Quadcheck schreef op maandag 1 maart 2021 @ 06:44:
Even een vraag van een starter.
Sta op het punt om mijn eerste huis te kopen met mijn vriendin. Nu zijn we aan het kijken naar de hypotheek.
We willen €360,000 hypotheek (100%) nemen, wat een stuk onder ons maximum ligt (€500,000). Daarnaast hebben we momenteel rond de 80k spaargeld die we op dit moment niet willen aanspreken.
We zitten te overwegen om alles 10 jaar vast te zetten op 1,33% en zelf een buffer op te bouwen van €100,000 over de komende 10 jaar. Misschien dat we een gedeelte al gebruiken om af te lossen naar een andere risico klasse, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.
Zien jullie veel risico in het vastzetten van 10 jaar wetende dat we relatief veel spaargeld achter de hand hebben en niet op ons maximum lenen?
Het voelt zonde geld om het voor 20 jaar vast te zetten en de komende 10 jaar 0,4% rente extra te betalen.
Alvast bedankt voor de input
Enig tip die ik je kan meegeven: Waarom heb je die grote buffer? Met welk doel heb je dat geld op de plank liggen?
Ik heb mijn hypotheek voor 2/3e afgelost, om zeker in het begin minder rente te hoven betalen. Startte nog met 5% rente (2012) voor 10 jaar vast. Achteraf spijt van als haren op mijn hoofd, veel te lang vastgezet en heeft mij een aardige boeterente gekost bij oversluiten.
Nu heb ik ook geld 'over', maar dat is voor mij nu vele malen voordeliger om dat op de beurs te laten renderen dan af te lossen op dat ene procentje rente. En als de rente onverhoopt toch gaat stijgen, dan kan ik OF alsnog relatief laag lang vastzetten, OF de bank een schop geven en zeggen dat het huis nu echt van mij is. Boeterente zal ik nooit meer kennen met mijn huidige huis.
Wil je nagenoeg 0 risico? Lekker voor 30 jaar vastzetten. Moet je wel de nadelen slikken van een hogere rente, waarbij je een hoge mate van zekerheid hebt dat je binnen die periode toch wel weer gaat verhuizen, waarbij het niet eens zeker is dat je de huidige hypotheek(rente) mee mag nemen voor het dan resterende openstaande bedrag. Ook een puntje om op te letten bij je aanbieder(s).
Wil je wat meer risico en ben je bereid zeg eens elk kwartaal à half jaar de rentes een keertje te bekijken of er iets geks gebeurd (hard omhoog dus), waarbij je ook het risico neemt dat je er uiteindelijk minder voordelig uitkomt (hogere rente wat je eerdere voordeel van een kortere periode teniet doet), dan is een hele korte RVP ook prima.
Neem wel mee dat de huidige rentecurves, bijvoorbeeld die van 5-10 jaar echt nog platter dan een dubbeltje zijn. Als ik bij een aanbieder zie dat het verschil tussen 1 en 10 jaar maar 0,07% is, dan is nu 10 jaar vastzetten zo gek nog niet. In mijn tijd scheelde dat al snel 0,5% of nog meer. Maar bij tussentijdse verdere rentedalingen profiteer je dan ook niet van de nog lagere rentes, bij 1 jaar RVP heb je die reset wel elk jaar. Maar ja, dat kan dan ook een keer omhoog zijn, garantie tot de voordeur
En hierboven is het ook al een keer geroepen: HRA is nooit, nooit, nooit voordelig. Dit staatsinfuus naar de banken dempt hoogstens de extra rente die je alsnog aan de bank moet betalen en is een verkooppraatje om jou zo lang mogelijk aan een zo hoog mogelijke rente te helpen