Ik had een rente die vast stond tot 2034 op 4%.
Die heb ik gemiddeld in 2017 toen 17 jaar vastgezet tot 2034 op 3.4%
Dat kostte me niks behalve 200 euro administratiekosten.
Het is allemaal klein bier maar alsnog had ik met niks doen 4% betaald tot 2034, nu betaal ik 3.4% tot 2034...
Staat even los van de keuze of 20 jaar vastzetten in 2014 (of 17 jaar in 2017) een verstandig keuze was (niet dus) maar het gaat nu even om het feit dat ik toch echt niks uit eigen zak betaald heb (behalve die 200 euro)...
@
BlizzarD, je kan ook kijken of er gemiddeld kan worden tot 2024? Dan zal de rente maar miniem dalen maar voor de rest verandert er weinig en leg je jezelf ook niet WEER 10 jaar vast.. Bij mij deed de verstrekker niet moeilijk om gewoon de looptijd te handhaven maar ik zat natuurlijk al aan een langdurige rente vast.
Ik zit nu in hetzelfde schuitje overigens. 3.4% en staat vast tot 2034.. Ik heb niet zoveel keuze meer:
1) Middelen mag maar 1 keer en de verstrekker is sowieso gestopt met middelen
2) Verhuizen, wat ik niet wil.. En zeker niet alleen maar om rente
3) Aflossen
Het gaat eigenlijk om klein bier, zeker zolang de HRA nog bestaat.. 3.4% is veel gezien de huidige markrente maar historisch gezien is het meer dan prima. En absoluut gezien betaal ik rond de 400 euro bruto wat natuurlijk (omdat HRA nog bestaat) netto maar +- 250 is (reken ik even alvast met 37%).. Natuurlijk kan dat (fors) lager maar met een boete van 25k duurt het wel even voordat ik dat eruit heb.. Heb nooit echt berekend wat ik nu zou gaan betalen als ik naar markrente omzet maar mijn onderbuikgevoel zegt dat ik beter extra kan gaan aflossen als ik uberhaupt iets wil...
/edit
Ik heb mijn gegevens eens in Berekenhet gegooid (
https://www.berekenhet.nl...ypotheek-oversluiten.html) en dan met een markrente van 1.5% gewerkt (geen idee of dat realistisch is).. Dan duurt het tot 2034 voordat ik de boeterente eruit heb.. En dan de laatste 10 jaar ga je "winst" maken (volgens mij blijven ze dan uitgaan van 1.5%) en komt je op 8k winst uit in 2044.. Daar ga ik nu dat boetebedrag niet voor betalen.. Ik denk niet dat ik ga verhuizen maar je weet nooit..
Dus extra aflossen lijkt me verstandiger, als ik uberhaupt iets wil.. Ik had een tijdje het adagium om alles boven de grens VRH af te lossen maar dat gaat nu naar 100k in 2021...
[Voor 72% gewijzigd door FreakNL op 16-11-2020 16:49]