Nee... dan heb je mijn post niet goed gelezen... ik zelf ben helemaal geen vorstander van dingen als 'bodemvissen' of het hele idee dat je de perfecte 'laagste rente' zou moeten kunnen gaan voorspellen als je je hypotheek afsluit.
Ik doe geen enkele 'voorspelling' qua toekomstige rente-ontwikkeling, en raad ook anderen af daarop hun keuze te baseren, en te gaan 'speculeren' op toekomstige rente met hoe ze hun hypotheekkrediet vastleggen.
Ik stel ook niet dat iemands 'tevredenheid' over het zeer lang van het vastleggen van de renteduur gekoppeld is aan enkel de rentestand... Maar stel juist dat rente naar verloop van tijd véél minder belangrijk wordt als basis voor je financiele beslissingen en het dan vaak meer aankomt op andere afwegingen en de kans groot is dat je financiele afwegingen dan ook heel anders kan worden dan op het ene moment van afsluiten van de financiering van je woning.
Ik leg niet de nadruk op enkel de 'stand' van de rente (die gewoon zal meebewegen met de tijd, kan stijgen of dalen, maar altijd een weergave is van de financiele en economische omstandigheden op _dat_ moment in tijd).
Als de rente op 9% zou staan, is dat gewoon een financiele realiteit, gekoppeld aan andere economische factoren, als inflatie, spaarvermogensontwikkeling en laag- of hoogconjunctuur
(een situatie die ikzelf begin jaren negentig nog enigszins bewust meegemaakt heb, al had ik toen geen schulden, wel eigen spaarvermogen en ik weet van familie die toen een huis met hypotheek gekocht hebben en daar nu reuze blij mee zijn, ook al hadden ze hun rente niet lang vastgelegd(gelukkig maar voor hen) en utieindelijk dat huis versneld afgelost)
Waar ik veel meer de naduk op leg, is hoe 'lang' dertig jaar is en hoeveel in die tijd verandert voor mensen...
bepaalde afwegingen die ze op het ene moment heel belangrijk vonden of dachten dat hun leven absoluut zo gaan ontwikkelen, qua werk, relaties of bezigheden ... kunnen in die tijd best veranderen.
en dan is een contract dat je onder dreiging van een boete dwingt de volledige looptijd uit te zitten, of er financieel een nadeel van te hebben (omdat je juist ook betaald voor die lange looptijd), toch best een belasting.
Het neemt veel keuze-vrijheid weg, tenminste, je erliest je ermeende voordel snel als je dit voortijdig opzegt
De reden dat ik afraad om voor dertig jaar vaste rente te kieze is vooral omdat de afwegingen die mensen nu treffen vaak gebaseerd zijn op hun financiele en economische toestand nu.... Vaak speelt ook een levenspositie mee die nu misschien veel onzekerheden kent.
vel mensen de nu een hypotheek als starter afsluiten zijn misschien rond de dertig, wonen een korte tijd samen en denken misschien na over misschien kinderen met hun partner... en hebben een positie qua baan die nog ontwikkeling zal kennen, ofwel promotie en voor sommigen een carriere verandering.
De kans dat een krediet dat ze nu afsluiten op momenteel voor hen zeer praktische voorwaarden en precies passend bij wat ze nu willen.... nog steeds perfect past over meerdere jaren, wordt steeds geringer.
Dat is overigens evengoed het geval als de rente stijgt.
ook dan is de kans best groot dat iemand die zijn rente 30 jaar vastgezet heeft, alsnog zal besluiten of moeten besluiten deze lening toch voortijdig om te financieren.
[
Voor 19% gewijzigd door
RM-rf op 08-02-2021 12:38
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen