Longcat schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:35:
[...]
Zo zit ik er ook in. Ik raad je aan van te voren een percentage af te spreken met jezelf waar het 20-jaar tarief niet boven mag komen. Gebeurt dat wel, dan zet je voor 20 jaar vast. Kijk dan ook even welke maandlasten horen bij die limiet.
Dat doe ik zeker! Ik heb ook al een mooi Excel bestand gemaakt waarin ik precies zie wat de maandbedragen doen bij X% rente, €Y extra aflossing en bijbehorende €Z renteaftrek.

Daarnaast nog een kleine algemene waarschuwing voor 1 jaar vast. In de hele hypotheekmarkt wordt er maar grofweg 1% op 1 jaar vast gezet. Hypotheekverstrekkers houden hier dus geen enkele rekening mee. Wat dat betreft is het toeval dat sommige partijen aantrekkelijk staan op dit tarief en anderen niet. Houd dus rekening met een scenario waarin je voor bijv. 20 jaar 'moet' gaan omdat je verstrekker heeft bedacht om het 1 jaar tarief even duur te maken als 10 jaar.
Dit is ook één van de redenen waarom ik niet voor Hypotrust ga, omdat het risico op renteschommelingen daar wat groter is. Dan liever een aanbieder waar de rente 0,1% hoger is, maar die nog wel structureel één van de goedkopere is.
Dat denk ik ook. Ik probeer je niet om te praten, maar waarom neig jij naar 20 jaar (ipv 10)? Zouden de rentes in jouw scenario langdurig hoog blijven? De reden dat ik voor 10 zou gaan is dat ik in de meeste gevallen waarin de rentes stijgen, zou verwachten dat dit hooguit enkele jaren zou duren. Door dan 10 jaar vast te zetten bescherm ik mezelf tegen een scherpe piek waarbij de betaalbaarheid wellicht enigszins problematisch zou worden. Als ik tijdens die 10 jaar tot de conclusie kom dat de rentes toch echt niet gaan dalen, dan geeft me dat nog voldoende tijd om de schade te beperken d.m.v. extra aflossen bijvoorbeeld.
Mijn hypotheekaanvraag gaat komende week de deur uit, dus ik kijk (voor zover dat natuurlijk kan) vooruit tot en met 2050. Ik zie de rentes dit jaar en volgend jaar niet verhoogd worden. Vanaf 2022
verwacht ik ook nog niet, maar dit zal eigenlijk volledig gaan afhangen van hoe de (Europese) economie zich de komende jaren gaat herstellen en wat voor invloed de vele miljarden euro's gaan hebben die nu in de economie terechtkomen. Wat dat betreft is het echt kofiedik kijken.
Een ruwe voorspelling:
2020-2023: in het teken van herstel Europese economie
2024-2025: eerste signalen rente verhoging, eigenlijk ook "het signaal" om de hypotheekrente langdurig vast te zetten
vanaf 2026: periode waarin zeer langzaam en geleidelijk de rente wordt verhoogd
Vanaf 2026 is het in deze voorspelling puur onzeker, maar ik verwacht dat de centrale banken langzaam maar zeker toch de situatie willen normaliseren. Vanwege de enorme schulden die nu worden opgebouwd, ook door overheden, verwacht ik dat dit zéér langzaam en in kleine stapjes gaat, verspreid over vele jaren. Ik verwacht dus een
langdurige periode waarin de rente langzaam zal stijgen.
Overigens kan het ook zo zijn dat we deze ultralage rentes blijven houden. (Kijk bijvoorbeeld maar naar Japan). In dat geval is het ook prima, want dan blijven signalen van renteverhoging weg en zal er dus ook nooit een keuze hoeven te worden gemaakt voor 10/20 jaar vast.
Daarnaast wil ik (en verwacht ik) ook extra af (te) lossen en hoe meer dat gebeurt, hoe aantrekkelijker het wordt om voor 10 jaar in plaats van 20 jaar te gaan... maarrrrr: ik probeer in mijn gedachtegang en besluitvorming van een (voor mij persoonlijk) pessimistisch scenario uit te gaan. Dat houdt dus in: rentes gaan (langdurig en langzaam) stijgen + het extra aflossen is om wat voor reden dan ook niet gebeurd + spaargeld is om wat voor reden dan ook laag.
Als ik dan besluit in 2025 om mijn rente lang vast te zetten, dan zijn dit mijn twee scenario's:
10 jaar vast
- 2025 kiezen voor 10 jaar vast tegen een dan nog laag percentage, vergelijkbaar met nu
Optie 1: rentes zijn toch niet gestegen, of erg laag gebleven
Niets aan de hand, ik kan weer voor 10 jaar vast of korter - afhankelijk van wat ik dan van de komende jaren verwacht.
Optie 2: situatie is genormaliseerd, bijv. 3% hypotheekrente voor 10 jaar zoals in 2015. Bruto hypotheekbedrag stijgt met zo'n 25%. Als de inflatie rond de 2% is en de lonen zijn meebewogen, dan is dit gewoon te betalen.
Optie 3: rentes zijn op een hoger niveau, bijv. 5%. Bruto hypotheekbedrag stijgt met zo'n 35%. In dit geval hopen dat inflatie en lonen zijn meegegaan, maar waarschijnlijk minder. Levert op koopkracht in.
20 jaar vast
- 2025 kiezen voor 20 jaar vast tegen een dan nog laag percentage, vergelijkbaar met nu
Optie 1: rentes zijn toch niet gestegen, of erg laag gebleven
Niks aan de hand, al had ik achteraf gezien gewoon steeds 1 jaar vast kunnen doen.
Optie 2: rentes zijn genormaliseerd (~3%)
Niks aan de hand. Nog 5 jaar aan hypotheek te gaan. Het is 2045. Twintig jaar nullijn... dat zie ik niet gebeuren, dus deze stijging naar 3% is prima betaalbaar.
Optie 3: rentes zijn op een hoger niveau (~5%)
Nog steeds niks aan de hand, net zoals in optie 3. Stel de rente is zelfs nog hoger: 8%, ook dan niets aan de hand. Stel de inflatie lag jaarlijks gemiddeld op 1,5% (dus
onder het doel van de ECB van net onder 2%)... dan zou je ongeveer evenveel kwijt zijn in 2020-euro's als vandaag de dag.
[...]
Thanks! Hypotheekrentes zijn publiek beschikbaar, maar het opbouwen van de historie en het presenteren hiervan doe ik voor het bedrijf waar ik werk.
Ah, duidelijk!
[...]
Ik raad je dit linkje aan:
https://sebgroup.com/larg...ownloads/rates/swap-rates
Kijk vervolgens onder [Swap] EUR bij 10 Yr en bereken het verschil met de 20-jaar hypotheekrente. Dit geeft je een grof idee van de winstmarge. Als je ziet dat die flink daalt, dan mag je verwachten dat er een rentestijging aankomt.
Bedankt, dan zal ik daar eens naar kijken!