Khaelos schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:38:
Nou het fiscale voordeel valt opzich wel mee,wij gaan er van uit dat de hypotheekrenteaftrek binnen een paar jaar zo goed als verdwijnt.
Tevens moet ik toegeven dat we inderdaad wel meer per maand terug zouden kunnen krijgen maar doen dit bewust niet omdat we daar een in het begin te hoog mee zaten en toen moesten terugbetalen.
Een bankspaar is in mijn ogen alleen interessant met hoge rente, want die 4.3% betaal je niet alleen maar krijg je ook over je gespaarde deel.
Dus als die van 4.3 naar 1.5 gaat moet ik dus EN meer inleggen EN krijg ik minder rente over het gespaarde bedrag dit zie ik niet zo zitten.
Maar zoals gezegd zal ik na maandag een update geven over de stand van zaken, en zal de tips/vragen van hier meenemen
Je doet nu net alsof je dubbel genaaid wordt, maar per saldo zou het niet veel uit moeten maken. Als voorbeeld geef ik je even mijn persoonlijke situatie na de 1e 10 jaar rentevast. Net iets andere bedragen, maar het idee zou hetzelfde moeten zijn.
Mijn bankspaardeel:
2010:
- bankspaarhypotheek afgesloten
- 125K
- 4,5% rente (dus zowel op inleg als op de lening zelf)
- Geen tussentijdse bijstortingen gedaan
- Inleg: 165 euro per maand
- Te betalen rente: 468 euro per maand
- HRA: 177 euro per maand
Netto lasten: 456 euro per maand
Opgebouwd spaarsaldo na 10 jaar: +/- 25.000
2020:
Gekozen optie:
- bankspaarhypotheek verlengd met 1 jaar
- 1,16% rente (dus zowel op inleg als op de lening zelf)
- Inleg: 349 euro per maand
- Te betalen rente: 120 euro per maand
- HRA: 46 euro per maand
Netto lasten: 423 euro per maand
Alternatief wat ik ook had kunnen kiezen
- bankspaarhypotheek verlengen met 10 jaar
- 1,56% rente (dus zowel op inleg als op de lening zelf)
- Inleg: 322 euro per maand
- Te betalen rente: 162 euro per maand
- HRA: 61 euro per maand
Netto lasten: 423 euro per maand
PS: Wie nu denkt "maar in situatie 1 jaar vast spaar je veel meer, dus dat is sowieso gunstiger", ook dat gaat niet op en is volgens mij een veelgemaakte fout. Je spaart meer, maar pakt minder rente, ook op het al gespaarde forse bedrag (25K), dus aan het eind van jaar 11 staat in beide situaties ongeveer hetzelfde spaarsaldo op de rekening.
Getallen even snel nagerekend en niet 100% accuraat (gerekend nog met 38% HRA, bedacht mij net dat dat nu 37 is) maar bottom line lijkt mij helder: door de 'dempende werking' van de Bankspaarhypotheek maakt het per saldo heel weinig uit of rente nu heel laag is of heel hoog. In mijn geval ga ik er netto nog een paar tientjes op vooruit per maand. Iemand die hoger inkomen heeft en hogere HRA zal er misschien een paar tientjes op achteruit kunnen gaan (want minder rente = minder aftrek), maar schokkende bedragen worden dat niet snel. In ieder geval in de eerste 2/3 van de hypotheeklooptijd, als je nog niet zoveel geld hebt gespaard. Elke vorm van aanpassing vóór aflopen looptijd lijkt dus niet snel rendabel (want je maakt dan kosten en wint er weinig bij).
Maar in jouw situatie kán het best zijn dat het hele oversluit-circus wél interessant is natuurlijk, want jij hebt toch weer andere variabelen waaronder die bouwdepot. Ik ben niet financieel onderlegd genoeg om in te schatten wat er dan mogelijk is. Ben dus benieuwd wat jouw adviseur zegt. Mijn verwachting is dat die zegt: laat het bankspaardeel gewoon geheel met rust (dus niet oversluiten naar annuïteiten, en ook niet afkopen en vastzetten met nieuwe lagere rente).
PS: Over dat 'terugkrijgen van rente': niet zo gek om een deel maandelijks terug te laten storten en de rest aan het eind van het jaar, zodat je nooit voor een negatieve verrassing staat. Maar op zo'n forum werkt het nogal verwarrend als je dan alleen het maand-deel noemt als terugkrijgen. Het deel wat je na de aangifte alsnog daarbovenop terugkrijgt is ook gewoon HRA-gerelateerd.
[
Voor 7% gewijzigd door
Valorian op 05-07-2020 10:07
]