Klinkt leuk, in de praktijk zitten zelfs alle experts er continue naastRM-rf schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:04:
[...]
welnee.... ook als de rente stijgt is dat gewoon deel van een economische ontwikkeling.
en daarin kun je zeker enkele voorspellingen doen, die te koppelen vallen aan de economie (inflatie, vraag en aanbod op kapitaalmarkten en welk leenrisico je zelf draagt)...
Tja, ik ken een paar mensen die in 2006 een huis kochten en in 2011 in de problemen kwamen omdat de rente van 4% naar 5.5% ging. Die konden het allemaal maar net betalen en deze stap was al teveel. Nu kun je wel zeggen dat je die rentestijging vantevoren aan had zien komen, maar zeker op zo'n korte termijn is dat heel lastig.Met vrijwel alle contracten is het een zeker voordeel om _niet_ ervoor te kiezen heel lang, dus meerdere jaren aan hetzelfde contract en een nu vastgelegd prijsniveau vast te gaan zitten.
En dat is eigenlijk bij leningen precies hetzelfde.
Het is juist fout om dat terug te voeren op een 'gok' die je doet of de rente volgens jou zou stijgen of dalen....
maar het voordeel van het niet kiezen voor een vaste rente is juist dat je er dan voor kiest niet dat prijs-fluctuatie-risico door je aanbieder te laten dragen op een voorwaarde die hij kan vastleggen...
gokken tegen de grote kapitaalbedrijven moet je ook nooit gaan doen, die verdienen altijd goed daaraan en de hypotheekmarkt is een prima voorbeeld waar de grote aanbieders heel veel geld verdienen aan mensen die uit angst snel naar heel lange rentevaste periodes stappen (en soms ook een beetje in die richting gepusht worden door hen door verkopers angst te löaten aanpraten, waarvoor veel mensen die een contract over meerdere tonnen aangaan altijd erg gevoelig voor zijn)
Je moet dus heel erg opletten met denken dat je het allemaal wel kun voorspellen en opvangen. Niet iedereen kan dat en je moet er zeker wel een goede afweging bij maken.
En dit is ook precies wat ik zeg. Bekijk het gewoon als een verzekering waarbij je precies dezelfde afweging maakt (als het goed isIk zeg overigens niet dat dit voor iedereen geld en er geen goede gronden zijn een bepaalde rentevaste periode wel te kiezen...
maar dan moet je goed overwegen en 'langer' rentevast is volgens mij zeker niet automatisch ook 'beter'.
Mensen die een relatief groter leenrisico hebben, een hoge LTV en relatief veel rentelasten betalen hebben zeker een voordeel iig de periode dat ze nog niet zoveel afgeslost hebben of overwaarde opgebouwd een rentevaste periode te kiezen die iig die periode afdekt dat ze meer risico dragen.
maar de truc is wel op te passen langer je vast te leggen dan je eigen 'financiele horizon' is... de periode waarop je met enige zekerheid kunt bepalen wat je financiele mogelijkheden zijn, ongeveer kunt inschatten wat je inkomen is en of je nog veel langer in je woning wilt wonen of juist extra verbouwingen wilt bijfinancieren
Wat mezelf betreft kan ik daar heel simpel in zijn, als ik een paar tientjes per maand moet betalen om nergens naar te hoeven kijken doe ik dat graag. Die paar tientjes mis ik niet, terwijl als ik later een paar honderd per maand extra zou moeten gaan betalen dat iets is dat ik wel merk.
[removed]