Beste mede tweakers, graag even jullie kritische blik en mening op onderstaande casus:
In 2013 heb ik een NHG hypotheek afgesloten (ik heb vooralsnog niks van doen met lagere MW percentages, omdat NHG de laagste percentages biedt). De rentevaste periode loopt tot maart 2024 (met een rente percentage van 3,85).
Ik heb al eerder gekeken, om de rente eerder open te breken en een lagere rente af te sluiten. Echter, de afkoop was vaak hoog (€ 15.000 in mei dit jaar en bijna € 20.000 in februari 2019). Uiteindelijk besloten dit niet te doen, omdat we misschien nog wel wilde verhuizen. Inmiddels zijn de verhuisplannen weer in de vriezer beland, omdat we simpelweg niet kunnen vinden wat wij belangrijk vinden, zonder daar volledig op leeg te lopen.
Aangezien de verhuisplannen er niet meer zijn, hebben we dit jaar maximaal (15%) afgelost. De bruto maandlasten zijn hiermee iets meer dan € 200 euro p/m gezakt. Voor volgend jaar hebben we hetzelfde plan om weer maximaal (15%) af te lossen. Daarmee zullen de maandlast wederom met iets meer dan € 200 p/m zakken.
Echter, nu heb ik begin deze week een nieuwe aanvraag gedaan om de rente vaste periode open te breken (is gewoon een gratis optie, dus altijd leuk om even te kijken wat er dan uit komt). Nu kan ik voor € 9.625 de rente openbreken en een nieuwe rente vaste periode uitkiezen. Het verbaasde mij, dat het ruim € 5.000 euro goedkoper is geworden t.o.v. een half jaar geleden.
Aangezien volgend jaar de HRA verder wordt afgebouwd, zou het wellicht toch nog interessant zijn om dit jaar te kijken of het zinvol is om open te breken (scheelt toch weer 3%). Zeker omdat met het openbreken de maandlasten (t.o.v. nu) wederom met ruim € 175 (bij 20 jaar vast zetten) tot € 220 (bij 1 jaar vast zetten) kunnen zakken. Daarnaast zouden we dan alsnog het plan hebben om volgend jaar weer maximaal (15%) af te lossen.
Resumé:
- De huidige rente (3,85%) staat nog tot 03-2024 vast
- Het betreft een NHG hypotheek
- Afkoop rente vaste periode kost € 9.625
- Maandlasten zakken met ruim € 175 tot ruim € 220 p/m (afhankelijk van de looptijd)
- Geen verhuisplannen (evt. zit er een verhuisregeling op de hypotheek; echter verwacht ik hier geen gebruik van te kunnen maken omdat we ruim boven de NHG grens zullen uitkomen als we zouden gaan verhuizen)
- Plan om volgend jaar weer maximaal (15%) af te lossen (ongeacht of we de rente afkoop doen)
Het ontvangen rente aanbod bij de volgende looptijden wordt nu aangeboden:
1 jaar vast - 0,89%
3 jaar vast - 0,94%
5 jaar vast - 0,99%
7 jaar vast - 1,09%
10 jaar vast - 1,14%
12 jaar vast - 1,29%
15 jaar vast - 1,44%
16 of 17 jaar vast - 1,49%
18, 10 of 20 jaar vast - 1,54%
25 jaar vast - 1,79%
Aan de ene kant, neig ik naar een wat kortere looptijd (5 jaar). Maar als ik dat vergelijk met de kosten voor 10 jaar vast zetten, scheelt dat maar een tientje per maand. Voor € 600 koop ik zekerheid, of heb ik wellicht te veel betaald als na 5 jaar de rente nog verder is gezakt of gelijk is gebleven. Echter, heel veel meer kan het allemaal niet zakken imho, aangezien ze al <1,0% zitten. En een negatieve rente (geld toe krijgen op de hypotheek) zie ik niet gebeuren, aangezien deze verder ook niet is gekoppeld aan bijv. de Euribor (zoals voorheen de variabele rente dat wel was).
Daarnaast gaan we volgend jaar weer 15% aflossen en zakken de maandlasten weer met ruim € 157 p/m. Daarmee zouden we dus voor 10 jaar lang een (bruto) maandlast kunnen hebben van < € 500.
Tevens ook nog een tweede vraag / case.
Bij het afsluiten van de hypotheek (in 2013) hebben wij ook een ORV afgesloten (lineair gelijkblijvend). De ORV betaald een bedrag van 1,5 ton uit als één van ons komt te overlijden. Dit geld kan vrij besteed worden (aflossen op de hypotheek om de maandlast te drukken was toen het idee, zodat degene die alleen achter bleef zou kunnen blijven wonen in het huis).
Echter, de openstaande hypotheeksom zal volgend jaar (mede door de aflossing) ruim onder de 1,5 ton terecht komen. Ook zijn de maandlasten (< 500 euro) zijn goed te betalen als een van ons het loodje legt. Ik neig er dus naar om de ORV stop te zetten of een nieuwe af te sluiten voor een lager bedrag.
Waarom een lager bedrag? We hebben drie jonge kinderen die hopelijk op een dag ook gaan studeren. Zolang we in leven blijven (wat wel de planning is), zullen we sparen dat ze dit ook kunnen doen in de toekomst. Echter, als ik (de meest verdienende thuis) het niet haal, zou vrouwlief het wel fijn vinden om een goedgevulde bankrekening achter de hand te hebben, zodat de kinderen (en zijzelf) niks te kort zullen komen qua financiën. Hoe hebben jullie dit geregeld? Of hebben jullie alleen een ORV omdat de bank dat vroeg?