
Taxatie 420k
Geen NHG
Afgesloten ongeveer 5 weken geleden bij Alliance.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik heb 1,5 jaar geleden bij de aankoop van ons eerste huis de hypotheekrente 20 jaar vastgezet op 1,75%. Toen voor gekozen omdat we graag zekerheid wilden en we deze maandlasten prima kunnen dragen. Inmiddels heb ik daar een beetje spijt van. Ik denk er namelijk over om over te gaan naar 50% aflossingsvrij. Dit zorgt voor aanzienlijk lagere vaste maandlasten. In eerste instantie wil ik wel blijven aflossen, maar dit geeft de mogelijkheid om het geld ook te sparen (bij rentestijging), beleggen of uit te geven.

Weet iemand een tooltje waar ik gemiste hypotheekrenteaftrek kan uitrekenen? Dan kan ik namelijk uitrekenen wat de kosten voor deze flexibiliteit zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Ojjorz op 30-12-2021 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RADW
  • Laatst online: 12-07 11:06

1) Wellicht ook nog even contact opnemen met je huidige hypotheekverstrekker of ze alsnog willen toestaan dat je het pand gaat verhuren. Kan zomaar wel weer mogen aangezien de waarde van het huis flink meer is dan de schuld. Wie niet waagt....

2) Hou er rekening mee dat je dit jaar (en dan neem ik aan dat je nu in het huis woont) je vermogen omlaag kan brengen met een aflossing, en daardoor volgend jaar je vermogen ineens omhoog gaat, aangezien je je huis verplaatst naar box 3....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:39:
Mijn situatie:

125K bankspaarhypotheek - NHG - 1 jaar vast met 1,04% rente (vastgezet in juni 2021)
65K aflossingsvrij - NHG - 10 jaar vast met 1,94% rente (vastgezet januari 2017)

Mijn plan is om:

- De bankspaarhypotheek gewoon elk jaar met één jaar te verlengen. Maar uiteindelijk voor mij weinig te winnen (en weinig risico te lopen) op dat punt. Als de rente hard stijgt dan gaan rentelasten omhoog en inleg omlaag, en vice versa. In periode 2010-2020 stond die bij mij op 4,55% en verschil in mijn maandlasten is nu tientjeswerk.

- De aflossingsvrije hypotheek gewoon aan te houden tot einde rentevaste periode. Ondertussen groeit spaargeld (middels beleggingsrekening) met een hoger percentage dan er te winnen valt met aflossen (want netto rentelast op die hypotheek immers maar 1,2% na HRA). Mocht einde looptijd de rente echt omhoog zijn geschoten dan kan ik t.z.t. natuurlijk altijd nog besluiten om (een deel) af te lossen. Als mijn spaargeld voldoende gegroeid is dan neig ik er naar om t.z.t. die aflossingsvrije hypotheek ook korter vast te gaan zetten, bijv 1 jaar, omdat risico dan nog beperkter is icm het kunnen aflossen wanneer nodig/gewenst.
Als je zeg een jaar of 10 deze lage rente betaalt op die bankspaarhypotheek en dan wordt deze een stuk hoger dan blijft je maandlast misschien ongeveer gelijk, maar de looptijd wordt dan wel behoorlijk verkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

FreakNL

Well do ya punk?

Persoonlijk zou ik nooit meer kiezen voor langer dan 10 jaar. Ik heb ooit in 2014 vastgezet tegen 4% en nog een keer gemiddeld tot 3.4%.

Als ik zie hoe snel de inflatie gaat is lang vastzetten niet handig. Als ik variabel gekozen had was ik nu bijna hypotheekvrij geweest (met dezelfde inleg)…

Ik zie de rente echt niet stijgen de komende tijd.

Eerlijk is eerlijk, het hangt ook vd bedragen af. Ik ga wellicht mijn hypotheek ophogen met 60k voor een verbouwing. Dat doe ik gewoon tegen marktrente 10 jaar vast. En ik zorg dat ik over 10 jaar +-40k heb liggen mocht de rente op 10% staan. 40k is over 10 jaar wat nu misschien 25k is, de inflatie gaat zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@Scuderia110
Volgens mij is dat niet juist, wat jij stelt over verkorte looptijd. Correct me if wrong, maar: als ik nu bijvoorbeeld 10 jaar 1% betaal dan is mijn inleg vrij hoog (want het geld op de bankspaarrekening rendeert dan ook nauwelijks, immers met diezelfde 1% (is gekoppeld) en is mijn saldo over 10 jaar bijvoorbeeld (ik noem maar wat) 80K* van de 125K die ik in totaal in 30 jaar bij elkaar moet sparen. Zou ik nu 10 jaar 5% rente betalen dan is de rentelast zeer hoog maar de inleg heel laag, want het reeds gespaarde bedrag rendeert dan ook met diezelfde 5%. Na die 10 jaar zou het saldo dan even hoog zijn als bij die lage rente, dus ook 80K*.

De resterende looptijd is dus vervolgens ook altijd gewoon de tijd die er oorspronkelijk nog 'open' staat (in mijn geval over 10 jaar nog 9 jaar, 2030 moet mijn doelsaldo bij elkaar gespaard zijn.

*even fictief gekozen, heb de tabel niet bij de hand. Maar idee is dat het spaarsaldo per jaar vast ligt en de inleg hoger of lager is aan de hand van de hoogte van de rente. Dat is het 'dempende effect'.

Uiteraard hierbij even geen rekening gehouden met eventuele extra stortingen / bijsparen etc.

[ Voor 255% gewijzigd door Valorian op 01-01-2022 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:07
FreakNL schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:03:
Persoonlijk zou ik nooit meer kiezen voor langer dan 10 jaar. Ik heb ooit in 2014 vastgezet tegen 4% en nog een keer gemiddeld tot 3.4%.

Als ik zie hoe snel de inflatie gaat is lang vastzetten niet handig. Als ik variabel gekozen had was ik nu bijna hypotheekvrij geweest (met dezelfde inleg)…

Ik zie de rente echt niet stijgen de komende tijd.

Eerlijk is eerlijk, het hangt ook vd bedragen af. Ik ga wellicht mijn hypotheek ophogen met 60k voor een verbouwing. Dat doe ik gewoon tegen marktrente 10 jaar vast. En ik zorg dat ik over 10 jaar +-40k heb liggen mocht de rente op 10% staan. 40k is over 10 jaar wat nu misschien 25k is, de inflatie gaat zo hard.
Als de inflatie zo hoog blijft, dan gaat de rente ook stijgen.

Als jij in 2014 de rente lang hebt vastgezet en dat achteraf onverstandig bleek te zijn, wil dat niet zeggen dat die keuze nu weer onverstandig is.

Verder eens met je redenatie, dat je rente het beste kort kunt vastzetten, mits je dat risico maar kan dragen. Dus mocht de rente in korte tijd gaan stijgen, moet je dat wel op kunnen vangen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
evleerdam schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Dus mocht de rente in korte tijd gaan stijgen, moet je dat wel op kunnen vangen.
Klopt. Daarom kan je bij de huidige hypotheken volgens mij ook het beste voor 1 jaar vast gaan. Want áls het dan ineens hard gaat stijgen dan is de 'schade' eigenlijk altijd beperkt tot tienden van procenten of in een uiterst geval misschien een keer een hele procent. Binnen dat ene jaar zal het immers (aanname, even op basis van historische gegevens) nooit met meerdere procentpunten omhoog gaan, zo snel fluctueert die rente simpelweg niet. Zet je voor bijv 5 jaar vast en gaat het na 6 maanden hard stijgen dan kan je met behoorlijk hoge rente te maken hebben op het moment dat je vaste periode afloopt en is eerder openbreken kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:07
Valorian schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Klopt. Daarom kan je bij de huidige hypotheken volgens mij ook het beste voor 1 jaar vast gaan. Want áls het dan ineens hard gaat stijgen dan is de 'schade' eigenlijk altijd beperkt tot tienden van procenten of in een uiterst geval misschien een keer een hele procent. Binnen dat ene jaar zal het immers (aanname, even op basis van historische gegevens) nooit met meerdere procentpunten omhoog gaan, zo snel fluctueert die rente simpelweg niet. Zet je voor bijv 5 jaar vast en gaat het na 6 maanden hard stijgen dan kan je met behoorlijk hoge rente te maken hebben op het moment dat je vaste periode afloopt en is eerder openbreken kostbaar.
Maar als je voor 5 jaar vast zet en de rente begint te stijgen na 6 maanden, dan heb je de volgende 4,5 jaar nog steeds die lage rente.

Ik heb het hier wel vaker gepost, maar historisch gezien is 2% in 1,5 jaar niet vreemd

Pdf alert mocht je wat willen lezen: https://vanderpolladvies....09/renterisico-310305.pdf

Lange rente is in het algemeen gewoon duurder. Maar brengt wel minder risico met zich mee.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Zet je voor bijv 5 jaar vast en gaat het na 6 maanden hard stijgen dan kan je met behoorlijk hoge rente te maken hebben op het moment dat je vaste periode afloopt en is eerder openbreken kostbaar.
Het is dan de vraag of eerder openbreken wel kostbaar is. Dat is alleen kostbaar als de rente op het moment van openbreken veel lager is dan jouw rente. Maar dat is dus vaak niet het geval als de rente gaat stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Het is dan de vraag of eerder openbreken wel kostbaar is. Dat is alleen kostbaar als de rente op het moment van openbreken veel lager is dan jouw rente. Maar dat is dus vaak niet het geval als de rente gaat stijgen.
Klopt, was iets te stellig zie ik nu ook. Het blijft een beetje koffiedik kijken 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Valorian schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:09:
@Scuderia110
Volgens mij is dat niet juist, wat jij stelt over verkorte looptijd. Correct me if wrong, maar: als ik nu bijvoorbeeld 10 jaar 1% betaal dan is mijn inleg vrij hoog (want het geld op de bankspaarrekening rendeert dan ook nauwelijks, immers met diezelfde 1% (is gekoppeld) en is mijn saldo over 10 jaar bijvoorbeeld (ik noem maar wat) 80K* van de 125K die ik in totaal in 30 jaar bij elkaar moet sparen. Zou ik nu 10 jaar 5% rente betalen dan is de rentelast zeer hoog maar de inleg heel laag, want het reeds gespaarde bedrag rendeert dan ook met diezelfde 5%. Na die 10 jaar zou het saldo dan even hoog zijn als bij die lage rente, dus ook 80K*.

De resterende looptijd is dus vervolgens ook altijd gewoon de tijd die er oorspronkelijk nog 'open' staat (in mijn geval over 10 jaar nog 9 jaar, 2030 moet mijn doelsaldo bij elkaar gespaard zijn.

*even fictief gekozen, heb de tabel niet bij de hand. Maar idee is dat het spaarsaldo per jaar vast ligt en de inleg hoger of lager is aan de hand van de hoogte van de rente. Dat is het 'dempende effect'.

Uiteraard hierbij even geen rekening gehouden met eventuele extra stortingen / bijsparen etc.
Ik denk dat je na 10 jaar op een negatieve spaarpremie uitkomt, daarom wordt de looptijd verkort. Of je raakt buiten de bandbreedte waardoor je gedwongen moet verkorten.

Maar ik ben geen expert en laat me graag verbeteren, maar zo zit het denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
Augustus het rente voorstel gehad, wat uiteindelijk tot de volgende offerte is gekomen:

Nationale Nederlanden, 20jr vast, risicoklasse <70%. Er kan nog 2x 0,05% vervallen als ik onder 50% ltv kom.

Annuïtaire delen 1,53%
Aflosvrij deel 1,68%
En dan nog een deel overbrugging 2,05%

Vind het niet zo scherp als wat ik uit andere reacties haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Laapo schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:45:
Augustus het rente voorstel gehad, wat uiteindelijk tot de volgende offerte is gekomen:

Nationale Nederlanden, 20jr vast, risicoklasse <70%. Er kan nog 2x 0,05% vervallen als ik onder 50% ltv kom.

Annuïtaire delen 1,53%
Aflosvrij deel 1,68%

Dat is omdat de hypotheekrente weer licht aan het stijgen is sinds de zomer:
https://www.ing.nl/media/...%202021_tcm162-221376.pdf

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:11

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dit is in de VS:

Annuïteitenhypotheek (vrij standaard hier), 3.85%, 30 jaar vast, sinds mid-2016. $390k.

Tarief kan wellicht lager en ik krijg geregeld aanbiedingen in de bus voor refinancing. Het probleem daarbij is dat je weer opnieuw begint in de "veel rente, weinig aflossing" modus aan het begin, enig rekenwerk liet me zien dat het nauwelijks nut heeft.

Wel spaar ik o.a. maandelijks m'n halve hypotheekbedrag extra, zodat ik beschikking over liquiditeit behoud, maar wel het vermogen opbouw om eerder af te kunnen lossen. De hypotheekvorm die ik hier heb zorgt ervoor dat je alleen de einddatum naar voren trekt, je slaat niet de hogere rentestappen aan het begin van de aflossing over, dus het geld aan de bank geven was niet direct aantrekkelijk. Het helpt natuurlijk wel als je financiële discipline wat lager ligt.

[ Voor 0% gewijzigd door Hillie op 01-01-2022 22:41 . Reden: Bedrag toegevoegd ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Laapo schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:45:
Annuïtaire delen 1,53%
Aflosvrij deel 1,68%

Wij zitten op 1.78% voor het aflossingsvrije deel (20 jaar vast) en 1.62% (ook 20 jaar) voor annuïtair. Denk dat er ook vrij veel mensen wel NHG hebben. Dat scheelt nogal. Als je daarbuiten valt, scheelt dat zo 0.6% ofzo.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 21:53
[...]
Daarom kan je bij de huidige hypotheken volgens mij ook het beste voor 1 jaar vast gaan. Want áls het dan ineens hard gaat stijgen dan is de 'schade' eigenlijk altijd beperkt tot tienden van procenten of in een uiterst geval misschien een keer een hele procent. Binnen dat ene jaar zal het immers (aanname, even op basis van historische gegevens) nooit met meerdere procentpunten omhoog gaan, zo snel fluctueert die rente simpelweg niet.
Welk probleem los je op met 1 jaar vast?
(Mede omdat je benoemt dat de snelheid in fluctuatie er nauwelijks is)

Dan kun je toch net zo goed variabel hebben/houden en als het nodig is / te hard gaat de rente vastklikken voor langere tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bart.koppers schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Welk probleem los je op met 1 jaar vast?
(Mede omdat je benoemt dat de snelheid in fluctuatie er nauwelijks is)

Dan kun je toch net zo goed variabel hebben/houden en als het nodig is / te hard gaat de rente vastklikken voor langere tijd?
Omdat variabele rente in het algemeen een stuk hoger is dan 1 jaar vast is het vaak een stuk voordeliger om steeds de rente voor een jaar vast te zetten. Volgens mij is de laagste variabele rente nu zo'n 1,3 % terwijl 1 jaar vast bij 0,65% begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 21:53
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:50:
[...]
Volgens mij is de laagste variabele rente nu zo'n 1,3 % terwijl 1 jaar vast bij 0,65% begint.
Lijkt me sterk.
Of je vergelijkt appels met peren.

Voor welke (zelfde) LTV, (zelfde) hypotheekvorm en bij welke (zelfde!) aanbieder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bart.koppers schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Lijkt me sterk.

Voor welke (zelfde) LTV, (zelfde) hypotheekvorm en bij welke (zelfde!) aanbieder?
Is bijna overal zo. Is gewoon de markt. Variabel is al lange tijd relatief duur

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-01-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Was dit topic vergeten. Heb vorig jaar september een hypotheek afgesloten met NHG voor 0.85% voor 10 jaar lineair

oude woning was 10 jaar 1.10%

[ Voor 12% gewijzigd door Viper® op 04-01-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bart.koppers schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Lijkt me sterk.

Paar willekeurige voorbeelden. Goedkoopste NHG annuïtair variabel is Florius energielabel A, met 1,25%. Bij 1 jaar vast is de rente voor de zelfde hypotheekvorm 0,92%. Andere kant op, bij de 1 jaar vaste rentes bij bv 80% ltv zit blg goedkoop met 0,82%. Wil je bij blg variabel, van heb je bij 80% ltv een rente van 1,47%. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met het noemen van precies de zelfde hypotheekvormen maar alleen een andere rentevaste periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

de Peer schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:50:
[...]

Is bijna overal zo. Is gewoon de markt. Variabel is al lange tijd relatief duur
Vertaling: aanbieders zijn onzeker over de renteontwikkeling op korte termijn.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Inmiddels via calcasa een rapport laten berekenen over de waarde van mijn huis, en val nu in de laagste risico klasse ( >65%). Rente gedaald naar, voor 20 jaar vast:

1,33% voor de annuitaire gedeelte (2/3)
1,53% voor de aflossingsvrije gedeelte (1/3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Perseus op 11-01-2022 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Hypotheekrentes gaan weer even stijgen. Kapitaalmarktrente is zo'n 0.3% gestegen in de laatste maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 09:35
Twee weken geleden een rente voorstel van Centraal Beheer gekregen. Zitten in de 70%-80% bucket. 50% annuïteit op 1.11% voor 10 jaar, en 50% aflossingsvrij op 1.21% voor 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Dit is in de VS: 30 jaar vast op 3.85%, 100% annuïteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:47:
Hypotheekrentes gaan weer even stijgen. Kapitaalmarktrente is zo'n 0.3% gestegen in de laatste maand.
Idd bij Rentebox alle recente updates zijn rood :o.
Gunstig voor mensen die recent (lang) hebben vast gezet, boetevrij aflossen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Longcat schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:47:
Het is de vraag of het dit keer wél doorzet. In de herfst was er ook een tijdelijke stijging, maar dat sloeg begin november weer om naar een daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 20:05
De rentes gaan vrij snel omhoog nu, lijkt echt een trendbreuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 20:05
twin93 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:37:
Twee weken geleden een rente voorstel van Centraal Beheer gekregen. Zitten in de 70%-80% bucket. 50% annuïteit op 1.11% voor 10 jaar, en 50% aflossingsvrij op 1.21% voor 10 jaar.
Goede deal. Vanaf 25 jan is dit 1.38% en 1.53%. Serieus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 18:10
offtopic:
Please ignore me, te snel gereageerd

[ Voor 83% gewijzigd door Aftansert op 20-01-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 09:35
besteller2019 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Goede deal. Vanaf 25 jan is dit 1.38% en 1.53%. Serieus geld.
Ja echt bizar. Net goed getimed lijkt het.

[ Voor 25% gewijzigd door twin93 op 20-01-2022 16:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• outlandos
besteller2019 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:13:
De rentes gaan vrij snel omhoog nu, lijkt echt een trendbreuk.
Dit hebben we al talloze malen gedacht. Overigens zou het best kunnen zijn. Ik heb in elk geval vorige week snel een verhuurhypotheek aangevraagd bij NN voor 2.22% 10j aflossingsvrij (dat is uiteraard inclusief de opslag van 1% voor verhuur).

[ Voor 7% gewijzigd door outlandos op 20-01-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
outlandos schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Dit hebben we al talloze malen gedacht. Overigens zou het best kunnen zijn. Ik heb in elk geval vorige week snel een verhuurhypotheek aangevraagd bij NN voor 2.22% 10j aflossingsvrij (dat is uiteraard inclusief de opslag van 1% voor verhuur).
Waarom eigenlijk aflossingsvrij? Zodat je makkelijker een 2e pand kan aanschaffen met het gespaarde geld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Laatst online: 16-09 18:16
@Morpheusk Ook met aflossingsvrij kan je nog aflossen he, alleen niet op een door de bank gedicteerd tempo ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• outlandos
Morpheusk schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Waarom eigenlijk aflossingsvrij? Zodat je makkelijker een 2e pand kan aanschaffen met het gespaarde geld?
Voornamelijk om mijn (box 3) vermogen mee te verlagen, immers mag je deze hypotheek van je vermogen aftrekken. Bovendien is de rente nu laag en hou ik geld over om verder te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Ascension schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:41:
@Morpheusk Ook met aflossingsvrij kan je nog aflossen he, alleen niet op een door de bank gedicteerd tempo ;)
Dat is mij bekend. Maar met annuïteit kan je sneller aflossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Morpheusk schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Dat is mij bekend. Maar met annuïteit kan je sneller aflossen ;)
Waarom zou je zo snel willen aflossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Waarom zou je zo snel willen aflossen?
Ik spreid graag. Geen hypotheek is denk ik aan het eind van de rit altijd goedkoper.
Ik wil dus niet alles maar in aandelen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Morpheusk schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Ik spreid graag. Geen hypotheek is denk ik aan het eind van de rit altijd goedkoper.
Dat mag ik me voorstellen, maar die aflossing zou ik dan geleidelijk aan doen. En zeker niet meer dan 10% per jaar gaan aflossen.

Wat ik mij dan ook afvraag, hoe ga je je 'spaargeld' dan over 10 jaar gebruiken als de hypotheek afgelost is? Moet je dan niet alsnog je geld grotendeels in bv aandelen stoppen? Hoe ga je tegen die tijd je vermogen spreiden en kun je dat niet beter ook nu al doen? Ik zou die spreiding namelijk niet alleen tussen categorieën bekijken, maar ook in de tijd. En dus rustig de tijd nemen om die hypotheek grotendeels weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hillie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:56:
Dit is in de VS: 30 jaar vast op 3.85%, 100% annuïteit.
Hier 2.9% in CA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Laatst online: 21-12-2023
Ben aan het twijfelen om hypotheek over te sluiten of te rentemiddelen. Worden rentewijzingen (kort) van te voren aangekondigd? Of is dit iets wat meteen van toepassing is? Met andere woorden: zijn er banken die communiceren dat ze bijv morgen hun rentepercentages aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 11:13
kraanwagen schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 06:29:
Ben aan het twijfelen om hypotheek over te sluiten of te rentemiddelen. Worden rentewijzingen (kort) van te voren aangekondigd? Of is dit iets wat meteen van toepassing is? Met andere woorden: zijn er banken die communiceren dat ze bijv morgen hun rentepercentages aanpassen?
Het kan volgens mij soms wel per direct zijn, maar meestal zijn ze enkele dagen van tevoren bekend, in elk geval bij derde partijen (of je verstrekker het zelf ook proactief communiceert weet ik niet). Volg bijvoorbeeld https://www.actuelerentes...tste-rentewijzigingen.asp of https://www.rentebox.nl/r...E0-4875-82E3-902151893771. En soms geeft een verstrekker wel aan tot wanneer de getoonde tarieven in elk geval gelden.

Voor boeterente geldt uiteindelijk dat je pas zeker weet wat je moet betalen als de notaris kort voor passeren de definitieve aflosnota opvraagt. Bij stijgende rentes is dat voordelig, de boeterente wordt dan kleiner dan berekend tijdens aanvragen hypotheek. Maar bij dalende rentes dus andersom. Als je nog een grote rentevast periode hebt, levert dat dus wel onzekerheid over best wel een bedrag: mijn boeterente was vorige week 4000 euro lager dan 1 januari, en morgen wordt ie nog weer iets lager, ik gok zo'n 2000, omdat NN al 2 keer de rente verhoogt in ruim 1 week, en ik nog moet passeren.
Overigens uiteindelijk gekozen voor 1 deel 20 jaar Annuïtair 1,3 procent, 1 deel 30 jaar aflosvrij 1,7 procent en 1 deeltje annuïtair 30 jaar 1,6 procent. LTV circa 62 procent.

Uiteindelijk was het netto verschil met 10/20 jaar vast zodanig klein als de rente niet stijgt, dat de zekerheid voor ons belangrijker was. Over 20 jaar is ongeveer onze pensioen leeftijd en is het relaxed dat we weten dat dan niet voor een onverwachte verhoging van maandlasten hoeven te vrezen. Als de rente richting 3 procent of hoger gaat zijn we helemaal spekkoper. Looptijd van het annuïtair deel is nog 25 jaar, dat zou dus de laatste 5 jaar wel 'fout' kunnen gaan maar over 20 jaar zal de restschuld zodanig zijn dat die ook wel is af te lossen in horror scenario's van 14 procent rente 8)

[ Voor 56% gewijzigd door jurjen_g op 21-01-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Wanneer heb je de hypotheek afgesloten? Ik zit in zuidwest WA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 11:13
ging iets mis

[ Voor 88% gewijzigd door jurjen_g op 21-01-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zit ook te tubben.. om over te sluiten, nu verhogen alle geldverstekkers wekelijks hun rente.
Als je kijkt wat de 10 jaars rente doet op de kapitaal markt, zie je dat er ook een bepaalde trend is doorbroken. (lees, we gaan nu starten met de rente verhogingen) de dalende trend is nu wel verdwenen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jedijkhuis
  • Registratie: November 2013
Nog 1 opletter als je je rente af wil kopen (i.p.v. middelen) en je hebt daar haast mee. Hou eventueel rekening met het verhogen van je daglimiet bankieren. Bijv. bij ING zit daar 4 uur wachttijd in en ik had eerst ook nog de verkeerde limiet gekozen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Ik moet zelf nog 2 jaar voor ik kan oversluiten. Zit nu op 3,85%.
Echter moet je dan weer via een hypotheekadviseur dit regelen? Want die kosten zijn vrij hoog, zeker aangezien de resterende looptijd relatief laag is, en ook de aankoopprijs/resterende hypotheek niet héél hoog is (minder dan 150k).

Onze vorige en eerste hypotheekadviseur hadden we zulke slechte ervaringen mee, daar ga ik sowieso niet mee in zee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Waah schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:47:
Echter moet je dan weer via een hypotheekadviseur dit regelen? Want die kosten zijn vrij hoog, zeker aangezien de resterende looptijd relatief laag is, en ook de aankoopprijs/resterende hypotheek niet héél hoog is (minder dan 150k).

Onze vorige en eerste hypotheekadviseur hadden we zulke slechte ervaringen mee, daar ga ik sowieso niet mee in zee.
je kunt ook gewoon bij je huidige verstrekker blijven, dan is het gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:11

Sandyman538

SandstorM [148839]

Had de afgelopen jaren de rente steeds voor 1 jaar vast staan (3 ongeveer gelijke delen). Nu met de wat stijgende rente gekozen om 1 deel langer vast te zetten.

LTV = 80% (kijkend naar laatste taxatie 2 jaar geleden zal nu dus nog wel wat minder zijn)
Annuitair 1 jaar vast 0,82
Annuitair 20 jaar vast 1,52
Aflossingsvrij 1 jaar vast 0,87

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Morpheusk schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Ik spreid ook graag... Daarom los ik juist niet alles af, maar probeer ik juist een deel ook in aandelen te stoppen. Voor mij zou alles aflossen juist niet spreiden zijn, maar dat is denk ik vooral gelegen in de verhouding schuld/inkomen. Is kortom wel persoonlijk.. :)

(Van mijn hoofdsom, per september 2021, heb ik ervoor gekozen om ± 35% aflossingsvrij te nemen. In relatie met LTV is dit nog lager, ± 20%. Voorlopig zie ik mezelf dat stuk 'nooit' aflossen, althans niet voor einde 30 jaar..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

Waah schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:47:

Je kan ten alle tijden naar een andere adviseur. Ik moet ook nog 2.5 jaar.. vind het lastig, ik heb ook nog de optie voor rentemiddeling, maar dan kom ik uit op 1,75% voor 10 jaar vast. (huidige rente is 3,4)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-07 19:38
Annuitair 1,84% voor 20 jaar vast per 2019 afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
AMDFreak schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Je kan ten alle tijden naar een andere adviseur. Ik moet ook nog 2.5 jaar.. vind het lastig, ik heb ook nog de optie voor rentemiddeling, maar dan kom ik uit op 1,75% voor 10 jaar vast. (huidige rente is 3,4)
Ongeveer hetzelfde schuitje dus.

Rentemiddeling nog niet eens naar gekeken. Maar 1,75% lijkt me best hoog? Kun je dan niet beter gewoon de boete betalen bij je eigen bank?

Ik zou op een boete van ~7500 euro komen bij eigen bank. Met een rentepercentage van 1.02 bij 10 jaar vast... Dan zou rentemiddeling wel erg duur zijn :+

Zit zelf te kijken naar 20 jaar vast. Ja, we gaan misschien nog wel eens verhuizen... Maar sowieso niet met de huidige prijzen. Wonen op zich prima. Ja het kan mooier, maar dat is meer locatie eigenlijk. En daar hebben we niet de huidige prijzen voor over.... En met 1,02 vs 1,33 is het verschil in kosten over de gehele looptijd best te overzien.

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 21-01-2022 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• outlandos
De meeste geldverstrekkers kondigen het hier enkele dagen van te voren aan:

https://www.rentebox.nl/r...E0-4875-82E3-902151893771

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 20:04
Hypotheek 14 maanden geleden afgesloten bij Florius. Toen voor 98,5% van de woningwaarde (taxatie). En nu al minder dan 85% volgens Calcasa, doordat de huizenprijzen zo hard zijn gestegen. Dus renteherziening aangevraagd vanwege lagere risico-klasse. Gestaafd met een rapport van Calcasa à EUR 25,-. En goedgekeurd. Scheelt toch weer ongeveer 60,- per maand.

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
30 jaar voor 1,56. Kwam van 3,1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:23
matty___ schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:12:
30 jaar voor 1,56. Kwam van 3,1.
Is dat niet langer dan de resterende looptijd, aangezien je hiervoor al een andere rente had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Big Mama schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:32:
Hypotheek 14 maanden geleden afgesloten bij Florius. Toen voor 98,5% van de woningwaarde (taxatie). En nu al minder dan 85% volgens Calcasa, doordat de huizenprijzen zo hard zijn gestegen. Dus renteherziening aangevraagd vanwege lagere risico-klasse. Gestaafd met een rapport van Calcasa à EUR 25,-. En goedgekeurd. Scheelt toch weer ongeveer 60,- per maand.
Kom je daar een beetje hoog mee uit dan, zo'n Calcasa rapport? Ik zit ook bij Florius, ruim half geleden getaxeerd. Vraag me af of er nu al "wat te halen" valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Stefan79 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Is dat niet langer dan de resterende looptijd, aangezien je hiervoor al een andere rente had?
Klopt. Zit ook stukje verbouwing bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:23
matty___ schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Klopt. Zit ook stukje verbouwing bij
Is het dan niet zonde om het zo lang vast de zetten? Even los van de vraag of je echt 30 jaar in hetzelfde huis blijft wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Stefan79 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Is het dan niet zonde om het zo lang vast de zetten? Even los van de vraag of je echt 30 jaar in hetzelfde huis blijft wonen?
Ja weet ik ook niet. Het verschil tussen 20 en 30 was verwaarloosbaar en ik verwacht niet dat hij nog veel lager gaat worden.

Het is allemaal koffiedik kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

matty___ schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Ja weet ik ook niet. Het verschil tussen 20 en 30 was verwaarloosbaar en ik verwacht niet dat hij nog veel lager gaat worden.

Het is allemaal koffiedik kijken
Toch zonde van het geld, al die jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36
Net een hypotheek afgesloten voor 20 jaar vast, ondanks dat ik eerder van de korte looptijden was. (En daar erg blij mee was)

Momenteel 80% woning waarde, iets van 1.5% rente.

de reden: nu een huis waar we verwachten lang te wonen, laatste huis zolang we nog zelfstandig wonen idee, en ook een huis waarvan de aanschafprijs ‘iets’ anders is dan m’n vorige huis. (We hebben meer afgelost nu bij de start dan m’n vorige hypotheek was)

Dat alles bij elkaar heeft ons nu doen besluiten om voor zekerheid te gaan.
Pagina: 1 ... 73 ... 100 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.