• -Muncky-
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20:35
Afgelopen 10 jaar: 4,05%
Nu, de komende 10 jaar: 0,86%

(ABN, NHG, extra korting door duurzaamheidslabel en huisbankkorting)

• XyritZz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 26-11 10:27
Afgesloten met 20 jaar vast op 4.55%, toen de rente flink lager stond een keer gemiddeld waardoor ik nu rond de 3% zit met rentevast tot einde looptijd hypotheek. Boete voor het middelen was binnen een half jaar terugverdiend.

Veel bekenden van ons zijn in de tijd dat wij onze rente gemiddeld hebben verhuisd om op die manier een nieuwe hypotheek af te kunnen sluiten. Geen idee wat in dat geval wijsheid is, we wonen naar ons zin en hebben op papier een lage schuld tegen een wat hogere rente in vergelijking met die bekenden die allemaal een nog veel lagere rente hebben maar een veel hogere hypotheekschuld.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:53

T-Infinity

Heen en weer....

Thrilled schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:30:
Weet niet of dit de juiste plek is, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen in mijn schoenen:

Mijn 10-jarige hypotheekrente staat vast op 2,79% t/m september 2025 bij NIBC Direct. Ik zie de rentes al langzaam omhoog kruipen en mijn onderbuikgevoel zegt dat de huizenmarkt en het wereldwijde monetaire beleid op klappen staat. Ergo: Ik denk dat de kans vrij groot is dat, tegen de tijd dat ik mijn renteperiode mag herzien, de bubbel is geklapt en ik met significant hogere rentes te maken heb. Ik neig er dus naar om nu al de rentevaste periode open te breken en de hypotheekrente vast te zetten voor een zo lang mogelijke termijn.

Echter; hiervoor dien ik óf in 1x 10k boeterente af te tikken om nu mijn rente opnieuw vast te zetten, óf opnieuw naar de adviseur (advieskosten) om die boeterente op te laten nemen in mijn nieuwe maandbedrag. Of ik ga met geknepen billen de komende 4 jaar tegemoet en ga duimen draaien dat er niks gebeurt en de rente laag blijft.

Dus eigenlijk komt het neer op de vraag; hoe zeker ben je van je zaak en hoe veel lekkerder slaap je als je deze knoop doorhakt. Wat zouden jullie doen?
Ik zou lekker wachten. 4 jaar is niet lang meer en de kans dat die straks hoger wordt dan je nu hebt lijkt mij persoonlijk nihil. Maarja niemand die het weet natuurlijk.

• jedijkhuis
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 00:53
Weet niet of dit de juiste plek is, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen in mijn schoenen:

Mijn 10-jarige hypotheekrente staat vast op 2,79% t/m september 2025 bij NIBC Direct. Ik zie de rentes al langzaam omhoog kruipen en mijn onderbuikgevoel zegt dat de huizenmarkt en het wereldwijde monetaire beleid op klappen staat. Ergo: Ik denk dat de kans vrij groot is dat, tegen de tijd dat ik mijn renteperiode mag herzien, de bubbel is geklapt en ik met significant hogere rentes te maken heb. Ik neig er dus naar om nu al de rentevaste periode open te breken en de hypotheekrente vast te zetten voor een zo lang mogelijke termijn.

Echter; hiervoor dien ik óf in 1x 10k boeterente af te tikken om nu mijn rente opnieuw vast te zetten, óf opnieuw naar de adviseur (advieskosten) om die boeterente op te laten nemen in mijn nieuwe maandbedrag. Of ik ga met geknepen billen de komende 4 jaar tegemoet en ga duimen draaien dat er niks gebeurt en de rente laag blijft.

Dus eigenlijk komt het neer op de vraag; hoe zeker ben je van je zaak en hoe veel lekkerder slaap je als je deze knoop doorhakt. Wat zouden jullie doen?
Ik heb zelf recent (na 7 van 10 jaar, 3,15%) voor 20 jaar (1,28%) vastgelegd. Rentemiddeling kon alleen voor 5 of 10 jaar. Ik heb wel ook hypotheek met verhuisregeling. Afkoop kostte mij bruto iets van 6k. Daarnaast een aantal sommetjes gemaakt met behulp van voorlopige aanslag qua netto effect (let bij HRA niet alleen op directe teruggave maar ook op andere effecten van je verzamelinkomen zoals toeslagen (bijv. kinderopvang indien van toepassing natuurlijk). Heb het idee dat dit mij netto niet veel meer dan 1k in totaal oplevert de komende 3 jaar maar wel nu al een stukje langere zekerheid. Had hetzelfde gevoel als jij.

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:29

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

als je criterium hoe goed jij slaapt daarna, moet je het volgens mij echt zelf besluiten...

Mijn indruk is vooral dat je je een angst laat aanpraten, terwijl je net hooguit op de helft van de looptijd die je vastgelegd hebt, doorlopen hebt.
Je lijkt al op voorhand je vast te leggen dat de rente wel moet gaan stijgen, waarbij je enige argument ervoor een emotioneel 'gevoel' is, en iedere rationeel argument ontbreekt.

Ikzelf betwijfel sterk of er nu werkelijke sterke aanwijzingen zijn voor een binnenkort structurele rentestijging.
En zelfs dan is het maar de vraag of je dat risico niet gewoon kunt dragen, heb je dan werkelijk zo'n groot gevaar of denk je te kunen 'speculeren' op die toekomstige rentestijging?

enkel, als jij er beter door slaapt én je graag bereid bent daarvoor een 10K aan boeterente te betalen, moet je dat vooral doen, goede slaaprust mag best wat kosten....
Of het achteraf werkelijk de beste keuze zal blijken is maar de vraag... ik verwacht eerder dat de kans zeer groot is dat het je eigenlijk ofwel meer zal kosten of dat een eventuele winst relatief zeer laag zal blijken te zijn, en eigenlijk de 'onrust' of het verlies van slaap niet waard.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:12
@Thrilled Is rentemiddeling (en langer vastzetten) geen optie in jouw hypotheek? Ben je nog van plan te verhuizen? Hoe zit het met de verhuisregeling?

Als rentemiddeling geen optie is en je kunt de boeterente dragen, kun je daar voor kiezen. Opnieuw naar een adviseur kan ook, maar dan zou ik de hele hypotheek onder de loep nemen en niet enkel voor de rentevasteperiode. Wil je bijvoorbeeld verbouwen, een plukje schuld aflossingsvrij maken, etc. etc.

Verder precies wat @RM-rf zegt; je acht de kans op rentestijging blijkbaar hoog (persoonlijke inschatting), maar wat voor impact heeft een rentestijging eigenlijk op jouw financiën? Risico = kans x impact. Misschien is die laatste wel beperkt. Dan is het risico dat ook.

(Bijv: Je inkomen gaat met een gelijk percentage omhoog aan de hand van de inflatie. Of tegen de tijd dat de rentevasteperiode is afgelopen vallen andere lasten weg zoals de kinderopvang o.i.d. Kortom, hoe zit het met de financiële planning.)

• Faxe
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:34
Vandaag de hypotheekrente voor het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek voor 20 jaar vastgezet tegen 1,6%. Betaal op dit moment 4,7%. Rentevaste periode liep op 1-7-2022 af. Van het spaarhypotheek deel loopt de rentevaste periode ook af op 1-7-2022. DIt deel los ik dan volledig af.

Van het aflossingsvrij deel ga ik volgend jaar ook nog een stuk aflossen. Hou dan per saldo een maandlast over van iets meer dan 100 euro in de maand.

Heb veder niet gekeken of het nog interessant is om aan het einde van de rentevaste periode over te stappen naar een andere geldverstrekker. Heb sinds 2,5 jaar een WIA uitkering en kan daardoor niet switchen. Een fors lagere maandlast komt me dan ook goed uit.
Pagina: 1 ... 71 72 73 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee