Ondertussen enkele dagen bezig met mijn nieuwe Surface. Het vermeende wifi probleem bij installatie is in elk geval nooit meer opgedoken (werk nu ook gewoon op mijn 5GHz netwerken).
De docking station is wel zalig, en maakt dus wel degelijk nagenoeg een desktop-systeem van mijn surface, met als extra bonus het dubbele scherm. Moet er nog altijd een beetje aan wennen dat eigenlijk al mijn desktop applicaties nu gewoon op dat compacte ding draaien dat ik gewoon in een wenk uit de dock haal en mee neem waar ik wil

.
Met een ding worstel ik nog wel: multi-monitor set-up met scaling. Mijn surface/dock staat onder mijn 24" 1920x1200 monitor. In W8.1 kun je dus verschillende scaling toepassen voor verschillende schermen. Wanneer je beide schermen zelfde scaling neemt, dan werk je in percentages, en zie ik dat ik voor mijn scherm 100% wil, en voor de Surface 150%. Vreemd genoeg krijg je geen percentages meer te zien als je elk scherm afzonderlijk wil schalen. Hoedanook heb ik nu een setup waarvan ik wel denk dat het 100% is op mijn scherm.
Nu het probleem: ondanks dat het dus een scaling van 100% is, blijft alles behoorlijk blurry. Dat is dus niet alleen met 3rd party applications zoals Chrome (waarvan ik al tegenkwam dat die last heeft met scaling) maar bvb ook simpele windows als System Properties of Control Panel. Ik kan heel goed het verschil beoordelen met normale 100% scaling omdat ik eens vergeleken heb met dezelfde schermen op mijn desktop systeem (via Remote Desktop full screen op mijn monitor) dat oorspronkelijk aan die monitor hing.
Als ik op de Surface de scaling hetzelfde zet voor beide schermen en dat op 100%, is het beeld perfect (maar uiteraard veel te klein op het Surface scherm), dus het heeft specifiek te maken met verschillende scaling instellen per scherm.
Ik vind het momenteel wel dik vervelend want het is net alsof je op een scherm kijkt waarvan de ingestelde resolutie verschillend is van de fysieke resolutie van het scherm.